Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:55
Prive beleg ik bij DeGiro en nog een beetje Saxo (nog oud-Binck klant). Nu heb ik een holding (bv) en wil ik ook zakelijk gaan (passief) beleggen. Dit kan niet bij DeGiro. Zijn mensen hier met tips? Ik zit zakelijk bij de ING voor mijn betaalrekening

[ Voor 5% gewijzigd door Droplollie op 11-04-2024 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Droplollie schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:49:
Prive beleg ik bij DeGiro en nog een beetje Saxo (nog oud-Binck klant). Nu heb ik een holding (bv) en wil ik ook zakelijk gaan (passief) beleggen. Dit kan niet bij DeGiro. Zijn mensen hier met tips? Ik zit zakelijk bij de ING voor mijn betaalrekening
Meesman misschien?
U kunt een Meesman Beleggingsrekening openen op naam van een eenmanszaak of een rechtspersoon, zoals een b.v.
Bron: https://www.meesman.nl/onze-rekeningen/beleggingsrekening/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:38

orf

Meesman inderdaad, of de willekeurige grootbank. Ik beleg zakelijk bij Rabo. Maar ABN of ING kan zakelijk ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:41
ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:40
Zat een bedrijfsobligatie ETF te overwegen. Wel in Euro's, vanwege het valutarisico. Heeft er iemand nog een paar tips van goed verhandelbare ETF's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
aljooge schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:25:
Zat een bedrijfsobligatie ETF te overwegen. Wel in Euro's, vanwege het valutarisico. Heeft er iemand nog een paar tips van goed verhandelbare ETF's?
IEAC wellicht maar obligaties vallen natuurlijk onder het hoge VRH tarief. Verder komt de hogere opbrengst vooral door het hogere risico. Ik zou er zelf daarom niet aan beginnen. FOB komt tot dezelfde conclusie: https://www.financieelona...igaties_8211_welke_kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Pistachenootje schreef op zondag 14 april 2024 @ 03:55:
[...]

IEAC wellicht maar obligaties vallen natuurlijk onder het hoge VRH tarief. Verder komt de hogere opbrengst vooral door het hogere risico. Ik zou er zelf daarom niet aan beginnen. FOB komt tot dezelfde conclusie: https://www.financieelona...igaties_8211_welke_kiezen
Deze hebben een AA rating. Naast renterisico zijn er weinig andere risico's. Wat ik wel riskant vind is om alles in aandelen te beleggen. Hoe leuk is beleggen nog als we in een dalende trend komen zoals met de dotcom of kredietcrisis?

Alleen ga ik deze niet doen. 3.22% is veel te weinig. Kan je beter gaan sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
aljooge schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:26:
[...]
Deze hebben een AA rating. Naast renterisico zijn er weinig andere risico's.
Risico op koersverlies. Zie bijvoorbeeld 2008. Dat is precies het probleem van bedrijfsobligaties, de risico's gaan hand in hand met aandelen en ze bieden daarom nauwelijks diversificatie. Zie ook het artikel van Swedroe.

Spaargeld en deposito's zijn de voor de hand liggende keuze op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Pistachenootje schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:36:
[...]

Risico op koersverlies. Zie bijvoorbeeld 2008. Dat is precies het probleem van bedrijfsobligaties, de risico's gaan hand in hand met aandelen en ze bieden daarom nauwelijks diversificatie. Zie ook het artikel van Swedroe.

Een aandeel zal dalen wanneer de winsten dalen, of zelfs een verlies wordt. De waarde van de obligatie wordt pas 0 wanneer het onderliggende bedrijf failliet is. Zo lang dat niet het geval is, keren ze gewoon rente uit en betalen ze de obligatie af. Zit de obligatie looptijd gewoon uit, dan pak je de rente gecorrigeerd met het koersverschil. Wanneer het slecht gaat met de aandelen, worden obligaties interessant, immers wat er uit de aandelen vloeit moet ergens anders heen.

Vanwege het hogere risico bij bedrijfsobligaties heb ik liever een ETF. Stel van de 100 gaan er 1 of 2 failliet (wat onwaarschijnlijk is) dan compenseert de rest met een hogere rente dit verlies. Maar heb je de losse obligaties, zal je net zien dat je die ene failliete hebt.

Alleen doe ik voor die 3.22% geen moeite, vanwege die box 3 is dit niet heel interessant en kan je beter gaan sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
aljooge schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:49:
[...]
Een aandeel zal dalen wanneer de winsten dalen, of zelfs een verlies wordt. De waarde van de obligatie wordt pas 0 wanneer het onderliggende bedrijf failliet is. Zo lang dat niet het geval is, keren ze gewoon rente uit en betalen ze de obligatie af. Zit de obligatie looptijd gewoon uit, dan pak je de rente gecorrigeerd met het koersverschil.
Natuurlijk. Maar we hadden het niet over individuele bedrijfsobligaties maar over fondsen. Kijk maar wat de koersen van bedrijfsobligatie fondsen deden o.a. in 2008: flinke verliezen. Daarom is het slechte diversificatie op aandelen.

Beter uitgelegd: https://www.etf.com/secti...wedroe-no-need-corp-bonds

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 14-04-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38
aljooge schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:49:
[...]

Een aandeel zal dalen wanneer de winsten dalen, of zelfs een verlies wordt. De waarde van de obligatie wordt pas 0 wanneer het onderliggende bedrijf failliet is. Zo lang dat niet het geval is, keren ze gewoon rente uit en betalen ze de obligatie af. Zit de obligatie looptijd gewoon uit, dan pak je de rente gecorrigeerd met het koersverschil. Wanneer het slecht gaat met de aandelen, worden obligaties interessant, immers wat er uit de aandelen vloeit moet ergens anders heen.
Dat klopt, maar daarmee onderbouw je waarom een aandeel meer risico heeft, maar dat weerlegt het punt niet dat een obligatie ook dat risico heeft. Of beter gezegd, de rendementsverwachting (som van de kans per scenario x effectief rendement per scenario) is lager dan van deposito en daarom is het geen zinvolle diversificatie.

In de greep naar obligaties 'voor diversificatie' schemert vaak ook de aangeleerde klassieke aanpak van beleggen door dat je een mandje maakt van wat aandelen + wat obligaties + evt onroerend goed enz. Dat is in wezen achterhaald en neemt niet mee dat een deel niet beleggen (maar dus bijv in deposito gooien) vaak een veel sterkere optie is dan binnen beleggen diversificeren. Mede omdat de bron van die aanpak vaak een beleggingsinstelling of -guru of -cursus is, waarbij het verdienmodel mede de optelsom van alle handelsacties is. Alleen maar aandelen kopen (laat staan inleggen in een of een paar fondsen wat wij doen) brengt minder op dan een reeks investeringen moeten doen met allerlei transacties = meer marge.

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 14-04-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26
Even een stomme vraag misschien:

Ik ben gewend via DeGiro te investeren, echter zit hier in 1 portefeuille de inleg van zowel mijzelf and van mijn vrouw en ik gezamenlijk. Ik heb inmiddels een rekening bij onze huisbank (ABN) geopend om de gezamenlijke inleg via die route te investeren, daarmee is het ook direct voor haar inzichtelijk dan wel kan ze hier zelf ook de inleg op regelen. Het plan is om NT World + NT EM + NT SC te doen in de welbekende split van indexfondsenvergelijken.nl

Echter: ABN doet niet aan realtime koersen voor de fondsen/ETFs. Ik zie op DeGiro dat de beurzen vandaag een tik krijgen, maar ik zie in de ABN tool als ik het fonds selecteer dat men bij NT World een koers van 22.85 aan houdt, per datum 15/04. Wat gebeurt hier als ik hier nu een bedrag in leg? Verkoopt ABN aan mij feitelijk het fonds voor een prijs van 22.85, of geven zij simpelweg een recente koers weer maar geven ze mij het tegen de marktprijs met een maximale prijs van 22.85? Dus mocht het intraday op 22.50 staan en ze de stukken voor dat bedrag kunnen kopen, hou ik geld over?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• One-eye864
  • Laatst online: 17:12
Catorce schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:59:

Ik ben gewend via DeGiro te investeren, echter zit hier in 1 portefeuille de inleg van zowel mijzelf and van mijn vrouw en ik gezamenlijk. Ik heb inmiddels een rekening bij onze huisbank (ABN) geopend om de gezamenlijke inleg via die route te investeren, daarmee is het ook direct voor haar inzichtelijk dan wel kan ze hier zelf ook de inleg op regelen. Het plan is om NT World + NT EM + NT SC te doen in de welbekende split van indexfondsenvergelijken.nl

Echter: ABN doet niet aan realtime koersen voor de fondsen/ETFs. Ik zie op DeGiro dat de beurzen vandaag een tik krijgen, maar ik zie in de ABN tool als ik het fonds selecteer dat men bij NT World een koers van 22.85 aan houdt, per datum 15/04. Wat gebeurt hier als ik hier nu een bedrag in leg? Verkoopt ABN aan mij feitelijk het fonds voor een prijs van 22.85, of geven zij simpelweg een recente koers weer maar geven ze mij het tegen de marktprijs met een maximale prijs van 22.85? Dus mocht het intraday op 22.50 staan en ze de stukken voor dat bedrag kunnen kopen, hou ik geld over?
Je kan via twee opties een order inzetten bij ABN Amro.
Of je kiest:
  • Een vast bedrag en dan is het aantal (fractionele) aandelen variabel
  • Een vast aantal (fractionele) aandelen en dan is het berag variabel
Op de eerstvolgende afslag (zie screenshot) wordt de koers bepaald en tegen die koers wordt je order uitgevoerd. Zie ook Punt 5 van deze uitleg van ABN Amro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVbRZR8WCjihQG689Qv8In2yj4Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R0DGWfPsBeLA0Vyk2morhNF6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
Ah, het leek even alsof ik geen limit order in kon leggen maar alleen het aantal stukken moest invoeren.
Wat ik meestal bij DeGiro doe is een limit order rond het huidige bedrag, en nooit een market order (noem het wantrouwen naar bepaalde markt participanten/de broker...). Maar hoe dit nu te doen bij ABN die geen realtime pricing laat zien? Enige tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Laatst online: 17:12
Bij ABN Amro zelf beleggen basis kan dit niet. Je kan de door mij hierboven genoemde opties kiezen en dat is het.

Je zal de fonds beheerder moeten vertrouwen voor wat betreft de afslag prijs. Het is een beleggingsfonds geen ETF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
Helder, dank voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Catorce schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:59:

NT world en andere fondsen hebben in principe geen 'real time price' dus ik heb geen idee wat DeGiro je heeft voorgeschoteld :)
https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR
1x per dag is er een update van de prijs :)
Laatst bekende prijs is idd van 15-04.

ETF's zullen wel een realtime price te hebben iig :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Catorce
Jullie hebben gelijk - deze fondsen belegde ik ook niet in via DeGiro (daar deed ik VEVE+VFEM) en was ik dus gewend realtime pricing te zien. Maar dat zijn ETFs, geen fondsen.

Even wennen, op deze manier inleggen, maar het is gelukt. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:01
@Catorce let op dat je een ander soort effect koopt, namelijk een beleggingsfonds. Deze worden maar 1x per dag verhandeld. Terwijl ETF’s en aandelen tijdens beurstijden verhandeld kunnen worden op een beurs (Exchange). Bij eerste is koersinformatie dus maar 1x per dag en omdat het aantal in- en uitstromers bepaald moet worden ook altijd een dag ouder. En dan heb je ook nog eens met een handelskalender (feestdagen) te maken waarop er geen nieuwe koers wordt vastgesteld.

ABN en DeGiro verschillen dus niet of nauwelijks in koersinformatie als je hetzelfde effect zou kopen, bijvoorbeeld een aandeel Shell of een etf als VWRL. Het enige verschil wat kan optreden is realtime koersinformatie, vaak zit er wat vertraging in maar uiteindelijk koop je je realtime wat op dat moment op de Exchange leidend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-09 14:21
One-eye864 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:10:
[...]

Je kan via twee opties een order inzetten bij ABN Amro.
Of je kiest:
  • Een vast bedrag en dan is het aantal (fractionele) aandelen variabel
  • Een vast aantal (fractionele) aandelen en dan is het berag variabel
Op de eerstvolgende afslag (zie screenshot) wordt de koers bepaald en tegen die koers wordt je order uitgevoerd. Zie ook Punt 5 van deze uitleg van ABN Amro

[Afbeelding]
Wat ik mij laatst afvroeg, van wanneer de laatst bekende prijs dan is (in dit geval €22,85) ? In deze screenshot staat 15 april 0:00, maar moet dit 15 april 23:59 zijn? Zondag was de beurs gesloten of is deze prijs nog van vrijdag einde van de dag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Het tijdstip moet eigenlijk 'null' zijn of hoe je het wilt noemen/weergeven, het is immers een dagkoers. Vandaar dat bijv Morningstar, of NT zelf het slechts als een datum laten zien. Tijdstip 00:00 in zo'n context is net zoiets als een ontbrekende GPS-locatie als coordinaten 0,0 laten zien (Null Island) in plaats van helemaal weglaten of 'n.v.t.' gebruiken of iets dergelijks.

[ Voor 48% gewijzigd door The Third Man op 16-04-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:18
Ha allen, ik wil vanwege de eenvoud instappen bij Meesman. E.e.a. aan buffer op spaarrekening en op deposito's, maar nu de verbouwing is afgerond is helder wat we kunnen beleggen.

Wat ik nog niet helder heb is hoe je in de loop van tijd praktisch je mix aanpast. Uiteraard ga je steeds minder in aandelen en meer in obligaties oid, maar in geval van Meesman, neem je dan gewoon geld op uit aandelen en verschuif je dat naar obligaties? Iedereen is hier vollop aan het inleggen, maar over de 'eindsprint' lees je niet zoveel. Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jullie praktische omgang is met bijv sparen voor een volgende woning. Wij verwachten over een jaar of 8 wel weer te verhuizen, beleg je dan voor die tijd met een deel van het vermogen iets defensiever qua mix? (Ik heb ca 1/5de van de paginas gelezen, maar ik zoek waarschijnlijk op de verkeerde term).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

The Third Man schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:37:
Het tijdstip moet eigenlijk 'null' zijn of hoe je het wilt noemen/weergeven, het is immers een dagkoers. Vandaar dat bijv Morningstar, of NT zelf het slechts als een datum laten zien. Tijdstip 00:00 in zo'n context is net zoiets als een ontbrekende GPS-locatie als coordinaten 0,0 laten zien (Null Island) in plaats van helemaal weglaten of 'n.v.t.' gebruiken of iets dergelijks.
Geldt dat ook voor transactietijden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTgDK1S5Kbru5GIjqwPx4itDvwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROKt9TGXcNoioAj0cogu6qJl.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
SimonBR39 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:51:
Wat ik nog niet helder heb is hoe je in de loop van tijd praktisch je mix aanpast. Uiteraard ga je steeds minder in aandelen en meer in obligaties oid,
Ik zou beginnen om dat van obligaties even te heroverwegen, we hebben het er een paar posts terug nog over gehad. Tegenwoordig is het of aandelen of deposito's, zaken als obligaties of onroerend goed hebben een ongunstigere rendements/risico-verhouding.
maar in geval van Meesman, neem je dan gewoon geld op uit aandelen en verschuif je dat naar obligaties? Iedereen is hier vollop aan het inleggen, maar over de 'eindsprint' lees je niet zoveel.
Dat klopt, denk aan hoe een pensioenfonds werkt. Het is dat aloude (of naja, wat oudere) principe maar dan toegepast buiten de context van het begrip pensioenleeftijd. Er zijn wel verschillende strategien voor, maar slechts opeten wat je nodig hebt (en dus zolang mogelijk het meeste belegd houden) is wel het meest voor de hand liggend. Daarna volgt dat wat je voor koersrisico wil beschermen, dus je kan denken aan een logaritmische verschuiving naar deposito's (maw een pisboog) naar mate ja ouder wordt. Maar je kan in elk geval beter gaan invullen als het eenmaal nodig hebben in zicht komt met de situatie die je dan hebt, vandaar dat men daar nu ook niet mee bezig is.
Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jullie praktische omgang is met bijv sparen voor een volgende woning. Wij verwachten over een jaar of 8 wel weer te verhuizen, beleg je dan voor die tijd met een deel van het vermogen iets defensiever qua mix? (Ik heb ca 1/5de van de paginas gelezen, maar ik zoek waarschijnlijk op de verkeerde term).
In wezen is 5-10 jaar een beetje de grens om een veilige beleggingshorizon te hebben. Het is voor 8 jaar dus af te raden substantieel te gaan beleggen, anders kan je gelijk weer gaan afbouwen... Of je neemt wel het risico en verschuift je plannen als de economie tegenzit, maar dat kan knap vervelend worden als het tegen die tijd niet loopt als je had gehoopt (stel je moet om een of andere reden wel verhuizen en juist dan stort de boel in mekaar, iets met Murphy).
fsfikke schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:00:
[...]

Daar zal wel een administratieve grondslag achter kunnen zitten (wanneer het bij hen in de boeken staat), maar in wezen is het afslagmoment het daadwerkelijke uitvoeringsmoment geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 16-04-2024 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:14
The Third Man schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:07:

[...]
In wezen is 5-10 jaar een beetje de grens om een veilige beleggingshorizon te hebben. Het is voor 8 jaar dus af te raden substantieel te gaan beleggen, anders kan je gelijk weer gaan afbouwen... Of je neemt wel het risico en verschuift je plannen als de economie tegenzit, maar dat kan knap vervelend worden als het tegen die tijd niet loopt als je had gehoopt (stel je moet om een of andere reden wel verhuizen en juist dan stort de boel in mekaar, iets met Murphy).
Het is natuurlijk totaal niet zo zwart-wit als men soms wil doen geloven. Ik geloof in de kracht van gemiddelden. En de gemiddelde winst van beleggen vs sparen is in een tijdsframe van 5 jaar, per jaar, niet groter of kleiner dan in een tijdsframe van 15 jaar. Als je van je 30-40e niet belegt "omdat je misschien over een paar jaar een groter huis wil kopen", vraag ik me echt af of dat de juiste aanpak is. Vooral omdat je de stijgende huizenprijzen totaal niet bij kan houden door enkel te sparen.

En ja, je moet nooit risico's nemen met geld dat je niet kan missen, maar dat niet kunnen missen is nogal relatief. Als je al een dak boven je hoofd hebt, is het risico dat je neemt ook niet onverantwoord, worst case slapen je kinderen een tijdje bij elkaar op de kamer of heb je een kleinere tuin maar dan heb je tenminste wel een grotere kans op een fatsoenlijk rendement waar je ook echt wat mee kan na 8 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

fsfikke schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:00:
[...]

[Afbeelding]
:+ UTC0 +02:00 :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Janpietertje89 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:25:
[...]

Het is natuurlijk totaal niet zo zwart-wit als men soms wil doen geloven. Ik geloof in de kracht van gemiddelden.
Beetje een stroman-drogreden, want ik zeg nergens dat die termijn zwart-wit is. Het is juist gebaseerd op de gemiddelde kans dat je potje binnen die termijn negatief kan uitpakken.
En de gemiddelde winst van beleggen vs sparen is in een tijdsframe van 5 jaar, per jaar, niet groter of kleiner dan in een tijdsframe van 15 jaar.
Dat klopt, maar we hebben het niet over pure winst, we hebben het over de optelsom van alle scenario's met de uitkomst per scenario. Inclusief de crashes dus, en die zijn op 15 jaar minder impactvol dan op 5 jaar.
Als je van je 30-40e niet belegt "omdat je misschien over een paar jaar een groter huis wil kopen", vraag ik me echt af of dat de juiste aanpak is. Vooral omdat je de stijgende huizenprijzen totaal niet bij kan houden door enkel te sparen.
Je houdt het nog minder bij als we in een dikke recessie komen en de beurzen 20% krimpen, maar als je dan je veel hogere hypotheek moet afsluiten, zit je met een onhandig dure hypotheek. Dat is namelijk wat je wil voorkomen, die crash overleef je wel, maar die hypotheek kan je niet 'even' bijsturen omdat een paar jaar later de beurzen weer ok zijn en je opeens veel meer kapitaal hebt.
En ja, je moet nooit risico's nemen met geld dat je niet kan missen, maar dat niet kunnen missen is nogal relatief. Als je al een dak boven je hoofd hebt, is het risico dat je neemt ook niet onverantwoord, worst case slapen je kinderen een tijdje bij elkaar op de kamer of heb je een kleinere tuin maar dan heb je tenminste wel een grotere kans op een fatsoenlijk rendement waar je ook echt wat mee kan na 8 jaar.
Nu maak jij het zwart/wit alsof het over 'niet kan missen' gaan, terwijl dat niet beweerd werd. Een onhandig dure hypotheek en andere nadelen zijn allemaal donkere tinten grijs, niet iets zwarts van dat het helemaal niet kan missen. Maar als we een optimaal rendement nastreven, moet je ook incalculeren wat op de korte termijn misschien lekker kan renderen, niet het handigst is als dat een zware impact heeft op zaken als je hypotheek. Het zijn communicerende vaten wat dat betreft en dus een gedegen afweging is dan beter op z'n plaats, dat is de strekking van m'n boodschap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SimonBR39 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:51:
Ha allen, ik wil vanwege de eenvoud instappen bij Meesman. E.e.a. aan buffer op spaarrekening en op deposito's, maar nu de verbouwing is afgerond is helder wat we kunnen beleggen.

Wat ik nog niet helder heb is hoe je in de loop van tijd praktisch je mix aanpast. Uiteraard ga je steeds minder in aandelen en meer in obligaties oid, maar in geval van Meesman, neem je dan gewoon geld op uit aandelen en verschuif je dat naar obligaties?
Met de nieuwe VRH zullen mensen richting het eind meer gaan omzetten naar spaargeld ipv obligaties.
(met de hogere heffing vanuit box3 voor obligaties zal het beter zijn om het onder box3 spaar te houden)
Alleen in de geblokkeerde pensioen rekeningen zullen mensen die shift naar obligaties aan gaan houden denk ik.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02:08
Heeft iemand al uitgezocht wat de wereldwijde ETF met de laagste kosten is bij Trade Republic?

(Ik heb nu, eindelijk, de card met 1% Saveback gekregen, en dat is toch wel heel leuk om een beetje gratis extra passief indexfondsen te krijgen:) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:48
Globalcitizen schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:35:
Heeft iemand al uitgezocht wat de wereldwijde ETF met de laagste kosten is bij Trade Republic?

(Ik heb nu, eindelijk, de card met 1% Saveback gekregen, en dat is toch wel heel leuk om een beetje gratis extra passief indexfondsen te krijgen:) )
Dat zal FWIA zijn (ter 0,15%) gevolgd door SPYI (ter 0,17%)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:59
Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jullie praktische omgang is met bijv sparen voor een volgende woning. Wij verwachten over een jaar of 8 wel weer te verhuizen, beleg je dan voor die tijd met een deel van het vermogen iets defensiever qua mix? (Ik heb ca 1/5de van de paginas gelezen, maar ik zoek waarschijnlijk op de verkeerde term).
8 jaar is relatief kort om te beleggen.
Daarbij is ook de recente (5 - 10 jaar) historie van belang om een beetje in te schatten of het risico groter of kleiner is.
Hier mijn ervaring over de afgelopen ruim 30 jaar: www.vanwent.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
thys schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:41:
[...]

Dat zal FWIA zijn (ter 0,15%) gevolgd door SPYI (ter 0,17%)
Dankjewel!
En wat denken jullie van de LCUW en PRAW van Amundi met respectievelijk 0,12% en 0,05% ?

(Misschien niet ideaal, maar toch zo'n 1470 participaties, gerepliceerd, en wel heel lage kosten.)

[ Voor 15% gewijzigd door Globalcitizen op 18-04-2024 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
Globalcitizen schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:54:
[...]

Dankjewel!
En wat denken jullie van de LCUW en PRAW van Amundi met respectievelijk 0,12% en 0,05% ?

(Misschien niet ideaal, maar toch zo'n 1470 participaties, gerepliceerd, en wel heel lage kosten.)
Voor beide geldt dat Emerging Markets ontbreekt (dit kan een keuze zijn natuurlijk)
En het dividendlek zal iets groter zijn door de registratie in LU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:55
Janpietertje89 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:25:
[...]
Ik geloof in de kracht van gemiddelden.
En de risico's zitten in de tails :+.
Iets met een statisticus die verdronk in een plas die gemiddeld maar 10cm diep was......

Dat is niet om te zeggen dat je soms niet moet beleggen met een iets kortere horizon, maar je moet goed bewust zijn van de risico's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
thys schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:00:
[...]

Voor beide geldt dat Emerging Markets ontbreekt (dit kan een keuze zijn natuurlijk)
En het dividendlek zal iets groter zijn door de registratie in LU
Dankjewel; nuttige aspecten om mee te nemen in de keuze.

Moet ik toch nog iets preciezer afwegen;)
(Mijn belangrijkste deel zit in NT-fondsen, dus ik zou hier, "als extra", een iets andere keuze kunnen maken.
Ik moet ook nog even checken of (hoeveel) TR wisselkoersen rekent bij dividenduitkering in USD.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 12:28
Pistachenootje schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:36:
[...]

Spreiden inderdaad, indien mogelijk. Ik kreeg vanochtend een notificatie van DEGIRO. 10% daling van een positie..

En dan wordt je met je neus op de feiten gedrukt. Mijn Virgin Galactic stock staat op een waardedaling van meer dan 80% tov koopmoment.. Ik heb er gelukkig maar een paar - was vind ik leuk om te hebben aandeel.

Koop dus niet zomaar iets en spreid je zaakjes. :9

Acties:
  • +52 Henk 'm!

• xiaoqi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-09 22:45
Ik heb dit al gepost op reddit maar ik zal het hier ook eens posten:
Voor mijn beleggingsstudievereniging had ik een grote powerpoint gemaakt over indexbeleggen, maar het leek me handig om deze ook online te zetten zodat anderen er ook iets aan hebben. Ik heb het veranderd zodat iemand zonder beleggingskennis er ook iets van zal begrijpen. Deze powerpoint is de som van alles wat ik heb geleerd op de r/DutchFIRE en r/beleggen en zelf onderzocht heb. En natuurlijk heb ik vaak verwezen naar FOB en indexfondsenvergelijken.nl. Ik ga ook uitgebreid in op de theorie achter de bron van rendement op aandelen.

De 100+ slides powerpoint is hier.

Deel 1 theorie:
  1. Waarom passief indexbeleggen?
  2. Wat is indexbeleggen?
  3. Hoe ziet de wereldindex er überhaupt uit, en hoe zag het vroeger eruit?
  4. Waarom moet ik zo breed mogelijk spreiden, vanuit historisch perspectief?
  5. Wat is de wereldindex?
  6. Waarom moet ik niet gewoon alles in de S&P500, Nasdaq 100, A.I. of Tesla stoppen?
  7. Waarom renderen aandelen überhaupt?
  8. Wat is het verband tussen economische groei en aandelengroei?
  9. Waarom moet ik zo breed mogelijk spreiden, vanuit theoretisch perspectief?
  10. Waarom boeit de rente/dividend niet?
  11. Wat is het rendement geweest van aandelen van de gehele wereld?
  12. Wat is het risico geweest van aandelen van de gehele wereld?
  13. Wat verwachten grote beleggers aan aandelenrendement in de volgende 5-10 jaar?
Deel 2 praktijk:
  1. Hoe volg ik de 'risicovrije' rente?
  2. Wat moet ik weten over obligaties? (Heel kort, want de focus is op aandelen)
  3. Wat zijn de factoren die mijn risicobereidheid bepalen?
  4. Wat is het verschil tussen een ETF en een fonds?
  5. Wat voor soorten ETFs zijn er?
  6. Hoe werken synthetische ETFs en moet ik ze vermijden?
  7. Waarom kan ik geen ETFs kopen die in Amerika zijn uitgegeven?
  8. Wat voor lopende kosten hebben ETFs/fondsen?
  9. Wat is dividendlek en hoe vermijdt ik het?
  10. Moet ik kiezen voor een herbeleggende of uitkerende ETF?
  11. Wat is een lijst van de populairste/goedkoopste ETFs/indexfondsen die veel besproken worden in de subreddits en Tweakers?
  12. Wat moet ik weten over ESG-uitsluitingen?
  13. Moet ik valutarisico afdekken bij aandelen?
  14. Ten slotte wat extra praktische onderwerpen, bv. over hoe de beurs werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:18

oscar82

De ondertitel

xiaoqi schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:31:
Voor mijn beleggingsstudievereniging had ik een grote powerpoint gemaakt over indexbeleggen, maar het leek me handig om deze ook online te zetten zodat anderen er ook iets aan hebben. Ik heb het veranderd zodat iemand zonder beleggingskennis er ook iets van zal begrijpen. Deze powerpoint is de som van alles wat ik heb geleerd op de r/DutchFIRE en r/beleggen en zelf onderzocht heb. En natuurlijk heb ik vaak verwezen naar FOB en indexfondsenvergelijken.nl. Ik ga ook uitgebreid in op de theorie achter de bron van rendement op aandelen.

De 100+ slides powerpoint is hier.

Deel 1 theorie:
  1. Waarom passief indexbeleggen?
  2. Wat is indexbeleggen?
  3. Hoe ziet de wereldindex er überhaupt uit, en hoe zag het vroeger eruit?
  4. Waarom moet ik zo breed mogelijk spreiden, vanuit historisch perspectief?
  5. Wat is de wereldindex?
  6. Waarom moet ik niet gewoon alles in de S&P500, Nasdaq 100, A.I. of Tesla stoppen?
  7. Waarom renderen aandelen überhaupt?
  8. Wat is het verband tussen economische groei en aandelengroei?
  9. Waarom moet ik zo breed mogelijk spreiden, vanuit theoretisch perspectief?
  10. Waarom boeit de rente/dividend niet?
  11. Wat is het rendement geweest van aandelen van de gehele wereld?
  12. Wat is het risico geweest van aandelen van de gehele wereld?
  13. Wat verwachten grote beleggers aan aandelenrendement in de volgende 5-10 jaar?
Deel 2 praktijk:
  1. Hoe volg ik de 'risicovrije' rente?
  2. Wat moet ik weten over obligaties? (Heel kort, want de focus is op aandelen)
  3. Wat zijn de factoren die mijn risicobereidheid bepalen?
  4. Wat is het verschil tussen een ETF en een fonds?
  5. Wat voor soorten ETFs zijn er?
  6. Hoe werken synthetische ETFs en moet ik ze vermijden?
  7. Waarom kan ik geen UCITS ETFs kopen?
  8. Wat voor lopende kosten hebben ETFs/fondsen?
  9. Wat is dividendlek en hoe vermijdt ik het?
  10. Moet ik kiezen voor een herbeleggende of uitkerende ETF?
  11. Wat is een lijst van de populairste/goedkoopste ETFs/indexfondsen die veel besproken worden in de subreddits en Tweakers?
  12. Wat moet ik weten over ESG-uitsluitingen?
  13. Moet ik valutarisico afdekken bij aandelen?
  14. Ten slotte wat extra praktische onderwerpen, bv. over hoe de beurs werkt.
Waarom kan ik geen UCITS ETFs kopen? <- hier bedoel je waarschijnlijk “alleen” ipv geen. En in de betreffende slide staat VT/VXUS waar het zou moeten zijn: “VTI/VXUS”. Minor detail in een verder mooi werk. Complimenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiaoqi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-09 22:45
oscar82 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:52:
[...]

Waarom kan ik geen UCITS ETFs kopen? <- hier bedoel je waarschijnlijk “alleen” ipv geen. En in de betreffende slide staat VT/VXUS waar het zou moeten zijn: “VTI/VXUS”. Minor detail in een verder mooi werk. Complimenten!
Bedankt voor de correcties. Ik heb de slides geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 13:46

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Even een advieskraagje, ik stop maandelijks voor een klein bedragje in de bekende NT fondsen maar heb recent de verhoudingen wat aangepast omdat ik verwacht dat Low Carbon toch wel de toekomst gaat blijven. Wat denken jullie van mijn nieuwe verhoudingen?

FondsOud percentageNieuw
Northern Trust Emerging Markets12%10%
Northern Trust World Low Carbon8%20%
Northern Trust World ESG80%70%

Nog steeds goed verdedigbaar lijkt mij, oog op duurzaamheid en toch ook rendement en zicht op emissievrije toekomst. Hoor het graag wat jullie toch anders zouden zien/doen. Doel is passief pensioenopbouw zonder te ingewikkeld te hoeven kijken.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DeNachtwacht schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:21:
Even een advieskraagje, ik stop maandelijks voor een klein bedragje in de bekende NT fondsen maar heb recent de verhoudingen wat aangepast omdat ik verwacht dat Low Carbon toch wel de toekomst gaat blijven. Wat denken jullie van mijn nieuwe verhoudingen?

FondsOud percentageNieuw

Nog steeds goed verdedigbaar lijkt mij, oog op duurzaamheid en toch ook rendement en zicht op emissievrije toekomst. Hoor het graag wat jullie toch anders zouden zien/doen. Doel is passief pensioenopbouw zonder te ingewikkeld te hoeven kijken.
De Low Carbon is toch ook de Small Cap?

Of bedoel je de ‘NT World Sdg Screened Low Carbon Index Fund’?

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 21-04-2024 13:32 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:19

FondsOud percentageNieuw

Op zich geef je zelf al je antwoord, als je denkt en ervan overtuigd bent dat het ' low carbon ' fonds meer zal opbrengen, dan moet je daar in gaan zitten.
Vraag is alleen die ik heb is waarom je het dan laat bij slechts 20%.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:48
Als jij kiest voor ‘low carbon’ aandelen dan worden de ‘high carbon’ aandelen goedkoper en aantrekkelijker voor een ander om te kopen. Zelfde issue als met ESG uitsluitingen. Duurzamer wordt het er niet van, als je dat wil kun je nuttiger dingen doen of laten.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Radiodurans schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:35:
Als jij kiest voor ‘low carbon’ aandelen dan worden de ‘high carbon’ aandelen goedkoper en aantrekkelijker voor een ander om te kopen. Zelfde issue als met ESG uitsluitingen. Duurzamer wordt het er niet van, als je dat wil kun je nuttiger dingen doen of laten.
Dat is hetzelfde argument als "ik ga vliegen want zonder mij vertrekt het vliegtuig heus ook wel".

Klinkt overtuigend, maar dat maakt de argumentatie nog niet waar ;). Ik draai hem voor jou even om als iedereen hetzelfde doet als ik, krijgt duurzaamheid een enorme boost en verdwijnen alle vervuilende bedrijven heel snel van het podium bij gebrek aan investeerders.

Maar goed, nu weer on topic.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-09 12:20
Radiodurans schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:35:
Sterker nog, volgens Kelly Shue kan het zelfs contraproductief zijn om kapitaal weg te halen bij vervuilende bedrijven, omdat ze dan moeilijker kunnen verduurzamen: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4359282

Ik zou zelf dus gewoon de wereldwijde index volgen en eventueel met het rendement iets duurzaams doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DeNachtwacht schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:55:
[...]

Ik draai hem voor jou even om als iedereen hetzelfde doet als ik, krijgt duurzaamheid een enorme boost en verdwijnen alle vervuilende bedrijven heel snel van het podium bij gebrek aan investeerders.
Zolang er vraag is naar vervuilende producten zal er altijd een investment case zijn.

Ik heb zelf een plukje iShares Global Clean Energy ETF. Niet bedoeld om m’n portfolio te greenwashen, maar meer dan dat levert het eigenlijk niet op. Enkel dat een bedrijf iets met duurzaam doet maakt het nog geen winstgevende onderneming, dat is juist het grote probleem vaak :p

[ Voor 25% gewijzigd door fsfikke op 21-04-2024 19:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 06:40

FondsOud percentageNieuw

@YakuzA maakte ook al een opmerking hier over:

de standaard verdeling bij NT fondsenis circa
- 80% developed markets / world
- 10% emerging markets
- 10% small cap (oftewel kleinere bedrijven).

Bij die laatste wordt inderdaad vermeld door NT dat het "low carbon" is. Maar dat is secundair. De primaire selectie voor bedrijven om in dit fonds te komen is dat het Small cap bedrijven zijn.
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000013N7D

Waarbij dan de vraag bij mij opkomt of je je daar wel van bewust bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

helloitsme schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:25:
[...]

@YakuzA maakte ook al een opmerking hier over:

de standaard verdeling bij NT fondsenis circa
- 80% developed markets / world
- 10% emerging markets
- 10% small cap (oftewel kleinere bedrijven).

Bij die laatste wordt inderdaad vermeld door NT dat het "low carbon" is. Maar dat is secundair. De primaire selectie voor bedrijven om in dit fonds te komen is dat het Small cap bedrijven zijn.
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000013N7D

Waarbij dan de vraag bij mij opkomt of je je daar wel van bewust bent...
Aah kijk dit is een ander verhaal. Wist niet dat het primair om small cap ging en low carbon niet de hoofdmoot. Dank voor toelichting. In dat geval is terug naar 80/10/10 misschien geen gek idee.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
DeNachtwacht schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:55:
[...]
Klinkt overtuigend, maar dat maakt de argumentatie nog niet waar ;)
Tip: vanaf minuut 39
YouTube: Famed Finance Expert Kenneth French Reveals: Most Dangerous Investor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

knip

Als ik dat doel uit de laatste zin voorop zou stellen dan ben je daar haaks op aan het redeneren, want naast Low Carbon kan ik nog wel 10 dingen opnoemen die veel potentie hebben of de toekomst hebben of welk onderscheidend label je er ook op plakt, het probleem is echter dat wat jij of ik als sterveling als 'de toekomst' zien een erg kleine kans heeft om correct te zijn. Zie ook de mooie PowerPoint hierboven, het is voor actief beheerde fondsen al moeilijk om de index te benaderen, laat staan voor de eigengereide handelaar. Met andere woorden, waarom zou je dat gaan doen als je passief en niet ingewikkeld bezig wilt zijn ipv van de gewone verhouding nemen en het verder lekker laten?

Je kan als je een harde lijn wilt trekken op duurzaamheid (oftewel meer uitsluitingen) nog beter naar de Cardano's kijken, maar dat zou ik lostrekken van het sleutelen aan de portfolio-verhouding, en dus bij het principe van een zo-breed-mogelijke-marketcap-dekking blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 21-04-2024 19:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:54

FondsOud percentageNieuw

Het belangrijkste is dat je een verhouding kiest, dit volhoud en niet heel de tijd gaat sleutelen. 10/20/70 is een prima keuze. Welke verhouding het beter gaat doen in de toekomst valt niks zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-09 18:33
Goedenavond,

Ik kan ongeveer 200-300 euro per maand inleggen. Ik heb een horizon van ongeveer 15-20 jaar.

Op dit moment gebruik ik trading 212 met 50/50 verhouding tussen VUSA en VWRL

Hebben jullie een betere verhouding? Of is bijvoorbeeld alleen VWRL beter?

Verder voor de mensen die bij trading 212 zitten.
Ik kan voor een pie een auto invest aanzetten. Soms kan ik echter d.m.v. een bankoverschrijving 200 euro inleggen en soms 300 euro(afhankelijk van de maand)

Is er een mogelijkheid met autoinvest dat hij het hele bedrag van wat ik gestort heb investeert. Soms is dat dus 200, soms 300 of soms nog meer.

Hopelijk weet iemand dat.

Bedankt alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@sgouman zowel de broker keuze als de fonds keuze kunnen beter. Zie topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
sgouman schreef op zondag 21 april 2024 @ 23:37:
Goedenavond,

Ik kan ongeveer 200-300 euro per maand inleggen. Ik heb een horizon van ongeveer 15-20 jaar.

Op dit moment gebruik ik trading 212 met 50/50 verhouding tussen VUSA en VWRL

Hebben jullie een betere verhouding? Of is bijvoorbeeld alleen VWRL beter?

Verder voor de mensen die bij trading 212 zitten.
Ik kan voor een pie een auto invest aanzetten. Soms kan ik echter d.m.v. een bankoverschrijving 200 euro inleggen en soms 300 euro(afhankelijk van de maand)

Is er een mogelijkheid met autoinvest dat hij het hele bedrag van wat ik gestort heb investeert. Soms is dat dus 200, soms 300 of soms nog meer.

Hopelijk weet iemand dat.

Bedankt alvast!
Waarom heb je gekozen voor VUSA en VWRL? VUSA zit uit mijn hoofd voor een kleine 50 á 60% in VWRL en daarmee heb je overlap maar ook extra blootstelling aan de Amerikaanse markt. Ik zou of enkel VUSA aanhouden als het je te doen is om de Amerikaanse markt of VWRL als je spreiding wilt hebben in je portefeuille maar beiden aanhouden is vanwege de overlap af te raden.

En ja Trading212, in mijn ogen zijn er betere partijen om je vermogen aan toe te vertrouwen naast allerlei onzinnige functies die ingebakken zitten om je meer te laten handelen dan nodig is bij een passieve strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Miki schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:43:
[...]

Waarom heb je gekozen voor VUSA en VWRL? VUSA zit uit mijn hoofd voor een kleine 50 á 60% in VWRL en daarmee heb je overlap maar ook extra blootstelling aan de Amerikaanse markt. Ik zou of enkel VUSA aanhouden als het je te doen is om de Amerikaanse markt of VWRL als je spreiding wilt hebben in je portefeuille maar beiden aanhouden is vanwege de overlap af te raden.

En ja Trading212, in mijn ogen zijn er betere partijen om je vermogen aan toe te vertrouwen naast allerlei onzinnige functies die ingebakken zitten om je meer te laten handelen dan nodig is bij een passieve strategie.
Dankjewel, ik ga dan denk ik alleen voor VWRL.
Welke broker zou jij aanraden? Ik vind het namelijk erg handig om fractionele aandelen te kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
sgouman schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:53:
[...]

Dankjewel, ik ga dan denk ik alleen voor VWRL.
Welke broker zou jij aanraden? Ik vind het namelijk erg handig om fractionele aandelen te kunnen kopen.
Als je dat handig vindt, heb je ook beleggingsfondsen overwogen? Zie ook startpost waar @Pistachenootje al naar verwees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Miki schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:12:
[...]

Als je dat handig vindt, heb je ook beleggingsfondsen overwogen? Zie ook startpost waar @Pistachenootje al naar verwees.
Dat zou ook nog kunnen. Echter zit ik bij de ING, en de ING vraagt volgens mij vrij hoge kosten om te investeren in bijvoorbeeld de northern trust fondsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

sgouman schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:21:
[...]

Dat zou ook nog kunnen. Echter zit ik bij de ING, en de ING vraagt volgens mij vrij hoge kosten om te investeren in bijvoorbeeld de northern trust fondsen.
volgens mij niet?? heb je de startpost inmiddels gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
[...]

Dat valt dus mee als je je bedenkt dat Northern Trust fondsen nagenoeg geen dividendlekkage kennen t.o.v. waar je nu een kleine 14% kwijt bent met je huidige portefeuille. Als je de startpost doorleest kom je ook een linkje naar indexfondsenvergelijker tegen. Bestudeer die eens goed en kom dan terug met je vragen die dan nog hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:10
xiaoqi schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:31:
Voor mijn beleggingsstudievereniging had ik een grote powerpoint gemaakt over indexbeleggen, maar het leek me handig om deze ook online te zetten zodat anderen er ook iets aan hebben. Ik heb het veranderd zodat iemand zonder beleggingskennis er ook iets van zal begrijpen. Deze powerpoint is de som van alles wat ik heb geleerd op de r/DutchFIRE en r/beleggen en zelf onderzocht heb. En natuurlijk heb ik vaak verwezen naar FOB en indexfondsenvergelijken.nl. Ik ga ook uitgebreid in op de theorie achter de bron van rendement op aandelen.....
Vraagje over de slide ivm synthetische ETF's. De grafiek lijkt te insinueren dat synthetische beter presteren, maar er stond verder geen uitleg (tenzij ik erover heb gelezen). Kan je dat toelichten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Annan schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:40:
[...]
Vraagje over de slide ivm synthetische ETF's. De grafiek lijkt te insinueren dat synthetische beter presteren, maar er stond verder geen uitleg (tenzij ik erover heb gelezen). Kan je dat toelichten?
Synthetische ETF's kunnen dividendlekkage voor VS aandelen grotendeels voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 22-04-2024 09:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Qua 'rendement' zit je dan nog steeds beter dan dat je ergens anders VWRL gaat doen:
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Ik zou zeggen, ga er even rustig voor zitten en neem de start post door :)

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 22-04-2024 15:00 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
YakuzA schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:03:
[...]

Qua rendement zit je dan nog steeds beter dan dat je ergens anders VWRL gaat doen:

Ik zou zeggen, ga er even rustig voor zitten en neem de start post door :)
Oke misschien is het toch wel handig om te beleggen in de NT fondsen via de ING. Alleen wat zou dan een goede verhouding zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

sgouman schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:41:
[...]

Oke misschien is het toch wel handig om te beleggen in de NT fondsen via de ING. Alleen wat zou dan een goede verhouding zijn.
heb je inmiddels de startpost gelezen? Volgens mij heb je dat advies nu vele malen gehad. ;)
We zijn geen chatbot waar je elke willekeurige vraag maar aan kunt stellen. Beetje huiswerk kan geen kwaad.
Dit is allemaal al tientallen keren besproken in dit topic en vaak nog terug te vinden in de startpost ook. begin daar dus, daarna de zoekfunctie gebruiken en als je er dan niet uitkomt: hier vragen!

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 22-04-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
YakuzA schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:03:
[...]
Qua rendement kosten zit je dan nog steeds beter dan dat je ergens anders VWRL gaat doen:
FTFY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:18
VWCE werd voorheen door DeGiro alleen aangeboden op de Duitse Xetra beurs. Vandaag zag ik dat ook de Amsterdamse Euronext (EAM) VWCE aanbiedt. Als je een plukje losse aandelen hebt die je gekocht hebt op EAM, is het dan handiger om VWCE ook via EAM aan te schaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik weet niet of die fix een fix is :P

Je hebt ook dingen als divident lek, weet niet of je dat onder 'kosten' kan scharen, en je hebt mogelijk meer 'kosten' voor het aanhouden van beleggen+bankrekening bij ING dan bij Trading212.

Maar mijn 'rendement' klopt idd niet 100%, weet alleen niet wat daar beter zou staan.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Ging mij inderdaad het meest over het 'rendement', dat is lastig te vergelijken (en te voorspellen) tussen twee verschillende producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53

Qwerty-273

Meukposter

baba420 schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:47:
VWCE werd voorheen door DeGiro alleen aangeboden op de Duitse Xetra beurs. Vandaag zag ik dat ook de Amsterdamse Euronext (EAM) VWCE aanbiedt. Als je een plukje losse aandelen hebt die je gekocht hebt op EAM, is het dan handiger om VWCE ook via EAM aan te schaffen?
Bij DeGiro betaal je aansluitkosten voor de beurzen waar je handelt. EAM zit standaard in je pakket. Voor de aansluiting bij Xetra betaal je 2,50 per jaar. Je kan daarmee dus iets besparen.

Echter kan het handelsvolume wel verschillen tussen beurzen (nu is dat niet direct een issue met ETFs die ook door marktmakers voor vergelijkbare koersen verhandeld worden op verschillende beurzen om het allemaal in sync te houden).
https://live.euronext.com/en/product/etfs/ie00bk5bqt80-xams
https://www.boerse-frankf...accumulating?currency=EUR

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-09 14:21
baba420 schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:47:
Zit VWCE op EAM ook in de kernselectie?
Xetra iig wel. Goed om daarmee rekening te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:18
irongalaxy schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:31:
[...]

Zit VWCE op EAM ook in de kernselectie?
Xetra iig wel. Goed om daarmee rekening te houden.
VWCE zit inderdaad niet in de kernselectie op EAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:43:
[...]

heb je inmiddels de startpost gelezen? Volgens mij heb je dat advies nu vele malen gehad. ;)
We zijn geen chatbot waar je elke willekeurige vraag maar aan kunt stellen. Beetje huiswerk kan geen kwaad.
Dit is allemaal al tientallen keren besproken in dit topic en vaak nog terug te vinden in de startpost ook. begin daar dus, daarna de zoekfunctie gebruiken en als je er dan niet uitkomt: hier vragen!
Ik heb de startpost gelezen. Ook een verhouding gemaakt tussen de verschillende NT fondsen. 80/10/10. Echter wat ik mij afvraag als je bij de ING belegd is het volgende. Je betaald 20 euro aan basis fee per jaar. Dan betaal ik samen met de ING kosten en fondkosten 116,64. Dit vind ik vrij fors voor 1 jaar? En dit schrijft ING denk ik van je beleggers rekening af?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vbxvaxyyxDpY5edqjTy_HPBUsM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ztrbmzXgOw6t82nlu3yXMhk1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
sgouman schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:31:
[...]

Ik heb de startpost gelezen. Ook een verhouding gemaakt tussen de verschillende NT fondsen. 80/10/10. Echter wat ik mij afvraag als je bij de ING belegd is het volgende. Je betaald 20 euro aan basis fee per jaar. Dan betaal ik samen met de ING kosten en fondkosten 116,64. Dit vind ik vrij fors voor 1 jaar? En dit schrijft ING denk ik van je beleggers rekening af?[Afbeelding]
Volgens mij zijn die fondskosten gebaseerd op 0,58% en:
Bij beleggingsfondsen wordt aangenomen dat 50% wordt belegd in actief gemanagede fondsen en 50% in indextrackers.
De NT fondsen zijn veel goedkoper dan dat. Kijk even wat https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ berekent en waar dat vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
user109731 schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:44:
[...]

Volgens mij zijn die fondskosten gebaseerd op 0,58% en:

[...]

De NT fondsen zijn veel goedkoper dan dat. Kijk even wat https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ berekent en waar dat vandaan komt.
Ah dat verklaart. Maar dan kan je dus bij de ING rekentool niet alleen uit NT fondsen kiezen? Als ik als voorbeeld alleen ETF pak kom ik nogsteeds op 80 euro. Vind ik nogsteeds best duur.

[ Voor 10% gewijzigd door sgouman op 22-04-2024 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Waarom zou je een ETF willen pakken in plaats van NT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
The Third Man schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:50:
Waarom zou je een ETF willen pakken in plaats van NT?
Niet dat ik daar in ga investeren. Maar dat is meer als rekenvoorbeeld.

Ik vraag mij namelijk af dat als ik het er heel lang laat staan(zeg 30 jaar)

Dan zou je ongeveer 890.000 euro hebben als je het in de NT fondsen zet. Dan betaal je wel even 3552 euro die je wel op je beleggersrekening moet hebben staan. Bij een meesman zie je niet dat je deze kosten betaald volgensmij? Bij ING moet je wel dat actief op je beleggersrekening hebben staan.

Of zijn de kosten van de NT verrekend in de ING koers? Dat je alleen de 20 euro per jaar betaald aan basis fee?

[ Voor 8% gewijzigd door sgouman op 22-04-2024 19:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
Maar dat is toch exact wat https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ voor je voorrekent? 30 jaar lang 500 pm is bij Meesman 26.328,05 fonds + 450 transactie = 26.778,05 aan kosten, bij ING bij de 3-fonds NT portfolio 11.807,52 fonds (eigenlijk NT) + 10.819,89 servicekosten = 22.627,41 oftewel 4k minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
sgouman schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:52:
[...]

Niet dat ik daar in ga investeren. Maar dat is meer als rekenvoorbeeld.

Ik vraag mij namelijk af dat als ik het er heel lang laat staan(zeg 30 jaar)

Dan zou je ongeveer 890.000 euro hebben als je het in de NT fondsen zet. Dan betaal je wel even 3552 euro die je wel op je beleggersrekening moet hebben staan. Bij een meesman zie je niet dat je deze kosten betaald volgensmij? Bij ING moet je wel dat actief op je beleggersrekening hebben staan.
Bij ING dien je je beleggersrekening te koppelen aan een tegenrekening (betaalrekening). De kosten worden namelijk per kwartaal van je betaalrekening gehaald. Dit kun je ook zo instellen voor je periodieke inleg, dan wordt deze op ingestelde data automatisch afgeschreven en belegd. Aansluitend kun je ook je uitgekeerde dividend automatisch weer laten herbeleggen, anders wordt deze standaard op je beleggersrekening gestort.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

sgouman schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:47:
[...]

Ah dat verklaart. Maar dan kan je dus bij de ING rekentool niet alleen uit NT fondsen kiezen? Als ik als voorbeeld alleen ETF pak kom ik nogsteeds op 80 euro. Vind ik nogsteeds best duur.
:F Kijk nou gewoon op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/, daar staan exact de kosten. De ING geeft op zijn website niet aan wat de kosten zijn voor elke mogelijke portefeuille. Lees de voorwaarden en kosten van de beleggingsrekening, denk een beetje na en reken het uit.

offtopic:
En je betaalt, stam+t

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Third Man
Ik heb na ongeveer 10 nee-het-zit-zo-lees-eerst-eens-dit berichten zo'n vermoeden dat grondig lezen en zelf narekenen niet z'n sterkste kant is ;)

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 22-04-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik snap wel wat de kosten zijn. Het gaat mij erom of je het volledige bedrag(als voorbeeld 1 jaar NT fondsen via indexfondsvergelijken.nl) 28 euro op je rekening moet hebben staan. Of dat alleen de basis fee wordt afgeschreven van je rekening en de rest al in de koers verwerkt zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
De servicekosten kunnen ze ook niet in de koers verwerken, want de koers is niet van henzelf maar van NT (beleggingsfondsen worden transparant verhandeld en de fondsbeheerder bepaalt de koers). Dus ja dat moet je los voldoen / op je rekening zetten. Wordt als ik me goed herinner per kwartaal geind (edit dat stond al in het screenshot zie ik nu).

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 22-04-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
The Third Man schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:30:
De servicekosten kunnen ze ook niet in de koers verwerken, want de koers is niet van henzelf maar van NT (beleggingsfondsen worden transparant verhandeld en de fondsbeheerder bepaalt de koers). Dus ja dat moet je los voldoen / op je rekening zetten. Wordt als ik me goed herinner per kwartaal geind (edit dat stond al in het screenshot zie ik nu).
Dankje,

Ik heb ook even contact gehad met de ING. Die geven ook aan dat je kan aangeven dat je een deel van je aandelen verkoopt en het daar mee betaald(dat gebeurd dan automatisch)

Laatste vraag voor de zekerheid.
Ik ga deze aanhouden:
https://marketcaps.site/
Ik verdeel over 3 aandelen.

Als ik het goed zou dit een goede verdeling zijn. Ook heb ik even de ISIN codes erbij gezet zodat ik zeker weet dat ik de goede heb.

83% Northern Trust World Custom ESG NL0011225305
8% Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon ISIN NL0013552078
10% Northern Trust Emerging Markets Custom ESG NL0011515424

[ Voor 25% gewijzigd door sgouman op 22-04-2024 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
sgouman schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:15:
Ik snap wel wat de kosten zijn. Het gaat mij erom of je het volledige bedrag(als voorbeeld 1 jaar NT fondsen via indexfondsvergelijken.nl) 28 euro op je rekening moet hebben staan. Of dat alleen de basis fee wordt afgeschreven van je rekening en de rest al in de koers verwerkt zit?
Ik schreef al eerder dat er per kwartaal wordt afgerekend. Per kwartaal betaal je de service kosten (percentage over belegd vermogen) en de kosten voor je beleggersrekening. De fondskosten (o.a de TER) die ING transparant maakt in hun rekenvoorbeelden zit in het fonds zelf verwerkt.
sgouman schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:34:
[...]

Dankje,

Ik heb ook even contact gehad met de ING. Die geven ook aan dat je kan aangeven dat je een deel van je aandelen verkoopt en het daar mee betaald(dat gebeurd dan automatisch)

Laatste vraag voor de zekerheid.
Ik ga deze aanhouden:
https://marketcaps.site/
Ik verdeel over 3 aandelen.

Als ik het goed zou dit een goede verdeling zijn. Ook heb ik even de ISIN codes erbij gezet zodat ik zeker weet dat ik de goede heb.

83% Northern Trust World Custom ESG NL0011225305
8% Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon ISIN NL0013552078
10% Northern Trust Emerging Markets Custom ESG NL0011515424
Hou het gewoon simpel met 80/10/10, die verdeling fluctueert namelijk ook en daarnaast zullen die enkele procenten geen enkel serieus verschil maken tov het leeuwendeel wat je in World hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Miki schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:59:
[...]

Ik schreef al eerder dat er per kwartaal wordt afgerekend. Per kwartaal betaal je de service kosten (percentage over belegd vermogen) en de kosten voor je beleggersrekening. De fondskosten (o.a de TER) die ING transparant maakt in hun rekenvoorbeelden zit in het fonds zelf verwerkt.

[...]

Hou het gewoon simpel met 80/10/10, die verdeling fluctueert namelijk ook en daarnaast zullen die enkele procenten geen enkel serieus verschil maken tov het leeuwendeel wat je in World hebt zitten.
Dankjewel, ga ik doen.

Wat ik me alleen nog erg afvraag en mij een beetje tegenstaat is dat je de instelling kan doen dat ze een beleggingsfonds deze kunnen bekopen om de fee te betalen(wat ik prima vind)

Echter als je b.v. 50 euro fee moet betalen en in het meest extreme geval de NT fondsen heel erg gezakt zijn dan kan je die 50 euro fee niet betalen en ga je dus in de min op je belggersrekenkng. Daar betaal je vervolgens een aardige rente over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
sgouman schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:22:
[...]

Dankjewel, ga ik doen.

Wat ik me alleen nog erg afvraag en mij een beetje tegenstaat is dat je de instelling kan doen dat ze een beleggingsfonds deze kunnen bekopen om de fee te betalen(wat ik prima vind)

Echter als je b.v. 50 euro fee moet betalen en in het meest extreme geval de NT fondsen heel erg gezakt zijn dan kan je die 50 euro fee niet betalen en ga je dus in de - op je belggersrekenkng. Daar betaal je vervolgens een aardige rente over.
:?

Waarom zou je dat willen? Gewoon beleggersrekening koppelen aan je betaalrekening en periodiek inleggen instellen om er vervolgens niet meer naar om te kijken. Nou ja er zijn er bij die om 2 weken adviseren om te kijken maar hou het simpel.

Eventueel stel je het zo in nadat je salaris is gestort, zodat er altijd voldoende op de rekening staat.

Anders is Meesman ook nog een optie als je het allemaal te spannend en moeilijk vindt om de informatie tot je te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Miki schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:36:
[...]

:?

Waarom zou je dat willen? Gewoon beleggersrekening koppelen aan je betaalrekening en periodiek inleggen instellen om er vervolgens niet meer naar om te kijken. Nou ja er zijn er bij die om 2 weken adviseren om te kijken maar hou het simpel.

Eventueel stel je het zo in nadat je salaris is gestort, zodat er altijd voldoende op de rekening staat.

Anders is Meesman ook nog een optie als je het allemaal te spannend en moeilijk vindt om de informatie tot je te nemen.
Automatisch beleggen heb ik al ingesteld. Alleen het ging me om de afschrijving van de service fee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
sgouman schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:38:
[...]

Automatisch beleggen heb ik al ingesteld. Alleen het ging me om de afschrijving van de service fee
Nogmaals die wordt van je tegenrekening afgeschreven per kwartaal. Staat geheel los van je portefeuille.

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 22-04-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Miki schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:48:
[...]

Nogmaals die wordt van je tegenrekening afgeschreven per kwartaal.
Dat weet ik. Dat heb ik dus aangepast dat ze een deel van je beleggingsfonds verkopen zodar ze die fee kunnen betalen. Leek mij opzich handig omdat je er dan geen omkijk aan hebt. Maar misschien is het niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
sgouman schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:50:
[...]

Dat weet ik. Dat heb ik dus aangepast dat ze een deel van je beleggingsfonds verkopen zodar ze die fee kunnen betalen. Leek mij opzich handig omdat je er dan geen omkijk aan hebt. Maar misschien is het niet handig.
Maar waarom zou je een deel van je portefeuille willen verkopen? Dat kan toch prima van je tegenrekening af. Dat zal afhankelijk van het bedrag om enkele tientjes gaan.

Uiteindelijk wil je je portefeuille vergroten met het aantal stuks en dan schiet je er niet zoveel mee op als je dat weer teniet doet door je kosten daarmee te betalen.

Anyway succes en probeer ook lekker bij te lezen komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Misschien dat hij ING ziet als beleggingsbank, dus geen actief geld op wil laten staan voor z’n servicefee? Anders snap ik de gedachtengang ook niet, als het je normale bank is gaat er inderdaad soms wat euro’s van je normale saldo af net als die tig abonnement en alle andere incasso’s. Daar hoef je verder niks voor te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 22-04-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Miki schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:36:
[...]

Nou ja er zijn er bij die om 2 weken adviseren om te kijken maar hou het simpel.
Sterker nog tijdens het aanmelden van mijn beleggingrekening bij de ABN Amro stond in de voorwaardes waarmee ik akkoord moest gaan dat ik verplicht ben om de rekening twee wekelijks te controleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:18
Bij de ABN krijg ik op het saldo van mijn beleggersrekening gewoon de rente die ik ook krijg op mijn spaarrekening, dus om daar iets extra's op te zetten is helemaal niet zo erg.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasfaak123
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-07 19:44
Goedenavond,

Op dit moment beleg ik bij meesman(300 per maand). Echter wil ik ook graag in VWRL gaan beleggen met ongeveer 300 per maand. Beleggershorizon van ongeveer 20 jaar.

Echter vraag ik mij af waar ik dit het beste kan doen. Ik kan het bij Trading 212 doen. Er zijn hier geen kosten. Echter zit dit wel gevestigd op Cyprus en dekken ze bij een failliesement maar tot 20.000 euro(zowel fondsen als vrij geld). Echter hebben ze wel bij lloyd een verzekering dat je extra dekt tot 1 miljoen. Over X aantal jaar staat er namelijk een behoorlijk bedrag op.

Ik heb het liefst wel met fractionele aandelen wat Trading 212 heeft. Dit omdat ik niet elke maand precies een X aantal VWRL kan kopen.

Zijn er nog andere goede brokers die jullie aanraden die niet zo duur zijn. Wat ik het liefst heb is dat je niet een fee betaald over ingelegde geld. Dit omdat ik dan altijd geld op die rekening moet hebben staan.

Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
klaasfaak123 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:58:
Goedenavond,

Op dit moment beleg ik bij meesman(300 per maand). Echter wil ik ook graag in VWRL gaan beleggen met ongeveer 300 per maand. Beleggershorizon van ongeveer 20 jaar.

Echter vraag ik mij af waar ik dit het beste kan doen. Ik kan het bij Trading 212 doen. Er zijn hier geen kosten. Echter zit dit wel gevestigd op Cyprus en dekken ze bij een failliesement maar tot 20.000 euro(zowel fondsen als vrij geld). Echter hebben ze wel bij lloyd een verzekering dat je extra dekt tot 1 miljoen. Over X aantal jaar staat er namelijk een behoorlijk bedrag op.

Ik heb het liefst wel met fractionele aandelen wat Trading 212 heeft. Dit omdat ik niet elke maand precies een X aantal VWRL kan kopen.

Zijn er nog andere goede brokers die jullie aanraden die niet zo duur zijn. Wat ik het liefst heb is dat je niet een fee betaald over ingelegde geld. Dit omdat ik dan altijd geld op die rekening moet hebben staan.

Ik hoor het graag.
Traderepublic heeft lage kosten en fractionele shares

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thys
Goedenavond,

Ik hoor het graag.
Waarom dan niet gewoon je inleg bij Meesman verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasfaak123
thys schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:05:
[...]

Waarom dan niet gewoon je inleg bij Meesman verhogen?
Omdat ik het graag gescheiden wilt houden. Ik heb er namelijk 2 aparte doelen voor. verder wil ik ook meer spreiding. Meesman heeft alles in NT en ik wil ook graag een deel Vanguard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasfaak123
alki schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:03:
[...]

Traderepublic heeft lage kosten en fractionele shares
Zal trade republic veiliger zijn dan Trading 212?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-09 12:20

Ik hoor het graag.
Bij Interactive Brokers kan je ook fractionele aandelen VWRL kopen en heb je geen vaste kosten. Je tegoeden worden daar bewaard in Ierland

[ Voor 4% gewijzigd door wouterg00 op 23-04-2024 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

klaasfaak123 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:07:
[...]

Omdat ik het graag gescheiden wilt houden. Ik heb er namelijk 2 aparte doelen voor. verder wil ik ook meer spreiding. Meesman heeft alles in NT en ik wil ook graag een deel Vanguard.
Onderliggende aandelen zijn niet heel erg verschillend iig :)

PSN

Pagina: 1 ... 42 ... 105 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.