xray79 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:16:
[...]
als ze met externe verkoopbureaus werken weet je iig dat je teveel betaald en er nog wel wat van de prijs afkan
Maar wel gek dat ze dat zo doen idd. Online een aanbod doen is toch makkelijker/goedkoper bij bestaande klanten? Wat voor vraag stelt zo'n callcenter persoon nu die de toekomst kan bepalen? Je wil een jaar of langer vast of variabel zoveel meer keus is er niet tenzij je het over TLV en andere zaken kan hebben en daar eventueel met de prijs kan spelen maar dat lijkt me sterk. Dit kan ook allemaal online met wat keuzeopties toch?
Nou dat antwoord kan ik je nu geven, want mijn telefoon rinkelde zojuist wederom vanuit Rotterdam. Ze heeft me letterlijk niks over de toekomst gevraagd. Ze ging alleen af op de 'projectie' van mijn slimme meter, die vorig jaar 1077 kuub liet zien en voor dit jaar voorspelt dat we onder de 1000 kuub gas uit gaan komen (best netjes voor vrijstaand op een weiland, me dunkt).
Ze heeft, precies zoals ik verwachtte dat gewoon mogelijk was, het aanbod in 'mijn greenchoice' gewoon online aangepast. Eerst naar 1000kuub maar dat vind ik aan de krappe kant (ik verwacht zelf dat we dit jaar wellicht iets erboven zullen blijven). Op basis van haar initiele projectie van 1000kuub zou ik dan een maandbedrag van 128 euro overhouden, ik heb het zelf op ±138 euro gehouden. Het is vooral de gasprijs die hier dus nog echt een stevige duit in het zakje doet (of eerder, eruit haalt

).
Maar het gaat om de tarieven uiteraard: Zoals ik al dacht bleken de aanboden echt precies afgestemd op mijn jaarcijfers, de 136 euro die de initiele callcenter medewerker noemde kwam er ook uit rollen als ik mijn cijfers anoniem invoerde op hun site. Doe ik dat bij vandenbron kom ik iets hoger uit, bij pure energie iets lager (euro's per maand). Het vervelende is echter dat ik daar niks over kan vinden qua terugleververgoeding. Op:
https://www.independer.nl...m=cpc&gclsrc=ds&gclsrc=ds
lees ik dat zij dit niet publiceren en dat het contractsafhankelijk is. Mja, kan ik niks mee. Greenchoice biedt me nu 11.5 cent per Kwh en ik lever best een aantal duizend daarvan terug per jaar. Wel frappant dat de hogere TLV's vooral wegkomen bij (deels) nog grijs leverende bedrijven. Als ik bij wijze van spreken 21 cent kon krijgen ipv de huidige 11.5 zou dat me ineens 500 euro per jaar extra opleveren. En met stroomprijzen van 48 cent piek kan dat wel uit, ook voor GC

.
Huidige aanbod van GC is dus:
Groene stroom
Normaaltarief (per kWh) € 0,4616
Daltarief (per kWh) € 0,3765
Vaste leveringskosten (per maand) € 6,3333
Teruglevering Zonnepanelen
Normaaltarief (per kWh) € 0,1150
Daltarief (per kWh) € 0,1150
Bosgecompenseerd gas
Tarief (per m3) € 1,2011
Vaste leveringskosten (per maand) € 6,3333
(1810Kwh Stroom Piek, 1471Kwh Dal, Teruglevering 3282/1562 en gas 1077m3 over het hele jaar 2022)
Daarmee is het stroom PIEK tarief gelijk aan de variabele tarieven die gaan gelden vanaf 1 mei (aldus GC zelf) maar het daltarief is lager (wat ik nog steeds heeeeel vreemd vind, dat zou je echt andersom verwachten gezien hoe het werkt qua opwekking icm al die panelen tegenwoordig).
Als ik met het GC aanbod akkoord ga trek ik dus in feite de tarieven van 1 mei een maand naar voren (die gaan dan over 2 dagen in, dus op 1 april) en mijn gasprijs gaat drastisch omlaag, MAAR het contract loopt maar tot 1 oktober, over een periode waarin ik dus sowieso weinig gas verbruik. Ze willen nog niet aanbieden over de winter heen, maar gaan dat 'binnenkort' wel doen. Volgens mij bieden o.a. vandeBron wel al een jaar aan....
[Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 30-03-2023 13:45]