Toon posts:

De energierekening - kroegtopic

Pagina: 1 ... 79 ... 83 Laatste
Acties:

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-06 14:35
MrBas schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:15:
[...]

Verwacht eerlijk gezegd niet dat we die prijzen ooit nog terug gaan zien. Denk dat het wellicht nog tot 1,20 kan gaan voor een vast contract maar de 80 cent voor 3 jaar welke ik hiervoor had zal hem niet meer worden, vooral nu de prijs van olie weer gestaag omhoog gaat. Nu zit je in ieder geval wel tot volg jaar april vast aan een tarief onder het prijsplafond in plaats van het gigabedrag waar je eerst aan vast zat.

Maar bedoel je nu dat na 1-1-2024 je contract pas ingaat?
Nee nieuwe contract zal binnenkort ingaan maar ik bedoel te zeggen…. Owww nee ik zit toch al onder het prijsplafond. Ik dscht even dat ik er boven zat en pas vanaf 1-1-2024 zal gaan profiteren :D

• hoihoi66
Dennis1812 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:49:
[...]

Er zullen genoeg mensen niet overstappen omdat ze toch het plafond hebben. Die boete betalen we dus toch wel.
De enige die beter wordt van het plafond zijn de leveranciers.
Wie zegt dat eind dit jaar nog tarieven van 1,31 worden aangeboden?
Dan zet ik liever vast met 1 jaar ;)

• hoihoi66
Peet-je schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:21:
[quote
[...]

Het komt op mij over dat @hoihoi66 ter compensatie vd boete die 'ie moet betalen om vd €2,77 m³ af te komen nu gaat wachten tot het eind van het jaar(prijsplafond) of de prijs wellicht/misschien/toevallig/mogelijkerwijs €0,80 m³ wordt. 7(8)7

Als dat het geval is betalen wij uiteindelijk met z'n allen òòk nog ff een boete via de staat aan Greenchoice....
Tenzij er geen enkele m³ tot 31 december wordt gebruikt.

[...]

Dat geldt niet voor huidig lopende contracten.
Nee ik was even in de war met mijn huidige contract en het prijsplafond.dus vergeet maar die 1-1 ;)

Vandaag via cashbackxxl en gaslicht bij GC een jaarcontract aangevraagd. Gaat binnenkort in en betaal 100 euro boete.

Een jaar €1,31 voor een m3. Niet verkeerd.

Daarnaast een lopend contract met een TLV van €0,91 bij Innova dus zit nu op rozen 😜

[Voor 3% gewijzigd door hoihoi66 op 13-04-2023 21:59]

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06 02:59
MrBas schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:15:
[...]

Hmmm dat is een goede, wat je mogelijk wel kan doen is eerst voor een maandje naar een ander met variabel (of wellicht tijdelijk dynamisch) over te stappen en daarna terug naar Greenchoice voor dit tarief, weet alleen niet hoelang dit tarief geldig blijft. Je betaald dan wel 50 euro p/product opzegboete uit mijn hoofd alleen zal dit een stuk lager uitvallen dan de extra kosten die je betaald als volgend jaar het prijsplafond eraf gaat.
als je bij Gaslicht de contractvoorwaarden uitklapt voor Greenchoice, dan is het volgende te lezen :

Dit contract is uitsluitend voor nieuwe klanten. Wanneer u 12 maanden weg bent geweest wordt u weer als nieuwe klant gezien.
hoihoi66 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:58:
[...]

.............
Daarnaast een lopend contract met een TLV van €0,91 bij Innova dus zit nu op rozen 😜
Ik denk, dat je hier €0,091 bedoelt?

[Voor 14% gewijzigd door lotje1 op 14-04-2023 03:14]

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-06 20:14
lotje1 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 03:10:
[...]

als je bij Gaslicht de contractvoorwaarden uitklapt voor Greenchoice, dan is het volgende te lezen :

Dit contract is uitsluitend voor nieuwe klanten. Wanneer u 12 maanden weg bent geweest wordt u weer als nieuwe klant gezien.

[...]

Belletje naar Greenchoice vertellen ze me toch anders. Anders had ik geen contract mogen afsluiten en is me toch gelukt. En de 0,91 bij Innova is nog een oud contract volgens mij, heb er vaker over gehoord. Waarschijnlijk ben je in het bezit van een SAP dus waar je puur en alleen op teruglevert? Zo ja, goe gedaan :).

[Voor 15% gewijzigd door MrBas op 14-04-2023 06:51]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• hoihoi66
lotje1 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 03:10:
[...]

[...]

Nope 0,91 dus voor 1000 kwh 910 euro 😅

Bij GC kon ik gelijk telefonisch aanmelden maar via cashbackxl geven ze €8,50. Probeer maar eerst via hen en als het niet lukt bel maar terug gaf een medewerker aan.

[Voor 15% gewijzigd door hoihoi66 op 14-04-2023 07:42]

• hoihoi66
MrBas schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 06:48:
[...]

Belletje naar Greenchoice vertellen ze me toch anders. Anders had ik geen contract mogen afsluiten en is me toch gelukt. En de 0,91 bij Innova is nog een oud contract volgens mij, heb er vaker over gehoord. Waarschijnlijk ben je in het bezit van een SAP dus waar je puur en alleen op teruglevert? Zo ja, goe gedaan :).
Yep, als het niet lukt via cashback dan mag ik ze terugbellen om het via de klantenservice om te zetten.
Nee ik verbruik niet veel en lever meer terug dan dat ik verbruik dus TLV is dan rete interessant voor mij.
Rond de zomer bij de piek had Innova deze actie voor een paar weken idd.

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:41
De afgelopen maanden heb ik het elektraverbruik bijgehouden (geen slimme meter) en het valt mij op dat het elektraverbruik niet overeenkomt met de sterk dalende lijn zoals wordt "voorspelt" in het prijsplafond. In april is mijn daggemiddelde zelfs nog hoger dan in januari.

Gemiddeld verbruik per dag (kWh)JanFebMrtAprMei
Verbruik volgens plafond10,9410,00 8,61 6,90 5,84
Daadwerkelijk verbruik
7,00
6,71
7,617,31
?

Ik zit nu dus al boven het daggemiddelde en ga het vastgestelde plafond voor deze maand nooit redden, laat staan voor de komende maanden.

Zelf heb ik daar nu nog geen last van, aangezien mijn contract in november afloopt en ik in de wintermaanden ruim onder het plafond blijf, maar ik vraag mij af welke gedachte achter deze daling zit.
Is dit wellicht o.a. een extra drukmiddel om zonnepanelen te plaatsen?

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dat patroon is gekozen ivm mensen die ook verwarmen met elektriciteit (airco, warmtepomp). Dat heeft niet zoveel te maken dat je in de winter de lampen langer aan hebt oid of als drukmiddel voor zonnepanelen. Als het goed is zou dat maar een klein deel van je energiekosten moeten zijn.

[Voor 6% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 14-04-2023 09:12]

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04 16:58
[...]
Tuurlijk.... en al die mensen die er afgelopen winter dankbaar gebruik van hebben gemaakt.

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:50
Lassy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:40:
De afgelopen maanden heb ik het elektraverbruik bijgehouden (geen slimme meter) en het valt mij op dat het elektraverbruik niet overeenkomt met de sterk dalende lijn zoals wordt "voorspelt" in het prijsplafond. In april is mijn daggemiddelde zelfs nog hoger dan in januari.

[Afbeelding]

Gemiddeld verbruik per dag (kWh)JanFebMrtAprMei
Verbruik volgens plafond10,9410,00 8,61 6,90 5,84
Daadwerkelijk verbruik
7,00
6,71
7,617,31
?

Ik zit nu dus al boven het daggemiddelde en ga het vastgestelde plafond voor deze maand nooit redden, laat staan voor de komende maanden.

Zelf heb ik daar nu nog geen last van, aangezien mijn contract in november afloopt en ik in de wintermaanden ruim onder het plafond blijf, maar ik vraag mij af welke gedachte achter deze daling zit.
Is dit wellicht o.a. een extra drukmiddel om zonnepanelen te plaatsen?
Gemiddeld verbruik over alle huishoudens, dus met zonnepanelen daalt het gemiddeld gezien over alle huishoudens.

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
[...]

Er zullen genoeg mensen niet overstappen omdat ze toch het plafond hebben. Die boete betalen we dus toch wel.
Dat is dan een groot stuk onwetendheid bij mensen. Want ik heb het prijsplafond dit jaar nog niet nodig gehad , in de zin van dat het gemiddeld tarief bij Tibber er altijd onder zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

CirclDigital schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:46:
[...]

Tuurlijk.... en al die mensen die er afgelopen winter dankbaar gebruik van hebben gemaakt.
Uiteindelijk is het belastinggeld dat van de rijksoverheid naar energieleveranciers vloeit.

Burgers moeten de uiteindelijke rekening zelf weer ophoesten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 18:03
Deze week de overstap naar Engie afgerond...
Op dag 1 sturen ze me een mail dat ze mijn meterstand hebben afgelezen:

Telwerk Meterstand
Dal 21.605
Normaal 22.214
Terug dal 327
Terug normaal 665

wat gaan ze doen met de 'terug' standen? Nemen ze die over? of wordt dat door vorige leverancier (Tibber) afgerekend?

iRacing Profiel

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 18:41
refused81 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:16:
Deze week de overstap naar Engie afgerond...
Op dag 1 sturen ze me een mail dat ze mijn meterstand hebben afgelezen:

Telwerk Meterstand
Dal 21.605
Normaal 22.214
Terug dal 327
Terug normaal 665

wat gaan ze doen met de 'terug' standen? Nemen ze die over? of wordt dat door vorige leverancier (Tibber) afgerekend?
Niets. Dit alles is je beginstand voor Engie en de eindstand voor Tibber.
"Terug" zijn de teruglevering standen (mocht je dat niet weten).

• refused81
jobr schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:29:
[...]

Niets. Dit alles is je beginstand voor Engie en de eindstand voor Tibber.
"Terug" zijn de teruglevering standen (mocht je dat niet weten).
Dus de terugleveringstanden zijn voor mijn vorige leverancier… en met tibber begin ik op terugleveringstand 0?

iRacing Profiel

• jobr
refused81 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:32:
[...]

Dus de terugleveringstanden zijn voor mijn vorige leverancier… en met tibber begin ik op terugleveringstand 0?
Nee. Je slimme meter heeft 4 tellers. 2 voor afname en 2 voor teruglevering. Die tellen altijd door en worden nooit naar 0 gezet.
Tibber zal een jaarafrekening maken op basis van het verschil tussen de 4 tellerstanden toen je bij hun begon en die je hebt toen je bij engie begon.

Dus stel een jaar geleden had je een tellerstand van 1000 en nu 2000 dan betaal je op je (jaar)afrekening voor 1000 kWh.

• refused81
jobr schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:37:
[...]

Nee. Je slimme meter heeft 4 tellers. 2 voor afname en 2 voor teruglevering. Die tellen altijd door en worden nooit naar 0 gezet.
Tibber zal een jaarafrekening maken op basis van het verschil tussen de 4 tellerstanden toen je bij hun begon en die je hebt toen je bij engie begon.

Dus stel een jaar geleden had je een tellerstand van 1000 en nu 2000 dan betaal je op je (jaar)afrekening voor 1000 kWh.
Voor tibber leverde ik niks terug (geen zonnepanelen)… dus neem aan dat de teruglevering dan volledig door tibber wordt gedragen en Engie op 0 begint?

iRacing Profiel

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:23
RTLnieuws, Vandaag gaan de laatste drie kerncentrales in Duitsland dicht. Daardoor zal ook in Nederland de prijs die wij betalen voor elektriciteit wat stijgen, denken energiedeskundigen.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:08
Een reden te meer om zoveel mogelijk je eigen (groene) energie te produceren en te verbruiken.
Wat is de reden dat door het sluiten van kerncentrales in Duitsland de energieprijs in NL zou stijgen?
Hier in België zijn onlangs ook twee kerncentrales gesloten. De energieprijs is nadien alleen maar gedaald.
En het ziet er nu ook niet naar uit dat de bestaande 5 het nog meerdere jaren gaan volhouden noch dat de "geplande" nucleaire centrales in NL veel kWh op het net gaan zetten binnen de tijd dat het er nog toe doet.

Uitbaters van kerncentrales zijn - toch in België - redelijk monopolistisch ingesteld. De winsten die ze maken op hun "goedkoop*" geproduceerde energie vloeien doorgaans naar de aandeelhouders en niet naar de consumenten.

* goedkoop louter in productie als alle andere kosten op de gemeenschap kunnen afgeschoven worden.

[Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2023 13:20]

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:12
JJmac schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:08:
RTLnieuws, Vandaag gaan de laatste drie kerncentrales in Duitsland dicht. Daardoor zal ook in Nederland de prijs die wij betalen voor elektriciteit wat stijgen, denken energiedeskundigen.
Dat lijkt mij toch al lang ingeprijsd?

• jobr
refused81 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:26:
Voor tibber leverde ik niks terug (geen zonnepanelen)… dus neem aan dat de teruglevering dan volledig door tibber wordt gedragen en Engie op 0 begint?
Als je geen zonnepanelen hebt en in dit huis ook nooit gehad dan is het heel bijzonder dat je tellerstanden zijn:
Terug dal 327
Terug normaal 665
Die zouden dan op nul moeten staan (als het geen gebruikte meter is die ze hebben geplaatst).

Dit is in ieder geval de beginstand voor Engie.
Ik zou na een paar dagen nog eens op je slimme meter kijken wat de "terug" standen zijn en of ze nog hetzelfde zijn. Als dat niet zo is moet je de netbeheerder bellen.
Kan zijn dat er iets door de netbeheerder verkeerd is aangesloten.
Zie ook een vergelijkbaar geval: Terugleveren zonder panelen

Welke meterstanden had je toen je naar Tibber overstapte ?

• refused81
jobr schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:43:
[...]

Als je geen zonnepanelen hebt en in dit huis ook nooit gehad dan is het heel bijzonder dat je tellerstanden zijn:
Terug dal 327
Terug normaal 665
Die zouden dan op nul moeten staan (als het geen gebruikte meter is die ze hebben geplaatst).

Dit is in ieder geval de beginstand voor Engie.
Ik zou na een paar dagen nog eens op je slimme meter kijken wat de "terug" standen zijn en of ze nog hetzelfde zijn. Als dat niet zo is moet je de netbeheerder bellen.
Kan zijn dat er iets door de netbeheerder verkeerd is aangesloten.
Zie ook een vergelijkbaar geval: Terugleveren zonder panelen

Welke meterstanden had je toen je naar Tibber overstapte ?
Excuus voor verwarring… voor tibber geen teruglevering, halverwege tibber wel zonnepanelen/teruglevering voor een maand, daarna overstap naar Engie.
Dus de teruglever standen zijn te relateren aan laatste maand bij tibber.

iRacing Profiel

• icall5s
  • Nu online
Eneco en Essent hebben twee klanten die naar de geschillencommissie zijn gestapt om bezwaar te maken tegen tariefsverhogingen een forse schikking aangeboden. Dat melden de klanten aan Kassa. Essent betaalt haar klant maar liefst 1400 euro waarmee zijn klacht bij de geschillencommissie van de baan is. Het aanbod van 1000 euro van Eneco is door de klant van die energiemaatschappij afgewezen. Maar dat consumenten misschien wel recht hebben op veel hogere compensatie blijkt uit een uitspraak van een rechter in februari.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:55

Vos

AFCA

Mede door gebruik van LL warmtepomp verbruik ik nu op jaarbasis meer stroom dan wij opwekken met zonnepanelen. Ik schat 3000 kWh verbruik per jaar. Gas zal misschien rond de 300 zijn.

Echter de komende maanden wekken we meer op dan we verbruiken. En mijn jaarcontract is zojuist afgelopen. Ben 'bang' dat ik nu dat overschot ga 'mislopen'.

Hoe kan je dat het beste afvangen? Variabel met hoge TLV? Dynamisch? Er is zoveel te lezen :p

Wil eigenlijk even uitzitten tot sowieso 1 juni. En dan wellicht weer jaarcontract afsluiten. Is dat verstandig?

[Voor 5% gewijzigd door Vos op 16-04-2023 09:10]

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:40
Ik twijfel om een jaarcontract af te sluiten binnenkort. Stukje zekerheid zeg maar en hoorde op de radio dat men verwacht dat de prijzen deze winter weer gaan stijgen.

Zit nu variabel bij Vattenfall, maar kom niet boven het prijs plafond uit.

Betaal nu dankzij het prijsplafond €1,45.
Jaarcontract bij Greenchoice zit op €1,32.

Wat is wijsheid? Of toch nog even wachten tot midden in de zomer (juli/aug).

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:55

Vos

AFCA

Terrz schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:22:
Ik twijfel om een jaarcontract af te sluiten binnenkort. Stukje zekerheid zeg maar en hoorde op de radio dat men verwacht dat de prijzen deze winter weer gaan stijgen.

Zit nu variabel bij Vattenfall, maar kom niet boven het prijs plafond uit.

Betaal nu dankzij het prijsplafond €1,45.
Jaarcontract bij Greenchoice zit op €1,32.

Wat is wijsheid? Of toch nog even wachten tot midden in de zomer (juli/aug).
Ik ben benieuwd wat 1 juni gaat doen met de (meer)jaar(s)contracten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-06 20:14
Vos schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:02:
Mede door gebruik van LL warmtepomp verbruik ik nu op jaarbasis meer stroom dan wij opwekken met zonnepanelen. Ik schat 3000 kWh verbruik per jaar. Gas zal misschien rond de 300 zijn.

Echter de komende maanden wekken we meer op dan we verbruiken. En mijn jaarcontract is zojuist afgelopen. Ben 'bang' dat ik nu dat overschot ga 'mislopen'.

Hoe kan je dat het beste afvangen? Variabel met hoge TLV? Dynamisch? Er is zoveel te lezen :p

Wil eigenlijk even uitzitten tot sowieso 1 juni. En dan wellicht weer jaarcontract afsluiten. Is dat verstandig?
Als je meer verbruikt dan oplevert zal je op dit moment aan variabel of vast moeten denken. Bij dynamisch kan het ook zijn dat hetgeen wat je teruglevert in de zomer tegen een negatief tarief wordt afgerekend (je betaald dus voor je teruggeleverde stroom. Ik zou een partij zoeken met een gunstig jaarcontract kwa kWh tarieven. Gasprijs maakt niet bar veel uit met dat verbruik. Wat wellicht nog gunstiger is, gas bij de een en stroom bij de ander.

Voorbeeld:
Greenchoice gas 1.31/m3 voor een jaar
Essent 1 jaar enkeltarief: 0,39ct/kWh voor een jaar

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoihoi66
Vos schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:32:
[...]

Ik ben benieuwd wat 1 juni gaat doen met de (meer)jaar(s)contracten.
Ik heb het maar gedaan, t’m 1-5-2024 1,31 is niet verkeerd.
Alleen belasting op gas is al 0,60. Hoeveel lager kan het nog gaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Julianl
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Ik heb in augustus 2022 een 3-jarig contract 'Duurzaam dalen' voor gas afgesloten bij Greenchoice, daar waren de tarieven als volgt:
- Jaar 1: 2,46 (incl)
- Jaar 2: 2,18 (incl)
- Jaar 3: 1,85 (incl)

Destijds een goede deal, maar nu er tarieven onder het prijsplafond zijn zou ik de boete er met een 1-jarig contract onder het prijsplafond uit kunnen halen. Vanaf januari 2024 verbruik ik 350 kuub tot en met 1 mei 2024. Een snelle berekening leert me dat ik 360 euro kan besparen als ik nu naar een 1 jarig vast contract overstap. Nu is de opzegboete nog maar 100 euro (nog iets meer dan 2 jaar contract) dus bespaart het overstappen me 260 euro.

Maar, kan je dan niet beter een maandje naar een flex contract voor gas, en de aanbiedingen na 1 juni afwachten?

Edit: flex contracten voor gas lijken nog niet zo simpel—Engie lijkt iets te hebben wat ik voor 1 of 2 maanden zou kunnen nemen zodat ik voor 1 juni GC kan opzeggen en na 1 juni een nieuwe aanbieding kan afwachten. Dat lijkt ook te gelden voor Frank Energie.

Edit 2: Aan de telefoon heeft Engie bevestigd dat ik dit contract kan afsluiten. Dan ben ik per 17 mei daar klant, betaal ik 100 opzegboete aan GC en kan ik in juni overstappen naar een ander, goedkoper vast contract. Ik ga even Greenchoice bellen of ik niet onnodig moeilijk doe. Gaat die nieuwe opzegboete al gelden voor bestaande contracten?

Edit 3: Dat had ik zelf ook kunnen vinden: De ACM meldt inderdaad dat de nieuwe opzegboete alleen voor nieuwe contracten na 1 juni gaat gelden. Dan kan ik dus dit contract nog even houden en kijken wat de aanbiedingen vanaf 1 juni doen. :9 Greenchoice wist niet eens dat de regels per 1 juni gaan veranderen.

[Voor 41% gewijzigd door Julianl op 18-04-2023 09:07]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:41
hoihoi66 schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:45:
[...]

Ik heb het maar gedaan, t’m 1-5-2024 1,31 is niet verkeerd.
Alleen belasting op gas is al 0,60. Hoeveel lager kan het nog gaan?
Mijn vaste contract zit op 93,5 cent per kuub. Ik las dat LNG 10 cent meer kost om te verwerken, dus het zal vrij zeker niet meer onder de euro per kuub komen. Iets lager dan 1,30 kan nog wel als de gasprijs verder daalt.

Morgen dynamische tarieven ver negatief voor een paar uurtjes. Zit ik dan met m'n vaste contract voor 25,4 cent :+
Wordt het niet eens tijd dat "normaal" en "dal" tarieven flexibel worden? Het daltarief zou best overdag ook kunnen gelden tussen de ochtend- en avondspits, en het nachttarief hoeft lang niet altijd lager te zijn.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Rob Jetten kondigt aan om te streven naar een verplichting voor energiebedrijven om tenminste een jaarcontract aan te bieden:

https://www.rijksoverheid...en-in-de-consumentenmarkt

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:09
Misschien is het al voorbij gekomen, zoja mijn excuses!

Ik vraag me af of variabele contracten voor gas wel juist zijn of niet! Gezien ze geen meterstand opnemen, kunnen ze het toch nooit eerlijk berekenen?

Mijn voorbeeld:
Twee gelijke gezinnen, evenveel gas verbruik, calculatie per kwartaal.
22-Q4 prijs is 4€,
23-Q1 prijs is 2€

Gezin1 heeft per kwartaal 500 m3 gas verbruikt
Gezin2 was heel Q4 weg en verbruikt 1000 m3 gas volledig in Q1.

Voor hoeveel gaan ze de gezinnen aanrekenen?

Ik kwam hierop omdat net als vele anderen wij er echt actiever op hebben gelet. Verwarming wat minder aan, minder lang onder de douche.... maar na een tijdje, mede door de dalende prijzen, toch weer wat meer zijn gaan gebruiken. De enige manier die ik me kan bedenken is een normale verdeling maar vraag me af, is dit correct?

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:22
Zorg schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:17:
Misschien is het al voorbij gekomen, zoja mijn excuses!

Ik vraag me af of variabele contracten voor gas wel juist zijn of niet! Gezien ze geen meterstand opnemen, kunnen ze het toch nooit eerlijk berekenen?

Mijn voorbeeld:
22-Q4 prijs is 4€,
23-Q1 prijs is 2€

Ik kwam hierop omdat net als vele anderen wij er echt actiever op hebben gelet. Verwarming wat minder aan, minder lang onder de douche.... maar na een tijdje, mede door de dalende prijzen, toch weer wat meer zijn gaan gebruiken. De enige manier die ik me kan bedenken is een normale verdeling maar vraag me af, is dit correct?
Als je een slimme meter hebt, geen probleem omdat de standen automatisch door de netwerkbeheerder worden uitgelezen en doorgegeven aan de leverancier.

Geen slimme meter, dan zal je zelf actief moeten worden en tussentijds de standen doorgeven.
Als dat niet gebeurdt wordt er gewerkt met het standaard jaar verbruik als verdeelsleutel. De SJV wordt vastgesteld door de netwerkbeheerder volgens normen van de ACM.

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-06 21:17
Zorg schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:17:

Mijn voorbeeld:
22-Q4 prijs is 4€,
23-Q1 prijs is 2€

Tja... als je zelf niet zorgt dat er meterstanden bij de leverancier komen dan zal gezin 2 de pech hebben dat een groot deel van verbruik in Q1 TOCH toegerekend zal worden aan Q4 en bijbehorende hoge prijs. :(
Zoals eerder gemeld..... men hanteert dan een standaard verbruiksverdeling(mogelijk rekeninghoudend met graaddagen).

DUS: bij tariefwisselingen een foto maken van je meterstanden en zorgen dat die gegevens bij leverancier komen!

• LAD93
  • Niet online
Alright - ik ga proberen mijn (rookie)vraag zo duidelijk mogelijk te beschrijven. Ik ben de afgelopen maanden niet echt bezig geweest met mijn verbruik en/of het prijsplafond maar ik heb de laatste dagen mijn verbruik en voorschotten vergeleken en ik lijk nog onder het prijsplafond te zitten.

Ik zit sinds afgelopen Juli bij Greenchoice en mijn huidige tarieven liggen boven de tarieven die ik op gaslicht.com zie voor bijvoorbeeld Coolblue Energie (6 maanden vast). Heeft het voor mij zin om over te stappen of verlies ik dan het voordeel van het prijsplafond?

per aspera ad astra

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:36
LAD93 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:04:
Alright - ik ga proberen mijn (rookie)vraag zo duidelijk mogelijk te beschrijven. Ik ben de afgelopen maanden niet echt bezig geweest met mijn verbruik en/of het prijsplafond maar ik heb de laatste dagen mijn verbruik en voorschotten vergeleken en ik lijk nog onder het prijsplafond te zitten.

Ik zit sinds afgelopen Juli bij Greenchoice en mijn huidige tarieven liggen boven de tarieven die ik op gaslicht.com zie voor bijvoorbeeld Coolblue Energie (6 maanden vast). Heeft het voor mij zin om over te stappen of verlies ik dan het voordeel van het prijsplafond?
Overstappen naar tarief onder prijsplafondtarief zal vaak kunnen lonen is mijn grove inschatting op basis van je algemene verhaal. Maar zonder getallen blijft het bij een zeer algemene uitspraak, we kunnen niet zien wat je berekend hebt, dus het ook niet controleren.

[Voor 6% gewijzigd door VERNederlander op 19-04-2023 16:30]

• CirclDigital
LAD93 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:04:
Ik ben de afgelopen maanden niet echt bezig geweest met mijn verbruik en/of het prijsplafond maar ik heb de laatste dagen mijn verbruik en voorschotten vergeleken en ik lijk nog onder het prijsplafond te zitten.
Dat is knap.... je voorschot is gewoon een vast bedrag, daar kan je natuurlijk helemaal niet aan zien of je verbruik onder het prijsplafond blijft. Daar moet je het werkelijke jaarverbruik 2023 voor weten en de verdeling per maand.

Of je moet zeker weten dat je normale jaargebruik ruim onder de maxima van het prijsplafond blijft, dan kan je die conclusie bijna wel trekken.

• Zorg
hanev001 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:35:
[...]

Als je een slimme meter hebt, geen probleem omdat de standen automatisch door de netwerkbeheerder worden uitgelezen en doorgegeven aan de leverancier.

Geen slimme meter, dan zal je zelf actief moeten worden en tussentijds de standen doorgeven.
Als dat niet gebeurdt wordt er gewerkt met het standaard jaar verbruik als verdeelsleutel. De SJV wordt vastgesteld door de netwerkbeheerder volgens normen van de ACM.
En @OpaDus : En dat is precies waar de schoenen wringt, ze komen zelf met een variabel tarief en het is mijn fout dat ze het niet correct kunnen factureren? Das imo de omgekeerde wereld. Je kan er niks tegen doen want afgestemd en volgens normen blabla. Een wedstrijd die je bij voorbaat niet kan winnen. :(

• hanev001
  • Laatst online: 11:22
Zorg schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:43:
[...]

En @OpaDus : En dat is precies waar de schoenen wringt, ze komen zelf met een variabel tarief en het is mijn fout dat ze het niet correct kunnen factureren? Das imo de omgekeerde wereld. Je kan er niks tegen doen want afgestemd en volgens normen blabla. Een wedstrijd die je bij voorbaat niet kan winnen. :(
Zoals reeds gezegd als je een slimme meter heb kunnen ze wel correct factureren. Als je geen slimme meter hebt ligt het probleem toch echt bij je zelf. Iedereen heeft inmiddels wel een keer het aanbod gehad om een slimme meter te laten plaatsen. Als je dat geweigerd hebt en ook niet de moeite genomen hebt om tellerstanden door te geven, waar moet de leverancier dan van uitgaan. Ze zijn geen helderziende en kunnen dan alleen maar terugvallen op de vastgelegde regels.

• LAD93
  • Niet online
@VERNederlander @CirclDigital dank voor jullie snelle reacties - ik realiseer mij nu pas hoe dat energieplafond ook alweer werkt. Ik ga er nog wat verder induiken voor ik weer een domme vraag stel :+

per aspera ad astra

• Zorg
Ik woon in België en heb nog nooit een aanbod gehad voor een slimme meter, ook niet voor elektra. Nu zal ik de laatste zijn die dat zal nemen... bij de elektra hebben ze het een paar jaar geleden ingevoerd en gezegd zij die geïnvesteerd hebben in zonnepanelen hebben gegarandeerd 15 jaar lang dezelfde rechten als mensen zonder. Binnen een jaar werd dit van tafel geveegd en betalen mensen nu 4 Kwh om er in de avond 1 te kunnen gebruiken.... dus nee ik sta daar niet om te springen ;)

Hadden ze nu gezegd kijk je hebt een variabel contract en om correct te factureren willen we je vragen om de standen door te geven dan heb ik daar geen probleem mee. Maar dat is nooit het geval geweest. Ik heb alleen nooit enig verzoek (dus ook niet voor een digitale meter) gehad.

[Voor 5% gewijzigd door Zorg op 19-04-2023 17:03]

• OpaDus
OpaDus schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:34:
[...]

Tja... als je zelf niet zorgt dat er meterstanden bij de leverancier komen dan zal gezin 2 de pech hebben dat een groot deel van verbruik in Q1 TOCH toegerekend zal worden aan Q4 en bijbehorende hoge prijs. :(
Zoals eerder gemeld..... men hanteert dan een standaard verbruiksverdeling(mogelijk rekeninghoudend met graaddagen).
Stel dat de kwartaalprijzen in je voorbeeld andersom waren..... dan is deze gang van zaken weer een voordeel voor Gezin 2.

• Zorg
OpaDus schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:03:
[...]

Stel dat de kwartaalprijzen in je voorbeeld andersom waren..... dan is deze gang van zaken weer een voordeel voor Gezin 2.
Klopt inderdaad, het werkt meerdere kanten op natuurlijk. Door ons gedrag te veranderen en dit later los te laten (omdat de prijzen gedaald waren) bedacht ik mij opeens dat het eigenlijk niks uit heeft gemaakt :P

• CirclDigital
Zorg schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:02:
Hadden ze nu gezegd kijk je hebt een variabel contract en om correct te factureren willen we je vragen om de standen door te geven dan heb ik daar geen probleem mee. Maar dat is nooit het geval geweest. Ik heb alleen nooit enig verzoek (dus ook niet voor een digitale meter) gehad.
Je moet natuurlijk ook niet overdrijven. Bij tariefwijzigen en geen corresponderende meterstanden gebruiken ze gewoon de standaard verdeling van gebruik over de maanden. De meesten zitten daar erg dichtbij, verschillen zijn redelijk verwaarloosbaar en kunnen ook in je voordeel uitpakken.

• IvoB2
Zorg schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:02:
Ik woon in België en heb nog nooit een aanbod gehad voor een slimme meter, ook niet voor elektra. Nu zal ik de laatste zijn die dat zal nemen... bij de elektra hebben ze het een paar jaar geleden ingevoerd en gezegd zij die geïnvesteerd hebben in zonnepanelen hebben gegarandeerd 15 jaar lang dezelfde rechten als mensen zonder. Binnen een jaar werd dit van tafel geveegd en betalen mensen nu 4 Kwh om er in de avond 1 te kunnen gebruiken.... dus nee ik sta daar niet om te springen ;)

Tja ik woon ook in België en je vertelt wel niet het hele verhaal.
Iedereen met een analoge meter kan nog tot minstens 2025 salderen en is niet verplicht om te kiezen voor een digitale meter indien PV voor 2021 gelegd.
Uitrol van de digitale meters gebeurt nu niet meer bij voorkeur bij prosumenten met PV maar gemeente per gemeente en straat per straat.
Prosumenten die meer voordeel hebben met een digitale meter kunnen altijd zelf een digitale meter aanvragen en dan is de plaatsing volledig gratis. Ze krijgen ook een ruime financiële vergoeding omdat ze dan vrijwillig afzien van de saldering. Hoe langer je wacht met de plaatsing van een digitale meter hoe lager uiteraard de vergoeding.
Wat betreft dat "van tafel vegen": dat was een mondelinge belofte van Vlaamse politici en deze is door de hoogste rechterlijke instantie ongrondwettelijk bevonden en dus nietig verklaard. In Wallonië heeft ze daarentegen de toets wel doorstaan. We leven nog altijd in een rechtstaat waar gelukkig kortzichtig politiek kiezersgedrog af en toe tot de orde geroepen wordt.

Standen van de analoge meter worden normaal opgenomen door de meteropnemers van Fluvius. Fysiek minstens één keer om de vier jaar. De tussenjaren krijg je ieder jaar ongeveer rond dezelfde periode digitaal en per brief een uitnodiging om die standen zelf door te geven binnen tien dagen na ontvangst van het verzoek. Verzaak je daaraan dan doet de netbeheerder een schatting op basis van he historisch verbruik en geeft dit zo door aan de energiemaatschappij.

Voor de facturatie op basis van een analoge meter wordt al sinds mensenheugenis het RLP0N profiel toegepast zoals jaarlijks vastgelegd door de regulator en door alle energieleveranciers op dezelfde wijze toegepast. De verdeling kan niet anders want een analoge meter geeft alleen een begin en een eindstand weer en geen verbruiken per periode noch tijdseenheid.
Kan je allemaal voorkomen door een digitale meter aan te vragen. Met een digitale meter kan je eveneens een maandafrekening vragen. Momenteel nog alleen bij de grote energieleveranciers maar de wetgeving is in de maak om dit voor iedere energieleverancier als verplichte optie aan te bieden aan hun klanten. Dan heb je ook van de RLP0N verdeling geen last meer.

Heb je nog geen digitale meter maar een analoge en zonnepanelen dan wordt het prosumententarief trouwens ook niet meer per jaar aangerekend maar op een maandverdeling volgens het aantal uren zonneschijn in Ukkel. Voor 2023 bedraagt de procentuele verdeling:

https://tweakers.net/i/GvjHLLQUHfEseSr7l-R5u_JhXYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocXOrzXN6Jsz0Z5H9wZngEMQ.jpg?f=fotoalbum_large

[Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 19-04-2023 19:46]

• Zorg
@IvoB2 je hebt zeker gelijk maar wat betreft de PV, het was wel iets meer dan een politicus die wat punten wilde scoren. Je zou maar op basis daarvan toch gewacht hebben. Heel de markt ging er al in mee. Was ook te verwachten want de energielobby is vele malen geconcentreerder (een handjevol grote spelers) dan de PV lobby (wat bestaat uit vele grote en kleine bedrijven). Hetzelfde voor de prosumenten term die ze hebben gevonden. Niks meer dan de mogelijkheid om de kunnen differentiëren en daardoor winst te kunnen verhogen.

En wat betreft het systeem vd meter opnamens daar werk ik gewoon aan mee, elk jaar geef ik mijn standen door. Ik heb, voor de energiecrisis, nooit een variabel contract gehad. Ik snap de principes volkomen, weet ook wel dat ze het via een standaard normale verdeling netjes zullen spreiden en dat het allemaal wellicht gecontroleerd wordt (dit wist ik op voorhand niet). Maar ik vroeg het me gewoon af. Je zal maar omwille van de hoge energieprijzen overwinteren in een ander land ;)

Het verbaasde mij gewoon dat een bedrijf een product op de markt kan zetten (een variabel energiecontract) maar dat wij als consument dan opeens verantwoordelijk zijn om hun proces te doen werken (doorgeven meter standen). Dan vind ik het raar dat men zegt dat ik er niet aan mee wil werken. "Ja maar ze kunnen het zelf niet meten" dan denk ik, daar hadden ze dan misschien eerder over moeten denken ;)

[Voor 16% gewijzigd door Zorg op 19-04-2023 23:39]

• IvoB2
Zorg schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:31: Je hebt zeker gelijk maar wat betreft de PV, het was wel iets meer dan een politicus die wat punten wilde scoren. Je zou maar op basis daarvan toch gewacht hebben. Heel de markt ging er al in mee. Was ook te verwachten want de energielobby is vele malen geconcentreerder (een handjevol grote spelers) dan de PV lobby (wat bestaat uit vele grote en kleine bedrijven). Hetzelfde voor de prosumenten term die ze hebben gevonden. Niks meer dan de mogelijkheid om de kunnen differentiëren en daardoor winst te kunnen verhogen.
Wanneer je de zaak van nabij hebt opgevolgd zal je zien dat de energielobby er niets mee te maken heeft maar dat het de rammelende Vlaamse wetgeving was die men op een namiddagje in elkaar heeft geknutseld om een paar stemmen te winnen het juridisch niet gehaald heeft.
In Wallonië was de wetgeving iets regider en heeft het salderen wel stand gehouden.
Of denk je dat in Vlaanderen de energielobby sterker is dan elders?
Het verbaasde mij gewoon dat een bedrijf een product op de markt kan zetten (een variabel energiecontract) maar dat wij als consument dan opeens verantwoordelijk zijn om hun proces te doen werken (doorgeven meter standen). Dan vind ik het raar dat men zegt dat ik er niet aan mee wil werken. "Ja maar ze kunnen het zelf niet meten" dan denk ik, daar hadden ze dan misschien eerder over moeten denken ;)
Met alles respect maar dit slaat echt nergens op.
Geen enkel energiebedrijf heeft toegang tot de gegevens van een analoge meter.
De meterstanden worden daar ofwel fysiek opgenomen door een meteropnemer in dienst van de netbeheerder of door de klant manueel of digitaal doorgegeven aan de netbeheerder.
De netbeheerder geeft vervolgens die standen door aan de leverancier.
Met een digitale meter is het standaard idem. De gegevens van je digitale meter worden uitgelezen door de netbeheerder en niet door de energieleverancier. Wel kan je, mist toestemming en activatie door de klant zelf, deze meterstanden op kwariteruurbasis doorgeven aan je leverancier (eveneens met de netbheerder als tussenpersoon) bv. om een dynamisch contract op te volgen.

Je kan er als klant, op eigen initiatief, ook altijd voor kiezen om aan bepaalde energieleveranciers tussentijdse meterstanden door te geven waarop ze de voorschotten eventueel kunnen aanpassen. Maar voorschotten zijn nooit een officiële afrekening maar een voorlopige schatting van beide zijden.
Mijn voorschotten staan overigens al jaar en dag op nul euro en ik betaal alleen een jaarlijkse eindfactuur op basis van de begin- en eindmeterstand van een meetperiode (met de DM trouwens dag op dag telkens 12 maanden wanneer je zelf niet verhuist of een leverancierwissel doorvoert). En ja daar moet je zelf het initiatief voor nemen. Zoals meestal ook in de rest van het leven bekom je de beste resultaten door zelf het initiatief in handen te nemen en niet te wachten op de eventuele initiatieven van anderen.

[Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2023 08:30]

• CirclDigital
Zorg schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:31:
En je eigen verantwoordelijkheid als je bewust zelf zo'n contract sluit die vergeet je even?
Vaak staat het ook duidelijk in de voorwaarden vermeld dat een "slimme" meter een vereiste is.

• IvoB2
CirclDigital schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:20:
[...]
En je eigen verantwoordelijkheid als je bewust zelf zo'n contract sluit die vergeet je even?
Vaak staat het ook duidelijk in de voorwaarden vermeld dat een "slimme" meter een vereiste is.
In Vlaanderen heb je voor het afsluiten van een variabel contract geen digitale meter nodig. Slimme meters worden hier niet eens geplaatst.
Alleen voor een dynamisch contract heb je een digitale meter nodig en bovendien nog eens met meetregime 3 (je leverancier inzage geven in de gegevens van de digitale meter zodat hij per uur kan verrekenen).
Het blijft, analoog zeker, uiteraard altijd de verantwoordelijkheid van de klant om de meterstanden aan de leverancier te bezorgen indien er via de gestandariseerde weg iets mis gaat.

De verdeling van de variabele prijzen over de afnames van de kalendermaanden gebeurt al jaar en dag volgens een jaarlijks vastgelegd RLP0N profiel dat voor iedereen raadpleegbaar is. Maar voor elektriciteit (en wie niet elektrisch verwarmt) scheelt dat in de praktijk hoogstens een paar euro op jaarbasis.

• CirclDigital
IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:52:
[...]
De verdeling van de variabele prijzen over de afnames van de kalendermaanden gebeurt al jaar en dag volgens een jaarlijks vastgelegd RLP0N profiel dat voor iedereen raadpleegbaar is. Maar voor elektriciteit (en wie niet elektrisch verwarmd) scheelt dat in de praktijk hoogstens een paar euro op jaarbasis.
Die heb ik ook al eerder aangegeven.... daarom is de verontwaardiging ook een tikje onzinnig.
Bij een redelijk normaal gebruikspatroon werkt het ook zonder doorgeven van meterstanden gewoon goed.

• Zorg
CirclDigital schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:20:
[...]

Jeez wat een verontwaardigde reacties, het was gewoon iets wat ik mij afvroeg. Zoals ik al zei, ik heb altijd een vast contract gehad maar omwille van de energiecrisis was dit niet mogelijk. Dus nee ik heb dat niet bewust zelf afgesloten.... ik was gewoon benieuwd hoe dat zat, niks meer en niks minder.

• CirclDigital
Zorg schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:23:
[...]
Jeez wat een verontwaardigde reacties, het was gewoon iets wat ik mij afvroeg.
Dit was anders een redelijke klaagzang... :-).
Zorg schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:43:
[...]
Maar in de praktijk heb je er dus amper last van....

[Voor 11% gewijzigd door CirclDigital op 20-04-2023 14:33]

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:48
Ik krijg net een jaarrekening van Pure Energie, maar maar over 11 maanden? Contract loopt tot volgend jaar februari, ivm verhuizing is dat eerder naar 1 mei veranderd en afgelopen jaarrekening was dan ook gewoon van 1-5 tot 1-5. Maar nu opeens van 1-5 tot 1-4?

Geen idee waarom, heb ze zelf net al wel even een mailtje gestuurd

Iemand anders dit ook meegemaakt? Of iemand ook enig idee waarom? Of zal t gewoon een foutje zijn?

• henny3
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-06 17:38
Raven schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Alleen de check (voor moeders) ingevuld, maandelijkse voorschot is in verhouding tot ons inkomen te laag. Nou hebben we hier ondanks het enkel glas goddank niet zo'n nachtmerrieveroorzakend hoog voorschot waar de media wel eens over hebben bericht.
Ik help iemand met een laag inkomen, dat wisselend is; soms aantal maanden 0,0 inkomen en dan weer 1900 bruto. en ook iemand anders die in 2022 i het hele jaar een bruto inkomen van <10.000 had. in de check moet je je gemiddelde maandinkomen invullen, en kun je niet lager gaan dan 1400. Deze personen moeten dan de check niet volgen maar toch de aanvraag doen, dan wordt via digiD gekeken naar de werkelijke cijfers inkomen. hoe het vervolgens zit met energie snap ik nog niet echt; stel essent zegt je moet 150 betalen maar je zet het zelf op nul omdat je geen geld hebt bv...en hoe accuraat is het voorschotbedrag dat essent voorstelde? en wat als je 2x een verschillend voorstal hebt gehad tussen oktober en februari? ik heb het idee dat er toch mensen buiten de lijntjes terecht kunnen komen en ofwel ten onrechte geld krijgen of ten onrechte juist niet. die laatste groep das wel zuur, die hebben al het minst. ook is het aanvraagproces te ingewikkeld voor mensen die niet vaardig zijn hierin en met stress lukt het hen al helemaal niet.

• icall5s
  • Nu online
henny3 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:36:
[...]

Ik help iemand met een laag inkomen, dat wisselend is; soms aantal maanden 0,0 inkomen en dan weer 1900 bruto. en ook iemand anders die in 2022 i het hele jaar een bruto inkomen van <10.000 had. in de check moet je je gemiddelde maandinkomen invullen, en kun je niet lager gaan dan 1400. Deze personen moeten dan de check niet volgen maar toch de aanvraag doen, dan wordt via digiD gekeken naar de werkelijke cijfers inkomen. hoe het vervolgens zit met energie snap ik nog niet echt; stel essent zegt je moet 150 betalen maar je zet het zelf op nul omdat je geen geld hebt bv...en hoe accuraat is het voorschotbedrag dat essent voorstelde? en wat als je 2x een verschillend voorstal hebt gehad tussen oktober en februari? ik heb het idee dat er toch mensen buiten de lijntjes terecht kunnen komen en ofwel ten onrechte geld krijgen of ten onrechte juist niet. die laatste groep das wel zuur, die hebben al het minst. ook is het aanvraagproces te ingewikkeld voor mensen die niet vaardig zijn hierin en met stress lukt het hen al helemaal niet.
Als je het voorschot zelf naar beneden aanpast heb je er geen recht op, zo lees ik het. Zo heeft iemand die gemiddeld €1000 inkomen per maand heeft, maar een rekening van €75 totaal, geen recht op iets uit het noodfonds, want onder de 10%. Maar goed, je kunt het gewoon aanvragen, en je krijgt geen straf als het afgewezen wordt. Wel is het best een rare aanvraag, met firefox extensie om gegevens te halen bij de belastingdienst en UWV.

• Real
  • Niet online
desp schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:07:
Ik kijk erg uit naar de publicatie van deze uitspraak:
De minister voor Klimaat en Energie beantwoordt Kamervragen over het prijswijzigingsbeding in de algemene voorwaarden van (de meeste, zo niet alle) energiebedrijven n.a.v. het vonnis van de Rechtbank Amsterdam:

https://www.rijksoverheid...gelijk-jarenlang-onwettig

Uit de antwoorden volgt onder andere dat er een hoger beroep procedure loopt (en dan was dat waarschijnlijk ook mogelijk).

[Voor 9% gewijzigd door Real op 24-04-2023 15:51]

• Real
  • Niet online
Andere Kamervragen, zelfde onderwerp:

https://www.rijksoverheid...or-tariefsverhoging-klant

Acties:
  • +1Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-06 20:10
M14 schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:47:
[...]

Er komt nog een elektrische cv (niet warmtepomp) voor de garage (100m²)
Ik weet dat dit offtopic is, maar ik moét toch ff reageren. Waarom zou je een verwarmingsbron met COP=1 gebruiken voor de garage? Kun je niet beter een warmtepomp of warmtepompboiler gebruiken? Of desnoods een airco? COP=1 is echt :'(

4.070WP Z/O | Home Assistant op RPI

Acties:
  • +1Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:19
V-8 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:06:
[...]

Ik weet dat dit offtopic is, maar ik moét toch ff reageren. Waarom zou je een verwarmingsbron met COP=1 gebruiken voor de garage? Kun je niet beter een warmtepomp of warmtepompboiler gebruiken? Of desnoods een airco? COP=1 is echt :'(
Voor incidenteel verwarmen kan dat best

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
[...]

Af en toe COP1 stoken met een apparaat van 200 euro vs COP 3,2 met een apparaat van 2000 euro + installatie.
Zit best wel een terugverdientijd aan :)

@mathijshooi
Kunnen budget en NLE uit de top 5?
Ze weigeren die variant aan te sluiten namelijk.

[Voor 9% gewijzigd door paQ op 25-04-2023 09:32]

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:11
[...]

Het is de combinatie van onderstaande :).
  • Een lucht/water warmtepomp is in aanschaf minstens 4k duurder en zelf aanleggen/inregelen is een stuk lastiger.
  • Als het vermogen te laag is wordt het niet warm, maar te veel vermogen resulteert in inefficiëntie. En de garage is niet echt consequent gebouwd, goed bepalen wat het benodigde vermogen is, is zowat onmogelijk. Overdimensioneren met elektrisch is geen enkel probleem, en het prijsverschil tussen een 6kw en 28kw is minder dan 200 euro. Ik ga waarschijnlijk voor 14kw.
  • Als het in de garage 10 - 12 graden C is, is het prima. In de praktijkzal de verwarming 4 maanden van het jaar echt wat moeten doen. En juist in die 4 maanden is de COP van een warmtepomp matig.
Ik denk niet dat een warmtepomp zichzelf terug verdient in de levensduur van het apparaat.

Daarnaast heb ik behoorlijk wat overschot, wat meer verbruiken maakt geen verschil. Als het salderen er helemaal af is wordt dat misschien wat anders, maar dan zijn we al weer 10 jaar verder.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-06 20:10
M14 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:41:
[...]

• Een lucht/water warmtepomp is in aanschaf minstens 4k duurder en zelf aanleggen/inregelen is een stuk lastiger.
  • Als het vermogen te laag is wordt het niet warm, maar te veel vermogen resulteert in inefficiëntie. En de garage is niet echt consequent gebouwd, goed bepalen wat het benodigde vermogen is, is zowat onmogelijk. Overdimensioneren met elektrisch is geen enkel probleem, en het prijsverschil tussen een 6kw en 28kw is minder dan 200 euro. Ik ga waarschijnlijk voor 14kw.
  • Als het in de garage 10 - 12 graden C is, is het prima. In de praktijkzal de verwarming 4 maanden van het jaar echt wat moeten doen. En juist in die 4 maanden is de COP van een warmtepomp matig.
Ik denk niet dat een warmtepomp zichzelf terug verdient in de levensduur van het apparaat.

Daarnaast heb ik behoorlijk wat overschot, wat meer verbruiken maakt geen verschil. Als het salderen er helemaal af is wordt dat misschien wat anders, maar dan zijn we al weer 10 jaar verder.
Snap op zich de overweging idd. Houd er echter ook rekening mee dat we straks wellicht (net zoals nu in België al het geval is!) extra gaan betalen voor piekverbruik.

4.070WP Z/O | Home Assistant op RPI

Acties:
  • +4Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
M14 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:41:
[...]

Blijven offtopic maar het kriebelt te reageren ;) Als 11-12 graden prima is, is de COP ineens weer niet zo dramatisch, want de aanvoer kan dan ook 10 graden lager dan voor een woonkamer. De COP is dan zelfs in de wintermaanden goed, want de te overbruggen temperatuur is laag. En 4 maanden stoken is dan weer niet incidenteel. Ik zou een airco overwegen om mee te verwarmen. Je hebt zelfinstallatiekits en ben je misschien voor 1000-1500 euro klaar. En veel minder verbruik = hogere teruglevering (om maar even het bruggetje te slaan naar TLV). Misschien iets om te overwegen als je voor Engie kiest ;)

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• M14
padoempats schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:54:
[...]

Blijven offtopic maar het kriebelt te reageren ;) Als 11-12 graden prima is, is de COP ineens weer niet zo dramatisch, want de aanvoer kan dan ook 10 graden lager dan voor een woonkamer. De COP is dan zelfs in de wintermaanden goed, want de te overbruggen temperatuur is laag. En 4 maanden stoken is dan weer niet incidenteel. Ik zou een airco overwegen om mee te verwarmen. Je hebt zelfinstallatiekits en ben je misschien voor 1000-1500 euro klaar. En veel minder verbruik = hogere teruglevering (om maar even het bruggetje te slaan naar TLV). Misschien iets om te overwegen als je voor Engie kiest ;)
De keuze voor Engie was al gedaan. Maar de keuze voor vloerverwarming ook ;) (recent is er een betonnen vloer gestort). En met een airco uit die prijscatagorie heb ik 1/4e van het vermogen, zo rond de 3kw. Dat gaat nooit genoeg zijn om een ruimte van 100m2 op temperatuur te houden.

Zolang er wordt gesaldeerd heb ik sowieso geen problemen. Mocht dat wel een probleem worden, dan zijn de prijzen voor warmtepompen vast met de helft gezakt :).

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:44

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik denk erover om een nieuw, vast contract aan te gaan. En heb een vraag over het prijsplafond.

Gas
Dit zou het plafond per maand zijn:

Zoals ik het begrijp kun je compenseren in de maanden tot einde jaarcontract. Dat zou in mijn geval bijvoorbeeld 1 mei zijn. Dus ik tel alles van jan-apr bij elkaar op

Op dit moment heb ik 550 M3 verbruikt, volgens bovenstaande tabel had dit 654 mogen zijn. Dat betekend dat ik iig onder het plafond blijf.

Vraag: begrijp ik het dan goed dat ik bij een nieuwe leverancier voor de rest van 2023 1200-654= 546 M3 mag verstoken, of mag ik gewoon 1200-550=650 M3 mag verstoken?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-06 18:09
@greatgonzo meer-/minderverbruik t.o.v. het plafond (berekent op dagbasis) kun je niet meenemen naar een andere aanbieder (of een volgende jaarafrekening). Dus je hebt het goed c.q. het eerste is van toepassing voor jou: voor de rest van 2023: 1200-654= 546 M3 mag je nog verbruiken als je binnen het prijsplafond wilt blijven.

Als je nieuwe gastarief beneden het plafondtarief valt heb je dat "probleem" natuurlijk niet.

• Auxilium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-04 08:44

Auxilium

Walking the line

Heb ook een vast jaar contract afgesloten bij Engie.

Zal mijn uitzoekwerk even delen om zoveel mogelijk gokwerk weg te halen bij de mensen die nog twijfelen.

Ons verbruik: 2700 kWH en 1200m3 gas

Wij krijgen morgen 9 panelen en ons verbruik zal zo'n 90% van de opwek zijn. En mogelijk wordt 100% verbruikt door dat ik van plan om in de winter elektrisch bij te verwarmen. Mocht het een hele goede zomer worden en ons verbruik lager, dan hou ik over om met een redelijke TLV terug te leveren.

De stroom en gas prijzen zijn niet het laagst van Engie, maar met ons verbruik en de €150 vergoeding, kwamen ze alsnog als goedkoopste uit. Heb ook rekening gehouden met het hogere gas verbruik in de koude winterperiode van jan t/m april 2024 aangezien je dan het meeste verstookt wat boven het prijsplafond tarief wordt afgerekend. Dit heb ik verrekend met het gemiddelde verbruik in 2023 voor de maanden jan t/m mrt.

Voor gas heb ik de keuze gemaakt om van dynamisch af te gaan en dit ook bij Engie onder te brengen. Gas prijs lijkt nu wel stabieler rond te hangen en af te vlakken: https://www.ice.com/produ...a?marketId=5544919&span=2

Bijkomende reden is dat de energie prognose van de Rabobank ook stabiel is qua gasprijs. Dus als ze gelijk hebben wordt het niet veel goedkoper dan het nu is. Enkel iets duurder hier en daar, met ons oude dynamische contract zou het effect hebben op onze kosten. Bron: https://research.rabobank...06388_2023W12Security.pdf

Uiteindelijk kwam het qua prijs uit tussen Engie en een andere aanbieder dus als laatste heb ik nog gekeken naar de APP en die van Engie scoorde beter qua reviews.

Voor mij dus een mooie reden om over te stappen en zekerheid te kiezen, financieel kunnen wij ook geen nare en dure verassingen hebben dit jaar dus dat rekende ook mee.

Wie vraagt wordt geholpen

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:29
Auxilium schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:29:
Heb ook een vast jaar contract afgesloten bij Engie.

Zal mijn uitzoekwerk even delen om zoveel mogelijk gokwerk weg te halen bij de mensen die nog twijfelen.

Ons verbruik: 2700 kWH en 1200m3 gas

Wij krijgen morgen 9 panelen en ons verbruik zal zo'n 90% van de opwek zijn. En mogelijk wordt 100% verbruikt door dat ik van plan om in de winter elektrisch bij te verwarmen. Mocht het een hele goede zomer worden en ons verbruik lager, dan hou ik over om met een redelijke TLV terug te leveren.

De stroom en gas prijzen zijn niet het laagst van Engie, maar met ons verbruik en de €150 vergoeding, kwamen ze alsnog als goedkoopste uit. Heb ook rekening gehouden met het hogere gas verbruik in de koude winterperiode van jan t/m april 2024 aangezien je dan het meeste verstookt wat boven het prijsplafond tarief wordt afgerekend. Dit heb ik verrekend met het gemiddelde verbruik in 2023 voor de maanden jan t/m mrt.

Voor gas heb ik de keuze gemaakt om van dynamisch af te gaan en dit ook bij Engie onder te brengen. Gas prijs lijkt nu wel stabieler rond te hangen en af te vlakken: https://www.ice.com/produ...a?marketId=5544919&span=2

Bijkomende reden is dat de energie prognose van de Rabobank ook stabiel is qua gasprijs. Dus als ze gelijk hebben wordt het niet veel goedkoper dan het nu is. Enkel iets duurder hier en daar, met ons oude dynamische contract zou het effect hebben op onze kosten. Bron: https://research.rabobank...06388_2023W12Security.pdf

Uiteindelijk kwam het qua prijs uit tussen Engie en een andere aanbieder dus als laatste heb ik nog gekeken naar de APP en die van Engie scoorde beter qua reviews.

Voor mij dus een mooie reden om over te stappen en zekerheid te kiezen, financieel kunnen wij ook geen nare en dure verassingen hebben dit jaar dus dat rekende ook mee.
Wil je advies?
Je zegt dat je morgen 9 panelen erbij krijgt en je hoopt/denkt/verwacht dan 90% van je verbruik te dekken. Dat is al de 1e onzekerheid.
Dan heb je in november/december een bepaalde hoeveelheid kWh's over en dan ga je electrisch bijstoken, dan moet je heel goed in de gaten houden dat je aan het eind van de winterperiode wel weer op 0 staat.
Dat is je 2e onzekerheid.

Eind van je contract zal dus rond deze periode liggen, maar je weet niet hoeveel kWh's volgend voorjaar je gaat brengen.
3e onzekerheid.

Wat je wel zeker wil is geen dure en nare verrassingen.
M2C: Neem een e-boer met het laagste tarief en wacht dit jaar af.
Heb je meer opgewekt dan krijg je toch nog wat terug.
Heb je meer verbruikt, dan betaal je het laagste tarief.
Dus speculeer niet en kies het laagste tarief.

PVOutput

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hmm. Nu een 3-jarig contract bij GreenChoice, dat op 1 januari inging.
Dankzij het prijsplafond valt het mee, maar anders zijn de tarieven voor gas en stroom (0,60 €) nogal hoog.
Nu verhuizen we half juni naar een gasloze woning (waardoor je voor gas geen opzegboete betaalt), maar hebben jullie nog een tip voor een lagere energierekening voor volgend jaar? Het contract met Greenchoice eerst afmaken, of toch stroom-deel na de verhuizing openbreken om voor een andere 1-jarige aanbieder te gaan? Nu zijn de tarieven behoorlijk lager, maar dat kan natuurlijk weer flink gaan stijgen.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:18
koelkast schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:44:
Dankzij het prijsplafond valt het mee, maar anders zijn de tarieven voor gas en stroom (0,60 €) nogal hoog.
Nu verhuizen we half juni naar een gasloze woning (waardoor je voor gas geen opzegboete betaalt), maar hebben jullie nog een tip voor een lagere energierekening voor volgend jaar? Het contract met Greenchoice eerst afmaken, of toch stroom-deel na de verhuizing openbreken om voor een andere 1-jarige aanbieder te gaan? Nu zijn de tarieven behoorlijk lager, maar dat kan natuurlijk weer flink gaan stijgen.
Wie de toekomst weet hoeft niet te voorspellen middels theebladeren, koffieprut of de good old glazenbol.

Het lijkt mij dat u zekerheid wenst, ga dan voor een wat langer contract (1 jaar), dan heeft u zekerheid, en ja dat kan achteraf duurder zijn. Zekerheid kost geld.

Moet u het GC E-contract mee nemen (ook als u verhuist) of kunt u alles opzeggen (zonder kosten)?

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:07
koelkast schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:44:
Heb je een oprit en eigen elektrische auto? Dan is een dynamisch contract interessant.

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
Wel boeiend bij Engie. Enkel tarief vind ik echt bizar laag (24 cent). Bij dubbel meter zijn de tarieven echt heel veel duurder. Dit kan haast niet kloppen zou je denken.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-06 20:16
GAEvakYD schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:12:
Wel boeiend bij Engie. Enkel tarief vind ik echt bizar laag (24 cent). Bij dubbel meter zijn de tarieven echt heel veel duurder. Dit kan haast niet kloppen zou je denken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat klopt inderdaad niet. Er gaat iets mis als je in de tool teruglevering invoert. Als je netto teruglevert veranderen de weergegeven tarieven ineens. Moet je maar eens mee spelen, dan zie je het vanzelf.

• Gecko123
civspeler schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:18:
[...]

Dat klopt inderdaad niet. Er gaat iets mis als je in de tool teruglevering invoert. Als je netto teruglevert veranderen de weergegeven tarieven ineens. Moet je maar eens mee spelen, dan zie je het vanzelf.
Als je 1 kWh meer teruglevert dan afneemt dan krijg je dit lagere tarief. Erg interessant!!!

Edit: jij bedoelt dit ook.

[Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 25-04-2023 18:53]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gecko123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:52:
[...]

Als je 1 kWh meer teruglevert dan afneemt dan krijg je dit lagere tarief. Erg interessant!!!

Edit: jij bedoelt dit ook.
Is al een paar keer ter sprake geweest in dit topic :+

• Gecko123
Wolly schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:55:
[...]

Maar is dit dan niet super interessant. Je bent toch niet gehouden aan het daadwerkelijk terugleveren?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gecko123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:56:
[...]

Maar is dit dan niet super interessant. Je bent toch niet gehouden aan het daadwerkelijk terugleveren?
Ik heb begrepen dat het in je contract wel duidelijk is vermeld.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:57

Dennis1812

Amateur prutser

Jammer als het weer tegenvalt of je omvormer stuk gaat

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:15
M14 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:19:
[...]

De keuze voor Engie was al gedaan. Maar de keuze voor vloerverwarming ook ;) (recent is er een betonnen vloer gestort). En met een airco uit die prijscatagorie heb ik 1/4e van het vermogen, zo rond de 3kw. Dat gaat nooit genoeg zijn om een ruimte van 100m2 op temperatuur te houden.

Zolang er wordt gesaldeerd heb ik sowieso geen problemen. Mocht dat wel een probleem worden, dan zijn de prijzen voor warmtepompen vast met de helft gezakt :).
Vloerverwarming in een garage? :o

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• jobr
Gecko123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:52:
Dat is het TLV tarief en dat is gelijk aan het netto levertarief. (dus zonder belastingen e.d.)
Als je netto afneemt dan zie je het bruto levertarief (dus incl zonder belastingen e.d.)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:04:
[...]

Ja dat had ik ook moeten doen, nu hangen er t33 icm de warmtepomp...

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Ik heb nu sinds begin deze maand Engie open en dan kun je schijnbaar niet over naar een vast jaarcontract bij Engie...

2 opties.

1 even afwachten.
2 opzeggen en een nieuw contract op naam van de vrouw des huizes.

Of 3 eventueel een telefoontje naar Engie..

Die laatse heb ik niet veel vertrouwen in gezien het vlekkeloze opzeggen van het gascontract 8)7

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gecko123
Wolly schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:55:
[...]

Gevonden. Ik moest even terugzoeken naar begin januari :+

Acties:
  • +12Henk 'm!

• M14
mr_evil08 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:04:
[...]

Yup 8)

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Altijd welkom!
RobWest schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:39:
[...]
Je zegt dat je morgen 9 panelen erbij krijgt en je hoopt/denkt/verwacht dan 90% van je verbruik te dekken. Dat is al de 1e onzekerheid.
Volgens de algemene berekeningen voor 9 panelen kom ik rond de 2750 uit. Dit was ook mijn verbruik afgelopen jaar, maar dat heb ik flink teruggeschroefd dus dit jaar zal het rond de 2400 uitkomen. De zomer periode moet nog beginnen qua opwek, maar het verbruik is al begonnen dus dat wordt niet meegenomen voor het salderen dus het opwek overschot is hierdoor groter. Heb ook rekening gehouden met een slechtere ligging van 4 panelen, dus niet ruim gerekend voor mezelf, maar reëel. Meer panelen kan ik ook niet kwijt dus hier moet ik het mee doen.
[...]
Dan heb je in november/december een bepaalde hoeveelheid kWh's over en dan ga je electrisch bijstoken, dan moet je heel goed in de gaten houden dat je aan het eind van de winterperiode wel weer op 0 staat.
Dat is je 2e onzekerheid.
Vind dat geen onzekerheid, alles is te monitoren in de app. Hoef niet persé alles op te maken, maar als ik er een paar kWH overheen zit dan zijn het kleine bedragen. In ieder geval goedkoper dan het hele huis opstoken voor een babykamer.
[...]
Eind van je contract zal dus rond deze periode liggen, maar je weet niet hoeveel kWh's volgend voorjaar je gaat brengen.
3e onzekerheid.
Dat is waar. Ik zit nu helaas dynamisch dus blijven zitten is geen goed plan. Dan kan ik niet goed salderen aan het einde van het jaar.
[...]
Wat je wel zeker wil is geen dure en nare verrassingen.
M2C: Neem een e-boer met het laagste tarief en wacht dit jaar af.
Heb je meer opgewekt dan krijg je toch nog wat terug.
Heb je meer verbruikt, dan betaal je het laagste tarief.
Dus speculeer niet en kies het laagste tarief.
Op dit moment, door de €150 vergoeding is dit voor mijn situatie de goedkoopste met een vast contract en de gunstigste qua TLV. Mijn eerste bericht was niet alles omvattend zoals ik nu uitleg in de antwoorden, maar ik heb alles nadelig qua opwek en verbruik berekend en toch kom ik op een overschot uit.

Bijkomend voordeel is dat ik het contract voor €50 euro boete vroegtijdig kan beëindigen zodat ik in januari 2024 bij een andere leverancier kan afsluiten voor een volledig saldering jaar.

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hier hebben we ook verleden 1 april de eindafrekening gehad. Trots op het gasverbruik dat nu nog maar 55% ten opzichte van de vorige bewoners is.
Onze zonnepanelen dekken op 300kWh na ons verbruik, dus dat is niet de moeite om naar dynamisch over te stappen, maar wanneer ik kijk naar de dynamische tarieven voor gas-only, dan is er eigenlijk toch geen reden om, in deze prijsplafondtijden, niet over te stappen naar dynamisch? Mits je natuurlijk onder dat plafond blijft? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

dicespark schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:57:
Hier hebben we ook verleden 1 april de eindafrekening gehad. Trots op het gasverbruik dat nu nog maar 55% ten opzichte van de vorige bewoners is.
Onze zonnepanelen dekken op 300kWh na ons verbruik, dus dat is niet de moeite om naar dynamisch over te stappen, maar wanneer ik kijk naar de dynamische tarieven voor gas-only, dan is er eigenlijk toch geen reden om, in deze prijsplafondtijden, niet over te stappen naar dynamisch? Mits je natuurlijk onder dat plafond blijft? Of zie ik iets over het hoofd?
De enige reden die ik kan bedenken is dat je geen garantie hebt op goede prijzen in begin 2024. Als de plafond prijs eraf gaat, maar de gasprijs gaat weer door het dak dan zit je met dynamisch in het nieuwe jaar met hoge rekeningen. Overstappen zal dan ook niet lonen en misschien niet eens mogelijk op variabel na.

Nu voor een vast contract kiezen is een soort verzekering van jan t/m april 2024.

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:56
Auxilium schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:55:

Op dit moment, door de €150 vergoeding is dit voor mijn situatie de goedkoopste met een vast contract en de gunstigste qua TLV.

...

Bijkomend voordeel is dat ik het contract voor €50 euro boete vroegtijdig kan beëindigen zodat ik in januari 2024 bij een andere leverancier kan afsluiten voor een volledig saldering jaar.
Verwacht dat voortijdig beëindigen niet samen gaat met het ontvangen van de €150 vergoeding.
Die uitbetaling komt aan het eind van het "uitgediende contact neem ik aan. Of niet dus.

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
Toch ook handig de economische vooruitzichten mee te nemen in je overwegingen. De meeste banken, economen, centrale banken etc verwachten nog een flinke economische terugval richting einde jaar. Dit zal ongetwijfeld ook leiden tot een lagere vraag naar gas en stroom. Ook dit is glazen bol werk uiteraard maar dit is wel echt de consensus. Bij mooie aanbiedingen is de boete wellicht goed te overzien als je langere tijd voor lagere tarieven kan afsluiten uiteraard.

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Peet-je schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:35:
[...]

Verwacht dat voortijdig beëindigen niet samen gaat met het ontvangen van de €150 vergoeding.
Die uitbetaling komt aan het eind van het "uitgediende contact neem ik aan. Of niet dus.
Goed punt, zie hier zelf helaas geen andere oplossing voor..

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 20:20
Wij hebben vorig jaar april een woning gekocht uit 2002, dus energielabel a.

We zijn nu wel tot het vermoeden gekomen dat de later geplaatste uitbouw hier en daar wat slordig is gebouwd. Zo komt er bijvoorbeeld tocht langs de spotjes. Besloten de winter af te wachten (energierekening) voordat we rigoreuze maatregelen gingen nemen.

Wat blijkt? In 1 jaar 420 m3 gas verbruikt. Woning is een rijtjeshuis van zo’n 140m2. Van de winter eigenlijk met name van een uur of 4/5 tot 11 savonds gestookt op 19 graden. Dat ging dan om de benedenverdieping, badkamer en een kamer boven.

Ligt het nou aan mij of is 420m3 dan best een heel laag verbruik?

Hiervoor een appartement met stadsverwarming gehad. Dus geen ervaring met gas.

[Voor 5% gewijzigd door FrankoNL op 28-04-2023 18:34]

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:23
420m3 aan gas is niet veel, het prijsplafond gaat tot 1200m3.
Maar ik zou toch kijken waar de tocht vandaan komt, is dat van buiten of van een installatie.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

JJmac schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:56:
420m3 aan gas is niet veel, het prijsplafond gaat tot 1200m3.
Maar ik zou toch kijken waar de tocht vandaan komt, is dat van buiten of van een installatie.
Het prijsplafond is niet het enige waar we op moeten gaan letten :/, in de nieuwe klimaat-maatregelen die afgelopen week bekend zijn gemaakt staat o.a. dit:
Voor huishoudens komt er een apart verlaagd gastarief, dat helpt ook voor de koopkracht. Het was al bekend dat het huidige energieplafond verdwijnt. Maar nu is afgesproken dat je tot 800 kuub verbruik per jaar een verlaagd gastarief krijgt. Daarboven gaat gelden dat je meer betaalt naarmate je meer gebruikt, nu betaal je juist minder naarmate je meer gas gebruikt. Ook komt er een apart tarief voor waterstof.
Klimaatpakket met 120 maatregelen

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:41
FrankoNL schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:08:
Wij hebben vorig jaar april een woning gekocht uit 2002, dus energielabel a.

Ligt het nou aan mij of is 420m3 dan best een heel laag verbruik?

Hiervoor een appartement met stadsverwarming gehad. Dus geen ervaring met gas.
Je kunt het verbruik makkelijk omrekenen. 420 m3 is dan 13,3 GJ. Dat is niet veel, hoewel je stookt dus maar een beperkte tijd op een lage temperatuur in een (groot) deel van het huis. En het helpt ook als je niet veel gezinsleden hebt die vaak of lang douchen. Bij ons gaat de helft van de warmte naar warm water en de andere naar verwarming. 12+12=24 GJ. Verwarming op 21 en alleen 's nachts uit.

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:12
Verkeerde topic. Excuses.

[Voor 97% gewijzigd door DmC1982 op 28-04-2023 20:16]

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 20:20
Sendak239 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:37:
[...]

Je kunt het verbruik makkelijk omrekenen. 420 m3 is dan 13,3 GJ. Dat is niet veel, hoewel je stookt dus maar een beperkte tijd op een lage temperatuur in een (groot) deel van het huis. En het helpt ook als je niet veel gezinsleden hebt die vaak of lang douchen. Bij ons gaat de helft van de warmte naar warm water en de andere naar verwarming. 12+12=24 GJ. Verwarming op 21 en alleen 's nachts uit.
Dat zou dan zo'n 750 m3 gas zijn omgerekend. Dat lijkt me erg laag met de verwarming de hele dag op 21 graden? Met hoeveel mensen / wat voor woning / jaartal woning is dat? :)

Ik verstookte al zo'n 24 GJ in mijn voormalige appartement (100 m2, bouwjaar 2005). En dat was met 1 a 2 personen.

Ik meen te lezen dat elke graad hoger op de thermostaat zo'n 7 procent meer gas kost. Laten we zeggen dat het 10 procent is. Dat zou bij ons dan zo'n 42 m3 zijn voor 20 graden (grof berekend want douchen etc zit daar natuurlijk ook in en dat verandert niet). Dat is dus 442 m3. Als we dan zeggen dat we dan vanaf een uur of 10 zouden verwarmen ipv 4/5 uur en we doen het gasverbruik even grofgezegd keer 2 dan komen we dus alsnog op 900m3 uit. Is dat dan voor ons type woning een "normale" verwachte hoeveelheid? :)

[Voor 31% gewijzigd door FrankoNL op 28-04-2023 21:07]

• OpaDus
FrankoNL schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:48:
[...]

Als we dan zeggen dat we dan vanaf een uur of 10 zouden verwarmen ipv 4/5 uur en we doen het gasverbruik even grofgezegd keer 2 dan komen we dus alsnog op 900m3 uit. Is dat dan voor ons type woning een "normale" verwachte hoeveelheid? :)
Ja hoor... tussen 500 en 900 m3 is een redelijk normaal verbruik voor een eengezinswoning (label A) bij een wisselend wintertype. Verkijk je niet op de laatste zachte winters :'(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
De prijzen voor 6mnd of 1 jaar vast dalen wel weer een stukje. Toch lijkt de inkoopprijs voor gas omhoog te gaan de laatste dagen. Doet mij vermoeden dat dit maar zo een goed moment kan zijn om de stroom vast te zetten.

Bijv Oxxio en Eneco:
-Tarief Normaal (incl btw en heffingen). 0.3999
-Tarief Dal (incl btw en heffingen). 0.353

Weet iemand hoever in de toekomst je een overeenkomst in kan laten gaan? Liefst wil ik nu afsluiten en pas medio augustus laten leveren. Dit ivm mijn hoge winterverbruik waar ik nog wat saldering voor nodig heb. Als ik nu overstap moet ik nog flink afrekenen. Als ik in juli/augustus overstap hoef ik nagenoeg niets extra af te rekenen.

Ik zal mijn huidige maatschappij (Engie) ook nog even bellen of ze nog een tegenbod doen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draconian
  • Laatst online: 03-06 08:56
GAEvakYD schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:35:
De prijzen voor 6mnd of 1 jaar vast dalen wel weer een stukje. Toch lijkt de inkoopprijs voor gas omhoog te gaan de laatste dagen. Doet mij vermoeden dat dit maar zo een goed moment kan zijn om de stroom vast te zetten.

Bijv Oxxio en Eneco:
-Tarief Normaal (incl btw en heffingen). 0.3999
-Tarief Dal (incl btw en heffingen). 0.353

Weet iemand hoever in de toekomst je een overeenkomst in kan laten gaan? Liefst wil ik nu afsluiten en pas medio augustus laten leveren. Dit ivm mijn hoge winterverbruik waar ik nog wat saldering voor nodig heb. Als ik nu overstap moet ik nog flink afrekenen. Als ik in juli/augustus overstap hoef ik nagenoeg niets extra af te rekenen.

Ik zal mijn huidige maatschappij (Engie) ook nog even bellen of ze nog een tegenbod doen.
In zit in hetzelfde hoofdstuk. Ik had 3 jaar vast bij Eneco en deze loopt eind juni 2023 af. Dus ik heb totaal geen last gehad van de hoge prijzen. Maar moet ik nu verlengen of pas in juni?
Hoofdpijn dit hoofdstuk :D
Pagina: 1 ... 79 ... 83 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee