Toon posts:

De energierekening - kroegtopic

Pagina: 1 ... 77 ... 83 Laatste
Acties:

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-05 15:58
Ik zit met een dilemma, na lange periode dynamisch afgenomen te hebben wil ik in verband met zonnepanelen voor een vast of variabel contract gaan. Echter ben ik tot de conclusie gekomen dat overtollige opwek dit jaar niet meegenomen kan worden naar 2024 voor het salderen.

Klopt dit?

Zo ja, wat zou dan de beste periode zijn om over te stappen naar een andere contractvorm? Ergens eind juni zodat ik volgende winter mijn verbruik kan compenseren met zonnige maanden in 2024? Of variabel tot 31-12 en dan jaarcontract afsluiten?

Lastig, maar volgens mij ben ik de pineut met m'n kersverse panelen

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:14
redwing schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Het grote verschil is dat zonnepanelen meestal echt een apart project zijn. Isoleren doe je vaak vanwege comfort, maar ook omdat je toch een het verbouwen bent. Net als dat warmtepompen vaak worden geplaatst omdat de ketel aan vervanging toe is. En ook airco's worden vaak geplaatst omdat bij een verbouwing de verwarming wordt aangepakt. Van airco's kan ik me trouwens wel voorstellen dat die nog wel eens geplaatst worden in combinatie met zonnepanelen als apart project om minder kosten te hebben.

Uiteindelijk ligt het er gewoon vooral aan wat de regering nu wil bereiken. Want zonnepanelen gaan echt niet meer verdwijnen, maar als het salderen wegvalt zullen er wel minder nieuwe bij komen. Zeker als de energieprijzen weer stabieler blijven. Afhankelijk van de doelstellingen kan het dus zijn dat er geen stimulans meer nodig is, of dat er juist een nieuwe regeling nodig is. Ik kan er dan ook weinig zinnigs over zeggen omdat ik geen flauw benul heb wat het gewenste aantal zonnepanelen is.
Ik heb net deze week in mijn wijk twee mooie voorbeelden gezien van vrijstaande huizen waar zonnepanelen samen met een all electric warmtepomp werden geplaatst. Beide naar gasloos en beide één dakvlak geheel vol.

Ik ga er van uit dat de huidige salderingsregeling niet te handhaven is, maar dat er zeker een regeling komt dat er veel panelen worden geplaatst. Er zijn nog wat daken over. De toekomstige energieprijzen zullen nooit meer worden zoals enkele jaren geleden. Het zal altijd lonend zijn.

VW ID3

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-06 16:49
redwing schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:02:
Afhankelijk van de doelstellingen kan het dus zijn dat er geen stimulans meer nodig is, of dat er juist een nieuwe regeling nodig is. Ik kan er dan ook weinig zinnigs over zeggen omdat ik geen flauw benul heb wat het gewenste aantal zonnepanelen is.
Hier zit precies het probleem. Er is jaren geleden bedacht dat de salderingsregeling relatief duur is (t.o.v. andere regelingen waarbij PV in open veld geplaatst wordt). Dus moest het salderen gaan verdwijnen.

Daarna is opwekking op land heel handig door Den Haag naar de gemeenten geschoven. In de vorm van de Regionale Energie Strategie (RES). Dus de regering heeft helemaal geen doel meer wat betreft de hoeveelheid PV.

Daarnaast is er ieder paar jaar weer een rapport dat we de doelen voor 2030 niet gaan halen met huidig beleid.

Maar goed, de minister heeft beloofd dat er in het voorjaar een notitie zal komen.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Gerardus1956 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:55:
[...]
Dat er nu mensen zijn die zonder de huidige regeling denken dat er geen zonnepanelen geplaatst worden, kan ik alleen maar zeggen dat er dan een heel andere situatie ontstaat. Welke (betere) regeling is er dan. Hoe hoog is dan de TVT. Ik denk dat er altijd een regeling is dat zonnepanelen zich binnen 10 jaar terugverdienen. Zeker met de huidige en toekomstige energieprijzen.
Dan denk ik vooral aan veel huidige investeringen die ik en veel andere mensen hebben gedaan in isolatiemaatregelen, warmtepompen en airco's die niet binnen 10 jaar zijn terugverdiend.
Hoe hoger de kWh prijs voor afname en hoe meer kWh je zelf kan produceren zo vlugger de TVT tijd van een PV installatie, ook zonder salderen.
Hier bestaat salderen al een tijd niet meer en vanaf 1/4 komt er weer een 5 cent/kWh extra accijns bovenop de naakte stroomprijs (en alle andere heffingen en BTW) bij.
De prijs van de teruglevering is gewoon volgens de prijs van de markt. Daar komt de overheid niet in tussen.
Wanneer een overheid leveranciers zou verplichten een minimum terugleververgoeding te betalen zal dat uiteraard gewoon verrekend worden in een hogere afnameprijs voor iedereen (met en zonder PV).

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:14
RADRIGUZ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:08:
Ik zit met een dilemma, na lange periode dynamisch afgenomen te hebben wil ik in verband met zonnepanelen voor een vast of variabel contract gaan. Echter ben ik tot de conclusie gekomen dat overtollige opwek dit jaar niet meegenomen kan worden naar 2024 voor het salderen.

Klopt dit?

Zo ja, wat zou dan de beste periode zijn om over te stappen naar een andere contractvorm? Ergens eind juni zodat ik volgende winter mijn verbruik kan compenseren met zonnige maanden in 2024? Of variabel tot 31-12 en dan jaarcontract afsluiten?

Lastig, maar volgens mij ben ik de pineut met m'n kersverse panelen
Overstappen rond 1 juli zou een mooie datum kunnen zijn. Dan zal tot 31 december een halve zomer en winter achter de rug zijn. Kun je per 1 januari met een schone lei beginnen. Dus even wachten tot 1 juli.

VW ID3

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-06 20:32
Gerardus1956 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:35:
[...]

Overstappen rond 1 juli zou een mooie datum kunnen zijn. Dan zal tot 31 december een halve zomer en winter achter de rug zijn. Kun je per 1 januari met een schone lei beginnen. Dus even wachten tot 1 juli.
Persoonlijk lijkt me april wel handig want dan komen alle overschotmaanden voor de verbruikersmaanden. Dan weet je voor de verbruikersmaanden hoeveel je kan besteden.

• RADRIGUZ
banaliteit schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:24:
[...]

Persoonlijk lijkt me april wel handig want dan komen alle overschotmaanden voor de verbruikersmaanden. Dan weet je voor de verbruikersmaanden hoeveel je kan besteden.
Maar dat is nu juist het probleem, meenemen in de verbruiksmaanden van 2024 kan dus niet dit jaar..

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:01
Het nadeel op dit moment is, dat er nergens een duidelijk voorbeeld gegeven wordt door welke maatschappij dan ook, hoe ze om gaan/zullen gaan met leveringsoverschotten van 2022, 2023 of 2024, als een deel van de jaarrekening in 1 van die andere jaren valt.

Gecombineerd met verschillende tarieven en tariefswijzigingen lijkt het alsof voor elke berekening wel een argument te vinden is.

Zolang er nog geen definitieve wet is of Amvb lijkt het erop, dat elke leverancier zelf mag bepalen, hoe hij de teruglevering verrekent in het jaarcontract, zolang hij het maar verrekent in het jaarcontract.

Het zou leuk zijn als elke leverancier met een voorbeeldrekening zou komen voor verschillende situaties.
Misschien maar en masse een verzoek indienen bij Radar, consumentenbond, Acm, PriceWise of wie dan ook, om hier wat meer aandacht aan te besteden?

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
RADRIGUZ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:36:
[...]

Maar dat is nu juist het probleem, meenemen in de verbruiksmaanden van 2024 kan dus niet dit jaar..
Waarom niet?

The best is yet to come

• RADRIGUZ
Vanwege het ingestelde prijsplafond blijkbaar, heb dit meermaals al voorbij zien komen, en als ik per 31 december hoor dat het niet meegenomen wordt ben ik voor volgend jaar 't haasje..
lotje1 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 00:10:
Het nadeel op dit moment is, dat er nergens een duidelijk voorbeeld gegeven wordt door welke maatschappij dan ook, hoe ze om gaan/zullen gaan met leveringsoverschotten van 2022, 2023 of 2024, als een deel van de jaarrekening in 1 van die andere jaren valt.
Maar dit kan toch niet, is toch opzettelijk informatie achterhouden vanuit de energieleverancier? Zal beginnen met een verzoek in te dienen bij de ACM. Wellicht helpt het.

• RADRIGUZ
Bij opnieuw navragen bij Budget Energie weer een iets ander antwoord:

Jij
Mijn vraag gaat over het salderen van de energierekening. Als ik dit jaar meer opwek dan verbruik, kan ik dat meenemen naar 2024?

BudgetEnergie
Hele goeie vraag, helaas kan u uw opgewekte energie niet meenemen. Hij gaat dan niet verloren, omdat u een vergoeding van ons krijgt voor uw energie die u teveel opwekt. Het wordt dan allemaal vergoed op de jaarnota.

Jij
Maar de jaarnota loopt, als ik per 1 mei het contract in laat gaan dan toch van 1 mei 2023 tot 1 mei 2024?
Het is toch verplicht te salderen per jaar?

BudgetEnergie
Klopt, het gaat om een periode van 12 maanden. Het is inderdaad verplicht per jaar te salderen, vandaar dat wij het op de jaarnota doen.

Jij
Dus dan kan ik het wel meenemen naar volgend jaar?

BudgetEnergie
Oh u heeft het waarschijnlijk over een kalenderjaar. In dat geval neemt u hem inderdaad mee.

Jij
Ik begrijp het nog niet helemaal maar wellicht kan u het zo verduidlijken. Als ik mijn contract per 1 mei in laat gaan bij budget energie en wek in 2023 1500KWh op. ik gebruik maar 1000, kan ik dan die 500KWh meenemen naar 2024?

BudgetEnergie
Dat klopt, omdat uw contract op 1 mei 2023 in is gegaan. De saldering vindt pas plaats op 1 mei 2024. Wij werken met contractjaren om het zo te zeggen.

Jij
Dus ook dit jaar met het prijsplafond? Dat heeft er geen invloed op?

BudgetEnergie
Dat heeft er geen invloed op. Onze terugleververgoeding staat los van het prijsplafond. Zolang u teruglevert, wordt u vergoed.

Wat is nu waarheid?

• Dean Martin
  • Niet online
RADRIGUZ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:27:
[...]

Vanwege het ingestelde prijsplafond blijkbaar, heb dit meermaals al voorbij zien komen, en als ik per 31 december hoor dat het niet meegenomen wordt ben ik voor volgend jaar 't haasje..

[...]

Maar dit kan toch niet, is toch opzettelijk informatie achterhouden vanuit de energieleverancier? Zal beginnen met een verzoek in te dienen bij de ACM. Wellicht helpt het.
Dat is toch dezelfde berekening als in 2023 het geval is? Er zijn tal van voorbeelden waarop gewoon gesaldeerd is zoals het hoort. Met het prijsplafond actief.

The best is yet to come

• stoner1978
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-05 15:35
RADRIGUZ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:27:
[...]

[...]

Hier ook van februari 2022 tot februari 2023 bij Engie gezeten met alleen stroom.
een in 2022 opgebouwd overschot van 1800 kwh is netjes meegenomen naar 2023 en vervolgens bij de afrekening gesaldeerd en het verschil is uitbetaald.

ik zie niet in waarom dit niet voor 2023 tot 2024 gaat gelden

4320wp O-W |

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Omdat er in de prijsplafond regeling staat dat invoeding van 2022 niet meegenomen mocht worden naar 2023. Hele rare, omdat dat ontzettend nadelig is voor de overheid.. maar goed, het staat er wel in.

Tot op heden lijkt het erop dat veel energieboeren invoeding uit 2022 gewoon meenemen naar 2023. Ik heb bij Innova een tijd geleden ook navraag gedaan en zij gaven ook aan dat invoeding gewoon meegenomen ging worden zoals gebruikelijk.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Dean Martin
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:01:
Omdat er in de prijsplafond regeling staat dat invoeding van 2022 niet meegenomen mocht worden naar 2023. Hele rare, omdat dat ontzettend nadelig is voor de overheid.. maar goed, het staat er wel in.

Tot op heden lijkt het erop dat veel energieboeren invoeding uit 2022 gewoon meenemen naar 2023. Ik heb bij Innova een tijd geleden ook navraag gedaan en zij gaven ook aan dat invoeding gewoon meegenomen ging worden zoals gebruikelijk.
Het volume elektriciteitsverbruik dat onder het prijsplafond valt, wordt berekend na saldering. Dit betekent dat huishoudens die zelf zonnepanelen hebben waarmee zij elektriciteit opwekken en invoeden in het net en waardoor zij mogen salderen, alleen voor de afgenomen elektriciteit van het net na saldering onder het prijsplafond vallen. De jaarrekening en de bijbehorende factuur beslaan niet altijd de periode van 1 januari tot en met 31 december, maar kunnen bijvoorbeeld ook een andere periode zoals van 1 april in het voorafgaande jaar tot 31 maart in het volgende jaar beslaan. Dat is afhankelijk van de datum waarop het contract met de leverancier in werking is getreden. Benadrukt wordt dat het prijsplafond echter alleen geldt tijdens het jaar 2023. Voor het bepalen van de netto-afname van elektriciteit die in aanmerking komt voor de toepassing van het prijsplafond in 2023, wordt dus alleen rekening gehouden met de volumes van afname en invoeding van elektriciteit vanaf 1 januari 2023 en tot en met 31 december 2023, en niet met de invoeding en afname van elektriciteit in 2022 of 2024. Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.
Bron: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html

[Voor 30% gewijzigd door Dean Martin op 23-03-2023 13:46]

The best is yet to come

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:03
Dean Martin schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:42:
[...]

Het prijsplafond is van toepassing op de eventuele netto afname van elektriciteit in 2023 tot de volumegrens van deze regeling.

[...]

Bron: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html
En dat is voor allerlei uitleg vatbaar.

Bij de jaarnota van Budget Energie leverde dat een korting op voor het verbruik in januari 2023. Er was na saldering in 2023 toch 208 kWh verbruikt, dus krijg je korting op de jaarnota van het verschil tussen leveringstarief en de plafondprijs. Zo staat het er echt.

Alleen over de afrekenperiode van eind jan 2022 t/m eind jan 2023 had ik na saldering geen netto verbruik, maar leverde terug. Dus naast de vergoeding ook nog eens subsidie over de teruglevering. Het is van de zotte 8)7 maar klopt wel.

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:24
Aanbieding gekregen via VEH bij Budget Energie voor 1 jaar vast.
Gaat de goede kant op met de tarieven voor jaarcontracten en deze aanbieding is best wel verleidelijk om tot midden volgend jaar zekerheid te hebben van een betaalbaar tarief.

€0,39 kWh normaal/enkel
€0,39 kWh dal
Vaste leveringskosten stroom: €59,88 p/j

€1,35 m3
Vaste leveringskosten gas: €59,88 p/j

Alles incl. belasting.

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 17:25
R0181 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:31:
Aanbieding gekregen via VEH bij Budget Energie voor 1 jaar vast.
Gaat de goede kant op met de tarieven voor jaarcontracten en deze aanbieding is best wel verleidelijk om tot midden volgend jaar zekerheid te hebben van een betaalbaar tarief.

€0,39 kWh normaal/enkel
€0,39 kWh dal
Vaste leveringskosten stroom: €59,88 p/j

€1,35 m3
Vaste leveringskosten gas: €59,88 p/j

Alles incl. belasting.
Ik heb hem ook gekregen. Prima deal als je nu hogere variabele kosten betaald inderdaad. Ik heb de GC Eneco deal sinds aug '22 en betaal dit jaar meer (eigenlijk ook weer niet dankzij het prijsplafond van 0,40 per kWh) maar vanaf aug minder dus blijf even zitten.

[Voor 4% gewijzigd door laredo op 23-03-2023 20:08]

• Anton2610
  • Laatst online: 08:53
Nou, de jaarrekening is binnen hoor. Morgen een afspraak met een adviseur van een zonnepanelen bedrijf, best gek om dat te overwegen met zo'n jaarrekening. Vertekend beeld door de vermindering van de energiebelasting zullen we maar zeggen. :X

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:43

Dennis1812

Amateur prutser

Anton2610 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:08:
Nou, de jaarrekening is binnen hoor. Morgen een afspraak met een adviseur van een zonnepanelen bedrijf, best gek om dat te overwegen met zo'n jaarrekening. Vertekend beeld door de vermindering van de energiebelasting zullen we maar zeggen. :X

[Afbeelding]
Tja. Die 2.6MwH kan je mooi afdekken en je dak volleggen voor evt toename gebruik in de toekomst

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-06 18:58
Anton2610 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:08:

[Afbeelding]
Is dat via budget? Dus dal en normaal salderen ze gewoon tegen de gehele opbrengst weg ?
Of normaal tegen normaal en dal tegen dal ? Daar ben ik benieuwd naar

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-06 17:30
Volgens mij zijn er al een paar aanbieders die nu al onder het prijsplafond zitten.
Ik heb eind 2022 een 3 jarig contract afgesloten bij GC en natuurlijk met een heel hoog bedrag oer m3 dan wat ik nu allemaal zie.

Is het verstandig om nu al een overstap te maken of om even aan te kijken wat de prijzen eind dit jar gaan doen.
Wss bestaat het prijsplafond dan ook niet meer.

• Anton2610
  • Laatst online: 08:53
Hp68 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:21:
[...]

Is dat via budget? Dus dal en normaal salderen ze gewoon tegen de gehele opbrengst weg ?
Of normaal tegen normaal en dal tegen dal ? Daar ben ik benieuwd naar
Nee dit was Essent. Totale teruglevering is in mindering gebracht op het verbruik normaal tarief.

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-06 20:25
Vandaag een aanbod van Eigenhuis, 1 jaar vast van Budget Energie.
Geen idee of het nog af te sluiten is. Wel ruim onder het plafond. Bedragen zijn voor 1700 kWh, 500 m3

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

De variabele tarieven van Greenchoice miv 01-05.

Als ik het goed begrijp en ik stop met elektriciteit en gas te verbruiken, dan ben ook nog steeds een kleine €2,- per dag, of een kleine €60,- per maand kwijt, toch?

Testing, one, two ...

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-06 10:11
gerritjan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:33:
Vandaag een aanbod van Eigenhuis, 1 jaar vast van Budget Energie.
Geen idee of het nog af te sluiten is. Wel ruim onder het plafond. Bedragen zijn voor 1700 kWh, 500 m3

[Afbeelding]
Heb dit aanbod ook gekregen, vraag me af of dit een goed idee is om voor 1 jaar aan te gaan.
Zit momenteel bij Oxxio met veel hogere tarieven. Vooral qua elektra ga ik over het plafond.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:01

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hier ook sinds 8 juli '22 een '3 jaar Duurzaam Dalen Unive' contract bij Greenchoice waar de tarieven natuurlijk ook hoger zijn dan de huidige tarieven. Met een opzegvergoeding van 200 euro kan het misschien net uit kunnen om naar de aanbieding van VEH te gaan.

Maar.... 7 juli '23 gaan we verhuizen naar een gasloze huurwoning en een jaar later naar ons gasloze nieuwbouwwoning. Bij Greenchoice betaal je geen opzegvergoeding als je naar een gasloos huis verhuist dus dat scheelt me dan 100 opzegvergoeding. Dus ik denk dat ik eind juli maar eens ga kijken of er dan nog goedkopere contracten zijn. Dan heb ik namelijk maar een opzegvergoeding van 75 euro voor alleen electra en zonnepanelen met nog een onbekende opwek, dan wordt het rekensommetje ook weer anders natuurlijk.

|| System Specs ||

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:50
hardware-lover schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:03:

Als ik het goed begrijp en ik stop met elektriciteit en gas te verbruiken, dan ben ook nog steeds een kleine €2,- per dag, of een kleine €60,- per maand kwijt, toch?

[Afbeelding]
Bedankt voor de informatie. ik zit zelf nog bij greenchoice en 1-5 loopt mijn huidige contractje af.

De gas prijs is voordeliger als het plafond wat een aangename verrassing is natuurlijk maar de stroom prijs is wel te hoog. Maar gezien ik netto terug lever is dat nog geen relevant probleem dit jaar. Al met al wil ik uitzingen tot en met 31 dec en dan een jaar contract afsluiten of beter nog een 3 jaar als het mogelijk is (wat ik niet verwacht). Dat maakt het salderen voor de toekomst namelijk een stuk makkelijker gezien we dan hele laren makkelijk kunnen verrekenen.

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-06 13:22
Weet er iemand toevallig of ik nu al kan verlengen voor 1 jaar voor 3 september bij Budget Energie? Ik zit bij Budget Energie op het moment. Ik wil pas na mijn jaarnota pas verlengen met 1 jaar vast. Ik zit nu op variabel

[Voor 18% gewijzigd door van der Berg op 24-03-2023 17:35]

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - GeForce RTX 4090 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 19:39
computerjunky schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:40:
Dat maakt het salderen voor de toekomst namelijk een stuk makkelijker gezien we dan hele laren makkelijk kunnen verrekenen.
Dat kun je toch ook als je ergens in het jaar een contract afsluit

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:50
jobr schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:29:
[...]

Dat kun je toch ook als je ergens in het jaar een contract afsluit
Nu nog wel maar in de nabije toekomst kan je nog maar een deel salderen. Dan komt je contract jaar dus in 2 jaren te vallen waar je in die 2 jaren een verschillende hoeveelheid mag salderen.
1 vol jaar binnen hetzelfde jaar is dus veel makkelijker. Dan heb je maar met 1 waarde te maken.

• jobr
computerjunky schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:56:
Nu nog wel maar in de nabije toekomst kan je nog maar een deel salderen. Dan komt je contract jaar dus in 2 jaren te vallen waar je in die 2 jaren een verschillende hoeveelheid mag salderen.
1 vol jaar binnen hetzelfde jaar is dus veel makkelijker. Dan heb je maar met 1 waarde te maken.
Zo moeilijk lijkt me dat nu ook niet. Ik zou me meer laten leiden door de tarieven die op een bepaald moment gelden. Overigens moet we nog maar zien of die afbouwregeling op korte termijn door de 1e kamer gaat komen.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-06 10:31
hardware-lover schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:03:

[Afbeelding]
€22,40 voor gas en €32,46 voor stroom, maar de netbeheerkosten heb je altijd. €5,67 aan vaste leveringskosten voor zowel stroom als gas is niet schrikbarend hoog volgens mij.

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:43
Heeft iemand hier ervaring met de afrekening van Shell Energy?

Twee weken terug zijn wij overgestapt van Shell naar Coolblue. Bij de vorige overstap ontvingen we binnen een paar werkdagen de afrekening van Eneco. Maar Shell lijkt hier nogal veel tijd voor nodig te hebben, wat ik best irritant vind.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-06 21:49
Misschien domme vraag en weet niet of dit de juiste topic ervoor is.
Begin stand april 2022 teller(oudemeter)
44980
April 2023
46352

Dwz dat ik in een jaar “maar” 1372kwh verbruikt heb?
En dat icm E-auto en verwarmen dmv airco’s.
Of zie ik het verkeerd?

Heb wel panelen op m’n dak, maar ondertussen een “dure” hobby met aquariums (6stuks)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:50
fevo-1190 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:17:
44980
April 2023
46352

Of zie ik het verkeerd?

Heb wel panelen op m’n dak, maar ondertussen een “dure” hobby met aquariums (6stuks)
Het ligt er maar net aan wat je op het dak hebt liggen.

[removed]

• fevo-1190
redwing schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:19:
[...]

Het ligt er maar net aan wat je op het dak hebt liggen.
12 panelen van dacht 4200kwh max per jaar (wel goede zomer gehad).

Had mezelf op 4000kwh en 1400m3 gezet, maar gezien ik sinds deze winter enkel maar airco’s verwarm en niet meer met gas is m’n gasvebruik gekelderd naar 200m3 (douche gezin van 4)

Maar had wel verwacht dat m’n stroomverbruik naar 7000/8000 zou gaan.
Helaas nog oude meter en wacht op een slimme meter.
Maar klopt het hoe ik reken?

• IvoB2
  • Nu online
fevo-1190 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:17:
44980
April 2023
46352

Of zie ik het verkeerd?

Je hebt idd 1372 kWh van het net afgenomen.
Hoeveel je verbruikt hebt hangt af hoeveel je PV in dezelfde periode geproduceerd heeft.

• fevo-1190
IvoB2 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:30:
[...]

Je hebt idd 1372 kWh van het net afgenomen.
Hoeveel je verbruikt hebt hangt af hoeveel je PV in dezelfde periode geproduceerd heeft.
Sorry ben echt een leek op dit gebied, maar ik geef een meterstand door(jaar afrekening 1 april) dan kijken hun toch enkel naar begin en eindstand van zowel gas als elektra?
Of word dit heel anders berekend door in mijn geval Gulf?

Dit jaar tot nu toe 550kwh
En vanaf april 2022 +-3800kwh
Geeft die solaredge app aan(mis echt een slimme meter)

[Voor 10% gewijzigd door fevo-1190 op 26-03-2023 22:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redwing
fevo-1190 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:32:
[...]

Sorry ben echt een leek op dit gebied, maar ik geef een meterstand door(jaar afrekening 1 april) dan kijken hun toch enkel naar begin en eindstand van zowel gas als elektra?
Of word dit heel anders berekend door in mijn geval Gulf?

Dit jaar tot nu toe 550kwh
En vanaf april 2022 +-3800kwh
Geeft die solaredge app aan(mis echt een slimme meter)
Ze kijken inderdaad alleen naar begin en eindstand. Wij reageerden dan ook vooral op je "maar", met daarbij kijken of het een logisch verbruik is.

Als je 3800kWh opgewekt hebt in het afgelopen jaar, is je totale verbuik 3800+1372=5172kWh. En dan zou ik zeggen dat dat redelijk laag is, maar best moet kunnen. Ik zou dan zeggen dat je huis goed geisoleerd is en/of je de airco's niet de hele dag aan hebt staan en dat je ook de EV niet dagelijks op hoeft te laden.

[removed]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fevo-1190
5722 (550 van dit jaar erbij)

Nou laad circa 1 keer per week a 20 a 30kwh.
Dit jaar wel iets meer aan straat geladen ivm vrije oprit.
Dit zal nu veranderen aangezien kwh prijs bij openbare laadpaal €0,59 is geworden. Dat is mij te gortig.
Huis is matig geïsoleerd enkel vloer en dak en plafonds.
M’n vriendin werkt thuis dus elke dag van 8 tot 18.00 airco in woonkamer aan. Daikin 3.5kw

In de avond en vaak in de weekenden staat de houtkachel aan(heb gratis hout altijd).

Dan natuurlijk aquariums in de koelere kelder.
Erbij gezegd dat er 2 koudwater en 4 tropische zijn.
Ik blijf het vrij laag vinden, maar dan zal m’n afrekening gunstig zijn dit jaar hoop ik een keer.

[Voor 14% gewijzigd door fevo-1190 op 27-03-2023 05:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IvoB2
  • Nu online
fevo-1190 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 05:05:
5722 (550 van dit jaar erbij)
Ik blijf het vrij laag vinden, maar dan zal m’n afrekening gunstig zijn dit jaar hoop ik een keer.
Wanneer jij dat een lage netafname vindt is dat dik ok.
Ter vergelijking: ik had over 2022 een netafname van een 440 kWh (inclusief laden EV).
En dat vind ik nog vrij hoog. Voor 2023 streef ik ernaar onder de 300 kWh netafname te blijven.
Maar het enige waar het om gaat is dat jezelf tevreden bent met je energieverbruik/netafname.

• fevo-1190
IvoB2 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:15:
[...]

Wanneer jij dat een lage netafname vindt is dat dik ok.
Ter vergelijking: ik had over 2022 een netafname van een 440 kWh (inclusief laden EV).
En dat vind ik nog vrij hoog. Voor 2023 streef ik ernaar onder de 300 kWh netafname te blijven.
Maar het enige waar het om gaat is dat jezelf tevreden bent met je energieverbruik/netafname.
Sta ingeschaald voor 6000kwh en 1400m3 per jaar, maar wel met teruglevering van 2000kwh.
Anders werd m’n maandbedrag wel erg hoor.
Dus netto 4000/1400.

M’n vrouw werkt met kinderen aan huis dus elke dag huis vol kinderen met de bijbehorende kosten.

Zelf heb ik 2 jongens en doordeweeks gemiddeld 6 kinderen(totaal).
Ken jou situatie natuurlijk niet, maar ik vind het wel netjes in mijn geval.
M’n hobby(samen met de kinderen) is natuurlijk ook een vermogen per jaar.
Ik probeer wel op de energie te letten, maar ga er niks voor laten.
Ging mij er puur om dat ik maar +-1500 kwh van het net gehaald heb en voor mij erg gunstig is , omdat ik gewoon hoog ingeschaald staat.
Was eigenlijk bang ivm airco verwarming dat het me meer zou kosten.

Woonkamer 3.5kw daikin en boven een 5.0kw daikin.
Dan heb ik voor de zolder nog een keramische kachel a 2000watt, maar die staat zelden aan.

[Voor 5% gewijzigd door fevo-1190 op 27-03-2023 09:57]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 20:53
fevo-1190 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:36:
[...]

Zuiniger dan verwarmen met een goeie airco wordt het gewoon niet.

All-electric.

• fevo-1190
RonJ schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:56:
[...]

Zuiniger dan verwarmen met een goeie airco wordt het gewoon niet.
Dat merk ik nu ook.
Enkel nog een warmtepomp boiler en inductie en dan gas afsluiten.
Dit kreeg ik laatst van Gulf.
Ze hadden even m’n maandbedrag met €57 p/m omhoog gezet.

Het hogere voorschotbedrag is grotendeels het gevolg van de veranderingen die per 1 januari 2023 zijn ingevoerd door De Overheid en de netbeheerder.
De volgende wijzigingen zorgen ervoor dat je voorschotfactuur hoger uitvalt:

- Het btw-tarief is teruggezet van 9% naar 21%
- De energiebelasting is fors verhoogd
- De vermindering energiebelasting is verlaagd van € 681,63 naar € 493,27 per jaar
- De netbeheerkosten voor gas en stroom zijn verhoogd

Dit is voor elk huishouden in dit land lijkt me.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 20:53
fevo-1190 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:00:
[...]

Dat merk ik nu ook.
Enkel nog een warmtepomp boiler en inductie en dan gas afsluiten.
Dit kreeg ik laatst van Gulf.
Ze hadden even m’n maandbedrag met €57 p/m omhoog gezet.

Het hogere voorschotbedrag is grotendeels het gevolg van de veranderingen die per 1 januari 2023 zijn ingevoerd door De Overheid en de netbeheerder.
De volgende wijzigingen zorgen ervoor dat je voorschotfactuur hoger uitvalt:

- Het btw-tarief is teruggezet van 9% naar 21%
- De energiebelasting is fors verhoogd
- De vermindering energiebelasting is verlaagd van € 681,63 naar € 493,27 per jaar
- De netbeheerkosten voor gas en stroom zijn verhoogd

Dit is voor elk huishouden in dit land lijkt me.
Klopt, dat is voor iedereen. In jouw geval zit dit vooral in dat laatste kleine beetje gas, dat is naar verhouding echt heel duur, omdat je voor alleen het warme water en je kookplaat relatief veel aan de netbeheerkosten + vaste kosten energiecontract voor je gasaansluiting betaald. Dat is al bijna de helft van je maandbedrag.

Ik zou dus echt even doorpakken en die gasaansluiting er zsm helemaal uitwerken. Dan ga je, iig zolang er gesaldeert mag worden, naar rond de 0 per maand.

Deze belachelijke belastingverhogingen/terugdraaien van eerder beleid zijn/is ingevoerd tegen een totaal achterhaalde business case om dat inmiddels compleet overbodige en volstrekt averechts werkende prijsplafond van te betalen. Dat dient nu alleen nog om het falende inkoopbeleid van de grote energiejongens te compenseren over de rug van de consument.

All-electric.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IvoB2
  • Nu online
fevo-1190 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:36:
[...]

Ging mij er puur om dat ik maar +-1500 kwh van het net gehaald heb en voor mij erg gunstig is , omdat ik gewoon hoog ingeschaald staat.

Dan heb ik voor de zolder nog een keramische kachel a 2000watt, maar die staat zelden aan.
Een airco verwarming verbruikt in vergelijking met een A2W verwarming dan ook veel minder.
Waar de A2W bij de huidige buitentemperaturen hier een dagverbruik heeft van een 5 kWh met een verbruik tussen 1 en 3 kW is dat voor de A2A de helft met een benodigd vermogen tussen de 200 en 600 W.

Hier ook thuiswerk maar uiteraard geen aquarium. Maar ook al meer dan 10 jaar geen gasaansluiting meer.

Voor je totale energieverbruik (dus niet de netafname voor elektriciteit en gas) moet je dus de netafname voor elektriciteit + gas + direct verbruik van PV in kWh bij elkaar optellen.

[Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 27-03-2023 10:21]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• redwing
En wanneer krijgen we trouwens een verbod op het af laten sluiten van gas? :+

Ik had laatst nl. weer een discussie met iemand die vond dat salderen alleen maar zorgde voor extra kosten voor degenen die geen zonnepanelen konden nemen. Toen ik hem vroeg of hij doorhad dat hij hetzelfde deed door zijn gas af te laten sluiten werd het heel stil (de gas-infra bestaat voorlopig nog wel, dus de kosten daarvan worden gedeeld door degene die niet van het gas af kunnen)

[removed]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-06 21:47
Dit viel me zojuist op:

Dan is het investeren in extra zonnepanelen (meer dan eigen verbruik dekken) echt geen goed plan meer.
Als een overheid toekomstbewust bezig wil zijn en dit nu bereikt heeft, wat is dan de logische volgende stap?
Zoals het nu is neig ik naar een thuis-accu die offgrid kan werken en bij zon gevoed wordt door de eigen panelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrBas
  • Laatst online: 07:06
the noise schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:11:
Dit viel me zojuist op:
[Afbeelding]

Dan is het investeren in extra zonnepanelen (meer dan eigen verbruik dekken) echt geen goed plan meer.
Als een overheid toekomstbewust bezig wil zijn en dit nu bereikt heeft, wat is dan de logische volgende stap?
Zoals het nu is neig ik naar een thuis-accu die offgrid kan werken en bij zon gevoed wordt door de eigen panelen.
Subsidies op thuisaccu's i.c.m. zonnepanelen zullen voorlopig nog niet ontstaan. Vooral als je off-grid wilt. Dit omdat de energiereuzen dan niets aan je kunnen verdienen ;).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-06 21:47
MrBas schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:22:
[...]

Subsidies op thuisaccu's i.c.m. zonnepanelen zullen voorlopig nog niet ontstaan. Vooral als je off-grid wilt. Dit omdat de energiereuzen dan niets aan je kunnen verdienen ;).
Goed punt.
Niet alleen die maar de overheid heeft ook een 'huishoudboekje' wat ik balans zou moeten zijn.
En ik zoek dan wel eens manieren om een eigen koers te varen, een bepaalde verantwoordelijke manier van (semi)onafhankelijkheid. Maar wel keuze's maken die toekomstgericht verantwoord zijn.

[Voor 118% gewijzigd door tweakduke op 29-03-2023 12:08]

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-06 16:49
Dit viel me zojuist op:
[Afbeelding]

Het komt in de winter echt maar heel weinig voor dat de day-ahead prijs rond de 0 zit of lager. Dus voorlopig heeft meer PV weldegelijk zin. Daar komt bij de vraag toe zal nemen. Verder zullen accu's ook de beschikbaarheid van PV overdag verminderen.

• redwing
Dit viel me zojuist op:
[Afbeelding]

Het is niet stormachtig, maar het waait wel goed de laatste tijd. Maar sowieso heeft investeren in zonnepanelen nut zolang we niet dezelfde situatie in de winter hebben. Uiteindelijk moet de groene stroom het hele jaar afdekken du siclusief de winter.

[removed]

• Teun28
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-05 20:17
Als je op Engie site de gegevens invult bij het modelcontract krijg je een tarief van 39cent indien je geen zonnepanelen hebt. Heb je zonnepanelen en wek je 1Kwh meer op dan je afneemt, dan is je tarief ineens ca 20 cent lager, incl alle belastingen ofwel je krijgt ca 5 cent (TLV) en zij verkopen deze voor het 5-voudige (25 cent). Dat voelt toch niet lekker.

[Voor 24% gewijzigd door Teun28 op 27-03-2023 23:52]

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:00
Ik probeer een beslissing te maken of ik in verband met de komst van zonnepanelen moet overstappen bij Shell vandaan vanwege het salderen wat hun doen op basis van het telwerk.

Ik heb helaas niet alle gegevens maar op basis van 3 maanden (en dit door te rekenen over 12 maanden) denk ik dat we in totaal 1700 kWh aan dal verbruik gaan hebben en 1900 kWh aan normaal verbruik. Dit kunnen we nog wel wat verplaatsen door wasjes en de vaatwasser overdag aan te zetten en vooral niet in het weekend eventueel.

De verwachte productie is 6400 kWh in totaal (met oog op de toekomst zoveel genomen). Een snelle berekening (totaal / 7 (dagen in een week) * 5) laat zien dat 4560 kWh in normaal tarief geproduceerd gaat worden en 1830 kWh in daltarief ongeveer.

Over twee weken krijgen we ook nog 3 airco's die een groot deel (zo niet alles) van de verwarming op gaat nemen. Opgenomen vermogen is 0,62 kW per airco. Op basis van wat ik op Tweakers heb gevonden genomen denk ik dat ze per jaar 2000 kWh verbruiken (heb het expres ruim genomen) voor verwarmen en koelen.

Is het voor mij nu verstandig om van Shell weg te gaan naar een leverancier die niet saldeert op basis van telwerk? Of kan ik beter blijven plakken om de afgelopen 3 maanden te kunnen salderen met wat ik produceer dit jaar?

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-06 19:21
Vaste contract bij Coolblue loopt per 1-4 af. Besloten voor een jaar te verlengen bij hen. Niet de allergoedkoopste (wel onder prijsplafond) maar,

a) tot nu toe gewoon erg tevreden: goede website, duidelijke tarieven en communicatie, klantenservice goed bereikbaar.
b) Een nieuwbouwing op komst in q4 en een kleine in juli. Genoeg aan m'n hoofd dus dit jaar en geen zin om met energie bezig te zijn.

• jobr
Teun28 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:46:
Als je op Engie site de gegevens invult bij het modelcontract krijg je een tarief van 39cent indien je geen zonnepanelen hebt. Heb je zonnepanelen en wek je 1Kwh meer op dan je afneemt, dan is je tarief ineens ca 20 cent lager, incl alle belastingen ofwel je krijgt ca 5 cent (TLV) en zij verkopen deze voor het 5-voudige (25 cent). Dat voelt toch niet lekker.
Bij netto afname is het tarief wat je ziet excl belastingen e.d.
Bij enkeltarief is dat € 0,19639 per kWh.
reken maar eens uit wat het kale tarief is van die 39 cent

[Voor 4% gewijzigd door jobr op 28-03-2023 18:48]

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:51
https://www.rtlnieuws.nl/...oom-klanten-gecompenseerd
Klanten van Eneco krijgen al sinds september een veel kleinere terugleververgoeding voor zonnestroom, maar de meesten zijn daar pas deze week over geïnformeerd. Zo'n 50.000 klanten komen daarom 'mogelijk' in aanmerking voor compensatie, zegt het bedrijf.

[Voor 59% gewijzigd door JJmac op 28-03-2023 19:15]

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• SB!
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03-05 18:28
Kunnen jullie mij op weg helpen?

Ik krijg ik 11 april de sleutel van mijn woning.
Waar doe ik verstandig aan? Een vast contract nemen of toch een variabel en wachten tot 1 juni omdat dan waarschijnlijk dan de prijzen gaan dalen?
De nieuwe regels omtrent het opzeggen van je contract is verplaatst van 1 april naar 1 juni. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de verwachting is dat dan de prijzen gaan dalen?

Bedankt!

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-06 20:49
Ik wil graag switchen naar dynamische leverancier ANWB.
Momenteel betaal ik plafondtarieven (vast contract tot oktober 2023).

Ondanks de opzegboetes (€100) lijken we een stuk voordeliger uit te gaan zijn.
Behalve het risico dat alsnog de prijzen opeens stijgen tot over het plafondtarief, maar dat lijkt mij sterk.

Of mis ik hier iets?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:00
Bartoow schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:09:

Behalve het risico dat alsnog de prijzen opeens stijgen tot over het plafondtarief, maar dat lijkt mij sterk.

Of mis ik hier iets?
Als je via vastenlastenbond zit mis je ook de 120 euro korting. Ik zit tenminste in dat schuitje en dan is 220 euro zeker toch best veel voor de besparing die je evt hebt maar wel risico op (veel) hogere prijzen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrBas
Bartoow schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:09:

Of mis ik hier iets?
Zolang je onder het verbruiksplafond zit zal je bij dynamisch ook niet meer betalen dan het prijsplafond, alleen mogelijk opgebouwd tegoed ben je kwijt voor dit jaar.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-06 20:49
MrBas schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:33:
[...]

Zolang je onder het verbruiksplafond zit zal je bij dynamisch ook niet meer betalen dan het prijsplafond, alleen mogelijk opgebouwd tegoed ben je kwijt voor dit jaar.
Wat bedoel je met mogelijk opgebouwd tegoed?
chielsen schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:27:
[...]

Als je via vastenlastenbond zit mis je ook de 120 euro korting. Ik zit tenminste in dat schuitje en dan is 220 euro zeker toch best veel voor de besparing die je evt hebt maar wel risico op (veel) hogere prijzen.
Ik zit bij GewoonEnergie via VLB idd. Maar die €120 korting volg ik even niet? 8)7

[Voor 39% gewijzigd door Bartoow op 28-03-2023 22:23]

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:00
Bartoow schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:20:
[...]

[...]

Ik zit bij GewoonEnergie via VLB idd. Maar die €120 korting volg ik even niet? 8)7
Ik heb een cashback na 1 jaar. Tis zelfs 130 euro. Dat loop je dus mis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:45
@SB! Gevoelsmatig verwacht ik dat de tarieven voor een vast contract dit jaar nog wel wat gaan dalen, al ik verwacht geen kWh prijs onder de € 0,30 of dat ook gaat gebeuren kan ik niet garanderen, immers ik heb geen glazen bol. Dus je zal vooral voor je zelf moeten bepalen waar je je prettig bij voelt. Wil je zekerheid dan is een vast contract waarschijnlijk de beste optie. Wil je de prijsontwikkelingen afwachten kan je overwegen een maandelijks opzegbare variabele of dynamisch contract te nemen. Dynamisch geeft de minste zekerheid van de verschillende contractvormen, je betaald dagprijzen voor gas en uurprijzen voor stroom en als de prijzen omhoog gaan voel je dat ook direct in je portemonnee, het voordeel is dat als de prijzen dalen profiteer je ook direct. Sinds mijn vast contract afgelopen is eind vorig jaar ben ik dynamisch gegaan in afwachting van betere tarieven en in januari heb gemiddeld € 0,30 per kWh betaald, februari € 0,33 en maart tot nu € 0,297.

[Voor 16% gewijzigd door squaddie op 28-03-2023 22:38]

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:32

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Dit viel me zojuist op:
[Afbeelding]

Probleem is dat een thuisaccu (voorlopig) niet toereikend kan zijn om je huis te verwarmen in de winter. En ja leuk dat je EV dat wel heeft, maar dan kan je niet rijden of je kan je huis niet verwarmen.
Ik denk zie dan eerder een oplossing met wijkaccu's die geladen wordt met PV en wind energie met een backup lijn naar een gas/nucleaire centrale.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 07:59:
[...]

Probleem is dat een thuisaccu (voorlopig) niet toereikend kan zijn om je huis te verwarmen in de winter. En ja leuk dat je EV dat wel heeft, maar dan kan je niet rijden of je kan je huis niet verwarmen.
Ik denk zie dan eerder een oplossing met wijkaccu's die geladen wordt met PV en wind energie met een backup lijn naar een gas/nucleaire centrale.
Nucleair is (veel) te duur om "bij te springen".

En wijkaccus, tsja.... DC->AC->DC->AC. Ook matig.
Beter dan gewoon een containeraccu naast PV park zodat het ook gewoon als DC opgeslagen word.

En vergeet de interconnecties niet.

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
redwing schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:26:
[...]

Nogmaals, je bent anderen aan het verbeteren terwijl je zelf precies hetzelfde doet. Je conclusie staat haaks op wat alle experts/onderzoeken zeggen. Dus nee, die keuze is niet snel gemaakt en je conclusie slaat helemaal nergens op. Te beginnen met dat je artikel al aangeeft dat zonne-energie juist een heel goede optie is, en jij daar met geen woord over rept bij je kernenergie conclusie.

Wat de gebruikelijke consensus is, is dat je zoveel mogelijk wind en zonnenergie gebruikt. Kernenergie gebruik je daarna om bij de minimale vraag uit te komen (zodat je die centrales zoveel mogelijk constant kunt laten draaien), en dan gascentrales om de wisselingen op te vangen. Op die manier pak je een zo groot mogelijk deel met hernieuwbare energie en heb je zo min mogelijk van de vervuilende gascentrales nodig.

Hierbij is er nog wel eens wat discussie over wat de precieze mix moet zijn, maar geen enkele daarvan pleit om volledig naar kerncentrales om te gaan. Met als voornaamste reden dat kernenergie heel slecht snel bij te schakelen is en een hoge initiële investering vraagt.

Oftewel om met je eigen woorden te praten "Wederom weer iemand die zich niet verdiept en vervolgens tevergeefs met autoriteit probeert te spreken."
Hoe kan het "haaks staan op alle onderzoeken" terwijl ik zelf een onderzoek aandraag. Wederom kom je met een leugen.

• redwing
icall5s schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:35:
[...]

Hoe kan het "haaks staan op alle onderzoeken" terwijl ik zelf een onderzoek aandraag. Wederom kom je met een leugen.
Omdat je duidelijk de conclusie van je eigen onderzoek niet hebt gelezen. Daar staat nl. nergens dat we volledig moeten overstappen naar kernenergie. Daarmee klopt jouw conclusie niet en als je het artikel wat verder doorleest zul je zien dat jouw onderzoek wel precies aansluit op wat ik zeg. Waarbij je wel moet opletten dat ze vooral kijken naar de kosten-efficientie: "series of studies on electricity generating costs" en niet echt een focus leggen op de daadwerkelijk benodigde mix. Want voor een stabiel netwerk kan het zijn dat je ook wat minder kosten-efficiente middelen moet inzetten (gascentrales)

Dus AUB wat aardiger posten en je eigen onderzoek wat beter lezen zodat de conclusie die je er uit denkt te halen ook overeen komt met de conclusie die in het artikel zelf te vinden is.

[removed]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:De toekomst van de energiemix is verplaatst naar Hoe past kernenergie in de energiemix?

Graag daar verder, maar dan met meer respect voor andermans standpunt.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• MrBas
Bartoow schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:20:

Tegoed aan elektra/gas wat je mogelijk niet benut hebt van het verbruiksplafond. Al ga je naar een andere energieleverancier zal je dit kwijt raken.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zie dat er weer vaste contracten zijn, iemand er een idee over? De prijs lijkt me redelijk (iets hoger dan de variabele prijzen)
https://tweakers.net/i/orJXwIMhs2hPD8TsB6bBkDk_Ims=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wnymt8RswrUwWt7xM1eBRe7d.png?f=user_large
(Belgie overigens).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• IvoB2
  • Nu online
Wanneer het voor België is vind ik de prijs voor elektriciteit pokkeduur. Gewoon mijn idee. :)

• MrBas
IvoB2 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:30:
Wanneer het voor België is vind ik de prijs voor elektriciteit pokkeduur. Gewoon mijn idee. :)
En dan inporteert Belgie stroom uit Nederland, just saying….

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• IvoB2
  • Nu online
En je punt is?
Ter info, het grootste gedeelte van de elektriciteitsflux van NL => BE gaat richting Frankrijk (met zijn falende nucleaire productie).
Op jaarbasis (cijfers 2022) exporteert België trouwens meer elektriciteit dan het importeert.
https://economie.fgov.be/...rgie-cijfers/maandelijkse

[Voor 106% gewijzigd door IvoB2 op 29-03-2023 17:50]

• MrBas
IvoB2 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:42:
En je punt is?
Ter info, het grootste gedeelte van de elektriciteitsflux van NL => BE gaat richting Frankrijk (met zijn falende nucleaire productie).
Op jaarbasis (cijfers 2022) exporteert België trouwens meer elektriciteit dan het importeert.
https://economie.fgov.be/...rgie-cijfers/maandelijkse
Dat je zelf aangeeft dat de Nederlandse tarieven duur zijn vergeleken met Belgie terwijl wij onze elektra exporteren naar Belgie, dit zou dus in mijn ogen duurder moeten zijn. Vooral als zoals je zegt een groot gedeelte door naar Frankrijk gaat.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:26
Vraagje:

Mijn 'slimme' meter staat al sinds oktober voor de 2e maal in storing (d.w.z. er worden geen meterstanden meer verzonden).

Hoe gaan ze dit oplossen bij de berekening van een jaarnota? Ben er helaas te laat achter gekomen dat hij in storing stond, anders had ik netjes per 1 januari ff de stand opgeschreven.

Ben bang dat ze me straks een oor aan naaien door eindstand - beginstand te doen en dat lekker per de (nieuwe) tarieven van 1 januari te doen?

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:27
Marzman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:37:
Ik zie dat er weer vaste contracten zijn, iemand er een idee over? De prijs lijkt me redelijk (iets hoger dan de variabele prijzen)
[Afbeelding]
(Belgie overigens).
Tip, de vtest. Prijs voor gas inclusief btw is bij luminus nu 9,91 cent per kWh (ongeveer 1,08 per m3) voor 2 jaar vast. Stroom zit rond de 38,5 cent per kWh. Fors boven de huidige variabele tarieven maar dat is ergens logisch :+

• IvoB2
  • Nu online
MrBas schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:10:
[...]

Dat je zelf aangeeft dat de Nederlandse tarieven duur zijn vergeleken met Belgie terwijl wij onze elektra exporteren naar Belgie, dit zou dus in mijn ogen duurder moeten zijn. Vooral als zoals je zegt een groot gedeelte door naar Frankrijk gaat.
Waarom zou de energieprijs voor elektra in België duurder moeten zijn wanneer de invoer vanuit NL als eindbestemming een ander land (in dit geval Frankrijk) is? De rekening is voor de eindklant.

Of de Nederlandse elektra tarieven duur zijn in vergelijking met Belgïë schreef ik ook niet.
Ik zei aleen dat het vast Belgisch contract dat werd voorgesteld, volgens mij, aan de dure kant was.
Ter vergelijkng, in januari was de naakte stroompprijs voor mijn contract 18,23 cent/kWh en in februari lag dat op 18,79 cent/kWh. Het werkelijk gewogen gemiddelde van de Belpex DA voor januari lag op 13,47 €/kWh en voor februari op 14,58 cent/kWh.
De terugleververgoeding lag netto op 20 cent/kWh bij een variabel contract (vast voor 6 maanden).
Hier moet je nog 7,5 cent/kWh netkosten, heffingen, accijnzen en 6% BTW bijrekenen.

[Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 29-03-2023 20:18]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wtf jongens...

ik werd net door Greenchoice gebeld, zoals ik al had verwacht, om mij wederom een vast contract aan te bieden. Ik had al een aanbod via email gehad maar dat was hoger dan wat ik nu betaalde (en dan een jaar vast) terwijl mijn verwachting is dat de tarieven juist naar beneden gaan, dus daar ben ik niet op ingegaan en dat gaf ik deze jongen ook aan. Huidige voorschot is 185, aanbod was 195. Nee, dat ging hij verbeteren, zijn aanbod komt uit op een voorschot van 136 euro. Ik zeg prima, stuur maar op, dan ga ik het nalopen.

"Nee, dit aanbod mag ik alleen telefonisch doen".

Zo, daar werd ik toch even link van. Alsof ik een of ander onzeker consumentje ben die ze wel even een contract in kunnen praten door voor te doen alsof ze me iets speciaals aanbieden waar ik NU OP IN MOET GAAN. Heb dus ook aangegeven dat als hij het zo wil spelen, het gesprek gelijk afgelopen is. Ook gelijk mail naar de klachtenservice er achteraan gestuurd :r.

• Dean Martin
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:30:
Wtf jongens...

ik werd net door Greenchoice gebeld, zoals ik al had verwacht, om mij wederom een vast contract aan te bieden. Ik had al een aanbod via email gehad maar dat was hoger dan wat ik nu betaalde (en dan een jaar vast) terwijl mijn verwachting is dat de tarieven juist naar beneden gaan, dus daar ben ik niet op ingegaan en dat gaf ik deze jongen ook aan. Huidige voorschot is 185, aanbod was 195. Nee, dat ging hij verbeteren, zijn aanbod komt uit op een voorschot van 136 euro. Ik zeg prima, stuur maar op, dan ga ik het nalopen.

Zo, daar werd ik toch even link van. Alsof ik een of ander onzeker consumentje ben die ze wel even een contract in kunnen praten door voor te doen alsof ze me iets speciaals aanbieden waar ik NU OP IN MOET GAAN. Heb dus ook aangegeven dat als hij het zo wil spelen, het gesprek gelijk afgelopen is. Ook gelijk mail naar de klachtenservice er achteraan gestuurd :r.
Sowieso is onderhandelen op basis van voorschot bedragen niet handig.
Ik kan je bij wijze van een aanbod doen met een voorschot van €10,- waarbij je een afrekening krijgt van €1500,-

Altijd per eenheid doen.

Maar inderdaad slecht van Greenchoice.
Sowieso heb je altijd een wettelijke bedenktijd bij dit soort verkoopmethodes.

[Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 30-03-2023 11:40]

The best is yet to come

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Dean Martin schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:39:
[...]

Sowieso is onderhandelen op basis van voorschot bedragen niet handig.
Ik kan je bij wijze van een aanbod doen met een voorschot van €10,- waarbij je een afrekening krijgt van €1500,-

Altijd per eenheid doen.

Maar inderdaad slecht van Greenchoice.
Sowieso heb je altijd een wettelijke bedenktijd bij dit soort verkoopmethodes.
Je hebt gelijk uiteraard, maar hij gaf me een indicatie op basis van huidige verbruiken (historie en huidig zeg maar). Het ging me er vooral om dat hij niks op papier wilde zetten, dan vertrouw ik het al direct niet. En daarom vroeg ik natuurlijk ook om het op papier te zetten, zodat ik alle tarieven met de hand kan vergelijken.

Ik kreeg zojuist wel direct telefoon als reactie op de klacht email (daarin zijn ze dus wel heel vlot!). Excuses, extern verkoopbureau, hebben ze goede ervaringen mee maar dit hoorde niet. Ik heb doorgevraagd en aangegeven waarom ze dat aanbod niet gewoon in 'mijn greenchoice' kunnen verwerken: daar staat immers al een grote knop met 'bekijk mijn verlengingsaanbod' maar daar staat het oude (te hoge) aanbod in.

"Nee, zo werkt dat niet meneer".

AaAarrgh. Dan krijg ik direct weer kromme tenen. Hoezo werkt dat zo niet? Het oude ongunstige aanbod is daar toch ook in terecht gekomen? Nee, dat zou dan te maken hebben met de vragen die de verkoop mij zou moeten stellen over 'de toekomst' zodat ik een 'persoonlijk aanbod op maat' kan krijgen. Wat een bullshit zeg. Als je iedere klant persoonlijk moet spreken/overtuigen hou je toch geen marge meer over man. Flikker die bende gewoon online en als je aanbod echt zo goed is klikt iedereen vanzelf op akkoord.

• Dean Martin
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:19:
[...]

Je hebt gelijk uiteraard, maar hij gaf me een indicatie op basis van huidige verbruiken (historie en huidig zeg maar). Het ging me er vooral om dat hij niks op papier wilde zetten, dan vertrouw ik het al direct niet. En daarom vroeg ik natuurlijk ook om het op papier te zetten, zodat ik alle tarieven met de hand kan vergelijken.

Ik kreeg zojuist wel direct telefoon als reactie op de klacht email (daarin zijn ze dus wel heel vlot!). Excuses, extern verkoopbureau, hebben ze goede ervaringen mee maar dit hoorde niet. Ik heb doorgevraagd en aangegeven waarom ze dat aanbod niet gewoon in 'mijn greenchoice' kunnen verwerken: daar staat immers al een grote knop met 'bekijk mijn verlengingsaanbod' maar daar staat het oude (te hoge) aanbod in.

AaAarrgh. Dan krijg ik direct weer kromme tenen. Hoezo werkt dat zo niet? Het oude ongunstige aanbod is daar toch ook in terecht gekomen? Nee, dat zou dan te maken hebben met de vragen die de verkoop mij zou moeten stellen over 'de toekomst' zodat ik een 'persoonlijk aanbod op maat' kan krijgen. Wat een bullshit zeg. Als je iedere klant persoonlijk moet spreken/overtuigen hou je toch geen marge meer over man. Flikker die bende gewoon online en als je aanbod echt zo goed is klikt iedereen vanzelf op akkoord.
Ik ben het volledig met je eens hoor. Ik bedoelde het ook vooral vanuit de energie maatschappij.

The best is yet to come

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-06 20:16
HTT-Thalan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:19:
[...]

als ze met externe verkoopbureaus werken weet je iig dat je teveel betaald en er nog wel wat van de prijs afkan ;)
Maar wel gek dat ze dat zo doen idd. Online een aanbod doen is toch makkelijker/goedkoper bij bestaande klanten? Wat voor vraag stelt zo'n callcenter persoon nu die de toekomst kan bepalen? Je wil een jaar of langer vast of variabel zoveel meer keus is er niet tenzij je het over TLV en andere zaken kan hebben en daar eventueel met de prijs kan spelen maar dat lijkt me sterk. Dit kan ook allemaal online met wat keuzeopties toch?

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

xray79 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:16:
[...]

als ze met externe verkoopbureaus werken weet je iig dat je teveel betaald en er nog wel wat van de prijs afkan ;)
Maar wel gek dat ze dat zo doen idd. Online een aanbod doen is toch makkelijker/goedkoper bij bestaande klanten? Wat voor vraag stelt zo'n callcenter persoon nu die de toekomst kan bepalen? Je wil een jaar of langer vast of variabel zoveel meer keus is er niet tenzij je het over TLV en andere zaken kan hebben en daar eventueel met de prijs kan spelen maar dat lijkt me sterk. Dit kan ook allemaal online met wat keuzeopties toch?
Nou dat antwoord kan ik je nu geven, want mijn telefoon rinkelde zojuist wederom vanuit Rotterdam. Ze heeft me letterlijk niks over de toekomst gevraagd. Ze ging alleen af op de 'projectie' van mijn slimme meter, die vorig jaar 1077 kuub liet zien en voor dit jaar voorspelt dat we onder de 1000 kuub gas uit gaan komen (best netjes voor vrijstaand op een weiland, me dunkt).

Ze heeft, precies zoals ik verwachtte dat gewoon mogelijk was, het aanbod in 'mijn greenchoice' gewoon online aangepast. Eerst naar 1000kuub maar dat vind ik aan de krappe kant (ik verwacht zelf dat we dit jaar wellicht iets erboven zullen blijven). Op basis van haar initiele projectie van 1000kuub zou ik dan een maandbedrag van 128 euro overhouden, ik heb het zelf op ±138 euro gehouden. Het is vooral de gasprijs die hier dus nog echt een stevige duit in het zakje doet (of eerder, eruit haalt :P).

Maar het gaat om de tarieven uiteraard: Zoals ik al dacht bleken de aanboden echt precies afgestemd op mijn jaarcijfers, de 136 euro die de initiele callcenter medewerker noemde kwam er ook uit rollen als ik mijn cijfers anoniem invoerde op hun site. Doe ik dat bij vandenbron kom ik iets hoger uit, bij pure energie iets lager (euro's per maand). Het vervelende is echter dat ik daar niks over kan vinden qua terugleververgoeding. Op:

https://www.independer.nl...m=cpc&gclsrc=ds&gclsrc=ds

lees ik dat zij dit niet publiceren en dat het contractsafhankelijk is. Mja, kan ik niks mee. Greenchoice biedt me nu 11.5 cent per Kwh en ik lever best een aantal duizend daarvan terug per jaar. Wel frappant dat de hogere TLV's vooral wegkomen bij (deels) nog grijs leverende bedrijven. Als ik bij wijze van spreken 21 cent kon krijgen ipv de huidige 11.5 zou dat me ineens 500 euro per jaar extra opleveren. En met stroomprijzen van 48 cent piek kan dat wel uit, ook voor GC :P.

Huidige aanbod van GC is dus:

Groene stroom

Normaaltarief (per kWh) € 0,4616
Daltarief (per kWh) € 0,3765
Vaste leveringskosten (per maand) € 6,3333

Teruglevering Zonnepanelen

Normaaltarief (per kWh) € 0,1150
Daltarief (per kWh) € 0,1150

Bosgecompenseerd gas

Tarief (per m3) € 1,2011

(1810Kwh Stroom Piek, 1471Kwh Dal, Teruglevering 3282/1562 en gas 1077m3 over het hele jaar 2022)

Daarmee is het stroom PIEK tarief gelijk aan de variabele tarieven die gaan gelden vanaf 1 mei (aldus GC zelf) maar het daltarief is lager (wat ik nog steeds heeeeel vreemd vind, dat zou je echt andersom verwachten gezien hoe het werkt qua opwekking icm al die panelen tegenwoordig).

Als ik met het GC aanbod akkoord ga trek ik dus in feite de tarieven van 1 mei een maand naar voren (die gaan dan over 2 dagen in, dus op 1 april) en mijn gasprijs gaat drastisch omlaag, MAAR het contract loopt maar tot 1 oktober, over een periode waarin ik dus sowieso weinig gas verbruik. Ze willen nog niet aanbieden over de winter heen, maar gaan dat 'binnenkort' wel doen. Volgens mij bieden o.a. vandeBron wel al een jaar aan....

[Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 30-03-2023 13:45]

• IvoB2
  • Nu online
Hoeveel voorschot je maandelijks moet betalen doet toch helemaal niet ter zake.
Het enige wat telt is het totaal van de naakte stroompprijs + kosten + BTW per kWh.
Ik probeer altijd een zo laag mogelijk voorschot te betalen (staat nu meer dan een jaar op nul voor elektro, gas heb ik niet). Hoeveel ik verbruik kan ik gewoon dagelijks opvolgen dus weet ik hoeveel geld ik eventueel op de spaarrekening moet in reserve houden tegen de afrekening.
Gaat er dan iets mis moet de leverancier achter zijn geld aan en niet andersom. :+

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:53
IvoB2 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:30:
Hoeveel voorschot je maandelijks moet betalen doet toch helemaal niet ter zake.
Het enige wat telt is het totaal van de naakte stroompprijs + kosten + BTW per kWh.
Ik probeer altijd een zo laag mogelijk voorschot te betalen (staat nu meer dan een jaar op nul voor elektro, gas heb ik niet). Hoeveel ik verbruik kan ik gewoon dagelijks opvolgen dus weet ik hoeveel geld ik eventueel op de spaarrekening moet in reserve houden tegen de afrekening.
Gaat er dan iets mis moet de leverancier achter zijn geld aan en niet andersom. :+
De laatste paar jaar is gebleken dat energieleveranciers toch wel degelijk failliet kunnen gaan, en als je dan nog geld tegoed hebt, heb je dikke pech. Dus ja, ik heb mijn voorschot ook het liefst zo laag mogelijk, ik mik op een eindafrekening van 0 euro. Als een leverancier hier moeilijk over doet zou dat voor mij wel een reden zijn om daar niet mee in zee te gaan.

Voor de rest doe ik ook nooit zaken met telefoon- of deurverkopers. Of ik vraag ze direct: Wat is de kWh/m³ prijs? Dan druipen ze vrijwel altijd direct af. Aan geïnformeerde consumenten valt er voor die lui toch niets te verdienen.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Nou, dat vind ik een goed punt. Gelukkig kan ik het zelf aanpassen, in het verleden ook gedaan. Ik zal nadat ik de hele boel geregeld heb de boel omlaag gaan aanpassen om bij nul uit te komen :).

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-06 10:31
HTT-Thalan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:37:
Nou dat antwoord kan ik je nu geven, want mijn telefoon rinkelde zojuist wederom vanuit Rotterdam. Ze heeft me letterlijk niks over de toekomst gevraagd. Ze ging alleen af op de 'projectie' van mijn slimme meter, die vorig jaar 1077 kuub liet zien en voor dit jaar voorspelt dat we onder de 1000 kuub gas uit gaan komen (best netjes voor vrijstaand op een weiland, me dunkt).

Ze heeft, precies zoals ik verwachtte dat gewoon mogelijk was, het aanbod in 'mijn greenchoice' gewoon online aangepast. Eerst naar 1000kuub maar dat vind ik aan de krappe kant (ik verwacht zelf dat we dit jaar wellicht iets erboven zullen blijven). Op basis van haar initiele projectie van 1000kuub zou ik dan een maandbedrag van 128 euro overhouden, ik heb het zelf op ±138 euro gehouden. Het is vooral de gasprijs die hier dus nog echt een stevige duit in het zakje doet (of eerder, eruit haalt :P).

Maar het gaat om de tarieven uiteraard: Zoals ik al dacht bleken de aanboden echt precies afgestemd op mijn jaarcijfers, de 136 euro die de initiele callcenter medewerker noemde kwam er ook uit rollen als ik mijn cijfers anoniem invoerde op hun site. Doe ik dat bij vandenbron kom ik iets hoger uit, bij pure energie iets lager (euro's per maand). Het vervelende is echter dat ik daar niks over kan vinden qua terugleververgoeding. Op:

https://www.independer.nl...m=cpc&gclsrc=ds&gclsrc=ds

lees ik dat zij dit niet publiceren en dat het contractsafhankelijk is. Mja, kan ik niks mee. Greenchoice biedt me nu 11.5 cent per Kwh en ik lever best een aantal duizend daarvan terug per jaar. Wel frappant dat de hogere TLV's vooral wegkomen bij (deels) nog grijs leverende bedrijven. Als ik bij wijze van spreken 21 cent kon krijgen ipv de huidige 11.5 zou dat me ineens 500 euro per jaar extra opleveren. En met stroomprijzen van 48 cent piek kan dat wel uit, ook voor GC :P.

Huidige aanbod van GC is dus:

Groene stroom

Normaaltarief (per kWh) € 0,4616
Daltarief (per kWh) € 0,3765

Teruglevering Zonnepanelen

Normaaltarief (per kWh) € 0,1150
Daltarief (per kWh) € 0,1150

Bosgecompenseerd gas

Tarief (per m3) € 1,2011

(1810Kwh Stroom Piek, 1471Kwh Dal, Teruglevering 3282/1562 en gas 1077m3 over het hele jaar 2022)

Daarmee is het stroom PIEK tarief gelijk aan de variabele tarieven die gaan gelden vanaf 1 mei (aldus GC zelf) maar het daltarief is lager (wat ik nog steeds heeeeel vreemd vind, dat zou je echt andersom verwachten gezien hoe het werkt qua opwekking icm al die panelen tegenwoordig).

Als ik met het GC aanbod akkoord ga trek ik dus in feite de tarieven van 1 mei een maand naar voren (die gaan dan over 2 dagen in, dus op 1 april) en mijn gasprijs gaat drastisch omlaag, MAAR het contract loopt maar tot 1 oktober, over een periode waarin ik dus sowieso weinig gas verbruik. Ze willen nog niet aanbieden over de winter heen, maar gaan dat 'binnenkort' wel doen. Volgens mij bieden o.a. vandeBron wel al een jaar aan....
Stroomtarief is door saldering toch irrelevant in jouw geval? Je levert bijna 1500kWh meer terug dan dat je verbruikt, dus alleen de terugleververgoeding, gasprijs en vaste kosten zijn belangrijk.

• IvoB2
  • Nu online
mcDavid schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:49:
Voor de rest doe ik ook nooit zaken met telefoon- of deurverkopers. Of ik vraag ze direct: Wat is de kWh/m³ prijs? Dan druipen ze vrijwel altijd direct af. Aan geïnformeerde consumenten valt er voor die lui toch niets te verdienen.
Ik heb altijd maar één vraag (aan de telefoon, deurverkoop gaat hier nooit door): "Ben ik na het ingaan op jullie aanbod goedkoper af dan de huidige situatie? Zo neen, doe verder gewoon geen moeite. Zo ja dan graag nu de cijfers die dat bewijzen. Zelfde eindresultaat als bij jou. :)

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

TheBrut3 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:01:
[...]

Stroomtarief is door saldering toch irrelevant in jouw geval? Je levert bijna 1500kWh meer terug dan dat je verbruikt, dus alleen de terugleververgoeding, gasprijs en vaste kosten zijn belangrijk.
Technisch gezien heb je gelijk, maar in de praktijk (die toekomst waar ze uiteindelijk helemaal niet naar vroegen) hebben we wel plannen. O.a. van het gas af, maar een elektrische auto is ook niet ondenkbaar. En dan kan het wel uit gaan maken. Toegegeven, waarschijnlijk niet in het komende half jaar, maar ik ben graag grondig.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft vandaag in antwoord op prejudiciële vragen geoordeeld in arrest C‑5/22 dat de oude elektriciteitsrichtlijn 2009/72 er niet aan in de weg stond dat de Italiaanse 'ACM' een energiebedrijf heeft verplicht om consumenten terug te betalen:
Aangezien het waken over de naleving door de elektriciteitsbedrijven van de op hen rustende transparantieverplichtingen en de bescherming van de consumenten tot de in artikel 37, leden 1, 3 en 6, van de voornoemde richtlijn bedoelde taken behoort, moet worden vastgesteld dat een lidstaat een regulerende instantie de bevoegdheid kan verlenen om die elektriciteitsbedrijven te gelasten de bedragen terug te betalen die zij hebben ontvangen in strijd met de vereisten inzake consumentenbescherming, met name die betreffende de transparantieverplichting en de nauwkeurigheid van de facturering.
In Italië kan dat blijkbaar. In Nederland heeft de ACM die bevoegdheid niet.

Maar dit arrest biedt wel aanknopingspunten om die bevoegdheid uit te breiden als de nieuwe richtlijn er ook niet aan in de weg staat. Ik kon dat zelf zo snel niet in de nieuwe richtlijn vinden en neem aan dat het dus ook onder de nieuwe richtlijn mogelijk is. Als de Tweede Kamer en regering het willen.

Lijkt mij een nuttig bevoegdheid.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
HTT-Thalan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:30:
Wtf jongens...

Zal dat de klantenservice zijn van het bedrijf die deze jongeman heeft aangeleerd dat hij op deze manier moet verkopen? 8)7

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

okijokii schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:22:
[...]

Zal dat de klantenservice zijn van het bedrijf die deze jongeman heeft aangeleerd dat hij op deze manier moet verkopen? 8)7
Ik heb echt jaren van mijn leven in de verkoop gezeten en regelmatig kriebelt het bij mij als ik weer eens per ongeluk zaken doe met zo'n bedrijf (of een retail zaak zoals de Mediamarkt bezocht heb). Hoeveel geld ik wel niet binnen zou kunnen harken verkooptraining te geven. En dan denk ik gelijk weer: die mensen zijn er genoeg. Als zij het idee hadden dat het geld opleverde hun mensen fatsoenlijk op te leiden hadden ze dat vast al gedaan. En dan laat ik het weer voor wat het is.

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 09:55
IvoB2 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:04:
[...]

Ik heb altijd maar één vraag (aan de telefoon, deurverkoop gaat hier nooit door): "Ben ik na het ingaan op jullie aanbod goedkoper af dan de huidige situatie? Zo neen, doe verder gewoon geen moeite. Zo ja dan graag nu de cijfers die dat bewijzen. Zelfde eindresultaat als bij jou. :)
Heb een keer een verkoper aan de telefoon gehad. Ik gezegd ik verbruik xx m3 en xx kWh. Ik ga nu naar Independer en het bedrag genoemd.

Die ging hij matchen met extra korting. Het kan dus wel degelijk werken. Alles na contract ook netjes doorgevoerd qua kortingen.

• Basho
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-06 21:29

Basho

Sample Text

Ook hier een voorstel ontvangen van Shel Energy. Contract verloopt 15 mei dit jaar. Zat nog op 1 jr vast à €104/maand maar zou ineens naar een variabel contract gaan van €137 8)7 (met prijsplafond). Als ik een nieuwe berekening doe op basis van ons huidige verbruik doorgeteld tot aan mei moet ik bij Shell alsnog €83 euro betalen omdat ze een 'minimum' hanteren :F. En dan heb ik een variabel contract.

Als ik het verbruik van stroom en gas doortel kom ik uit op:
650 m3 gas
1600 kWh stroom verbruik
1700 kWh stroom opwekken

Volgens Independer is op dit moment dan Green Choice de beste optie (6 maand vast) of 1 jaar vast bij Vandebron voor €83/maand.

Wat zouden jullie doen?
Van de TLVs word ik niet rijk en houd ik weinig over.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als in één ding in ieder geval niet zou doen is een 6 maanden contract nemen. Dat betekend dat je een eventuele overschot weggooit terwijl je nu nog 100% mag salderen.

Daarnaast breken de goedkope maanden aan. Precies als de goedkope maanden voorbij zijn dan eindigt de vaste periode :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Niet rekenen met maandbedrag 🤷
Daar kunnen we hier sowieso niks mee.
Stroomtarief, gastarief, leveringskosten, tlv, eventuele welkomstbonus enz heb je nodig. Geen 'maandbedrag' want dat zegt eigenlijk niks.

Wat ik zou doen? Ik zou alle tarieven van de aangeboden opties in excel zetten en dan uitrekenen welke met jouw verwacht gebruik het goedkoopst uit de bus komt. Zoals altijd 🤷
Alleen dit jaar moet je ook opletten met prijsplafond en hoe ze salderen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:37:
Als in één ding in ieder geval niet zou doen is een 6 maanden contract nemen. Dat betekend dat je een eventuele overschot weggooit terwijl je nu nog 100% mag salderen.

Daarnaast breken de goedkope maanden aan. Precies als de goedkope maanden voorbij zijn dan eindigt de vaste periode :X
Er zijn geen 6 maanden contracten, alleen contracten waarbij het tarief 6 maanden vastligt.

Dan heb je dus nog steeds saldering per jaar als je het contract 12 maanden aanhoudt.

• Basho
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-06 21:29

Basho

Sample Text

Glashelder schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:37:

Precies mijn gedachte om ook niet te kiezen voor die '6 maanden' constructies. Grote kans dat ik, wat @Wolly zegt, zo'n 'contract' niet 12 mnd aanhoud omdat die prijzen tussentijds in de dure maanden ook weer omhoog kunnen nadat de 6 maanden voorbij zijn.

Als ik kijk naar jaarpremies (thnx @dragon2) zit vandebron op €1006,-/jaar voor 1 jr vast. Lijkt tot dusver één van de goedkoopste.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Pagina: 1 ... 77 ... 83 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee