de Peer schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:30:
[...]
Eigenlijk is het denk ik samen te vatten tot: bepaal een strategie en houd je daar vervolgens strict aan.
Voor sommige mensen is het blijkbaar nodig om met een klein bedrag te beginnen om vertrouwd te raken. Hierdoor mis je dan misschien wel een stijging.
Idealiter bepaal je daarom je strategie niet op basis van je eigen ervaring (kost vele jaren of mss wel 20 jaar) maar op de historische data en studies die gedaan zijn.
Klopt. Voor mij was dat inderdaad nodig. Een aankoop van 1000€ overweeg ik goed, als ik dan met het tienvoudige of meer op "shopping spree" ga, wil ik ook graag weten waar ik mee bezig ben. Met transacties zijn immers ook kosten verbonden, vaak gerelateerd aan het totaalbedrag.
Als er een ding erger is dan een stijging missen, dan is het twee stijgingen missen, omdat je wederom niet was ingestapt uit eerdergenoemde onzekerheden. Time in the market beats timing the market, zoals zo vaak aan gehaald. Die ene gemiste stijging is in het grote plaatje sowieso geen ramp.
Alles is in ieder geval beter dan nog langer aan de zijlijn te staan en te twijfelen, wanneer je ook gewoon concrete ervaring op kunt doen met een bescheiden bedrag. Als je niet actief wilt beleggen kom je bij passief beleggen uit, en de eerste les daarvoor is sowieso geen paniek te hebben bij dalingen, maar juist net even iets extra in te leggen mocht je het toevallig over hebben.
Dus ja, als je je nu de noob voelt, zo hoe ik me ruim een half jaar geleden heb gevoeld. Laat het gevoel varen dat het de komende 6 maanden wel eens minder zou kunnen gaan worden. Dat gevoel heb ik in de tussentijd ook gehad, maar liep allemaal wel los. Op het moment heeft mijn spaargeld het nakijken t.o.v. mijn beleggingen. Wat de koersen gaan doen weet sowieso niemand, dus wachten op dat perfecte moment én daarbij waardevolle lessen en ervaring missen, is naar mijn mening de slechtste keuze die je op dit moment zou kunnen maken.
offtopic:
En ja, ik ben me bewust dat met het achterhouden van een derde van m'n vermogen, ik er op gok dat de markt een duw krijgt zodat de waardestijging van m'n beleggingen kleiner is dan de rendite op m'n spaargeld. Dat is een bewuste keuze die ik misschien moet herzien. Of een die ik eigenlijk reeds deels heb herzien, omdat ik stiekum toch, zodra een fonds of aandeel waar ik in zit een dip maakt, ik ook gewoon even weer een vast bedrag overhevel van het spaargeld. Maar dat is mijn manier om feeling te houden en omdat ik het leuk vindt en te leren, geen advies om over te nemen. Wees vrij er gaten in te schieten ter lering ende vermaek

[
Voor 11% gewijzigd door
Cid Highwind op 20-12-2023 15:16
]