Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:03
Ik heb het wel gelezen en het is altijd makkelijk om iemands weerwoord op zo'n manier weg te zetten in plaats van inhoudelijk te bediscussieren. Nogmaals: analyses zijn al zou oud als de beurshandel, en elke keer weer voorspelt men wat en elke keer weer komt het gewoonweg niet uit of in ieder geval substantieel anders dan zo versimpeld voorgesteld. En dan wordt het de volgende keer weer iets anders aangekleed en gesugarcoat en technisch zeer geloofwaardig voorgesteld en dan moeten we het opeens wel aannemen? Denk je niet dat er al 10, 30 of 50 jaar terug berichten te vinden waren dat de aandelenmarkt nooit meer zou worden wat het was? Dat er donkere tijden aan kwamen en men toch echt naar andere investeringen moest kijken?

En ja, het is en blijft een koffiedikstukje, 'wellicht' hier en 'de trend' zus en 'suggereert' zo enz. Daar slaat mijn suggestie van het modverbod op, het slaat als een tang op een varken om uberhaupt hier iets mee te gaan doen cq 'trek je eigen conclusie' cliche's in de context van passief indexbeleggen. Als je als actieve belegger als een zeekapitein de woeste zeeën bedwingt het zeer belangrijk ja, maar als passief belegger ben je een drijvend blaadje of stuk hout of hoe je het wil noemen, je laat je meevoeren ongeacht het nieuws en de analyses en wat niet al. Op de een of andere manier weerhoudt het mensen toch niet om steeds maar met 'ik lees hier dat' stukken te komen. Dan ben je toch nog steeds voor een deel kapitein blijkbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door The Third Man op 08-12-2023 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-06 10:15
Voor mijn ZZP-pensioen een tijd terug bij Meesman gestart en dat bevalt goed.

Mezelf nu hier in dit topic ingelezen omdat ik ook prive wil starten - veel nuttige info, waarvoor dank!

Doel is set and forget. Daarbij vind ik duurzaam(er) beleggen belangrijk, met name ook de klimaatscreening/ uitsluiting. Dus kom dan na vergelijken toch weer snel uit bij Meesman 'aandelen duurzame toekomst'. Lagere marktkapitalisatie neem ik voor lief.

Het gaat dan om de volgende twee fondsen 1) MSCI World Custom ESG Climate Series A Index + 2) MSCI Emerging Markets Custom ESG Climate Series A Index.

Het enige nadeel is dat de fondkosten hier op 0,5% zitten ipv de 0,4% bij 'aandelen wereldwijd totaal'. En qua vergelijk staan deze niet bij indexfondsenvergelijken.nl.

Zijn er goede redenen om dit niet via Meesman te doen en bv via Rabo (waar ik al klant ben)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:50

WhySoSerious

Be the change.

Isaja schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:06:

Mezelf nu hier in dit topic ingelezen omdat ik ook prive wil starten - veel nuttige info, waarvoor dank!

Doel is set and forget. Daarbij vind ik duurzaam(er) beleggen belangrijk, met name ook de klimaatscreening/ uitsluiting. Dus kom dan na vergelijken toch weer snel uit bij Meesman 'aandelen duurzame toekomst'. Lagere marktkapitalisatie neem ik voor lief.

Het gaat dan om de volgende twee fondsen 1) MSCI World Custom ESG Climate Series A Index + 2) MSCI Emerging Markets Custom ESG Climate Series A Index.

Het enige nadeel is dat de fondkosten hier op 0,5% zitten ipv de 0,4% bij 'aandelen wereldwijd totaal'. En qua vergelijk staan deze niet bij indexfondsenvergelijken.nl.

Zijn er goede redenen om dit niet via Meesman te doen en bv via Rabo (waar ik al klant ben)?
Fitvermogen overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
Ja, maar nee - want, Goldman Sachs :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:25

Ik zou met om die 0.1% kosten niet druk maken als je per se de ESG uitsluitingen wilt. Het verlies in rendement is waarschijnlijk vele malen groter dus als je je er goed bij voelt gewoon voor meesman kiezen.

Daarnaast heeft het vaak weinig met klimaat te maken en is het meestal greenwashing wat veel wordt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
Flexion1 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:39:
[...]

Ik zou met om die 0.1% kosten niet druk maken als je per se de ESG uitsluitingen wilt. Het verlies in rendement is waarschijnlijk vele malen groter dus als je je er goed bij voelt gewoon voor Meersman kiezen.

Daarnaast heeft het vaak weinig met klimaat te maken en is het meestal greenwashing wat veel wordt toegepast.
Yes fair point dat ESG nog veel reporting bla bla is en weinig van doen heeft met écht duurzame bedrijfsvoering. Daarom ook dat ik juist de klimaatuitsluiting belangrijk vind - daarmee filter je wel de toplaag aan vervuilers er uit (Aramco etc.)

Mbt kosten heb je gelijk denk ik, ga sowieso een deel rendement missen met deze keuze.

Ik las eerder in dit topic iets over hypotheekaanvraag - wordt een portfolio bij Meesman daarin ook gezien als kapitaal? Of eerder als het bij een grootbank staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 18:25
Isaja schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:44:
[...]

Yes fair point dat ESG nog veel reporting bla bla is en weinig van doen heeft met écht duurzame bedrijfsvoering. Daarom ook dat ik juist de klimaatuitsluiting belangrijk vind - daarmee filter je wel de toplaag aan vervuilers er uit (Aramco etc.)

Mbt kosten heb je gelijk denk ik, ga sowieso een deel rendement missen met deze keuze.

Ik las eerder in dit topic iets over hypotheekaanvraag - wordt een portfolio bij Meesman daarin ook gezien als kapitaal? Of eerder als het bij een grootbank staat?
Het zou in principe niet uit moeten maken of het bij meesman staat of bij de grootbank of bij een andere broker.

Wel zijn banken niet happig om puur op kapitaal als onderpand een hypotheek te verstrekken. Vaak moet er ook een vast inkomen tegenover staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:05

Qwerty-273

Meukposter

wibblemoo schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:11:
Zijn er eigenlijk mensen die nu (meer) obligatiefondsen toevoegen aan hun portefeuille?
Nee, maar dat zit meer in het feit dat in het totale vermogen (voor de oude dag) er via mijn pensioen al een fors deel in obligaties wordt gestopt (dat ligt nu op 60/40 voor obligaties/aandelen en binnen 2-3 jaar zit dat op 70/30....). Daar heb ik geen invloed op om het aan te passen naar een andere verdeling (dat werkt op basis van leeftijd dat de verdeling naar meer en meer obligaties wordt gezet). Dat betekent dat ik in het deel van vermogen waar ik wel invloed op heb, meer in aandelen (via een wereld ETF), p2p leningen en deels in spaarproducten zit.
Daarbij vind ik duurzaam(er) beleggen belangrijk, met name ook de klimaatscreening/ uitsluiting.
Wellicht heb je het al eerder in het topic gevonden, het is raadzaam om door de bomen van het ESG bos te kunnen kijken als je duurzaam wilt beleggen. Banker on Wheels heeft daar een topic reeks voor waar er dieper op ingegaan wordt wat ESG, SRI , etc wel en vooral ook niet betekend.
https://www.bankeronwheel...to-sustainable-investing/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnA_mhXYgImL7i-uGc7X_MyxMjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TAheXP0jlDQRClvBpa1hbxYk.png?f=fotoalbum_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:07
Correct me if I'm wrong, maar fitvermogen heeft toch niet de mogelijkheid tot een geblokkeerde pensioen belegging? @Isaja heeft het over zzp-pensioen, dus ik neem aan dat @Isaja zo'n geblokkeerd ding wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
Flexion1 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:43:
[...]

Het zou in principe niet uit moeten maken of het bij meesman staat of bij de grootbank of bij een andere broker.
Merci! Ging ik al van uit maar wilde dit toch even checken hier. Staat inderdaad stabiel inkomen tegenover, maar eigen kapitaal zal helpen.
Qwerty-273 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:52:
[...]

Banker on Wheels heeft daar een topic reeks voor waar er dieper op ingegaan wordt wat ESG, SRI , etc wel en vooral ook niet betekend.

[Afbeelding]
Oi die had ik nog niet eerder gevonden nee. Dit overzicht is al super bruikbaar en ik ga verder in de blog duiken, thanks for sharing!
mdlaat schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:01:
[...]

Correct me if I'm wrong, maar fitvermogen heeft toch niet de mogelijkheid tot een geblokkeerde pensioen belegging? @Isaja heeft het over zzp-pensioen, dus ik neem aan dat @Isaja zo'n geblokkeerd ding wil.
Nee heb nu al een pensioenrekening bij Meesman en ben op zoek voor prive. Dus had gekund, zonder Goldman Sachs ;-)

[ Voor 24% gewijzigd door Isaja op 08-12-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:20
The Third Man schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:02:
Ik heb het wel gelezen en het is altijd makkelijk om iemands weerwoord op zo'n manier weg te zetten in plaats van inhoudelijk te bediscussieren. Nogmaals: analyses zijn al zou oud als de beurshandel, en elke keer weer voorspelt men wat en elke keer weer komt het gewoonweg niet uit of in ieder geval substantieel anders dan zo versimpeld voorgesteld. En dan wordt het de volgende keer weer iets anders aangekleed en gesugarcoat en technisch zeer geloofwaardig voorgesteld en dan moeten we het opeens wel aannemen? Denk je niet dat er al 10, 30 of 50 jaar terug berichten te vinden waren dat de aandelenmarkt nooit meer zou worden wat het was? Dat er donkere tijden aan kwamen en men toch echt naar andere investeringen moest kijken?

En ja, het is en blijft een koffiedikstukje, 'wellicht' hier en 'de trend' zus en 'suggereert' zo enz. Daar slaat mijn suggestie van het modverbod op, het slaat als een tang op een varken om uberhaupt hier iets mee te gaan doen cq 'trek je eigen conclusie' cliche's in de context van passief indexbeleggen. Als je als actieve belegger als een zeekapitein de woeste zeeën bedwingt het zeer belangrijk ja, maar als passief belegger ben je een drijvend blaadje of stuk hout of hoe je het wil noemen, je laat je meevoeren ongeacht het nieuws en de analyses en wat niet al. Op de een of andere manier weerhoudt het mensen toch niet om steeds maar met 'ik lees hier dat' stukken te komen. Dan ben je toch nog steeds voor een deel kapitein blijkbaar.
Ik vraag me ook altijd af wat het verdienmodel van dit soort personen/instanties zijn

Hoe extremer de voorspelling, hoe meer clicks/likes ect. dus geld, en eventueel proberen ze ook nog hun eigen producten te pushen.

In de opbouwfase is het totaal niet relevant voor je inleg, maar zelf vindt ik het wel geinig om te volgen, en het een beetje proberen te begrijpen.

Maar op een gegeven moment zul je toch actief de stap moeten nemen om te stoppen met opbouwen geld te gaan opnemen. En voor dat moment is het wel fijn als je een beetje een beeld hebt van de oceaan om je heen.

Een CAPE ratio kan je al helpen om de situatie in te schatten.

Wat juist daar zit mijns inziens een fout in het systeem van standaard SWR van 3,5 - 4%.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:16
Volgende week de laatste inleg van dit jaar. Misschien met wat extra eindejaarsbonus er in.

Tot nu toe staat dit kalenderjaar op +11.24%

Ik heb persoonlijk de keuze gemaakt om al geruime tijd geen EM en SC meer te kopen maar alleen World

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BK70
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-06 09:57
HandyLumberjack schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:39:
[...]

Wat juist daar zit mijns inziens een fout in het systeem van standaard SWR van 3,5 - 4%.
Dit begrijp ik niet helemaal. Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:52
pentaw1nz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:53:
Volgende week de laatste inleg van dit jaar. Misschien met wat extra eindejaarsbonus er in.

Ik heb persoonlijk de keuze gemaakt om al geruime tijd geen EM en SC meer te kopen maar alleen World
Als je VRH betaalt zou ik de hand op de knip houden (v.w.b. de eindejaarsbonus). Immers betaal je dan het hogere percentage er over. Wachten tot januari met inleggen kan dan lonen.

Zelf laat ik mijn automatische / periodieke aankoop gewoon doorgaan. Maar als er iets extra's komt dan blijft dat mooi een paar dagen extra op een spaarrekening staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
BK70 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:59:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal. Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?
Het punt is dat de o.a. de Trinity studies uitgaan van een random moment van uitstappen en daar is hun kansberekening op gebaseerd.

Maar als je inlegt totdat je vermogen 25x je jaarlijkse uitgave is, is dat geen random moment. Dan is de kans heel groot dat je dat punt bereikt wanneer de markt relatief overgewaardeerd is. En de kans op falen van je portfolio is veel hoger als in de studie's.

De CAPE ratio geeft een indicatie van hoe de markt op dat moment gewaardeerd is, als die op dat moment erg hoog staat is het waarschijnlijk verstandig om nog iets meer kapitaal te verzamelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 15:49

page404

Website says no

The Third Man schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:02:
Ik heb het wel gelezen en het is altijd makkelijk om iemands weerwoord op zo'n manier weg te zetten in plaats van inhoudelijk te bediscussieren.
FFS het is gewoon een interessant artikel met wat historische duiding. Scroll lekker door als je het niet interessant vindt, jij niet maar een ander wel. Ik zit niet op de modpolitie te wachten die voor elke post gast beoordelen of het interessant genoeg is.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Het gaat mij niet om het interessant zijn of niet, maar dat het een discussie uitlokt die al driehonderdduizend keer gevoerd werd of uitspraak X en analyse Y soms meegewogen moet worden wat betreft de investeringen. Net als dat in het EV topic ondertussen het ter discussie stellen van de EV ook niet meer wordt toegestaan omdat het een herhaling van zetten betreft over een gepasseerd station. Bij passief indexbeleggen is juist het principe dat je die analyses negeert als het gaat om de investering, ongeacht of die interessant zijn of niet. Vandaar dat de discussie hier wat mij betreft niet meer hoeft plaats te vinden, voor interessante beleggingsartikelen hebben we al het algemene beleggingstopic. Bedenk ook de inzet van de velen hier die elke keer weer vrijwillig de moeite nemen om dit soort zaken toe te lichten en uit te leggen, en dus ook niet maar alles geplaatst hoeft te worden ‘en anders scroll je maar verder’. Er bestaat ook zoiets als on- en offtopic.

[ Voor 43% gewijzigd door The Third Man op 08-12-2023 22:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 06:58
The Third Man schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:25:
Het gaat mij niet om het interessant zijn of niet, maar dat het een discussie uitlokt die al driehonderdduizend keer gevoerd werd of uitspraak X en analyse Y soms meegewogen moet worden wat betreft de investeringen. Net als dat in het EV topic ondertussen het ter discussie stellen van de EV ook niet meer wordt toegestaan omdat het een herhaling van zetten betreft over een gepasseerd station. Bij passief indexbeleggen is juist het principe dat je die analyses negeert als het gaat om de investering, ongeacht of die interessant zijn of niet. Vandaar dat de discussie hier wat mij betreft niet meer hoeft plaats te vinden, voor interessante beleggingsartikelen hebben we al het algemene beleggingstopic. Bedenk ook de inzet van de velen hier die elke keer weer vrijwillig de moeite nemen om dit soort zaken toe te lichten en uit te leggen, en dus ook niet maar alles geplaatst hoeft te worden ‘en anders scroll je maar verder’. Er bestaat ook zoiets als on- en offtopic.
Juist het lange termijn perspectief van 60-70 jaar uit het artikel sluit nauw aan op het lange termijn perspectief als indexbelegger. De onderliggende oorzaken waarom de groei op de beurs afgelopen jaren losgekoppeld was van de economische groei kan ik nu beter duiden. Dat het toekomstig rendement lager zal/kan zijn dan het rendement van de afgelopen jaren is iets wat je inderdaad wel vaker leest maar ook goede (misschien niet leuke) informatie om mee te nemen, tenslotte beleggen de meesten van ons passief toch met een zeker doel in het achterhoofd en met bepaalde aannames over rendementen waarbij het m.i. juist goed is een open blik te houden. Dus ik vond het zeker een goede toevoeging en wat verdieping juist een welkome toevoeging aan het topic ipv de zoveelste hulpvraag van de beginnende belegger.

@The Third Man hieronder: ik merk dat je graag het laatste woord hebt, de discussie die je hier aanzwengelt is ook meer off-topic dan het artikel zelf. Bovendien heb ik niet de indruk dat je het artikel begrijpend hebt gelezen dus ik laat het er even bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Hbeez op 09-12-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:20
pentaw1nz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:53:

Wat is je achterliggende gedachte om geen EM en SC meer te kopen als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
Hbeez schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 02:46:
[...]

Juist het lange termijn perspectief van 60-70 jaar uit het artikel sluit nauw aan op het lange termijn perspectief als indexbelegger. De onderliggende oorzaken waarom de groei op de beurs afgelopen jaren losgekoppeld was van de economische groei kan ik nu beter duiden. Dat het toekomstig rendement lager zal/kan zijn dan het rendement van de afgelopen jaren is iets wat je inderdaad wel vaker leest maar ook goede (misschien niet leuke) informatie om mee te nemen, tenslotte beleggen de meesten van ons passief toch met een zeker doel in het achterhoofd en met bepaalde aannames over rendementen waarbij het m.i. juist goed is een open blik te houden. Dus ik vond het zeker een goede toevoeging en wat verdieping juist een welkome toevoeging aan het topic ipv de zoveelste hulpvraag van de beginnende belegger.
Alleen het *is* geen informatie, het is een toekomstvoorspelling. Daar wrijft het bij mij. Informatie hoe het systeem nu werkt is prima, onderbouwen waarom je geen obligaties neemt, of delfstoffen, of valuta is prima, maar jij, ik en de hele rest van de wereld kunnen niet voorspellen hoe de toekomst eruit gaat zien. Niet eens over een paar jaar (bekijk maar eens de analyses rond 2007, of 2019) laat staan over 60-70 jaar (!). Wat gaat AI bijvoorbeeld doen? Het is een soort herhaling van de introductie van de stoommachine en de computer, origineel had men ook hele ander ideeen hoe de lange termijn eruit zag en het kwam toch weer compleet anders uit. Leuk voorbeeld Wikipedia: En L'An 2000. Maar wbt beursvoorspellingen:
“Nobody knows if a stock is going to go up, down, sideways or in fucking circles, least of all stockbrokers, right? It’s all a fugayzi, you know what a fugayzi is?”

“Fugayzi. It’s fake.”

"Fugayzi, fugazi. It's a whazy. It's a woozie. It's fairy dust. It doesn't exist. It's never landed. It is no matter. It's not on the elemental chart. It's not fucking real.”
Waar er misschien een misverstand over bestaat is dat actief lange termijn beleggen en passief indexbeleggen door elkaar lopen. Bij een actieve lange termijnbelegging is het belangrijk dat je inderdaad de lange termijnverwachtingen meeneemt die aansluiten bij jouw horizon. Wederom de kapitein maar nu voor een decennialange tocht rond de wereld, waar zaken als klimaatverandering opeens een rol gaan spelen. Maar dat is nog steeds de mindset van de actieve schipper, niet het stuk hout die de zee op drijft en we zien het ooit wel. Dat is de passieve indexbelegger, die dus ook die lange termijnverwachting niet toepast bij zijn keuze aan het begin, tijdens of eind van de tocht.
HandyLumberjack schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:39:
[...]

Ik vraag me ook altijd af wat het verdienmodel van dit soort personen/instanties zijn

Hoe extremer de voorspelling, hoe meer clicks/likes ect. dus geld, en eventueel proberen ze ook nog hun eigen producten te pushen.
Het is wel een combinatie van beiden, net als dat kranten ook een clickbait-kant hebben en een onderzoeksjournalistieke kant. De ene neigt wat meer naar de ene kant (Telegraaf, AD) en de ander wat meer naar de andere (NRC). Maar de relevantie is niet universeel significant, dat is het punt.
Maar op een gegeven moment zul je toch actief de stap moeten nemen om te stoppen met opbouwen geld te gaan opnemen. En voor dat moment is het wel fijn als je een beetje een beeld hebt van de oceaan om je heen.

Als je ooit weer geld wilt openemen heb je het blijkbaar nodig, je gaat ooit weer (deels) aan land, maar je doet dat niet omdat het stormt of de zon schijnt. In principe start je dan een omgekeerd uitstapproces, dus net als dat je nu regulier inlegt ga je regulier uitstappen. Daarmee voorkom je een foutje tijdens een ongelukkig moment. En wat je vaak ziet is in twee stappen: eerst stap-voor-stap, maand-over-maand overhevelen naar een koersvastere vorm (obligaties, deposito) en die uiteindelijk opeten. Dat is zo'n geleidelijk proces dat de hele oceaan, CAPE whatever geen significante rol meer spelen. Simpelweg omdat je jezelf wederom niet afhankelijk maat van 1 specifieke situatie. Net als dat je het al die tijd ook niet hebt gedaan voor je inleg, toen de oceaan/CAPE ook geen rol speelden.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 09-12-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
Qwerty-273 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:52:
[...]

Wellicht heb je het al eerder in het topic gevonden, het is raadzaam om door de bomen van het ESG bos te kunnen kijken als je duurzaam wilt beleggen. Banker on Wheels heeft daar een topic reeks voor waar er dieper op ingegaan wordt wat ESG, SRI , etc wel en vooral ook niet betekend.
https://www.bankeronwheel...to-sustainable-investing/

[Afbeelding]
Vandaag het hele stuk gelezen - heel interessant en nuttig irt duurzaam willen beleggen _/-\o_

Conclusie 1 - ESG gaat dus over hoe goed bedrijven risico's voor zichzelf (en de aandeelhouders) afdekken - en zegt dus niks over in welke mate ze de wereld beter/ minder slecht maken (eg Shell met een AA rating..)

Conclusie 2 - SRI focus is beter. Hier geven ze aan dat de onderstaande drie index families de betere opties zijn omdat ze weinig tot niet bouwen op de ESG ratings.

Maar als ik deze opzoek kom ik toch weer snel in het ESG-oerwoud terecht - en lukt het me nog niet om de vertaalslag te maken naar het vinden van goede ETF's die deze indexen volgen. Any help?

Afbeeldingslocatie: https://www.bankeronwheels.com/wp-content/uploads/2022/11/ftse-sri-indices-1.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
The Third Man schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:10:
[...]

Als je ooit weer geld wilt openemen heb je het blijkbaar nodig, je gaat ooit weer (deels) aan land, maar je doet dat niet omdat het stormt of de zon schijnt. In principe start je dan een omgekeerd uitstapproces, dus net als dat je nu regulier inlegt ga je regulier uitstappen. Daarmee voorkom je een foutje tijdens een ongelukkig moment. En wat je vaak ziet is in twee stappen: eerst stap-voor-stap, maand-over-maand overhevelen naar een koersvastere vorm (obligaties, deposito) en die uiteindelijk opeten. Dat is zo'n geleidelijk proces dat de hele oceaan, CAPE whatever geen significante rol meer spelen. Simpelweg omdat je jezelf wederom niet afhankelijk maat van 1 specifieke situatie. Net als dat je het al die tijd ook niet hebt gedaan voor je inleg, toen de oceaan/CAPE ook geen rol speelden.
Iedere situatie is natuurlijk anders. En iedereen is vrij om keuzes te maken.

Ik ben destijds begonnen met beleggen om flink eerder te minderen/stoppen met werken.
Het exacte moment bepaal ik hopelijk zelf, en ik verwacht dan gedurende 40+ jaar langzaam geld uit mijn portfolio te onttrekken.

Vooraf helemaal/grotendeels omzetten naar een koersvastere vorm ligt dan minder voor de hand.

https://earlyretirementnow.com heeft mijns inziens e.e.a. best goed uitgezocht. En dit sluit ook redelijk aan bij mijn situatie.

Hier wordt ook de relatie omschreven tussen de SWR en CAPE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbxjSlsV_iYatKMhLZ0AwLANHlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xE8eR1DZSsIP5b8BIxzZOab7.png?f=fotoalbum_large

Natuurlijk is dit een specifieke portfolio met 60% aandelen en 40% obligaties, maar mijns inziens is er een significante, niet te negeren relatie tussen beide parameters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Isaja schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:58:
Maar als ik deze opzoek kom ik toch weer snel in het ESG-oerwoud terecht - en lukt het me nog niet om de vertaalslag te maken naar het vinden van goede ETF's die deze indexen volgen. Any help?
Je kan op een vergelijkingssite als JustETF ook filteren op de gebruikte index. Al is dat wel vaak een hele lange lijst. Ook verwijst de lijst van Banker on Wheels naar een index familie. Bijvoorbeeld de FTSE Global Choice zoals BoW hem aanduidt, bestaat uit de volgende indexen:
FTSE Global All Cap Choice Index
FTSE Global All Cap ex US Choice Index
FTSE US All Cap Choice Index
FTSE Developed ex Australia Choice Index
FTSE Developed All Cap Choice Index
FTSE Developed Europe All Cap Choice Index
FTSE Emerging All Cap Choice Index
FTSE All-Share ex CW ex Controversies Indices
FTSE All World ex Controversies ex CW Index
FTSE Developed ex Controversies ex CW Index
FTSE Emerging ex Controversies ex CW Index
FTSE North America All Cap Choice Index
FTSE Developed Asia Pacific All Cap Choice Index

Het is wat lastig om van alle indexen een fonds te vinden die deze volgt, maar bijvoorbeeld V3AA - Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF (IE00BNG8L278 / IE00BNG8L385) volgt de FTSE Global All Cap Choice Index, en is ook beschikbaar op verschillende beurzen in Europa. Al is het de vraag of de ex-US of ex-Australia iets toevoegen voor ons als Europeanen.

Je komt dan eigenlijk al heel snel tot het werk om eerst de index zelf te gaan bekijken of deze past bij jouw persoonlijke insteek, om vervolgens te kijken of er een fonds beschikbaar is dat deze index volgt. Dan wordt het afwegen of eventuele hogere fonds kosten etc dan nog logisch zijn.

De screening criteria van de FTSE Global Choice index serie staat beknopt uitgelegd in dit document:
https://www.lseg.com/cont...definitions-nov2021-f.pdf

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 14:51
page404 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:09:
Interessant artikel in de NRC...
Voor de mensen die zich zorgen maken om de oplopende koers/winst verhouding bestaat er een mooie oplossing: value investing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 15:49

page404

Website says no

Pistachenootje schreef op zondag 10 december 2023 @ 02:14:
[...]

Voor de mensen die zich zorgen maken om de oplopende koers/winst verhouding bestaat er een mooie oplossing: value investing.
Ik denk niet dat ik mijn strategie op korte termijn ga veranderen door deze informatie. Ik ben en blijf voorstander van buy&hold en het helpt me om buiten de waan van de dag te leven: periodiek inleggen, zo min mogelijk laten beïnvloeden door conjunctuur van de markt.
Maar ik vind het wel goed om af en toe een stap terug te doen en te kijken naar wat er op lange termijn gebeurt en of dat gevolgen heeft voor mijn doelstellingen. En ik reken zelf bijvoorbeeld met een “rekenrente” van 8% terwijl ik gemiddeld over de laatste 10 jaar eerder op 11% zit.
Maar daar komen we op hetgene wat mij in dit artikel triggerde: mijn knagende gevoel dat structureel dubbele groeicijfers niet houdbaar lijken. Of sterker nog, dat het niet helemaal klopt en niet overeenkomt met de groei van de economie als geheel. Als dat betekent, op basis van de effecten zoals beschreven, dat we de komende 10 jaar maar 6% gaan halen omdat dat reëler is, dan kan ik daar ook weinig aan veranderen. Maar het is dan wel fijn dat ik die grote lijn zie en daar toch op kan anticiperen: meer inleggen, mijn horizon aanpassen of mijn doelen bijstellen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Gezien ik geen enkele hit (op GoT) kreeg bij het zoeken op 'MIWD00000PUS': hoe en waar koop ik de ETF tracker "MSCI All-Country World Equity Index (MIWD00000PUS)"?
Miki schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:57:
[...]

Als je eens zou zoeken op ACWI binnen je broker omgeving dan zul je zien dat er verschillende fondshuizen zijn die er eentje zullen aanbieden :)

iShares, SPDR, Amundi, Lyxor, etc hebben allemaal een ACWI ETF. Check wel de TER, domicilie en fondsgrootte alvorens je blind instapt.

Ps. je was nu op een index aan het zoeken en niet naar een ETF
Aangepast :)

Welke ISIN iShares hanteert weet ik niet goed; is dat IE00B6R52259?

[ Voor 66% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 10-12-2023 15:08 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:35
0xDEADBEEF schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:08:
Gezien ik geen enkele hit (op GoT) kreeg bij het zoeken op 'MIWD00000PUS': hoe en waar koop ik de ETF "MSCI All-Country World Equity Index (MIWD00000PUS)"?
Als je eens zou zoeken op ACWI binnen je broker omgeving dan zul je zien dat er verschillende fondshuizen zijn die er eentje zullen aanbieden :)

iShares, SPDR, Amundi, Lyxor, etc hebben allemaal een ACWI ETF. Check wel de TER, domicilie en fondsgrootte alvorens je blind instapt.

Ps. je was nu op een index aan het zoeken en niet naar een ETF

[ Voor 12% gewijzigd door Miki op 10-12-2023 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:57:
[...]
En ook nog de tracking error meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Gezien ik geen enkele hit (op GoT) kreeg bij het zoeken op 'MIWD00000PUS': hoe en waar koop ik de ETF tracker "MSCI All-Country World Equity Index (MIWD00000PUS)"?
[...]

Aangepast :)

Van iShares klopt dat inderdaad. Ik zou er zelf wat tijd in stoppen waarom dit fonds minder populair is dan de zogeheten 2 of 3 tracker combinaties hier. Kijk daarbij naar o.a. de diversificatie en het soort onderliggende aandelen naast wat al eerder gemeld is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bij welke broker beleg je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Miki schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:24:
[...]

Van iShares klopt dat inderdaad. Ik zou er zelf wat tijd in stoppen waarom dit fonds minder populair is dan de zogeheten 2 of 3 tracker combinaties hier. Kijk daarbij naar o.a. de diversificatie en het soort onderliggende aandelen naast wat al eerder gemeld is ;)
Wat ik mij kan herinneren was deze ETF qua TER een stuk hoger een aantal jaar geleden, maar hebben ze het sinds twee jaar op 0,20% gezet, zodat het een concurrent werd van VWRL, maar met een lagere TER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Zenix schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:35:
[...]

Wat ik mij kan herinneren was deze ETF qua TER een stuk hoger een aantal jaar geleden, maar hebben ze het sinds twee jaar op 0,20% gezet, zodat het een concurrent werd van VWRL, maar met een lagere TER.
Diversificatie was ook een dingetje al is daarover ook wel het nodige te zeggen, met name wanneer is het genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isaja
Qwerty-273 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:03:
[...]

Je kan op een vergelijkingssite als JustETF ook filteren op de gebruikte index. ....

Dan wordt het afwegen of eventuele hogere fonds kosten etc dan nog logisch zijn.

De screening criteria van de FTSE Global Choice index serie staat beknopt uitgelegd in dit document:
https://www.lseg.com/cont...definitions-nov2021-f.pdf
Super, daar kan ik wat mee! Ik ga via de links er in duiken om te zien of ik een top-3 aan (verkrijgbare) ETFs kan vinden die aansluiten bij mijn wensen.

En dan inderdaad de vraag of dat de hogere fonds kosten het waard zijn. Of dat een Meesman dan toch de gulden middenweg blijkt. En zoals BoW aangeven de optie dan de optie om ieder jaar een deel aan goede doelen te geven.

Ik koppel hier binnenkort terug welke ETFs ik gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dan kun je nog kijken welke ETF je met de laagste kosten kan aanschaffen. VWCE is populair bij die broker volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:44
Dag allen, ik ben al lange tijd niet meer echt actief hier want passief.

Maar de laatste 1,5 maand is er toch wel weer iets wat mijn aandacht trekt, en wel dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppwDPd1vPiJT7T3T7F7hKzvIXps=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6rLhe0BKiZYqf1lhzHrqsuVN.png?f=user_large

Is er een verklaring voor de stijging sinds 27-10? Renteverwachtingen? Eindejaarsrally? Of gewoon onverklaarbare randomness?

Wel grappig. Als de beurs zo oploopt in korte tijd krijg ik altijd het gevoel "had ik maar meer belegd i.p.v. gespaard" terwijl als de beurs meer in een dalende trend zit ik dat helemaal niet heb.

Maandelijks gewoon vast inleggen helpt daar wel goed bij. Stick to the plan enzo. (En toch.. ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-06 20:06
Atomius schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:05:

Maar de laatste 1,5 maand is er toch wel weer iets wat mijn aandacht trekt, en wel dit:

[Afbeelding]

Is er een verklaring voor de stijging sinds 27-10? Renteverwachtingen? Eindejaarsrally? Of gewoon onverklaarbare randomness?

Wel grappig. Als de beurs zo oploopt in korte tijd krijg ik altijd het gevoel "had ik maar meer belegd i.p.v. gespaard" terwijl als de beurs meer in een dalende trend zit ik dat helemaal niet heb.

Maandelijks gewoon vast inleggen helpt daar wel goed bij. Stick to the plan enzo. (En toch.. ;))
Als ik het goed heb begrepen heerst er de laatste tijd steeds meer en meer het gevoel dat er een einde komt aan de reeks renteverhogingen omdat de inflatie beteugeld is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Iedere verklaring is totaal verzonnen. Niemand die het echt weet.

En eigenlijk past deze discussie veel beter in het actieve beleggen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-06 06:07
Bij accumulating ETF wordt er gezegd dat de dividenden automatisch worden verrekend in de koers.
Is het dan ook ergens duidelijk wanneer dit gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Annan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:43:
Bij accumulating ETF wordt er gezegd dat de dividenden automatisch worden verrekend in de koers.
Is het dan ook ergens duidelijk wanneer dit gebeurd?
Maakt niet uit want de koers van een uitkerend fonds gaat met dezelfde hoeveelheid omlaag als het dividend. Bij een accumulerend fonds merk je er dus niets van.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:47

Thompson

Beeromaniac

[Afbeelding]

Als je niet kijkt naar de stijging in de laatste 1,5 maand maar sinds mei 2023, toen we op hetzelfde niveau stonden als eind oktober, dan valt het ineens wel mee. Dingen stijgen, dingen dalen. Soms wat zachter soms wat harder.

Beeromaniac

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje

Hier nog een ongevraagd advies: het beste kun je helemaal niet kijken naar de koersen. 1x per jaar is al voldoende, als je je aangifte IB moet invullen/controleren. Van vaker naar de koersen kijken wordt men meestal een slechtere belegger. Dit is aangetoond in onderzoeken.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Atomius
Allemaal gelijk, maar jullie snappen ook wel dat onderdeel van beleggen en alle verleidingen daaromtrent is om 1x per jaar dit topic te bezoeken, dit soort wijze raad aan te horen en dan weer een jaar vooruit te kunnen. Tot volgend jaar dus (en prettige dagen)!

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• The Third Man
Als 't kan helpen kunnen we ook een kerkdienst beginnen waar we elke zondag de principes van passief beleggen herhalen, onderstrepen niet aan de geneugten van beursnieuws en valse beursprofeten toe te geven om daarna een leuke psalm over de warmte van set & forget of de glorie van all-world te bezingen :p

[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 12-12-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:40
Dan zou ik willen voorstellen om te eindigen met een discussie over de kosten van Meesman tov je huisbankier. Dan is de cirkel helemaal rond volgens mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Atomius
The Third Man schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:33:
Als 't kan helpen kunnen we ook een kerkdienst beginnen waar we elke zondag de principes van passief beleggen herhalen, onderstrepen niet aan de geneugten van beursnieuws en valse beursprofeten toe te geven om daarna een leuke psalm over de warmte van set & forget of de glorie van all-world te bezingen :p
Hier alvast wat input van een bekend AI programma.

VWRL, een symfonie van diversiteit,
In aandelen verweven, wereldwijd in activiteit.
Een dans van markten, een financiële zee,
Jouw rendement weeft een financiële legende mee.

Van Amerikaanse dromen tot Aziatische kracht,
Europese stabiliteit, in één fonds gebracht.
Op het podium van beleggingen sta jij fier,
VWRL, een wereldreis zonder grenzen, hier.

Met elke aankoop, een deel van de globe,
Een mondiaal ballet, een winstgevende strofe.
Op de golven van rendement, steeds vooruit,
VWRL, jij bent de dirigent van financiële luisterrijke suite.

In jouw ticker symbool klinkt een wereldverhaal,
Een ode aan VWRL, de belichaming van kapitaal.
Moge jouw groei als een zonsondergang zijn,
Een eindeloos schouwspel, een financieel festijn.

Oke toedels :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:16
vooruit rijmt met suite? Mijn groei zie ik niet graag als een zonsondergang, en dat is ook zeker geen eindeloos schouwspel, dat is nu juist het idee van een zonsondergang...Hup terug naar de rijmschool jij AI! :+

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepasa
  • Laatst online: 10-06 21:51
Ik ben nu een jaar aan het beleggen en zit nu vooral in de ETF's (S&P500 en iShares all world) en nu zie ik de koersen ontzettend hard stijgen, maar ik kan maar niet verklaren waarom dit gebeurd. Iemand een idee? Ik zit ook nu te denken om de boel te verkopen, wachten tot het zakt en dan weer aanschaffen. Ik zit met (nu) nog geen 1000,- euro in beide fondsen en daarom is mijn dividend niet zo hoog. Hebben jullie ook ooit eens in zo'n situatie gezeten en hoe zijn jullie hier mee omgegaan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Quepasa schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:06:
Ik ben nu een jaar aan het beleggen en zit nu vooral in de ETF's (S&P500 en iShares all world) en nu zie ik de koersen ontzettend hard stijgen, maar ik kan maar niet verklaren waarom dit gebeurd. Iemand een idee? Ik zit ook nu te denken om de boel te verkopen, wachten tot het zakt en dan weer aanschaffen. Ik zit met (nu) nog geen 1000,- euro in beide fondsen en daarom is mijn dividend niet zo hoog. Hebben jullie ook ooit eens in zo'n situatie gezeten en hoe zijn jullie hier mee omgegaan?
Zucht Atomius in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

Dit is het passieve topic. Waarom ga je precies verkopen en vervolgens nogmaals de markt timen?

Wij zitten allemaal in jouw situatie, alleen met andere bedragen.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 13-12-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepasa
de Peer schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:11:
[...]

Zucht Atomius in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

Dit is het passieve topic. Waarom ga je precies verkopen en vervolgens nogmaals de markt timen?

Wij zitten allemaal in jouw situatie, alleen met andere bedragen.
Duidelijk antwoord met mooie zucht. Mijn reden zou dan zijn omdat ik met een relatief klein bedrag in de fondsen zit, dus mijn dividenden zijn nog minimaal. Stel ik verkoop nu (ik begrijp dat dit passief is en daar streef ik ook naar) en koop later, kan ik wellicht met de winst een één of twee extra aandelen aanschaffen.

Ik ben nieuw hierin, mag ik hier 'rookie' vragen stellen of moet ik dan toch ergens anders zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Quepasa begin met de start post van dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Quepasa schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:20:
[...]

Duidelijk antwoord met mooie zucht. Mijn reden zou dan zijn omdat ik met een relatief klein bedrag in de fondsen zit, dus mijn dividenden zijn nog minimaal. Stel ik verkoop nu (ik begrijp dat dit passief is en daar streef ik ook naar) en koop later, kan ik wellicht met de winst een één of twee extra aandelen aanschaffen.

Ik ben nieuw hierin, mag ik hier 'rookie' vragen stellen of moet ik dan toch ergens anders zijn?
De zucht is vooral omdat dit gisteren ook uitgebreid besproken is en omdat het hele begrip van wat passief is er blijkbaar nog niet is.
vragen stellen mag natuurlijk, maar dan wel minimaal even de startpost doornemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metalman
  • Laatst online: 17:29
[...]

Ik denk dat je vraag niet past in een passief beleggen topic. Je zegt zelf dat je streeft naar passief investeren, maar komt hier vervolgens vragen hoe je de markt het beste kunt timen. Op je vraag zal niemand je een goed antwoord kunnen geven, want het komt in feite neer op gokken. Niemand weet of de markt morgen in elkaar stort (en je dus vandaag had moeten verkopen) of nog 5 jaar blijft stijgen en je dus spijt zou krijgen als je vandaag verkoopt.

Het is denk ik goed voor jezelf om terug te gaan naar je beleggingsstrategie en daar eens bij stil te staan. Je hebt zo te horen al wat geld geïnvesteerd, dat is top! Maar wat is je doel? Wil je daghandelaar worden en accepteer je het (immense) risico op verlies wat daarbij hoort? Of ben je van plan de komende 30 jaar elke maand wat geld te investeren om eerder met pensioen te gaan?

Als je denkt met een paar slimme moves snel geld te verdienen: de kans dat dat goed uitpakt is klein. De onderzoeken die ernaar zijn gedaan laten zien dat 95% of meer van de actieve handelaars uiteindelijk geld verliest, of in elk geval minder goed rendement haalt dan een breed gespreide index.

Zit je erin voor de lange termijn: probeer het dan echt passief te houden. Elke actieve handeling die je nu uitvoert gaat je 'in the grand scheme of things' nauwelijks iets opleveren. Integendeel: het enige wat je met actief handelen creëert is een grotere kans op geld verliezen.

Check ook zeker even de startpost, die bevat veel links naar nuttige info als beginner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quepasa
Metalman schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:30:
[...]

Ik denk dat je vraag niet past in een passief beleggen topic. Je zegt zelf dat je streeft naar passief investeren, maar komt hier vervolgens vragen hoe je de markt het beste kunt timen. Op je vraag zal niemand je een goed antwoord kunnen geven, want het komt in feite neer op gokken. Niemand weet of de markt morgen in elkaar stort (en je dus vandaag had moeten verkopen) of nog 5 jaar blijft stijgen en je dus spijt zou krijgen als je vandaag verkoopt.

Het is denk ik goed voor jezelf om terug te gaan naar je beleggingsstrategie en daar eens bij stil te staan. Je hebt zo te horen al wat geld geïnvesteerd, dat is top! Maar wat is je doel? Wil je daghandelaar worden en accepteer je het (immense) risico op verlies wat daarbij hoort? Of ben je van plan de komende 30 jaar elke maand wat geld te investeren om eerder met pensioen te gaan?

Als je denkt met een paar slimme moves snel geld te verdienen: de kans dat dat goed uitpakt is klein. De onderzoeken die ernaar zijn gedaan laten zien dat 95% of meer van de actieve handelaars uiteindelijk geld verliest, of in elk geval minder goed rendement haalt dan een breed gespreide index.

Zit je erin voor de lange termijn: probeer het dan echt passief te houden. Elke actieve handeling die je nu uitvoert gaat je 'in the grand scheme of things' nauwelijks iets opleveren. Integendeel: het enige wat je met actief handelen creëert is een grotere kans op geld verliezen.

Check ook zeker even de startpost, die bevat veel links naar nuttige info als beginner.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat er een soort verleiding in het spel komt (met emotie handelen :?). In de begin jaren met weinig kennis en ervaring een daghandelaar willen zijn en dat ging grandioos fout. Daarom ben ik juist in de indexfondsen gestapt om geen omkijken er naar te hebben en er maandelijks bedragen in te stoppen. Als je vanuit het 'grand scheme of things' perspectief kijkt, zal het hoogstwaarschijnlijk voor mij ook minder opleveren. Bedankt voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-06 16:28

Licko

ZVDK

Quepasa schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:19:
[...]

Ik weet eigenlijk wel zeker dat er een soort verleiding in het spel komt (met emotie handelen :?). In de begin jaren met weinig kennis en ervaring een daghandelaar willen zijn en dat ging grandioos fout. Daarom ben ik juist in de indexfondsen gestapt om geen omkijken er naar te hebben en er maandelijks bedragen in te stoppen. Als je vanuit het 'grand scheme of things' perspectief kijkt, zal het hoogstwaarschijnlijk voor mij ook minder opleveren. Bedankt voor je antwoord!
Juist als je recent in indexfondsen bent gestapt om er geen omkijken naar te hebben, zou je nu totaal niet bezig moeten zijn met verkopen.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
Amen.
Metalman schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:30:
[...]

En vergeet ook niet de prijs die je betaalt als het wel goed uitpakt, het gaat vaak hand in hand met een enorme stress die het kost om die prestatie te leveren en/of een onzekerheid hoe de toekomst gaat worden ('wat als ik het allemaal weer verlies'). Het doet me soms denken aan de challenges om bijvoorbeeld harder dan de tram of metro naar de volgende halte te rennen. Ja, als je echt snel bent haal je het misschien net, maar hoe zie je er dan uit en hoe voel je je vergeleken met de mensen die gewoon uit de tram stappen :')

Als je het toch fijn vindt om eens wat risicovols te doen, doe dat dan in de marge, bijvoorbeeld volgens Nassim Taleb's principe om ca. 90 % in stabiele investering te hebben (dus je passieve set & forget indexfonds) en dan 10% aan je maffe, risicovolle, misschien-wel-ei-van-columbus doelen te besteden. Mocht je dan toch opeens geluk hebben dan verdien je alsnog, mocht je zoals te verwachten dat niet hebben dan is er maar een fractie van je investering verdwenen.

[ Voor 19% gewijzigd door The Third Man op 13-12-2023 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 08-06 08:00
[...]

mooi dat je belegt, maar je hebt in elk geval de belangrijkste delen van passief beleggen nog niet door. Je.kunt de markt niet timen dus wat je voorstelt kan goed uitpakken maar ook slecht. Dividens is.ook onbelangrijk want als het goed is herinvesteer je dat OF beleg je in een fonds dat dat automatisch doet.

onthoud het volgende:
time.in the market is het belangrijkst. De beurs is grillig. Als je probeert te timen door te verkopen bij 'hoog' is de kans levensgroot dat je te laat instapt en daardoor een dag met grote stijgingen mist. Dat gaa je zoveel rendement kosten dat je het gewokn niet moet proberen.

Passief = set and forget. koop zoveel.je kunt zo snel.je kunt en leg bij wanneer mogelijk. dan wachten en dan waarschijnlijk 'lalalaa geld'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Om nog wat actiefs in het passieve topic te zetten naar aanleiding van de bovenstaande discussie. Een onderzoek (op basis van backtesting) naar allerlei timing strategieën hoe deze presteerden vergeleken met gewoon blijven zitten. Van de 720 bedachte strategieën hadden er slechts 30 meer rendement dan blijven zitten. Nu is backtesten altijd leuk omdat de uitkomst al bekend is, in tegenstelling tot de toekomst die onbekend is. Deze 30 strategieën zijn dus geen garantie om beter te presteren in de toekomst. Dus ja, je kan met timen de markt verslaan. De kans is echter klein.

We Found 30 Timing Strategies that “Worked”—and 690 that Didn’t

Als passieve belegger moet je het emotionele aspect niet onderschatten (trouwens ook niet als actieve belegger). Daardoor kopen mensen vaak op de top en verkopen in een dal. FOMO kan je echt op de langere termijn flink veel kosten.
How to Avoid Emotional Investing

• IThengelo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-05 10:34
Zelf willen wij ook beginnen met pasief beleggen.. maar we hebben een aparte wens kwa broker.. aangezien we op termijn willen vertrekken uit NL (en misschien zelfs de EU) zoek ik eigenlijk een broker waar ik de etf's dus gewoon kan laten staan/mee kan nemen als we verhuizen.
Een degiro valt dan af helaas.
Voor zover ik lees kan IB het wel maar hebben er toevallig al mensen ervaring mee?

Tevens zitten we met andere vraag.. zijn er ook dividend etf's en welke gebruiken jullie? Dit omdat het een deel van onze pasieve inkomsten moet worden en dan hoeven we niet telens te verkopen maar kunnen we het uitgekeerde dividend gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-06 06:07
Voor de meeste ETFs bestaan er "distributing" en "accumulating" varianten. De eerste werkt met dividenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:58

oscar82

De ondertitel

IThengelo schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:29:
Zelf willen wij ook beginnen met pasief beleggen.. maar we hebben een aparte wens kwa broker.. aangezien we op termijn willen vertrekken uit NL (en misschien zelfs de EU) zoek ik eigenlijk een broker waar ik de etf's dus gewoon kan laten staan/mee kan nemen als we verhuizen.
Voor zover ik lees kan IB het wel maar hebben er toevallig al mensen ervaring mee?
Ervaring met IB wel. Niet met verhuizen naar het buitenland. Maar die broker is inderdaad wel al helemaal ingesteld op een mondiaal publiek. Je zal alleen moeten doorgeven als je in een ander land belasting moet betalen.
Het heeft uitgebreide tools, zeker in combinatie met bijv een WISE account waarmee je allerlei munteenheden kan parkeren en nog lekkere rente krijgt bovendien. De koppeling / integratie tussen IB en WISE is ook nog eens top.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man

Tevens zitten we met andere vraag.. zijn er ook dividend etf's en welke gebruiken jullie? Dit omdat het een deel van onze pasieve inkomsten moet worden en dan hoeven we niet telens te verkopen maar kunnen we het uitgekeerde dividend gebruiken.
Bedenk je wel dat dividenden vaker een bijkomstig nadeel zijn dan een handig ‘afvloeiing’ van je spaarpot. Je hebt het bedrag en moment niet in de hand, net alsof de pinautomaat jou een paar keer per jaar een berichtje stuurt of je even X euro wil ophalen want dat is alvast voor je opgenomen… Ik neem aan dat je ook niet zo je huishoudgeld beheert?

Ik zou eerder voorstellen om een of een paar keer per jaar te cashen op basis van wat je budget aangeeft dat je nodig hebt. Of stel een automatische verkooporder in voor een bepaald bedrag om zo een reguliere toelage te krijgen.

• IThengelo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-05 10:34
The Third Man schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:14:
[...]
Bedenk je wel dat dividenden vaker een bijkomstig nadeel zijn dan een handig ‘afvloeiing’ van je spaarpot. Je hebt het bedrag en moment niet in de hand, net alsof de pinautomaat jou een paar keer per jaar een berichtje stuurt of je even X euro wil ophalen want dat is alvast voor je opgenomen… Ik neem aan dat je ook niet zo je huishoudgeld beheert?

Ik zou eerder voorstellen om een of een paar keer per jaar te cashen op basis van wat je budget aangeeft dat je nodig hebt. Of stel een automatische verkooporder in voor een bepaald bedrag om zo een reguliere toelage te krijgen.
Bedankt voor je reactie..
Het is onze bedoeling om een 6 maand/jaar buffer aan direct opneembaar aan te houden (en die wordt aangvuld door de dividend uitkering) alles wat erboven komt wordt dan weer in nieuwe etf's gestopt.
Dus ondergrens van 6 maand buffer en bovengrens jaar.. dus dan maakt het niet zoveel uit wanneer/hoeveel divdend wordt uitgekeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:16
Dan heb je in het ongunstigste geval 6 maanden aan door je zelf als onnodig beschouwde cash dat staat te verpieteren ipv dat dit mooi time in the market staat te wezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Radiodurans op 14-12-2023 11:00 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 21:24
Toevallig 2x (1x naar Ierland, 1x naar Amerika (en ook weer terug naar NL)). Binnen de EU bleef het dezelfde account, naar Amerika werd het omgezet en werden me aandelen 'verhuisd'. Bij Amerika was het wel ingewikkelder vanwege allemaal saaie belasting regels die ik je zal besparen maar het kon wel.. Ik ben toen zelf uit m'n ETF's gestapt die in de EU zaten vanwege de PFIC regels in Amerika.

IB is eigenlijk je enige optie, elke andere broker vroeg me direct vriendelijk te vertrekken toen ik de EU uit ging :P

• The Third Man
IThengelo schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:19:
[...]

Het is onze bedoeling om een 6 maand/jaar buffer aan direct opneembaar aan te houden (en die wordt aangvuld door de dividend uitkering) alles wat erboven komt wordt dan weer in nieuwe etf's gestopt.
Dus ondergrens van 6 maand buffer en bovengrens jaar.. dus dan maakt het niet zoveel uit wanneer/hoeveel divdend wordt uitgekeerd.
Ik zie nog steeds het voordeel niet zo, want in nieuwe ETF's stoppen is ook een handmatige actie... Dan geef je met dividend het een soort van half uit handen, in een richting wel en de andere niet? Ik vind dat een rare aanpak, wat ik al zei het is net alsof de pinautomaat jou opeens geld gaat geven ongeacht of je het nodig hebt of niet, maar geld storten doe je wel handmatig als je het nodig vindt... Ik zou gewoon je buffer op peil houden met ofwel verkopen ofwel aankopen van de ETF's en dividend lekker vergeten. Overigens is het nog simpeler om dit via beleggingsfondsen te doen omdat je het bedrag dan tot op de cent kan kiezen, terwijl je bij ETF's in hele eenheden van tientallen euro's of meer moet rekenen.

De reden waarom dividend wel eens voorbij komt in dit soort contexts is dat in sommige landen, zoals de VS, belastingtechnisch de dividenden interessant kunnen zijn als maandelijks inkomen, met name voor pensionado's. Daar is het dus een bekend scenario om tegen die tijd je beleggingen over te hevelen naar high yield fondsen, maar voor ons is het irrelevant (en heb je er wel nadelen van). Helaas worden ze ook door finfluencers vaak voorgesteld als een soort geldboom voor mensen die denken dat een soort beloning/premie is (en niet weten dat de koers erbij daalt).

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 14-12-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Breukel
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-09-2024
Hallo iedereen, zelf ben ik ook een complete leek en recent begonnen.
Ik weet niet of deze vraag al eerder behandeld is:

Historisch gezien, is het beter in het begin van de maand je financiële zaken te regelen? Of aan het eind van de maand?

Voor nu stelde ik me voor om het steeds aan het einde te doen, omdat ik ook aan het einde van de maand salaris gestort krijg. Met als resultaat dat ik de volgende maand precies weet waar ik aan toe ben, tot de nieuwe loonstrook.

Maar ik vroeg me het af of de markt 'psychologische' voorkeuren had voor dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:57
Jeroen Breukel schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:39:

Historisch gezien, is het beter in het begin van de maand je financiële zaken te regelen? Of aan het eind van de maand?

Voor nu stelde ik me voor om het steeds aan het einde te doen, omdat ik ook aan het einde van de maand salaris gestort krijg. Met als resultaat dat ik de volgende maand precies weet waar ik aan toe ben, tot de nieuwe loonstrook.

Maar ik vroeg me het af of de markt 'psychologische' voorkeuren had voor dit soort zaken.
Maakt het denk je uit of je alleen maar in de dalen koopt of alleen maar op de toppen koopt als je er voor de lange termijn in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki

Totaal irrelevant als je voor deze vorm van beleggen kiest. Het is immers een vorm van de markt proberen te timen, iets wat overbodig is met deze vorm doordat je je aankopen uitmiddelen over de lange termijn.

Misschien leuke leestip voor het weekend: random walk theory ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 15-12-2023 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:33

nee die psychologische voorkeuren maakt niet uit. Omdat die paar particuliere ordertjes van werknemers heel weinig is ten opzichte van het totaal verhandelde volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:02

Je kan het ook vanuit persoonlijke financiën bekijken. Ik vind het zelf handig dat alle min of meer verplichte zaken aan het eind van de maand van de betaalrekening gaan. Dan weet je ook wat je hebt voor de rest van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TobyD
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-06 11:03
Ik ben verhuisd van Nederland naar Dubai, en weer terug, en heb altijd mijn ETFs gewoon aangehouden bij de ING. Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Naar welk land wil je verhuizen? IB Ierland bedient geen klanten buiten EU voor zover ik weet. Dan zal je alsnog moeten verhuizen naar IB US. Maar waarom zou dat erg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
TobyD schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:13:
[...]
Ik ben verhuisd van Nederland naar Dubai, en weer terug, en heb altijd mijn ETFs gewoon aangehouden bij de ING. Geen probleem.
Hoe lang heb je in Dubai gewoond en moest je daar ook (inkomsten)belasting betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
IThengelo schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:19:
[...]

Met het af en toe verkopen van stukken kun je precies het inkomen genereren dat je nodig hebt. Transactiekosten bij ING/ABN zijn nihil, bij IBKR meestal zeer laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Pistachenootje schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:53:
[...]

Hoe lang heb je in Dubai gewoond en moest je daar ook inkomstenbelasting betalen?
Inkomstenbelasting in Dubai?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:37
Ik keek toevallig vandaag eens op mijn app en zag dat mijn fondsen enorm gestegen zijn. Ik vroeg me nu af, is dit een goed moment om te ver.....oh wacht, dit is het passief beleggen topic. Never mind... :+

Allemaal heel heel mooi die stijgingen van de laatste tijd, maar hadden ze dat niet na 1 januari kunnen doen? Nu moeten we allemaal alleen maar meer VRH betalen over 2023. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:37
fsfikke schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:37:
[...]
Dat net zoiets als SA vragen om vrijwillig te stoppen met olie produceren binnen een x-aantal jaar _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
fsfikke schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:37:
[...]

Geen idee hoe het daar werkt maar als je je portefeuille aanhoudt bij ING lijkt het me voor de hand liggen dat de NL fiscus toch graag belasting over je portefeuille blijft heffen. Tenzij je ergens anders belasting betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

TobyD schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:13:
Ik zou de aanscherping van toezicht niet onderschatten. Het aanhouden van huidige producten zullen de meeste banken zonder problemen doen (voor de eerste tijd). Extra producten aanvragen of langer gebruikmaken van deze product zal problematischer worden.

Daarnaast heb je met Mifid te maken binnen de EU, als je daar buiten gaat wonen heb je een andere keuze. Die kunnen interessanter worden afhankelijk van het belastingregime.

Oh en van de algemene voorwaarden van de ING over beleggen:
https://assets.ing.com/m/...Beleggen-oktober-2021.pdf
Mogen wij de Overeenkomst opzeggen?
Ja, wij mogen de Overeenkomst elk moment opzeggen.
Bijvoorbeeld als:
• u emigreert buiten de EER;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-06 12:23
Storing bij Degiro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-06 16:26
Staat me bij dat ik laatst een melding gezien heb dat ze aangekondigd onderhoud hadden, maar weet ff niet meer of dat dit of een eerder weekend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Lijkt me redelijk duidelijk toch? :P
Geachte bezoeker,

Helaas voeren wij op dit moment onderhoud uit op onze websites, zodat we u nog beter van dienst kunnen zijn. Dit betekent dat u op dit moment het een aantal pagina’s van de website niet kan bereiken.
Wij vragen u heel even geduld te hebben. We verwachten binnen enkele uren weer beschikbaar te zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:13:
[...]

Lijkt me redelijk duidelijk toch? :P

[...]
Ja nu, maar vanmorgen kreeg je gewoon een algemene foutmelding dat er iets niet goed gegaan was als je wilde inloggen.

/edit: ik kan nu overigens weer inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door ArthurMorgan op 16-12-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Binnenkort ook eens beginnen met passief beleggen. Ik heb sinds augustus 2022 voor een paar honderd euro aan aandelen bij ASN en sinds een paar weken sta ik (eindelijk) in de plus.
Nu wil ik begin januari meer aandelen kopen voor een paar k. Denk 50/50 verdeeld over ASN en Meesman (nog aan te maken).
En dan maandelijks inleggen wat er over is en zie ik over 30 jaar wel weer. :z

Meesman heb ik gekozen omdat ik die naam hier veel voorbij heb zien komen en ik er niet naar om wil kijken.

Zijn er redenen om i.p.v. ASN een beleggingsrekening te openen bij ABN (ook mijn huisbank), of ook nóg een bij ABN? Of is dat teveel van het goede?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Wispe schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:35:
Binnenkort ook eens beginnen met passief beleggen. Ik heb sinds augustus 2022 voor een paar honderd euro aan aandelen bij ASN en sinds een paar weken sta ik (eindelijk) in de plus.
Nu wil ik begin januari meer aandelen kopen voor een paar k. Denk 50/50 verdeeld over ASN en Meesman (nog aan te maken).

Meesman heb ik gekozen omdat ik die naam hier veel voorbij heb zien komen en ik er niet naar om wil kijken.

Zijn er redenen om i.p.v. ASN een beleggingsrekening te openen bij ABN (ook mijn huisbank), of ook nóg een bij ABN? Of is dat teveel van het goede?
Waarom zo moeilijk?
Ik zou gewoon alles bij een partij zetten bij dit soort bedragen, scheelt vaak ook in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Je hebt het over aandelen en Meesman, maar bedoel je daar ook hetzelfde mee? We hebben het hier namelijk over indexfondsen, niet aandeel X of Y.

ABN is vermoedelijk goedkoper dan ASN, maar dan zou je de tarieven naast elkaar moeten leggen om dat zeker te weten. Zie https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ als leidraad.
HandyLumberjack schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:11:
[...]

Waarom zo moeilijk?
Ik zou gewoon alles bij een partij zetten bij dit soort bedragen, scheelt vaak ook in de kosten.
Risicospreiding is op zich ook niet verkeerd, gezien de beleggersgarantie die maar tot 20k gaat. Maar dan is wel de vraag hoe snel het in beeld komt, je kan ook eerst tot 20k inleggen bij de ene bank, dan 20k bij Meesman en zo verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Je kunt gewoon diezelfde onderliggende fondsen als die Meesman heeft aankopen bij je huisbank, met mogelijk minder kosten ook nog, dat kun je berekenen met die indexvergelijker.
Als het om gemak gaat en je al bij ABN zit is dat dan ook de meest logische optie.

Ik snap alleen niet echt wat je met die ASN rekening wilt, die fondsen die zij aanbieden hebben volgens mij ook helemaal geen passieve structuur met lage kosten.
Wél leuk als je graag duurzaam wilt beleggen en achter hun algehele beleid staat, maar hier betaal je dus voor.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Heb je nu gewacht tot je in de plus stond en nu besloten voortaan meer in te gaan leggen?
dan ben je niet passief aan het beleggen en begin je eigenlijk al zoals het niet zou moeten ;)

Je bent dan de markt aan het timen en koopt (mogelijk) op een/de piek.

Aan de andere kant. Beter laat dan nooit en je hebt nog 30 jaar idd

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 16-12-2023 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d1NhqF1c/IMG-4317.jpg

Zolang je je nog laat leiden door de koersen ben je geen passief belegger, wil je die overstap maken dan kan je je afvragen waarom koersen de reden zijn. En het blijft tekenend dat aandelen zowat de enige investering is waar mensen de winkel van mijden zodra het goedkoper wordt en omgekeerd opeens populair wordt als het duurder wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
The Third Man schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:11:
[Afbeelding]

Zolang je je nog laat leiden door de koersen ben je geen passief belegger, wil je die overstap maken dan kan je je afvragen waarom koersen de reden zijn. En het blijft tekenend dat aandelen zowat de enige investering is waar mensen de winkel van mijden zodra het goedkoper wordt en omgekeerd opeens populair wordt als het duurder wordt.
Typische FOMO scenario dus, is toch ook helemaal niet beperkt tot aandelen maar bij zo'n beetje alles waarmee wat te halen of te behalen valt.
Maar in geval van passief beleggen moet je toch ook ergens beginnen, dat dit eerst met wat kleingeld gaat en wat tijd overheen gaat is niet ongebruikelijk.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TobyD
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-06 11:03
Pistachenootje schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:53:
[...]

Hoe lang heb je in Dubai gewoond en moest je daar ook (inkomsten)belasting betalen?
4 jaar. Werkte op een lokaal contract, uitbetaald in dirhams en uitgeschreven uit Nederland, dus geen inkomensbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:33
[Afbeelding]

Het risico is dat met deze strategie je bij een langdurig stijgende opwaardse koersbeweging je heel lang aan de zijlijn blijft staan en je tijdens de gehele koersstijging de opbrengst hebt gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
de grap is ook, stel je hebt een horizon van 30 jaar. en je wil elk jaar 100 euro +2% inflatie beleggen. Wat heb je liever. Gewoon steady elk jaar 3% winst, of eerst 15 jaar 3% verlies elk jaar en de laatste 15 jaar 6% winst per jaar?

In situatie 1 heb je aan het einde ongeveer 55 ETFs met een waarde van ruim 119 euro de stuk, in het tweede geval heb je ruim 26 ETFs met een waarde van ruim 235 waarde per stuk. Maar een totale waarde van ruim 6% minder.

Verlies in de beginnende opbouwfase betekent alleen maar dat je investeringen naar verhouding groter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[Afbeelding]

Je moet het niet omdraaien. De prijs gaat omhoog als er veel vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Pikoe schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:50:
[...]

Je moet het niet omdraaien. De prijs gaat omhoog als er veel vraag is.
Bij ETFs maakt dat niet uit, want de waarde wordt niet door de ETF zelf gecreëerd, maar door de onderliggende bedrijven. Bij aandelen klopt wat je zegt, bij ETFs ligt dat anders/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
ArthurMorgan schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:52:
[...]

Bij ETFs maakt dat niet uit, want de waarde wordt niet door de ETF zelf gecreëerd, maar door de onderliggende bedrijven. Bij aandelen klopt wat je zegt, bij ETFs ligt dat anders/
Maar een ETF met fysieke replicatie koopt toch weer de onderliggende aandelen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ja, maar omdat dat zo enorm gedifferentieerd is heeft dat een heel andere impact. Die invloed groeit wel door de groei van ETFs, maar is nog steeds erg marginaal.

Het gaat om ongeveer 15 miljard in dat plaatje, als je dat in Shell investeert dan heeft dat invloed, als je dat in 1000-5000 bedrijven investeert is dat heel klein bier.

edit: vergeet ook niet dat ETFs ook niet on the fly bijgemaakt worden. Die worden eens per zoveel tijd gecreëerd in bulk. Het is echt een andere business dan gewone aandelen. Stijgingen en dalingen komen echt vanuit de bedrijven erachter, en niet uit of een ETF lekker verkoopt.

[ Voor 63% gewijzigd door ArthurMorgan op 16-12-2023 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ArthurMorgan schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:57:
Ja, maar omdat dat zo enorm gedifferentieerd is heeft dat een heel andere impact. Die invloed groeit wel door de groei van ETFs, maar is nog steeds erg marginaal.

Het gaat om ongeveer 15 miljard in dat plaatje, als je dat in Shell investeert dan heeft dat invloed, als je dat in 1000-5000 bedrijven investeert is dat heel klein bier.
Hangt van de ETF af.
Een AEX etf zal ook redelijk in de Shell proppen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1 ... 30 ... 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.