PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Het belangrijkste nadeel van pijler 3 is de flexibiliteit die je inlevert. Het is voor ieder een keuze of dat opweegt tegen de VRH-vrijstelling (en de uitgestelde IB).
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Denk ook aan mensen die eerder willen stoppen met werken. bijvoorbeeld 10-15 jaar voor de pensioendatum. Dan is het best handig om pijler 3 maximaal te gebruiken nu omdat je 10-15 jaar voor pensioendatum geen inleg meer hebt via het pensioen via je werk.pentaw1nz schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:48:
[...]
Vind je dat geen overkill?
Of heb je zelf geen goed pensioen?
Vanuit mijn werk (overheid) heb ik een prima pensioen dat mij (als het over 35 jaar nog bestaat) een mooie uitkering per maand uitbetaald.
Wel moet je dan natuurlijk zorgen dat je de periode naar de pensioendatum ook goed kunt overbruggen.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
[ Voor 7% gewijzigd door Janpietertje89 op 18-08-2023 19:19 ]
Nee dat is pijler 2.Janpietertje89 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:18:
Gebruik je pijler 3 niet automatisch zo ongeveer helemaal als je fulltime in loondienst bent? Heb er een tijd geleden wel eens naar gekeken maar volgensmij had ik nog maar een paar tientjes over ofzo om eventueel te pensioenbeleggen.
Zeker nu met het nieuwe stelsel zul je in pijler 3 heel veel jaarruimte hebben.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Dat ligt helemaal aan je werkgever. De regelingen die ik gewend ben zijn vrij slecht en dan is er altijd wel veel jaarruimte.Janpietertje89 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:18:
Gebruik je pijler 3 niet automatisch zo ongeveer helemaal als je fulltime in loondienst bent? Heb er een tijd geleden wel eens naar gekeken maar volgensmij had ik nog maar een paar tientjes over ofzo om eventueel te pensioenbeleggen.
Zo, net even gekeken, dat scheelt nogal.de Peer schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:22:
[...]
Nee dat is pijler 2.
Zeker nu met het nieuwe stelsel zul je in pijler 3 heel veel jaarruimte hebben.
Klopt. het kan maar zo 10x zo hoog zijn als eerder. Ik ben ook in loondienst en kan/mag dit jaar 11.000 euro inleggen en ga dat ook doen.Janpietertje89 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:44:
Jezus dat scheelt inderdaad gigantisch. Weet zeker dat het een paar jaar geleden nog tientjeswerk was. Toch maar eens in gaan verdiepen. In mijn herinnering is Meesman een interessante partij hiervoor wat betreft zo passief mogelijk en lage kosten.
Meesman, BND of DeGiro worden vaak genoemd als interessante partijen hiervoor.
Als je bij de overheid of andere toko met goede CAO zit heb je meestal meer geluk met pijler 2.Janpietertje89 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:18:
Andere scenario’s mag je bijna alles zelf inleggen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Bijzonder dat je een +1 krijgt, geen idee waarom, maar hij is je gegund.pentaw1nz schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:48:
[...]
Vind je dat geen overkill?
Of heb je zelf geen goed pensioen?
Vanuit mijn werk (overheid) heb ik een prima pensioen dat mij (als het over 35 jaar nog bestaat) een mooie uitkering per maand uitbetaald.
Daarnaast ben ik passief aan het beleggen, voor een potje dat ik over 20/30 jaar zelf (langzaam) kan gebruiken voor andere dingen.
Daarnaast ook nog zelf pensioen beleggen lijkt me too much. Ik gebruik dat geld liever nu om van te leven.
Tenzij dit je enige pensioen is of je geen goed pensioen hebt.
Ik ben zzp-er, dus ik moet mijn eigen pensioen regelen.
Zo luxe als bij de overheid zijn pensioenen nergens volgens mij, maar tot nu toe heb ik niets te klagen.
De pensioenen die ik heb van mijn oude werkgevers zijn vrij waardeloos. Ze hebben teleurstellende rendementen (zachtjes uitgedrukt) t.o.v. passief wereldwijd gespreid beleggen.
Dit jaar kon ik met de nieuwe regelgeving ongeveer 56k inleggen (36k jaarruimte en 20k reserveringsruimte die nu 10 jaar teruggaat). Daarvan komt de helft terug via de belasting.
Ik zit in een ruim jasje (richting FO, als 55 jarige) waardoor dit makkelijk kan. Ik zou liefst nog veel meer inleggen, maar staat de regelgeving niet toe.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Ik geef hem zelfs nog één als het konpoehee schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:20:
[...]
Bijzonder dat je een +1 krijgt, geen idee waarom, maar hij is je gegund.
De redenatie is ook helemaal niet zo gek zoals jij doet overkomen, want we hebben in Nederland al zoiets als AOW, daar kun je prima van leven.
Daarbovenop een heel toeslagencircus, waar je echter vaak alleen voor in aanmerking komt als je weinig inkomen en spaargeld hebt.
Mocht dat vervallen, dan zal er wel weer iets voor in de plaats komen.
Uiteraard, wil je een beetje fatsoenlijk eerder kunnen stoppen moet je iets erbij regelen.
Maar voor de rest...
Je leeft nú en ik zou dus ook pas geld voor je oudedagsvoorziening opzij zetten als dat geld is waar je op dit moment écht geen doel voor hebt.
In vino veritas, in aqua sanitas
Bedankt. Daar doe ik het ook voor, de plusjes.poehee schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:20:
[...]
Bijzonder dat je een +1 krijgt, geen idee waarom, maar hij is je gegund.
Ik ben zzp-er, dus ik moet mijn eigen pensioen regelen.
Zo luxe als bij de overheid zijn pensioenen nergens volgens mij, maar tot nu toe heb ik niets te klagen.
De pensioenen die ik heb van mijn oude werkgevers zijn vrij waardeloos. Ze hebben teleurstellende rendementen (zachtjes uitgedrukt) t.o.v. passief wereldwijd gespreid beleggen.
Dit jaar kon ik met de nieuwe regelgeving ongeveer 56k inleggen (36k jaarruimte en 20k reserveringsruimte die nu 10 jaar teruggaat). Daarvan komt de helft terug via de belasting.
Ik zit in een ruim jasje (richting FO, als 55 jarige) waardoor dit makkelijk kan. Ik zou liefst nog veel meer inleggen, maar staat de regelgeving niet toe.
Het was gewoon uit interesse bedoeld overigens. Ik redeneer natuurlijk meer vanuit mijn eigen situatie, waarin ik een pensioen heb via ABP.
Om daarbij ook nog eens zelf te gaan pensioenbeleggen, naast mijn passieve beleggingen in indexfondsen, leek me een overkill. Maar je zit in een hele ander situatie, dus het is me duidelijk
Moet zelf t.z.t. maar eens kijken hoe ik mijn belastbaar inkomen kan verlagen en vermogensheffingen zo laag mogelijk kan maken. Nu speelt dat voor mij nog niet.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Hoezo speelt het nog niet voor je? Je betaald nu geen inkomstenbelasting?pentaw1nz schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:05:
[...]
Bedankt. Daar doe ik het ook voor, de plusjes.
Het was gewoon uit interesse bedoeld overigens. Ik redeneer natuurlijk meer vanuit mijn eigen situatie, waarin ik een pensioen heb via ABP.
Om daarbij ook nog eens zelf te gaan pensioenbeleggen, naast mijn passieve beleggingen in indexfondsen, leek me een overkill. Maar je zit in een hele ander situatie, dus het is me duidelijk
Moet zelf t.z.t. maar eens kijken hoe ik mijn belastbaar inkomen kan verlagen en vermogensheffingen zo laag mogelijk kan maken. Nu speelt dat voor mij nog niet.
Overigens hoeft het niet naast je huidige passieve beleggingen maar kan het ook in plaats van je passieve beleggingen wat belasting technisch best logisch kan zijn als je doel van deze beleggingen "een potje voor later" is.
Jawel, maar geen vermogensbelasting. Voor mijn belastbaar inkomen heb ik nu denk ik niet zo heel veel opties.Janpietertje89 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:50:
[...]
Hoezo speelt het nog niet voor je? Je betaald nu geen inkomstenbelasting?
Overigens hoeft het niet naast je huidige passieve beleggingen maar kan het ook in plaats van je passieve beleggingen wat belasting technisch best logisch kan zijn als je doel van deze beleggingen "een potje voor later" is.
Ik heb sinds 4 jaar een koopwoning waarin ik doorlopend veel heb geïnvesteerd.
Sinds een jaar ook aan het beleggen.
Pensioen via mijn werk is voor mij prima.
Ik begrijp wat je zegt over het passieve beleggen, echter weet ik nog niet precies hoe ik het wil aanpakken. Mijn doel was om in ieder geval vast te beginnen met beleggen, voor langere termijn, om wat kapitaal op te bouwen. Ik leg dus maandelijks in, met een lange horizon. Of dat 15 of 30 jaar wordt hangt af van hoe mijn leven zich verder ontwikkelt.
Weet namelijk nog niet of ik dit doe om eerder te stoppen met werken, minder te gaan werken, of een droom te verwezenlijken zoals een boerderij verbouwen met woongelegenheid voor mijn ouders er bij
[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 18-08-2023 23:13 ]
Qua toeslagencircus ben ik het helemaal met je eens.JohanNL schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:48:
[...]
Ik geef hem zelfs nog één als het kon
De redenatie is ook helemaal niet zo gek zoals jij doet overkomen, want we hebben in Nederland al zoiets als AOW, daar kun je prima van leven.
Daarbovenop een heel toeslagencircus, waar je echter vaak alleen voor in aanmerking komt als je weinig inkomen en spaargeld hebt.
Uiteraard, wil je een beetje fatsoenlijk eerder kunnen stoppen moet je iets erbij regelen.
Maar voor de rest...
Je leeft nú en ik zou dus ook pas geld voor je oudedagsvoorziening opzij zetten als dat geld is waar je op dit moment écht geen doel voor hebt.
Toch zien ik wel een rol voor extra pensioen beleggen als je de doelstelling hebt om FO te worden, ook als je voldoende pensioen hebt opgebouwd.
Je kunt namelijk dit extra potje ook voor je pensioendatum laten uitbetalen in delen. Als je na je FO datum geen inkomsten in box 1 hebt kun je jaarlijks €8300,- uitbetalen waar je enkel maximaal 20% revisie rente aan belasting over betaald en een klein beetje ZVW. Dat is minder dan je nu aan loonbelasting zou moeten betalen. Ook zit je niet met de jaarlijkse box 3 belasting.
Dus een leuk fiscaal voordeel.
(Tenzij de overheid, de regels tussentijds aangepast)
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
De AOW is in de loop van de jaren anders behoorlijk uitgekleed. Niet voor niets heeft bijna elke arbeiderstak een sector- of bedrijfspensioen als toevoeging. Met een pure AOW, zonder verdere pensioenen, spaargeld of beleggingen is het wel erg karig. Ook al krijg je dan wellicht toeslagen.JohanNL schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:48:
...want we hebben in Nederland al zoiets als AOW, daar kun je prima van leven.
(dat is echter wel een discussie die beter in een ander topic past).
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Van de AOW kun je prima leven? Dat betwijfel ik. Heb je een bron daarvoor? Ik vind alleen schrijnende gevallen. Met allerlei toeslagen kom je een stukje verder, maar de overheid heeft er voor gezorgd dat je wel uitkijkt voordat je daar aan begint.JohanNL schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:48:
[...]
Ik geef hem zelfs nog één als het kon
Maar voor de rest...
En ik mis niets in het huidige leven (druk, en investeer liever in kennis dan in spullen of dure vakanties), dus kan ik volledige inleggen in mijn pensioen. Ik vind pensioen trouwens WEL een doel.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Dat kan maar dan moet je zelf in 2 of 3 fondsen beleggen. En die studie laat zien dat mensen gemiddeld genomen betere resultaten halen als ze in 1 'all in one' fonds beleggen. Vandaar dat een constructie zoals Meesman (3 fondsen in 1) een betere keuze kan zijn voor de gemiddelde belegger, ondanks de iets hogere kosten.Anoniem: 1943460 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:14:
[...]
Je kan toch gewoon zelf in een index beleggen? Nu betaal je extra fee voor de tussenpersoon terwijl je het gewoon zelf kan regelen.
Nou zijn allocation funds strict genomen fondsen die een wereld fonds met obligaties combineren maar voor iemand met een 100% aandelen allocatie is het Meesman fonds ook een voorbeeld.Time and again, we have found that investors in allocation funds capture a greater share of the funds’ total returns. Why? They are designed to be all-in-one holdings given they span multiple asset classes and rebalance on a regular basis, sparing investors from having to do much maintenance. Allocation funds also help mitigate the risk of mental-accounting mistakes that investors are prone to, such as buying more of a high-performing stand-alone strategy and selling a lagging one when they should be doing the opposite. Allocation funds combine these separate strategies to form a cohesive whole, and thus the performance divergences that otherwise might push investors’ buttons are largely unseen.
Hoe kun je voorkomen dat je de besproken fouten maakt? Alle regels van Bogle eigenlijk; maak een goed plan, hou vast aan je plan, herbalanceer zoals je je hebt voorgenomen, etc. (of het lukt is een tweede natuurlijk)
Anoniem: 1943460
Dus als particuliere belegger kan ik niet in een 'all of one' fonds beleggen? En dit kan enkel via Meesman?Pistachenootje schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:46:
[...]
Dat kan maar dan moet je zelf in 2 of 3 fondsen beleggen. En die studie laat zien dat mensen gemiddeld genomen betere resultaten halen als ze in 1 'all in one' fonds beleggen. Vandaar dat een constructie zoals Meesman (3 fondsen in 1) een betere keuze kan zijn voor de gemiddelde belegger, ondanks de iets hogere kosten.
Kan wel, bijvoorbeeld VWCE. Maar door het dividendlek zit je dan ongeveer op dezelfde kosten als Meesman.Anoniem: 1943460 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:45:
[...]
Dus als particuliere belegger kan ik niet in een 'all of one' fonds beleggen? En dit kan enkel via Meesman?
Er zijn ook Vanguard Life Strategy funds die wereldwijde aandelen combineren met obligaties. Hebben helaas ook dividend lekkage. En obligaties natuurlijk relatief minder interessant dan sparen i.v.m. VRH.
Helemaal zélf beleggen op de beurs kun je ook weer niet, je hebt toch altijd een partij nodig die dit voor je doet.Anoniem: 1943460 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:45:
[...]
Dus als particuliere belegger kan ik niet in een 'all of one' fonds beleggen? En dit kan enkel via Meesman?
Tenminste, dit leek je eerder te suggereren.
Verder heb je natuurlijk wel een punt dat er wel een aantal mogelijkheden zijn die qua kosten lager zitten dan meesman.
Met een klein beetje moeite heb je dan hetzelfde voor minder, met een uiteindelijk hoger verwacht resultaat.
Let inderdaad wel op dividendlekkage zoals @Pistachenootje ook zegt, wat in feite weer indirecte kosten zijn.
Als je genoegen neemt met aanzienlijk minder diversificatie, dan kan het zelfs nog veel goedkoper en heb je ook een hoger verwacht rendement.
In theorie wel. In de praktijk komt er gemiddeld genomen wat anders uit volgens het eerder besproken onderzoek van Morningstar. Hoe meer volatiele onderdelen (denk EM, small cap) hoe groter de kans op 'behavioral errors'.JohanNL schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:05:
[...]
Verder heb je natuurlijk wel een punt dat er wel een aantal mogelijkheden zijn die qua kosten lager zitten dan meesman.
Met een klein beetje moeite heb je dan hetzelfde voor minder, met een uiteindelijk hoger verwacht resultaat.
Dus jij beweert dat je via een tussenpersoon (waar zouden ze toch aan verdienen?) de beste deal hebt? In plaats van het zelf te doen?Pistachenootje schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:01:
[...]
Kan wel, bijvoorbeeld VWCE. Maar door het dividendlek zit je dan ongeveer op dezelfde kosten als Meesman.
Er zijn ook Vanguard Life Strategy funds die wereldwijde aandelen combineren met obligaties. Hebben helaas ook dividend lekkage. En obligaties natuurlijk relatief minder interessant dan sparen i.v.m. VRH.
Wat de onderzoeken van Morningstar laten zien is dat gemiddeld genomen de meeste mensen beter af waren met een totaal fonds dan met losse fondsen omdat ze minder foutjes maakten die ze rendement kostten. Afgaande op de getallen die ik daar zie zijn de kosten van die foutjes gemiddeld genomen wat groter dan de extra kosten die Meesman rekent t.o.v. bijvoorbeeld ABN/Northern Trust.Anoniem: 1943460 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:53:
[...]
Dus jij beweert dat je via een tussenpersoon (waar zouden ze toch aan verdienen?) de beste deal hebt? In plaats van het zelf te doen?
Als we even een stapje terug doen, wat je oorspronkelijk zei was: "Iedereen heeft het over Meesman, terwijl ook hier heel veel betere alternatieven zijn (zoals zelf in een index beleggen)."
Zie je dat het wat genuanceerder ligt? Ja, Meesman is wat duurder maar ze nemen je ook wat werk uit handen en dat kan je wat opleveren. Meesman is dus voor veel mensen een prima keuze imo. Grootbank/3 NT fondsen ook trouwens maar wel een grotere kans op de behavioral errors waar Morningstar over schrijft.
Binnenkort komt er een podcast van Ben Felix waarin ze op dit onderzoek zullen ingaan.
Edit. Een andere manier om hetzelfde te zeggen: Indexfondsenvergelijken.nl laat verwachte rendementen zien als mensen nooit behavioral errors maken. In de praktijk blijkt echter dat de meeste mensen ze wel maken. De kosten daarvan worden niet meegenomen in de vergelijking.
[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 19-08-2023 20:40 ]
Laatst belde de ING of ik niet wat met mijn spaargeld wilde doen.. toevallig sta ik ook op het punt om daar geld weg te halen vanwege de gierige rente. Zullen zeker meer mensen doen, waarom de ING pro-actief in contact komt?
Kia Niro-EV 2024
Heel veel tekst maar je geeft geen antwoord op de vraag: ben je bij Meesman goedkoper uit in plaats van zelf rechtstreeks te beleggen in een index fonds? Of een ‘all of one’ fonds? Ja of nee?Pistachenootje schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:30:toon volledige bericht
[...]
Wat de onderzoeken van Morningstar laten zien is dat gemiddeld genomen de meeste mensen beter af waren met een totaal fonds dan met losse fondsen omdat ze minder foutjes maakten die ze rendement kostten. Afgaande op de getallen die ik daar zie zijn de kosten van die foutjes gemiddeld genomen wat groter dan de extra kosten die Meesman rekent t.o.v. bijvoorbeeld ABN/Northern Trust.
Als we even een stapje terug doen, wat je oorspronkelijk zei was: "Iedereen heeft het over Meesman, terwijl ook hier heel veel betere alternatieven zijn (zoals zelf in een index beleggen)."
Zie je dat het wat genuanceerder ligt? Ja, Meesman is wat duurder maar ze nemen je ook wat werk uit handen en dat kan je wat opleveren. Meesman is dus voor veel mensen een prima keuze imo. Grootbank/3 NT fondsen ook trouwens maar wel een grotere kans op de behavioral errors waar Morningstar over schrijft.
Binnenkort komt er een podcast van Ben Felix waarin ze op dit onderzoek zullen ingaan.
Edit. Een andere manier om hetzelfde te zeggen: Indexfondsenvergelijken.nl laat verwachte rendementen zien als mensen nooit behavioral errors maken. In de praktijk blijkt echter dat de meeste mensen ze wel maken. De kosten daarvan worden niet meegenomen in de vergelijking.
Het is dus niet zo zwart wit.Anoniem: 1943460 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:55:
[...]
Heel veel tekst maar je geeft geen antwoord op de vraag: ben je bij Meesman goedkoper uit in plaats van zelf rechtstreeks te beleggen in een index fonds? Of een ‘all of one’ fonds? Ja of nee?
Je kunt bij meesman goedkoper uit zijn ja. Maar als je goede keuzes maakt bij het zelf kopen dan kan dat juist goedkoper uitpakken.
Meesman neemt veel uit handen en kan zeker voor beginners een verstandige keuze zijn, juist doordat het simpel en overzichtelijk is.
Hierop aanvullend, het gaat vaak mis zodra de koersen extreme cijfers laten zien of als een bepaalde index het tijdje niet goed doet. Bij diep rood of zogenaamde “te hoge prijzen” beginnen veel mensen rare dingen te doen. Dingen als niet meer bijkopen, proberen te timen, wachten op betere koersen, etc. Idem zie je bij een index die het niet goed doet, EM is een klassiek voorbeeld om die maar uit je portefeuille te doen omdat deze al een jaartje rood scoort.de Peer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:01:
[...]
Het is dus niet zo zwart wit.
Je kunt bij meesman goedkoper uit zijn ja. Maar als je goede keuzes maakt bij het zelf kopen dan kan dat juist goedkoper uitpakken.
Meesman neemt veel uit handen en kan zeker voor beginners een verstandige keuze zijn, juist doordat het simpel en overzichtelijk is.
De verleiding om andere beslissingen te nemen is (sterk) aanwezig als je steeds zelf periodiek je stukken koopt en daarmee introduceer je ook risico’s die veelvuldig slechter uitpakken dan dat ze goed doen.
Daarom dus Meesman of bij 1 van de drie groot banken icm periodiek beleggen op basis van je tegenrekening zodat je niet in de verleiding komt
FTFYMiki schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:11:
[...]
[…]
EM is een klassiek voorbeeld om die maar uit je portefeuille te doen omdat deze al een jaartje rood scoort 13 jaar minder performt.
[…]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 20-08-2023 06:23 ]
De tekst was nodig om jou een nauwkeurig en genuanceerd antwoord te geven. Jammer dat je zo reageert. Maar goed, als je een simpel antwoord wil: ik verwacht dat de gemiddelde belegger ietsje meer rendement zal halen bij Meesman.Anoniem: 1943460 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:55:
[...]
Heel veel tekst maar je geeft geen antwoord op de vraag: ben je bij Meesman goedkoper uit in plaats van zelf rechtstreeks te beleggen in een index fonds? Of een ‘all of one’ fonds? Ja of nee?
Leuk voorbeeld uit het onderzoek: EM had over de afgelopen 10 jaar gemiddeld 1.69% rendement per jaar. De gemiddelde investeerder haalde 0%. Waarom? vooral slechte timing met in- en uitstappen. Deze bevinding staat trouwens niet op zich, het is al vaker aangetoond dat mensen hier over het algemeen slecht in zijn.
Rustagh... Men geeft hier met goede intenties input, feedback etc. Ik snap dat je antwoorden zoekt maar je eisende toon helpt hier niet bij.Anoniem: 1943460 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:55:
[...]
Misschien even wat zelfonderzoek doen? Voer jouw scenarios in op https://www.indexfondsenvergelijken.nl en ondervind zelf of het beter of nadeliger is.
Uitstappen uit EM of juist volledig in EM ís een optie daar bijvoorbeeld, ook al zat je oorspronkelijk in het all-in-one fonds.
Aangezien het 'probleem' wat jullie beschrijven bij de belegger zelf ligt, kan Meesman daar ook helemaal geen bescherming tegen bieden, die voeren enkel uit.
Sinds een jaar ofzo zijn de losse subfondsen van Meesman gesloten voor nieuwe inleg, tenzij je al in die fondsen zit. Voor een aanzienlijk deel van de klanten zal dat dus niet spelen.JohanNL schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:43:
Alleen kun je je bij Meesman natuurlijk ook gaan ' misdragen ' op diverse manieren.
Uitstappen uit EM of juist volledig in EM ís een optie daar bijvoorbeeld, ook al zat je oorspronkelijk in het all-in-one fonds.
Aangezien het 'probleem' wat jullie beschrijven bij de belegger zelf ligt, kan Meesman daar ook helemaal geen bescherming tegen bieden, die voeren enkel uit.
Doet er eigenlijk verder niet toe, was slechts een voorbeeld.G83 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:56:
[...]
Sinds een jaar ofzo zijn de losse subfondsen van Meesman gesloten voor nieuwe inleg, tenzij je al in die fondsen zit. Voor een aanzienlijk deel van de klanten zal dat dus niet spelen.
Je kunt ook bijvoorbeeld al je beleggingen verkopen en bij een andere partij in iets als crypto gaan stoppen.
Meesman kan je daar niet tegen beschermen.
Maar ik wil best geloven dat het voor sommigen kan werken natuurlijk.
Ik durf wel te stellen dat mensen die daar graag van willen afwijken toch al geen interesse hebben in dit type beleggingsproduct.
Wat pistache zegt is toepasbaar op mij.. met name via de Rabobank heb ik soms nog eens een sterke neiging om te switchen of individuele aandelen aan te kopen.
Via ING.
SC en EM zijn er door, world staat al 11 dagen op "wachten op uitvoering"
Ik hoor klachten van deze orde alleen voorbijkomen bij INGpentaw1nz schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:34:
Meer mensen weer mast van NT orders die niet worden doorgevoerd?
Via ING.
Precies. Ik denk dat hier vaak wordt onderschat hoeveel tijd, moeite en aandacht sommige mensen hier in willen steken. Zelf geloof ik echt in passief beleggen en dat doe ik uitsluitend via Meesman (Wereldwijd Totaal). Zij nemen je eigenlijk alles uit handen, inleg gaat maandelijks automatisch en een extra inleg is zo gedaan.Zr40 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:29:
Inderdaad, dat kan niemand. Maar het is wel een aanbieder die het makkelijk maakt om het wél goed te doen door niets anders dan dat aan te bieden.
Ik durf wel te stellen dat mensen die daar graag van willen afwijken toch al geen interesse hebben in dit type beleggingsproduct.
Wellicht is er iets op het kostenaspect iets van winst te behalen door alles zelf te doen, maar ik heb er geen behoefte aan er meer tijd in te steken. Dat aspect wordt hier nog al eens onderschat, denk ik. Dat bedoel ik overigens helemaal niet verwijtend naar wie dan ook, maar is gewoon een constatering.
De extra tijd die je kwijt zou zijn bij de alternatieven wordt echt zwaar overschat door de '' meesmannen '' hier.
Maar ieder zijn keuze natuurlijk.
Mwah, het zit hem denk ik niet zo in de tijd die het kost (telt ook mee), maar ook het idee dat je dingen zelf moet regelen. Daar heb ik geen zin in. Vind het prettig om te weten dat Meesman dat voor mij regelt en in de gaten houdt en ik daar zelf niets voor hoef te doen. Ik kan me best voorstellen dat er meer mensen deze opvatting hebben. Die mensen reageren hier alleen niet zo vaak denk ik. Zelf doe ik dat namelijk ook vrijwel nooit, maar nu dacht ik toch eens mijn visie te delenJohanNL schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:31:
Best wel tegenstrijdig dan dat je dan wel bereid bent discussiefora zoals deze af te struinen en zelfs inhoudelijk reageert, nietwaar?
De extra tijd die je kwijt zou zijn bij de alternatieven wordt echt zwaar overschat door de '' meesmannen '' hier.
Ik lees hier af en toe eens mee, maar afstruinen is een groot woord voor iemand met een handje vol posts in 14 jaar
was hier juist sneller dan normaal.pentaw1nz schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:34:
Meer mensen weer mast van NT orders die niet worden doorgevoerd?
Via ING.
op de 16e staan mijn automagische orders, 18e was alles al uitgevoerd.
PSN
Het ligt er natuurlijk ook aan om hoeveel geld het gaat.JohanNL schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:31:
Best wel tegenstrijdig dan dat je dan wel bereid bent discussiefora zoals deze af te struinen en zelfs inhoudelijk reageert, nietwaar?
Bespaar je een x bedrag maar moet je er daardoor y tijd instoppen wat resulteert in een "uurloon" van 10 euro, dan begrijp ik het eerder dat mensen voor iets makkelijkers kiezen dan mensen die wellicht een "uurloon" van 500+ euro/uur kunnen creëren door wat moeite te doen (tenzij dat voor die mensen ook peanuts is
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 21-08-2023 16:47 ]
Ik denk dat we het eerlijk gezegd niet eens over uren hoeven te hebben, ook niet over de gehele beleggingshorizon van bijvoorbeeld 20 jaar.rube schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:23:
[...]
Het ligt er natuurlijk ook aan om hoeveel geld het gaat.
Bespaar je een x bedrag maar moet je er daardoor y tijd instoppen wat resulteert in een "uurloon" van 10 euro, dan begrijp ik het eerder dat mensen voor iets makkelijkers kiezen dan mensen die wellicht een "uurloon" van 500+ euro/uur kunnen creëren door wat moeite te doen (tenzij dat voor die mensen ook peanuts is)
Een automatisch inleg-proces kun je namelijk ook bij de meeste andere aanbieders instellen, wat je dan nog wel moet doen is je indeling bepalen.
Maar mensen die een uurloon hebben van iets als €500 - of in die orde - en geen kennis/vakgebied of passie hebben met beleggen, die laten het sowieso uitbesteden.
Als je de documentatie doorneemt zul je zien dat je nooit verzekerd bent van de koers waartegen je aankoopt.JK90 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:09:
Is het logisch dat ik bij Rabobank na een aankoop order van NT (die bijna 5 dagen duurde) al een negatief verschil heb van een paar euro? De koers is gestegen sinds ik de order plaatste, dus het komt denk ik of omdat ze bepaalde kosten eraf halen of omdat ze voor duurder inkopen om zeker te zijn dat de order er door komt? Kan het niet zo snel zien...
Dit door de verwerkingstijd die ze nemen.
Soms de koers van 2 dagen na je order, soms de koers van morgen, soms de koers van over 4 dagen.
Echter zal dit geen donder uitmaken als je 20 jaar lang passief gaat beleggen, tenzij je er nu direct een miljoen in hebt gepompt. Dan is het ff zuur.
Bedankt! Nee dat begrijp ik maar ik wilde het gewoon even snappen als beginnend passief belegger die het nu nog ff interessant vindt om te volgen maar het straks lekker met rust gaat latenpentaw1nz schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:16:
[...]
Als je de documentatie doorneemt zul je zien dat je nooit verzekerd bent van de koers waartegen je aankoopt.
Dit door de verwerkingstijd die ze nemen.
Soms de koers van 2 dagen na je order, soms de koers van morgen, soms de koers van over 4 dagen.
Echter zal dit geen donder uitmaken als je 20 jaar lang passief gaat beleggen, tenzij je er nu direct een miljoen in hebt gepompt. Dan is het ff zuur.
Heeft de rabo niet een transactie log?JK90 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:09:
Is het logisch dat ik bij Rabobank na een aankoop order van NT (die bijna 5 dagen duurde) al een negatief verschil heb van een paar euro? De koers is gestegen sinds ik de order plaatste, dus het komt denk ik of omdat ze bepaalde kosten eraf halen of omdat ze voor duurder inkopen om zeker te zijn dat de order er door komt? Kan het niet zo snel zien...
Dan kun je precies zien tegen welke koers en welke dag de transactie is uitgevoerd.
PSN
Een aandelenfonds koop je niet via een reguliere bied/laat markt op de beurs, dat is de essentie ervan en maakt het mogelijk om fractioneel in te leggen. Er geldt doorgaans een dagkoers die wordt toegepast op de dag van aanvraag, de doorlooptijd heeft daar verder geen effect op. Weet je zeker dat het klopt dat de koers inderdaad gestegen is en dat je niet net voor de dip zat?JK90 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:09:
Ik heb vrijwel nooit de exacte koers die gold op de datum van aanmaken van de order.The Third Man schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:34:
[...]
Een aandelenfonds koop je niet via een reguliere bied/laat markt op de beurs, dat is de essentie ervan en maakt het mogelijk om fractioneel in te leggen. Er geldt doorgaans een dagkoers die wordt toegepast op de dag van aanvraag, de doorlooptijd heeft daar verder geen effect op. Weet je zeker dat het klopt dat de koers inderdaad gestegen is en dat je niet net voor de dip zat?
Zit het verschil niet in de transactiekosten?YakuzA schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:29:
[...]
Heeft de rabo niet een transactie log?
Dan kun je precies zien tegen welke koers en welke dag de transactie is uitgevoerd.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Let ook op dat de meest recente koers nu (op donderdag) van dinsdag is. De prijs loopt namelijk altijd minstens een dag achter, dus ik voorspel (kijk in m'n glazen bol) dat je NT fondsen vandaag, morgen én maandag weer gaan stijgen! Met in totaal misschien wel richting de +2%!(!)!
Dat zou je idd in een transactie log verwachten te zien.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:54:
[...]
Zit het verschil niet in de transactiekosten?
Zie via google dat rabo idd 0,1% transactiekosten rekent oid??
PSN
Bij mijn order staat dit:
€ 13,0535 24-08-2023 , 09:57:54:573
Volgens mij is het trouwens nu bijgewerkt, er stond eerder (vlak na aankoop echt -5 euro oid) en nu is mijn portefuille maar 60 cent lager dan aankoopbedrag.
Edit: en dat matcht precies met die 0.1%
[ Voor 5% gewijzigd door JK90 op 24-08-2023 11:45 ]
Jup, Rabo rekent transactiekosten, waarbij die 0,1% goed zou kunnen kloppen, en trekt die van de inleg af. Dus als je een koop order voor €100 doet wordt er effectief maar voor €99,90 aangekocht en de overige €0,10 steekt Rabo in eigen zak. Waarbij ze v.w.b. het rendement wel met een inleg van €100 rekenen en je alleen daardoor al in principe vanaf het aanmaken van de transactie al een negatief rendement hebt.YakuzA schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:12:
[...]
Dat zou je idd in een transactie log verwachten te zien.
Zie via google dat rabo idd 0,1% transactiekosten rekent oid??
Edit:
Oh wacht, er gold natuurlijk ook nog een minimum aan transactiekosten, 0,1% met minimum van €0,05 (even opgezocht).
[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 24-08-2023 11:49 ]
[ Voor 93% gewijzigd door The_Zohan op 24-08-2023 11:54 ]
Ik zit bij de ABN en zit sinds maandag te wachten totdat ze mijn order gaan verwerken. Ik snap niet dat het altijd bijna een werkweek moet gaan duren. Bij Brand New Day (pensioen, maar gebruik wereldindex als fonds) duurt het 1-2 dagen (mijn ervaring).JK90 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:09:
Bekend probleem. Uitvoering is langzaam en terugkoppeling ook. Maar ja je kan er niets aan doen en eigenlijk maakt het ook niet uit.magnifor schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:58:
[...]
Ik zit bij de ABN en zit sinds maandag te wachten totdat ze mijn order gaan verwerken. Ik snap niet dat het altijd bijna een werkweek moet gaan duren.
Gewoon inleggen, en het gaat verder vanzelf, en timen wil toch niet door de traagheid van het systeem
Die € 0,05 is niet echt een minimum aan transactiekosten, maar je hebt bij de Rabo een minimum inleg van € 50,-. Zo kom je altijd aan die € 0,05 en kun je dus niet lager.RobertMe schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:46:
[...]
Edit:
Oh wacht, er gold natuurlijk ook nog een minimum aan transactiekosten, 0,1% met minimum van €0,05 (even opgezocht).
Omdat ze geld besparen door hun administratierun slechts 1x per week te draaien. Maakt voor je investering verder niet uit, en daarnaast is hyperfocus op je transacties ook zonde van je tijd cq onnodige stress. Er is geen wezenlijk verschil of het nou in 1 week of in 1 minuut verwerkt is, het is maar hoe je er zelf mee omgaat.magnifor schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:58:
[...]
Ik zit bij de ABN en zit sinds maandag te wachten totdat ze mijn order gaan verwerken. Ik snap niet dat het altijd bijna een werkweek moet gaan duren.
[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 24-08-2023 17:15 ]
NT World
https://github.com/sptw88/nt/blob/main/2023-06/World
NT Emerging Markets
https://github.com/sptw88/nt/blob/main/2023-06/EM
NT Small Cap
https://github.com/sptw88/nt/blob/main/2023-06/SC
Credits naar: https://github.com/sptw88
"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle
Apart dat “onze” kon. Philips niet door de ESG check gekomen is. Is dat vanwege de vele rechtszaken en het apneu gedoe?Naamloos87 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:06:
Hier een lijst met de ESG-uitsluitingen van de NT fondsen:
NT World
https://github.com/sptw88/nt/blob/main/2023-06/World
NT Emerging Markets
https://github.com/sptw88/nt/blob/main/2023-06/EM
NT Small Cap
https://github.com/sptw88/nt/blob/main/2023-06/SC
Credits naar: https://github.com/sptw88
Verder opvallend veel automobielindustrie zoals Porsche Volkswagen Saab. Maar die stonden er misschien al tijden op. Realiseerde ik me niet.
Wat er met Philips is gebeurd kan ik niet 123 zo terugvinden, bij Morningstar is de ESG controversy wel High dus er speelt iets, maar mij is niet duidelijk wat precies.
[ Voor 32% gewijzigd door The Third Man op 27-08-2023 07:57 ]
https://www.rtlnieuws.nl/...nigingen-cijfers-q4-apneuThe Third Man schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:56:
Saab is al geruime tijd geen speler meer in de automobielindustrie, dit gaat om hun vliegtuigbouw en militaire systemen. Past dus in het rijtje van Lockheed, Northrop Grumman e.d.
Wat er met Philips is gebeurd kan ik niet 123 zo terugvinden, bij Morningstar is de ESG controversy wel High dus er speelt iets, maar mij is niet duidelijk wat precies.
[ Voor 5% gewijzigd door helloitsme op 27-08-2023 08:13 ]
Ja iedereen weet van de problemen van Philips met hun apneu apparaten. De vraag is wat het verband is met een ESG uitsluiting.
Sowieso interessant lijstje. En hoewel ik me niet erg druk erover maak, als ik de mogelijkheid makkelijk had eentje zonder die uitsluitingen te doen zonder direct ook zaken als dividend lekken had ik dat direct gedaan. Grote olie bedrijven zijn niet uitgesloten dus, wel zo goed als elk bedrijf wat auto's maakt of produceert voor defensie. En bij small caps is bijna 20% uitgesloten.
[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 27-08-2023 09:12 ]
Is inderdaad nogal onduidelijk soms waarom bepaalde bedrijven wel/niet uitgesloten worden.Sissors schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:46:
[...]
Ja iedereen weet van de problemen van Philips met hun apneu apparaten. De vraag is wat het verband is met een ESG uitsluiting.
Sowieso interessant lijstje. En hoewel ik me niet erg druk erover maak, als ik de mogelijkheid makkelijk had eentje zonder die uitsluitingen te doen had ik dat direct gedaan. Grote olie bedrijven zijn niet uitgesloten dus, wel zo goed als elk bedrijf wat auto's maakt of produceert voor defensie. En bij small caps is bijna 20% uitgesloten.
De vanguard fondsen (vwrl, of via de optie methode vti/vxus/vt) zijn zonder uitsluitingen.
Vooralsnog lijken de uitsluitingen minimaal effect te hebben gehad op het rendement:helloitsme schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:56:
[...]
Is inderdaad nogal onduidelijk soms waarom bepaalde bedrijven wel/niet uitgesloten worden.
De vanguard fondsen (vwrl, of via de optie methode vti/vxus/vt) zijn zonder uitsluitingen.
Jaar Rendement (MSCI World NT Custom ESG + EM NT Custom ESG) minus (MSCI World + EM)
2008 -0,7%
2009 1,4%
2010 0,4%
2011 -1,1%
2012 0,9%
2013 0,5%
2014 0,6%
2015 0,2%
2016 -0,7%
2017 0,5%
2018 0,4%
2020 1,7%
2021 0,3%
Bron: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/
Als je dan meerekent dat het dividendlek daadwerkelijk ieder jaar aantikt en een niet te verwaarlozen effect op het rendement heeft. Check: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ en dan onder details de hoogte van het dividenlek.
Het is jammer dat indexfondsenvergelijken.nl VEVE + VFEM niet meeneemt want die heeft de laagste kosten van fondsen zonder uitsluitingen. Wie was ook alweer de maker van die site? Dan kunnen we hem vragen die toe te voegen: Interactive Brokers met VEVE + VFEM.
De broncode staat hier:Pistachenootje schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:34:
Het oplossen van het dividendlek is inderdaad mooi maar daar staat tegenover dat je weer bewaarloon betaalt om NT aan te houden bij de grootbanken. Vaak beginnend bij 0.24% per jaar.
Het is jammer dat indexfondsenvergelijken.nl VEVE + VFEM niet meeneemt want die heeft de laagste kosten van fondsen zonder uitsluitingen. Wie was ook alweer de maker van die site? Dan kunnen we hem vragen die toe te voegen: Interactive Brokers met VEVE + VFEM.
https://github.com/nicwortel/indexfondsenvergelijken.nl
Je zou een Github issue kunnen aanmaken met deze vraag!
Wat is de reden om dan voor VEVE + VFEM te gaan die in GBP zijn genoteerd ipv VDEV + VDEM in USD?Pistachenootje schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:34:
[...]
Edit: never mind, ik zie nu dat VEVE en VFEM ook op de AEX in Euro's beschikbaar zijn. Dan begrijp ik het beter.
[ Voor 26% gewijzigd door RichieB op 27-08-2023 12:40 ]
Die tickers werden zo genoemd in het artikel van FOB. Ik zou dan het liefst voor een fonds gaan dat accumulerend is, genoteerd in euro en verhandelbaar op NL of Duitse beurs.RichieB schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:33:
[...]
Wat is de reden om dan voor VEVE + VFEM te gaan die in GBP zijn genoteerd ipv VDEV + VDEM in USD?
Dank voor de tip maar die maker van de site is lid hier. Als iemand z'n naam weet kunnen we hem taggen.Tk55 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:22:
[...]
De broncode staat hier:
https://github.com/nicwortel/indexfondsenvergelijken.nl
Je zou een Github issue kunnen aanmaken met deze vraag!
Het is @NicNLDPistachenootje schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:40:
[...]
Dank voor de tip maar die maker van de site is lid hier. Als iemand z'n naam weet kunnen we hem taggen.
Misschien interessant om dan ook gelijk Centraal Beheer mee te nemenTk55 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:47:
[...]
Het is @NicNLD@NicNLD kun je iets met bovenstaande?
Dat is dan nog een distribuerende versie. Ik zou liever accumulerend hebben (VGVF), maar dan moet je geloof ik wel naar bijv. Duitsland. Ik dacht dat dat niet uitmaakt voor de kosten op IB.RichieB schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:33:
[...]
Edit: never mind, ik zie nu dat VEVE en VFEM ook op de AEX in Euro's beschikbaar zijn. Dan begrijp ik het beter.
https://www.justetf.com/e...00BK5BQV03#stock-exchange
Edit: EM VFEA
https://www.justetf.com/e...00BK5BR733#stock-exchange
[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 27-08-2023 14:27 ]
Is op papier een actief beheerd fonds, vandaar dat hij er niet in staat.herrieschopper schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:14:
[...]
Misschien interessant om dan ook gelijk Centraal Beheer mee te nemen
Bijvoorbeeld MSCI geeft ook info vanuit ESG oogpunt op bedrijven die je via deze tool kan opzoeken.oscar82 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:56:
Apart dat “onze” kon. Philips niet door de ESG check gekomen is. Is dat vanwege de vele rechtszaken en het apneu gedoe?
Philips wordt geraakt onder het stuk van ESG Controversies, onder Social -> Customers -> Product Safety & Quality staan ze aangestipt met een rode status: (Red: Indicates that a company is involved in one or more very severe controversies.).
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Geen garantie voor de toekomst, maar dit is wel een trend.
Zolang je maar goed gespreid in alle sectoren zit, die wereldwijd actief zijn zit je goed.
Die NT fondsen doen dat al veel meer dan nodig is om de risico's te beperken.
Bron: https://www.tijd.be/polit...ndbelasting/10475549.htmlWie twee keer belast wordt op dividenden, moet binnen vijftig dagen het te veel betaalde bedrag terugkrijgen, stelt de Europese Commissie. Vandaag lopen investeerders bij die terugvordering vaak verloren in de bureaucratie.toon volledige bericht
Investeerders moeten vanaf 2027 gemakkelijker de roerende voorheffing kunnen terugvorderen die ze onterecht betaald hebben in een ander EU-land. Europees commissaris voor Economie Paolo Gentiloni heeft daarvoor maandag een plan voorgesteld. Dat moet nog uitgewerkt worden en de goedkeuring krijgen van ieder EU-land.
Op het vlak van de roerende voorheffing gaapt in de Europese Unie een kloof tussen de theorie en de praktijk. In principe mag het geen verschil maken of een Belgische investeerder zijn geld in pakweg Belgische of in Italiaanse aandelen stopt, maar in de praktijk moet hij in het tweede geval grote moeite doen om niet twee keer belastingen te betalen op de dividenden die hij ontvangt.Betere procedures voor het terugvorderen van te veel betaalde roerende voorheffing kunnen beleggers 5 miljard euro opleveren.
De reden is dat de fiscus in de meeste EU-landen de belasting aan de bron heft. Als het Franse TotalEnergies dividenden uitkeert of rente op een obligatie betaalt, int de Franse fiscus meteen de roerende voorheffing daarop. Investeerders in andere EU-landen moeten vervolgens ook nog belastingen in hun eigen land betalen.
Om die dubbele belasting te vermijden hebben EU-landen onderling dubbelbelastingverdragen gesloten. In de praktijk blijken die een administratief doolhof. De situatie is zo complex dat gespecialiseerde bedrijven zijn ontstaan, zoals het Nederlandse The Reclaim Company, die niets anders doen dan bronbelasting terugvorderen.
Ierse ETF's zijn zelf wel dividendbelasting verschuldigd voor het dividend dat ze ontvangen (het dividendlek). Dat is niet de situatie waar het artikel over schrijft. De ETF is niet méér kwijt dan wat er voor ontvangers van dividend in Ierland wettelijk geldt.
[ Voor 34% gewijzigd door Zr40 op 28-08-2023 09:05 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 28-08-2023 13:38 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ik wist dat de ABN app terwijl er een aankooporder loopt, wat altijd meerdere dagen duurt, op de betaalrekening géén reservering laat zien terwijl deze wél wordt aangegeven bij het bekijken van de beleggingsrekening. En dat de app rekening houdt met die reservering, en niet méér laat overmaken dan kan, rekening houdend met die reservering.
Maar nu was het saldo prima toereikend voor reservering + uitgave, maar leek de hele rekening wel geblokkeerd (of in elk geval het volledige bedrag op de rekening vanaf de order ging lopen).
Iemand dit ook gehad?
[ Voor 6% gewijzigd door Scatman_II op 30-08-2023 19:57 ]
OC / CM - Begint eer ge Bezint
Dit is het essentiële punt, naar mijn weten gebruikt elke grootbank een gescheiden beleggingsrekening. Men boekt het geld over van je courante rekening naar je beleggingsrekening, dit gaat onmiddellijk (of "instantaan" zoals ik wel eens in de frontpage comments leesScatman_II schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:43:
Ik wist dat de ABN app terwijl er een aankooporder loopt, wat altijd meerdere dagen duurt, op de betaalrekening géén reservering laat zien terwijl deze wél wordt aangegeven bij het bekijken van de beleggingsrekening.
en[Michael Burry] has been ringing the alarm on stocks and other risky assets for a while. For example, he diagnosed the "greatest speculative bubble of all time in all things" and predicted the "mother of all crashes" in the summer of 2021.
He suggested last spring that the S&P 500 might only bottom about 1,900 points — a 57% drop from its current level — if it followed the pattern of past crashes...
bronBurry has also called out the passive-investing boom in recent years. He labeled it a "bubble" in 2019, and said in 2021 that the flood of millennial money into index funds and ETFs was driving stocks to dangerous highs.
bron2
Nu zit ik pas sinds heel kort op de markt, maar als "de groten" zoals Burry en Buffet wellicht een significante crash anticiperen rond Q1/Q2 2024, wat betekent dat voor jullie beleggingsstrategie? Houden jullie gewoon jullie fondsen/ETFs aan?
Interessant vind ik ook nog wel dat Burry juist het passieve beleggen als groot risico ziet voor de markt. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Mijn ervaring is toch net anders bij Rabo.The Third Man schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:27:
[...]
Dit is het essentiële punt, naar mijn weten gebruikt elke grootbank een gescheiden beleggingsrekening. Men boekt het geld over van je courante rekening naar je beleggingsrekening, dit gaat onmiddellijk (of "instantaan" zoals ik wel eens in de frontpage comments lees) en wordt daar getoond als 'gelddeel' of iets in die richting totdat de aankooporder is uitgevoerd. Het kan dus niet zo zijn dat een lopende order iets met je courante rekening doet, ik vermoed eerder dat daar wat anders speelde zoals een storing.
Het geld wordt geblokkeerd op de rekening totdat de daadwerkelijke aandelentransactie wordt uitgevoerd.
Waarom zou hij het nu wel goed hebben?Inperiosus schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:12:
Na wat doorklikken op leesvoer kwam ik uit op de volgende quotes:
predicted the "mother of all crashes" in the summer of 2021.
Nu zit ik pas sinds heel kort op de markt, maar als "de groten" zoals Burry en Buffet wellicht een significante crash anticiperen rond Q1/Q2 2024, wat betekent dat voor jullie beleggingsstrategie? Houden jullie gewoon jullie fondsen/ETFs aan?
Interessant vind ik ook nog wel dat Burry juist het passieve beleggen als groot risico ziet voor de markt. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Hattrick: Thorgal Eagles
Ik pas mijn maandelijkse strategie niet aan, in principe calculeer je in dat je periodes hebt waar je teveel betaalt en periodes waar je koopjes koopt. Extra potjes probeer ik wel enigszins te timen als ik het gevoel heb dat we relatief hoog staan. (En gaat dus wel tegen het time in de market principe in).Inperiosus schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:12:toon volledige bericht
Na wat doorklikken op leesvoer kwam ik uit op de volgende quotes:
[...]
en
[...]
bron
bron2
Overigens las ik pas een stukje dat universiteit onderzoek ging doen naar passiefbeleggen en dat dat juist ervoor zou moeten zorgen dat beurscrashes minder diep zijn omdat passieve beleggers hun geld gewoon laten staan.
Tenzij iemand me een garantie kan geven dat het gaat instorten zie ik geen reden om erop te gaan wedden, ik betaal de rekening als de voorspelling niet uitkomt, niet de analyst/ziener/profeet. Daarnaast is het mooi meegenomen dat als de boel instort, je vaste inkopen extra voordelig zijn en je op de lange termijn de grootste winst opleveren. Zolang je dan de rest lekker laat zitten loop je geen risico dat je met paniekverkopen een verlies pakt wat later alleen maar je rendement gaat drukken.Inperiosus schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:12:
Principe blijft: de beste beleggers zijn of dood of zijn vergeten dat ze hebben belegd, doordat ze er nooit en te nimmer zelf "aan gaan lopen hannesen" (vrij naar Picobello bv). Hoe meer invloed je gaat uitoefenen op je portfolio, hoe groter de kans dat je een fout maakt en dan presteer je slechter dan de markt. Door niks te doen kan ik je garanderen dat je precies als de markt gaat presteren.
Het blijft een ademend systeem, het gaat van overwaardering naar correctie, naar onderwaardering naar correctie. Ik kan er best inkomen dat er nu een overwaardering speelt, maar dat neem ik dan voor kennisgeving aan, er is geen logische vervolgstap die mij beter resultaat gaat opleveren dan meeliften met de markt.Interessant vind ik ook nog wel dat Burry juist het passieve beleggen als groot risico ziet voor de markt. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.