ArcticWolf schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:32:
[...]
Ja die boiler was bij mijn Ecomline ook een ding. Wel bizar dat het nu al 25% scheelt bij jou.
Ook nog wel isolatieplannen?
Heb gemerkt dat m'n dakisolatie (15CM glaswol nu...) bijna 25% scheelt in het gasverbruik.
Verder heb ik Knauf supafil in de spouw (7cm) en 7cm PIF onder de vloer laten zetten.
Grootste ruit (4,6m2) laten vervangen voor HR++ (alleen het glas in de achterpui moet nog).
Tochtstrips en deurvallen vervangen.
15cm glaswol in de zoldervloer
En de vloerbalken van de zoldervloer sluiten "zwevend" aan op de spouw waardoor er in principe een tochtgat van 2cm tussen de zoldervloer en de spouw aanwezig is, die heb ik nu grotendeels dicht gemaakt met PUR waardoor de binnenmuur, dak en zoldervloer als 1 isolerend deel werken.
Voor 10 seconden heet water pakken bij de keukenkraan ging de ketel de boiler weer opwarmen wat je dan weer 0,08m3 gas kost.
Nu met water pakken is dat Max 0,02m3 maar meestal 0,01m3 .
Dat scheelt dus echt veel!
We hebben hier eigenlijk alles al aangepakt.
Van dubbel glas en enkel glas in lood naar HR++ gegaan en het glas-in-lood in dubbel glas (3,5m2)
90m2 spouwmuur laten vullen met 6cm EPS grafiet parels (Lees: HR++ parels

) , dak geïsoleerd met 14cm PIR en uitbouw met 16cm glaswol, de kruipruimte voorzien van bodemfolie en Tonzon 3 kamer zakken.
Alleen de bijgetrokken berging achter de Serre nog voorzien van nieuwe glaswol, maar dat is voor later.
Dan heb ik wel nog een dak kapelletje te isoleren met Max. 4cm pir (anders kunnen de ramen niet meer open

)