Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-07 14:43
Jan_V schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:08:
[...]

Bij mij draait de container op praktisch 0% CPU en heeft ~100MB geheugen in gebruik.
De container draait via Docker op m'n Synology.
Dit is natuurlijk wel iets anders dan een PI4. Zo gebruikt mijn docker 0.00 tot 0.17% met 92MB RAM. Maar dat is op een NAS met een AMD R-Series RX-421ND (3,4Ghz quad core).

Voor een PI4 vind ik 15% wel aan de stevige kant klinken, maar hoe geoptimaliseerd de ARM versie is durf ik niet te zeggen. 5% klinkt niet heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:51
@Kalentum Hier mijn CPU overzicht: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0gavv2rDnWw6KO5nMPKps3AqTI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8fLL5fFZ5K0srUsd5MrzyZVg.png?f=user_large
De vlammen zijn taken die veel CPU eisen en veel IO van/naar SSD (GB's). zigbee2mqtt zit ergens in het blauw tussen HA, MariaDB, eigen Python met Mosqitto, etc. Als jouw zigbee echt zoveel cpu vraagt lijkt me dat er ergens iets mis is. Misschien dat je een debug aan hebt staan oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39
DjoeC schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:25:
@Kalentum Hier mijn CPU overzicht: [Afbeelding]
De vlammen zijn taken die veel CPU eisen en veel IO van/naar SSD (GB's). zigbee2mqtt zit ergens in het blauw tussen HA, MariaDB, eigen Python met Mosqitto, etc. Als jouw zigbee echt zoveel cpu vraagt lijkt me dat er ergens iets mis is. Misschien dat je een debug aan hebt staan oid?
Goeie, de loglevel stond nog op de default (info) en ik had alle mqtt berichten in de logfile staan. nu gewijzigt naar 'error' en opnieuw gestart. docker logs --follow is nu leeg.

Maar nog steeds hoge cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:21
Kalentum schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Welke USB stick gebruik jij dan?
Deze: https://sonoff.tech/produ...ee-3-0-usb-dongle-plus-e/
Jan_V schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:43:
Ik was van plan om met Home Automation aan de slag te gaan en wil daar onder andere onze smart lampen & stekkers mee bedienen.

Nu heb ik hiervoor een Zigbee 3.0 USB Dongle Plus aangeschaft. Deze heb ik vanochtend in onze NAS (Synology DS918+) gestopt en met `dmesg` ook het volgende voorbij komen:
code:
1
[1095681.569579] usb 1-3: new full-speed USB device number 5 using xhci_hcd

Het commando
code:
1
ls -l /dev/tty*

geeft een lange lijst met devices, maar die hebben allemaal 'maar' 5 karakters, dus `tty10, `ttyy53`, `ttya0`, etc.

In alle tutorials zie ik voorbij komen dat het device `ttyACM0` of `ttyUSB0`, of welke ook is toegekend aan het device, maar die lijken niet te bestaan.

`lsusb` geeft wel het device netjes terug
code:
1
2
3
4
|__usb1          1d6b:0002:0404 09  2.00  480MBit/s 0mA 1IF  (Linux 4.4.180+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub
  |__1-3         10c4:ea60:0100 00  1.10   12MBit/s 100mA 1IF  (Silicon Labs Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus 0001)
  |__1-4         f400:f400:0100 00  2.00  480MBit/s 200mA 1IF  (Synology DiskStation 6500826DB3DA5A38)
|__usb2          1d6b:0003:0404 09  3.00 5000MBit/s 0mA 1IF  (Linux 4.4.180+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub

Maar daar staat dus niet de informatie die ik nodig heb om het device naar de container te forwarden.

Ik zie dat sommige mensen hier het welk werkend hebben gekregen op hun Synology, dus ben wel benieuwd of daar nog additionele stappen voor nodig zijn. Ik draai trouwens DSM 7.1.1-42962 Update 2 op dit moment.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:44

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Kalentum schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:08:
Vraagje: wat is een normale CPU load van zigbee2mqtt? Ik heb het idee dat het te hoog is.

Ik draai zigbee2mqtt in een docker container, image "koenkk/zigbee2mqtt:1.33.1" . Ik gebruik een Conbee II en er hangen 4 apparaten aan: 1 Aquara HVOC temperatuur sensor en 3 Frient stekkerschakelaars. Het draait op een Raspberry PI 4 met 8Gb geheugen. Geen SD card: alles draait vanaf een SSD.

Ik zie het process 'node index.js' vrijwel continue tussen de 5% en 15% CPU gebruiken. Geheugengebruik is niet super hoog.

Docker stats:
code:
1
2
3
CONTAINER ID   NAME            CPU %     MEM USAGE / LIMIT     MEM %     NET I/O         BLOCK I/O         PIDS
62bf035f79c5   zigbee2mqtt     12.36%    68.54MiB / 7.713GiB   0.87%     275MB / 331MB   27.2MB / 17.8MB   12
50210d24b919   homeassistant   0.02%     243.1MiB / 7.713GiB   3.08%     0B / 0B         408MB / 144MB     28

Verder doet die raspberry pi niet zoveel: influxdb, grafana, telegraf, mosquitto, samba server. Maar die processen gebruiken niet zoveel CPU
Misschien dat de RPI niet zo efficient bepaalde code kan uitvoeren, maar dat is wel heel veel...

Ik heb een hele serie aan Zigbee spul en zie nauwelijks CPU load in docker (screenshot is van Portainer):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFyS4sgJZBrmJn9o3teAsyTNhRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ydmAHvvP6N5zxZeKNlhYdMQg.png?f=fotoalbum_large

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:54
Ik heb hier een rPi 2B waarop van alles draait: Zigbee2MQTT, MariaDB, Mosquitto, lighttpd, Python scripts voor uitlezen slimme meter & zonnepanelen en allerlei huisatomatiseringsscripts, maar géén HA (en ook geen Docker). Dat draait allemaal met doorgaans minder dan 1% processorbelasting.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Ik zat ook even in Portainer te kijken (niet bij stilgestaan dat die ook plaatjes toont), Ik piek met 10 seconden interval naar 2 1/2 - 3 % maar ook sommige intervallen (vrijwel) 0. Grappig, zie net een piek van 16%. Mijn vermoeden is dat CPU vooral te maken heeft met de hoeveelheid ontvangen en verzonden berichten met eventuele herhalingen?

Bij hoge CPU denk ik dan aan devices die nogal vaak data uitwisselen. Je zou eens met het MQ verkeer mee kunnen kijken wat er allemaal langs komt, ik gebruik daarvoor meestal https://mqtt-explorer.com/ , er zullen best andere clients zijn.... Je ziet dan natuurlijk niet wat de Zigbee kant van en naar de dongle doet, geen idee of je dat ook kunt sniffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:02
@Kalentum Ik kan mij vaag herinneren dat ik met de Conbee II en Zigbee2MQTT ook CPU load problemen had op een Intel J4105. Ik had een iets groter netwerk van circa 70 devices. Ik ben mede daardoor eind 2022 gewisseld naar een Sonoff Dongle-P en al mijn problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik had sowieso het gevoel dat de Conbee implementatie van Zigbee2MQTT niet heel erg lekker was. Of dat hat natuurlijk aan de Conbee II lag. Geen idee verder, maar ik ben blij dat ik gewisseld ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Ik heb zo'n Sonoff besteld, kijken of dat helpt. Ik neem aan dat ik dan opnieuw de boel moet pairen maar gelukkig geen 70 devices hier.

Bij Amazon besteld. Ik krijg dit in dit suggesties. Zegt dat iets over Zigbee gebruikers? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieYyRE1NODP5Os8hPPYdD3-NT0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c4dIp4kOTmcYQ07ta001pYTp.png?f=user_large

[ Voor 63% gewijzigd door Kalentum op 16-10-2023 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 13:01

Wallie

Herr

Toe maar, zelfs "schoon" toiletpapier.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Kalentum schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:50:
Ik heb zo'n Sonoff besteld, kijken of dat helpt. Ik neem aan dat ik dan opnieuw de boel moet pairen maar gelukkig geen 70 devices hier.

Bij Amazon besteld. Ik krijg dit in dit suggesties. Zegt dat iets over Zigbee gebruikers? :?

[Afbeelding]
O dat doet mij er aan denken, zit er wel een verlengkabel tussen de RPI en dongle? Ik kan mij herinneren dat toen ik de ConbeeII gebruikte in samenwerking met deconz het CPU gebruik ook steeg in dat geval (zonder verlengkabel bedoel ik dan). Dan zijn er tenslotte veel errors te verwerken. (wellicht anders met Z2M, maar het proberen waard)

Dus mocht je dat nog niet hebben wellicht eerst een verlengkabel er tussen.

[ Voor 6% gewijzigd door Martin.Air op 16-10-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Martin.Air schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:09:
[...]

O dat doet mij er aan denken, zit er wel een verlengkabel tussen de RPI en dongle? Ik kan mij herinneren dat toen ik de ConbeeII gebruikte in samenwerking met deconz het CPU gebruik ook steeg in dat geval (zonder verlengkabel bedoel ik dan). Dan zijn er tenslotte veel errors te verwerken. (wellicht anders met Z2M, maar het proberen waard)

Dus mocht je dat nog niet hebben wellicht eerst een verlengkabel er tussen.
Ja ik heb een verlengkabel er tussen zitten. Ik heb ook geen idee hoe lang het al zo is, zou best kunnen dat die hoge CPU load al vanaf het begin is. Ik was de raspberry PI een beetje aan het opschonen en toen viel het me op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
alex3305 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:15:
@Kalentum Ik kan mij vaag herinneren dat ik met de Conbee II en Zigbee2MQTT ook CPU load problemen had op een Intel J4105. Ik had een iets groter netwerk van circa 70 devices. Ik ben mede daardoor eind 2022 gewisseld naar een Sonoff Dongle-P en al mijn problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik had sowieso het gevoel dat de Conbee implementatie van Zigbee2MQTT niet heel erg lekker was. Of dat hat natuurlijk aan de Conbee II lag. Geen idee verder, maar ik ben blij dat ik gewisseld ben.
Heb net de Sonoff Dongle P aan de praat gekregen en die paar Zigbee devices opnieuw gekoppeld. Het is nu rond 2-5% cpu gebruik, een stuk beter, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ben hier ook begonnen met zigbee2mqtt.
Installatie in docker, geen probleem. Was nog wel even verbaasd dat de frontend op poort 8080 niet standaard in de configuration,yaml stond.

Heb nu eerst even 2 simpele IKEA on/off buttons gekoppeld (E1743). Automation in HA eraan gehangen, en dat werkt mooi, ik gebruik daar deze blueprint voor
Alleen de double press krijg ik niet aan de praat, maar misschien is dat meer iets voor het HA topic.

Nog wel een andere vraag, heb een firmware update gestart voor die ikea knop, maar die gaat heel traag (ca 2,5 uur?). Is dat normaal?
Ik heb een cc2531 stick, de LQI van dat device staat op 110 (wat zijn daar "normale" waarden voor?)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
u_nix_we_all schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:37:
Installatie in docker, geen probleem. Was nog wel even verbaasd dat de frontend op poort 8080 niet standaard in de configuration,yaml stond.

Heb nu eerst even 2 simpele IKEA on/off buttons gekoppeld (E1743). Automation in HA eraan gehangen, en dat werkt mooi, ik gebruik daar deze blueprint voor
Alleen de double press krijg ik niet aan de praat, maar misschien is dat meer iets voor het HA topic.

Nog wel een andere vraag, heb een firmware update gestart voor die ikea knop, maar die gaat heel traag (ca 2,5 uur?). Is dat normaal?
Ik heb een cc2531 stick, de LQI van dat device staat op 110 (wat zijn daar "normale" waarden voor?)
Ja, dat is enigszins normaal. Zigbee is gemaakt voor energiezuinigheid en betrouwbaarheid. Niet voor snelheid. En bij een apparaat op batterijen kan het ook zomaar zijn dat die flink te leiden hebben aan de update. Immers zal een apparaat op batterijen normaal maar sporadisch "verbruik" hebben (een knop vrij letterlijk alleen als je de knop indrukt), terwijl die bij het installeren van een update continu bezig is met ontvangen (& zenden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:12
u_nix_we_all schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:37:

Ik gebruik ook die blueprint icm de ikea switch. Double press werkt niet nauwkeurig genoeg om het daadwerkelijk te gebruiken. Ik gebruik zelf alleen press en long press.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Daar ben ik weer :P

Nevermind. HA update heeft het verholpen.

Ik heb net een IKEA lamp (LED2201G8) gekoppeld, werkte goed, in ieder geval in z2m. Ik zie hem ook in mqtt explorer.
Maar de home assistant discovery werkt niet?

Ik zie een config message in homeassistant/light/0xb43522fffeab986c/light/config
[code=json]
{"availability":[{"topic":"zigbee2mqtt/bridge/state"}],"brightness":true,"brightness_scale":254,"color_mode":true,"command_topic":"zigbee2mqtt/IKEA E27 keuken/set","device":{"identifiers":["zigbee2mqtt_0xb43522fffeab986c"],"manufacturer":"IKEA","model":"TRADFRI LED bulb E27 1055 lumen, dimmable, white spectrum (LED2201G8)","name":"IKEA E27 keuken","sw_version":"2.4.5"},"effect":true,"effect_list":["blink","breathe","okay","channel_change","finish_effect","stop_effect"],"json_attributes_topic":"zigbee2mqtt/IKEA E27 keuken","max_mireds":454,"min_mireds":250,"name":null,"object_id":"ikea_e27_keuken","origin":{"name":"Zigbee2MQTT","sw":"1.33.1","url":"https://www.zigbee2mqtt.io"},"schema":"json","state_topic":"zigbee2mqtt/IKEA E27 keuken","supported_color_modes":["xy","color_temp"],"unique_id":"0xb43522fffeab986c_light_zigbee2mqtt"}
[/code]

De state_topic die erin staat "zigbee2mqtt/IKEA E27 keuken" bevat de volgende json, waar state ON in zit.
[code=json]
{"brightness":212,"color":{"x":0.4599,"y":0.4106},"color_mode":"color_temp","color_options":null,"color_temp":370,"linkquality":42,"power_on_behavior":"on","state":"ON","update":{"installed_version":-1,"latest_version":-1,"state":"idle"},"update_available":false}
[/code]

Doe ik iets verkeerd? Of moet ik de ON/OFF handmatig in HA opvoeren als mqtt light (lijkt me sterk)?
PS sorry voor de lange regels, json code parsing is niet zo pretty?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:49
BiG-GuY schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:48:
[...]

Dan heb je het fout gezien denk ik. De EFR32MG21 is alleen stabiel met ZHA. De ZBDongle-P is stabiel met Z2M.

Ben nu overgestapt op ZHA met de ZBDongle-E en dat werkt stabiel.
Bugger, juist de EFR32MG21 besteld omdat ik met de huidige CC2652P regelmatig de verbinding verliest met vooral batterijj (maar ook net) gevoed zigbee devices, om gek van te worden :/.

De gedachte dat de EFR32MG21 nieuwer en dus beter is gaat niet op :o :+.

Nou ja we gaan het zien...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jazsie schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:51:
[...]

Bugger, juist de EFR32MG21 besteld omdat ik met de huidige CC2652P regelmatig de verbinding verliest met vooral batterijj (maar ook net) gevoed zigbee devices, om gek van te worden :/.

De gedachte dat de EFR32MG21 nieuwer en dus beter is gaat niet op :o :+.

Nou ja we gaan het zien...
Heb met de nu 93 Zigbee apparaten nog nooit eentje gehad die de verbinding verloor. Belangrijk blijft altijd om genoeg 230V gedreven Zigbee apparaten te hebben die als router fungeren. Hue lampen zijn goede routers.

Vanuit ervaringen van anderen met de EFR32MG21 is dat hij minder stabiel is met Z2M, dit heeft te maken met het gebruikte protocol wat in Z2M nog experimental is.

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 22-10-2023 23:00 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ik rond de 40 maar leuk is anders, ben iedere week wel een of meer device(s) aan het re-pairen |:(.

"Vroegah" met Zwave was dit in mijn ervaring toch wel beter hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:06
@Jazsie Welke firmware draait je stick?

Hier met een CC2652RB (maar die heeft amper verschil met de P) van Slaesh met 20210120 nu al bijna 3 jaar rock solid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ik ben van de Slaesh (ivm zelfde probleem) overgestapt naar de "SMLIGHT Zigbee LAN Adapter CC2652P Model SLZB-05" zodat ik deze meer centraal kon plaatsen voor beter bereik (was het idee).

Deze zit volgens z2m op 20211217

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 23-10-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Jazsie Ahh, dan heb je er nog wel een complete extra laag tussen zitten. Draait dat dan ook andere firmware dan "stock" CC2652?

Maar goed, Zigbee vormt prima mesh dus meer centraal is vaak niet zo'n issue. Zolang hij maar niet in zo'n uithoek zit dat hij maar net één volgende router ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Op beiden locaties (waar de Slaesh was) en waar de huidige zit waren/zijn genoeg routers.
Zou inderdaad het probleem niet mogen zijn maar aangezien de Slaesh USB was dacht ik dat, dat wellicht voor verstoring kon verzorgen.

FW die erop zit is de originele van koenkk github, heb zelf geen aanpassingen gemaakt.

Zie overigens dat er inmiddels nieuwere versie uit is, gaan we die eens installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:24
Ik kan er helaas heel weinig over vinden.
Op dit moment ben ik in bezit van een Sonoff Zigbee 3.0 usb dongle als primaire router. Nu wil ik graag overstappen op een netwerk dongle zodat ik mijn home-assistant en alle andere containers in een clustered environment (k8s) kan bouwen.

Heeft iemand ervaring met een van deze netwerk dongels?
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#recommended

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 02-07 21:38
Heeft iemand voor elkaar dat ook nog de 'normale' fysieke deurbel afgaat als iemand op het Zigbee drukknopje drukt? Zijn hier speciale relais voor die even kort aantrekken?

Ik zou graag willen dat dit werkt via 'binding' zodat de deurbel toch afgaat als iemand op de knop drukt, ook al ligt Zigbee2MQTT er eventjes uit. Iemand dit dit al voor elkaar heeft? Welke hardware gebruik je daarvoor en hoe heb je dat geconfigureerd in Zigbee2MQTT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-07 09:04
PhilipsFan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:59:
Heeft iemand voor elkaar dat ook nog de 'normale' fysieke deurbel afgaat als iemand op het Zigbee drukknopje drukt? Zijn hier speciale relais voor die even kort aantrekken?

Ik zou graag willen dat dit werkt via 'binding' zodat de deurbel toch afgaat als iemand op de knop drukt, ook al ligt Zigbee2MQTT er eventjes uit. Iemand dit dit al voor elkaar heeft? Welke hardware gebruik je daarvoor en hoe heb je dat geconfigureerd in Zigbee2MQTT?
Hoe krijgt de fysieke deurbel stroom?
  • 230 V, dan zijn er genoeg opties.
  • Beltrafo, dan wordt het wat lastiger omdat je dan < 12 V spanning hebt waarschijnlijk. Ook daar zijn blijkbaar opties voor (MHCOZY 1 Channel 5V 12V ZigBee Smart Relay Switch heb ik zo snel gevonden) maar of deze ook directe binding ondersteunen wordt een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 02-07 21:38
soganta schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Hoe krijgt de fysieke deurbel stroom?
  • 230 V, dan zijn er genoeg opties.
  • Beltrafo, dan wordt het wat lastiger omdat je dan < 12 V spanning hebt waarschijnlijk. Ook daar zijn blijkbaar opties voor (MHCOZY 1 Channel 5V 12V ZigBee Smart Relay Switch heb ik zo snel gevonden) maar of deze ook directe binding ondersteunen wordt een gok.
Via een beltrafo. Ik heb het nu provisorisch opgelost met een KlikAanKlikUit schakelaar die ik al eens had omgebouwd naar een potentiaalvrij contact. Die wordt nu door Domoticz aangezet als er op de belknop wordt gedrukt en 0,05 seconde later weer uit. Dan gaat inderdaad de gong af, maar ideaal is het niet. Je wilt eigenlijk dat het afgaan van de gong niet afhankelijk is van servers en domotica. Maar voor nu werkt het.

Het lijkt er inderdaad op, dat je Zigbee-device binding moet ondersteunen. Ik heb er nog geen gevonden in mijn collectie die dat doet. Daarom nog steeds open voor tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Laatst online: 03-07 09:04
PhilipsFan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:59:
[...]

Via een beltrafo. Ik heb het nu provisorisch opgelost met een KlikAanKlikUit schakelaar die ik al eens had omgebouwd naar een potentiaalvrij contact. Die wordt nu door Domoticz aangezet als er op de belknop wordt gedrukt en 0,05 seconde later weer uit. Dan gaat inderdaad de gong af, maar ideaal is het niet. Je wilt eigenlijk dat het afgaan van de gong niet afhankelijk is van servers en domotica. Maar voor nu werkt het.

Het lijkt er inderdaad op, dat je Zigbee-device binding moet ondersteunen. Ik heb er nog geen gevonden in mijn collectie die dat doet. Daarom nog steeds open voor tips!
Klopt, afgezien van alle video deurbellen is er geen kant en klare Zigbee oplossing. Als je 230V in de buurt hebt zou je nog naar een potentiaalvrije Zigbee switch kunnen zoeken, die zijn er wel met binding. Maar ik begrijp dat je geen fysieke knop meer buiten hebt met een kabel van de beldrukker naar de deurbel? Als je dat wel hebt zou je kunnen kijken naar de oplossing van Marcel Zuidwijk. Zo heb ik het hier opgelost, voordeel is dat als alle domotica of zelfs Wifi eruit ligt, de deurbel gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:17

TWKterry

Master Mariner

Ik ben mijn Hue lampen aan het omzetten naar z2m en dat werkt tot nog toe prima. Ik doe alles via de GUI van z2m.
Nu ben ik Z2m-groepen aan het maken, dus keuken, kamer en dergelijke. Dat is ook simpel bij elkaar te klikken.
Als laatste dacht ik een groep HUIS te maken met daarin de diverse andere groepen maar dit lijkt niet te kunnen via de GUI. Ik heb hiervoor wel ergens eens een stukje yaml-code gezien dacht ik.

Kan dit groepen nesten en zo ja kan iemand me op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Gisteren merkte ik opeens op dat al m'n zigbee apparaten offline waren. Na een herstart van Z2M (losse docker container, 1.33.0) kwam alles weer online. Heb dit nog niet eerder meegemaakt, en in de log zie ik niet meer dan 'Failed to ping' meldingen voor alle apparaten na een succesvol melding.

code:
1
2
3
4
debug 2023-11-02 18:04:33: Successfully pinged 'Keuken eiland 1' (attempt 1/2)
warn  2023-11-02 18:04:41: Failed to ping 'Keuken 9' (attempt 1/2, Read 0x000b57fffed5a2fc/1 genBasic(["zclVersion"], {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":true,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (SRSP - AF - dataRequest after 6000ms))
warn  2023-11-02 18:04:53: Failed to ping 'Keuken 9' (attempt 2/2, Read 0x000b57fffed5a2fc/1 genBasic(["zclVersion"], {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (SRSP - AF - dataRequest after 6000ms))
Etc.

Iemand dit ook wel eens meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:41
Goedemorgen tweakers,

Ik heb even een vraagje. Ik ben over gegaan naar z2mqtt, en dit bevalt eigenlijk echt wel goed.
Ik zag echter dat er wat updates waren voor wat apparaten, waaronder 5 Hue white ambiance spot lampjes.
Het gekke is alleen dat hij voor 2 lampen zegt dat er geen update is, terwijl de andere lampjes op een nieuwere versie zitten.

Even voor de duidelijkheid. De lampen hebben wel allemaal een update melding gehad, echter lijkt het alsof hij de oude firmware nog toont, of dat die 2 lampen niet geupdate zijn.

Heeft iemand enige idee hoe ik dit kan controleren of wat ik kan doen om het correct te tonen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaImJWVNFmgn4RJiMEuzv72u94o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjPxO6dtkMgQZ1u0ClWZn4TY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie in de logs gek genoeg ook niet echt fouten, enkel van wat andere apparaten die niet bereikbaar zijn volgens z2mqtt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'test dimmer woonkamer' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Tafellamp spot 2' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Tafellamp spot 5' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Bedlampje kinderkamer' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Ganglamp plafond' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Kinderkamer plafondlamp' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Zithoek spot midden' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Zithoek spot rechts' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Zithoek spot links' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Dimmer woonkamer' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Slaapkamer plafondlamp 1' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Slaapkamer plafondlamp 2' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Dimmer slaapkamer' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Slaapkamer bol' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Slaapkamer bedlamp rianne' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Dimmer keuken' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Dimmer kinderkamer' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Zolder ecodim' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Dimmer zolder' (Device didn't respond to OTA request)
2023-11-03 07:48:50Failed to check if update available for 'Dimmer zithoek' (Device didn't respond to OTA request)

[ Voor 58% gewijzigd door Wachten... op 03-11-2023 08:54 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Laatst online: 19:05
Mijn zigbee2mqtt werkt plots niet meer.
Ik gebruik een deconz stick

Enig idee waar ik moet zoeken?
Het volgende zie ik in de log

2023-11-06 12:23:06Publish 'set' 'state' to 'Eettafel' failed: 'Error: Command 0xec1bbdfffe2503a8/1 genOnOff.on({}, {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (no response received (3))'

Al eens opnieuw install van addon gedaan, geen hulp.

Via mijn drukknop (ook mqtt) werkt het wel, via mn dashboard niet meer? en via de gui van zigbee2mqtt ook niet.

Ijk snap er niets van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jazsie schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:42:
Ik rond de 40 maar leuk is anders, ben iedere week wel een of meer device(s) aan het re-pairen |:(.

"Vroegah" met Zwave was dit in mijn ervaring toch wel beter hehe.
Nog even hier op inhakend, ik ben ook aardig klaar met dat re-pairen.
En dan met name de temperatuur/RV sensoren van Sonoff en Xiaomi.
Ik had op de 1e etage en zolder geen 230v zigbee apparatuur, dus vanochtend op elke etage een (Ikea) lamp gekoppeld, die doen het prima. Maar de sensoren koppelen, en verliezen later weer hun verbinding. Maar ook weer niet allemaal.

En de 433mhz sensoren van 12 jaar oud (waaronder 1 buiten) blijven gewoon rustig en probleemloos hun werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
skank schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:31:

2023-11-06 12:23:06Publish 'set' 'state' to 'Eettafel' failed: 'Error: Command 0xec1bbdfffe2503a8/1 genOnOff.on({}, {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (no response received (3))'

Via mijn drukknop (ook mqtt) werkt het wel, via mn dashboard niet meer? en via de gui van zigbee2mqtt ook niet.

Ijk snap er niets van
Conbee 2 stick toch? Lijkt beetje hierop.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/11647

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:40

Mimiix

Professioneel Prutser

Als de coördinator down zou zijn, zou er meer niet werken.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Mimiix schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:08:
[...]

Als de coördinator down zou zijn, zou er meer niet werken.
Dit ligt niet aan de stick zelf toch?
Ik snap niet dat ik lamp x wel nog kan bedienen met de drukknop (via mqtt-> zigbee device) maar niet via HA gui en/of zigbee2mqtt software.

Welke kant moet ik uitzoeken want ik heb geen flauw idee.
De mqtt devices komen ook allemaal mooi binnen in HA

[ Voor 6% gewijzigd door skank op 06-11-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Inmiddels een aantal devices gekoppeld met Zigbee2mqtt v1.33.1

Dit werkt prima, alleen valt mij op dat diverse end-devices niet via een router gaan, maar direct naar de coordinator.
De route van de end-devices kan veel slimmer dan dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vv_jnEIqKgGX6gO9Pt-VzrNqvGs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4htetU5VMpnEaTYLm7bhtrhH.jpg?f=user_large

De PIR en magneetcontact hebben dan ook regelmatig geen verbinding.
Ze kunnen beter via dat Ikea socket lopen, dat zou schelen.

Is dit een eigenschap van die Xiaomi/Aqara devices, of kan ik ze ook forceren via een bepaalde route te gaan?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
skank schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:13:
[...]

Dit ligt niet aan de stick zelf toch?
Ik snap niet dat ik lamp x wel nog kan bedienen met de drukknop (via mqtt-> zigbee device) maar niet via HA gui en/of zigbee2mqtt software.

Welke kant moet ik uitzoeken want ik heb geen flauw idee.
De mqtt devices komen ook allemaal mooi binnen in HA
Na 2x unpluggen en reboot werkt alles weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
henkNL schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:05:
Inmiddels een aantal devices gekoppeld met Zigbee2mqtt v1.33.1

Dit werkt prima, alleen valt mij op dat diverse end-devices niet via een router gaan, maar direct naar de coordinator.
De route van de end-devices kan veel slimmer dan dit:

[Afbeelding]

De PIR en magneetcontact hebben dan ook regelmatig geen verbinding.
Ze kunnen beter via dat Ikea socket lopen, dat zou schelen.

Is dit een eigenschap van die Xiaomi/Aqara devices, of kan ik ze ook forceren via een bepaalde route te gaan?
Mijn ervaring met de Aqara devices is wat dit betreft een beetje hit&miss. Met sommige routers willen ze wel verbinden, met anderen niet (zelfs met Hue lampen is het met een deel wel en een deel niet).

Je kan in Z2M selecteren welk apparaat joinen toe staat, hier kun je wat mee spelen om zo tot een betere router te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Martin.Air schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:12:
[...]

Mijn ervaring met de Aqara devices is wat dit betreft een beetje hit&miss. Met sommige routers willen ze wel verbinden, met anderen niet (zelfs met Hue lampen is het met een deel wel en een deel niet).

Je kan in Z2M selecteren welk apparaat joinen toe staat, hier kun je wat mee spelen om zo tot een betere router te komen.
Tnx, het is gelukt.

Ik heb het als volgt gedaan:
Magneetcontact verwijdert uit Z2M
Daarna 'Permit Join (Ikea Socket)' gedrukt bovenaan in Z2M
Vervolgens de pair knop op het magneetcontact ingedrukt.

Is dit de juiste manier?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:38

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik ben gisteren ook overgestapt van ZHA naar Zigbee2MQTT (moest alles opnieuw pairen pff)
Werkt nu allemaal prima.
Ook hier zitten alle batterij apparaten rechtstreeks op de Coördinator.
Ik moest ook een paar lampen updaten, dat duurt wel lang zeg.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Laatst online: 16:52
skank schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:31:

Ijk snap er niets van
Heb hetzelfde nu 2x gehad de afgelopen weken, daarvoor jaren stabiel gewerkt.
Ik krijg het alleen opgelost door zigbee2mqtt uit te zetten, daarna wat routers even kort van de stroom te halen en z2mqtt weer starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
De meeste van mijn Aqara temperatuur en lek sensoren zitten al tijden op Tuya schakelaars (Blitzwolf, Aubiss SHP15). Speciaal aangeschaft met als voordeel dat ik ook op veel plaatsen vermogensmeting heb ;-) Wel lijken alle schakelaars aan de coordinator (slaesh) te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
henkNL schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:56:
[...]

Tnx, het is gelukt.

Ik heb het als volgt gedaan:
Magneetcontact verwijdert uit Z2M
Daarna 'Permit Join (Ikea Socket)' gedrukt bovenaan in Z2M
Vervolgens de pair knop op het magneetcontact ingedrukt.

Is dit de juiste manier?
Inderdaad, dat zou moeten werken. Nu kan het in theorie nog dat de link weer terug springt, maar in dat geval zal hij ook weer heen kunnen gaan. De meeste Aqaras doen dat niet tenzij er een stroomstoring plaats vindt en de coordinator eerder online komt dan de Ikea Socket.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-06 16:29
Weet niet of het al gedeeld is maar volgens mij niet. Voor degenen die ook de populaire bluetooth temperatuur en vochtigheidssensors van Xiaomi heeft (te weten de LYWSD03MMC): deze zijn nu om te flashen naar Zigbee!

Heb er twee geconventeerd en lijkt prima te werken. Zigbee2mqtt laatste versie detecteerde ze direct. Stroomverbruik zou iets hoger liggen met BLE maar wat mij betreft geen probleem.

Flashen kan ook via OTA net zoals je custom bluetooth firmware flasht. Een ding om rekening mee te houden is dat je niet zo weer terug lijkt te kunnen naar bluetooth. Eventueel wel via serial maar dan moet je wel aan de knutsel.

Een instructie is hier te vinden.

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-07 18:31

ViezeVis

Sample Text

Iemand enig idee of die Ali CC2531 Zigbee USBs met antenne goed zijn?
Of beter de howto van Kvn in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge" volgen?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
ViezeVis schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 01:21:
Iemand enig idee of die Ali CC2531 Zigbee USBs met antenne goed zijn?
Of beter de howto van Kvn in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge" volgen?
Gewoon niet meer aan beginnen. De CC2531 wordt al een aantal jaren afgeraden omdat die (te) slecht is en er veel betere opties te krijgen zijn. Kijk in de plaats bv naar de "Sonoff ... P" ("Sonoff ZBDongle Plus P"?, in ieder geval niet de E), Slaesh, ZZH! of andere sticks (beter niet de Home Assistant SkyConnect, Sonoff ... E dan, of Conbee). Oftewel, wat hier staat: https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/

De CC2531 was leuk in 2018, 2019 of zo doordat deze redelijk makkelijk te verkrijgen was. Maar zitten ook wat nadelen aan (extra hardware nodig om te flashen, geen degelijke antenne, "zwakke" chip (traag / slecht als je veel apparaten koppelt).
Als je er gratis aan kunt komen en weet dat je bv het komende jaar max 10 apparaten gaat koppelen heel misschien nog het overwegen waard. Anders gewoon eentje kopen van de Recommended lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ViezeVis de ontwikkelingen op het gebied van zowel hardware als software staan niet stil. Daarom zijn 4 jaar oude how-to's vaak geen goede informatiebron ;) Je kunt inderdaad beter, zoals @RobertMe al aangeeft, kijken naar de laatste informatie bij Z2M zelf.

Bovenstaande geldt overigens niet alleen voor Z2M; bij andere pakketten zoals Home Assistant wordt het meestal ook een frusterend avontuur als je een tutorial uit 2019 gaat volgen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een aantal zigbee-lampen via zigbee2mqtt aangesloten. Als de lampen niet bereikbaar zijn (dus bijv. de stroom is er vanaf), dan blijven ze in home assistant op 'on' staan. Met de schakelaar 'uit' zetten gaat niet, dan gaat 'ie direct weer op 'aan'. In de status staat ook gewoon dat ie 'aan' is, terwijl hij niet beschikbaar is.

Is dit normaal gedrag? Eerder stond 'ie dan gewoon op 'unvavailable'. Is er iets veranderd?

Z2m issue dus verplaatst

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 10-11-2023 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@koelkast Dat is normaal gedrag en altijd al zo geweest.

Komt omdat Zigbee niet het concept van availability kent. Door Z2M is dit wel na te doen door een device periodiek naar zijn status te vragen en bij geen reactie het device als unavailable te markeren. Dit kost dus wel netwerkverkeer. Ook werkt dit niet bij batterij devices, als je het daar aan zet hangt het 100% af van of een device data door wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 23:10
koelkast schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:40:
Ik heb een aantal zigbee-lampen via zigbee2mqtt aangesloten. Als de lampen niet bereikbaar zijn (dus bijv. de stroom is er vanaf), dan blijven ze in home assistant op 'on' staan. Met de schakelaar 'uit' zetten gaat niet, dan gaat 'ie direct weer op 'aan'. In de status staat ook gewoon dat ie 'aan' is, terwijl hij niet beschikbaar is.

Is dit normaal gedrag? Eerder stond 'ie dan gewoon op 'unvavailable'. Is er iets veranderd?

[mbr]Z2m issue dus verplaatst[/mbr]
Dacht ik ook te merken . Heb wat open/dichtdetectoren, 1 batterij was leeg, bleef steeds op open staan waardoor automation niet liep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
maartend schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:53:
[...]

Dacht ik ook te merken . Heb wat open/dichtdetectoren, 1 batterij was leeg, bleef steeds op open staan waardoor automation niet liep.
Aha. Dan zou je dus een batterijcheck moeten doen om dit te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:49:

Komt omdat Zigbee niet het concept van availability kent. Door Z2M is dit wel na te doen door een device periodiek naar zijn status te vragen en bij geen reactie het device als unavailable te markeren. Dit kost dus wel netwerkverkeer. Ook werkt dit niet bij batterij devices, als je het daar aan zet hangt het 100% af van of een device data door wil geven.
Helder. Ik had het gevoel dat dat eerder anders was, maar blijkbaar toch niet. Het gaat om lampen, dus batterij is dan niet het probleem.
Die kan ik wel met een batterijchecker automation langs gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@koelkast Maar dan moet je hem dus eerder gaan negeren dan dat de batterij werkelijk leeg is. Want zodra hij echt leeg is krijg je ook geen update meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:41

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Septillion schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:49:
Apart. De Hue bridge geeft wel netjes binnen een minuut aan wanneer een device unavailable is. Idem bij ZHA.

Ook raar trouwens aangezien elke lamp ook als repeater fungeert binnen het Zigbee netwerk (dus is het wel fijn dat de coordinator weet welke repeater wel en welke niet bereikbaar is).

[ Voor 25% gewijzigd door HuismAndré op 10-11-2023 14:42 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@HuismAndré Ook bij Z2M kan dat als je het aan zet. Maar dat is dus puur een "hack" op basis van elke minuut de status van alle devices afvragen. En dat kan dus alleen bij niet-batterij devices en kost dus bandbreedte op je Zigbee netwerk.

Voor dat laatste, dat boeit een coördinator dus niets. Die bepaald namelijk niet via welke weg een bericht gaat, die gooit het gewoon in de groep.

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 10-11-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:17
Wellicht kan mij iemand hier helpen, maar ik snap het niet.

Ik heb 2 ikea draadloze schakelaars en deze heb ik in het verleden gebruikt en toen een keer verwijderd.

Nu wil ik ze opnieuw koppelen maar dit lukt mij dus totaal niet.

Ik zet ze in pair modus en ze verschijnen ook in Zigbee2MQTT maar er komt een uitroepteken bij te staan.

Tevens verschijnt het volgende in de log:
code:
1
Error 2023-11-10 21:44:21Failed to interview '0xb4e3f9fffe66f402', device has not successfully been paired

Zijn er simpele stappen uit te proberen? Of moet ik deze stappen uitvoeren? https://www.zigbee2mqtt.io/guide/usage/debug.html

Daar hebben we een los topic voor => verplaatst

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 10-11-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Isane schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:00:
Wellicht kan mij iemand hier helpen, maar ik snap het niet.

Ik heb 2 ikea draadloze schakelaars en deze heb ik in het verleden gebruikt en toen een keer verwijderd.

Nu wil ik ze opnieuw koppelen maar dit lukt mij dus totaal niet.

Ik zet ze in pair modus en ze verschijnen ook in Zigbee2MQTT maar er komt een uitroepteken bij te staan.

Tevens verschijnt het volgende in de log:
code:
1
Error 2023-11-10 21:44:21Failed to interview '0xb4e3f9fffe66f402', device has not successfully been paired

Zijn er simpele stappen uit te proberen? Of moet ik deze stappen uitvoeren? https://www.zigbee2mqtt.io/guide/usage/debug.html
Heb je al bij Z2M gekeken of je ze niet per ongeluk op de blokkeerlijst/blocklist gezet hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:17
synoniem schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:33:
[...]

Heb je al bij Z2M gekeken of je ze niet per ongeluk op de blokkeerlijst/blocklist gezet hebt?
thnx voor je reactie. De blokeerlijst is leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Isane schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:40:
[...]

thnx voor je reactie. De blokeerlijst is leeg.
Zou kunnen dat ze in "slaap" vallen voordat het interview door Z2M afgerond is, je kan proberen om de paar seconden even 1x op de knop te drukken. Iets anders kan ik zo snel niet bedenken behalve debuggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Isane Naast wakker houden kan een nieuw setje batterijen ook wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ik heb een aqara deur/raam magneetsensor die niet wil koppelen. Komt gewoon niet in z2m aangemeld, terwijl er wel een blauw knipperlampje is, wel dichtbij een repeater zit, en ook van een nieuwe batterij is voorzien. Andere exemplaren lukt het wel. Wat kan ik nu nog meer proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@koelkast Was hij eerder gekoppeld? Zo ja, staat hij in de Blocklist? Of heb je je netwerk opnieuw ingesteld maar op zelfde pan ID gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
vraagje;

Ik heb een tijdje geleden een aantal "Innr" spotjes (https://tweakers.net/pric...nr-rs-230-c-duo-pack.html) gekocht en gekopppeld aan Home Assistant, echter door RGB niet wat we zochten op die plek en vervangen door alleen wit tint spots.

Nu heb ik er een andere plek voor gevonden, en zie ik in Zigbee2mqtt dat er een nieuwe OTA beschikbaar is.
Installed: 278947072
Latest: 537160240

Van de Ikea items is er een pagina met Release note's, en aanpassingen.

Weet iemand of dit er ook is voor "Innr", of waar je kunt vinden wat de toevoeging/beperking is van de update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Septillion schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:20:
@koelkast Was hij eerder gekoppeld? Zo ja, staat hij in de Blocklist? Of heb je je netwerk opnieuw ingesteld maar op zelfde pan ID gebruikt?
Nee, blocklist is leeg. Koppelen lukt dus echt niet. Ook een andere, nieuwe, met een nieuwe batterij lukt me niet te koppelen.
Ik zat nog te denken aan het feit dat 'ie op een metalen kozijn is geplakt een punt kan zijn.
Dat heb ik bij anderen ook (en aan 2 kanten zigbee lampen), maar die doen het gewoon wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@koelkast Raar, je zou dan nog eens andere locatie kunnen proberen.

Je draait wel gewoon laatste versie (1.33.2-1)? En met welke stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:02:
@koelkast Raar, je zou dan nog eens andere locatie kunnen proberen.

Je draait wel gewoon laatste versie (1.33.2-1)? En met welke stick?
Yep, inderdaad 1.33.2 en dan de Sonoff Stick (p-versie). Alle andere apparaten verbinden probleemloos, en ook meerdere magneetcontacten van dit type geven geen probleem. Alleen blijkbaar dit type op deze plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
delete

[ Voor 93% gewijzigd door skank op 15-11-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Laatst online: 22:59
Ik weet niet of ik hier in het juiste topic zit maar ik heb in mijn Home Assistant setup een berg IKEA LED1923R5/LED1925G6 GU10 spots middels zigbee2mqtt. Ik heb echter een 6 tal lampen die zich heel vervelend gedragen.

Als ik de lampen instel op een bepaalde brightness/color_temp (167/372) en deze uit en inschakel (niet daadwerkelijk van de stroom maar in HA) dan is de brightness daarna altijd 1 ipv 167.

Dit is hoe het alle lampen hun states laten zien maar bij een uit en aan van een "vervelende lamp" wordt de brightness dus elke keer 1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
{
    "brightness": 167,
    "color": {
        "x": 0.4615,
        "y": 0.411
    },
    "color_mode": "color_temp",
    "color_temp": 372,
    "level_config": {
        "on_level": "previous"
    },
    "linkquality": 29,
    "state": "ON",
    "update": {
        "installed_version": 268572245,
        "latest_version": 268572245,
        "state": "idle"
    },
    "color_options": null,
    "power_on_behavior": null,
    "update_available": null
}

Als ik dus de brightness weer verschuif naar 167 dan is deze bij uit en aan zetten toch weer 1.

Ik heb al met de states.json lopen spelen maar dat haalde niets uit.
Ik heb al een reset van een lamp gedaan (heb er 6 van de 32 die zich zo gedragen), en dus opnieuw gejoined, maar dat hielp ook niet.
Heb verder niets in de settings van een specifieke lamp gedaan want dat heeft een werkende ook niet dus ben een beetje einde raad nu wat ik nog meer voor opties heb.

Zou ik de lamp echt helemaal uit z2m moeten weggooien en opnieuw laten joinen misschien, moet ik in de database.db gaan lopen rommelen?
Het lijkt een soort van default state te zijn die altijd gezet wordt wanneer deze lampen inschakelen.
Iemand suggesties of een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@schumi2004 Soort gelijks heb ik ook met een set Tradfri heb maar dan twee LED1925G6. Maar in de Z2M en HA interface blijven ze netjes op 167 staan, tonen ze daar bij jou wel echt 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Laatst online: 22:59
Septillion schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:15:
@schumi2004 Soort gelijks heb ik ook met een set Tradfri heb maar dan twee LED1925G6. Maar in de Z2M en HA interface blijven ze netjes op 167 staan, tonen ze daar bij jou wel echt 1?
Uiteindelijk wel maar duurt even. Ook niet altijd overigens.
Voorheen had ik iets soortgelijks waarbij spots eerst eenmalig op juiste kleur ingesteld moesten worden maar dit is anders.
Ik heb net weer lopen schuiven met kleuren etc en van de 6 lijken er 3 het ineens goed te doen maar geen idee waarom want heb er maar aan 1 gezeten |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@schumi2004 Ik heb daarom nu de domme automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Bathroom Brightness when turned on
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - light.bathroom_bulbs
    from: "off"
    to: "on"
condition: []
action:
  - service: light.turn_on
    data:
      brightness: "{{ state_attr('light.bathroom_bulbs', 'brightness') }}"
    target:
      entity_id: light.bathroom_bulbs
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:37
nog niet zo lang bezig met home assistant, loop tegen een vervelend probleem aan waar ik maar niet uitkom.
heb 4 Nous startpluggen, 2 heb ik enige tijd geleden kunnen vinden in het zigbee2MQTT dashboard, nu staat er nog 1 in welke ik ook kan bedienen.
Als ik de 3 andere opnieuw probeer te verbinden door 5 sec. knop in te drukken, krijg ik wel de melding dat ze het netwerk verlaten hebben, ondanks dat ze niet zichtbaar of te bedienen zijn.
de add-ons zijn allen up to date en geen foutmeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khe3i6Qwbz7NkcGqsCtr7nNhbxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/39IhI6PkofOk1RcBGkld6CAA.png?f=fotoalbum_large

Zigbee2MQTT issue => verplaatst

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 20-11-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-06 14:37
Martin.Air schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:52:
[...]

Na het koppelen even naar de instellingen gaan, daar kun je kiezen welk type het betreft.
Enkel/Dubbel/Enkel rocker/Dubbel rocker

Het werkt goed :) (als je de kabels ook goed aangesloten hebt)
Nu ook met de Hue Wall switch i.c.m. zigbee2mqtt maar ik kan alleen maar de left_press action kiezen in m'n automation, dus maar 1 kabel kan getriggerd worden. Hoe heb je beide kabels voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:37
Jeweetje schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:27:
nog niet zo lang bezig met home assistant, loop tegen een vervelend probleem aan waar ik maar niet uitkom.
heb 4 Nous startpluggen, 2 heb ik enige tijd geleden kunnen vinden in het zigbee2MQTT dashboard, nu staat er nog 1 in welke ik ook kan bedienen.
Als ik de 3 andere opnieuw probeer te verbinden door 5 sec. knop in te drukken, krijg ik wel de melding dat ze het netwerk verlaten hebben, ondanks dat ze niet zichtbaar of te bedienen zijn.
de add-ons zijn allen up to date en geen foutmeldingen.

[mbr]Zigbee2MQTT issue => verplaatst[/mbr]
Inmiddels voorlopig opgelost, via dropdown menu selecteerde ik steeds aanmelden toestaan, nu klikte ik perongeluk op de tekst zelf waarmee een timer ging lopen en kon achter elkaar m'n apparaten pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik kom momenteel zot van mijn zigbee devices.
Ik draai al 2 jaar ofzo, zonder problemen zigbee2mqtt
Laatste versie van de addon en laatste versie HA

Als ik via mn gui de lampen wil bedienen, dan gaan ze soms wel soms niet, wacht ik ff dan weer wel, dan weer niet.
Echt zeer vervelend, als ik herstart, soms direct weer wel, dan weer niet..

Als ik het probeer en het lukt niet zie ik volgende melding
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HhCvGdX/.png

5 min later gaat het misschien gewoon wel...

De stick is een conbee 2 stick, ik heb hem ook al es in en uitgeplugd... ff goed dan, en dan direct weer troubles :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
skank schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:06:
Ik kom momenteel zot van mijn zigbee devices.
Ik draai al 2 jaar ofzo, zonder problemen zigbee2mqtt
Laatste versie van de addon en laatste versie HA

Als ik via mn gui de lampen wil bedienen, dan gaan ze soms wel soms niet, wacht ik ff dan weer wel, dan weer niet.
Echt zeer vervelend, als ik herstart, soms direct weer wel, dan weer niet..

Als ik het probeer en het lukt niet zie ik volgende melding
[Afbeelding]

5 min later gaat het misschien gewoon wel...

De stick is een conbee 2 stick, ik heb hem ook al es in en uitgeplugd... ff goed dan, en dan direct weer troubles :(
Wat bij mij hielp was een usb verlengkabel. Conbee stick gevoelig.

• Martin.Air
nachtwaker schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:52:
[...]

Nu ook met de Hue Wall switch i.c.m. zigbee2mqtt maar ik kan alleen maar de left_press action kiezen in m'n automation, dus maar 1 kabel kan getriggerd worden. Hoe heb je beide kabels voor elkaar gekregen?
Bij de Zigbee2Mqtt GUI bij het "Toont" tabblad staat de optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RueobmyqyPZjwse3F_ikk6iH-Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4zovLDtD3hkUrHvW8xhYjPat.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 23-11-2023 09:18 . Reden: Plaatje iets minder in your face gemaakt ]

• skank
banaliteit schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:18:
[...]

Wat bij mij hielp was een usb verlengkabel. Conbee stick gevoelig.
Die heb ik, en is aangesloten en een jaar geen probleem

Wat wel zeer vreemd is, dat via de knoppen in mn HA gui, ze niet reageren , via google ook niet.
Maar als ik mijn drukknoppen gebruik, die via mqtt lopen, dan reageren ze wel...

[ Voor 26% gewijzigd door skank op 23-11-2023 10:17 ]

• skank
Iemand die raad weet wat ik kan doen?

Zit zelfs te twijfelen voor andere stick..
Geen idee waarom zigbee2mqtt geen respons krijgt van de device

Soms wel soms niet, zo beu

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:59:
Iemand die raad weet wat ik kan doen?

Zit zelfs te twijfelen voor andere stick..
Geen idee waarom zigbee2mqtt geen respons krijgt van de device

Soms wel soms niet, zo beu
T zal niet aan de stick liggen als ze wel reageren op de knoppen / uit mqtt.

• skank
Mimiix schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:05:
[...]

T zal niet aan de stick liggen als ze wel reageren op de knoppen / uit mqtt.
Waar dan wel aan?
Wat kan ik verder testen?

Ik heb de stick nu ergens anders gelegd, met de verlengkabel...
En weer hetzelfde, ff werkt het, dan weer niet, dan weer wel...

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:10:
[...]

Waar dan wel aan?
Wat kan ik verder testen?

Ik heb de stick nu ergens anders gelegd, met de verlengkabel...
En weer hetzelfde, ff werkt het, dan weer niet, dan weer wel...
Geen idee. Ik neig naar interferentie, of kan ook een brak device zijn wat je packages stuk maakt van het netwerk. Maar geen idee hoe je dit kan testen met Z2m.

• skank
Ik weet het echt niet :(
Veel zin om eens andere channel te nemen, maar dan moet ik terug alles herkoppelen dacht ik :(
+ Voor mn hue lichten moet ik die dan ook weer resetten en heb zo geen remote om te resetten.

Lijkt me ook vreemd dat plots 1 kanaal die maanden goed loopt, plots niet meer gaat.

In de logs van zigbee2mqtt addon zie ik enkel vaatwas instaan

Zigbee2MQTT:info 2023-11-23 13:14:53: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Vaatwas', payload '{"ac_frequency":50,"current":0,"energy":5.5,"last_seen":"2023-11-23T13:14:53+01:00","linkquality":248,"power":0,"power_reactive":0,"state":"OFF","voltage":235.8}'
Zigbee2MQTT:info 2023-11-23 13:14:58: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Vaatwas', payload '{"ac_frequency":50,"current":0,"energy":5.5,"last_seen":"2023-11-23T13:14:58+01:00","linkquality":255,"power":0,"power_reactive":0,"state":"OFF","voltage":237.15}'
Zigbee2MQTT:info 2023-11-23 13:15:03: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Vaatwas', payload '{"ac_frequency":50,"current":0,"energy":5.5,"last_seen":"2023-11-23T13:15:03+01:00","linkquality":255,"power":0,"power_reactive":0,"state":"OFF","voltage":237.01}'

en zo vrij lang

Als ik in zigbee2mqtt een reconfigure doe van een item, lukt dit ook zonder problemen..

Waarom werkt het dan niet :(

[ Voor 63% gewijzigd door skank op 23-11-2023 13:17 ]

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-07 12:53
Ik zou eens een wifi analyzer starten en kijken of je last hebt van de buren :)
Hier bij ons was alleen channel 26 bruikbaar.

Zie:
https://www.metageek.com/.../zigbee-wifi-coexistence/

• skank
Mr.Wop schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:17:
Ik zou eens een wifi analyzer starten en kijken of je last hebt van de buren :)
Hier bij ons was alleen channel 26 bruikbaar.

Zie:
https://www.metageek.com/.../zigbee-wifi-coexistence/
Lijkt ok?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QFMpVr4/wifi.jpg

Ik zit op kanaal 25

• daxy
  • Laatst online: 17:49
Het lijkt inderdaad dat het een interference of bereikbaarheids probleem is.
Zoals Mr.Wop al aangeeft, kijk eens op zijn link en hoe het WiFi spectrum nu vol zit bij je. Dit kan natuurlijk opeens veranderen als de buren een nieuw WiFi routerje plaatst.

Ik heb inderdaad kanaal 25 voor Zigbee gebruikt omdat WiFi kanaal 11 het leegst was.
En het klopt dat je alles moet re-pairen dus leuk wordt het niet :( <edit>Kanaal 1 is het meest vrij bij jou, ik zou Zigbee kanaal 11 gebruiken.</edit>

Daarnaast zou je ook nog even Debug logging aan kunnen zetten. Dit kan in de GUI, onder Logging en dan (rechts boven) op Debug zetten. Doe dit als je het probleem ziet, niet als het werkt ;) Zet hem dan uit en paste de logs hier eens, misschien zien we wat. Als de apparaten ook niet in de debug log komen, dan hebben de apparaten geen verbinding met een ander Zigbee apparaat en ligt het niet aan je coordinator (denk ik).

Welke firmware draai je op de Conbee?

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• banaliteit
skank schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:59:
Ik weet het echt niet :(
Veel zin om eens andere channel te nemen, maar dan moet ik terug alles herkoppelen dacht ik :(
Als je alles gaat herkoppelen raad ik je aan om de Conbee stick te dumpen - als je toch al bezig bent. Valt me op dat bij de Conbee stick setups vaak toch bepaalde dingen niet of niet goed meer werken naar verloop van tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door banaliteit op 23-11-2023 13:33 ]

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

banaliteit schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:32:
[...]

Als je alles gaat herkoppelen raad ik je aan om de Conbee stick te dumpen. Valt me op dat bij de Conbee stick setups vaak toch bepaalde dingen niet of niet goed meer werken naar verloop van tijd.
Na 4 jaar nog steeds geen last van ;)

Alles waar ik ooit last van had, zat als fout in deCONZ. Dat is daarna ook weer opgelost.

[ Voor 11% gewijzigd door Mimiix op 23-11-2023 13:35 ]

• skank
daxy schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:29:
Het lijkt inderdaad dat het een interference of bereikbaarheids probleem is.
Zoals Mr.Wop al aangeeft, kijk eens op zijn link en hoe het WiFi spectrum nu vol zit bij je. Dit kan natuurlijk opeens veranderen als de buren een nieuw WiFi routerje plaatst.

Ik heb inderdaad kanaal 25 voor Zigbee gebruikt omdat WiFi kanaal 11 het leegst was.
En het klopt dat je alles moet re-pairen dus leuk wordt het niet :( <edit>Kanaal 1 is het meest vrij bij jou, ik zou Zigbee kanaal 11 gebruiken.</edit>

Daarnaast zou je ook nog even Debug logging aan kunnen zetten. Dit kan in de GUI, onder Logging en dan (rechts boven) op Debug zetten. Doe dit als je het probleem ziet, niet als het werkt ;) Zet hem dan uit en paste de logs hier eens, misschien zien we wat. Als de apparaten ook niet in de debug log komen, dan hebben de apparaten geen verbinding met een ander Zigbee apparaat en ligt het niet aan je coordinator (denk ik).

Welke firmware draai je op de Conbee?
Ik snap niks van die kanalen, hoe zie je dat kanaal 1 het meest vrij is? en hoe weet ik dan dat ik best zigbee 11 gebruik?

debug log komt er aan

Die firmware van de conbee is al lang niet meer geupdate, heo doe ik dat via zigbee1mqtt?

• skank
banaliteit schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:32:
[...]

Als je alles gaat herkoppelen raad ik je aan om de Conbee stick te dumpen - als je toch al bezig bent. Valt me op dat bij de Conbee stick setups vaak toch bepaalde dingen niet of niet goed meer werken naar verloop van tijd.
Daar heb ik nu ook zin in, maar ik meot wel eerst zeker zijn dat het beter zal zijn

• skank
Debug log

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/d7HNqQg/log.png

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:43:
[...]

Ik snap niks van die kanalen, hoe zie je dat kanaal 1 het meest vrij is? en hoe weet ik dan dat ik best zigbee 11 gebruik?
Probeer eens te googlen. Echt heel veel info hierover.

• skank
Mimiix schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:46:
[...]

Probeer eens te googlen. Echt heel veel info hierover.
Dat doe ik ook ,maar geraak er niet uit, aub niet terug zegge ndat ik moet googlen, weet ik zelf ook wel

• Martin.Air
skank schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:50:
[...]

Dat doe ik ook ,maar geraak er niet uit, aub niet terug zegge ndat ik moet googlen, weet ik zelf ook wel
Afbeeldingslocatie: https://www.researchgate.net/publication/277581150/figure/fig1/AS:1088186952486913@1636455395441/Wi-Fi-and-ZigBee-channels-in-the-24GHz-ISM-band.jpg
Bron: https://www.researchgate....z-ISM-band_fig1_277581150

Als je naar deze afbeelding kijkt, zie je de frequenties waar de Zigbee kanalen op zitten, en die van de Wifi. Zoals je ziet hebben beide een 'boog', je wil zo min mogelijk overlap met de dekking. Maar daar moet je dus ook rekening houden met de Wifi van de buren, etc.

• skank
Martin.Air schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:56:
[...]

[Afbeelding]
Bron: https://www.researchgate....z-ISM-band_fig1_277581150

Als je naar deze afbeelding kijkt, zie je de frequenties waar de Zigbee kanalen op zitten, en die van de Wifi. Zoals je ziet hebben beide een 'boog', je wil zo min mogelijk overlap met de dekking. Maar daar moet je dus ook rekening houden met de Wifi van de buren, etc.
Ja, wel als je dan kijkt naar mijn garfiek hierboven zie jdat de groen en paarse het meeste negatieve getal hebben.. en de linkse bruin/Rood, het laagste (dus het sterkste zijn of zwakstge?)

En als je dan zegt je moet zo min mogelijk overlap hebben, dan zie je op mijn grtafiek tussen 3 en 4 en 8 en 9 "gaten"
Dan zou ik zeggen pak die zigbee kanaal 15 of 20 ? Maar hier wordt dan zigbee kanaal 11 aangeraden?

Ik probeer het te begrijpen maar zie het niet , sorry.

Edit:

Zegt die debug log nu iets?
Mioet ik nu idd overschakelen naar kanaal 11 ?

[ Voor 3% gewijzigd door skank op 23-11-2023 14:06 ]

• nachtwaker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-06 14:37
Martin.Air schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:28:
[...]

Bij de Zigbee2Mqtt GUI bij het "Toont" tabblad staat de optie:
[Afbeelding]
Als ik hem daarop zet krijg ik een foutmelding.

• daxy
  • Laatst online: 17:49
Kijk, daar kan ik wat mee ;)
Er is inderdaad een connectivity probleem, timeout op het Zigbee netwerk. Ok, so far schiet het op.
Oorzaak is alleen lastig. Je zou een ander kanaal kunnen proberen, maar ik zou eerst even hier naar kijken:

https://github.com/Koenkk...7#issuecomment-1374549891
Je zou de Adapter Delay van 350 eens kunnen proberen. Ga naar Settings en dan Avanced, daar kan je het instellen. Ik hoop dat dit werkt!

Als ik die thread een beetje doorlees, dan lijkt het inderdaad een Conbee issue te zijn. Geen garanties van mij dat het ook echt zo is ;) Let us know!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• skank
daxy schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:19:
[...]

Kijk, daar kan ik wat mee ;)
Er is inderdaad een connectivity probleem, timeout op het Zigbee netwerk. Ok, so far schiet het op.
Oorzaak is alleen lastig. Je zou een ander kanaal kunnen proberen, maar ik zou eerst even hier naar kijken:

https://github.com/Koenkk...7#issuecomment-1374549891
Je zou de Adapter Delay van 350 eens kunnen proberen. Ga naar Settings en dan Avanced, daar kan je het instellen. Ik hoop dat dit werkt!

Als ik die thread een beetje doorlees, dan lijkt het inderdaad een Conbee issue te zijn. Geen garanties van mij dat het ook echt zo is ;) Let us know!
7
Ze reageren nu weer iets beter ja
Nog niet 100% maar wel beter
Maar ook trager lol

Zit nu te denken wat te doen
Is het echt een conbee issue?
Toch nog ander kanaal proberen
Of gelijk andere coordinator nemen? (misschien mee profiteren dan om direct ook matter te ondersteunen?)
Pagina: 1 ... 10 ... 23 Laatste

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.