Qwerty-273 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:20:
[...]
Let goed op wat je uiteindelijk kiest.
Stryck (kende ik niet) lijkt de nieuwe (of als ze er mee stoppen de oude) naam te zijn van
Bux X. Dat was een puur platform voor het handelen in CFD's. Juist door het toevoegen van enorme leverage en dat je dus niet in de aandelen zelf belegt (maar in een contract/weddenschap dat een prijs voor
iets omhoog of omlaag gaat) lijkt me dat niet iets wat je wilt inzetten voor een lange termijn passieve strategie.
Ze melden zelf op de eigen site dat 59,98% van retail klanten verlies maakt op hun platform. Dat is voor een CFD platform nog aan de lage kant, de meeste andere Europese CFD platformen zitten vaker rond de 70-80%.
Bij beleggen zitten er nu eenmaal kosten aan verbonden, op het moment dat je
gratis kan handelen dan verdient men geld aan jou op een andere manier

In de topic start staat wat uitleg en ook een link naar een indexfondsen vergelijking site waar een aantal passieve opties worden doorgerekend voor Nederlandse beleggers.
Ik had al een account geopend bij de giro, maar een zoektocht op tweakers over giro leverde vrij veel negatieve reacties op.
Dividend lekkages? en stijgende kosten.
Wat jammer was want ik had al uitgezocht dat de kernselectie goedkoop is, en als je dat combineert met gebruik maken van maar 1 beurs, en een lage total expense ratio. Dat de kosten misschien laag uitvallen.
Interactive brokers bekeken, maar op het eerste gezicht te imponerend. (bux zero en stryk waren wel heel gebruiksvriendelijk)
In principe wil ik wat sparen, om mijn lage pensioen iets te spekken. Er is mij wel afgeraden omdat niet belastingvrij te doen via een bepaalde constructie, omdat je er later toch belasting over betaald als het uitbetaald wordt. (ter info ik zit nu in Schijf 1 < € X 19,17%, verwacht pensioen inc aow is X)
Wat is nu wijsheid, uitzoeken hoe beleggen werkt bij een van de standaard banken (kosten hoog?)
extra sparen via mijn huidge pensioenfonds (die zullen ook graag een percentage willen)
Het gaat in principe niet om een heel hoog bedrag. Xk en mogelijk X per maand (X jaar lang)