Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:10
MacD007 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:20:
[...]

je vergelijkt de verkeerde markt, wat jij bedoelde is de spot dag markt, negatieve stroomprijzen zijn hooguit enkele uren op een dag, en dat over het jaar genomen ook niet zo veel geweest.
De stroomprijs waar de energieboeren langlopende contracten mee afsluiten is wel degelijk ook aan de gasprijs gekoppeld omdat deze mede de prijs bepaald.
Nee, ik vergelijk niet de verkeerde markt.

Gas en elektriciteit zijn afzonderlijke markten. Zowel op de spot-markt als op de termijnmarkt.
Dat er veel elektriciteit uit gas geproduceerd wordt en daardoor de gasprijs zoals ik eerder al aangaf wel een rol kan spelen op de elektriciteitsmarkt, betekent niet dat de markten gekoppeld zijn. Als de markten gekoppeld zouden zijn, dan zou de ene markt de andere markt voor 100% beïnvloeden.
Die beïnvloeding is er gelukkig niet en wordt dankzij een toenemende hoeveelheid internationale stroomverbindingen en verduurzaming van de elektriciteitsproductie ook nog eens elk jaar kleiner.

Zoals jij het schrijft, is de broodprijs ook gekoppeld aan de gasprijs. Want de gasprijs heeft ergens natuurlijk een invloed op de prijs die een bakker voor het brood moet rekenen om zijn onderneming gezond draainde te kunnen houden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45
computerjunky schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:11:
Zijn er mensen met Greenchoice die wel in kunnen loggen bij Greenhoice?

Ik kan al sinds eind Juli niet meer inloggen. De pagina word simpelweg blanco en heb daardoor geen flauw idee wat het variabele tarief van augustus is. Dit geld zowel op de website in de browser als in de app als beide telefoons met verschillende browsers op wifi en 4G.

We leven nou niet echt in een tijd waar je energie boeren op hun blauwe ogen kan vertrouwen en wil dus graag backups van de data die mijn portemonnee beïnvloeden. Greenchoice is zo goed als niet bereikbaar...
Ik kan zonder enig probleem inloggen bij Greenchoice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Ivow85 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:32:
[...]

Nee, ik vergelijk niet de verkeerde markt.

Gas en elektriciteit zijn afzonderlijke markten. Zowel op de spot-markt als op de termijnmarkt.
Dat er veel elektriciteit uit gas geproduceerd wordt en daardoor de gasprijs zoals ik eerder al aangaf wel een rol kan spelen op de elektriciteitsmarkt, betekent niet dat de markten gekoppeld zijn. Als de markten gekoppeld zouden zijn, dan zou de ene markt de andere markt voor 100% beïnvloeden.
Die beïnvloeding is er gelukkig niet en wordt dankzij een toenemende hoeveelheid internationale stroomverbindingen en verduurzaming van de elektriciteitsproductie ook nog eens elk jaar kleiner.

Zoals jij het schrijft, is de broodprijs ook gekoppeld aan de gasprijs. Want de gasprijs heeft ergens natuurlijk een invloed op de prijs die een bakker voor het brood moet rekenen om zijn onderneming gezond draainde te kunnen houden.
ik zeg ook helemaal niet dat deze voor 100% gekoppelt is, maar hij word wel behoorlijk daardoor beinvloed.
En op je andere vraag terug te komen, ook de broodprijs is aan de gas cq stroomprijs gekoppelt, omdat deze namelijk een van de hoofdaspecten zijn die deze kostprijs beinvloed. soms word deze dan weer niet aan de klant doorberekend, maar dat kan een bakker zich ookniet al te lang veroorloven.
dat zie je ook op andere markten die sterk beinvloed worden door de gas cq oliemarkt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:02:
[...]

ik zeg ook helemaal niet dat deze voor 100% gekoppelt is, maar hij word wel behoorlijk daardoor beinvloed.
En op je andere vraag terug te komen, ook de broodprijs is aan de gas cq stroomprijs gekoppelt, omdat deze namelijk een van de hoofdaspecten zijn die deze kostprijs beinvloed. soms word deze dan weer niet aan de klant doorberekend, maar dat kan een bakker zich ookniet al te lang veroorloven.
dat zie je ook op andere markten die sterk beinvloed worden door de gas cq oliemarkt.
Men vergeet volgens mij mee te nemen dat de gascentrales (en nog 2 kolencentrales) de gegarandeerde energie verzorgen in de winter. In de zomer is het leuk dat al die zonnepanelen veel energie leveren en dat de prijs negatief duikt maar in de winter doen ze nagenoeg niks en verbruiken we als Nederland alleen al tot 3x meer energie dan in de zomer.
Kernenergie staat in principe altijd aan dus die levering is "statisch", windenergie is variabel maar op de zee vaak wel gegarandeerd en dan heb je de gas/kolencentrales die in de winter het gros van de energielevering verzorgen. En over een paar uur schakelen de gasturbines weer in om 's nachts Nederland/Europa van energie te voorzien.
Daarnaast zorgt de saldering er ook nog eens voor dat de leveranciers/producenten voor miljoenen mensen met zonnepanelen in de winter (gratis) gasgestookte energie moeten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

In de winter kan je de restwarmte van een elektriciteitscentrale goed gebruiken voor de verwarming.
In de zomer heb je alleen maar last van de restwarmte, goed dat er dan PV is.

Kan je dan zeggen dat het elektriciteitsverbruik van mijn warmtepomp in de winter helpt om de huizen met stadsverwarming te voorzien van restwarmte?

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 20-08-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
ArcticWolf schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:02:
[...]

Men vergeet volgens mij mee te nemen dat de gascentrales (en nog 2 kolencentrales) de gegarandeerde energie verzorgen in de winter. In de zomer is het leuk dat al die zonnepanelen veel energie leveren en dat de prijs negatief duikt maar in de winter doen ze nagenoeg niks en verbruiken we als Nederland alleen al tot 3x meer energie dan in de zomer.
Kernenergie staat in principe altijd aan dus die levering is "statisch", windenergie is variabel maar op de zee vaak wel gegarandeerd en dan heb je de gas/kolencentrales die in de winter het gros van de energielevering verzorgen. En over een paar uur schakelen de gasturbines weer in om 's nachts Nederland/Europa van energie te voorzien.
Daarnaast zorgt de saldering er ook nog eens voor dat de leveranciers/producenten voor miljoenen mensen met zonnepanelen in de winter (gratis) gasgestookte energie moeten leveren.
Zo is het maar net. Maar niet iedereen wil dat zien of is stoïcijns doof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 18:50
mv_ak schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:30:
[...]

Zo is het maar net. Maar niet iedereen wil dat zien of is stoïcijns doof.
Dan zou het toch logisch zijn om teruglevergoeding tussen april en september laag te houden, in plaats van wat Vandebron doet?
Als ik nu in januari overdag 5kw opwek maar op kantoor ben, lever ik terug, en die teruglevering is meer waard dan 5kw in juni. Maar Vandebron zegt: dat is teruglevering, dus betalen maar, ook als ze mijn 5kw in januari heel goed kunnen gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door marteltor op 20-08-2023 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
marteltor schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:55:
[...]

Dan zou het toch logisch zijn om teruglevergoeding tussen april en september laag te houden, in plaats van wat Vandebron doet?
Als ik nu in januari overdag 5kw opwek maar op kantoor ben, lever ik terug, en die teruglevering is meer waard dan 5kw in juni. Maar Vandebron zegt: dat is teruglevering, dus betalen maar, ook als ze mijn 5kw in januari heel goed kunnen gebruiken
Niet als er in januari op dat tijdstip veel wind staat.
Je pleit er eigenlijk voor dat je TLV gekoppeld wordt aan de spotprijzen en dat wil je, over een jaar gezien, echt niet want die zijn gemiddeld lager dan deze van een variabel of vast contract.

Je vergeet ook dat Vandebron een bedrijf is en geen instelling van openbaar nut. Staan de voorwaarden van een bedrijf je niet aan ga je elders je voordeel zoeken. Waarschijnlijk ook de betrachting van Vandebron. Je hebt als bedrijf weinig aan klanten die in de zomer stroom aan je verkopen die je niet aan een goede prijs kwijt kan en waar je dan bovendien in de winter ook nog eens duur moet gaan laten produceren om ze die stroom dan gratis te gaan beleveren.
Wie zelf stroom wil produceren moet ook kunnen leven met de regels van de vrije markt.
Staan de regels van de tegenpartij je niet aan en wil deze niet ingaan op jouw eisen als partij kan je je nog altijd zelf verenigen en als groep de eigen regels voor elkaar vastzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 21-08-2023 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Vattenval verlaagt de energierekening staat op de Telegraaf (achter betaalmuur).
Dit omdat de opslagen vol zijn.
Met zo'n natte zomer krijgen we wellicht een erg droog en koud najaar (Gerrit Hiemstra eens appen).

Zonder gekheid. Vattenval gaat toch niet korting geven op de energierekening lopende klanten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
mrVroom schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:42:
Vattenval verlaagt de energierekening staat op de Telegraaf (achter betaalmuur).
Dit omdat de opslagen vol zijn.
Met zo'n natte zomer krijgen we wellicht een erg droog en koud najaar (Gerrit Hiemstra eens appen).

Zonder gekheid. Vattenval gaat toch niet korting geven op de energierekening lopende klanten?
Op nu.nl heb ik gelezen dat voor variabel de vaste kosten voor gas 1 euro minder wordt en voor stroom 3 euro omhoog. De meesten schieten er dus niets mee op omdat ze beide bij vattenfall hebben. De meesten gaan dan 2 euro meer betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Angelique1974 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

Op nu.nl heb ik gelezen dat voor variabel de vaste kosten voor gas 1 euro minder wordt en voor stroom 3 euro omhoog. De meesten schieten er dus niets mee op omdat ze beide bij vattenfall hebben. De meesten gaan dan 2 euro meer betalen
kun je ook direct de kwaliteit van de telegraaf zien, heel veel blabla en niets daarachter, ik vind dat ze vlink achteruit gaan, maar de laaste tijd gaat het echt hard (achteruit).
Ook bijna 80% van hun BlaBla staan nu achter een betaalmuur, gezien hun zeer eenzijdige en zeer slechte berichtgeving ga ik daar dus echt niet voor betalen. Wat mij beteft mogen ze hun site helemaal opdoeken.

oh wacht, dat is natuurlijk een betaalde actie van Vattenvall, om maar weer nieuwe mensen te kunnen vangen, de meeste kunnen toch al niet lezen, dus die trappen daar vol in. |:(

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 21-08-2023 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

magneetje schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:42:
Een vriend betaald onderstaande tarieven bij Eneco, volgens de Eneco app.

Nu weet ik niet of de app all-in tarieven toont? Hij heeft de laatste verhoging op 1 juli gehad en dacht dat de prijzen maar 1x per jaar worden verhoogd, ik betwijfel dat.
Nee Eneco prijzen zijn zo vluchtig als wat, ze doen het nu meerdere keren per jaar.
Een vriend betaalt bijvoorbeeld 8 cent meer voor een m3 gas daar en zijn stroomtarieven zijn ook hoger.

De inkoopprijs voor gas zit al maanden rond de 40 eur per MWh, ofwel 0,040 per Kwh
Verbrandingswaarde NL gas: 9,76 kWh per m3
Kale Gas prijs is dan z'n 39 cent per m3

Daar bovenop komt de 21% BTW en milieubelasting 0,59266 per m3
0,39 + (0,21 x 0,39) = 0,4719 + 0.59266 = 1.064 per m3

Daar bovenop komt nog e.a.a. aan vergoedingen voor de energiemaatschappij van z'n 10 cent, dan kom je op z'n 1.11 per m3 - dit zou dan ongeveer de dynamische prijs moeten zijn.

Praten we over vaste prijzen komt hier nog een deel risico toeslag boven op om schommelingen op te vangen.

Eneco zit momenteel op 1,39 voor een 6 maanden contract
Vattenfall zit momenteel op 1,36 voor 12 maanden contract

Ter vergelijking 1-1-2021 was dit 0,80 cent, en 1-1-2022 1,24 ongeveer

De prijzen zouden mijn idee op dit moment best kunnen door dalen naar rond de 1,25

somewhere there was silence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
_serial_ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

Nee Eneco prijzen zijn zo vluchtig als wat, ze doen het nu meerdere keren per jaar.
Een vriend betaalt bijvoorbeeld 8 cent meer voor een m3 gas daar en zijn stroomtarieven zijn ook hoger.

De inkoopprijs voor gas zit al maanden rond de 40 eur per MWh, ofwel 0,040 per Kwh
Verbrandingswaarde NL gas: 9,76 kWh per m3
Kale Gas prijs is dan z'n 39 cent per m3

Daar bovenop komt de 21% BTW en milieubelasting 0,59266 per m3
0,39 + (0,21 x 0,39) = 0,4719 + 0.59266 = 1.064 per m3

Daar bovenop komt nog e.a.a. aan vergoedingen voor de energiemaatschappij van z'n 10 cent, dan kom je op z'n 1.11 per m3 - dit zou dan ongeveer de dynamische prijs moeten zijn.

Praten we over vaste prijzen komt hier nog een deel risico toeslag boven op om schommelingen op te vangen.

Eneco zit momenteel op 1,39 voor een 6 maanden contract
Vattenfall zit momenteel op 1,36 voor 12 maanden contract

Ter vergelijking 1-1-2021 was dit 0,80 cent, en 1-1-2022 1,24 ongeveer

De prijzen zouden mijn idee op dit moment best kunnen door dalen naar rond de 1,25
Je kijkt naar de korte termijn.

De lange termijn zit al sinds juli boven de 50 euro per MWh:
https://www.ice.com/produ...res/data?marketId=5600523

Dus kaal zit al tegen de 1,20 euro per m3 aan.

Ik heb begin juni bij Oxxio voor 3 jaar lang kunnen afsluiten voor 1,226 euro per m3 en toen stond de lange termijn tussen de 38 en 44 euro per MWh.

Veel lager dan 1,35 euro/m3 ga je nu niet meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:14
Ik zit bij Budget Energie en ik lees op nu.nl dat veel Vattenfall-klanten gaan minder betalen voor gas en stroom per 1 Oktober. Geldt dit alleen voor Vattenfall of ook andere bedrijven zoals Budget Energie. Nu ben ik weer in twijfel of ik toch niet beter is om te wachten met een 3 jarige contract tot na 1 Oktober. Ik wil na mijn jaarnota in september een vaste contract nemen voor 3 jaar. Ik ben bang dat na het prijsplafond op 1 januari 2024 de prijzen omhoog schieten, daarom wil ik 3 jaar vast zetten.

Wij zitten per maand tussen €30-45 in voor stroom en gas op basis van tweepersoonshuishouden (wij hebben geen zonnepanelen)

Als de tarieven dalen is dat voor ons ook goed.

Tarieven bij Budget Energie voor 3 jaar vaste contract:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57RUY6BdiKsBgd80ojUICqBejQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hglNhZZqfWQz6CwuAjuVtFIg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fH1uM_iso8Sk4y5Fhwiq7gJtudU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvQnjdoa6vrZpYHsGZ6qrzPv.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.nu.nl/economi...n-voor-gas-en-stroom.html

[ Voor 78% gewijzigd door Van der Berg op 21-08-2023 13:38 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Van der Berg schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:18:
Ik zit bij Budget Energie en ik lees op nu.nl dat veel Vattenfall-klanten gaan minder betalen voor gas en stroom per 1 Oktober. Geldt dit alleen voor Vattenfall of ook andere bedrijven zoals Budget Energie. Nu ben ik weer in twijfel of ik toch niet beter is om te wachten met een 3 jarige contract tot na 1 Oktober. Ik wil na mijn jaarnota in september een vaste contract nemen voor 3 jaar. Ik ben bang dat na het prijsplafond op 1 januari 2024 de prijzen omhoog schieten, daarom wil ik 3 jaar vast zetten.

Wij zitten per maand tussen €30-45 in voor stroom en gas op basis van tweepersoonshuishouden (wij hebben geen zonnepanelen)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kan er ook nu een uitzoeken met een ingangsdatum van een paar maanden later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:14
elektriekert schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:42:
[...]

Je kan we ook nu een uitzoeken met een ingangsdatum een paar maanden later
Maar bedoel je bij Budget Energie? Zie ik de tarieven al van Oktober bij verlengen. Ik kan dus bij het verlengen kiezen per 1 Oktober? Want ik hoorde via de klantenservice van Budget Energie dat als ik verlengen, na 14 dagen gaat dat in

[ Voor 13% gewijzigd door Van der Berg op 21-08-2023 14:01 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Van der Berg schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

Maar bedoel je bij Budget Energie? Zie ik de tarieven al van Oktober bij verlengen. Ik kan dus bij het verlengen kiezen per 1 Oktober? Want ik hoorde via de klantenservice van Budget Energie dat als ik verlengen, na 14 dagen gaat dat in
Nee,ik bedoelde via een vergelijker, gaslicht of Independer of iets dergelijks.

Ik denk wanneer je ze belt en zegt, ik wil verlengen pas over 2 maanden en de prijs vastzetten dat wel het een en ander mogelijk is.
Anders ben je "genoodzaakt" over te stappen en dan zijn ze een klant kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

ArcticWolf schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:51:
[...]

Je kijkt naar de korte termijn.
Voor het gemak even de laatste 6 maanden.

Range:
1-3 46
1-4 41
1-5 38
1-6 26
1-7 35
1-8 28

Voor het grootste gedeelte onder de 40 met een gemiddelde van 35

Ze kunnen mij best veel wijsmaken, maar een energiemaatschappij koopt natuurlijk liever op de bodem in, om het tegen de top te verkopen.

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
_serial_ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:11:
[...]

Range:
1-3 46
1-4 41
1-5 38
1-6 26
1-7 35
1-8 28

Ze kunnen mij best veel wijsmaken, maar een energiemaatschappij koopt natuurlijk liever op de bodem in, om het tegen de top te verkopen.
Ze gaan niet voor duizenden klanten wachten om 1 maand van te voren het gas in te kopen, dat risico is niet te beheersen, 1 maand er naast of er is geen/te weinig gas beschikbaar en je bent failliet. Die lage tarieven zijn puur rest volumes die overgebleven zijn of short term voor bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Van der Berg schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:18:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

nee, je leest niet goed, gas vaste deel gaat 1 euro omlaag, echter stroom gaat 3 euro omhoog, dus als je beide hebt, zoals de meeste mensen, betaal je dus 2 euro per maand meer bij de Vattenvall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
_serial_ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:11:
[...]

Range:
1-3 46
1-4 41
1-5 38
1-6 26
1-7 35
1-8 28

spotmarkt, dus korte termijn, daar zullen ze wel gaan kopen om dat wat ze nog missen bij te kopen, echter het overgrote deel word op de lange termijnmarkt gekocht, en wat blijkt daar zijn de prijzen dus een stuk hoger en stijgt nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
elektriekert schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

Nee,ik bedoelde via een vergelijker, gaslicht of Independer of iets dergelijks.

Ik denk wanneer je ze belt en zegt, ik wil verlengen pas over 2 maanden en de prijs vastzetten dat wel het een en ander mogelijk is.
Anders ben je "genoodzaakt" over te stappen en dan zijn ze een klant kwijt
ik snap je niet, hoe langer je wacht (richting winter) hoe duurder het gaat worden, de beste tijd (juni-juli) heb je al gemist. in de winter of net daarvoor betaal je de hoofdprijs.
De beste prijs is altijd die van 3 weken geleden, dus als je wilt overstappen zou ik dat zo snel mogelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vandaag een leuke verrassing: Elke maand vul ik de verbruiksmanager van Essent in (geen slimme meter) en vandaag gaf die ineens aan dat de we laatste paar maanden voor de jaarafrekening van €140 naar €83 kunnen :o

Vraag mij af of dit met Vattenfall verlaagt variabele tarieven, Essent volgt te maken heeft.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:16
Hoe kan ik mijn opzegboete nu eigenlijk berekenen? Ik lever netto terug maar ik lees dat men rekent met het standaard jaarverbruik, echter kan ik dit standaard jaarverbruik van me nergens vinden. En wordt die boete bepaald op basis van mijn standaard jaarverbruik op dit moment, of op het moment van opzeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:01:
[...]

ik snap je niet, hoe langer je wacht (richting winter) hoe duurder het gaat worden, de beste tijd (juni-juli) heb je al gemist. in de winter of net daarvoor betaal je de hoofdprijs.
De beste prijs is altijd die van 3 weken geleden, dus als je wilt overstappen zou ik dat zo snel mogelijk doen.
Ik ben niet degene die wil wachten.

Men wou op het jaar nota wachten in de hoop dat ze nog een paar maanden een goedkoper tarief krijgen met variabel.
Dus als je nu een prijs wil vastleggen voor 3 jaar en over een paar maanden in wil laten gaan dan moet dat toch geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:32:
Vandaag een leuke verrassing: Elke maand vul ik de verbruiksmanager van Essent in (geen slimme meter) en vandaag gaf die ineens aan dat de we laatste paar maanden voor de jaarafrekening van €140 naar €83 kunnen :o

Vraag mij af of dit met Vattenfall verlaagt variabele tarieven, Essent volgt te maken heeft.
"Je variabele tarieven gaan per 1 oktober 2023 omlaag"
Stroom Enkeltarief / kWh: €0,39445 -> €0,39042
Gas / m³: €1,41546 -> €1,32713
Vaste leveringskosten per product per maand: €6,49 -> €6,49

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-09 13:37
Janpietertje89 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:18:
Hoe kan ik mijn opzegboete nu eigenlijk berekenen? Ik lever netto terug maar ik lees dat men rekent met het standaard jaarverbruik, echter kan ik dit standaard jaarverbruik van me nergens vinden. En wordt die boete bepaald op basis van mijn standaard jaarverbruik op dit moment, of op het moment van opzeggen?
Kan je zelf niet berekenen. Op het moment dat je wil opzeggen, bel je je leverancier en die kan hoort het je dan te berekenen (en kun je alsnog afzien van het opzeggen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Raven schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:32:

even ter info Vattenvall verlaagt helemaal niet de variabele kosten, maar verkondigd dit omdat zij de vaste lasten voor gas met 1 euro verlagen. Wat zij echter niet erbij vertellen dat ze ook de vaste lasten van stroom met 3 euro verhogen.
Aangezien de meeste mensen zowel gas als stroom van een energie afnemen zijn de dus eigenlijk 2 euro duurder uit. Mensen die gasloos zijn hebben nog meer pech, want daar stijgt de vaste lasten dus met 3 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Truus01 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:18:
[...]

Kan je zelf niet berekenen. Op het moment dat je wil opzeggen, bel je je leverancier en die kan hoort het je dan te berekenen (en kun je alsnog afzien van het opzeggen).
even een vraag. De nieuwe opzegboete is toch alleen van toepassing op nieuwe contracten die na de ingangsdatum van deze nieuwe regel van toepassing is, heb je een bestaand contract van bv uit 2022 dan zijn nog steeds de oude voorwaarden van toepassing. Dus ook de boeteregeling die dan geldig was. (dus 50 euro per energiesoort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
MacD007 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:29:
even een vraag. De nieuwe opzegboete is toch alleen van toepassing op nieuwe contracten die na de ingangsdatum van deze nieuwe regel van toepassing is, heb je een bestaand contract van bv uit 2022 dan zijn nog steeds de oude voorwaarden van toepassing. Dus ook de boeteregeling die dan geldig was. (dus 50 euro per energiesoort).
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:16
Truus01 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:18:
[...]

Dat is toch eigenlijk bizar. Ik ga een contract aan waarvan ik de opzegvoorwaarden niet zelf kan inzien. Absurd.

Ik begrijp dat het standaard verbruik dat ze opvragen een gemiddelde over 3 jaar is, dus als ik al 3 jaar netto niet verbruik zou de opzegboete gratis moeten zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door Janpietertje89 op 22-08-2023 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:09
Janpietertje89 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:12:
[...]

Dat is toch eigenlijk bizar. Ik ga een contract aan waarvan ik de opzegvoorwaarden niet zelf kan inzien. Absurd.

Ik begrijp dat het standaard verbruik dat ze opvragen een gemiddelde over 3 jaar is, dus als ik al 3 jaar netto niet verbruik zou de opzegboete gratis moeten zijn?
Die opzegvoorwaarden kun je wel inzien, dat is onderdeel van de productvoorwaarden waarmee je akkoord bent gegaan ;)
Even van Gaslicht gejat, bijvoorbeeld: Eneco, Vattenfall en Engie.
De waardes van de berekening kun je niet direct inzien omdat die elke (kunnen) dag wijzigen. Dat moet je even opvragen maar is zo gebeurt.
Het is altijd deze berekening, want zo heeft de ACM het vastgesteld:
Opzegboete = (contractprijs - prijs referentieproduct) x resterende hoeveelheid energie

Je vraag klopt inderdaad, als je totale netto verbruik 0 is, wordt de waarde voor 'resterende hoeveelheid energie' ook 0. Sowieso geen boete in dat geval dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

https://solarmagazine.nl/...j-essent-en-energiedirect

Geen 3 jarig contract meer als je zonnepanelen hebt en een nieuw contract wil afsluiten. De verwachting is dat andere energiebedrijven zoals Eneco snel gaan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
tweaker2010 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:23:
https://solarmagazine.nl/...j-essent-en-energiedirect

Geen 3 jarig contract meer als je zonnepanelen hebt en een nieuw contract wil afsluiten. De verwachting is dat andere energiebedrijven zoals Eneco snel gaan volgen.
VdB en Energiedirect zijn van Essent... blijkbaar probeert Essent 2 strategieën uit op dit moment. Eneco en co moeten wel volgen want anders komen alle zonnepaneelhouders bij hun uit en dat willen ze ook niet :+

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 23-08-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ArcticWolf schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:34:
Eneco en co moeten wel volgen want anders komen alle zonnepaneelhouders bij hun uit en dat willen ze ook niet :+
Niet noodzakelijk.
Als jarenlange PV bezitter bv. nog nooit nood gehad aan een meerjarig contract enben dit ook niet van plan in de nabije toekomst.
Het belangrijkste voor een PV bezitter (wiens productie is afgestemd op zijn individueel verbruik) is niet de afnameprijs maar de TLV. En de TLV staat meestal sowieso al los van de gegarandeerde afnameprijs in een langlopend contract.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2023 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
IvoB2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:50:
Niet noodzakelijk.
Als jarenlange PV bezitter bv. nog nooit nood gehad aan een meerjarig contract enben dit ook niet van plan in de nabije toekomst.
Het belangrijkste voor een PV bezitter (wiens productie is afgestemd op zijn individueel verbruik) is niet de afnameprijs maar de TLV. En de TLV staat meestal sowieso al los van de gegarandeerde afnameprijs in een langlopend contract.
Ik vraag me af of deze acties meer bedoeld zijn voor ophef en politieke druk dan echt om bedrijfseconomische redenen.

Mensen met PV die meer opbrengt dan er gebruikt wordt kan je wel wegjagen of een poot uitdraaien door een lage TLV. Een bedrijf kan gemakkelijk alle kosten van het salderen onderbrengen bij de TLV. Dan blijft er niet veel over.

Dan heb je nog de groep die maar een gedeelte van het gebruik opwekt. Die groep kan in de zomer wel salderen, maar in de winter is het op. Dus die groep betaalt gewoon mee, met iets verlies door het salderen in de zomer.

Blijf over de groep die precies zoveel opwekt als er gebruikt wordt. Maar hoe groot is die groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Ik vraag me af of deze acties meer bedoeld zijn voor ophef en politieke druk dan echt om bedrijfseconomische redenen.

Mensen met PV die meer opbrengt dan er gebruikt wordt kan je wel wegjagen of een poot uitdraaien door een lage TLV. Een bedrijf kan gemakkelijk alle kosten van het salderen onderbrengen bij de TLV. Dan blijft er niet veel over.

Dan heb je nog de groep die maar een gedeelte van het gebruik opwekt. Die groep kan in de zomer wel salderen, maar in de winter is het op. Dus die groep betaalt gewoon mee, met iets verlies door het salderen in de zomer.

Blijf over de groep die precies zoveel opwekt als er gebruikt wordt. Maar hoe groot is die groep?
Het primaire doel van particulier PV gebruik is zoveel mogelijk van je eigen verbruik produceren en lokaal verbruiken. Dan heb je een leverancier nauwelijks nog nodig.
Door te lang in de luxehangmat van salderen te blijven hangen en alles wat ermee samengaat is men dat op termijn blijkbaar een beetje vergeten. :+
TLV, salderen,.... zijn, zolang ze bestaan, gewoon extraatjes die je meeneemt zolang het kan maar daarbij mag je het primaire doel niet uit het oog verliezen.
Desnoods schakel je over op een dynamisch tarief waarbij je voor de stroomcomponent nog maar betaalt voor wat hij op dat ogenblik waard is en idem voor de TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
IvoB2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:11:
Het primaire doel van particulier PV gebruik is zoveel mogelijk van je eigen verbruik produceren en lokaal verbruiken. Dan heb je een leverancier nauwelijks nog nodig.
Door te lang in de luxehangmat van salderen te blijven hangen en alles wat ermee samengaat is men dat op termijn blijkbaar een beetje vergeten. :+
TLV, salderen,.... zijn, zolang ze bestaan, gewoon extraatjes die je meeneemt zolang het kan maar daarbij mag je het primaire doel niet uit het oog verliezen.
Desnoods schakel je over op een dynamisch tarief waarbij je voor de stroomcomponent nog maar betaalt voor wat hij op dat ogenblik waard is en idem voor de TLV.
Het primaire doel van particulier PV in Nederland is om te zorgen dat er genoeg PV is om in de zomer heel Nederland van stroom te voorzien.

De reden is dat we in Nederland liever stikstofproducerende boeren hebben dan PV waar allerlei interessante planten kunnen groeien (zeker bij de gebruikelijke zuidopstelling).

De andere reden is dat bedrijven geen zin hebben om PV op hun daken te plaatsen en daar ook door de overheid niet op afrekend worden.

Dus kom je uit bij heel veel particulier PV, of lekker de gascentrales vol aan in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:19:
[...]
Het primaire doel van particulier PV in Nederland is om te zorgen dat er genoeg PV is om in de zomer heel Nederland van stroom te voorzien.
Als dat werkelijk het primaire doel is dan staat de NL salderingsregeling daar als een tang op een varken op. :+
Je hebt er weinig aan dat particulieren in de zomer door de dag massaal groene energie produceren voor heel Nederland maar na zonsondergang en voor zondsopgang, in het voor- en najaar en vooral 24/7 in de winter dan wel verlangen dat ze die energie gratis teruggeleverd krijgen door o.a. de gascentrales dan overuren te laten draaien.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik ben net overgestapt naar Eneco voor 3 jaar vast.

Ik heb 0 op de meter qua stroom zolang ik kan salderen.
Ik verbruik 250m2 gas op een jaar.

Uitgaande van de maximale teruglever'boete' die VdB nu hanteert kost me dat €552,- per jaar. Dan moet het gas wel heel flink gaan dalen dat ik goedkoper uit ben dan de teruglever'boete' te moeten gaan betalen.

Ik doe de aanname dat dalijk iedereen die 'boete' gaat hanteren.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb natuurlijk jaren geleden niet in PV en full electric mogelijkheden geïnvesteerd om dan "blij" te worden van een energierekening van meer dan 500 € per jaar. :)
Iedere situatie is anders maar ik heb geïnvesteerd in PV om minstens een nulenergierekening te hebben, desnoods door me los te koppelen van netbeheerder, energieleverancier en om de haverklap wijzigende regelgeving.
Ik neem aan dat capaciteitstarieven, het leven van prosumenten gekoppeld aan een leverancier bemoelijken niet het eindpunt is maar dat met steeds minder netafname de vaste kosten voor een netgekoppelde installatie steeds hoger zullen worden. Overheden, enerigeleveranciers en particuliere klanten streven doorgaans immers tegengestelde belangen na. Als particulier kan je er dan maar best voor zorgen zo min mogelijk afhankelijk te zijn van de belangen van derde partijen.
Maar vooralsnog is dat niet nodig want door niet meer te salderen en het een wat op het ander af te stemmen heb ik nu jaarlijks een positieve energierekening van een 2500 €. En dit zonder gas en zonder te salderen.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
IvoB2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:27:
Als dat werkelijk het primaire doel is dan staat de NL salderingsregeling daar als een tang op een varken op. :+
Je hebt er weinig aan dat particulieren in de zomer door de dag massaal groene energie produceren voor heel Nederland maar na zonsondergang en voor zondsopgang, in het voor- en najaar en vooral 24/7 in de winter dan wel verlangen dat ze die energie gratis teruggeleverd krijgen door o.a. de gascentrales dan overuren te laten draaien.
Het werkt juist heel goed. Het particulier verbruik is maar een gedeelte van het totale elektriciteitsverbruik in Nederland. Dus wat er in de zomer meer door particulieren opgewekt wordt dan gebruikt gaat naar kantoren, bedrijfspanden, industrie, etc.

In de winter heb je geen gascentrales nodig voor elektriciteit. Windturbines doen het prima in de winter. Het is erg nep om net te doen alsof alle elektriciteit in de winter uit gas komt (hoewel wind wel erg achterloopt op dit moment, maar dat is iets dat wel weer ingehaald kan worden).

Op dit moment is er in de zomer op een doordeweekse dag nauwelijks een overschot. Dus elektriciteit opslaan in accu's voor gebruik 's avonds is niet echt lonend. Daar is dus nog veel meer PV voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:40:
Ik heb natuurlijk jaren geleden niet in PV en full electric mogelijkheden geïnvesteerd om dan "blij" te worden van een energierekening van meer dan 500 € per jaar. :)
Iedere situatie is anders maar ik heb geïnvesteerd in PV om minstens een nulenergierekening te hebben, desnoods door me los te koppelen van netbeheerder, energieleverancier en om de haverklap wijzigende regelgeving.
Ik neem aan dat capaciteitstarieven, het leven van prosumenten gekoppeld aan een leverancier bemoelijken niet het eindpunt is maar dat met steeds minder netafname de vaste kosten voor een netgekoppelde installatie steeds hoger zullen worden. Overheden, enerigeleveranciers en particuliere klanten streven doorgaans immers tegengestelde belangen na. Als particulier kan je er dan maar best voor zorgen zo min mogelijk afhankelijk te zijn van de belangen van derde partijen.
Maar vooralsnog is dat niet nodig want door niet meer te salderen en het een wat op het ander af te stemmen heb ik nu jaarlijks een positieve energierekening van een 2500 €. En dit zonder gas en zonder te salderen.
Hoe ga (of zou) je om met een WP installatie die zorgt voor verwarming?
Op een koude winterdag draai ik er 50kWh doorheen. Dan heb ik stroom nodig van het net, daar kan geen accu iets aan veranderen.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat hangt van die koude winterdag af.
Wanneer het een koude winterdag is met zwaarbewolkte lucht is bij -8°C het max. totale verbruik van de woning 25 kWh (huishoudelijk verbruik + SWW + CV via A2W, excl. laadpunt).
Wanneer het een koude winterdag is met blauwe lucht dan volstaat meestal alleen al de rechtstreekse zonne-instraling om de leefruimte op temperatuur te houden. Desnoods in de ochtend- en avonduren op temp. gehouden met A2A WP die dan een 2-5 kWh per etmaal verbruikt.

Ik schrijf ook nergens dat ik in de winter geen stroom uit het net verbruik.
Vooralsnog zit ik aan het net gekoppeld omdat de netafnamekost in de winter ruimschoots gecompenseerd wordt door de verkoop van productie in de zomer.

Wanneer dat scenario keert ben ik er wel op voorbereid. Tezamen met de A2W WP heb ik in 2013 immers ook een speksteenkachel geplaatst (toen nog als back up voor de WP indien technische problemen) die eveneens gekoppeld is aan het voorraadvat van SWW (bovenste 150 liter uitsluitend verwarmen via A2W WP, onderste en bovenste 150 liter via WW in achterwand kachel).
Gezien alle hout voor die kachel uit lokaal bosbeheer komt zit ik dus op dat vlak ook safe.
Ik zou voor CV nooit uitsluitend afhankelijk willen zijn van een warmtepomp. Niet voor de techniek, noch voor de energie afkomstig van de levering door derden.

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:07:
Dat hangt van die koude winterdag af.
Wanneer het een koude winterdag is met zwaarbewolkte lucht is bij -8°C het max. totale verbruik van de woning 25 kWh (huishoudelijk verbruik + SWW + CV via A2W, excl. laadpunt).
Wanneer het een koude winterdag is met blauwe lucht dan volstaat meestal alleen al de rechtstreekse zonne-instraling om de leefruimte op temperatuur te houden. Desnoods in de ochtend- en avonduren op temp. gehouden met A2A WP die dan een 2-5 kWh per etmaal verbruikt.
Stel dat je een paar zwaarbewolkte winterdagen van -8 achter elkaar hebt. Hoe ga je dan voor stroom zorgen zonder deze af te nemen?

Dat was althans wat ik begreep uit het 'desnoods loskoppelen van de netbeheerder' .

[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 23-08-2023 12:16 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dean Martin schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:13:
[...]

Stel dat je een paar zwaarbewolkte winterdagen van -8 achter elkaar hebt. Hoe ga je dan voor stroom zorgen zonder deze af te nemen?
Via de thuisaccu.
Doe ik trouwens nu ook al tijdens de nachten en op bewolkte dagen.
Ik zit, zoals gezegd, in de praktische voorbereidingsfase. Na de theoretische berekeningen en de technische uitwerking ben ik deze nu aan het uittesten in praktische omstandigheden (tijd tot midden 2031 :) ).
Voorlopig blijkt uit de testomgeving (ik leef nu al alsof er geen net is want zowel het huishouden als de laadpaal staan in 100% off grid modus opgesteld) dat mijn keuze voor een 15,4 kWh LFP LV thuisaccu ruimschoots voldoende is.
Alleen moet, voor effectieve netafkoppeling, de productie van PV verdubbeld worden. Ook dat is technisch geen probleem gezien door de technische vooruitgang op PV gebied op dezelfde dakopp. meer dan het dubbele van de huidige productie kan geïnstalleerd worden. Komt daar nog bij dat eenmaal off grid de omvormerverliezen kunnen gereduceerd worden door over te schakelen op MPPT voor het overprengen van de PV productie naar de batterij en de PV omvormer er van tussenuit kan.

Beetje out of the box denken, en vooral handelen, kan wonderen doen hoor. :)
En 250 kWh netafname compenseren via eigen PV opwek vraagt heus geen wonderen hoor. Toch niet wanneer je een alternatief voorziet voor het continu verwarmen met een warmtepomp.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Hoe groot is die accu dan? Want op week draai je er dan 175 kWh doorheen met minimaal bijladen.

P.s: Het lijkt om een verhoor, maar ik ben juist geinteresseerd om voor mijn situatie iets te vinden.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Je maakt een denkfout.
Ik handel vanuit mijn verbruikersprofiel, niet vanuit het jouwe. :)
Ik draai er op een week tijd dan ook helemaal geen 175 kWh door.
Dat is meer iets van een 3-6 kWh per etmaal (excl. laadpaal BEV maar in de winter kan je ook openbaar gaan laden, op het werk, tijdens winkelen,.....).
Dat is dus een weekverbruik van 21 tot 42 kWh.
En zelfs de huidige PV configuratie (al 12 jaar oud) heeft op jaarbasis slechts een vijftal dagen dat ze bijna niets produceert en dat zijn geen aaneengesloten periodes. Meestal dan nog op een sneeuwdag.
De dagen dat er zwaarbewolkte dagen zijn en het zo koud is dat er binnen moet verwarmd worden gaat gewoon de speksteenkachel aan. Die verbruikt, afhankelijk van de buitentemperatuur, een 15 tot 20 kg hout over een periode van 24 tot 48 uur (ze heeft een opslag van 74 kWh) en bijkomend een 50 tot 80 Wh per etmaal voor SWW.

Het voordeel van alles langdurig continu te meten is ook dat je dan weet dat achtereenvolgende zwaarbewolkte dagen van -8°C nauwelijks voorkomen (toch niet op mijn locatie, centraal Vlaanderen). "Extreem" koude buitentemperaturen gaan doorgaans samen met strakke blauwe luchten en zwaarbewolkte dagen werken als een deken met mildere buitentemperaturen.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2023 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:27:
Je maakt een denkfout.
Ik handel vanuit mijn verbruikersprofiel, niet vanuit het jouwe. :)
Ik draai er op een week tijd dan ook helemaal geen 175 kWh door.
Dat is meer iets van een 3-6 kWh per etmaal (excl. laadpaal BEV maar in de winter kan je ook openbaar gaan laden, op het werk, tijdens winkelen,.....).
Dat is dus een weekverbruik van 21 tot 42 kWh.
En zelfs de huidige PV configuratie (al 12 jaar oud) heeft op jaarbasis slechts een vijftal dagen dat ze bijna niets produceert en dat zijn geen aaneengesloten periodes. Meestal dan nog op een sneeuwdag.
De dagen dat er zwaarbewolkte dagen zijn en het zo koud is dat er binnen moet verwarmd worden gaat gewoon de speksteenkachel aan. Die verbruikt, afhankelijk van de buitentemperatuur, een 15 tot 20 kg hout over een periode van 24 tot 48 uur (ze heeft een opslag van 74 kWh) en bijkomend een 50 tot 80 Wh per etmaal voor SWW.
Die speksteenkachel verandert de zaak. Je zegt hierboven dat je 25kWh verbruikt op bewolkte koude dagen. Daar zijn er afgelopen winter behoorlijk wat van geweest. Ook achter elkaar. Vandaar mijn bovenstaande post.

Ik wek 9.000kWh op per jaar, maar afgelopen december was het slechts 109kWh, en als ik dan in de Energy HomeWizard terugkijk waren er behoorlijk wat dagen achter elkaar waar de opwek slechts een paar kWh waren. Dan krijg je toch nooit je accu zoveel aangevuld dat je een paar dagen aan koude bewolkte dagen verwarmt krijgt?

Anyway, ik ben met mijn huidige installatie in ieder geval afhankelijk van net afname. En ook van teruglevering aan het net, om de energie rekening voor stroom op 0 te houden. Daarom heb ik voor zekerheid gekozen (tenzij de overheid iets gaat aanpassen, dan is iedereen de sjaak) om in ieder geval 3 jaar geen terugleververgoeding te hoeven betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dean Martin op 23-08-2023 12:41 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dean Martin schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:40:
[...]
Die speksteenkachel verandert de zaak. Je zegt hierboven dat je 25kWh verbruikt op bewolkte koude dagen. Daar zijn er afgelopen winter behoorlijk wat van geweest. Ook achter elkaar. Vandaar mijn bovenstaande post.
Het maximale totaal verbruik op de koudste dagen (hier gemeten -8°C en dat zijn hier de uitzonderingen en niet de regel) bij full electric (dus uitsluitend CV en SWW op WP) is 25 kWh. Doorgaans verbruikt de WP (zonder kachel) op zwaar bewolkte dagen gemiddeld een 5 kWh (A2A) tot 10 kWh (A2W) per winteretmaal.
Ik wek 9.000kWh op per jaar, maar afgelopen december was het slechts 109kWh, en als ik dan in de Energy HomeWizard terugkijk waren er behoorlijk wat dagen achter elkaar waar de opwek slechts een paar kWh waren. Dan krijg je toch nooit je accu zoveel aangevuld dat je een paar dagen aan koude bewolkte dagen verwarmt krijgt?
Zoals ik schreef, ik reken voor mijn situatie. Niet voor de jouwe. :)
Met een totaal ander verbruiksprofiel zal je niet van het net afgeraken of andere oplossingen voor jouw situatie moeten bedenken.
Anyway, ik ben met mijn huidige installatie in ieder geval afhankelijk van net afname. En ook van teruglevering aan het net, om de energie rekening voor stroom op 0 te houden. Daarom heb ik voor zekerheid gekozen (tenzij de overheid iets gaat aanpassen, dan is iedereen de sjaak) om in ieder geval 3 jaar geen terugleververgoeding te hoeven betalen.
Inderdaad, andere profielen andere oplossingen.
Ik saldeer bv. ook al een tijd niet meer. Wat al totaal anders is dan de doorsnee situatie in Nederland.
Ik streef naar oplossingen voor de lange termijn. Niet op korte noch middellange termijn want dan word je telkens ingehaald door de feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:54:
[...]

Het maximale totaal verbruik op de koudste dagen (hier gemeten -8°C en dat zijn hier de uitzonderingen en niet de regel) bij full electric (dus uitsluitend CV en SWW op WP) is 25 kWh. Doorgaans verbruikt de WP (zonder kachel) op zwaar bewolkte dagen gemiddeld een 5 kWh (A2A) tot 10 kWh (A2W) per winteretmaal.

[...]

Zoals ik schreef, ik reken voor mijn situatie. Niet voor de jouwe. :)
Met een totaal ander verbruiksprofiel zal je niet van het net afgeraken of andere oplossingen voor jouw situatie moeten bedenken.

[...]

Inderdaad, andere profielen andere oplossingen.
Ik saldeer bv. ook al een tijd niet meer. Wat al totaal anders is dan de doorsnee situatie in Nederland.
Ik streef naar oplossingen voor de lange termijn. Niet op korte noch middellange termijn want dan word je telkens ingehaald door de feiten.
Zolang je (niet jij persoonlijk) niet volledig off grid kunt zijn ben je mijns inziens altijd (deels) afhankelijk van de dan geldende regelgeving.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dean Martin schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:57:
Zolang je (niet jij persoonlijk) niet volledig off grid kunt zijn ben je mijns inziens altijd (deels) afhankelijk van de dan geldende regelgeving.
Dat klopt.
En et is aan ieder persoonlijk om te handelen wat voor ieder de best mogelijke oplossing is. En die is niet noodzakelijk voor iedereen gelijk.

Je maakt de redeneringsfout door geen verschil te maken tussen kunnen en willen.
Vanuit de persoonlijke situatie is het punt is dan ook dat het nu geen zin heeft om me af te koppelen van het grid gezien onder de huidige regelgeving het grid me meer opbrengt dan het me kost (jaarlijkse vaste kost van 109 € tegenover ongeveer 2500 € aan inkomsten). Ik wil dus nu en in de nabije toekomst niet van het grid af.
Gezien de huidige regelgeving - voor mij! - vervalt midden 2031 zal ik dan waarschijnlijk wel van het grid af willen. Dat bereid je dan beter tijdig voor.
Wanneer de huidige regelgeving vroegtijdig wijzigt dan kan ik op relatief korte tijd van het grid af en afhankelijk van de wijzigingen hangt het er dan van af of ik dat dan ook wil.

Steeds alle opties openhouden zodat je altijd de meest gunstige van dat ogenblik kan kiezen en niet gedwongen wordt door derden om de voor hen beste keuze te "kiezen".

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2023 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:16:
[...]

Dat klopt.
Maar je maakt de redeneringsfout om geen verschil te maken tussen kunnen en willen.
Het punt is dan ook dat het nu geen zin heeft om me af te koppelen van het grid gezien onder de huidige regelgeving het grid me meer opbrengt dan het me kost (jaarlijkse vaste kost van 109 € tegenover ongeveer 2500 € aan inkomsten). Ik wil dus nu en in de nabije toekomst niet van het grid af.
Gezien de huidige regelgeving - voor mij! - vervalt midden 2031 zal ik dan waarschijnlijk wel van het grid af willen. Dat bereid je dan beter tijdig voor.
Wanneer de huidige regelgeving vroegtijdig wijzigt dan kan ik op relatief korte tijd van het grid af en afhankelijk van de wijzigingen hangt het er dan van af of ik dat dan ook wil.

Steeds alle opties openhouden zodat je altijd de meest gunstige van dat ogenblik kan kiezen en niet gedwongen wordt door derden om de voor hen beste keuze te "kiezen".
Dat laatste is iets dat we beide doen in ieder geval.

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrVroom
Schrikbarend artikel vandaag in de Stentor.
Energiebedrijven trekken trukendoos open om mensen met zonnepanelen extra te laten betalen

https://www.destentor.nl/...e-laten-betalen~a42613f2/

Coolblue nu aan het bellen maar die zijn onverwachts overbelast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
mrVroom schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:21:
Schrikbarend artikel vandaag in de Stentor.
Energiebedrijven trekken trukendoos open om mensen met zonnepanelen extra te laten betalen

https://www.destentor.nl/...e-laten-betalen~a42613f2/

Coolblue nu aan het bellen maar die zijn onverwachts overbelast
Dat bevestigt wel mijn gedachte om vandaag een 3 jarige deal af te sluiten.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dean Martin schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:26:
[...]

Dat bevestigt wel mijn gedachte om vandaag een 3 jarige deal af te sluiten.
Verwacht je nu echt dat energiemaatschappijen na het oplaten van de verschillende proefballonnetjes geen reactie verwacht zouden hebben en zichzelf met meerjarige contracten al niet ingedekt hebben? M.a.w. dat het grootste voordeel voor een lange termijn contract bij hen ligt en niet bij de klant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:22:
[...]

Verwacht je nu echt dat energiemaatschappijen na het oplaten van de verschillende proefballonnetjes geen reactie verwacht zouden hebben en zichzelf met meerjarige contracten al niet ingedekt hebben? M.a.w. dat het grootste voordeel voor een lange termijn contract bij hen ligt en niet bij de klant?
Het 3 jarige contract dat ik nu heb afgesloten is geen cent duurder dan het contract dat ik had.

Gezien de minimale afname van gas die ik nog heb, moet gas dik een euro per kuub goedkoper worden om de terugleverboete op te heffen. Dat zie ik niet gebeuren.

Dus om antwoord te geven op jouw vraag, in mijn geval zie ik het nadeel voor mij als klant niet nee.

[ Voor 19% gewijzigd door Dean Martin op 23-08-2023 14:26 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59
Dilemma, heb net vorige week bij Vattenfall gebruik gemaakt van het aanbod op maat.

Ik heb daar 25% blijven loont korting op stroom.
Nieuw contract afgesloten voor kWh 0.30 en gas voor 1.30 voor 1 jaar.

Maar nu ik in alle berichtgeving lees dat iedereen met variabel per 1 okt goedkoper zit dan mijn tarieven, denk ik er over na om gebruik te maken van mijn bedenkingstermijn en nog even een poosje variabel te blijven zitten om te zien wat er gaat gebeuren.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 14:46
CrazyFool schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:05:
Dilemma, heb net vorige week bij Vattenfall gebruik gemaakt van het aanbod op maat.

Maar nu ik in alle berichtgeving lees dat iedereen met variabel per 1 okt goedkoper zit dan mijn tarieven, denk ik er over na om gebruik te maken van mijn bedenkingstermijn en nog even een poosje variabel te blijven zitten om te zien wat er gaat gebeuren.

Wat zouden jullie doen?
en dan plots ergens dec/jan schiet het omhoog, heb jij spijt dat je het niet hebt laten vast zetten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
phicoh schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:55:
Op dit moment is er in de zomer op een doordeweekse dag nauwelijks een overschot.
Vandaar de enorme toename van uren met een negatieve stroomprijs. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
jobr schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:55:
[...]

Het gekke is niet dat het steeds vaker gebeurt, maar dat niemand in dat gat duikt. De veelgebruikers in de industrie kunnen gemakkelijk dit overschot opslurpen en hiermee de prijs stabiliseren. Dat is win-win.

Privé zou ik ook graag mijn overschot omzetten in iets anders ipv terugleveren. Heel erg out of the box: koelkastruimte verhuren, pottenbakkerij beginnen, goud omsmelten, zeg maar alles wat nuttig is, veel elektriciteit gebruikt en je in de zomer kunt doen (in de de winter ligt mijn bedrijfje dan stil).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
KabouterSuper schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:12:
De veelgebruikers in de industrie kunnen gemakkelijk dit overschot opslurpen en hiermee de prijs stabiliseren.
Dat gaat dus niet vanwege de problemen met de transportcapaciteit. Als je in het noorden opwek hebt die in het zuiden nodig hebt dan gaat dat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Privé zou ik ook graag mijn overschot omzetten in iets anders ipv terugleveren.
Ik zeg maar wat, gewoon de overschot in een BEV dumpen en daar dan ook nog eens voor betaald krijgen? Dus dubbele winst genereren, gratis rijden + er geld aan verdienen. :+
Lijkt me iets realistischer dan een pottenbakkerij beginnen laat staan goud gaan omsmelten.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
jobr schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:55:
Ja, t.o.v. het aantal uren in een jaar is het een enorm aantal. Niet dus.

T.o.v. bedrijfsuren stelt het niet veel voor. Al die bakkers die nu met een elektrische oven gratis brood kunnen bakken. Nee, toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:51:
[...]
Al die bakkers die nu met een elektrische oven gratis brood kunnen bakken. Nee, toch niet.
Inderdaad niet.
En meer of minder PV zal voor hen het verschil ook niet maken gezien een warme bakker zijn brood bakt voor zonsopgang. :+
Anderzijds bakken wij ons eigen brood wel puur op eigen zonne-energie.
Hebben we de industrie met zijn fossiel aangedreven transport van her naar der ook niet voor nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
IvoB2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:55:
Inderdaad niet.
En meer of minder PV zal voor hen het verschil ook niet maken gezien een warme bakker zijn brood bakt voor zonsopgang. :+
Heel onhandig. Kom je in de middag bij de bakker, geen brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zilver7
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 17:57

Wat zouden jullie doen?
Hier idem. Lastig dit. Je hebt nu idd het gevoel dat het goedkoper kan. Maar als je tot oktober afwacht wat er gaat gebeuren loop je het risico dat in navolging van Essent ook Vattenfall 3 jaar vast dicht gooit voor zonnepaneelbezitters. Ik houd de berichtgeving maar even in de gaten om te zien welke kant het opgaat, mijn bedenktermijn duurt nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online

Wat zouden jullie doen?
De markt is erg grillig, je ziet bij het geringste dat de prijs omhoog schiet (nu weer vanwege mogelijke stakingen in Australië notabene...).
Lange termijn prijs was eerst rond de 44 euro per MWh begin juni en staat sinds eind juli weer boven de 50 euro per MWh. Als je naar 2024 kijkt zelfs nog iets hoger dan 55 euro per MWh.

Als je dan puur naar inkoop en belasting kijkt zit je rond de 1,16 euro per m3 gas (0,55 + 0,02 + 0,59) en dan komt er nog winst/opslag/risico bij... dus 1,30 is niet slecht voor een heel jaar. Je hebt daar wel je risico mee "afgekocht" op een mogelijke winterpiek.
De prijs gaat in januari hoogstwaarschijnlijk toch weer omhoog, tenzij de winter weer zo warm wordt... maar je weet het hier nooit. Vorige zomer was enorm droog en warm, winter was ruk... maar dit keer was de zomer ruk, dus wie weet wat de winter gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercurial
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:37
Ik heb een onlangs energiecontract afgesloten en zit momenteel nog in de 14 dagen bedenktijd. Het nieuwe contract gaat in op 6 september wanneer ik ook verhuis (vandaar het nieuwe contract). Maar nu krijg ik net een mail van de consumentenbond dat ik op 30 augustus een energie-aanbod van ze krijg van de energie veiling.

Ik wil hier eigenlijk wel op wachten want ik verwacht dat ze nog wat scherpere prijzen kunnen bieden dan mijn huidig contract (welke op 6 sept. ingaat). Dan moet ik dus nu het huidige contract (kosteloos) annuleren want binnen een paar dagen verloopt mijn bedenktijd. Maar als ik op 30 augustus in ga op het aanbod van de consumentenbond, is er dan nog voldoende tijd om op 6 september stroom te hebben voor de verhuizing?

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
zacht schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:56:
[...]

Ondertussen begint hier wel het grootste probleem duidelijk te worden, wij stoken 6 huishoudens met één aansluiting (een ketel voor cv en een ketel voor watervoorziening). Leuk zo'n aangekondigd prijsplafond voor de eerste zoveel m³, maar daar gaan wij met zes huishoudens op één stookketel natuurlijk heel dik boven zitten (we stoken jaarlijks ongeveer 6000 m³). :'(
Na veel gedoe en herhaaldelijk de compensatie prijsplafond aanvragen voor bovenstaande situatie ('leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker') is begin deze week de compensatie voor 2023 op onze rekening gestort. Toch een bedrag van ~1000 euro per huishouden. Een leuke meevaller, want ik had er eerlijk gezegd niet meer op gerekend.

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
EDIT: laat maar, ik dacht dat contract 3 maanden vantevoren kon, maar is 2 maanden. Sowieso nog even wachten dus.

Zit aardig te puzzelen, mijn fijne 2 jarige contract bij SamenOm verloopt in november en ik ga sowieso hogere tarieven betalen. Mijn situatie gaat echter ook snel veranderen, aangezien ik naar een nieuwbouwwoning zonder gas ga.

Nu:
2800kWh
480m3
Geen panelen

Straks / Q1 2024:
6000kWh (op basis van EP berekening, ik verwacht dat het lager wordt)
Wel panelen: 1000kWh teruglevering (mogelijk wordt dit 3500kWh door uitbreiding).

Ik kan nu dus een meerjarig contract afsluiten zonder panelen “te verzwijgen” wat niet mag/kan. Is daar een voordeel uit te behalen? Bijv omdat de gasaansluitkosten vervallen?

Vast contract

Voor de huidige situatie:
Vandebron: no-go vanwege terugleververgoeding, wel jammer want daar kan 3 jaar vast.
Vattenfall €0,3449kWh / €1,33m3 Dat is €134 p/m

Voor de toekomstige all-electric situatie is Vattenfall het voordeligst:
0,3449/kWh
Dat is €131 p/m

Op het moment lijkt Vattenfall dus de beste keus, omdat de kWh prijs het laagst is.

[ Voor 5% gewijzigd door rubenos op 24-08-2023 10:13 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:29

• peppie1212
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-01 16:03
ik vraag me eigen af.
Ik ben bijna 60.
Ik verbruik per jaar gas en stroom gemiddeld 2600€ zonder panelen
Is het dan wel wijs/nuttig om 10 of 20 duizend€ aan zonnepanelen op het dak te plaatsen?

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 10:17
@CrazyFool Dit zijn toch nette prijzen, je moet wel een veelgebruiker zijn en wil je het risico lopen voor een paar tientjes. En het geeft ook rust. Het gas kan nu niet worden vervoerd door het Panamakanaal bijvoorbeeld, zo blijf je bezig.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:37
peppie1212 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:50:
ik vraag me eigen af.
Ik ben bijna 60.
Is het dan wel wijs/nuttig om 10 of 20 duizend€ aan zonnepanelen op het dak te plaatsen?
Dat hangt van iets meer factoren af. Hoeveel van die 2600 is stroom (in KWh)? Met het afbouwen van de salderingsregeling is het minder interessant om terug te leveren en interessanter om eigen zonne energie te gebruiken. Daarin is ook de oriëntatie (ligging tov de zon) relevant. Voor 20.000 heb je een flink aantal panelen. Je zou een rekensommetje kunnen maken om uit te kunnen rekenen wat de terugverdientijd zou kunnen worden.

• TwiSteD1
  • Laatst online: 18-09 12:22
Met het uitfaseren van het salderen meegerekend zou ik het geld eerder investeren in een thuisaccu dan in extra panelen. Dan houd je zoveel mogelijk van je zonnestroom voor de meter en gebruik je het zelf. Helemaal met in de toekomst een elektrische auto die je 's avonds oplaad is het zonde om je opgewekte stroom voor een dubbeltje of negatief naar het net te laten stromen. Daarnaast betaal je over de stroom die je van het net haalt belasting en heffingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
  • Laatst online: 19-09 10:17
peppie1212 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:50:
ik vraag me eigen af.
Ik ben bijna 60.
Dit hangt veel af van verschillende factoren, groot gedeelte van het bedrag gaat op aan gas vermoed ik.
Wat is de verdeling hiervan en wat is je doelstelling, elektrische auto?, warmtepomp?, elektrische koken?
Bedrag lijkt mij zo wat aan de hoge kant voor alleen zonnepanelen, 10 panelen incl. Voor een 6000 euro moet zeker lukken.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Eerst 50 procent omhoog en vervolgens 30 procent omlaag en direct weer terug omhoog.
Lange termijn trend is nog steeds omhoog sinds begin juni is dit al aan de gang. ;)

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:29
tweaker2010 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:52:
[...]

Eerst 50 procent omhoog en vervolgens 30 procent omlaag en direct weer terug omhoog.
Lange termijn trend is nog steeds omhoog sinds begin juni is dit al aan de gang. ;)
Waar kijk jij dan in real time ofzo ? Weblink ?

Hier ? ; https://www.barchart.com/futures/quotes/TGM24/overview of elders ?

[ Voor 10% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 24-08-2023 13:56 ]

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

@WiLLoW_TieN : zie hier: https://www.ice.com/produ...a?marketId=5600523&span=1

Overigens kan ik persoonlijk na de prijsdalingen van vandaag en gisteren nauwelijks nog een stijgende trend ontwaren. Al kan dat morgen weer anders zijn, want de volatiliteit (= de bewegelijkheid) van de gasmarkt is wel vrij hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrVroom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fHjih0AJDWmIG5oHKArrSzdZt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hvc6Hy7NaCjMeUUcyH2qpANn.jpg?f=fotoalbum_large

De markt grijpt in. Alle zonnepanelen eigenaren worden genaaid. Dit gaat Coolblue doen. Groot leverancier door collectieve inkoop VEH

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Melkunie
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Waar kijk jij dan in real time ofzo ? Weblink ?

Hier ? ; https://www.barchart.com/futures/quotes/TGM24/overview of elders ?
Het artikel van Nu.nl heeft het juist over real time ontwikkelingen, daarom niet echt boeiend en vooral geschreven voor de clicks. Zoals meestal het geval met dit soort artikelen het afgelopen jaar compleet nietszeggend. Bijvoorbeeld dit stukje:
Maar de afgelopen dagen zakte de prijs weer snel, om donderdagochtend onder de 30 euro uit te komen, een daling van zo'n 30 procent in drie dagen. Inmiddels is de prijs weer iets gestegen tot rond de 32 euro.
Dit gaat over september intraday, dat is dagmarkt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9TpWQwx.png
https://www.ice.com/produ...res/data?marketId=5600523
Vanmorgen was de prijs bij het openen van de markt inderdaad zo'n 10 minuten onder de 30 euro. Hiephoi :+
Dat gaat puur over prijzen die je NU inkoopt om in september te gebruiken, een maand waarin nog maar weinig gas wordt gebruikt. Het geeft geen enkel beeld van tarieven voor de langere termijn, bijvoorbeeld jaarcontracten. Daarvoor kun je beter naar CAL-24 prijzen kijken, dan heb je een beter beeld van wat de echte ontwikkelingen zijn:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V471dab.png
https://www.ice.com/produ...a?marketId=5786635&span=1

Edit:
Ik denk dat ik gevonden heb hoe Nu.nl aan "een daling van zo'n 30 procent" komt.
Ze nemen de eindstand van drie dagen geleden, maandag was dit 40.782.
Dat vergelijken ze met de allerlaagste stand die de dagmarkt vandaag gehad heeft , gedurende een minuut: 29.5.
Dan kun je wel uitkomen op 27.7%. Dat komt wel in de buurt van "zo'n 30%". Is helaas wel een onzinnige vergelijking.

[ Voor 11% gewijzigd door Melkunie op 24-08-2023 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyFool
joey82 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:51:
[...]

en dan plots ergens dec/jan schiet het omhoog, heb jij spijt dat je het niet hebt laten vast zetten....
Of de prijs valt nog verder omlaag, en je hebt spijt dat je het vast hebt laten zetten ;)
zilver7 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:24:
[...]

Hier idem. Lastig dit. Je hebt nu idd het gevoel dat het goedkoper kan. Maar als je tot oktober afwacht wat er gaat gebeuren loop je het risico dat in navolging van Essent ook Vattenfall 3 jaar vast dicht gooit voor zonnepaneelbezitters. Ik houd de berichtgeving maar even in de gaten om te zien welke kant het opgaat, mijn bedenktermijn duurt nog even.
Ik heb nog geen zonnepanelen dus dat speelt voor mij niet mee. Maar ik wil me zelf wel indekken tegen eventuele hoge prijzen.
ArcticWolf schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:58:
[...]

De markt is erg grillig, je ziet bij het geringste dat de prijs omhoog schiet (nu weer vanwege mogelijke stakingen in Australië notabene...).
Lange termijn prijs was eerst rond de 44 euro per MWh begin juni en staat sinds eind juli weer boven de 50 euro per MWh. Als je naar 2024 kijkt zelfs nog iets hoger dan 55 euro per MWh.

Als je dan puur naar inkoop en belasting kijkt zit je rond de 1,16 euro per m3 gas (0,55 + 0,02 + 0,59) en dan komt er nog winst/opslag/risico bij... dus 1,30 is niet slecht voor een heel jaar. Je hebt daar wel je risico mee "afgekocht" op een mogelijke winterpiek.
De prijs gaat in januari hoogstwaarschijnlijk toch weer omhoog, tenzij de winter weer zo warm wordt... maar je weet het hier nooit. Vorige zomer was enorm droog en warm, winter was ruk... maar dit keer was de zomer ruk, dus wie weet wat de winter gaat doen?
Dank voor deze uiteenzetting! Dit geeft mij informatie waarop ik mijn beslissing makkelijker kan maken.
JJmac schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:53:
@CrazyFool Dit zijn toch nette prijzen, je moet wel een veelgebruiker zijn en wil je het risico lopen voor een paar tientjes. En het geeft ook rust. Het gas kan nu niet worden vervoerd door het Panamakanaal bijvoorbeeld, zo blijf je bezig.
Dank allemaal voor de reacties. Ik heb mijn contract niet laten ontbinden. Ik ga er gewoon voor 1 jaar vast in, en we zien wel waar het schip strandt. Stukje zekerheid is toch wel fijn, en niemand kan voorspellen wat er in de wereld gaat gebeuren (qua weer, en gasprijzen ;))

1 ding is wel zeker, ik verwacht niet dat de gasprijs ooit nog weer onder de 1 euro gaat komen :'(

• Truus01
Het gekke is niet dat het steeds vaker gebeurt, maar dat niemand in dat gat duikt. De veelgebruikers in de industrie kunnen gemakkelijk dit overschot opslurpen en hiermee de prijs stabiliseren. Dat is win-win.
Hoe dan? Nu weet ik niet van alle veelgebruikers in de industrie, maar de meeste branches waar de veelgebruikers in zitten draaien 24/7. Die kunnen juist niet 's nachts even wat minder verbruiken en op de piekmomenten wat meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
rubenos schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:39:EDIT: laat maar, ik dacht dat contract 3 maanden vantevoren kon, maar is 2 maanden. Sowieso nog even wachten dus.
Is denk ik verschillend per leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 14:46
CrazyFool schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

Of de prijs valt nog verder omlaag, en je hebt spijt dat je het vast hebt laten zetten ;)

[...]

Ik heb nog geen zonnepanelen dus dat speelt voor mij niet mee. Maar ik wil me zelf wel indekken tegen eventuele hoge prijzen.

[...]

Dank voor deze uiteenzetting! Dit geeft mij informatie waarop ik mijn beslissing makkelijker kan maken.

[...]

Dank allemaal voor de reacties. Ik heb mijn contract niet laten ontbinden. Ik ga er gewoon voor 1 jaar vast in, en we zien wel waar het schip strandt. Stukje zekerheid is toch wel fijn, en niemand kan voorspellen wat er in de wereld gaat gebeuren (qua weer, en gasprijzen ;))

1 ding is wel zeker, ik verwacht niet dat de gasprijs ooit nog weer onder de 1 euro gaat komen :'(
tja, alless wat je zelf kunt betalen hoef je niet te verzekeren, kunnen mensen dit net dan is weten waar je voor 1 jaar aan toe bent wel fijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
CrazyFool schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

[...]

[...]

[...]

Als je 1000m3 gas per jaar verbruikt en de prijs daalt 10 cent (naar 1,20 euro/m3) dan had je 100 euro kunnen besparen. Is het je dat risico waard? Het kan namelijk ook zo maar weer 10 cent stijgen en dan kost het je 100 euro extra ;)
De elektriciteitsprijs is ook enigszins gekoppeld aan de gasprijs dus dan krijg je eenzelfde stijging of daling (maar dan in een paar cent per KWh).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
mrVroom schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:17:
[Afbeelding]

De markt grijpt in. Alle zonnepanelen eigenaren worden genaaid. Dit gaat Coolblue doen. Groot leverancier door collectieve inkoop VEH
Interessante reactie! Wat waren je vragen precies?
Als ik nu wil aanmelden via de eigen website kan ik niet eens meer teruglevering invoeren. Als je dan doorklikt en een aanbod kiest worden er wel teruglevertarieven getoond.

Overigens wéér een partij die je eerst al je gegevens laat invullen en een machting vraagt, vóórdat je überhaupt alle relevante voorwaarde inzichtelijk krijgt. Blijf het bizar vinden dat daar niet tegen wordt opgetreden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyFool
ArcticWolf schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:55:
[...]

Als je 1000m3 gas per jaar verbruikt en de prijs daalt 10 cent (naar 1,20 euro/m3) dan had je 100 euro kunnen besparen. Is het je dat risico waard? Het kan namelijk ook zo maar weer 10 cent stijgen en dan kost het je 100 euro extra ;)
De elektriciteitsprijs is ook enigszins gekoppeld aan de gasprijs dus dan krijg je eenzelfde stijging of daling (maar dan in een paar cent per KWh).
Die 100 euro is het mij niet om te doen, maar zoals meer de prijs van 2 euro of hoger zoals afgelopen winter, daar zit ik niet op te wachten! ;)

• Dean Martin
  • Niet online
mrVroom schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:17:
[Afbeelding]

Nadeel van tussentijds overstappen naar een langdurig contract is los van de opzegboete ook dat de jaarafrekening nu wordt opgemaakt.

Dus stel je bent in april begonnen aan je 'energiejaar' en je zou nu overstappen dan kun je al je opwek nu verkopen tegen een paar cent, maar niet meer aftrekken van je winterverbruik. Die mag je dan tegen voltarief inkopen.

The best is yet to come

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:39
Dean Martin schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:07:
[...]

Nadeel van tussentijds overstappen naar een langdurig contract is los van de opzegboete ook dat de jaarafrekening nu wordt opgemaakt.

Dus stel je bent in april begonnen aan je 'energiejaar' en je zou nu overstappen dan kun je al je opwek nu verkopen tegen een paar cent, maar niet meer aftrekken van je winterverbruik. Die mag je dan tegen voltarief inkopen.
Verkopen voor een paar cent klopt. Maar je nieuwe contract is gewoon weer per jaar afrekenen dus dan hoef je niet tegen voltarief in te kopen toch? Want je verrekent de aankomendr winter met de zomer van 2024.

• mrVroom
Ik ben niet voornemens om weg te gaan bij Coolblue maar heb wel aangekondigd te procederen tegen tarief verhoging. Daarnaast VEH ingeschakeld die gaan ingrijpen.

Ik had Coolblue gevraagd hoe ze reageren op het AD artikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:16:
[...]

Verkopen voor een paar cent klopt. Maar je nieuwe contract is gewoon weer per jaar afrekenen dus dan hoef je niet tegen voltarief in te kopen toch? Want je verrekent de aankomendr winter met de zomer van 2024.
I stand correct. Je hebt gelijk.

Ik zie nu overigens dat Eneco ook geen 3 jaar meer biedt wanneer je ZP hebt.
Oxxio, ook van Eneco wel, tegen dezelfde tarieven als Eneco.

[ Voor 16% gewijzigd door Dean Martin op 25-08-2023 09:14 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb het een of ander gemist maar is het normaal dat partijen nu 15 euro + vragen o.a. vattenfall voor leverings kosten? of moet ik me daar niet teveel blind op staren? ik krijg van mega dus een aanbieding opgestuurd echter lees ik bizar slechte recensies over dit maatschappij

Mega:
Stroom (normaaltarief) per kWh
€ 0,37985
Stroom (daltarief) per kWh
€ 0,31999
Gas per m³
€ 1,28
Vaste leveringskosten stroom p/j
€ 107,88
Vaste leveringskosten gas p/j
€ 107,88

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Bij Mega zou ik ook wegblijven. De trend van relatief hoge leveringskosten bij veel prijsvechters (en trouwens ook Vattenfall) vind ik opvallend. Bij Essent betaal ik nu €6,49 per maand per product (elektra & gas).

Soms worden die hoge leveringskosten gedeeltelijk gecompenseerd door een hoge welkomstbonus/cashbonus, waarschijnlijk in de hoop dat je langer dan 1 jaar bij ze blijft. Een ander bezwaar dat je soms leest is dat prijsvechters de bonus na uitdienen van het contract soms niet uitkeren omdat je uiteindelijk minder energie hebt verbruikt dan je van te voren had aangegeven te gaan gebruiken. Ook wanneer je prijsvechtende energieleverancier tussentijds failliet gaat loop je niet alleen je bonus mis, maar word je als klant overgezet naar een andere leverancier met -over het algemeen- slechte(re) tarieven. Dan ben je dus dubbel de sigaar.

In ieder geval is het altijd raadzaam om via prijsvergelijkingssites te werken. Die nemen alle kosten mee en kijken naar het totaalplaatje, dus die zouden je objectief het beste aanbod moeten kunnen doen o.b.v. je verwachte gebruik.

[ Voor 12% gewijzigd door choogen op 25-08-2023 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
Truus01 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:23:
[...]

Is denk ik verschillend per leverancier.
Dank, je hebt gelijk. Het scheelt zelfs aanzienlijk, 60 dagen bij Vattenfall maar 365 dagen bij bijv. Coolblue. Zie: https://www.gaslicht.com/overstappen/het-juiste-overstapmoment?date=08-11-2023&currentProvider=om-nieuwe-energie#kan-ik-overstappen

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien ik een kluswoning bemachtig hebt sneller dan verwacht had ik al per morgen stroom nodig, alleen Fattenvall\Eneco\Greenchoice kon mij op korte termijn aansluiten. Uiteindelijk via Gaslicht Fattenvall gekozen voor de onderstaande gegevens:

Stroom
Opgegeven normaalverbruik 1600 kWh
Opgegeven dalverbruik 1100 kWh
Tarieftype Vast
Soort stroom Groen uit Nederland
Type aansluiting/meter 3x25 A/Dubbele
Gas
Opgegeven verbruik 1200 m³
Tarieftype Vast
Soort gas Grijs
Type aansluiting/meter G6
Tarieven (incl. 21% btw)
Stroom
All-in normaaltarief € 0,3684 per kWh
All-in daltarief € 0,3207 per kWh
Vaste leveringskosten € 7,99 per maand
Vermindering energiebelasting - € 49,74 per maand
Netbeheerkosten € 29,55 per maand

Normaaltarief incl. btw
€ 0,21598500
Energiebelasting € 0,15246000
All-in normaaltarief € 0,3684

Daltarief incl. btw
€ 0,16819000
All-in daltarief € 0,3207
Gas
All-in tarief € 1,3312 per m³
Netbeheerkosten € 17,25 per maand

Gastarief incl. btw
€ 0,73858400
Energiebelasting € 0,59265800
All-in gastarief € 1,3312

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:03:
Aangezien ik een kluswoning bemachtig hebt sneller dan verwacht had ik al per morgen stroom nodig, alleen Fattenvall\Eneco\Greenchoice kon mij op korte termijn aansluiten. Uiteindelijk via Gaslicht Fattenvall gekozen voor de onderstaande gegevens:

Stroom
Opgegeven normaalverbruik 1600 kWh
Opgegeven dalverbruik 1100 kWh
Tarieftype Vast
Soort stroom Groen uit Nederland
Type aansluiting/meter 3x25 A/Dubbele
Gas
Opgegeven verbruik 1200 m³
Tarieftype Vast
Soort gas Grijs
Type aansluiting/meter G6
Tarieven (incl. 21% btw)
Stroom
All-in normaaltarief € 0,3684 per kWh
All-in daltarief € 0,3207 per kWh
Vermindering energiebelasting - € 49,74 per maand
Netbeheerkosten € 29,55 per maand

Normaaltarief incl. btw
€ 0,21598500
All-in normaaltarief € 0,3684

Daltarief incl. btw
€ 0,16819000
All-in daltarief € 0,3207
Gas
All-in tarief € 1,3312 per m³
Netbeheerkosten € 17,25 per maand

Gastarief incl. btw
€ 0,73858400
Energiebelasting € 0,59265800
All-in gastarief € 1,3312
Je hoeft helemaal niet zo snel je contract af te sluiten, zolang de fysieke aansluiting niet is afgekoppeld heb je gewoon stroom en kan je rustig de tijd nemen om een leverancier te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:19:
Heb het een of ander gemist maar is het normaal dat partijen nu 15 euro + vragen o.a. vattenfall voor leverings kosten? of moet ik me daar niet teveel blind op staren? ik krijg van mega dus een aanbieding opgestuurd echter lees ik bizar slechte recensies over dit maatschappij

Mega:
Stroom (normaaltarief) per kWh
€ 0,37985
Stroom (daltarief) per kWh
€ 0,31999
Gas per m³
€ 1,28
Vaste leveringskosten stroom p/j
€ 107,88
Vaste leveringskosten gas p/j
€ 107,88
Die leveringskosten zijn wel hoog ja... 80 euro is een beetje normaal (ik betaal 78 euro bij Oxxio)

Maar je hebt ca. 14 dagen om een contract af te sluiten na oversluiting bij de notaris en zelfs daarna gaat de netbeheerder niet over tot actie dus je hebt nog even.
De variabele tarieven zijn overigens niet verkeerd is dat een variabel of jaarcontract?
Pagina: 1 ... 97 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden