Mich007 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:59:
[...]
Momenteel nijg ik een beetje naar ETF's.
Via de bekende sites (o.a. financieelonafhankelijkblog) wordt je dan een beetje 'gestuurd' naar DeGiro of Brand new day. Maar heeft dit veel voordelen t.o.v. Rabobank waar ik mijn geldzaken in principe heb zitten?
Kosten van DeGiro 'lijken' wat lager te zijn, of zijn er addertjes?
Het wemelt van de finfluencing op dat soort blogs en fora, en DeGiro wordt daar by far het meest genoemd cq geplugged. Ik ben ook actief op de diverse Nederlandse subreddits over beleggen en investeren en het is niet te tellen hoe vaak zij genoemd worden zonder steekhoudend argument waarom ze nou eigenlijk 'beter' zijn behalve wellicht de tarieven. Terwijl er zat nadelen over hen te vinden zijn, zelfs in dit topic. Een beetje alsof je vooral met RyanAir moet vliegen of alles bij de Action kopen want waarom zou je te veel betalen logica.
Dit gaat vaak hand in hand met het promoten van ETF's. Ik weet niet of het meer sexy klinkt om in een bepaalde hippe sector te investeren die-het-helemaal-gaat-worden of wat men motiveert, maar ook dit wordt veel vaker genoemd dan beleggingsfondsen. Terwijl de nadelen vrij evident zijn, je hebt dividendlek omdat de fondsen niet in NL geregistreerd zijn, je kan niet fractioneel aankopen en je hebt koersrisico, als er op de beurs toevallig een run bezig is drijft dat de prijs een kant op, wat bij beleggingsfondsen niet gebeurt (die hanteren een dagkoers). Ook zijn de kosten niet vastgesteld, een broker als DeGiro werkt met hun kernselectie maar die wordt nog wel eens gewijzigd. Ik krijg toch sterk het vermoeden dat er ofwel een imitatiehype plaatsvindt want m'n collega/neef/vriend doet het ook en anders mis ik de boot, ofwel er wordt daadwerkelijk gefinfluenced om hen te promoten.
Kortom bij mij werkt DeGiro + ETF als een dogwhistle, want beiden wijzen nou juist niet de kant op die ook jij gevonden hebt, namelijk NT bij de grootbank:
Volgens indexfondsenvergelijken.nl kom je dan via Rabo uit bij "NT World + NT EM" of "NT World + NT EM + NT SC". Met de kanttekening of ik de juiste instellingen/filters heb ingevuld. (los van 1e inleg en maandelijkse inleg). Zou dit een mooie start kunnen zijn of adviseren jullie dan toch bijvoorbeeld Degiro?
En waar ik zelf ook volledig achter sta. De andere optie is nog Meesman, wat in wezen je nog dit werk uit handen neemt, maar ik heb er persoonlijk nog geen reden voor gevonden om het te nemen. Een belangrijk argument vind ik ook dat mijn grootbank mijn investeringskapitaal ook kan zien wat bij de hypotheek ook heeft geholpen (3 jaar terug eerste huis gekocht) en daarnaast dat ik een grootbank veiliger vind dan een losse broker.