Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 28 Laatste
Acties:
  • 400.900 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 11:17
het lijkt er op dat er een nieuwe verdedigingslinie komt langs de M-14 Tussen Kherson en Melitopol.

Liveuamap:
Russian army constructing fortifications along Kakhovka-Melitopol highway, - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the morning report

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-10 11:50

bloody

0.000 KB!!

Hij is erdoor!

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik had begrepen dat dit vooral een symbolisch statement is, dus dat er geen consequenties aanhangen richting Rusland?
Toch mooi om UA een hart onder de riem te steken.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Apache4u schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:48:
[...]

Ik had begrepen dat dit vooral een symbolisch statement is, dus dat er geen consequenties aanhangen richting Rusland?
Uiteraard is het symbolisch ja. Het werd ook wel eens tijd na al die jaren en durven veel EU landen eindelijk over hun schaduw heen te springen.

[ Voor 8% gewijzigd door bloody op 23-11-2022 12:53 ]

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:02
bloody schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:51:
[...]

Uiteraard is het symbolisch ja. Het werd ook wel eens tijd na al die jaren en durven veel EU landen eindelijk over hun schaduw heen te springen.
Dit is het Europarlement, niet de EU-regeringsleiders oid.
Er zullen nog steeds EU-landen zijn waarbij de regering zo'n motie niet zal steunen, omdat ze nog teveel afhankelijkheid hebben (of voelen) richting Rusland (Hongarije), of omdat ze nog geloof hebben in dialoog/diplomatie met Rusland als mogelijke oplossing voor dit conflict.

Tegelijk geeft de stemverhouding goed aan dat de publieke opinie EU-breed klaar is met Rusland, onafhankelijk van politieke kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Direct na de stemming vond Rusland het blijkbaar nodig om het terrorisme-stempel te bevestigen: veel (kruis)raketten afgevuurd op de grotere steden in Oekraïne.

De RU channels lopen allemaal te juichen, wat een beestachtig volk toch.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
bloody schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:21:
Direct na de stemming vond Rusland het blijkbaar nodig om het terrorisme-stempel te bevestigen: veel (kruis)raketten afgevuurd op de grotere steden in Oekraïne.

[Twitter]

Wij weten dat het straks voor RF over is na dit.

Zelfs een land als Kazachstan 🇰🇿 geeft ze de vinger.
De invloed die ze dachten te hebben ebt weg, ze zijnd Paria State van de Wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:48:
[...]

dat vraag ik me af. Zo'n kenmerk zou volgens mij wel degelijke zware gevolgen moeten hebben.
Net zoiets als een organisatie bestempelen als terroristisch. Dat heeft gevolgen voor de handel, economie etc.

Daarom wil de VS er ook niet aan volgens mij. Het is meer dan slechts een symbolisch statement.
Misschien dat de EU er dan verder niets aan verbindt, maar normaal gesproken heeft zoiets echt wel impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tens schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:34:
[...]

Qua aantallen stijgende verliezen, maar omdat je ervaren troepen spaart het toch een positief resultaat noemen vind ik wat vergezocht.
want zo heel erg ervaren zijn die troepen ook niet.
Die VDV-troepen van de Krim bijvoorbeeld (denk aan dat interview een tijd terug) hebben ook nauwelijks training gehad.
Op papier zijn ze dan ook elite die dan teruggetrokken kan worden ten koste van mobiks maar qua niveau schat ik dat ze vergelijkbaar met UA regulars of zelfs TDF.
De echte elite van de Russen is in maart al gedecimeerd bij Hostomel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Tens schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:34:
[...]

Qua aantallen stijgende verliezen, maar omdat je ervaren troepen spaart het toch een positief resultaat noemen vind ik wat vergezocht.
Ik zeg helaas, omdat de ervaren troepen meer schade kunnen aanbrengen dan de mobiks. ik geef geen waardeoordeel over persoon a of b. elke dode in welke oorlog dan ook is er een teveel.

In dit geval, mobiks opofferen om beter getrainde militairen eerder te kunnen laten terug trekken waardoor die vervolgens weer meer schade (relatief) kunnen aanbrengen aan personen of materiaal vind ik persoonlijk jammer ja.

[ Voor 20% gewijzigd door gise op 23-11-2022 14:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:02
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:49:
[...]

dat vraag ik me af. Zo'n kenmerk zou volgens mij wel degelijke zware gevolgen moeten hebben.
Net zoiets als een organisatie bestempelen als terroristisch. Dat heeft gevolgen voor de handel, economie etc.

Daarom wil de VS er ook niet aan volgens mij. Het is meer dan slechts een symbolisch statement.
Misschien dat de EU er dan verder niets aan verbindt, maar normaal gesproken heeft zoiets echt wel impact.
Het is zeker meer dan een symbolisch statement, maar beslissingen over buitenlandpolitiek, handel, etc. zijn binnen de EU niet aan het parlement, maar aan de Europese Commissie (soms) of de Europese Raad (meestal). En dan alleen maar áls die beslissingen al EU-breed worden genomen en niet per land. Dit is dus een oproep van het Europarlement aan de Europese Raad.
De hele motie is samen te vatten tot:
"Hoi Europese Raad,
Wij vinden dat jullie Rusland voortaan moeten behandelen als een terroristenclubje.
Groetjes,
het Europarlement."

Dat betekent dus absoluut niet dat "de EU" dit vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 14:44
bloody schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:21:

[Twitter]

Ben benieuwd of er nu ook een strengere reactie komt vanuit het westen... ik ben van mening dat het tijd wordt om de Russen zelf ook in de kou te zetten. Met andere woorden; ATACMS zodat Oekraïne ook dieper in Rusland de oorlog kan laten voelen. Dan zal die juichstemming snel genoeg omslaan in paniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:34

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:02:
Het verbaast mij juist helemaal niet dat het russische leger op die manier met gesneuvelde soldaten zou omspringen. Je hoeft daarvoor eigenlijk alleen maar te kijken hoe ze met levende soldaten omspringen, die geven echt geen ene moer om een beetje menselijkheid.
Wat dat betreft frappant dat de Oekrainers zo snel ' verwesterd' zijn, want uiteindelijk waren dat vroeger ook gewoon min of meer Russen met Russische mentaliteit. Het ' ontrussen' kan dus blijkbaar toch best snel gaan.

Of er wordt momenteel een hoop voor ons verborgen gehouden natuurlijk en blijkt na afloop dat ook de Oekrainers zich als beesten gedragen tegenover de Russen en (straks) Krim-bevolking. Maar dat had al lang doorgesijpeld dan. En die paar gevallen van oorlogsmisdaden door Oekrainers liggen onder een vergrootglas, dus dat zal vast gevolgen hebben voor de personen die erbij waren.

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:16

Fanta

FordPerformance™️

q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:55:
[...]

Ben benieuwd of er nu ook een strengere reactie komt vanuit het westen... ik ben van mening dat het tijd wordt om de Russen zelf ook in de kou te zetten. Met andere woorden; ATACMS zodat Oekraïne ook dieper in Rusland de oorlog kan laten voelen. Dan zal die juichstemming snel genoeg omslaan in paniek.
Heel slecht idee. Als UA daar aan begint is het snel gedaan met de internationale steun. Niet verlagen tot dat niveau, alleen je eigen land verdedigen.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 09-10 14:44
Fanta schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:01:
[...]

Heel slecht idee. Als UA daar aan begint is het snel gedaan met de internationale steun. Niet verlagen tot dat niveau, alleen je eigen land verdedigen.
Het hele idee dat Rusland zonder gevaar vanuit eigen terrein aanvallen kan uitvoeren op Oekraïne is bizar. Nu is misschien terugslaan op de Russische burger door het uitschakelen van de energie infrastructuur een brug te ver. Maar Oekraïne moet toch minimaal de middelen kunnen krijgen om de lanceerplekken van Russische drones en kruisraketten te vernietigen. Feitelijk heeft Rusland nu vrij spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FunkyTrip schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:59:
[...]

Wat dat betreft frappant dat de Oekrainers zo snel ' verwesterd' zijn, want uiteindelijk waren dat vroeger ook gewoon min of meer Russen met Russische mentaliteit. Het ' ontrussen' kan dus blijkbaar toch best snel gaan.

Of er wordt momenteel een hoop voor ons verborgen gehouden natuurlijk en blijkt na afloop dat ook de Oekrainers zich als beesten gedragen tegenover de Russen en (straks) Krim-bevolking. Maar dat had al lang doorgesijpeld dan. En die paar gevallen van oorlogsmisdaden door Oekrainers liggen onder een vergrootglas, dus dat zal vast gevolgen hebben voor de personen die erbij waren.
Die Oekraïners kunnen ook spijkerhard zijn, zag laatst nog een filmpje waarbij russen die ongewapend op de grond lagen toch even wat kogels kregen.

Er gebeuren van beide kanten onmenselijke dingen. Bij Oekraïne lijkt er echter sprake te zijn van incidenten, wat die russen uitvreten doen ze op grote schaal, structureel en ook tegen onschuldige burgers.

Dusja zeker een wereld van verschil, ik hoop dat het ooit ook goed komt met rusland. Die revolutie zal echter van binnenuit moeten komen, een ontwikkeling zoals die van Oekraïne kun je niet kunstmatig afdwingen. Dat zal echt vanuit de harten van het volk moeten komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:04:
[...]

Het hele idee dat Rusland zonder gevaar vanuit eigen terrein aanvallen kan uitvoeren op Oekraïne is bizar. Nu is misschien terugslaan op de Russische burger door het uitschakelen van de energie infrastructuur een brug te ver. Maar Oekraïne moet toch minimaal de middelen kunnen krijgen om de lanceerplekken van Russische drones en kruisraketten te vernietigen. Feitelijk heeft Rusland nu vrij spel.
Dat valt mij ook op.

Oekraine kan zich niet voldoende verdedigen tegen deze lange afstandsterreur. Natuurlijk hebben ze al meer afweer gekregen en komt er nog meer, maar het lijkt een utopie dat er ooit een afweer komt die letterlijk 100% van de lange afstandsraketten onschadelijk kan maken.

De enige verdediging die Oekraine dan heeft is 'tijd'. Want uiteindelijk - zo lees ik hier althans - zouden de Russische raketten op moeten raken en kunnen ze niet meer dit soort aanvallen uitvoeren.

Maar wat nu als Rusland vergelijkbare lange afstandsraketten kan krijgen van Iran / Noord-Korea / ander land? Dan kunnen ze dit in theorie oneindig lang volhouden.

Als Rusland dit oneindig lang kan volhouden, eventueel zelfs nadat het gehele Russische invasieleger Oekraine verlaten heeft, zal Oekraine nooit voldoende veiligheid kunnen bieden aan haar burgers in de grotere steden.

Kortom; naast afweer en wachten totdat Rusland door de voorraden heen is, zal Oekraine (samen met de NAVO/US) toch een beter plan moeten bedenken om deze strategie onschadelijk te maken.

Op dit moment is het een enorme zwakke plek...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:08:
[...]
Die Oekraïners kunnen ook spijkerhard zijn, zag laatst nog een filmpje waarbij russen die ongewapend op de grond lagen toch even wat kogels kregen. [...]
Van dat filmpje is nog allerminst duidelijk wat er precies is gebeurd. Precies het stuk tussen liggen en dood is niet openbaar. Er is al gezegd dat deze personen nog niet waren gefouilleerd en dat ze enkel wapens voor zich neer hadden gelegd, maar nog niet zeker is of dat wel alle wapens waren.
Laten we daar dus eerst even het onafhankelijke onderzoek afwachten voordat we tot de conclusie komen dat er oorlogsmisdaden zijn gepleegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-10 16:17
[...]

"Democracy may not be perfect, but at least I don't have to build a wall to keep my people in".
- John F.Kennedy

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:10:
[...]

Van dat filmpje is nog allerminst duidelijk wat er precies is gebeurd. Precies het stuk tussen liggen en dood is niet openbaar. Er is al gezegd dat deze personen nog niet waren gefouilleerd en dat ze enkel wapens voor zich neer hadden gelegd, maar nog niet zeker is of dat wel alle wapens waren.
Laten we daar dus eerst even het onafhankelijke onderzoek afwachten voordat we tot de conclusie komen dat er oorlogsmisdaden zijn gepleegd.
Ik doel op ander beeldmateriaal waar er duidelijk zichtbaar levende russische soldaten geëxecuteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
Requiem19 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:08:
[...]

Dat valt mij ook op.

Oekraine kan zich niet voldoende verdedigen tegen deze lange afstandsterreur. Natuurlijk hebben ze al meer afweer gekregen en komt er nog meer, maar het lijkt een utopie dat er ooit een afweer komt die letterlijk 100% van de lange afstandsraketten onschadelijk kan maken.

De enige verdediging die Oekraine dan heeft is 'tijd'. Want uiteindelijk - zo lees ik hier althans - zouden de Russische raketten op moeten raken en kunnen ze niet meer dit soort aanvallen uitvoeren.

Maar wat nu als Rusland vergelijkbare lange afstandsraketten kan krijgen van Iran / Noord-Korea / ander land? Dan kunnen ze dit in theorie oneindig lang volhouden.

Als Rusland dit oneindig lang kan volhouden, eventueel zelfs nadat het gehele Russische invasieleger Oekraine verlaten heeft, zal Oekraine nooit voldoende veiligheid kunnen bieden aan haar burgers in de grotere steden.

Kortom; naast afweer en wachten totdat Rusland door de voorraden heen is, zal Oekraine (samen met de NAVO/US) toch een beter plan moeten bedenken om deze strategie onschadelijk te maken.

Op dit moment is het een enorme zwakke plek...
Er is op termijn altijd de optie dat Oekraine dezelfde meuk koopt danwel maakt, danwel asymmetrisch reageert. Dan is lange afstandsterreur al snel niet lonend meer. Je hebt namelijk maar een paar grote boem-events in de grote steden nodig.

Terreur zoals dit is niet houdbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rukapul schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:28:
[...]

Er is altijd de optie dat Oekraine dezelfde meuk koopt danwel maakt, danwel asymmetrisch reageert. Dan is lange afstandsterreur al snel niet lonend meer. Je hebt namelijk maar een paar grote boem-events in de grote steden nodig.
Oekraine heeft onvoldoende mogelijkheden om lange afstandsraketten te maken. Dus zullen ze aangewezen zijn op leveringen vanuit de US/Navo. En US/NAVO wil geen lange afstandsraketten verstrekken aan Oekraine. Dat is dus geen optie.

Asymmetrisch reageren betekent dat je niet hetzelfde terugdoet, maar iets anders. De vraag is dan natuurlijk wat je precies gaat doen en in hoeverre dat Rusland ertoe beweegt om te stoppen met de lange afstandsterreur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Requiem19 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:31:
[...]

Oekraine heeft onvoldoende mogelijkheden om lange afstandsraketten te maken.
Landen als Noord-Korea en Iran met minimale toegang tot technologie hebben lange afstandsrakketten kunnen ontwikkelen en dan zou een land als Oekraine dat niet kunnen, desnoods met wat heimelijke hulp :? Als zij geloven dat dat de oplossing is, dan gaan ze dat heus regelen.

Maar andere opties zijn waarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rukapul schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:34:
[...]

Landen als Noord-Korea en Iran met minimale toegang tot technologie hebben lange afstandsrakketten kunnen ontwikkelen en dan zou een land als Oekraine dat niet kunnen, desnoods met wat heimelijke hulp :? Als zij geloven dat dat de oplossing is, dan gaan ze dat heus regelen.

Maar andere opties zijn waarschijnlijker.
Het heeft wel even geduurd voordat Iran en Noord-Korea dat soort raketten ontwikkeld had. Oekraine kan niet 3-5 (?) jaar wachten natuurlijk.

Welke andere opties zijn waarschijnlijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:04:
[...]

Daar heb je best een punt. Voor rusland is het nu risicoloos raketten afvuren vanaf eigen grondgebied om in Oekraine de infrastructuur plat te leggen

Een soort Holomodor 2.0

heel vreemd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Scholz: alles voor de economie :')
Vlak voor de Russische inval in Oekraïne gaf Duitsland de voorkeur aan een snelle nederlaag voor Oekraïne in plaats van een langdurig conflict. Dat beweert de voormalig Britse premier Boris Johnson woensdag. Frankrijk zou volgens Johnson "in ontkenning" zijn geweest.

Hoewel de EU-lidstaten nu als een blok achter Oekraïne staan, was dat voor de oorlog niet het geval, stelt Johnson in een interview met ‘CNN’. Dat de inval plaatsvond, was volgens hem "een enorme schok". Het was duidelijk dat Rusland troepen inzette aan de grens met Oekraïne, maar de verschillende Europese landen hadden volgens de voormalige Britse premier, andere ideeën over wat dat dan precies betekende.

Volgens Duitsland moest "de hele zaak snel voorbij zijn" bij een mogelijke inval en "zou Oekraïne snel plooien", aldus Johnson. Duitsland voerde daarvoor naar verluidt economische redenen aan. "Ik kon dat niet steunen, ik vond dat een rampzalige manier van kijken. Maar ik kan begrijpen waarom ze zo dachten en voelden", verklaarde Johnson nog.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Requiem19 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:35:
[...]

Het heeft wel even geduurd voordat Iran en Noord-Korea dat soort raketten ontwikkeld had. Oekraine kan niet 3-5 (?) jaar wachten natuurlijk.

Welke andere opties zijn waarschijnlijker?
speciale missies
US / NATO paraplu activatie na beeindiging reguliere gevechtshandelingen
afwachten tot voorraden op zijn (i.c.m. actieve productie- / aankoopverhindering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rukapul schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:40:
[...]

speciale missies
US / NATO paraplu activatie na beeindiging reguliere gevechtshandelingen
afwachten tot voorraden op zijn (i.c.m. actieve productie- / aankoopverhindering)
Speciale missies om dit soort lanceringen te voorkomen zal moeten gebeuren op Russisch grondgebied. Daar zal geen enkele Navo land aan meewerken en ook voor Oekraine is dit zeer riskant.

Een US/NAVO luchtafweerverdediging zal - lijkt me - ook nooit 100% dekkend zijn. Hoe ga je een heel land namelijk beschermen tegen langeafstandsraketten?

Afwachten tot de voorraden op zijn - hoe lang gaat dat duren? En wat - zoals ik al zei - Rusland lange afstandsraketten kan krijgen van een ander land? Dan wordt het lang wachten.

Kortom, ik zie eigenlijk weinig goede opties. Dat is wellicht ook de reden dat er nergens gesproken wordt over de opties van Oekraine om hier wat aan te doen...

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

Dat kan inderdaad snel gaan onder de juiste omstandigheden. Vergeet niet dat binnen de Sovjet-Unie, Oekraïne niet de beste positie had. Het is ook niet de eerste keer dat de russen genocide plegen in Oekraïne (denk aan de Holodomor). Waar voor russen de Sovjet-Unie een toonbeeld was van hun macht en rol in de wereld, was Oekraïne als vazalstaat toch in een andere positie. Na de val van de muur en de zelfstandigheid van Oekraïne is het land langzaam een andere weg in geslagen, waarbij ook de jongere generatie die de Sovet-Unie niet bewust mee heeft gemaakt, een bijdrage heeft geleverd. Men begon al met een andere mindset aan deze omwenteling dan de russen. De verhouding is verder ook nooit gelijkwaardig geweest. Ik heb het al een aantal keer aangegeven, maar gemiddeld genomen kijken de russen neer op Oekraïners. En dat is ook de reden dat ze het imperialisme stilzwijgend goedkeuren. Immers, het zijn maar Oekraïners en dat is toch niet een echt land.

Het is ook die jongere generatie die een beter leven wil, en zich dan logischerwijs op het westen richt. Want als je moet kiezen tussen de russische leefstijl of de westerse, dan is de keuze snel gemaakt. En toen kwam Maidan. Het op het laatste moment afblazen van het associatieverdrag met de EU door Janoekovitsj, bevestigde voor veel Oekraïners dat ze nu echt in actie moesten komen. Als Janoekovitsj dit slimmer had gespeeld, was er wellicht ook niet zo'n heftige reactie gekomen. Maar het op het allerlaatste moment "van kant kiezen" was de druppel die de emmer deed overlopen.

En toen kwam alles in een stroomversnelling. De Maidan begon als een soort studentenprotest maar werd al snel groter, en de acties van de overheid waren "precies goed" om verdere actie aan te wakkeren. En na de moord op de heavenly hunderd op Maidan en het vluchten van de regering, kwam natuurlijk de ontploffing.

De Maidan en kort daarna de inval van rusland op de Krim en in de Donbas zorgde voor een ongekend nationalisme. Dat is door weinig mensen onderkent. De westerse media was vooral bezig met een false equivalence waarbij er werd gesproken over een "burgeroorlog" en werd de kop in het zand gestoken, alsof er ook een legitiem pro-russisch sentiment was. Maar Oekraïne was op dat moment bezig aan een transformatie. Vanaf 2014 tot 2022 heeft dat zich verder verspreid en ontwikkeld, ook door de blijvende dreiging van rusland. En wie nog pro-russisch was, was na 24 februari wel genezen. Het laatste zetje dat nodig was voor de derussificatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 23:36
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:19:
[...]

Ik doel op ander beeldmateriaal waar er duidelijk zichtbaar levende russische soldaten geëxecuteerd worden.
Dan kom je ander beeldmateriaal tegen dan ik. De enige filmpjes die ik heb gezien waarin zoiets echt gebeurde waren opgezet door russen. Waarbij er later filmpjes opdoken waarin je zag dat iedereen spontaan weer opstond.
Hoe dan ook blijft het grote verschil dat Oekraine daadwerkelijk tegen dit soort akties optreedt. Er zijn al verschillende soldaten berecht. Iets wat aan russische kant nog geen enkele keer is gebeurd. Ondanks dat het overduidelijk bewezen is dat het aan russische kant vele malen vaker voorkomt.

Dit wil trouwens niet zeggen dat zoiets niet aan Oekrainse kant zal gebeuren, maar wel op een heel andere schaal. Daardoor kun je die incidenten niet vergelijken met het structureel wangedrag van de russen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:51:
[...]

Dan kom je ander beeldmateriaal tegen dan ik. De enige filmpjes die ik heb gezien waarin zoiets echt gebeurde waren opgezet door russen. Waarbij er later filmpjes opdoken waarin je zag dat iedereen spontaan weer opstond.
Hoe dan ook blijft het grote verschil dat Oekraine daadwerkelijk tegen dit soort akties optreedt. Er zijn al verschillende soldaten berecht. Iets wat aan russische kant nog geen enkele keer is gebeurd. Ondanks dat het overduidelijk bewezen is dat het aan russische kant vele malen vaker voorkomt.

Dit wil trouwens niet zeggen dat zoiets niet aan Oekrainse kant zal gebeuren, maar wel op een heel andere schaal. Daardoor kun je die incidenten niet vergelijken met het structureel wangedrag van de russen.
Dat klopt 100% en geef ik zelf ook aan in mijn post voorafgaand aan mijn gequote post :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Tis misschien vloeken in de kerk der vrije meningsuiting, maar het blokkeren van de (misinformatie van) Russische staatstv stations in de jaren sinds 2014 heeft daar bijzonder goed bij geholpen.

(het 'ont-russische stijlen' van de samenleving is overigens iets wat al sinds 1991 loopt, het 'ont-russische stijlen' van het leger en de acceleratie daarvan in de samenleving loopt idd meer sinds 2014)

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 23-11-2022 16:16 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Die Oekraïners kunnen ook spijkerhard zijn, zag laatst nog een filmpje waarbij russen die ongewapend op de grond lagen toch even wat kogels kregen.
Bedoel je die "overgave"? Hoe bruut ook, dat verliep netjes volgens de regels.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:37
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:46:
[...]

daarom ontvoeren ze ook kinderen en plaatsen die in pleeggezinnen en deporteren ze overige Oekraieners.
Naar verluid al meer dan 250.000 kinderen. Dus ze maken netto ‘winst’, voor zover dat zo werkt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
[...]

Er gebeuren van beide kanten onmenselijke dingen. Bij Oekraïne lijkt er echter sprake te zijn van incidenten, wat die russen uitvreten doen ze op grote schaal, structureel en ook tegen onschuldige burgers.

Dusja zeker een wereld van verschil, ik hoop dat het ooit ook goed komt met rusland. Die revolutie zal echter van binnenuit moeten komen, een ontwikkeling zoals die van Oekraïne kun je niet kunstmatig afdwingen. Dat zal echt vanuit de harten van het volk moeten komen.
Edit NvM

[ Voor 5% gewijzigd door Mektheb op 23-11-2022 16:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://liveuamap.com/en/...-down-51-of-70-kh101kh555
Ukrainian air defense shot down 51 of 70 Kh-101/Kh-555, Kaliber cruise missiles launched by Russia today and 5 Lancet UAVs
Afbeeldingslocatie: https://liveuamap.com/pics/2022/11/23/22513734_0.jpg

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:00
Fanta schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:01:
[...]

Dan slechts wat verdwaalde raketten op Putins Palace en soortgelijk objecten...?
Mogelijk dat dan de steun van de laag onder Putin toch wat af gaat brokkelen, als er jachten en villa's aangaan.

En om burgerslachtoffers te voorkomen, zou je dit soort acties dan mooi van tevoren kunnen aankondigen, laat zien dat UA er anders in staat dan RU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 22:00
Helaas dus toch 19 van die dingen die erdoor zijn gekomen. Hoeveel springstof (equivalent) hebben ze meestal aan boord? Zal toch nog wel een flinke klap zijn ben ik bang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Er zijn wederom gevangenen geruild:

March of the Eagles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FX16
  • Laatst online: 17:26
Indoubt schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:36:
[...]

Daar heb je best een punt. Voor rusland is het nu risicoloos raketten afvuren vanaf eigen grondgebied om in Oekraine de infrastructuur plat te leggen

Een soort Holomodor 2.0

heel vreemd
Oekraine kan echt hard terug slaan als ze dat willen
Heel de infra ten noorden van Oekraine is gemapt door OSINT mensen .
Kritische infra binnen HIMARS range , 750KV substations waar gigawatts over gaan.
Ik denk dat we in de toekomst zeker aanvallen gaan zien als Rusland een bepaalde grens over gaat.
Hier staat die kaart trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:05:
[...]

Bedoel je die "overgave"? Hoe bruut ook, dat verliep netjes volgens de regels.
Nee een andere, stond op r/combatfootage maar is al verwijderd geloof ik wat kan hem daar ook niet meer vinden. Er lagen duidelijk zichtbaar meerdere Russische soldaten verspreid op de grond, in een bosachtige omgeving en daar werden kogels op gevuurd, bij de laatste soldaat in het achterhoofd waarbij daar weinig van overbleef.

Er zullen daar in the 'heat of the moment' echt wel dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen volgens de Genève conventies. Naïef gezien hoop ik niet teveel maar realistisch gezien denk ik dat wij daar echt niet alles van meekrijgen.

Het lijkt bij de kant van Oekraïne vooral om losstaande incidenten te gaan waarbij het aan de russische kant de stelselmatige manier van doen is. De russen zijn gewoon beestachtig, duivels.

Aan de andere kant zijn die Oekraïners zijn ook niet mals natuurlijk, ze werken met stuctuur en volgens de regels maar dat neemt niet weg dat het wel een genadeloos hard volk kan zijn als ze daartoe gedwongen worden. Daar is rusland ook achter gekomen :P

Een landje vol pacifisten is het zeker niet. Als je het kwaad wil met die lui kun je het kwaad krijgen. ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg net per PB info omtrent de video die ik bedoelde:
Ik heb geen rechten om direct te posten en stuur af en toe een berichtje via een van de deelnemers.

Het filmpje dat onlangs werd geplaatst over Russische krijgsgevangenen die op de grond lagen en gruwelijk werden beschoten past m.i. in de tactiek van Rusland om de publieke opinie in het Westen te beïnvloeden.
Het is vergelijkbaar met het in de brand steken van de gevangenis in Olenivka op 29 juli waar krijgsgevangenen uit Azovstaal inzaten en waar meer dan 100 gevangenen zijn overleden. Rusland had een hele show gemaakt om te bewijzen dat het een Himars aanval was, maar achteraf is duidelijk gebleken dat ze zelf de gevangenis hadden voorbereid en de brand hadden aangestoken.
Toch blijft er dan iets hangen na de berichtgeving dat ook Oekraïne schuldig is aan incidenten.
Geheel onterecht in dit geval.

Wat betreft het filmpje, het staat o.a. op dit twitter account (link naar filmpje die ik weglaat)

Het is onduidelijk in welke situatie dit filmpje is opgenomen en wie erbij betrokken zijn.
Ik heb er verder ook niets over gelezen, maar ik denk dat het net als de gevangenis door Rusland zelf in scene is gezet.

Als je het twitter account van die persoon doorkijkt, staat het vol beschuldigingen aan het adres: (wederom links naar propaganda)

van Oekraïne dat ze burgers in het gebied van Donetsk aanvallen, dat Oekraïnse soldaten
nazi uitingen hebben etc.

Hier een bericht van dezelfde persoon, die zegt dat de Wagner mercenary in Kiev
met de voorhamer is omgebracht, terwijl dat in Russisch gebied gebeurt is door Wagner zelf.

Shocking footage shows Russian army defector to Ukraine being murdered in Kiev by militants.

Kortom volledig ongeloofwaardig.
Dus even een rectificatie van mijn kant, excuus :$

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Weer een flink pakket vanuit de VS:

Ik ben benieuwd naar de details :)

Dit brengt de Amerikaanse militaire steun naar $ 19,7 miljard. Best bizar hoe effectief dat is.

[ Voor 26% gewijzigd door user109731 op 23-11-2022 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

user109731 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:43:
[Twitter]

Dit brengt de Amerikaanse militaire steun naar $ 19,7 miljard. Best bizar hoe effectief dat is.
Toevallig las ik ook net zo'n bericht, met de details:

Onder andere 'ff' 250 voertuigen, bizar :o

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
De Belarussische dictator Lukashenka (op bezoek in Yerevan, Armenië) heeft laten weten dat het lot van de CSTO (Collective Security Treaty Organization, waartoe o.a Rusland, Armenië en Belarus behoren) afhangt van het resultaat van de Russische militaire operatie in Oekraïne.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:51:
[...]
Toevallig las ik ook net zo'n bericht, met de details:
[Twitter]
Onder andere 'ff' 250 voertuigen, bizar :o
De VS heeft idioot veel Hummers in storage.
https://www.army-technology.com/projects/hmmvv/
Blij dat deze iig nog iets nuttigs gaan doen :D

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
groepsfoto:

Let op de open plek naast Putin.

Pijnlijk moment, zelfs zijn 'vrienden' willen niet dicht bij hem staan, of zelfs maar naar hem kijken.

[ Voor 29% gewijzigd door Tens op 23-11-2022 19:41 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De maand wrap-up van Good times :)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:24

Snow_King

Konijn is stoer!

user109731 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:43:
[Twitter]

19 miljard om Rusland door een ander voor jou te laten uitschakelen is natuurlijk een koopje.

De VS wil zeker helpen, maar ziet het ook zeker als een makkelijke manier om van RU af te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:49
gustaveau schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:28:
[...]
Mogelijk dat dan de steun van de laag onder Putin toch wat af gaat brokkelen, als er jachten en villa's aangaan.
Je bedoelt indien bijvoorbeeld wereldwijd tientallen jachten, van tientallen tot honderden miljoenen €/$, spontaan 'friendly gestures' zouden gaan maken?

Zeg maar, 'niet-gereguleerde koraal-rif bijdragen'?

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:16:
[...]

Nee een andere, stond op r/combatfootage maar is al verwijderd geloof ik wat kan hem daar ook niet meer vinden. Er lagen duidelijk zichtbaar meerdere Russische soldaten verspreid op de grond, in een bosachtige omgeving en daar werden kogels op gevuurd, bij de laatste soldaat in het achterhoofd waarbij daar weinig van overbleef.

Er zullen daar in the 'heat of the moment' echt wel dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen volgens de Genève conventies. Naïef gezien hoop ik niet teveel maar realistisch gezien denk ik dat wij daar echt niet alles van meekrijgen.

Het lijkt bij de kant van Oekraïne vooral om losstaande incidenten te gaan waarbij het aan de russische kant de stelselmatige manier van doen is. De russen zijn gewoon beestachtig, duivels.

Aan de andere kant zijn die Oekraïners zijn ook niet mals natuurlijk, ze werken met stuctuur en volgens de regels maar dat neemt niet weg dat het wel een genadeloos hard volk kan zijn als ze daartoe gedwongen worden. Daar is rusland ook achter gekomen :P

Een landje vol pacifisten is het zeker niet. Als je het kwaad wil met die lui kun je het kwaad krijgen. ;)
Ik ben ook pacifist maar als iemand mij aanvalt sla ik echt wel terug.

Liever niet natuurlijk, zeker als het op een andere manier kan worden opgelost maar dat de Oekraïners vechten als leeuwen met alles wat ze hebben is in mijn ogen zeer begrijpelijk.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties zal vannacht om 00.00 uur in een spoedzitting bijeenkomen. President Zelensky had hierom gevraagd naar aanleiding van de Russische aanvallen van vandaag op burgerdoelen; Het vermoorden van burgers, vernielen van publieke infrastructurele werken en terroristische daden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-10 12:19
Yaksa schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:12:
De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties zal vannacht om 00.00 uur in een spoedzitting bijeenkomen. President Zelensky had hierom gevraagd naar aanleiding van de Russische aanvallen van vandaag op burgerdoelen; Het vermoorden van burgers, vernielen van publieke infrastructurele werken en terroristische daden.
Dat wordt dan weer gratis champagne en kaviaar en veel geleuter met als resultaat een foei aan Rusland
Geeuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:56

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Wel een berg kruisraketten zeg. De schattingen die we hier 2 maanden geleden voorbij zagen komen over beschikbare aantallen zijn ver overschreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
tuinïnen schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:01:
[...]

Wel een berg kruisraketten zeg. De schattingen die we hier 2 maanden geleden voorbij zagen komen over beschikbare aantallen zijn ver overschreden.
Afgelopen week (gisteren zelfs volgens mij) waren de schattingen dat ze zeker nog deze raketten hebben. Als ik het goed herinner waren die schattingen dat er nog zo'n 200 van dit soort raketten waren. Verder ook niet vergeten dat er mondjesmaat nog steeds raketten worden gemaakt.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Snow_King schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:56:
[...]

19 miljard om Rusland door een ander voor jou te laten uitschakelen is natuurlijk een koopje.

De VS wil zeker helpen, maar ziet het ook zeker als een makkelijke manier om van RU af te komen.
En niet te vergeten dat het gros van dit een investering is die net zo hard weer terug komt. Laatst heeft Polen al heel wat Himars besteld, en de produktei daarvan zit voorlopig al vol. Pak daarbij dat een heel groot deel van die 19 miljard bestaat uit eigen materieel dat wordt geleverd, en daarmee weliswaar te boek staat als 19 miljard maar in de praktijk een stuk minder kost voor Amerika.

Uiteindelijk draait een groot deel van Amerika op de wapenindustrie. En geen betere manier om die aan te zwengelen dan een oorlog. Zeker zo'n oorlog waarbij je laat zien dat je overduidelijk het beste spul kunt leveren.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Uhm, nog niet? :)
Zoek maar omhoog in de plaatjes, gisteren oid was er een nieuw overzicht inclusief geschatte Russische productie.
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11"

Voor de echte kruisraketten zitten ze nu (net) onder de 50% van de pre-war stocks.

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 23-11-2022 20:42 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[...]

wanneer precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:53
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:55:
[...]

Dan heb ik nieuws voor je: Buiten de bekende grote regio's is het leven nog redelijk basic (open haard / kleine kolen en/of oliekachel, nauwelijks stroom en heel veel kleden en/of vachten).
Je zal daar een compleet bos of kolenmijn kapot moeten maken voor zoiets een beetje effect heeft.

Met vervelend doen in Moskou en/of St. Petersburg ga je slechts 1/3 van de Russen bereiken.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 09:05
D_Jeff schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:29:
[...]

Dan heb ik nieuws voor je: Buiten de bekende grote regio's is het leven nog redelijk basic (open haard / kleine kolen en/of oliekachel, nauwelijks stroom en heel veel kleden en/of vachten).
Je zal daar een compleet bos of kolenmijn kapot moeten maken voor zoiets een beetje effect heeft.

Met vervelend doen in Moskou en/of St. Petersburg ga je slechts 1/3 van de Russen bereiken.
Maar wel precies de 1/3 die ertoe doet voor Putin ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Lan Mandragoran schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:37:
[...]

Maar wel precies de 1/3 die ertoe doet voor Putin ;)
Jup. De 1/3e die bij de ‘gedeeltelijke’ mobilisatie blijkbaar niet zoveel als normaal werd ontzien :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-10 16:17
FX16 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:58:
[...]

Oekraine kan echt hard terug slaan als ze dat willen
Heel de infra ten noorden van Oekraine is gemapt door OSINT mensen .
Kritische infra binnen HIMARS range , 750KV substations waar gigawatts over gaan.
Ik denk dat we in de toekomst zeker aanvallen gaan zien als Rusland een bepaalde grens over gaat.
Hier staat die kaart trouwens
Dit zat ik mij laatst ook te bedenken. Leuk dat ze de infra opblazen in UA maar wat als het andersom gebeurt? rusland heeft een van de hoogste voltage hoogspanning lijnen van Europa lopen meende ik. Lees... gigantisch veel vermogen loopt er doorheen. Als er een partizaan of wie dan ook een mast opblaast ver weg van de bewoonde wereld hebben ze een flinke probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wauskoek schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:43:
[...]

Dit zat ik mij laatst ook te bedenken. Leuk dat ze de infra opblazen in UA maar wat als het andersom gebeurt? rusland heeft een van de hoogste voltage hoogspanning lijnen van Europa lopen meende ik. Lees... gigantisch veel vermogen loopt er doorheen. Als er een partizaan of wie dan ook een mast opblaast ver weg van de bewoonde wereld hebben ze een flinke probleem.
de elite moskals hebben toch een penthouse in Dubai dus als de stroom uitvalt in Moskou en St. Petersburg gaan ze wel overwinteren in Dubai of Turkije ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
D_Jeff schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:29:
[...]

Dit is ook wel een belangrijke om voor ogen te houden als men het heeft over 'de Oekraïners zullen straks bevriezen!' - Het is enorm kut om zonder stroom te zitten 's winters, maar iets wat mensen t/m zeer recent prima hebben aangekund.

De Russen onderschatten hoeveel de Oekraïners bereid zijn om te weerstaan om hun onafhankelijkheid en nationale trots in stand te houden.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Ik heb het niet goed gevolgd maar blijkbaar zou Duitsland voorgesteld hebben om Patriot systemen in Polen te plaatsen. Waarop Polen geantwoord zou hebben dat de Patriot's beter in Oekraïne kunnen staan.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 22:07
Is er nog iets uit de stemming gekomen over terrorisme Rusland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
XWB schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:00:
Ik heb het niet goed gevolgd maar blijkbaar zou Duitsland voorgesteld hebben om Patriot systemen in Polen te plaatsen. Waarop Polen geantwoord zou hebben dat de Patriot's beter in Oekraïne kunnen staan.

[Twitter]
Aannemende dat het klopt is het natuurlijk niet meer dan een steek onder water om Scholz te kakken te zetten. En die had al zo'n lekkere dag nadat UK ex-PM verklaarde dat DU/Scholz UA al snel aan RU had verkocht.

Maar ja, Scholz en Duitsland verdienen de hoon die ze ontvangen. Vrijwel elk argument daartegen komt neer op een whataboutism (<vul in land> doet nog minder). In elk geval is duidelijk dat ze geen leider van het vrije Westen (willen) zijn, maar economisch leider.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 23-11-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 19:46
Het is wel weer enorm infantiel…
Moscow reacted angrily to the European Parliament decision.

"I propose designating the European Parliament as a sponsor of idiocy," Russian foreign ministry spokeswoman Maria Zakharova wrote on Telegram.
Edit: blijkbaar hebben ze ook meteen een DDoS gestart.

https://arstechnica.com/i...a-a-sponsor-of-terrorism/

[ Voor 17% gewijzigd door Muncher op 23-11-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

link0007 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:06:
[...]

Dit is ook wel een belangrijke om voor ogen te houden als men het heeft over 'de Oekraïners zullen straks bevriezen!' - Het is enorm kut om zonder stroom te zitten 's winters, maar iets wat mensen t/m zeer recent prima hebben aangekund.
Helaas. Dat was toen mensen nog op hout of kolen stookten en dus geen stroom nodig hadden om warm te blijven. Die tijd is voor Oekrainers in de steden allang voorbij. Zonder stroom geen blokverwarming en geen CV - laat staan een electrisch kacheltje of zelfs maar een electrische deken om warm te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Zo ook in 2006 was een stad zonder verwarming een groot probleem:

What can happen if the heating fails in Ukraine

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:17:
Maar ja, Scholz en Duitsland verdienen de hoon die ze ontvangen. Vrijwel elk argument daartegen komt neer op een whataboutism (<vul in land> doet nog minder).
Dat valt echt wel mee de laatste maanden. Oryx heeft ze nu als #3 na de VS en VK. Ze doen ook veel achter de schermen: relatief veel vluchtelingen opgenomen en gewonde Oekraïnse militairen in hun ziekenhuizen.

Deze is in het meme topic eerder langsgekomen:

[ Voor 18% gewijzigd door user109731 op 23-11-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:36
pro_6or schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:28:
[...]

Een interessante post waar ik op zich best in mee kan gaan. Of ze precies zo machtig waren geweest als deze grootmachten, dat denk ik niet, maar wel een heel stuk machtiger dan ze nu zijn.

Maar als dat ook gepaard was blijven gaan met open vrije verkiezingen, de wil een democratie te zijn en blijven, dan had ik daar ook geen probleem mee gehad.

Helaas heeft Jeltsin dat dronken verkwanseld en Putin de maffia leider was nooit van plan de democratie te verdedigen.
Het grote probleem politiek gezien, en ook in dit conflict, is dat er een economie binnen de economie draait die corrupt, maffia-achtig en oppermachtig is momenteel. De gewone belastingbetalende hard werkende burger wil welvaart en vrede in Oekraïne, maar komt er niet meer aan te pas. Dit fenomeen speelde en speelt sinds de val van de muur, en Jeltsin heeft hier idd niet op kunnen ingrijpen. Lastig, cowboy economie.

Daarom zijn sancties en het aanpakken van de oligarchen zo belangrijk. En de hoop dat er zonder teveel gezichtsverlies een exit en gematigde regime change komt in Rusland.

• tuinïnen

tuinïnen

[...]

YakuzA schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:13:
[...]

Uhm, nog niet? :)
Zoek maar omhoog in de plaatjes, gisteren oid was er een nieuw overzicht inclusief geschatte Russische productie.
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11"

Voor de echte kruisraketten zitten ze nu (net) onder de 50% van de pre-war stocks.
Krijg even niet alle namen mee gequote omdat het uit een gesloten topic is, maar wat betreft eerdere berichten hier mbt de voorraden kruisraketten.

Rond de aanval van 10 oktober:
Van wat ik hoor eigenlijk niks meer (nul) als je het in termen van voorraad hebt. De resten die de raketten momenteel achterlaten in Oekraïne vertonen een behoorlijk recente productiedatum.
Als je dit zo leest, dan lijkt Rusland qua conventionele raketaanvallen wel zo'n beetje all-in te zijn.
Langdurig zal het nooit zijn; RU is naar schatting, sinds 24 februari, door ruim de helft van de langeafstandswapens (kruisraketten als Kh-55 en afgeleiden, Kalibr, maar ook ballistische ellende als de Iskander) heen. En ze moeten toch minstens een kwart achter de hand houden voor eventualiteiten.
En aangezien ze hun nu slinkende voorraad in decennia opgebouwd hebben, zal het niet snel weer op peil komen, gelukkig. Ze kunnen nog flink wat ellende teweegbrengen, maar langdurig, mwoah.

Er is één lichtpuntje in deze lafhartige terroristische ellende: de schaarse en dure wapens zijn nu ingezet daar waar ze nul invloed op de strijd hebben.
Wel 100+ gewonden. Sowieso kunnen ze niet heel veel van die dingen produceren. De onderdelen van de kruisraketten waren allemaal dit jaar geproduceerd, dus met een beetje geluk heeft RU gisteren een flink deel van hun voorraad er doorheen gejaagd.
Nice, en misschien zit Rusland door de voorraad heen. Als ze het hadden gekund hadden ze vandaag en morgen graag weer 100+ afgevuurd.
YakuzA schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:02:
Een nieuwe guesstimate van UA kant over de kruisraketten stocks van RU:
[Twitter]
etc etc

[ Voor 7% gewijzigd door tuinïnen op 24-11-2022 07:34 ]

Verwijderd

user109731 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:08:
[...]

Dat valt echt wel mee de laatste maanden. Oryx heeft ze nu als #3 na de VS en VK. Ze doen ook veel achter de schermen: relatief veel vluchtelingen opgenomen en gewonde Oekraïnse militairen in hun ziekenhuizen.

Deze is in het meme topic eerder langsgekomen:
[Twitter]
dat is natuurlijk wel waar en heeft waarschijnlijk alles te maken met het verleden van Duitsland en Japan, resulterend dat ze liever passief acteren en eerder defensieve middelen leveren en andere hulpgoederen dan echt actieve wapens leven. Iets als de Pzh2000 is dan een verrassende uitzondering waar UA erg blij mee is voor zover ik weet.

Neemt niet weg dat ik het wel een goed punt vindt dat Duitsland waarschijnlijk liever alleen economisch leider is van Europa. Hun hogere poppetjes hebben (historisch-begrijpelijk) vaak banden met de Russen. Denk aan Merkel en Schröder op verschillende manieren.
En ik ben daarbij van mening dat Oekraine enorm potentieel heeft om zich te ontwikkelen tot leider van Europa. Ze hebben grondstoffen. Ze hebben vechtlust. Ze hebben werklust. Creativiteit, IT-sector. Auto-industrie zit daar ook. Heb begrepen dat Volkswagen de productie van kabelkomen had uitbesteed aan Oekraine.
Stel dat Oekraine echt goed los weet te komen uit het corrupte soviet-verleden, dan streven ze ons links voorbij.
Misschien dat Duitsland, als economische leider van Europa, zich daardoor bedreigd voelt en achter de schermen helemaal niet zo happig is om Oekraine echt daadkrachtig te helpen met alle hens aan dek.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Wederom een video van het leven aan de frontlinie, deze keer in Makiyivka (Luhansk):

March of the Eagles

• Tens
Tsja, toen had je schattingen, nu ook. Je kunt ook Putin bellen voor de exacte cijfers O-)

• Caelorum
  • Nu online
XWB schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:47:
Wederom een video van het leven aan de frontlinie, deze keer in Makiyivka (Luhansk):

[YouTube: A Harrowing Journey Under Fire To Evacuate Frontline Ukrainian Towns]
Ik zag hem gisteren. Vind hem nog best erg om te zien, ondanks dat ze er eigenlijk nog goed vanaf zijn gekomen. De hysterische oude vrouw, de moeder die probeert een rots in de branding te blijven voor der kind, maar ook op het punt staat compleet in te storten, de dochter die duidelijk groot probeert te blijven voor der moeder, maar het ook nog maar net trekt..

En dan die ene koppige gast die weigert weg te gaan en dan maar alleen achter blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:17:
[...]

Aannemende dat het klopt is het natuurlijk niet meer dan een steek onder water om Scholz te kakken te zetten. En die had al zo'n lekkere dag nadat UK ex-PM verklaarde dat DU/Scholz UA al snel aan RU had verkocht.
Nog wat meer context:

Duitsland kennende gaan die Patriot's niet naar Oekraïne, maar de reactie van Polen is natuurlijk geniaal.

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• T-MOB
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:44:
[...]
Neemt niet weg dat ik het wel een goed punt vindt dat Duitsland waarschijnlijk liever alleen economisch leider is van Europa. Hun hogere poppetjes hebben (historisch-begrijpelijk) vaak banden met de Russen. Denk aan Merkel en Schröder op verschillende manieren.
Duitsland is op meer vlakken leider van Europa. Vluchtelingenopvang "wir schaffen das" of de energiewende bijvoorbeeld. In relatie tot Oekraiene is de positie van Duitsland best complex. Er is het DDR-verleden, er is strategisch ingezet op (Russisch) gas, er is een WOII-verleden en daarmee een trauma als het gaat om militair ingrijpen. Het is logisch dat er intern verdeeldheid is, het is logisch dat er van buitenaf veel van Duitsland gevraagd wordt.
En ik ben daarbij van mening dat Oekraine enorm potentieel heeft om zich te ontwikkelen tot leider van Europa. Ze hebben grondstoffen. Ze hebben vechtlust. Ze hebben werklust. Creativiteit, IT-sector. Auto-industrie zit daar ook. Heb begrepen dat Volkswagen de productie van kabelkomen had uitbesteed aan Oekraine.
Stel dat Oekraine echt goed los weet te komen uit het corrupte soviet-verleden, dan streven ze ons links voorbij.
44 miljoen inwoners en een economie die voor de oorlog rond het niveau van Hongarije lag (met een kwart van de inwoners). Als de oorlog snel voorbij is en ze doen het heel goed dan is Oekraine over 10 jaar een soort Polen. Het maximale potentieel lijkt me het niveau van Spanje. Economisch leider in Europa lijtk me uitgesloten.
Misschien dat Duitsland, als economische leider van Europa, zich daardoor bedreigd voelt en achter de schermen helemaal niet zo happig is om Oekraine echt daadkrachtig te helpen met alle hens aan dek.
Angst voor Oekraine lijkt me wel het laatste wat Duitsland tegenhoudt. Voor zover ze al tegengehouden worden, want de Duitse steun is fors.

Regeren is vooruitschuiven

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:43
T-MOB schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:11:
Angst voor Oekraine lijkt me wel het laatste wat Duitsland tegenhoudt. Voor zover ze al tegengehouden worden, want de Duitse steun is fors.
Ik kan me ook geen scenario bedenken waarin Oekraine dat los staat van Rusland een geopolitieke concurrent wordt van de EU/Duitsland. Als onderdeel van de EU kunnen ze zich over een periode van vele decennia ontwikkelen tot een waardevolle partner, maar that's it.

Als ze toch in de Russische invloedsfeer vallen dan kunnen we het potentie vergelijken met Belarus, en een neutraal Oekraine heeft waarschijnlijk niet de steun van buitenaf om echt iets op te kunnen bouwen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

tuinïnen schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:32:
[...]
Krijg even niet alle namen mee gequote omdat het uit een gesloten topic is, maar wat betreft eerdere berichten hier mbt de voorraden kruisraketten.
Rond de aanval van 10 oktober:
[...]
etc etc
Ik vermoed dat ze toen alleen de Iskander/Kalibr telden.
De nieuwe schattingen zullen iig een stuk beter zijn, inclusief oude sovjet stocks en geschatte productie getallen erbij.

(er was ook nog tussendoor 1 plaatje met update, waar minder types op stonden, en geen productie getallen, maar kan die zo snel niet terug vinden)

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 24-11-2022 10:35 ]

PSN

Verwijderd

YakuzA schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:31:
[...]

Ik vermoed dat ze toen alleen de Iskander/Kalibr telden.
De nieuwe schattingen zullen iig een stuk beter zijn, inclusief oude sovjet stocks en geschatte productie getallen erbij.
ook de KH-101's zaten daar denk ik wel bij.

Maar ze vuren nu ook Lancets af, en S-300's. En met name met die laatste kunnen ze nog wel even.
[...]

44 miljoen inwoners en een economie die voor de oorlog rond het niveau van Hongarije lag (met een kwart van de inwoners). Als de oorlog snel voorbij is en ze doen het heel goed dan is Oekraine over 10 jaar een soort Polen. Het maximale potentieel lijkt me het niveau van Spanje. Economisch leider in Europa lijtk me uitgesloten.
je hebt vast gelijk, maar voor de oorlog zat Oekraine nog steeds in de greep van Rusland. Het oude soviet-verleden is lastig te ontmantelen maar gezien de aard van veel Oekraieners heb ik toch wel het idee dat ze een flinke boost krijgen als ze echt vrij zijn.

Ze kunnen dan flink domineren op de Zwarte Zee, ook qua marine.
Ze schijnen een prima IT-sector te hebben. Ze zijn creatief met zo'n beetje alles tijdens deze oorlog.
En ze zijn bereid om bloed zweet en tranen te geven.
Zou Hongarije dat ook doen?

• Bever!
  • Laatst online: 19:35

Bever!

3

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:34:
[...]

ook de KH-101's zaten daar denk ik wel bij.

Maar ze vuren nu ook Lancets af, en S-300's. En met name met die laatste kunnen ze nog wel even.

[...]

je hebt vast gelijk, maar voor de oorlog zat Oekraine nog steeds in de greep van Rusland. Het oude soviet-verleden is lastig te ontmantelen maar gezien de aard van veel Oekraieners heb ik toch wel het idee dat ze een flinke boost krijgen als ze echt vrij zijn.

Ze kunnen dan flink domineren op de Zwarte Zee, ook qua marine.
Ze schijnen een prima IT-sector te hebben. Ze zijn creatief met zo'n beetje alles tijdens deze oorlog.
En ze zijn bereid om bloed zweet en tranen te geven.
Zou Hongarije dat ook doen?
s300 is nutteloos kwa precisie.. daar gaan ze geen kritische infra mee uitschakelen

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:34:
[...]
Dat zijn geen ballistische of kruisraketten waar ze Dnipro of Kyiv of Lviv of Odessa of Mikolaiv etc mee kunnen bestoken.

PSN

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:52

flessuh

Set sail for fail!

XWB schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:05:
[...]

Nog wat meer context:

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

Duitsland kennende gaan die Patriot's niet naar Oekraïne, maar de reactie van Polen is natuurlijk geniaal.

[Twitter]

[Twitter]
is natuurlijk makkelijk op te lossen door de installatie echt 2cm aan de Poolse kant van de grens neer te zetten zodat je maximaal bereik hebt Oekraïne in :P

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

YakuzA schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:31:
[...]

(er was ook nog tussendoor 1 plaatje met update, waar minder types op stonden, en geen productie getallen, maar kan die zo snel niet terug vinden)
ah, gevonden:
https://www.newsweek.com/...defeat-inevitable-1752036

Oud t/m 12 okt:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/orig/media%2FFfBIOG-XkAQr3l8.jpg
Nieuw t/m 18 nov:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/orig/media%2FFiKYzV1X0AAjTVr.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 24-11-2022 10:42 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bever! schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:35:
[...]

s300 is nutteloos kwa precisie.. daar gaan ze geen kritische infra mee uitschakelen
maar wel terreur op plaatsen in de buurt van de frontlinie.
Mykolaev, Zaporizhzhia etc.

En terreur vinden ze ook prima. Spaart de Kalir's en Kh-101's dan voor gebruik richting Kyiv.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11

Fiber

Beaches are for storming.

Er zijn in ieder geval weer een stuk minder kruisraketten dan gisteren rond deze tijd. 51 neergehaald, geen idee hoeveel er afgevuurd zijn.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FiUMTI5X0AQgnR_?format=png&name=medium

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Fiber schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:44:
Er zijn in ieder geval weer een stuk minder kruisraketten dan gisteren rond deze tijd. 51 neergehaald, geen idee hoeveel er afgevuurd zijn.

[Afbeelding]
51 van de 70 was het gisteren.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
[...]

Duitsland is op meer vlakken leider van Europa. Vluchtelingenopvang "wir schaffen das" of de energiewende bijvoorbeeld.[...]
Ohja.. Afgezet tegen de inwonersaantallen tellen ze net zoveel vluchtelingen als Nederland. En die omschakeling van kolen naar gas en hun doelstelling van 60% duurzame energie in 2050. Ze zijn echt leider in uitvoering en doelstellingen! /sarcasme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-10 12:10
ph4ge schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:21:
[...]

Ik kan me ook geen scenario bedenken waarin Oekraine dat los staat van Rusland een geopolitieke concurrent wordt van de EU/Duitsland. Als onderdeel van de EU kunnen ze zich over een periode van vele decennia ontwikkelen tot een waardevolle partner, maar that's it.

Als ze toch in de Russische invloedsfeer vallen dan kunnen we het potentie vergelijken met Belarus, en een neutraal Oekraine heeft waarschijnlijk niet de steun van buitenaf om echt iets op te kunnen bouwen.
Het is het Oekrainse equivalent van de Mittelstandscultuur die reden was voor de Holodomor en de houding van veel Russen tov Oekrainers: het gehalte ja-knikkende horigen was er veel te laag, en het aantal min of meer geëmancipeerde kleine ondernemers te hoog (bougeoisie). Dat kon Stalin missen als kiespijn. Het land had en tot op zeker hoogte heeft nog steeds een meer dan navenant deel van de voormalige sovjet-industrie binnen haar grenzen. Daarnaast is de landbouw er, oa door de grond, veel winstgevender en (zeker na 2014) geprofessionaliseerd en export-gerichter dan Rusland.

Dit lijkt heel erg op wat Duitsland Duitsland maakt. Een grote storende factor is de corruptie, en groot is die. Maar, de poging dat langzaam maar zeker in te dammen lijkt consistent over de laatste decennia, wat ook past bij een electoraat van middenstanders (die hebben de centen niet om maar alles en iedereen af te kopen, en snappen goed dat een stabiel en betrouwbaar economisch en politiek klimaat voor ondernemen in hun voordeel is). Dit is ook altijd het verschil geweest met Rusland, daar is die middenstand nooit zo ontwikkelt (helaas).

Nou wonen er natuurlijk geen 80 miljoen mensen in Oekraïne, en moet het in vele opzichten van ver komen, en zal die cultuur van corruptie nog wel eventjes blijven hangen, maar wanneer men het land als een Duitsland in de knop karakteriseert, dan is dat vanwege bovenstaande traditie van middenstand. Die knop zal niet in ons leven een grotere bloem worden dan Duitsland, maar, het is wel reden het land erbij te helpen, want dat kan Europa strategisch en economisch goed gebruiken, een extra motor.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Caelorum schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:48:
Ohja.. Afgezet tegen de inwonersaantallen tellen ze net zoveel vluchtelingen als Nederland.
Heb je daar een bron voor toevallig? Want wat ik zo snel kan vinden zitten ze wel een stuk boven ons:

Wikipedia: 2022 Ukrainian refugee crisis
https://twitter.com/peedutuisk/status/1549366547872899073 (van juli)

Niet dat het een wedstrijd is ofzo, maar "Duitsland doet het minimale" vind ik niet terecht hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
user109731 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:17:
[...]

Heb je daar een bron voor toevallig? Want wat ik zo snel kan vinden zitten ze wel een stuk boven ons: [...]
De "wir schaffen das" ging niet over de huidige stroom uit Oekraïne. Maar in 2019 had Duitsland er 400k en Nederland er 100k, wat ook ongeveer de verhouding is tussen de inwoners van beide landen. In 2021 waren er blijkbaar 8x meer asielaanvragen in Duitsland dan in Nederland, dus dan doen ze het nog wel goed met 2x zoveel per inwoner. Maar dan nog is het vergeleken met andere landen niet zo'n voorsprong dat je wat mij betreft van een "vooroplopen" mag spreken alsof ze iets super speciaals doen.
En al helemaal niet op het vlak van de energietransitie, waar hun doen voor 2050 letterlijk 60% is van Nederland en waar ze nu nog bezig zijn met een transitie naar gas (een fossiele brandstof dus).

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 24-11-2022 11:43 ]

• tuinïnen

tuinïnen

Als je het zo ziet lijkt het alsof ze de productie flink hebben opgeschaald en ze veel uit actuele productie halen? Wat niet ondenkbaar is natuurlijk aangezien dit de tactiek lijkt te zijn de komende tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

tuinïnen schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:08:
[...]

Als je het zo ziet lijkt het alsof ze de productie flink hebben opgeschaald en ze veel uit actuele productie halen? Wat niet ondenkbaar is natuurlijk aangezien dit de tactiek lijkt te zijn de komende tijd.
Het lijkt wel dat ze het gedeeltelijk uit nieuwe productie halen.
Het aantal afgeschoten zal steeds verder naar het productie cijfer toe gaan, ook omdat ze nog een strategische reserve aan moeten houden voor eventuele andere oorlogen.

De vraag is wel hoe lang ze in zulke mate bijvoorbeeld de chips kunnen blijven sourcen. Voor de oorlog zullen ze ongetwijfeld nog een voorraadje hebben ingeslagen, maar met die productie van 60 nieuwe per maand, kan Putin zich op termijn maar 1 tegenslag/woedeaanval per maand permitteren.

Voor verdere analyses is het misschien handiger om in het wapens topic door te gaan achter deze post :)
Apache4u in "Wapens en wapensystemen"

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 24-11-2022 12:16 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:51
Tens schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:48:
[...]

Je kunt ook Putin bellen voor de exacte cijfers O-)
Hij zal vast al langs zijn gekomen :

Private Conscriptovic, Colonel Kleptovski en General Oligarkov gebruiken een techniek (Vranyo) waardoor alles wat gerapporteerd moet worden sterk positief wordt uitgedrukt. Hoogstwaarschijnlijk ook de cijfers van wat er in stock is.

Dus ik denk niet dat Putin weet wat de exacte cijfers zijn. Die weet niemand. Achteraf, als alles op is, kunnen we misschien bepalen wat ze hadden toen ze begonnen. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 12:10
YakuzA schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:12:
[...]
Het aantal afgeschoten zal steeds verder naar het productie cijfer toe gaan, ook omdat ze nog een strategische reserve aan moeten houden voor eventuele andere oorlogen.

Apache4u in "Wapens en wapensystemen"
Waarom die strategische reserve en welke andere eventuele oorlog?
NAVO heeft al bewezen niet in te grijpen op Russisch grondgebied, blijft China over (of vergeet ik iemand?) en ook al is dat mijn persoonlijke gevoel, China gaat Rusland niet binnenvallen.

Hattrick: Thorgal Eagles

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bregweb schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:30:
[...]
NAVO heeft al bewezen niet in te grijpen op Russisch grondgebied, blijft China over (of vergeet ik iemand?) en ook al is dat mijn persoonlijke gevoel, China gaat Rusland niet binnenvallen.
China, Japan, Polen, Litouwen, Georgie.

En als je geen Iskander of Kalibr raketten meer hebt om je nukes af te vuren werkt je afschrik beleid ook slechter.
en voor je parades etc ;)
Verder is het ook vanuit hun doctrine vereist, want die heeft het ook over de gevaarlijke navo die dichterbij komt en stukken rusland wil stelen :z

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 24-11-2022 12:36 ]

PSN

• Tens
bregweb schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:30:
Kazakhstan, Armenia worden door propagandakanalen al genoemd als doel voor volgende SMO.

Pagina: 1 ... 22 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid