Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:18
Ik ben benieuwd of iemand hier een lichtje kan schijnen op het volgende.

Wij zijn sinds kort eigenaar van een nieuw huis (bestaande bouw) en zijn druk aan het verbouwen. Voor de energie heb ik gekozen om voorlopig even voor een flexibel contract van zonneplan te gaan. We gebruiken nu toch niet zoveel.

Tot mijn verbazing zie ik het volgende. Vandaag is extreem, maar gemiddeld lever ik 1kWh per dag terug. Alleen heb ik geen zonnepanelen of iets anders dat terug levert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADoBD5WYajac17ISyh9aahgbVP8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GYx50RBUZJSXxk6CThDqoI9J.png?f=user_large

Intussen heb ik al melding gemaakt bij de infra beheerder. Ben zelf nogal van eerlijkheid duurt het langst. En daarnaast komen er wel zonnepanelen, als die ipv terugleveren gaan verbruiken door dit foutje, dan wordt het wel kostbaar.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:11

timovd

Voorsprong door techniek

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
Dat artikel heb ik gelezen, maar zou dat zo extreem kunnen zijn? En we hebben wat dimmers in huis, maar meeste is nu ook losgekoppeld. Kans ik intussen klein dat het dat is. En verder is er bijna niets aangesloten.

Wat ik zeg, we zitten midden in een verbouwing en wonen er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
BytePhantomX schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:12:
Dat artikel heb ik gelezen, maar zou dat zo extreem kunnen zijn? En we hebben wat dimmers in huis, maar meeste is nu ook losgekoppeld. Kans ik intussen klein dat het dat is. En verder is er bijna niets aangesloten.

Wat ik zeg, we zitten midden in een verbouwing en wonen er nog niet.
Alle groepen in de meterkast uitzetten als je weg bent (je woont er nog niet?) en dan kijken /ofwat het verschil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
Netsrek schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:15:
[...]

Alle groepen in de meterkast uitzetten als je weg bent (je woont er nog niet?) en dan kijken /ofwat het verschil is?
Goede tip. Eens kijken of dat binnenkort kan. Dit weekend nog wel stroom nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03:41
Vergelijk ook de meterstanden eens, mogelijk reken je nu de meter af van één van de buren met zonnepanelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:53
Ik heb het met Zonneplan een keer meegemaakt dat ik de gegevens van iemand uit een dorp 10km verderop zag. Het zou niet gek zijn om daar eens een check uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BytePhantomX
SpelFaut schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:32:
Ik heb het met Zonneplan een keer meegemaakt dat ik de gegevens van iemand uit een dorp 10km verderop zag. Het zou niet gek zijn om daar eens een check uit te voeren.
Toch is een deel van het verbruik wel te relateren met wat er in huis gebeurd. We hebben nu het vermoeden dat het een specifieke groep is die teruglevert als die gebruikt wordt.

Ik zal het sowieso updaten als er een uitleg komt of ik meer informatie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 15:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Mogelijk zijn op de (3 fasen) meter een in/uitgaande draad verwisseld. Dan is verbruik op 1 vd 3 fasen teruglevering ipv verbruik. Alternatief is inderdaad bovengenoemde storing.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-05 07:11
Cr3ator schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:37:
Mogelijk zijn op de (3 fasen) meter een in/uitgaande draad verwisseld. Dan is verbruik op 1 vd 3 fasen teruglevering ipv verbruik. Alternatief is inderdaad bovengenoemde storing.
Dat zou wel grappig zijn. Maar dat kun je vrij gemakkelijk checken als je in het huis bent. Alle groepen uit en dan 1 voor 1 testen met een straalkacheltje in een stopcontact.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
Cr3ator schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:37:
Is dat de verantwoordelijkheid van de infra beheerder of van een electricien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BytePhantomX schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:55:
[...]

Is dat de verantwoordelijkheid van de infra beheerder of van een electricien?
Meter intern is netbeheerder. Maar 99% zeker dat dat niet kan. Voedingskabel komt van onder en de afgaande draden zijn vaak voorgemonteerd en dus te kort om “verkeerd om” te monteren.

Ik was te stellig. dacht dat ik het bij installatie SAP had gezien maar blijkbaar niet goed. :F

[ Voor 12% gewijzigd door bbbrumbrum op 02-12-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het is eerder ter sprake gekomen op dit forum. Zou zomaar kunnen dus.
Klopt het ook met fysiek aflezen op de meter?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
teacher schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:35:
Het is eerder ter sprake gekomen op dit forum. Zou zomaar kunnen dus.
Klopt het ook met fysiek aflezen op de meter?
Ik woon er nog niet en had vandaag geen tijd om te kijken. Maar zou de meter anders kunnen zijn dan de app doorgeeft via de p1 poort?

Morgen eens kijken of ik het kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:16
bbbrumbrum schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:24:
[...]

Meter intern is netbeheerder. Maar 99% zeker dat dat niet kan. Voedingskabel komt van onder en de afgaande draden zijn vaak voorgemonteerd en dus te kort om “verkeerd om” te monteren.
Meestal zit er aan de onderkant een rij klemmen voor de inkomende en afgaande bekabeling. Foutje is dan snel gemaakt, als de monteur even niet oplet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaspersvensk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:41
@BytePhantomX Ben je er nog achter gekomen wat de oorzaak hiervan was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
Ik spreek morgen de electricien, maar er is wel wat veranderd waardoor het terugleveren verdwenen is. Ik begreep dat hij iets gevonden had, maar wat weet ik niet.

Het is wel zeker iets in huis en het was bij mijn weten geen dimmer o.i.d.

Beetje jammer is wel dat ze vanaf dat moment de bouwdrogers hebben aangezet en mijn verbruik gemiddeld 130kWh per dag is nu. Achteraf beter even mee kunnen wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:33
BytePhantomX schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:34:
Beetje jammer is wel dat ze vanaf dat moment de bouwdrogers hebben aangezet en mijn verbruik gemiddeld 130kWh per dag is nu. Achteraf beter even mee kunnen wachten.
Intussen heb ik al melding gemaakt bij de infra beheerder. Ben zelf nogal van eerlijkheid duurt het langst.
:>

[ Voor 22% gewijzigd door XelaRetak op 19-12-2022 09:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BytePhantomX
Ik weet het O-)

Eerlijk duur het langst en daar sta ik nog steeds achter.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:24
BytePhantomX schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:34:
Ik spreek morgen de electricien, maar er is wel wat veranderd waardoor het terugleveren verdwenen is. Ik begreep dat hij iets gevonden had, maar wat weet ik niet.
Eerlijk duurt ook het langst maar er zijn hier vast wat mensen die willen weten welk 'foutje' de elektricien gemaakt had.

Gewoon om te voorkomen dat andere die fout ook zouden maken enzo.

:)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BytePhantomX
Ik ben er ook erg benieuwd naar en ben zeker van plan het te delen als ik er achter ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BytePhantomX
Vanochtend de electricien gesproken, hij had 1 van de drie fases afgekoppeld en daarmee is het terugleveren gestopt. Vandaag gaat hij die fase weer aansluiten op een andere manier. En als er dan nog teruggeleverd wordt, moet het in het verzegelde deel van de kast zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BytePhantomX
Fase is weer aangesloten en er wordt weer teruggeleverd. Zit in het verzegelde deel en wordt binnenkort naar gekeken door de netbeheerder. Ze hebben al wel bevestigd dat we daadwerkelijk terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-05 09:55
Ondertussen al iemand van de netbeheerder over de vloer gehad?

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
Nee, is weer uitgesteld omdat ze geen meters hebben.

Leuk dat ze het telkens uitstellen, maar zit er niet op te wachten dat ik straks een naheffing krijg. En daarnaast liggen tegen die tijd de zonnepanelen al en ben ik bang dat die stroom gaan verbruiken in plaats van opleveren.

Zodra ik meer weet geef ik een update, maar zal nog wel een maandje duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-05 09:55
Ah krijg je dat weer, als het aan de aansluiting ligt zou dat niet uit moeten maken. Zou wel mooi zijn als je panelen dan stroom gaan verbruiken, maken ze er mooi een potje van.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BytePhantomX
Netbeheerder is langs geweest en er was inderdaad een fase verkeerd aangesloten in de meter.

Gelukkig lagen de zonnepanelen pas net, want ik leverde maar 1/3 terug van wat ik terug zou moeten leveren. Langere termijn was het dus niet handig geweest dit te laten zitten.

Nu nog afwachten of de energiemaatschappij met een naheffing gaat komen.
Pagina: 1