Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 28 Laatste
Acties:
  • 400.900 views

Onderwerpen

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56
YakuzA schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:12:
[...]

Het lijkt wel dat ze het gedeeltelijk uit nieuwe productie halen.
Het aantal afgeschoten zal steeds verder naar het productie cijfer toe gaan, ook omdat ze nog een strategische reserve aan moeten houden voor eventuele andere oorlogen.
In NRC lees ook dat Rusland ballasitische raketten uit Iran betrekt. Voorraad en productiecapaciteit zullen daar ook beperkt zijn. Maar het geeft wel aan dat er meer mogelijk is dan wat Rusland zelf produceert. Noord Korea zal ook wel interesse hebben in (restanten van) westers wapentuig dat de Russen op het slagveld terugvinden.

Regeren is vooruitschuiven

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

T-MOB schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:50:
[...]
In NRC lees ook dat Rusland ballasitische raketten uit Iran betrekt. Voorraad en productiecapaciteit zullen daar ook beperkt zijn. Maar het geeft wel aan dat er meer mogelijk is dan wat Rusland zelf produceert. Noord Korea zal ook wel interesse hebben in (restanten van) westers wapentuig dat de Russen op het slagveld terugvinden.
Over de Iraanse raketten gaat het al weken idd, maar ik weet niet of die nu ook echt nog geleverd gaan worden, de Iraanse drones zijn nu ook alweer een week schijnbaar op en niet meer ingezet/gezien.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 11:17
T-MOB schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:50:
lees ook dat Rusland ballasitische raketten uit Iran betrekt.
De geruchten dat RU dat wil gaan al een tijdje, reden te meer om extra AA richting UA te sturen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Het zou interessanter (en effectiever?) zijn als de NAVO, of een NAVO lidstaat kan voorkomen dat Iran lange afstands wapens levert aan Rusland, bijvoorbeeld met blokkades op de Kaspische zee door Azerbeidzjan oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:54
In boekesteijn&deWijk podcast en Telegraph podcast (meen ik), wordt melding gemaakt dat er druk op Iran wordt uitgeoefend om die spullen niet te leveren.

Druk als in: als je ze inlaadt, schieten wij de boel kapot.

Ik ben benieuwd of Iran daadwerkelijk gaat leveren, of toch eieren voor zn geld kiest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:00
Raymond schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:17:
In boekesteijn&deWijk podcast en Telegraph podcast (meen ik), wordt melding gemaakt dat er druk op Iran wordt uitgeoefend om die spullen niet te leveren.

Druk als in: als je ze inlaadt, schieten wij de boel kapot.

Ik ben benieuwd of Iran daadwerkelijk gaat leveren, of toch eieren voor zn geld kiest.
Lijkt me dat Israel het wel een leuke uitdaging zal vinden om hier een stokje voor te steken. Die houden wel van creatieve oplossingen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mohsen_Fakhrizadeh

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-10 22:03

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Er zijn al berichten geweest dat Israel heeft gezegd dat ze wapens gaan leveren aan Oekraïne op het moment dat Iran kruisraketten levert aan Rusland. Alleen niet te vinden op mainstream media maar wat vagere websites die ook refereren naar een iets op de Israëlische tv.

Mochten de AA leveren aan Oekraïne dan is dat natuurlijk perfect voor Israel.
Kunnen ze hun AA meteen even testen tegen de raketten van hun grootste aartsvijand; Iran.

Waarschijnlijk schieten ze 100% uit de lucht en heeft Iran niks meer om mee te dreigen.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:51
AndereKoekoek schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:25:
Er zijn al berichten geweest dat Israel heeft gezegd dat ze wapens gaan leveren aan Oekraïne op het moment dat Iran kruisraketten levert aan Rusland. Alleen niet te vinden op mainstream media maar wat vagere websites die ook refereren naar een iets op de Israëlische tv.

Mochten de AA leveren aan Oekraïne dan is dat natuurlijk perfect voor Israel.
Kunnen ze hun AA meteen even testen tegen de raketten van hun grootste aartsvijand; Iran.

Waarschijnlijk schieten ze 100% uit de lucht en heeft Iran niks meer om mee te dreigen.
Bron : https://www.reddit.com/r/...um_to_russia_if/?sort=old

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• asing
bregweb schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:30:
[...]

Waarom die strategische reserve en welke andere eventuele oorlog?
NAVO heeft al bewezen niet in te grijpen op Russisch grondgebied, blijft China over (of vergeet ik iemand?) en ook al is dat mijn persoonlijke gevoel, China gaat Rusland niet binnenvallen.
Vergeet niet dat Russische geweld (of de dreiging ervan) zorgt voor stabiliteit en rust in de regio. Geen enkel land daar wil de strijd aan gaan met een kernmacht en het 2e leger van de wereld. Strategische reserves zijn die reserves die het Kremlin denkt nodig te hebben om de dreiging in stand te houden en indien nodig in te grijpen.

Bedenk je nu een situatie waarin Putin all in gaat, en de strategische reserves inzet in Oekraïne. Op een gegeven moment is het dan op hé? Ineens kunnen andere landen op ideeën komen omdat ze weten dat Rusland niet in kan grijpen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
Ik zie reddit.com nou niet bepaald als een betrouwbare bron. Het is in feite een website/forum wat nogal lijkt op Tweakers maar dan Amerikaans.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Yaksa
asing schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:35:
[...]Vergeet niet dat Russische geweld (of de dreiging ervan) zorgt voor stabiliteit en rust in de regio. Geen enkel land daar wil de strijd aan gaan met een kernmacht en het 2e leger van de wereld. Strategische reserves zijn die reserves die het Kremlin denkt nodig te hebben om de dreiging in stand te houden en indien nodig in te grijpen.

Bedenk je nu een situatie waarin Putin all in gaat, en de strategische reserves inzet in Oekraïne. Op een gegeven moment is het dan op hé? Ineens kunnen andere landen op ideeën komen omdat ze weten dat Rusland niet in kan grijpen.
Ik denk dat je de vraagstelling niet goed hebt begrepen; dat ging er over welk land er dan eventueel Rusland aan zou (willen) vallen. Dat die mogelijkheid er komt wanneer Rusland alles de lucht in heeft gejaagd is natuurlijk vrij logisch.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Yaksa schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:49:
[...]

Ik zie reddit.com nou niet bepaald als een betrouwbare bron. Het is in feite een website/forum wat nogal lijkt op Tweakers maar dan Amerikaans.
Ik zei ook niet dat de bron betrouwbaar is. Ik heb alleen "ergens gelezen" geduid met een bron. Ik had ook direct kunnen linken naar het artikel waar Reddit naar verwijst maar ik vond het waardevoller om juist het Reddit deel als bron te noemen zodat jullie ook de comments eronder konden lezen. Als je goed hebt opgelet heb je zelfs gezien dat de formatting op old staat, zodat de link ook meteen te vinden is.

Ik vel geen oordeel over de gegeven informatie, dat mag je helemaal zelf bepalen. :)

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-10 10:54
[...]

Reddit is prima, maar dan wel de bronnen die daar gelinkt worden controleren. In dit geval: https://bulgarianmilitary...c-missiles-to-ukraine-if/

Een Bulgaarse milblog. Er zijn betrouwbaardere bronnen te bedenken.
asing schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:54:
[...]

Ik zei ook niet dat de bron betrouwbaar is. Ik heb alleen "ergens gelezen" geduid met een bron. Ik had ook direct kunnen linken naar het artikel waar Reddit naar verwijst maar ik vond het waardevoller om juist het Reddit deel als bron te noemen zodat jullie ook de comments eronder konden lezen. Als je goed hebt opgelet heb je zelfs gezien dat de formatting op old staat, zodat de link ook meteen te vinden is.

Ik vel geen oordeel over de gegeven informatie, dat mag je helemaal zelf bepalen. :)
Context is key, zeg dat er dan ook even bij. Weet iedereen je intentie ;)

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:06:
Het zou interessanter (en effectiever?) zijn als de NAVO, of een NAVO lidstaat kan voorkomen dat Iran lange afstands wapens levert aan Rusland, bijvoorbeeld met blokkades op de Kaspische zee door Azerbeidzjan oid?
Ze gaan niet over zee ;)
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11"

PSN

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
We weten niet wat er in het vliegtuig zit lijkt me.

Drones kan uiteraard vrij eenvoudig, maar kunnen lange afstandsraketten ook per vliegtuig vervoerd worden?

• asing
Requiem19 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:20:
[...]
maar kunnen lange afstandsraketten ook per vliegtuig vervoerd worden?
Als het fysiek past, binnen het laadvermogen past en veilig vervoerd kan worden, zeker.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
asing schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:54:
[...]Ik vel geen oordeel over de gegeven informatie, dat mag je helemaal zelf bepalen. :)
Kijk, een van de topicregels hier is: Geen desinformatie posten, check je bronnen.
Dit om te voorkomen dat het hier een vergaarbak wordt van onjuiste informatie waar dan weer (een zinloze) discussie over ontstaat.
Niet dat ik moderator wil spelen of zo, maar iedereen kan toch zelf ook wel even nadenken of hetgeen ze willen posten wel iets toevoegt aan dit forum en of het binnen de topicregels en het onderwerp past?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-10 18:16

Fanta

FordPerformance™️

Yaksa schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:31:
[...]

Niet dat ik moderator wil spelen of zo
Weet jij dat heel zeker? ;)

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Yaksa schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:31:
[...]
Niet dat ik moderator wil spelen of zo, maar iedereen kan toch zelf ook wel even nadenken of hetgeen ze willen posten wil iets toevoegt aan dit forum en of het binnen de topicregels en het onderwerp past?
Ik zal me in het vervolg onthouden van het linken naar een bron als iemand schrijft dat hij het "ergens heeft gelezen" :) . Want nu ben ik de kop van Jut. Jullie vinden de bron niet goed. :/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dion_b in "De situatie binnen Rusland" O-)
bregweb schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:30:
[...]

Waarom die strategische reserve en welke andere eventuele oorlog?
NAVO heeft al bewezen niet in te grijpen op Russisch grondgebied, blijft China over (of vergeet ik iemand?) en ook al is dat mijn persoonlijke gevoel, China gaat Rusland niet binnenvallen.
Rusland wordt niet binnengevallen, Rusland dreigt anderen binnen te vallen. Die reeele dreiging geeft hen invloed van Oostzee tot zee van Ochotsk. Als ze niets hebben om binnen te vallen, vervalt de dreiging en bijbehorende invloed.

Komt bij dat China inderdaad nooit een unitaire, nucleair bewapende Rusland gaat binnenvallen, maar op moment dat het intern uit elkaar dondert, is er grote kans dat er een poging komt de Northern Resource Area toe te eigenen of in ieder geval volledig onder Chinees invloed te krijgen.

En dat intern uit elkaar donderen - dat is een mogelijk scenario. Een aantal regio's die onevenredig zwaar geraakt zijn door de mobilisatie (bijv Bashkortstan en Tuva) dreigen al met stappen. Het hoeft niet eens te gaan om actief afscheiden, maar wat doet een RU zonder effectief leger op moment dat een gouverneur een paar duizend km verderop besluit om oekazes uit Moskva te negeren?
AndereKoekoek schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:25:
[...]

Zou daar niet op rekenen. Israel maakt uitstekend spul, maar Israel is een klein land en hun oplossingen hoeven dus geen uitgestrekte gebieden te dekken. UA is een en al uitgestrekt gebied. Daar waar een Iron Dome of vergelijkbaar staat, komt er weinig doorheen, maar RU is al overgeschakeld op richten op kleinere verdeelstations waar nu al geen afweer staat. Die gaten ga je niet met een beperkt aantal zeer effectieve systemen met kort bereik dichten.
Requiem19 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:06:
Waarom zou Azerbaijan dat doen?

Ze hebben nu al flink risico genomen door dwars over RU 'vredeshandhavers' heen te rijden met hun tanks richting Armenie. Dat was voor iets waar ze zelf rechtstreeks belang bij hadden en strategisch bijdroeg aan verkorten van lijnen richting bondgenoot TR. Op moment dat ze (zoals altijd) met buurland AM overhoop liggen, en daarbij de Grote Beer een flinke por gegeven hebben, is het allicht niet handig om wrok van de op een na grootste macht aan Caspische kust tegen zich in het harnas te jagen. IR doet juist hun best om de AZ te vriend te houden, ook omdat ze een grote AZ minderheid in hun land hebben. Omgekeerd is die minderheid reden om lief te zijn tegen IR.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:08:
[...]

dion_b in "De situatie binnen Rusland" O-)

[...]

Rusland wordt niet binnengevallen, Rusland dreigt anderen binnen te vallen. Die reeele dreiging geeft hen invloed van Oostzee tot zee van Ochotsk. Als ze niets hebben om binnen te vallen, vervalt de dreiging en bijbehorende invloed.

Komt bij dat China inderdaad nooit een unitaire, nucleair bewapende Rusland gaat binnenvallen, maar op moment dat het intern uit elkaar dondert, is er grote kans dat er een poging komt de Northern Resource Area toe te eigenen of in ieder geval volledig onder Chinees invloed te krijgen.

En dat intern uit elkaar donderen - dat is een mogelijk scenario. Een aantal regio's die onevenredig zwaar geraakt zijn door de mobilisatie (bijv Bashkortstan en Tuva) dreigen al met stappen. Het hoeft niet eens te gaan om actief afscheiden, maar wat doet een RU zonder effectief leger op moment dat een gouverneur een paar duizend km verderop besluit om oekazes uit Moskva te negeren?

[...]

Zou daar niet op rekenen. Israel maakt uitstekend spul, maar Israel is een klein land en hun oplossingen hoeven dus geen uitgestrekte gebieden te dekken. UA is een en al uitgestrekt gebied. Daar waar een Iron Dome of vergelijkbaar staat, komt er weinig doorheen, maar RU is al overgeschakeld op richten op kleinere verdeelstations waar nu al geen afweer staat. Die gaten ga je niet met een beperkt aantal zeer effectieve systemen met kort bereik dichten.

[...]

Waarom zou Azerbaijan dat doen?

Ze hebben nu al flink risico genomen door dwars over RU 'vredeshandhavers' heen te rijden met hun tanks richting Armenie. Dat was voor iets waar ze zelf rechtstreeks belang bij hadden en strategisch bijdroeg aan verkorten van lijnen richting bondgenoot TR. Op moment dat ze (zoals altijd) met buurland AM overhoop liggen, en daarbij de Grote Beer een flinke por gegeven hebben, is het allicht niet handig om wrok van de op een na grootste macht aan Caspische kust tegen zich in het harnas te jagen. IR doet juist hun best om de AZ te vriend te houden, ook omdat ze een grote AZ minderheid in hun land hebben. Omgekeerd is die minderheid reden om lief te zijn tegen IR.
RU = Rusland dat was wel duidelijk...

Maar TR? Topic report? :? ;)
AM of PM?
AZ is dan weer een leuke club! ;)
IR, infrarood?

het leest een beetje kut

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
pjot1 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:54:
[...]

RU = Rusland dat was wel duidelijk...

Maar TR? Topic report? :? ;)
AM of PM?
AZ is dan weer een leuke club! ;)
IR, infrarood?

het leest een beetje kut
TR - Turkije
AM - Armenië
PM - Transnistrië?
AZ - Azerbeijan
IR - Iran

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:37

J2S

asing schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:59:
[...]

TR - Turkije
AM - Armenië
PM - Transnistrië?
AZ - Azerbeijan
IR - Iran

:)
PM = Saint-Pierre en Miquelon
offtopic:
Maar werd dan ook niet genoemd in het originele bericht.

@dion_b Er werden met opzet verkeerde aannamen gemaakt om duidelijk te maken dat het niet erg makkelijk lezen is. AM werd aangenomen als het tegenovergestelde van PM (Amerikaanse tijdsaanduiding) en vandaar af bleef het in berichten voorkomen.

Het wordt allemaal veel duidelijker als landnamen gewoon uitgeschreven worden. Daarnaast leest het veel fijner.

[ Voor 18% gewijzigd door J2S op 24-11-2022 17:39 ]

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
J2S schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:22:
[...]

PM = Saint-Pierre en Miquelon
offtopic:
Maar werd dan ook niet genoemd in het originele bericht.

Het wordt allemaal veel duidelijker als landnamen gewoon uitgeschreven worden. Daarnaast leest het veel fijner.
Het leek meer of er een letter miste. Pridnestrovskaja Moldavskaja Respoeblika is dan wat logischer.

Maar ik ben het met je eens dat landcodes gebruiken het gewoon niet leesbaar maakt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen idee waar die "PM" vandaan komt. Niet uit mijn post iig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
Yaksa schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:52:
[...]

Ik denk dat je de vraagstelling niet goed hebt begrepen; dat ging er over welk land er dan eventueel Rusland aan zou (willen) vallen. Dat die mogelijkheid er komt wanneer Rusland alles de lucht in heeft gejaagd is natuurlijk vrij logisch.
Moldavië en Georgie houden de gevechtskracht van de Russen denk ik scherp in de gaten. Ik zie het nog gebeuren dat militairen uit Oekraïne na het herstellen van de grenzen van 1991 naar deze landen gaan om te helpen de Russen ook daar eruit te werken. Een opmerkelijk scenario waar de NAVO aan de zijlijn toekijkt hoe met hun wapens de Russische expansie wordt teruggedrongen.

Verwijderd

[...]

en als op een andere website iets wordt gelink naar het Oekraine-forum van Tweakers kunnen ze daar hetzelfde zeggen :P
Op reddit komt ook heel veel info voorbij, juist in dat topic. Dat het daar meer video-dump is, is natuurlijk wel waar maar er komt ook heel veel interessante info voorbij wat prima te pruimen is qua betrouwbaarheid.

En nog maar eens de clown van Belarus.
Wat moet er precies 'stoppen' inderdaad.
Ik denk dat UA moet stoppen met zich verzetten, de brutaliteit van die Oekraieners ook! :+

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2022 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:46
Al een keer voorbij gekomen gok ik, maar toch benieuwd. Welke (dagelijkse) podcast over Oekraïne volgen jullie? Ik eigenlijk alleen Boekesteijn en De Wijk. Er is vast iets beters.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Muncher schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:29:
Al een keer voorbij gekomen gok ik, maar toch benieuwd. Welke (dagelijkse) podcast over Oekraïne volgen jullie? Ik eigenlijk alleen Boekesteijn en De Wijk. Er is vast iets beters.
alles is beter dan een podcast met De Wijk _O-

Ik volg geen podcast. Ik lees een handvol telegram-kanalen, wat twitter feeds, de livemap/deepfake/militaryland en dit forum. Niet eens ISW (schande!) maar de uittreksels daarvan komen in de andere bronnen wel voorbij.
Komt zo'n beetje alles wel voorbij wat ervoorbij te komen valt.
Heb geen behoefte aan de opinie van een paar stoffige Koude Oorlog figuren afgestudeerd in kernwapens.
Ik volg gewoon het nieuws en zie vanzelf wat er gebeurt en bepaal zelf mijn opinie op basis van de rode draad die te zien is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2022 18:38 ]

• Muncher
Indrukwekkende beelden van een donker Kiev. Ik hoop dat ze zich hier doorheen slaan.

Weet iemand een goed doel om aan te doneren om deze lui nu te helpen?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Verwijderd

Muncher schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:04:
Indrukwekkende beelden van een donker Kiev. Ik hoop dat ze zich hier doorheen slaan.

Weet iemand een goed doel om aan te doneren om deze lui nu te helpen?

[Embed]
United24
https://u24.gov.ua/
Zomaar een voorbeeld.

Ukraine is bezig met het opzetten van 'Invincibility Centres'.
Special "invincibility centres" will be set up around Ukraine to provide electricity, heat, water, internet, mobile phone connections and a pharmacy, free of charge and around the clock, President Volodymyr Zelensky said in his nightly video address on Tuesday.
https://www.ndtv.com/worl...r-russian-attacks-3545117

En verder zijn Oekraieners ook gewoon creatief.
Je haar drogen op straat, of een manicure in een parkeergarage. Waar er maar stroom is.

Dieselgeneratoren, verzin het maar. Gebeurt allemaal al.
Maar ze hebben natuurlijk een eindeloze stroom geld nodig.

Maar de Oekraiense leiding toont zich wederom ijzersterk met dergelijke termen.
'Invincibility centres'. Onoverwinnelijk. En daarmee bieden ze stroom, warmte, etc. Een middelvinger richting de Russen die de Oekraieners de kou in willen bombarderen. Maar de Oekraiense moraal krijgen ze er niet snel onder.

Ik weet niet hoe de gemiddelde Oekraiener er tegenaan kijkt (@RoD weet jij vast wel) maar Zelensky en z'n adviseurs herhalen het regelmatig: 'without you'.
Een krachtig statement. Ze zijn bereid diep door het dal te gaan, in de kou te zitten, zonder stroom, zonder warmte, zonder eten, in ellende. Maar wel zonder Rusland.

Eindbazen zijn het daar in Oekraine. Vechten als leeuwen. Gaan door. Creatief. Doortastend. Positief. Dwars door alles heen.
Diep respect.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2022 19:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-10 17:37
Zou Oryx dit ook meetellen?

https://t.me/rf200_nooow/13363

Kerkhof vol uitgebrande en beschadigde voertuigen van Rusland ergens in Belgorod.

Paar dagen niet gekeken maar de TG kanalen staan vol met fotos van dode Russen, naar verluid rond Bahkmut. Dat gaat er blijkbaar echt heftig aan toe. En nu het kouder is blijven ze langer vers. :X

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:45:

Paar dagen niet gekeken maar de TG kanalen staan vol met fotos van dode Russen, naar verluid rond Bahkmut. Dat gaat er blijkbaar echt heftig aan toe. En nu het kouder is blijven ze langer vers. :X
Ja, je moet behoorlijk lange benen hebben om in dat gebied over de lijken heen te kunnen stappen.

Dat geldt trouwens ook voor Pavlivka.

March of the Eagles

Verwijderd

Kerkhof vol uitgebrande en beschadigde voertuigen van Rusland ergens in Belgorod.

dat filmpje daarboven ook.
Een mobik heeft een telefoon gejat van een islamitische militair en wordt even en-publique afgetuigd.
Welkom in het Russische leger.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De eerste Iraniërs zijn inmiddels gesneuveld:

Iranian advisers killed aiding Russians in Crimea, says Kyiv
Ukraine’s top security official has confirmed that Iranian military advisers have been killed in Crimea, and warned that any other Iranians on occupied Ukrainian territory in support of Moscow’s invasion would also be targeted.

Oleksiy Danilov, secretary of Ukraine’s national security and defence council, said Iranians were present in Crimea to help Russia pilot the Shahed-136 armed drones supplied by the Tehran government, but did not say how many Ukraine had killed.

“You shouldn’t be where you shouldn’t be,” Danilov said, in an interview in Kyiv. “They were on our territory. We didn’t invite them here, and if they collaborate with terrorists and participate in the destruction of our nation we must kill them.”

March of the Eagles

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Franky en Coen zijn weer in Oekraïne:

Er was een raketinslag in de buurt waardoor hun hotel ook zonder elektriciteit zit:
Gisterenmiddag was ook de middag die we nooit meer zullen vergeten omdat we zelf voor het eerst een raketinslag hoorden. Wij en andere mensen schrokken wel maar toch ging het aan onze kraam daarna "gewoon" door. Pas later toen het donker werd beseften wij wat de impact was van de raketaanvallen gisteren op heel Oekraïne. Een groot deel van de landelijke stroomvoorziening is uitgeschakeld. Wij zagen dit omdat alleen bij onze snackwagen het licht aan bleef. Wij werken namelijk met een generator. Toen we aan het inpakken waren en op het laatst de generator uit moesten zetten was ALLES rondom ons zwart.
Ik heb maar weer wat overgemaakt naar deze toppers.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 21:45
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:09:
[...]

United24
https://u24.gov.ua/
Zomaar een voorbeeld.

Ukraine is bezig met het opzetten van 'Invincibility Centres'.

[...]

https://www.ndtv.com/worl...r-russian-attacks-3545117

En verder zijn Oekraieners ook gewoon creatief.
Je haar drogen op straat, of een manicure in een parkeergarage. Waar er maar stroom is.

Dieselgeneratoren, verzin het maar. Gebeurt allemaal al.
Maar ze hebben natuurlijk een eindeloze stroom geld nodig.

Maar de Oekraiense leiding toont zich wederom ijzersterk met dergelijke termen.
'Invincibility centres'. Onoverwinnelijk. En daarmee bieden ze stroom, warmte, etc. Een middelvinger richting de Russen die de Oekraieners de kou in willen bombarderen. Maar de Oekraiense moraal krijgen ze er niet snel onder.

Ik weet niet hoe de gemiddelde Oekraiener er tegenaan kijkt (@RoD weet jij vast wel) maar Zelensky en z'n adviseurs herhalen het regelmatig: 'without you'.
Een krachtig statement. Ze zijn bereid diep door het dal te gaan, in de kou te zitten, zonder stroom, zonder warmte, zonder eten, in ellende. Maar wel zonder Rusland.

Eindbazen zijn het daar in Oekraine. Vechten als leeuwen. Gaan door. Creatief. Doortastend. Positief. Dwars door alles heen.
Diep respect.
Mooi samengevat. Heb ook diep respect voor Ukraine bevolking. Ik ben zo klaar met die *knip* Russen, wat een terror.
Die machteloosheid! Tuurlijk, politiek, voorzichtig bla bla bla. Maar man man man, drie dagen of minder staan we met Nato gewoon op het Rode Plein :( Kan niet, gebeurt niet, weet ik.

Al eens eerder gemeld, filmpjes van dode mobiks. Drone dropped granates op foxholes, uit elkaar gereten lichamen van de *knip* Russen, laat maar komen. Zo klaar mee.
In the end is een groot deel van de mensheid gewoon rot. Okay, ik probeer positief te blijven maar soms valt me dat moeilijk.
Zo, lucht heel even op.
Zodra het weer even kan zal ik zeker (weer) een donatie doen. Kom op mensen, elke euro is belangrijk!

Probeer ondanks de begrijpelijke emotie toch op je taal te letten. Een scherpe post kan heel goed zonder verbasteringen. Noem Russen dus gewoon Russen, leidt minder af.

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 25-11-2022 21:29 ]

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

user109731 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:57:
[YouTube: Franky en Coen in the heavily bombed city #borodyanka]
Er was een raketinslag in de buurt waardoor hun hotel ook zonder elektriciteit zit:

[...]

een van mijn collega's kent die lui volgens mij persoonlijk.
Ik begreep dat ze recent teruggekomen zijn in Nederland en hun wagens achtergelaten hadden in UA.
Of zijn dit weer anderen? Hoeveel gare Nederlanders zijn er die patat bakken voor UA? _/-\o_

Als je het over de duvel hebt... dit komt net op m'n feed:

[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1595530562202226688]

En de schijnwerper van de dag mag naar onderstaand. Zou ze FvD stemmen?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2022 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:16:
[...]

En de schijnwerper van de dag mag naar onderstaand. Zou ze FvD stemmen?
[Twitter]
Dit kan een heel onbenullig persoon zijn, maar denk eerder een troll. Veel typefouten, grammaticaal klopt het vaak niet en springt precies op alle thema’s in die gevoelig liggen (nationale vlaggen, boete protesten, etc).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:21
user109731 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:57:
[YouTube: Franky en Coen in the heavily bombed city #borodyanka]

[...]

Het enige mooie aan een oorlog dat je kan zien wie de echte helden zijn! Heb ook direct maar even gedoneerd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

SirMemeAlot schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:53:
[...]

Het enige mooie aan een oorlog dat je kan zien wie de echte helden zijn! Heb ook direct maar even gedoneerd :)
de echte helden zijn de mannen en vrouwen die vechten aan het front.
En degenen die de boel in het achterland up and running houden.

Een friettent is een leuk verzetje maar daar win je echt de oorlog niet mee.
No offense.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mir4dor
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:11:
[...]

Maar geeft de bevolking wel het idee van " he, de wereld" support us. Werkt ook moraal verhogend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:25
*knip* Offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door teacup op 24-11-2022 21:32 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Verwijderd

*knip* offtopic
mir4dor schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:14:
[...]

Maar geeft de bevolking wel het idee van " he, de wereld" support us. Werkt ook moraal verhogend.
ik sprak vandaag mijn collega en die is in de veronderstelling dat de betreffende frietbakkers zelf geen idee hebben wat er allemaal gebeurt in het land. Raketaanvallen etc. krijgen ze blijkbaar allemaal niet mee.
Ja het is oorlog, alles is uitgevallen maar ik had zelf wel het idee dat juist de Oekraieners zelf wel meekrijgen wat er allemaal gebeurt.
Maar de frietbakkers zelf blijkbaar niet.

[ Voor 65% gewijzigd door teacup op 24-11-2022 21:39 ]

• mir4dor
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:23:
[...]

хто тут закусочна!

[...]

ik sprak vandaag mijn collega en die is in de veronderstelling dat de betreffende frietbakkers zelf geen idee hebben wat er allemaal gebeurt in het land. Raketaanvallen etc. krijgen ze blijkbaar allemaal niet mee.
Ja het is oorlog, alles is uitgevallen maar ik had zelf wel het idee dat juist de Oekraieners zelf wel meekrijgen wat er allemaal gebeurt.
Maar de frietbakkers zelf blijkbaar niet.
Op zijn minst opmerkelijk te noemen. Op dit forum komt heel veel voorbij maar de dagelijkse raket beschietingen zijn ook dagelijks op o.a. NPO nieuws te zien

Verwijderd

mir4dor schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:29:
[...]

Op zijn minst opmerkelijk te noemen. Op dit forum komt heel veel voorbij maar de dagelijkse raket beschietingen zijn ook dagelijks op o.a. NPO nieuws te zien
zou het echt?
Ik durf het te betwijfelen. Meldt NPO daadwerkelijk wat 'wij' op onze kanalen voorbij zien komen qua aanvallen?
De shelling van bijv. Nikopol? Dagelijks? Ik betwijfel het. Ja NPO is niet nu.nl maar ik zie regelmatig shellings en gewonden/doden voorbij komen langs gehele frontlinie maar geen woord op nu.nl
Ik lees geen NPO.l Nemen die neit gewoon klakkeloos van elkaar over?

Punt is: die Nederlandse frietbakkers zijn natuurlijk ook afhankelijk van internet. Die staan met 1-0 achter als het gaat om internet vergeleken met de gemiddelde Oekraiener lijkt mij.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2022 21:32 ]

• mir4dor
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:31:
[...]

zou het echt?
Ik durf het te betwijfelen. Meldt NPO daadwerkelijk wat 'wij' op onze kanalen voorbij zien komen qua aanvallen?
De shelling van bijv. Nikopol? Dagelijks? Ik betwijfel het. Ja NPO is niet nu.nl maar ik zie regelmatig shellings en gewonden/doden voorbij komen langs gehele frontlinie maar geen woord op nu.nl
Ik lees geen NPO.l Nemen die neit gewoon klakkeloos van elkaar over?

Punt is: die Nederlandse frietbakkers zijn natuurlijk ook afhankelijk van internet. Die staan met 1-0 achter als het gaat om internet vergeleken met de gemiddelde Oekraiener lijkt mij.
Ik wil hier geen oeverloze discussie over voeren. Wat ik zeg is dat het te zien is op NPO dagelijks. Niet lezen of nu.nl.
Die frietbakkers zullen behalve internet toch ook familie hebben in nl waar ze contact mee onderhouden. Die kijken wellicht ook naar het journaal.

Verwijderd

mir4dor schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:40:
[...]

Ik wil hier geen oeverloze discussie over voeren. Wat ik zeg is dat het te zien is op NPO dagelijks. Niet lezen of nu.nl.
Die frietbakkers zullen behalve internet toch ook familie hebben in nl waar ze contact mee onderhouden. Die kijken wellicht ook naar het journaal.
je overschat vermoedelijk de verbindingen die we hier in het westen gewend zijn.
De elekctriciteit ligt er in UA structureel uit. Het is oorlog.
Denk dat buitenlandse providers niet de hoogste prio hebben om hun dataverbinding gerouteerd te krijgen.
Die frietbakkers gaan mogelijk via hun t-mobile, vodafone connecties verbinden met Nederlandse abo's.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2022 21:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:43:
[...]

je overschat vermoedelijk de verbindingen die we hier in het westen gewend zijn.
Denk dat buitenlandse providers niet de hoogste prio hebben om hun dataverbinding gerouteerd te krijgen.
Die frietbakkers gaan mogelijk via hun t-mobile, vodafone connecties verbinden met Nederlandse abo's.
Mja, waarschijnlijk begrijp ik je verkeert. Jouw zin ". Raketaanvallen etc. krijgen ze blijkbaar allemaal niet mee." zet mij op het verkeerde been denk ik.
Er zijn filmpjes dat de frietbakkers tussen aan puin geschoten gebouwen staan. Die weten toch ook dat dit niet is veroorzaakt door een aardbeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mir4dor schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:50:
[...]

Mja, waarschijnlijk begrijp ik je verkeert. Jouw zin ". Raketaanvallen etc. krijgen ze blijkbaar allemaal niet mee." zet mij op het verkeerde been denk ik.
Er zijn filmpjes dat de frietbakkers tussen aan puin geschoten gebouwen staan. Die weten toch ook dat dit niet is veroorzaakt door een aardbeving.
ik heb maar half gekeken.
Ze zijn in Boridianka geweest.
Daar is ook Banksy geweest.

Even heel oneerbiedig richting Oekraine.
Borodianka is al in maart gebombardeerd.
Oekraine laat sommige plekken bewust intact om buitenlandse dodo's een standaard rondleiding te geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-10 07:23
De patat (of is het friet) bakkers krijgen het wel degelijk mee. Op youtube onder hun video:
Franky en Coen in the heavily bombed city #borodyanka
Franky And Coen into the breach
209 abonnees
450 weergaven 24 nov. 2022
Vandaag stonden wij in de zwaar gebombardeerd stad #borodyanka . Het was weer extreem druk en ook hier wachtten de mensen geduldig in de kou. We hebben dan ook ruim 1800 porties friet gebakken. Het was gezellig en de mensen waren positief gestemd.

Gezellig bezoek
We kregen vandaag bezoek van #GerbenHuisman en zijn team. Ze zijn van de Irpin Bible Church en doen hier fantastisch werk.

In de middag werden we opgeschikt door een knal. Dit bleek een #raketinslag te zijn op enkele kilometers afstand. De mensen in de rij schrokken wel maar toch ging het bij ons daarna “gewoon” door. Wij beseften de impact pas later toen het donker werd en alleen bij ons het licht aan bleef (wij werken met generator). Toen we op het laatste moment de generator uit hebben gezet was het rondom ons helemaal zwart!

Op het moment dat ik dit schrijf is de hele regio zonder stroom. Ook in ons hotel is het pikkedonker want er is geen stroom. Ook is er geen verwarming en ook geen (warm) water. Op de kamer is het koud maar nog niet zo heel erg. We maken ons wel zorgen want we weten niet hoe de komende nachten zal worden als de warmte uit het pand is getrokken.

Morgen gaan we gewoon weer bakken

Verwijderd

hjtuinenburg schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:58:
De patat (of is het friet) bakkers krijgen het wel degelijk mee. Op youtube onder hun video:

[...]
ik zie niets van wat ze landelijk meekrijgen, alleen regionaal.
Ze hoorden een knal ergens in de verte. En er is geen stroom.
Verder geen awareness.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:54:
[...]
Oekraine laat sommige plekken bewust intact om buitenlandse dodo's een standaard rondleiding te geven.
Ik snap even niet wat je bedoelt met " intact". Een groot deel van dit land ligt aan puin. Niet dat ze het even snel repareren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

mir4dor schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:00:
[...]

Ik snap even niet wat je bedoelt met " intact". Een groot deel van dit land ligt aan puin. Niet dat ze het even snel repareren.
dat repareren doen ze dus wel degelijk op sommige plekken want daar heb ik tenminste 1 voorbeeld van gezien danwel oekraine heeft dat geprepareerd voor het buitenland.
Maar sommige plekken niet. Ik grap er altijd over: elke buitenlandse prominente dodo moet eerst de Bucha/Borodianka tour doen alvorens ze Zelensky te spreken krijgen.

Maar ik bedoel het echt zo.
Ik ben te lui om daar bewijs voor te zoeken maar heb op telegram al wel zaken gezien die eerst flink verbrand zijn qua flatgebouw en die er daarna alweer prima uit zien, gevergd en al. Kyiv omgeving geloof ik.

Dus ja, UA herbouwt midden in oorlogstijd. De fucking positiviteit ten top.
Extra respect.
Maar zo hoort het. Fucking Duitse mentaliteit 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-10 07:23
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:43:
[...]

Als ze een youtube video op internet kunnen posten zullen ze toch zeker ook wel het nieuws kunnen lezen?
Het lijkt me dat als je je in oorlogsgebied begeeft je op z'n minst de veiligheidssituatie in de gaten houdt.
Kan me werkelijk niet voorstellen dat je in dat geval niet op de hoogte zou zijn van de situatie en gevaren.

Verwijderd

hjtuinenburg schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:05:
[...]

Als ze een youtube video op internet kunnen posten zullen ze toch zeker ook wel het nieuws kunnen lezen?
Het lijkt me dat als je je in oorlogsgebied begeeft je op z'n minst de veiligheidssituatie in de gaten houdt.
Kan me werkelijk niet voorstellen dat je in dat geval niet op de hoogte zou zijn van de situatie en gevaren.
misschien wel, misschien niet.
Maar we hebben het hier over een oorlogssituatie. Ik houd een slag om de arm, uit positiviteit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Wat denk je dat die frietbakkers doen? Die ondersteunen dat het in het achterland up and running blijft door gewoon te helpen op hun manier, en dat door duizenden kilometers te reizen terwijl ze ook lekker warm achter hun PC hadden kunnen zitten zoals wij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:11:
[...]

Wat denk je dat die frietbakkers doen? Die ondersteunen dat het in het achterland up and running blijft door gewoon te helpen op hun manier, en dat door duizenden kilometers te reizen terwijl ze ook lekker warm achter hun PC hadden kunnen zitten zoals wij.
*knip* liever niet vergelijken wat niet met elkaar is te vergelijken, daar komen we niet uit. Iedere vorm van ondersteuning schiet in vergelijking met frontdienst altijd tekort maar is desondanks niet minder waardevol en van morele steun.

De echte werkelijkheid is stukken kouder en moeiljiker.

Weet niet of je ooit een dat in een loopgraaf hebt gezeten.
Een dag in een gebouw zonder stroom terwijl het minder dan 15 graden is buiten voor minstens een week.
Gewoon de basics..

Ooit in de winter gekampeerd in Zweden in een tentje?

Een frietje is het laatste waar ik aan denk als ik een week in de kou moet zitten.
niets ten nadelen van de frietbakkers maar ik benoem even de realiteit.

Als de Oekrainers in grote getalen zijn zoals het concept is: 'without you' and zijn het bazen, goden en godinnen'.
En niets minder dan dat.
Dan zijn het de helden van de eeuw.

Slava Ukraini.
Heroyam slava!.

En stiekem ben ik jaloers.
Ik heb geen militaire ervaring en weet dat ik dus alleen maar in de weg zal lopen aan het front, maar ik zou willen dat ik iets had waarmee ik bij zou kunnen dragen aan het front danwel in Ukraine zelf.
Mijn moeder vindt het prachtig dat ik er niet ben, want ze weet dat ik erheen zou zijn gegaan al.

Als iemand iets weet waar ik mee zou kunnen gaan... ben altidj bereid om na te denken en mee te helpen, ook al heb ik het zelf niet breed qua financien.
Mijn PM staat altijd open.

[ Voor 58% gewijzigd door teacup op 25-11-2022 23:13 ]

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:36
Wat heeft het voor zin om zulke vergelijkingen te maken? Die frietbakkers doen gewoon schitterend werk en dragen hun steentje heel wat meer bij dan de meesten hier. Dat het niet te vergelijken is met de frontlinie kan best, maar voorlopig zitten ze er wel.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:17:
[...]

en daarmee onderschat je de echte mensen die daadwerkelijk aan het front hun werk doen en in het achterland.
geloof me, die friettnent bestaat uit gratie.

De echte werkelijkheid is stukken kouder en moeiljiker.

Een dag in een gebouw zonder stroom terwijl het minder dan 15 graden is buiten voor minstens een week.
Gewoon de basics..

Een frietje is het laatste waar ik aan denk als ik een week in de kou moet zitten.
niets ten nadelen van de frietbakkers maar ik benoem even de realiteit.

Als de Oekrainers in grote getalen zijn zoals het concept is: 'without you' and zijn het bazen, goden en godinnen'.
En niets minder dan dat.
Dan zijn het de helden van de eeuw.

Slava Ukraini.
Heroyam slava!.
Volgens mij onderschat niemand hier iemand ? Soldaten aan het front, inderdaad de hel, die doen hun werk.
Frietbakkers voor de locale bevolking, die doen op hun manier ook hun werk. Of moeten die ook gaan schieten aan het front?
Sorry maar ik begrijp je betoog niet helemaal. Nogmaals, we begrijpen elkaar niet echt imo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:17:
[...]

Nee, ik behoor tot de meerderheid hier die nooit in een loopgraaf heeft gezeten terwijl Grad raketten constant aan komen vliegen. Jij wel?
Gewoon de basics..

En aan dat laatste kunnen ze niks doen. Maar juist door tussen alles wat kut, grijs en grauw is daar, kunnen ze gewoon de lokale bevolking een verzetje aanbieden.

Maar het lijkt alsof nu voor jou elke Oekraïner een bovenmenselijke held moet zijn die de wereld in zijn/haar eentje verandert. Terwijl het gewoon grotendeels normale mensen zijn die het beste ervan maken. En natuurlijk is het goed wat heel veel daar doen, maar om dan iemand die duizenden kilometers reist om die mensen te ondersteunen op zijn manier als irrelevant neergezet moet worden?

Verwijderd

mir4dor schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:28:
[...]

Volgens mij onderschat niemand hier iemand ? Soldaten aan het front, inderdaad de hel, die doen hun werk.
Frietbakkers voor de locale bevolking, die doen op hun manier ook hun werk. Of moeten die ook gaan schieten aan het front?
Sorry maar ik begrijp je betoog niet helemaal. Nogmaals, we begrijpen elkaar niet echt imo.
ik wil de eindbazen aan het daadwerkelijke front niet vergelijken met frietbakkers in het achterland.
Ik maak daadwerkelijk verschil met de mensen die misschien in de verte een raket hebben gehoord met de mensen die dagelijks onder shelling zitten.

Verwijderd

Sissors schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:29:
[...]

Nee, ik behoor tot de meerderheid hier die nooit in een loopgraaf heeft gezeten terwijl Grad raketten constant aan komen vliegen. Jij wel?

[...]

En aan dat laatste kunnen ze niks doen. Maar juist door tussen alles wat kut, grijs en grauw is daar, kunnen ze gewoon de lokale bevolking een verzetje aanbieden.

Maar het lijkt alsof nu voor jou elke Oekraïner een bovenmenselijke held moet zijn die de wereld in zijn/haar eentje verandert. Terwijl het gewoon grotendeels normale mensen zijn die het beste ervan maken. En natuurlijk is het goed wat heel veel daar doen, maar om dan iemand die duizenden kilometers reist om die mensen te ondersteunen op zijn manier als irrelevant neergezet moet worden?
ja, als ik dag in dag uit onder shelling zit en mijn familie dood is, dan boeit me die friettient me even iets minder.
Niet zozeer die gunste.
Geloof me... ik zou na een week al een moord doen om een frikandel speciaal aan het front.
Sterker nog: overtuig me met een bankrekeningnummer/tikkie en ik geef 100 euro over aan een Nederlandse frietbakker in Ukraine.

Slava Ukraini
Heroyam slava

Maar zoals gezegd: de mensen die echter zonder stroom hun dingen doen, zowel burgers als militairen, die doen het echte werk en die weten niet eens van de luxe van een frikandel speciaal.

Als je weet wat een grad is.. NATO-ordonance = destroy this coordinate.
Grad = fuck this square kilometer.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2022 22:39 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Iedereen doet z'n dingetje in een land in oorlog. Mensen die bijvoorbeeld in een ziekenhuis werken staat niet aan het front. Mensen die in logistiek werken nemen ook risico's (neem bijvoorbeeld de Kerch-brug chauffeur :+). En dan heb je nog mensen die intel leveren of duiden, OSINT medewerkers, wetenschappers en engineers, ook dat zijn wat mij betreft helden. Het is geen pissing contest. Laten we uitgaan van het positieve ipv bekritiseren dmv vergelijkingen. :) Als je het niets vindt, negeer het dan gewoon simpelweg.

[ Voor 5% gewijzigd door Jerie op 24-11-2022 22:40 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Helaas is er veel ander nieuws deze week waardoor UA in de vergeethoek dreigt te geraken. Of althans, dat is mijn perceptie.

Dus vanavond las ik mooi avondnieuws, dat ik graag wilde delen: Oekraïens stroomnetwerk lijkt overal hersteld na Russische aanvallen
De drie kerncentrales in Oekraïne die nog in Oekraïense handen zijn, zijn weer aan het stroomnet gekoppeld. Dat zei het ministerie van Energie donderdag. De centrales werden woensdag automatisch losgekoppeld na beschietingen door Rusland.

"Na de veelvuldige beschietingen van woensdag zijn medewerkers er vanochtend in geslaagd de drie kerncentrales weer aan het stroomnet te verbinden", aldus het ministerie. De centrales leveren naar verwachting vanaf donderdagavond weer elektriciteit.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De luchthaven van Melitopol zou geraakt zijn:

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* dit staat helemaal los van dagelijkse ontwikkelingen in Oekraïne, maak het niet tot een persoonlijk dagboek wat je wel of niet doet/wil doen en waarom. Je punt is ondertussen duidelijk

[ Voor 97% gewijzigd door polthemol op 25-11-2022 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
XWB schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:51:
De luchthaven van Melitopol zou geraakt zijn:

[Twitter]
Preparing the battlefield. Ik denk dat we wel kunnen raden waar de volgende slag komt. Als dat lukt is de Krim vrijwel geïsoleerd, want veel krijgen ze niet over met die veerpont. Bovendien kunnen ze die veerpont ook met droneboten te grazen nemen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

preparing battlefield doen ze al even.
Maar inderdaad daadwerkelijk dat.
Maar wanneer weten we pas al het al praktisch klaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Nieuwtje op NOS: https://nos.nl/l/2453791

Duitsland levert Patriot aan Polen om luchtruim van NAVO beter te beschermen na de raketinslag waarbij twee Polen het leven lieten.
Polen schuift de Patriot door naar Oekraïne en zegt dat Duitsland in de toekomst beter direct aan Oekraïne kan leveren. Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Onder de streep wel één patriot voor Oekraïne, alle beetjes helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Jerie schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:42:
Helaas is er veel ander nieuws deze week waardoor UA in de vergeethoek dreigt te geraken. Of althans, dat is mijn perceptie.

Dus vanavond las ik mooi avondnieuws, dat ik graag wilde delen: Oekraïens stroomnetwerk lijkt overal hersteld na Russische aanvallen

[...]
Wat zo hoor van family en vrienden is dat zeker nog niet overal beschikbaar, zelfs in meest westelijke stad uzhhorod is het nog offline

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gise schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:40:
Nieuwtje op NOS: https://nos.nl/l/2453791

Duitsland levert Patriot aan Polen om luchtruim van NAVO beter te beschermen na de raketinslag waarbij twee Polen het leven lieten.
Polen schuift de Patriot door naar Oekraïne en zegt dat Duitsland in de toekomst beter direct aan Oekraïne kan leveren. Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Onder de streep wel één patriot voor Oekraïne, alle beetjes helpen.
Ik weet niet wat je je voorstelt, maar die Duitse militairen rijden echt niet ineens de grens over om hun patriot in UA te gaan bedienen ;)

PSN

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:44:
[...]

Ik weet niet wat je je voorstelt, maar die Duitse militairen rijden echt niet ineens de grens over om hun patriot in UA te gaan bedienen ;)
Misschien een RTFM.
Nee ik heb geen idee, misschien trainen de Polen een team Oekraïners hoe ze ‘m moeten gebruiken. Materieel sturen zonder dat ze weten hoe te gebruiken heeft alsnog weinig zin inderdaad, maar ik weet die details niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:23

jgj82

Ja, maar = nee

gise schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:47:
[...]

Misschien een RTFM.
Nee ik heb geen idee, misschien trainen de Polen een team Oekraïners hoe ze ‘m moeten gebruiken. Materieel sturen zonder dat ze weten hoe te gebruiken heeft alsnog weinig zin inderdaad, maar ik weet die details niet.
Die manual is een oplegger vol mappen in hardcopy _O- Gaat dus nooit gebeuren. Er is (beperkt) Pools personeel opgeleid de afgelopen tijd als voorbereiding op de levering van hun eigen battalions. Ik denk alleen niet dat die combat ready zijn, en al helemaal niet op een Duits systeem, er zitten wat belangrijke detailverschillen tussen de US/NL/GR versie en de Duitse systemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:21
[...]

No offense.
Het één sluit het ander niet uit :). Maar het is gewoon mooi als mensen compleet belangeloos helpen, dan ben je het toonbeeld van de samenleving. Echter sluit dat niet uit dat de mensen aan de frontlinie ook helden zijn.

Maarja, daar hoeven we geen discussie over te voeren, daar is iedereen het wel mee eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Er zijn meer reparatielocaties waar hele kuddes voertuigen in diverse staten van ontbinding staan.
Denk dat dit niet onder 'visually confirmed' valt. Mogelijk eerder gefotografeerd, maar ook een goede kans van niet. Kunnen ook UA voertuigen bij staan. Omdat Oryx vrijwel geen beelden van RU-gecontroleerd gebied krijgt is het wel aannemelijk dat hun cijfers aan de lage kant zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Hongarije gaat akkoord met de NAVO toetreding van Zweden en Finland:
Hungary will ratify Finland and Sweden’s NATO membership bids early next year, Hungarian Prime Minister Viktor Orbán announced Thursday at a V4 group meeting in Slovakia.

“When it comes to NATO, the government has made the decision, and we have informed Sweden and Finland that Hungary supports the membership of these two countries in NATO,” Orbán said.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:46:
Hongarije gaat akkoord met de NAVO toetreding van Zweden en Finland:
[...]
Dat melden ze al een half jaar idd.

Voorheen stond die stemming in December in het parlement gepland, die hebben ze dus wederom een 3 maanden uitgesteld?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 10-10 06:53
[...]

No offense.
Je onderschat echt hoeveel het waard is om de moed erin te houden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 12-10 11:50

bloody

0.000 KB!!

Vanaf ongeveer komende Maandag of Dinsdag gaat de temperatuur in Oekraine aardig droppen.
Met zo'n 10 graden omlaag zelfs, en de nachten fors onder nul.
https://www.weeronline.nl.../weersverwachting-14dagen

Dit is wellicht niet zulk goed nieuws voor de RU troepen. Er gaan al genoeg filmpjes rond waar ze traag reageren op bv drone aanvallen.
Met 10 graden er af gaat dat echt niet beter worden.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:47:
[...]

Dat melden ze al een half jaar idd.

Voorheen stond die stemming in December in het parlement gepland, die hebben ze dus wederom een 3 maanden uitgesteld?
Het zou ook kunnen dat er een heel proces omheen zit wat wij niet zien. Dat er eerst gestemd moet worden, en daarna een document opgesteld kan worden. Dan is de stemming net geweest en wordt het nu tijd om dat document op te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
bloody schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:05:
Dit is wellicht niet zulk goed nieuws voor de RU troepen.
Ook niet voor de UA troepen btw. Heb liever een beetje vorst dan tussen nul en tien graden, maar altijd nat.
Als alles onder nul blijft heb je de kans om alles weer droog te krijgen. UA heeft alles wel beter voor elkaar natuurlijk, die mannen die verder onbeschermd in een loopgraaf liggen te slapen krijgen echt problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Vanaf ongeveer komende Maandag of Dinsdag gaat de temperatuur in Oekraine aardig droppen.

Dit is wellicht niet zulk goed nieuws voor de RU troepen. Er gaan al genoeg filmpjes rond waar ze traag reageren op bv drone aanvallen.
[Twitter]
Recap :o

- er is waarschijnlijk een tekort aan voedsel
- in koud weer heb je extra calorieën nodig, tot wel 48%
- gebrek aan winter uitrusting
- gebrek aan slaapzakken
- gebrek aan goede tenten

Ik weet van een ex-collega dat de bemanning van een tank op de tank sliepen, daar waar de motor zat. Dat was ruim voldoende warm. Die komen de nacht wel door maar de infanterie in de loopgraven.... ouch. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
asing schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:22:
[...]

Recap :o

- er is waarschijnlijk een tekort aan voedsel
- in koud weer heb je extra calorieën nodig, tot wel 48%
- gebrek aan winter uitrusting
- gebrek aan slaapzakken
- gebrek aan goede tenten

Ik weet van een ex-collega dat de bemanning van een tank op de tank sliepen, daar waar de motor zat. Dat was ruim voldoende warm. Die komen de nacht wel door maar de infanterie in de loopgraven.... ouch. :X
vergeet daarbij niet nog een 'charmante' eigenschap van onderkoeling: je denkvermogen stort compleet in, je gevoel voor zelfbehoud stopt ermee, je wilt vooral gewoon gaan liggen en slapen.

Die soldaten in die tweet waren dus al vrij ver weg, de volgende stap is dat je ze later gaat vinden in bevroren toestand als er niets verandert aan die situatie. Bijkomend issue is als je hele groep te kampen heeft met onderkoeling dat je elkaar ook absoluut niet meer helpt, iedereen gaat gewoon in een soort zombiemodus gelaten afwachten op niets.

Ik hoop dat de NATOleden voldoende winteruitrustingen hebben die ze aan Oekraïne kunnen sturen asap. Tactisch kun je dan een stevige slag slaan hier als je de Russische logistiek blijft lam leggen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Er lijkt in elk geval geen pauze te komen tijdens de winter:
"The weather will certainly impact logistics and there will be some natural effect," former Ukrainian defense minister Andriy Zagorodnyuk told Newsweek. "But I do not think Ukraine will delay the counteroffensive operations."

"It is not in the interest of Ukraine to allow any rest period to the Russians," Zagorodnyuk—now chairman of the Centre for Defence Strategies think tank—added. "They will use it to improve their defense lines across the front, recover and replenish the troops. We shall give them no such opportunity."
"We learned in Kharkiv Oblast that once you start to push, you can't stop, otherwise we let the Russians regroup," Danylyuk—who is the co-founder and head of the Center for National Resilience and Development think tank—added, referring to Ukraine's lightning drive through Russian lines in the northeast of the country that began in September.

"In Kharkiv, the overall approach was attack, attack, don't stop fighting, look for the weak spots. That was a very successful tactic. At the moment, it's very, very similar...It doesn't mean that we will just go blindly on attacking Russian positions. We're always looking for weak spots. And there are plenty."
'Relentless' Ukraine Troops See Golden Opportunity in Winter Warfare

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 25-11-2022 10:45 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:52
Zag net op Noel reports al een filmpje voorbijkomen van een Rus die zich zelf van het leven wilde beroven met zijn AK. Was gefilmd vanuit een drone. Waarom hij het wilde doen mag zich raden, was het de drone of de kou en omstandigheden?

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
polthemol schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:34:
[...]

Ik hoop dat de NATOleden voldoende winteruitrustingen hebben die ze aan Oekraïne kunnen sturen asap. Tactisch kun je dan een stevige slag slaan hier als je de Russische logistiek blijft lam leggen.
De VS is al enkele maanden bezig met het verschepen van winteruitrusting richting Oekraïne. Dit varieert van kleding tot generators, ik mag toch hopen dat de spullen inmiddels de frontlinies bereikt hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Louwke schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:43:
Zag net op Noel reports al een filmpje voorbijkomen van een Rus die zich zelf van het leven wilde beroven met zijn AK. Was gefilmd vanuit een drone. Waarom hij het wilde doen mag zich raden, was het de drone of de kou en omstandigheden?
Dat filmpje met 1 gebroken been en 1 gebroken arm en een ak12?

Dat was een Wagner commandant die niet door UA gevangen wilde worden genomen leek/schijnt het.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 19:32

Qwerty-273

Meukposter

YakuzA schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:59:
Dat was een Wagner commandant die niet door UA gevangen wilde worden genomen leek/schijnt het.
Daar lijkt het volgens verschillende vergelijkbare berichten op Telegram op, al durf ik niet te zeggen of die details 100% kloppen.
Bakhmut direction. In the video, the commander of the Wagner PMC unit, with the call sign Attic, shoots at his heart in order not to be captured by the enemy.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

vergeet daarbij niet nog een 'charmante' eigenschap van onderkoeling: je denkvermogen stort compleet in, je gevoel voor zelfbehoud stopt ermee, je wilt vooral gewoon gaan liggen en slapen.

Die soldaten in die tweet waren dus al vrij ver weg, de volgende stap is dat je ze later gaat vinden in bevroren toestand als er niets verandert aan die situatie. Bijkomend issue is als je hele groep te kampen heeft met onderkoeling dat je elkaar ook absoluut niet meer helpt, iedereen gaat gewoon in een soort zombiemodus gelaten afwachten op niets.
Ik weet niet hoe ik mij hierover moet voelen. Het blijven mensen, dus zou je er medelijden mee moeten hebben. Aan de andere kant zijn het wel diezelfde Russen die al die nare dingen doen die we steeds langs zien komen :/ .

Dus eigenlijk is dit koude weer een soort van zegen. Rusland verplaatste een groot deel van de troepen naar de Donbass toe dus als de natuur een handje helpt scheelt het weer een beetje. De Krim is wat gematigder, dus daar blijft het boven 0. Maar laat het in de Donbass maar flink vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:52
Dat filmpje inderdaad, was niet helemaal duidelijk wat er nu precies aan de hand is daar.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 12-10 11:50

bloody

0.000 KB!!

[...]

Er is al veel winteruitrusting geleverd of toegezegd:
- Canada: 500.000 Sets Of Winter Clothing [To be delivered]
- Duitsland (al geleverd): 116.000 Winter Jackets [2022], 80.000 Winter Trousers [2022], 240.000 Winter Hats [2022]
- Noorwegen (al geleverd): 55.000 Pieces Of Winter Clothing [November 2022]

Dit zijn maar drie landen die ik uit de Oryx lijsten pak :)

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
asing schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:01:
[...]

Ik weet niet hoe ik mij hierover moet voelen. Het blijven mensen, dus zou je er medelijden mee moeten hebben. Aan de andere kant zijn het wel diezelfde Russen die al die nare dingen doen die we steeds langs zien komen :/ .

Dus eigenlijk is dit koude weer een soort van zegen. Rusland verplaatste een groot deel van de troepen naar de Donbass toe dus als de natuur een handje helpt scheelt het weer een beetje. De Krim is wat gematigder, dus daar blijft het boven 0. Maar laat het in de Donbass maar flink vriezen.
ik deel je mening wel, het schuurt bij mij ook wel als ik die beelden zie. Ik hoop ook elke keer weer dat ze zich gewoon overgeven en zichzelf redden zo, want de hoeveelheid verspilde levens is echt van hemelstergende proporties en dat alleen vanwege de grootheidwaanzin van een heel select groepje mensen in Rusland.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[...]

Precies dat; in de hoop op betere omstandigheden schakelt je lichaam steeds meer onderdelen uit.

Je hebt geen vorst nodig om aan onderkoeling te sterven btw, als je coretemperatuur zelfs maar een graad of drie zakt beginnen de problemen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:08:
[...]

Precies dat; in de hoop op betere omstandigheden schakelt je lichaam steeds meer onderdelen uit.

Je hebt geen vorst nodig om aan onderkoeling te sterven btw, als je coretemperatuur zelfs maar een graad of drie zakt beginnen de problemen al.
Er zijn wel wat opties om te overleven denk ik. Een vuurtje stoken bijvoorbeeld. Of wakker blijven en bewegen. En als laatste, als een roedel puppies tegen elkaar aan gaan liggen. Maar dat helpt niet als iedereen het koud heeft.

Wat ze ook niet zal helpen is het drinken van grote hoeveelheden wodka. Alcohol in combinatie met onderkoeling maakt het nog wat erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR

[Twitter]
Ja er lijkt een ware slachting gaande te zijn met die drones als ik de vloedgolf aan beelden moet geloven. Tot en met een soldaat die zelfmoord pleegt aan toe terwijl de drone toe kijkt. De situatie voor Russische frontsoldaten is na enkele dagen blijkbaar al uitzichtloos.

Weer is interessante factor, veel conflicten zijn door weersinvloeden dermate beïnvloed dat het een bepalend element bleek te zijn. Als conform verwachting een massale diepvries van mobiks plaats vindt krijgt het in enkele maanden vast een andere wending.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +31 Henk 'm!

Verwijderd

Die frietbakkers zijn ook gewoon helden. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om in Nederland rustig hun kraampje te stallen. Ze kozen er echter voor om naar Oekraïne te gaan en daar gratis patat uit te delen. Aan mensen waarvan sommige op dat moment niets anders hebben.

Ik vind dat zeker een zeer respectabele keuze, en heb dan ook al meerdere donaties gedaan zodat ze ermee door kunnen gaan.

Frontsoldaten en andere soldaten zetten alles op alles om te strijden voor hun vrijheid, het voortbestaan van hun land. De toekomst voor hun kinderen. Natuurlijk kun je daar een patatje bakken niet mee vergelijken.

Maar ze toveren met die actie toch een glimlach op de gezichten van mensen die het ongelooflijk zwaar hebben. Kinderen bijvoorbeeld, die hun ouders zijn verloren in de oorlog en toch even een positief moment kunnen ervaren...

Dat deze mooie en respectabele actie als ondergeschikt wordt weggezet kan ik daarmee amper bevatten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Verwijderd ik denk dat belangrijk is te kijken naar wie exact zo'n mening is toebedeeld. Het zijn doorgaans mensen die daar een belang bij hebben, of het doen om te verhullen dat ze zelf niets doen. Als je mensen in oorlogsgebied al een patatje gaat misgunnen of de intenties van de patatbakker in twijfel gaat trekken zonder enige aanleiding ben je wat mij betreft gewoon af.

@Verwijderd omschreef het wel goed voor mij: je wilt in eerste instantie heen en helpen, maar realiseert je dat zonder feitelijke gevechtservaring je van weinig nut bent. Realiteit kickt in en je ontdekt dat je ook hier wat achter te laten hebt en dat op dit moment de behoefte daar ook gewoon groter is aan andere dingen dan aan iemand die niet per se wat toevoegt op locatie - zoals geld.

Dus dan komt het neer op het steunen van diverse goede doelen, tot het bijdragen aan een bayraktar, winterkleding, voertuigen en andere gear tot een bijdragen aan de giro555 actie. Ik vind het erheen gaan met een patatkraam echt een hele andere orde dan alleen geld doneren en heb daar respect voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-10 13:32
[...]

Kan het bericht niet terug vinden. Maar had op een nieuwssite een bericht langs zien komen dat voor het leger genoeg winterkleding was. Zo 1 of 2 weken geleden. Maar veel landen helpen mee.

Edit:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221122_96258341
Is wel ander een paywall.
Maar dit stukje staat er in:
Blijft de vraag of de troepen wel voldoende uitgerust zijn om de bittere koude te trotseren. “Het Oekraïense leger heeft de jongste maanden redelijk wat materiaal gekregen van de Scandinavische landen, van de VS en van Groot-Brittannië. Zeker de fronttroepen zullen voldoende uitgerust zijn met winterkleding

[ Voor 16% gewijzigd door Calamor op 25-11-2022 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-10 15:38
NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:30:
[...]

Ja er lijkt een ware slachting gaande te zijn met die drones als ik de vloedgolf aan beelden moet geloven. Tot en met een soldaat die zelfmoord pleegt aan toe terwijl de drone toe kijkt. De situatie voor Russische frontsoldaten is na enkele dagen blijkbaar al uitzichtloos.

Weer is interessante factor, veel conflicten zijn door weersinvloeden dermate beïnvloed dat het een bepalend element bleek te zijn. Als conform verwachting een massale diepvries van mobiks plaats vindt krijgt het in enkele maanden vast een andere wending.
Bij de combinatie oorlog een weersinvloeden is dit een interessante figuur.

Zo’n 200 jaar geleden maar niet minder relevant.

En tevens de enige grafiek die me de verschrikkingen laat invoelen. Zie de oversteek van de berezina bij -20.
Pagina: 1 ... 23 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid