Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Van der Berg schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:01:
[...]

Ik vraag niet aan mijn buren van "kunnen jullie voor mij stoken" het komt ook door goed geïsoleerd appartement en wij hebben HR++(+) en houden winters de koud ook buiten. Ja en wij wonen precies in het midden in op de 4e verdieping van de 7
Zo goed als alle warmte in jouw huis in de winter wordt betaald door je buren. Je huis kan goed geisoleerd zijn maar het warmteverlies moet toch gecompenseerd worden.

Dus je zal het niet letterlijk aan ze vragen maar daar is ook alles mee gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:09
@computerjunky Beton voelt altijd koud, mijn buren stoken wel maar de tussenmuur is nog steeds koud, hang een gordijn op langs de muur om het gevoel weg te halen.

Je hebt ook wandbekleding van kurk bijvoorbeeld.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

desalniettemin schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:36:
Als ik voor 3 jaar vast kies dan betaal ik per maand 3x zoveel als met variabel. Dus of ik vast ga kiezen, ik weet het niet.
Heb je daar ook een voorbeeld van?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 15:37
Het geneuzel met de slimme meter is inmiddels opgelost, ik zie dat ie nu netjes schakelt via de P1 sensor, om 7.00 en 23.00 tussen dal en piek. Alleen het dashboard in HA klopt nog niet, die lijkt altijd te leveren vanaf het net, maar de meter zelf en de sensoren kloppen wel. Moet daar nog even in duiken, in de wondere wereld van HA.

Zit nog wel in dubio, we hebben nog wat van het bouwdepot over, aflossen zou dan slechts 20 euro schelen op hypotheek bedrag, om daar dan panelen op het oosten te plaatsen. (vanuit de bouw liggen er al 17 op, aan de westkant. Het is dus alleen stroom, met een WP en sinds kort ook een EV. Dus verwacht verbruik gaat wel richting de 10k kwh denk ik, hoewel ik nog geen reëel beeld heb van de WP/isolatie.

Maar met alle onrust omtrent PV bezit, maakt mij aan het twijfelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:18
Romius schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:34:
Het geneuzel met de slimme meter is inmiddels opgelost, ik zie dat ie nu netjes schakelt via de P1 sensor, om 7.00 en 23.00 tussen dal en piek. Alleen het dashboard in HA klopt nog niet, die lijkt altijd te leveren vanaf het net, maar de meter zelf en de sensoren kloppen wel. Moet daar nog even in duiken, in de wondere wereld van HA.

Zit nog wel in dubio, we hebben nog wat van het bouwdepot over, aflossen zou dan slechts 20 euro schelen op hypotheek bedrag, om daar dan panelen op het oosten te plaatsen. (vanuit de bouw liggen er al 17 op, aan de westkant. Het is dus alleen stroom, met een WP en sinds kort ook een EV. Dus verwacht verbruik gaat wel richting de 10k kwh denk ik, hoewel ik nog geen reëel beeld heb van de WP/isolatie.

Maar met alle onrust omtrent PV bezit, maakt mij aan het twijfelen..
Met oost-west krijg je de stroom beter verdeelt over de dag binnen. Als je er daarmee voor zorgt dat je eigen directe verbruik omhoog gaat is dat al snel voordeliger. En dat eigen verbruik is niet iets waarvan ik verwacht dat ze aan gaan sleutelen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:56:
[...]

"Want als veel mensen tegelijk zonnestroom leveren aan het net, daalt de stroomprijs. Dat kost dus geld. Die kosten worden nu verdeeld onder alle klanten, ook de klanten die geen zonnepanelen hebben."
Hoe heet zoiets ook alweer? Contradictio in terminis?!
De stroomprijs daalt. Dat kost geld. Ja, voor de energiemaatschappij (energietussenhandelaar). Want ook die lage stroomprijs wordt verdeeld over alle klanten...
En dit: "Als er teveel wordt geleverd, moet er ergens anders weer een centrale uitgezet worden of minder hard draaien."
Dat willen we toch? Want het zijn toch die centrales op fossiele brandstof die dan uit moeten of minder hard draaien?
Die fossiele centrales moeten in de avond/nacht en winter wel weer ingezet worden. Dus als ze nu uitgezet moeten worden kost dat geld omdat ze wel standby moeten staan voor de avond/nacht en in de winter dus dat kost geld. Sowieso wordt er tot 3x zoveel stroom verbruikt in de winter (verlichting en verwarming) dan in de zomer, terwijl PV dan weinig doet.

De enige manier waarop het minder geld gaat kosten is als de overcapaciteit genomen kan worden naar de avond/nacht en de winter. En dat zie ik nog even snel niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
klump4u schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:28:
[...]

Heb je daar ook een voorbeeld van?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Overigens lijkt Greenchoice te zijn gegaan van aanbiedingen voor 1 of 3 jaar vast naar 1 of 2 jaar vast. Verschil in prijs is ~0,03 eurocent per m³ gas (goedkoper bij 1 jaar) en ~ 0,01 eurocent per kWh (goedkoper bij 2 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:35
mr_evil08 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:35:
@computerjunky Beton voelt altijd koud, mijn buren stoken wel maar de tussenmuur is nog steeds koud, hang een gordijn op langs de muur om het gevoel weg te halen.

Je hebt ook wandbekleding van kurk bijvoorbeeld.
De muur aan de andere kant was gewoon 18-19 geraden wat de temperatuur is waar wij op stoken (goede relatie met die buren). Dat de andere muur ondanks mijn stoken nog zo koud is zegt een hoop over de temperatuur in dat huis de hele winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:29
computerjunky schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:25:
[...]

Zullen je buren leuk vinden. Die stoken letterlijk voor jou. Zo'n buurvrouw heb ik ook, die gaat gewoon de heel winter op vakantie naar de woestijn waardoor ik in een matig geïsoleerde woning met een 8x4.5 meter muur zit dit gewoon 11-13 graden is en mijn huis af koelt terwijl ik echt fysiek pijn krijg van kou in de winter.

Wat mij betreft was het laatste jaar dan ook de grens en accepteer ik dat dit jaar niet meer! Het is gewoon best asociaal.
Asociaal is dan wel weer heel persoonlijk he? Ik heb gelukkig maar kort in een appartement gewoond, maar werd gek van de hitte van al die 22-graden-is lekker koukleum buren om me heen juist, heb ik bij mn ouders ook, zelfs met de verwarming uit blijft het heet binnen door al die stokende oudjes.

En "fysiek pijn", binnenshuis, in een Nederlandse winter? kom op zeg. Gewoon wat push ups en burpees doen, ben je zo weer warm ;)

*disclaimer* als je +75 jaar bent en/of chronisch ziek dan heb ik niets gezegd ;)
ArcticWolf schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:48:
[...]

Die fossiele centrales moeten in de avond/nacht en winter wel weer ingezet worden. Dus als ze nu uitgezet moeten worden kost dat geld omdat ze wel standby moeten staan voor de avond/nacht en in de winter dus dat kost geld. Sowieso wordt er tot 3x zoveel stroom verbruikt in de winter (verlichting en verwarming) dan in de zomer, terwijl PV dan weinig doet.
En wat lees ik in de verkiezingsprogramma's van de 3 linkse partijen? "geen nieuwe kerncentrales" (kan ik inkomen gezien de kosten en tijd) maar ook "huidige kerncentrales z.s.m. dicht "wat dus echt waanzin is in deze tijd.. kijk even naar Duitsland, veilige en reeds bestaande/betaalde centrales sluiten en lekker bruinkool gaan minen 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door _Anvil_ op 06-09-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:16
Hoe wordt de "verbruik component" in de opzegboete berekend? Aan de hand van verbruik / teruglevering die je zelf opgeeft bij de leverancier bij aangaan van contract of aan de hand van je standaard jaarverbruik die zij ophalen bij de netbeheerder?

Ik wil een 3 jarig contract aangaan bij Vattenfall om mezelf wat in te dekken tegen de maatregelen die energieleveranciers nemen tegen eigenaren van zonnepanelen. Mijn verwachte jaarverbruik / teruglevering is beide 6000 kWh. Maar heb dit jaar nog veel extra panelen gelegd. Standaard jaarverbruik volgens de netbeheerder is dus nog anders (minder teruglevering) omdat dit niet geactualiseerd is.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@computerjunky Dat wordt dan een voorzet wandje plaatsen, deze zijn niet zo duur, een ander kan niet eisen dat er verwarmd moet worden in eigendom van een ander.

Wees blij dat je niet met geluidsoverlastgevende buren zit.

@_Anvil_ Een kerncentrale heeft een maximaal levensduur van 60 jaar, men moet sluiten.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 06-09-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
mr_evil08 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:41:
@computerjunky Dat wordt dan een voorzet wandje plaatsen, deze zijn niet zo duur, een ander kan niet eisen dat er verwarmd moet worden in eigendom van een ander.

Wees blij dat je niet met geluidsoverlastgevende buren zit.

@_Anvil_ Een kerncentrale heeft een maximaal levensduur van 60 jaar, men moet sluiten.
Ehh, hoe kom je daar nu weer bij? Onze enige kerncentrale is zo vaak verbeterd dat hij nu bij de veiligste 5% ter wereld zit, met als bonus het feit dat old school anologe bediening uit de seventies niet te hacken is _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
_Anvil_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:46:
[...]

Ehh, hoe kom je daar nu weer bij? Onze enige kerncentrale is zo vaak verbeterd dat hij nu bij de veiligste 5% ter wereld zit, met als bonus het feit dat old school anologe bediening uit de seventies niet te hacken is _/-\o_
Onze enige kerncentrale is niet vergelijkbaar met die van een energiecentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
mr_evil08 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:29:
[...]

Onze enige kerncentrale is niet vergelijkbaar met die van een energiecentrale.
???
Ik heb het puur over kerncentrales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Dennahz schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:33:
[...]

Nou, het lijkt alsof we voorlopig de bodem hebben gepakt met ons 3-jarige contract :Y)
Volgend jaar nog even een nieuwe CV-ketel laten installeren en we kunnen weer een tijdje vooruit :)

Neem aan dat de gasprijzen over 3 jaar niet nog steeds zo wispelturig zijn ;)
Damn, met de hetze tegen zonnepaneelbezitters nu is dit wel een hele goede keuze geweest.
Het contract bij Eneco is deze week ingegaan. 3 jaar vast:

Stroom:€ 0,33771 per kWh (enkeltarief, bewuste keuze)
Gas:€ 1,24167 per m³

Dus we kunnen nog optimaal profiteren van de salderingsregeling en hebben een relatief laag gastarief (vergeleken met de prijzen van vorig jaar en zelfs de huidige prijzen).

Wil in het na- en voorjaar lekker met de airco gaan verwarmen en in de koude maanden met de CV-ketel.
Vorig jaar geprobeerd om in de winter te "stoken" met de airco, maar dat was geen succes.

950kWh verbruikt in de koudste maand en de huiskamer was amper op 20 graden te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennahz op 06-09-2023 21:32 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Dennahz schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:31:
[...]
950kWh verbruikt in de koudste maand en de huiskamer was amper op 20 graden te krijgen.
Bij fouttief keuze,s kan dat inderdaad gebeuren.
950kwh is niet bijzonder veel, omgerekend rond 500m3 gas.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 06-09-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

mr_evil08 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:51:
[...]

950kwh is niet bijzonder veel, eens het verbruik van een water/lucht warmtepomp gezien?
Wou het even een maandje testen :p
Maar door deze ervaring dus wel m'n nieuwe contract afgesloten met wat extra gasverbruik ingecalculeerd. Wil max 1000m³ per jaar verstoken. Moet prima te doen zijn.

Overigens zie ik dat die 950kWh ons totale verbruik van die maand (december) was. 600kWh was puur voor het verwarmen van de woonkamer en het kantoor. Vind het best veel als je bedenkt dat de airco eigenlijk de boel niet warm genoeg kreeg.

Geef mij in die maanden maar gewoon de heerlijke warmte van de bloedhete radiatoren :) Geen idee wat een water/lucht WP verbruikt eigenlijk.

Gaat ook nog wel wat worden bij mensen die een nieuwbouwwoning hebben en straks niet meer kunnen salderen...

[ Voor 9% gewijzigd door Dennahz op 06-09-2023 21:57 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:13
mr_evil08 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:51:
[...]

950kwh is niet bijzonder veel, omgerekend rond 500m3 gas.
Toen ons hoekhuis Label F/G had (150m2 )
Stookte we er in Januari 2021 480m3 doorheen.

Dat vind ik nogal wat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
elektriekert schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:20:
[...]

Toen ons hoekhuis Label F/G had (150m2 )
Stookte we er in Januari 2021 480m3 doorheen.

Dat vind ik nogal wat :+
Maar toen was dat nog heel gewoon... de gasprijs was ook ergens tussen de 70 en 80 cent per m3.

Hier een 121m2 tussenwoning die werd bestempeld als label C 8)7 (2cm tempex als dakisolatie met 200 ventilatie gaten) en "dubbelglas" (uit 1982).

Februari 2021; 263m3 (1600m3 over het stookjaar toen) bak sneeuw, ijskoud en wind, weet nog dat mijn CV (Nefit ecomline uit 1998 destijds) m'n woonkamer niet warm kon houden en bijna continu stond te branden.

Nu 2,5 jaar later verbruik ik 700 a 800m3 over het gehele jaar en dat wordt straks nog minder als ik de laatste isolatie werkzaamheden af heb en het glas uit de achterpui heb vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:13
Dennahz schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:57:
[...]

Wou het even een maandje testen :p
Maar door deze ervaring dus wel m'n nieuwe contract afgesloten met wat extra gasverbruik ingecalculeerd. Wil max 1000m³ per jaar verstoken. Moet prima te doen zijn.

Overigens zie ik dat die 950kWh ons totale verbruik van die maand (december) was. 600kWh was puur voor het verwarmen van de woonkamer en het kantoor. Vind het best veel als je bedenkt dat de airco eigenlijk de boel niet warm genoeg kreeg.

Geef mij in die maanden maar gewoon de heerlijke warmte van de bloedhete radiatoren :) Geen idee wat een water/lucht WP verbruikt eigenlijk.

Gaat ook nog wel wat worden bij mensen die een nieuwbouwwoning hebben en straks niet meer kunnen salderen...
Dat is een flink verschil. Toen we het huis van de vorige bewoners kochten zaten zij op 1560m3. Wij hebben wat maanden gehad met weinig isolatie en veel bouwvakkers over de vloer, maar we zijn niet verder gekomen dan 1250. Ik vond het erg tegenvallen in elk geval. Maargoed, geen volledig jaar met isolatie gehad en bouwvakkers die rustig de voordeur open laten om spullen te verplaatsen. Ik denk dat ik blij mag zijn als ik onder 1200 uit kom. Het enige wat we niet gedaan hebben is het glas vervangen. Ik gok dat dat de grootste winst gaat zijn (en tevens de duurste, dus voorlopig zit dat er niet in).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
ArcticWolf schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:30:
[...]

Maar toen was dat nog heel gewoon... de gasprijs was ook ergens tussen de 70 en 80 cent per m3.

Hier een 121m2 tussenwoning die werd bestempeld als label C 8)7 (2cm tempex als dakisolatie met 200 ventilatie gaten) en "dubbelglas" (uit 1982).

Februari 2021; 263m3 (1600m3 over het stookjaar toen) bak sneeuw, ijskoud en wind, weet nog dat mijn CV (Nefit ecomline uit 1998 destijds) m'n woonkamer niet warm kon houden en bijna continu stond te branden.

Nu 2,5 jaar later verbruik ik 700 a 800m3 over het gehele jaar en dat wordt straks nog minder als ik de laatste isolatie werkzaamheden af heb en het glas uit de achterpui heb vervangen.
Goed bezig!
Ik heb onlangs onze Nefit Ecomline Excellent (met boiler) uit 2001 vervangen voor een Xtreme 36.
Voor SWW scheelt het al 25% omdat ie niet die klote boiler bij elk minste of geringste WW gebruik weer begon heet te stoken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MvHMontySCOUT
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:31
[...]

Zullen je buren leuk vinden. Die stoken letterlijk voor jou. Zo'n buurvrouw heb ik ook, die gaat gewoon de heel winter op vakantie naar de woestijn waardoor ik in een matig geïsoleerde woning met een 8x4.5 meter muur zit dit gewoon 11-13 graden is en mijn huis af koelt terwijl ik echt fysiek pijn krijg van kou in de winter.

Wat mij betreft was het laatste jaar dan ook de grens en accepteer ik dat dit jaar niet meer! Het is gewoon best asociaal.
Ehhh leven en laten leven.... Het is simpelweg niet goed te controleren of ze de de minimale 15 graden op de CV hanteert of niet. Muren zijn altijd al kouder dus wellicht doet ze dat wel? Is de eventuele slechte buren relatie niet waard. Als die vraag aan mij gesteld zou worden zou ik vragen of hij/zij mee wilt betalen aan mijn rekening. Immers ik stook dan voor een ander ;-)

Is het huis uberhaupt wel goed geisoleerd? Zijn er verbeteringen mogelijk? Die vraag bij je huisbaas/VvE neerleggen is een stuk redelijker :) Goede isolatie hebben alle huurders voordeel van.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

[...]

In welke wereld kunnen de buren bepalen of je al dan niet je kachel aanzet? Als zij er de hele winter niet is hoeft ze toch niet te verwarmen? (hoewel ik het zelf toch een graad of 15 zou houden).

Twitter

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:45
Zenomyscus schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:48:
[...]

Dat is een flink verschil. Toen we het huis van de vorige bewoners kochten zaten zij op 1560m3. Wij hebben wat maanden gehad met weinig isolatie en veel bouwvakkers over de vloer, maar we zijn niet verder gekomen dan 1250. Ik vond het erg tegenvallen in elk geval. Maargoed, geen volledig jaar met isolatie gehad en bouwvakkers die rustig de voordeur open laten om spullen te verplaatsen. Ik denk dat ik blij mag zijn als ik onder 1200 uit kom. Het enige wat we niet gedaan hebben is het glas vervangen. Ik gok dat dat de grootste winst gaat zijn (en tevens de duurste, dus voorlopig zit dat er niet in).
Ik stookte altijd met gemak 1600m3 weg, hield nergens rekening mee. Lekker douchen en thermostaat op 22°.

Vanaf vorig jaar 2 dingen gedaan. Oud dubbel glas vervangen door hr++ glas en bewuster omgegaan met de warmte in huis (max. 5 minuten douchen, cv op 50° gezet en thermostaat op 19,5 graden) en we komen dit jaar niet boven de 1000m3 uit...

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
_Anvil_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:52:
[...]

Asociaal is dan wel weer heel persoonlijk he? Ik heb gelukkig maar kort in een appartement gewoond, maar werd gek van de hitte van al die 22-graden-is lekker koukleum buren om me heen juist, heb ik bij mn ouders ook, zelfs met de verwarming uit blijft het heet binnen door al die stokende oudjes.

En "fysiek pijn", binnenshuis, in een Nederlandse winter? kom op zeg. Gewoon wat push ups en burpees doen, ben je zo weer warm ;)

*disclaimer* als je +75 jaar bent en/of chronisch ziek dan heb ik niets gezegd
Nou, ik BEN chronisch ziek en moet de thermostaat hoog houden. Maar het zou echt niet in me opkomen om daar m'n buren op aan te spreken 8)7 8)7 8)7

In m'n huidige huis heb ik dan ook pech want 2 onder 1 kapper uit het jaar kruik met dito energielabel. De verhuurder hierop aanspreken ja. M'n buren nee, ben je betoeterd :?

In m'n oude appartement was het ook vaak veel te warm in de zomer, is dat dan ook hun schuld?🤷 Zetten ze te weinig ramen open ofzo?🤷

Sorry, maar ik heb nog nooit zoiets raars gehoord :/

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 22:38

Het is het Tweakers forum, ben inmiddels wel gewend rare dingen tegen te komen, maar dit is wel het meest krankzinnige dat ik de laatste tijd gelezen heb hier…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
elektriekert schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:06:
[...]

Goed bezig!
Ik heb onlangs onze Nefit Ecomline Excellent (met boiler) uit 2001 vervangen voor een Xtreme 36.
Voor SWW scheelt het al 25% omdat ie niet die klote boiler bij elk minste of geringste WW gebruik weer begon heet te stoken.
Ja die boiler was bij mijn Ecomline ook een ding. Wel bizar dat het nu al 25% scheelt bij jou.

Ook nog wel isolatieplannen?

Heb gemerkt dat m'n dakisolatie (15CM glaswol nu...) bijna 25% scheelt in het gasverbruik.
Verder heb ik Knauf supafil in de spouw (7cm) en 7cm PIF onder de vloer laten zetten.
Grootste ruit (4,6m2) laten vervangen voor HR++ (alleen het glas in de achterpui moet nog).
Tochtstrips en deurvallen vervangen.
15cm glaswol in de zoldervloer
En de vloerbalken van de zoldervloer sluiten "zwevend" aan op de spouw waardoor er in principe een tochtgat van 2cm tussen de zoldervloer en de spouw aanwezig is, die heb ik nu grotendeels dicht gemaakt met PUR waardoor de binnenmuur, dak en zoldervloer als 1 isolerend deel werken.

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:06

kronolith

[EDIT]

[...]

*knip*

[ Voor 2% gewijzigd door tweakduke op 07-09-2023 12:01 . Reden: Rustig aan aub. ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Anvil_
Wat mij betreft mogen de reacties richting @computerjunky wel wat aardiger!

Dit is Tweakers, er zijn hier genoeg leden die graag lekker de nerd uithangen en daar komt dan een stuk hyperfocus bij. Gezien zijn andere opmerkingen over douchen met een emmer etc. maakt hij er gewoon een sport van zo veel mogelijk te besparen.. dus vanuit zijn referentiekader betaalt hij dus om het huis van de buur vorstvrij te houden.

Het is allemaal wat gechargeerd gesteld, maar een friendly "hey buur, hoe hoog staat jouw thermostaat, want ik krijg het niet warm gestookt" is niet zo gek toch.

Verwijderd

Vraagje: hoe zit het met een energiecontract hebben zonder selectie van zonnepanelen en je krijgt zonnepanelen over 2 maanden? hoe werkt dat dan? kan je dan geen gebruik maken van de teruggeleverde energie of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
_Anvil_ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:29:
Wat mij betreft mogen de reacties richting @computerjunky wel wat aardiger!

Dit is Tweakers, er zijn hier genoeg leden die graag lekker de nerd uithangen en daar komt dan een stuk hyperfocus bij. Gezien zijn andere opmerkingen over douchen met een emmer etc. maakt hij er gewoon een sport van zo veel mogelijk te besparen.. dus vanuit zijn referentiekader betaalt hij dus om het huis van de buur vorstvrij te houden.

Het is allemaal wat gechargeerd gesteld, maar een friendly "hey buur, hoe hoog staat jouw thermostaat, want ik krijg het niet warm gestookt" is niet zo gek toch.
Maar wat dan met mensen in een open bebouwing? Moeten die nijdig zijn op de natuur rondom hen?
Of mis ik ergens een punt? Is een scheidingsmuur met een andere woning kouder dan een buitenmuur?
Want hier grenzen alle buitenmuren, het dak noch de vloer niet aan een verwarmde omgeving en ik wordt heus niet ziek noch ongemakkelijk van de kou hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:54

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:We dwalen wel heel erg ver off-topic van het oorspronkelijke onderwerp, de energierekening. Hoe hoog de buren moeten stoken volgens jou is dus off-topic.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
ArcticWolf schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:32:
[...]

Ja die boiler was bij mijn Ecomline ook een ding. Wel bizar dat het nu al 25% scheelt bij jou.

Ook nog wel isolatieplannen?

Heb gemerkt dat m'n dakisolatie (15CM glaswol nu...) bijna 25% scheelt in het gasverbruik.
Verder heb ik Knauf supafil in de spouw (7cm) en 7cm PIF onder de vloer laten zetten.
Grootste ruit (4,6m2) laten vervangen voor HR++ (alleen het glas in de achterpui moet nog).
Tochtstrips en deurvallen vervangen.
15cm glaswol in de zoldervloer
En de vloerbalken van de zoldervloer sluiten "zwevend" aan op de spouw waardoor er in principe een tochtgat van 2cm tussen de zoldervloer en de spouw aanwezig is, die heb ik nu grotendeels dicht gemaakt met PUR waardoor de binnenmuur, dak en zoldervloer als 1 isolerend deel werken.
Voor 10 seconden heet water pakken bij de keukenkraan ging de ketel de boiler weer opwarmen wat je dan weer 0,08m3 gas kost.
Nu met water pakken is dat Max 0,02m3 maar meestal 0,01m3 .
Dat scheelt dus echt veel!

We hebben hier eigenlijk alles al aangepakt.
Van dubbel glas en enkel glas in lood naar HR++ gegaan en het glas-in-lood in dubbel glas (3,5m2)
90m2 spouwmuur laten vullen met 6cm EPS grafiet parels (Lees: HR++ parels _O- ) , dak geïsoleerd met 14cm PIR en uitbouw met 16cm glaswol, de kruipruimte voorzien van bodemfolie en Tonzon 3 kamer zakken.

Alleen de bijgetrokken berging achter de Serre nog voorzien van nieuwe glaswol, maar dat is voor later.
Dan heb ik wel nog een dak kapelletje te isoleren met Max. 4cm pir (anders kunnen de ramen niet meer open :X )

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Wanneer gaan mensen zonnepanelen verwijderen door de walgelijke houding van de markt en het onvermogen van onze overheid?

Ik zet 100 euro in op drie jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Koop dan een vrijstaande woning, dan heb je geen last van asociale buren :P ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

mrVroom schreef op donderdag 7 september 2023 @ 23:13:
Wanneer gaan mensen zonnepanelen verwijderen door de walgelijke houding van de markt en het onvermogen van onze overheid?

Je mag die van jou wel op mijn dak leggen hoor.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Zenix
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Sport_Life schreef op donderdag 7 september 2023 @ 23:17:
[...]

Je mag die van jou wel op mijn dak leggen hoor.
Bij mij hoeft die ze niet eens op het dak te leggen. Ik ben de moeilijkste niet.

Vandaag nog een leuk artikel bij solar magazine. Een installateur heeft twee zonnepanelen niet goed geïnstalleerd en de eerste herstel werkzaamheden ook niet uitgevoerd. Het meest opvallende is wel de vergoeding voor gemiste opbrengsten.
https://solarmagazine.nl/...veren-en-schade-vergoeden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:43

bert pit

asdasd

Tot nu toe is zonnen energie voor een groot deel belasting ontwijking en nog legaal ook. Wie wil dat nu niet?

Jaren lang kostte de stroom 4 a 5 cent en was de belasting circa 16 cent. Met 4 a 5 cent zou de terugverdientijd 30 a 40 jaar geweest zijn. Gelukkig werd hier iets op gevonden: belasting. >:)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 15:37

Nouja, een simpelere manier is gewoon de zonnepanelen uit te zetten ;) Dan kunnen ze nog altijd dienst doen als extra isolatie tegen hitte/kou :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 18-09 14:58

greatgonzo

schit-te-rend!

chips.. beetje verkeerd ingeschat.
Met de hoge energietarieven (en goedkoper laden bij het werk), heb ik bijna al het opladen van de auto buiten de deur gedaan... Met het idee om op 0 uit te komen.

Maar met een late vakantie en veel zon in de eerste weken van september, wordt het waarschijnlijk een overschot van 550 kWh.. Goed voor €0,05 per kWh, terwijl ik aan de laadpaal €0,33 betaald heb.

€150 overgemaakt voor niets aan energiedirect, helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:37
Zenix schreef op donderdag 7 september 2023 @ 23:20:
[...]

Bij mij hoeft die ze niet eens op het dak te leggen. Ik ben de moeilijkste niet.

Vandaag nog een leuk artikel bij solar magazine. Een installateur heeft twee zonnepanelen niet goed geïnstalleerd en de eerste herstel werkzaamheden ook niet uitgevoerd. Het meest opvallende is wel de vergoeding voor gemiste opbrengsten.
https://solarmagazine.nl/...veren-en-schade-vergoeden
Klopt toch redelijk?
1000kWh à 35ct (net onder het prijsplafond), als het anders gesaldeerd was geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 21:48
Truus01 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:11:
[...]

Klopt toch redelijk?
1000kWh à 35ct (net onder het prijsplafond), als het anders gesaldeerd was geworden.
Het punt is dat de vervolgschade(gederfde inkomsten) vergoed moeten worden. Dat is best heftig. Dit zie je maar in weinig branches. Ik zou (gezien het feit dat er nieuwe panelen worden geïnstalleerd) eerder denken aan een rente vergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2

Ik laat ze gewoon nog jaren liggen hoor.
Beste kleine investering die ik ooit heb gedaan.
Je mag diegenen die ze van hun dak willen halen een seintje geven. Kom ik ze wel ophalen. Vind nog wel ergens plek om ze te installeren en nog wat bijkomende zon te oogsten. :)

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-09 20:53

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Bij mijn aangekochte woning lagen ze er al op. 7 stuks á 280wp. Terugverdientijd is in mijn geval niet zo belangrijk. Meer zit ik met het feit dat mijn ambitie was om extra panelen te leggen om via de salderingregeling richting 0 te gaan. Met alle ontwikkelingen de laatste tijd laat ik het voorlopig even gaan...

Meer opwekken dan gebruiken en dat als verdienmodel gaan zien schiet mijn inziens zijn doel voorbij en dat mag wel aan banden gelegt worden. Dit zou ook piekbelasting op het net kunnen verminderen. Met andere woorden, als iedereen zijn max verbruik aan zonnepanelen zou leggen heb je volgens mij meer balans?

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
F.Baarda schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:59:
Meer opwekken dan gebruiken en dat als verdienmodel gaan zien schiet mijn inziens zijn doel voorbij en dat mag wel aan banden gelegt worden. Dit zou ook piekbelasting op het net kunnen verminderen. Met andere woorden, als iedereen zijn max verbruik aan zonnepanelen zou leggen heb je volgens mij meer balans?
En hoe ga je dat "meer opwekken dan verbruiken" in relatie tot piekbelasting van het net dan bepalen?
Per dag, per week, per maand, per jaar?

Je bent blijkbaar voorstander van saldering. Je bent dus voorstander om te gaan opwekken wat je op een jaar verbruikt. Dat leidt dan net op dagen zoals vandaag over de middag tot een piekbelasting op het net want je gaat (en jij niet alleen) je overproductie gewoon op het net duwen om ze vervolgens in de winter er weer massal terug af te halen (weer een piek in omgekeerde richting).
Ik mag toch aannemen dat je om piekbelasting op het net te voorkomen niet bedoelt dat je dan maar PV gaat plaatsen zodat je maximaal nooit meer gaat produceren dat je op een dag onmiddellijk kan verbruiken. Dan blijft het net idd op dagbasis in "balans".

Komt daar nog bij dat veel PV bezitters de salderingsregeling juist als een gemakkelijk "verdienmodel" zijn gaan beschouwen. :+

Anderzijds kan je even goed je dak volleggen met PV en de teruglevering beperken volgens de vraag en aanbod op het nne en zodoende geen ongewenste pieken op het net veroorzaken.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2023 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

chielsen schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:15:
[...]

Het punt is dat de vervolgschade(gederfde inkomsten) vergoed moeten worden. Dat is best heftig. Dit zie je maar in weinig branches. Ik zou (gezien het feit dat er nieuwe panelen worden geïnstalleerd) eerder denken aan een rente vergoeding.
Het lijkt erop dat de installateur hier wel laakbaar danwel verwijtbaar heeft gehandeld.

Volgens mij is een vergoeding voor gevolgschade dan niet zo vreemd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

IvoB2 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:13:
[...]

En hoe ga je dat "meer opwekken dan verbruiken" in relatie tot piekbelasting van het net dan bepalen?
Per dag, per week, per maand, per jaar?

Je bent blijkbaar voorstander van saldering. Je bent dus voorstander om te gaan opwekken wat je op een jaar verbruikt. Dat leidt dan net op dagen zoals vandaag over de middag tot een piekbelasting op het net want je gaat (en jij niet alleen) je overproductie gewoon op het net duwen om ze vervolgens in de winter er weer massal terug af te halen (weer een piek in omgekeerde richting).
Ik mag toch aannemen dat je om piekbelasting op het net te voorkomen niet bedoelt dat je dan maar PV gaat plaatsen zodat je maximaal nooit meer gaat produceren dat je op een dag onmiddellijk kan verbruiken. Dan blijft het net idd op dagbasis in "balans".

Komt daar nog bij dat veel PV bezitters de salderingsregeling juist als een gemakkelijk "verdienmodel" zijn gaan beschouwen. :+

Anderzijds kan je even goed je dak volleggen met PV en de teruglevering beperken volgens de vraag en aanbod op het nne en zodoende geen ongewenste pieken op het net veroorzaken.
Ja ik ben voorstander van salderen.
Ja ik zou voorstander zijn om je hoeveelheid zonnepanelen af te stemmen op je jaarverbruik. 0 op je meter zeg maar.

In balans bedoel ik mee: stel je hebt in een straat/wijk veel woningen met "teveel" zonnepanelen die na aftrek eigen gebruik het restant dumpen op het net. Hierdoor onstaat een te hoge spanning in de wijk en de panelen schakelen af. Als je dan minder panelen in de wijk zou hebben zou de kans dus ook kleiner zijn dat de boel afschakelt. Je rendement zou dus misschien wel gelijk kunnen blijven omdat bij minder panelen de boel niet afschakelt?

Maar misschien zie ik het wel niet helemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
F.Baarda schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:47:
In balans bedoel ik mee: stel je hebt in een straat/wijk veel woningen met "teveel" zonnepanelen die na aftrek eigen gebruik het restant dumpen op het net. Hierdoor onstaat een te hoge spanning in de wijk en de panelen schakelen af. Als je dan minder panelen in de wijk zou hebben zou de kans dus ook kleiner zijn dat de boel afschakelt. Je rendement zou dus misschien wel gelijk kunnen blijven omdat bij minder panelen de boel niet afschakelt?

Als je kijkt naar de dynamische prijzen, dan is de waarde van elektriciteit als de omvormer uitschakelt vaak niet veel waard. Maar op andere momenten, de ochtend, late middag, voorjaar, najaar, is de stroom juist veel waard.

Verder kunnen sommige omvormers ook een 'niet terugleveren' profiel krijgen. Het zou mooi zijn als zo'n profiel automatisch actief wordt als de spanning te hoog op loopt. Dan kan je binnen je huis toch je PV opbrengst gebruiken ook al kan je op dat moment niet invoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
F.Baarda schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:47:
[...]

Ja ik ben voorstander van salderen.
Ja ik zou voorstander zijn om je hoeveelheid zonnepanelen af te stemmen op je jaarverbruik. 0 op je meter zeg maar.

Ik denk dat het dit laatste is. :)
Ik weet best wat netbalans is.
Het punt is dat wanneer jij streeft naar "nul" op de meter op jaarbasis je dan een PV installatie hebt die juist afgestemd is om in de zomer meer op te wekken zodat je in de winter het dan terug van het net kan afnemen. Dat is nl. voor consumenten het doel van salderen.
Dat veroorzaakt juist in de zomer teruglever pieken en in de winter afnamepieken op het net.
Of hoe dacht je het salderen anders te regelen en alsnog jaarlijks nul op je meter te bekomen?
Mee minder panelen ga je ook niet meer (ten volle) kunnen salderen.
Zoals ik eerder schreef, wanneer iedereen in de wijk net genoeg panelen op zijn dak legt om in de zomer niet terug te leveren aan het net kom je met een paar paneeltjes al toe. En salderen heeft - wanneer niemand nog teruglevert aan het net - ook geen zin meer.

Waarom ben je dus voor een nul op de meter op jaarbasis door middel van salderen maar gelijktijdig tegen overproductie op het net zetten? Het één is nl. gekoppeld aan het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:58:
[...]
Verder kunnen sommige omvormers ook een 'niet terugleveren' profiel krijgen. Het zou mooi zijn als zo'n profiel automatisch actief wordt als de spanning te hoog op loopt. Dan kan je binnen je huis toch je PV opbrengst gebruiken ook al kan je op dat moment niet invoeden.
Correct, maar dat gaat niet samen met de doelstelling van salderen.
Dan is het doel wat je zelf niet direct verbruikt op het net te zetten voor later verbruik. En wanneer meer mensen dat (in dezelfde wijk) gaan doen leidt dit juist tot pieken op dat net.

Je kan ook je dak vol leggen om op zoveel mogelijke dagen van het jaar genoeg op te wekken voor je eigen verbruik (direct of op een later tijdstip). En dat moet niet noodzakelijk samengaan met het net als een virtuele batterij te gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
IvoB2 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:12:
Correct, maar dat gaat niet samen met de doelstelling van salderen.
Dan is het doel wat je zelf niet direct verbruikt op het net te zetten voor later verbruik. En wanneer meer mensen dat (in dezelfde wijk) gaan doen leidt dit juist tot pieken op dat net.

Je kan ook je dak vol leggen om op zoveel mogelijke dagen van het jaar genoeg op te wekken voor je eigen verbruik (direct of op een later tijdstip). En dat moet niet noodzakelijk samengaan met het net als een virtuele batterij te gebruiken.
Ik zie als doel van salderen een vergoeding voor de PV die je kan invoeden. Het is geen recht om op ieder moment te kunnen invoeden.

Het is juist goed als salderen leidt tot pieken op het net. Want dan is op andere moment meer PV beschikbaar dan als iedereen veel minder PV had geinstalleerd. Je kan je alleen bij een overbelast net afvragen of je bij aanschaf een omvormer met minder vermogen zou moeten installeren.

Salderen is een gewoon een subsidiemaatregel. Dat heeft niets met batterijen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:35:
[...]
Salderen is een gewoon een subsidiemaatregel. Dat heeft niets met batterijen te maken.
Ik schreef dan ook niet dat het iets met batterijen te maken had.
Ik schreef een virtuele batterij als in "je overproductie via het net virtueel opslaan voor later verbruik tegen een nulkost".

Salderen leidt tot periodieke pieken op het net. Of ik dat persoonlijk goed vind of niet heeft er niets mee te maken.
Ik vroeg mij af hoe je gelijktijdig tegen pieken op het net kan zijn doch voor het salderen via het net om op jaarbasis een nul op de meter te bekomen. Dat kan met de huidige regeling volgens mij niet. Integendeel, de saldering is juist een van de aanleidingen voor pieken op het net veroorzaakt door PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 14:35
IvoB2 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:52:
[...]

Maar wat dan met mensen in een open bebouwing? Moeten die nijdig zijn op de natuur rondom hen?
Of mis ik ergens een punt? Is een scheidingsmuur met een andere woning kouder dan een buitenmuur?
Want hier grenzen alle buitenmuren, het dak noch de vloer niet aan een verwarmde omgeving en ik wordt heus niet ziek noch ongemakkelijk van de kou hoor.
Ja een scheidingsmuur kan kouder zijn. Ik heb immers ook gewoon 2 buitenmuren en die zijn als het vriest minder koud als de tussenmuur. Daar is een doodsimpele reden voor. De buitenmuren zijn geïsoleerd daar waar de zandstenen tussenmuur nul isolatie heeft. 2 totaal niet te vergelijken muren dus. Bovendien staat er op de buitenmuur soms zon en op een tussen muurtje gegarandeerd niet.

Anyway einde onderwerp hier want het inlevingsvermogen is zo goed als nul. Hoop iig voor jullie dat jullie er nooit last van krijgen want dan moet je concluderen hoe onwetend sommige opmerkingen hier waren...

[ Voor 10% gewijzigd door computerjunky op 08-09-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Oke, ik snap je redenatie. Ik ben lerende :)

Laat ik het anders stellen: mensen met een overschot aan pv's die dus per jaar veel meer opwekken dan hun hun jaarverbruik. Dus de terugleververgoeding als verdienmodel zien. Zou dat aan banden gelegt moeten worden en zou het net dan wat stabieler worden?

Ik zou met de salderingsregeling tevreden genoeg zijn om met een paar paneeltjes mijn jaarverbruik op te wekken. Ik hoef er niet aan te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
computerjunky schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:52:
[...]
Ja een scheidingsmuur kan kouder zijn. Ik heb immers ook gewoon 2 buitenmuren en die zijn als het vriest minder koud als de tussenmuur. Daar is een doodsimpele reden voor. De buitenmuren zijn geïsoleerd daar waar de zandstenen tussenmuur nul isolatie heeft. 2 totaal niet te vergelijken muren dus. Bovendien staat er op de buitenmuur soms zon en op een tussen muurtje gegarandeerd niet.
En wat weerhoud je ervan die tussenmuur te isoleren?
Gezien het jouw persoonlijk probleem is moet je ook zorgen voor een persoonlijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
F.Baarda schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:52:
Ik zou met de salderingsregeling tevreden genoeg zijn om met een paar paneeltjes mijn jaarverbruik op te wekken. Ik hoef er niet aan te verdienen.
Je moet er ook niet aan verdienen maar bouwende op de salderingsregeling om zelf je jaarverbruik op te wekken ga je wel degelijk periodiek pieken veroorzaken op het net en dat op tijdstippen dat je overproductie niet gewild is. En pieken op het net wilde je niet.
Je zal dus toch een keuze moeten maken wat je nu precies wil en wat niet. :)

Je zou, wanneer je er toch niet aan wil verdienen, ook kunnen voorstellen dat je genoeg panelen op je dak plaatst om het grootste deel van het jaar in eigen verbruik te voorzien zonder te salderen via het net en bijgevolg zonder het net te belasten wanneer er externe geen vraag naar je productie is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Laat ik het anders stellen: mensen met een overschot aan pv's die dus per jaar veel meer opwekken dan hun hun jaarverbruik. Dus de terugleververgoeding als verdienmodel zien. Zou dat aan banden gelegt moeten worden en zou het net dan wat stabieler worden?
Nederland heeft een enorm tekort aan PV. Waarom zou je dan PV aan banden gaan leggen?

Ja, het net zal stabieler worden met minder PV, maar is een stabiel net een doel dat bereikt moet worden ten koste van groene energie? Voor een stabiel net zou het veel handig zijn om alleen gascentrales te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:14
Oke, ik snap je redenatie. Ik ben lerende :)

Kijk voor de aardigheid eens naar de projecten van vandebron of ZonnepanelenDelen

Vandebron vindt het heel erg dat je als particulier 's middags teruglevert, maar heeft zelf "bronnen" met honderden of duizenden panelen. Dat zijn nog kleine krabbelaars vergeleken met ZonnepanelenDelen; die leggen ook parken met tien- of honderdduizenden panelen aan.

Moet ik me dan druk maken over die paar panelen op mijn eigen dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Ik kreeg net een eindafrekening van Vattenfall maar daarin is het prijsplafond niet toegepast. Hebben meer mensen dat? Het gaat maar om een klein bedrag, maar ik vind het wel raar dat het volledig ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

antidote schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:36:
[...]

Kijk voor de aardigheid eens naar de projecten van vandebron of ZonnepanelenDelen

Vandebron vindt het heel erg dat je als particulier 's middags teruglevert, maar heeft zelf "bronnen" met honderden of duizenden panelen. Dat zijn nog kleine krabbelaars vergeleken met ZonnepanelenDelen; die leggen ook parken met tien- of honderdduizenden panelen aan.

Moet ik me dan druk maken over die paar panelen op mijn eigen dak?
Daar heb je een punt en daar wou ik naar toe werken.
Als de energieleveranciers nou eens niet als energieproducenten gaan acteren (in deze dus de zonnepanelen). Hier dus ook niet kostbare grond mee gaan bedekken.
Zoveel mogelijk panden met zonnepanelen gaan bedekken en de eigenaren van die panden daar het voordeel van laten hebben dan komen wij met elkaar al een heel eind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat laatste kan al onder het recht van opstal.
Maar dat heeft bij de huidige wetgeving (in Vlaanderen) ook zo zijn nadelen voor de bewoners/eigenaars van het pand.

En ik zie niet in wat er mis is om je te verenigen en als groep in te zetten op een mix van PV op daken van de groepsleden (waar dit kan), windmolens op land en zee (dat schiet particulier niet op en zou sowieso op het nimby effect stoten) en waterkracht waar mogelijk (de tijd dat er in ieder dorp een watermolen stond is al voorbij dus daar moet je ook op zoek naar een geschikte locatie om van daaruit energie te verdelen naar de groep.
Dan ben je ook gelijktijdig energieproducent en energieleverancier en kan je zelf bij meerderheid de prijs bepalen die de groepsleden betalen voor afname en eventueel krijgen voor teruglevering (indien ze over PV beschikken en dus prosument zijn).

[ Voor 76% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
phicoh schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:51:
Ik kreeg net een eindafrekening van Vattenfall maar daarin is het prijsplafond niet toegepast. Hebben meer mensen dat? Het gaat maar om een klein bedrag, maar ik vind het wel raar dat het volledig ontbreekt.
Het prijsplafond is ingegaan op 1 januari. Als dit een jaar afrekening is valt dus een deel niet onder die regeling. Je zal dus wat dieper in de rekening moeten graven om te zien of het deel boven de prijs grens in het vorige jaar viel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert
computerjunky schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:52:
[...]

Anyway einde onderwerp hier want het inlevingsvermogen is zo goed als nul. Hoop iig voor jullie dat jullie er nooit last van krijgen want dan moet je concluderen hoe onwetend sommige opmerkingen hier waren...
Dan zijn er twee opties:
Zorgen dat de buurvrouw gaat stoken, of je gaat een voorzetwand tegen die muur plaatsen.

Wel of geen inlevingsvermogen hebben gaat je helaas niet verder helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@computerjunky
Ik heb hetzelfde meegemaakt, m'n gasverbruik schoot omhoog omdat m'n buurvrouw niet stookte. Heel erg vervelend, maar kan moeilijk m'n buurvrouw boos aankijken omdat zij de CV lager had staan (en zij heeft een hoek huis en ik een tussenwoning). De stookkosten zijn mijn verantwoordelijkheid, hoeveel de buren stoken niet. En ja als zij meer stoken zijn mijn kosten lager, maar dat is puur een meevaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
Zijn er meer mensen die hun Greenchoice eindafrekening hebben gekregen waar het energieplafond niet is verwerkt? Ik twijfel even of ik iets over het hoofd zie of dat ik gewoon te simpel ben om het overzicht te begrijpen.
Ieder maandoverzicht meldt specifiek dat het prijsplafond nog niet is verrekend en als ik dan door de maandoverzichten met bijbehorende tarieven kijk zie ik bijvoorbeeld dat ik januari 2,55813 voor gas heb betaald terwijl het prijsplafond op 1,45 stond. Ik zal wel iets over het hoofd zien.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

ArcticWolf schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:44:
@computerjunky
Ik heb hetzelfde meegemaakt, m'n gasverbruik schoot omhoog omdat m'n buurvrouw niet stookte. Heel erg vervelend, maar kan moeilijk m'n buurvrouw boos aankijken omdat zij de CV lager had staan (en zij heeft een hoek huis en ik een tussenwoning). De stookkosten zijn mijn verantwoordelijkheid, hoeveel de buren stoken niet. En ja als zij meer stoken zijn mijn kosten lager, maar dat is puur een meevaller.
Hier idem, ik had zowel buren als onderburen waar het huis toevallig precies leeg stond in de stookperiode. Dus dat merkte ik wel.

Het is hier goed geïsoleerd, dus even de kou er uit stoken is meestal wel genoeg. En dan hadden we gelukkig nog een vrij zachte winter.

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
hanev001 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:48:
Het prijsplafond is ingegaan op 1 januari. Als dit een jaar afrekening is valt dus een deel niet onder die regeling. Je zal dus wat dieper in de rekening moeten graven om te zien of het deel boven de prijs grens in het vorige jaar viel.
Het contract bij vattenfall liep van april 2023 t/m augustus 2023. Dus geen probleem met vorig jaar. Het gemiddelde leveringstarief lag een paar cent boven de 40 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Laatst online: 09-09 16:35
Iemand nog tips voor een 3 jaar contract icm zonnepanelen ? Vattenfall doet het nu ook niet meer helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door Megalomania op 09-09-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:14
F.Baarda schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:58:
[...]

Daar heb je een punt en daar wou ik naar toe werken.
Als de energieleveranciers nou eens niet als energieproducenten gaan acteren (in deze dus de zonnepanelen). Hier dus ook niet kostbare grond mee gaan bedekken.
Zoveel mogelijk panden met zonnepanelen gaan bedekken en de eigenaren van die panden daar het voordeel van laten hebben dan komen wij met elkaar al een heel eind?
Als eigenaar-bewoner heb ik mijn dak zoveel mogelijk met zonnepanelen bedekt, en daar hoop ik nog een aantal jaar voordeel van te hebben. Wat betreft stabiliteit en capaciteit van het net doe ik het daarbij beter dan een zonnepark of de panelen op een koeienstal, omdat ik midden in een woonwijk en tussen de stroomverbruikers zit.

In mijn straat heeft 1/3 van de woningen zonnepanelen. Het landelijk gemiddelde is 1/5, in mijn wijk zal dat nog lager liggen als je de appartementen- en flatgebouwen meeneemt. De stroom die niet direct in mijn woning wordt verbruikt, wordt dat wel binnen de buurt of wijk.

Het op deze manier opwekken van stroom, door kleinverbruikers die tussen veel andere verbruikers zitten, lijkt mij efficiënt en goed om te blijven stimuleren. Energieleveranciers en -producenten hebben echter een ander belang: die willen zoveel mogelijk verdienen op hun grootschalig opgewekte stroom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nMad
Megalomania schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:03:
Iemand nog tips voor een 3 jaar contract icm zonnepanelen ? Vattenfall doet het nu ook niet meer helaas.
Ik heb gisteren nog een 3 jarig contract bij Vattenfall afgesloten. Aanbod via WhatsApp klantenservice gevraagd. Via website inderdaad geen 3 jarig meer te kiezen.

Nu heb ik in ieder geval voor de komende 3 jaar "bescherming" tegen Vandebron praktijken.

[ Voor 5% gewijzigd door nMad op 09-09-2023 13:46 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nMad schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:45:
[...]

Ik heb gisteren nog een 3 jarig contract bij Vattenfall afgesloten. Aanbod via WhatsApp klantenservice gevraagd. Via website inderdaad geen 3 jarig meer te kiezen.

Nu heb ik in ieder geval voor de komende 3 jaar "bescherming" tegen Vandebron praktijken.
Netjes, wat is jouw elektriciteit en gas tarief als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 23:59
Ik had een vast energie contract, en dat is nu een variabel contract geworden bij nu budget energie.

Ik kreeg een email van mijn gebruik.

Dan kan je klikken hoe het met je jaar rekening gaat.

Hun advies is, om ipv 96 euro 160 euro per maand te gaan betalen.

Hoe controleer ik of dit een goed advies is ?

Ik heb met budget energie al meegemaakt, dat ik meer per maand ging betalen (vrijwillig) en dat betekende dat ik alleen maar geld terug kreeg.

Ik weet niet wat ik doen moet, behalve dat ik niet denk 160 per maand te kunnen betalen.

Wat ik wel opmaak uit hun emails is dat ik qua verbruik laag zit, en dus ver onder het gemiddelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:44
@Gps4l Kijk naar je tarieven die je nu betaald? Zijn die hoog? Kijk dan of je een contract kan afsluiten voor een jaar bij een goedkopere leverancier. Ik denk niet dat je deze winter met een variabel tarief (gas) wilt zitten.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Daar ben ik dus ook bang voor.

Mijn verbruik stroom €47,98

Gas € 11

Per maand. Dat gas verbruik gaat over een paar maanden natuurlijk flink omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Gps4l schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:59:
Ik had een vast energie contract, en dat is nu een variabel contract geworden bij nu budget energie.

Ik kreeg een email van mijn gebruik.

Dan kan je klikken hoe het met je jaar rekening gaat.

Hun advies is, om ipv 96 euro 160 euro per maand te gaan betalen.

Hoe controleer ik of dit een goed advies is ?

Ik heb met budget energie al meegemaakt, dat ik meer per maand ging betalen (vrijwillig) en dat betekende dat ik alleen maar geld terug kreeg.

Ik weet niet wat ik doen moet, behalve dat ik niet denk 160 per maand te kunnen betalen.

Wat ik wel opmaak uit hun emails is dat ik qua verbruik laag zit, en dus ver onder het gemiddelde.
Je hebt dan nu toch je jaar verbruik. Dan kun je toch invoeren bij gaslicht of independer en kun je zien waar je op uit gaat komen. En dan een jaarcontract afsluiten. Welke variant is afhankelijk waar je je prettig bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
jobr schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:38:
[...]

Je hebt dan nu toch je jaar verbruik. Dan kun je toch invoeren bij gaslicht of independer en kun je zien waar je op uit gaat komen. En dan een jaarcontract afsluiten. Welke variant is afhankelijk waar je je prettig bij voelt.
Zoals ik het begrijp maakt budget energie een schatting.

Misschien moet ik bellen en uitleg vragen over hun berekening / schatting.
Hoe hun aan die 160 komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
Gps4l schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:44:
Zoals ik het begrijp maakt budget energie een schatting.

Misschien moet ik bellen en uitleg vragen over hun berekening / schatting.
Hoe hun aan die 160 komen.
Als het goed doen ze dat op je standaard jaarverbruik. Misschien denken ze dat er een strenge winter aan komt :)
Je kan toch ook gewoon op hun site je verbruik invoeren en kijken waarop je uitkomt.
Gewoon independer of gaslicht gebruiken. Kan je misschien ook nog cashback gebruiken.
Je bent niet getrouwd met BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:02

Audione0

Strijdt der titanen

jobr schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:47:
[...]

Misschien denken ze dat er een strenge winter aan komt :)
Ja hoop ik ook, eindelijk de Elfstedentocht en hopelijk een sneeuw pop maken😁

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
Verwijderd schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:47:
[...]

Netjes, wat is jouw elektriciteit en gas tarief als ik vragen mag?
Heb alleen elektra.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eea3hGV5Lc7F9b5UalQsXgmDRfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oVu7yrhTNWXpSIXMRPhUYz1Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
jobr schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:47:
[...]

Als het goed doen ze dat op je standaard jaarverbruik. Misschien denken ze dat er een strenge winter aan komt :)
Je kan toch ook gewoon op hun site je verbruik invoeren en kijken waarop je uitkomt.
Gewoon independer of gaslicht gebruiken. Kan je misschien ook nog cashback gebruiken.
Je bent niet getrouwd met BE
Me gevoel zegt dat hun in hun berekening uitgaan van een standaard hoekwoning verbruik.
Uit hun eigen emails aan mij over mijn gebruik, blijkt echter dat ik zelfs onder mensen in een flat zit.

Dit stond in hun email van 19-4-2023
Alstublieft: uw Budget Energie jaarnota.

Het door u te ontvangen bedrag is € 178,28. Wij maken dit bedrag binnen 14 dagen over. Indien er nog een bedrag openstaat, bijvoorbeeld een termijnbedrag, verrekenen we dat eerst. Wel zo handig.

U vindt deze en andere nota’s altijd terug in MijnBudget.

Uw nieuwe termijnbedrag wordt € 96,00. Dit bedrag is gebaseerd op uw verbruik van het afgelopen jaar en het standaard jaarverbruik op uw aansluiting(en). Het prijsplafond voor 2023 is hier ook in verwerkt.
En dan nu een advies van 160. Het is bijna grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Gps4l schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:12:
[...]

Me gevoel zegt dat hun in hun berekening uitgaan van een standaard hoekwoning verbruik.
Uit hun eigen emails aan mij over mijn gebruik, blijkt echter dat ik zelfs onder mensen in een flat zit.

Dit stond in hun email van 19-4-2023

[...]

En dan nu een advies van 160. Het is bijna grappig.
Heb je zelf geen historie van vorig jaar of het jaar daarvoor?
Dan weet je wat zo’n beetje je verbruik is, mits er geen grote veranderingen zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Ik heb helaas zelf geen gegevens.

Toch moet ik mijn jaarverbruik wel kunnen vinden.

Wat dit wel lastig maakt is dat ik eerst bij een andere leverancier zat, die budget energie overgenomen heeft.

Die 96€ is echter al wel van de periode dat mijn vaste contract afgelopen was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
De vrije markt bij energie leveranciers is totaal doorgeslagen naar een brei van tarieven: vaste leveringskosten, inkoopopslag, energietoeslag, energieaftrek, btw, en dividend voor de aandeelhouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
PP_Sound schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:48:
De vrije markt bij energie leveranciers is totaal doorgeslagen naar een brei van tarieven: vaste leveringskosten, inkoopopslag, energietoeslag, energieaftrek, btw, en dividend voor de aandeelhouders.
Vrije markt en een brei van tarieven is juist goed. Je kan dan kiezen wat voor jouw de beste is (of de minst slechte).
Overigens de energietoeslag(belasting), energieaftrek en btw zijn overheidsheffingen en daar heeft een leverancier helemaal niets over te zeggen en zijn voor iedereen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Gps4l schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:29:

Wat dit wel lastig maakt is dat ik eerst bij een andere leverancier zat, die budget energie overgenomen heeft.

In je nota's staat als het goed is ook het jaarverbruik in kWh en m³, en ook de tarieven moet je makkelijk kunnen vinden. Dan is het redelijk eenvoudig je kosten per jaar te berekenen, en dus ook gemiddeld per maand. Hou er wel rekening mee dat het prijsplafond verdwijnt vanaf januari, dan betaal je de hoofdprijs als de prijzen de lucht in schieten. Eigenlijk neem ik ook aan dat energieleveranciers hier al rekening mee houden in hun voorschotbedragen.
Zelf moet ik er niet aan denken om komende winter een variabel contract te hebben gezien de gebeurtenissen van de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Gps4l schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:29:

Ook geen meterstanden moeten doorgeven of in je e-mails.
Mijns inziens is het gebruikelijk dat je energieleverancier elke maand een verbruiksoverzicht stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
hanev001 schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:47:
[...]

Vrije markt en een brei van tarieven is juist goed. Je kan dan kiezen wat voor jouw de beste is (of de minst slechte).
Overigens de energietoeslag(belasting), energieaftrek en btw zijn overheidsheffingen en daar heeft een leverancier helemaal niets over te zeggen en zijn voor iedereen gelijk.
Als ik me jaar rekening goed begrijp, betaal ik meer belasting als wat ik betaal rechtstreeks aan gas..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MWh prijs ontploft vanavond in een deel van Europa :+

https://twitter.com/BM_Vi...Afe3gLr9WE00DbQ5aHGQ&s=08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:15
Met de nieuwe berekening van de opzegboete is het dan tegenwoordig niet beter een vast contract te nemen met een hogere cashback en ipv een lagere m3 prijs?

Ik zit nog in de bedenktijd van een vattenfall jaarcontract voor gas van € 1.259852 op een opgegeven verbruik van 1100m3 met € 105 cashback.

ik zie van hen een aanbieding voor € 1,21254 met € 75 cashback namelijk.

ik denk zelf dat die lagere m3 prijs en lagere cashback nog steeds gunstiger is aangezien men nu eerder het contract zal volmaken en daardoor de cashback gaat krijgen door de nieuwe berekening van de opzegboete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:01
Hongy schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:48:
Met de nieuwe berekening van de opzegboete is het dan tegenwoordig niet beter een vast contract te nemen met een hogere cashback en ipv een lagere m3 prijs?

Ik zit nog in de bedenktijd van een vattenfall jaarcontract voor gas van € 1.259852 op een opgegeven verbruik van 1100m3 met € 105 cashback.

ik denk zelf dat die lagere m3 prijs en lagere cashback nog steeds gunstiger is aangezien men nu eerder het contract zal volmaken en daardoor de cashback gaat krijgen door de nieuwe berekening van de opzegboete.
Sowieso beter toch:

1100 x 0,047321 = 52 +75 = 127 euro.
Dus je verdient eigenlijk 22 euro extra door de lage prijzen :)

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op CashBackXL staat:

"Tot €90.00 Cashback op vattenfall.nl"

Als ik vervolgens die link gebruik zie ik op de site van Vattenfall niets terugkomen over die cashback. Zelfs niet als ik al m'n gegevens invul en de aanmeldstappen doorloop. Iemand hier ervaring mee? Ik vertrouw zo niet helemaal dat ik die cashback krijg.

Ohja en moet ik eerst mijn 10 dagen geleden afgesloten contract annuleren voordat ik een nieuwe aanvraag, of kan dat ook direct daarna. Wil er graag zeker van zijn dat ik een contract heb natuurlijk. Niet dat ik de vorige probeer te annuleren, ik daar morgen bevestiging van krijg en dan de nieuwe aanbieding al weg is ofzo 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door Wouter op 11-09-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wouter schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:14:
Op CashBackXL staat:

"Tot €90.00 Cashback op vattenfall.nl"

Als ik vervolgens die link gebruik zie ik op de site van Vattenfall niets terugkomen over die cashback. Zelfs niet als ik al m'n gegevens invul en de aanmeldstappen doorloop. Iemand hier ervaring mee? Ik vertrouw zo niet helemaal dat ik die cashback krijg.

Ohja en moet ik eerst mijn 10 dagen geleden afgesloten contract annuleren voordat ik een nieuwe aanvraag, of kan dat ook direct daarna. Wil er graag zeker van zijn dat ik een contract heb natuurlijk. Niet dat ik de vorige probeer te annuleren, ik daar morgen bevestiging van krijg en dan de nieuwe aanbieding al weg is ofzo 8)7
Ik zou even eerst annuleren, aangezien ze dan 2 contracten zullen zien in het systeem. Ik werd hierover gebeld door Vattenfall namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:23:
[...]

Ik zou even eerst annuleren, aangezien ze dan 2 contracten zullen zien in het systeem. Ik werd hierover gebeld door Vattenfall namelijk.
Maar wat zeiden ze dan? Dat het niet kon en het contract geannuleerd was, of kon je toen de oude nog stopzetten en Vattenfall behouden? Misschien ben ik een beetje paranoïde geworden door deze markt, maar wil niet per ongeluk duurder uitkomen dan ik nu heb met deze snel wijzigende tarieven en aanbiedingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter op 11-09-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wouter schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:27:
[...]

Maar wat zeiden ze dan? Dat het niet kon en het contract geannuleerd was, of kon je toen de oude nog stopzetten en Vattenfall behouden? Misschien ben ik een beetje paranoïde geworden door deze markt, maar wil niet per ongeluk duurder uitkomen dan ik nu heb met deze snel wijzigende tarieven en aanbiedingen.
Wat de bedoeling was, na uitleg dat ik het wou annuleren heeft de beste mevrouw hem toen geannuleerd en de goedkopere doorlaten gaan. Je hebt altijd recht om te annuleren binnen de 14 dagen. Prijzen heb je niet in het hand, kan ook over 1 maand 50 cent goedkoper of duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:29:
[...]

Wat de bedoeling was, na uitleg dat ik het wou annuleren heeft de beste mevrouw hem toen geannuleerd en de goedkopere doorlaten gaan. Je hebt altijd recht om te annuleren binnen de 14 dagen. Prijzen heb je niet in het hand, kan ook over 1 maand 50 cent goedkoper of duurder worden.
Eh? De andere leverancier heeft de aanvraag van de ander geannuleerd? Of begrijp ik het nu verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:31:
[...]

Eh? De andere leverancier heeft de aanvraag van de ander geannuleerd? Of begrijp ik het nu verkeerd.
Ik had bij Vattenfall een contract aangevraagd echter na 1 week waren er betere tarieven. Scheelde me snel ongeveer 100+ per jaar. Nieuwe contract aangevraagd bij Vattenfall, oude geannuleerd bij Vattenfall. Kreeg toen een telefoontje met de vraag waarom er een nieuw contract aangevraagd is terwijl er al 1 liep (nog binnen de 14 dagen opzegtermijn). Uitleg gegeven en toen werd mijn oude (lopende) contract geannuleerd en de nieuwe contract voor betere tarieven in laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
.

[ Voor 103% gewijzigd door Wouter op 13-09-2023 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:15
Hvdbnl schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:02:
[...]

Sowieso beter toch:

1100 x 0,047321 = 52 +75 = 127 euro.
Dus je verdient eigenlijk 22 euro extra door de lage prijzen :)
Ja in dit geval wel. Er zijn wel scenario's waarbij hoge cashback en hoger tarief m3 wel gunstiger uitkomt zie ik nu;

Zoals Energiedirect met € 300 cashback en € 1,34758/m3 tov Vatttenfall € 75 cashback en € 1,21254/m3

Op 1100m3 is er toch een gunstiger totaal bij Energiedirect. 200m3 eronder of boven de geschatte verbruik is ook nog steeds in voordeel van de hoge cashback en hoger tarief.

Hierbij wel gezegd hebbende dat je het contract uitdient wat de meesten zullen doen, aangezien als de m3 tarieven zodanig dalen dat de consument toch een opzegboete krijgt die dat voordeel teniet doet om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Hongy schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:48:

Je weet toch helemaal niet wat de prijs in de toekomst zal zijn. Ik zou me daar niet druk om maken. Die cashback ben je overigens kwijt als je het jaarcontract vroegtijdig opzegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Net ons contract een jaar vastgelegd voor €1,25 per m³, weten we in ieder geval waar we aan toe zijn deze winter.
Pagina: 1 ... 100 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden