Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Romius schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:28:
Afgelopen dinsdag slimme meter gekregen, maar het viel mij op dat ik met mijn zonnepanelen 19 kwh terug heb geleverd in hoogtarief en 11 kwh teruggeleverd in laagtarief...hoe kan dat?
Met zo weinig gegeven valt daar niets over te concluderen.
Wat zijn om te beginnen al de uren/dagen van piektarief en daltarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:57
Afgelopen dinsdag slimme meter gekregen, maar het viel mij op dat ik met mijn zonnepanelen 19 kwh terug heb geleverd in hoogtarief en 11 kwh teruggeleverd in laagtarief...hoe kan dat?
wat had je dan verwacht? Beetje veel in laagtarief bedoel je, aangezien er nog geen weekend is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Simpel360 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 06:42:
Een warmtepomp hoef je ook niet terug te verdienen, doe je met een cv ketel ook niet.
Het hoeft niet maar het kan wel.
Hoe je een CV ketel ooit gaat terugverdienen begrijp ik ook niet want je betaalt altijd wel voor gas. Zelfs wanneer je niets verbruikt.
De dag dat door een lagere (of geen) energierekening je de investering in een WP (of zelfs nog makkelijker het verschil in aankoopprijs tussen WP en CV) hebt teruggewonnen is ze terugverdiend (in vergelijking met CV op gas). De rekening voor gas blijft immers daarna doorlopen (voor wie bij gas bleef) en die van de WP wordt lager (of verdwijnt).

Beschik je over data is dat niet moeilijk te bewijzen. Ik krijg jaarlijks 1300 (tijdens salderen) tot een 2200 € (na salderen) terug van de energiemaatschappij. Tel je daarbij het verschil op dat ik aan gas zou moeten uitgeven dan weet je vlug hoeveelveel je TVT is door voor electra te kiezen ipv gas (ken het verschil voor dat laatste niet want ik gebruik al jaren geen gas meer doch ik ken niemand die geld terugkrijgt van zijn gasmaatschappij :) ). .

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2023 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Proton_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:32:
De offertes van 10k+ voor hybrides die ik intussen hier voorbij zie komen zijn van een hele andere orde en voor mij onbegrijpelijk.
Je moet het bekijken van het perspectief van de installateur. Die heeft een zeer gewilde skill en daar betaal je gewoon dik voor. Een beetje developer gaat ook niet voor minder dan 100 per uur aan de slag ;)

Ik heb hier een bi-bloc en binnenunit en buitenunit stonden al. Kwam er hier een aannemer voor een andere klus en die wist wel een mannetje die het aan kon sluiten. Kosten: 8k 8)7 Terwijl de boel elektrisch en watertechnisch al zo goed als aangesloten was 8)7

Heb het laten aansluiten door mijn vaste koelmonteur voor 350 en vriendelijk bedankt 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@IvoB2 in NL is laagtarief vanaf 21:00 of 23:00 tot 07:00 en in het weekend. Sinds dinsdag is het nog geen weekend geweest en met een zonsopkomst van ~06:50 en ondergang om ~20:40 is er dus met alleen PV zo goed als geen terugleving mogelijk op laagtarief.

Behalve een foute klok kan het ook zijn dat een fase omgekeerd is aangesloten. Dan wordt verbruik als opwek geteld. Een P1 telegram geeft uitsluitsel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Glashelder dat deel begrijp ik wel, het deel dat ik niet snap is dat er met die prijzen nog een markt is.
Als niemand er intrapt is het snel afgelopen verwacht ik.
Zelfs zonder subsidie kan je twee of drie warmtepompen kopen om te oefenen en dan ben je nog goedkoper uit (met minder wachttijd).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
mv_ak schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:22:
[...]

Deze vergelijking ben ik ook al een tijdje naar op zoek, met daarbij de tussenvariant waarvan de overheid zegt dat die ‘betaalbaar’ is. Een CV èn een WP. Mijn inschatting is dat tenzij de belasting op gas met 300% verhoogd wordt, alleen CV het voordeligst is in de TCO (Total Cost of Ownership). En er zijn teveel kiezers die die verhoging van gas- of fossiele belasting niet gaan accepteren.
Zo'n vergelijking is vrij goed te maken, maar is voor elk huis/huishouden anders.

Heel grof: mijn wp kostte mij 14k-4k subsidie. Ik bespaar daarmee 21,- vaste kosten per maand omdat ik geen gasaansluiting meer nodig heb. Verder gebruikt mijn wp per jaar 555,- minder met een cop van gemiddeld 3.5 tov een cv-ketel obv 1800m3. Ik krijg geen welkomstbonus meer voor gas (50,- per jaar). In 13.6 jaar speel ik dan breakeven. Neem ik mee dat gas 10% duurder wordt en dat ik voor mijn wp minder onderhoudskosten heb (50,- per jaar?), dan is mijn breakeven-punt 10.0 jaar.

En dit is onder de voorwaarde dat mijn cv niet vervangen hoefde te worden in de komende 10 jaar.

In tco-termen met 10 jaar voor mijn totale energiekosten (gas en electra=5400kwh+1800m³, met aankoop cv van 3k zonder welkomstkortingen, , zonder onderhoud, zonder relatieve prijsverhoging van gas):
Wp:14k-4k+2705*10=37.0k
Cv:3k+3515*10=38.2k

Als je vindt dat cop=3.5 te positief is, met cop=3 kom ik op 39.3k.
Wordt gas duurder (de 10% die ik noemde, wordt in 2024 relatief gezien al werkelijkheid), wordt de tco van de cv 40.1k.

Kortom, over een periode van 10 jaar is mijn totale energieverbruik ongeveer 37-40k, ondanks dat een wp in aanschaf veel duurder is. Daarna kost een wp elk jaar 800 euro minder (afhankelijk van je aannamen over cop, onderhoudskosten, welkomstkortingen).

Maar zoals gezegd, dit hangt erg af van je huis/huishouden. Als je nu al nauwelijks gas gebruikt, dan duurt het veel langer voordat je je wp hebt terugverdiend (al zal de wp kleiner dus goedkoper zijn).

Voel je vrij om verbeteringen te geven of je eigen getallen in te voeren, zolang je maar constructief en onderbouwd bent.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:50
Een warmtepomp hoef je ook niet terug te verdienen, doe je met een cv ketel ook niet.
Een CV-ketel wordt vaak gekocht als de oude op is. Of als de nieuwere zoveel zuiniger is en dan wordt er wel ook naar een terugverdientijd gekeken.
Een warmtepomp wordt vaak gekocht om te besparen en niet ter vervanging en dus wordt er gekeken naar TVT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Truus01 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:30:
[...]

Een CV-ketel wordt vaak gekocht als de oude op is. Of als de nieuwere zoveel zuiniger is en dan wordt er wel ook naar een terugverdientijd gekeken.
Een warmtepomp wordt vaak gekocht om te besparen en niet ter vervanging en dus wordt er gekeken naar TVT.
En als de oude CV te oud/kapot gaat kijk je naar de TVT van zowel een nieuwe CV als de warmtepomp en kies je aan de hand daarvan.
Je kunt dit inderdaad niet vergelijken met voorheen waarbij je bij vervanging van je oude CV standaard een nieuwe CV moest kiezen. En dan kijk je naar de specs en niet naar de TVT omdat die TVT maar marginaal verschillend is tussen de verschillende CVs.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
KabouterSuper schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:10:
[...]

Zo'n vergelijking is vrij goed te maken, maar is voor elk huis/huishouden anders.

Heel grof: mijn wp kostte mij 14k-4k subsidie. Ik bespaar daarmee 21,- vaste kosten per maand omdat ik geen gasaansluiting meer nodig heb. Verder gebruikt mijn wp per jaar 555,- minder met een cop van gemiddeld 3.5 tov een cv-ketel obv 1800m3. Ik krijg geen welkomstbonus meer voor gas (50,- per jaar). In 13.6 jaar speel ik dan breakeven. Neem ik mee dat gas 10% duurder wordt en dat ik voor mijn wp minder onderhoudskosten heb (50,- per jaar?), dan is mijn breakeven-punt 10.0 jaar.

En dit is onder de voorwaarde dat mijn cv niet vervangen hoefde te worden in de komende 10 jaar.

In tco-termen met 10 jaar voor mijn totale energiekosten (gas en electra=5400kwh+1800m³, met aankoop cv van 3k zonder welkomstkortingen, , zonder onderhoud, zonder relatieve prijsverhoging van gas):
Wp:14k-4k+2705*10=37.0k
Cv:3k+3515*10=38.2k

Als je vindt dat cop=3.5 te positief is, met cop=3 kom ik op 39.3k.
Wordt gas duurder (de 10% die ik noemde, wordt in 2024 relatief gezien al werkelijkheid), wordt de tco van de cv 40.1k.

Kortom, over een periode van 10 jaar is mijn totale energieverbruik ongeveer 37-40k, ondanks dat een wp in aanschaf veel duurder is. Daarna kost een wp elk jaar 800 euro minder (afhankelijk van je aannamen over cop, onderhoudskosten, welkomstkortingen).

Maar zoals gezegd, dit hangt erg af van je huis/huishouden. Als je nu al nauwelijks gas gebruikt, dan duurt het veel langer voordat je je wp hebt terugverdiend (al zal de wp kleiner dus goedkoper zijn).

Voel je vrij om verbeteringen te geven of je eigen getallen in te voeren, zolang je maar constructief en onderbouwd bent.
Bedankt, dit soort praktijk voorbeelden met onderbouwing helpt wel. Wat je aangeeft, bestaande bouw en een gematigd gasgebruik levert een relatief hoge TCO tov CV met gas want voor de overstap moet je ook investeren in LTV verwarming wat het dus helemaal ongunstig maakt. BIj nieuwbouw is dat geen probleem dat verdient zich wel terug. Dus wat te doen als je CV ketel nu 10jr+ is, en vanaf 2026 het verboden is deze te vervangen.

Voor een lagere TCO energierekening is vòòr 2026 investeren in een nieuwe CV gunstig voor bestaande bouw, gasgebruik tot 1300 m3 grofweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
mv_ak schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:31:
[...]
Dus wat te doen als je CV ketel nu 10jr+ is, en vanaf 2026 het verboden is deze te vervangen.
Bij gasverwarming heb je doorgaans ook al radiatoren in de te verwarmen ruimten.
Je kan de huidige radiatoren ook vervangen door oversized modellen of LTV units zoals ventiloconvectoren.
Dan kan, indien nog in goede staat, het leidingwerk dienst blijven doen.
Doet het dat niet zou je sowieso beter alles renoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:35:
[...]

Bij gasverwarming heb je doorgaans ook al radiatoren in de te verwarmen ruimten.
Je kan de huidige radiatoren ook vervangen door oversized modellen of LTV units zoals ventiloconvectoren.
Dan kan, indien nog in goede staat, het leidingwerk dienst blijven doen.
Doet het dat niet zou je sowieso beter alles renoveren.
Dus dan hebben we nog een voorbeeld berekening nodig voor de TCO-energierekening met de situatie WP + minder efficient afgiftesysteem vs investering in (deels) nieuw afgiftesysteem.

Wat ik me afvroeg, kan je een LTV unit combineren met gewone radiatoren of wordt ie dan te heet (bij gasgestookt CV werktemperatuur 65-75 graden). Voor mensen die stapsgewijs hun afgiftesysteem willen upgraden bv voor een nieuwe ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Zo kleiner de radiatoren hoe warmer het aangevoerde water naar die radiatoren moet zijn om hetzelfde comfortniveau te behouden. Hoe hoger een WP de temperatuur moet aanmaken hoe minder efficiënt het wordt.
Het heeft weinig zin temperaturen voor CV via een WP hoger dan 40°C aan te maken. Het kan technisch wel maar het is niet efficiënt.
Vandaar oversized radiatoren (= meer opp. warmteafgite dus aanvoertemp. water kan lager) of LTV venitloconvectoren. Deze laatste moeten ook niet veel minder efficiënt zijn dan vloerverwarming. Afhankelijk van de lokale situatie kunnen ze zelfs even efficiënt zijn of nog efficiênter.
Ik gebruik bv. al sinds 2014 DBE gestuurde ventiloconvectoren van Jaga en de aanvoertemperatuur bedraagt daar doorgaans 27-30°C en in de boostfunctie max. 35°C. Voordeel (in de eigen situatie) is dat ze in tegenstelling tot vloerverwarming geen inertie hebben door opwarmen/afkoelen massa en dus vlugger aan/uit kunnen reageren op andere verwarmingsbronnen (zoals bv. gratis rechtstreeks zonne-instraling).
De volledige installatie heeft me in 2013 een 8.000 € gekost (en dat was dan geen vervanging maar een totaal renovatie => WP binnen- en buitenunit, boilervat voor SWW, sturingen, leidingwerk, convectoren,.....). De meeste van die onderdelen zou ik bij gasverwarming sowieso ook nodig gehad hebben.
Maar de tijden zijn uiteraard veranderd. Toen was die keuze nog redelijk uitzonderlijk zodat je als klant de installateur uit te kiezen had en over de prijs kon onderhandelen. Nu is hhe omgekeerd en kiest de installateur meestal de klant uit die de hoogste prijs wil betalen. :)
Vandaar ook hier mijn uitgangspunt dat je beter kan handelen als uitzondering op de regel dan mee te moeten met de massa. Dat gold ook voor PV en waarschijnlijk eveneens voor een thuisaccu.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2023 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-05 22:42
mv_ak schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:45:
[...]
Wat ik me afvroeg, kan je een LTV unit combineren met gewone radiatoren of wordt ie dan te heet (bij gasgestookt CV werktemperatuur 65-75 graden). Voor mensen die stapsgewijs hun afgiftesysteem willen upgraden bv voor een nieuwe ruimte.
Ja kan, die LTV dingen kunnen daar gewoon tegen. Als de ruimte te warm wordt kun je hem (bij voorkeur met waterzijdig inregelen maar thermostaatkraan kan ook) begrenzen, tot je de cv temperatuur omlaag zet of naar warmtepomp gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door ZonnigY op 01-09-2023 13:09 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Laatst online: 11:03
IvoB2 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:05:
[...]

Het hoeft niet maar het kan wel.
Hoe je een CV ketel ooit gaat terugverdienen begrijp ik ook niet want je betaalt altijd wel voor gas. Zelfs wanneer je niets verbruikt.
De dag dat door een lagere (of geen) energierekening je de investering in een WP (of zelfs nog makkelijker het verschil in aankoopprijs tussen WP en CV) hebt teruggewonnen is ze terugverdiend (in vergelijking met CV op gas). De rekening voor gas blijft immers daarna doorlopen (voor wie bij gas bleef) en die van de WP wordt lager (of verdwijnt).

Beschik je over data is dat niet moeilijk te bewijzen. Ik krijg jaarlijks 1300 (tijdens salderen) tot een 2200 € (na salderen) terug van de energiemaatschappij. Tel je daarbij het verschil op dat ik aan gas zou moeten uitgeven dan weet je vlug hoeveelveel je TVT is door voor electra te kiezen ipv gas (ken het verschil voor dat laatste niet want ik gebruik al jaren geen gas meer doch ik ken niemand die geld terugkrijgt van zijn gasmaatschappij :) ). .
Hoe veel je ook gelijk hebt heeft niet iedereen deze mogelijkheden.

Alles in 1x aanpakken is nogal een investering voor 0 op de meter of zelfs betaald krijgen, ondanks de subsidies in NL.
Niet iedereen heeft die euro's liggen en zitten er veel ook nogal zwaar in de kosten.
Huisvestingskosten in NL zijn nogal explosief gestegen, nog los van het feit dat verhuurders niet vaak zullen meewerken.
En dan nog de ruimte voor de WP en PV die is in een flat of klein dak gewoon niet of niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Simpel360 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:10:
[...]

Hoe veel je ook gelijk hebt heeft niet iedereen deze mogelijkheden.

Alles in 1x aanpakken is nogal een investering voor 0 op de meter of zelfs betaald krijgen, ondanks de subsidies in NL.
Niet iedereen heeft die euro's liggen en zitten er veel ook nogal zwaar in de kosten.
Huisvestingskosten in NL zijn nogal explosief gestegen, nog los van het feit dat verhuurders niet vaak zullen meewerken.
En dan nog de ruimte voor de WP en PV die is in een flat of klein dak gewoon niet of niet voldoende.
Nee niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden.
Dat gaat zo voor bijna alles op.
Maar wie de mogelijkheden wel heeft moet zich ook niet laten tegenhouden omdat niet iedereen het kan.
Wanneer dat het uitgangspunt wordt kan beter iedereen het bijltje erbij neerleggen want dan gebeurt er niets meer.
Wat betreft PV heb ik er overigens 500 € eigen geld ingestoken. De rest kwam van een groene lening en retournering subsidies en belastingen waardoor PV binnen de vijf jaar volledig terugbetaald was (zelfs zonder rekening te houden met de weggevallen energiekost).
Al de rest kon gefinancierd worden door besparingen en nieuwe premies.
En dat is ook niet "alles in één keer" gebeurd. De huidige woning werd 23 jaar geleden aangekocht en onderging een grondige renovatie tussen 2013 en 2021 (en is nog niet op haar eindpunt aangekomen).
Geduld is een mooie deugd. :)

Omdat ik nu, door vroeg de transitie te maken en andere maatregelen, nog maar weinig vaste kosten heb (en voor energie al helemaal geen meer) kan ik zelfs een deel van het surplus van mijn inkomen en tijd besteden aan anderen die het minder breed hebben. Die worden er dus ook onrechtstreeks beter van.
Je kan dus beter oplossingen nastreven (zowel voor jezelf als voor anderen) dan te blijven steken in ogenschijnlijk onoplosbare problemen. Aan dat laatste heeft uiteindelijk niemand iets.
Louter empathie heeft een droge boterham nog nooit een betere smaak gegeven.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
IvoB2 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:16:
[...]

Nee niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden.
Dat gaat zo voor bijna alles op.
Maar wie de mogelijkheden wel heeft moet zich ook niet laten tegenhouden omdat niet iedereen het kan.
Wanneer dat het uitgangspunt wordt kan beter iedereen het bijltje erbij neerleggen want dan gebeurt er niets meer.
Wat betreft PV heb ik er overigens 500 € eigen geld ingestoken. De rest kwam van een groene lening en retournering subsidies en belastingen waardoor PV binnen de vijf jaar volledig terugbetaald was (zelfs zonder rekening te houden met de weggevallen energiekost).
Al de rest kon gefinancierd worden door besparingen en nieuwe premies.
En dat is ook niet "alles in één keer" gebeurd. De huidige woning werd 23 jaar geleden aangekocht en onderging een grondige renovatie tussen 2013 en 2021 (en is nog niet op haar eindpunt aangekomen).
Geduld is een mooie deugd. :)

Omdat ik nu, door vroeg de transitie te maken en andere maatregelen, nog maar weinig vaste kosten heb (en voor energie al helemaal geen meer) kan ik zelfs een deel van het surplus van mijn inkomen en tijd besteden aan anderen die het minder breed hebben. Die worden er dus ook onrechtstreeks beter van.
Je kan dus beter oplossingen nastreven (zowel voor jezelf als voor anderen) dan te blijven steken in ogenschijnlijk onoplosbare problemen. Aan dat laatste heeft uiteindelijk niemand iets.
Louter empathie heeft een droge boterham nog nooit een betere smaak gegeven.
Hoe u ook gelijk hebt, blijkbaar van het altruïsme ben en uw "zaakjes" op orde heeft, is niet iedereen zo en maakt daardoor (ook noodgedwongen) andere keuzes.
NL ( en BE volgens mij ook) is nog steeds een vrij land waar een ieder zijn eigen afwegingen kan en mag maken, hoeven wij het niet mee eens te zijn en zelfs niet te begrijpen.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 23:58
[...]

Het is alleen fijn als de 2 vergelijkbaar zijn in totale kosten (aanschaf, verbruik, onderhoud en levensduur) over een periode van zo'n 5 of 10 jaar.

PV en ESS doe je of voor het milieu of het milieu in de portemonnee en dan is terugverdienen wel weer aan de orde :+
Ja het kostendeel stroom ipc gas moet je dus wel flink op besparen. Een WP kost immers al snel 4k meer als een CV. Gezien mijn hele stook rekening voor gas en warm water nu 700 euro is (@ 1.35 per M3) is daar natuurlijk niet heel veel te besparen. Als je 1500 M3 gebruikt is dat al een heel ander verhaal.
mv_ak schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:22:
[...]

Deze vergelijking ben ik ook al een tijdje naar op zoek, met daarbij de tussenvariant waarvan de overheid zegt dat die ‘betaalbaar’ is. Een CV èn een WP. Mijn inschatting is dat tenzij de belasting op gas met 300% verhoogd wordt, alleen CV het voordeligst is in de TCO (Total Cost of Ownership). En er zijn teveel kiezers die die verhoging van gas- of fossiele belasting niet gaan accepteren.
Mwa ik ben juist verbaasd over hoe veel het nederlandse volk maar slikt. Volgend jaar benzine flink omhoog en iedereen gaat het slikken. Het kost nu al 2,05 terwijl de euro- doollar niet is veranderd en de olie prijs per vat ook nog steeds op 84 dollar per vat staat maar desondanks is de prijs met ruim 30 cent omhoog gegaan afgelopen 2 maanden (terugdraaien accijnsverlaging al afgetrokken van de verhoging).
En eten in de supermarkt in veel gevallen +100% of meer duurder waarvan zo'n 50% is van nadat voedselprijzen en energie al maanden aan het zakken waren.
Ik ken geen volkje dat zo mak en tam is als de nederlander. We staan erbij en slikken alles en betalen met een glimlach.
Weekenden zijn ook laag tarief. Dus zaterdag en zondag gelden als avond.
Proton_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:32:
Tja, het níet doen is uiteindelijk nog veel duurder, check de Transitievisie Warmte van je gemeente of je uiteindelijk 'gered' gaat worden door een warmtenet of dat je toch iets elektrisch moet gaan doen wanneer de gasleiding uit je straat getrokken wordt.

Voor mij was het sommetje wat anders dan voor veel anderen, de afgifte was al OK dus een monoblock was als doe-het-zelf project met de prijzen van 2021 goed te doen (meer werk, maar niet moeilijker, dan een wasmachine aansluiten).
De warmtepomp betaalt zich dus al terug op de besparing aan vastrecht. De offertes van 10k+ voor hybrides die ik intussen hier voorbij zie komen zijn van een hele andere orde en voor mij onbegrijpelijk.

Onder het mom van CO wordt een gasketel ook steeds duurder: rookgasafvoer vervangen, meer metingen etc. Het gasnetwerk moet ook door steeds minder mensen met minder m³ betaald worden, dus er is geen complot voor nodig om te zien waar dat onvermijdelijk heen zal gaan.
In de huidige planning gaat er de komende 10 tot 15 jaar geen wijk in Almere van het gas af. In de wijkuitvoeringsplannen, onderdeel van de Transitievisie Warmte, kijken we naar de specifieke kenmerken voor technische mogelijkheden, aard van de woningen, eigendomssituatie en/of samenstelling van de bevolking. Een wijkuitvoeringsplan komt altijd tot stand in nauwe samenwerking met bewoners en lokale partijen. Een ander vast onderdeel is een gedetailleerde studie van de kosten en technische haalbaarheid. In de periode 2022-2025 onderzoeken we samen met de woningcorporaties welke buurten in aanmerking komen voor een eerste verkenning.

Verder is het warmtenet in Almere zo duur dat mensen met een stadsverwareming setup en warmtewisselaar per jaar al meer betalen aan vastrechten als mijn hele gasrekening met alles erop en eraan. en dan heb je geen druppel warm water bij de vattenval boevenbende. Ik ben dan ook bewust in een stadsdeel gaan wonen waar gas ligt.
Al met al veranderd hier dus voorlopig niets voornamelijk omdat Almere standaard al voldoet aan de voorwaarde van een bepaald deel groen en gas loos door nieuwbouw projecten en het feit dat 2/3 van Almere al op een warmtenet zit. En ieder jaar uitstel is geld besparend. Het word vooralsnog alleen maar goedkoper om een warmtepomp aan te sluiten. Niet dat ik er plaats voor heb dus hoe dat opgelost gaat worden valt nog te zien. Ik denk dat als dat ooit de enige optie is wordt het hoog aan de muur monteren.
IvoB2 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:48:
[...]

Zie voorgaande.
Dat is nu net een van de oorzaken van het probleem => korte termijn denken en ervan uitgaan dat het ieders "tijd wel zal duren".

En dan nog, ik zie niet in wat er goedkoper aan is aan n = 1 die maandelijks een energierekening te betalen heeft, hoe laag die ook mag zijn, in vergelijking met iemand die nooit een energierekening te betalen heeft. Integendeel jaarlijks duizenden euro terugtrekt van netbeheerder en energieleverancier. 8)7

Uitzondering op de regel? Ik ben heus niet de enige met PV op mijn dak en een WP in huis hoor. Ze krijgen de dingen niet eens op tijd aangesleurd.
En je moet ook geen doorstromer plaatsen. 11 kWh voor SWW? Dat is bijna het dubbele dan het totale energieverbruik van mijn woning in een etmaal. Full electric verbruikt mijn woning een 4500 kWh per jaar terwijl ze minstens 5000 kWh per jaar produceert (terwijl dat laatste ook nog eens met gemak zou verdubbeld kunnen worden).

[...]

Daar heb je het dus al, rekenen vanuit buikgevoel en vermoedens ipv vanuit data. Mijn data (over meerdere jaren) toont me iets heel anders, nl. een energierekening die al meer dan tien jaar positief is ipv negatief en waarbij de investering om dat te bereiken al lang is terugbetaald door heel vlug de transitie te maken en niet te blijven steken in buikgevoel en veronderstellingen.
Je moet al heel krap behuisd zijn om nergens plaats te vinden om een thuisbatterij te kunnen plaatsen noch ophangen. Het neemt minder plaats in dan een wandketel en een vloermodel met ruime inhoud (de mijne heeft bv. 15,5 kWh) neemt de helft van de ruimte in van een tafelmodel koelkast.
Det voorbeeld geen rekening betalen of wel een rekening maar een zo laag mogelijke rekening betalen slaat nergens op. Jij betaald dat maandelijks dan misschien niets maar je hebt wel een mega investering moeten doen waardoor je eigenlijk al voor tig hjaar vooruit betaald heb. Dat moet je wel mee nemen in de berekening. Verder is jouw situatie in de verste verte niet vergelijkbaar als jij blijkbaar zo absurd veel panelen kwijt kan. Maak jouw thuis situatie berekening nou nog eens als je max 4000-5000 kWh per jaar kan opwekken met je dakruimte. Want dat is voor belen de realiteit.
Dan heb je veel minder gratis stroom om mee te spelen, veel meer dagen dat je accu leeg is en je dus afnemer bent ipv tergleverancier waar je geld aan verdient wat je weg kan strepen.

En de rest van je post is een aanname. Ik bereken vanuit data die ik van anderen ziew er geken dat terug naar mijnn situatie maar dat is noit precies. Er is immer NIEMAND die mijn precies kan vertellen wat het gaat kosten. Niemand in dit type huis heeft het en geen huis is gelijk.
Ik kan dus alleen maar vergelijkbare data pakken en kijken wat bijvoorbeeld warm water verwarmen kosten zou met stroom en wat ik nu betaal. Is mijn berekening spot on? Nee dat gaat het nooit worden omdat isolatie en oppervlakte, zoninstraling in en gewenste temperatuur enz enz anders is. Maar het is een weloverwogen berekening en dat is het beste wat je kan doen.

En ja de accu mag hier niet in de gang en dan houd het al snel op. Het schuurtje is zo onpraktisch dat je er net je fiets in kan zetten (180x180 met een naar binnen opengaande deur |:( 8)7 en bovendien erg veel vocht problemen dus of dat überhaupt slim is. Als eventueel de CV in de toekomst weg zou gaan en er doorstromers voor wam water gebruikt worden in de keuken en badkamer onder de kraan en er geen unit meer hangt waar nu de CV hangt kan die locatie gebruikt worden maar verder houd het echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickrushton
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-04 09:27
Vorige maand de jaarrekening ontvangen van EnergieDirect. Ik had een vaste contract. Maar op de rekening zie ik twee verschillende tarieven. Een t/m 31-12-2022 en een hoger tarief vanaf 1-1-2023.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmRTOBr-16kNFjFFeduyPl8MJy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/67TPk7RjJwP6hkLZrgHBROTb.png?f=fotoalbum_large

Mag een leverancier de tarieven zomaar omhoog doen tijdens de contract?

De einige bericht van de leverancier ging over een verhoging van belasting en netbeheer kosten, maar de leveringskosten zou toch hetzelfde moeten blijven? Of lees ik het verkeerd?

Helaas is klantenservice bij EnergieDirect een tijd onbereikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3mT3dm8bfrk-mSDxyxVFLxRdLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tc5DaY3HXUzyw2o3MTDLyuLs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Simpel360 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:50:
[...]

Hoe u ook gelijk hebt, blijkbaar van het altruïsme ben en uw "zaakjes" op orde heeft, is niet iedereen zo en maakt daardoor (ook noodgedwongen) andere keuzes.
NL ( en BE volgens mij ook) is nog steeds een vrij land waar een ieder zijn eigen afwegingen kan en mag maken, hoeven wij het niet mee eens te zijn en zelfs niet te begrijpen.
:+
Inderdaad en dat werkt in de twee richtingen.
Ik ben er, en dat blijkt ook uit de praktijkervaring, nooit van uitgegaan dat iedereen gelijk is (wel gelijkwaardig) en ook nooit gelijk zal zijn. Mooi theoretisch uitgangspunt maar de dagdagelijkse praktijk toont een ander verhaal.
Wanneer iedereen in een vrij land zijn eigen keuzes mag en kan maken houdt dat ook in dat niet iedereen dezelfde keuzes maakt en dat de gevolgen van die keuzes dan ook voor ieder anders zullen uitdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
computerjunky schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:04:
Ik ken geen volkje dat zo mak en tam is als de nederlander. We staan erbij en slikken alles en betalen met een glimlach.
Het zou voor iedereen leerrijk zijn hoe jij het anders hebt aangepakt.
En zoniet, waarom ook jij er dan gewoon bij bent blijven staan, alles slikt en braaf betaalt. Met of zonder glimlach. :)

Ranten en de schuld bij de anderen/overheid leggen is makkelijk zat.
Er zelf tegenin handelen blijkbaar toch iets moeilijker?

In België bestaat trouwens ook de boutade "Belgen betalen graag teveel". Zo uitzonderlijk is Nederland op dat gebied dus niet.

Je kan een andere visie hebben op "megainvesteringen" maar ik gaf je eerder het bedrag van mijn individuele megainvestering al mee. Die bedroeg 500 €. Persoonlijk vind ik daar weinig mega aan en wel degelijk binnen het bereik van meerdere individuen liggen. Een beetje PC/tablet/smartphone kost al meer. Kwestie van tijdig prioriteiten stellen dus. :)

Verder zijn, in België toch niet, twintig panelen van een oudere generatie (het aantal panelen doet er niet toe maar wel het aantal Wp) helemaal niet absurd veel. Het is, zeker gezien monofase aansluiting, eerder een middelmatige installatie.
Maak jouw thuis situatie berekening nou nog eens als je max 4000-5000 kWh per jaar kan opwekken met je dakruimte. Want dat is voor belen de realiteit.
Euh, ik wek gemiddeld 5000 kWh per jaar op. Dit jaar zal ik daar waarschijnlijk niet eens aan geraken door de slechte juli en augustusmaand. Wat is in dit verband dan je punt?

En ik zal dan waarschijnlijk één van de uitzonderingen op de algemene regel zijn maar ik streef er liever naar om de uitzondering met een lage energierekening te zijn dan te blijven hangen in de algemene inertie van braaf te blijven slikken en betalen en dan alleen maar de daardoor ontstane frustratie op sociale media af te reageren door te blijven ranten op alle anderen.
Het eerste lijkt me finaal productiever dan het tweede.

[ Voor 128% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2023 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-04 23:55
computerjunky schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:04:

Weekenden zijn ook laag tarief. Dus zaterdag en zondag gelden als avond.
Dat begrijp ik inderdaad, maar sinds afgelopen dinsdag is het nog geen weekend geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Romius schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:51:
[...]

Dat begrijp ik inderdaad, maar sinds afgelopen dinsdag is het nog geen weekend geweest ;)
Net even gerekend en van mijn tot nu toe 10 maanden panelen is 45.5% dal tarief geweest. Misschien even naar je grafieken kijken van de afgelopen dagen. Misschien waren de avonden beter als de dagen qua weer. Als je Hoge pieken in de ochtend of avond ziet met dips overdag is dat goed te verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:38
patrickrushton schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:13:
Vorige maand de jaarrekening ontvangen van EnergieDirect. Ik had een vaste contract. Maar op de rekening zie ik twee verschillende tarieven. Een t/m 31-12-2022 en een hoger tarief vanaf 1-1-2023.

[Afbeelding]

Mag een leverancier de tarieven zomaar omhoog doen tijdens de contract?

De einige bericht van de leverancier ging over een verhoging van belasting en netbeheer kosten, maar de leveringskosten zou toch hetzelfde moeten blijven? Of lees ik het verkeerd?

Helaas is klantenservice bij EnergieDirect een tijd onbereikbaar.

[Afbeelding]
De leveringskosten zijn ook hetzelfde. In 2022 had je 9% BTW, vanaf 2023 is het weer terug naar 21% BTW. Daar zit het verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickrushton
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-04 09:27
Lightning89 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:27:
De leveringskosten zijn ook hetzelfde. In 2022 had je 9% BTW, vanaf 2023 is het weer terug naar 21% BTW. Daar zit het verschil in.
Dank je. Dat verklaart het inderdaad. Op de rekening wordt energiebelasting apart gespecificeerd. Zo te zien komt btw op beide de leveringskosten én de energiebelasting. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 19:37

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Interessant om te zien en je vraagt je eigenlijk af waarom een tent als vandebron zielig doet over ingevoerde zonnestroom van huishoudens. Het deel zonne stroom dat niet van een zonnefarm uit de industrie af komt is echt minimaal. Ik zie nog meer als zat ruimte om te schalen bij andere producenten voornamelijk gas.

Als ze al van 8000 naar 2000 terug kunnen schalen in notime kan dat vast nog wel lager ook. geen reden dus om te klagen over die paar uur negatief die voorkomen kunnen worden door elders minder te produceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 19:37

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

computerjunky schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:42:
[...]

Interessant om te zien en je vraagt je eigenlijk af waarom een tent als vandebron zielig doet over ingevoerde zonnestroom van huishoudens. Het deel zonne stroom dat niet van een zonnefarm uit de industrie af komt is echt minimaal. Ik zie nog meer als zat ruimte om te schalen bij andere producenten voornamelijk gas.

Als ze al van 8000 naar 2000 terug kunnen schalen in notime kan dat vast nog wel lager ook. geen reden dus om te klagen over die paar uur negatief die voorkomen kunnen worden door elders minder te produceren.
Die grafiek laat juist zien waarom energiemaatschappijen zo moeilijk doen... overdag wordt er relatief weinig energie verbruikt maar wordt er via PV behoorlijk wat terug geleverd. Maar 's nachts zie je dat er een veelvoud aan gas/kolen geleverde energie opgewekt moet worden. Terwijl de maatschappij dat vanwege de saldering weg moet strepen en erop moeten bijleggen.

Het financiële verschil tussen PV wegstrepen tegen gasgestookte energie is helemaal uit balans geraakt door de hoge gasprijs.

Stel je wekt 5000kWh per jaar op met je PV (4/5e doe je in de zomer) en je verbruikt dat ook, maar het gros verbruik je 's nachts en in de winter, 4000kWh is dus gas gestookt (en een deel wind/nucleair) en slechts 1000kWh is zonne-energie (ik denk overigens dat de verhouding nog meer zoek is, maar goed het is even een voorbeeld). Die 4000kWh PV die je opwekt valt in het niet tegenover fossiele brandstoffen.
Doe dit maal X miljoen huishoudens...

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
ArcticWolf schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:51:
[...]

Die grafiek laat juist zien waarom energiemaatschappijen zo moeilijk doen... overdag wordt er relatief weinig energie verbruikt maar wordt er via PV behoorlijk wat terug geleverd. Maar 's nachts zie je dat er een veelvoud aan gas/kolen geleverde energie opgewekt moet worden. Terwijl de maatschappij dat vanwege de saldering weg moet strepen en erop moeten bijleggen.

Het financiële verschil tussen PV wegstrepen tegen gasgestookte energie is helemaal uit balans geraakt door de hoge gasprijs.

Stel je wekt 5000kWh per jaar op met je PV (4/5e doe je in de zomer) en je verbruikt dat ook, maar het gros verbruik je 's nachts en in de winter, 4000kWh is dus gas gestookt (en een deel wind/nucleair) en slechts 1000kWh is zonne-energie (ik denk overigens dat de verhouding nog meer zoek is, maar goed het is even een voorbeeld). Die 4000kWh PV die je opwekt valt in het niet tegenover fossiele brandstoffen.
Doe dit maal X miljoen huishoudens...
E/r is ook duidelijk te zien dat op de piek uren er nog behoorlijk wat andere energiebronnen uitgeschakeld kunnen worden waardoor zonnestroom helemaal geen probleem hoeft te zijn.
Als je op het moment dat er 100-200 mwh aan zonnestroom opgewekt word nog 2200-3500 mwh aan gas bijstookt heb je niet echt recht om te gaan zeuren over de zonnestroom denk ik zo. de zonnestroom is een fractie van wat er opgewekt word en kan met een degelijk plan makkelijk gecompenseerd worden bij andere bronnen. die wil is er alleen niet omdat die weer geld verdienen aan die stroom. Oftewel de markt is ziek omdat de hebzucht voor de transitie gaat. daar moet dus wat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Ik zit beetje in dubio en wil dit graag in de kroeg bespreken.

Ik wek 1000kwh meer op dan ik verbruik. Teruglevergoeding doet er dus toe, tarief niet...totdat salderen wordt afgeschaft.
Op dit moment zit ik voor stroom bij Engie, variabel tarief. Hierbij zit een koppeling tussen levertarief en terugleververgoeding. Op dit moment iets van 22 cent tlv. Mooi zou je zeggen. Maar voor hoe lang gaat dat zo door?

Anticiperend op een mogeljke verlaging van de tlv per 1 okt (die dan voor 1 sep aangekondigd moest worden), heb ik 10 dagen terug een contract afgesloten bij Oxxio. 3 jarig, tlv van 9 cent, salderen per jaar en afnametarieven van 37/42 cent (incl belastingen e.d.).

Wat is wijsheid?
De onzekerheden die ik zie:
- engie kan koppeling tvl=levertarief loslaten / contract beeindigen / vandebron grappen gaan doen
- tlv kan komende jaren dik inzakken naar minder dan 9 cent
- andere alternatieven kunnen nasty trucjes gaan doen als salderen per kwartaal e.d.
- als salderen langer blijft dan is 3 jaar looptijd niet een issue. Als salderen wel minder wordt per 2025 dan ga ik voor een deel van de afname 37/42 cent betalen, terwijl dan misschien tarieven veel lager zijn :(

opties die ik zie:
- engie aanhouden, oxxio annuleren en we zien wel. So long so good...
- oxxio 3 jaar vastleggen. Ik gok dan dat salderen langer blijft of iig dat tarieven in de markt stijgen. Ik heb geen last van nasty trucjes die de energiemaatschappijen nog bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03:30

_serial_

and there was silence

_serial_ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:57:

De prijzen zouden mijn idee op dit moment best kunnen door dalen naar rond de 1,25
2 weken geleden schreef ik bovenstaande post. Inmiddels kun je bij bv. Vattenval een jaarcontract pakken waar de gasprijs op 1,25 zit.

Zover zat ik er dus niet naast.

somewhere there was silence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
marteltor schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:51:
Ik zit beetje in dubio en wil dit graag in de kroeg bespreken.

Ik wek 1000kwh meer op dan ik verbruik. Teruglevergoeding doet er dus toe, tarief niet...totdat salderen wordt afgeschaft.
Op dit moment zit ik voor stroom bij Engie, variabel tarief. Hierbij zit een koppeling tussen levertarief en terugleververgoeding. Op dit moment iets van 22 cent tlv. Mooi zou je zeggen. Maar voor hoe lang gaat dat zo door?

Anticiperend op een mogeljke verlaging van de tlv per 1 okt (die dan voor 1 sep aangekondigd moest worden), heb ik 10 dagen terug een contract afgesloten bij Oxxio. 3 jarig, tlv van 9 cent, salderen per jaar en afnametarieven van 37/42 cent (incl belastingen e.d.).

Wat is wijsheid?
De onzekerheden die ik zie:
- engie kan koppeling tvl=levertarief loslaten / contract beeindigen / vandebron grappen gaan doen
- tlv kan komende jaren dik inzakken naar minder dan 9 cent
- andere alternatieven kunnen nasty trucjes gaan doen als salderen per kwartaal e.d.
- als salderen langer blijft dan is 3 jaar looptijd niet een issue. Als salderen wel minder wordt per 2025 dan ga ik voor een deel van de afname 37/42 cent betalen, terwijl dan misschien tarieven veel lager zijn :(

opties die ik zie:
- engie aanhouden, oxxio annuleren en we zien wel. So long so good...
- oxxio 3 jaar vastleggen. Ik gok dan dat salderen langer blijft of iig dat tarieven in de markt stijgen. Ik heb geen last van nasty trucjes die de energiemaatschappijen nog bedenken.
Waarschijnlijk wordt salderen geleidelijk afgeschaft. Die 1000kWh overcapaciteit kun je dus 'gebruiken' om de eerste procentuele afschaffing op te vangen.

Ik heb Oxxio zelf net 3 jaar vast gelegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Dean Martin op 03-09-2023 07:48 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Dean Martin schreef op zondag 3 september 2023 @ 07:20:
[...]

Waarschijnlijk wordt salderen geleidelijk afgeschaft. Die 1000kWh overcapaciteit kun je dus 'gebruiken' om de eerste procentuele afschaffing op te vangen.

Ik heb Oxxio zelf net 3 jaar vast gelegd.
Ik heb begrepen dat onze betrouwbare overheid het heeft aangepast. Dus dat je niet 64% van je invoeding mag salderen maar 64% van je verbruik.

Natuurlijk levert die 1000kwh wel 90 euro op, wat de pijn enigszins verlicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
marteltor schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:04:
[...]

Ik heb begrepen dat onze betrouwbare overheid het heeft aangepast. Dus dat je niet 64% van je invoeding mag salderen maar 64% van je verbruik.

Onze betrouwbare overheid heeft niks aangepast :). Eerst verkiezingen, dan formatie, dan wet opstellen wat door tweede en eerste kamer moet worden aangenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
[...]

Houden we er ook wel rekening mee dat het gaat om verbruik en productie op de meter van de netbeheerder?
Daar is dus niet bij inbegrepen het verbruik die je compenseerde op moment van productie.

De grootste winst gaat straks zitten als de saldering weggaat om de verbruiksteller op je meter op "nul" te houden. Worden de ESS ook gelijk een stuk interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
We Are Borg schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:09:
[...]

Onze betrouwbare overheid heeft niks aangepast :). Eerst verkiezingen, dan formatie, dan wet opstellen wat door tweede en eerste kamer moet worden aangenomen
Is het onderwerp al controversieel verklaard dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Simpel360 schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:49:
[...]

Houden we er ook wel rekening mee dat het gaat om verbruik en productie op de meter van de netbeheerder?
Daar is dus niet bij inbegrepen het verbruik die je compenseerde op moment van productie.

De grootste winst gaat straks zitten als de saldering weggaat om de verbruiksteller op je meter op "nul" te houden. Worden de ESS ook gelijk een stuk interessanter.
dat is me duidelijk :) ik ben al begonnen met meer eigen opwek aan te spreken, bijv door uitgestelde start van wasmachine en vaatwasser te gebruiken. Maar eigenlijk is dat financieel niet interessant voor me aangezien een een piek/dal-tarief heb.

Met een slimme meter en een P1 meter zijn dit soort dingen een stuk beter te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door marteltor op 03-09-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
marteltor schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:59:
[...]
dat is me duidelijk :) ik ben al begonnen met meer eigen opwek aan te spreken, bijv door uitgestelde start van wasmachine en vaatwasser te gebruiken. Maar eigenlijk is dat financieel niet interessant voor me aangezien een een piek/dal-tarief heb.

Met een slimme meter en een P1 meter zijn dit soort dingen een stuk beter te doen.
"We" is ook meer bedoeld voor alle lezers/posters.
En het geheel van mijn relaas als aanvulling op jouw post. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
[...]

Als je ziet welke partijen tegen stemde op het wetsvoorstel in februari, is de kans zeker aanwezig dat (een aantal van)deze partijen de komende verkiezingen in de coalitie plaatsnemen.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
marteltor schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:50:
[...]

Is het onderwerp al controversieel verklaard dan?
Nee maar dat hoeft ook niet. Geen meerderheid in de eerste kamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Gevolg zal dan zijn dat energiemaatschappijen zich gedwongen voelen trucjes als Vandebron uit te halen. Met meer zonnepanelen capaciteit zal de prijs komende jaren vaker negatief zijn gedurende de middag in de lente en zomer. Terwijl dat de momenten zijn dat de panelen veel opwekken. No way dat de vergoedingen dan boven 10 cent kunnen blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 03-05 17:19

Zenix

BOE!

marteltor schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:56:
Gevolg zal dan zijn dat energiemaatschappijen zich gedwongen voelen trucjes als Vandebron uit te halen. Met meer zonnepanelen capaciteit zal de prijs komende jaren vaker negatief zijn gedurende de middag in de lente en zomer. Terwijl dat de momenten zijn dat de panelen veel opwekken. No way dat de vergoedingen dan boven 10 cent kunnen blijven.
Als de TLV onder de 7cent komt, dan is het aantrekkelijk voor mij om alles elektrische met COP1 te gaan verwarmen (zolang salderen nog actief is) Ik heb 5000kWh overschot. Ik heb genoeg aan twee 2kW elektrische radiators een paar uur per dag en 50L COP1 elektrische boiler. Mijn gasverbruik is 400m3, 1m3 = 10kWh dus kan mijn volledig gasverbruik vervangen. Waarschijnlijk lukt het me niet om het overschot op te maken, dus om nog wat extra verdienen ook nog de computer laten minen in de winter, verdien ik ook nog wat geld en nog wat meer warmte. Vervolgens ga ik maximaal terugleveren in de zomer en verbruik ik amper want, dus dan verbruik ik voornamelijk dure energie en niet duurzame energie in de winter, wat de maatschappij ook meer geld gaat kosten.

Ik wil dat niet doen, maar als energiemaatschappijen de bal bij de consument leggen, dan kunnen ze die ook terug verwachten. Om het helemaal erg te maken zou ik ook nog kunnen sturen op basis van dynamisch tarief (zonder dynamisch contract), als de prijzen hoog zijn, dan extra verbruiken.

Mooiste is dan om een modelcontract af te nemen bij Vandebron, want daar mogen ze die heffing niet op toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:11
Ik ben even opnieuw gaan kijken op Pricewise.

Tot mijn verbazing kwam ik nu op nog voordeliger tarieven uit bij Vattenfall. Ik zit nog in mijn bedenktijd van 14-dagen. Ik heb daarom Vattenfall maar een e-mail gestuurd, met de mededeling of ze mijn toekomstige contract kunnen aanpassen naar de nieuwe tarieven. Ik heb medegedeeld anders moet ik gebruik maken van mijn bedenktijd, om opnieuw af te sluiten. Ik heb voor Vattenfall ook een screenshot gestuurd, zodat ze weten waar het om gaat.

Huidige dat ik afsloot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUbKEOUXIjLnzPrmToTLQmU5Ivg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMs7j7RgHW55SqP5CDsY3lF8.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvA6puTblBN_2N_wEX0aFMeIiik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcjoYZGOcExkTgahnDdNLQw0.jpg?f=fotoalbum_large

Ook weer met de cashback

Update: Ik kom op een verschil uit van €9,72 op jaarbasis. Ik maak mij daar niet druk om maar als het nog kan worden aangepast zou mooi meegenomen zijn, nog lagere tarieven. Ik zit nog steeds in mijn bedenktijd tot zaterdag

Heeft iemand ervaring en doen ze daar makkelijk om in de bedenktijd, het aanpassen. Ze willen géén nieuwe klant verliezen?

[ Voor 16% gewijzigd door Van der Berg op 03-09-2023 14:18 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Van der Berg schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:00:
Ik ben even opnieuw gaan kijken op Pricewise.

Tot mijn verbazing kwam ik nu op nog voordeliger tarieven uit bij Vattenfall. Ik zit nog in mijn bedenktijd van 14-dagen. Ik heb daarom Vattenfall maar een e-mail gestuurd, met de mededeling of ze mijn toekomstige contract kunnen aanpassen naar de nieuwe tarieven. Ik heb medegedeeld anders moet ik gebruik maken van mijn bedenktijd, om opnieuw af te sluiten. Ik heb voor Vattenfall ook een screenshot gestuurd, zodat ze weten waar het om gaat.

Huidige dat ik afsloot:
[Afbeelding]

Vandaag:
[Afbeelding]

Ook weer met de cashback

Update: Ik kom op een verschil uit van €9,72 op jaarbasis. Ik maak mij daar niet druk om maar als het nog kan worden aangepast zou mooi meegenomen zijn, nog lagere tarieven. Ik zit nog steeds in mijn bedenktijd tot zaterdag

Heeft iemand ervaring en doen ze daar makkelijk om in de bedenktijd, het aanpassen. Ze willen géén nieuwe klant verliezen?
Ze gaan hem echt niet aanpassen, beste manier is gebruiken van je bedenktijd en het nieuwe contract afsluiten. Dat is wat velen doen van wat ik gelezen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
Dean Martin schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:13:
Als je ziet welke partijen tegen stemde op het wetsvoorstel in februari, is de kans zeker aanwezig dat (een aantal van)deze partijen de komende verkiezingen in de coalitie plaatsnemen.
Het is al door de 2de kamer en er is nog helemaal niet gestemd in de eerste kamer

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 03-09-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
jobr schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:37:
[...]

Het is al door de 2de kamer en er is nog helemaal niet gestemd in de eerste kamer
Ik zeg dan ook niks anders.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:41
Romius schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:51:
[...]

Bij mij stond de slimme meter (paar jaar terug :p ) bij aflevering in een soort daltarief-only stand. Duurde 2 dagen of zo, daarna was alles administratief geregeld en schakelde het ding gewoon tussen piek en dal, zoals het hoort. Misschien bij jou ook. Netjes dat ze het ding afleveren in dal-only (en niet piek-only), maar voor teruglevering een beetje ongunstig.

Zie ook de vraag hier

[ Voor 13% gewijzigd door DigiK-oz op 03-09-2023 20:30 ]

Whatever

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Van der Berg
Anoniem: 1420638 schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:31:
[...]

Ze gaan hem echt niet aanpassen, beste manier is gebruiken van je bedenktijd en het nieuwe contract afsluiten. Dat is wat velen doen van wat ik gelezen hebt.
Ik heb telefonisch kostenloos geannuleerd bij Vattenfall. De medewerker ging kijken of ik via hun rechtstreeks kon afsluiten maar de tarieven waren nog iets hoger dan via Pricewise:

De medewerker van Vattenfall vertelde dat ik via Vattenfall zelf rechtstreeks bij hun geen cashback krijg.

Overstap:
1 jaar vaste contract. Ik heb aangevraagd per 1 oktober om te beginnen bij Vattenfall. Met €105 cashback via Pricewise.

Oude contract Vattenfall nog in mijn bedenktijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUbKEOUXIjLnzPrmToTLQmU5Ivg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMs7j7RgHW55SqP5CDsY3lF8.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe contract: vandaag aangevraagd voor 1 oktober 2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRCfOvT5I_-uWNLew74FLQl3SYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPN8cLGAM6dvMgli0u2xGgzh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lyZva3aQmdY6AmrplBZZ3Pmbc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkXoATAgI81f2Yjs3qbGIyYR.jpg?f=fotoalbum_large

Bij Budget Energie 1 jaar vast zonder korting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvh99UOoYVwUpax41LaXY9v3MNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qCVbXbhmxnnHxfpaPdgSlr7.jpg?f=fotoalbum_large

Met de overstap naar Vattenfall bespaar ik €135,48! Op jaarbasis. Ik ben blij.

Het blijft uiteraard een gokje. Ik ben benieuwd wat er met de tarieven gaat gebeuren, vooral na 1 januari 2024. Ik zit met mijn nieuwe contract onder het prijsplafond!

Update: Mijn nieuwe contract van vandaag is binnen. Ik heb vanaf vandaag opnieuw 14-dagen bedenktijd. E-mail met eerste annulering is binnen. In het nieuwe contract staat de cashback vermeld van €105

Ik ben tot 30 september bij Budget Energie. Bij Budget Energie wordt deze maand mijn jaarlijkse jaarnota opgemaakt

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 04-09-2023 12:33 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reflector
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:42
Anoniem: 1420638 schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:31:
[...]

Klopt. Ik heb zelf geannuleerd en gelijk opnieuw weer afgesloten.
Werd zojuist wel gebeld (door Vattenfall) of het klopte. Want ze had ze al beide bijna geannuleerd. Toch netjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:43

Metalfreak

Hoije woh!

Proton_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:11:
@IvoB2 in NL is laagtarief vanaf 21:00 of 23:00 tot 07:00 en in het weekend.
Dat ligt aan je provincie, in Limburg en Noord-Brabant begint het laagtarief al om 21:00 :)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Metalfreak schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:40:
[...]

Dat ligt aan je provincie, in Limburg en Noord-Brabant begint het laagtarief al om 21:00 :)
In delen van Zuid-Holland gek genoeg ook: https://www.pricewise.nl/...n/#uitzonderingsgemeenten.

[ Voor 3% gewijzigd door TexMex op 04-09-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Volgende jaar ga ik weer opnieuw vergelijken via de vergelijker en kijken wat het beste voor me is. Voordat ik opnieuw had aangevraagd keek ik in mijn persoonlijke pagina op Budget Energie en ongewijzigd zonder korting en geen cashback.

Ik wacht met spanning af op mijn jaarnota

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 04-09-2023 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Van der Berg schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:01:
Volgende jaar ga ik weer opnieuw vergelijken via de vergelijker en kijken wat het beste voor me is. Voordat ik opnieuw had aangevraagd keek ik in mijn persoonlijke pagina op Budget Energie en ongewijzigd zonder korting en geen cashback.

Ik wacht met spanning af op mijn jaarnota
Je jaarnota zal wel niet heel spannend worden lijkt me? Je verbruikt echt bizar weinig aan je maandtarief te zien (of heb je veel zonnepanelen?). +- 40 tot 50% van je rekening bestaat uit vaste leveringskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
stin00 schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:18:
[...]

Je jaarnota zal wel niet heel spannend worden lijkt me? Je verbruikt echt bizar weinig aan je maandtarief te zien (of heb je veel zonnepanelen?). +- 40 tot 50% van je rekening bestaat uit vaste leveringskosten.
Ik heb hier geen zonnepanelen en mijn verbruik is op basis van tweepersoonshuishouden.

Ik vraag me steeds af, wat als ik wel zonnepanelen had gehad, mijn verbruik zou nog minder op worden

[ Voor 11% gewijzigd door Van der Berg op 04-09-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Van der Berg schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:34:
[...]
Ik heb hier geen zonnepanelen en mijn verbruik is op basis van tweepersoonshuishouden.

Ik vraag me steeds af, wat als ik wel zonnepanelen had gehad, mijn verbruik zou nog minder op worden
Je zit nu op 32 euro per maand met 2 personen, dat is echt bizar laag. Dat betekent eigenlijk dat je nooit stookt en zelden thuis bent denk ik :+ De terugverdientijd van zonnepanelen is dan extreem lang, lijkt me niet interessant met zo weinig energievraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-05 19:56
Van der Berg schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:34:
[...]

900 kWh stroom en 100m3 gas per jaar is praktisch onmogelijk.
Tenzij je hier niet woont en/of dit je vakantiehuis is :)
Is die 100m3 gas voor koken? En gebruik je daarnaast ook nog GJs voor stadswarmte?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
stin00 schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:14:
Je zit nu op 32 euro per maand met 2 personen, dat is echt bizar laag. Dat betekent eigenlijk dat je nooit stookt en zelden thuis bent denk ik :+ De terugverdientijd van zonnepanelen is dan extreem lang, lijkt me niet interessant met zo weinig energievraag.
Hij/zij heeft ook al meermaals aangegeven in de winter niet te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Van der Berg je kunt sowieso zorgen dat je de teruggave energiebelasting gestort krijgt :)
Bij een nulverbruik (~salderen) betaal je niet niks maar krijg je geld toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
GarBaGe schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:21:
[...]

900 kWh stroom en 100m3 gas per jaar is praktisch onmogelijk.
Tenzij je hier niet woont en/of dit je vakantiehuis is :)
Is die 100m3 gas voor koken? En gebruik je daarnaast ook nog GJs voor stadswarmte?
Dit is onze vaste woonadres en geen vakantiehuisje. Dit is onze enige woning.

Wij zijn enorm zuinig met het verbruik. Bij niet gebruik zetten wij met 1 druk op de knop alles uit via de stekkerdoos. Wij stoken ook nooit zelfs in de winter niet. Wij wonen in een 2 kamerwoning appartement oppervlakte 65m2 bouwjaar 2010.

Wij hebben overal 6W LED lampen behalve in de woonkamer daar gebruiken wij een 13W Philips LED CorePro lamp 2000-lumen. Op 2 nachtkastjes 4W LED van de IKEA

Verder douch ik (sinds de hoge gasprijzen & besparen op gas) door de weeks via een emmer. 1 emmer is voldoende voor 1 wasbeurt en warm water via de elektrische waterkoker. Alleen in het weekend doch ik via de kraan.

Mijn vrouw doucht wel gewoon via de kraan maar normaal en kort. Tijdens het douchen zetten wij steeds de kraan uit om verspilling te voorkomen gas en water.

De termostaat in huis staat op 5-graden zodat hij niet gaat stoken. Onze CV-ketel staat op Eco-stand.

Koken doet mijn vrouw door de weeks voor haar zelf iets kleins. Ik krijg van mijn werkgever een maaltijdvergoeding op werk van netto €10 op elk gewerkte werkdag, waardoor ik vrijwrl niet meer kook.

Als wij vrij zijn gaan we vaak o.a. ontbijten bij de IKEA of Makro, Jumbo en we eten altijd buiten huis.

Wij hebben geen stadswarmte in huis (geen stadsverwarming)

Wij gaan minimaal 2 keer per jaar op reis voor 2 weken April en nu 3 weken buitenland. Weekends gaan we ook meestal op stap in Nederland, België of Duitsland.

We hebben sinds 17 mei een nieuwe koelvriescombinatie gekocht van Bosch KGN39AIAT Serie No Frost en deze verbruikt maar 104kWh per jaar netto inhoud 363L. Ons oude koel-vriescombinatie van Liebherr label A++ 197kWh per jaar netto inhoud 253L ging kapot. Dat is weer een besparing van 93kWh per jaar. Onze koel-vriescombinatie heeft zijn eigen stekker achter de koel-vriescombinatie en deze staat het hele jaar aan.

Mijn vrouw werkt overdag fulltime en ik vanaf 15:30 tot 00:30 fulltime.

Als wij met vakantie of niet thuis zijn, staat alles uit met 1 druk op de schakelaar van de stekkerdoos. Alleen de koel-vriescombinatie staat het hele jaar aan.

Afgelopen vrijdag en deze maand mijn jaarnota:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-1lukiyvr6IHQLfWLCfbrcZBig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyZZ7ycJl4s080HhFzzqwFky.jpg?f=fotoalbum_large

De wasmachine zetten wij meestal in het weekend aan en op Eco-stand katoen 30-graden. Wij hebben 2-in-1 van Bosch wassen en droger. Maar de droger gebruiken wij niet meer, pas wanneer het echt niet anders kan. Wij hangen alles op.

Vaatwasser als wij die al gebruiken doen wij op 50-graden ECO-STAND van Bosch A+. Vaatwasser gebruiken wij ook heel zelden. Mijn vrouw wast af en doet ook steeds de kraan uit. Vaatwasser zetten wij na 23:00 of in het weekend aan als we deze gebruiken.

Ik heb een computer waar ik meestal 1 tot 2 uur op gamen en niet dagelijks. Verder een FULL-HD OLED televisie 55-inch. Wij hebben een 9 jaar oude Miele S5 Power 2200watt stofzuiger en staat standaard op 2200watt (stofzuigen doen wij ook niet dagelijks) Ons gasfornuis is een Siemens met oven Label A

[ Voor 31% gewijzigd door Van der Berg op 04-09-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156329

Zenix schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:15:
[...]

Als de TLV onder de 7cent komt, dan is het aantrekkelijk voor mij om alles elektrische met COP1 te gaan verwarmen (zolang salderen nog actief is) Ik heb 5000kWh overschot. Ik heb genoeg aan twee 2kW elektrische radiators een paar uur per dag en 50L COP1 elektrische boiler. Mijn gasverbruik is 400m3, 1m3 = 10kWh dus kan mijn volledig gasverbruik vervangen. Waarschijnlijk lukt het me niet om het overschot op te maken, dus om nog wat extra verdienen ook nog de computer laten minen in de winter, verdien ik ook nog wat geld en nog wat meer warmte. Vervolgens ga ik maximaal terugleveren in de zomer en verbruik ik amper want, dus dan verbruik ik voornamelijk dure energie en niet duurzame energie in de winter, wat de maatschappij ook meer geld gaat kosten.

Ik wil dat niet doen, maar als energiemaatschappijen de bal bij de consument leggen, dan kunnen ze die ook terug verwachten. Om het helemaal erg te maken zou ik ook nog kunnen sturen op basis van dynamisch tarief (zonder dynamisch contract), als de prijzen hoog zijn, dan extra verbruiken.

Mooiste is dan om een modelcontract af te nemen bij Vandebron, want daar mogen ze die heffing niet op toepassen.
Ik hou het lekker in het midden hiervan, ben overgestapt boven op infrarood panelen waarmee ik ‘s nachts gericht slaapkamer verwarm (in jaren 70’s huis met nog wat todo’s op isolatie gebied) met een infrarood paneel. Is COP1 máár omdat ik maar één ruimte verwarm alsnog efficiënter ipv complete huis warm te stoken 24/7.

Daarnaast probeer ik puur uit milieu overweging mijn verbruik zover mogelijk af te stemmen op de Zonneplan Twitter weekplanning en op dagbasis met dynamische tarieven. Ik verdom het om mijn kWh’s van PV voor habbekrats van paar cent weg te geven maar zo kan ik toch nog zolang saldering duurt mijn kWh’s gericht inzetten ‘s winters én zonder al teveel moeite hele jaar te sturen op daluren bijdragen met slim verbruik, en daarna als starter zijnde heb ik tegen die tijd hopelijk meer budget opgebouwd voor verduurzaming.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 156329 op 04-09-2023 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 03-05 17:19

Zenix

BOE!

Anoniem: 156329 schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:14:
[...]

Ik hou het lekker in het midden hiervan, ben overgestapt boven op infrarood panelen waarmee ik ‘s nachts gericht slaapkamer verwarm (in jaren 70’s huis met nog wat todo’s op isolatie gebied) met een infrarood paneel. Is COP1 máár omdat ik maar één ruimte verwarm alsnog efficiënter ipv complete huis warm te stoken 24/7.

Daarnaast probeer ik puur uit milieu overweging mijn verbruik zover mogelijk af te stemmen op de Zonneplan Twitter weekplanning en op dagbasis met dynamische tarieven. Ik verdom het om mijn kWh’s van PV voor habbekrats van paar cent weg te geven maar zo kan ik toch nog zolang saldering duurt mijn kWh’s gericht inzetten ‘s winters én zonder al teveel moeite hele jaar te sturen op daluren bijdragen met slim verbruik, en daarna als starter zijnde heb ik tegen die tijd holle meer budget opgebouwd voor verduurzaming.
Infrarood is prima op op die manier te gebruiken inderdaad. Ik verwarm de slaapkamers en douche niet, want het is al warm genoeg (nieuwbouw 2020) Voor mij zijn twee elektrische kachels van 2kW de kosten ook niet.

Mocht het salderen afgelopen zijn en het nog steeds waardeloos zijn. Dan ga ik de boiler verwarmen, airco aandoen en een paar uur minen per dag, op basis van de teruglevering. Mijn airco zit mooi in HA, dus kan hem ook extra laten koelen bij hoge teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:48
Van der Berg schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:59:
[...]

Ik heb telefonisch kostenloos geannuleerd bij Vattenfall. De medewerker ging kijken of ik via hun rechtstreeks kon afsluiten maar de tarieven waren nog iets hoger dan via Pricewise:

De medewerker van Vattenfall vertelde dat ik via Vattenfall zelf rechtstreeks bij hun geen cashback krijg.

Overstap:
1 jaar vaste contract. Ik heb aangevraagd per 1 oktober om te beginnen bij Vattenfall. Met €105 cashback via Pricewise.

Oude contract Vattenfall nog in mijn bedenktijd:
[Afbeelding]

Nieuwe contract: vandaag aangevraagd voor 1 oktober 2023
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij Budget Energie 1 jaar vast zonder korting:
[Afbeelding]

Met de overstap naar Vattenfall bespaar ik €135,48! Op jaarbasis. Ik ben blij.

Het blijft uiteraard een gokje. Ik ben benieuwd wat er met de tarieven gaat gebeuren, vooral na 1 januari 2024. Ik zit met mijn nieuwe contract onder het prijsplafond!

Update: Mijn nieuwe contract van vandaag is binnen. Ik heb vanaf vandaag opnieuw 14-dagen bedenktijd. E-mail met eerste annulering is binnen. In het nieuwe contract staat de cashback vermeld van €105

Ik ben tot 30 september bij Budget Energie. Bij Budget Energie wordt deze maand mijn jaarlijkse jaarnota opgemaakt
omdat ik het hier niet expliciet in zie staan. Weet je onder welk capaciteitstarief Gas je valt? Omdat je ruim minder dan 500m3 gebruikt kan je naar het laagste tarief. Maar veel aanbieders rekenen gewoon het standaardtarief als je er niet expliciet om vraagt. Dr is hier ook apart een topic over.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-05 19:56
Wow. Indrukwekkend, echt waar.
Als je zo weinig gas verbruikt, zou ik gaan afsluiten en hiervoor een alternatief zoeken.
Vastrecht gas scheelt nog best wat

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:44
Vandaag heb ik bij vattenfall mijn jaar contract opnieuw afgesloten (vrijdag vergeten akkoord te geven). Gasprijs is 1.31, gekke nu is dat als ik niet inlog op de site en een ander adres invul (buren) kan ik een gasprijs krijgen van 1.26.. weet iemand hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2qrin0Dgs6peEGFvAXlEA919zU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xxUbJTR9yFurxH9uw8ugl0z7.png?f=user_large

Tegenstijdig hoor, zo'n grafiek. Minder in de min in augustus en toch minder energie gebruikt :F
Maarja tegelijk hangt dat weer van de opbrengst van de panelen af.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-05 13:54
GarBaGe schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:34:
[...]

Wow. Indrukwekkend, echt waar.
Als je zo weinig gas verbruikt, zou ik gaan afsluiten en hiervoor een alternatief zoeken.
Vastrecht gas scheelt nog best wat
Respect als je zo kan leven, sowieso geen kinderen scheelt enorm,maar dit is wel echt extreem :D

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beefhead
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-04 20:21
REDN4S schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:53:
Vandaag heb ik bij vattenfall mijn jaar contract opnieuw afgesloten (vrijdag vergeten akkoord te geven). Gasprijs is 1.31, gekke nu is dat als ik niet inlog op de site en een ander adres invul (buren) kan ik een gasprijs krijgen van 1.26.. weet iemand hoe dit kan?
Dat had ik dus ook. Ik heb gebeld met de klantenservice en ze vertelden me dat vaste klanten en klanten met een variabel contract een "blijven loont" korting hebben. Ik heb het model contract en dus geen "blijven loont". Ik heb telefonisch het lagere tarief voor nieuwe klanten gekregen.

Ik wilde het alleen pas per 1 november laten ingaan, wat blijkbaar niet mogelijk was. Enige optie was per 1 oktober.

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:44
Beefhead schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:41:
[...]

Dat had ik dus ook. Ik heb gebeld met de klantenservice en ze vertelden me dat vaste klanten en klanten met een variabel contract een "blijven loont" korting hebben. Ik heb het model contract en dus geen "blijven loont". Ik heb telefonisch het lagere tarief voor nieuwe klanten gekregen.

Ik wilde het alleen pas per 1 november laten ingaan, wat blijkbaar niet mogelijk was. Enige optie was per 1 oktober.
Bijzondere gang van zaken aangezien ik met de 25% blijven loont korting 0.31 cent betaal voor stroom en als nieuwe klant zou ik op 0.33 cent zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-04 16:25
Hallo,

Ik zit in een tweestrijd en ben erg benieuwd naar jullie meningen.
Momenteel zit ik variabel met mijn stroom bij vattenfall. Op moment van schrijven heb ik reeds 1000 kw over welke natuurlijk nog oploopt tot mijn eind afrekening 1 december. Ik verwarm thuis met een airco en reken nu maandelijks niks af voor stroom. Echter door de ontwikkelingen van de stroom prijs icm het afschaffen/teruglopen van het salderen en en opschorten van langdurige contracten bij energieleveranciers vraag ik mij af of ik niet beter nu een 3 jarig contract voor stroom kan vast zetten bij VF. 0.38 per kw voor 3 jaar. Deze pakken of variabel blijven doorboteren en kijken wat de markt doet? Ben benieuwd naar jullie inzichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

bjornty schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:56:
Hallo,

Momenteel zit ik variabel met mijn stroom bij vattenfall. Op moment van schrijven heb ik reeds 1000 kw over welke natuurlijk nog oploopt tot mijn eind afrekening 1 december. Ik verwarm thuis met een airco en reken nu maandelijks niks af voor stroom. Echter door de ontwikkelingen van de stroom prijs icm het afschaffen/teruglopen van het salderen en en opschorten van langdurige contracten bij energieleveranciers vraag ik mij af of ik niet beter nu een 3 jarig contract voor stroom kan vast zetten bij VF. 0.38 per kw voor 3 jaar. Deze pakken of variabel blijven doorboteren en kijken wat de markt doet? Ben benieuwd naar jullie inzichten
Vraag is al reeds meerdere keren gesteld, niemand weet wat er gaat gebeuren. Het kan stijgen of dalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
Anoniem: 1420638 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:30:
[...]

Vraag is al reeds meerdere keren gesteld, niemand weet wat er gaat gebeuren. Het kan stijgen of dalen..
Ik vraag om jullie meningen en volgens mij niet op wat jij nu antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:53

IkWilbert

Het is mij!

Hallo,

Heb geen glazenbol helaas... het kan stijgen, het kan dalen.
Doe waar jij je goed bij voelt.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Hallo,

Wat heb je te verliezen als je het 3 jarig contract pakt? Waarschijnlijk niet veel. Je zult een lagere TLV krijgen, maar je weet wel dat je die in ieder geval 3 jaar hebt. Je krijgt 3 jaar lang niet te maken met een vdB boeteregeling. Mochten de tarieven weer zakken en de saldering wordt afgebouwd, zit je w.s. iets minder gunstig met een vast contract. Maar dat is nog uiterst onzeker.

Je kunt volgende week nog even afwachten als de 1e kamer weer bij elkaar is geweest en wellicht iets zeggen over de afbouw saldering.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
Jojan265 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:57:
[...]

Wat heb je te verliezen als je het 3 jarig contract pakt? Waarschijnlijk niet veel. Je zult een lagere TLV krijgen, maar je weet wel dat je die in ieder geval 3 jaar hebt. Je krijgt 3 jaar lang niet te maken met een vdB boeteregeling. Mochten de tarieven weer zakken en de saldering wordt afgebouwd, zit je w.s. iets minder gunstig met een vast contract. Maar dat is nog uiterst onzeker.

Je kunt volgende week nog even afwachten als de 1e kamer weer bij elkaar is geweest en wellicht iets zeggen over de afbouw saldering.
Bedankt voor je reactie. Misschien wel een goede om dat even af te wachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:43

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

En dit zat er natuurlijk al weer aan te komen ook: https://www.rtlnieuws.nl/...or-bezitters-zonnepanelen

Geen 3 jarige contracten meer bij Essent/Eneco voor PV bezitter. jammer weer hoor..

[ Voor 15% gewijzigd door superduper op 05-09-2023 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
bjornty schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:50:
[...]

Ik vraag om jullie meningen en volgens mij niet op wat jij nu antwoord.
Heel misschien zou je, als je tijd hebt natuurlijk, ff een paar pagina’s terug kunnen gaan om te kijken waar het de laatste dagen over is gegaan.
Maar alleen als je tijd over hebt natuurlijk :Y

Mijn mening: Ik denk dat je een paar pagina’s terug moet lezen voordat er straks weer hetzelfde verhaal staat d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:32

Audione0

Strijdt der titanen

superduper schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:25:
En dit zat er natuurlijk al weer aan te komen ook: https://www.rtlnieuws.nl/...or-bezitters-zonnepanelen

Geen 3 jarige contracten meer bij Essent/Eneco voor PV bezitter. jammer weer hoor..
#Voor niets gaat de zon op# is niet meer aan de orde....

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:46
Van der Berg schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:32:
[...]

Dit is onze vaste woonadres en geen vakantiehuisje. Dit is onze enige woning.

Wij zijn enorm zuinig met het verbruik. Bij niet gebruik zetten wij met 1 druk op de knop alles uit via de stekkerdoos. Wij stoken ook nooit zelfs in de winter niet. Wij wonen in een 2 kamerwoning appartement oppervlakte 65m2 bouwjaar 2010.

Wij hebben overal 6W LED lampen behalve in de woonkamer daar gebruiken wij een 13W Philips LED CorePro lamp 2000-lumen. Op 2 nachtkastjes 4W LED van de IKEA

Verder douch ik (sinds de hoge gasprijzen & besparen op gas) door de weeks via een emmer. 1 emmer is voldoende voor 1 wasbeurt en warm water via de elektrische waterkoker. Alleen in het weekend doch ik via de kraan.

Mijn vrouw doucht wel gewoon via de kraan maar normaal en kort. Tijdens het douchen zetten wij steeds de kraan uit om verspilling te voorkomen gas en water.

De termostaat in huis staat op 5-graden zodat hij niet gaat stoken. Onze CV-ketel staat op Eco-stand.

Koken doet mijn vrouw door de weeks voor haar zelf iets kleins. Ik krijg van mijn werkgever een maaltijdvergoeding op werk van netto €10 op elk gewerkte werkdag, waardoor ik vrijwrl niet meer kook.

Als wij vrij zijn gaan we vaak o.a. ontbijten bij de IKEA of Makro, Jumbo en we eten altijd buiten huis.

Wij hebben geen stadswarmte in huis (geen stadsverwarming)

Wij gaan minimaal 2 keer per jaar op reis voor 2 weken April en nu 3 weken buitenland. Weekends gaan we ook meestal op stap in Nederland, België of Duitsland.

We hebben sinds 17 mei een nieuwe koelvriescombinatie gekocht van Bosch KGN39AIAT Serie No Frost en deze verbruikt maar 104kWh per jaar netto inhoud 363L. Ons oude koel-vriescombinatie van Liebherr label A++ 197kWh per jaar netto inhoud 253L ging kapot. Dat is weer een besparing van 93kWh per jaar. Onze koel-vriescombinatie heeft zijn eigen stekker achter de koel-vriescombinatie en deze staat het hele jaar aan.

Mijn vrouw werkt overdag fulltime en ik vanaf 15:30 tot 00:30 fulltime.

Als wij met vakantie of niet thuis zijn, staat alles uit met 1 druk op de schakelaar van de stekkerdoos. Alleen de koel-vriescombinatie staat het hele jaar aan.

Afgelopen vrijdag en deze maand mijn jaarnota:
[Afbeelding]

De wasmachine zetten wij meestal in het weekend aan en op Eco-stand katoen 30-graden. Wij hebben 2-in-1 van Bosch wassen en droger. Maar de droger gebruiken wij niet meer, pas wanneer het echt niet anders kan. Wij hangen alles op.

Vaatwasser als wij die al gebruiken doen wij op 50-graden ECO-STAND van Bosch A+. Vaatwasser gebruiken wij ook heel zelden. Mijn vrouw wast af en doet ook steeds de kraan uit. Vaatwasser zetten wij na 23:00 of in het weekend aan als we deze gebruiken.

Ik heb een computer waar ik meestal 1 tot 2 uur op gamen en niet dagelijks. Verder een FULL-HD OLED televisie 55-inch. Wij hebben een 9 jaar oude Miele S5 Power 2200watt stofzuiger en staat standaard op 2200watt (stofzuigen doen wij ook niet dagelijks) Ons gasfornuis is een Siemens met oven Label A
😲 5 graden in de winter... Daar hoef ik niet mee aan te komen hier thuis 😉
Ben naar 2 dingen eigenlijk heel nieuwsgierig... Als je geen antwoord wil geven ook prima hoor, maar hoe lang duurt het voordat de was droog is in de winter en hoe reageert eventuele visite op dit soort temperaturen?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 11:37
Hij woont in een appartement, dus heeft waarschijnlijk andere mensen om zich heen die wel stoken. 2 x bejaarde buren naast/boven je en je hoeft zelf niet meer te stoken ;)

Dat douchen met ene emmer en apart eten klinkt als een vrij ongezellig gebeuren voor die paar euro besparing, maar dat moet iedereen zelf weten.

Zelf verloopt in november mijn 3 jarig vast energiecontract , dus ik ga me inlezen en dit en andere topics.

Ik betaal nu 0,05 per KWh en 0,20 per kuub gas, dus schijnbaar ga ik heel erg schrikken begrijp ik :9
superduper schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:25:

Mja, zie boven dus... Ik wou gewoon de volgende collectieve energieinkoop via Eigen Huis weer meepakken voor 2 of 3 jaar vast, maar dat wordt gecompliceerder dus..

[ Voor 33% gewijzigd door _Anvil_ op 05-09-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
okijokii schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:02:
[...]

Ben naar 2 dingen eigenlijk heel nieuwsgierig... Als je geen antwoord wil geven ook prima hoor, maar hoe lang duurt het voordat de was droog is in de winter en hoe reageert eventuele visite op dit soort temperaturen?
Wij hangen de was op, vrij snel na 1-2 dagen al helemaal droog. Wij gebruiken de wasmachine 2-in-1 se droger niet meer.

De termostaat staat altijd op 5-graden inderdaad, maar lager dan 14-graden hebben wij niet mee gemaakt en zelfs in de winter en in de zomers altijd ver boven de 20/25-graden

Onze woning is nog eens zeer goed geïsoleerd en wij wonen op 4e verdieping van totaal 7 verdiepingen wij wonen precies in het midden met rechts en links onder en boven buren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:32

Audione0

Strijdt der titanen

https://www.rtlnieuws.nl/...or-bezitters-zonnepanelen

Ik vraag me af he, heeft de politiek, en netbeheerders dit al niet allang aan zien komen voordat de zonnepanelen/verduuzaming propaganda werd gestart heel wat jaren geleden? Zij hebben toch zo'n fantastische rekenkamer tot hun beschikking?

Niets is gratis, nu de zon ook niet meer :X

[ Voor 60% gewijzigd door Audione0 op 05-09-2023 16:22 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
_Anvil_ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:08:
Hij woont in een appartement, dus heeft waarschijnlijk andere mensen om zich heen die wel stoken. 2 bejaarden naast/boven je en je hoeft zelf niet meer te stoken ;)

Dat douchen met ene emmer en apart eten klinkt als een vrij ongezellig gebeuren voor die paar euro besparing, maar dat moet iedereen zelf weten.

Zelf verloopt in november mijn 3 jarig vast energiecontract , dus ik ga me inlezen en dit en andere topics.

Ik betaal nu 0,05 per KWh en 0,20 per kuub gas, dus schijnbaar ga ik heel erg schrikken begrijp ik :9
Ik kwam na de bouw oktober 2010 hier wonen, eerste bewoner. Onze woning is jongeren tot 27 jaar voor de appartement. Ik was net 27 toen ik hier kwam en ik heb een vaste contract onbepaalde tijd. Ik ben nu 40. Wij hebben nogs steeds als eerste bewoner uit 2010 de €100 korting per maand. Terwijl nieuwe bewoners in ons appartement €100 per maand meer betalen.

Mijn vrouw trok bij mij in op 11 december 2014.

[ Voor 18% gewijzigd door Van der Berg op 05-09-2023 17:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:46
Van der Berg schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:12:
[...]

Wij hangen de was op, vrij snel na 1-2 dagen al helemaal droog. Wij gebruiken de wasmachine 2-in-1 se droger niet meer.

De termostaat staat altijd op 5-graden inderdaad, maar lager dan 14-graden hebben wij niet mee gemaakt en zelfs en de winter en zomers altijd ver boven de 20/25-graden

Onze woning is nog eens zeer goed geïsoleerd en wij wonen op 4e verdieping van totaal 7 verdiepingen wij wonen precies in het midden met rechts en links onder en boven buren
Knap hoor en geld over voor andere leuke dingen. Bedankt voor je reactie!

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:50
"Want als veel mensen tegelijk zonnestroom leveren aan het net, daalt de stroomprijs. Dat kost dus geld. Die kosten worden nu verdeeld onder alle klanten, ook de klanten die geen zonnepanelen hebben."
Hoe heet zoiets ook alweer? Contradictio in terminis?!
De stroomprijs daalt. Dat kost geld. Ja, voor de energiemaatschappij (energietussenhandelaar). Want ook die lage stroomprijs wordt verdeeld over alle klanten...
En dit: "Als er teveel wordt geleverd, moet er ergens anders weer een centrale uitgezet worden of minder hard draaien."
Dat willen we toch? Want het zijn toch die centrales op fossiele brandstof die dan uit moeten of minder hard draaien?

[ Voor 14% gewijzigd door Truus01 op 05-09-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Van der Berg schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:12:
[...]

De termostaat staat altijd op 5-graden inderdaad, maar lager dan 14-graden hebben wij niet mee gemaakt en zelfs in de winter en in de zomers altijd ver boven de 20/25-graden

Zullen je buren leuk vinden. Die stoken letterlijk voor jou. Zo'n buurvrouw heb ik ook, die gaat gewoon de heel winter op vakantie naar de woestijn waardoor ik in een matig geïsoleerde woning met een 8x4.5 meter muur zit dit gewoon 11-13 graden is en mijn huis af koelt terwijl ik echt fysiek pijn krijg van kou in de winter.

Wat mij betreft was het laatste jaar dan ook de grens en accepteer ik dat dit jaar niet meer! Het is gewoon best asociaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-05 18:10
computerjunky schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:25:
[...]

Zullen je buren leuk vinden. Die stoken letterlijk voor jou. Zo'n buurvrouw heb ik ook, die gaat gewoon de heel winter op vakantie naar de woestijn waardoor ik in een matig geïsoleerde woning met een 8x4.5 meter muur zit dit gewoon 11-13 graden is en mijn huis af koelt terwijl ik echt fysiek pijn krijg van kou in de winter.

Wat mij betreft was het laatste jaar dan ook de grens en accepteer ik dat dit jaar niet meer! Het is gewoon best asociaal.
Kun je hier eigenlijk stappen tegen ondernemen? Ben wel benieuwd welke dat dan kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
Truus01 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:56:
En dit: "Als er teveel wordt geleverd, moet er ergens anders weer een centrale uitgezet worden of minder hard draaien."
Dat willen we toch? Want het zijn toch die centrales op fossiele brandstof die dan uit moeten of minder hard draaien?
Ja en dat is precies het probleem. Die centrales hebben een winstoogmerk en dus willen ze het niet uitzetten en zij bepalen nog eens de prijs ook voor het grootste deel.

En de mensen die nu lekker dynamisch zitten te profiteren hoor je ook ineens niet meer klagen over de goedkope zonnestroom die ze geld op levert zonder enig risico of investering. Die mensen zuiden juist zonnepaneelhouders moeten ondersteunen omdat onze investering hun lage prijs betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
maharens schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:27:
[...]

Kun je hier eigenlijk stappen tegen ondernemen? Ben wel benieuwd welke dat dan kunnen zijn.
In mijn geval wel.
Ze is namelijk immigrant en mag helemaal geen maanden terug naar het land waarvan ze gevlucht is. Nou wil ik ook weer niet zon lul zijn (omdat het haar te zwaar kan raken) maar ga het toch wel via de verhuurder aankaarten als het weer gebeurd zodat ze dan maar minder lang op vakantie gaat en terwijl ze weg is gewoon de CV bijvoorbeeld minimaal op 17.5 graden laat staan.

Ik heb dus wel druk middelen al vind ik het niet leuk om ze te gebruiken maar over de jaren heeft het mij behoorlijk wat geld gekost en nu mijn contract afgelopen is en mijn fysieke problemen erger zijn dit jaar slik ik het gewoon niet meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 22:05
computerjunky schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:32:
[...]

In mijn geval wel.
Ze is namelijk immigrant en mag helemaal geen maanden terug naar het land waarvan ze gevlucht is. Nou wil ik ook weer niet zon lul zijn (omdat het haar te zwaar kan raken) maar ga het toch wel via de verhuurder aankaarten als het weer gebeurd zodat ze dan maar minder lang op vakantie gaat en terwijl ze weg is gewoon de CV bijvoorbeeld minimaal op 17.5 graden laat staan.

Ik heb dus wel druk middelen al vind ik het niet leuk om ze te gebruiken maar over de jaren heeft het mij behoorlijk wat geld gekost en nu mijn contract afgelopen is en mijn fysieke problemen erger zijn dit jaar slik ik het gewoon niet meer.
Tussen de regels door lees ik vooral dat het pijn doet in de portemonnaie. Volgens mij kun je hier vrij weinig mee, anders dan je huis zelf (van binnen uit?) beter te isoleren. Voor het zelfde had je een hoek appartement gehad en was dat stuk buitenmuur, dan had je de kou ook gehad. Volgens mij sta je niet heel sterk. Ik geef je buurvrouw groot gelijk, je gaat toch geen huis verwarmen waar je niet bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:34
Als ik voor 3 jaar vast kies dan betaal ik per maand 3x zoveel als met variabel. Dus of ik vast ga kiezen, ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
gastje01 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:35:
[...]

Tussen de regels door lees ik vooral dat het pijn doet in de portemonnaie. Volgens mij kun je hier vrij weinig mee, anders dan je huis zelf (van binnen uit?) beter te isoleren. Voor het zelfde had je een hoek appartement gehad en was dat stuk buitenmuur, dan had je de kou ook gehad. Volgens mij sta je niet heel sterk. Ik geef je buurvrouw groot gelijk, je gaat toch geen huis verwarmen waar je niet bent?
Nee het is gewoon zeer naar als je op de bank zit of in bed ligt en er een constant kou van de muur op je rug en schouders valt. Stel ik schop in de winter de dekens van me af, dan wordt ik letterlijk wakker met krampen en spierpijn die vervolgens weken kan blijven. De portemonnee is bijzaak.

Overigens staat in mijn huurcontract dat de CV niet lager mag als 15 graden dus dat zal ook wel in haar contract staan.

Daarnaast is er ook nog zoiets als het niet mogen belemmeren van woongenot van anderen. Of dat als punt geaccepteerd word zien we wel maar er gaat dit jaar wat gebeuren als ze weer weg gaat.
Ik heb dit jaar gelukkig wat zonnestroom over en wil dus een motion sensor infrarood paneel aan het plafond hangen zodat ik iig niet in de kou lig maar het is bizar dat het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
[...]

Wij hangen ons was niet buiten op, maar binnen in de slaapkamer. Wij hebben tot 3 IKEA droogrekken

Winter en zomer

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 05-09-2023 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
okijokii schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:02:
[...]

Zelf hang ik ook alles op ook in de winter.
Waar de wasmachine staat heb ik een kleding rek waar ik alles op hang, twee dagen en alles is droog, wassen doe ik 2 a 3x per week ongeveer, gaat prima doe al twee jaar niks anders.
Alleen dekbed en bedkleed als ik die was dan doe ik die met de droger aan maar dat heeft meer te maken dat het in de avond weer droog moet zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
[...]

Voor het eerst dat ik zoiets lees😅 is een buur verantwoordelijk voor jou warmte, denk het niet toch?
Zelf woon ik een hoek van het appartementen complex maar wel nieuwbouw, maar ik kan moeilijk gaan klagen dat het te koud buiten is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
[...]

Ik vraag niet aan mijn buren van "kunnen jullie voor mij stoken" het komt ook door goed geïsoleerd appartement en wij hebben HR++(+) en houden winters de koud ook buiten. Ja en wij wonen precies in het midden in op de 4e verdieping van de 7

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 05-09-2023 18:13 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
computerjunky schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:32:
maar ga het toch wel via de verhuurder aankaarten als het weer gebeurd zodat ze dan maar minder lang op vakantie gaat en terwijl ze weg is gewoon de CV bijvoorbeeld minimaal op 17.5 graden laat staan.
Beetje triest en kinderachtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
desalniettemin schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:36:
Als ik voor 3 jaar vast kies dan betaal ik per maand 3x zoveel als met variabel. Dus of ik vast ga kiezen, ik weet het niet.
Verkeerd gelezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Dean Martin op 05-09-2023 18:53 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
[...]

Dan toch een voorzetwand plaatsen met glaswol erin, je kan moeilijk van je buurvrouw verwachten dat ze de kiet heet stookt terwijl ze niet thuis is.
U zegt zelf dat u een matig geïsoleerd huis hebt, wellicht is daar nog iets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
computerjunky schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:43:
[...]

Overigens staat in mijn huurcontract dat de CV niet lager mag als 15 graden dus dat zal ook wel in haar contract staan.
Wellicht dat je daar iets mee kan.
Maar ze zal de verhuurder toestemming moeten geven om binnen te komen om te komen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
computerjunky schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:43:
[...]

Nee het is gewoon zeer naar als je op de bank zit of in bed ligt en er een constant kou van de muur op je rug en schouders valt. Stel ik schop in de winter de dekens van me af, dan wordt ik letterlijk wakker met krampen en spierpijn die vervolgens weken kan blijven. De portemonnee is bijzaak.

Daarnaast is er ook nog zoiets als het niet mogen belemmeren van woongenot van anderen. Of dat als punt geaccepteerd word zien we wel maar er gaat dit jaar wat gebeuren als ze weer weg gaat.
Ik heb dit jaar gelukkig wat zonnestroom over en wil dus een motion sensor infrarood paneel aan het plafond hangen zodat ik iig niet in de kou lig maar het is bizar dat het nodig is.
Het rare is in de winter hebben wij het niet erg koud binnen ons woning en valt het allemaal mee

Pagina: 1 ... 99 ... 147 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden