Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:29
@Inperiosus Burry roept al een jaar of 10 dat er een grote crash aankomt. Ooit zal ie weer gelijk krijgen.

Als het goed is ben je al wereldwijd gespreid, dit kan helpen bij een crash in de VS. Verder zorgen dat je niet meer risico neemt dan nodig. Ik zit voor een gedeelte in deposito's en andere assets.

Voor wat betreft de index fund bubble: Ben Felix: The Index Fund Bubble

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-01 13:44
bregweb schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:26:
[...]

Waarom zou hij het nu wel goed hebben?
Hoe ik het interpreteer is dat hij "the mother of all crashes" (van 2024 dus) al in 2021 voorspelde. Of lees ik het verkeerd?
Chevalley schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:26:
[...]

Overigens las ik pas een stukje dat universiteit onderzoek ging doen naar passiefbeleggen en dat dat juist ervoor zou moeten zorgen dat beurscrashes minder diep zijn omdat passieve beleggers hun geld gewoon laten staan.
Interessant! Kan je dat eens delen?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Inperiosus schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:01:
[...]
Hoe ik het interpreteer is dat hij "the mother of all crashes" (van 2024 dus) al in 2021 voorspelde. Of lees ik het verkeerd?
[...]
Toch jammer dat hij dan niet op 2020 had gegokt :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:08
Inperiosus schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:12:
Na wat doorklikken op leesvoer kwam ik uit op de volgende quotes:

[...]

en

[...]

bron
bron2

Nu zit ik pas sinds heel kort op de markt, maar als "de groten" zoals Burry en Buffet wellicht een significante crash anticiperen rond Q1/Q2 2024, wat betekent dat voor jullie beleggingsstrategie? Houden jullie gewoon jullie fondsen/ETFs aan?

Interessant vind ik ook nog wel dat Burry juist het passieve beleggen als groot risico ziet voor de markt. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
toon volledige bericht
Toen ik overwoog te gaan passief beleggen waren dit soort grafiekjes geruststellend:

Dit is wat voor rendement iemand heeft behaald die op de top van een markt is ingestapt, vlak voor een crash:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vLVZcpRnkbrg_8ELjuZkWsBTx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QyOKNoZU7RHVAqSFDwNbNra5.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://occaminvesting.co...ht-before-a-market-crash/

In werkelijkheid stappen de meeste passieve beleggers op een willekeurig moment in. En in mijn geval koop ik automatisch iedere maand bij. Dus ik weet dat ik ga kopen op de top van de markt en kopen op het dieptepunt van de markt.

Verder volg ik geen nieuws en weet ik niet wat succesvolle beleggers allemaal roepen. Hun meningen zijn vast waardevoller dan die van mij maar dat betekent nog niet dat hun voorspellingen uitkomen en bovendien, crashes zullen gebeuren, maar hoe erg? Als je een jaar -10% haalt, lig je daar wakker van? Ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:23
Michael Burry on Tuesday warned of the biggest market bubble in history, suggesting that his concerns about rampant speculation only grew during his 10-week hiatus from Twitter.

"People always ask me what is going on in the markets," the investor tweeted. "It is simple. Greatest Speculative Bubble of All Time in All Things. By two orders of magnitude. #FlyingPigs360."
We hebben het hier slechts over tweets, dat zijn doorgaans brain farts die mensen daar neerzetten omdat op een blog, interview of ander serieuzer medium te veel exposure geeft wat hun reputatie schaadt als het onzin blijkt te zijn. Dat betekent dus ook dat we er niet te veel waarde aan moeten hechten, wat je echter ziet is dat nieuwswebsites, die leven van de clicks, er stukken aan gaan wijden. Zo groeit de brain fart uit tot nieuws en dat echoot door tot uiteindelijk fora zoals hier. Zonde van ieders tijd... Als het echt een serieuze voorspelling is gaat men het heus wel beter verspreiden dan via hun Twitteraccount.

Offtopic maar dit doet me ook denken aan een discussie rond een tweet van een Duitse hoogleraar om de brandstof veel duurder te maken om zo de EV-transitie te versnellen. AD.nl maakte er een artikel van, stortvloed aan reacties en discussies overal 'hoe komen ze op het idee!!' enz enz, allemaal door een simpel tweetje wat iemand wellicht argeloos op de wc of in de trein tikte op te hemelen als een serieuze meningsuiting waar iedereen wat mee moet gaan doen. Dat is niet 'interessant', dat is gebakken-lucht-nieuws.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inperiosus
Bedankt voor alle vlotte en duidelijke reacties tot nu toe! Hoe ik het vooral moet lezen is dat het dus eigenlijk niet uitmaakt als je adem maar lang genoeg is, en je je eigenlijk zo min mogelijk zorgen moet maken over wat analysten/experts/etc. zeggen/brainfarten (thx @The Third Man)

Ook nog twee papers gevonden die de Index Fund Bubble tegenspreken Palia & Sokolinskia, Fama & French

Ik kan weer slapen vannacht :+

[ Voor 12% gewijzigd door Inperiosus op 31-08-2023 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-04 13:45
[...]

[...]

Ik ben al op zoek gegaan, maar nog niet gevonden. Overigens enkel aankondiging van het onderzoek en hypothese, nog geen resultaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:18
Kalentum schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:16:
[...]

Toen ik overwoog te gaan passief beleggen waren dit soort grafiekjes geruststellend:

Dit is wat voor rendement iemand heeft behaald die op de top van een markt is ingestapt, vlak voor een crash:

[Afbeelding]

Bron: https://occaminvesting.co...ht-before-a-market-crash/

In werkelijkheid stappen de meeste passieve beleggers op een willekeurig moment in. En in mijn geval koop ik automatisch iedere maand bij. Dus ik weet dat ik ga kopen op de top van de markt en kopen op het dieptepunt van de markt.

Verder volg ik geen nieuws en weet ik niet wat succesvolle beleggers allemaal roepen. Hun meningen zijn vast waardevoller dan die van mij maar dat betekent nog niet dat hun voorspellingen uitkomen en bovendien, crashes zullen gebeuren, maar hoe erg? Als je een jaar -10% haalt, lig je daar wakker van? Ik niet.
toon volledige bericht
Besef wel dat die grafiek geannualiseerd rendement weergeeft, dus -10% in een 5 jaars periode is wel wat anders dan een jaartje -10%. Maar zolang je maar in de opbouw fase zit is het alleen maar gunstig, want je kunt daarna meer stukken kopen voor hetzelfde geld.

Zelf ga ik in zo'n situatie nog wat extra geld iedere maand vrijspelen om extra in te leggen, maar dat mag officieel natuurlijk niet van de passief beleggen puristen :)

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:24

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

[...]

en

[...]

bron
bron2

Nu zit ik pas sinds heel kort op de markt, maar als "de groten" zoals Burry en Buffet wellicht een significante crash anticiperen rond Q1/Q2 2024, wat betekent dat voor jullie beleggingsstrategie? Houden jullie gewoon jullie fondsen/ETFs aan?

Interessant vind ik ook nog wel dat Burry juist het passieve beleggen als groot risico ziet voor de markt. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
toon volledige bericht
Anticiperen? Nee, ik blijf structureel hetzelfde inleggen per maand op hetzelfde moment (volledig automatisch ingesteld). Juist de kracht van het passief beleggen is dat ik er niet over na te denken. Als ik constant rekening wil houden met 'wat als' wordt het weer actief en gekoppeld aan emotie.
Enige nuance is dat mocht de markt inderdaad een grote dip krijgen, dan schuif ik mogelijk eenmalig wat van de buffer naar beleggingen omdat ik 'voordelig' kan bijkopen..

Ik zou niet weten waarom passief beleggen een risico voor de markt is, je zult altijd actieve beleggers houden omdat Risk/Reward daar simpelweg een andere verhouding heeft.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

HandyLumberjack schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

Zelf ga ik in zo'n situatie nog wat extra geld iedere maand vrijspelen om extra in te leggen, maar dat mag officieel natuurlijk niet van de passief beleggen puristen :)
Is toch niks mis mee? Als je de ruimte ervoor hebt om wat bij te kopen en hij staat laag waarom niet.
Passief refereert toch meer aan het gespreide beleggen op sit and forget principe.
In de basis zullen de meeste DCA inleggen maar her en der bijstorten omdat je het hebt en het laag staat why not..

• servival7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-05 17:33
Ik weet niet of dit het goede topic is voor deze vraag.
Maar is dit een beetje een goede spreiding van mijn portefeuille?

54% in Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Dis
26% in Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD
20% in Vanguard FTSE All-World High Div Yield UCITS USD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:33
[...]
En als het in 2024 niet uit komt voorspelde hij de mother of al crashes (van 2026) al in 2021
En als het in 2026 niet uit komt voorspelde hij de mother of al crashes (van 2028) al in 2021
En als het in 2028 niet uit komt voorspelde hij de mother of al crashes (van 2030) al in 2021
En als het in 2030..........

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 23:42

OMD

En al crashed de markt. Je hebt een x aantal aandelen. Deze zijn wellicht op dat moment net zoveel waard als een natte drol maar ook dat kruipt weer omhoog. Je hoeveelheid aandelen verdwijnen niet magisch oid. Enige voordeel bij passief beleggen is dan dat je je average behoorlijk omlaag brengt in de "dip"

[ Voor 18% gewijzigd door OMD op 31-08-2023 11:39 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
servival7 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:22:

54% in Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Dis
26% in Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD
20% in Vanguard FTSE All-World High Div Yield UCITS USD
Met S&P leun je veel sterker op de VS, met High Div leun je veel sterker op bedrijven die toevallig veel dividend uitkeren. Beiden lijken me niet zinvol als je een stabiel en brede investering op het oog hebt. Dan ga je namelijk voor grotendeels All-World, eventueel aangevuld met beetje EM en SC als je All-World fonds die te weinig heeft. Zie ook https://marketcaps.site en de combo's op https://www.indexfondsenvergelijken.nl . Dit wordt overigens ook al zo opgesomd in de topicstart.

En vergeet niet dat ETF's altijd dividendlek zullen hebben, en waarom kies je specifiek voor USD fondsen :? dat is nog een factor waardoor je meer op de VS leunt.

[ Voor 12% gewijzigd door The Third Man op 31-08-2023 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:10

Qwerty-273

Meukposter

servival7 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:22:
Welke spreiding wil je bereiken om naast FTSE All-World ook de S&P 500 en FTSE All-World High Div Yield fondsen van Vanguard toe te voegen?

Je geeft daarmee eigenlijk meer nadruk op de bedrijven die onderdeel zijn van de FTSE All-World en die nogmaals voorkomen in de S&P 500 en FTSE All-World High Div Yield. Je voegt geen extra spreiding toe, dat kan je wel doen met het toevoegen van een emerging markets of small cap fonds, zoals hierboven wordt vermeld. Het is dan de vraag wat je strategie is. Wil je de wereldwijde marktkapitalisatie volgen?

[ Voor 10% gewijzigd door Qwerty-273 op 31-08-2023 12:05 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 22:46

Scatman_II

R9500 Pro >:)

The Third Man schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:27:
[...]
Dit is het essentiële punt, naar mijn weten gebruikt elke grootbank een gescheiden beleggingsrekening. Men boekt het geld over van je courante rekening naar je beleggingsrekening, dit gaat onmiddellijk (of "instantaan" zoals ik wel eens in de frontpage comments lees :+ ) en wordt daar getoond als 'gelddeel' of iets in die richting totdat de aankooporder is uitgevoerd. Het kan dus niet zo zijn dat een lopende order iets met je courante rekening doet, ik vermoed eerder dat daar wat anders speelde zoals een storing.
Dat is inderdaad hoe de ING het doet (daar hebben de kinderen hun beleggingsrekening met NT fondsen), maar de ABN heeft dit niet.

Bij ABN is er geen 'gelddeel' op de aandelenrekening, en wordt er inderdaad een reservering gemaakt op de gewone betaalrekening, als dat degene is waar de aandelenrekening aan is gekoppeld.
Dit is dus niet heel duidelijk in beeld - je krijgt domweg de melding 'geen saldo' terwijl er genoeg geld op de rekening lijkt te staan.
RichieB schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:51:
@Scatman_II Wat zei de helpdesk van ABN-Amro? Want dat is een voordeel van de grootbanken: die kan je gewoon bellen als er iets is.
Inmiddels contact gehad met de helpdesk en zij geven aan dat ze dit soms zien gebeuren, 'maar niet vaak hoor!', en dat ze er melding van maken voor interne opvolging.

Geld bijschrijven vanaf de spaarrekening liet me wel weer geld overmaken. Nu de NT fondsen daadwerkelijk zijn aangekocht is het probleem sowieso weer verholpen.
Bug in de bank software, toch beetje eng 8)7

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Misschien ben ik een beetje traditioneel ingesteld, maar persoonlijk vind ik het ongemakkelijk om beleggingstransacties te doen rechtstreeks vanaf de primaire betaalrekening. Eerst afschrijven en dan uitvoeren, dat gaat nog wel, maar eerst reserveren en pas na uitvoering afschrijven zoals ABN AMRO dat blijkbaar doet zou mijn voorkeur zeker niet hebben :)

[ Voor 35% gewijzigd door Zr40 op 31-08-2023 12:47 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zr40 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:44:
Misschien ben ik een beetje traditioneel ingesteld, maar persoonlijk vind ik het ongemakkelijk om beleggingstransacties te doen rechtstreeks vanaf de primaire betaalrekening. Eerst afschrijven en dan uitvoeren, dat gaat nog wel, maar eerst reserveren en pas na uitvoering afschrijven zoals ABN AMRO dat blijkbaar doet zou mijn voorkeur zeker niet hebben :)
Het is makkelijker te compartimentaliseren idd, zoals ABN doet kan het ook wel prima, alleen falen hun dus in dit correct en begrijpelijk inzichtelijk te maken voor de gebruiker. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-06 21:36
Ik heb losse aandelen, en een beleggingsfonds bij ABN. Nu zit ik te overwegen om mijn beleggingsfonds(en) via de aandelen laten te verlopen zodat ik van meerdere fondsen kan “genieten” (i.e. duurzaamheid, emerging markets, high risks etc.) nu vraag ik mij wel af of dat aan te raden is of dat ik gewoon veilig alles via ABN zeer offensieve fonds moet laten.

Ter info:
Ben 23 jaar, studeer nog, heb 1600 euro in zowel aandelen(850) als beleggingsfonds(750). Mijn verhouding aandelen/fonds ik 80/20 maken, met minimaal 2000 in fondsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Scatman_II schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:42:
[...]

Dat is inderdaad hoe de ING het doet (daar hebben de kinderen hun beleggingsrekening met NT fondsen), maar de ABN heeft dit niet.

Bij ABN is er geen 'gelddeel' op de aandelenrekening, en wordt er inderdaad een reservering gemaakt op de gewone betaalrekening, als dat degene is waar de aandelenrekening aan is gekoppeld.
Dit is dus niet heel duidelijk in beeld - je krijgt domweg de melding 'geen saldo' terwijl er genoeg geld op de rekening lijkt te staan.

[...]

Inmiddels contact gehad met de helpdesk en zij geven aan dat ze dit soms zien gebeuren, 'maar niet vaak hoor!', en dat ze er melding van maken voor interne opvolging.

Geld bijschrijven vanaf de spaarrekening liet me wel weer geld overmaken. Nu de NT fondsen daadwerkelijk zijn aangekocht is het probleem sowieso weer verholpen.
Bug in de bank software, toch beetje eng 8)7
toon volledige bericht
Bij ABN is dit inderdaad niet altijd even duidelijk maar ze reserveren het inderdaad op de rekening..
Beste is dan altijd de setup: Lopende rekening -> Beleggers Spaarrekening -> Zelf Beleggen Basis (in mijn geval) beide stappen worden geautomatiseerd gedaan, maar hierdoor wordt het geld neergezet op de beleggers spaarrekening en daar gereserveerd, voor de lopende rekening is dit nu slechts een af transactie.

• HandyLumberjack
ColdStone schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Is toch niks mis mee? Als je de ruimte ervoor hebt om wat bij te kopen en hij staat laag waarom niet.
Passief refereert toch meer aan het gespreide beleggen op sit and forget principe.
In de basis zullen de meeste DCA inleggen maar her en der bijstorten omdat je het hebt en het laag steeds why not..
Passief betekent ook dat je niet de markt probeert te timen.

Als je geld in een buffer hebt zitten wat je eigenlijk wel kan missen, dan kun je het beter gelijk inleggen i.p.v. proberen te timen.

Zelf heb ik mijn buffer hierom al verlaagd.

En in mijn geval gaat het om tijdelijk wat meer inkomsten te genereren en de uitgaven wat te verlagen zodat er meer beschikbaar komt om te beleggen.

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

HandyLumberjack schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Als je geld in een buffer hebt zitten wat je eigenlijk wel kan missen, dan kun je het beter gelijk inleggen i.p.v. proberen te timen.

En in mijn geval gaat het om tijdelijk wat meer inkomsten te genereren en de uitgaven wat te verlagen zodat er meer beschikbaar komt om te beleggen.
Deel die mening niet helemaal maar laten we niet in een welles nietes belanden.

Als ik puur naar mijn persoonlijke situatie kijk, in de basis is het simpelweg passief ingericht of ik nu kijk of niet het loopt wel door. Maar ik heb mijn inleg vastgeklikt op een comfortabel bedrag wat ik kan missen. 100% passief maar qua bufferbalans niet volledig tot in de euro's maximaal uitgebalanceerd.

Als ik dan af en toe een restant aftop en dit lumpsum inleg mede omdat ik vind dat de boel toch laag staat dan
maakt dit mij niet gelijk een actieve belegger. Ja er is een summiere timingsfactor maar het 20 jaar sit en forget blijft hetzelfde.

Maar wat ik zeg iedereen zal hierin zijn eigen invulling hebben waar die zich comfortabel bij voelt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pistachenootje
Op een wat meer meta niveau zou je je ook kunnen afvragen of het lezen van dergelijke artikelen je nou helpt. Op die vraag gaat Ben Felix in de podcast van vorige week. Hier een paar quotes:
Stocks have been this incredible wealth generating tool around the world for hundreds of years. I'll talk about some of the data behind that hundreds of years comment, which I think is also pretty cool. A lot of investors hold pessimistic beliefs about the stock market and people with more pessimistic beliefs, and there's data on this. There’s a paper on this that I'm referencing, two papers, actually. People with more pessimistic beliefs about the stock market invest less of their wealth in stocks, or just don't participate in stocks. The result is pessimistic investors leaving huge amounts of potential wealth on the table.
[...]
Pessimism is also influenced at least in part by the media, which has an asymmetric effect on crash beliefs. This is also fascinating. Articles with negative sentiment increase crash beliefs, while those with positive sentiment have no effect.
[...]
Another important one is that bad stock market outcomes receive disproportionately pessimistic coverage in the media. Now the impact on investors, so pessimistic beliefs about market crashes, they do affect how people invest. Subjective crash probabilities are negatively associated with flows and equity mutual funds. The equity share of investors’ portfolios is influenced by their perception of rare disaster risk by the perception of some big, bad thing happening in the stock market that will affect them.

Now, market crashes are certainly painful. I don't want to minimize that. Remember, markets have delivered positive long-term returns despite many historical crashes. When crashes do happen, this is another important point about the pessimism stuff, when crashes do happen, investors’ expectations of stock market returns become more pessimistic, which I guess, you'd expect based on what we've covered so far. They become more pessimistic despite the evidence that falling stock prices usually indicate higher expected returns, rather than lower, and that the probability of a large positive return is higher following a crash. That's that inverse relationship between expected returns and subjective return expectations.

That's how we can generalize those comments is that investors, subjective expectations, if you ask someone what they think market returns are going to be in the next year, a few years or whatever, that number, that expectation is going to be inversely related to actual market expected returns. Expected returns go up, return expectations go down, which is pretty crazy. I think that point is incredibly important, because we see it. People get more risk averse than it has to be that way. Expected returns are high, because people have become more risk averse.
toon volledige bericht
Een van de adviezen die wordt gegeven om dit te overkomen is dit soort financiële media helemaal niet te volgen. Jack Bogle gaf hetzelfde advies.

Dit stuk was vanaf minuut ~3 t/m minuut ~23.
YouTube: The (Expected) Cost of Pessimism (Plus Matthew Dicks on the Value of...
https://rationalreminder.ca/podcast/267

PS. overigens zijn er in het andere beleggingstopic wat voorbeelden van sterk pessimisme. Ik vermoed dat het op de lange termijn ook niet goed is om dat te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-06 09:52
HandyLumberjack schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Ik zit er ook zo in. Misschien is er een subtiel of narratief verschil tussen actief beleggen en timen. Bij actief beleggen denk ik eerder aan stockpicking (èn dat impliceert al timing), bij passief beleggen denk ik aan wereldwijd gespreid beleggen (alleen inleggen, tenzij verkoop nodig is vanwege omstandigheden) al dan niet ge-timed.

Als timen (icm passief beleggen) òòk actief beleggen is, dan leg ik me daarbij neer en ben ik een actieve belegger.

In mijn geval is timen al een idiote keuze gezien de verhouding tussen inleg en belegd vermogen. Mocht mijn inleg goed getimed zijn, dan is het effect op het grote geheel verwaarloosbaar.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:21
Zijn er hier mensen die naast hun passieve beleggingen ook wel eens geld een jaar in een obligatie stoppen?

Kreeg in mijn beleggen app een melding voor een ING obligatie. 1 jaar tegen 3.20%

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
pentaw1nz schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:38:
Zijn er hier mensen die naast hun passieve beleggingen ook wel eens geld een jaar in een obligatie stoppen?

Kreeg in mijn beleggen app een melding voor een ING obligatie. 1 jaar tegen 3.20%
Qua rendement vind ik dit niet interessant. Je kunt al 1 jaar spaardeposito's bij buitelandse banken krijgen met een hogere rente, met meer zekerheid (spaar deposito garantie stelsel) en waar ook nog een lager belastingtarief op van toepassing is.

En ook off topic in een passief beleggings topic bedenk ik me nu ;)

[ Voor 9% gewijzigd door pdukers op 31-08-2023 18:05 ]

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:06
Denk dat (obv indexfondsen) staatsobligaties dan toch een stuk interessanter zijn, maar mooie poging van ING natuurlijk.
Niet enkel geen DGS, maar je bent met zo'n obligatie ook gewoon achtergesteld bij een eventueel faillissement van de bank.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje

Na VRH blijft er zo'n 1.2% rendement over. Verder geen DGS. Ik gebruik daarom liever deposito's. Bij Raisin kun je tot 4.3% rente krijgen op een deposito van 1 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:37

Ik kies dan liever voor deposito’s van rond de 4%. Ook gunstiger met de VRH.

• pentaw1nz
SvV_Ying schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:23:
[...]

Ik kies dan liever voor deposito’s van rond de 4%. Ook gunstiger ik de VRH.
Wat is er gunstiger bij deposito's voor vermogensheffing?

En eens hoor dat een deposito bij bijv raisin veel gunstiger.
Waarom ik de vraag hier stelde is omdat ik in mijn Beleggen app (waar ik enkel passief beleg) iedere keer advertenties krijg over ING obligaties :p

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:37
pentaw1nz schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:15:
[...]

Wat is er gunstiger bij deposito's voor vermogensheffing?

En eens hoor dat een deposito bij bijv raisin veel gunstiger.
Waarom ik de vraag hier stelde is omdat ik in mijn Beleggen app (waar ik enkel passief beleg) iedere keer advertenties krijg over ING obligaties :p
De belastingdruk op obligaties is een stuk hoger dan deposito’s. Obligaties worden tegen hetzelfde fictieve rendement belast als aandelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inperiosus
Pistachenootje schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:08:
[...]

Op een wat meer meta niveau zou je je ook kunnen afvragen of het lezen van dergelijke artikelen je nou helpt. Op die vraag gaat Ben Felix in de podcast van vorige week. Hier een paar quotes:

[...]

Een van de adviezen die wordt gegeven om dit te overkomen is dit soort financiële media helemaal niet te volgen. Jack Bogle gaf hetzelfde advies.

Dit stuk was vanaf minuut ~3 t/m minuut ~23.
YouTube: The (Expected) Cost of Pessimism (Plus Matthew Dicks on the Value of...
https://rationalreminder.ca/podcast/267

PS. overigens zijn er in het andere beleggingstopic wat voorbeelden van sterk pessimisme. Ik vermoed dat het op de lange termijn ook niet goed is om dat te lezen.
toon volledige bericht
Dit is precies de rabbithole waar ik in ging. Heb de avond van de initiële post besloten om zo min mogelijk financiëel nieuws te consumeren. Tijd om terug te gaan naar een zo passief mogelijke beleggingsstrategie: set and forget.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pentaw1nz
Benieuwd of er mensen zijn die al meerdere jaren trouw zijn aan het passieve beleggen en iets willen delen over de opbrengst tot nu toe.

Wat had je verwacht en wat is er tot nu toe gebeurd met je vermogen?
Valt het mee?
Valt het tegen?

Ook al mensen die al zo ver zijn dat ze het geld daadwerkelijk aanspreken ? Al dan niet met een bepaalde exit strategie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Third Man
Mijn verwachting was dat het precies als de markt zou presteren, verrassend genoeg is dat tot nu toe ook gebeurd... Misschien beetje bijdehand gesteld maar m.i. doe je niet aan passief indexbeleggen als je er met andere verwachtingen in gaat die vervolgens mee of tegen kunnen vallen.

Ik spreek het verder nog niet aan, welke strategie ik tzt toe wil passen laat ik van dat moment afhangen. Ook gezien mogelijke andere belastingregels e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
The Third Man schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:59:
Mijn verwachting was dat het precies als de markt zou presteren, verrassend genoeg is dat tot nu toe ook gebeurd... Misschien beetje bijdehand gesteld maar m.i. doe je niet aan passief indexbeleggen als je er met andere verwachtingen in gaat die vervolgens mee of tegen kunnen vallen.

Ik spreek het verder nog niet aan, welke strategie ik tzt toe wil passen laat ik van dat moment afhangen. Ook gezien mogelijke andere belastingregels e.d.
Ik was vooral benieuwd naar iemand die er nu 10 tot 20 jaar in had gezeten, iets wou delen over het rendement, en al in het stadium zit dat je met een exit bezig bent.
In dit topic lijkt het namelijk dat de meesten er nu een paar maanden tot paar jaar in zitten.

Ook bij passief beleggen heb je verwachtingen. Ik tenminste wel. En ook een doel, dus je kunt altijd reflecteren of je in de buurt van je doel bent gekomen of niet.
Als je een rekening opent bij je bank kun je ook met allerlei fictieve cijfers een indicatie berekenen. Idd een bijdehand antwoord :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
pentaw1nz schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:41:
[...]

Ik was vooral benieuwd naar iemand die er nu 10 tot 20 jaar in had gezeten, iets wou delen over het rendement, en al in het stadium zit dat je met een exit bezig bent.
In dit topic lijkt het namelijk dat de meesten er nu een paar maanden tot paar jaar in zitten.

Ook bij passief beleggen heb je verwachtingen. Ik tenminste wel. En ook een doel, dus je kunt altijd reflecteren of je in de buurt van je doel bent gekomen of niet.
Als je een rekening opent bij je bank kun je ook met allerlei fictieve cijfers een indicatie berekenen. Idd een bijdehand antwoord :)
Misschien niet helemaal wat je zocht, maar toch een reactie. Ik ben nu 5 jaar aan het beleggen, waarvan de laatste 1,5 in steeds verdere mate passief.

Wat mee valt?
1.De ontzettende rust die het passief beleggen geeft, geen keuzes meer maken over wat en wanneer, maakt het dat ik er een stuk meer plezier in heb en dat het veel minder tijd kost.

2.Als je consequent blijft inleggen zie je het totale vermogen gevoelsmatig toch best snel groeien.

Wat valt tegen?

1. Ik ben ooit begonnen met een bepaald specifiek doel in gedachte, naarmate dit doel dichterbij komt, merk ik dat ik begin te twijfelen of het doel correct is. En of het niet meer of minder moeten zijn.

2. Daarnaast langzaamaan bezig met de beste exitstrategie, DCA werkt leuk in de opbouwfase, maar daarna werkt het precies averechts, je verkoopt relatief meer stukken als de prijs laag is. Er zijn alternatieven, maar die zorgen voor wisselende inkomsten, en hoe past dit dan weer bij de gewenste levensstijl.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
pentaw1nz schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:41:
[...]

Ik zit weliswaar niet zo lang in de all-world strategie maar wel in standaard algemene beleggingsfondsen die min of meer hetzelfde doel hadden maar te specifiek investeerden (mijn allereerste was een AEX clicker, kan je nagaan). Daardoor heb ik praktisch gezegd de investering over de jaren steeds meer gebalanceerd. Rendement is prachtig maar dat is logisch vanuit het perspectief dat de beurzen meestal stijgen, met slechts soms een dip.
Ik reken niet met een bepaald getal waar ik naartoe wil, ik reken met een immer groeiende pot. Ik bepaal bijna maandelijks of ik meer of minder wil inleggen als onderdeel van mijn budget. Ik heb er eigenlijk geen verwachting bij, er valt simpelweg niks mee of tegen, dat geeft ook een hoop rust. Voor mij is dat de passieve kant.

Ik zat ook wel eens aan FIRE te denken, maar ik kom ook steeds meer tegen dat stoppen met werken gevaarlijk kan zijn voor je gezondheid als je het werk leuk en zingevend vindt. Ik ken in mijn familie ook veel voorbeelden hiervan dat mensen een soort van inkakten en snel fysiek en mentaal ouder werden. Voor mij is dan ook een doel om mn werk positiever in te vullen zodat ik het langer vol kan houden als ik dat leuk vindt, in plaats van er zo snel mogelijk vanaf te zijn. Maar wellicht denk ik daar later weer anders over. Life is what happens when you’re busy making plans.

Wel zou ik het fijn vinden als ik mijn nageslacht een gezond fonds kan nalaten wat wellicht generaties lang in de familie kan blijven. Misschien zelfs in een soort trust constructie. Dat is mede vanwege teleurstelling in hoe mijn ouders met geld omgingen, die gingen als tweeverdieners rap meer verdienen maar gaven het net zo snel weer uit. Maar wel altijd pietluttig doen als ik iets leuks wilde hebben en ze hebben bar weinig nagelaten in verhouding tot wat ze eens hadden. Enfin een goede leerschool en aan mij de eer om het anders te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:31
The Third Man schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:02:

Wel zou ik het fijn vinden als ik mijn nageslacht een gezond fonds kan nalaten wat wellicht generaties lang in de familie kan blijven. Misschien zelfs in een soort trust constructie. Dat is mede vanwege teleurstelling in hoe mijn ouders met geld omgingen, die gingen als tweeverdieners rap meer verdienen maar gaven het net zo snel weer uit. Maar wel altijd pietluttig doen als ik iets leuks wilde hebben en ze hebben bar weinig nagelaten in verhouding tot wat ze eens hadden. Enfin een goede leerschool en aan mij de eer om het anders te doen.
Snap hier wat je bedoeld, maar had je verwacht dat ze op een gegeven moment gingen sparen/beleggen voor de kinderen?
Mijn ouders gaan mij en mijn zusjes/broers ook niet veel nalaten, maar zijn nu wel lekker aan t genieten. Pakken vakantie wanneer het kan, kopen af en toe wat leuks voor hun zelf. Vind ik vele male belangrijker dat dat ik over 20 jaar een ton of 4 van hun woning moet verdelen met 3 broers/zussen. Hoop dat ze alles zelf opmaken, huis verkopen, laatste jaren huren en geld op verbrassen aan nog leuke tripjes en dergelijke.
Al mijn broers/zussen en ik zelf hebben het redelijk goed, kan altijd beter natuurlijk.

heb zelf nu een 10 maanden oude zoon, daar zijn we gewoon wat geld voor aan t sparen/beleggen in de zin van een euro of 50 per maand. Maar verder zal die t toch zelf moeten doen later. Hoop dat ik ze een mooie start kan geven als ze uit huis gaan, maar ook weer niet zo mooi dat ze later kunnen genieten van mijn verdiende centjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik ken in mijn familie ook veel voorbeelden hiervan dat mensen een soort van inkakten en snel fysiek en mentaal ouder werden.
…...
Life is what happens when you’re busy making plans.
Soms is dat dan ook omdat iemand al langer mentaal en/of fysiek al op is. En ook geen energie meer heeft om een hobby of andere invulling op te pakken. Daarnaast zie je dat vele mensen zich aanpassen aan de groep rond hun heen. Op het werk zit je dan vaak nog met jonge 40’ers of 50’ers rond je heen. Je zit dan plots alleen of met partner thuis of je bezoekt een ouderen activiteit/bijeenkomst (waar je dan weer één van de jongsten bent). Dan kan een veroudering in gedrag snel gaan.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
dfbt schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:20:
[...]

Snap hier wat je bedoeld, maar had je verwacht dat ze op een gegeven moment gingen sparen/beleggen voor de kinderen?
Niet letterlijk het een of het ander, maar wel het niet verbrassen. Dat ben ik verder in de familie ook nooit tegengekomen, ook de grootouders van beide kanten hadden wel spaarpotjes of schonken 'met de warme hand' aan de kleinkinderen (waaronder ikzelf). Mijn ouders hebben alleen wat kleins bijgedragen voor die generatie, echt een ander verhaal.
Mijn ouders gaan mij en mijn zusjes/broers ook niet veel nalaten, maar zijn nu wel lekker aan t genieten. Pakken vakantie wanneer het kan, kopen af en toe wat leuks voor hun zelf. Vind ik vele male belangrijker dat dat ik over 20 jaar een ton of 4 van hun woning moet verdelen met 3 broers/zussen. Hoop dat ze alles zelf opmaken, huis verkopen, laatste jaren huren en geld op verbrassen aan nog leuke tripjes en dergelijke.
Dat is ook niet wat ik bedoel, genieten is zeker belangrijk en dat deden mijn ouders ook. Alleen heb ik het over de overtreffende vorm waarbij er geld ging naar zaken waar ze niks aan hadden, slechts 1 voorbeeld: ze gingen opeens stapels kunst op Ebay kopen en dat vrij snel weer weggeven aan de kringloop of vage kennissen omdat ze het toch niet zo mooi vonden (en niet eens zelf weer verhandelen). Dan heb ik het over vele duizenden euro's per jaar, niet even een miskoopje of zo. En steevast naar de duurste winkels voor boodschappen (maandelijks ver boven de 1000 euro zag ik later) maar wel bij de Tinq tanken voor een paar cent verschil...

Bijna alles wat ze hadden opgebouwd toen het 'wat beter ging' om het simpel te zeggen is in hun laatste levensfase op een verknipte manier verdampt. De achtergrond is vrij complex en niet relevant voor dit topic, maar waar het op neerkomt is dat ik ook het risico wil vermijden dat ik in een 'slechtere staat' mijn kapitaal verbras, meer dan alleen voor een beetje genieten zeg maar. En dat komt ook niet letterlijk vanuit dat ik nou minder geld kreeg of niet, meer het grote plaatje. Ik wil daarentegen uiteindelijk wat groots nalaten voor de toekomstige generaties, hopelijk wat meer dan bijvoorbeeld alleen een bijdrage in de studie en woning e.d.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 21:38

page404

Website says no

pentaw1nz schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:26:
Benieuwd of er mensen zijn die al meerdere jaren trouw zijn aan het passieve beleggen en iets willen delen over de opbrengst tot nu toe.

Valt het mee?
Valt het tegen?

Ook al mensen die al zo ver zijn dat ze het geld daadwerkelijk aanspreken ? Al dan niet met een bepaalde exit strategie.
10 jaar red ik denk ik net qua passief/etf beleggen. Ben letterlijk met een 2 tot 3 duizend euro begonnen. Inmiddels 70.000€+. In het begin was ik in loondienst en kon ik soms maar 200-250€ per maand opzij zetten. Sinds 3,5 jaar leg ik meer in. Eerst 500€ per maand, nu gemiddeld bijna 1000€. Opeens gaat het hard en ondanks een paar dips (2018?, 2022) zit ik op ruim 10% rendement per jaar.
In het begin waren er jaren met 28% rendement! Toch is de invloed daarvan relatief laag vergeleken met mijn huidige vermogen. 28% is veel maar dan over 4000€ is het maar 1100€. Grappig om te zien dat inleggen je rendement verwatert ;)
Hoe ik ga afbouwen weet ik nog niet. Heb nog 18 jaar tot mijn horizon en heb als planning om dan ergens in de 6 ton te hebben. Of dat tegen die tijd genoeg is weet ik niet. Ik weet niet wat inflatie doet en hoe mijn kosten van levensonderhoud tegen die tijd zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door page404 op 05-09-2023 09:01 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
[...]
Ik zit weliswaar niet zo lang in de all-world strategie maar wel in standaard algemene beleggingsfondsen die min of meer hetzelfde doel hadden maar te specifiek investeerden (mijn allereerste was een AEX clicker, kan je nagaan). Daardoor heb praktisch gezegd ik de investering meer gebalanceerd dan eerst. Rendement is prachtig maar dat is logisch vanuit het perspectief dat de beurzen meestal stijgen, met slechts soms een dip.

[...]
Ik hoop eigenlijk vooral het nageslacht in het begin op gang te kunnen helpen, met de studie en bij het kopen van een huis. Ik hoop dat ze zelf de schaapjes redelijk op het droge hebben zodra mijn einde komt.

Wat daarvoor in mijn ogen belangrijk is, dat ze ook de juiste kennis en mindset hebben om dat te doen. Ondanks dat ik daar maar beperkte invloed op heb, vindt ik mijn daarvoor inzetten belangrijker dan het bedrag wat ze meekrijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

page404 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:51:
[...]

10 jaar red ik denk ik net qua passief/etf beleggen. Ben letterlijk met een 2 tot 3 duizend euro begonnen. Inmiddels 70.000€+. In het begin was ik in loondienst en kon ik soms maar 200-250€ per maand opzij zetten. Sinds 3,5 jaar leg ik meer in. Eerst 500€ per maand, nu gemiddeld bijna 1000€. Opeens gaat het hard en ondanks een paar dips (2018?, 2022) zit ik op ruim 10% rendement per jaar.
In het begin waren er jaren met 28% rendement! Toch is de invloed daarvan relatief laag vergeleken met mijn huidige vermogen. 28% is veel maar dan over 4000€ is het maar 1500€. Grappig om te zien dat inleggen je rendement verwatert ;)
Dat komt vooral omdat je inleg inmiddels significant groter is geworden. :) Er komt een moment dat de maandelijkse fluctuatie (vele malen) groter is dan de inleg, doorgaans vanaf zo'n 15 jaar na het starten als de inleg gelijk blijft. Doordat je inleg is gestegen, is dat moment verder weg.

Ik zit inmiddels in de fase waarin de maandelijkse inleg lager is dan de wekelijkse fluctuaties. Dat is best gek, maar dan nog loont inleggen. Je ziet het alleen minder goed zolang je dat niet actief bijhoudt. Gelukkig hebben vrijwel alle partijen daar wel een manier voor. Ik gebruik zelf Excel daarvoor.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:59
page404 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:51:
[...]

In het begin waren er jaren met 28% rendement! Toch is de invloed daarvan relatief laag vergeleken met mijn huidige vermogen. 28% is veel maar dan over 4000€ is het maar 1100€. Grappig om te zien dat inleggen je rendement verwatert ;)
Hoe ik ga afbouwen weet ik nog niet. Heb nog 18 jaar tot mijn horizon en heb als planning om dan ergens in de 6 ton te hebben. Of dat tegen die tijd genoeg is weet ik niet. Ik weet niet wat inflatie doet en hoe mijn kosten van levensonderhoud tegen die tijd zijn.
Ik ben nu een jaar of vijf bezig en voor mij helpt mijn duidelijke verdeling van inkomsten ook enorm met lifestyle inflation.
Ik heb besloten dat ik een prima levensstandaard heb, en dat ik dus prima elke salarisverhoging linea recta om kan zetten naar extra opbouw.

Loonsverhoging --> maandelijkse Fitvermogen storting verhogen --> niet meer aan denken.

Mijn vrouw doet het vergelijkbaar en ondertussen is onze spaarquote zeker 60%.

Ik heb ook nog wel 20 jaar te gaan dus zit nog maximaal in de opbouwfase. Mijn idee is om naarmate de horizon dichterbij komt steeds meer richting een spaarrekening te sluizen. Waar nu de verhouding 90/10 beleggen/sparen is zal dat tegen mijn 60e waarschijnlijk omgekeerd zijn.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06 14:12
pentaw1nz schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:26:

Valt het mee?
Valt het tegen?

Al bijna 10 jaar beleg ik maandelijks een vast bedrag bij Meesman en ondanks corona en de oorlog valt het rendement me niet tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAxr1E7bXiazu7K29MjMvmQlkHg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RBqXNqFhePTm8kL54KGZd4zI.png?f=user_large

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:29
Mr_Blobby schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:46:
[...]
Al bijna 10 jaar beleg ik maandelijks een vast bedrag bij Meesman en ondanks corona en de oorlog valt het rendement me niet tegen:
[Afbeelding]
De 'rechtheid' van de groene lijn is werkelijk indrukwekkend d:)b

Wat is je gemiddeld jaar rendement?

[ Voor 3% gewijzigd door helloitsme op 05-09-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
helloitsme schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:25:
[...]

Inderdaad _/-\o_ voor de discipline

Mijn grafiek bij Meesman is pas ruim een jaar en kent al 1 inlegknik. Dat is alleen niet helemaal te vergelijken omdat ik voor mijn pensioen beleg en voorlopig mijn inleg jaarlijks indexeer.

[ Voor 26% gewijzigd door Afas op 05-09-2023 12:45 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mr_Blobby
helloitsme schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:25:
[...]

2014: 16,90%
2015: 7,10%
2016: 10,90%
2017: 9,50%
2018: -5,30%
2019: 28,00%
2020: 8,00%
2021: 27,20%
2022: -14,30%
2023: 13,30%
Gemiddeld: 10,13%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
10 jaar geleden was een uitstekend jaar om te beginnen. Mensen die in 2000 begonnen ging het een stuk minder goed af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sf1nX
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:24

Sf1nX

Tuinder

Mr_Blobby schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:50:
[...]
2014: 16,90%
2015: 7,10%
2016: 10,90%
Hoe kan het dat je in de eerste jaren zulke rendementen haalde terwijl in de grafiek de waarde ongeveer op de lijn van de inleg blijft? Pas in de jaren erna zie je hem flink afstand nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sf1nX schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:50:
[...]

Hoe kan het dat je in de eerste jaren zulke rendementen haalde terwijl in de grafiek de waarde ongeveer op de lijn van de inleg blijft? Pas in de jaren erna zie je hem flink afstand nemen.
Waarschijnlijk het effect van 'compounding' ook wel 'rente op rente' genoemd in de volksmond. Niet helemaal correct maar het dekt de lading wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
Afas schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:41:
[...]

Inderdaad _/-\o_ voor de discipline
Dank je, maar het is simpelweg eenmalig een maandelijkse aankoopopdracht klaarzetten bij Meesman en er daarna niet meer naar omkijken. Stiekem kijk ik wel regelmatig, maar ik blijf passief en pas het niet aan.
Pistachenootje schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:25:
10 jaar geleden was een uitstekend jaar om te beginnen. Mensen die in 2000 begonnen ging het een stuk minder goed af.
Dat weet je (nog) niet want bij dalende koersen worden de aandelen goedkoop en koop je automatisch meer. Wat dat betreft is de tabel op deze pagina van Meesman interessant: https://www.meesman.nl/waarom-beleggen/aandelen/
De maximale herstelperiode na de grootste crisis was 10 jaar. Daarom moet je ook voor de lange termijn beleggen omdat je anders geen kans heb op herstel als je precies op het ongunstigste moment alles in één keer beleg (worst case). Alles in één keer beleggen heb ik niet aangedurfd en daarom beleg ik automatisch maandelijks.
Dat geeft ook de zekerheid dat de gemiddelde prijs die ik voor de aandelen betaal altijd lager dan de gemiddelde koers in de betreffende periode. Bron: https://www.meesman.nl/wa...-gemiddelde-aankoopkoers/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sf1nX schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:50:
[...]

Dat komt doordat de grafiek bedragen toont, en niet rendement als percentage op jaarbasis.

De schaal op de y-as wordt groter naarmate meer inleg gedaan wordt en langer rendement gemaakt wordt. Het rendement in de eerdere jaren wordt visueel platgedrukt waardoor het lijkt alsof er toen nauwelijks beweging was, terwijl dat er zeker wel was.

Als je daarvoor zou willen compenseren, dan zijn er twee dingen die je zou moeten doen.
1. Gebruik een logaritmische y-as. Een 10% winst in 2013 maakt dan in cm of in pixels een even grote sprong als een 10% winst in 2023.
2. Je zou naar time-weighted returns moeten kijken. Daarmee heeft de maandelijkse inleg geen invloed op de grafiek. Meesman heeft hier helaas geen handige grafiek voor, maar als je maar 1 fonds gebruikt zou je naar de grafiek van dat fonds kunnen kijken, dan heb je de TWR. Alleen de transactiekosten ontbreken dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Jawel ik weet het wel ;) Iemand die in 2000 was begonnen komt niet aan de 10% CAGR. Je kan het o.a. hier opzoeken: https://curvo.eu/backtest/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zonder transactiekosten en brokerkosten komt IWDA vanaf 2000 tot nu op 5.3% CAGR.

Zo blijkt maar weer: start jaar is belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 21:38

page404

Website says no

Pistachenootje schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:10:
Zonder transactiekosten en brokerkosten komt IWDA vanaf 2000 tot nu op 5.3% CAGR.

Zo blijkt maar weer: start jaar is belangrijk.
Die jaren 0 waren echt zwaar voor beleggers. 2002 en 2009 hebben echt zwaar gedrukt op de rendementen.
Krisp schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:18:
[...]

Dat komt vooral omdat je inleg inmiddels significant groter is geworden. :) Er komt een moment dat de maandelijkse fluctuatie (vele malen) groter is dan de inleg, doorgaans vanaf zo'n 15 jaar na het starten als de inleg gelijk blijft. Doordat je inleg is gestegen, is dat moment verder weg.
Ja ik ben er achter gekomen dat ik flink moest inhalen, zeker toen ik ook geen pensioen meer op ging bouwen. Wellicht dat het de komende jaren door inflatie nog wat meer wordt, maar ik was niet van plan significant meer dan 1000€ p/mnd in te gaan leggen. Dus het moment gaat wel komen.
Ik zit inmiddels in de fase waarin de maandelijkse inleg lager is dan de wekelijkse fluctuaties. Dat is best gek, maar dan nog loont inleggen. Je ziet het alleen minder goed zolang je dat niet actief bijhoudt. Gelukkig hebben vrijwel alle partijen daar wel een manier voor. Ik gebruik zelf Excel daarvoor.
Ik had ooit een mooie webtool gebouwd. Maar eens updaten en aanzwengelen, met wat geluk zitten de historische transacties er nog in.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bij Wise kun je er nu ook voor kiezen om je saldo in een wereld fonds te beleggen. Sinds kort ook voor Nederlanders beschikbaar.

Ik zie zelf geen reden om dit te doen. Ik houd het bij het geldmarktfonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik ga dit wel doen. Als ik het geld toch aanhoud in een account dat fiscaal als overige bezitting gezien wordt, dan kan ik er net zo goed mee beleggen. En voor mijn algehele risicoprofiel maakt dit niet veel verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb het binnen 2-3 maanden nodig. Anders zou ik het wel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Maar ik dacht dat ' we ' bij Wise sowieso alleen wat kleingeld aanhouden, om eventueel direct uit te geven d.m.v. een instant payment naar de huisbank.
Zodoende ontwijk je die slechte rente / rentevoorwaarden van de huisbank.
Als dat ook mogelijk is met zo'n stocks rekening is dat in theorie wel interessant, aangezien de verwachte opbrengst alsnog wat hoger zal zijn dan de - al best hoge - rente via de geldmarktfondsen van Wise.

Voor de rest zijn de kosten zover ik heb gezien 0,45% op jaarbasis, wat op zich ook niet heel slecht is.
Maar gezien de alternatieven is het weer niet heel interessant om er daadwerkelijk te gaan beleggen voor vermogensopbouw.
Dividendlekkage is ook een feit gok ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zie het zelf vooral als een leuke extra, niet als alternatief voor de reguliere beleggingen. Voor mij is het hoofddoel van die rekening het kunnen doen van betalingen in vreemde valuta zonder (hoge) koersopslag.

Dividendlekkage en de 0,6% kosten op jaarbasis (het fonds zelf rekent 0,15%) is jammer inderdaad, maar ik houd er geen grote bedragen aan.

Het fonds is van Blackrock (LU0852473015).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 21:45
Ik gebruik Wise inmiddels als hoofdmanier om fysiek te betalen voor alles (Wise pasje in google pay op smartwatch). Dit wel met Interest (mmf), niet Stocks. Rabo nu alleen nog voor wat vaste lasten en iDeal.

Ik zou het redelijk bizar vinden om het geld op je 'betaalrekening' in aandelen te hebben staan. Mooi dat het kan nu ook in Nederland, daar niet van.
Maar ik kan het niet echt voor mezelf veantwoorden dat ik een heel 'huis' aan risico-afbouw heb opgezet bij IBKR waarbij het gaat van 100% factor-tilted stock voor >30 jaar, tot 100% obligaties voor <10 jaar horizon.. Om dan vervolgens mijn 'uitgeefgeld' 100% in aandelen te hebben :+

Grappig is het wel, als je op dag 1 boodschapjes hebt gedaan, om op dag 2 dat geld weer terug te krijgen aan koerswinst >:) Dat zal een boel leuke verhalen opleveren richting vrienden. En het absolute risico is uiteraard klein, al halveert het overnight, zoveel is het inderdaad niet. Maar het 'voelt' krom op een of andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Het is uiteindelijk ook wel wat spielerei en gaat zijn originele doel voorbij (ontwijken van geen/weinig rente bij de grootbanken)

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:07
Ik heb tot nu toe alleen nog maar gespaard met mijn geld, maar vind het nu toch wel eens tijd worden om te gaan beleggen. ETFs zijn daarbij my way to go. Ik vraag me af, wat doen mensen hier zoal en waarom: pensioenbeleggen en/of "gewoon" beleggen? En tel je je "gewone" pensioen mee in je gewenste spreiding van je vermogen in beleggen en spaar/depositos/obligaties?
En ik las dat de garantiestelling net wat anders in elkaar zit tov sparen, waar je het DGS hebt. Zijn er hier mensen die om die reden hun risico spreiden door bij verschillende brokers zaken te doen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
Raymon89 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:07:
Ik heb tot nu toe alleen nog maar gespaard met mijn geld, maar vind het nu toch wel eens tijd worden om te gaan beleggen. ETFs zijn daarbij my way to go. Ik vraag me af, wat doen mensen hier zoal en waarom: pensioenbeleggen en/of "gewoon" beleggen? En tel je je "gewone" pensioen mee in je gewenste spreiding van je vermogen in beleggen en spaar/depositos/obligaties?
En ik las dat de garantiestelling net wat anders in elkaar zit tov sparen, waar je het DGS hebt. Zijn er hier mensen die om die reden hun risico spreiden door bij verschillende brokers zaken te doen?
Dit soort vragen zijn regelmatig besproken. Misschien een idee om even het topic door te lezen al dan niet met gebruik van de zoekfunctie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Laatst online: 12:28
Wie heeft er een goede tik-tokker die, liefst in het Nederlands, goed uitlegt hoe je vermogen opbouwt? (Passief, gespreid, lage kosten. Geen individuele aandelen of crypto onzin)

Wil graag mijn neefje richting de juiste tik tokkers sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 11:25
Johan Bogle schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:37:
Wie heeft er een goede tik-tokker die, liefst in het Nederlands, goed uitlegt hoe je vermogen opbouwt? (Passief, gespreid, lage kosten. Geen individuele aandelen of crypto onzin)

Wil graag mijn neefje richting de juiste tik tokkers sturen.
https://instagram.com/ramit

Geen tiktok voorhanden, maar wellicht is hij er ook actief. En op Netflix te zien in deze serie:

https://www.netflix.com/title/81410436

Fervent voorstander van DCA in ETF, maar dan uitgelegd zodat iedereen het kan snappen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Thanks. Ideaal zou een NL zijn om de juiste producten te bespreken en geen verwarring te creeeren omtrent 401k en andere belasting structuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 18:01
Johan Bogle schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:48:
Thanks. Ideaal zou een NL zijn om de juiste producten te bespreken en geen verwarring te creeeren omtrent 401k en andere belasting structuur.
https://www.instagram.com/langzaamrijker/ en https://www.youtube.com/@langzaamrijker

Geen TikTok maar denk wel wat je zoekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
Ik zie divodendbeleggen, crypto, aandelen beleggen? Zoek iemand die op een leuke manier vertelt over indexbeleggen en dat alle andere volrmen van ‘beleggen’ onvesrandig zijn.

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 18:01
Johan Bogle schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:39:
[...]
Ik zie divodendbeleggen, crypto, aandelen beleggen? Zoek iemand die op een leuke manier vertelt over indexbeleggen en dat alle andere volrmen van ‘beleggen’ onvesrandig zijn.
Hij doet zelf inderdaad wel aan wat crypto, goud, individuele aandelen en REITs (en affiliate links) maar doet voor het grootste gedeelte wel aan indexbeleggen en besteedt daar ook aandacht aan. De clickbait titels zijn ook niet mijn ding maar een aantal dingen legt hij wel goed uit.

Hij stipt dan weer wel de specifieke nederlandse (belasting)regels, pensioenbeleggen e.d. goed aan, VWRL en Northern Trust fondsen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Ik denk dat ik hem zelf maar ga helpen.

Hoop dat hij het wil aannemen van iemand met 20 jaar professionele en 25 jaar prive ervaring met beleggen ipv van een tik-tokker :-)

Helaas is echt beleggen niet zo hip…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik verwacht dat de saaiheid van indexbeleggen het niet trekt tot een populair kanaal op social media. Je zit dat men toch elke keer met een "kijk nou eens" onderwerp komen. Niet dat je op het gemoedelijke pad zit om met een jaarlijks gemiddelde van x% je vermogen te laten groeien voor nog x decennia.

Dan kom je al heel snel bij affiliates of tal van crypto projecten om er wat bij te verdienen en dat je juist je volgende pakkende item kan maken van 600% winst door onbekende crypto munt Q doordat er iemand 1 koop order door heeft gevoerd. Of de vergelijkbare winsten door net op het juiste moment een penny stock aan te kopen.

Nu heb ik het boek zelf niet gelezen, en het bevat wel wat Vlaams, maar De hangmatbelegger?
(ja, boeken zijn saai) :D

--edit
Van de twee schrijvers zit er één achter het platform Curvo een nieuw platform dat zich richt op indexbeleggen voor jeugdigen (waarbij het vermogen via NNEK in bekende Vanguard, iShares, etc fondsen gestoken wordt - dus met toezicht van AFM en DNB).

[ Voor 18% gewijzigd door Qwerty-273 op 20-09-2023 11:51 ]

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:33:
Ik verwacht dat de saaiheid van indexbeleggen het niet trekt tot een populair kanaal op social media.
Ben Felix doet het toch vrij goed op Youtube. Als ze daar korte clips van maken zou het ook scoren op Tiktok en Instagram denk ik.

Anoniem: 479106

Kan iemand mij helpen? Ik zit nu al dagenlang alles te lezen maar het blijft voor mij toch heel onduidelijk. Ik wil graag pensioen beleggen met jaarruimte en fiscale voordelen, maar dit zal maar een paar 100 euro per jaar zijn. Daarnaast wil ik graag zelfstandig zeg 20 jaar €500 per maand indexbeleggen voor mijn pensioenopbouw. Op indexfondsenvergelijken.nl komt Interactive Brokers als goedkoopste uit de bus met de hoogste opbrengst. Maar die website vind ik best ingewikkeld.

Ik lees echter ook over BrandNewDay, Meesman, Interactive Brokers en fitvermogen.nl met gemak en lage kosten. Waar ben ik nou het beste af? Het is voor een leek niet te overzien, ook al lees ik dagen allerlei posts. What to do?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 20-09-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:39
Anoniem: 479106 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:57:
Kan iemand mij helpen? Ik zit nu al dagenlang alles te lezen maar het blijft voor mij toch heel onduidelijk. Ik wil graag pensioen beleggen met jaarruimte en fiscale voordelen, maar dit zal maar een paar 100 euro per jaar zijn. Daarnaast wil ik graag zelfstandig zeg 20 jaar €500 per maand indexbeleggen voor mijn pensioenopbouw. Op indexfondsenvergelijken.nl komt Interactive Brokers als goedkoopste uit de bus met de hoogste opbrengst. Maar die website vind ik best ingewikkeld.

Ik lees echter ook over BrandNewDay, Meesman, Interactive Brokers en fitvermogen.nl met gemak en lage kosten. Waar ben ik nou het beste af? Het is voor een leek niet te overzien, ook al lees ik dagen allerlei posts. What to do?
Als je op dit onderwerp een leek bent en ook wil blijven dan zou ik dit lekker regelen bij Meesman. Makkelijker gaat het niet worden, kosten zijn laag en je hebt dan box 3 beleggen en je pensioen bij 1 aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@GoEV6 waarom niet BND dan? Dank voor je reactie!!! Ik lees iets over transactiekosten, dat betekend dat ik elke maand bij een overmaking van €500 die kosten moet betalen, is dat niet zonde of duur?

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 20-09-2023 12:08 ]

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:39
Anoniem: 479106 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:06:
@GoEV6 waarom niet BND dan? Dank voor je reactie!!! Ik lees iets over transactiekosten, dat betekend dat ik elke maand bij een overmaking van €500 die kosten moet betalen, is dat niet zonde of duur?
Omdat ik klant ben bij Meesman en niet bij BND :) . Maar BND is vergelijkbaar in dienstverlening volgens mij en ook een prima en betrouwbare partij.

En kosten maak je overal en die zijn tussen de verschillende aanbieders bij deze stortingen/bedragen in mijn ogen verwaarloosbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door GoEV6 op 20-09-2023 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Meesman is veruit het eenvoudigst voor als je een leek bent. BND heeft iets hogere kosten en ook iets meer opties die je in kan stellen (=iets ingewikkelder, maar ook meer mogelijkheden om te fine-tunen als je dat wilt).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Pistachenootje
@Anoniem: 479106 Meesman is inderdaad een prima keuze. Als je al bij een grootbank zit zou je ook gewoon de 3 NT fondsen zelfstandig bij je bank kunnen aankopen. Dat is kinderlijk eenvoudig. Is ietsje voordeliger dan Meesman.

Ik zit bij ASN en dat leek vrij duur. Dank. Ik las ook iets over risico afbouwen als je wat dichter tegen je pensioen leeftijd aankomt.. Dat kon automatisch bij bnd. Dus ik neig naar hen, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de netto opbrengst.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ASN heeft inderdaad maar een beperkt aanbod (relatief dure) eigen fondsen, niet de goedkope optie van Northern Trust fondsen die bij de grote 3 (ABN-AMRO, ING en Rabobank) wel te krijgen zijn.

BND heeft inderdaad die risicoafbouwfunctie, die nuttig kan zijn. Helaas heb je zelf niet heel veel invloed op hoe die werkt. Je kunt bijvoorbeeld niet kiezen om voor het lager risico-stuk je geld niet in obligatiefondsen maar in deposito's te (laten) stoppen, wat afhankelijk van de rentestanden en vrh interessanter zou kunnen zijn. Ook heb je geen invloed op de verhouding hoog/lager risico. Ik wil zelf op mijn pensioendatum zeker niet 100% in obligatiefondsen zitten...

[ Voor 12% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-09-2023 13:47 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Pistachenootje
Anoniem: 479106 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:28:
Ik zit bij ASN en dat leek vrij duur. Dank. Ik las ook iets over risico afbouwen als je wat dichter tegen je pensioen leeftijd aankomt.. Dat kon automatisch bij bnd. Dus ik neig naar hen, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de netto opbrengst.
ASN is niet interessant inderdaad.

Hoe ver ben je van je pensioen?

Nog 21 jaar tot aan mijn 68e levensjaar...

• Pistachenootje
Afhankelijk o.a. van je risico tolerantie moet je dan beslissen wat je gaat doen: 100% aandelen of een gedeelte in deposito's.

Bij 100% aandelen moet je goed tegen een crash kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:07
Eerste mijlpaal bereikt: zojuist mijn eerste beleggeingskeuze gemaakt! :)
Het pensioen dat ik via mijn werkgever opbouw loopt via Aegon Cappital, en daar kun je kiezen voor vrij beleggen, in plaats van de standaard waarin zij het beleggen in allerlei fondsen. Helaas niet heel veel keuze, maar naar mijn idee wel een betere keuze dan hun laten beleggen. Daarom gewijzigd naar vrij beleggen en gezorgd dat ze vanaf nu alles in een fonds stoppen dat de MSCI All Country World Net Index passief volgt (was meteen ook de enige keuze voor een passief aandelen beleggingsfonds).
Oprechte dank aan iedereen hier die de vele nuttige informatie en/of links verstrekt _/-\o_
Volgende stap: uitzoeken of ik additioneel pensioenbeleggen wil via een andere aanbieder (Aegon Cappital is me te duur), of "gewoon" beleggen, of beide.

Tja, er lijkt geen andere manier om leuk te bouwen aan je pensioen. Ik zou mijn huis versneld kunnen aflossen, maar dat wordt afgeraden. Ik ben geen fan van aandelen, maar hoe kun je anders je pensioen een beetje leuk opbouwen...

Als ik even verder reken, en ik los mijn hypotheek af van 425k, en ik doe dat in 10 jaar in plaats van 30 jaar, dan spaar ik ongeveer €170.000 uit aan rentekosten. Dat is dan een gegarandeerde opbrengst, zonder risico van crashes etc. Ik moet dan ongeveer €900 per maand extra aflossen (we lossen nu al €800 extra per maand af)

Dat is dan hetzelfde als wanneer ik €500 per maand 20 jaar beleg tegen een gemiddeld rendement van jaarlijks 5%.

Eigenlijk zou je dit ergens eens moeten laten doorrekenen want ik weer niet of ik alles wel goed uitreken... (Edit: volgens mij klopt mijn berekening niet |:( )

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 20-09-2023 15:04 ]

• Pistachenootje
Anoniem: 479106 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:47:
Tja, er lijkt geen andere manier om leuk te bouwen aan je pensioen. Ik zou mijn huis versneld kunnen aflossen, maar dat wordt afgeraden. Ik ben geen fan van aandelen, maar hoe kun je anders je pensioen een beetje leuk opbouwen...
Pensioensparen is ook een mogelijkheid. Er zijn ook deposito's via Raisin: bijvoorbeeld 5 jaar vast voor 4% in Frankrijk.

Als het goed gaat met aandelen maak je daar meer rendement mee, maar daar mag je wel ~2% belasting over betalen (VRH). Sparen wordt veel minder belast. Zo bekeken is sparen nog niet zo gek.

Het meest logische is (imo) om een gedeelte te beleggen en een gedeelte te sparen. Je doel, horizon, risicotolerantie, andere pensioenen zijn enkele van de factoren die beïnvloeden wat de ideale balans tussen beleggen en sparen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:55
Pistachenootje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:06:
[...]

Pensioensparen is ook een mogelijkheid. Er zijn ook deposito's via Raisin: bijvoorbeeld 5 jaar vast voor 4% in Frankrijk.

Als het goed gaat met aandelen maak je daar meer rendement mee, maar daar mag je wel ~2% belasting over betalen (VRH). Sparen wordt veel minder belast. Zo bekeken is sparen nog niet zo gek.

Het meest logische is (imo) om een gedeelte te beleggen en een gedeelte te sparen. Je doel, horizon, risicotolerantie, andere pensioenen zijn enkele van de factoren die beïnvloeden wat de ideale balans tussen beleggen en sparen is.
Hoewel ik het in beginsel met je eens ben is het wel goed te realiseren dat de belasting op (rendement uit) spaargeld (met de stijgende rente) komende jaren waarschijnlijk gaat stijgen. De VRH op sparen dit jaar is nog op relatief lage spaarrentes gebaseerd.

• Pistachenootje
Mania-92 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:17:
[...]
Hoewel ik het in beginsel met je eens ben is het wel goed te realiseren dat de belasting op (rendement uit) spaargeld (met de stijgende rente) komende jaren waarschijnlijk gaat stijgen. De VRH op sparen dit jaar is nog op relatief lage spaarrentes gebaseerd.
Ja die gaat iets stijgen maar de komende jaren verwacht ik nog steeds een belastingvoordeel voor sparen.

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:55
Pistachenootje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:19:
[...]

Ja die gaat iets stijgen maar de komende jaren verwacht ik nog steeds een belastingvoordeel voor sparen.
Oh absoluut. Maar als je voor de lange termijn gaat moet je je niet rijk rekenen met de huidige VRH.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Pistachenootje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:46:
[...]

ASN is niet interessant inderdaad.

Hoe ver ben je van je pensioen?
Als je puur naar kosten kijkt wellicht niet. Maar sommige mensen kijken verder dan dat.

• pentaw1nz
Patox schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:27:
[...]

Als je puur naar kosten kijkt wellicht niet. Maar sommige mensen kijken verder dan dat.
Zegt een ASN klant die het te veel moeite vindt om alles om te zetten ? :p

Het zijn juist de kosten die op long term een wereld van verschil maken.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
pentaw1nz schreef op donderdag 21 september 2023 @ 07:41:
[...]

Zegt een ASN klant die het te veel moeite vindt om alles om te zetten ? :p

Het zijn juist de kosten die op long term een wereld van verschil maken.
Nee hoor. Begin dit jaar pas ingestapt. Ik wil dat mijn geld rendeert in beleggingen en aandelen waar ik achter sta (duurzaam). Dus niet alleen kosten aspect.

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-06 12:44
Zover ik kan terugzien was dit hier nog niet gepost: Zo ziet box 3 er in 2027 uit: de hoofdlijnen. Ik was zelf nog niet bekend met dit monsterpercentage van 35%. Op die manier wordt vermogen opbouwen wel moeilijk gemaakt voor middeninkomens.

Nu mag je natuurlijk wel de verliezen aftrekken, maar zelfs dan is 35% naar mijn mening veel te hoog. Zeker als je belegd uit je netto inkomen waar al een gigantisch bedrag aan belasting over is betaald. Bovendien is de nieuwe manier van dividend belasten ook nieuw voor mij. Zeker gezien het feit dat je deze momenteel gewoon kan verrekenen 8)7

Aankomende verkiezingen gaat dit voor mij zeker een rol spelen.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

snaggyheadshot schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:15:
Tja, het is maar de vraag hoe veel water bij de wijn jouw gekozen partij zal doen op dit punt. Uiteindelijk is door de vele partijen NL gewoon een compromis sluitende overheid om maar iedereen een beetje happy te houden. Echte harde standpunten vind je niet echt terug bij het gros van de partijen (en als ze die wel hebben, dan zitten ze vaak in de opposite voor die reden - en is het maar de vraag of de lokroep van meeregeren dat niet zal aantasten).
Maar dat is natuurlijk erg off-topic ;)

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-06 12:44
Bovendien kan ik nergens anders dan in het gerefereerde blog-artikel het percentage van 35% terugvinden. Dus geen idee waar dat vandaan komt. Bovendien, zoals het artikel zelf al aangeeft:
Het totaal belast bedrag wordt nog verlaagd met het heffingsvrije inkomen, waardoor de uiteindelijke heffing lager wordt. Het is nog niet bekend hoe hoog het heffingsvrije inkomen wordt.
Maar zelfs dan. Mijn donkerbruin vermoeden is dat het er eerder moeilijker dan gemakkelijker op gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-06 16:57
snaggyheadshot schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:29:
Bovendien kan ik nergens anders dan in het gerefereerde blog-artikel het percentage van 35% terugvinden. Dus geen idee waar dat vandaan komt. Bovendien, zoals het artikel zelf al aangeeft:

[...]

Maar zelfs dan. Mijn donkerbruin vermoeden is dat het er eerder moeilijker dan gemakkelijker op gaat worden.
Er staat ook stel 35%. Volgens mij is het puur voor het rekenvoorbeeld

• HandyLumberjack
snaggyheadshot schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:15:
Zover ik kan terugzien was dit hier nog niet gepost: Zo ziet box 3 er in 2027 uit: de hoofdlijnen. Ik was zelf nog niet bekend met dit monsterpercentage van 35%. Op die manier wordt vermogen opbouwen wel moeilijk gemaakt voor middeninkomens.

Nu mag je natuurlijk wel de verliezen verliezen, maar zelfs dan is 35% naar mijn mening veel te hoog. Zeker als je belegd uit je netto inkomen waar al een gigantisch bedrag aan belasting over is betaald. Bovendien is de nieuwe manier van dividend belasten ook nieuw voor mij. Zeker gezien het feit dat je deze momenteel gewoon kan verrekenen 8)7

Ik heb geen problemen met 30-35% belasting, maar dan wel op het daadwerkelijke reëele rendement.

Met de huidige plannen zijn box 2 en pensioen beleggen toch interessante alternatieven.

Dan kun je gelijk de betaalde belasting gedeeltelijk compenseren met toeslagen.

Pagina: 1 ... 24 ... 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.