Beetje een stroman-drogreden, want ik zeg nergens dat die termijn zwart-wit is. Het is juist gebaseerd op de gemiddelde kans dat je potje binnen die termijn negatief kan uitpakken.
En de gemiddelde winst van beleggen vs sparen is in een tijdsframe van 5 jaar, per jaar, niet groter of kleiner dan in een tijdsframe van 15 jaar.
Dat klopt, maar we hebben het niet over pure winst, we hebben het over de optelsom van alle scenario's met de uitkomst per scenario. Inclusief de crashes dus, en die zijn op 15 jaar minder impactvol dan op 5 jaar.
Als je van je 30-40e niet belegt "omdat je misschien over een paar jaar een groter huis wil kopen", vraag ik me echt af of dat de juiste aanpak is. Vooral omdat je de stijgende huizenprijzen totaal niet bij kan houden door enkel te sparen.
Je houdt het nog minder bij als we in een dikke recessie komen en de beurzen 20% krimpen, maar als je dan je veel hogere hypotheek moet afsluiten, zit je met een onhandig dure hypotheek. Dat is namelijk wat je wil voorkomen, die crash overleef je wel, maar die hypotheek kan je niet 'even' bijsturen omdat een paar jaar later de beurzen weer ok zijn en je opeens veel meer kapitaal hebt.
En ja, je moet nooit risico's nemen met geld dat je niet kan missen, maar dat niet kunnen missen is nogal relatief. Als je al een dak boven je hoofd hebt, is het risico dat je neemt ook niet onverantwoord, worst case slapen je kinderen een tijdje bij elkaar op de kamer of heb je een kleinere tuin maar dan heb je tenminste wel een grotere kans op een fatsoenlijk rendement waar je ook echt wat mee kan na 8 jaar.
Nu maak jij het zwart/wit alsof het over 'niet kan missen' gaan, terwijl dat niet beweerd werd. Een onhandig dure hypotheek en andere nadelen zijn allemaal donkere tinten grijs, niet iets zwarts van dat het helemaal niet kan missen. Maar als we een optimaal rendement nastreven, moet je ook incalculeren wat op de korte termijn misschien lekker kan renderen, niet het handigst is als dat een zware impact heeft op zaken als je hypotheek. Het zijn communicerende vaten wat dat betreft en dus een gedegen afweging is dan beter op z'n plaats, dat is de strekking van m'n boodschap.