Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:13:
[...]

Stel je zit al boven de VRH en je krijgt op 1 november 10.000,- overgemaakt. Je kan kiezen: zet het in indexfondsen of zet het op een spaarrekening. Bereken maar eens wat het verschil aan belasting is. Zal iets minder dan 200 euro (2%) zijn verwacht ik. Is dat stukje duidelijk?

Dat berekenen over een jaar deed ik alleen om het verwachte beleggingsrendement (+8% optimistisch) ook per jaar wordt berekend. Maar je zou ook kunnen zeggen dat het verwachte maandelijkse rendement van beleggen +0,67% (8/12) is. Over 2 maanden is je verwachte rendement dan +1,33% maar daar gaat die 2% vanaf. Verwachte rendement van die 10k in indexfondsen stoppen op 1 nov. is dan ongeveer -0,67%.

Dit is natuurlijk allemaal los van wat de beurs echt doet. Leuke van de spaarrekening is dat het risico vrijwel 0 is en dat kunnen we over de beurs natuurlijk niet zeggen.
  1. Peildatumarbitrage is 3 maanden, geen 2. Dus je moet al 3 maanden van tevoren stoppen met inleggen.
  2. Het verschil is over 2023 inderdaad zo'n 2 procent (maar de peildatum daarvoor was 1 januari van dit jaar, dus daarvoor is het nu niet meer relevant, het wordt nu pas weer interessant over 2024 - peildatum 1 januari a.s., belastinggrondslagen nog niet bekend).
  3. Het rendement bij sparen (gedurende 3 maanden) bij een jaarpercentage van 4% is 1%.
  4. Het verwachte rendement bij beleggen (gedurende 3 maanden) bij een geschat jaarrendement van 8% is 2%.
  5. Het (verwachte) rendement na belasting (tegen de grondslagen/tarieven van 2023) is dus 1 resp. 0%.
Relatief significant als je inderdaad nog op 10K zit die je al dan niet ergens kwijt wilt (scheelt 100 euro), als je 500-1000 per maand automatisch inlegt, nauwelijks relevant (15-30 euro). 1x een goede/slechte beursdag onderweg en je hebt al meer verschil.

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 09-11-2023 15:05 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:06
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:54:
[...]
Peildatumarbitrage is 3 maanden, geen 2. Dus je moet al 3 maanden van tevoren stoppen met inleggen.
Niet van toepassing hier omdat het 'nieuw' geld is. Je wordt dus carte blanche gegeven om te arbitreren. Je bent daarom ook niet gebonden aan 3 maanden.

En ja dit zijn de getallen van 2023 maar ook voor volgend jaar zal er nog steeds een voordeel zijn voor spaargeld. Iets minder groot maar nog steeds dezelfde eind conclusie.

En waarom ik de rendementen naar jaarbasis berekende heb ik reeds uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:49

page404

Website says no

Loek92 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:34:
[...]

Domme uitgaves doen om geen VRH van 2% te betalen is natuurlijk een beetje vreemd. Zoals hierboven al benoemd, je betaalt (op dit moment) ongeveer 2%. Een uitgave kost bijvoorbeeld 10k. Dan ''bespaar'' je 200 euro belasting, maar ben je wel die 10k kwijt :+
Ik ken iemand die allerlei uitgaven gaat doen om einde van het jaar maar onder die VRH vrijstelling te komen. Ik begrijp dat echt niet. Al kost de VRH je meer dan je rendement, ga dan iets aan je rendement doen ipv aan je uitgaven.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
page404 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:18:
[...]

Ik ken iemand die allerlei uitgaven gaat doen om einde van het jaar maar onder die VRH vrijstelling te komen. Ik begrijp dat echt niet. Al kost de VRH je meer dan je rendement, ga dan iets aan je rendement doen ipv aan je uitgaven.
Waarschijnlijk denkt die persoon dat je over je gehele vermogen belasting gaat betalen zodra je boven de grens komt?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Herko_ter_Horst schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:26:
[...]

Waarschijnlijk denkt die persoon dat je over je gehele vermogen belasting gaat betalen zodra je boven de grens komt?
Ik denk niet eens dat de redenatie zover gaat hoor 8)7 ik maak haar ook niet wijzer dan ze is. Die tijd is geweest :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Loek92 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:34:
[...]
Domme uitgaves doen om geen VRH van 2% te betalen is natuurlijk een beetje vreemd. Zoals hierboven al benoemd, je betaalt (op dit moment) ongeveer 2%. Een uitgave kost bijvoorbeeld 10k. Dan ''bespaar'' je 200 euro belasting, maar ben je wel die 10k kwijt :+

Ik heb zelf 'per ongeluk' en deel van de hypotheekschuld in box 3. Door die schuld in box 3 kan ik een groter deel beleggingen belastingvrij aanhouden. Enige nadeel is geen HRA, echter is mijn rente lager dan de VRH, dus ik maak er alsnog winst op.

Verder zou je naar box 1 beleggen kunnen kijken of meer gebruik maken van deposito's, maar bij dat laatste ligt dat ook heel erg aan de rentes natuurlijk.
Mja. Sommige mensen schieten helemaal in de stress als ze VRH of belasting horen en denken er dan niet over na om te berekenen hoeveel het is (of bereken het verkeerd, waardoor ze nog meer in de stress schieten)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
page404 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:18:
[...]

Ik ken iemand die allerlei uitgaven gaat doen om einde van het jaar maar onder die VRH vrijstelling te komen.
Ik zal m'n bankrekeningnummer even geven. :D

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 16:00
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:26:
[...]

Enige wat klein voordeel op kan leveren is b.v. de zorgpremie in december voor heel 2024 betalen als je boven vrh zit. Levert je vaak een korting heb bij de verzekering en je hoeft geen vrh te betalen over het bedrag. Maar idd tientjes werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-05 17:18
Wel laaghangend fruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:22
YakuzA schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:23:
[...]

Mja. Sommige mensen schieten helemaal in de stress als ze VRH of belasting horen en denken er dan niet over na om te berekenen hoeveel het is (of bereken het verkeerd, waardoor ze nog meer in de stress schieten)
Klopt. En gewoon geen kennis of alleen maar ‘van horen zeggen’ en niks zelf opzoeken of onderzoeken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dodo135
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-09-2024
Pistachenootje schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:09:
[...]

Zeker. En je zou ook kunnen overwegen om dat bij bijvoorbeeld Interactive Brokers te doen. Dan ben je goedkoper uit. Gebruik je VEVE+VFEM dan ben je nog goedkoper uit dan VWRL. Zie: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf
Dank voor je reactie. Maar als ik op indexfondsenvergelijken.nl kijk dan zou NN enhanced + NN enhanced EM en AVIAW + EMIM nog meer opleveren dan NT. Maar toch heb ik het idee dat weinig mensen deze fondsen kopen. Hoe komt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dodo135
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-09-2024
helloitsme schreef op maandag 6 november 2023 @ 04:16:
[...]

Je hebt (waar je ook belegd) kosten van het ETF fonds: die zie je niet op je afschrift, maar zitten 'verborgen' in het fonds. En je hebt kosten van je broker.

In grote lijnen
NT zijn fondsen met lage kosten, maar ING is een wat duurdere broker door de jaarlijkse fee's
VWRL is een fonds met gemiddelde kosten (duurder dan NT), maar je kan het goedkoop aanschaffen bij DeGiro.

als je VWRL bij ING gaat kopen, dan koop je een fonds met gemiddelde kosten bij een wat duurdere broker. Dat is niet handig.

Voor meer details: zie de site van indexfondsvergelijken en ik zou zelf op de site van ING en DeGiro de kosten voor beleggen eens goed doorlezen.
Dank voor je reactie. Op indexfondsvergelijken zouden de NT fondsen bij ING iets meer opleveren dan VWRL bij de giro.

Ik moet zeggen dat ik het best lastig vind om de exacte kosten te achterhalen. Indexfondsvergelijken geeft wel een goede vergelijking.

Ik denk dat ik dan toch maar voor NT fondsen bij ING ga en als ik nog VWRL of VEVE+VFEM erbij wil, via de giro aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:37
Dodo135 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:00:
[...]

Dank voor je reactie. Maar als ik op indexfondsenvergelijken.nl kijk dan zou NN enhanced + NN enhanced EM en AVIAW + EMIM nog meer opleveren dan NT. Maar toch heb ik het idee dat weinig mensen deze fondsen kopen. Hoe komt dat?
Ze leveren alleen nog meer op bij een specifieke broker die erg scherpe tarieven biedt, als die morgen z'n tarieven wijzigt ben je al slechter af. Daarnaast zie je aan het kleinere market cap % dat je spreiding wel een stuk lager is, dus je bent ook nog slechter beschermd tegen specifieke effecten. Veel meer risico dus voor een nauwelijks hoger rendement.

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 10-11-2023 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dodo135 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:00:
[...]
Ze hebben nog lagere kosten, dat is mooi maar ze sluiten ook meer uit. Of dat erg is is een lang verhaal dat in deze thread uitgebreid onderwerp bediscussieerd is (eenvoudig terug te vinden met de zoekfunctie). Ik denk zelf dat het wel meevalt, zeker op de lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:52
The Third Man schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:13:
[...]
Ze leveren alleen nog meer op bij een specifieke broker die erg scherpe tarieven biedt, als die morgen z'n tarieven wijzigt ben je al slechter af.
Zoiets kan altijd gebeuren natuurlijk, maar dan stap je tzt over.
De aanbieders van NT kunnen ook net zo goed hun tarieven verhogen, of NT kan zelf haar fonds kosten verhogen etc.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
JohanNL schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:13:
[...]

Zoiets kan altijd gebeuren natuurlijk, maar dan stap je tzt over.
De aanbieders van NT kunnen ook net zo goed hun tarieven verhogen, of NT kan zelf haar fonds kosten verhogen etc.
Ik bedoelde meer het bredere plaatje weer te geven, dat het genoemde voorbeeld alleen van toepassing is bij die ene broker, niet algemeen bij de rest (prijspeil). Terwijl de kosten van de NT wel breed gezien redelijk dichtbij elkaar liggen, wat ook de kans op een grote tariefwijziging bij een specifieke aanbieder verkleint. Overstappen kent vaak ook extra kosten, dus zou je naar mijn idee de kans op de noodzaak hiervoor ook moeten afwegen.

Alles kan altijd gebeuren, maar je kan per risico ook een gerichte afweging maken en opgeteld komt bij mij (en veel anderen) NT beter uit de bus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Interactive Brokers is al jaren bezig met de kosten te verlagen. Eerst is de inactivity fee al afgeschaft, toen zijn de transactiekosten verlaagd. Kans dat ze duurder worden dan de grootbanken acht ik uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:06
Hallo allemaal, ik ben bang dat ik ergens iets heel obvious over het hoofd zie, hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik ben van plan om bij een grootbank (Rabo of ING) in NT World + NT EM te gaan beleggen.

Als ik op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ ga kijken, kom ik op kosten uit die minstens de helft zijn van de rekenvoorbeelden bij ING en Rabobank. Waar zit dat verschil in?

Het enige dat ik kan bedenken is dat bij de uitleg van de Rabobank dit staat:

Kosten beleggingsproducten 4,6%: Dit zijn de kosten die de productaanbieder maakt en zijn verwerkt in de koers van het beleggingsproduct. Deze kosten bestaan onder andere uit lopende kosten, interne transactiekosten en een (mogelijke) prestatievergoeding die binnen beleggingsfondsen en trackers van toepassing zijn. Ga je ook in turbo’s beleggen? Dan worden ook de financieringskosten hierbinnen meegerekend.

Hoor graag wat ik over het hoofd zie! BVD! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

olafmol schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:04:
Hallo allemaal, ik ben bang dat ik ergens iets heel obvious over het hoofd zie, hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik ben van plan om bij een grootbank (Rabo of ING) in NT World + NT EM te gaan beleggen.

Als ik op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ ga kijken, kom ik op kosten uit die minstens de helft zijn van de rekenvoorbeelden bij ING en Rabobank. Waar zit dat verschil in?
Zonder link van de ING/Rabo valt daar weinig over te zeggen, maar het lijkt alsof je bij de ING/Rabo naar andere beleggingsdingen aan het kijken bent dan de 'zelf beleggen' ?

Als je x4 had gezegt was het mogelijk kwartaal vs jaar ;)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 13-11-2023 16:17 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
YakuzA schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:16:
[...]

Zonder link van de ING/Rabo valt daar weinig over te zeggen, maar het lijkt alsof je bij de ING/Rabo naar andere beleggingsdingen aan het kijken bent dan de 'zelf beleggen' ?

Als je x4 had gezegt was het mogelijk kwartaal vs jaar ;)
Ik heb bij beiden "beleggingsfondsen" ingevuld:

ING: https://www.ing.nl/partic...n-kosten-zelf-op-de-beurs
Rabo: https://www.rabobank.nl/p...leggen/rabo-zelf-beleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De kosten percentages die daar vermeld wordt zijn gelijk aan die op indexbeleggen staat, dus denk dat je ergens niet hetzelfde scenario of berekening doet.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:32

Kosten beleggingsproducten 4,6%: Dit zijn de kosten die de productaanbieder maakt en zijn verwerkt in de koers van het beleggingsproduct. Deze kosten bestaan onder andere uit lopende kosten, interne transactiekosten en een (mogelijke) prestatievergoeding die binnen beleggingsfondsen en trackers van toepassing zijn. Ga je ook in turbo’s beleggen? Dan worden ook de financieringskosten hierbinnen meegerekend.

Hoor graag wat ik over het hoofd zie! BVD! :)
waar komt die tekst met 4,6% vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omayyad
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-05 14:33
Waar op de ING site kun je vinden welke beleggingsproducten ze aanbieden?

Dus zeg maar vergelijkbaar met wat ABNAMRO via deze link duidelijk maakt:
https://www.abnamro.nl/nl...-zelf-beleggen-basis.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Omayyad schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:14:
Waar op de ING site kun je vinden welke beleggingsproducten ze aanbieden?
Niet. Voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje

Hier hoef je eigenlijk geen rekening mee te houden. Deze PDF laat goed zien wat de kosten zijn bij Rabobank. Kijk naar 'zelf beleggen' (x4 want per kwartaal) en neem dan de kosten van de NT fondsen en je bent al een heel eind op weg.

Overigens legt Indexfondsenvergelijken het allemaal netjes uit als je op details klikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnYjsbt-9oZTYm_GxM3f8EdgLEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nie7ZJPVDxMl1YfOnix4GvC4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
helloitsme schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:11:
[...]

waar komt die tekst met 4,6% vandaan?
Als je op "hoe is dit berekend?" klikt komt er een popup met details, en daar staat een postje met 4,6% in. Als je op de info-icoon klikt komt die tekst in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Pistachenootje schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:26:
[...]

Hier hoef je eigenlijk geen rekening mee te houden. Deze PDF laat goed zien wat de kosten zijn bij Rabobank. Kijk naar 'zelf beleggen' (x4 want per kwartaal) en neem dan de kosten van de NT fondsen en je bent al een heel eind op weg.

Overigens legt Indexfondsenvergelijken het allemaal netjes uit als je op details klikt.
[Afbeelding]
Ja die berekening heb ik ook bekeken. Maar daar vond ik het ook zo verwarrend dat de kosten meer dan het dubbele werden berekend bij de banken zelf. Maar als ik jou goed begrijp is er dus een soort van generieke post van 4,6% toegevoegd die niet relevant is voor NT fondsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
olafmol schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:43:
[...]

Ja die berekening heb ik ook bekeken. Maar daar vond ik het ook zo verwarrend dat de kosten meer dan het dubbele werden berekend bij de banken zelf. Maar als ik jou goed begrijp is er dus een soort van generieke post van 4,6% toegevoegd die niet relevant is voor NT fondsen?
Ik heb geen idee hoe de Rabobank die kosten berekend. Als je wil beleggen in de NT fondsen zijn de berekeningen eenvoudig zelf te doen (zoals te zien op Indexfondsenvergelijken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:28
Stond er voor vandaag niet een NT EM dividend in de kalender?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCR6slJsGSqGtnwHhXqKHp5iGI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvBM4t8p1nr7XOfBoyQGDNVk.jpg?f=fotoalbum_large

edit: Nevermind hij verschijnt nu.

[ Voor 4% gewijzigd door r0bb op 14-11-2023 16:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vanochtend las ik iemand die z'n beleggingen wilde gaan verkopen omdat er volgens hem een recessie aan zit te komen, op dit moment staan Amerikaanse small caps (IJR) op +5,1%(!).

Het kan verkeren. Een beter voorbeeld dat laat zien hoe moeilijk het is om dat de markt te timen kan ik niet bedenken.

(insert alle disclaimers, het is maar 1 dag, morgen kan het weet onderuit gaan, yada yada yada)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Pistachenootje schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:46:
Vanochtend las ik iemand die z'n beleggingen wilde gaan verkopen omdat er volgens hem een recessie aan zit te komen, op dit moment staan Amerikaanse small caps (IJR) op +5,1%(!).

Het kan verkeren. Een beter voorbeeld dat laat zien hoe moeilijk het is om dat de markt te timen kan ik niet bedenken.

(insert alle disclaimers, het is maar 1 dag, morgen kan het weet onderuit gaan, yada yada yada)
Dingen die vorig jaar $1000 kostten, kosten nu $1032. Maar analisten hadden verwacht dat die spulletjes $1033 zouden kosten! Groot hosanna dus. Als het $1034 had gekost zaten we nu dik in de put :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

November staat op een goede +4,x%
Maargoed oktober staat ook op een goede -4%

Yada yada over tig jaar heen zie je het verschil toch niet.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 16:41
Hah, m'n ZPRV heb ik net de afgelopen maanden moet bijkopen omdat het negatief uit balans was gegaan, vandaag een leuke plus opeens :*)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:40
Ik verwacht binnenkort mijn Rabo Zelf Beleggen rekening geopend te hebben. Nu ben ik benieuwd wanneer de administratie-/servicekosten beginnen te lopen.
Vanaf opening rekening? Of vanaf eerste inleg? Indien het laatste start ik vanaf januari de inleg bij de Rabo.
Hopelijk heeft iemand het antwoord. In de PDF van de Rabo kan ik het niet vinden.

Het is geen werelds bedrag, maar voor 1 maand inleg (december) vind ik de minimale kwartaalkosten niet in verhouding staan tot de geplande inleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De kosten worden berekend over het gemiddeld belegd vermogen per kwartaal. Je betaalt dus niet teveel als je halverwege een kwartaal inlegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@Roodey als ik me niet vergis gaan de kosten voor de basis dienstverlening, 5 euro per kwartaal minimaal of naar rato van hoe lang je de rekening aanhoudt in een kwartaal, gaan direct lopen na het openen van de rekening. Die kosten betaal je altijd ook al heb je nul euro op je beleggingsrekening staan.

[ Voor 12% gewijzigd door pdukers op 15-11-2023 21:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
De vraag komt hier weleens voorbij: hoelang moet je horizon zijn voor aandelen en welk percentage van je portfolio kun je in aandelen steken? Er bestaan natuurlijk geen absolute antwoorden op deze vragen maar hier is het antwoord van Larry Swedroe, die ik wel waardeer (bron).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E67DWWguvpKRVdzkKmJt9Iy1apQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cYXmNL7yvS8cLYDPzoCrvlLn.png?f=fotoalbum_large

Hier is de tool van Vanguard die soortgelijke vragen beantwoordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 18-11-2023 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
Pistachenootje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:58:
De vraag komt hier weleens voorbij: hoelang moet je horizon zijn voor aandelen en welk percentage van je portfolio kun je in aandelen steken? Er bestaan natuurlijk geen absolute antwoorden op deze vragen maar hier is het antwoord van Larry Swedroe, die ik wel waardeer (bron).
[Afbeelding]

Hier is de tool van Vanguard die soortgelijke vragen beantwoordt.
Ik heb dat linkje van Vanguard even ingevuld. Het advies was dat ik nu 80% investeer in aandelen. Daar heb ik echt geen zin in, dat is mij veel te actief. En daar heb ik ook écht te weinig verstand van. Ik blijf lekker in dit passieve topic rondhangen :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Is er trouwens een stuk uit de reacties geknipt? ik meen dat er ook wat reacties waren op donderdag en vrijdag, of heb ik dat mis?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:52

oscar82

De ondertitel

Adam1980 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:41:
[...]

Ik heb dat linkje van Vanguard even ingevuld. Het advies was dat ik nu 80% investeer in aandelen. Daar heb ik echt geen zin in, dat is mij veel te actief. En daar heb ik ook écht te weinig verstand van. Ik blijf lekker in dit passieve topic rondhangen :P .
"Aandelen" of "equity" mag natuurlijk ook via een ETF zijn. Je kan prima 80% - of van mijn part 100% - in aandelen zitten via passieve ETF's of fondsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Adam1980 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:41:
[...]
Als Vanguard 80% equity zegt dan betekent dat 80% in passieve index fondsen. Vanguard raadt niemand aan om actief te beleggen.

• G-series22
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-05 10:28
Vraagje! Waarom beweegt de Vanguard S&P 500 UCITS ETF vandaag, terwijl de beurs daar vandaag gesloten is vanwege Thanksgiving?

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:52

oscar82

De ondertitel

G-series22 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:29:
Vraagje! Waarom beweegt de Vanguard S&P 500 UCITS ETF vandaag, terwijl de beurs daar vandaag gesloten is vanwege Thanksgiving?
Bedoel je VUSA? Die staat (o.a.) aan de Euronext Amsterdam gelist. Dus daar wordt gewoon op getrade. Het koersverloop van vandaag is deels nog te verklaren door de ontwikkelingen die gisteren na het sluiten van de amsterdamse beurs hebben plaatsgevonden. En deels door de economische ontwikkelingen van vandaag.

Als de kalkoenenverkoop tegenvalt, zal de prijs heus wel een beetje bewegen. Dat wordt dan bij het openen van de amerikaanse beursen na thanksgiving weer rechtgetrokken.

Veel amerikaanse ETF's kunnen trouwens ook buiten reguliere beurstijden verhandeld worden (after hours trading).

[ Voor 12% gewijzigd door oscar82 op 23-11-2023 14:47 ]

• Pistachenootje
Frankenstein schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:56:
En verder heeft Consorsbank nog een leuke actie in mijn ogen als je op de laatste dag van de achtste maand na opening van je spaarrekening minimaal €10.000 belegd hebt krijg je €150 bonus Er worden geen voorwaarden gesteld dat deze inleg langere tijd er moet zijn er wordt alleen gemeten op een steekdag. Snel verdiend.
Klinkt goed. Hebben ze de goede standaard ETF's tegen lage kosten?

• Pistachenootje
G-series22 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:29:
Naast wat hierboven al genoemd werd heeft ook de wisselkoers een groot effect als je VUSA in euro's koopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
Is er iemand die hier al ervaringen heeft met mogelijk.nl? Zo ja, wat zijn de algemene bevindingen? Ik overweeg om 150k te plaatsen bij hen. Ze "garanderen" 6 procent rente voor 5 jaar.

[ Voor 52% gewijzigd door Jack1 op 28-11-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jack1 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:48:
Is er iemand die hier al ervaringen heeft met mogelijk.nl? Zo ja, wat zijn de algemene bevindingen? Ik overweeg om 150k te plaatsen bij hen. Ze "garanderen" 6 procent rente voor 5 jaar.
Wel ervaring met mogelijk.nl maar geen ervaring met hun fondsen, alleen met directe 1 op 1 leningen (en dat past verder niet in dit topic).

Overigens zou 6% voor mij niet voldoende zijn, na aftrek van box 3 belasting hou je circa 4% over, dat krijg je ook op deposito's (ook ander topic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
Ik hoor het al, hou het lekker bij mijn deposito van 4 procent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Beetje hetzelfde issue als met de fastned dingen.
Met de hogere VRH is het het risico niet meer waard.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:47

Qwerty-273

Meukposter

Het Mogelijk Zakelijke Hypotheken Fonds valt natuurlijk wel buiten het toezicht van de AFM. En valt ook buiten de garantiestelsels, waardoor het rendement wel erg karig is met een hoger risico dan bijvoorbeeld via deposito's.
Beleggen bij Mogelijk brengt risico's met zich mee, waaronder het risico van geheel of gedeeltelijk verlies van het belegde geld. Uw belegging valt niet onder de depositogarantieregelingen die zijn ingesteld overeenkomstig Richtlijn 2014/49/EU van het Europees Parlement en de Raad. Evenmin valt uw belegging onder de beleggerscompensatiestelsels die zijn ingesteld overeenkomstig Richtlijn 97/9/EG van het Europees Parlement en de Raad.
Ze rekenen daarnaast ook instapkosten, beheerskosten en als het werkelijk rendement aan het einde van de looptijd van het fonds hoger is uitgevallen dan de prognose (dat periodiek wordt uitgekeerd), dan gaat van deze meeropbrengst slechts 80% als slotdividend naar de participanten en 20% naar Mogelijk.

En het struikelblok waar ik over zou vallen, het eerste fonds stamt uit 2022, hoe zal het fonds presteren in tijden van malaise op zakelijk vastgoed. Als meerdere ondernemers op de fles gaan, en het vastgoed (door bijvoorbeeld een pandemie ala Corona) forst in waarde daalt, hoe stevig staat het fonds dan nog op de voeten.

Ze weten wel voldoende kapitaal op te halen en fondsen in redelijk rap tempo neer te zetten. Zal daar op een gegeven moment de kwaliteit van de onderliggende zakelijke hypotheken niet onder te lijden hebben? Als er meer vraag dan kwalitatief aanbod is.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-05 22:21
Ik denk dat er ongetwijfeld al veel over geschreven is, maar kan het niet zo snel terugvinden. Ik heb de maandelijkse reguliere inleg in fondsen via Rabo. Daarnaast doe ik periodiek zelf een grotere inleg bij degiro. Maar ik lees/hoor ook soms dat het niet handig is om te doen vlak voor einde jaar ivm vermogensrendementsheffing. Stel dat ik nu 10k in etf's wil stoppen via de giro. Is het dan financieel handiger hiermee te wachten tot begin 2024? Dat is natuurlijk afhankelijk van het gerealiseerde rendement in de maand december, maar dat laat ik dan even buiten beschouwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Kluifjes schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:30:
Ik denk dat er ongetwijfeld al veel over geschreven is, maar kan het niet zo snel terugvinden. Ik heb de maandelijkse reguliere inleg in fondsen via Rabo. Daarnaast doe ik periodiek zelf een grotere inleg bij degiro. Maar ik lees/hoor ook soms dat het niet handig is om te doen vlak voor einde jaar ivm vermogensrendementsheffing. Stel dat ik nu 10k in etf's wil stoppen via de giro. Is het dan financieel handiger hiermee te wachten tot begin 2024? Dat is natuurlijk afhankelijk van het gerealiseerde rendement in de maand december, maar dat laat ik dan even buiten beschouwing.
Pistachenootje schreef hier laatst over, zie Pistachenootje in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1" en daaropvolgende reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-05 22:21
erwn schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:54:
[...]

Pistachenootje schreef hier laatst over, zie Pistachenootje in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1" en daaropvolgende reacties.
Ah top bedankt. Dan wacht ik even met inleggen. Blijft onlogisch, maar zo werkt het systeem nu blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kluifjes schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:32:
[...]
Ah top bedankt. Dan wacht ik even met inleggen. Blijft onlogisch, maar zo werkt het systeem nu blijkbaar.
Zolang je onder de 57k of 114k blijft maakt het niks uit.
Maar als je erboven zit kan het idd uitmaken.

Als december een maand als november wordt, had captain hindsight in 2025 gezegd dat de andere optie beter was ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 23:25

Klopt. Het zou wel tijd worden dat alle 'big caps' gaan halveren. Meta, Apple enzo. Het 'Japan' scenario:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5flHzvGSsO2wrEt5t0cD03FclU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/txrTEGMbDGxuBMCHjMURDF8s.png?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant vind ik het inflatie verhaal ook zwaar wegen. Stocks only go up? Argentijns scenario:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJfqbooV0rtv1EY7cFj0kD99CNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/virLN9gbC3ukmFq0JWlFQSTR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Harm_H op 01-12-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Harm_H schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:42:
[...]
Klopt. Het zou wel tijd worden dat alle 'big caps' gaan halveren. Meta, Apple enzo. Het 'Japan' scenario:
Het kan inderdaad, het kan ook niet idd.
50/50 ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:41
Goedemiddag,

Op dit moment zit ik zelf al bij de ING en wil ik daar ook een Zelf op de beurs rekening openen.

Nu zou ik graag in NT World + NT EM willen gaan investeren. Kan ik aangeven dat als ik bijvoorbeeld elke maand een x bedrag inleg 80% naar NT world gaat en 20% naar NT EM gaat? Of moet ik dit elke maand met de hand uitrekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:02
sgouman schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:25:
Goedemiddag,

Op dit moment zit ik zelf al bij de ING en wil ik daar ook een Zelf op de beurs rekening openen.

Nu zou ik graag in NT World + NT EM willen gaan investeren. Kan ik aangeven dat als ik bijvoorbeeld elke maand een x bedrag inleg 80% naar NT world gaat en 20% naar NT EM gaat? Of moet ik dit elke maand met de hand uitrekenen?
Ja, je kan gewoon een periodieke (wekelijks/maandelijks) order aanmaken voor beide fondsen. Zelf de verdeling 80/20 uitrekenen en de orders inschieten.

Als je elke periode een ander bedrag in te leggen hebt, dan kan je niet instellen dat ING hier zelf orders van 80/20 doorvoert. Dus dan zou je wel zelf periodiek de orders moeten uitrekenen en doorvoeren.

[ Voor 21% gewijzigd door SvV_Ying op 02-12-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
SvV_Ying schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:28:
[...]

Ja, je kan gewoon een periodieke (wekelijks/maandelijks) order aanmaken voor beide fondsen. Zelf de verdeling 80/20 uitrekenen en de orders inschieten.

Als je elke periode een ander bedrag in te leggen hebt, dan kan je niet instellen dat ING hier zelf orders van 80/20 doorvoert. Dus dan zou je wel zelf periodiek de orders moeten uitrekenen en doorvoeren.
Okay dankjewel. Zijn er banken waar dit wel automatisch kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:03
sgouman schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:36:
[...]

Je wil 1 order aanmaken van € X en dat de bank dan € X * 0,8 aan NT World aankoopt en € X * 0,2 aan NT EM? Waarbij X elke maand anders is?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
RichieB schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:39:
[...]

Je wil 1 order aanmaken van € X en dat de bank dan € X * 0,8 aan NT World aankoopt en € X * 0,2 aan NT EM? Waarbij X elke maand anders is?
Ja, of als het alleen mogelijk is als bedrag X elke maand hetzelfde is is dat ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Zoals ik het begrijp wil je graag 1 bedrag per maand inleggen en dat dit vervolgens automatisch in de juiste verhouding in de NT fondsen wordt geïnvesteerd zodat je zo min mogelijk hands-on hebt. Dit lijkt mij beter passen bij wat Meesman aanbiedt, je zou daar in kunnen verdiepen.

In ander nieuws; mijn passieve mandje begint aan een leuke eindejaarsrally, na een wat depressief begin in de eerste dagen van november nu in een leuke 6% plus, wie weet toch een mooie afsluiting van het jaar :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:05
Radiodurans schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:00:
In ander nieuws; mijn passieve mandje begint aan een leuke eindejaarsrally, na een wat depressief begin in de eerste dagen van november nu in een leuke 6% plus, wie weet toch een mooie afsluiting van het jaar :9
Liever geen mooie afsluiting van het jaar, dat geeft zo'n domper in 2025. Bij invullen van belastingaangifte van 2024, met saldo op 1-1-2024 dus hoog van die rally aan het eind van 2023. Liever dat die rally er dan pas in januari 2024 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
RobertMe schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:16:
[...]
Bij invullen van belastingaangifte van 2024, met saldo op 1-1-2024 dus hoog van die rally aan het eind van 2023. Liever dat die rally er dan pas in januari 2024 is.
Dan heb je gewoon te weinig schulden t.o.v. je beleggingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:49

jgj82

Ja, maar = nee

sgouman schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:45:
[...]

Ja, of als het alleen mogelijk is als bedrag X elke maand hetzelfde is is dat ook goed.
Dat kan bij de ING gewoon. Vb: X =€100,- --> 1 order van €80,- NT World, 1 order €20,- NT EM.
Wordt automatisch afgeboekt van je lopende rekening en aangekocht tegen de lopende koers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
jgj82 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:57:
[...]

Dat kan bij de ING gewoon. Vb: X =€100,- --> 1 order van €80,- NT World, 1 order €20,- NT EM.
Wordt automatisch afgeboekt van je lopende rekening en aangekocht tegen de lopende koers.
Hij bedoelt dat als het een maand later 200 euro is, de bank dat zelf opnieuw verdeelt volgens diezelfde verhouding. Naar mijn weten kan ING dit niet, die ziet het als losse inlegorders voor een apart bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:07

Don Quijote

El Magnifico

The Third Man schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:22:
[...]
Hij bedoelt dat als het een maand later 200 euro is, de bank dat zelf opnieuw verdeelt volgens diezelfde verhouding. Naar mijn weten kan ING dit niet, die ziet het als losse inlegorders voor een apart bedrag.
Lijkt mij ook gek als een andere partij dit wel zou kunnen. Immers hoe weet die partij of je deze maand 100 of 200 of 300 wil beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Don Quijote schreef op zondag 3 december 2023 @ 07:37:
[...]

Lijkt mij ook gek als een andere partij dit wel zou kunnen. Immers hoe weet die partij of je deze maand 100 of 200 of 300 wil beleggen.
Dat zou idd alleen gaan als er ergens een fonds is dat exact die verhouding is om aan te kopen.
Die bestaat idd niet, dus geen enkele partij zal exact dit aanbieden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bij een broker als TradeRepublic kun je geloof ik wel iedere maand automatisch inleggen in VWCE. Dan heb je vanzelf de juiste verhouding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Radiodurans
Dat kan tegenwoordig ook met IBKR. Ze hebben recent ‘recurring investments’ geïntroduceerd. Kan ook met de app worden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
sgouman schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:36:
[...]

Ik zit bij Brandnewday en daar werkt het wel zo. Die laten je kiezen uit risicoprofielen met bepaalde verhoudingen in de fondsen (waar Northen Trust fondsen onder liggen). Je kan ook helemaal los gaan en een eigen verdeling maken.

Dus of je nu 100 euro of 500 stort, BND zal dan altijd die verdeling volgen die je zelf instelt. En evt herbalanceren als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Don Quijote schreef op zondag 3 december 2023 @ 07:37:
[...]

Dat is niet het punt, het gaat erom dat je 1 inleg zou kunnen definieren die aanpasbaar is (100, 200, 300) en dat daarna de verdeelsleutel vastgepind staat. In wezen wat Meesman ook doet. Die weet ook niet hoeveel je wil beleggen, maar je hoeft daar slechts de totale inleg te wijzigen en Meesman regelt de verdeling.

In wezen dus je eigen 'mixfonds' bestaande uit 2 of meer instrumenten met een % verdeling.
YakuzA schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:32:
[...]

Dat zou idd alleen gaan als er ergens een fonds is dat exact die verhouding is om aan te kopen.
Die bestaat idd niet, dus geen enkele partij zal exact dit aanbieden.
Overigens kan mijn voormalige pensioenaanbieder BeFrank dit wel, daar heb ik een 60/40 ishares Developed World / BeFrank First Class Index verdeelsleutel ingesteld en ongeacht de later stijgende inleg vanuit de werkgever werd het via die verhouding verdeeld. Het zou ook raar zijn dat ik elke keer bij BeFrank zou moeten inloggen en dan opnieuw de bedragen uitrekenen voor beide fondsen en zo de inleg aanpassen... Dus waarom moet dit bij de grootbank wel? Zo ingewikkeld (zeg ik als programmeur) is het natuurlijk niet.

[ Voor 23% gewijzigd door The Third Man op 03-12-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The Third Man schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:10:
[...]
Dat is niet het punt, het gaat erom dat je 1 inleg zou kunnen definieren die aanpasbaar is (100, 200, 300) en dat daarna de verdeelsleutel vastgepind staat. In wezen wat Meesman ook doet. Die weet ook niet hoeveel je wil beleggen, maar je hoeft daar slechts de totale inleg te wijzigen en Meesman regelt de verdeling.

In wezen dus je eigen 'mixfonds' bestaande uit 2 of meer instrumenten met een % verdeling. Overigens kan mijn voormalige pensioenaanbieder BeFrank dit ook, daar heb ik een 60/40 ishares Developed World / BeFrank First Class Index verdeelsleutel ingesteld en ongeacht de later stijgende inleg vanuit de werkgever werd het via die verhouding verdeeld. Het zou ook raar zijn dat ik elke keer bij BeFrank zou moeten inloggen en dan opnieuw de bedragen uitrekenen voor beide fondsen en zo de inleg aanpassen... Dus waarom moet dit bij de grootbank wel? Zo ingewikkeld (zeg ik als programmeur) is het natuurlijk niet.
Dit is een beetje het verschil tussen een ‘pensioenspaar’ instelling die de ‘set and forget’ als standaard heeft en een bank die een beleggingsproduct aanbied wat voornamelijk op beleggen in aandelen gericht is. :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
YakuzA schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:15:
[...]

Dit is het verschil tussen een ‘pensioenspaar’ instelling die de ‘set and forget’ als standaard heeft en een bank die een beleggingsproduct aanbied wat voornamelijk op beleggen in aandelen gericht is.
Waarom bieden ze dan, naar mijn idee al sinds de introductie van internetbeleggen, de automatische inleg aan... Dat is net zo goed blind kopen elke zoveel dagen. Waarom is dan in aandelenland los aanklikken de regel en is zijn we opeens in pensioenspaarland als dat gecombineerd willen doen :? Ik ben misschien te Agile om die mindset te begrijpen, dat kan natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 03-12-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The Third Man schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:23:
[...]
Waarom bieden ze dan, naar mijn idee al sinds de introductie van internetbeleggen, de automatische inleg aan... Dat is net zo goed blind kopen elke zoveel dagen. Waarom is dan in aandelenland los aanklikken de regel en is zijn we opeens in pensioenspaarland als dat gecombineerd willen doen :? Ik ben misschien te Agile om die mindset te begrijpen, dat kan natuurlijk.
Omdat pensioen producten vaak (complexe) combinaties bieden om offensief/defensief te gaan inleggen.
Als je offensief doet, zit je bijv 90% in een eigen aandelen mixfonds en 10% in een obligatie fonds.
Defensief is dan 60/40 oid etc.

Voor een ‘normale’ belegger doe je 1 overschrijving om 1 aandeel of 1 fonds te doen.
Voor een ‘pensioen’ belegger zit er vaak zo’n beheerde mix in de achtergrond.

Zo werkt het aan die andere kant blijkbaar nu eenmaal.

Als je ING beheerd beleggen kiest, kun je weer wel met 1 overschrijving zo’n mix aankopen een beetje gelijkwaardig aan zo’n pensioenmix.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 03-12-2023 14:35 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 11:29
Ik kan het antwoord op deze vraag nergens vinden:
Ik heb bij ABN AMRO nu een betaalrekening, beleggers spaarrekening, en beleggingsrekeling. De beleggers spaarrekening is gekoppeld aan mijn beleggingsrekening, oftewel mijn beleggingen worden betaald vanuit de beleggers spaarrekening. De kosten van het aanhouden van de belggingsfondsen, worden die nu ook betaald vanaf de beleggers spaarrekening, of vanaf mijn betaalrekening? Ik denk dat eerste, maar dat staat voor zo ver ik kan vinden nergens vermeld. Ik moet hiervoor een kleine buffer aanhouden op de juiste rekening, dus hopelijk kan iemand hier me wijzer maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Raymon89 schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:49:
Ik kan het antwoord op deze vraag nergens vinden:
Ik heb bij ABN AMRO nu een betaalrekening, beleggers spaarrekening, en beleggingsrekeling. De beleggers spaarrekening is gekoppeld aan mijn beleggingsrekening, oftewel mijn beleggingen worden betaald vanuit de beleggers spaarrekening. De kosten van het aanhouden van de belggingsfondsen, worden die nu ook betaald vanaf de beleggers spaarrekening, of vanaf mijn betaalrekening? Ik denk dat eerste, maar dat staat voor zo ver ik kan vinden nergens vermeld. Ik moet hiervoor een kleine buffer aanhouden op de juiste rekening, dus hopelijk kan iemand hier me wijzer maken :)
Kosten en dividenden gaan allemaal via die Beleggers Spaarrekening.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:04
Ook geen ervaring met de fondsen, en alleen met Mogelijk vanaf de andere kant (financiering voor de herontwikkeling van een pand - 1:1 gefinancierd) maar eerste recht van hypotheek en financiering van max ~75% van de waarde lijkt het risico me redelijk behapbaar. Als je ergens een paar ton hebt staan die je voor een goed rendement kort wil vastzetten kan je volgens mij prima deals vinden bij Mogelijk (zeker de herontwikkelingsprojecten zijn vaak max 2 jaar, en hebben nog een success fee om het rendement nog te verhogen) - geen indexfonds dan, maar wel passief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik heb ING passief beleggen op neutraal 50/50%.
Elk maand klein bedragje automatisch erin.

Dus Spaar rekening+ pasief beleggen bij ING.

Crypto en deGiro heb ik een tijd gedaan, maar ik heb moeite om het te laten staan als ik ineens even geen geld hebt plus het is te dynamisch dus ik blijf het dagelijks volgen, wel leuke bedraagjes mee verdiend, maar ik wil gewoon minder tijd spenderen hieraan.

In plaats daarvan ga ik heel saai wat extra per maand aflossen in mijn pensioen (10 jaar gat ivm buitenland)
Voor mij geld hoe minder ik direct toegang hebt tot de funds des te beter ik kan sparen :/ Ja ligt helemaal aan mij utieraard. :)

Het bedrag wat ik afbetaald hebt aan hypotheek had ik ook extra op mijn spaarrekening elke maand, maar door mijzelf heb ik toch echt meer gespaard aan afbetaald hypotheek dan aan spaargeld op de bank :+

[ Voor 13% gewijzigd door Wowhead op 05-12-2023 10:57 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:10
Wowhead schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:51:
Ik heb ING passief beleggen op neutraal 50/50%.
Elk maand klein bedragje automatisch erin.

Dus Spaar rekening+ pasief beleggen bij ING.
50% obligaties? Weet wel dat als je belasting betaalt in box 3, obligaties momenteel fiscaal ongunstig zijn aangezien ze geen hoog verwacht rendement hebben maar wel worden belast tegen hetzelfde fictieve rendement als aandelen. Wat dat betreft is het dan beter om passief beleggen op 100% aandelen te zetten en de helft van de waarde te verhuizen naar een deposito/spaarrekening. Dan wordt het "laag risico" deel in ieder geval ook belast tegen een laag tarief. Heeft waarschijnlijk ook nog eens lagere (beheer)kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door Kard op 05-12-2023 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:20
Kard schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:43:
[...]

50% obligaties? Weet wel dat als je belasting betaalt in box 3, obligaties momenteel fiscaal ongunstig zijn aangezien ze geen hoog verwacht rendement hebben maar wel worden belast tegen hetzelfde fictieve rendement als aandelen. Wat dat betreft is het dan beter om passief beleggen op 100% aandelen te zetten en de helft van de waarde te verhuizen naar een deposito/spaarrekening. Dan wordt het "laag risico" deel in ieder geval ook belast tegen een laag tarief. Heeft waarschijnlijk ook nog eens lagere (beheer)kosten.
En als je dan toch naar 100% aandelen gaat, koop dan gewoon de NT fondsen. Die duurzaam beleggen opties via ING zitten echt aanzienlijk hogere kosten aan.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:27
Hkuit schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:20:
[...]

ik lees hier al een tijdje mee, het leek me een goed moment om me eens te mengen in het gesprek.
Ik beleg al jaren via ASN en ben er door o.a. dit topic achter gekomen dat ik daarmee wel winst laat liggen. Aan de andere kant ben ik destijds heel bewust naar ASN overgestapt vanaf ING omdat ik maatschappelijk bewust wilde beleggen.

En naar aanleiding van wat @Anoniem: 479106 eerder schreef; ik beleg en spaar nu vooral ook voor mijn pensioen. Ik wil rond mijn 63e stoppen met werken en dat is over 6 jaar. Dat betekent dat ik nu andere keuzes moet maken dan 15 jaar geleden; niet meer alles in beleggingen maar een belangrijk deel 'veilig stellen' zodat ik tegen die tijd voldoende buffer heb naast m'n pensioen. Zo heb ik vorige week via Raisin een rekening geopend bij Banco Progetto in Italië, 4,2% rente op een 1-jarig deposito.

Ik zie dat veel mensen op zoek zijn naar 'de juiste keuze' of 'de juiste mix'. Dat zal niet meevallen denk ik, je baseert je toch op aannames voor wat betreft rendementen. De bijkomende kosten zijn wél te berekenen en daarom ga ik nu mijn ASN-beleggingen heroverwegen.
Nou, het heeft even geduurd maar vandaag het eerste grote bedrag overgemaakt op mijn gloednieuwe Meesman rekening Indexbeleggen.

Aanvankelijk dacht ik er nog over om toch via een van de andere banken te gaan beleggen in 3 fondsen, zie topic-start, maar mbv de ook daar genoemde website met rekentool kwam ik erachter dat het verschil in kosten voor mij verwaarloosbaar was (20 euro op >10000 inleg).

Vanaf nu elke maand wat inleggen bij Meesman en niet meer bij ASN; dát verschil in kosten was zeker wél significant namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:52
Hkuit schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:25:
[...]

Nou, het heeft even geduurd maar vandaag het eerste grote bedrag overgemaakt op mijn gloednieuwe Meesman rekening Indexbeleggen.

Aanvankelijk dacht ik er nog over om toch via een van de andere banken te gaan beleggen in 3 fondsen, zie topic-start, maar mbv de ook daar genoemde website met rekentool kwam ik erachter dat het verschil in kosten voor mij verwaarloosbaar was (20 euro op >10000 inleg).

Vanaf nu elke maand wat inleggen bij Meesman en niet meer bij ASN; dát verschil in kosten was zeker wél significant namelijk.
Aan/verkoopkosten wel meegenomen? Dat is namelijk al €25 per keer per €10K.
Wel eenmalig uiteraard, maar wel iets om rekening mee te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 05-12-2023 22:36 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:27
JohanNL schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:35:
[...]

Aan/verkoopkosten wel meegenomen? Dat is namelijk al €25 per keer per €10K.
Wel eenmalig uiteraard, maar wel iets om rekening mee te houden.
ik weet zo niet of die website indexfondsenvergelijken.nl die meeneemt. Als ik daar aangeef dat ik 5 jaar lang 500/maand wil inleggen, dan is het verschil in geschatte kosten tussen enerzijds de banken waar ik 3x NT fondsen kan kopen en anderzijds Meesman waar ik dat Wereldfonds kan kopen minimaal; 427 als goedkoopste bij de een, 440 bij Meesman. Het verschil in fondskosten per jaar, rechtsboven, is veel groter; 0,914% tegen 0,428%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Hkuit schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:18:
[...]

ik weet zo niet of die website indexfondsenvergelijken.nl die meeneemt.
Te zien bij 'details', daar staat "Transactiekosten Indexfondsen: tot € 500.000: 0,25%,".
Als ik daar aangeef dat ik 5 jaar lang 500/maand wil inleggen, dan is het verschil in geschatte kosten tussen enerzijds de banken waar ik 3x NT fondsen kan kopen en anderzijds Meesman waar ik dat Wereldfonds kan kopen minimaal; 427 als goedkoopste bij de een, 440 bij Meesman. Het verschil in fondskosten per jaar, rechtsboven, is veel groter; 0,914% tegen 0,428%
Ook dat is geen mysterie als je bij de details kijkt: de fondskosten van NT zijn stukken lager, maar daar staan weer de servicekosten van de bank tegenover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:38
Goldman (NN) wereldfonds YTD 15,17%
NT world 17,45%
IWDA 17,39%

Goldman blijft wel een beetje achter dit jaar. Maar daar kan je vast geen conclusies uit trekken, of heeft iemand een verklaring?

[ Voor 6% gewijzigd door Atomius op 06-12-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Volgt Goldman wel dezelfde index?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:47

Qwerty-273

Meukposter

Nu heb ik zelf de documenten van de verschillende fondsen niet in detail bekeken, wat ik mij kan herinneren van eerdere vergelijkingen tussen de NN, NT en VWRL, IWDA fondsen is dat bij NN (en dus ook nu onder het Goldman Sachs label) er behoorlijk meer wordt uitgesloten op ESG als je het vergelijkt met de uitsluitingen van de andere fondsen.

Mr FOB geeft in de individuele overzichten aan dat NT ergens tussen de 5 tot 8,5% uitsluit terwijl dat bij NN rond de 30% ligt.

https://www.financieelona...rust-indexfondsen-kosten/
https://www.financieelona...nden-indexfondsen-kosten/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 16:53
Misschien niet interessant, maar Meesman sluit haar Indexfonds aandelen Europa. Nu kun je niets doen, dan gaan je stukken over naar het 'Aandelen Ontwikkelde Landen' fonds, zonder kosten. Alternatief is verkopen en een ander fonds kiezen.

Zijn er mensen die hier mee te maken hebben en/of een mening over hebben? Ik zit overwegend in het fonds Aandelen wereldwijd Totaal en Duurzame toekomst. Ongeveer 20% heb ik nu in Onwikkelde landen. Als ik niets doe en Aandelen Europa over laat zetten naar Ontwikkelde landen, dan zou dat ongeveer 35% worden van het totaal.

Een switch of verkoop maakt qua kosten niets uit. In alle gevallen kosteloos.

[ Voor 6% gewijzigd door wibblemoo op 07-12-2023 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat fonds was toch al een tijd gesloten voor nieuwe klanten? Het was wel te verwachten dat het fonds op een later moment geheel zou worden gesloten.

35% in EM lijkt mij wel een beetje veel inderdaad. Het is een persoonlijke keus natuurlijk, maar als je bij Meesman blijft dan zou ik zelf kiezen voor eenvoud en switchen naar Wereldwijd Totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Zr40 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:40:
Dat fonds was toch al een tijd gesloten voor nieuwe klanten? Het was wel te verwachten dat het fonds op een later moment geheel zou worden gesloten.
Ja klopt, ruim een jaar geleden denk ik zo. Ik ga maar eens een switch order instellen dan.

Zijn er eigenlijk mensen die nu (meer) obligatiefondsen toevoegen aan hun portefeuille?

[ Voor 11% gewijzigd door wibblemoo op 07-12-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
wibblemoo schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:11:
[...]

Ja klopt, ruim een jaar geleden denk ik zo. Ik ga maar eens een switch order instellen dan.

Zijn er eigenlijk mensen die nu (meer) obligatiefondsen toevoegen aan hun portefeuille?
Heb bij Meesman geen obligatiefondens. Daar heb ik een pot spaargeld (bij de "gewone" bank) tegenover staan als alternatief. Scheelt ook in fictief rendement als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Even los van de belasting, puur de overweging aandelenfonds vs obligatiefonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wibblemoo schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:11:
[...]

Zit alleen in mijn pensioen mix. (10% van pensioen via werkgever gaat daar in obligaties)
Niet heel profitabel, die staat op -9% over de afgelopen 3 a 4 jaar, waar het aandelen deel op +25% oid staat.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Het zou natuurlijk wat beter moeten gaan nu de rentes wat omlaag (dreigen) te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Interessant artikel in de NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws...pboard&utm_term=in-byline
de vraag wordt gesteld of de huidige groei van aandelen door kan blijven gaan. Trek zelf je conclusie, maar het zou kunnen zijn dat de huidige rendementen (de beurs groeit al jaren harder dan de economie) niet haalbaar meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 16:00

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Flexion1 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:17:
[...]

Helaas achter een paywall.
Oh dat is vervelend. Ik heb een abonnement maar kan niet zien welke artikelen wel en niet publiek zichtbaar zijn.
Een paar outtakes (helaas zonder de duidelijke grafieken):
Beleggers, ook professionele, zijn al een generatie lang gewend aan aandelenkoersen die veel sneller stijgen dan de economie groeit. En dat is eigenlijk best vreemd. De winst van het bedrijfsleven zou er structureel sneller voor moeten groeien dan het nationaal inkomen. Maar als dat het geval zou zijn, zou dat nationaal inkomen voor een steeds groter deel bestaan uit kapitaal (bedrijfswinsten bijvoorbeeld), en voor een steeds kleiner deel uit arbeidsinkomen.

Nu is dat voor een deel wel gebeurd: begin jaren tachtig bereikte de zogenoemde arbeidsinkomensquote, die het aandeel van lonen en dergelijke in het nationaal inkomen weergeeft, in Nederland ruim 80 procent. Er bleef weinig over voor het resterende deel van het nationaal inkomen: de winstquote. Dat is sindsdien nogal veranderd: de arbeidsinkomensquote schommelt nu rond 70 procent. De rest, 30 procent, bestaat uit winsten.

Toch is dat lang niet genoeg om te verklaren waarom de beurzen het zo lang zoveel beter deden dan de economie zelf. Dat heeft voor een groot deel te maken met de kwaliteit van de winsten van bedrijven. Want deden bedrijven het nou écht zoveel beter, of bleef er om een andere reden steeds meer over onder de streep?

Een onderzoek van de Amerikaanse centrale bank, de Federal Reserve, suggereert het laatste. Amerikaanse bedrijven hebben sinds de jaren tachtig nogal de wind in de zeilen gehad. Zowel hun rentelast als hun belastingdruk daalde flink.
Hoewel het Fed-onderzoek gaat over Amerikaanse bedrijven, hebben Europese ondernemingen hetzelfde meegemaakt: structureel dalende rentes sinds de jaren tachtig, en een dalende belastingdruk. De Europese Commissie schat bijvoorbeeld dat de vennootschapsbelasting in de EU in 1996 nog bijna 37 procent bedroeg, en vorig jaar nog maar 23 procent. Dat is nog niet zo laag als in de VS, maar de trend is hetzelfde.

Het resultaat is hetzelfde: van de brutowinst (earnings before interest and taxes, ofwel EBIT) bleef door dalende ‘interest’ en ‘taxes’ steeds meer nettowinst over. In de VS, bijvoorbeeld, was de nettowinst in de jaren tachtig nog niet de helft van de EBIT. Dat is nu driekwart. Zelfs als in de bedrijfsvoering van ondernemingen niets zou zijn veranderd, zouden beleggers de nettowinst, en de winst per aandeel, flink hebben zien stijgen.

En dan is er een tweede factor: de dalende rente zorgde er óók voor dat beleggers voor die nettowinst van bedrijven meer zijn gaan betalen. Als je als belegger steeds minder rente vangt op een veilige staatslening, verhuis je – op zoek naar méér rendement – vanzelf naar de aandelenmarkt. En het feit dat je dan dus meer aandelen koopt, draagt zelf alweer bij aan de koersstijging waarnaar je op zoek was. Volgens het Fed-onderzoek is de stijging van de koers-winstverhoudingen (de waardering van aandelen op basis van de winst per aandeel) sinds de jaren tachtig volledig te verklaren door de gedaalde rente.

Er bleef dus steeds meer nettowinst over van de brutowinst, en voor die nettowinst werd ook nog eens steeds meer betaald.
Als de extra stimulans van rente en belasting wegvalt, eindigt ook de periode dat aandelen het per definitie beter doen dan de economie als geheel. En dat is, als je maar ver genoeg terugkijkt, niet meer dan logisch. Hier zie je de ontwikkeling van de aandelenkoersen, gecorrigeerd voor inflatie, sinds 1955. Die liepen door stijgende rentes en belastingen aanvankelijk achter bij de economische groei (bbp, gecorrigeerd voor inflatie). De periode sinds de jaren tachtig kan dan wellicht worden gezien als een inhaalslag. Economie en aandelenkoersen komen uiteindelijk op hetzelfde uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
page404 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:09:
Interessant artikel in de NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws...pboard&utm_term=in-byline
de vraag wordt gesteld of de huidige groei van aandelen door kan blijven gaan. Trek zelf je conclusie, maar het zou kunnen zijn dat de huidige rendementen (de beurs groeit al jaren harder dan de economie) niet haalbaar meer zijn.
Dat is ook een beetje irrelevant, immers een passieve indexbelegger zit er voor de lange termijn, niet of de huidige markt volgend jaar doet wat hij het afgelopen jaar wel of niet deed. Na regen komt zonneschijn en weer regen zeg maar, maar dan het weerberichten cq weeranalyses volgen is dan een beetje nutteloos, want je wil A. niet ten onrechte uit de boot uitstappen B. niet ten onrechte de boot missen. Dat is waar "time in the market beats timing the market" uiteindelijk om draait natuurlijk. Kortom ik trek niet eens een conclusie, ik blijf waar ik zit al voorspellen ze de zondvloed :Y)

(Evt zou ik het wel op prijs stellen als er een modverbod komt op 'de analysten voorspellen zus of zo' berichten, immers het blijft een oneindige stroom van info waar je als passieve indexbelegger niks mee kan noch iets zou moeten willen. Stel dat dan ter discussie in het algemene beleggingstopic).

[ Voor 11% gewijzigd door The Third Man op 08-12-2023 10:45 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

The Third Man schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:42:
[...]
Dat is ook een beetje irrelevant, immers een passieve indexbelegger zit er voor de lange termijn, niet of de huidige markt volgend jaar doet wat hij het afgelopen jaar wel of niet deed. Na regen komt zonneschijn en weer regen zeg maar, maar dan het weerberichten cq weeranalyses volgen is dan een beetje nutteloos, want je wil A. niet ten onrechte uit de boot uitstappen B. niet ten onrechte de boot missen. Dat is waar "time in the market beats timing the market" uiteindelijk om draait natuurlijk. Kortom ik trek niet eens een conclusie, ik blijf waar ik zit al voorspellen ze de zondvloed :Y)
Dit gaat niet over timing de market (ik kan me voorstellen dat je het artikel niet gelezen hebt maar het heeft geen zin inhoudelijke te reageren als je dat niet gedaan hebt) maar over hoe de aandelenmarkt zich de afgelopen 30 jaar gedragen heeft en dat er een eind kan komen aan de relatief hoge rendementen op de beurs.
Dit is geen beleggingsadvies of suggestie om er dan maar mee te stoppen, maar wel nuttige informatie om mee te nemen in je financiele planning als het gaat om de te verwachten rendementen in de toekomst.
(Evt zou ik het wel op prijs stellen als er een modverbod komt op 'de analysten voorspellen zus of zo' berichten, immers het blijft een oneindige stroom van info waar je als passieve indexbelegger niks mee kan noch iets zou moeten willen. Stel dat dan ter discussie in het algemene beleggingstopic).
Je hebt het echt niet gelezen he?

[ Voor 12% gewijzigd door page404 op 08-12-2023 10:48 ]

Pagina: 1 ... 29 ... 98 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.