Niet letterlijk het een of het ander, maar wel het niet verbrassen. Dat ben ik verder in de familie ook nooit tegengekomen, ook de grootouders van beide kanten hadden wel spaarpotjes of schonken 'met de warme hand' aan de kleinkinderen (waaronder ikzelf). Mijn ouders hebben alleen wat kleins bijgedragen voor die generatie, echt een ander verhaal.
Mijn ouders gaan mij en mijn zusjes/broers ook niet veel nalaten, maar zijn nu wel lekker aan t genieten. Pakken vakantie wanneer het kan, kopen af en toe wat leuks voor hun zelf. Vind ik vele male belangrijker dat dat ik over 20 jaar een ton of 4 van hun woning moet verdelen met 3 broers/zussen. Hoop dat ze alles zelf opmaken, huis verkopen, laatste jaren huren en geld op verbrassen aan nog leuke tripjes en dergelijke.
Dat is ook niet wat ik bedoel, genieten is zeker belangrijk en dat deden mijn ouders ook. Alleen heb ik het over de overtreffende vorm waarbij er geld ging naar zaken waar ze niks aan hadden, slechts 1 voorbeeld: ze gingen opeens stapels kunst op Ebay kopen en dat vrij snel weer weggeven aan de kringloop of vage kennissen omdat ze het toch niet zo mooi vonden (en niet eens zelf weer verhandelen). Dan heb ik het over vele duizenden euro's per jaar, niet even een miskoopje of zo. En steevast naar de duurste winkels voor boodschappen (maandelijks ver boven de 1000 euro zag ik later) maar wel bij de Tinq tanken voor een paar cent verschil...
Bijna alles wat ze hadden opgebouwd toen het 'wat beter ging' om het simpel te zeggen is in hun laatste levensfase op een verknipte manier verdampt. De achtergrond is vrij complex en niet relevant voor dit topic, maar waar het op neerkomt is dat ik ook het risico wil vermijden dat ik in een 'slechtere staat' mijn kapitaal verbras, meer dan alleen voor een beetje genieten zeg maar. En dat komt ook niet letterlijk vanuit dat
ik nou minder geld kreeg of niet, meer het grote plaatje. Ik wil daarentegen uiteindelijk wat groots nalaten voor de toekomstige generaties, hopelijk wat meer dan bijvoorbeeld alleen een bijdrage in de studie en woning e.d.