Ik heb idd nog 14 dagen, dus ik kijk nog even rustig aan wellicht dat er wat beters naar voren komt of misschien niet. Gaat inderdaad om 1 jaar contract.ArcticWolf schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:54:
[...]
Die leveringskosten zijn wel hoog ja... 80 euro is een beetje normaal (ik betaal 78 euro bij Oxxio)
Maar je hebt ca. 14 dagen om een contract af te sluiten na oversluiting bij de notaris en zelfs daarna gaat de netbeheerder niet over tot actie dus je hebt nog even.
De variabele tarieven zijn overigens niet verkeerd is dat een variabel of jaarcontract?
Is dit variabel, 1 jaar vast of 3 jaar vast?Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:03:
Aangezien ik een kluswoning bemachtig hebt sneller dan verwacht had ik al per morgen stroom nodig, alleen Fattenvall\Eneco\Greenchoice kon mij op korte termijn aansluiten. Uiteindelijk via Gaslicht Fattenvall gekozen voor de onderstaande gegevens:
Stroom
Opgegeven normaalverbruik 1600 kWh
Opgegeven dalverbruik 1100 kWh
Tarieftype Vast
Soort stroom Groen uit Nederland
Type aansluiting/meter 3x25 A/Dubbele
Gas
Opgegeven verbruik 1200 m³
Tarieftype Vast
Soort gas Grijs
Type aansluiting/meter G6
Tarieven (incl. 21% btw)
Stroom
All-in normaaltarief € 0,3684 per kWh
All-in daltarief € 0,3207 per kWh
Vaste leveringskosten € 7,99 per maand
Vermindering energiebelasting - € 49,74 per maand
Netbeheerkosten € 29,55 per maand
Normaaltarief incl. btw
€ 0,21598500
Energiebelasting € 0,15246000
All-in normaaltarief € 0,3684
Daltarief incl. btw
€ 0,16819000
Energiebelasting € 0,15246000
All-in daltarief € 0,3207
Gas
All-in tarief € 1,3312 per m³
Vaste leveringskosten € 7,99 per maand
Netbeheerkosten € 17,25 per maand
Gastarief incl. btw
€ 0,73858400
Energiebelasting € 0,59265800
All-in gastarief € 1,3312
Ik zou meteen voor 3 jaar vast zetten. Het blijft een gokje, maar als de prijzen/tarieven enorm stijgen per 1 januari 2024 omdat het prijsplafond komt te vervallen.. heb je 3 jaar zekerheid voor tarieven net onder het prijsplafond.
Ik ga voor 3 jaar vast kiezen bij Budget Energie. Tarieven net onder het prijsplafond!
Kijk naar de benzineprijzen, na dat de steun weg is zijn de prijzen aan de pomp enorm gestegen en het gaat nog duurder worden op 1 januari 2024! Met België een 20 euro verschil straks per 1 januari! Lees ik.
Ik ben bang 1 jaar vaste contract, dat je volgende jaar denk had ik maar toch 3 jaar gekozen en misschien weer geen contracten mogelijk! Het is maar een gokje maar ervaring uit het verleden leert
Ik ga voor 3 jaar vast kiezen bij Budget Energie. Tarieven net onder het prijsplafond!
Kijk naar de benzineprijzen, na dat de steun weg is zijn de prijzen aan de pomp enorm gestegen en het gaat nog duurder worden op 1 januari 2024! Met België een 20 euro verschil straks per 1 januari! Lees ik.
Ik ben bang 1 jaar vaste contract, dat je volgende jaar denk had ik maar toch 3 jaar gekozen en misschien weer geen contracten mogelijk! Het is maar een gokje maar ervaring uit het verleden leert
[ Voor 44% gewijzigd door Van der Berg op 26-08-2023 09:51 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Je redenatie hierin klopt niet helemaal.Van der Berg schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:43:
Het blijft een gokje, maar als de prijzen/tarieven enorm stijgen per 1 januari 2024 omdat het prijsplafond komt te vervallen..
(…)
Bij de benzineprijzen waren de belastingen verlaagd. Dat is deels komen te vervallen, waardoor de benzineprijzen weer hoger zijn.
Bij het prijsplafond doet de overheid helemaal niets met de prijzen. Het enige wat de overheid doet is zeggen: “Is het tarief meer dan €0,40 kWh, dan betaalt de overheid.”
Het is dus eerder andersom: het prijsplafond zorgt mogelijk voor hogere prijzen, want de overheid betaalt toch wel. Als er geen bijdrage van de overheid meer is, dan moeten energieleveranciers echt concurreren om klanten.
Dus is het nu verstandig om meteen 3 jaar af te sluiten? Uit jou reactie kan ik opmaken dat het misschien ook lager kan uitkomen.Uniciteit schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:47:
[...]
Je redenatie hierin klopt niet helemaal.
Bij de benzineprijzen waren de belastingen verlaagd. Dat is deels komen te vervallen, waardoor de benzineprijzen weer hoger zijn.
Bij het prijsplafond doet de overheid helemaal niets met de prijzen. Het enige wat de overheid doet is zeggen: “Is het tarief meer dan €0,40 kWh, dan betaalt de overheid.”
Het is dus eerder andersom: het prijsplafond zorgt mogelijk voor hogere prijzen, want de overheid betaalt toch wel. Als er geen bijdrage van de overheid meer is, dan moeten energieleveranciers echt concurreren om klanten.
3-jaar deal:
Bijna geen verschil tussen 1 jaar tot 3 jaar:
[ Voor 32% gewijzigd door Van der Berg op 26-08-2023 11:02 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Ja als je niks verbruikt zal het prijsverschil altijd weinig impact hebben, of het nou omhoog gaat of omlaag.
Verbruik jij dan maar 845kWh en 97m3 per jaar? Want ik zie nergens in de berekening of dat je zonnepanelen hebt.Van der Berg schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:52:
[...]
Dus is het nu verstandig om meteen 3 jaar af te sluiten? Uit jou reactie kan ik opmaken dat het misschien ook lager kan uitkomen.
3-jaar deal:
Bijna geen verschil tussen 1 jaar tot 3 jaar:
[ Voor 10% gewijzigd door R0181 op 26-08-2023 11:27 ]
Ergens snap ik wel een klein beetje die verhogng voor zonnepaneelhouders. En ik denk ook dat deze groep het er een beetje naar gemaakt heeft ook: wij Nederlanders zijn nogal van het volledig uitbuiten van de (huidige) regels. Bijvoorbeeld alles compleet volleggen met panelen terwijl je dat eigenlijk helemaal niet nodig hebt voor je eigen gebruik, maar omdat je (op dat moment) kan terugleveren tegen aantrekkelijk tarief doen hele groepen dit toch. Het was allang duidelijk dat dit een complexe en negatieve impact had op het net, maar ja, dat is niet (direct) het probleem van de PV houders. Tot nu dus de energiebedrijven ingrijpen, dan schreeuwt men weer moord en brand dat 'ze genaaid worden'. Men vergeet dan even dat ze zelf probeerden de energiebedrijven te 'naaien' door veels te veel op te gaan wekken.
Ja, ik heb ook panelen, maar die dekken nét mijn totale stroomverbruikt op jaarbasis.
Wat ik wel een slechte zaak vind van de energiebedrijven is dat -zoals het er nu uit lijkt te zien- er alleen maar gesproken wordt over verhogingen voor PV eigenaren. Mensen zonder panelen krijgen geen korting oid en dan krijgt het imo wel een graai karakter. Deze bedrijven hebben echt niet die extra kosten door terugleveringen de afgelopen jaren uit de winst laten halen, dat zit al gedeeltelijk in de totale prijs voor iedereen nu. Als ze dit echt willen rechttrekken moet de standaard prijs dus omlaag kunnen (en geen gel*l dat het dan minder omhooggaat, dat is niet te controleren).
Ja, ik heb ook panelen, maar die dekken nét mijn totale stroomverbruikt op jaarbasis.
Wat ik wel een slechte zaak vind van de energiebedrijven is dat -zoals het er nu uit lijkt te zien- er alleen maar gesproken wordt over verhogingen voor PV eigenaren. Mensen zonder panelen krijgen geen korting oid en dan krijgt het imo wel een graai karakter. Deze bedrijven hebben echt niet die extra kosten door terugleveringen de afgelopen jaren uit de winst laten halen, dat zit al gedeeltelijk in de totale prijs voor iedereen nu. Als ze dit echt willen rechttrekken moet de standaard prijs dus omlaag kunnen (en geen gel*l dat het dan minder omhooggaat, dat is niet te controleren).
Je vergeet even dat bij huurhuizen de pv opgedrongen wordt voor een meerprijs per maand. Alternatief is dan verhuizen waar een sociale woningbouw dat niet ooit gaat doen.superduper schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:25:
Ergens snap ik wel een klein beetje die verhogng voor zonnepaneelhouders. En ik denk ook dat deze groep het er een beetje naar gemaakt heeft ook: wij Nederlanders zijn nogal van het volledig uitbuiten van de (huidige) regels. Bijvoorbeeld alles compleet volleggen met panelen terwijl je dat eigenlijk helemaal niet nodig hebt voor je eigen gebruik, maar omdat je (op dat moment) kan terugleveren tegen aantrekkelijk tarief doen hele groepen dit toch. Het was allang duidelijk dat dit een complexe en negatieve impact had op het net, maar ja, dat is niet (direct) het probleem van de PV houders. Tot nu dus de energiebedrijven ingrijpen, dan schreeuwt men weer moord en brand dat 'ze genaaid worden'. Men vergeet dan even dat ze zelf probeerden de energiebedrijven te 'naaien' door veels te veel op te gaan wekken.
Nee geen zonnepanelen hierR0181 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:24:
[...]
Verbruik jij dan maar 845kWh en 97m3 per jaar? Want ik zie nergens in de berekening of dat je zonnepanelen hebt.
Verbruik is:
:strip_exif()/f/image/Uk3WspnMzoFtKgz7sTagR4X9.jpg?f=fotoalbum_large)
September definitief
Zonnepanelen:
Graag ik wil zonnepanelen en daardoor zal mijn verbruik nog minder zijn en ik ga verdienen aan zonnepanelen. Mijn neef heeft zonnepanelen en hij zegt juist enorm overschot te hebben en per maand €1 betaald hij aan Budget Energie. Hij heeft enkel stroom en geen gas in huis.
Ik heb helaas een sociale huurwoning bouwjaar oktober 2010 en ik was de eerst bewoner.
Ze hebben ons beloofd 2024 zonnepanelen maar nog niets verder gehoord dat was 2 jaar geleden. Kan ik niet mijn eigen zonnepanelen installeren? Ik vroeg de woningbouw en ze zeggen dat het te maken heeft met de verzekering op de dak.
[ Voor 30% gewijzigd door Van der Berg op 26-08-2023 12:01 ]
Waarom dit termijnbedrag dan?Van der Berg schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:47:
[...]
Nee geen zonnepanelen hier
Verbruik is:
[Afbeelding]
September definitief
Always look on the bright side of life.
Dat heb ik zelf voor gekozen vorige jaar. Dit jaar was de hoogste inleg 2022-2023. Maar ik deed dit sinds 2011 en ik heb besloten om dit niet meer te doen na mijn jaarnota
[ Voor 25% gewijzigd door Van der Berg op 26-08-2023 11:59 ]
Voor €600,- in de maand?Van der Berg schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:58:
[...]
Dat heb ik zelf voor gekozen vorige jaar. Dit jaar was de hoogste inleg 2022-2023. Maar ik deed dit sinds 2011 en ik heb besloten om dit niet meer te doen na mijn jaarnota
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ja klopt. Ik krijg aankomende september alles terug via mijn jaarnota
Sorry dat ik het zeg, maar, Jij bent gekVan der Berg schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:01:
[...]
Ja klopt. Ik krijg aankomende september alles terug via mijn jaarnota
Niks meegekregen van omvallende energiemaatschappijen de laatste jaren? Als jouw maatschappij omvalt ben je je opgebouwde geld helemaal kwijt. Ik dacht niet dat iemand nog (zeker hier op tweakers) zo'n hoog bedrag zou riskeren
Ik ben door iedereen gewaarschuwd en ik was af en toe ook heel bang. Zelfs de medewerker bij Budget Energie raade dit mij sterk af toen ze ging kijken naar mijn verbruik en verhouding wat ik per maand betaald. Toch heb ik de eindstreep bijna gehaald, in September mijn jaarnota.dragon2 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:07:
[...]
Sorry dat ik het zeg, maar, Jij bent gek![]()
Niks meegekregen van omvallende energiemaatschappijen de laatste jaren? Als jouw maatschappij omvalt ben je je opgebouwde geld helemaal kwijt. Ik dacht niet dat iemand nog (zeker hier op tweakers) zo'n hoog bedrag zou riskeren
Budget Energie heeft mij verteld dat ze 4e grootste zijn in Nederland en niet snel failliet zullen gaan
Ik heb naar jullie geluisterd en op Tweakers.net en iedereen heeft met mij gesproken en ik heb besloten om het geld na mijn jaarnota zelf te gaan sparen €1.000 per maand
[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 26-08-2023 12:22 ]
Precies, ik las in een ander topic (van de bron tlv), dat iemand 64(!) panelen op zijn woning had en flink zat te klagen..superduper schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:25:
Dat gaat natuurlijk nergens over, tenzij je 10 elektrische auto’s hebt of een wietplantage
Er wordt helemaal niks opgedrongen, mijn vriendin had de keuze om panelen te laten plaatsen op haar huurwoning voor 17,- pm (6 stuks), dit was niet verplicht.Arjantje72 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:34:
[...]
Je vergeet even dat bij huurhuizen de pv opgedrongen wordt voor een meerprijs per maand. Alternatief is dan verhuizen waar een sociale woningbouw dat niet ooit gaat doen.
Hier wel, evenals een warmtepomp die hier geplaatst gaat worden(wat niet nodig is omdat wij nauwelijks gas verbruiken, 15 graden in de winter is hier goed te doen. De huur gaat wel daarom weer extra omhoog)iMode schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:40:
[...]
Er wordt helemaal niks opgedrongen, mijn vriendin had de keuze om panelen te laten plaatsen op haar huurwoning voor 17,- pm (6 stuks), dit was niet verplicht.
Geen inspraak iets met bestemmingsplan ofzo.
[ Voor 29% gewijzigd door Arjantje72 op 26-08-2023 13:05 ]
Dus jij bent wel goed bezig omdat je precies je gebruik afdekt. We willen een energietransitie in Nederland en dan is iedere milieuvriendelijke opwek welkom groot of klein. Natuurlijk wil iemand die meer dan zijn verbruik legt er uiteindelijk op verdienen en dat hoeft helemaal niet zoals afgelopen jaar met soms wel tot €1,- de kWh, daar hadden de energiebedrijven al moeten opletten, moet de eerste partij nog meemaken die een lagere prijs telt voor niet pv bezitters.superduper schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:25:
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Prima toch zoveel panelen, beter dan kolen energie, ik proef een beetje afgunst in je post.iMode schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:36:
[...]
Precies, ik las in een ander topic (van de bron tlv), dat iemand 64(!) panelen op zijn woning had en flink zat te klagen..
Dat gaat natuurlijk nergens over, tenzij je 10 elektrische auto’s hebt of een wietplantage
Dat proef je dan verkeerdklump4u schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:04:
[...]
Prima toch zoveel panelen, beter dan kolen energie, ik proef een beetje afgunst in je post.
Zoveel panelen op een woning is dus helemaal niet prima, dat is dus de reden dat de energieleveranciers zelf de regels gaan veranderen.
Helaas lastig om te zeggen. Het kan goedkoper worden, maar het kan ook duurder worden.Van der Berg schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:52:
[...]
Dus is het nu verstandig om meteen 3 jaar af te sluiten? Uit jou reactie kan ik opmaken dat het misschien ook lager kan uitkomen.
In jouw geval zou ik vooral voor jezelf de vraag stellen: "Zijn dit prijzen die ik prima kan betalen, waardoor ik in ieder geval zorgeloos de winter door kom?"
Jij hebt een behoorlijk laag verbruik, waardoor zelfs een verdubbeling van de prijzen jou niet zoveel pijn zal doen. Dat is een voordeel. Ik heb eerder deze zomer gekozen voor 1 jaar vast.
Zo te zien zit je nu al bij BudgetEnergie en krijg je geen welkomstbonus/loyaliteitsbonus aangeboden. De tarieven die budgetenergie jou aanbiedt (incl. belastingen) zijn: €0,398/kWh en €1,367/m3.
In dat geval zou ik wel overstappen. Gezien je lage verbruik gewoon voor 1 jaar vast: zekerheid voor deze winter en volgend jaar weer even opnieuw kijken. Als ik jouw verbruik invul op www.gaslicht.com, dan zou je kunnen kiezen voor Vattenfall. Zij hanteren (op moment van schrijven) €0,345/kWh en €1,331/m3. Stroom is daar dus 13% goedkoper dan bij BudgetEnergie en gas bijna 3% goedkoper. Daarnaast krijg je bij Vattenfall ook nog eens een 'welkomstkorting'/loyaliteitsbonus van €105 op je jaarafrekening.
En zoals al eerder aangegeven: kies niet meer voor zo'n extreem hoog termijnbedrag! Het zou zonde zijn als er toch iets met de energieleverancier gebeurt, waardoor je dat geld dan kwijt zou zijn. Als je het toch écht heel erg fijn vindt om gegarandeerd niet te hoeven bijbetalen (bijvoorbeeld door een onverwacht zeer koude winter met hoger gasverbruik), verhoog je termijnbedrag dan hooguit met een paar tientjes.
[ Voor 13% gewijzigd door Uniciteit op 26-08-2023 13:28 ]
Dat zijn dezelfde energielevernaciers die gewoon 10000 panelen in een grasveld hiernaast hebben gelegd, die zitten gewoon op datzelfde "belaste" net. 66 panelen hiero...iMode schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:20:
[...]
Dat proef je dan verkeerd![]()
Zoveel panelen op een woning is dus helemaal niet prima, dat is dus de reden dat de energieleveranciers zelf de regels gaan veranderen.
Ook al krijg ik er niets voor, vind ik het altijd nog goed besteed om zo tegen te gaan dat die prut in het landschap komt samen met die kut molens.
[ Voor 13% gewijzigd door Srednier op 26-08-2023 13:38 ]
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Bedankt voor het uitzoeken en bekijken. Mooie aanbod en hebben ze ook meerdere jaren aanbod? Die €105 komt dus op de eerst volgende jaarnotaUniciteit schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:26:
[...]
Helaas lastig om te zeggen. Het kan goedkoper worden, maar het kan ook duurder worden.
In jouw geval zou ik vooral voor jezelf de vraag stellen: "Zijn dit prijzen die ik prima kan betalen, waardoor ik in ieder geval zorgeloos de winter door kom?"
Jij hebt een behoorlijk laag verbruik, waardoor zelfs een verdubbeling van de prijzen jou niet zoveel pijn zal doen. Dat is een voordeel. Ik heb eerder deze zomer gekozen voor 1 jaar vast.
Zo te zien zit je nu al bij BudgetEnergie en krijg je geen welkomstbonus/loyaliteitsbonus aangeboden. De tarieven die budgetenergie jou aanbiedt (incl. belastingen) zijn: €0,398/kWh en €1,367/m3.
In dat geval zou ik wel overstappen. Gezien je lage verbruik gewoon voor 1 jaar vast: zekerheid voor deze winter en volgend jaar weer even opnieuw kijken. Als ik jouw verbruik invul op www.gaslicht.com, dan zou je kunnen kiezen voor Vattenfall. Zij hanteren (op moment van schrijven) €0,345/kWh en €1,331/m3. Stroom is daar dus 13% goedkoper dan bij BudgetEnergie en gas bijna 3% goedkoper. Daarnaast krijg je bij Vattenfall ook nog eens een 'welkomstkorting'/loyaliteitsbonus van €105 op je jaarafrekening.
En zoals al eerder aangegeven: kies niet meer voor zo'n extreem hoog termijnbedrag! Het zou zonde zijn als er toch iets met de energieleverancier gebeurt, waardoor je dat geld dan kwijt zou zijn. Als je het toch écht heel erg fijn vindt om gegarandeerd niet te hoeven bijbetalen (bijvoorbeeld door een onverwacht zeer koude winter met hoger gasverbruik), verhoog je termijnbedrag dan hooguit met een paar tientjes.
Wij hebben sinds 17 mei 2023 een nieuwe koelvriescombinatie gekocht van Bosch KGN39AIAT Serie No Frost (model 2023) 363L netto inhoud en deze heeft Label A 104kWh per jaar. Deze heeft ons €1.331 gekost met een aanbieding en wij hebben nog eens €100 cashback via Bosch terug gekregen.
Mijn oude koel-vriescombinatie van Liebherr netto 253L inhoud met LED was opeens kapot en bleef steeds maar warm van binnen. Deze had een label A++ 197kWh per jaar, hierdoor gaan wij nog eens 93 kWh per jaar besparen (Een besparing van ongeveer €36,27 per jaar) . Liebherr garantie inruil 2012 en had geen Full Nofrost hij werd warm i.p.v koelen en dit hadden we nu weer hetzelfde probleem bij Liebherr in 2023.
Ik kan makkelijk de voorschotten betalen en wij stoken het hele jaar door niet zelfs niet in de winter. Wij koken ook bijna niet. Alleen mijn vrouw kookt een beetje voor haar zelf door de week.
Op werk bestel ik altijd. Wij krijgen op elke gewerkte dag dagelijks tot €10 maximaal vergoed en dit wordt apart van mijn salaris uitbetaald met bon tot €10 alles daarboven moeten wij zelf bijbetalen. Dat scheelt weer in gasverbruik.
Ik douche sinds vorige jaar via een groot emmer en warm water deed ik via de waterkoker. Alleen in het weekend doucht ik wel gewoon via de kraan. Mijn vrouw doucht wel gewoon via de kraan maar kort. Ik deed dit deels om gas te besparen. Tijdens het wassen zetten wij de kraan steeds uit.
[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 26-08-2023 14:26 ]
Als dat de reden was zouden ze wel een heffing doen op het overschot dat na salderen overblijft en niet op alles wat je teruglevert. Nu betalen dus alle pv bezitters een heffing en degene met een groot overschot in verhouding minder dan iemand die gelijk speeltiMode schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:20:
[...]
Alleen het "dingetje" is dat de leverancier niet het technische probleem heeft maar de netbeheerder, en die kosten komen nog en deze tak mag geen winst maken.iMode schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:20:
[...]
De leverancier ziet alleen de winstgevendheid van zijn evt productie en handelstak verdampen en dat is slecht voor het dividend
En dat geloof je. Dat is wel heel naïef.Van der Berg schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:11:
Budget Energie heeft mij verteld dat ze 4e grootste zijn in Nederland en niet snel failliet zullen gaan
En 1000 euro per maand sparen voor je energie nota. Sorry hoor maar voor je jaarverbruik ben je dat misschien voor het hele jaar kwijt. Niet per maandVan der Berg schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:11:
Ik heb naar jullie geluisterd en op Tweakers.net en iedereen heeft met mij gesproken en ik heb besloten om het geld na mijn jaarnota zelf te gaan sparen €1.000 per maand
Ik ga vanaf september zelf sparen bedoel ik €1.000 per maand. Ik ga niet verder met extra inleggen voortaan. Ik heb besloten om daarmee te stoppenjobr schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:41:
[...]
En dat geloof je. Dat is wel heel naïef.
[...]
En 1000 euro per maand sparen voor je energie nota. Sorry hoor maar voor je jaarverbruik ben je dat misschien voor het hele jaar kwijt. Niet per maand
Ik ga op mijn Direct Sparen waar ik al op spaar verder met sparen met de inleg dat ik terug krijg van Budget Energie
[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 26-08-2023 18:48 ]
Sorry maar dat slaat nergens op. We hebben nog lang niet genoeg panelen om van fossiel af te gaan en de overheid moedigde het leggen van meer panelen dan je eigen verbruik juist aan door het salderen.superduper schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:25:
Dit is gewoon falen van de overheid/netbeheerders die er niet voor gezorgd hebben dat er naast het beleid voor panelen ook netcapaciteit voor al die panelen is.
Dat wordt nu afgeschoven op paneeleigenaren die maar moeten betalen omdat het net het niet aan kan. Wat een onzin
Anderzijds, met het oog op de toekomst en de "elektrificatie" , wil ik binnen 2 jaar elektrisch gaan rijden.superduper schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:25:
Dan ga je geen half dak volleggen maar helemaal.
Alles moet vol! Diegene is goed bezig. Met 64 panelen kan je tenminste iets in de wintermaanden, niet met die paar panelen voor eigen verbruik waar je niks meer aan hebt als je niet meer mag salderen. Met meer panelen heb je meer eigen verbruik, verbruik je dus meer duurzame energie, zorg je voor minder uitstoot en een beter klimaat. We moeten nog veel meer duurzame energie gaan opwekken.iMode schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:20:
[...]
De leveranciers leggen het probleem bij pv gebruikers, en sommige consumenten trappen er ook nog in. Ja die leveranciers hebben het zo ontzettend zwaar.
Het probleem ligt niet bij diegene met zonnepanelen.
Vandaag de overgestapt naar Vattenfall gemaakt. Het was erg moeilijk omdat ik al sinds 2019 bij Budget Energie zit en best goed vind. Alleen de korting krijg ik er niet. Ik betaal bij Budget Energie €531,11 voor 1 jaar vast:Uniciteit schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:26:
[...]
Helaas lastig om te zeggen. Het kan goedkoper worden, maar het kan ook duurder worden.
Per 2 oktober 2023 als ingangsdatum, omdat ik bij Budget Energie variabel heb en daarbij 1 maand opzegtermijn heb
Budget Energie 1 jaar vast:
Vattenfall:
[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 27-08-2023 01:07 ]
Ik snap iets niet, voor September heb ik al €600 betaald, ik ga per 2 oktober over:
Dus de nieuwe termijn van oktober na mijn jaarnota op 1 oktober asn Budget Energie krijg ik terug omdat ik per 2 oktober overgestapt ben naar Vattenfall?Overstap
Uw nieuwe leverancier heeft aangeven op 2 oktober 2023 te starten met leveren. Die vraagt dan ook de meterstanden op. Wij ontvangen deze meterstanden en maken hiermee binnen 6 weken een eindnota op. Voordat de levering is overgenomen kan er nog een termijnbedrag in rekening worden gebracht. Dit wordt verrekend op uw eindnota.
Opzegvergoeding
Omdat u op de overstapdatum een variabel contract heeft, brengen we geen opzegvergoeding in rekening.
Nee in september zullen ze nog de termijn van oktober afschrijven en die wordt ook verrekend op de afrekening. Daarom is het ook zo d@m om zoveel voorschot te betalen.Van der Berg schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:03:
Ik snap iets niet, voor September heb ik al €600 betaald, ik ga per 2 oktober over:
[...]
Dus de nieuwe termijn van oktober na mijn jaarnota op 1 oktober asn Budget Energie krijg ik terug omdat ik per 2 oktober overgestapt ben naar Vattenfall?
September is mijn jaarnota en worden de nieuwe termijnbedrag berekend en 1 maand opzegtermijn daarom vanaf 2 oktober. Ze berekenen tot aan 1 oktober hoor ik, vanaf 2 oktober ben ik niet meer bij Budget Energie en voor de maand Oktober krijg ik te veel betaald nieuwe termijnbedrag terug van Budget Energieklump4u schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:09:
[...]
Nee in september zullen ze nog de termijn van oktober afschrijven en die wordt ook verrekend op de afrekening. Daarom is het ook zo d@m om zoveel voorschot te betalen.
[ Voor 23% gewijzigd door Van der Berg op 27-08-2023 10:21 ]
Inderdaad zonde om de cashback/bonus te laten liggen. In combinatie met de iets lagere tarieven scheelt het in jouw geval bijna €130!Van der Berg schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 00:33:
[...]
Vandaag de overgestapt naar Vattenfall gemaakt. Het was erg moeilijk omdat ik al sinds 2019 bij Budget Energie zit en best goed vind. Alleen de korting krijg ik er niet. Ik betaal bij Budget Energie €531,11 voor 1 jaar vast:
Per 2 oktober 2023 als ingangsdatum, omdat ik bij Budget Energie variabel heb en daarbij 1 maand opzegtermijn heb
Budget Energie 1 jaar vast:
Vattenfall:
Wat de prijzen ook gaan doen: ik denk dat je - mede door de cashback/bonus - nu prima tarieven hebt waarmee je je deze winter in ieder geval geen zorgen hoeft te maken
Voor wat betreft je termijnbedrag: die gaat zo te zien nu naar zo'n €33 á €34 per maand. Zoals anderen in dit topic hebben aangegeven: zet 'm niet meer zo hoog als bij BudgetEnergie! Het zijn grote bedrijven, maar ook die kunnen failliet gaan. Je kunt dan beter het geld op je eigen spaarrekening hebben staan - dan krijg je ook nog eens rente.
Natuurlijk kun je 'm wel iets hoger zetten als je het idee van misschien bijbetalen (door een onverwacht hoger verbruik) niet zo prettig vindt. Doe dat dan met een aantal tientjes p/m en niet met honderden euro's p/m.
Het is een geautomatiseerd systeem, waardoor BE mogelijk nog een maand extra afschrijft ondanks dat je nu hebt opgezegd. Nadat je bent overgestapt gaat BE een nieuwe eindafrekening opstellen: ze kijken nog naar en verrekenen het verbruik van 1 oktober en evt. een deel september (afhankelijk van wanneer je jaarrekening in september ontvangt) en dan krijg je de rest van het teveel betaalde bedrag weer terug.Van der Berg schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:03:
[...]
Dus de nieuwe termijn van oktober na mijn jaarnota op 1 oktober asn Budget Energie krijg ik terug omdat ik per 2 oktober overgestapt ben naar Vattenfall?
Bedankt voor de uitleg. Ze verwachten rond 25 september mijn jaarnota beschikbaar is. Na 2 september gaan ze kijken. Ik betaal iedere eerste van de maand september factuur staat al klaar met de laatste €600. 1 oktober betaal ik de nieuwe termijn na mijn jaarnota voor oktober, maar dit is voor 1 dag. Dus dat krijg ik terug voor de rest van oktober dat ik te veel heb betaald.Uniciteit schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:27:
[...]
Inderdaad zonde om de cashback/bonus te laten liggen. In combinatie met de iets lagere tarieven scheelt het in jouw geval bijna €130!
Wat de prijzen ook gaan doen: ik denk dat je - mede door de cashback/bonus - nu prima tarieven hebt waarmee je je deze winter in ieder geval geen zorgen hoeft te maken
Voor wat betreft je termijnbedrag: die gaat zo te zien nu naar zo'n €33 á €34 per maand. Zoals anderen in dit topic hebben aangegeven: zet 'm niet meer zo hoog als bij BudgetEnergie! Het zijn grote bedrijven, maar ook die kunnen failliet gaan. Je kunt dan beter het geld op je eigen spaarrekening hebben staan - dan krijg je ook nog eens rente.
Natuurlijk kun je 'm wel iets hoger zetten als je het idee van misschien bijbetalen (door een onverwacht hoger verbruik) niet zo prettig vindt. Doe dat dan met een aantal tientjes p/m en niet met honderden euro's p/m.
[...]
Het is een geautomatiseerd systeem, waardoor BE mogelijk nog een maand extra afschrijft ondanks dat je nu hebt opgezegd. Nadat je bent overgestapt gaat BE een nieuwe eindafrekening opstellen: ze kijken nog naar en verrekenen het verbruik van 1 oktober en evt. een deel september (afhankelijk van wanneer je jaarrekening in september ontvangt) en dan krijg je de rest van het teveel betaalde bedrag weer terug.
Is de eindafrekening apart van mijn jaarnota?
Vattenfall heeft mijn premie vast gesteld op €33,67 per maand. Winter stoken wij nooit.
Ik maak mij ook zorgen, want ik heb een GeForce RTX 4090 24GB deze verbruikt al bij 3-uur dagelijks gamen €200 op jaarbasis volgens Tweakers.net. Nu game niet 3-uur per dag en niet dagelijks maar goed. Ik game gemiddeld 1-uur of 1 uur 30 minuten. Dat deed ook al niet op mijn RTX 2080 8GB meer dan 3-uur gamen
Contract is binnen per 2 oktober en ik ga volgens hun €50 per maand betalen dit om onverwachte kosten voor te zijn.
Wij hanteren echter een termijnbedrag van € 50,00 waarin minimaal de kosten van uw netbeheer zijn meegenomen. We hebben namelijk nog geen goed beeld van uw energieverbruik en hiermee willen we verrassingen op de jaarafrekening voorkomen. Na uw jaarafrekening hebben we wel een goed beeld van uw energieverbruik en stellen we uw termijnbedrag opnieuw vast.
De cashback van €105 is op mijn contract aangegeven.
Krijg ik bij Vattenfall net als bij Budget Energie elke maand een verbruik overzicht?
Wij hanteren echter een termijnbedrag van € 50,00 waarin minimaal de kosten van uw netbeheer zijn meegenomen. We hebben namelijk nog geen goed beeld van uw energieverbruik en hiermee willen we verrassingen op de jaarafrekening voorkomen. Na uw jaarafrekening hebben we wel een goed beeld van uw energieverbruik en stellen we uw termijnbedrag opnieuw vast.
Krijg ik bij Vattenfall net als bij Budget Energie elke maand een verbruik overzicht?
[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 27-08-2023 13:32 ]
Een kaart van bijna €2000 kopen, een exorbitant voorschot van €600 per maand en dan ga je je nu zorgen maken over hooguit een tientje per maand extra aan energiekosten?Van der Berg schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:54:
[...]
Ik maak mij ook zorgen, want ik heb een GeForce RTX 4090 24GB deze verbruikt al bij 3-uur dagelijks gamen €200 op jaarbasis volgens Tweakers.net. Nu game niet 3-uur per dag en niet dagelijks maar goed. Ik game maximaal 1-uur of 1 uur 30 minuten. Dat deed ook al niet op mijn RTX 2080 8GB meer dan 3-uur gamen
Het is inderdaad waar ik had beter moeten door denken en ik moet mij niet druk om makenRaem schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:38:
[...]
Een kaart van bijna €2000 kopen, een exorbitant voorschot van €600 per maand en dan ga je je nu zorgen maken over hooguit een tientje per maand extra aan energiekosten?![]()
Ik ga bij Vattenvall mijn maandtarief niet verhogen, zeker niet meer op €600 per maand. Ik ga zelf per maand sparen
[ Voor 28% gewijzigd door Van der Berg op 27-08-2023 14:13 ]
Ja, jouw jaarnota gaat over de afgelopen 12 maanden. De eindafrekening is eigenlijk ook een soort jaarnota, maar gaat dan alleen over de periode tussen het moment van jouw vorige jaarnota en het moment van opzeggen. In jouw geval gaat de eindafrekening dus over een stukje september en oktober.Van der Berg schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:54:
[...]
Bedankt voor de uitleg. Ze verwachten rond 25 september mijn jaarnota beschikbaar is. Na 2 september gaan ze kijken. Ik betaal iedere eerste van de maand september factuur staat al klaar met de laatste €600. 1 oktober betaal ik de nieuwe termijn na mijn jaarnota voor oktober, maar dit is voor 1 dag. Dus dat krijg ik terug voor de rest van oktober dat ik te veel heb betaald.
Is de eindafrekening apart van mijn jaarnota?
Dat is denk ik een prima maandbedrag, ook doordat je misschien nog ietsjes hoger uitkomt door je videokaart. Goed dat je hebt gecontroleerd dat de cashback vermeld wordtVan der Berg schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:27:
Contract is binnen per 2 oktober en ik ga volgens hun €50 per maand betalen dit om onverwachte kosten voor te zijn.
Je krijgt bij Vattenfall ook iedere maand een verbruiksoverzicht. Daarnaast kun je de app downloaden. Als je toestemming geeft om je slimme meter uit te lezen, dan kun je daar ook het verbruik per uur zien en dergelijke.
vergeet niet dat er genoeg daken zijn die waar de extra belasting van een PV installatie niet op berekend zijn, deze zijn dus gewoon te zwaar, dit is zeker bij redelijk nieuwe gebouwen van toepassing, vooral die met grotere overspanningen. een dak met meer draagcapaciteit is gewoon een heel stuk duurder in bouwen, dus als het niet nodig is, word dit gewoon niet gedaan.phicoh schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:19:
[...]
Het primaire doel van particulier PV in Nederland is om te zorgen dat er genoeg PV is om in de zomer heel Nederland van stroom te voorzien.
De reden is dat we in Nederland liever stikstofproducerende boeren hebben dan PV waar allerlei interessante planten kunnen groeien (zeker bij de gebruikelijke zuidopstelling).
De andere reden is dat bedrijven geen zin hebben om PV op hun daken te plaatsen en daar ook door de overheid niet op afrekend worden.
Dus kom je uit bij heel veel particulier PV, of lekker de gascentrales vol aan in de zomer.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Pffft, ik game elke dag, soms wel 8 uur en doe aan AI genereren, dan draait de videokaart ook maximaal, heb slechts 8 panelen, kreeg 200 euro terug en het advies is nu om van 69 naar 34 euro per maand te gaan.Van der Berg schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:43:
[...]
Het is inderdaad waar ik had beter moeten door denken en ik moet mij niet druk om maken![]()
.. Tweakers.net heeft dit op mij indruk door dit te melden. Eerste instantie denk je wauw, maar nu zie ik het ook in nergens om druk over te maken.
Ik ga bij Vattenvall mijn maandtarief niet verhogen, zeker niet meer op €600 per maand. Ik ga zelf per maand sparen
Die 600 slaat nergens op, of je moet het de hele dag ijskoud hebben en op gas stoken?
Ik zit bij Eneco
[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 27-08-2023 19:31 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Je kunt nu nog je bedrag wijzigen naar bv 50 euro .Bij budget bij facturen kun je je bedrag aanpassen , moet je wel snel zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door knipoog op 27-08-2023 22:47 ]
Dat klopt, maar er speelt veel meer. Er is goede kans dat als er lichtgewicht PV is (daar zijn allerlei bedrijven mee bezig), er een andere reden is om het toch niet te installeren.MacD007 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:51:
vergeet niet dat er genoeg daken zijn die waar de extra belasting van een PV installatie niet op berekend zijn, deze zijn dus gewoon te zwaar, dit is zeker bij redelijk nieuwe gebouwen van toepassing, vooral die met grotere overspanningen. een dak met meer draagcapaciteit is gewoon een heel stuk duurder in bouwen, dus als het niet nodig is, word dit gewoon niet gedaan.
Vattenfall is 3de in Nederland grootste. Ik ben heel erg benieuwd hoe Vattenfall er voor staat
Budget Energie was vierde in Nederland. Maar dit zegt dus niets over als ze failliet kunnen gaan of nietGrootste energieleveranciers in Nederland
De grootste energieleveranciers in Nederland zijn Essent, Eneco en Vattenfall. Essent is met ongeveer 3,5 miljoen klanten met afstand de grootste energieleverancier in Nederland. Eneco heeft ongeveer 2,5 miljoen klanten en energiemaatschappij Vattenfall staat op de derde plek in de lijst met om en nabij 2 miljoen klanten.
Andere grote energieleveranciers zijn onder andere Budget Energie, Green Choice, Vandebron, Energiedirect, OXXIO, Delta, NLE, Engie en UnitedConsumers. Er zijn in totaal in Nederland meer dan vijftig energiebedrijven actief op de markt (2023). Het grootste deel van deze bedrijven levert stroom en gas aan de zakelijke en particuliere markt.
ik weet niet of ik de enige ben maar ik vind de zogenaamde prijsvechters redelijk eng om daar wat af te sluiten,
mijn gevoel zegt dat ze redelijk snel kunnen omvallen mocht er weer iets geks gebeuren,
zit ik er naast of?
mijn gevoel zegt dat ze redelijk snel kunnen omvallen mocht er weer iets geks gebeuren,
zit ik er naast of?
Ja, de financiële gezondheid van een energieleverancier is inderdaad niet onbelangrijk. Website VasteLastenBond heeft eind vorig jaar een onderzoekje gedaan naar de solvabiliteit van de verschillende leveranciers, zie de tabel hier: https://www.vastelastenbo...onderzoek-2022/#no-cookie
Hoe lager je je voorschotten aan een energieleverancier houdt hoe lager dat risico op je persoonlijke situatie van toepassing is.joey82 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:10:
ik weet niet of ik de enige ben maar ik vind de zogenaamde prijsvechters redelijk eng om daar wat af te sluiten,
zit ik er naast of?
Ze kunnen beter achter jouw geld aanmoeten dan omgekeerd.
Dat is 1 aspect. Het anders aspect is dat het kan dat je genoodzaakt wordt een contract af te sluiten tegen hoge prijzen wanneer de partij omvalt in een periode waar hoge(re) prijzen van kracht zijn.IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:27:
[...]
Hoe lager je je voorschotten aan een energieleverancier houdt hoe lager dat risico op je persoonlijke situatie van toepassing is.
Ze kunnen beter achter jouw geld aanmoeten dan omgekeerd.
https://radar.avrotros.nl...l-bij-nieuwe-leverancier/
https://klimaatweb.nl/nie...iet-consument-let-dan-op/
The best is yet to come
er zijn altijd mensen die het weinig boeit,Dean Martin schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:51:
[...]
Dat is 1 aspect. Het anders aspect is dat het kan dat je genoodzaakt wordt een contract af te sluiten tegen hoge prijzen wanneer de partij omvalt in een periode waar hoge(re) prijzen van kracht zijn.
https://radar.avrotros.nl...l-bij-nieuwe-leverancier/
https://klimaatweb.nl/nie...iet-consument-let-dan-op/
persoonlijk vind ik het eng....
De noodzaak om gedwongen te moeten overschakelen naar een duurder contract omdat de huidige leverancier de boeken neerlegt lijkt me volledig los te staan van de voorschotten die je betaalt aan je huidige leverancier.Dean Martin schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:51:
[...]
Dat is 1 aspect. Het anders aspect is dat het kan dat je genoodzaakt wordt een contract af te sluiten tegen hoge prijzen wanneer de partij omvalt in een periode waar hoge(re) prijzen van kracht zijn.
Wanneer een leverancier de boeken neerlegt geldt dat zowel voor de klanten die een hoog voorschot betaalden als diegenen die dat niet deden. Ik denk ook niet dat klanten die een hoog voorschot betaalden voorrang krijgen bij een goedkopere leverancier en klanten met een lager voorschot naar een duurdere leverancier moeten.
Ze moeten beiden terug op zoek naar een nieuw contract.
Het enige verschil is dat op het ogenblik dat de huidige leverancier ermee ophoudt diegenen met teveel voorschot tov hun verbruik hun geld niet meer terugzien. Wie evenveel betaalde dan verbruik moet dat niet en wie te weinig betaalde gewoon een nota krijgt van de curator om dat tekort aan te zuiveren.
Het gaat om het risico van het kiezen van een kleinere aanbieder. Niet om de voorschotten.IvoB2 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:22:
[...]
De noodzaak om gedwongen te moeten overschakelen naar een duurder contract omdat de huidige leverancier de boeken neerlegt lijkt me volledig los te staan van de voorschotten die je betaalt aan je huidige leverancier.
Wanneer een leverancier de boeken neerlegt geldt dat zowel voor de klanten die een hoog voorschot betaalden als diegenen die dat niet deden. Ik denk ook niet dat klanten die een hoog voorschot betaalden voorrang krijgen bij een goedkopere leverancier en klanten met een lager voorschot naar een duurdere leverancier moeten.
Ze moeten beiden terug op zoek naar een nieuw contract.
Het enige verschil is dat op het ogenblik dat de huidige leverancier ermee ophoudt diegenen met teveel voorschot tov hun verbruik hun geld niet meer terugzien. Wie evenveel betaalde dan verbruik had dat niet moet en wie te weinig betaalde gewoon een nota krijgt van de curator om dat tekort aan te zuiveren.
Ik vind je toon in ieder bericht overigens ontzettend irritant en betweterig. Ik ben ook niet de 1e die je daarop aanspreekt overigens.
The best is yet to come
ik zit momenteel te kijken op gaslicht naar cb energie maar ik weet niet zo goed of het een mogelijk omvalpartij gaat worden deze winter als je begrijp wat ik bedoel....Dean Martin schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:23:
[...]
Het gaat om het risico van het kiezen van een kleinere aanbieder. Niet om de voorschotten.
I
Het afsluiten van een contract bij een "grotere" speler sluit, zoals het recente verleden, al bewezen heeft, dat risico ook niet uit.
En om dat risico lager te houden betaal je doorgaans ook een hogere risicopremie. Grotere spelers vragen doorgaans niet voor niets hogere prijzen zonder daarom risicoloos te zijn.
En om dat risico lager te houden betaal je doorgaans ook een hogere risicopremie. Grotere spelers vragen doorgaans niet voor niets hogere prijzen zonder daarom risicoloos te zijn.
https://www.businessinsid...allen-budget-energie-dgb/joey82 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:27:
[...]
ik zit momenteel te kijken op gaslicht naar cb energie maar ik weet niet zo goed of het een mogelijk omvalpartij gaat worden deze winter als je begrijp wat ik bedoel....

De solvabiliteit zegt niet alles natuurlijk. Zie CB er ook niet tussenstaan.
The best is yet to come
staat er wel tussen hoor ( coolblue energie ) staat oranjeDean Martin schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:29:
[...]
Had de link met Coolblue even niet gelegdjoey82 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:31:
[...]
staat er wel tussen hoor ( coolblue energie ) staat oranje
The best is yet to come
my badDean Martin schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:31:
[...]
Had de link met Coolblue even niet gelegd
oranje is niet slecht, dacht ik zo
Aanbod gekregen:
Stroom
Normaal per kWh
€ 0,31401
Dal per kWh
€ 0,26799
Vaste leveringskosten per maand
€ 6,33
Gas
Per m³
€ 1,12107
€ 6,3
Dit ziet er wel heel aantrekkelijk uit. Sterk verlaagd opeens t.o.v vorige week. Weet iemand hoe dit komt?
Stroom
Normaal per kWh
€ 0,31401
Dal per kWh
€ 0,26799
€ 6,33
Gas
Per m³
€ 1,12107
€ 6,3
Dit ziet er wel heel aantrekkelijk uit. Sterk verlaagd opeens t.o.v vorige week. Weet iemand hoe dit komt?
Variabel, vast 1 jaar of vast 3 jaar? Welke partij?Un93m59 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:03:
Aanbod gekregen:
Stroom
Normaal per kWh
€ 0,31401
Dal per kWh
€ 0,26799
€ 6,33
Gas
Per m³
€ 1,12107
€ 6,3
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Vast 1 jaar, Engie (we zijn een zakelijke bedrijf)nMad schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:08:
[...]
Variabel, vast 1 jaar of vast 3 jaar? Welke partij?
[ Voor 9% gewijzigd door Un93m59 op 29-08-2023 20:08 ]
Dan zijn de tarieven waarschijnlijk ex-BTW als het een zakelijke aanbieding is?Un93m59 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:08:
[...]
Vast 1 jaar, Engie (we zijn een zakelijke bedrijf)
Exclusief btw ja excusesR0181 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:35:
[...]
Dan zijn de tarieven waarschijnlijk ex-BTW als het een zakelijke aanbieding is?
[ Voor 3% gewijzigd door Un93m59 op 29-08-2023 20:49 ]
Ik hou vooral de aanbiedingen van mijn leverancier betreffende gas in de gaten, en die fluctueert al weken rond de €1,30 inclusief BTW. Soms iets meer, soms iets minder.Un93m59 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:03:
Aanbod gekregen:
Stroom
Normaal per kWh
€ 0,31401
Dal per kWh
€ 0,26799
€ 6,33
Gas
Per m³
€ 1,12107
€ 6,3
Momenteel is de aanbieding €1,2965 inclusief BTW vast voor één jaar, leveringskosten €7,78 per maand. Momenteel betalen we €1,2927 met ons variabele contract. Stroom is dan weer duurder dan in jouw aanbieding. Maar dat is particulier.
Dit tabelletje zegt ook niet alles meer, daar moeten we ons niet blind op staren: https://www.vastelastenbo...abiliteitsonderzoek-2022/Dean Martin schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:29:
[...]
https://www.businessinsid...allen-budget-energie-dgb/
[Afbeelding]
Is alweer richting een jaar oud, en gebaseerd op jaarcijfers van weer een jaar dáár voor. De informatie is dus bijna 2 jaar oud en in die periode is kan er bizar veel gebeurd zijn.
DVEP staat er bijvoorbeeld prima voor volgens die tabel, maar is inmiddels wel zo goed als kapot.
Ik ben niet zo'n forumschrijver maar sommige zaken hangen me zo de keel uit dat ik het even wil ventileren.
Deze beslissing van onze NVA minister alweer: tegen 2023 mogen slecht geïsoleerde woningen niet meer verhuurd worden. Tijdens de energiecrisis mocht de huurprijs van die woningen alvast niet meer geïndexeerd worden. Nu de crisis voorbij zou zijn - het is nog geen winter he - mag de huurprijs wél terug omhoog.
Alweer de rijken nog wat rijker maken en de armen nog wat armer. Net nu de eindjes eventjes aan elkaar konden geknoopt worden. Ik heb zelf ooit in een slecht geïsoleerde woning gewoond. Naast gezondheid en portemonnee vreet dat ook aan je eigenwaarde. "is dit nu waar ik elke dag voor werk?".
Nepotisme veroorzaakt onmacht bij de burger. Maar hiep hiep, we mogen weer stemmen volgend jaar. Voor 1 dag de baas in dit land, daarna weer afdokken voor de rijken (terwijl men ons wil laten geloven dat het voor migranten en Walen is)
Voila, genoeg zere tenen geraakt denk ik dan. Dat lucht op.
Deze beslissing van onze NVA minister alweer: tegen 2023 mogen slecht geïsoleerde woningen niet meer verhuurd worden. Tijdens de energiecrisis mocht de huurprijs van die woningen alvast niet meer geïndexeerd worden. Nu de crisis voorbij zou zijn - het is nog geen winter he - mag de huurprijs wél terug omhoog.
Alweer de rijken nog wat rijker maken en de armen nog wat armer. Net nu de eindjes eventjes aan elkaar konden geknoopt worden. Ik heb zelf ooit in een slecht geïsoleerde woning gewoond. Naast gezondheid en portemonnee vreet dat ook aan je eigenwaarde. "is dit nu waar ik elke dag voor werk?".
Nepotisme veroorzaakt onmacht bij de burger. Maar hiep hiep, we mogen weer stemmen volgend jaar. Voor 1 dag de baas in dit land, daarna weer afdokken voor de rijken (terwijl men ons wil laten geloven dat het voor migranten en Walen is)
Voila, genoeg zere tenen geraakt denk ik dan. Dat lucht op.
Ik zie hier steeds (1 of meer jaren) aanbiedingen voorbij komen,
maar hoe zit het nu met de opzeg-boete wegens "gederfde inkomen"
indien men een "overschot" leverancier/gebruiker is.??
Bedrijf -x- loopt dan niets "mis" sterker nog, zou moeten betalen.
Is er dan totaal geen boete? of hebben ze daar weer een "tussen de regels door" oplossing voor?
Is er dan totaal geen boete? of hebben ze daar weer een "tussen de regels door" oplossing voor?
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
heb al jaren geen contract meer afgesloten dus kan weg wanneer ik wil, al kan ik niet voor andere sprekenHansieo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:07:
De leverancier heeft een profiel van uw verbruik. Daarop baseert de leverancier hoeveel energie u nog zou verbruiken tijdens de rest van uw contract. Daarnaast kijkt de leverancier of hij verlies maakt als u nu opzegt. Dat is alleen zo als de energieprijs voor nieuwe contracten bij uw huidige leverancier nu lager is dan de afgesproken prijs in uw contract.Hansieo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:07:
de tendens is dat leverancier klagen dat ze moeten toeleggen op terugleveranciers.tweaker2010 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:27:
[...]
De leverancier heeft een profiel van uw verbruik. Daarop baseert de leverancier hoeveel energie u nog zou verbruiken tijdens de rest van uw contract. Daarnaast kijkt de leverancier of hij verlies maakt als u nu opzegt. Dat is alleen zo als de energieprijs voor nieuwe contracten bij uw huidige leverancier nu lager is dan de afgesproken prijs in uw contract.
Per jaar lever ik best veel terug... dus zouden ze verdienen als ik opstap.
Wat dan?
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
@Hansieo, grofweg, dan boete=0.
Je hebt een contract dat je zelf besluit te verbreken, zou vreemd zijn als je zou verdienen aan het je niet houden aan je zelfgemaakte afspraak.
Als het goed is staat dit ook duidelijk in je productvoorwaarden.
Edit:
Ik kijk naar de voorwaarden van Eneco, daar lijkt toch iets mis te gaan denk ik
Prijs contract 0.40
Prijs nu 0.35
Resterend door teruglevering -4000 kWh
(0.4 -0.35) x -4000 = -200
Volgens die voorwaarden (contractprijs is hóger dan referentieprijs) is de boete NIET nul. Ze vergeten hier uit te sluiten dat boete ook nul is als de resthoeveelheid energie ook lager dan nul is. Nou is dat wel gewoon door de ACM vastgelegd, maar vreemd dat ze het er niet in meenemen.
Engie zegt bijvoorbeeld duidelijk:
Je hebt een contract dat je zelf besluit te verbreken, zou vreemd zijn als je zou verdienen aan het je niet houden aan je zelfgemaakte afspraak.
Als het goed is staat dit ook duidelijk in je productvoorwaarden.
Edit:
Ik kijk naar de voorwaarden van Eneco, daar lijkt toch iets mis te gaan denk ik
Voorbeeldje:Opzegboete = (uw contractprijs – de prijs van het referentieproduct) x de resterende hoeveelheid energie
Is de met u overeengekomen contractprijs lager of gelijk aan de prijs van het referentieproduct, dan is de opzegboete altijd € 0.
Prijs contract 0.40
Prijs nu 0.35
Resterend door teruglevering -4000 kWh
(0.4 -0.35) x -4000 = -200
Volgens die voorwaarden (contractprijs is hóger dan referentieprijs) is de boete NIET nul. Ze vergeten hier uit te sluiten dat boete ook nul is als de resthoeveelheid energie ook lager dan nul is. Nou is dat wel gewoon door de ACM vastgelegd, maar vreemd dat ze het er niet in meenemen.
Engie zegt bijvoorbeeld duidelijk:
In geen enkele situatie ontvang je een bedrag van ENGIE.
[ Voor 86% gewijzigd door Melkunie op 31-08-2023 10:16 ]
ok, gaat de prijs dus >1ct omhoog,
dan GEEN boete, en die ene ct pakken we denk ik wel met de komende winter periode.
maar... hoe berekenen ze de "nog af te nemen kWh-tjes"?
In de winter zal je dus een "histories" verbruik hebben, al heb je panelen.
Gaan ze dát hanteren? of nav je histories jaarverbruik?
Indien over winterperiode, dan blijf ik hangen tot mijn bonus/malus meter in maart? april? op 0,00 staat en heb dan een contract liggen dat 1 April ingaat.
dan GEEN boete, en die ene ct pakken we denk ik wel met de komende winter periode.
maar... hoe berekenen ze de "nog af te nemen kWh-tjes"?
Indien over winterperiode, dan blijf ik hangen tot mijn bonus/malus meter in maart? april? op 0,00 staat en heb dan een contract liggen dat 1 April ingaat.
Vandaag laatste dag voor een tariefwijziging in kwartaal 4, als ze dit een maand van te voren willen doorgeven. Ben benieuwd of we nog mail krijgen van de energieboeren.
Klopt, dat is het idee van de regelgeving. Als jij je contract verbreekt komt de voor jou ingekochte weer vrij. Dat hogere referentietarief impliceert dan dat ze die vrijgekomen energie dus voor een hoger tarief gaan verkopen, dus hebben ze geen schade gehad door het stoppen van het contract.Hansieo schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:44:
ok, gaat de prijs dus >1ct omhoog,
Historie die ze doorkrijgen van de netbeheerder inderdaad, dat is gebaseerd over langere periode. Dacht drie jaar, dus dan heb je er meerdere winters en zomers in zitten. Ben benieuwd hoe dat gaat als je halverwege je jaarcontract (of die historie van de netbeheerder) ineens een grote wijziging van je verbruik hebt. Moet je dat dan gaan bewijzen of wordt dat sowieso genegeerd? Geen idee.maar... hoe berekenen ze de "nog af te nemen kWh-tjes"?
https://www.energievergel...g-voor-velen-onbetaalbaar
Geen energietoeslag in 2024; energierekening voor velen onbetaalbaar
Voor honderdduizenden huishoudens dreigt de energierekening in 2024 onbetaalbaar te worden. Deze zorgwekkende ontwikkeling is te wijten aan een combinatie van factoren: het aflopen van het prijsplafond, het wegvallen van de energietoeslag en een verwachte stijging van de energiebelasting en netbeheerkosten.
Zelfs de energiebedrijven komen met de waarschuwing dat de energiecrisis nog niet voorbij is. Er wordt vanuit diverse belangengroepen gepleit voor nieuwe overheidsmaatregelen om de hoge energielasten voor Nederlanders te verzachten.
Voor honderdduizenden huishoudens dreigt de energierekening in 2024 onbetaalbaar te worden. Deze zorgwekkende ontwikkeling is te wijten aan een combinatie van factoren: het aflopen van het prijsplafond, het wegvallen van de energietoeslag en een verwachte stijging van de energiebelasting en netbeheerkosten.
Zelfs de energiebedrijven komen met de waarschuwing dat de energiecrisis nog niet voorbij is. Er wordt vanuit diverse belangengroepen gepleit voor nieuwe overheidsmaatregelen om de hoge energielasten voor Nederlanders te verzachten.
Rocamadour Yeshua
Ik zie het aflopen van het plafond niet als reden. Je kunt nu gewoon een meerjarig contract afsluiten met tarieven onder het energie plafond.Antenne Bayern schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:30:
https://www.energievergel...g-voor-velen-onbetaalbaar
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Sterker nog, die prijs ligt onder het plafond en er is ook geen max aan je gebruik met een meerjarig contract, dus nog beter dan het huidige prijsplafond.Mimiix schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:55:
[...]
Ik zie het aflopen van het plafond niet als reden. Je kunt nu gewoon een meerjarig contract afsluiten met tarieven onder het energie plafond.
https://www.nu.nl/economi...opwekken-in-de-spits.html
Ik zou, als ik Vandebron klant ben, bellen of ik een vergoeding kan krijgen voor het uitzetten van mijn panelen, ipv een boete per maand betalen voor teruglevering.
Iedereen zit met de handen in het haar om de overbelasting van het stroomnet en gaat lapmiddelen gebruiken, en voor mijn gevoel worden de kosten gehaald bij de consument en de baten ervan linea recta de kas van de energieboeren in... Ben benieuwd waar dit nu weer gaat eindigen.
Aan de ene kant mogen mensen bij Vandebron met hun panelen betalen voor het terugleveren, en via deze weg harkt de leverancier nog een keer geld binnen van in dit geval Enexis.Op dagen dat de zon schijnt en het hard waait, raakt het stroomnet op bepaalde delen van de dag overbelast. Dat komt doordat er veel meer stroom wordt aangeboden dan er wordt verbruikt.
Als Eneco de windmolens dan minder stroom laat produceren, ontlast dat het stroomnet. Het bedrijf krijgt hier een kostendekkende vergoeding voor. Exacte bedragen noemt Eneco niet.
Ik zou, als ik Vandebron klant ben, bellen of ik een vergoeding kan krijgen voor het uitzetten van mijn panelen, ipv een boete per maand betalen voor teruglevering.
Iedereen zit met de handen in het haar om de overbelasting van het stroomnet en gaat lapmiddelen gebruiken, en voor mijn gevoel worden de kosten gehaald bij de consument en de baten ervan linea recta de kas van de energieboeren in... Ben benieuwd waar dit nu weer gaat eindigen.
En nog steeds is er geen enkele bron waar ik deze 'overbelasting' kan zien.Dakillerbean schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:26:
Schiet tussen de palen en je scoort!
https://capaciteitskaart.netbeheernederland.nl/xzaz schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:55:
En nog steeds is er geen enkele bron waar ik deze 'overbelasting' kan zien.
Ja die ken ik maar dat is een administratieve kaart.
Overbelasting door particuliere PV is voor een netbeheerder niet echt interessant. De omvormers schakelen af als de spanning te hoog wordt. Netbeheerders kunnen particuliere PV niet weigeren. Wat overblijft is dat mensen klachten indienen, en daar moet natuurlijk wat mee gedaan worden.xzaz schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:57:
Ja die ken ik maar dat is een administratieve kaart.
Dus capaciteitsgebrek gaat in het algemeen voornamelijk over afnemers die niet aangesloten kunnen worden of die geen zwaardere aansluiting kunnen krijgen, want dat doet het meeste pijn. En grote PV systemen die niet aangesloten kunnen worden.
Enegieleveranciers hebben natuurlijk onbalanskosten, maar dat heeft weinig met het netwerk te maken.
Het is eigenlijk vrij simpel, er wordt overdag op bepaalde momenten gewoon teveel energie opgewekt en die kan niet overal in NL of de EU getransporteerd worden. Het is dus zowel een onbalans als een capaciteit issue...Dakillerbean schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:26:
[...]
Aan de ene kant mogen mensen bij Vandebron met hun panelen betalen voor het terugleveren, en via deze weg harkt de leverancier nog een keer geld binnen van in dit geval Enexis.
En 's nachts heb je geen ruk aan PV:
https://energy-charts.inf...tems=10111111101010100001
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Nou, de praktijk spreekt dat hier toch iedere dag tegen.ArcticWolf schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:57:
En 's nachts heb je geen ruk aan PV:
Hier draait van februari tot november 24/7 alles op eigen lokale productie.
N=1IvoB2 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:00:
[...]
Nou, de praktijk spreekt dat hier toch iedere dag tegen.
Hier draait van februari tot november 24/7 alles op eigen lokale productie.
In mijn geval gaat de investering nooit uit, alles ombouwen kost meer dan het ooit zou opbrengen voordat de installatie weer vervangen moet worden.
Tenzij ze gas gaan verbieden of course.
Dan had je beter geschreven: 's nachts heb ik geen ruk aan PV. In jouw situatie geldt uiteraard ook dat n=1.
Gas heb ik hier nooit gehad. Dus al geen ombouwkosten.
En de investering is gewoon al lang betaald met de opbrengst uit PV en de daaraan verbonden subsidies.
Of ze vroeg of laat gas gaan verbieden en/of de prijs ervan gaan verhogen zal dus wel het laatste van mijn zorgen zijn. Je kan beter voorbereid zijn terwijl de rest nog op een ander spoor zit. Wanneer het voor de massa duidelijk wordt dat er uit noodzaak van richting moet veranderd worden loopt men elkaar voor de voeten.
En de investering is gewoon al lang betaald met de opbrengst uit PV en de daaraan verbonden subsidies.
Of ze vroeg of laat gas gaan verbieden en/of de prijs ervan gaan verhogen zal dus wel het laatste van mijn zorgen zijn. Je kan beter voorbereid zijn terwijl de rest nog op een ander spoor zit. Wanneer het voor de massa duidelijk wordt dat er uit noodzaak van richting moet veranderd worden loopt men elkaar voor de voeten.
[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 31-08-2023 23:20 ]
Okay, er wordt 's avonds tijdens de piek gemiddeld 8000MWh elektriciteit uit gas opgewekt in Nederland. De rest uit wind/nucleair.IvoB2 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:17:
Dan had je beter geschreven: 's nachts heb ik geen ruk aan PV. In jouw situatie geldt uiteraard ook dat n=1.![]()
In de winter is dat ca. 3x zoveel en dan doen zonnepanelen sowieso al een heel stuk minder. Als het een beetje koud is (-10C) verbruikt een WP ca. 5KW per uur, die energie moet ergens vandaan komen (gas, kolen, nucleair), omdat PV misschien een paar KW per dag kan opwekken bij een mooie winterdag. Komen er elektrische auto's bij kijken kom je helemaal te kort, etc...
Linksom of rechtsom zijn zonnepanelen en thuisbatterijen helemaal niet de oplossing. Niet als je naar de totale energievraag kijkt, misschien wel als je naar N=1 kijkt.
Al wordt gas 3.50 per m3 dan nog is het voor mij voordeliger als met stroom verwarmen.IvoB2 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:17:
Dan had je beter geschreven: 's nachts heb ik geen ruk aan PV. In jouw situatie geldt uiteraard ook dat n=1.![]()
Uurtje douchen kost me nu precies 1 m3. En ik stook voor zo'n 280 me per jaar met een jaar totaal van 325 a 350m3.
Datzelfde uur douchen met een doorstromer kost vele malen meer (zo'n 11 kWh) als gas me nu kost en bovendien moet ik naar een zwaardere aansluiting. Dus dat is geen optie.
Een boiler kost al een beste duit aan alleen warmhouden en is voor mij alleen niet erg praktisch. En een warmtepomp is zo extreem duur dati k dat nooit terug verdienen zal en dan heb ik het nog niet eens over het stroomverbruik van wat ik nu aan gas verstook. Ergens zou ik het wel een jaar willen proberen om de feiten boven tafel te krijgen maar alle data die ik kan vinden laten me zien dat het echt zo veel duurder is als mijn huidige setup.
Dak is helaas ook niet groot genoeg om wat te verdienen aan het dak vol want die is al vol met 8 panelen. Ik zou nog 8 panelen op NNW kunnen plaatsen maar da levert nog geen 2000 kWh op ofwel 200 euro max.
Er zijn masselaars met een 5k teruglevering en ja als je dat zeer goedkoop en vroeg heb kunnen doen en al 3+ jaar je pomp kan salderen is het misschien voordelig geweest. Maar iemand die nu nog panelen moet leggen en alles om moet bouwen met een einde salderen in aantocht denk ik dat het gewoon niet meer loont.
Ik ben dan ook dan van een systeem waar we 5-10 jaar kunnen salderen waarvan 5 jaar volledig bij alleen panelen en eventueel met keuze van gas af 10 jaar waarvan de 2de 5 jaar afbouwend met 20% per jaar. Dat zou een stuk aantrekkelijker zijn maar dan nog is het na die 10 jaar best duur aan verbruik volgens mijn berekening. Al kan je dat dan wel deels verrekenen met de opbrengst uit de extra panelen.
Maar in mijn huidige situatie met 3100 wp panelen met 2200 kWh verbruik zie ik geen manier om mijn huis elektrisch te maken rendabel te laten zijn.
Voor een thuisbatterij heb ik ook het sommetje al gemaakt maar tenzij het 1200 of minder kost voor 3.5 kWh aan ontladen (dus ongeveer eer 4kwh accu) ga ik het nooit terugverdienen. En we weten beide dat dat nooit gaat gebeuren. De installatie kost al meer tegenwoordig. Je kan voor 1200 al best leuke accus kopen maar dan moet er nog installatie bij en een nieuwe omvormer a 800 euro. Al met al gaat dat dus geld kosten zelfs als de accu gratis is.
En als dat allemaal nog niet genoeg is heb ik geen eens een plek waar ik legaal een batterij kan plaatsen of de ruimte voor een warmtepomp op een manier dat buren er geen last van gaan hebben (alles is zeer dicht op elkaar gebouwd hier).
Ik denk dat ze echt iets moeten gaan verzinnen bij de overheid want op de huidige manier is echt alle stimulans voor nieuwe veranderingen dood. Ik ga helemaal niets meer doen totdat ze eindelijk voor langere termijn iets vastleggen. En dan heb ik het over 10+ jaar. En zelfs dan hoef ik er niet aan te verdienen maar ik wil geen risico en als het me comfort kost (waar ik al niet veel van heb) moet het al helemaal niet meer kosten (eigenlijk minder).
Zowel financieel als inde wetgeving moet er wat veranderen. Zo had ik uitgerekend op basis van. Winduren of een mini windmolen rendabel was en dat was het (150 cm diameter met een piek van 325 watt en verwachtte normale opbrengst van 120-180 watt bij normale wind. Wat veel van mijn idle op zou kunnen vangen en bovendien kosten ze niet veel meer. Maarja regels komen dan weer boven. Niet meer toegestaan sinds 2020. Vergunning plichtig en die krijg je simpelweg niet vanwege het aanzicht...
Je bent denk ik dan ook een uitzondering op de regel. Ben dan ook wel benieuwd naar je panelen setup en je accu enz.
Al met al leuk voor de mensen in een optimale situatie en vroege investering dus maar voor het gros gaat elektrificatie het niet worden. Zelfs een Tesla vol laden kost per km al meer als benzine voor mijn autootje en dan hebben we het nog niet eens over de verzekering en aanschaf.
[ Voor 19% gewijzigd door computerjunky op 01-09-2023 01:30 ]
Een warmtepomp hoef je ook niet terug te verdienen, doe je met een cv ketel ook niet.computerjunky schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 01:17:
[...]
.....
En een warmtepomp is zo extreem duur dati k dat nooit terug verdienen zal en dan heb ik het nog niet eens over het stroomverbruik van wat ik nu aan gas verstook.
.....
Het is alleen fijn als de 2 vergelijkbaar zijn in totale kosten (aanschaf, verbruik, onderhoud en levensduur) over een periode van zo'n 5 of 10 jaar.
PV en ESS doe je of voor het milieu of het milieu in de portemonnee en dan is terugverdienen wel weer aan de orde
Deze vergelijking ben ik ook al een tijdje naar op zoek, met daarbij de tussenvariant waarvan de overheid zegt dat die ‘betaalbaar’ is. Een CV èn een WP. Mijn inschatting is dat tenzij de belasting op gas met 300% verhoogd wordt, alleen CV het voordeligst is in de TCO (Total Cost of Ownership). En er zijn teveel kiezers die die verhoging van gas- of fossiele belasting niet gaan accepteren.Simpel360 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 06:42:
[...]
Een warmtepomp hoef je ook niet terug te verdienen, doe je met een cv ketel ook niet.
Het is alleen fijn als de 2 vergelijkbaar zijn in totale kosten (aanschaf, verbruik, onderhoud en levensduur) over een periode van zo'n 5 of 10 jaar.
PV en ESS doe je of voor het milieu of het milieu in de portemonnee en dan is terugverdienen wel weer aan de orde
Waar haal je dit vandaan?ArcticWolf schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:44:
[...]
Okay, er wordt 's avonds tijdens de piek gemiddeld 8000MWh elektriciteit uit gas opgewekt in Nederland. De rest uit wind/nucleair.
Afgelopen dinsdag slimme meter gekregen, maar het viel mij op dat ik met mijn zonnepanelen 19 kwh terug heb geleverd in hoogtarief en 11 kwh teruggeleverd in laagtarief...hoe kan dat?
Tja, het níet doen is uiteindelijk nog veel duurder, check de Transitievisie Warmte van je gemeente of je uiteindelijk 'gered' gaat worden door een warmtenet of dat je toch iets elektrisch moet gaan doen wanneer de gasleiding uit je straat getrokken wordt.
Voor mij was het sommetje wat anders dan voor veel anderen, de afgifte was al OK dus een monoblock was als doe-het-zelf project met de prijzen van 2021 goed te doen (meer werk, maar niet moeilijker, dan een wasmachine aansluiten).
De warmtepomp betaalt zich dus al terug op de besparing aan vastrecht. De offertes van 10k+ voor hybrides die ik intussen hier voorbij zie komen zijn van een hele andere orde en voor mij onbegrijpelijk.
Onder het mom van CO wordt een gasketel ook steeds duurder: rookgasafvoer vervangen, meer metingen etc. Het gasnetwerk moet ook door steeds minder mensen met minder m³ betaald worden, dus er is geen complot voor nodig om te zien waar dat onvermijdelijk heen zal gaan.
Voor mij was het sommetje wat anders dan voor veel anderen, de afgifte was al OK dus een monoblock was als doe-het-zelf project met de prijzen van 2021 goed te doen (meer werk, maar niet moeilijker, dan een wasmachine aansluiten).
De warmtepomp betaalt zich dus al terug op de besparing aan vastrecht. De offertes van 10k+ voor hybrides die ik intussen hier voorbij zie komen zijn van een hele andere orde en voor mij onbegrijpelijk.
Onder het mom van CO wordt een gasketel ook steeds duurder: rookgasafvoer vervangen, meer metingen etc. Het gasnetwerk moet ook door steeds minder mensen met minder m³ betaald worden, dus er is geen complot voor nodig om te zien waar dat onvermijdelijk heen zal gaan.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Romius het zou kunnen dat de klok (nog) niet goed staat, de lol van een digitale meter is dat je 'm vrij eenvoudig zelf kan loggen en zo problemen kan herkennen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Met zo'n ingesteldheid zijn ze dat inderdaad niet.ArcticWolf schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:44:
Linksom of rechtsom zijn zonnepanelen en thuisbatterijen helemaal niet de oplossing. Niet als je naar de totale energievraag kijkt, misschien wel als je naar N=1 kijkt.
Maar je kan het ook anders aanpakken. Ik verwarm bv. al niet 's nachts. En door de dag verbruikt mijn WP ook al geen 10 kW. Het max. is 4 kW en dat doet ze niet continu. Het ligt eerder rond de 5 kWh per etmaal en in uitzonderlijke gevallen (zware bewolking en -8°C buiten) tot een 20 kWh per etmaal. Dat is dan een gemiddelde van 200 W tot 833 W.
Ik heb niets tegen consuminderen ipv steeds maar mee te hollen in de wegwerpmaatschappij.
En tien maanden van de twaalf per jaar volledig energieonafhankelijk zijn tov er gewoon vanuit gaan dat het geen oplossing is maakt wel degelijk een verschil. Toch wanneer meer mensen om te beginnen de transitie tussen hun twee oren kunnen maken.
N=1 geeft aan dat het kan.
Het probleem ligt niet waar het (al) kan maar bij diegenen die altijd wel een reden vinden om niet te moeten veranderen en liever de makkelijke weg kiezen dan te zoeken naar oplossingen en vooral er naar te handelen.
Zie voorgaande.computerjunky schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 01:17:
Al wordt gas 3.50 per m3 dan nog is het voor mij voordeliger als met stroom verwarmen.
Dat is nu net een van de oorzaken van het probleem => korte termijn denken en ervan uitgaan dat het ieders "tijd wel zal duren".
En dan nog, ik zie niet in wat er goedkoper aan is aan n = 1 die maandelijks een energierekening te betalen heeft, hoe laag die ook mag zijn, in vergelijking met iemand die nooit een energierekening te betalen heeft. Integendeel jaarlijks duizenden euro terugtrekt van netbeheerder en energieleverancier.
Uitzondering op de regel? Ik ben heus niet de enige met PV op mijn dak en een WP in huis hoor. Ze krijgen de dingen niet eens op tijd aangesleurd.
En je moet ook geen doorstromer plaatsen. 11 kWh voor SWW? Dat is bijna het dubbele dan het totale energieverbruik van mijn woning in een etmaal. Full electric verbruikt mijn woning een 4500 kWh per jaar terwijl ze minstens 5000 kWh per jaar produceert (terwijl dat laatste ook nog eens met gemak zou verdubbeld kunnen worden).
Daar heb je het dus al, rekenen vanuit buikgevoel en vermoedens ipv vanuit data. Mijn data (over meerdere jaren) toont me iets heel anders, nl. een energierekening die al meer dan tien jaar positief is ipv negatief en waarbij de investering om dat te bereiken al lang is terugbetaald door heel vlug de transitie te maken en niet te blijven steken in buikgevoel en veronderstellingen.Ergens zou ik het wel een jaar willen proberen om de feiten boven tafel te krijgen maar alle data die ik kan vinden laten me zien dat het echt zo veel duurder is als mijn huidige setup.
Je moet al heel krap behuisd zijn om nergens plaats te vinden om een thuisbatterij te kunnen plaatsen noch ophangen. Het neemt minder plaats in dan een wandketel en een vloermodel met ruime inhoud (de mijne heeft bv. 15,5 kWh) neemt de helft van de ruimte in van een tafelmodel koelkast.
[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2023 08:55 ]
Ja, das een goeie, je zou verwachten dat dat automatisch goed staat, had ook een krom verbruik van 2 kwh in hoog en 40 in laag, vond ik zelf wat aan de hoge kant voor krap 3 dagen. Maargoed, ik heb ook nog geen reëel beeld van mijn warmtepomp qua verbruik.Proton_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:35:
@Romius het zou kunnen dat de klok (nog) niet goed staat, de lol van een digitale meter is dat je 'm vrij eenvoudig zelf kan loggen en zo problemen kan herkennen.
Was al van plan om iets met home assistant te bouwen en een P1 usb kabeltje, maar even mee aan de gang gaan.
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
:strip_exif()/f/image/hglNhZZqfWQz6CwuAjuVtFIg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wvQnjdoa6vrZpYHsGZ6qrzPv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y5JPWIRPuKfEFZySmlGRhUun.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ICLXgXZn5zjxu3yAMWEpRDpN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MJfp4XC5XuFX9tl5VLq19ZZP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/57FAVDga2i11KxJCEYXeS0yE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NaqoBSQSOOzWLwuQ4m60Z1gd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/enrLOJA8eQiArvKlYO6ipNV3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w4oqM8XIKspqLFJmaSFEbBWr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EMkn9ATdulCjaxAsZnEYyIwy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eMs7j7RgHW55SqP5CDsY3lF8.jpg?f=fotoalbum_large)