• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-05 11:54
HandyLumberjack schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:37:
[...]

Ik heb geen problemen met 30-35% belasting, maar dan wel op het daadwerkelijke reëele rendement.
Zolang je verliezen uit voorgaande jaren kan verrekenen is het in principe toch belasting op reëel rendement?

Maar goed het is koffiedik kijken. Laten we maar even afwachten wat het wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door snaggyheadshot op 21-09-2023 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:37
snaggyheadshot schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:50:
[...]

Zolang je verliezen uit voorgaande jaren kan verrekenen is het in principe toch belasting op reëel rendement?
Reëel rendement is het rendement gecorrigeerd voor inflatie.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-05 11:54
Ah ik had geen idee dat dat de term daarvoor was.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik heb gezocht, maar niet gevonden. Door alle berichten en wijzigingen in de box3/vermogensrendements belastingregels raak ik toch even het spoor bijster.

Wat is nu met de huidige regels (globaal) het omslagpunt qua rendement en bedragen om van box2 (beleggings BV) naar box 3 (of andersom) te gaan qua passief beleggen (Denk aan NT-World+NT-EM 90/10 mix)? Is daar al iets zinnigs over te melden? Heeft iemand daar misschien een mooie sheet/tabel voor?

[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 21-09-2023 11:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:14
olafmol schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:32:
Ik heb gezocht, maar niet gevonden. Door alle berichten en wijzigingen in de box3/vermogensrendements belastingregels raak ik toch even het spoor bijster.

Wat is nu met de huidige regels (globaal) het omslagpunt qua rendement en bedragen om van box2 (beleggings BV) naar box 3 (of andersom) te gaan qua passief beleggen (Denk aan NT-World+NT-EM 90/10 mix)? Is daar al iets zinnigs over te melden? Heeft iemand daar misschien een mooie sheet/tabel voor?
https://uploadnow.io/f/MDsqBmj

Artikel van CFP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Patox schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:24:
[...]

Nee hoor. Begin dit jaar pas ingestapt. Ik wil dat mijn geld rendeert in beleggingen en aandelen waar ik achter sta (duurzaam). Dus niet alleen kosten aspect.
Dan nog loont het de moeite om de kosten van ASN af te zetten tegen de duurzame fondsen van bv BND, Meesman en anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-05 17:01
olafmol schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:32:

Het is bijna niet uit te rekenen, zelf ben ik eind 2021 met mijn beleggingen de BV ingegaan. Markt stond toen op zijn hoogtepunt. Waardering op aanschafwaarde dus over 2022 alleen maar verlies gemaakt. Dit jaar in de plus, maar nog niet helemaal het verlies van 2022 goedgemaakt. Over 2022 en 2023 wordt er dus geen belasting betaald.

Ik ga pas betalen bij verkoop en over het dividend, dit zal over een jaar of 5 zijn. Maandelijkse onttrekking dan van rond de 2 a 3 duizend euro. Omdat de koerswinst in de komende 5 jaar naar verwachting vrij beperkt is en er maandelijks relatief weinig wordt uitgekeerd is de jaarlijkse vpb last niet al te hoog.

Zelf reken ik de ab claim niet mee. Die is voor mijn erfgenamen ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Patox schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:27:
[...]
Als je puur naar kosten kijkt wellicht niet. Maar sommige mensen kijken verder dan dat.
Fitvermogen met de Goldman Sachs fondsen zou dan een mooi alternatief zijn. Dat is waarschijnlijk de goedkoopste met ESG beleggen zonder dividendlek.

Ben Felix postte laatst nieuwe studies waaruit (volgens hem) zou blijken dat ESG investeren niet werkt, of zelfs tegenovergesteld werkt.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4359282
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3909166

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:07
Kalentum schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:14:
[...]

Dan nog loont het de moeite om de kosten van ASN af te zetten tegen de duurzame fondsen van bv BND, Meesman en anderen.
ik lees hier al een tijdje mee, het leek me een goed moment om me eens te mengen in het gesprek.
Ik beleg al jaren via ASN en ben er door o.a. dit topic achter gekomen dat ik daarmee wel winst laat liggen. Aan de andere kant ben ik destijds heel bewust naar ASN overgestapt vanaf ING omdat ik maatschappelijk bewust wilde beleggen.

En naar aanleiding van wat @Anoniem: 479106 eerder schreef; ik beleg en spaar nu vooral ook voor mijn pensioen. Ik wil rond mijn 63e stoppen met werken en dat is over 6 jaar. Dat betekent dat ik nu andere keuzes moet maken dan 15 jaar geleden; niet meer alles in beleggingen maar een belangrijk deel 'veilig stellen' zodat ik tegen die tijd voldoende buffer heb naast m'n pensioen. Zo heb ik vorige week via Raisin een rekening geopend bij Banco Progetto in Italië, 4,2% rente op een 1-jarig deposito.

Ik zie dat veel mensen op zoek zijn naar 'de juiste keuze' of 'de juiste mix'. Dat zal niet meevallen denk ik, je baseert je toch op aannames voor wat betreft rendementen. De bijkomende kosten zijn wél te berekenen en daarom ga ik nu mijn ASN-beleggingen heroverwegen.

• Pistachenootje
Hkuit schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:20:
[...]
En naar aanleiding van wat @Anoniem: 479106 eerder schreef; ik beleg en spaar nu vooral ook voor mijn pensioen. Ik wil rond mijn 63e stoppen met werken en dat is over 6 jaar. Dat betekent dat ik nu andere keuzes moet maken dan 15 jaar geleden; niet meer alles in beleggingen maar een belangrijk deel 'veilig stellen' zodat ik tegen die tijd voldoende buffer heb naast m'n pensioen. Zo heb ik vorige week via Raisin een rekening geopend bij Banco Progetto in Italië, 4,2% rente op een 1-jarig deposito.
Op zich een goed idee om geld in deposito's te steken, maar als je het geld pas over 6 jaar nodig hebt, waarom dan een 1 jarig deposito? De kans is dat je bij het vrijkomen van je geld nog steeds 4.2% rente kan krijgen acht ik niet heel groot.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:38

Freak187

geen

Je geld vast zetten voor X termijn is toch feitelijk een achtergestelde deposito? Zijn die wel gedekt door het garantiefonds van een betreffend land/centrale bank?

Kan me uit 2007 herinneren dat achtergestelde deposito's uiteindelijk de klos waren toen Icesave enzo failliet gingen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Deposito's worden tegenwoordig gewoon gedekt door het DGS van het betreffende Europese land.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@Freak187 Een deposito is niet per definitie een achtergesteld deposito. Een achtergesteld deposito is een heel ander product dan de deposito's die hier en in het aparte spaartopic vnl. besproken worden.

En een achtergesteld deposito valt inderdaad niet onder DGS (reguliere deposito's wel). Het is voor VRH dan zeer waarschijnlijk ook een belegging.

[ Voor 8% gewijzigd door pdukers op 21-09-2023 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Freak187 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:09:
Je geld vast zetten voor X termijn is toch feitelijk een achtergestelde deposito? Zijn die wel gedekt door het garantiefonds van een betreffend land/centrale bank?

Kan me uit 2007 herinneren dat achtergestelde deposito's uiteindelijk de klos waren toen Icesave enzo failliet gingen.
Een deposito voor bepaalde tijd hoeft geen achtergestelde deposito te zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:09
Ik word binnenkort vader van ons eerste kindje. Nu wil ik voor hem/haar gaan sparen én beleggen, zodat de kleine op z’n 18e een mooi bedrag tot zijn/haar beschikking heeft.

Nu beleg ik zelf iedere maand bij Semmie en FitVermogen. Voor de kleine overweeg ik die laatste, maar kan op hun site weinig informatie vinden over beleggen voor je kind, alleen voor studie. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:30
dannyvdb1997 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:24:
Ik word binnenkort vader van ons eerste kindje. Nu wil ik voor hem/haar gaan sparen én beleggen, zodat de kleine op z’n 18e een mooi bedrag tot zijn/haar beschikking heeft.

Nu beleg ik zelf iedere maand bij Semmie en FitVermogen. Voor de kleine overweeg ik die laatste, maar kan op hun site weinig informatie vinden over beleggen voor je kind, alleen voor studie. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Proficiat! Vanwege dezelfde reden investeren wij iedere maand de waarde van de kinderbijslag in het NT world index fund bij onze huisbank.
Deze rekening staat op onze naam en ik houd in Excel de storingen en waarde per maand bij.
Dat is handig als er meerdere kinderen zijn. 😉

Ik zou dus niet bij Fitvermogen specifiek kijken naar de studiefondsen, maar dus de algemene index volgen kiezen.

Daar moet over 18 jaar een mooi bedrag uitrollen. 😊

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:47
@DJ-B raakt een goed punt aan: alles op naam van je kind is op de 18e verjaardag van het kind. Dat loopt helaas niet altijd goed af, als het bedoeld is voor studie of rijbewijs en het op gaat aan uit gaan en kleding.

Wij sparen nog ouderwets op een aparte spaarrekening voor dit doel. Beleggen waarschijnlijk handiger, al zou ik dan niet 100% erin stoppen zodat je moment van opname kunt timen.

[ Voor 15% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-09-2023 18:05 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-B
  • Laatst online: 10:30
NiGeLaToR schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:04:
@DJ-B raakt een goed punt aan: alles op naam van je kind is op de 18e verjaardag van het kind. Dat loopt helaas niet altijd goed af, als het bedoeld is voor studie of rijbewijs en het op gaat aan uit gaan en kleding.

Wij sparen nog ouderwets op een aparte spaarrekening voor dit doel. Beleggen waarschijnlijk handiger, al zou ik dan niet 100% erin stoppen zodat je moment van opname kunt timen.
Inderdaad, dat is voor ons een wel overwogen keuze. Ze mogen straks een begroting en na akkoord de facturen bij ons indienen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
DJ-B schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:15:
[...]

Inderdaad, dat is voor ons een wel overwogen keuze. Ze mogen straks een begroting en na akkoord de facturen bij ons indienen. ;)
Das wel een idee :7

Anyway, wel goed idee nog te overwegen een deel te beleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-03 09:39
*knip* dit is offtopic, reacties zijn verwijderd

[ Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 27-09-2023 08:17 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hkuit
NiGeLaToR schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:04:

Grappig om te lezen;
zoals jullie gisteren hebben gelezen ben ik een levensfase verder, mijn kinderen zijn 18 en 20 en sinds kort allebei het huis uit.

Ja, er is een risico dat zij het geld aan iets anders uitgeven dan wat jij in gedachten had, maar vergeet niet dat jij in de tussentijd 18 jaar de tijd hebt gehad om je kind op te laten groeien tot een verstandige volwassene. En volwassen betekent ook 'zelf verantwoordelijk voor het eigen gedrag'.

Mijn kinderen hebben van beide opa's geld gekregen op hun 18e, samen 30.000 euro. Wij hebben daar geen controle meer over en ik vind dat prima. Ja, mijn zoon had het op zijn 17e wel eens over een Mazda 3 MPS met >200 pk, en dan hield ik mijn hart vast en vertelde ik met zo rustig mogelijke stem dat ik dacht dat dat niet de beste manier leek om je geld te besteden. Nu zit hij in Groningen, hij reist met het OV, zoals bijna iedere student en hij is eigenlijk opvallend volwassen voor een 18-jarige.

Natuurlijk moet je geluk hebben, maar ook vertrouwen, én je moet je als ouder realiseren dat jouw kind niet het pad hoeft te volgen wat jij voor hem/haar hebt uitgestippeld. Wereldreis? Eigen bedrijf? Vroeg trouwen en 4 kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Pistachenootje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:28:
[...]

Op zich een goed idee om geld in deposito's te steken, maar als je het geld pas over 6 jaar nodig hebt, waarom dan een 1 jarig deposito? De kans is dat je bij het vrijkomen van je geld nog steeds 4.2% rente kan krijgen acht ik niet heel groot.
Dat was een bewuste keuze; Banco Progetto gaf 4,2% bij 1 jaar vast, 4,25 bij 2 jaar, en 4,3% bij 3 jaar. Ik neem de gok dat de rente nog (een beetje) stijgt, over een jaar kan ik opnieuw beslissen of ik 't voor 1 jaar of voor langer vastzet.

Jij schrijft dat je die kans (over 1 jaar) niet heel groot acht. Waar baseer je dat op? Gaan de rentes weer dalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Hkuit helemaal waar - ik woonde op die leeftijd al op mezelf, dus waarom zouden mijn kinderen niet verstandige dingen kunnen doen. Tis wel een goeie, want ze leren er ook van - ik ga wel overleggen of we anders naast ons potje voor studie e.d. ook een potje voor hun zelf kunnen inrichten waar ze dan inderdaad de beschikking over krijgen.

En je brengt mij op nog een idee: als ik ze beide hun eigen beleggingsrekening geef waar dan al een vermogen op staat, leren ze meteen hoe het werkt met beleggen. Ik ben pas nu begonnen, maar als ze dat op die leeftijd al blijven doen/gaan doen, hebben ze veel meer aan die kennis.

Dank voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:00

Qwerty-273

Meukposter

Ik dacht dat we daar in het verleden ook een heel topic over hadden of je wel of niet moet sparen/beleggen op naam van het kind. Vergelijkbaar met Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato? . Ik kan het alleen nu niet terugvinden, en zie of kleine op zichzelf staande topics, of post in het fo- en de twee beleggen topics.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:45
NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:30:
@Hkuit helemaal waar - ik woonde op die leeftijd al op mezelf, dus waarom zouden mijn kinderen niet verstandige dingen kunnen doen. Tis wel een goeie, want ze leren er ook van - ik ga wel overleggen of we anders naast ons potje voor studie e.d. ook een potje voor hun zelf kunnen inrichten waar ze dan inderdaad de beschikking over krijgen.

En je brengt mij op nog een idee: als ik ze beide hun eigen beleggingsrekening geef waar dan al een vermogen op staat, leren ze meteen hoe het werkt met beleggen. Ik ben pas nu begonnen, maar als ze dat op die leeftijd al blijven doen/gaan doen, hebben ze veel meer aan die kennis.

Dank voor je reactie!
Dat laatste is ook echt wat ik wil gaan doen en waarvan ik het jammer vind dat mijn ouders het nooit hebben gedaan.
Open een beleggings rekening en stort en structureel een bedrag op. Begin vroeg, dan kun je er van uit gaan dat je een leuke winst hebt en een leuke grafiek wanneer de kinderen wat ouder zijn.

Als je kinderen oud genoeg zijn om te mogen beleggen (of er voor als het passend is) neem je ze mee in het verhaal.
Wat heb je maandelijks ingelegd? En wat is dan nu de totale inleg? Wat is de winst? Zijn er ook slechte tijden geweest? Waardoor kwam dat en waarom is het goed dat papa/mama toen hebben bijgelegd ipv panic sale?

Beetje bewustwording!
Dan overdragen en kijken of ze er mee doorgaan of een mazda kopen 😁

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Hkuit ik heb mijn antwoord over deposito rente in het spaartopic gepost: Pistachenootje in "Het spaartopic - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Hkuit schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:20:
[...]

ik lees hier al een tijdje mee, het leek me een goed moment om me eens te mengen in het gesprek.
Ik beleg al jaren via ASN en ben er door o.a. dit topic achter gekomen dat ik daarmee wel winst laat liggen. Aan de andere kant ben ik destijds heel bewust naar ASN overgestapt vanaf ING omdat ik maatschappelijk bewust wilde beleggen.

Ik zie dat veel mensen op zoek zijn naar 'de juiste keuze' of 'de juiste mix'. Dat zal niet meevallen denk ik, je baseert je toch op aannames voor wat betreft rendementen. De bijkomende kosten zijn wél te berekenen en daarom ga ik nu mijn ASN-beleggingen heroverwegen.
Dat valt ook allemaal gewoon onder DGS ondat het via Raisin is?

Of ook weer addertjes zoals bij open bank waar je bij overlijden met Spaanse regelgeving zit

Edit: sorry ik dacht dat ik in het spaartopic reageerde.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
pentaw1nz schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:03:
[...]

Dat valt ook allemaal gewoon onder DSG ondat het via Raisin is?

Of ook weer addertjes zoals bij open bank waar je bij overlijden met Spaanse regelgeving zit
Een deposito (let op achtergesteld) en DGS gaat niet samen, nu niet nooit niet in welk aangesloten EU land dan ook ;)

En ja… je zult je ook moeten verdiepen in de regelgeving van Italië mbt rechten, plichten en andere voorwaarden.

Edit: op de site staat dat alle leningen onder DGS vallen. Ik vind dat moeilijk te bevatten gezien de hoge rentes. Het heeft bij mij een hoog Ice Save gehalte. Ik zou er wel iets meer onderzoek naar doen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Miki op 22-09-2023 19:24 ]

Anoniem: 479106

Ik lees dat je bij Meesman switchkosten betaald en bij BND niet. Is dat niet belangrijk? Ik kan me voorstelle dat ik nu liever wat meer in obligaties zou zitten en dan na een eventuele beurskrach weer in aandelen. Als je vaak wisselt dan kost dat misschien bij Meesman best wel veel geld, is dan BrandNewDay niet een slimmere keuzen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:37
Anoniem: 479106 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 00:50:
Ik lees dat je bij Meesman switchkosten betaald en bij BND niet. Is dat niet belangrijk? Ik kan me voorstelle dat ik nu liever wat meer in obligaties zou zitten en dan na een eventuele beurskrach weer in aandelen. Als je vaak wisselt dan kost dat misschien bij Meesman best wel veel geld, is dan BrandNewDay niet een slimmere keuzen?
Het hele idee van passief beleggen is dat je juist niet switcht, je kunt de markt toch niet timen. Dus het maakt niks uit voor passieve beleggers

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Pistachenootje
@Anoniem: 479106 eens met @HandyLumberjack. Wachten op de dip is een strategie die meestal niet goed werkt, zie: https://www.pwlcapital.com/resources/buy-the-dip/

Verder zijn obligaties onder de huidige VRH regels eigenlijk niet interessant. Als je een gedeelte in rente vast wil beleggen kun je beter voor deposito's kiezen. Maar kies dan gewoon voor een vast gedeelte, bijvoorbeeld 80/20.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 23-09-2023 07:23 ]

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-05 09:27
HandyLumberjack schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 07:16:
[...]

Het hele idee van passief beleggen is dat je juist niet switcht, je kunt de markt toch niet timen. Dus het maakt niks uit voor passieve beleggers
Bij centraal beheer betaal je ook geen switch kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:09

OMD

Daar is tie weer:

Time in Market beats timing the market.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-05 14:59
Beetje klein bier die 10e bonus van trade republic maar hebben ze daar nog interessante fondsen / ETFs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Megalomania schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:51:
Beetje klein bier die 10e bonus van trade republic maar hebben ze daar nog interessante fondsen / ETFs?
Volgens mij gewoon een flink assortiment aan ETF's maar de vraag is of je daar wil beleggen. Ik liever niet. Zie: https://www.financieelona...ublic-review-ervaringen2/

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik ben ooit gaan spelen met "Vrij beleggen" van Brandnewday, dus dan bepaal je zelf de verhouding tussen de verschillende fondsen. Ik ben later op de standaard risicoprofielen overgestapt maar ook daar wel eens tussen gewisseld.

Dus ja, ook al is passief beleggen een beetje set-and-forget, ik zit er nog wel eens mee te pielen. Maar ja, als je 2000 euro opgebouwd hebt is de impact van transactiekosten nog wat lager dan bij 100.000 euro. En als je in 1x tevreden bent over je fonds(en) dan hoef je natuurlijk nooit meer te switchen.

Verder eens met eerdere reacties wat betreft reageren op 'de markt'

[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 23-09-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Ik heb bij DeGiro een aantal ETFs, en deze zitten allemaal op de Xetra beurs.
Daarnaast heb ik ook een aantal aandelen van IUSA (deze heb ik via EAM).
Is het handig om deze te verkopen en dan weer aan te kopen op de Xetra beurs? Of maakt dat qua kosten niks uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
kevlar01 schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:28:
Is het handig om deze te verkopen en dan weer aan te kopen op de Xetra beurs? Of maakt dat qua kosten niks uit?
Wat zegt de informatie van DeGiro daar zelf over? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is de transactiekosten versus de aansluitkosten, die kan je zelf uitrekenen. Op meerdere beurzen zitten is doorgaans niet voordeliger maar hoog zijn de bedragen ook niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Kijk naar de tarieven die DeGiro geeft.
De aansluitkosten op Euronext Amsterdam zitten er gratis bij, terwijl je voor de aansluiting op Xetra 2,50 per kalender jaar betaald. Transactiekosten voor aandelen op EAM is 2 euro, en 3,90 op Xetra. Transactiekosten voor een ETF is volgens mij 0 euro als ze in de kernselectie zitten, en 2 euro als ze daar buiten zitten (onafhankelijk van de beurs waarop ze genoteerd staan). Bij beide heb je nog wel de handelingskosten van 1 euro.

Je betaald dus niets extra's voor de aansluiting bij EAM. En bespaart dan ook niets als je daar niet meer op zal handelen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Dank voor jullie antwoorden. Dan laat ik het nu op EAM staan. Als ik het om zou zetten verlies ik ook de opgebouwde compound interest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
kevlar01 schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:41:
Dank voor jullie antwoorden. Dan laat ik het nu op EAM staan. Als ik het om zou zetten verlies ik ook de opgebouwde compound interest.
Dat laatste klopt niet. Je behoudt alle winst.

Ps. Enige verlies zal eventueel de spread zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 25-09-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Pistachenootje schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:49:
[...]

Dat laatste klopt niet. Je behoudt alle winst.

Ps. Enige verlies zal eventueel de spread zijn.
De ongerealiseerde winst wordt dan gerealiseerd. De GAK wordt dan gelijk aan de huidige koers op dit moment. Maakt aan het eind van de rit dus eigenlijk niet uit als ik het goed begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
kevlar01 schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:12:
[...]

De ongerealiseerde winst wordt dan gerealiseerd. De GAK wordt dan gelijk aan de huidige koers op dit moment. Maakt aan het eind van de rit dus eigenlijk niet uit als ik het goed begrijp?
Voor Nederlanders maakt dat niet uit inderdaad. Als we een systeem krijgen dat gerealiseerde winst belast dan wel natuurlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:38
bumble_bee schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:49:
Als jullie de 35% belasting erg vonden, dan is er nog slechter nieuws:

De belasting is vandaag per kamermotie met nog eens 2% verhoogd.

https://www.tweedekamer.n...2023Z15670&did=2023D38267

Zowel box 3 als box 2 geldt dit voor.

Ik ben voorzichtig al aan het kijken naar huizen net over de grens met Belgie. De AOW opbouw die ik daardoor misloop is me deze belasting niet waard.
Of eem vakantiehuis in Belgie / Spanje waardoor je je box 3 vermogen kan verrekenen..

Het is een waar schandaal wat ze aan het doen zijn hoor. Vermogen hebben is een schande blijkbaar, maximaal nivelleren zodat in de schilderswijk ook de flat screens in de slaapkamers kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14
Ik probeer portfolio performance in te richten maar kom er niet lekker uit met de transactie overzichten van ABN. Bij type transacties kom ik oa CA en annulering tegen, waar geen directe mapping voor lijkt te zijn.

Is er iemand die dat wel lekker voor elkaar gekregen heeft en wil delen hoe?

Daarnaast lijk ik bij ABN alleen transactie overzichten per periode te kunnen downloaden? Ik meen me te herinneren dat je ook zelf een datum range in kon geven en dan de hele bups in CSV kon downloaden maar die feature lijkt verdwenen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
r0bb schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:05:
[...]

Of eem vakantiehuis in Belgie / Spanje waardoor je je box 3 vermogen kan verrekenen..
Hoe bedoel je verrekenen? Een hypotheek er tegenover zetten?

• r0bb
feelthepower schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:39:
[...]

Hoe bedoel je verrekenen? Een hypotheek er tegenover zetten?
Ja dat bedoel ik idd. Je eigen huis deels aflossingsvrij zonder HRA zou ook een oplossing zijn maar dat is alleen leuk bij lage rentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-05 15:24
Overal lees ik lovende woorden over northern trust fondsen maar ik zie ook dat ING deze niet meer aanbiedt. Ze zitten nu op Xtrackers, duurzamer, zeggen ze.

Nu vind ik dat prima eigenlijk. Iemand ervaring met dit fonds?

Ik wil binnenkort beginnen met beleggen en heb bij ING mijn hypotheek en bankrekening. Gezien ik er nog geen verstand van heb leek een experiment bij ING me wijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 16:34

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Charly schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:11:
Ik probeer portfolio performance in te richten maar kom er niet lekker uit met de transactie overzichten van ABN. Bij type transacties kom ik oa CA en annulering tegen, waar geen directe mapping voor lijkt te zijn.

Is er iemand die dat wel lekker voor elkaar gekregen heeft en wil delen hoe?

Daarnaast lijk ik bij ABN alleen transactie overzichten per periode te kunnen downloaden? Ik meen me te herinneren dat je ook zelf een datum range in kon geven en dan de hele bups in CSV kon downloaden maar die feature lijkt verdwenen? :?
CA is corporate actions. Vrijwel altijd dividend.
Die annuleringen streep ik altijd tegen elkaar weg; de order die geannuleerd is log ik gewoon niet.
Krijg je toch maar 1 keer per jaar als NT dividend weer word verkloot

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TheProf82 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:05:
Overal lees ik lovende woorden over northern trust fondsen maar ik zie ook dat ING deze niet meer aanbiedt. Ze zitten nu op Xtrackers, duurzamer, zeggen ze.

Ik wil binnenkort beginnen met beleggen en heb bij ING mijn hypotheek en bankrekening. Gezien ik er nog geen verstand van heb leek een experiment bij ING me wijs.
NT fondsen zijn gewoon beschikbaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-s9J4XeHpXsQGsfiIiUM5jTm7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmU6SN1F4S6owQxwyk7HYg3z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 01-10-2023 14:22 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-05 17:01
YakuzA schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

NT fondsen zijn gewoon beschikbaar?
Ja inderdaad

NL0011515424 en NL0011225305

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
Mensen,

Excuses als ik nepnieuws heb verspreid. Zoals gezegd ik heb hier nog geen verstand van. Bron voor mijn (vermoedelijk foute) info is dit:

https://www.ing.nl/partic.../portefeuillenieuws-index

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ze zitten nu op Xtrackers, duurzamer, zeggen ze.

Dividend lekkage. Mede daardoor duurder dan NT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:59
TheProf82 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:40:
Mensen,

Excuses als ik nepnieuws heb verspreid. Zoals gezegd ik heb hier nog geen verstand van. Bron voor mijn (vermoedelijk foute) info is dit:

https://www.ing.nl/partic.../portefeuillenieuws-index
Nepnieuws...nepnieuws... Wat je leest is een bericht van de ING die hun eigen verdeling van pakketten aanpast. Dus hun eigen product die toevallig die ETF`s bevatten.
Gevalletje verkeerd lezen dus. (y)
.
Zelf die ETF`s kopen kan dus gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz

Waar zie je dat?
Ik heb deze week nog NT fondsen aangekocht via ING zelf op de beurs.

Misschien kijk je naar ING eenvoudig beleggen? Je kunt beter kiezen voor "zelf op de beurs"

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 01-10-2023 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheProf82
Alweer wat geleerd. Dank!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 10:15
TheProf82 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:40:
Geen excuses vereist, maar zie het verschil tussen een conclusie neerzetten "ING stopt met NT fondsen" en "ik was op zoek naar NT bij ING maar dit bericht <url> lijkt te suggereren dat ze het niet meer aanbieden, mis ik soms iets"? Als je weet dat je de kennis mist (verstand is een tweede) is aannames maken juist vragen om op verkeerde ideeen vormen, dus zou ik in de eerste plaats zo veel mogelijk vragen en zo min mogelijk zelf aannemen. En het scheelt dan ook een reeks 'huh hoezo dan' en 'ik zie ze gewoon hier staan' berichten om erachter te komen waar je conclusie vandaan komt. Neem het mee voor de volgende keer zou ik zeggen en welkom in de wereld van indexbeleggen :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 01-10-2023 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Taipau666 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:33:
Maar alle aps die ik aanraak veranderen in teleurstellingen. Bux zero, was niet meer zero. Stryck stopt ermee.
Let goed op wat je uiteindelijk kiest. Stryck (kende ik niet) lijkt de nieuwe (of als ze er mee stoppen de oude) naam te zijn van Bux X. Dat was een puur platform voor het handelen in CFD's. Juist door het toevoegen van enorme leverage en dat je dus niet in de aandelen zelf belegt (maar in een contract/weddenschap dat een prijs voor iets omhoog of omlaag gaat) lijkt me dat niet iets wat je wilt inzetten voor een lange termijn passieve strategie.

Ze melden zelf op de eigen site dat 59,98% van retail klanten verlies maakt op hun platform. Dat is voor een CFD platform nog aan de lage kant, de meeste andere Europese CFD platformen zitten vaker rond de 70-80%.

Bij beleggen zitten er nu eenmaal kosten aan verbonden, op het moment dat je gratis kan handelen dan verdient men geld aan jou op een andere manier ;) In de topic start staat wat uitleg en ook een link naar een indexfondsen vergelijking site waar een aantal passieve opties worden doorgerekend voor Nederlandse beleggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taipau666
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:01
Qwerty-273 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

Let goed op wat je uiteindelijk kiest. Stryck (kende ik niet) lijkt de nieuwe (of als ze er mee stoppen de oude) naam te zijn van Bux X. Dat was een puur platform voor het handelen in CFD's. Juist door het toevoegen van enorme leverage en dat je dus niet in de aandelen zelf belegt (maar in een contract/weddenschap dat een prijs voor iets omhoog of omlaag gaat) lijkt me dat niet iets wat je wilt inzetten voor een lange termijn passieve strategie.

Ze melden zelf op de eigen site dat 59,98% van retail klanten verlies maakt op hun platform. Dat is voor een CFD platform nog aan de lage kant, de meeste andere Europese CFD platformen zitten vaker rond de 70-80%.

Bij beleggen zitten er nu eenmaal kosten aan verbonden, op het moment dat je gratis kan handelen dan verdient men geld aan jou op een andere manier ;) In de topic start staat wat uitleg en ook een link naar een indexfondsen vergelijking site waar een aantal passieve opties worden doorgerekend voor Nederlandse beleggers.
Ik had al een account geopend bij de giro, maar een zoektocht op tweakers over giro leverde vrij veel negatieve reacties op.
Dividend lekkages? en stijgende kosten.
Wat jammer was want ik had al uitgezocht dat de kernselectie goedkoop is, en als je dat combineert met gebruik maken van maar 1 beurs, en een lage total expense ratio. Dat de kosten misschien laag uitvallen.

Interactive brokers bekeken, maar op het eerste gezicht te imponerend. (bux zero en stryk waren wel heel gebruiksvriendelijk)

In principe wil ik wat sparen, om mijn lage pensioen iets te spekken. Er is mij wel afgeraden omdat niet belastingvrij te doen via een bepaalde constructie, omdat je er later toch belasting over betaald als het uitbetaald wordt. (ter info ik zit nu in Schijf 1 < € X 19,17%, verwacht pensioen inc aow is X)

Wat is nu wijsheid, uitzoeken hoe beleggen werkt bij een van de standaard banken (kosten hoog?)
extra sparen via mijn huidge pensioenfonds (die zullen ook graag een percentage willen)

Het gaat in principe niet om een heel hoog bedrag. Xk en mogelijk X per maand (X jaar lang)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005

orf

Taipau666 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:57:
[...]

Wat is nu wijsheid, uitzoeken hoe beleggen werkt bij een van de standaard banken (kosten hoog?)
extra sparen via mijn huidge pensioenfonds (die zullen ook graag een percentage willen)

Het gaat in principe niet om een heel hoog bedrag. 10k en mogelijk 200 per maand (28 jaar lang)
Vergelijk hier eens:
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Bij je eigen bank (Abn, ING, of Rabo) kan het behoorlijk voordelig als je kiest voor zelf beleggen en de juiste verdeling maakt in fondsen.

Je kunt ook naar Meesman kijken. Dat zijn onderliggend dezelfde fondsen, maar dan voor je verdeeld en altijd netjes gebalanceerd. En geen dividendlekkage zoals bij de Giro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 08:54
Ik ben bijna 2 jaar geleden gestart met beleggen. Of in mijn geval wat crypto winst laten uitbetalen en aandelen van gekocht via ING Eenvoudig Beleggen fonds. Ben alleen nog niet zo tevreden, in deze jaren nog nooit in de plus gestaan op dit moment zelfs bijna 7% in de min. Betaal ook nog fondskosten aan hen voor deze matige resultaten. Denk er nu dus over om het spul maar weer te verkopen en het geld een jaar vast te zetten in een deposito a 3,30%. Meer die deze overweging hebben gemaakt?

[ Voor 3% gewijzigd door bsmpower op 05-10-2023 17:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pentaw1nz
bsmpower schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:30:
Maar ik ben bijna 2 jaar geleden gestart met beleggen. Of in mijn geval wat crypto winst laten uitbetalen en aandelen van gekocht via ING Eenvoudig Beleggen fonds. Ben alleen nog niet zo tevreden, in deze jaren nog nooit in de plus gestaan op dit moment zelfs bijna 7% in de min. Betaal ook nog fondskosten aan hen voor deze matige resultaten. Denk er nu dus over om het spul maar weer te verkopen en het geld een jaar vast te zetten in een deposito a 3,30%. Meer die deze overweging hebben gemaakt?
Nee. Want passief beleggen doe je met een lange horizon. Erg domme keuze om dan na 2 jaar verlies de boel te verkopen.
Dus gewoon structureel geld blijven inleggen en lekker 15 + jaar laten staan. Nu -7%, dit jaar misschien wel -15%, daarna +30%. Wie zal het zeggen?
Long term maakt iedereen in ieder geval winst.

Je kan nog wel kijken of je bij de juiste partij zit, als je hoge kosten hebt.

Deposito kan daarnaast om te spreiden. Ik hen deze week iets geopend bij Raisin Orange voor 1 jaar tegen 4.2%

En heb daarnaast nog gewoon spaargeld bij Bunq staan

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 05-10-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Maar ik ben bijna 2 jaar geleden gestart met beleggen. Of in mijn geval wat crypto winst laten uitbetalen en aandelen van gekocht via ING Eenvoudig Beleggen fonds. Ben alleen nog niet zo tevreden, in deze jaren nog nooit in de plus gestaan op dit moment zelfs bijna 7% in de min. Betaal ook nog fondskosten aan hen voor deze matige resultaten. Denk er nu dus over om het spul maar weer te verkopen en het geld een jaar vast te zetten in een deposito a 3,30%. Meer die deze overweging hebben gemaakt?
Zit bij Meesman en het gaat ook nog niet briljant sinds begin dit jaar. Maar de ervaring van anderen in ETF's is vooral geduldig blijven, het gaat om lang in de markt blijven ipv timing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Is Eenvoudig Beleggen fonds een indexfonds? Want dat is een beetje de crux waar het hier om draait, als je in een indexfonds belegt ligt het resultaat niet aan een stel fondsguru's die het goed of slecht doen, maar simpelweg hoe de markt presteert. Het fonds koopt domweg exact de aandelen in de index zonder verdere strategie. Gangbaar is dan de wereldmarkt te volgen zodat je ook niet het risico loopt een verkeerde specifieke markt gekozen te hebben (wat je met bijvoorbeeld S&P500 beleggen nog kan hebben).

Daarnaast doe je het met je voorstel om naar een deposito te gaan ook net voorkomen alsof je alleen kan kiezen tussen het een of het ander, terwijl er een heel scala aan opties bestaat. Deposito's zijn specifiek een laag-risico investering zodat je niet opeens dik in de min kan staan als je het geld nodig hebt. Bij indexbelegging doet je dat voor de zeer lange termijn en wil je dus profiteren van de marktgroei, die je bij deposito's misloopt.

[ Voor 13% gewijzigd door The Third Man op 05-10-2023 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Eenvoudig Beleggen lees ik nu pas. Jammer van de kosten .
Beter doe je "ING zelf op de beurs" en koop je daar zelf de NT fondsen.

Aanzienlijk goedkoper

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:20
Dan ben je met een verkeerde verwachting gestart. Beleggen is deel van je financiële gedrag. In volgorde van prioriteit:
- huishoudrekening in balans
- noodreserve opbouwen (paar k op spaarrekening met directe toegang)
- schulden afbetalen (kortlopende schulden zsm, langlopende schulden (hypotheek) geleidelijk en naar rato van je risicobereidheid).
- bufferspaarrekening (paar maandsalarissen, vervangen defecte wasmachine/auto, evt. spaardoelen. Combi van spaarrekening & deposito's die om de paar maanden vrij vallen)
- lange termijnpot (lange termijn = > 10 jr, maandelijks vast bedrag beleggen in ETF's. Bedrag hangt af van wat er over blijft na voorgaande stappen)
- actief investeren (alles met hoog risico: actief handelen, bitcoins, whisky. Omvang 0 tot paar % van je portefeuille).

Wanneer je zo een strategie aanhoudt, dan weet je wat je kan verwachten en laat je je niet meer leiden door de waan van de dag. En dat scheelt heel veel tijd en transactiekosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:52
pentaw1nz schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

Nee. Want passief beleggen doe je met een lange horizon. Erg domme keuze om dan na 2 jaar verlies de boel te verkopen.
Dus gewoon structureel geld blijven inleggen en lekker 15 + jaar laten staan. Nu -7%, dit jaar misschien wel -15%, daarna +30%. Wie zal het zeggen?
Ja precies, wie zal het zeggen?
Wie weet gaat de beurs vanaf nu alleen maar naar beneden, voor de komende decennia.
Als je dat risico niet wilt nemen dan is beleggen (in aandelenindexfondsen) niets voor jou.
Als je na 2 jaar tot die conclusie komt is verkopen waarschijnlijk juist een goed idee.
Tenslotte veranderd de wereld ook wel, met name in de persoonlijke sfeer en kan wat vandaag een goede optie is, morgen juist geen goede optie meer zijn.
Maar bijvoorbeeld de spaarrente en VRH wetgeving zijn zaken die eigenlijk voor iedereen van belang zijn en nog niet zo lang geleden totaal anders waren.
pentaw1nz schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:33:
[...]
Long term maakt iedereen in ieder geval winst.
Dit is natuurlijk niet waar.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

artharpe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:34:
[...]

Zit bij Meesman en het gaat ook nog niet briljant sinds begin dit jaar. Maar de ervaring van anderen in ETF's is vooral geduldig blijven, het gaat om lang in de markt blijven ipv timing.
Rendement sinds begin dit jaar is 4,3% (voor mij privé, volgens Meesman is het 9,7%) geen idee wat je precies wilt maar mijn portfolio staat in de plus dit jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door OMD op 05-10-2023 14:34 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Als het goed is hebben ze je uitgelegd voordat je ging beleggen dat je horizon tenminste zo'n 10 jaar moet zijn. Nu ervaar je waarom.

Helaas kent de beleggingsvorm die je nu gekozen hebt wel hoge kosten, daar kun je wat aan doen.

Wat is je horizon? Heb je het geld over 1 jaar nodig? Dan is een deposito een prima keuze. Heb je het de komende 10 jaar niet nodig? Dan gespreid beleggen met zo laag mogelijke kosten. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
OMD schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:30:
[...]

Rendement sinds begin dit jaar is 4,3% (voor mij privé, volgens Meesman is het 9,7%) geen idee wat je precies wilt maar mijn portfolio staat in de plus dit jaar.
Aandelen wereldwijd totaal heb ik, wellicht maakt dat nog verschil. Begonnen in april, ongerealiseerd resultaat is momenteel -32,35 wat vreemd is omdat ze als rendement zelf het nog over 5,7 hebben (en daar staat geen - (minus) voor dit percentage. Dit naast de 10 euro aan kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

ING Eenvoudig Beleggen biedt 4 fondsen aan:
  • ING Duurzaam Indexfonds Defensief (70% obligaties en 30% aandelen)
  • ING Duurzaam Indexfonds Neutraal (50% obligaties en 50% aandelen)
  • ING Duurzaam Indexfonds Offensief (30% obligaties en 70% aandelen)
  • ING Duurzaam Indexfonds Zeer Offensief (10% obligaties en 90% aandelen)
Met de eerste 3 heb je toch nog een behoorlijk deel in obligaties (en/of geldmarktinstrumenten) die de laatste periodes nou niet super hebben gepresteerd. Het is in dat opzicht handiger om zoals al eerder genoemd het zelf beleggen product te nemen en dan te kijken naar de bekende NT fondsen. Ook belastingtechnisch kan het handiger zijn om geen obligaties op te nemen in jouw portefeuille maar een deposito ladder samen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

artharpe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:09:
[...]

Aandelen wereldwijd totaal heb ik, wellicht maakt dat nog verschil. Begonnen in april, ongerealiseerd resultaat is momenteel -32,35 wat vreemd is omdat ze als rendement zelf het nog over 5,7 hebben (en daar staat geen - (minus) voor dit percentage. Dit naast de 10 euro aan kosten.
Daar zit het verschil dan ook in. Ik ben begonnen in januari toen de koers lager stond. Dat scheelt aanzienlijk. Ik heb 96% wereldwijd en 4% duurzame toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door OMD op 05-10-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
JohanNL schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:59:
[...]

Ja precies, wie zal het zeggen?
Wie weet gaat de beurs vanaf nu alleen maar naar beneden, voor de komende decennia.
Als je dat risico niet wilt nemen dan is beleggen (in aandelenindexfondsen) niets voor jou.
Als je na 2 jaar tot die conclusie komt is verkopen waarschijnlijk juist een goed idee.
Tenslotte veranderd de wereld ook wel, met name in de persoonlijke sfeer en kan wat vandaag een goede optie is, morgen juist geen goede optie meer zijn.
Maar bijvoorbeeld de spaarrente en VRH wetgeving zijn zaken die eigenlijk voor iedereen van belang zijn en nog niet zo lang geleden totaal anders waren.

[...]

Dit is natuurlijk niet waar.
toon volledige bericht
Zolang je niet verkoopt wanneer je in de min staat heb je geen verlies.
Long term is de economie er ALTIJD op vooruit gegaan, de aandelenmarkt ook. Tuurlijk er zijn flinke dips geweest, er stonden mensen aan de grond genageld en als ze zouden verkopen op die dieptepunten hadden ze niks.
Wacht je echter een aantal jaar dan kan het goed zijn dat je van groot verlies naar dikke winst gaat.

Idem met huizenmarkt. Er zijn mensen die hun huis (gedwongen) hebben verkocht in een slechte tijd en met restschuld bleven zitten. 10 jaar later stond dat huis opeens voor de dubbele prijs in de markt.

Daarom alleen investeren met geld dat je niet nodig hebt, zodat je niet in de situatie komt dat je het geld moet aanspreken op een ongunstig moment.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 05-10-2023 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-03 13:11
Zojuist van DEGIRO bericht gekregen dat de ETF kernselectie is gewijzigd, alleen kan ik deze nu niet inzien. Bad Gateway. Waarschijnlijk is iedereen aan het kijken. Iemand toevallig al gezien of de VWCE nog in de kernselectie zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:18
Pistachenootje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:57:
[...]

Als het goed is hebben ze je uitgelegd voordat je ging beleggen dat je horizon tenminste zo'n 10 jaar moet zijn. Nu ervaar je waarom.

Helaas kent de beleggingsvorm die je nu gekozen hebt wel hoge kosten, daar kun je wat aan doen.

Wat is je horizon? Heb je het geld over 1 jaar nodig? Dan is een deposito een prima keuze. Heb je het de komende 10 jaar niet nodig? Dan gespreid beleggen met zo laag mogelijke kosten. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Toch begrijp ik dat horizon verhaal nooit zo. Beleggen VS sparen is toch gewoon een kwestie van hoger risico en een hoger rendement. Als je het risico kan dragen, waarom zou je dan niet beleggen als je horizon 5 jaar is? Worst case is je volgende huis of auto wat kleiner maar -gemiddeld genomen- zul je met beleggen, ook bij een horizon van 5 jaar, meer rendement behalen met beleggen dan met sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Janpietertje89 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:09:
[...]

Toch begrijp ik dat horizon verhaal nooit zo. Beleggen VS sparen is toch gewoon een kwestie van hoger risico en een hoger rendement. Als je het risico kan dragen, waarom zou je dan niet beleggen als je horizon 5 jaar is? Worst case is je volgende huis of auto wat kleiner maar -gemiddeld genomen- zul je met beleggen, ook bij een horizon van 5 jaar, meer rendement behalen met beleggen dan met sparen.
Omdat in het verleden deze strategie altijd gunstig heeft uitgewerkt, 5 jaar in aandelen zitten heeft die reputatie niet.
Mensen zoeken naar zekerheid binnen de onzekere aandelenwereld, dat denken velen gevonden te hebben in dat horizon-verhaal.
Het eerlijke verhaal is echter dat niemand met zekerheid kan zeggen of voor 20/30/40 jaar in aandelen gaan zitten altijd een gunstig resultaat zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
JohanNL schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:29:
[...]

Omdat in het verleden deze strategie altijd gunstig heeft uitgewerkt, 5 jaar in aandelen zitten heeft die reputatie niet.
Mensen zoeken naar zekerheid binnen de onzekere aandelenwereld, dat denken velen gevonden te hebben in dat horizon-verhaal.
Het eerlijke verhaal is echter dat niemand met zekerheid kan zeggen of voor 20/30/40 jaar in aandelen gaan zitten altijd een gunstig resultaat zal hebben.
Het verleden is geen garantie voor de toekomst, en strikt genomen heb je gelijk dat je geen absolute zekerheid hebt.

Het is echter niet logisch te beredeneren dat over de termijnen die jij noemt een negatief rendement ontstaat.
Als dat echt zou gebeuren over 20/30/40 jaar dan zijn die centen denk ik je minste zorg. De wereld is dan naar de klote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]

Toch begrijp ik dat horizon verhaal nooit zo. Beleggen VS sparen is toch gewoon een kwestie van hoger risico en een hoger rendement. Als je het risico kan dragen, waarom zou je dan niet beleggen als je horizon 5 jaar is?
Met 'als je het risico kan dragen' zeg je eigenlijk dat je het geld niet echt nodig hebt. Voorbeeld, stel je hebt nu 300k op de bank staan en wil over 5 jaar een groter huis kopen van dan 360k omdat je dat nodig hebt i.v.m. gezinsuitbreiding. Je wilt niet lenen en je hebt al je inkomen nodig om van te leven.

Keuze: deposito van gegarandeerd 4% per jaar of een wereldtracker met gemiddeld verwacht rendement van 6-7% p.j. en kans op +40% of -40%.

Keuze lijkt me eenvoudig. Nog eenvoudiger als je de huidige VRH regels meeneemt.
Worst case is je volgende huis of auto wat kleiner maar ...
Dat zijn weer voorbeelden van het geld niet echt nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:00

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

ABCstabiel schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:58:
Zojuist van DEGIRO bericht gekregen dat de ETF kernselectie is gewijzigd, alleen kan ik deze nu niet inzien. Bad Gateway. Waarschijnlijk is iedereen aan het kijken. Iemand toevallig al gezien of de VWCE nog in de kernselectie zit?
VWRL en VUSA iig wel. VWCE niet denk ik. Hier kun je de lijst zien en zoeken op naam of ISIN, maar niet op ticker.
https://www.degiro.nl/tarieven/etf-kernselectie

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
[...]

Risico is kans x gevolg. Als je met het gevolg kan leven dat je belegging verdampt (extreem donkkerrood scenario) dan is er geen bezwaar. Als je ook plannen hebt waarbij je het geld goed kan gebruiken, zoals een nieuw huis kopen, verbouwing etc dan kan het betekenen dat je (meer) moet gaan lenen en dat kost extra geld bovenop het misgelopen rendement omdat de belegging tegenviel. Dat vang je af via sparen. En logischerwijs verkleint de kans op verdamping met de tijd, dus hoe verder de horizon hoe kleiner het risico en dus hoe meer zin beleggen heeft. En dat is dus niet zomaar te stellen als '5 jaar = altijd beleggen'. In de praktijk is het vaak wijs om te balanceren, dus een spaarpot voor de korte termijn en belegging voor de lange. Mijn motto blijft Baden-Powell's simpele stelregel: "Be prepared". Ook voor als het mis gaat dus, en dan bedoel ik meer mis dan een wat kleinere auto.

[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 06-10-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:18
Pistachenootje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:19:
[...]

Met 'als je het risico kan dragen' zeg je eigenlijk dat je het geld niet echt nodig hebt. Voorbeeld, stel je hebt nu 300k op de bank staan en wil over 5 jaar een groter huis kopen van dan 360k omdat je dat nodig hebt i.v.m. gezinsuitbreiding. Je wilt niet lenen en je hebt al je inkomen nodig om van te leven.

Keuze: deposito van gegarandeerd 4% per jaar of een wereldtracker met gemiddeld verwacht rendement van 6-7% p.j. en kans op +40% of -40%.

Keuze lijkt me eenvoudig. Nog eenvoudiger als je de huidige VRH regels meeneemt.

[...]

Dat zijn weer voorbeelden van het geld niet echt nodig hebben.
Ik viel over je "10 jaar" want de argumenten zijn na 10 jaar niet ineens anders dan na 5 jaar. Als je nu 300k hebt en over 10 jaar een huis van 420k wilt kopen omdat je dat écht nodig hebt i.v.m. gezinsuitbreiding dan is het devies wat mij betreft ook niet ineens "beleggen".

Mijn devies zou eerder zijn, beleg -nooit- met geld dat je écht nodig hebt. Maar ook bij een korte horizon kan het prima lonen om wat meer risico te nemen in de vorm van beleggen. De post waar je op reageerde had het over wat 'crypto winsten' die hij omgezet had in beleggingen, waarschijnlijk dus geen geld dat hij écht nodig heeft, waarom dan niet beleggen ook al is het mogelijk voor een kortere periode? De kans is, ook voor een korte periode, groter dat je er beter vanaf komt dan dat je er slechter vanaf komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ABCstabiel schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:58:
i7x schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:10:
VWRL en VUSA iig wel. VWCE niet denk ik. Hier kun je de lijst zien en zoeken op naam of ISIN, maar niet op ticker.
https://www.degiro.nl/tarieven/etf-kernselectie
Toch wel hoor, ISIN IE00BK5BQT80 zit er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Janpietertje89 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:55:
[...]
Ik viel over je "10 jaar" want de argumenten zijn na 10 jaar niet ineens anders dan na 5 jaar.
Je laat het woordje "zo'n" weg. Ik schreef "een horizon van tenminste zo'n 10 jaar". En dat is wat mij betreft een prima 'rule of thumb'.

Met een horizon van 5 jaar vind ik beleggen een stuk minder aantrekkelijk. Dat heeft puur te maken met de kans op een negatief resultaat. Op basis van >100 jaar data is die bij 5 jaar een stuk hoger dan bij 10 jaar.
Als je nu 300k hebt en over 10 jaar een huis van 420k wilt kopen omdat je dat écht nodig hebt i.v.m. gezinsuitbreiding dan is het devies wat mij betreft ook niet ineens "beleggen".
420k kun je halen met een deposito van 3.5%. Geen reden om te beleggen inderdaad. Maar bij een hoger doel kan beleggen je enige manier zijn om je doel met een hoge kans te bereiken.
De post waar je op reageerde had het over wat 'crypto winsten' die hij omgezet had in beleggingen, waarschijnlijk dus geen geld dat hij écht nodig heeft, waarom dan niet beleggen ook al is het mogelijk voor een kortere periode? De kans is, ook voor een korte periode, groter dat je er beter vanaf komt dan dat je er slechter vanaf komt.
De post waar ik op reageerde was van iemand die na 2 jaar beleggen op -7% stond en daarom alles wilde gaan verkopen om een deposito van 1 jaar te nemen. Daarop probeerde ik hem uit te leggen dat je bij beleggen een langere horizon moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 08:54
Pistachenootje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:47:
[...]

De post waar ik op reageerde was van iemand die na 2 jaar beleggen op -7% stond en daarom alles wilde gaan verkopen om een deposito van 1 jaar te nemen. Daarop probeerde ik hem uit te leggen dat je bij beleggen een langere horizon moet hebben.
Het leek mij verstandig een paar jaar geleden wat crypto winst uit te laten keren. Toen stond het maar op de bank en las ik dat dit over het algemeen ook niet slim is ivm inflatie. Ik heb het geld nu niet nodig, maar ben niet gaan beleggen met het idee om het 10 jaar vast te zetten. Omdat de rentes nu eindelijk weer wat hoger worden is deposito sparen in mijn geval misschien wel interessanter geworden. Iig gegarandeerde winst.

[ Voor 9% gewijzigd door bsmpower op 06-10-2023 19:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Third Man
Alleen is 'beleggen' niet een soort aan/uit schakelaar waar je maar uit 1 fonds kan kiezen en waar je altijd 10 jaar iets vast zet, je hebt miljoenen mogelijkheden om in te beleggen. Jij hebt een, als ik zo vrij mag zijn, minder handige beleggingskeuze gemaakt (eigen fonds ING) en komt dan in een topic wat gaat over een wat, als ik ook zo vrij mag zijn, betere beleggingskeuze (passief beleggen all world indextrackers) vragen of soms depositosparen een beter idee is want jouw minder handige keuze heeft niet zo veel opgebracht. :?

Het is een beetje als in een fitness-topic vertellen dat een YouTube fitnesskanaal volgen niet heeft gebracht wat je wilde en je nu afvraagt of yoga misschien een beter idee is... Het hele punt van "Passief beleggen met indexfondsen", de titel van dit topic, is A. dat je willens en wetens toch belegt met de hoop op meer rendement dan sparen B. je dat in een zo breed mogelijk en beheervrij fonds doet C. je er met je tengels vanaf blijft, come rain come shine. Het voorstel om over te stappen naar een deposito staat haaks op zowel A, B als C.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
bsmpower schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:35:
[...]

Het leek mij verstandig een paar jaar geleden wat crypto winst uit te laten keren. Toen stond het maar op de bank en las ik dat dit over het algemeen ook niet slim is ivm inflatie. Ik heb het geld nu niet nodig, maar ben niet gaan beleggen met het idee om het 10 jaar vast te zetten. Omdat de rentes nu eindelijk weer wat hoger worden is deposito sparen in mijn geval misschien wel interessanter geworden. Iig gegarandeerde winst.
(Even los van je keuze voor ING beheerd beleggen, wat dus handiger kan.)
Je resultaat van -7% na 2 jaar is vrij normaal. Hoe langer je je beleggingen laat staan, hoe hoger de kans op een positief resultaat. Bij een 10 jaar horizon zit je dacht ik boven de 95% kans op een positief resultaat.

Als je meer zekerheid wil en tevreden bent met meestal lager rendement, dan is sparen een prima optie. Maar bedenk wel dat de rente nu relatief hoog staat. Als je het nu 1 jaar vast zet is er een gerede kans dat je volgend jaar geen 4% meer kan krijgen. Daarnaast moet je ook nog aan inflatie denken. Inflatie goed maken gaat meestal lastig met sparen en meestal beter met beleggen.

Als laatste denk ik dat het goed is om over je lange termijn doelen na te denken. Beleggen is bijvoorbeeld een goede strategie voor mensen die met vervroegd pensioen willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
Ik zie VWRL behoorlijke sprongen maken a 1,4 en 0,7% groen deze week maar bij NT World gebeurd er vrijwel niks. Is dat vanwege hun overvolle vakantierooster of wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
r0bb schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:53:
Ik zie VWRL behoorlijke sprongen maken a 1,4 en 0,7% groen deze week maar bij NT World gebeurd er vrijwel niks. Is dat vanwege hun overvolle vakantierooster of wat?
NT koersen lopen dacht ik standaard 2 dagen achter, meer als er feestdagen zijn.

PS. IWDA lijkt meer op NT wereld dan VWRL omdat VWRL ook EM bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Pistachenootje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:42:
[...]

NT koersen lopen dacht ik standaard 2 dagen achter, meer als er feestdagen zijn.

PS. IWDA lijkt meer op NT wereld dan VWRL omdat VWRL ook EM bevat.
Laatste paar dagen gewoon weer omhoog hoor, na een dikke dip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
pentaw1nz schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:46:
[...]
Laatste paar dagen gewoon weer omhoog hoor, na een dikke dip.
Da's mooi, maar dat heeft toch niets te maken met wat ik zeg? :)

Edit: of loopt NT 1 dag achter?

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 12-10-2023 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik wou de persoon boven je quoten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:42
r0bb schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:53:
Heey, dit is het passief beleggen topic ;) je zoomt te veel in op een periode, dit zijn nullen achter de komma’s op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-05 21:11
Ik beleg al een jaartje of vijf in Robeco One, tegenwoordig Evi van lanschot, en ik heb twee jaar geleden een rekening geopend bij Meesman.

Nu zit ik er aan te denken om de Robeco op heffen en over te hevelen naar Meesman.

Dit omdat de kosten bij Robeco best wel hoog zijn, en resultaten een beetje tegenvallen, en volgens mij is het hebben van twee indexbeleggingsrekeningen niet handig, of is spreiding juist wel slim?

Ik kan Robeco/Evi ook helemaal niet vinden op: indexfondsenvergelijken.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 19:41
Bubba76 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:57:
Ik beleg al een jaartje of vijf in Robeco One, tegenwoordig Evi van lanschot, en ik heb twee jaar geleden een rekening geopend bij Meesman.

Nu zit ik er aan te denken om de Robeco op heffen en over te hevelen naar Meesman.

Dit omdat de kosten bij Robeco best wel hoog zijn, en resultaten een beetje tegenvallen, en volgens mij is het hebben van twee indexbeleggingsrekeningen niet handig, of is spreiding juist wel slim?

Hoeveel meer spreiding wil je hebben dan beleggen bij Meesman in het Wereld fonds met 6300 bedrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL

Omdat het geen indexfondsen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-05 21:11
JohanNL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:02:
[...]

Omdat het geen indexfondsen zijn
Dat verklaart een hoop 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Kun je toch makkelijk vinden op Google?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svd5SHBPlovNREtV6lj4zpy9zYc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MbDK0Z1KH20mYj7ZKxY6T72U.png?f=user_large
https://www.robeco.nl/laten-beleggen/robeco-one/
Veel te duur natuurlijk. Zit je niet bij een grootbank? Daar gewoon de NT fondsen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
GoEV6 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:01:
[...]
Hoeveel meer spreiding wil je hebben dan beleggen bij Meesman in het Wereld fonds met 6300 bedrijven?
Hij heeft het volgens mij over spreiding over brokers, niet over de spreiding binnen het fonds.
Pagina: 1 ... 25 ... 98 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.