Ja dat is het wel, maar we hebben deze cijfers niet voor de cijfers om ze uit te kunnen rekenen, maar omdat ze voor ons betekenis hebben.
Als het me vergeven mag worden om in dit serieuze topic een grapje te plaatsen, maar deze maakt makkelijker duidelijk wat er bedoeld wordt.
Een economist en een accountant lopen door het bos en zien een kikker. De economist zegt, ik heb een wedje voor je, als je die kikker kust geef ik je €100. Dat doet de accountant, en krijgt €100. Na een tijdje voelt hij zich toch wat raar en zegt tegen de economist als jij die kikker ook kust geef ik je €100 terug. De economist die toch graag z'n geld terug wil doet het en krijgt z'n geld terug. Ze lopen stil verder door het bos.
Maar na een tijdje zegt de accountant, we hebben nu allebei een kikker gekust en we zijn niks rijker geworden, zijn we niet helemaal gek. Waarop de economist antwoordt, wat bedoel je, we hebben het BNP met €200 omhoog gegooid
Het punt met een tank maken en die onmiddellijk te laten ontploffen is, ja dat is wel toegevoegde waarde in strikte zin dat er iets geproduceerd is. Maar we gebruiken het BNP cijfer als proxy om iets zinvols te vermelden over hoe een economie in staat is dingen te doen in vergelijking met andere economieën.
En dat mist helemaal, dus het BNP cijfer verliest z'n waarde een beetje.
Juist dit maakt het moeilijk. Als we het wel meenemen is het raar omdat het kikker-kussen is. Als we het niet meenemen dan laten we toch een gedeelte van de Russische economie die ook iets anders kan doen misschien in de toekomst weg en is ook niet eerlijk. Dat is het punt een beetje, niet alleen produceert Rusland de cijfers niet meer, maar als ze het wel doen weten we ook niet meer precies wat voor betekenis we daaraan moeten hechten.