Ligt er mss aan wat je gewend bent. Een tijd terug met crypto keek ik elke dag. Kijk nu eigenlijk ook elke week wel even naar mijn aandelen maar dat kan ik beter niet doen... Heb mijn belegging ong 2 jaar geleden gedaan. Wilde het geld niet op de spaarrekening houden omdat dit niet slim zou zijn ivm inflatie <> geld zou minder waard worden. Maar nu zit ik met inflatie EN 8% verlies. Eigenlijk wel veel spijt van mijn keuze. Had beter moeten beseffen dat aandelen een (hele) lange termijn keuze is.Orangelights23 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:12:
Mensen, dit is het passief beleggen in indexfondsen topic. Waarom kijken jullie zo specifiek naar dit dipje? Er is ook een gewoon beleggingstopic. Zie het als een goedkoop bijkoopmoment voor je periodieke inleg en over 20 jaar ben je dit alweer vergeten.
Crypto is dagelijks gokken (heb dat ook jaren gedaan), dat is heel wat anders dan passief in wat beleggingsfondsen geld stoppen.bsmpower schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:41:
[...]
Ligt er mss aan wat je gewend bent. Een tijd terug met crypto keek ik elke dag. Kijk nu eigenlijk ook elke week wel even naar mijn aandelen maar dat kan ik beter niet doen... Heb mijn belegging ong 2 jaar geleden gedaan. Wilde het geld niet op de spaarrekening houden omdat dit niet slim zou zijn ivm inflatie <> geld zou minder waard worden. Maar nu zit ik met inflatie EN 8% verlies. Eigenlijk wel veel spijt van mijn keuze. Had beter moeten beseffen dat aandelen een (hele) lange termijn keuze is.
Ik kijk wel elke dag naar mijn waarde, maar dat komt met name doordat er een groot bedrag staat en het soms met duizenden euro’s wijzigt in een dag. Leuk om te zien en er heerlijk niets bij te voelen
Ik kan inderdaad ook extra inleggen om te compenseren. Maar wie weet is dat ook een bodemloze put. Alternatief is lang wachten tot het weer hersteld. Of weg bij die prutsers van ING.Orangelights23 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:41:
[...]
Crypto is dagelijks gokken (heb dat ook jaren gedaan), dat is heel wat anders dan passief in wat beleggingsfondsen geld stoppen.
Ik kijk wel elke dag naar mijn waarde, maar dat komt met name doordat er een groot bedrag staat en het soms met duizenden euro’s wijzigt in een dag. Leuk om te zien en er heerlijk niets bij te voelenOndertussen rustig door met mijn maandelijkse inleg, zowel zakelijk als privé.
Het is ook nooit echt een slecht idee om te kijken wat er gebeurt, want wellicht kom je er achter dat de gekozen strategie niet (meer) bij je past, bijvoorbeeld.bsmpower schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:41:
[...]
Ligt er mss aan wat je gewend bent. Een tijd terug met crypto keek ik elke dag. Kijk nu eigenlijk ook elke week wel even naar mijn aandelen maar dat kan ik beter niet doen... Heb mijn belegging ong 2 jaar geleden gedaan. Wilde het geld niet op de spaarrekening houden omdat dit niet slim zou zijn ivm inflatie <> geld zou minder waard worden. Maar nu zit ik met inflatie EN 8% verlies. Eigenlijk wel veel spijt van mijn keuze. Had beter moeten beseffen dat aandelen een (hele) lange termijn keuze is.
Alleen kán er zo ontzettend veel tijd in gaan zitten en als beleggen en financiële markten gewoonweg niet jouw ding is, dan is dit mogelijk ook nog eens compleet verspilde tijd.
Dat is dan het mooie aan passief indexbeleggen, het kan ontzettend effectief zijn met weinig investering van je tijd.
Maar eh ja, beleggen - in iedergeval bij passief beleggen in indexfondsen - doe je voor de langere termijn, dan is de kans op succes het grootst.
In vino veritas, in aqua sanitas
Thumbs up voor je openhartigheid. De meeste korte termijn beleggers hoor je vaak niet over hun verliezen c.q. fouten. Beginnende indexfondsbeleggers hebben hier wat aan.bsmpower schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:41:
[...]
Hoi, ik ben * NiGeLaToR en ik sta momenteel 9% in de min. Ik ben sinds 3 jaar aan het inleggen in mijn pensioenspaarpotje bij DeGiro. Omdat ik dit erin stop tot m'n 67e maak ik mij er niet veel zorgen om, maar vind het niet zo tof om te zien dat vooral m'n impulsaankopen het waardeloos doen.goodfella schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:09:
[...]
Thumbs up voor je openhartigheid. De meeste korte termijn beleggers hoor je vaak niet over hun verliezen c.q. fouten. Beginnende indexfondsbeleggers hebben hier wat aan.
Zelf kijk ik nu nog maandelijks ofzo naar de waarde en heb ik nog vrije ruimte die ik maandelijks DCA. Ik hoop/verwacht op die manier aan het einde toch een positief rendement te behalen uiteraard. Ik koop alleen nog het bekende wereldfonds en verkoop de impulsmeuk later wel als het hopelijk hersteld is.
Naast dit potje DCA ik maandelijks bij Meesman voor de 10-15 jaar outlook en houd ik genoeg cash reserve aan om een tijd zonder werk etc te kunnen doorkomen. Ik weet dat ik risico loop met beleggen en heb in het verleden veel geld verloren met een woekerpolis. Toch geloof ik dat voor de lange termijn dit in ieder geval beter gaat werken dan louter op de spaarrekening laten staan, omdat het effect van inflatie harder gaat aankomen dan evt onvoorkombare dips in de aandelenmarkten.
[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 31-10-2023 17:06 ]
Ik ben sinds kort bij ING Zelf Beleggen begonnen. Heb wat kleine orders geplaatst. Alleen nu afgelopen donderdag relatief grote bedragen op de 3 bekende NT Fondsen.
Nu is vandaag de kleinere bedragen uitgevoerd, de EM en Small Cap. Dit was rond 15:00 vandaag, echter is mijn grootste order voor de NT All World nog niet doorgevoerd.. ik heb ze alle 3 binnen 5min donderdag geplaatst. Gebeurt dit vaker?
Ook, zie ik dat van alle 3 de fondsen al een tijdje niet een update is in de ING app.
Hierna ga ik maandelijks inleggen; dus kijk er dan niet veel naar. Maar de 1 grote inleg gaat dus bij 2 van de 3 fondsen goed (kleinere bedragen) en het grote bedrag “blijft lopend”.
Nu is vandaag de kleinere bedragen uitgevoerd, de EM en Small Cap. Dit was rond 15:00 vandaag, echter is mijn grootste order voor de NT All World nog niet doorgevoerd.. ik heb ze alle 3 binnen 5min donderdag geplaatst. Gebeurt dit vaker?
Ook, zie ik dat van alle 3 de fondsen al een tijdje niet een update is in de ING app.
Hierna ga ik maandelijks inleggen; dus kijk er dan niet veel naar. Maar de 1 grote inleg gaat dus bij 2 van de 3 fondsen goed (kleinere bedragen) en het grote bedrag “blijft lopend”.
Klopt, bij mij gaan beide NT fondsen (de EM en small cap) vaak sneller dan de NT All World. Geen idee waarom die specifiek langer duurt.. Ik vind het over het algemaal wel lang duren, zeker als je bij ING zit en in het verleden DeGiro hebt gebruikt.Babel10 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:25:
Ik ben sinds kort bij ING Zelf Beleggen begonnen. Heb wat kleine orders geplaatst. Alleen nu afgelopen donderdag relatief grote bedragen op de 3 bekende NT Fondsen.
@Babel10 en @dhr.robert
Hebben jullie je ingelezen voordat je begon te investeren in de NT fondsen?
Dit is normaal en deze vraag komt ook geregeld voorbij.
Ik heb zo de juiste info sheets niet bij de hand maar even zoeken in dit topic en je vindt al alles wat je nodig hebt.
Hebben jullie je ingelezen voordat je begon te investeren in de NT fondsen?
Dit is normaal en deze vraag komt ook geregeld voorbij.
Ik heb zo de juiste info sheets niet bij de hand maar even zoeken in dit topic en je vindt al alles wat je nodig hebt.
@Loek92 ik heb me eerlijk gezegd vooral ingelezen in 'passief vs actief beleggen', beleggen in het algemeen en hier en daar indexfondsen vergeleken. De details van de NT fondsen en waarom de transacties meerdere werkdagen duren ken ik niet. Mis ik iets fundamenteels? In mijn beleving zou je NT kunnen vervangen door vanguard of een andere partij
Ik heb me zeker ingelezen hoor, en wist dat het lang / langer duurt, geen probleem. Heb ook eenvoudig beleggen geprobeerd bij ING.
Het enige wat ik nu apart vond is dat ik 3 orders maak, en na 3 werkdagen worden er 2 wel uitgevoerd en 1 niet. Terwijl het allemaal NT fondsen zijn en allemaal binnen 5min heb ingeschoten.
Maar zoals ik hierboven lees ben ik niet de enige. Dus we wachten rustig af. Vanaf nu iedere maand automatisch klein bedrag dus geen omkijken.
Het enige wat ik nu apart vond is dat ik 3 orders maak, en na 3 werkdagen worden er 2 wel uitgevoerd en 1 niet. Terwijl het allemaal NT fondsen zijn en allemaal binnen 5min heb ingeschoten.
Maar zoals ik hierboven lees ben ik niet de enige. Dus we wachten rustig af. Vanaf nu iedere maand automatisch klein bedrag dus geen omkijken.
Dat het allemaal NT-fondsen zijn en de orders direct na elkaar zijn ingeschoten, betekent niet dat ze ook tegelijk worden uitgevoerd. De verschillende fondsen hebben niet altijd dezelfde handelsdagen. Als je googled op 'NT handelsdagen' kom je snel een factsheet tegen. Daar staan alle (feest)dagen al op dat er sowieso niet gehandeld wordt. Spoiler: dat zijn er meer dan je denkt, tientallen. En zelfs als je geen logische verklaring vindt op de sheet met feestdagen kan een order soms meerdere dagen duren.Babel10 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:23:
Ik heb me zeker ingelezen hoor, en wist dat het lang / langer duurt, geen probleem. Heb ook eenvoudig beleggen geprobeerd bij ING.
Tot slot mijn ervaring na zo'n twee jaar beleggen via de ING: vaak zijn orders binnen 2 tot 3 dagen verwerkt, maar tot 5 dagen wachten komt echt wel eens voor. Met zeker verschillen tussen de 3 fondsen.
[ Voor 8% gewijzigd door SvV_Ying op 31-10-2023 21:37 ]
Als je dezelfde fondsen die je bij DeGiro kocht bij ING zou kopen zou het net zo snel gaandhr.robert schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:13:
@Loek92 ik heb me eerlijk gezegd vooral ingelezen in 'passief vs actief beleggen', beleggen in het algemeen en hier en daar indexfondsen vergeleken. De details van de NT fondsen en waarom de transacties meerdere werkdagen duren ken ik niet. Mis ik iets fundamenteels? In mijn beleving zou je NT kunnen vervangen door vanguard of een andere partij
De klassieke fout die jij en @Babel10 maken is dat je een ander type effect koopt. Namelijk een beleggingsfonds en geen ETF. De eerste wordt namelijk niet op de beurs verhandeld en kent een vaststelling van in- en uitstromers en wordt maar 1x per dag verhandeld. Een ETF kun je op de aangesloten beurs binnen beurstijden meerdere keren verhandelen.
In de fact sheets die je eigenlijk zou behoren te lezen staan ook de verschillende afslagtijden waarin de fondsen worden verhandeld. World is 13.00u, EM 14.00u en SC 14.00u.
Weet wat je koopt
De Vanguard fondsen en ETF's voor de Europese markt hebben allemaal dividendlekkage. Deze NT fondsen hebben dat niet.dhr.robert schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:13:
@Loek92 In mijn beleving zou je NT kunnen vervangen door vanguard of een andere partij
Waarom is het eigenlijk een klassieke fout?Miki schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:54:
[...]
Als je dezelfde fondsen die je bij DeGiro kocht bij ING zou kopen zou het net zo snel gaan
De klassieke fout die jij en @Babel10 maken is dat je een ander type effect koopt. Namelijk een beleggingsfonds en geen ETF. De eerste wordt namelijk niet op de beurs verhandeld en kent een vaststelling van in- en uitstromers en wordt maar 1x per dag verhandeld. Een ETF kun je op de aangesloten beurs binnen beurstijden meerdere keren verhandelen.
In de fact sheets die je eigenlijk zou behoren te lezen staan ook de verschillende afslagtijden waarin de fondsen worden verhandeld. World is 13.00u, EM 14.00u en SC 14.00u.
Weet wat je koopt
Klassiek omdat je niet de eerste bentdhr.robert schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:16:
[...]
Waarom is het eigenlijk een klassieke fout?
Ik vermoed dat @Miki doelt op het verwarren van beleggingsfondsen en ETF's. Verschillende instrumenten met verschillende eigenschappen. ETF's kunnen tijdens handelsuren direct worden aangekocht en verkocht. Beleggingsfondsen slechts eenmaal per handelsdag, op een vast tijdstip.dhr.robert schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:16:
[...]
Waarom is het eigenlijk een klassieke fout?
Overigens zijn de NT fondsen vaak iets langzamer dan de meeste andere beleggingsfondsen.
Edit: oh wacht dit had hij al gezegd 🙂
[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 01-11-2023 10:19 ]
@Pistachenootje en @Miki, als je naar de 3 NT beleggingsfondsen kijkt dan volgen die toch ook een index? Eigenlijk wat een ETF doet (bijv. Vanguard)? Het verschil in verhandelmomenten is me nu duidelijk
.
Zat een beetje de blogs van dhr FOB door te ploegen en kwam op deze.
Wat gedateerd, maar vond het wel interessant.
Een paar dingen die hij aangeeft:
1) Fit heeft veel exclusie (geen nieuws). NT ook (maar minder)
2) Daarom kan je naast NT ook IWDA toevoegen om toch wat blootstelling te krijgen aan niet-duurzame aandelen, het dividendlek accepteer je dan
Verder heb ik elders nog wat andere dingen gelezen:
1) Beleggen bij een grootbank is relatief veilig want BCS (tot 20k) en de kans is groter dat ze gered worden bij een financiële crisis
2) Meesman heeft slechts 8 medewerkers, geen BCS en kans op gered worden in een crisis is minder groot. Sommige mensen op Reddit o.a. vonden Meesman toch wel wat risicovol
Wat vinden jullie hiervan? Is zo'n NT/IWDA combinatie interessant? Is een instelling als Meesman "relatief onveilig" ten opzichte van grootbanken?
2) Daarom kan je naast NT ook IWDA toevoegen om toch wat blootstelling te krijgen aan niet-duurzame aandelen, het dividendlek accepteer je dan
Verder heb ik elders nog wat andere dingen gelezen:
1) Beleggen bij een grootbank is relatief veilig want BCS (tot 20k) en de kans is groter dat ze gered worden bij een financiële crisis
2) Meesman heeft slechts 8 medewerkers, geen BCS en kans op gered worden in een crisis is minder groot. Sommige mensen op Reddit o.a. vonden Meesman toch wel wat risicovol
Wat vinden jullie hiervan? Is zo'n NT/IWDA combinatie interessant? Is een instelling als Meesman "relatief onveilig" ten opzichte van grootbanken?
Ze volgen een index maar de Vanguard fondsen hebben een Ierse domicilie, de NT fondsen een Nederlands. De NT fondsen gebruiken een speciale constructie (FBI) waarmee ze dividendlekkage kunnen voorkomen.dhr.robert schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:57:
@Pistachenootje en @Miki, als je naar de 3 NT beleggingsfondsen kijkt dan volgen die toch ook een index? Eigenlijk wat een ETF doet (bijv. Vanguard)?
Zie voor de kosten en opbrengsten verschillen: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 01-11-2023 20:02 ]
Zolang ze de vermogensscheiding maar op orde hebben, wat in principe bij alle aanbieders van beleggingen van toepassing moet zijn.Atomius schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:58:
Is een instelling als Meesman "relatief onveilig" ten opzichte van grootbanken?
Het BCS is ervoor mocht dat toch niet het geval zijn en jouw portefeuille bij een eventueel faillissement van de aanbieder toegevoegd worden, bijvoorbeeld.
En je hebt fondsen die beleggen in aandelen, en trackers die met derivaten hetzelfde nadoen. Ook hier gekdt RTFM van het instrument en ook dan is het niet altijd even duidelijk.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Laatste keer dat ik het opzocht was het geloof ik 4,4% uitsluitingen voor NT world. Dat lijkt me geen belangrijk effect te hebben.Atomius schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:58:
Vind ik een vreemde keuze persoonlijk maar het kan.2) Daarom kan je naast NT ook IWDA toevoegen om toch wat blootstelling te krijgen aan niet-duurzame aandelen, het dividendlek accepteer je dan
Dat weten we pas echt als het misgaat. In theorie heeft Meesman de vermogensscheiding op orde. Maar of dat echt zo is? Ik schat de 3 grootbanken ook in als veiliger.Is een instelling als Meesman "relatief onveilig" ten opzichte van grootbanken?
IBKR is ook behoorlijk veilig imo. Zie: https://www.bankeronwheel...oose-a-safe-stock-broker/
Vaar niet alleen blind op blogs en allerlei influencers, het is ook belangrijk dat je je eigen huiswerk doet. Neem de startpost en eens door en neem wat avondjes de tijd om de materie te doorgronden, zo moeilijk is het niet. Dit is trouwens ook een goed startpunt: https://www.veb.net/beginnen-met-beleggen/Atomius schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:58:
En kom je er dan nog niet uit, stel dan hier gerust je vragen
In principe is iedere beleggingsinstelling met een officiële vergunning veilig. Daarbij geldt dat alle brokers (dus ook banken) hun bedrijfvoering moeten scheiden van het vermogen van de klanten. Je effecten moeten worden bewaard in een apart bewaarbedrijf dus ook al valt een broker om, de effecten zullen jouw eigendom zijn en als de scheiding niet juist heeft plaatsgevonden dan compenseert de BCS max. €20.000. Uiteraard kan het wel even duren voordat je je geld krijgt i.v.m. afhandeling, rechtbank, toezichthouder en curator.Verder heb ik elders nog wat andere dingen gelezen:
Ook Meesman moet aan vermogensscheiding doen, want anders hadden ze geen vergunning gekregen. Meesman is daarnaast ook een transparante partij met een sterke persoonlijke benadering waarbij je klanten ook periodiek worden geïnformeerd over de ontwikkelingen en dergelijke met bijeenkomsten en verslagen. Dat is echt wel wat anders dan een Groot bank waar je nummer zoveel bent en de jaarverslagen allesbehalve eenvoudig leesbaar zijn.2) Meesman heeft slechts 8 medewerkers, geen BCS en kans op gered worden in een crisis is minder groot. Sommige mensen op Reddit o.a. vonden Meesman toch wel wat risicovol[
Erg vreemde keuze en in mijn ogen voegt het echt niets toe. Het verschil in uitsluitingen is momenteel 4,3% tussen IWDA en NT World. In de afgelopen jaren is het verschil in rendement te verwaarlozen geweest. In mijn ogen ben je meer kwijt aan eventuele transactiekosten en dividendlek dan dat het iets toevoegt. Ik ben zelf een sterke aanhanger van set and forget en KISSWat vinden jullie hiervan? Is zo'n NT/IWDA combinatie interessant? Is een instelling als Meesman "relatief onveilig" ten opzichte van grootbanken?
Liever nummer zoveel bij de grootbank waar niemand mij kent en onpersoonlijk benadert als daarnaast de regering de moeite gaat doen om die bank overeind te houden, dan dat ik bij het gezellige fonds elke medewerker persoonlijk ken en mee ga squashen en dat de overheid bij problemen zegt ‘jammer maar kleine club hier is je 20k garantie waar je recht op hebt succes verder’.
[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 01-11-2023 23:41 ]
Dat overeind houden is ook maar net waar de regering zin in heeft en hun het beste uitkomt. ABN AMRO werd geholpen, Fortis werd een ander verhaalThe Third Man schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:40:
Liever nummer zoveel bij de grootbank waar niemand mij kent en onpersoonlijk benadert als daarnaast de regering de moeite gaat doen om die bank overeind te houden, dan dat ik bij het gezellige fonds elke medewerker persoonlijk ken en mee ga squashen en dat de overheid bij problemen zegt ‘jammer maar kleine club hier is je 20k garantie waar je recht op hebt succes verder’.

De overheid heeft met vele miljarden geprobeerd Fortis overeind te houden, is niet gelukt maar geen particulier is bij mijn weten geld verloren. Prima toch?Miki schreef op donderdag 2 november 2023 @ 00:07:
[...]
Dat overeind houden is ook maar net waar de regering zin in heeft en hun het beste uitkomt. ABN AMRO werd geholpen, Fortis werd een ander verhaal
Dat Meesman zo persoonlijk zou zijn klinkt meer als een marketing verhaal. Ze moeten ook duizenden mensen bedienen met (kennelijk) 8 medewerkers dus je bent daar net zo goed een nummer. En die bijeenkomsten kosten allemaal geld. Zou liever zien dat ze de kosten verlagen.
Sterker nog, ze hebben niet eens de 20k bescherming.The Third Man schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:40:
Meesman heeft vrij recent haar lopende kosten verlaagt daar waar Northern Trust nog helemaal niets heeft gedaan ondanks de forse influx vanuit Nederland.Pistachenootje schreef op donderdag 2 november 2023 @ 06:35:
[...]
De overheid heeft met vele miljarden geprobeerd Fortis overeind te houden, is niet gelukt maar geen particulier is bij mijn weten geld verloren. Prima toch?
Dat Meesman zo persoonlijk zou zijn klinkt meer als een marketing verhaal. Ze moeten ook duizenden mensen bedienen met (kennelijk) 8 medewerkers dus je bent daar net zo goed een nummer. En die bijeenkomsten kosten allemaal geld. Zou liever zien dat ze de kosten verlagen.
Nou is 0.15% kosten van NT wereld natuurlijk al zeer competitief.Miki schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:28:
[...]
Meesman heeft vrij recent haar lopende kosten verlaagt daar waar Northern Trust nog helemaal niets heeft gedaan ondanks de forse influx vanuit Nederland.
Meesman rekent nog steeds 0.25% transactiekosten. Echt niet meer van deze tijd imo.
Eens, dat zou in mijn ogen ook lager kunnen. Ze hebben zich gericht op de fondskosten en niet op bedrijfskosten.Pistachenootje schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:38:
[...]
Nou is 0.15% kosten van NT wereld natuurlijk al zeer competitief.
Meesman rekent nog steeds 0.25% transactiekosten. Echt niet meer van deze tijd imo.
Die transactiekosten afschaffen gaan ze natuurlijk niet zomaar doen, dan lopen ze enorme bedragen mis op met name tegoeden die nog onttrokken moeten worden uit de fondsen van Meesman.
En aan de andere kant heb ik het idee dat het de klanten ook niet echt iets uitmaakt.
En aan de andere kant heb ik het idee dat het de klanten ook niet echt iets uitmaakt.
Holy shit ik realiseer me nu pas dat een ontrekking ook als een transactie geldt en daar rekenen ze dan ook die 0,25% over? Dat tikt wel aan als je zowel op inleg als ontrekking die 0,25% pakt.JohanNL schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:07:
Die transactiekosten afschaffen gaan ze natuurlijk niet zomaar doen, dan lopen ze enorme bedragen mis op met name tegoeden die nog onttrokken moeten worden uit de fondsen van Meesman.
Beeromaniac
Die transactiekosten zijn echt geen melkkoe. 0,25% eenmalig (en inderdaad bij onttrekking nog een keer) zijn gezien over een lange periode peanuts op jaarbasis, zeker als je vergelijkt met de beheerkosten. De transactiekosten zijn meer bedoeld als ontmoediging om regelmatig te gaan handelen. Ik zie geen reden of noodzaak voor Meesman om dit te verlagen.
Stel je hebt in 10 jaar 200k ingelegd en een portfolio van 400k opgebouwd die je verkoopt. Dan ben je toch 1500 euro kwijt geweest aan transactiekosten, plus het rendement dat je hebt gemist op je transactiekosten. Zonde van je geld imo.
Maar wat potentieel erger is: De transactiekosten werpen een drempel op om over te stappen naar een goedkopere aanbieder. Je hebt bij een portfolio van 400k een drempel van 1000 euro. Dan moet die andere aanbieder wel flink goedkoper zijn om die 1000 euro goed te maken.
Vanuit het standpunt van Meesman begrijp ik het wel. Goed voor de klantenbinding.
Maar wat potentieel erger is: De transactiekosten werpen een drempel op om over te stappen naar een goedkopere aanbieder. Je hebt bij een portfolio van 400k een drempel van 1000 euro. Dan moet die andere aanbieder wel flink goedkoper zijn om die 1000 euro goed te maken.
Vanuit het standpunt van Meesman begrijp ik het wel. Goed voor de klantenbinding.
Over die 10 jaar (voor het gemak neem ik DCA en vast rendement aan) heeft dit voorbeeldportfolio 12000 euro aan fonds-/beheerkosten betaald. Dan noem ik die 500 euro transactiekosten voor koop en 1000 voor verkoop nog steeds peanuts ja, zeker als je op basis van totale kosten vergelijkt.
Op de 12000 euro fonds-/beheerkosten kan je veel meer besparen dan de transactiekosten als je bereid bent zelf de NT fondsen aan te kopen bij bijvoorbeeld ABN, het lijkt mij dan ook niet bijster nuttig om enkel naar de transactiekosten te kijken.
Overigens is het niet geheel eerlijk om de transactiekosten als drempel voor overstappen te zien. Je bent die immers ook kwijt als je niet overstapt. Je zal toch ooit moeten onttrekken.
Op de 12000 euro fonds-/beheerkosten kan je veel meer besparen dan de transactiekosten als je bereid bent zelf de NT fondsen aan te kopen bij bijvoorbeeld ABN, het lijkt mij dan ook niet bijster nuttig om enkel naar de transactiekosten te kijken.
Overigens is het niet geheel eerlijk om de transactiekosten als drempel voor overstappen te zien. Je bent die immers ook kwijt als je niet overstapt. Je zal toch ooit moeten onttrekken.
[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 02-11-2023 11:06 ]
Als je eenmaal begonnen bent met beleggen bij Meesman kunnen de verkoopkosten een drempel zijn om over te stappen. Veel mensen beseffen dat niet voordat ze eraan beginnen, zie ook de reactie hierboven: Thompson in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
Boven de 500k hoef je niets te betalen. Je hebt dan een mooi incentive om lang bij Meesman te blijven. Zo ziet Meesman dat graag
Edit: PS. ik vind 1500 euro trouwens geen peanuts maar dat terzijde. Vooral niet in vergelijking met ABN en ING die 0,- transactiekosten rekenen.
Boven de 500k hoef je niets te betalen. Je hebt dan een mooi incentive om lang bij Meesman te blijven. Zo ziet Meesman dat graag
Edit: PS. ik vind 1500 euro trouwens geen peanuts maar dat terzijde. Vooral niet in vergelijking met ABN en ING die 0,- transactiekosten rekenen.
[ Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 02-11-2023 11:36 ]
Ik zie vaker dat NT wordt gecombineerd met TDIV teneinde toch wat blootstelling te krijgen, ook geen dividenlek.Atomius schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:58:
Blootstelling zou je kunnen overwegen als je in Fitvermogen of Actiam fondsen zit maar of je met NT fondsen er zoveel mee opschiet? Je zit gecombineerd met drie fondsen in 92/93% van de markt, die 7% voegt echt vrijwel niets toe dat ik het potentiële nut er van in zie.r0bb schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:21:
[...]
Ik zie vaker dat NT wordt gecombineerd met TDIV teneinde toch wat blootstelling te krijgen, ook geen dividenlek.
Actiam heeft juist meer uitsluitingen dan de NT fondsen dacht ik, dus met NT combineren met actiam ben je niet aan het diversificerenMiki schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:50:
[...]
Blootstelling zou je kunnen overwegen als je in Fitvermogen of Actiam fondsen zit maar of je met NT fondsen er zoveel mee opschiet? Je zit gecombineerd met drie fondsen in 92/93% van de markt, die 7% voegt echt vrijwel niets toe dat ik het potentiële nut er van in zie.
(wel je kosten iets verlagen, 0,08% ipv 0,15% dacht ik, maar niet verder aan het spreiden)
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Als ik echt zou geloven dat die 4% uitsluitingen in NT world belangrijk waren (doe ik niet) dan zou ik helemaal niet in NT beleggen maar in VTI+VXUS of VEVE+VFEM bij IBKR.
Als je dan toch perse in NT wil beleggen en iets wil doen aan de uitsluitingen dan zou ik handmatig een paar aandelen kopen in de grootste uitgesloten posities in NT world.
Als je dan toch perse in NT wil beleggen en iets wil doen aan de uitsluitingen dan zou ik handmatig een paar aandelen kopen in de grootste uitgesloten posities in NT world.
[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 02-11-2023 13:31 ]
My bad, Ik bedoelde het andersom. Het staat wat ongelukkigYakuzA schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:53:
[...]
Actiam heeft juist meer uitsluitingen dan de NT fondsen dacht ik, dus met NT combineren met actiam ben je niet aan het diversificeren
(wel je kosten iets verlagen, 0,08% ipv 0,15% dacht ik, maar niet verder aan het spreiden)
Uitsluitingen uit me hoofd, Actiam 18% en Fitvermogen volgens mij iets van 27%.
Wat Vaneck Defense en Vaneck Olie ernaast oid?Pistachenootje schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:31:
Als ik echt zou geloven dat die 4% uitsluitingen in NT world belangrijk waren (doe ik niet) dan zou ik helemaal niet in NT beleggen maar in VTI+VXUS of VEVE+VFEM bij IBKR.
PSN
Ook geen gek idee. Waarschijnlijk wat makkelijker in uitvoering tegen maar iets hogere kosten.YakuzA schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:42:
[...]
Wat Vaneck Defense en Vaneck Olie ernaast oid?
Hoe goed het werkt om de gaten van NT in te vullen weet ik niet.
vanEck Olie geen gek idee maar TDIV raar vinden -die snap ik niet. Maargoed voor ieder wat wils en ik heb zo het vermoeden dat TDIV slechts als bijzaak complementair is en primair vooral een mooie high div ETF is.Pistachenootje schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:45:
[...]
Ook geen gek idee. Waarschijnlijk wat makkelijker in uitvoering tegen maar iets hogere kosten.
Hoe goed het werkt om de gaten van NT in te vullen weet ik niet.
Hoe kom je erbij dat ik TDIV raar vind? ik heb er niets over gezegd.r0bb schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:13:
[...]
vanEck Olie geen gek idee maar TDIV raar vinden -die snap ik niet.
Maar kan ik nu wel doen: zonder goed gekeken te hebben heb ik wel een sterk vermoeden dat VanEck Olie beter gaat werken om de gaten in te vullen van NT wereld dan TDIV. Maar dat zeg je zelf ook al als ik je goed begrijp.
Recent begonnen met enkele ETFs aan te kopen. Ik heb wel nog moeite om te begrijpen hoe je obligatie ETFs in je portefeuille inpast.
Een buy en hold strategie lijkt me hier toch niet voordelig als ik de koers grafieken op lange termijn bekijk? Kan iemand met wat meer uitleg geven hoe je hier precies rendement uit haalt of me in de juiste richting wijzen om meer informatie te vinden?
Een buy en hold strategie lijkt me hier toch niet voordelig als ik de koers grafieken op lange termijn bekijk? Kan iemand met wat meer uitleg geven hoe je hier precies rendement uit haalt of me in de juiste richting wijzen om meer informatie te vinden?
Blijkbaar faciliteert ING Zelf op de Beurs ook de mogelijkheid om geautomatiseerd geld te laten inleggen. Valt dit dan ook onder de noemer 'passief beleggen'?Qwerty-273 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:15:
ING Eenvoudig Beleggen biedt 4 fondsen aan:Met de eerste 3 heb je toch nog een behoorlijk deel in obligaties (en/of geldmarktinstrumenten) die de laatste periodes nou niet super hebben gepresteerd. Het is in dat opzicht handiger om zoals al eerder genoemd het zelf beleggen product te nemen en dan te kijken naar de bekende NT fondsen. Ook belastingtechnisch kan het handiger zijn om geen obligaties op te nemen in jouw portefeuille maar een deposito ladder samen te stellen.
- ING Duurzaam Indexfonds Defensief (70% obligaties en 30% aandelen)
- ING Duurzaam Indexfonds Neutraal (50% obligaties en 50% aandelen)
- ING Duurzaam Indexfonds Offensief (30% obligaties en 70% aandelen)
- ING Duurzaam Indexfonds Zeer Offensief (10% obligaties en 90% aandelen)
Onder de huidige VRH regels zijn obligaties niet interessant. Je kan deposito's in de plaats nemen. Deze worden vooralsnog veel lager belast. Als je dit wil nalezen kun je financieelonafhankelijkblog.nl lezen. Of de fora hier.olike123 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:19:
Recent begonnen met enkele ETFs aan te kopen. Ik heb wel nog moeite om te begrijpen hoe je obligatie ETFs in je portefeuille inpast.
Jazeker. Veel passiever dan dit wordt het niet. Eenmalig instellen en klaar.XWB schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:46:
[...]
Blijkbaar faciliteert ING Zelf op de Beurs ook de mogelijkheid om geautomatiseerd geld te laten inleggen. Valt dit dan ook onder de noemer 'passief beleggen'?
Alle groot banken, BND en Meesman bieden dit aan om geautomatiseerd periodiek fondsen te kopen. Waarbij Rabobank de enige spelbreker is dat zij uitgekeerd dividend niet ook automatisch herbeleggen.XWB schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:46:
[...]
Blijkbaar faciliteert ING Zelf op de Beurs ook de mogelijkheid om geautomatiseerd geld te laten inleggen. Valt dit dan ook onder de noemer 'passief beleggen'?
Passief beleggen kent eigenlijk twee uitleggen, één over het fonds zelf wat passief een specifieke Index volgt en de tweede is over de gebruiker zelf die met zo laag mogelijke kosten en zo min mogelijke inspanning de gehele markt probeert te volgen. Over dat laatste zie je nog wel eens in de reactie hier, Set and forget. Doelende op eenmalig instellen en vervolgens niet meer naar omkijken. Hoe actiever je portefeuille namelijk stuurt hoe groter de kans is dat je verkeerde keuzes maakt, laat het geld en de tijd zijn werk doen
En Rabobank dat als je het nu aanvraagt, je een speciale beleggingsrekening krijgt, en je moet eerst daarheen overmaken, en vanaf daar de aankoop instellen, maar ook de kosten worden gehaald van de speciale rekening, en dan heb je niet genoeg geld voor je automatische aankoop. Ik zit gelukkig zelf op oude systeem waarbij het gewoon vanaf je betaalrekening gaat.Miki schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:01:
[...]
Alle groot banken, BND en Meesman bieden dit aan om geautomatiseerd periodiek fondsen te kopen. Waarbij Rabobank de enige spelbreker is dat zij uitgekeerd dividend niet ook automatisch herbeleggen.
Ik heb er twee jaar terug bewust voor gekozen om een beleggers rekening aan te maken. "Je moet eerst daarheen over maken" is ook niet perse aan de orde. Gewoon een periodieke overboeking instellen en klaar. V.w.b. de kosten is wel een dingetje. Ik zorg daardoor gewoon dat ik altijd een eurotje op 50 op de beleggersrekening heb staan. Rente op die rekening is toch gelijk aan de gewone spaarrekening dus of dat geld nu op de een of de ander staat maakt niet uit.Sissors schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:05:
[...]
En Rabobank dat als je het nu aanvraagt, je een speciale beleggingsrekening krijgt, en je moet eerst daarheen overmaken, en vanaf daar de aankoop instellen, maar ook de kosten worden gehaald van de speciale rekening, en dan heb je niet genoeg geld voor je automatische aankoop. Ik zit gelukkig zelf op oude systeem waarbij het gewoon vanaf je betaalrekening gaat.
Op verschillende websites kun je beleggingscalculators gebruiken om te berekenen wat het redenement zou kunnen worden. Bv bij de ING kun je spelen met hoe aggresief je wilt beleggen.
Nu heb ik de keuze gemaakt voor Meesman en zit voor 100% in Aandelen Wereldwijd Totaal
(ben nog aan het spelen met klein geld).
Ik vraag me of hoe je verhouding bij Meesman kunt maken tussen agressief en defensief.
Zit ik nu dan op 100% aggresief bv?
Nu heb ik de keuze gemaakt voor Meesman en zit voor 100% in Aandelen Wereldwijd Totaal
Ik vraag me of hoe je verhouding bij Meesman kunt maken tussen agressief en defensief.
Als je dat wil weten moet je uitzoeken wat de onderliggende fondsen zijn bij ‘aandelen wereldwijd totaal’.C6DL schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:46:
Op verschillende websites kun je beleggingscalculators gebruiken om te berekenen wat het redenement zou kunnen worden. Bv bij de ING kun je spelen met hoe aggresief je wilt beleggen.
Ik vraag me of hoe je verhouding bij Meesman kunt maken tussen aggresief en defensief.
Het lijkt iig alleen een aandelen mix te zijn, zonder obligaties.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 05-11-2023 11:53 ]
PSN
Er staan wat voorbeelden uitgewerkt op https://www.meesman.nl/zo-werkt-het/voorbeeldportefeuilles/C6DL schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:46:
Ik vraag me of hoe je verhouding bij Meesman kunt maken tussen aggresief en defensief.
Als je op veilig wil spelen kan je wat geld in Obligaties Wereldwijd gooien. Maar zoals al vaker gezegd in dit topic zijn obligaties momenteel niet zo interessant, en kan je je geld beter in een deposito vastzetten.
Nee daarom, je zegt dus eigenlijk indirect dat ik dan nu op "agressief" zit?XWB schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:53:
[...]
Er staan wat voorbeelden uitgewerkt op https://www.meesman.nl/zo-werkt-het/voorbeeldportefeuilles/
Als je op veilig wil spelen kan je wat geld in Obligaties Wereldwijd gooien. Maar zoals al vaker gezegd in dit topic zijn obligaties momenteel niet zo interessant, en kan je je geld beter in een deposito vastzetten.
Ja, je zit nu op 100% agressief/offensief.C6DL schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:46:
Als je dit % wilt verlagen dan zou je bv spaar deposito's kunnen gebruiken.
Dank je wel!helloitsme schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:55:
[...]
Ja, je zit nu op 100% agressief/offensief.
Als je dit % wilt verlagen dan zou je bv spaar deposito's kunnen gebruiken.
Volgens mij zit je inderdaad op 100% aggressief.C6DL schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:55:
[...]
Nee daarom, je zegt dus eigenlijk nu indirect dat ik dan nu op "agressief" zit?
Financiële instellingen zijn verplicht om bij beleggingsproducten die zij aanbieden ook obligaties mee te nemen ivm risicobeheersing. Je ziet vaak een range in producten tussen agressief en zeer defensief waarbij iedere instelling haar eigen spreiding tussen verschillende producten heeft bepaald. Er zijn daarbij fondshuizen die ook op deze trend inspelen zoals Vanguard met de LifeStrategy ETF's.C6DL schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:46:
De consensus in dit topic is dat door de fiscale maatregelen die momenteel van kracht zijn, obligaties helemaal niet interessant zijn voor ons als particuliere beleggers. Dan kun je beter een deel van je portefeuille in spaarproducten zoals deposito's plaatsen. De keuze om een defensief deel in je portefeuille in te bouwen zou ik alleen adviseren naarmate dichter bij je einddoel bent. Zeker als je net start en nog meer dan 10 jaar te gaan heb.
In dit topic zie je dan ook dat veel kiezen om zelf een portefeuille in te richten waardoor er geen beperkingen zijn vanuit de financiële autoriteit mbt risicobeheersing.
Weet niet of ik het hier kan vragem maar ik wil een extra potje maken voor mijn pensioen.
Ik wil beginnen met:
- inleg €5000
- iederr maand €250
Wat zouden jullie doen?
- gewoon op een spaarrekening en hopen op rente
Of
- Aanmelden bij bijvoorbeeld brandnewday?
Alvast bedankt voor het lezen en al helemaal als je reageert!
Ik ben nu 33 dus op. Me. 65 a 67 opnemen zeg maar.
Ik wil beginnen met:
- inleg €5000
- iederr maand €250
Wat zouden jullie doen?
- gewoon op een spaarrekening en hopen op rente
Of
- Aanmelden bij bijvoorbeeld brandnewday?
Alvast bedankt voor het lezen en al helemaal als je reageert!
Ik ben nu 33 dus op. Me. 65 a 67 opnemen zeg maar.
[ Voor 7% gewijzigd door roel17 op 05-11-2023 19:04 ]
Maakt nogal een verschil hoe ver weg je pensioen is en of je een buffer hebt voor onvoorziene uitgaven. Zie ook de topicstart, probeer zelf je onderzoek te doen en een plan op te stellen, niet een ander het laten voorkauwen.
@roel17 bij een dergelijke lange horizon zou ik zeker beleggen. Bij welke partij kun je mooi onderzoeken, o.a. in de startpost.
Beste forummers,
Ik ben al eventjes aan het meelezen en wil zelf ook gaan beginnen met beleggen. Ik lees dat veel mensen beleggen in Northern Trust en Vanguard. Ik zou zelf graag beide willen doen om zo veel mogelijk te spreiden. Als ik Northern Trust wil kopen moet ik dat bij een bank doen. Op dit moment zit ik met mijn rekening bij ING en ondanks dat deze duurder is dan andere lijkt het me omslachtig om naar een andere bank te gaan. Wat vinden jullie van het volgende (allen via ING):
NT World 40% NT EM 5% NT WSC 5% VWRL 50%
Ik ben al eventjes aan het meelezen en wil zelf ook gaan beginnen met beleggen. Ik lees dat veel mensen beleggen in Northern Trust en Vanguard. Ik zou zelf graag beide willen doen om zo veel mogelijk te spreiden. Als ik Northern Trust wil kopen moet ik dat bij een bank doen. Op dit moment zit ik met mijn rekening bij ING en ondanks dat deze duurder is dan andere lijkt het me omslachtig om naar een andere bank te gaan. Wat vinden jullie van het volgende (allen via ING):
NT World 40% NT EM 5% NT WSC 5% VWRL 50%
@Dodo135 wat is je redenering achter het willen spreiden tussen die fondsen? Je koopt voor meer dan 90% dezelfde achterliggende aandelen maar je gooit meer geld weg aan kosten en daarbij heb je nog het dividendlek van Vanguard.
Inderdaad. Alleen als het echt om een enorm startbedrag ineens gaat kan ik me de keuze voor spreiding over fondsen/aanbieders voorstellen. Anders is het onzin en kan je beter volledig voor NT gaan.
Dank voor jullie reacties. Ik twijfelde tussen 3xNT of VWRL. Maar ik kon niet goed kiezen en zou liever meer spreiden dan 1 ETF. En eigenlijk ook afgekeken van beleggingsstrategie van financieel onafhankelijk blog.
Ik zou voor m'n gevoel liever bij een bank zitten qua veiligheid maar VWRL heeft meen ik meer bedrijven toegevoegd en niet uitgesloten.
Brengt VWRL kopen via ING meet kosten met zich mee (ik dacht alleen als ik dat via de giro zou doen)? En brengt spreiding voor meer fondsen/ ETF's niet meer veiligheid mee? NT of VWRL zou kunnen tegenvallen.
Ik zou voor m'n gevoel liever bij een bank zitten qua veiligheid maar VWRL heeft meen ik meer bedrijven toegevoegd en niet uitgesloten.
Brengt VWRL kopen via ING meet kosten met zich mee (ik dacht alleen als ik dat via de giro zou doen)? En brengt spreiding voor meer fondsen/ ETF's niet meer veiligheid mee? NT of VWRL zou kunnen tegenvallen.
Totdat je een paar ton belegd vermogen hebt is spreiden over brokers niet echt relevant.
Verschil in rendement zal op de langere termijn nihil zijn.
Vwrl via een grootbank is bij mijn weten onnodig duur. Goedkoper via IBKR en DeGiro.
NT fondsen zijn wel lekker makkelijk set and forget. Een keer instellen en je hebt er geen omkijken meer naar.
Verschil in rendement zal op de langere termijn nihil zijn.
Vwrl via een grootbank is bij mijn weten onnodig duur. Goedkoper via IBKR en DeGiro.
NT fondsen zijn wel lekker makkelijk set and forget. Een keer instellen en je hebt er geen omkijken meer naar.
@Dodo135 spreiden over fondsen is totaal niet nodig. Met de 3 NT fondsen heb je 90% van de wereld markt cap. Dat is meer dan genoeg. Bovendien is het goedkoper om alleen de NT fondsen te nemen. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl
Zeker waar!G83 schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:11:
@Dodo135 Het enige waar je even op moet letten is de minimale ordergrootte die je automatisch kan instellen bij de ING.
Ik bankier zelf bij de Rabobank en wilde ook graag NT fondsen via de Rabobank, ik beleg ook 250 per maand.
Met 80/10/10 kwam ik niet weg bij de Rabobank. (200/25/25) omdat de minimale ordergrootte bij de Rabobank 50 is.
Vandaar dat ik er uiteindelijk voor gekozen heb om een rekening + beleggersrekening bij de ABN Amro te openen, minimale ordergrootte daar is 20.
Waar ik zelf nog even naar gekeken heb is beleggen bij een club als Trading212, die bieden kopen van fractionele aandelen/ETF's aan.
ipv VWRL zou je dan kunnen kiezen voor 90% VHVE IE00BK5BQV03 en 10% VFEA IE00BK5BR733
Met deze combinatie dek je ong. hetzelfde af als met VWRL alleen tegen lagere kosten.
Doordat Trading212 fractionele aandelen/etf aanbied kan je nog steeds set and forget 250 per maand beleggen instellen ipv dat je iedere maand bijv. bij DEGIRO aan het puzzelen bent hoe je het beste je 250 kan besteden.
Door de Vanguard route te kiezen heb je ook geen ESG uitsluitingen, je mist alleen wel small caps.
Ik kwam er niet helemaal uit welke ETF je dan zou kunnen kiezen om ook exposure aan small caps te krijgen en dan 80/10/10 te gaan.
Uiteindelijk heb ik toch gekozen om alles bij de ABN Amro te doen omdat ik Trading212 niet ken, en onbekend maakt onbemind. Puur onderbuikgevoel en nergens op gebaseerd in mijn geval.
Op trustpilot krijgen ze veelal lovende reviews.
Dank voor jullie reacties!
@G83 Waarom is VWRL via een bank duurder? Als ik al een rekening heb bij ING voor NT dan zijn die kosten toch niet zo hoog?
@Pistachenootje Dank. Ik zie inderdaad dat 3 NT fondsen bij ING (iets) meer zouden opleveren dan VWRL bij de giro. Maar in principe zou 100% beleggen in VWRL ook genoeg spreiding zijn dus?
@Supershiva Oh de minimale orderkosten heb ik nog niet eens bekeken bij ING. Dat zal ik dan eerst nog even nagaan. Dank voor de tip!
Ja mijn plan was dus om zowel 3 NT als VWRL te doen zodat ik én geen ESG uitsluitingen heb én small caps
@G83 Waarom is VWRL via een bank duurder? Als ik al een rekening heb bij ING voor NT dan zijn die kosten toch niet zo hoog?
@Pistachenootje Dank. Ik zie inderdaad dat 3 NT fondsen bij ING (iets) meer zouden opleveren dan VWRL bij de giro. Maar in principe zou 100% beleggen in VWRL ook genoeg spreiding zijn dus?
@Supershiva Oh de minimale orderkosten heb ik nog niet eens bekeken bij ING. Dat zal ik dan eerst nog even nagaan. Dank voor de tip!
Ja mijn plan was dus om zowel 3 NT als VWRL te doen zodat ik én geen ESG uitsluitingen heb én small caps
Zeker. En je zou ook kunnen overwegen om dat bij bijvoorbeeld Interactive Brokers te doen. Dan ben je goedkoper uit. Gebruik je VEVE+VFEM dan ben je nog goedkoper uit dan VWRL. Zie: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etfDodo135 schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:04:
@Supershiva
Je had eventueel ook een order per kwartaal in kunnen stellen voor de bedragen onder de 50 per maand.
Volgens mij is het minimale bedrag bij de ING 10 euro.
Je had eventueel ook een order per kwartaal in kunnen stellen voor de bedragen onder de 50 per maand.
Heb ik wel over nagedacht, maar dan had een deel van de 250 die ik maandelijks voor me wil laten werken een paar maanden vliegen staan te vangen, vond ik ook geen goed idee.Loek92 schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:29:
@Supershiva
Aan het eind van de rit zal het ongetwijfeld een marginaal verschil uitmaken, maar toch.
Advocaat van de duivel, maar... Waarom dan per maand inleggen? En niet per week, of zelfs per dag.Supershiva schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:38:
[...]
Heb ik wel over nagedacht, maar dan had een deel van de 250 die ik maandelijks voor me wil laten werken een paar maanden vliegen staan te vangen, vond ik ook geen goed idee.
Aan het eind van de rit zal het ongetwijfeld een marginaal verschil uitmaken, maar toch.
Ik gok dat de meeste direct (automatisch) aankopen na ontvangst salaris, dus dan staat het geld het minst lang vliegen te vangen. Als je dat per dag doet stel je de aankoop juist weer uit.RobertMe schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:53:
[...]
Advocaat van de duivel, maar... Waarom dan per maand inleggen? En niet per week, of zelfs per dag.
Je hebt (waar je ook belegd) kosten van het ETF fonds: die zie je niet op je afschrift, maar zitten 'verborgen' in het fonds. En je hebt kosten van je broker.Dodo135 schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:40:
Dank voor jullie reacties. Ik twijfelde tussen 3xNT of VWRL. Maar ik kon niet goed kiezen en zou liever meer spreiden dan 1 ETF. En eigenlijk ook afgekeken van beleggingsstrategie van financieel onafhankelijk blog.
In grote lijnen
NT zijn fondsen met lage kosten, maar ING is een wat duurdere broker door de jaarlijkse fee's
VWRL is een fonds met gemiddelde kosten (duurder dan NT), maar je kan het goedkoop aanschaffen bij DeGiro.
als je VWRL bij ING gaat kopen, dan koop je een fonds met gemiddelde kosten bij een wat duurdere broker. Dat is niet handig.
Voor meer details: zie de site van indexfondsvergelijken en ik zou zelf op de site van ING en DeGiro de kosten voor beleggen eens goed doorlezen.
[ Voor 23% gewijzigd door helloitsme op 06-11-2023 04:35 ]
Zit al een tijdje bij Fit, maar wil nu ook NT bij ING gaan doen. Tegelijkertijd ben ik ook een beetje huiverig voor de vermogensrendementsbelasting die eraan komt. Heeft dat een rol gespeeld voor jullie in hoeverre je begint of doorgaat met indexbeleggen? Of geheel niet.
Het houd me wel bezig. Maar ik heb mijn situatie niet uitgerekend. En dus ook nog niks besloten. Heb jij wel zitten rekenen?Atomius schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:10:
Zit al een tijdje bij Fit, maar wil nu ook NT bij ING gaan doen. Tegelijkertijd ben ik ook een beetje huiverig voor de vermogensrendementsbelasting die eraan komt. Heeft dat een rol gespeeld voor jullie in hoeverre je begint of doorgaat met indexbeleggen? Of geheel niet.
Alles wat je nu in legt mag je 1 januari zo'n 2% over betalen, als je VRH betaalt.Atomius schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:10:
Aan jou om te beoordelen of je dat aantrekkelijk vind. Ik vind van niet.
Zolang je nu nog onder de 57 of 114k blijft maakt het eerstvolgende jaren nog niet uit toch?Atomius schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:10:
PSN
Als je nu besluit om (tijdelijk) niet in te leggen en op te sparen tot na 1 januari vind ik persoonlijk dan weer niet vallen onder "passief". Mijn automatische aankopen lopen gewoon lekker door. Wordt ingeschoten op de 27e. Misschien heb ik geluk en wordt die uitgevoerd na 1 januari (gezien lang weekend), misschien heb ik pech, wie zal het zeggen.Pistachenootje schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:46:
[...]
Alles wat je nu in legt mag je 1 januari zo'n 2% over betalen, als je VRH betaalt.
In het kader van passief beleggen, stop je dan je maandelijkse inleg om die uit te stellen tot januari 2024?Pistachenootje schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:46:
[...]
Alles wat je nu in legt mag je 1 januari zo'n 2% over betalen, als je VRH betaalt.
EDIT: RobertMe was me met een soortgelijke opmerking net voor.
[ Voor 7% gewijzigd door Loek92 op 09-11-2023 10:46 ]
Er is passief en er is passief. Op de totale looptijd is het niet enorm significant, maar tegelijkertijd als je begin oktober wat koopt, moet je tov kopen in januari 8% rendement op jaarbasis hebben puur en alleen om de extra belasting te betalen.RobertMe schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:44:
[...]
Als je nu besluit om (tijdelijk) niet in te leggen en op te sparen tot na 1 januari vind ik persoonlijk dan weer niet vallen onder "passief". Mijn automatische aankopen lopen gewoon lekker door. Wordt ingeschoten op de 27e. Misschien heb ik geluk en wordt die uitgevoerd na 1 januari (gezien lang weekend), misschien heb ik pech, wie zal het zeggen.
Mijne lopen door, al is dat ook luiheid (eigenlijk moet ik eens kijken wat die luiheid mij kost). Tegelijkertijd krijg ik jaarlijks eind oktober een bonus, en vroeger ging die de aandelen direct in, nu niet.
Het idee van passief beleggen is dat je de markt niet kan timen, en daar geloof ik in, maar de belasting kan je wel degelijk timen.
[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 09-11-2023 11:07 ]
Zou best kunnen maar wat je nu inlegt maak je dus -2% op, omgerekend naar jaarbasis is dat zo'n -12%.RobertMe schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:44:
[...]
Als je nu besluit om (tijdelijk) niet in te leggen en op te sparen tot na 1 januari vind ik persoonlijk dan weer niet vallen onder "passief".
Mij niet gezien. Ik stel het uit tot 1 januari en pak in de tussentijd liever +4% op jaarbasis.
Want je indexbeleggingen maken in die 3 maanden 0 rendement?Pistachenootje schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:13:
[...]
Zou best kunnen maar wat je nu inlegt maak je dus -2% op, omgerekend naar jaarbasis is dat zo'n -12%.
Mij niet gezien. Ik stel het uit tot 1 januari en pak in de tussentijd liever +4% op jaarbasis.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Ik zit in de pensioen fase dus ik heb geen maandelijkse inleg meer. Maar ik heb wel dividenduitkeringen. Die spaar ik op t/m 1 januari en koop dan weer aan.Loek92 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:46:
[...]
In het kader van passief beleggen, stop je dan je maandelijkse inleg om die uit te stellen tot januari 2024?
<2 maanden. Verwacht rendement van index beleggen is zo'n 7-8%. Als je dat meeneemt zit je dus nog steeds op een negatief rendement.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:14:
[...]
Want je indexbeleggingen maken in die 3 maanden 0 rendement?
Andere fase dus dan waarschijnlijk de meeste in dit draadje. Waarbij je wel actief bezig bent met het inleggen (nog alleen handmatig dividend herbeleggen). Maar niet actief aan het handelen bent / stock picking doet. Dan kan ik de beredenering van inleg uitstellen (en zo lang op een spaarrekening aanhouden met een hoog rendement) zeker volgen.Pistachenootje schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:15:
[...]
Ik zit in de pensioen fase dus ik heb geen maandelijkse inleg meer. Maar ik heb wel dividenduitkeringen. Die spaar ik op t/m 1 januari en koop dan weer aan.
Ook als ik nog wel salaris of wat dan ook zou inleggen zou ik dat niet in de laatste 2 maanden doen.
Maar goed, die keuze is aan ieder.
Maar goed, die keuze is aan ieder.
Volgens mij klopt dit niet wat je zegt? Als je 7-8% rendement hebt dan kom je volgens jou op een negatief rendement uit wanneer je voor een deel boven de vrijstellingsgrens uitkomst met je beleggingen????????Pistachenootje schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:16:
[...]
<2 maanden. Verwacht rendement van index beleggen is zo'n 7-8%. Als je dat meeneemt zit je dus nog steeds op een negatief rendement.
En hoe bedoel je dit:
Bron: FinnerZou best kunnen maar wat je nu inlegt maak je dus -2% op, omgerekend naar jaarbasis is dat zo'n -12%.
Stel uw vermogen bedraagt op 1 januari 2023 €100.000 en u hebt geen fiscale partner. De fiscus kijkt naar de werkelijke verdeling van uw vermogen tussen sparen, beleggen en schulden. Uw vrijstelling wordt naar rato verdeeld tussen het spaar- en beleggingsgedeelte.
Bent u een spaarder, dan rekent de fiscus over spaargeld boven de vrijstelling (€100.000 - €57.000 = €43.000) voorlopig met 0,36% rendement. De percentages voor sparen en schulden zijn nog voorlopig. Begin 2024 worden deze definitief vastgesteld. Het percentage voor beleggingen en andere bezittingen is al wel vastgesteld, op 6,17%.
Stel u belegt de helft van uw vermogen en de andere helft zet u op een spaarrekening. Dan volgt een heffing over het deel boven de vrijstelling, verdeeld naar rato van de vermogensmix:
€21.500 aan spaargeld tegen 0,36% rendement, dat levert €77 fictief rendement op.
€21.500 aan beleggingen tegen 6,17%, dat levert €1326 fictief rendement op.
Het totaal fictief rendement waarmee de fiscus rekent bedraagt: €77 + €1326 = €1403
Daarover heft de fiscus 32% vermogensbelasting, dus komt de heffing uit op €449.
[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 09-11-2023 12:27 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik ga juist nog wél (extra) inleggen tegen het einde van het jaar. 
Ik beleg passief in een (box 1) lijfrenterekening, wil graag de fiscale jaarruimte nog volmaken.
Ik beleg passief in een (box 1) lijfrenterekening, wil graag de fiscale jaarruimte nog volmaken.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
@pentaw1nz effectieve verschil in belastingen tussen beleggingen en spaargeld is zo'n 2%. Kun je ook narekenen met jouw getallen.
Inleggen op 1 november met 2 maanden te gaan is dan zo'n -12% op jaarbasis. Stel je verwachte rendement op beleggen is +8% op jaarbasis, hou je nog steeds -4% op jaarbasis over. Effectief over die 2 maanden zo'n -0.67%.
Kan me voorstellen dat mensen zich hier niet druk om maken. Zelf kies ik er voor om dit verwachte voordeeltje mee te nemen.
Inleggen op 1 november met 2 maanden te gaan is dan zo'n -12% op jaarbasis. Stel je verwachte rendement op beleggen is +8% op jaarbasis, hou je nog steeds -4% op jaarbasis over. Effectief over die 2 maanden zo'n -0.67%.
Kan me voorstellen dat mensen zich hier niet druk om maken. Zelf kies ik er voor om dit verwachte voordeeltje mee te nemen.
Dit kan ik niet helemaal volgen. Dat zal door mijn gebrekkige kennis komen.Pistachenootje schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:36:
@pentaw1nz effectieve verschil in belastingen tussen beleggingen en spaargeld is zo'n 2%. Kun je ook narekenen met jouw getallen.
Verschil in belastingen is zo'n 2%. Verwacht rendement is met beleggingen echter wel een stuk hoger dan met sparen.
Je geeft aan dat (als je over de grens van heffingsvrij vermogen zit) geld dat je nog inlegt in de 11e en 12e maand van het jaar al direct -2% doet en je berekent dit over een jaar door tot -12%.
Kun je dat wat verder toelichten zodat ik het snap?
Ik zit zelf overigens nog onder de grens van het heffingsvrij vermogen, maar verwacht hier wel binnen azienbare tijd overheen te gaan.
Goed om me dan ook eens te verdiepen in eventuele andere mogelijkheden. Of doorlopend domme uitgaven doen
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
In jullie rekenvoorbeeld ga je er van uit dat je die € 100.000 nu mag verspreiden tussen sparen en beleggen, maar dat is een uitzondering.
In de meeste gevallen zit ~95% al verspreid en ben je aan het twijfelen wat je met die laatste ~5% moet doen.
In de meeste gevallen zit ~95% al verspreid en ben je aan het twijfelen wat je met die laatste ~5% moet doen.
Hattrick: Thorgal Eagles
Stel je zit al boven de VRH en je krijgt op 1 november 10.000,- overgemaakt. Je kan kiezen: zet het in indexfondsen of zet het op een spaarrekening. Bereken maar eens wat het verschil aan belasting is. Zal iets minder dan 200 euro (2%) zijn verwacht ik. Is dat stukje duidelijk?pentaw1nz schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:47:
[...]
Dit kan ik niet helemaal volgen. Dat zal door mijn gebrekkige kennis komen.
Verschil in belastingen is zo'n 2%. Verwacht rendement is met beleggingen echter wel een stuk hoger dan met sparen.
Je geeft aan dat (als je over de grens van heffingsvrij vermogen zit) geld dat je nog inlegt in de 11e en 12e maand van het jaar al direct -2% doet en je berekent dit over een jaar door tot -12%.
Kun je dat wat verder toelichten zodat ik het snap?
Dat berekenen over een jaar deed ik alleen om het verwachte beleggingsrendement (+8% optimistisch) ook per jaar wordt berekend. Maar je zou ook kunnen zeggen dat het verwachte maandelijkse rendement van beleggen +0,67% (8/12) is. Over 2 maanden is je verwachte rendement dan +1,33% maar daar gaat die 2% vanaf. Verwachte rendement van die 10k in indexfondsen stoppen op 1 nov. is dan ongeveer -0,67%.
Dit is natuurlijk allemaal los van wat de beurs echt doet. Leuke van de spaarrekening is dat het risico vrijwel 0 is en dat kunnen we over de beurs natuurlijk niet zeggen.
[ Voor 13% gewijzigd door Pistachenootje op 09-11-2023 13:17 ]
Domme uitgaves doen om geen VRH van 2% te betalen is natuurlijk een beetje vreemd. Zoals hierboven al benoemd, je betaalt (op dit moment) ongeveer 2%. Een uitgave kost bijvoorbeeld 10k. Dan ''bespaar'' je 200 euro belasting, maar ben je wel die 10k kwijtpentaw1nz schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:47:
[...]
Goed om me dan ook eens te verdiepen in eventuele andere mogelijkheden. Of doorlopend domme uitgaven doen
Ik heb zelf 'per ongeluk' en deel van de hypotheekschuld in box 3. Door die schuld in box 3 kan ik een groter deel beleggingen belastingvrij aanhouden. Enige nadeel is geen HRA, echter is mijn rente lager dan de VRH, dus ik maak er alsnog winst op.
Verder zou je naar box 1 beleggen kunnen kijken of meer gebruik maken van deposito's, maar bij dat laatste ligt dat ook heel erg aan de rentes natuurlijk.
Maar wel een mercedes en een te dure nieuwe fiets!Loek92 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:34:
[...]
Domme uitgaves doen om geen VRH van 2% te betalen is natuurlijk een beetje vreemd. Zoals hierboven al benoemd, je betaalt (op dit moment) ongeveer 2%. Een uitgave kost bijvoorbeeld 10k. Dan ''bespaar'' je 200 euro belasting, maar ben je wel die 10k kwijt![]()
Ik heb zelf 'per ongeluk' en deel van de hypotheekschuld in box 3. Door die schuld in box 3 kan ik een groter deel beleggingen belastingvrij aanhouden. Enige nadeel is geen HRA, echter is mijn rente lager dan de VRH, dus ik maak er alsnog winst op.
Verder zou je naar box 1 beleggen kunnen kijken of meer gebruik maken van deposito's, maar bij dat laatste ligt dat ook heel erg aan de rentes natuurlijk.
Was ook meer grappend bedoeld hoor
@Pistachenootje Dank voor je heldere toelichting.
Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.