:fill(white):strip_exif()/f/image/SqBdPjK1mMhMdx5FNftS5Lkn.png?f=user_large)
Zojuist een mail van Oxxio met tarieven per mei.
Kan best maar ik doe liever op voorhand zelf mijn marktanalyses dan te moeten wachten op een verkoper die om zijn targets te halen eenmalig nog wat van de prijs afdoet. Dat laatste betekent gewoon dat ze daarvoor in je zakken zaten en extra winst maakten.Lightning89 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:51:
[...]
Die ging hij matchen met extra korting. Het kan dus wel degelijk werken. Alles na contract ook netjes doorgevoerd qua kortingen.
Hoe kan je van 17,13 cent/kWh voor afname op 26,05 cent/kWh uitkomen all-in? De energiebelasting is toch € 0,152448 (incl. BTW) en € 0,12599 (excl. BTW)?IvoB2 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:25:
[...]
Kan best maar ik doe liever op voorhand zelf mijn marktanalyses dan te moeten wachten op een verkoper die om zijn targets te halen eenmalig nog wat van de prijs afdoet. Dat laatste betekent gewoon dat ze daarvoor in je zakken zaten en extra winst maakten.![]()
Net de afrekening van maart gekregen: 17,13 cent/kWh voor afname (excl. kosten - 26,05 cent/kWh all in) en 20 cent/kWh voor teruglevering (netto) en geen vaste kosten voor het energiecontract.
Zal een kort telefoongesprek zijn wanneer iemand daar gevoelig beter wil doen.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Nou wil ik niet de azijnpisser uithangen maar is dat niet bij vrijwel alle commerciele bedrijven zo? Ik ken welgeteld één bedrijf in mijn hele netwerk (en ik ben bijna 41) dat precies genoeg marge maakt om gewoon rond te komen en dat is de lokale dierenwinkel, die stug blijft weigeren om de adviesprijzen te vragen die de grote leveranciers ze proberen op te leggen (wat sowieso niet eens mag).IvoB2 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:25:
[...]
Kan best maar ik doe liever op voorhand zelf mijn marktanalyses dan te moeten wachten op een verkoper die om zijn targets te halen eenmalig nog wat van de prijs afdoet. Dat laatste betekent gewoon dat ze daarvoor in je zakken zaten en extra winst maakten.
[ Voor 8% gewijzigd door wijthoef op 31-03-2023 14:50 ]
Omdat ik een Vlaming ben en daar een energiecontract heb afgesloten.Jojan265 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:35:
[...]
Hoe kan je van 17,13 cent/kWh voor afname op 26,05 cent/kWh uitkomen all-in? De energiebelasting is toch € 0,152448 (incl. BTW) en € 0,12599 (excl. BTW)?
Mijn energiebedrijf hanteert bovenop de eigen productiekost een marge van 3 cent/kWh (om te herinvesteren en eventueel winst te kunnen uitkeren aan de klanten). Ik vind dat netjes.HTT-Thalan schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:38:
[...]
Nou wil ik niet de azijnpisser uithangen maar is dat niet bij vrijwel alle commerciele bedrijven zo? Ik ken welgeteld één bedrijf in mijn hele netwerk (en ik ben bijna 41) dat precies genoeg marge maakt om gewoon rond te komen en dat is de lokale dierenwinkel, die stug blijft weigeren om de adviesprijzen te vragen die de grote leveranciers ze proberen op te leggen (wat sowieso niet eens mag).
[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 31-03-2023 14:52 ]
@IvoB2 woont in België (Vlaanderen meen ik), waar logischerwijs andere tarieven/belastingen gelden.Jojan265 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:35:
[...]
Hoe kan je van 17,13 cent/kWh voor afname op 26,05 cent/kWh uitkomen all-in? De energiebelasting is toch € 0,152448 (incl. BTW) en € 0,12599 (excl. BTW)?
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
De kleuren van de Belgische vlak zitten verwerkt in mijn avatar.Peet-je schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:52:
[...]
@IvoB2 woont in België (Vlaanderen meen ik), waar logischerwijs andere tarieven/belastingen gelden.
LOL, lekker duidelijk, not...IvoB2 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:56:
[...]
De kleuren van de Belgische vlak zitten verwerkt in mijn avatar.
[ Voor 15% gewijzigd door Peet-je op 31-03-2023 15:03 ]
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Dat verklaart het weer.Peet-je schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:52:
[...]
@IvoB2 woont in België (Vlaanderen meen ik), waar logischerwijs andere tarieven/belastingen gelden.
Is niet voor het eerst dat dit naar boven komt @IvoB2, wellicht bij dit soort berichten even vermelden s.v.p.?
Dat er bij aangeven voorkomt m.i. verwarring bij de Nederlandse mede-tweakers die wat minder frequent meelezen, daarbij komt dan op zoek-optie België (bijv., feel free to pick something...) weer meer naar boven voor die betreffende geïnteresseerden.
Nee, geen idee waar je het over hebt.Peet-je schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:01:
[...]
Edit: misschien is het je opgevallen dat vlaggen hier in Nederland de laatste tijd wel een dingetje zijn
Geeft niets, zal je er niet mee vermoeien, maar dit land staat af en toe op zijn kop.
Dat zeg ik dus, met die verkoper aan de lijn deed ik marktonderzoek bij Independer. Daar pakte ik de goedkoopste en zei tegen hem, bij de goedkoopste kost het xx Eur. Als je hier onder kan dan hebben we een deal. Zo gezegd zo gedaan, hij ging eronder (dus ook onder zijn eigen tarieven op die betreffende vergelijkwebsite)IvoB2 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:25:
[...]
Kan best maar ik doe liever op voorhand zelf mijn marktanalyses dan te moeten wachten op een verkoper die om zijn targets te halen eenmalig nog wat van de prijs afdoet. Dat laatste betekent gewoon dat ze daarvoor in je zakken zaten en extra winst maakten.![]()
Net de afrekening van maart gekregen: 17,13 cent/kWh voor afname (excl. kosten - 26,05 cent/kWh all in) en 20 cent/kWh voor teruglevering (netto) en geen vaste kosten voor het energiecontract.
Zal een kort telefoongesprek zijn wanneer iemand daar gevoelig beter wil doen.
Best gek.Turralyon schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:28:
[Afbeelding]
Zojuist een mail van Oxxio met tarieven per mei.
[ Voor 12% gewijzigd door wijthoef op 02-04-2023 12:16 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
[ Voor 16% gewijzigd door wijthoef op 02-04-2023 12:46 ]
Ik weet niet in hoeverre https://www.snakewool.nl/vergelijk/energiebedrijven.htm onafhankelijk en up-to-date is.Proton_ schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:39:
@wijthoef dat geeft al aan wat het verdienmodel is van "vergelijkingssites". Misschien dat ze objectief begonnen zijn, maar nu zijn het gewoon tussenpersonen met hun eigen kickback fees. Zie de post boven je, die fee kan je ook in eigen zak steken.
Je zou intussen een pricewatch voor energievergelijkingssites kunnen beginnen...
[ Voor 12% gewijzigd door wijthoef op 02-04-2023 13:05 ]
Je verbruikt netto 1000kWh, zeg ~€400 en je teruggave energiebelasting minus de andere vaste kosten zal ook wel zoiets zijn. Netto €0 duswijthoef schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:01:
ik krijg op eneco ook een termijn bedrag van 0 euro. zie ik iets over het hoofd?
Ik vul in op de websites:
3500KWh normaal tarief
500Kwh dal darief
3000KWh teruglevering.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Waarschijnlijk hebben ze voor bestaande klanten al eerder ingekocht voor een andere prijs.wijthoef schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:02:
Best gek.
nieuwe klanten met een 6 maanden tarief krijgen een lagere prijs...
0,36 cent per KWh
wat vinden jullie een goeie website voor een vergelijkers? ik krijg nogal wat verschillende aanbieders bij verschillende vergelijkers.
[ Voor 27% gewijzigd door Van der Berg op 02-04-2023 20:19 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Dat klopt, daarom heet het ook vast. Als de prijzen omhoog heb je geluk, want jij zit vast en als de prijzen omlaag gaan heb je pech, want jij zit vast.Van der Berg schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:04:
3. Mijn leidinggevende heeft mij gezegd, dat als de tarieven verder omlaag gaan, dan zit ik tenminste 1 jaar vast aan deze bovenstaande vaste tarieven uit mijn 1 jaar contract?
Is omdat ze de prijs voor de zomer vastzetten wanneer de stroom goedkoop is. Voor 12 maanden gaan ze zo'n contract niet aan, omdat de winter er bij zit.wijthoef schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:02:
[...]
Best gek.
nieuwe klanten met een 6 maanden tarief krijgen een lagere prijs...
0,36 cent per KWh
wat vinden jullie een goeie website voor een vergelijkers? ik krijg nogal wat verschillende aanbieders bij verschillende vergelijkers.
Helaas zijn er veel aanbieders waar je alleen het 'adviestermijnbedrag' met 10% mag verlagen.mcDavid schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:49:
[...]
De laatste paar jaar is gebleken dat energieleveranciers toch wel degelijk failliet kunnen gaan, en als je dan nog geld tegoed hebt, heb je dikke pech. Dus ja, ik heb mijn voorschot ook het liefst zo laag mogelijk, ik mik op een eindafrekening van 0 euro. Als een leverancier hier moeilijk over doet zou dat voor mij wel een reden zijn om daar niet mee in zee te gaan.
Ik heb geen meterstanden van 1 januari. Ik kan niet zien hoeveel je binnen het prijs plafond hebt verbruikt.
Wij maken dan een schatting van de meterstanden op 1 januari.
Als je bij ons weggaat krijg je binnen 4 weken na de einddatum van je contract een eindafrekening.
Je hebt vanaf de laatste jaarafrekening tot en met 31 maart 4655 kWh verbruikt en 1057 kWh teruggeleverd.
We kunnen niet een handmatige berekening voor je gaan maken. Je kan zelf aan de hand van de brieven over de tarieven zelf een berekening maken.
Je hebt in september je jaarafrekening gekregen, als je nu overstapt zul je waarschijnlijk moeten gaan bijbetalen omdat het de wintermaanden betreft.
Je kan inderdaad het beste rondom de datum van je jaarafrekening overstappen. Je betaald namelijk in de winter net zoveel als in de zomer. In de zomer bouw je een soort van spaarpotje op voor de winter.
[ Voor 4% gewijzigd door wijthoef op 03-04-2023 20:15 ]
[ Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 04-04-2023 08:56 ]
[ Voor 26% gewijzigd door wijthoef op 04-04-2023 09:20 ]
Energie bedrijven zijn niet gek. Je hebt klanten die hun termijnbedrag op 1 euro gaan zetten en dan de naheffingsaanslag niet betalen. Van een kale kip kun je niet plukken dus dan zit je als bedrijf met een bureaucratische nachtmerrie.Ryur schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:29:
[...]
Helaas zijn er veel aanbieders waar je alleen het 'adviestermijnbedrag' met 10% mag verlagen.
Dit "ter bescherming van jezelf".
Ik heb ook liever dat dit vrij aan te passen is, en dat ik mijzelf wel bescherm.
(Op dit moment heb ik bij Vattenfall een "spaarpotje" van zo'n 1300 EUR, maar dat wordt volgende maand uitbetaald dus maakt nu niks meer uit. En ga toch daar nu weg).
Dat geloof je zelf toch niet of hebben de energieleveranciers je zo ver gekregen dat te geloven?YangWenli schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:06:
[...]
Het is meer om Eneco te beschermen tegen wanbetalers.
Ik heb wel het idee dat ze een soort filtering maken daarin. Ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat wanneer je belt/contact zoekt en uitlegt waarom, ze er dan niet meer akkoord gaan.IvoB2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:16:
[...]
Dat geloof je zelf toch niet of hebben de energieleveranciers je zo ver gekregen dat te geloven?
Een energieleverancier heeft heel wat meer juridische mogelijkheden om eventuele wanbetalers hun achterstallen op te eisen dan omgekeerd.
Mijn voorschotfactuur, inzake elektriciteit want gas heb ik niet, staat al jaar en dag op nul euro. En ik zal dus heus niet de enige zijn. En de jaarresultaten van mijn energieleverancier staan nog altijd op winst.
The best is yet to come
Ik weet niet hoe het er op een ander aan toe gaat maar gewoon een mail gestuurd naar de energieleverancier dat ik vanaf datum x mijn voorschotten om nul wou zetten waar per kerende mail bevestigend op werd geantwoord. Dat ik al jaren klant ben bij dezelfde leverancier en er niet geregistreerd sta als wanbetaler noch betalingen met achterstallen kan er misschien iets mee te maken hebben.Dean Martin schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:55:
[...]
Kan me wel voorstellen dat als er een raar verhaal opgehangen wordt ze er wat voorzichtiger mee zijn.
Met tekst en uitleg is er vaak meer mogelijk.IvoB2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:08:
[...]
Ik weet niet hoe het er op een ander aan toe gaat maar gewoon een mail gestuurd naar de energieleverancier dat ik vanaf datum x mijn voorschotten om nul wou zetten waar per kerende mail bevestigend op werd geantwoord. Dat ik al jaren klant ben bij dezelfde leverancier en er niet geregistreerd sta als wanbetaler noch betalingen met achterstallen kan er misschien iets mee te maken hebben.
Punt is dat ik er uiteraard niets op tegen heb dat een leverancier voorschotten niet op nul zet bij klanten met een historiek van problematische betalingen maar anderzijds moeten ze dan ook niet moeilijk doen wanneer dit niet het geval is.
[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 05-04-2023 15:43 ]
Op de website kan je niet lager dan 10% inderdaad maar als je belt en aangeeft ik ga langdurig op vakantie valt de voorschot wel lager te zetten.YangWenli schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:06:
[...]
Energie bedrijven zijn niet gek. Je hebt klanten die hun termijnbedrag op 1 euro gaan zetten en dan de naheffingsaanslag niet betalen. Van een kale kip kun je niet plukken dus dan zit je als bedrijf met een bureaucratische nachtmerrie.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 05-04-2023 15:48 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Wie beschermt de consument tegen te hoge voorschotten en vervolgens gaat de energieleverancier failliet?YangWenli schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:06:
[...]
Energie bedrijven zijn niet gek. Je hebt klanten die hun termijnbedrag op 1 euro gaan zetten en dan de naheffingsaanslag niet betalen. Van een kale kip kun je niet plukken dus dan zit je als bedrijf met een bureaucratische nachtmerrie.
Team anti-scalp - wauw..
[ Voor 52% gewijzigd door sanane op 05-04-2023 19:11 ]
Is een warmtepomp niet iets dan ?sanane schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:06:
GVD![]()
![]()
![]()
23,94 GJ verbruikt en de kosten zijn €1.554,60 Dus dat wordt 144 euro bijbetalen.
Hoe zuinig ik ook ben met stadsverwarming het blijft een kl..te dure systeem....
Never nooit meer een huis met stadsverwarming.![]()
![]()
![]()
Bij de eerste mogelijkheid verkoopt ik deze kl.te huis.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 06-04-2023 07:00 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Je schrijft niet hoe groot jouw woning is en met hoeveel mensen je er in woont. Ter vergelijk: wij zaten vorig jaar (rekening eind mei) met 2 personen in een kleine tussenwoning ook al op 1100 euro voor verwarmen (met gas-cv).sanane schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:06:
GVD![]()
![]()
![]()
23,94 GJ verbruikt en de kosten zijn €1.554,60 Dus dat wordt 144 euro bijbetalen.
Hoe zuinig ik ook ben met stadsverwarming het blijft een kl..te dure systeem....
Never nooit meer een huis met stadsverwarming.![]()
![]()
![]()
Bij de eerste mogelijkheid verkoopt ik deze kl.te huis.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Tussenwoning 110m2 met 2 volwassenen en 2 kinderen. Ik gebruik de verwarming heel weinig. Meestal alleen de kamer van kinderen en af en toe woonkamer ( vloerverwarming).henkzelf schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:41:
[...]
Je schrijft niet hoe groot jouw woning is en met hoeveel mensen je er in woont. Ter vergelijk: wij zaten vorig jaar (rekening eind mei) met 2 personen in een kleine tussenwoning ook al op 1100 euro voor verwarmen (met gas-cv).
Is toch wel een investering... Momenteel durf ik het niet aan.Sport_Life schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:00:
[...]
Is een warmtepomp niet iets dan ?
Lijkt me goedkoper dan verhuizen als je verder goed zit.
(Ik heb trouwens ook een nieuwe woning laten lopen ivm stadsverwarming, project Rijnstate in Utrecht).
Koppel je een WP aan PV en je regelt het een beetje goed kost het je uiteraard niets.JJmac schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:40:
Warmtepomp is ook duur in aanschaf daar kan je heel wat jaren 144 euro voor betalen, ben wel benieuwd wat er komen gaat, ze willen de Warmtenet loskoppelen van de gas prijs. Ben benieuwd.
[ Voor 15% gewijzigd door wijthoef op 06-04-2023 09:15 ]
Twijfelachtig of dat nog gaat lukken voordat de salderingsregeling afgeschaft/versoberd is.IvoB2 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:13:
[...]
Koppel je een WP aan PV en je regelt het een beetje goed kost het je uiteraard niets.
Hier al meer dan tien jaar PV en A2A en A2W warmtepompen in gebruik en de volledige investering is al lang terugverdiend en de jaarlijkse energierekening al jaren positief ipv negatief.
De prijs van warmte is meestal gekoppeld aan die van gas. Ook als de bron niets met gas te maken heeft, hebben warmteleveranciers hun kans schoon gezien om de prijzen maximaal te verhogen. Icm de wurgcontracten houdt niets ze tegen.wijthoef schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:14:
is stadsverwarming in de praktijk zoveel duurder als gas dan?
Ik was in de veronderstelling dat met die hoge gasprijzen stadsverwarming juist wel meeviel.
Ter vergelijking, een volledig open bebouwing van 139 m² en 320 m³ bewoond door 2 personen waarvan altijd minstens één iemand thuis, geen gas aanwezig, verwarmd combinatie zon, PV, A2A/A2W is de totale jaarfactuur (dus alle energie voor huishoudelijk verbruik en niet alleen voor verwarmen en SWW) positief (als in geld terugkrijgen van de energieleverancier ipv te betalen).henkzelf schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:41:
[...]
Je schrijft niet hoe groot jouw woning is en met hoeveel mensen je er in woont. Ter vergelijk: wij zaten vorig jaar (rekening eind mei) met 2 personen in een kleine tussenwoning ook al op 1100 euro voor verwarmen (met gas-cv).
Ik woon in België.mcDavid schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:22:
[...]
Twijfelachtig of dat nog gaat lukken voordat de salderingsregeling afgeschaft/versoberd is.
Daarnaast is het niet ongebruikelijk dat huizen op een warmtenet een wurgcontract hebben wat je niet zomaar kunt opzeggen.
Niet wanneer je deze bron zelf lokaal voorziet en/of een contract afsluit met een energieleverancier waar de bron hoofdzakelijk gebaseerd is op HE in eigen beheer.De prijs van warmte is meestal gekoppeld aan die van gas. Ook als de bron niets met gas te maken heeft,
[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 06-04-2023 09:35 ]
In December van het jaar wordt door de ACM een verhoging van de prijs vastgesteld per Gj. Afgelopen jaar mochten ze 69% omhoog met de warmte tarieven. Daardoor kwam de prijs voor een Gj op zo'n 79 euro te zitten. Gj is ongeveer 33 m3 gas. Dat kwam toen overeen met de gasprijs per m3 welke rond de 2,35 euro per m3 waarop de gasprijs toen ongeveer zat.wijthoef schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:14:
Ik was in de veronderstelling dat met die hoge gasprijzen stadsverwarming juist wel meeviel.
Volgens mij is de oplossing doodsimpel: Breek die wurgcontracten open. Als warmteleveranciers op een normale manier moeten concurreren zul je zien dat er ineens veel meer mogelijk is met de prijs. En zo niet zit je als consument iig niet meer in de wurggreep.RCBL schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:49:
[...]
Er is wel een voorstel van Jetten om de gasprijs in 2024 van de gasprijs los te koppelen. Of dat dan enig effect gaat hebben op de tarieven voor eeen Gj waag ik te betwijfelen. Stadswarmte leveranciers weten natuurlijk ook dat gebruikers afhankelijk zijn van de stadswarmte. Zo makkelijk kom je daar niet vanaf.
Ik snap gewoon niet dat overheid zoveel macht geeft aan energieleveranciers.mcDavid schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:55:
[...]
Volgens mij is de oplossing doodsimpel: Breek die wurgcontracten open. Als warmteleveranciers op een normale manier moeten concurreren zul je zien dat er ineens veel meer mogelijk is met de prijs. En zo niet zit je als consument iig niet meer in de wurggreep.
Mijn elektriciteitsprijs is gemiddeld berekend over 2022 ook niet verhoogd. Voor huishoudelijk verbruik noch voor verwarming noch voor SWW. In 2023 vervolgens nog eens gedaald.wijthoef schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:48:
mijn prijs hebben ze in heel 2022 niet verhoogt voor stadsverwarming. in 2023 kreeg ik wel 30% verhoging.
ik vond dat best netjes toen ik hoorde wat mensen betaalde voor gas.
ik heb dit echter niet helemaal doorgerekend. maar was op basis van gevoel.
Eigen keuze natuurlijk om te gaan wonen in een woning met een warmtenet. Je weet dan dat er maar 1 aanbieder is. Het is nou eenmaal geen open netwerk zoals gas of stroom.sanane schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:25:
[...]
Ik snap gewoon niet dat overheid zoveel macht geeft aan energieleveranciers.
Bijvoorbeeld ik kan niet overstappen, enige optie voor mij is Vattenfall.
Er is voor zo ver ik zie geen wil om vanuit politiek dit probleem op te lossen.
Ze praten er jaren over maar een oplossing wilt maar niet komen.
Deze opmerking is natuurlijk heel flauw.CirclDigital schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:11:
[...]
Eigen keuze natuurlijk om te gaan wonen in een woning met een warmtenet. Je weet dan dat er maar 1 aanbieder is. Het is nou eenmaal geen open netwerk zoals gas of stroom.
Helemaal niet flauw, gewoon een feit. Dat er niemand bij stil staat als ze de keuze maken maar pas gaan reageren als ze de gevolgen zien is wat er vaak gebeurt.Jojan265 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:26:
[...]
Deze opmerking is natuurlijk heel flauw.
Jij woont ook in een huis, waar je voor je elektriciteitsnet maar 1 aanbieder hebt.
[ Voor 22% gewijzigd door CirclDigital op 06-04-2023 12:45 ]
Gebruik je daar een Warmtepompboiler voor.wijthoef schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:50:
Je kan ook altijd nog verwarmen met airco's als je het niet wilt verwarmen met stadsverwarming.
heb je alleen nog jouw warm water.
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Om de vergelijking nog even af te maken: ik reken zo ongeveer uit dat jullie (met als extra die twee kinderen) zo'n 20 euro per maand meer betalen voor alleen verwarming dan wij. Als ze dat prijsplafond voor stadsverwarming eindelijk op de rit hebben krijg je misschien nog wat terug over de eerste drie maanden van 2023. Dan is het niet kl..te duur.sanane schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:02:
[...]
Tussenwoning 110m2 met 2 volwassenen en 2 kinderen. Ik gebruik de verwarming heel weinig. Meestal alleen de kamer van kinderen en af en toe woonkamer ( vloerverwarming).
Als je het omrekent naar gas dan heb ik ongeveer 757m2 gebruikt.
[...]
Is toch wel een investering... Momenteel durf ik het niet aan.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Momenteel voor de overheid zeker. Het tarief van Vattenval per 1 januari 2023 is €76,45 per GJ, wat neer komt op €2,42 per m3 gas, en dit tarief wordt het hele jaar 2023 aangehouden, ondanks dat de gasprijzen al reeds gedaald zijn. Het prijsplafond is vastgesteld op €47,38 per GJ. Het gemiddelde verbruik van een huishouden met stadsverwarming is 35GJ, dus dat komt neer op €2675,75 per jaar of €223 per maand. Rattenval is monopolist in het geval van stadswarmte, de vergoeding staat niet in verhouding tot de kosten, en de ACM doet niets tegen deze legale roof. Bij Eneco zijn de prijzen nog hoger, €90 per GJ, de wettelijke limiet van de overheid, meer mogen ze niet wegroven.wijthoef schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:14:
[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 06-04-2023 18:34 . Reden: Geen naamsverbasteringen svp ]
Het verschil is groot genoeg om (ook voor de energiecrisis) niet te reageren op sociale huurwoningen met stads-/blok-verwarming en dan woon ik (ter vergelijking) in een jaren 30 label F tochtkrot dat met gas verwarmd wordt, zelfs vergeleken met dit zijn beide duurwijthoef schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:14:
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Zo erg is het nu ook weer niet volgens mij. Wat is jouw rekening voor verwarmen nu dan (voor en na prijsplafond). Het lijkt me sterk dat een woning met label B of C met stadswarmte duurder is dan een F woning met gas, zeker als je zoals jij zegt met de prijzen van bijvoorbeeld 2019 rekent.Raven schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:28:
[...]
Het verschil is groot genoeg om (ook voor de energiecrisis) niet te reageren op sociale huurwoningen met stads-/blok-verwarming en dan woon ik (ter vergelijking) in een jaren 30 label F tochtkrot dat met gas verwarmd wordt, zelfs vergeleken met dit zijn beide duur
Energie label G hierRaven schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:28:
[...]
Het verschil is groot genoeg om (ook voor de energiecrisis) niet te reageren op sociale huurwoningen met stads-/blok-verwarming en dan woon ik (ter vergelijking) in een jaren 30 label F tochtkrot dat met gas verwarmd wordt, zelfs vergeleken met dit zijn beide duur
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Voor de crisis en met teruggaaf meegerekend iets minder dan €100 p/m, sinds de crisis en prijsplafond €140 p/m met mededeling van de verbruiksmanager dat we in nov. €100 bij moeten betalen. Dus zeg maar iets minder dan €150 p/m, dit met een decennia oud variabel contract overigens.icall5s schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:32:
[...]
Zo erg is het nu ook weer niet volgens mij. Wat is jouw rekening voor verwarmen nu dan (voor en na prijsplafond). Het lijkt me sterk dat een woning met label B of C met stadswarmte duurder is dan een F woning met gas, zeker als je zoals jij zegt met de prijzen van bijvoorbeeld 2019 rekent.
Geen enkele vorm van isolatie dus? Hier uitsluitend >30 jaar oud dubbel glas in de woonkamer en keuken, de slaapkamers en buitendeuren hebben allemaal enkel glas.Ronald.42 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:45:
[...]
Energie label G hiervolgens internet althans
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dat was toen we het kochten 17 jaar terug.Raven schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:48:
[...]
Geen enkele vorm van isolatie dus? Hier uitsluitend >30 jaar oud dubbel glas in de woonkamer en keuken, de slaapkamers en buitendeuren hebben allemaal enkel glas.
[ Voor 26% gewijzigd door Ronald.42 op 06-04-2023 18:59 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik probeer te begrijpen wat hier staat..RCBL schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:49:
Er is wel een voorstel van Jetten om de gasprijs in 2024 van de gasprijs los te koppelen.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Adblocker misschien?Gunner schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:50:
Ik moet m'n meterstanden doorgeven aan Vattenfall, maar op de website ontbreekt het invoerveld voor gas. Herkent iemand dit?
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Andere browser proberen? Ik kon het met de ene wel en de andere niet.Gunner schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:50:
Ik moet m'n meterstanden doorgeven aan Vattenfall, maar op de website ontbreekt het invoerveld voor gas. Herkent iemand dit?
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ha Schaakpower,Schaakpower schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:53:
Ik ben van plan om over te stappen naar powerpeers vanwege hun terugleververgoeding. Nu hebben zij vriendenkorting. Is er iemand die me daarvoor een vriendenlink kan sturen?
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Dat kan. Maar je betaald wel een opzegboete als je een vast contract openbreekt.Mimiix schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:17:
Na een jaar (net op tijd) Eneco te hebben afgesloten, mogen we nu verlengen.
Ik ben nu aan het kijken naar Budget Energie, want daar kom ik gewoon het goedkoopst uit:
Stroom (normaal):€ 0,38039 / kWhStroom (dal):€ 0,35359 / kWhGas:€ 1,22243 / m
Daarmee betaal ik direct 20 euro per maand minder dan bij eneco.
Echter wil ik misschien voor de winter weer vastleggen voor 1 jaar. Ik vraag me dus af: hoe vaak kun je wisselen van energie leverancier? Stel ik wil nu 2 maanden bij Budget energie blijven, kan ik daarna weer weg? Of kunnen anderen dan lastig doen?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Nee het gaat me in dit geval om een variabel contract.Dennis1812 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:20:
[...]
Dat kan. Maar je betaald wel een opzegboete als je een vast contract openbreekt.
Een variabel contract heeft meestal 30 dagen opzegtermijn.
Gezien het feit dat deze prijzen ruim boven dynamische prijzen liggen, zou ik dynamisch geprijsde energie afnemen tot 31-12, en dan in de decembermaand verder kijken of er iets beters is. Want dan loopt ook het prijsplafond af, en als je nu een contract neemt, zet je het vast voor de zomer, waardoor je eerder een verlies zal boeken t.o.v. dynamische prijzen.Mimiix schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:17:
Na een jaar (net op tijd) Eneco te hebben afgesloten, mogen we nu verlengen.
Ik ben nu aan het kijken naar Budget Energie, want daar kom ik gewoon het goedkoopst uit:
Stroom (normaal):€ 0,38039 / kWhStroom (dal):€ 0,35359 / kWhGas:€ 1,22243 / m
Daarmee betaal ik direct 20 euro per maand minder dan bij eneco.
Echter wil ik misschien voor de winter weer vastleggen voor 1 jaar. Ik vraag me dus af: hoe vaak kun je wisselen van energie leverancier? Stel ik wil nu 2 maanden bij Budget energie blijven, kan ik daarna weer weg? Of kunnen anderen dan lastig doen?
Hoi, dank voor je suggestie.icall5s schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:37:
[...]
Gezien het feit dat deze prijzen ruim boven dynamische prijzen liggen, zou ik dynamisch geprijsde energie afnemen tot 31-12, en dan in de decembermaand verder kijken of er iets beters is. Want dan loopt ook het prijsplafond af, en als je nu een contract neemt, zet je het vast voor de zomer, waardoor je eerder een verlies zal boeken t.o.v. dynamische prijzen.
Ik zit zelf bij NextEnergy, ik kan de commentaren online wel enig sinds begrijpen:SkyStreaker schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:50:
Beste tweakers, ik hoop dat ik in het juiste topic hiervoor zit:
ik probeer er wijs uit te worden wat voor ons handig is, maar er is zo'n stuiterbal-effect qua prijzen e.d. dat ik eigenlijk "keuze-apathie" hiervan krijg. 1 Mei a.s. krijgen wij de sleutel van ons huurhuis en willen eigenlijk overstap van Vattenfall naar <insert choice here>. Effectief gezien gaan wij van elektra (geen gas, want blokverwarming) naar elektra/gas.
We zitten te denken aan "Pure Energie" vanwege schijnbare goede klantenservice (waar wij ook gerust wat meer voor willen betalen.) Maar aan de andere kant zie je oplichters dit en dat betreft de genoemde aanbieder. Dan ga je kijken naar weer anderen zoals NextEnergy, maar ook daar zie ik weer contrasterende verhalen. Zo wordt het behoorlijk vervelend omdat je bij iedere aanbieder wel wat "mis" te vinden, vindt. Het is maar net wat je wel of niet door vingers wil gaan zien.
Aan de andere zijde is dat wij vrijwel nooit gedonder hebben gehad met Vattenfall, slechts het telefonisch bereikbaar zijn tussen 8 en 15u is complete kolder natuurlijk. Belangrijk detail, denk ik, is dat ik al jaren per maand opzegbaar ben op een prijs die ik zelf kan instellen (nabetalen of terugkrijgen bij de eindejaarsafrekening) per maand. Ik weet niet of dit een sterke positie is ja of nee
Het is een simpele taak zou je zeggen, maar lieve help - nu ik kritisch moet gaan kijken is het gewoon... slecht. Wat raden jullie aan wat ik zou kunnen doen? Het voelt niet helemaal fijn om op deze manier te zoeken.
Midden in de prijs revolutie en oorlog vastgezet voor 3 Jaar?????hoihoi66 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:25:
Als ik zo de prijzen zie dan zal ik vrijwel zeker eind van dit jaar overstappen met mijn gas die ik voor 3 jaar had vastgezet bij Greenchoise afgelopen zomer.
Ik keek zojuist naar de prijs en schrok hiervan.
€2,77 per m3! Gelukkig hebben we (nog) met het prijsplafond te maken.
Boete betalen en weg!
Ik zou als ik jou was nu overstappen, gas 1,31m3 voor een jaar vast, onder het prijsplafond. Als je dit wilt zal je moeten bellen naar de klantenservice, staat niet als optie in je account.NietGiftig schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:09:
[...]
Midden in de prijs revolutie en oorlog vastgezet voor 3 Jaar?????
Stevig gedronken de dag daarvoor?
En nu pas zie je die prijs??
En daar schrik je nu van??
Onbegrijpelijk.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Er zijn er veel hoor hier op Tweakers die de overstap hebben gemaakt naar GC met een looptijd van 3 jaar. Voor een stukje zekerheid zegmaarNietGiftig schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:09:
[...]
Midden in de prijs revolutie en oorlog vastgezet voor 3 Jaar?????
Stevig gedronken de dag daarvoor?
En nu pas zie je die prijs??
En daar schrik je nu van??
Onbegrijpelijk.
Dus als ik bel met de klantenservice waar mijn contract een kleine 6 maanden is ingegaan met een looptijd van 3 jaar om mijn contract om te zetten naar een 1 jarig contract met een tarief van 1,31?MrBas schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:17:
[...]
Ik zou als ik jou was nu overstappen, gas 1,31m3 voor een jaar vast, onder het prijsplafond. Als je dit wilt zal je moeten bellen naar de klantenservice, staat niet als optie in je account.
Dat geldt niet voor oude contracten las ik enkel nieuwe contracten nadat de nieuwe wetgeving is ingegaan.Possible schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:02:
Ik zou inderdaad nu ook overstappen, de boetes voor opzeggen worden per juni fors duurder las ik.
De boete heb je er zo uithoihoi66 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:59:
[...]
Dus als ik bel met de klantenservice waar mijn contract een kleine 6 maanden is ingegaan met een looptijd van 3 jaar om mijn contract om te zetten naar een 1 jarig contract met een tarief van 1,31?
Doen ze dit of zeg je probeer je kans eens?
Inderdaad, morgen maar eens bellen of gewoon via gaslicht aanvragen net als altijd.
Hmmm dat is een goede, wat je mogelijk wel kan doen is eerst voor een maandje naar een ander met variabel (of wellicht tijdelijk dynamisch) over te stappen en daarna terug naar Greenchoice voor dit tarief, weet alleen niet hoelang dit tarief geldig blijft. Je betaald dan wel 50 euro p/product opzegboete uit mijn hoofd alleen zal dit een stuk lager uitvallen dan de extra kosten die je betaald als volgend jaar het prijsplafond eraf gaat.hoihoi66 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:59:
[...]
Dus als ik bel met de klantenservice waar mijn contract een kleine 6 maanden is ingegaan met een looptijd van 3 jaar om mijn contract om te zetten naar een 1 jarig contract met een tarief van 1,31?
Doen ze dit of zeg je probeer je kans eens?
[ Voor 4% gewijzigd door MrBas op 13-04-2023 11:16 ]
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Al gebeld met GC en begrepen dat er 100 euro aan boete zit ongeacht ik blijf bij GC of wegga.MrBas schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:15:
[...]
Hmmm dat is een goede, wat je mogelijk wel kan doen is eerst voor een maandje naar een ander met variabel (of wellicht tijdelijk dynamisch) over te stappen en daarna terug naar Greenchoice voor dit tarief, weet alleen niet hoelang dit tarief geldig blijft. Je betaald dan wel 50 euro p/product opzegboete uit mijn hoofd alleen zal dit een stuk lager uitvallen dan de extra kosten die je betaald als volgend jaar het prijsplafond eraf gaat.
Verwacht eerlijk gezegd niet dat we die prijzen ooit nog terug gaan zien. Denk dat het wellicht nog tot 1,20 kan gaan voor een vast contract maar de 80 cent voor 3 jaar welke ik hiervoor had zal hem niet meer worden, vooral nu de prijs van olie weer gestaag omhoog gaat. Nu zit je in ieder geval wel tot volg jaar april vast aan een tarief onder het prijsplafond in plaats van het gigabedrag waar je eerst aan vast zat.hoihoi66 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:00:
[...]
Al gebeld met GC en begrepen dat er 100 euro aan boete zit ongeacht ik blijf bij GC of wegga.
100 euro is snel terugverdient NA 1-1-2024 dus lekker boete betalen en met 1,31 verder bij ze.
Ik heb geen glazen bol uiteraard maar 1,31 is niet verkeerd maar eind dit jaar kan het ook ineens 0,80 per m3 worden en dan heb ik wel spijt
[ Voor 3% gewijzigd door MrBas op 13-04-2023 18:16 ]
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Je bedoelt 1-6-2023? Vanaf dat moment gaan de opzeg boetes vele malen omhoog.hoihoi66 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:00:
[...]
Al gebeld met GC en begrepen dat er 100 euro aan boete zit ongeacht ik blijf bij GC of wegga.
100 euro is snel terugverdient NA 1-1-2024 dus lekker boete betalen en met 1,31 verder bij ze.
Ik heb geen glazen bol uiteraard maar 1,31 is niet verkeerd maar eind dit jaar kan het ook ineens 0,80 per m3 worden en dan heb ik wel spijt
Het komt op mij over dat @hoihoi66 ter compensatie vd boete die 'ie moet betalen om vd €2,77 m³ af te komen nu gaat wachten tot het eind van het jaar(prijsplafond) of de prijs wellicht/misschien/toevallig/mogelijkerwijs €0,80 m³ wordt.MrBas schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:15:
[...]
Maar bedoel je nu dat na 1-1-2024 je contract pas ingaat?
Dat geldt niet voor huidig lopende contracten.ArcticWolf schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:21:
[...]
Je bedoelt 1-6-2023? Vanaf dat moment gaan de opzeg boetes vele malen omhoog.
Er zullen genoeg mensen niet overstappen omdat ze toch het plafond hebben. Die boete betalen we dus toch wel.Peet-je schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:21:
[quote
[...]
Het komt op mij over dat @hoihoi66 ter compensatie vd boete die 'ie moet betalen om vd €2,77 m³ af te komen nu gaat wachten tot het eind van het jaar(prijsplafond) of de prijs wellicht/misschien/toevallig/mogelijkerwijs €0,80 m³ wordt.![]()
Als dat het geval is betalen wij uiteindelijk met z'n allen òòk nog ff een boete via de staat aan Greenchoice....
Tenzij er geen enkele m³ tot 31 december wordt gebruikt.
[...]
Dat geldt niet voor huidig lopende contracten.
Met een energiebelasting op gas van 59 cent per kuub lijkt me die 80 cent per kuub tamelijk onwaarschijnlijk.hoihoi66 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:00:
[...]
Je hebt gelijk, ik heb dan wel minder moeite met mensen die er niet zo "in thuis zijn" dan met opportunisme.Dennis1812 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:49:
[...]
Er zullen genoeg mensen niet overstappen omdat ze toch het plafond hebben. Die boete betalen we dus toch wel.
De enige die beter wordt van het plafond zijn de leveranciers.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq