Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 28 Laatste
Acties:
  • 400.900 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 13:34
Louwke schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:02:
Dat filmpje inderdaad, was niet helemaal duidelijk wat er nu precies aan de hand is daar.
Hij lijkt mij al (zwaar)gewond (en na de knip die in het filmpje zit, al overleden);
de hoek van zijn linker onderbeen, bij de knie, lijkt mij niet zoals DaVinci die getekend heeft. En de twee explosieven die door de drone worden gedropt: hij reageert er niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:47
blissard schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:16:
[...]

Bij de combinatie oorlog een weersinvloeden is dit een interessante figuur.

Zo’n 200 jaar geleden maar niet minder relevant.

En tevens de enige grafiek die me de verschrikkingen laat invoelen. Zie de oversteek van de berezina bij -20.
LMGTFY :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l72Cc9jSnqxYzWfn4Y1sH2YgPyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FzHxNz3hwGlu80kmBHeVyexq.jpg?f=fotoalbum_large

Figuurlijke kaart van de opeenvolgende verliezen aan manschappen van het Franse leger in de Russische campagne 1812-1813.
Opgesteld door M. Minard, inspecteur-generaal van Ports of Chaussion bij pensionering,

Parijs, 20 november 1869.

MOSKOU

40.000

Het aantal aanwezige mannen is ondervertegenwoordigd door de breedte van de gekleurde zones met een snelheid van één millimeter voor zesduizend man, het is meer geschreven over de zones. Het rood geeft de mannen aan die Rusland zijn binnengekomen, de zwarte degenen die zijn vertrokken.De informatie die werd
gebruikt om de kaart op te stellen, was ontleend aan de werken van M.M., apotheek van het leger sinds 28 oktober. Lowe kan beter beoordelen met het oog de reductie van het leger veronderstelde ik dat de lichamen van prins Jérôme en maarschalk Davous die waren gedetacheerd op Minsk heeft Mobilow
a-om-weer bij ziet Ococha er Witchor, altijd met het leger waren gemarcheerd.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-10 11:50

bloody

0.000 KB!!

asing schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:33:
[...]

LMGTFY :P

[Afbeelding]

Figuurlijke kaart van de opeenvolgende verliezen aan manschappen van het Franse leger in de Russische campagne 1812-1813.
Opgesteld door M. Minard, inspecteur-generaal van Ports of Chaussion bij pensionering,

Parijs, 20 november 1869.

MOSKOU

40.000

Het aantal aanwezige mannen is ondervertegenwoordigd door de breedte van de gekleurde zones met een snelheid van één millimeter voor zesduizend man, het is meer geschreven over de zones. Het rood geeft de mannen aan die Rusland zijn binnengekomen, de zwarte degenen die zijn vertrokken.De informatie die werd
gebruikt om de kaart op te stellen, was ontleend aan de werken van M.M., apotheek van het leger sinds 28 oktober. Lowe kan beter beoordelen met het oog de reductie van het leger veronderstelde ik dat de lichamen van prins Jérôme en maarschalk Davous die waren gedetacheerd op Minsk heeft Mobilow
a-om-weer bij ziet Ococha er Witchor, altijd met het leger waren gemarcheerd.
Bedankt voor de uitleg, maar ik begrijp er eigenlijk nog niets van :D
Hoe kun je hier de weersinvloeden uit halen?

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:06
bloody schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:40:
[...]

De onderste grafiek geeft de temperatuur weer op verschillende locaties van de terugtocht (de dikke zwarte lijn). Ter hoogte van studienska is het dus -20. En daar verdronken 22.000 man omdat ze door het ijs zakten. (Van 50.000 naar 28.000)

Hier is hij in het Engels trouwens

[ Voor 30% gewijzigd door blissard op 25-11-2022 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
bloody schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:40:
[...]

Ik moest ook even puzzelen:
De x-as is van west->oost, dus helemaal rechts staat Moskou.
Het lichtbruine vlak is de opmars richting Moskou, zwart de aftocht. De dikte van het vlak het aantal troepen dat nog over is.

De lijn-grafiek eronder is de temperatuur en wordt verbonden met verticale lijntjes naar het zwarte-troepen-aantal-vlak.
Datums lees je in de onderste lijngrafiek van rechts naar links: 18/8 - Mare-jarosewli, 0 graden. 9/9, -9 graden bij Dorogobouge. 14/9, -21 graden bij Smolensk. Etc

De lage temperaturen verbaasden me (-21 halverwege september!), maar deze route ligt natuurlijk 1000km noordelijker dan Oekraine, en zonder grote wateren in de buurt.

Om een idee te krijgen van de temperaturen in Oekraine: gemiddelde ligt ergens rond de -3 tot +1 in de winter.
Dat is voor Nederlandse maatstaven "best fris" (+3 tot +5).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
boxlessness schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:53:
[...]

Ik moest ook even puzzelen:
De x-as is van west->oost, dus helemaal rechts staat Moskou.
Het lichtbruine vlak is de opmars richting Moskou, zwart de aftocht. De dikte van het vlak het aantal troepen dat nog over is.

De lijn-grafiek eronder is de temperatuur en wordt verbonden met verticale lijntjes naar het zwarte-troepen-aantal-vlak.
Datums lees je in de onderste lijngrafiek van rechts naar links: 18/8 - Mare-jarosewli, 0 graden. 9/9, -9 graden bij Dorogobouge. 14/9, -21 graden bij Smolensk. Etc

De lage temperaturen verbaasden me (-21 halverwege september!), maar deze route ligt natuurlijk 1000km noordelijker dan Oekraine, en zonder grote wateren in de buurt.

Om een idee te krijgen van de temperaturen in Oekraine: gemiddelde ligt ergens rond de -3 tot +1 in de winter.
Het is wat lastig te lezen maar zoals ik het zie gingen er 422.000 man Rusland in en kwamen er maar 10.000 weer van terug. De overige 412.000 hebben het niet gered zo lijkt het. :X

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:28

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dat, en vooral: op deel 1 van de reis gingen ze vrij vlot van 400.000 man naar een goeie 150.000, zover ik kan terugvinden aan ziektes en ander ongemak.
Terug was ondanks de versterkingen een gigantisch drama, 100k out, en op z'n laagst 4k over. Dat halen zelfs de Russen nu nog niet (hoewel ze hun best doen).

De terugreis was overigens kouder dan je zou denken, want dit is in graden Reaumur, die 1.25 graden Celcius zijn (de 0 is wel gelijk bij beide, maar water kookt bij 80 Re)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:16:
[...]

Er zijn wel wat opties om te overleven denk ik. Een vuurtje stoken bijvoorbeeld. Of wakker blijven en bewegen. En als laatste, als een roedel puppies tegen elkaar aan gaan liggen. Maar dat helpt niet als iedereen het koud heeft.
Een vuurtje stoken laat je wel uit je hoofd in oorlogsgebied. Verwacht inkomend vuur van een hele andere orde als je het toch doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

downtime schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:10:
[...]

Een vuurtje stoken laat je wel uit je hoofd in oorlogsgebied. Verwacht inkomend vuur van een hele andere orde als je het toch doet.
Tja de Russen doen wel meer onhandige dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Van rennen voor je leven krijg je het ook warm :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wie weet eindigen de Patriot's alsnog in Oekraïne:

Germany in talks with allies over Polish push for Patriot deployment to Ukraine
Germany said on Friday it was discussing with allies Poland's request that German Patriot air defence units be sent to Ukraine, after NATO's chief suggested the military alliance might not oppose such a move.

"We are talking with our allies about how to handle Poland's ... suggestion," a German government spokesperson told reporters in Berlin.

Berlin offered Warsaw the Patriot system to help secure its airspace after a stray missile crashed and killed two people in Poland last week. Polish Defence Minister Mariusz Blaszczak later asked Germany to send the fire units to Ukraine instead.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

boxlessness schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:53:
[...]
Per regio verschilt het ook heel erg.
Kyiv en het oosten/Luhansk echt zijn een stuk kouder dan Cherson/Krim.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:05:
[...]

Per regio verschilt het ook heel erg.
Kyiv en het oosten/Luhansk echt zijn een stuk kouder dan Cherson/Krim.
Vandaar dat ik Donetsk pakte, als een soort van gemiddelde. Dat hoop ik iig :)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
In Russische oppositie mediabron 'Mediazone', een artikel nav een nieuwe getuigenis van een niet meer zo gemotiveerde soldaat van de "155th Guards Brigade" uit Vladivostok.

Waar eerder was bericht dat bij de recente aanval op Pavlivka, 300 doden waren gevallen aan Russische kant, wordt nu een aantal van 450-500 genoemd.
Resultaat: totale verbittering en neiging tot deserteren.
“I used to condemn desertion but now it’s the only way to stay alive.” A Marine fighting in Pavlivka describes the morale of Russian troops and the command’s indifference
De manschappen die eerder een petitie hebben ondertekend richting hun gouverneur/lokale leider, worden gestraft en blijven in de frontlinie, nul rotatie.
In short, the ramifications of penning the letter are still there. They don’t change tactics, they can only punish. I think they want to eliminate all the mavericks, which is not a hard thing to do on the battlefield, it’s very easy. Once again I am convinced that my life is worth nothing here. We are controlled by those who care not about the people but about their rank and reputation. It’s very frightening.
They will never outright say [that this is meant as a punishment], but think about it: after the letter was published, we were ordered to assault Pavlivka, and then, miraculously, it is those disgruntled men who remain in their positions, while others are being taken to the rear.
[...]
I spent three months in this area. The fighting continued every day, and there were two intense days, 9 and 10 November. Overall, about 450–500 men were killed in Pavlivka.
Er blijven steeds minder echte troepen over om de mobiks nog iets aan kennis mee te geven.
The brigade was almost completely destroyed, it has already been re-staffed, but you have to understand that it really depends on those old servicemen who train the young ones, that’s why the brigade is not totally useless in combat yet. Now that we are gradually being eliminated and replaced with the newly mobilised men, this unit becomes irrelevant.
https://en.zona.media/article/2022/11/23/pavlivka

Edit.
Van Wikipedia
Mediazona (Russian: Медиазона) is a Russian independent media outlet founded by Maria Alyokhina and Nadezhda Tolokonnikova, who are also co-founders of the protest group and band Pussy Riot. The outlet's editor-in-chief is Russian political journalist Sergey Smirnov

[ Voor 7% gewijzigd door Baserk op 25-11-2022 21:27 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg er anders maar een somber gevoel bij, die onderkoelde en waarschijnlijk ondervoedde soldaten die amper nog in staat zijn om fysiek te reageren op directe ontploffingen.

Smerige ellende man, het zal je realiteit maar zijn.

En voor de Oekraïners lijken mij de omstandigheden in de loopgraven al net zo onmenselijk. Ook al heb je misschien een uitrusting die je in leven houdt (niet direct doodvriezen) en genoeg voedsel, het maakt de hele situatie echt niet ineens een feestje...

Het is niet best daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:08:
[...]

Vandaar dat ik Donetsk pakte, als een soort van gemiddelde. Dat hoop ik iig :)
Ongeveer zal het wel kloppen idd.
Maar UA is zo groot met een mix van land en zee klimaat (richting zwarte zee) dat de verschillen erg groot kunnen zijn.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:12:
Ik krijg er anders maar een somber gevoel bij, die onderkoelde en waarschijnlijk ondervoedde soldaten die amper nog in staat zijn om fysiek te reageren op directe ontploffingen.

Smerige ellende man, het zal je realiteit maar zijn.

En voor de Oekraïners lijken mij de omstandigheden in de loopgraven al net zo onmenselijk. Ook al heb je misschien een uitrusting die je in leven houdt (niet direct doodvriezen) en genoeg voedsel, het maakt de hele situatie echt niet ineens een feestje...

Het is niet best daar.
Met de voeten in de modder:

Die troepen hebben wel het voordeel dat ze betere uitrusting hebben, en op een gegeven moment geroteerd worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
asing schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:16:
[...]

Er zijn wel wat opties om te overleven denk ik.
Tuurlijk zijn die er, die vergen alleen voorbereiding (en discipline). Die groep in die tweet heeft de basislessen overleven aan het front gemist blijkbaar.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
[...]

Hm, die filmpjes van de UA loopgraven niet gezien? compleet met kachels.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:28:
[...]

Russen jatten van alles. Drank, kleding, wasmachines, wc potten... maar kachels? Die nog niet geloof ik. :P

Aan alleen een kachel heb je ook niks, je moet ook hout oid hebben. En dat is nu allemaal zeiknat uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
asing schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:31:
Aan alleen een kachel heb je ook niks, je moet ook hout oid hebben. En dat is nu allemaal zeiknat uiteraard.
Pcies, daarvoor is voorbereiding nodig, in de vorm van logistiek. UA militairen krijgt hout voor de bouw van trenches en voor verwarming aangevoerd vanuit het achterland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:11
Ik zag al trenches met bunkbedden met spelcomputers. Dus die voorbereiding is er zeker en ze proberen er verder maar wat van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:34
Caelorum schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:42:
Ik zag al trenches met bunkbedden met spelcomputers. Dus die voorbereiding is er zeker en ze proberen er verder maar wat van te maken.
Heb ik ook gezien maar, vraag ik me toch af. Kan dat ook propaganda zijn ? Niets aan de hand, even fifa spelen in rustuurtje

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
mir4dor schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:45:
[...]

Heb ik ook gezien maar, vraag ik me toch af. Kan dat ook propaganda zijn ? Niets aan de hand, even fifa spelen in rustuurtje
Waarom? Op schepen ook genoeg die online gamen. Je moet toch wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:34
Caelorum schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:47:
[...]

Waarom? Op schepen ook genoeg die online gamen. Je moet toch wat?
O jawel hoor. Vandaar ook het woord "kan" met een vraagteken. Ik vraag het me gewoon af.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:36
mir4dor schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:45:
[...]

Begreep dat dat langs de noordgrens was, waar ze wat meer tijd kunnen investeren aan zulke voorzieningen, omdat er minder gevochten wordt en de frontlinie daar niet verschuift (want dat is de grens).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Baserk
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:12:
[...]

Het is niet best daar.
Met de juiste uitrusting heb je het simpelweg niet koud, of 't 0 C. of - 20 C. is.
Met verder bijna gegarandeerd meer dan voldoende (warm) goed voedsel en vooral ook de al genoemde rotatie, is het toch best prettig om te weten dat je tegenstander kapot vriest, op z'n best in een shit-hole boomstam bunkertje af en toe, altijd onvoldoende koude ruim-over-datum zooi moet eten.
Maar eensch, het blijft verre van een feestje.
Het maakt de omstandigheden alleen (wat) dragelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:28:
[...]

Een kachel is geen probleem. Die produceert hooguit wat rook en dat zie je in het donker niet. Maar vuur zie je in open veld tot op kilometers afstand. Zelfs een brandende sigaret kan je in oorlogsgebied je leven kosten. Als de omgeving maar donker genoeg is, ziet een scherpschutter dat ook op ruime afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27

Stoney3K

Flatsehats!

downtime schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:43:
[...]

Een kachel is geen probleem. Die produceert hooguit wat rook en dat zie je in het donker niet. Maar vuur zie je in open veld tot op kilometers afstand. Zelfs een brandende sigaret kan je in oorlogsgebied je leven kosten. Als de omgeving maar donker genoeg is, ziet een scherpschutter dat ook op ruime afstand.
Vergeet warmtebeeldcamera's niet ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Stoney3K schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:51:
[...]
Vergeet warmtebeeldcamera's niet ;)
Als ze die hebben ja. Vooralsnog hebben ze al genoeg problemen ze überhaupt warm te houden laat staan dat ze apparatuur meekrijgen waar ze daarna nog wat aan zouden hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:44
Caelorum schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:20:
Als ze die hebben ja. Vooralsnog hebben ze al genoeg problemen ze überhaupt warm te houden laat staan dat ze apparatuur meekrijgen waar ze daarna nog wat aan zouden hebben.
Ik neem ook aan dat ze dan het ene team de warmtebeeldcamera mee zouden geven, en het andere de batterijen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
(Ik hoor zojuist op de TV dat de VS Engeland omsingeld :+)

Even serieus in de categorie goed nieuws:

Vodafone verlengt gratis bellen en sms'en van en naar Oekraïne

KPN en TMO nog onbekend. Maar goed voorbeeld doet goed volgen :)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

blissard schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:16:
[...]

Bij de combinatie oorlog een weersinvloeden is dit een interessante figuur.

Zo’n 200 jaar geleden maar niet minder relevant.

En tevens de enige grafiek die me de verschrikkingen laat invoelen. Zie de oversteek van de berezina bij -20.
-25C was niet bepaald enige issue bij oversteek van Berezina, >80k Russische soldaten deden ook hun best om aantallen Fransen richting nul te laten gaan daar. Het was de laatste grootste veldslag van Napoleon's invasie van Rusland.
onkl schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:09:
[...]

Begreep dat dat langs de noordgrens was, waar ze wat meer tijd kunnen investeren aan zulke voorzieningen, omdat er minder gevochten wordt en de frontlinie daar niet verschuift (want dat is de grens).
Overal waar de grenzen redelijk statisch zijn zie je dat soort kampementen in de loopgraven - en ondanks grote bewegingen bij Kherson en Izium is grootste deel front betrekkelijk statisch geweest de afgelopen maanden. Als je de beelden bij Bakhmut ziet, zie je geen game consoles, maar zelfs daar hebben ze verwarming, eten en sanitair.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The Pentagon has set up on the territory of Poland a repair point for Western artillery weapons supplied to Ukraine.
https://www.ukrinform.net...ines-artillery-media.html

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Nu online
Mobiks uit Serpukhov, 75 km van Moskou, zijn er wel klaar mee.
Een paar voeren het woord namens een groepje van zo'n 50 man.
Ze vonden het al niet tof dat ze met Intertoys airsoft helmen en scherfvesten waren uitgerust.
En niet zoals belooft in de "3e lijn, bescherming van transport en faciliteiten" maar in de voorste linie, op 500 meter van de Oekraïnse gehaktmolen.
Naast de Oekraïnse munitie, viel het 'friendly' artillerie-, mortier- en helicopter vuur van hun eigen troepen ook vies tegen.
Zo'n beetje al het kader is MIA/weggerend en ook deze manschappen klagen over de kou/natte kleren en nul ondersteuning/leiding.
En eisen nu, 'Zet ons in de beloofde 3e linie of we gaan terug naar Rusland om ons probleem daar te bespreken'.

De opname staat op een YouTube kanaal (Warthhog Defense) dat vaak tamelijk rommelige en gemakzuchtige knip/plak video's brengt en ik heb nul bewijs dat de vertaling klopt.
Maar het zal vast geen jammerklacht zijn, dat ze hun geld niet aan Black Friday konden uit geven.
YouTube: RUSSIAN COMMANDER LEFT THEIR SOLDIER AND RUN, WHEN UKRANIAN TANKS CA...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online

niet eens de moed om de echte moeders/vrouwen te woord te staan:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een interview met een Oekraïnse artillerie officier:

Goed te volgen met Engelse ondertiteling.

Het is een (relatief) lang interview maar geeft wel goede relevante informatie rondom recente gebeurtenissen. En vanaf 25 minuten geeft deze man een realistische verklaring waarom hij gelooft dat het heroveren van de Krim lastiger en complexer gaat zijn dan andere gebieden.

Ik heb de link naar deze video toegestuurd gekregen en vond het waardevol hem hier te plaatsen omdat het informatie betreft uit 1e hand van een praktijk man.

In mijn optiek het kijken waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
Welk site kon je de militaire bewegingen en plaatsing van de eenheden zien? Dus niet de Livemap UA. Ben het even kwijt, ik weet dat er 2 goede waren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:57

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Is hier volgens mij al eerder gefluisterd. Rusland lijkt raketten zonder explosieve lading af te vuren. Hier is in verband daarmee nog wel geopperd die als decoy fungeren voor luchtafweer. Als middel om schade mee aan te richten overtuigen ze niet zo.

Volkskrant Liveblog
Britse veiligheidsdiensten: Rusland vuurt raketten zonder explosieve lading af
08:54
De Britse inlichtingendiensten stellen zaterdagochtend dat het Russische leger raketten zonder explosieve lading gebruikt in Oekraïne. Volgens de Britten gaat het om raketten uit de jaren tachtig waar normaal gesproken een kernkop op zit, maar die is er nu afgehaald.

In het persbericht staat dat nog onduidelijk is waarom Rusland dit doet. ‘Maar deze vorm van improvisatie laat zien dat de Russen door hun ballistische raketten heen zijn.’ Volgens de inlichtingendiensten kunnen de AS-15 KENT-raketten alleen worden gebruikt als nucleaire projectielen.
De raketten richten aanzienlijk minder schade aan dan een projectiel met explosieve lading. ‘Ze dienen bijna zeker als afleiding voor de Oekraïense luchtverdediging’, aldus de Britten.

Vrijdag kwamen nog zeker vijftien Oekraïense burgers om het leven door Russische beschietingen van de stad Cherson, die twee weken geleden werd heroverd door het Oekraïense leger.

Eerder berichtte het Oekraïense ministerie van Defensie over de slinkende raketvoorraden van het Russische leger.
Een andere reden die ik trouwens nog kan verzinnen is een niet functionele. Vanuit hogere commandolagen is opdracht gegeven tot het verschieten van een bepaalde hoeveelheid aan raketten.... Die aantallen raketten met conventionele lading zijn er effectief niet. Daarom wordt gewoon voldaan aan de letter van de opdracht, het verschieten van een x-aantal raketten, ongeacht aanwezigheid van conventionele lading. We hebben inmiddels uit andere voorbeelden kunnen afleiden dat de lagere echelons in het Russische leger door andere belangen worden gedreven dan de strategische doelstelling van de hogere legerleiding.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

teacup schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:30:
Is hier volgens mij al eerder gefluisterd. Rusland lijkt raketten zonder explosieve lading af te vuren. Hier is in verband daarmee nog wel geopperd die als decoy fungeren voor luchtafweer. Als middel om schade mee aan te richten overtuigen ze niet zo.

Volkskrant Liveblog
Britse veiligheidsdiensten: Rusland vuurt raketten zonder explosieve lading af
[...]

[...]

Een andere reden die ik trouwens nog kan verzinnen is een niet functionele. Vanuit hogere commandolagen is opdracht gegeven tot het verschieten van een bepaalde hoeveelheid aan raketten.... Die aantallen raketten met conventionele lading zijn er effectief niet. Daarom wordt gewoon voldaan aan de letter van de opdracht, het verschieten van een x-aantal raketten, ongeacht aanwezigheid van conventionele lading. We hebben inmiddels uit andere voorbeelden kunnen afleiden dat de lagere echelons in het Russische leger door andere belangen worden gedreven dan de strategische doelstelling van de hogere legerleiding.
Niet echt gefluisterd :)
Paar weken geleden was er die Kh55 met dummy:
3raser in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11"

Het is idd raar dat ze in hun strategische reserve van raketten die nucleaire lading kunnen afleveren inzetten met een mass simulator.

/edit:
Ah dat is ook de codenamen voor de kh55.
Zal dus over hetzelfde incident gaan?
The Kh-55 (Russian: Х-55, also known as RKV-500; NATO reporting name: AS-15 "Kent")

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 26-11-2022 10:42 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:40:
[Twitter]

niet eens de moed om de echte moeders/vrouwen te woord te staan:

[Twitter]
Nou ja zelfs in Westerse media hebben we dit als waarheid gedeeld (dat Poetin met moeders/vrouwen van oorlogsmisdadigersslachtoffers zou praten). Na het lezen van de headline stond ik er al cynisch tegenover maar ja waarom zou je het niet melden? Elke pageview is advertentieinkomsten. Wat een rot systeem :r

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Had hem nog niet voorbij zien komen dus hier de dagelijkse update:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uumXjxnpsEN1-5u-gCHHFVIHNa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKYoU27yUYuYg8aPsNef0uhm.jpg?f=fotoalbum_large

Weer een gemiddelde woonwijk aan russen gesneuveld in 24 uur... Deze aantallen blijven bizar.

Onderstaande video vind ik ook nog de moeite waard om te delen, wellicht iets minder relevant als 'dagelijkse update' maar geeft wel een overzicht van de huidige situatie en gaat ook in op de uitzichtloze situatie waarin Poetin zichzelf heeft gewerkt.

Ook de stelling van tactische kernwapens wordt behandeld, en waarom deze niets zullen toevoegen aan de huidige situatie aan het front.

[YouTube: Everyone In Russia Will Be Terrified Next Week This Is Epic Disaster For Putin & Russia - Ex CIA]

Helaas is de video erg 'Amerikaans' gepresenteerd met dramatische titel etc. In mijn optiek onnodig, maar als het mensen bereikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Nog een video uit de loopgraven:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10 19:54

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

TheBrut3 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:28:
Welk site kon je de militaire bewegingen en plaatsing van de eenheden zien? Dus niet de Livemap UA. Ben het even kwijt, ik weet dat er 2 goede waren.
Ik denk dat je https://deepstatemap.live/ bedoelt. Al zal je als westerling https://deepstatemap.live/en beter waarderen ;)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
XWB schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:35:

[Twitter]
WW1 intensifies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Die was het niet helemaal, volgens mij is er ook één die beide kanten laat zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

TheBrut3 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:17:
[...]

Die was het niet helemaal, volgens mij is er ook één die beide kanten laat zien.
deze?
https://militaryland.net/maps/deployment-map/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Yes die was het inderdaad, of iets wat er op lijkt iig. Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

XWB schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:35:

[Twitter]
Ik snap echt niet dat de Russen met loopgraven bezig zijn. Artillerie is zoveel verbeterd sindsdien dat het enige wat het toevoegt dat je vastzit tot de vijand een keer tijd heeft voor jou. En loopgraven bij -20 hebben zo hun eigen vervelende dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10 09:33

UK gaat een aantal helikopters aan Oekraine leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Delerium schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:59:
[...]

Ik snap echt niet dat de Russen met loopgraven bezig zijn. Artillerie is zoveel verbeterd sindsdien dat het enige wat het toevoegt dat je vastzit tot de vijand een keer tijd heeft voor jou. En loopgraven bij -20 hebben zo hun eigen vervelende dingetjes.
Heb begrepen dat dit beelden zijn van UA trenches bij Bakhmut

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 26-11-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:16
Tens schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:12:
[...]

[Twitter]
Het is daar al sinds 2014 WW1 taferelen.

Bij Bakhmut is het nu helemaal bizar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:12:
[...]

[Twitter]
Hoop dat ze snel wat hout etc krijgen, want dit is idd erbarmelijk.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-10 12:10
[...]

Het land heeft ruim een half millennium cultuur waarin leren, innovatie, kritiek (nodig voor innovatie) en slim zijn word afgestraft met opsluiting, uitbuiting en dus vaak een vlucht (als je ècht slim bent). Het verbaast me dus niet echt, wel enorm jammer dit vooroordeel bevestigd te zien worden. Aan de andere kant, je kent je vijand; verrassingen onwaarschijnlijk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:33
Brent schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:28:
[...]

Het land heeft ruim een half millennium cultuur waarin leren, innovatie, kritiek (nodig voor innovatie) en slim zijn word afgestraft met opsluiting, uitbuiting en dus vaak een vlucht (als je ècht slim bent). Het verbaast me dus niet echt, wel enorm jammer dit vooroordeel bevestigd te zien worden. Aan de andere kant, je kent je vijand; verrassingen onwaarschijnlijk.
De parallel met WO1 wordt steeds gemaakt en die zie ik op zich wel, maar raakt niet de essentie van de vergelijking zoals jij 'm impliciet maakt - het verschil tussen de elite en de rest.

Wat daar gebeurde is dat jonge mannen het front op werden gestuurd, niet om te winnen of levend terug te komen, maar om munitie op te maken, of te kijken of de verdediging sterk genoeg was. Die parallel is volgens mij interessanter dan een pokdalig landschap, of modder, wat uiteindelijk in elk conflict waar initiatief verloren is gegaan vanzelf komt.

De Rus is zoals vaker aangehaald geen 1 volk of 1 identiteit, maar kent naast allerlei etnische minderheden in diverse regio's ook een klassesysteem van de elite en het voetvolk. De respectloosheid waarmee mensen de strijd in worden gegooid is daarmee zeker bizar, maar verklaart nog meer waarom er geen innovatie is - er is immers geen vorm van communicatie van het front naar het opperbevel - anders dan evt rapporten over verliezen waarbij Rusland die niet zo boeiend zal vinden.

Want die loopgraven, tis niet alleen dat ze ze blijven aanleggen en eruit geschoten blijven worden - maar ze doen het ook nog eens midden in het veld op veel plekken. Je kunt ze vanuit het ISS bijna zien. En als klap op de vuurpijl dekken ze de slaapvertrekken maar af met allerhande kleuren zeil en plastic en is een en ander afgewerkt met een sausje van afval. Al zouden ze alleen al zeggen: ruim je shit op, begraaf je afval, dan zijn ze al half zo zichtbaar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Wat is het alternatief voor de Russen? We hebben het inmiddels niet meer over het "tweede leger in de wereld" maar een allegaartje aan vermoeide veteranen, ongetrainde reservisten, en aftands materieel die niet meer in staat zijn tot complexe operaties. Wat is volgens jou dan een betere strategie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:08:

[YouTube: Top field artillery officer on Russia-Ukraine mid November update (reflection on Kherson & Kharkov)]

Het is een (relatief) lang interview maar geeft wel goede relevante informatie rondom recente gebeurtenissen. En vanaf 25 minuten geeft deze man een realistische verklaring waarom hij gelooft dat het heroveren van de Krim lastiger en complexer gaat zijn dan andere gebieden.

Ik heb de link naar deze video toegestuurd gekregen en vond het waardevol hem hier te plaatsen omdat het informatie betreft uit 1e hand van een praktijk man.

Bedankt! Dit geeft een mooi inkijkje in de Ukrainse kijk op het slagveld. Ben onder de indruk van de rationele analyse en het getoonde realisme. Ze weten precies hoe ze ervoor staan, hoe de Russen ervoor staan, wat ze van Putin kunnen verwachten, en hoever ze kunnen komen met de hulp die US/NATO op dit moment biedt. Dankzij dit interview realiseer ik me dat we ongelofelijk veel kunnen leren van Ukraine. We geven niet alleen hulp. Het is ook leergeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:16:
[...]

Wat is het alternatief voor de Russen? We hebben het inmiddels niet meer over het "tweede leger in de wereld" maar een allegaartje aan vermoeide veteranen, ongetrainde reservisten, en aftands materieel die niet meer in staat zijn tot complexe operaties. Wat is volgens jou dan een betere strategie?
Van het ‘tweede leger in de wereld’ naar het ‘tweede leger in Oekraïne’ is idd wel een wereld van verschil.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:24:
[...]

Van het ‘tweede leger in de wereld’ naar het ‘tweede leger in Oekraïne’ is idd wel een wereld van verschil.
De ironie is dat zelfs met een goede doctrine, discipline en strategie Rusland by far niet het tweede leger op aarde had geweest - want heel duidelijk is wel dat de keten verouderd, verrot en vergaan is.

Wel kunnen we vaststellen dat met bovengenoemde elementen Ukraine er nu een stuk minder rosekleurig voor had kunnen staan - het falen was zo'n diepgeworteld element in de Russische krijgsmacht dat Ukraine nu zelfs aan de winnende hand is. De grap is: ze geloofden zelf volgens mij nog het meest van de eigen propaganda en dat komt ze duur te staan. Over informatieoorlog gesproken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:53
NiGeLaToR schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:06:
[...]

De parallel met WO1 wordt steeds gemaakt en die zie ik op zich wel, maar raakt niet de essentie van de vergelijking zoals jij 'm impliciet maakt - het verschil tussen de elite en de rest.

Wat daar gebeurde is dat jonge mannen het front op werden gestuurd, niet om te winnen of levend terug te komen, maar om munitie op te maken, of te kijken of de verdediging sterk genoeg was. Die parallel is volgens mij interessanter dan een pokdalig landschap, of modder, wat uiteindelijk in elk conflict waar initiatief verloren is gegaan vanzelf komt.

De Rus is zoals vaker aangehaald geen 1 volk of 1 identiteit, maar kent naast allerlei etnische minderheden in diverse regio's ook een klassesysteem van de elite en het voetvolk. De respectloosheid waarmee mensen de strijd in worden gegooid is daarmee zeker bizar, maar verklaart nog meer waarom er geen innovatie is - er is immers geen vorm van communicatie van het front naar het opperbevel - anders dan evt rapporten over verliezen waarbij Rusland die niet zo boeiend zal vinden.

Want die loopgraven, tis niet alleen dat ze ze blijven aanleggen en eruit geschoten blijven worden - maar ze doen het ook nog eens midden in het veld op veel plekken. Je kunt ze vanuit het ISS bijna zien. En als klap op de vuurpijl dekken ze de slaapvertrekken maar af met allerhande kleuren zeil en plastic en is een en ander afgewerkt met een sausje van afval. Al zouden ze alleen al zeggen: ruim je shit op, begraaf je afval, dan zijn ze al half zo zichtbaar.
Maarre..dit fimpje waar de loopgraven discussie mee gestart werd gaat toch over Ukrainers in de loopgraven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
olafmol schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:45:
[...]

Maarre..dit fimpje waar de loopgraven discussie mee gestart werd gaat toch over Ukrainers in de loopgraven?
Jup, waarbij ze in mijn beleving net zo kwetsbaar zijn als ze die gewoon in open terrein graven. En in de modder zitten tot je knieen of hoger lijkt me net zo'n hel als het in 1917, 18xx, of daarvoor was.

Zie je meteen waarom je de high ground wilt hebben en behouden. Kans op drogere voeten.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Dit nieuws is volgens mij nog niet langsgekomen. Duitsland beoogt de Holodomor in Oekraïne als genocide te erkennen. Hiervoor heeft het land een ontwerp resolutie opgesteld die gisteren (vrijdag) publiekelijk is gemaakt.

Deze timing is niet toevallig, omdat vandaag, zaterdag 26 november, het een Holodomor herdenkingsdag is. Duiken we wat dieper in die Holodomor (wil ik in een apart item doen) dan is hierin de wortel van de motivatie te vinden waarmee Oekraïne Rusland kan weerstaan.

Komende woensdag zou deze resolutie de Duitse Bondsdag moeten gaan passeren.

Enkele bronnen die over deze beoogde erkenning berichtten:Als een reden waarom Duitsland nu op dit moment meent de Guardian te kunnen stellen:
Germany’s Bundestag is planning to pass a resolution declaring the starvation of millions of Ukrainians under Joseph Stalin a genocide, a move that parliamentarians hope will serve as a “warning” to Moscow as Ukraine faces a potential hunger crisis this winter.
Greek Reporter deelt het commentaar van een Duits parlementslid:
Robin Wagener, a German Green Party MP, proposed the resolution in the Bundestag. “Putin is part of Stalin’s cruel and criminal tradition,” Wagener said, drawing comparisons between the present war in Ukraine and the country’s past under Soviet rule.
[...]
The resolution will say: “People across Ukraine, not just in grain-producing regions, were affected by hunger and repression. This meets the historical-political definition from today’s perspective for genocide.”
En ook van de Greek Reporter een omschrijving van de reden voor deze stap:
By recognizing the Holodomor as a genocide, German officials are hoping to put pressure on the Russian government. “This recognition is even more important because Ukraine has once again become the target of Russian aggression,” said Knut Abraham, a Christian Democratic Union (CDU) ombudsman of the parliament’s committee on legal affairs and human rights.
Landen die de Holodomor al als genocide hebben erkend zijn:
  • Argentinië
  • Australië
  • Canada
  • Colombia
  • Tsjechië
  • Ecuador
  • Estland
  • Hongarije
  • Letland
  • Litouwen
  • Mexico
  • Moldavië
  • Paraguay
  • Peru
  • Polen
  • Portugal
  • Oekraïne
  • Vaticaan
  • Roemenië
Merk op dat Nederland nog niet in dit lijstje staat...

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 26-11-2022 18:34 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Thanks @teacup, in potentie betekenisvol dat dit nu gebeurt - door Duitsland.

Er zit mij meteen iets dwars: wat voor waarschuwing zou hier vanuit moeten gaan voor Rusland? De Holodomor heeft toch niet geleid tot enorme consequenties voor Rusland? Volgens mij zou er een if this then that moeten zijn - ben de loze dreigementen een beetje.. tjah.. zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Vladimir Makei, de minister van Buitenlandse Zaken van Belarus is plotseling overleden. Of het een val uit het raam was of een 'auto ongeluk' is nog niet duidelijk. Misschien hebben de Armenen iets in z'n thee gedaan bij de conferentie afgelopen week.

https://www.reuters.com/w...ei-dies-belta-2022-11-26/

edit: of het is een signaal aan Lukashenko eens werk te maken van de inzet van zijn leger in Oekraine.

[ Voor 13% gewijzigd door IJzerlijm op 26-11-2022 18:44 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:21

AndereKoekoek

Ping! Pong?

IJzerlijm schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:42:
Vladimir Makei, de minister van Buitenlandse Zaken van Belarus is plotseling overleden. Of het een val uit het raam was of een 'auto ongeluk' is nog niet duidelijk. Misschien hebben de Armenen iets in z'n thee gedaan bij de conferentie afgelopen week.

https://www.reuters.com/w...ei-dies-belta-2022-11-26/

edit: of het is een signaal aan Lukashenko eens werk te maken van de inzet van zijn leger in Oekraine.
*knip* Meer een reactie voor in HK

[ Voor 8% gewijzigd door teacup op 26-11-2022 21:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
*knip* Meer een reactie voor in HK

[ Voor 32% gewijzigd door teacup op 26-11-2022 21:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

*knip* Meer iets voor in HK

Ook dat maakt de russen (en belarussen) helemaal niet uit. You win some,you lose some.

Wat mij stoort is dat we in Nederland blijkbaar nog heel slecht in staat zijn om foute olichargen aan te pakken, daar hoor je al heel lang niets over terwijl dat wel een behoorlijk speerpunt zou moeten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 26-11-2022 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-10 11:03
*knip* Meer iets voor HK

[ Voor 22% gewijzigd door teacup op 26-11-2022 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:30:
Thanks @teacup, in potentie betekenisvol dat dit nu gebeurt - door Duitsland.

Er zit mij meteen iets dwars: wat voor waarschuwing zou hier vanuit moeten gaan voor Rusland? De Holodomor heeft toch niet geleid tot enorme consequenties voor Rusland? Volgens mij zou er een if this then that moeten zijn - ben de loze dreigementen een beetje.. tjah.. zat.
In de post worden wat formele redenen genoemd. Aan ons om te trachten daarachter te kijken. Mijn eerste reactie was ook een sceptische om eerlijk te zijn. Ik dacht iets in de trant van: "Duitsland is op zoek naar een gebaar dat ze nog wel met voldoende draagvlak kan maken". Maar die gedachte laat ik vooral bij mijzelf liggen, omdat ik er geen enkel bewijs voor kan aandragen.

We kunnen hiernaar ook met wat meer positivisme kijken. Door de afgelopen maanden is dat Holodomor verhaal voor veel westerse burgers (waaronder de Duitsers) beter invoelbaar gemaakt. We hebben allemaal de Russische willekeur en de weinige waarde die het Russische bewind aan mensenlevens hecht kunnen meemaken.

Met hoe Rusland nu acteert bekrachtigt het huidige Rusland een veroordeling van het verleden tijd beleid. Hoe dit Ruslands gedrag verder moet beïnvloeden? Misschien moeten we een andere vraag stellen: "Hoe kan de kennis over, en de erkenning van, de Holodomor het gedrag van Westerse landen zelf veranderen?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:08:

[YouTube: Top field artillery officer on Russia-Ukraine mid November update (reflection on Kherson & Kharkov)]

Meer dan dat: verplichte kost voor ieder die iets over de gewenste strategie meent te moeten melden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Brent schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:28:
[...]

Sodeju, je zou je echt eens moeten inlezen in wat die achterlijke cultuur aan wetenschap en cultuur heeft voortgebracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:20

Fiber

Beaches are for storming.

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:47:
[...]

Sodeju, je zou je echt eens moeten inlezen in wat die achterlijke cultuur aan wetenschap en cultuur heeft voortgebracht.
Zal allemaal best, maar volgens mij gaat dit topic vooral over wat voor ellende die achterlijke cultuur heeft voortgebracht en nog steeds doet. Als die idioten daar nou eens mee stoppen kunnen we vast ooit wel weer eens naar hun wetenschap en cultuur gaan kijken...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 13:01

Qwerty-273

Meukposter

Het filmpje is alleen via Telegram te kijken. Er is weer een uitwisseling geweest, waarbij er ook een aantal DNR’ers vrijgekomen zijn. Dat moet natuurlijk op film vastgelegd worden. Het is wel frappant om te zien hoe goed men er fysiek uitziet. Zeker als je het vergelijkt met de Oekraïeners die vrijkomen uit RU gevangenschap.

https://t.me/pushilindenis/2939
Tears of joy and hugs from loved ones are such a reward after months of trials of captivity... Ten released fighters from Makeevka, Donetsk, Zugres, Kirovskoye, Snezhnoye today returned home, to the Republic, met with their relatives and friends.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

teacup schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:25:
Landen die de Holodomor al als genocide hebben erkend zijn:
Je kan daar ook de oppositie regering van Belarus aan toevoegen. Dat is (nog) geen land, maar afhankelijk van hoe de toekomst gaat uitpakken in die regio kan dat wel wat betekenen.

https://t.me/CabinetBelarus/95
https://telegra.ph/Rehzalyucyya-Abyadnanaga-Perahodnaga-Kabіneta-Belarusі-11-24
Resolution of the United Transitional Cabinet of Belarus

Continuing the work of condemning communism, totalitarian and imperial ideologies, initiated by the Cabinet in the Statement dated October 27, 2022, taking into account numerous arguments and evidence that formed the basis of the Law "On the Famine of 1932-1933 in Ukraine", adopted by the Verkhovna Rada of Ukraine and approved on November 28, 2006 under No. 376-V, agreeing with the main provisions of the Resolution of the European Parliament of October 23, 2008 on the commemoration of the Holodomor, artificial famine in Ukraine (1932-1933), and also based on the norms of international law and the UN Charter, we decided to recognize the criminal policy of the communist state against the people of Ukraine, which led to an artificial famine in 1932-1933, as an act of genocide against the Ukrainian people and a crime against humanity. We also condemn this and other crimes of the communist government against the national republics of the Soviet Union in the interwar period.

It is known that the vicious Bolshevik policy of annihilation of dissidents concerned both broad national groups and entire social classes. Victims of mass hunger in the early 1930s. XX century. became residents of the most agriculturally developed regions of the Soviet state – Ukraine, Kazakhstan, Volga, Black Earth, Western Siberia, the North Caucasus, etc., who opposed the policy of forced collectivization and the food program of the communist government. In Belarus, the victims of this policy in the 1920s and 1930s. more than 250 thousand peasants were repressed by the Soviet government: killed, dispossessed, deported to Siberia or the Far North of Russia.

As a result, in the period from 1930 to 1933. on the territory of Belarus there were more than a thousand peasant uprisings (including women's, so-called "women's riots"), as well as several bread riots in cities, the participants of which were severely punished. In an attempt to save their families, a large number of Belarusians were forced to move to other regions, including Ukraine and the North Caucasus, which became the epicenters of the famine in 1932-1933. Therefore, recognizing the events of the Holodomor as an act of genocide against the Ukrainian people, we also pay tribute to the many Belarusians who became victims of this crime on the territory of Soviet Ukraine and Crimea.

At the same time, the events of 1930-1933. led to facts of mass hunger in the territory of Belarus itself. The Gomel and Mogilev regions of the BSSR suffered the most from the consequences of mass starvation and related diseases. We do not know the exact number of those who died of hunger in this period, but their number was only in the Naravlian district of the Gomel region in 1932-1933. according to archival sources, there were more than a thousand people, which is equivalent to a quarter of the population of the town at that time. This is another fact that connects the history of the Belarusian and Ukrainian peoples and shows the generality of the criminal policy of the Bolshevik regime on the territory of the national republics. Destruction of the national intelligentsia,

We express our unconditional support and solidarity to the people of Ukraine, who became victims of this inhuman policy in the interwar period of history, and we strongly condemn the consequences of the crimes of the Bolshevik government against the Ukrainian and Belarusian peoples, aimed at the destruction of their national elites and gene pool. We claim that a decent future for the people of Ukraine and Belarus will become possible only as a result of a consistent policy of decommunization and a return to national values.

Glory to Ukraine! Belarus lives!

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:47:
[...]

Zelfs Mengele heeft een aantal ontdekkingen gedaan bij z'n experimenten op mensen.

Zo ook cultuur, mensen met intense emoties (zo ook ongeluk) zijn creatiever dan gemiddeld. Zo heeft Noord Korea ook gewoon unieke cultuur.

Dan zijn er nog de motivaties die achter veel uitvindingen gaan, zoals dwang. Tezamen met een gebrek aan bescherming van de rechten van mens en dier maakt het al makkelijker om iets te bereiken.

Laten we niet louter resultaat als richtlijn nemen voor het succes van een maatschappij, maar ook het geluk van de mensen en diens uitwerking op de gebieden om het land heen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:14:
[...]

Zal allemaal best, maar volgens mij gaat dit topic vooral over wat voor ellende die achterlijke cultuur heeft voortgebracht en nog steeds doet. Als die idioten daar nou eens mee stoppen kunnen we vast ooit wel weer eens naar hun wetenschap en cultuur gaan kijken...
Als je zo naar de wereld wil kijken: mijn zege heb je.

Zelf geloof ik niet zo dat Rusland alleen maar slecht en incompetent en Oekraïne alleen maar goed en brilliant. *knip* Liever geen framing, dat helpt niet om een discussie genuanceerd te voeren

[ Voor 7% gewijzigd door teacup op 27-11-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
NiGeLaToR schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:47:
[...]

Jup, waarbij ze in mijn beleving net zo kwetsbaar zijn als ze die gewoon in open terrein graven. En in de modder zitten tot je knieen of hoger lijkt me net zo'n hel als het in 1917, 18xx, of daarvoor was.

Zie je meteen waarom je de high ground wilt hebben en behouden. Kans op drogere voeten.
*knip* Geen Sealioning, kom zelf met argumenten om zijn betoog te pareren.

[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 27-11-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:14:
[...]

Als je zo naar de wereld wil kijken: mijn zege heb je.

Zelf geloof ik niet zo dat Rusland alleen maar slecht en incompetent en Oekraïne alleen maar goed en brilliant. *knip*
*knip* Frames van anderen kan je beter gewoon negeren, of laat een reactie achterwege

[ Voor 33% gewijzigd door teacup op 27-11-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
*knip* Ook deze reaktie helpt een discussie niet verder, maak een topicreport aan en laat het rusten.

[ Voor 56% gewijzigd door teacup op 27-11-2022 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

nst6ldr schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:06:
Zelfs Mengele heeft een aantal ontdekkingen gedaan bij z'n experimenten op mensen.
Om nog één Duitser te noemen met positieve en negatieve ontdekkingen, Fritz Haber. Met een korte video van Veritasium getiteld "The Man Who Killed Millions and Saved Billions"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

*knip* Geen jij bakken - op de man. En laat voortaan verdere discussie achterwege en maak op zijn best nog een topicreport aan

[ Voor 48% gewijzigd door teacup op 27-11-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Onfftopic

[ Voor 45% gewijzigd door teacup op 27-11-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Qwerty-273 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:22:
[...]

Om nog één Duitser te noemen met positieve en negatieve ontdekkingen, Fritz Haber. Met een korte video van Veritasium getiteld "The Man Who Killed Millions and Saved Billions"
Ah, nog een YouTube connoisseur _/-\o_

Wat relevant genoemd mag worden aan dit filmpje is dat hij nog behoorlijk overtuigd was van hun recht op het winnen van die oorlog. Ondanks dat hij er een wetenschappelijk instituut op nahield. De kanttekening die de presentator oprecht maakt is dat veel uitvindingen parallel aan elkaar opgelost worden, als de ene wetenschapper plots uit de geschiedenis gewist zou worden, zou de uitvinding - al dan niet in andere vorm - nog steeds bestaan.

Die kanttekening valt niet te maken voor alle ellende die daarentegen werd aangericht. Hint hint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

*knip* Offtopic

[ Voor 43% gewijzigd door teacup op 27-11-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
*knip* Offtopic

[ Voor 55% gewijzigd door teacup op 27-11-2022 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
*knip* Offtopic

[ Voor 60% gewijzigd door teacup op 27-11-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

*knip* Offtopic

[ Voor 66% gewijzigd door teacup op 27-11-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
nst6ldr schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:06:
[...]

Zo ook cultuur, mensen met intense emoties (zo ook ongeluk) zijn creatiever dan gemiddeld. Zo heeft Noord Korea ook gewoon unieke cultuur.

Dan zijn er nog de motivaties die achter veel uitvindingen gaan, zoals dwang. Tezamen met een gebrek aan bescherming van de rechten van mens en dier maakt het al makkelijker om iets te bereiken.

Laten we niet louter resultaat als richtlijn nemen voor het succes van een maatschappij, maar ook het geluk van de mensen en diens uitwerking op de gebieden om het land heen.
Hitler heeft de autobahn uitgerold. Plus een heleboel Duitse wetenschappers mochten aan de gang in de VS na WOII. Oorlog is een goede instigator voor wetenschap. Dwang is wel ironisch in deze context: UA heeft bijvoorbeeld heel wat bijgedragen aan het succes van de SU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
*knip* Offtopic

[ Voor 53% gewijzigd door teacup op 27-11-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

*knip* Offtopic

[ Voor 56% gewijzigd door teacup op 27-11-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
*knip* Offtopic

[ Voor 56% gewijzigd door teacup op 27-11-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Jerie schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:38:
[...]

Dwang is wel ironisch in deze context: UA heeft bijvoorbeeld heel wat bijgedragen aan het succes van de SU.
Die kon ik zo snel niet naar boven halen, maar heb me inderdaad wel eens laten vertellen door een Poolse militair dat Oekraïne in wezen de industrie van de Sovjet-Unie was. Als ik dat even aanneem dan mag ook dat wel ironisch heten ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

*knip* Offtopic

[ Voor 44% gewijzigd door teacup op 27-11-2022 11:27 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• carpebios
  • Laatst online: 11:54
Gaat dit topic nog steeds over de oorlog in Oekraïne?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Het lijkt er meer op dat twee users beter verder kunnen via DM?

Maar goed, dit is wel een erg interessant gerucht die ik niet wil onthouden.

Tijdens het CSTO overleg deze week zei Lukashenko al iets intrigerends...
"Ik ben de allerlaatste die de CSTO verlaat! Of de eerste"

Absoluut geheel toevallig is vandaag ook al de MinBuZa van Belarus overleden...
Edit, hier iets meer context... vergiftiging?

[ Voor 30% gewijzigd door bloody op 26-11-2022 23:01 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Laatst online: 11:54
bloody schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:57:

[Twitter]

[Twitter]
Was het dan niet al lang gebeurd? Ik las in de AD dat Rusland raketten gebruiken zonder explosieve lading uit de jaren 80, is dat dan effectief tegen nutsgebouwen en dergelijke? Dan lijken ze toch wel zonder raketten te zitten.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
bloody schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:57:

[Twitter]

[Twitter]
Bah, wat een eng maar toch geloofwaardig verhaal. Hoe kan het zijn dat de Russen er maar mee weg kunnen blijven komen? Nu is het nog ver van mijn bed show, straks is het een uit onze politiek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

carpebios schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:00:
[...]

Was het dan niet al lang gebeurd? Ik las in de AD dat Rusland raketten gebruiken zonder explosieve lading uit de jaren 80, is dat dan effectief tegen nutsgebouwen en dergelijke? Dan lijken ze toch wel zonder raketten te zitten.
De opties zijn voor Putin een beetje aan het opraken. Dus wellicht kiest hij nu voor deze drastische optie om nog wat extra troepen te kunnen krijgen. (wel onwillige, maar goed).

Die raketten waren ws bedoeld voor saturatie van de AA zoals ik het begrepen heb.

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

carpebios schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:00:
[...]

Zo’n ding weegt nog steeds aardig wat en gaat behoorlijk snel. Dus een hoop kinetische energie.

Edit:1650-2400kg bij een snelheid van mach 0.7ish. Dat komt best aan.

[ Voor 7% gewijzigd door dr.lowtune op 26-11-2022 23:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

bloody schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:04:
[...]

De opties zijn voor Putin een beetje aan het opraken. Dus wellicht kiest hij nu voor deze drastische optie om nog wat extra troepen te kunnen krijgen. (wel onwillige, maar goed).
Om maar iets nieuws van speculatie (doch niet onrealistisch) toe te voegen: niet alleen Poetin gaat over de inzet van geweld.

Nu is Poetin's greep op de FSB natuurlijk absoluut, maar de branch die de 'wetwork' doet binnen de inlichtingendienst bestaat voor een groot deel uit (ex) militairen. De vraag is wanneer - als het al niet het geval is - deze radicale tak zelfstandig clandestien gaat handelen zónder internationale politiek in acht te nemen.

Pagina: 1 ... 24 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid