Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste
Acties:
  • 688.737 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05
Requiem19 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:19:
[...]

Wordt dat de nieuwe RU strategie, gewoon zoveel mannen op de frontlinie afsturen zodat UA al hun munitie opmaakt en dan moet terugtrekken?

Cynisch, maar je zou het bijna als mogelijkheid zien.
Vrees dat het al een tijd de realiteit is op diverse plekken en nu met enorme aantallen slecht bewapende en getrainde mobiks nog verder oploopt. Beetje zoals voorspeld.

Probleem is dat er voorlopig meer mobiks aankomen dan ze kwijt kunnen en elke troepen concentratie binnen een uur rijden van het front wordt beschoten zodra het wordt gevonden. Dus dan is dit een manier om het gebrek aan artillerie overwicht te doorbreken: gokken op munitie uitputting van de andere kant.

En mentaal weten we uit WOI dat het aan stukken schieten van mensen dag op dag je ook sloopt. Trence warfare is verschrikkelijk.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 06:22:
[...]
Het komt er op neer dat Poetin deze oorlog op dezelfde wijze kan "verliezen" zoals de Amerikanen zo vaak een oorlog hebben verloren, namelijk door te claimen dat het niet zo is.
Dat was heel goed mogelijk, totdat ze de annexatie documenten hadden getekend. Nu zou het een stuk Rusland afstaan betekenen (iig volgens de Russen). Dat wordt wel heel moeilijk te verkopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:55
IJzerlijm schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:57:
Is er een bron voor dat Amerikaanse schoolboeken de nederlaag in Vietnam ontkennen of is dit weer een 'Amerika is net zo erg hoor!!!' die de zaken moeten vertroebelen?

Een Vietnam einde zou eigenlijk wel mooi zijn, de Russen vertrekken en Oekraine verovert alle gebieden die ze claimen terwijl de laatste Russen per helikopter Sebastopol ontvluchten.
Ik heb high school gedaan in Amerika en had daar "American history". Heel grappig hoe ze zo'n dik boek kunnen vullen over een land dat jonger is dan de brandweer hier in het dorp.

Wat mij ervan is bijgebleven is dat er niet gewonnen of verloren staat maar dat ze er naartoe gingen (en waarom), vochten (met wat hoog over details en bekende momenten) en op een gegeven moment weer zijn vertrokken, aantallen doden etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:12
Requiem19 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:19:
Wordt dat de nieuwe RU strategie, gewoon zoveel mannen op de frontlinie afsturen zodat UA al hun munitie opmaakt en dan moet terugtrekken?
Zou wel passen bij dit soort berichten:

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:22

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zit nu wat verder te kijken en kom ook ru pov filmpjes tegen. Daar zie je toch ook wel een flink aantal Oekraïense gesneuvelden.

Op 1 filmpje zelfs Russen die Oekraïense lichamen in een vrachtwagen opstapelen.
Vond dat wel bijzonder, gezien ze niet eens hun eigen gesneuvelde komrades mee naar huis nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
AndereKoekoek schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:54:
Op 1 filmpje zelfs Russen die Oekraïense lichamen in een vrachtwagen opstapelen.
Vond dat wel bijzonder, gezien ze niet eens hun eigen gesneuvelde komrades mee naar huis nemen.
Meer waard dan hun eigen doden als ruilmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hoevenpe schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:39:
[...]

[Twitter]
Ah, bij Vuhledar in de buurt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 21:56

ZenTex

Doet maar wat.

YakuzA schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:49:
[...]

Ik denk dat dit een hint is naar hoe Vietnam in de Amerikaanse schoolboeken staat?

daar staat ongetwijfeld geen ‘verloren’ maar een ‘gesture of goodwill’
Of zoals wel vaker word geroepen dat de Amerikanen de oorlogen in Irak en Afghanistan verloren hebben.

Waar ik het niet mee eens ben. De oorlog hebben ze gewonnen maar de vrede hebben ze verloren.
Afghanistan ligt een tikkeltje anders. Daar leek hun missie de vernietiging van de Taliban, dat is uiteraard faliekant mislukt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-06 22:21
Dit komt uit het De situatie in Rusland topic maar lijkt mij ook relevant voor hier.

Edit: in het andere topic is net aangegeven dat de blokkade alleen gold voor een aantal specifieke kanalen.

[ Voor 40% gewijzigd door Muncher op 30-10-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:06
Muncher schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:30:
Dit komt uit het De situatie in Rusland topic maar lijkt mij ook relevant voor hier.

[Embed]
Ik zie hier verder weinig over, behalve dat TASS zegt dat Telegram niet geblokkeerd gaat worden.

https://tass.com/society/1529661

Nu is TASS niet de meest betrouwbare bron. Maar voor mij nog onduidelijk over Telegram echt geblokkeerd gaat worden in Rusland. Het is namelijk ook een efficiënte tool gebleken voor Pro Russische propaganda.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
hoevenpe schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:39:
[...]

[Twitter]
Reken erop dat ze succesjes gaan boeken en erover gaan opscheppen - maar de binnenkort meer dan 1.000 gemelde doden per dag negeren. Zie bijvoorbeeld:
Muncher schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:30:

[Embed]
TG was een van de laatste en weinig plekken waar Russen en andere mensen elkaar ongefilterd konden vinden. Dat leidt uiteraard nog steeds tot verzuiling, maar als je wilt, kon je de ander vinden. Dat ook dit nu dicht is, is vooral voor ons een nadeel - omdat Russen zelf nu nog minder goed kunnen zien wat er zich afspeelt in andere informatiebubbels. Dat Putin dit doet terwijl die nu richting de 1k mensen de dood in laat jagen alsof het 1918 is snap ik dan weer wel.

Potverdorie wat staan we op een breekpunt in dit conflict. Tis te stil, er gebeurt te veel buiten het zicht en de Russen worden steeds wanhopiger lijkt het. Tis voor niemand een gewonnen wedstrijd, maar er komt een moment dat de hoeveelheid slachtoffers aan Russische zijde niet houdbaar meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
NiGeLaToR schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:38:
[...]

Potverdorie wat staan we op een breekpunt in dit conflict. Tis te stil, er gebeurt te veel buiten het zicht en de Russen worden steeds wanhopiger lijkt het. Tis voor niemand een gewonnen wedstrijd, maar er komt een moment dat de hoeveelheid slachtoffers aan Russische zijde niet houdbaar meer is.
Emotioneel deel ik deze mening, maar wat is de rationele onderbouwing hiervan?

Is er iets of iemand die een analyse gedaan heeft van hoeveel slachtoffers Rusland kan lijden voordat er een kantelpunt komt - dan wel militair, dan wel maatschappelijk (je kunt je voorstellen dat er ergens een moment moet zijn waarop de bevolking het niet meer pikt).

Wellicht zijn we bijna bij dit moment, wellicht is dit moment nog 500.000 doden in de toekomst. De strategie 'er moet een moment komen waarop het niet meer houdbaar is', is daarom voor mij te vaag.

Want het spiegelbeeld geldt ook: er komt ook ooit een moment waarop het voor Oekraïne niet meer houdbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
[...]

Reken erop dat ze succesjes gaan boeken en erover gaan opscheppen - maar de binnenkort meer dan 1.000 gemelde doden per dag negeren. Zie bijvoorbeeld:

[...]

TG was een van de laatste en weinig plekken waar Russen en andere mensen elkaar ongefilterd konden vinden. Dat leidt uiteraard nog steeds tot verzuiling, maar als je wilt, kon je de ander vinden. Dat ook dit nu dicht is, is vooral voor ons een nadeel - omdat Russen zelf nu nog minder goed kunnen zien wat er zich afspeelt in andere informatiebubbels. Dat Putin dit doet terwijl die nu richting de 1k mensen de dood in laat jagen alsof het 1918 is snap ik dan weer wel.

Of Rusland gaat steeds meer successen boeken. Nu ook dat verhaal over een massale aanval waarbij ze een groot dorp? In hebben genomen. Die extra manschappen gaan echt wel helpen, ongeacht de training en uitrustig die ze hebben (ondergaan). Ik ben er in ieder geval bang voor..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Babbel af en toe met Maryna Chekh op LinkedIN, ze plaatst veel filmpjes, helaas heb ik nog geen manier gevonden om video's van LI te delen en ik kan doordat het vaak in andere taal is niet eens controleren of het echt plaatsbaar is hier, maar net weer een mooie, van russen die zand in hun brandstoftanks gooien zodat ze niet naar het front kúnnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
bloody schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:23:
[...]

Prima, en slecht voor het Russische moraal denk ik maar.
Zeker, je zal ook maar in zo’n tweede- of derde wave ergens op afgestuurd worden waarbij je eerst langs je dode comrades en uitgebrande voertuigen komt waarna al snel daarna de kogels je om de oren vliegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Silent7 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:45:
Babbel af en toe met Maryna Chekh op LinkedIN, ze plaatst veel filmpjes, helaas heb ik nog geen manier gevonden om video's van LI te delen en ik kan doordat het vaak in andere taal is niet eens controleren of het echt plaatsbaar is hier, maar net weer een mooie, van russen die zand in hun brandstoftanks gooien zodat ze niet naar het front kúnnen.
Bedoel je deze misschien?

https://www.reddit.com/r/...ewman_allegedly_sabotages

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Yeah, en daar ga je allegedly
Ik ben nooit gegrepen door Reddit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Silent7 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:58:
[...]

Kan me prima voorstellen dat dit gebeurd, of het massaal gebeurd valt natuurlijk te betwijfelen.

Maar dat er gesaboteerd wordt om de weg naar het front uit te stellen of te voorkomen is een vrij logisch gevolg van gedwongen mobilisatie lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Als het nu al twee maanden zou gebeuren met maar 10 voertuigen per dag, hebben we het over 600 brokken ellende voor rusland ipv UA :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:59
technoaddict schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

Of Rusland gaat steeds meer successen boeken. Nu ook dat verhaal over een massale aanval waarbij ze een groot dorp? In hebben genomen. Die extra manschappen gaan echt wel helpen, ongeacht de training en uitrustig die ze hebben (ondergaan). Ik ben er in ieder geval bang voor..
Als ze nu nog steeds de beroepsmannen de frontlinie insturen en de logistiek door de gemobiliseerden laten afhandelen zal het ook niet erg lang duren. Gisteren 600 man door het putje las ik al.... dan blijft er weinig meer over van je professionele krijgsmacht op termijn. (Voor zover daar nu nog sprake van is)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:22

AndereKoekoek

Ping! Pong?

stylezzz schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Als ze nu nog steeds de beroepsmannen de frontlinie insturen en de logistiek door de gemobiliseerden laten afhandelen zal het ook niet erg lang duren. Gisteren 600 950 man door het putje las ik al.... dan blijft er weinig meer over van je professionele krijgsmacht op termijn. (Voor zover daar nu nog sprake van is)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZXPoSOI79SJroRf0hQd4WwZpjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qPn2qIuxfhu8ogelcBki8Wl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door AndereKoekoek op 30-10-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Leuke exercitie om die 950 te extrapoleren:

950 doden op 1 dag => 346,750 per jaar
950 doden => +/- *3 voor het aantal gewonden => 2,850 gewonden op 1 dag
2850 gewonden op 1 dag = 1,040,250 gewonden per jaar

Totaal aantal gewonden en doden per jaar met dit tempo: 1,387,000.

Ja - op dit manier gaat het inderdaad vrij snel voorbij zijn voor Rusland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:36
technoaddict schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

Gisteren waren er 950 doden aan russische kant. Als elk dorp 1000 man gaat kosten zijn ze ruim door hun soldaten heen voordat ze echt iets opschieten. Zeker omdat Oekraine in de tijd dat dat dorp ingenomen is op alle andere fronten weer vooruit is gegaan (ook al hoor je weinig over successen zie je aan de heatmaps dat de strijd nog altijd opschuift ten koste van de russen)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Herstel... op een haar na 1000!! Manschappen. Dat is gewoon de gehaktmolen aanzetten en zien wat er van komt. Ik heb het idee dat dit een van de laatste all-in offensieve acties is van putin. Hij gaat nu ook zeker steeds gekkere taal uitslaan... vuile bommen, uit de graandeal stappen, het westen beschuldigen van vanalles en nog wat. Hij word duidelijk in het nauw gedreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Muncher schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:24:
[...]

Dit snap ik niet helemaal. Kan je dit iets meer uitleggen?
Amerikanen hebben Vietnam niet verloren. Ze besloten om te vertrekken omdat er in de VS teveel oppositie tegen (de kosten van) de oorlog was ontstaan. Als grootmacht verlies je geen (regionale) oorlogen. Je komt hooguit tot de ontdekking dat een overwinning je meer kost dan je ervoor over hebt.

In officiele uitspraken vermijden Amerikanen nog steeds het woord nederlaag als het om Vietnam gaat. In de geschiedenisboeken zal dat niet anders zijn. Het ligt daar gewoon heel gevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 17:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:39

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Op beide staat de sticker 30-10, dus daar ga ik wel vanuit ja, aangezien de getallen op het oog snel bekeken ook allemaal hetzelfde zijn ;)

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Het zijn bizarre aantallen, een gemiddelde woonwijk aan mensen weggevaagd in een tijdsbestek van 24 uur... Bijna niet te bevatten.

Ook de video's van diverse frontlinies zijn echt angstaanjagend om te zien, de lijken verspreid over een met loopgraven gevuld kraterlandschap... Omringende bebossing door artillerie inslagen omgeploegd naar saté prikkers die uit de modder steken...

Het lijken soms wel beelden rechtstreeks uit de 1e wereldoorlog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
Requiem19 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:23:

Als het om bonen, legopoppetjes ging zeker leuke exercitie, nu natuurlijk een drama.
We volgens bijna live hoe het er in de flipping middeleeuwen despoten wereld aan toeging, totale minachting (disregard, niet contempt) voor mensen, walgelijk is het (niet jouw post, sloeg aan op woordje leuk maar geen disrespect naar je, snap je helemaal en de cijfers liegen er niet om.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

stylezzz schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:35:
[...]

Herstel... op een haar na 1000!! Manschappen. Dat is gewoon de gehaktmolen aanzetten en zien wat er van komt. Ik heb het idee dat dit een van de laatste all-in offensieve acties is van putin. Hij gaat nu ook zeker steeds gekkere taal uitslaan... vuile bommen, uit de graandeal stappen, het westen beschuldigen van vanalles en nog wat. Hij word duidelijk in het nauw gedreven.
Hij heeft zichzelf in het nauw gedreven, laten we dat vooral niet vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Silent7 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:45:
[...]

Als het om bonen, legopoppetjes ging zeker leuke exercitie, nu natuurlijk een drama.
We volgens bijna live hoe het er in de flipping middeleeuwen despoten wereld aan toeging, totale minachting (disregard, niet contempt) voor mensen, walgelijk is het (niet jouw post, sloeg aan op woordje leuk maar geen disrespect naar je, snap je helemaal en de cijfers liegen er niet om.)
Ja, je hebt helemaal gelijk. Die duizend doden hebben allemaal een vader, moeder, broer, zus, vriend, vriendin, kind, kinderen etc.

Dus goed dat je het in perspectief plaatst. Op individueel menselijk niveau is dit een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-06 23:41
Anoniem: 1032405 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:43:
Ook de video's van diverse frontlinies zijn echt angstaanjagend om te zien, de lijken verspreid over een met loopgraven gevuld kraterlandschap... Omringende bebossing door artillerie inslagen omgeploegd naar saté prikkers die uit de modder steken...

Het lijken soms wel beelden rechtstreeks uit de 1e wereldoorlog.
Bakmuth inderdaad, dat is momenteel echt de Verdun van Oekraine, maar zonder de gigantische verliezen aan Oekrainse kant, omdat die de loopgraven nauwelijks uit komen en alleen maar met machinegeweren die stormlopen aan het wegmaaien zijn.

De beelden zijn inderdaad net ingekleurde WOI beelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Ethnische minderheden zijn voor Poetin alleen maar lastig, volgens Shoigu zouden er 82k in Oekraïne zijn en nog 220k later inzetbaar.

Zelfs met deze aantallen genoeg om maanden door te gaan, los van eventuele volgende mobilisatie rondes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Die bootjes van gisteren staan er helaas nog niet op. Wel 52 APC/ACV of hoe je die gemechaniseerde infanterie dingen ook noemt en dat is ook ruim boven gemiddeld... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
hoevenpe schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:51:
[...]

Ethnische minderheden zijn voor Poetin alleen maar lastig, volgens Shoigu zouden er 82k in Oekraïne zijn en nog 220k later inzetbaar.

Zelfs met deze aantallen genoeg om maanden door te gaan, los van eventuele volgende mobilisatie rondes.
Met 950k doden (en 3x zoveel gewonden per dag) kan Rusland ongeveer 4 maanden zo door gaan om die 300k manschappen te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:00
Requiem19 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:53:
[...]

Met 950k doden (en 3x zoveel gewonden per dag) kan Rusland ongeveer 4 maanden zo door gaan om die 300k manschappen te verliezen.
950k?! Beetje veel niet?

Ik denk gemiddeld dat ze 0.4k doden per dag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Requiem19 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:53:
[...]

Dit is wel een uitzonderlijke dag. Meestal is het ruim de helft minder.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Fiber schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

Dit is wel een uitzonderlijke dag. Meestal is het ruim de helft minder.
Met de helft minder hebben ze dus nog 8 maanden :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:43

Zoals je zelf ook weet is dit een beetje rijk rekenen met de laatste hoge sterftecijfers aan Russische zijde.
Als je kijk naar aantal doden per dag tot nog toe komt het wat genuanceerder uit:
8 maanden maal 30 dagen is 240 dagen in oorlog.
71200 : 240 = 297 doden per dag. In 1 jaar levert dat dan 108.280 doden op en dus 324.850 gewonden.
Totaal 433.130 mensen die niet meer aan het front kunnen vechten.
Bizarre getallen als je er even bij stil staat, is de gemeente Alkmaar in aantal doden en ruim de gemeente Utrecht aan niet meer vechtende mensen in 1 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
A4-tje schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Zoals je zelf ook weet is dit een beetje rijk rekenen met de laatste hoge sterftecijfers aan Russische zijde.
Als je kijk naar aantal doden per dag tot nog toe komt het wat genuanceerder uit:
71200 : 240 = 297 doden per dag. In 1 jaar levert dat dan 108.280 doden op en dus 324.850 gewonden.
Bizarre getallen als je er even bij stil staat, is de gemeente Alkmaar in aantal doden en ruim de gemeente Utrecht aan niet meer vechtende mensen in 1 jaar.
Ja eens. MAAR, je kijkt nu vooral terug.

Nu Rusland 'en masse' ongetrainde gemobiliseerde troepen gaat inzetten is de kans groot dat het gemiddelde van ong 300 doden per dag een stuk hoger wordt. De 950 doden zal niet representatief zijn (als het uberhaupt al waar is), maar met de huidige Russische strategie zal het aantal doden per dag meer zijn dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:07

_Eend_

🌻🇺🇦

A4-tje schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

En dan heb je nog geen rekening gehouden met de mini- en maximale leeftijd. In Rusland is dat vanaf 18 jaar. bron: https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/russia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Ik verwacht ook niet dat dit op korte termijn afgelopen zal zijn. Tot het moment dat putin een uitweg ziet en victorie kan roepen en zonder gezichtverlies kan terug trekken of dat hij echt heel domme dingen gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

stylezzz schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:13:
[...]
Ik verwacht ook niet dat dit op korte termijn afgelopen zal zijn. Tot het moment dat putin een uitweg ziet en victorie kan roepen en zonder gezichtverlies kan terug trekken of dat hij echt heel domme dingen gaat doen.
Die laatste ‘offramps’ heeft hij zelf door de extra annexaties onmogelijk gemaakt.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Putin heeft alle uitwegen tot dusver afgeschoten. Door gebieden te annexeren die niet eens bezet zijn, heeft hij duidelijk gemaakt dat hij geen uitwegen wil, maar zal escaleren tot hij gewonnen heeft of dood is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Tot het moment dat putin een uitweg ziet en victorie kan roepen en zonder gezichtverlies kan terug trekken of dat hij echt heel domme dingen gaat doen.
Of er een defacto patstelling ontstaan is, de fronten dusdanig 'vast' zitten dat het huidige gebied veiliggesteld is.

De midterms zijn over een paar weken, met Trump in 2024 kan het er heel anders uit komen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
downtime schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:25:
[...]

Putin heeft alle uitwegen tot dusver afgeschoten. Door gebieden te annexeren die niet eens bezet zijn, heeft hij duidelijk gemaakt dat hij geen uitwegen wil, maar zal escaleren tot hij gewonnen heeft of dood is.
juist, en met hoe het gaat móet er toch een moment komen dat de laag onder hem ziet dat het eerste niet gebeuren gaat en het tweede de enige uitweg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Silent7 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

juist, en met hoe het gaat móet er toch een moment komen dat de laag onder hem ziet dat het eerste niet gebeuren gaat en het tweede de enige uitweg is.
Lol. Ik lees net in het rusland topic dat telegram nu ook geblokkeerd is. Nu dacht ik dat telegram van russische origine is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:58

ManiacsHouse

Scheisse!

stylezzz schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:34:
[...]

Lol. Ik lees net in het rusland topic dat telegram nu ook geblokkeerd is. Nu dacht ik dat telegram van russische origine is toch?
Hoe moet dat dan met al die trol/wappie/propaganda-kanalen? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:34:
[...]

Alleen het verkorte domein was toch alleen geblokkeerd. (t .me)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:15
[...]

Waarom is dit zo fatalistisch geformuleerd? Het is bekend dat Putin de wet naar believen aan kan passen. Dus in theorie kan hij die gebieden weer afstoten.

Het annexeren helpt om Russen verplicht in te zetten in die gebieden. Dus het lijkt me meer een gewone zet in zijn schaakspel, dan een do-or-die actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Sissors schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:31:
[...]

Dat was heel goed mogelijk, totdat ze de annexatie documenten hadden getekend. Nu zou het een stuk Rusland afstaan betekenen (iig volgens de Russen). Dat wordt wel heel moeilijk te verkopen.
Wordt ook op ingegaan in de podcast :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Muncher schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:24:
[...]

Dit snap ik niet helemaal. Kan je dit iets meer uitleggen?
Wat @YakuzA zegt, maar dan zonder de schoolboeken - zou kunnen, weet ik simpelweg niet. Ik weet wel welk narratief heersend was na het terugtrekken.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Tens

let me drink about it

volgens Shoigu zouden er 82k in Oekraïne zijn en nog 220k later inzetbaar.
Precies dat: zijn er werkelijk 300k opgekomen? en zijn er werkelijk al 80 op het slagveld?

Grote kans dat het allemaal wat minder is, gezien de grote uittocht van mannen uit de Russische federatie.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

phicoh schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:16:
[...]

Waarom is dit zo fatalistisch geformuleerd? Het is bekend dat Putin de wet naar believen aan kan passen. Dus in theorie kan hij die gebieden weer afstoten.

Het annexeren helpt om Russen verplicht in te zetten in die gebieden. Dus het lijkt me meer een gewone zet in zijn schaakspel, dan een do-or-die actie.
De nieuwe Russische grondwet verbiedt het opgeven van territorium. Putin heeft daardoor wel de macht om territorium te annexeren maar niet om het daarna weer op te geven.

https://www.atlanticcounc...ssias-imperial-ambitions/
Finally, Article 67 of Russia’s new constitution is of special interest to Ukraine. This clause outlaws any discussion of returning Russian lands to foreign powers and appears to have been included specifically with Ukraine’s Crimean peninsula in mind. Russia has occupied Crimea since February 2014, when Russian troops took advantage of political paralysis in post-revolutionary Kyiv to launch a lightning takeover of the peninsula. By cementing Crimea’s status in the Russian Constitution, Putin clearly hopes to prevent any successors from ever revisiting the issue. This represents a huge obstacle to the future normalization of relations between Moscow and Kyiv.
Je kunt natuurlijk stellen dat hij de grondwet ook kan aanpassen maar aangezien die in een referendum aan het Russische volk is voorgelegd zou het heel vreemd zijn als Putin die zonder referendum weer kan aanpassen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Kwam net op The War Zone site terecht. Hier stond een interview van Vrijdag met de Oekraïense "Intel Chief" Maj. Gen. Kyrylo Budanov.

Een paar highlights (voor mij dan tenminste) uit dit interview:

Over Kherson
Q: How many Russian forces are in Kherson right now?

A: So the combat component - the units that can pose any danger to us with our operation - is about 40,000. So it's the grouping. Kherson [City] is in the middle of that grouping. Those are troops in Kherson and also just in areas of the western bank [of the Dnipro RIver] and also troops that support actions of the western bank but that are stationed on the eastern bank.
Kakhovka Hydroelectric Power Plant Dam
Q: You’ve talked about the Kakhovka Hydroelectric Power Plant Dam being mined in April. Do you really think the Russians will blow that up?

A: In our assessment, if such a decision is taken, they will only blow up the road that goes over the dam to make it impossible to use for our vehicles and also the water locks of the dam which will cause only a partial ruination of the facility.
Belarus
Q: Let’s turn to Belarus. Ukraine just bolstered troops along its northern border. Can you provide any further details about why and how concerned are you about a Russian attempt to attack perhaps not Kyiv, but western Ukraine to cut off supplies pouring in from allies?

A: Cutting off those supply lines from the west is a strategic goal. And I could say a cherished dream of the Russian Federation. Speaking of Russian military activities in Belarus, the presence of the Russian military in Belarus currently is not that high. Only about 4,300 servicemen are there. And they are very limited. That grouping is very limited in heavy weapon systems and the majority - about 80% of the grouping - are mobilized personnel. So summarizing the abovementioned, I can say that in the current stage there is not a threat of invasion from Belarus. But that situation could change very fast when Russia loses Kherson. That capable grouping in Kherson after the withdrawal from Kherson will partially be relocated to the Zaporizhzhia direction but part of them might move northwards to Belarus and create a threat there. So we have to be cautious about it.
Krim
Q: In terms of Crimea, when do you think Ukraine might be launching an offensive there and how long do you think it would take to take Crimea back?

A: So this is only happening by military force and that will happen next year.
Kharkiv
Q: Can you talk about the Kharkiv counteroffensive? Is that slowing down?

A: So in the Kharkiv direction, we're standing actually at the border with Russian Federation and we're not moving into the territory of the Russian Federation.
Invloed Russische mobilisatie
Q: How is the mobilization of so many untrained and poorly supplied troops affecting the battle from your point of view?

A: It doesn't have a significant influence. We have to give them credit that they've managed to mobilize about 220,000 troops. But you were right to say that they're poorly trained and poorly equipped. That is why it has no significant influence.
Modder....
Q: How much difference is mud playing in current combat operations?

A: It's a problematic issue. At a stage, it played in our favor but it also played against us. For example, currently, for wheeled equipment, the terrain is not passable. And you cannot even move tracked vehicles across the terrain for a few days right after the rain. That is why currently it is both sides that are unable to conduct active actions.
Kamikaze drones
Q: Do the Russians have their own ability to develop and produce loitering munitions?

A: Yes, at the very beginning of the conflict on the 24th of February and so forth, there were a few cases recorded of the application of a Russian loitering munition called Kub. And also recently there was a case when the creation of another system called Lancet was detected. But those uses [aren't massive] because critical Russian defense industry is unable to secure the production of those weapon systems in enough quantities.
The End
Q: How does this end? What does victory look like for Ukraine?

A: It's very simple. At the first stage, we'll reach our borders of 1991 [when Ukraine gained its independence from Russia] And we'll consider that a good sign and a good opportunity to finish the war.

Q: When do you think that will happen? When do you think you’ll be able to restore the 1991 borders?

A: Next year.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

[...]

In dat kader is ook het opblazen van Nordstream 1 & 2 te zien. Er is gewoon geen toekomst meer voor Poetin dat business as usual heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:37
hoevenpe schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

Of er een defacto patstelling ontstaan is, de fronten dusdanig 'vast' zitten dat het huidige gebied veiliggesteld is.

De midterms zijn over een paar weken, met Trump in 2024 kan het er heel anders uit komen te zien.
Daar ben ik ook bang voor. En de eenheid binnen Europa in gevaar komt als het te lang gaat duren, energie steunpakketten zijn tijdelijk en niet structureel vol te houden, de industrie krijgt grote klappen etc etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 21:56

ZenTex

Doet maar wat.

mv_ak schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Daar ben ik ook bang voor. En de eenheid binnen Europa in gevaar komt als het te lang gaat duren, energie steunpakketten zijn tijdelijk en niet structureel vol te houden, de industrie krijgt grote klappen etc etc.
Inderdaad. En vanuit dat oogpunt bekeken begrijp ik ook niet waarom we niet meer doen.
Als Europese landen 200 leo2's doneren, de US ook nog eens 200 Abrahams, plus een paar honderd IFVs en APCs/MRAPs doneren zou dat de oorlog enorm verkorten. Er staat nog genoeg materieel te verstoffen, en anders doen we tijdelijk maar even niet aan onze Navo verplichtingen, het is niet alsof Rusland een navo land binnen kan vallen met wat er nog over is van zijn leger.

Rusland kan niets/gaat niets doen, er zijn geen opties meer, tenzij de inlichtingendiensten inderdaad geloven dat Putin gek geworden is.
Maar er zijn inmiddels al zoveel "red lines" overschreden, dat lijkt me een gepasseerd station.

De enige red line die ik me voor kan stellen is de Krim. En het begint erop te lijken alsof het westen genoeg aan Oekraïne doneert om alles terug te veroveren, behalve de krim.

Enfin, aluhoedje af, maar ik blijf het toch vreemd vinden. Vooral omdat niemand profiteert van de oorlog, Oekraïne niet, Rusland niet, de US en Europa niet, Afrika niet. Zelfs de wapenindustrie lijkt me gebaat met meer wapenleveranties, plus dat het me een aardig signaal naar de rest van de wereld lijkt. Tot zover kun je gaan maar dit is de grens, en als je die overschrijdt laten we zien dat de NAVO nog springlevend is en ons materiaal het beste dat er te krijgen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Silent7 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:58:
[...]

Typisch Amerikaanse-Engelse term die gebruikt wordt door de media. Er is sprake van 1 bron, een filmpje. Die kan echt of nep zijn. Dus dan is allegedly op de plaats. Arrogant roepen dat iets zo is, is een slechte zaak voor waarheidsvinding. En journalistiek gaat over waarheidsvinding. Dus een uitstekende woordkeus.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:38:
[...]

Amerikanen hebben Vietnam niet verloren. Ze besloten om te vertrekken omdat er in de VS teveel oppositie tegen (de kosten van) de oorlog was ontstaan. Als grootmacht verlies je geen (regionale) oorlogen. Je komt hooguit tot de ontdekking dat een overwinning je meer kost dan je ervoor over hebt.

In officiele uitspraken vermijden Amerikanen nog steeds het woord nederlaag als het om Vietnam gaat. In de geschiedenisboeken zal dat niet anders zijn. Het ligt daar gewoon heel gevoelig.
Ah, ze hebben Vietnam niet verloren omdat ze hun verlies niet toe kunnen geven.

Sorry, maar fuck dat.
On 2 July 1976, North and South Vietnam were merged to form the Socialist Republic of Việt Nam
Wikipedia: Vietnam

Dit is verliezen. Hetzelfde mbt Afghanistan. Als je je terugtrekt en de vijand heeft vervolgens het hele gebied in handen dan kan dat strategisch zijn of niet, het is verliezen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

Wat betreft dat laatste is een politieke aanslag (de aanslag op Pelosi) vlak voor verkiezingen bijna altijd in het voordeel van de partij waar het slachtoffer zich in bevind (hebben we in NL meegemaakt met aanslag op Fortuyn). Zeker gezien de aanslagpleger in complotten geloofde. De doorgewinterde wappies zul je er niet mee overtuigen, maar voor gematigde Republikeinen zal het weer een argument zijn om niet voor kamp Trump te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Jerie schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:36:
[...]

Typisch Amerikaanse-Engelse term die gebruikt wordt door de media. Er is sprake van 1 bron, een filmpje. Die kan echt of nep zijn. Dus dan is allegedly op de plaats. Arrogant roepen dat iets zo is, is een slechte zaak voor waarheidsvinding. En journalistiek gaat over waarheidsvinding. Dus een uitstekende woordkeus.
Eens, en ik zou dus niets plaatsen met een dergelijke term hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Silent7 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:14:
[...]

Eens, en ik zou dus niets plaatsen met een dergelijke term hier :)
Hmm, waarom niet? Het is eerlijk, het betreft een gerucht is. Er worden hier wel meer filmpjes geplaatst, dat is ook slechts 1 bron.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

https://mil.in.ua/en/news...bombs-in-europe-politico/

Dus, blijkbaar gaat de USA vervroegd B61 nucleare bommen in Europa vervangen voor de meest recente B61-12 versie.

Stap nummer zoveel in de nucleare blufpoker rond de oorlog in Oekraine.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Jerie schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:23:
[...]

Hmm, waarom niet? Het is eerlijk, het betreft een gerucht is. Er worden hier wel meer filmpjes geplaatst, dat is ook slechts 1 bron.
Kijk zelf dat soort filmpjes dan ok niet, en plaats zelf enkel dingen van betrouwbare bron. Dat vind ik de kracht van dit topic, echte info :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:31
Ik las vandaag dat Rusland de Graanexport deal met Oekraïne heeft opgezegd ivm de drone aanvallen, aldus Russische bronnen. Even los van deze aanvallen of ze waar zijn of niet, doet ook even niet ter zake vraag ik me af wat Oekraine in principe tegenhoudt om alsnog graan te exporteren? Met Google Maps heb ik het volgende uitgetekend:

Odessa is niet door de Russen bezet, de Russen beginnen zelfs Kherson te verlaten. Voor zover ik weet houdt de Russisch marine behoorlijk afstand tot de Oekraïense kust omdat oa. Denemarken SM2 anti schip raketten heeft geleverd aan Oekraïne om de kust te verdedigen.

Het zee gebied tussen Odessa en waar 'in principe' NAVO zeegebied bevindt is grofweg 200km van Odessa. Waarom export Oekraïne dan niet met colonnes graanschepen en laat deze vlak langs de kust varen onder de paraplu van de SM2 raketten (via de groene lijn)? Het westen kan in principe een mijnenjager regelen die voor zo'n colonne uit kan varen om eventuele zeemijnen onschadelijk te maken.

Het lijkt me sterk dat Rusland schepen aanvalt in NAVO wateren (onder de oranje stippellijn), direct vlak bij de kusten van Roemenië, Bulgarije en Turkije. Of zie ik iets belangrijks hier over het hoofd? (Odessa zelf is niet door de Russen bezet).... :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Vuyz28K1fqY7DT11Q9tM4XDh.jpg

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Requiem19 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:42:
[...]

Emotioneel deel ik deze mening, maar wat is de rationele onderbouwing hiervan?

Is er iets of iemand die een analyse gedaan heeft van hoeveel slachtoffers Rusland kan lijden voordat er een kantelpunt komt - dan wel militair, dan wel maatschappelijk (je kunt je voorstellen dat er ergens een moment moet zijn waarop de bevolking het niet meer pikt).

Wellicht zijn we bijna bij dit moment, wellicht is dit moment nog 500.000 doden in de toekomst. De strategie 'er moet een moment komen waarop het niet meer houdbaar is', is daarom voor mij te vaag.

Want het spiegelbeeld geldt ook: er komt ook ooit een moment waarop het voor Oekraïne niet meer houdbaar is.
Initiele invasie, leegtrekken operationele reserves, leegtrekken buitengebieden, leegtrekken reguliere reservisten. Dat in theorie miljoenen mannen een geweer kunnen optillen in Rusland maakt ze niet geschikt voor de strijd.

Dus nu zie je dat ze de reservisten de gehaktmolen in gooien en daar hebben ze nu na de eerste 80.000 erin te hebben geworpen volgens eigen zeggen wellicht 1 heel dorp ingenomen.

Ze kunnen die slachtoffers niet oneindig lang hebben omdat ze nu al rap door de 'elite' PMC Wagners heen gaan, de Kadyrov's gaan niet lekker, de luchtmacht is vrijwel uitgeschakeld, de marine kan niets, artillerie is Ukraine in het voordeel.

Dit zegt niet dat Ukraine direct wint, ik voorzie alleen dat het voor Rusland niet houdbaar is om alleen ongetrainde mensen met restantjes uitrusting en wapens naar Ukraine linies te blijven sturen. Dat is geen oorlog voeren, maar massamoord.

Tis meer het verloop van het geheel en het patroon wat zich langzaam ontvouwt. Voor mij en wellicht ook jou te langzaam en willen we meer zekerheid van een goede afloop. Ook gaat het in vlagen en zal Rusland zeker nog 'overwinningen' halen, terreinwinst boeken en nog meer burgers in het donker zetten met volgende ladingen Iraanse drones. Tis alleen alles wat ze nog hebben, imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:23
Snowwie schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:18:
Of zie ik iets belangrijks hier over het hoofd?
[Afbeelding]
Dat er momenteel geen enkel militair schip door de Bosporus kan/mag, tenzij het een thuishaven heeft in de Zwarte Zee.

https://en.wikipedia.org/...the_Regime_of_the_Straits
After the Russian invasion of Ukraine on 24 February 2022, the Ukrainian government appealed to Turkey to exercise its authority under the Montreux Convention to limit the transit of Russian warships from the Mediterranean to the Black Sea. At least six Russian warships and a submarine had crossed the Turkish straits in February. After initial reluctance, attributed to the country's close ties with both Russia and Ukraine, Turkish Foreign Minister Mevlüt Çavuşoğlu announced on 27 February that his government would legally recognise the Russian invasion as a "war", which provides grounds for implementing the Convention with respect to military vessels. This blockage of naval vessels also applies to NATO powers who cannot now move their vessels from the Mediterranean to the Black Sea. However, Çavuşoğlu reiterated that pursuant to the terms of the agreement, Turkey cannot block Russian warships based in the Black Sea from returning to their registered base. Around February 27–28, Turkey refused permission for three out of four Russian warships to enter the Black Sea as their home base was not on the Black Sea.

[ Voor 6% gewijzigd door Arator op 30-10-2022 18:13 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Arator schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:24:
Dat er momenteel geen enkel militair schip door de Bosporus kan/mag, tenzij het een thuishaven heeft in de Zwarte Zee.
En graanschepen zijn militair?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 17:15
downtime schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:56:

De nieuwe Russische grondwet verbiedt het opgeven van territorium. Putin heeft daardoor wel de macht om territorium te annexeren maar niet om het daarna weer op te geven.

https://www.atlanticcounc...ssias-imperial-ambitions/

Je kunt natuurlijk stellen dat hij de grondwet ook kan aanpassen maar aangezien die in een referendum aan het Russische volk is voorgelegd zou het heel vreemd zijn als Putin die zonder referendum weer kan aanpassen.
De Krim was dus al een probleem. Maar niets verbiedt Rusland zich terug te trekken. Om dan het bestuur van Oekraine in die gebieden niet te erkennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 17:09
Requiem19 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

Ja eens. MAAR, je kijkt nu vooral terug.

Nu Rusland 'en masse' ongetrainde gemobiliseerde troepen gaat inzetten is de kans groot dat het gemiddelde van ong 300 doden per dag een stuk hoger wordt. De 950 doden zal niet representatief zijn (als het uberhaupt al waar is), maar met de huidige Russische strategie zal het aantal doden per dag meer zijn dan voorheen.
En in het begin betrof het getrainde troepen met de beste bewapening en voertuigen, tegen soviet wapens van Ukraine.
Nu zijn het mobiks tegen (vooral) NAVO wapens.

The only way is up!

(wat een slachtingen toch allemaal, was het maar voorbij...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 17:09
ZenTex schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:23:
[...]

Inderdaad. En vanuit dat oogpunt bekeken begrijp ik ook niet waarom we niet meer doen.
Als Europese landen 200 leo2's doneren, de US ook nog eens 200 Abrahams, plus een paar honderd IFVs en APCs/MRAPs doneren zou dat de oorlog enorm verkorten. Er staat nog genoeg materieel te verstoffen, en anders doen we tijdelijk maar even niet aan onze Navo verplichtingen, het is niet alsof Rusland een navo land binnen kan vallen met wat er nog over is van zijn leger.

Rusland kan niets/gaat niets doen, er zijn geen opties meer, tenzij de inlichtingendiensten inderdaad geloven dat Putin gek geworden is.
Maar er zijn inmiddels al zoveel "red lines" overschreden, dat lijkt me een gepasseerd station.

De enige red line die ik me voor kan stellen is de Krim. En het begint erop te lijken alsof het westen genoeg aan Oekraïne doneert om alles terug te veroveren, behalve de krim.

Enfin, aluhoedje af, maar ik blijf het toch vreemd vinden. Vooral omdat niemand profiteert van de oorlog, Oekraïne niet, Rusland niet, de US en Europa niet, Afrika niet. Zelfs de wapenindustrie lijkt me gebaat met meer wapenleveranties, plus dat het me een aardig signaal naar de rest van de wereld lijkt. Tot zover kun je gaan maar dit is de grens, en als je die overschrijdt laten we zien dat de NAVO nog springlevend is en ons materiaal het beste dat er te krijgen is.
Het lastige is natuurlijk om te kijken wat de "ideale" termijn van deze oorlog zou zijn, vanuit een VS/NAVO perspectief.
Als de oorlog morgen stopt (met oekraine met zijn eigen gebied terug) is dat fantastisch voor Oekraine, maar dan worden niet alle geo politieke doelen gehaald.

Dus de vraag is eigenlijk, welk gedeelte van de bevolking en economie van Rusland moet eraan gaan voordat deze oorlog tot een "succes" verklaard kan worden door VS/NAVO?
Zelf heb ik het gevoel dat het pas een succes is als Rusland dusdanig verzwakt is dat er een serieus risico op uiteenvallen is.
Echt uiteenvallen is trouwens ook niet gewenst, want dan zou het zo maar eens kunnen gebeuren dat China haar eigen landsgrenzen gaat herzien van de linkerkant van Mongolie rechtstreeks naar de noordpool (en wie weet Mongolie ook meeneemt in die manouvre, enclaves zijn toch niet zo handig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Arator schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:24:
[...] This blockage of naval vessels also applies to NATO powers who cannot now move their vessels from the Mediterranean to the Black Sea.
Umm.. Wtf. Turkije is een NAVO lid.

Het wordt tijd dat ze voor het blok worden gezet: Voor Rusland of voor ons.

En graanschepen zouden idd zoals @TheBrut3 zegt sowieso uitgezonderd moeten zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door GekkePrutser op 30-10-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 18:23
TheBrut3 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:33:
[...]

En graanschepen zijn militair?
Nee, maar @Snowwie sprak van een NATO-paraplu en Westerse mijnenvegers.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:40

StarWing

Huh ?!?

Geen idee of deze al gepasseerd was, maar wou het toch even meegeven:

Twitter linkje

[ Voor 143% gewijzigd door StarWing op 30-10-2022 18:15 ]

Page intentionally left blank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 08-06 16:08
StarWing schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:05:
Geen idee of deze al gepasseerd was, maar wou het toch even meegeven:

https://twitter.com/DefenceHQ/status/1586609974444187649
Thxs d:)b

[ Voor 34% gewijzigd door D_Jeff op 30-10-2022 18:19 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quasem
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Snowwie schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:18:
Ik las vandaag dat Rusland de Graanexport deal met Oekraïne heeft opgezegd ivm de drone aanvallen, aldus Russische bronnen. Even los van deze aanvallen of ze waar zijn of niet, doet ook even niet ter zake vraag ik me af wat Oekraine in principe tegenhoudt om alsnog graan te exporteren? Met Google Maps heb ik het volgende uitgetekend:

Knip

[Afbeelding]
Het probleem zal waarschijnlijk zijn dat de graanschepen niet meer verzekerd zullen zijn als ze toch gaan varen in dat gebied. En geen reder, die dat risico wil en/of kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:00
Quasem schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:29:
[...]

Het probleem zal waarschijnlijk zijn dat de graanschepen niet meer verzekerd zullen zijn als ze toch gaan varen in dat gebied. En geen reder, die dat risico wil en/of kan lopen.
Er zou natuurlijk een andere partij garant kunnen staan. Denk aan individuele landen of de EU. Een verzekering kan dan nog steeds via Loyds (o.i.d.) te lopen. Maar met financiële dekking in geval van schade door Russische aanvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

[...]

Het is elke keer behoorlijk stil aan het einde van de maand. Althans de afgelopen twee maanden...

Hopelijk wordt dat patroon voortgezet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:09
GekkePrutser schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:02:
[...]

Umm.. Wtf. Turkije is een NAVO lid.

Het wordt tijd dat ze voor het blok worden gezet: Voor Rusland of voor ons.

En graanschepen zouden idd zoals @TheBrut3 zegt sowieso uitgezonderd moeten zijn.
Dat mag Turkije niet. Het verdrag van Montreux kent -kort door de bocht- twee toestanden: vrede en oorlog. Bij oorlog mogen alleen oorlogsschepen van Zwarte Zee-landen door de Bosporus, en dan zelfs alleen die schepen die een Zwarte Zee haven als thuishaven hebben.

Dat verdrag (en haar voorloper) is ooit in de nasleep van WO I gesloten, met Turkije als verliezende partij en Turkije is er simpelweg aan gebonden.

Ergens in februari heeft Oekraïne Turkije verzocht om het toegangsregime voor de Zwarte Zee in oorlogs-staat te brengen. Daar is Turkije, na enige aarzeling, mee akkoord gegaan.

Dat heeft flinke voordelen voor Oekraïne: Rusland kan zo geen oorlogsschepen van bijv. de vloten uit de Baltische zee of Noordelijke IJszee naar de Zwarte Zee brengen. (Daarom lag het verlies van de Moskva zo gevoelig). Turkije heeft ook al schepen tegengehouden.
Helaas moeten we de nadelen dan ook accepteren : NAVO schepen (behalve van Turkije (voor zover Zwarte Zee thuishavens), Roemenië en Bulgarije) mogen niet naar de Zwarte Zee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003

Garyu

WW

Quasem schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:29:
[...]

Dit. Daarbij liggen er nogal wat mijnen in het gebied. Die zijn op een bepaalde route opgeruimd, maar zeker niet overal.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 08:11

bloody

0.000 KB!!

Haastige spoed...

De terugtrekking van deze unit uit Cherson gaat iets TE rap. 8)7
Als je niet teveel tijd hebt, kijk even vanaf 1:50
[Twitter: https://twitter.com/herooftheday10/status/1586655763132465152]

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
bloody schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:32:
Haastige spoed...

[Twitter]
Voordat mensten te hoopvol worden, volgens WarTranslated is dit een filmpje van 1 oktober

https://nitter.it/wartranslated/status/1586751838438785026#m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

IJsbeer schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:49:
[...]

Voordat mensten te hoopvol worden, volgens WarTranslated is dit een filmpje van 1 oktober

https://nitter.it/wartranslated/status/1586751838438785026#m
Ah bedankt, ik vond het vooral een typisch RU filmpje. :)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
blissard schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Er zou natuurlijk een andere partij garant kunnen staan. Denk aan individuele landen of de EU. Een verzekering kan dan nog steeds via Loyds (o.i.d.) te lopen. Maar met financiële dekking in geval van schade door Russische aanvallen.
Dan lijkt het me verstandiger en doeltreffender om die schepen met een NAVO eskader te begeleiden. Voorkomen is beter dan genezen. Naast geld zitten er ook gewoon mensen/personeel op die schepen en grote olie/brandstoftanks die ecologisch ook niet zo verantwoord zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
Brazos schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:14:
[...]

Dan lijkt het me verstandiger en doeltreffender om die schepen met een NAVO eskader te begeleiden. Voorkomen is beter dan genezen. Naast geld zitten er ook gewoon mensen/personeel op die schepen en grote olie/brandstoftanks die ecologisch ook niet zo verantwoord zijn.
NAVO schepen mogen niet door de Bosporus (zie boven), dus dat kan helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
onkl schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:18:
[...]

NAVO schepen mogen niet door de Bosporus (zie boven), dus dat kan helaas niet.
Weet ik niet precies Voor Roemenië en Bulgarije in ieder geval wel. Roemenië heeft 2 type 22 fregatten, onderzeebootbestrijders en mijnenvegers.

Eventueel kan vanuit die hoek ook luchtdekking gegeven worden door het VK/de VS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
Brazos schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:25:
[...]

Weet ik niet precies Voor Roemenië en Bulgarije in ieder geval wel. Roemenië heeft 2 type 22 fregatten, onderzeebootbestrijders en mijnenvegers.

Eventueel kan vanuit die hoek ook luchtdekking gegeven worden door het VK/de VS.
De marines van Bulgarije en Roemenië bieden in deze logica inderdaad mogelijkheden, maar dan vooral door er te zijn en te verwachten dat Rusland liever geen NAVO oorlogsschepen beschiet.

Of die koers ook bewandeld wordt, hangt primair af van de vraag of deze landen (en, bij uitbreiding, de NAVO) de graanexport belangrijk genoeg vinden om deze extra bemoeienis in het conflict aan te durven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
onkl schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:31:
[...]

De marines van Bulgarije en Roemenië bieden in deze logica inderdaad mogelijkheden, maar dan vooral door er te zijn en te verwachten dat Rusland liever geen NAVO oorlogsschepen beschiet.

Of die koers ook bewandeldwordt, hangt primair af van de vraag of deze landen (en, bij uitbreiding, de NAVO) de graanexport belangrijk genoeg vinden om deze extra bemoeienis in het conflict aan te durven.
Dat is zeker een afweging. Maar goed, vreedzaam en doortastend de wereld (ook buiten Europa) behoeden voor voedseltekorten. Ik kan me weinig situaties inbeelden waar de krijgsmachten die we hebben belangrijker en waardevoller werk zouden kunnen verrichten. Hier hebben we ze uiteindelijk voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Brazos schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:25:
[...]

Al die havens en ook de havens van de nabij gelegen landen worden al ingezet maar daar mee hou je niet alle productie op peil. Op de lange termijn heeft Rusland het nazien natuurlijk en komen er net als bij olie en Gas alternatieve routes maar daar heb nu nu niet zo veel aan als je bevolking verhongert die kaart speelt rusland nu uit. In de hoop concessies af te dwingen, die niet gaan komen.

Route Odessa (onderdeel van de nu ex-graan deal):
https://www.aa.com.tr/en/...ents-takes-effect/2670235

Land route polen:
https://www.bloomberg.com...leadSource=uverify%20wall

Route Romenie
https://www.euronews.com/...ine-getting-its-grain-out

Route moldavie:
https://www.ukrinform.net...with-ukraine-moldova.html

Maar goed zelfs je krijgt de routes op de zeer korte temijn lopend, dan ben je er nog niet als de verwachte productie met 50% afneemt, door dat er minder ondernomen wordt, Rusland het graan steelt, en velden platbrand.
https://www.forbes.com/si...te-global-food-shortages/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
https://www.gelderlander....ek-van-siloviki~a0d71de9/

Kremlin ontslaat Russische topgeneraal na aanhoudende kritiek van siloviki

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003

Garyu

WW

Voor wie nog wilde weten wat er nu in Sevastopol allemaal gebeurde, is dit draadje op Twitter erg interessant:

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:34
bloody schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:32:
Haastige spoed...

[Twitter]
Wat een onvoorstelbare sukkels zijn die Russische militairen toch. Telkens je denkt dat je het allemaal wel hebt gezien qua incompetentie, vinden ze wel weer iets nieuw uit. Oom Putin zal vast trots zijn.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Blijkbaar is Rusland toch niet zo hard nodig voor een graan 'deal' .. opeens kan het dus wel zonder!
Ik ben dan wel benieuwd hoe het met escortes zit.. wie steekt zijn hand hiervoor in het vuur?

[ Voor 21% gewijzigd door bloody op 30-10-2022 21:45 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
bloody schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:43:
Blijkbaar is Rusland toch niet zo hard nodig voor een graan 'deal' .. opeens kan het dus wel zonder!
Ik ben dan wel benieuwd hoe het met escortes zit.. wie steekt zijn hand hiervoor in het vuur?

[Twitter]
Yes kijk dit toont ballen!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

[Twitter]
Ik heb het al tig keer gezegd... Wij moeten het escalatiepad gaan bepalen. Laat een paar NAVO landen voor de beveiliging gaan zorgen en rusland blaft wel, maar bijt echt niet. We hebben rusland niet nodig voor een graandeal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Twitter]
Hopen dat ze niet gaan aankloten met onderzeeërs dus.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
YakuzA schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:51:
[...]

Hopen dat ze niet gaan aankloten met onderzeeërs dus.
Kan de Navo geen merchand ships kopen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
onkl schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:27:
Dat mag Turkije niet. Het verdrag van Montreux kent -kort door de bocht- twee toestanden: vrede en oorlog. Bij oorlog mogen alleen oorlogsschepen van Zwarte Zee-landen door de Bosporus, en dan zelfs alleen die schepen die een Zwarte Zee haven als thuishaven hebben.

[...]
Aha, dat verklaart het. Ik dacht dat het puur kwam door hun banden met Rusland. Bedankt voor de geschiedenisles, ik wist dit inderdad niet. _/-\o_ Excuses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Twitter]
Mooi nieuws _/-\o_

Hopelijk komt dat graan terecht waar het hard nodig is.
Pagina: 1 ... 60 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid