Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:36
GoEV6 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:01:
[...]

Hoeveel meer spreiding wil je hebben dan beleggen bij Meesman in het Wereld fonds met 6300 bedrijven?
Ik vermoed dat hij doelt op spreiding tussen brokers. Wat pas relevant wordt met investeringen boven die van de Beleggerscompensatie = 20k.
Je kan er vanuit gaan dat een 'beleggingsfonds' een actief beheer kent en geen passieve indextracking doet. Tenzij men anders adverteert, zoals Meesman het specifiek benoemt als "indexbeleggen".

[ Voor 28% gewijzigd door The Third Man op 12-10-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:11
(jarig!)
The Third Man schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:07:
[...]
Ik vermoed dat hij doelt op spreiding tussen brokers.
dat bedoelde ik inderdaad.
The Third Man schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:07:je kan er vanuit gaan dat een 'beleggingsfonds' een actief beheer kent en geen passieve indextracking doet. Tenzij men anders adverteert, zoals Meesman het specifiek benoemt als "indexbeleggen".
Nooit bij stil gestaan.

[ Voor 44% gewijzigd door Bubba76 op 12-10-2023 21:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:32
The Third Man schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:07:
[...]
Je kan er vanuit gaan dat een 'beleggingsfonds' een actief beheer kent en geen passieve indextracking doet.
Dat klopt niet. Een beleggingsfonds kan net zo goed passief als actief beheerd zijn.

Vanguard bijvoorbeeld heeft veel passieve beleggingsfondsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 21:45
Schrikbarend dit, dat mensen dit gewoon betalen 8)7 Ik wil niet eens weten waar dit naartoe compoundt over de gemiddelde beleggingshorizon, maar volgens mij lever je zo de helft van je eindresultaat in met deze 1.5% kosten ...

Dan te bedenken dat ik volgens mij bij IBKR met VTI & VXUS nul zo niet negatief "betaal" dankzij SYEP en de lage kosten van deze fondsen ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:43:
[...]

Dat klopt niet. Een beleggingsfonds kan net zo goed passief als actief beheerd zijn.
Inderdaad. De veelgenoemde NT fondsen (World, EM, Small Cap) zijn ook passieve beleggingsfondsen. Northern Trust heeft daarnaast ook actief beheerde fondsen in hun assortiment.

[ Voor 8% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 12-10-2023 23:49 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 21:25
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:49:
[...]

Inderdaad. De veelgenoemde NT fondsen (World, EM, Small Cap) zijn ook passieve beleggingsfondsen. Northern Trust heeft daarnaast ook actief beheerde fondsen in hun assortiment.
De veelgenoemde NT fondsen world zijn ook niet 100% passief had ik begrepen. door hun ESG beleid kopen en verkopen ze regelmatig aandelen. Wat dit doet met rendement positief of negatief is al veel besproken maar zijn niet zuiver 100% passieve indexfondsen zoals VWRL of combi VTI/VXUS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:43

oscar82

De ondertitel

Zelfs passieve fondsen moeten ook soms handelen als de samenstelling van de index die ze volgen verandert. NT volgt een "custom" index. Die MSCI op hun verzoek en volgens hun methodologie heeft samengesteld.
Als ik me goed herinner belooft NT dat hun "feeder funds" (waar normale consumenten in beleggen) voor ten minste 85% die custom index volgen. Dat zou inhouden dat ze zich het recht voorhouden om voor 15% af te wijken van de index. Dit lijkt me ook heel wenselijk voor de consument als het gaat om tactisch schuiven met liquiditeit voor het uitkeren van dividenden of als inderdaad de onderliggende samenstelling van de index wijzigt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Flexion1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:04:
[...]

De veelgenoemde NT fondsen world zijn ook niet 100% passief had ik begrepen. door hun ESG beleid kopen en verkopen ze regelmatig aandelen. Wat dit doet met rendement positief of negatief is al veel besproken maar zijn niet zuiver 100% passieve indexfondsen zoals VWRL of combi VTI/VXUS.
Passief wil niet zeggen dat er niet wordt gehandeld. Voor het volgen van een index is het zeker nodig te handelen om die index te blijven volgen. De verhouding van aandelen in een index kan en zal veranderen en het fonds zal dat moeten volgen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Pistachenootje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:43:
[...]

Vanguard bijvoorbeeld heeft veel passieve beleggingsfondsen.
Vandaar mijn vervolgzin die je hier weglaat, dat men dat specifiek benoemt als men toch een index volgt. Wat Meesman dus overduidelijk doet,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChdCSxv_PfEKLvPljFPo2aloC1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0LJAgTe3ZdHa4HUQbHOVUICJ.png?f=fotoalbum_large

maar ook Vanguard benoemt dat linksom of rechtsom (bijvoorbeeld 'bla bla Index Fund' of de indexnaam in de fondsnaam). Mijn punt is dat als je dat niet ergens eenvoudig aan kan zien (behalve als je de beleggingsbijsluiter leest of zo) je er dan van uit kan gaan dat het actief beheer kent. Zoals dus bij Robeco One, of ING Eenvoudig Beleggen wat hiervoor al aan bod kwam.

[ Voor 27% gewijzigd door The Third Man op 13-10-2023 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@The Third Man of iets een beleggingsfonds is of niet staat gewoon los van actief of passief beheerd. Die eerste zin die je opschreef was niet correct en verwarrend. Beter advies: ga nergens van uit maar check het.

ING Eenvoudig Beleggen belegt overigens in index trackers. Zo zie je maar weer: je kan beter checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

bumble_bee schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:18:
[...]

Schrikbarend dit, dat mensen dit gewoon betalen 8)7 Ik wil niet eens weten waar dit naartoe compoundt over de gemiddelde beleggingshorizon, maar volgens mij lever je zo de helft van je eindresultaat in met deze 1.5% kosten ...

Dan te bedenken dat ik volgens mij bij IBKR met VTI & VXUS nul zo niet negatief "betaal" dankzij SYEP en de lage kosten van deze fondsen ...
Zijn jouw VTI stukken wel eens uitgeleend? Bij mij (bijna?) nooit. Plukjes VXUS worden wel op veel handelsdagen uitgeleend. AVDV ook trouwens, tegen wat meer rente. Omdat het een iets exotischer ETF is? Ik zie dat alles meestal één dag later alweer worden afgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door oscar82 op 13-10-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zelfde bij mij @oscar82. Toen AVDV nieuw was werd het vaker uitgeleend. Mensen die nieuwe DFA ETF's hadden gekocht hebben dit jaar meer geluk. Die hebben vaak mooie inkomsten gepakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 21:45
oscar82 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:30:
Zijn jouw VTI stukken wel eens uitgeleend? Bij mij (bijna?) nooit. Plukjes VXUS worden wel op veel handelsdagen uitgeleend. AVDV ook trouwens, tegen wat meer rente. Omdat het een iets exotischer ETF is? Ik zie dat alles meestal één dag later alweer worden afgelost.
Heb even de year to date activity statement bekeken, en inderdaad, VTI nog nooit uitgeleend. Heb wel 5 paginas aan activity statement met VXUS SYEP dat wel. Heb zelf geen AVDV.
Pistachenootje schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:43:
Zelfde bij mij @oscar82. Toen AVDV nieuw was werd het vaker uitgeleend. Mensen die nieuwe DFA ETF's hadden gekocht hebben dit jaar meer geluk. Die hebben vaak mooie inkomsten gepakt.
Ook dit kan ik confirmen, het zijn met name de DFA fondsen die veel/vaak worden uitgeleend. Heb YTD ongeveer 0,1% aan SYEP inkomsten op de DFA fondsen schat ik.
Verder wordt ACWV vrij veel uitgeleend (ishares min vol etf) maar ik geloof dat ik de enige hier ben die dat aanhoudt (voor in m'n medium term portefeuille).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeKoffie_21
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-05 11:43
Hi.
Het belangrijkste van beleggen is natuurlijk time in the market vs timing the market. Betekent dit voor jullie dan ook dat de koers van de ticker eigenlijk irrelevant is en je er niet naar kijkt, of houden jullie deze wel in de gaten?

Zelf heb ik in het verleden meer belegd in aandelen, waarbij ik vaak in de charts zat op trading view. Voor de NN fondsen wordt je hier op een time frame <1 week niet veel wijzer van. Misschien is dat ook wel helemaal niet nodig, dus ik ben benieuwd hoe jullie daar mee om gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

de Peer

under peer review

KopjeKoffie_21 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:03:
Hi.
Het belangrijkste van beleggen is natuurlijk time in the market vs timing the market. Betekent dit voor jullie dan ook dat de koers van de ticker eigenlijk irrelevant is en je er niet naar kijkt, of houden jullie deze wel in de gaten?
Tsja ik kijk er wel naar maar doe niets met die informatie. Ik koop elke maand op precies hetzelfde moment mijn aandelen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
KopjeKoffie_21 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:03:
Hi.

Zelf heb ik in het verleden meer belegd in aandelen, waarbij ik vaak in de charts zat op trading view. Voor de NN fondsen wordt je hier op een time frame <1 week niet veel wijzer van. Misschien is dat ook wel helemaal niet nodig, dus ik ben benieuwd hoe jullie daar mee om gaan.
Ik kijk er niet naar. Ik stort momenteel per maand in plaats van 1 keer een groot bedrag. Wil op die manier wat risico spreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
KopjeKoffie_21 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:03:.
Betekent dit voor jullie dan ook dat de koers van de ticker eigenlijk irrelevant is en je er niet naar kijkt, of houden jullie deze wel in de gaten?
Ik kijk er zo min mogelijk naar. En ook zo min mogelijk naar mijn portefeuille waarde. Onderzoek laat zien dat hoe minder je er op let, des te beter voor je resultaten. Als je het proces van aankopen kan automatiseren is het nog beter voor je resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeKoffie_21
Bedankt! Interessant om te weten.

Ander onderwerp, maar weet iemand of MFA beschikbaar is bij fitvermogen? Ik heb een vraag uitstaan bij ze, maar heb nog geen antwoord mogen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:09
KopjeKoffie_21 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:20:
Bedankt! Interessant om te weten.

Ander onderwerp, maar weet iemand of MFA beschikbaar is bij fitvermogen? Ik heb een vraag uitstaan bij ze, maar heb nog geen antwoord mogen ontvangen.
Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:01
De vraag is of je 2FA moet hebben. In het ergste geval verkoopt iemand alle aandelen en wordt het geld uitgekeerd naar jou eigen tegenrekening? Dus worst case maak je (fors) verlies als de koers heel hard stijgt in die periode (/nog forser als in een dip verkocht wordt en je zelf na een stijging weer aankoopt).

Uiteraard dan wel onder voorwaarde dat die ander niet zomaar de tegendelen kan wijzigen naar een eigen rekening.

En daarmee wil ik ook niet stellen dat 2FA onnodig is. Maar het is ook niet perse heel onveilig / makkelijk te misbruiken. [small]Moeilijker te misbruiken dan Bunq, waar vanaf de spaarrekening direct geld over gemaaynaar elke IBAN bv en een aanvaller die toegang weet te krijgen dus direct naar een "eigen" rekening kan overboeken. Maar Bunq schijnt dan weer wel uitgebreidere beveiliging te hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
KopjeKoffie_21 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:20:
Hebben ze niet. Vinden ze niet belangrijk genoeg. Is voorheen vaak besproken in het andere beleggingstopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

Qwerty-273

Meukposter

Het is de vraag inderdaad wat men kan doen met de toegang. Aan de ene kant bouw je een vollediger beeld op van het vermogen van een bepaalde persoon, aan de andere kant kan je allerlei acties uitvoeren. Buiten de huidige bezittingen te verkopen kan je ook aankopen doen, een buitensporige koopprijs in een aandeel met zo goed als geen transacties op een beurs of OTC. Dat is lastiger terug te draaien dan een bankoverschrijving.

Vreemdste Kifid gerelateerde zaak is https://blog.iusmentis.co...saccount-deels-vergoeden/ / https://www.kifid.nl/wp-c...2/Uitspraak-2023-0096.pdf

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:07:
Buiten de huidige bezittingen te verkopen kan je ook aankopen doen, een buitensporige koopprijs in een aandeel met zo goed als geen transacties op een beurs of OTC.
Dat gaat niet lukken bij Fitvermogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:10:
De vraag is of je 2FA moet hebben. In het ergste geval verkoopt iemand alle aandelen en wordt het geld uitgekeerd naar jou eigen tegenrekening? Dus worst case maak je (fors) verlies als de koers heel hard stijgt in die periode (/nog forser als in een dip verkocht wordt en je zelf na een stijging weer aankoopt).

Uiteraard dan wel onder voorwaarde dat die ander niet zomaar de tegendelen kan wijzigen naar een eigen rekening.

En daarmee wil ik ook niet stellen dat 2FA onnodig is. Maar het is ook niet perse heel onveilig / makkelijk te misbruiken. [small]Moeilijker te misbruiken dan Bunq, waar vanaf de spaarrekening direct geld over gemaaynaar elke IBAN bv en een aanvaller die toegang weet te krijgen dus direct naar een "eigen" rekening kan overboeken. Maar Bunq schijnt dan weer wel uitgebreidere beveiliging te hebben
Ik dacht dat alle bedrijven die een bankvergunning hebben 2FA moeten hebben. Fitvermogen (Goldman Sachs Asset Management) heeft geen bankvergunning in Nederland.

Brandnewday bijvoorbeeld heeft dat wel en daar is een verplichte 2FA via SMS. Ze zijn nu ook begonnen met testen van een app, misschien dat die tzt ook voor 2FA ingezet wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KopjeKoffie_21
Zojuist reactie gekregen vanuit Fitvermogen. Ze zijn bezig met de ontwikkeling van MFA, alleen kunnen ze nog niet zeggen wanneer deze beschikbaar is.

soon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
KopjeKoffie_21 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:29:
Zojuist reactie gekregen vanuit Fitvermogen. Ze zijn bezig met de ontwikkeling van MFA, alleen kunnen ze nog niet zeggen wanneer deze beschikbaar is.

soon
Dat zeiden ze drie jaar geleden ook al. Leuk zoethoudertje zo toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:48
Hopelijk past deze vraag in dit topic.
Ik heb voor mijn kinderen beleggingsrekeningen geopend bij Brand New Day.
Hierop wordt per kind €50 per maand ingelegd met model "Zeer offensief".

Ik ben hier echter een paar jaar geleden mee begonnen en ik wil eigenlijk voor ieder kind zoveel hebben ingelegd incl. gemist rendement alsof er vanaf hun geboortedatum is belegd. Dus ik wil met terugwerkende kracht het verschil tussen hun geboortedatum en de startdatum van beleggen aanvullen.

Eerste kind is geboren in oktober 2017, inleg gestart vanaf oktober 2021.
Tweede kind is geboren in juni 2019, inleg gestart vanaf oktober 2021.
Derde kind is direct vanaf geboorte ingelegd.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit met terugwerkende kracht (bij benadering) kan berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Helix schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:14:

Ik ben hier echter een paar jaar geleden mee begonnen en ik wil eigenlijk voor ieder kind zoveel hebben ingelegd incl. gemist rendement alsof er vanaf hun geboortedatum is belegd. Dus ik wil met terugwerkende kracht het verschil tussen hun geboortedatum en de startdatum van beleggen aanvullen.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit met terugwerkende kracht (bij benadering) kan berekenen?
Ik zou er niet aan beginnen om dat zo te berekenen :P

Zelfs bij mijn officiele pensioen hebben ze daar geen zin in en pakken ze gewoon de achterstallige inleg en dan per maand inlegbedrag + de wettelijke rente over dat bedrag over de achterstallige periode :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

(€50*12)*1,07^ gemiste jaren. Als je uitgaat van 7 procent rendement.

goed bezig! succes met dit plan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Third Man
Of bij https://new.brandnewday.nl/fondsen-en-koersen/?fundId=12 via Aangepast het rendement over de gemiste periode opzoeken en dat in de berekening toepassen.

Beetje outside the box, maar je kan je ook afvragen of je wil compenseren wat er nooit geweest is, nu geef je de oudere kinderen extra geld omdat ze toevallig voor de groei in 20-21 geboren zijn, terwijl de derde het nakijken heeft. Je kan ook redeneren dat alledrie de kinderen dezelfde pot krijgen (alsof je 1 fonds hebt en ze alledrie tot 1/3 eruit mogen opnemen) ongeacht hun geboortedatum en ongeacht wanneer ze opnemen. Daarmee nivelleer je hun bestedingsruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-05 16:49

Je hebt op internet verschillende tools om portfolio backtest te doen, daarmee kan je berekenen wat bepaalde inleg in het verleden tot een bepaald resultaat had geleid.
Bijvoorbeeld via https://www.portfoliovisualizer.com/backtest-portfolio of https://curvo.eu/backtest/

(Waarschijnlijk moet je twee backtesten doen, 1 met maandelijkse inleg tot 10-21 en 1 met het bedrag wat je dan hebt vanaf 10-21 zonder maandelijkse inleg tot het moment dat je het in gaat leggen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:02

Je rekent per kind uit wat ze in 24 zouden hebben, indien je vanaf de geboorte dezelfde inleg zou hebben gedaan. Dat doe je met NL'se Excel: =TW(geschat rendement;aantal jaren inleg;jaarinleg). Bij 7 jaar inleg (2017- 2023) kom ik met 7% en € 600/jaar inleg op € 12.935.
Daar trek je de werkelijk gedane inleg vanaf. Het verschil stort je op 1-1-24 bij.

Overigens ontkom je niet aan ongelijkheden voor je kinderen: externe factoren (economische groei/crisis, wel/geen basisbeurs, ....) wisselen nu eenmaal, die kun je niet allemaal wegnemen. Focus op wat je zelf eerlijk kan toedelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-05 16:49
Highland schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:52:
[...]

Overigens ontkom je niet aan ongelijkheden voor je kinderen: externe factoren (economische groei/crisis, wel/geen basisbeurs, ....) wisselen nu eenmaal, die kun je niet allemaal wegnemen. Focus op wat je zelf eerlijk kan toedelen.
De vraag is natuurlijk ook wat @Helix probeert te bereiken. Als hij/zij gewoon een leuk potje voor de kinderen wil en beleggen daarbij als beste optie ziet dan is het inderdaad arbitrair hoe hij/zij zelf denkt het het beste op te lossen.
Als je echter een leuk potje geld met de boodschap over beleggen mee wilt geven, is het juist ook interessant dat niet elk kind precies hetzelfde bedrag krijgt op de 18e verjaardag. Dan kan je ook meegeven dat beleggen interessant is, dat je ook door vroeg met "kleine" bedragen te beginnen veel extra waarde kan genereren, maar dat het geen garandeerd bedrag oplevert.
Wat dat betreft vind ik het persoonlijk wel wat hebben om via een backtest het zo realistisch mogelijk te doen voor elk kind. En dan hopen dat de kinderen niet alles in eén keer verbrassen maar ook nog eens een mooie les over financiën leren en misschien zelfs al wat zakgeld in blijven leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:10

En waarom beleggen via die standaard profielen ipv zelf NT fondsen aankopen? Weet niet hoe het zit bij brand New Day, maar veel brokers rekenen hier stevige kosten voor.

Die kosten kun je ook omlaag brengen, ipv gemist rendement met terugwerkende kracht compenseren

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:01
En hoezo een rekening per kind?
Ik heb alles bij elkaar op mijn naam, dat zorgt voor nog minder kosten plus dat ik dan meer controle heb over hoe dat geld besteedt gaat worden.

Bij dit soort bedragen kun je dat prima schenken tegen die tijd zonder belasting erover te betalen, zolang je het maar verdeeld over een paar jaar.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:48
Bedankt voor alle reacties.

@The Third Man bedankt, die optie om rendement over een bepaalde periode te bekijken had ik even gemist.
@Coocoocachoo zo'n backtest is inderdaad wat ik zocht. Mis alleen de optie om zelf een custom iets op te geven met een bepaald rendement (op basis van de BND link die @The Third Man deelde), ipv een ticker te kiezen uit de lijst. Maar daar valt wel een mouw aan te passen.

Wat betreft andere reacties m.b.t. externe factoren, is zeker wat van te zeggen. Je zit bijvoorbeeld ook met inflatie, die €50 maandelijks is natuurlijk ook steeds minder waard.

Maar het idee is zoals @Coocoocachoo aangeeft om ieder kind een potje met geld mee te geven als ze 18 zijn en dat zal niet hetzelfde zijn. Gaat idd ook om te laten zien wat beleggen kan opleveren.

We hebben destijds bewust voor beleggingsrekening per kind gekozen. BrandNewDay werkt perfect, totaal geen omkijken naar, overzicht per kind, hoef me niet druk te maken om schenkbelasting zodra ze 18 zijn etc. De kosten van BND vallen ook echt wel mee, ABN Amro zit voor zover ik kon zien rond de 0.42% kosten per jaar, BND op 0.53%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 14:39
Ik ben nieuw in dit topic en heb best wel een stukje teruggelezen, echter 102 pagina's gaan me iets te ver. ;-)

Ik heb momenteel een stukje spaargeld (ca. €20.000,-) over wat ik voorlopig niet nodig denk te hebben.
Mijn bankzaken (ook van kinderen en partner) zitten in principe allemaal bij Rabobank. Echt tijd/zin om actief bezig te gaan met aandelen etc. heb ik (op dit moment) niet. Ook de kennis niet trouwens.
Nu zag ik via Rabo de mogelijkheid om 'beheerd te beleggen' Is dat dan iets voor mij? Rendement lijkt me sowieso hoger te liggen dan op de spaarrekening. Of zie ik wat dingen over het hoofd en zijn er betere opties voor me?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-05 09:00
Mich007 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:53:
Ik ben nieuw in dit topic en heb best wel een stukje teruggelezen, echter 102 pagina's gaan me iets te ver. ;-)

Ik heb momenteel een stukje spaargeld (ca. €20.000,-) over wat ik voorlopig niet nodig denk te hebben.
Mijn bankzaken (ook van kinderen en partner) zitten in principe allemaal bij Rabobank. Echt tijd/zin om actief bezig te gaan met aandelen etc. heb ik (op dit moment) niet. Ook de kennis niet trouwens.
Nu zag ik via Rabo de mogelijkheid om 'beheerd te beleggen' Is dat dan iets voor mij? Rendement lijkt me sowieso hoger te liggen dan op de spaarrekening. Of zie ik wat dingen over het hoofd en zijn er betere opties voor me?
Ik zou via de Rabobank de bekende indexfondsen aanschaffen via Rabobank Zelf Beleggen. Zie ook https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Zelf leg ik via deze manier ook maandelijks in (automatisch) in NT World. Geen omkijken naar zoals het hoort bij passief beleggen.

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 17:56

Perkouw

Moderator General Chat

Ik zou ook de optie even meenemen dat je kijkt naar andere banken dan sec de Rabobank. Banken als OpenBank geven significant meer rente op je spaarrekening (nog even los van deposito's waar je naar zou kunnen kijken). Maar. . . dit topic gaat sec over Indexfondsen.

Of dat wat voor jou is, geen idee dat moet je zelf bepalen. Lees je goed in zowel in dit topic als verder op interwebz. En kijken dan eens naar zaken als Indexbeleggen of zelf actief beleggen. En dan partijen als DeGiro, Meesman, FitVermogen of. . . je eigen bank of. . .

Moraal van het verhaal: jij bepaalt wat bij je past dat kunnen wij niet. Daar moet je alleen wel zelf wat voor doen en dat is onderzoeken en uitproberen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Lees de startpost eens. Dan ben je al goed op weg.

Dan weet je gelijk hoe je bij Rabobank het goedkoopst kan beleggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 19-10-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
De essentie van de strategie van passief indexbeleggen (zie topictitel) is dat je geen actief beheer kiest maar in plaats daarvan in een of meer indextrackers investeert. Daarmee volg je linea recta de index zonder extra sturing of reactief gedrag, dat maakt het passief. Je bespaart dan niet alleen kosten die een actief fonds hanteert voor hun ‘slimme’ strategie, maar je verkleint ook je risico’s doordat je gegarandeerd de index zal volgen en niet wedt op een of meer paarden die het misschien beter zouden kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 07:27
Helix schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:30:
We hebben destijds bewust voor beleggingsrekening per kind gekozen. BrandNewDay werkt perfect, totaal geen omkijken naar, overzicht per kind, hoef me niet druk te maken om schenkbelasting zodra ze 18 zijn etc. De kosten van BND vallen ook echt wel mee, ABN Amro zit voor zover ik kon zien rond de 0.42% kosten per jaar, BND op 0.53%.
Hier vorig jaar een kleintje gekregen en twijfelde ook om dit te doen. Echter, tot haar 18e valt het onder mijn vermogen dus fiscaal win ik er niets mee. Als ze de leeftijd van 18 bereikt dan is het ook echt van haar en heb ik er geen gezag meer over.

Als het om 5 tientjes per maand gaat en ik reken even gauw met 7% rendement kom ik op een eindkapitaal van EUR 21k. Natuurlijk is dat een heel erg leuk bedrag maar om daar nou voor op naam van het kind te sparen... wat voor schenkbelasting ga ik daarmee besparen? Heel officieel natuurlijk wel wat maar 21k is nou niet een bedrag wat moeilijk te verschuiven is ofzo. Of zie ik iets over het hoofd? Mocht je nu jaarlijks het maximale bedrag schenken en vervolgens straks ook nog het rijbewijs, studie, eerste uitzet, van je eigen rekening gaat betalen, dat zet zoden aan de dijk.

[ Voor 7% gewijzigd door ColeJ op 19-10-2023 10:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:55

Goed om je te realiseren is wel dat bij beleggen je rendement niet sowieso hoger is dan op een spaarrekening. Op lange termijn (20 jaar) rekenen de meesten hier met een rendement van 7/8% per jaar op basis van de afgelopen decenia, maar gegarandeerd is dat natuurlijk nooit, zeker niet op korte termijn (+/- 5 jaar).

Passief beleggen draait om die lange termijn. Omdat elke procent over een lange periode behoorlijk meetelt kiezen de meesten daarom om een index te volgen en niet beheerd te beleggen (dit kost extra geld). Mocht je op zoek zijn naar manieren om op korte termijn iets meer uit je spaarpot te halen, dan zou ik zeker eens kijken in het spaartopic hier op tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
ColeJ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:19:
[...]

Hier vorig jaar een kleintje gekregen en twijfelde ook om dit te doen. Echter, tot haar 18e valt het onder mijn vermogen dus fiscaal win ik er niets mee. Als ze de leeftijd van 18 bereikt dan is het ook echt van haar en heb ik er geen gezag meer over.

Als het om 5 tientjes per maand gaat en ik reken even gauw met 7% rendement kom ik op een eindkapitaal van EUR 21k. Natuurlijk is dat een heel erg leuk bedrag maar om daar nou voor op naam van het kind te sparen... wat voor schenkbelasting ga ik daarmee besparen? Heel officieel natuurlijk wel wat maar 21k is nou niet een bedrag wat moeilijk te verschuiven is ofzo. Of zie ik iets over het hoofd? Mocht je nu jaarlijks het maximale bedrag schenken en vervolgens straks ook nog het rijbewijs, studie, eerste uitzet, van je eigen rekening gaat betalen, dat zet zoden aan de dijk.
Ik heb hier ook twee kleintjes rondkruipen, ik zet er niet expliciet geld voor opzij, maar financiële cadeautjes van o.a. opa's en oma's worden in mijn eigen beleggingsportefeuille opgenomen. Ooit krijgen ze dat weer, incl. rendement, plus een flink extra bedrag.

Mijn inziens zijn veel mensen rond hun 18de ook nog niet in staat om goed met dat soort bedragen om te gaan (dat was ik destijds ook niet O-) ). 24 zou een betere leeftijd zijn voor vrijgave van dit soort bedragen.

Ik wil dat ze eerst de waarde van geld inzien, en daarna kan ik ze ondersteunen bij bijvoorbeeld studie, rijbewijs en eerste huis afhankelijk van hun behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
The Third Man schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:14:
[...]
De essentie van de strategie van passief indexbeleggen (zie topictitel) is dat je geen actief beheer kiest maar in plaats daarvan in een of meer indextrackers investeert. Daarmee volg je linea recta de index zonder extra sturing of reactief gedrag, dat maakt het passief. Je bespaart dan niet alleen kosten die een actief fonds hanteert voor hun ‘slimme’ strategie, maar je verkleint ook je risico’s doordat je gegarandeerd de index zal volgen en niet wedt op een of meer paarden die het misschien beter zouden kunnen doen.
Prima info over actief vs. passief, echter is 'Rabobank beheerd beleggen basis' een vorm van passief beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Heeft Rabobank wellicht de kosten van 'beheerd beleggen basis' recent verlaagd? Ik vind het namelijk behoorlijk meevallen. Als ik het goed lees gaat het om 0.24% per jaar tot 100k + 0.1% portefeuille beheer. De fondskosten zijn relatief laag met 0.15%. Totaal is dan 0.49%. Voor een beheerd beleggen product zonder dividend lekkage is dat niet slecht imo.
Bron: https://media.rabobank.co...eggen-bij-de-Rabobank.pdf

Edit: er weer in getrapt. De 0.1% is ook per kwartaal. Dan kom je op 0.79% per jaar. Stuk minder aantrekkelijk dan ik dacht.

[ Voor 12% gewijzigd door Pistachenootje op 19-10-2023 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich007
The Third Man schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:14:
[...]
Momenteel nijg ik een beetje naar ETF's.
Via de bekende sites (o.a. financieelonafhankelijkblog) wordt je dan een beetje 'gestuurd' naar DeGiro of Brand new day. Maar heeft dit veel voordelen t.o.v. Rabobank waar ik mijn geldzaken in principe heb zitten?
Kosten van DeGiro 'lijken' wat lager te zijn, of zijn er addertjes?

Ik wil het niet te impulsief doen, maar eigenlijk ook niet heel lang meer wachten om te beginnen.
€15.000,- inleggen en dan maandelijks €100,- zou voor mij een mooie start zijn.

Volgens indexfondsenvergelijken.nl kom je dan via Rabo uit bij "NT World + NT EM" of "NT World + NT EM + NT SC". Met de kanttekening of ik de juiste instellingen/filters heb ingevuld. (los van 1e inleg en maandelijkse inleg). Zou dit een mooie start kunnen zijn of adviseren jullie dan toch bijvoorbeeld Degiro?

[ Voor 37% gewijzigd door Mich007 op 19-10-2023 12:00 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pistachenootje
Had hem al in het FO topic gepost maar zal hem ook hier posten. Je ziet soms dat mensen minder gaan beleggen omdat de rente zo hoog staat, daardoor lijkt sparen aantrekkelijk. Maar is dat ook zo? Wat blijkt; als sparen relatief veel oplevert levert beleggen over de volgende 5 jaar meestal meer op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMHS-tqPEpdetAcOy4SFl_3OiwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3SG2qNRvoroq1ksmEUSmHobm.png?f=fotoalbum_large

Ben Felix gaat er dieper op in: YouTube: Cash is a terrible long-term investment, even at 5% interest. Dit houdt natuurlijk geen rekening met het feit dat spaargeld momenteel een stuk aantrekkelijker belast wordt dan beleggingen.

[ Voor 23% gewijzigd door Pistachenootje op 19-10-2023 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
Mich007 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:59:
[...]

Via de bekende sites (o.a. financieelonafhankelijkblog) wordt je dan een beetje 'gestuurd' naar DeGiro of Brand new day. Maar heeft dit veel voordelen t.o.v. Rabobank waar ik mijn geldzaken in principe heb zitten?
Het wemelt van de finfluencing op dat soort blogs en fora, en DeGiro wordt daar by far het meest genoemd cq geplugged. Ik ben ook actief op de diverse Nederlandse subreddits over beleggen en investeren en het is niet te tellen hoe vaak zij genoemd worden zonder steekhoudend argument waarom ze nou eigenlijk 'beter' zijn behalve wellicht de tarieven. Terwijl er zat nadelen over hen te vinden zijn, zelfs in dit topic. Een beetje alsof je vooral met RyanAir moet vliegen of alles bij de Action kopen want waarom zou je te veel betalen logica.

Dit gaat vaak hand in hand met het promoten van ETF's. Ik weet niet of het meer sexy klinkt om in een bepaalde hippe sector te investeren die-het-helemaal-gaat-worden of wat men motiveert, maar ook dit wordt veel vaker genoemd dan beleggingsfondsen. Terwijl de nadelen vrij evident zijn, je hebt dividendlek omdat de fondsen niet in NL geregistreerd zijn, je kan niet fractioneel aankopen en je hebt koersrisico, als er op de beurs toevallig een run bezig is drijft dat de prijs een kant op, wat bij beleggingsfondsen niet gebeurt (die hanteren een dagkoers). Ook zijn de kosten niet vastgesteld, een broker als DeGiro werkt met hun kernselectie maar die wordt nog wel eens gewijzigd. Ik krijg toch sterk het vermoeden dat er ofwel een imitatiehype plaatsvindt want m'n collega/neef/vriend doet het ook en anders mis ik de boot, ofwel er wordt daadwerkelijk gefinfluenced om hen te promoten.

Kortom bij mij werkt DeGiro + ETF als een dogwhistle, want beiden wijzen nou juist niet de kant op die ook jij gevonden hebt, namelijk NT bij de grootbank:
Volgens indexfondsenvergelijken.nl kom je dan via Rabo uit bij "NT World + NT EM" of "NT World + NT EM + NT SC". Met de kanttekening of ik de juiste instellingen/filters heb ingevuld. (los van 1e inleg en maandelijkse inleg). Zou dit een mooie start kunnen zijn of adviseren jullie dan toch bijvoorbeeld Degiro?
En waar ik zelf ook volledig achter sta. De andere optie is nog Meesman, wat in wezen je nog dit werk uit handen neemt, maar ik heb er persoonlijk nog geen reden voor gevonden om het te nemen. Een belangrijk argument vind ik ook dat mijn grootbank mijn investeringskapitaal ook kan zien wat bij de hypotheek ook heeft geholpen (3 jaar terug eerste huis gekocht) en daarnaast dat ik een grootbank veiliger vind dan een losse broker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
De Rabobank met de 3 NT fondsen is een prima keuze.

DeGiro ben ik geen fan van omdat ze mi. teveel waarschuwingen hebben gehad over allerlei zaken. Mocht je in ETFs willen beleggen dan is IBKR een betere broker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supershiva
  • Laatst online: 17:28
[...]

Ik wil het niet te impulsief doen, maar eigenlijk ook niet heel lang meer wachten om te beginnen.
€15.000,- inleggen en dan maandelijks €100,- zou voor mij een mooie start zijn.

Ben zelf ook nog steeds aan het oriënteren.
Dacht eerst dat Trade Republic het moest worden, totdat ik alle negatieve verhalen las.
Div mensen hebben al 2 weken geen toegang tot hun overgeboekte geld... etc.
Daarna m'n blik op de Degiro gericht, was er bijna uit dat dit hem moest zijn tot ik weer de term "dividend lek" tegen kwam... weer verder gezocht en was net aan het kijken naar mijn huisbank (Rabo)

Voor nu land ik op Rabo Zelf beleggen in de 3 genoemde NT fondsen met eenmalige inleg en daarna een maandelijks bedrag.

Niet over 1 nacht ijs, dus nog even verder aan het oriënteren maar voor nu denk ik dat het Rabo Zelf beleggen wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
Mijn vriendin heeft 10k op een aparte rekening staan wat van haar ouders afkomstig is.
Ze heeft dit voorloppig nog niet nodig (wel een kans om het aan te moeten raken op termijn)

Welke soort belegging zal voor haar het beste zijn?
Ze wlit niet veel risico lopen om het te verliezen. Wel mag het geld gaan "werken" in haar voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
C6DL schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:14:
Mijn vriendin heeft 10k op een aparte rekening staan wat van haar ouders afkomstig is.
Ze heeft dit voorloppig nog niet nodig (wel een kans om het aan te moeten raken op termijn)

Ze wlit niet veel risico lopen om het te verliezen. Wel mag het geld gaan "werken" in haar voordeel.
Omdat je het hebt over aan te moeten raken op korte termijn, spaarrekening of deposito al dan niet via Raisin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Boerenlater schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:16:
[...]

Omdat je het hebt over aan te moeten raken op korte termijn, spaarrekening of deposito al dan niet via Raisin.
Kleine nuance, stel we gaan samenwonen over een paar jaar, dan kan er zomaar misschien 1000 euro vanaf gehaald worden.

Ik zat zelf te denken om de 10k naar Meesman te verhuizen en dan de index laten volgen.

[ Voor 11% gewijzigd door C6DL op 19-10-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:55
Boerenlater schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:16:
[...]

Wat Boerenlater zegt, 4% deposito is een prima optie voor de korte termijn met weinig risico. Ik zou alleen voor de lange termijn naar Meesman verhuizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Supershiva
Waarom Meesman en niet je huisbankier?

In de openingspost staat

Een nadeel is dat de totale kosten meestal iets hoger zijn dan de onderliggende Northern Trust fondsen zelf aanschaffen via de grootbanken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

Qwerty-273

Meukposter

Je kan het ook splitsen, een deel op een deposito met hoge rente (via Raisin bijvoorbeeld). En een deel voor de langere horizon in een beleggingsproduct. Als het deposito afloopt kan je kijken wat er dan bij haar het beste is, wederom een deposito of het vrijgekomen geld gebruiken voor iets anders. Het deposito kan je ook eventueel openbreken eerder als je het nodig hebt (lees wel goed de voorwaarden door of dat mogelijk is bij de gekozen aanbieder, en welke kosten daar aan hangen). De belegging kan je voor de langere termijn laten renderen.

Beleggen heeft risico, en kan dus een negatief resultaat opleveren op het moment dat je net tegen een dip aanloopt. Als ze daar niet op zit te wachten, dan is beleggen voor de 100% zeker niet verstandig.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pistachenootje

Die dik gedrukte zin maakt het onzeker of beleggen geschikt is voor haar. Hoe zou ze het vinden als haar geld over 3 jaar bijvoorbeeld 40% minder waard is? De kans is klein maar het is wel mogelijk.

Lees verder eens de startpost door. Daar staat al een uitleg waar je het beste kan beleggen. Volgens objectieve data een van de beste startposts van Tweakers ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgUAPcDTn-yEn3KtztEKpq7JAC8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4uVsDQemVwtU7ukneovnBS5X.png?f=user_large

Ps. bedankt aan iedereen voor de steun.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 19-10-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
The Third Man schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

[...]
En waar ik zelf ook volledig achter sta. De andere optie is nog Meesman, wat in wezen je nog dit werk uit handen neemt, maar ik heb er persoonlijk nog geen reden voor gevonden om het te nemen. Een belangrijk argument vind ik ook dat mijn grootbank mijn investeringskapitaal ook kan zien wat bij de hypotheek ook heeft geholpen (3 jaar terug eerste huis gekocht) en daarnaast dat ik een grootbank veiliger vind dan een losse broker.
Dank voor de heldere uitleg. Hier heb ik als beginnend (en twijfelend ;-)) belegger wat aan.
Een plusje dus voor NT dankzij jouw input.
Ik lees dan vaak verhoudingen van 80/10/10 (NTW/NTEM/NTSC); is dat iets wat bij jouw verhaal past?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich007
Supershiva schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

Ben zelf ook nog steeds aan het oriënteren.
Dacht eerst dat Trade Republic het moest worden, totdat ik alle negatieve verhalen las.
Div mensen hebben al 2 weken geen toegang tot hun overgeboekte geld... etc.
Daarna m'n blik op de Degiro gericht, was er bijna uit dat dit hem moest zijn tot ik weer de term "dividend lek" tegen kwam... weer verder gezocht en was net aan het kijken naar mijn huisbank (Rabo)

Voor nu land ik op Rabo Zelf beleggen in de 3 genoemde NT fondsen met eenmalige inleg en daarna een maandelijks bedrag.

Niet over 1 nacht ijs, dus nog even verder aan het oriënteren maar voor nu denk ik dat het Rabo Zelf beleggen wordt
Ik wordt nu gevoelsmatig, door precies diezelfde redenen als die jij noemt, ook steeds meer die kant op gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:59
C6DL schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:16:
[...]
Kleine nuance, stel we gaan samenwonen over een paar jaar, dan kan er zomaar misschien 1000 euro vanaf gehaald worden.

Ik zat zelf te denken om de 10k naar Meesman te verhuizen en dan de index laten volgen.
Wat vaak in dit topic wordt aangeraden en wat ook hoort bij PASSIEF in de topic titel is om goed na te denken wat je doet met je geld. Dat betekent dat je het 1e gedeelte van geld dat je over hebt op een spaarrekening zet. Ongeacht het rentepercentage is het verstandig om wat geld achter de hand te hebben en niet te hoeven lenen bij een grote aankoop. Niet lenen is in mijn ogen de beste belegging.

Als je dat voor elkaar hebt (de meesten zeggen 2 a 3 maandsalarissen, maar ook daar valt over te twisten) ga je eens denken aan beleggen met indexfondsen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Mich007 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:15:
[...]

Dank voor de heldere uitleg. Hier heb ik als beginnend (en twijfelend ;-)) belegger wat aan.
Een plusje dus voor NT dankzij jouw input.
Ik lees dan vaak verhoudingen van 80/10/10 (NTW/NTEM/NTSC); is dat iets wat bij jouw verhaal past?
In principe vind ik www.indexfondsenvergelijken.nl leidend, daaruit volgt dat bij de grootbank NT in inderdaad die combo of alleen W + EM de voor de hand liggende scenario's zijn. Ik ben zelf ook voor SC erbij omdat het, net als EM, twee voordelen kent: je spreidt nog meer over de wereldmarkt en het heeft meer potentie op rendement. Dat kan in je voordeel werken als de 'gevestigde orde' (die in je normale World zit) omlaag tuimelt door een diepe recessie en maar moeilijk weer opkrabbelt. Als je alleen EM zou doen werkt dat alleen in de richting van de locatie, niet ook op basis van de beurswaarde (de capitalization in SC). Zie bijvoorbeeld ook de discussie op pagina 15 in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
The Third Man schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:04:
[...]
In principe vind ik www.indexfondsenvergelijken.nl leidend, daaruit volgt dat bij de grootbank NT in inderdaad die combo of alleen W + EM de voor de hand liggende scenario's zijn. Ik ben zelf ook voor SC erbij omdat het, net als EM, twee voordelen kent: je spreidt nog meer over de wereldmarkt en het heeft meer potentie op rendement. Dat kan in je voordeel werken als de 'gevestigde orde' (die in je normale World zit) omlaag tuimelt door een diepe recessie en maar moeilijk weer opkrabbelt. Als je alleen EM zou doen werkt dat alleen in de richting van de locatie, niet ook op basis van de beurswaarde (de capitalization in SC). Zie bijvoorbeeld ook de discussie op pagina 15 in dit topic.
Dank.
En dan klinkt de verhouding 80/10/10 ook niet vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Zeker niet, want zo staat die combo ook op die site: klik op Portefeuille en je ziet per fonds het percentage. Goed er staat letterlijk gezien 81/10/9 maar daar gaat geen wezenlijk verschil maken, vandaar dat 80/10/10 om het simpel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
bregweb schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

Niet lenen is in mijn ogen de beste belegging.

Als je dat voor elkaar hebt (de meesten zeggen 2 a 3 maandsalarissen, maar ook daar valt over te twisten) ga je eens denken aan beleggen met indexfondsen.
Geld lenen voor luxe aankopen is niet verstandig.

Maar bij een flinke buffer voor tegenvallers zet ik me echt vraagtekens zodra je een beetje serieus vermogen bij elkaar hebt verzameld en maandelijks een flink overschot hebt op de lopende rekening en een vaste baan.

Vergelijk de onderstaande opties:

Optie 1
15k als buffer aan de zijlijn zetten op een vrij opneembare spaarrekening tegen 2% rente, gedurende een jaar of 30, om in die tijd een paar keer aan te spreken.

Optie 2:
Die 15k in de beleggingsportefeuille stoppen tegen gemiddeld 7% rendement gedurende een jaar of 30. En in die periode een paar keer een kortlopende lening afsluiten voor een paar maanden tegen ca. 10% om een tegenvaller op te vangen.

Mijns inziens is optie 2 bijna altijd beter, mits je voldoet aan bovenstaande voorwaarden.
Als je daar nog niet aan voldoet is het waarschijnlijk verstandig eerst een buffer op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Wat is er eigenlijk op tegen om toch aan de beleggingsrekening te komen als je een tegenvaller hebt? Je leent dan in wezen toch geld aan jezelf uit, zonder de bijkomende nadelen van BKR e.d.? Dan als je het weer 'terugbetaalt' kan je nog altijd het gemiste rendement aanvullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich007
The Third Man schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:17:
Zeker niet, want zo staat die combo ook op die site: klik op Portefeuille en je ziet per fonds het percentage. Goed er staat letterlijk gezien 81/10/9 maar daar gaat geen wezenlijk verschil maken, vandaar dat 80/10/10 om het simpel te houden.
Ik ga er nog één nachtje over slapen en dan vermoedelijk voor deze combo.
Je moet toch een keer beginnen... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
The Third Man schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:38:
Wat is er eigenlijk op tegen om toch aan de beleggingsrekening te komen als je een tegenvaller hebt? Je leent dan in wezen toch geld aan jezelf uit, zonder de bijkomende nadelen van BKR e.d.? Dan als je het weer 'terugbetaalt' kan je nog altijd het gemiste rendement aanvullen.
Dat kan natuurlijk ook, maar is alleen niet echt handig als de markt net heel flink ingestort is omdat je dan mogelijk een groot deel van correctie omhoog mist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kim Jong-tuk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:09
Mich007 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:41:
[...]

Ik ga er nog één nachtje over slapen en dan vermoedelijk voor deze combo.
Je moet toch een keer beginnen... :)
Als je precieze verhoudingen wil zien moet je kijken op https://marketcaps.site/. Deze wordt maandelijks geüpdate met de actuele verhoudingen. Dit is wel een beetje gerommel in de marge, toen ik begon met NT fondsen waren de verhoudingen 78/12/10. Jaarlijks kijken wat de juiste verhouding is en het verschil corrigeren met inleg is goed genoeg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
En gewoon 80/10/10 houden is ook prima. En lekker makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Is er iemand hier die al gebruik maakt van Rabo Zelf beleggen?
Ik vraag me af of je een maandelijks aankoop moment verhouding 80/10/10 kan opgeven en niet meer naar om hoeft te kijken of dat je maandelijks handmatig geld moet overmaken naar de beleggingsrekening en dan handmatig aankopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Supershiva schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:56:
Ik vraag me af of je een maandelijks aankoop moment verhouding 80/10/10 kan opgeven en niet meer naar om hoeft te kijken of dat je maandelijks handmatig geld moet overmaken naar de beleggingsrekening en dan handmatig aankopen
Dat kan automatisch, maar dan moet je er drie losse aankopen van maken, minimum aankoop is €50 dus dan zit je in totaal op minimaal €500,-.

Zelf doe ik het altijd handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
HandyLumberjack schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:01:
[...]

Dat kan automatisch, maar dan moet je er drie losse aankopen van maken, minimum aankoop is €50 dus dan zit je in totaal op minimaal €500,-.

500 per maand is me net iets te mans… dan wordt het handmatig…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
Supershiva schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:06:
[...]
500 per maand is me net iets te mans… dan wordt het handmatig…
Zet gewoon het wereld fonds op automatisch aankopen en koop dan om de zoveel tijd handmatig EM en SC. Je portefeuille hoeft niet de hele tijd perfect in verhouding te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Zijn er nog specifieke dagen dat je juist wel of niet moet aankopen?
Laatste dag van de maand, eerste dag van de maand. Maandag of vrijdag… of is het allemaal 1 pot nat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C6DL
Supershiva schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:11:
Laatste dag van de maand, eerste dag van de maand. Maandag of vrijdag… of is het allemaal 1 pot nat?
Voor de lange termijn maakt dit echt niets uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Ik koop aan het eind van de maand. Rabo (/algemeen met NT?) is dan beetje f*cked up doordat er altijd een vertraging zit in moment van aankopen en moment van afschrijving van de rekening. Daardoor is dit net over nieuwjaar gevallen waarbij de aandelen wel waren gekocht en in portefeuille zaten, maar het bedrag ook nog op de rekening stond.

Met de vooringevulde aangifte zou ik dan dus dubbel betalen voor dat bedrag. Maar gewoon handmatig recht getrokken.

Dus als je dit wilt voorkomen zou ik zeker voor de 20e kopen (mijn automatische aankoop staat op de 27e, dus echt op het randje. Maar bij kerst met feestdagen en gesloten banken... Kan dus sowieso ook dan lang er over doen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich007
HandyLumberjack schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:01:
[...]

Ik wil(de) eigenlijk maandelijks ca. €100 inleggen.

Dit gaat waarschijnlijk toch €150 worden om het automatisch te kunnen doen. Dan maandelijks €120 world automatisch laten kopen. En elk kwartaal €50 (=minimaal mogelijke) EM en SC.
Dan kom je redelijk in de buurt van 80/10/10.
Einde van het jaar even de balans opmaken en evt. Corrigeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Mich007 op 19-10-2023 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 18:13
Ik heb het allemaal geautomatiseerd (NT World en EM). Elke maand stort ik een bepaald bedrag naar m'n beleggersrekening. NT World koop ik dan iedere maand aan (88%). Dus elke maand blijft er 12% van het gestorte bedrag over op m'n beleggersrekening, omdat die 12% kleiner is dan 50 euro. Per kwartaal koop ik dan EM aan voor het bedrag wat is overgebleven.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:35

Zenix

BOE!

RobinNL schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:50:
[...]

Ik heb het allemaal geautomatiseerd (NT World en EM). Elke maand stort ik een bepaald bedrag naar m'n beleggersrekening. NT World koop ik dan iedere maand aan (88%). Dus elke maand blijft er 12% van het gestorte bedrag over op m'n beleggersrekening, omdat die 12% kleiner is dan 50 euro. Per kwartaal koop ik dan EM aan voor het bedrag wat is overgebleven.
Automatisch werkt inderdaad prima. Zit al twee jaar niet meer bij de Rabobank, maar toen ik het gebruikte, werkte het perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webbier
  • Laatst online: 23-05 10:07
Ik let maandelijks €200 in. Hiermee koop ik maandelijks World en éénmaal per kwartaal EM en SC. Alles in de verhouding 80/10/10 ongeveer, en alles automatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:48

Thompson

Beeromaniac

Maakt voor de lange termijn niks uit, persoonlijk heb ik zoveel mogelijk van mijn automatische incasso's staan net nadat mijn salaris gestort wordt. Vind ik het prettigste qua overzicht van mijn financiën, je ziet net wat makkelijker of je de rest van de maand meer/minder uitgeeft dan gebruikelijk.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Zit toch ook nog even in te lezen in het product van Meesman indexfonds wereldwijd maar ik snap het nog niet helemaal in verhouding met de indexfondsen van NT.

Stel ik start met zelf beleggen bij de Rabo en koop jaren lang NT, Rabo gaat failliet… dan ben ik wel eigenaar van m’n aankopen en kan ik deze verhuizen (ga ik even van uit)

Maar wat heb je nou in handen als je jarenlang Meesman indexfonds wereldwijd koopt en Meesman gaat failliet? Dan is het hele indexfonds toch ook niks meer waard? Of is er toch een onderliggend product wat wel te verhuizen is?

[ Voor 5% gewijzigd door Supershiva op 20-10-2023 12:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 19:55

de Peer

under peer review

Supershiva schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:36:

Maar wat heb je nou in handen als je jarenlang Meesman indexfonds wereldwijd koopt en Meesman gaat failliet? Dan is het hele indexfonds toch ook niks meer waard?
https://www.meesman.nl/waarom-meesman/meesman-zekerheden/

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Supershiva schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:36:
Maar wat heb je nou in handen als je jarenlang Meesman indexfonds wereldwijd koopt en Meesman gaat failliet? Dan is het hele indexfonds toch ook niks meer waard? Of is er toch een onderliggend product wat wel te verhuizen is?
Een indexfonds bestaat niet uit aandelen of participaties in de beheerder, maar uit de onderliggende stukken (in dit geval participaties in de betreffende NT fondsen). Het fonds is ook juridisch gescheiden van de beheerder, net als jouw participaties in het fonds trouwens.

Als de beheerder failliet gaat, dan gebeurt er niets met de onderliggende stukken. Alleen het beheer ligt even stil totdat er een nieuwe beheerder is aangesteld. De nieuwe beheerder zal ofwel de dienstverlening voortzetten, ofwel het fonds liquideren en de waarde uitkeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 20-10-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05 19:29
The Third Man schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:04:
[...]
Op dit moment beleg ik in NT World NL0011225350 en NT EM NL0011515424 (90/10).
Ik wil de NT SC er ook bij doen en dan 80/10/10.
Maar wat is de ISIN van NT SC bij ING zelf op de beurs? Is dit NL0013552078?

[ Voor 1% gewijzigd door SX-Superfly op 22-10-2023 15:20 . Reden: ISIN aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SX-Superfly schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:13:
[...]
Op dit moment beleg ik in NT World NL0011225350 en NT EM NL0011515424 (90/10).
Ik wil de NT SC er ook bij doen en dan 80/10/10.
Maar wat is de ISIN van NT SC bij ING zelf op de beurs? Is dit NL0013552078?
NT SC is idd NL0013552078.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Ik denk dat ik er uit ben.

Toch niet bij m'n huisbank Rabobank ook niet Meesman (Aandelen Wereldwijd Totaal) maar bij ABN Amro.

ABN Amro zelf beleggen en maandelijks
NT World + NT EM + NT SC 80/10/10 automatisch aankopen.

Alles periodiek kunnen instellen (set and forget) is bij wel heel wenselijk ipv nog handmatige acties moeten verrichten.
Periodiek inleggen kan al vanaf 20,- per maand lees ik en begreep dat de grens bij Rabobank op 50 ligt.

Ook al doe je per maand 3 transacties dan zit je qua kosten over 10 jaar genomen nog steeds onder de Rabobank, ondanks dat ik een betaalrekening bij de ABN Amro moet openen, want ABN Amro rekent geen transactiekosten bij fondsen en ETF's.

Meesman kan ook set and forget maar is over 10 jaar genomen qua kosten hoger dan ABN Amro.
Interface van het platform ziet naar mijn mening niet heel denderend uit en hoe is beveiliging van je account geregeld daar?

Bankpas + reader van de ABN Amro geeft best een veilig gevoel.

Zie ik nog wat over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
Supershiva schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:08:

Toch niet bij m'n huisbank Rabobank ook niet Meesman (Aandelen Wereldwijd Totaal) maar bij ABN Amro.

Alles periodiek kunnen instellen (set and forget) is bij wel heel wenselijk ipv nog handmatige acties moeten verrichten.
Periodiek inleggen kan al vanaf 20,- per maand lees ik en begreep dat de grens bij Rabobank op 50 ligt.

Ook al doe je per maand 3 transacties dan zit je qua kosten over 10 jaar genomen nog steeds onder de Rabobank, ondanks dat ik een betaalrekening bij de ABN Amro moet openen, want ABN Amro rekent geen transactiekosten bij fondsen en ETF's.

Meesman kan ook set and forget maar is over 10 jaar genomen qua kosten hoger dan ABN Amro.
Interface van het platform ziet naar mijn mening niet heel denderend uit en hoe is beveiliging van je account geregeld daar?

qua beleggingen klinkt het prima zo!
je hebt nu wel 2 betaalrekeningen. rabobank opzeggen? Of is er nog een reden om die te houden (hypotheek?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
helloitsme schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

qua beleggingen klinkt het prima zo!
je hebt nu wel 2 betaalrekeningen. rabobank opzeggen? Of is er nog een reden om die te houden (hypotheek?)
Tnx!
Rabo hou ik aan omdat ons hele gezin hier in zit.
Gezamenlijke rekeningen voor het huishouden en vaste lasten, kinderrekening, verzekeringen Interpolis etc.

In kader van veiligheid misschien ook wel juist wenselijk om beleggen en reguliere bankzaken te scheiden?
Pasje en kastje van ABN hoeven de deur niet uit, blijven mooi bij de PC liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:19
Supershiva schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:08:

https://langzaamrijker.nl...-nt-fondsen-wat-is-beter/

Ik zit ook bij RABO en heb ook ABN overwogen. Maar 20 x 12 x 2,99 tikt aan. Ik blijf bij RABO. Zeker omdat het vanaf 100K goedkoper wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb al meerdere malen in het topic een verdeelsleutel tussen dev en em gezien (meestal rond de 90-10). Kan iemand aangeven waar deze verhouding op gebaseerd is? Ik kom het ook op andere websites als Reddit tegen, maar vrijwel altijd als gegeven en niet met onderbouwing of bron. Met de zoekfunctie kom ik er niet uit. Ben benieuwd of ik naar een her-balancering moet kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
Woodsy schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:26:
Ik heb al meerdere malen in het topic een verdeelsleutel tussen dev en em gezien (meestal rond de 90-10). Kan iemand aangeven waar deze verhouding op gebaseerd is? Ik kom het ook op andere websites als Reddit tegen, maar vrijwel altijd als gegeven en niet met onderbouwing of bron. Met de zoekfunctie kom ik er niet uit. Ben benieuwd of ik naar een her-balancering moet kijken.
Probeer de startpost eens. Staan goede links in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Woodsy schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:26:
de verhoudingen zijn gebaseerd op de beurswaarde van deze regio's, oftewel hoeveel zijn de bedrijven waard die in deze regio's op de beurs verkocht worden.

op deze site worden de actuele waardes weergegeven

https://marketcaps.site/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 20:02
Goed punt, daarbij vraag ik mij ook nog af hoe men vanuit de 80/10/10 omgaat met herbalanceren?

Door verschil in de waardeontwikkeling van de verschillende fondsen heb je na een jaar (of langer) geen verhouding van 80/10/10 meer maar een andere verhouding.

Je zou dus een aanpassing moeten doen om op de gewenste verdeling te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
De fiscalist schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:34:
Goed punt, daarbij vraag ik mij ook nog af hoe men vanuit de 80/10/10 omgaat met herbalanceren?

Door verschil in de waardeontwikkeling van de verschillende fondsen heb je na een jaar (of langer) geen verhouding van 80/10/10 meer maar een andere verhouding.

de waarde ontwikkeling die je bij de fondsen ziet zou je ook moeten zien in de waardeontwikkeling van de regios's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
De standaard manier is om 1x per jaar, bijvoorbeeld 1 januari, te herbalanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:56

Uiteraard hoef je je hier niet op de procentpunt aan te houden, mensen gebruiken het puur als houvast.
Herbalanceer wanneer het - voor jou - wel erg scheef loopt of doe het op een specifieke dag in het jaar bijvoorbeeld.
De laatste twee fondsen schrappen is overigens ook een optie die velen aanhouden.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 20:02
Iemand hier overigens al eens aandacht besteed aan hetgeen Oakk.Nl aanbiedt?

Ik heb een korte zoekslag gedaan maar kwam de naam niet tegen. Als ik het goed zie lijkt hun aanbod goed te passen bij wat hier veel rond gaat (BND, Meesman, 80/10/10 oid). Van wat ik er zelf over kon vinden, zitten de OAkk fondsen wat beter in elkaar dan die va BND, vooral omdat Oakk tijdig de looptijd in de obligaties heeft terug gebracht.

Jaarlijkse kosten zijn iets hoger maar geen aankoopkosten (BND en Meesman wel) en geen verkoopkosten (Meesman wel)

Daarnaast is hun skills optionele ad on best interessant in de historische gegevens…(resultaten uit het verleden etc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JohanNL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

Uiteraard hoef je je hier niet op de procentpunt aan te houden, mensen gebruiken het puur als houvast.
Herbalanceer wanneer het - voor jou - wel erg scheef loopt of doe het op een specifieke dag in het jaar bijvoorbeeld.
De laatste twee fondsen schrappen is overigens ook een optie die velen aanhouden.
En tot een paar jaar terug was Small Caps niet te krijgen in NT (/bij de grootbanken) en dus zullen er ook nog wel voldoende World + EM beleggers zijn (in 82 / 18 meen ik uit mijn hoofd).
Pagina: 1 ... 26 ... 98 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.