• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:39
Zo, hier ook tijd om eens te gaan troubleshooten. Een jaar of 2 terug geswitcht naar een Sonoff stick, werkt an sich prima, maar sinds een tijd doen ook hier een aantal automations het niet meer. Degenen met een acute WAF (verlichting binnen enzo) heb ik gelijk gefixt, maar de rest hangt nog niks te doen. Net als Skank heb ook ik het issue dat sommige scenes en automations het wel doen als ik ze vanaf mijn telefoon run, maar niet op basis van een input van een of andere sensor.

Even de vragen op een rijtje:
- Sommige sensoren updaten niet meer, is het het handigst om die opnieuw te koppelen?
- Ik heb nu alle automations/scenes in HA gemaakt, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat dat in Z2M zelf of Node Red veel handiger/beter kan? Dit is dan misschien het moment om over te schakelen?

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
nachtwaker schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:11:
[...]

Als ik hem daarop zet krijg ik een foutmelding.
Hmm, dat zou ik niet verwachten. Even een checklistje:
  • Firmware is up to date?
  • Er worden idd rockers gebruikt, geen push?
  • Z2M is up to date?
  • Foutmelding is hier ook aan gerelateerd? Of enkel dat hij de setting niet kan zetten omdat hij niet bereikbaar is?
De laatste is het makkelijkst te checken door eerst 1x te schakelen, de instelling aan te passen en dan nogmaals te schakelen. (1e doet een wake, 2e kan helpen met een retrieval)

Indien dat ook niet werkt wellicht proberen de Debug logs naar boven te halen, weet niet hoeveel ik hiermee kan helpen, maar misschien een ander wel. (en ik probeer het iig gewoon toch :) )

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 11:13
skank schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:39:
[...]

7
Ze reageren nu weer iets beter ja
Nog niet 100% maar wel beter
Maar ook trager lol

Zit nu te denken wat te doen
Is het echt een conbee issue?
Toch nog ander kanaal proberen
Of gelijk andere coordinator nemen? (misschien mee profiteren dan om direct ook matter te ondersteunen?)
@daxy en anderen :)

Het werkt nu absoluut beter met die delay, maar nu met BF zou ik toch niet een andere gateway kopen?7
Ik denk zelf aan deze
https://shop.dialedin.com.au/products/sonoff-zbdongle-e

Die zou ook matter doen straks.

Zouden jullie die stap zetten?
Of de andere ? De P-versie, geen idee wat het verschil is

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
skank schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:53:
[...]

@daxy en anderen :)

Het werkt nu absoluut beter met die delay, maar nu met BF zou ik toch niet een andere gateway kopen?7
Ik denk zelf aan deze
https://shop.dialedin.com.au/products/sonoff-zbdongle-e

Die zou ook matter doen straks.

Zouden jullie die stap zetten?
Of de andere ? De P-versie, geen idee wat het verschil is
Ik heb de P.

Of 1 van deze

• skank
Ik zie dat de E versie daar zelfs niet tussen staat, wat is het verschil?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:35
skank schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:04:
[...]

Je kunt beter vragen wat de overeenkomsten zijn (Sonoff, en de USB poort :+).
Serieus, er zit een compleet andere chip in (de P een van Texas Instrument, de E ik meen van Silicon Labs?). Open vs closed source firmware (P open, E closed).

• skank
RobertMe schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:15:
[...]

Je kunt beter vragen wat de overeenkomsten zijn (Sonoff, en de USB poort :+).
Serieus, er zit een compleet andere chip in (de P een van Texas Instrument, de E ik meen van Silicon Labs?). Open vs closed source firmware (P open, E closed).
Haha, ok :)
Vandaar dat de P duurder is.

Upgrade waard?
Tis niet duur maar toch

En zou je dan de E of de P nemen?

Edit:

https://haade.fr/en/blog/...zb-dongle-e-zigbee-sonoff

Handig! ,ik zou dan zeggen de E versie, die is ook nog goedkoper, alleen lees ik dat zigbee2mqtt experimenteel is, en dat vind ik dan weer niet leuk

[ Voor 19% gewijzigd door skank op 23-11-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Laatst online: 10:21
skank schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:04:
[...]

De E-versie staat er wel onder, bij "Experimental". De P-versie staat onder "Recommended".
Neem dus de P, ook al is ie duurder.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 21:53
Help! Ik draai zigbee2MQTT + Domoticz op een rapsberry Pi 3b. Ik ga overstappen naar zigbee2MQTT + Home Assistant op een Intel NUC.

Die zigbee coördinator is een zzh! Van electrolama. https://www.tindie.com/pr...r-multiprotocol-rf-stick/

Is er een manier om het hele zigbee netwerk om te zetten naar de nieuwe HA setup zonder alles opnieuw te pairen ?

Hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
Kun je je HASS niet gewoon naar je huidige mqtt server wijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricVdb500
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 10:20
Installeer zigbee2mqtt op de NUC, kopieer de zigbee2mqtt data folder vanop de Pi naar de NUC en start zigbee2mqtt.
Heb dit al meerdere keren gedaan, en werkt zonder opnieuw te hoeven pairen

[ Voor 3% gewijzigd door EricVdb500 op 26-11-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 21:53
EricVdb500 schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:16:
Installeer zigbee2mqtt op de NUC, kopieer de zigbee2mqtt data folder vanop de Pi naar de NUC en start zigbee2mqtt.
Heb dit al meerdere keren gedaan, en werkt zonder opnieuw te hoeven pairen
Bedankt voor de bevestiging. Lees het zo her en der op de internet en ook op de zigbee2mqtt site maar een bevestiging zocht ik nog. _/-\o_ Top, gaan we dat komende tijd proberen!

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:11
Kan iemand mij vertellen hoe ik de "Color temp startup" kan aanpassen in Z2M?

Het maakt niet uit wat ik doe maar elke keer wordt deze gereset naar onderstaande waarde. Feitelijk ben ik op zoek naar een mogelijkheid de config van een lamp te resetten naar default waarden in Z2M. Ik heb namelijk wat issues met diverse lampen en voor ik verder uitzoek wat er mis is wil ik de settings naar Z2M default hebben, in iedergeval het omcirkelde gedeelte.
Je zou denken dat de reset button aan begin dit zou doen maar helaas, ook de waarden wissen en opslaan haalt niets uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwDAsQ7oHRUy--awtACsBTixSGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7BV8Os2HLMd42sVShopJasiP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
schumi2004 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:23:
Kan iemand mij vertellen hoe ik de "Color temp startup" kan aanpassen in Z2M?

Het maakt niet uit wat ik doe maar elke keer wordt deze gereset naar onderstaande waarde. Feitelijk ben ik op zoek naar een mogelijkheid de config van een lamp te resetten naar default waarden in Z2M. Ik heb namelijk wat issues met diverse lampen en voor ik verder uitzoek wat er mis is wil ik de settings naar Z2M default hebben, in iedergeval het omcirkelde gedeelte.
Je zou denken dat de reset button aan begin dit zou doen maar helaas, ook de waarden wissen en opslaan haalt niets uit.

[Afbeelding]
Is de default niet gewoon Coolest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:11
pelt schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:38:
[...]

Is de default niet gewoon Coolest?
Niet bij andere lampen die wel normaal functioneren.

Dit is hoe ze default zijn/waren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnmpKJfw7WHvEvnMldJxCqbx_Ic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HFfO8DkeSJJ3L1lnlffX5lbd.png?f=fotoalbum_large

Geen idee hoe die waarden gezet is in mijn vorige post maar zoals hier moeten ze eruit zien en er is geen enkele manier dat voor elkaar te krijgen.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:49
Aangezien ik echt niet meer weet waar ik moet zoeken, en hier veel mqtt kennis zit... kan iemand me helpen met het volgende ?
Mosquitto niet werkend te krijgen over LAN

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 17:48
Is iemand hier ook al weleens gemigreerd van een CC2531 naar de TI CC2652P (Sonoff ZBDongle-P)
Ik krijg dit met geen mogelijkheid aan de gang.
Firmware CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20230507 erop gezet en het secundaire IEE adres gewijzigd. (deze was volgende de Flash programmer ook echt gewijzigd)
Nu kom ik wel in Zigbee2MQTT maar ik krijg constant de 205 no network route melding.
Verander ik de poort weer en ik gebruik dan de CC2531 dan werkt het allemaal weer.
Eerst de hele avond met verschillende scripts en van alles en nog wat bezig geweest en later het via ZHA de backup van Zigbee2MQTT ingeladen.
Ik blijf hetzelfde probleem houden. Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Vanwege het migreren had ik juist de Sonoff ZBdongle-P aangeschaft.
Achteraf gezien had ik dan misschien beter voor de ZBdongle-E kunnen gaan vanwege Thread/Matter
Maarja hopelijk krijg ik het nog werkende.

De backup configuratie heb ik via ZHA ook weer in de oude stick kunnen laden maar om 1 of andere manier gaat het niet goed met de nieuwe CC2652P stick ook al doe ik daar hetzelfde mee.

[ Voor 29% gewijzigd door thespeed op 05-12-2023 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

thespeed schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 00:07:
Eerst de hele avond met verschillende scripts en van alles en nog wat bezig geweest en later het via ZHA de backup van Zigbee2MQTT ingeladen.
(...)
De backup configuratie heb ik via ZHA ook weer in de oude stick kunnen laden maar om 1 of andere manier gaat het niet goed met de nieuwe CC2652P stick ook al doe ik daar hetzelfde mee.
Even checken voor de zekerheid: ben je nou met ZHA of Z2M bezig? :)

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 05-12-2023 14:19 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
Gizz schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:17:
[...]

Even checken voor de zekerheid: ben je nou met ZHA of Z2M bezig? :)
Z2M, maar doordat ik dacht dat het mogelijk in de migratie zat heb ik ook een poging met het herstellen van de coordinator in ZHA gedaan.
De oude stick werkt overigens nu nog gewoon met Z2M.
Zodra ik de nieuwe stick wil gebruiken gaat het mis en krijg ik de network route 205 fouten.

kleine update:
het is mij uiteindelijk gelukt door de firmware the flashen en het oude IEEE adres weer te gebruiken.
Via Windows Powershell:
python cc2538-bsl.py -p COM3 -evw --ieee-address 00:12:4A:00:2C:9B:65:52 --bootloader-sonoff-usb CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20230507.hex
Daarna heb ik Zigbee2MQTT weer gestopt en het adres weer gewijzigd naar die van de oude stick door hetzelfde bovenstaande commando maar dan weer het andere IEEE adres..
Ik kan alles bedienen maar helaas kan ik nu geen nieuwe apparaten toevoegen.
Normaal zou je bij het koppelen een melding moeten krijgen dat hij nieuwe apparaten tegenkomt maar die melding krijg ik niet. Doe ik hetzelfde met de oude stick dan werkt het wel.
In ieder geval kom ik al iets verder.

[ Voor 50% gewijzigd door thespeed op 06-12-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 12:21
Hoi allemaal.

Ik heb sinds kort een nieuwe zigbee stick gekocht om mijn oude C2531 te upgraden. Heb nu de sonoff CC2652P. Loop alleen tegen een probleem aan.

Ik heb de sonoff geflashed met de nieuwste firmware en het IEEE adres gekopieerd. Mijn configuration.yaml aangepast en mijn docker compose aangepast naar de nieuwe stick. Zodra ik alles op start werkt alles vlekkeloos. Maar nu het probleem:

Zodra ik Homeassistant opstart, kan ik de zigbee apparaten niet meer bedienen. In de log krijg ik dit soort warnings: warn 2023-12-07 20:06:06: Failed to ping 'Play_R' (attempt 1/1, Read 0x001788010985fa6b/11 genBasic(["zclVersion"], {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":true,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (SRSP - AF - dataRequest after 6000ms))

Bij integraties staat verder geen Sonoff zigbee of ZHA.
Zodra ik de CC2531 weer opstart werkt alles weer. Enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
CypherMK schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:08:
Hoi allemaal.

Ik heb sinds kort een nieuwe zigbee stick gekocht om mijn oude C2531 te upgraden. Heb nu de sonoff CC2652P. Loop alleen tegen een probleem aan.

Ik heb de sonoff geflashed met de nieuwste firmware en het IEEE adres gekopieerd. Mijn configuration.yaml aangepast en mijn docker compose aangepast naar de nieuwe stick. Zodra ik alles op start werkt alles vlekkeloos. Maar nu het probleem:

Zodra ik Homeassistant opstart, kan ik de zigbee apparaten niet meer bedienen. In de log krijg ik dit soort warnings: warn 2023-12-07 20:06:06: Failed to ping 'Play_R' (attempt 1/1, Read 0x001788010985fa6b/11 genBasic(["zclVersion"], {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":true,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (SRSP - AF - dataRequest after 6000ms))

Bij integraties staat verder geen Sonoff zigbee of ZHA.
Zodra ik de CC2531 weer opstart werkt alles weer. Enig idee wat dit kan zijn?
Heb eens een nieuwe Homeassistant docker aangemaakt. Daarna werkten de lampen wel toen ik de integratie MQTT heb toegevoegd. Heb geprobeerd de MQTT integratie bij de oude HA installatie te verwijderen, en opnieuw in te stellen. Maar dit hielp niet.

Het lijkt erop dat het geen Zigbee2mqtt issue is. Dan maar alles opnieuw instellen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
thespeed schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 00:07:
Is iemand hier ook al weleens gemigreerd van een CC2531 naar de TI CC2652P (Sonoff ZBDongle-P)
Ik krijg dit met geen mogelijkheid aan de gang.
Voor diegene die hier ook tegenaanlopen..
Uiteindelijk heb ik het aan de gang gekregen door met de oude CC2531 een coordinator check te doen.
Hierbij had ik een lijstje van 13 apparaten.
zigbee2mqtt/bridge/request/coordinator_check

Deze apparaten heb ik verwijderd waarna ik Zigbee2MQTT gestopt heb en de CC2652 stick (met het aangepaste IEE adres van de oude stick) erin heb gedaan.
Seriele poort wijzigen naar de juiste poort en dan Zigbee2MQTT weer starten.
Hierna opnieuw de missende apparaten toegevoegd wat ook niet altijd meteen wilde.
Ik moest ze vaak eerst een keer wissen en daarna weer opnieuw toevoegen.

kleine note: in het begin heb ik de coordinator check op de nieuwe stick gedaan en de missende daarna verwijderd. Hierna kon ik alsnog geen nieuwe apparaten toevoegen. Ik kreeg gewoon geen melding dat hij ze ziet.
Het toevoegen van nieuwe apparaten gaat dus nu goed bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Laatst online: 11:15
Ik heb onlangs een CC2531 gekocht met de CC debugger erbij. Echter kan ik de firmware van zigbee2mqtt er niet op flashen.

Mijn vermoeden is dat er 2 varianten zijn: een 128 KB en 256 KB, waarbij de firmware gecompileerd is voor de grotere variant.

Klopt dit, of gaat er mogelijk iets anders fout tijdens de poging om te flashen?

Error die ik krijg:

CC2531 - ID3635: HEX file content at address 0x2F29B exceeds chip's 128 kB flash size

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburger
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 19:45
Onlangs is de Conbee III uitgekomen https://phoscon.de/en/conbee3. Deze adapter staat tussen de supporters adapters van Z2M. Dezelfde chipset wordt ook gebruikt in de Sonoff -E model. Echter staat de Sonoff tussen experimenteel en de Conbee niet.
Ik heb nu de Conbee II maar ik loop tegen limitaties aan van het maximaal aantal supporters device (ik zit op 80+).
Heeft iemand al ervaring met de Conbee III tov de Sonoff -E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Sandburger schreef op maandag 11 december 2023 @ 07:42:

Ik heb nu de Conbee II maar ik loop tegen limitaties aan van het maximaal aantal supporters device (ik zit op 80+).
Conbee 2 kan er iets van 32 zelf aansturen. Indirect minimaal 512.

Ik zou toch eens kijken naar je situatie. Allicht wat meer (kwalitatieve) routers nodig?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburger
Mimiix schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:25:
[...]

Conbee 2 kan er iets van 32 zelf aansturen. Indirect minimaal 512.

Ik zou toch eens kijken naar je situatie. Allicht wat meer (kwalitatieve) routers nodig?
Er hangen minstens 30 Philips hue lampen in het systeem, dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Ik ervaar (net als diverse anderen) toch vertragingen naarmate het aantal device toenam en na een bepaalde hoeveelheid devices geeft de Conbee ook standaard 255 link quality aan. Helaas voor grotere setups lijkt de II dus niet aan te raden. Vandaar dat ik me afvroeg naar de ervaringen met de III tov de Sonoff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Sandburger schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:33:
[...]

Er hangen minstens 30 Philips hue lampen in het systeem, dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Ik ervaar (net als diverse anderen) toch vertragingen naarmate het aantal device toenam en na een bepaalde hoeveelheid devices geeft de Conbee ook standaard 255 link quality aan. Helaas voor grotere setups lijkt de II dus niet aan te raden. Vandaar dat ik me afvroeg naar de ervaringen met de III tov de Sonoff
Ah nice, dat zou moeten schelen. 30 routers op 80 devices betekend 50 endnodes~ . Ik zie meestal issues met 1:3 dus opzich zou je goed moeten zitten.

Je zou eens kunnen kijken of je endnodes niet teveel aan bepaalde lampen hangen, want routers kunnen gemiddeld 7 end nodes hebben.

De LQI komt vanuit devices, niet uit de conbee zelf. De devices rapporteren dat.

Ik ken een aantal mensen die rond de 200 devices draaien op de conbee en eigenlijk geen issues mbt vertragingen hebben.

De vertragingen komen meestal door veel pratende devices. Ik heb het nooit getest , maar ik heb het idee (wat op zich logisch is) dat als je heel veel sensoren heel snel laat rapporteren het netwerk vol raakt. Daar zou je evt ook naar kunnen kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:28
Mimiix schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:38:
[...]

De vertragingen komen meestal door veel pratende devices. Ik heb het nooit getest , maar ik heb het idee (wat op zich logisch is) dat als je heel veel sensoren heel snel laat rapporteren het netwerk vol raakt. Daar zou je evt ook naar kunnen kijken :)
Heb je wellicht voorbeelden van "veel pratende devices"?

Ik weet toevallig dat de Tuya ZY-M100 Human Presence sensor het netwerk vol spamt. Die moest ik throttlen om de boel netjes te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

banaliteit schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:34:
[...]

Heb je wellicht voorbeelden van "veel pratende devices"?

Ik weet toevallig dat de Tuya ZY-M100 Human Presence sensor het netwerk vol spamt. Die moest ik throttlen om de boel netjes te houden.
Apparaten die vaak updates sturen (al dan niet bewust):
- Temperatuur /humidity / pressure sensoren die geconfigureerd zijn om elke wijziging te communiceren of elke 10 seconden sturen (terwijl misschien 1x per minuut ook volstaat)
- Elektrische stekkers die geconfigureerd zijn om elke wijziging te communiceren of elke 10 seconden sturen (terwijl misschien 1x per minuut ook volstaat)
- Overige lampen / devices die bovenstaande ook doen.

Je kunt dit prima zelf aanpassen (geen idee hoe in Z2M). Ik weet dat Tuya devices dit soms op hun eigen clusters doen, maar geen idee welke. Precies zoals jij al zegt. Vaak zie je ook dat batterijen daar snel leeg gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburger
Mimiix schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:38:
[...]

Ah nice, dat zou moeten schelen. 30 routers op 80 devices betekend 50 endnodes~ . Ik zie meestal issues met 1:3 dus opzich zou je goed moeten zitten.

Je zou eens kunnen kijken of je endnodes niet teveel aan bepaalde lampen hangen, want routers kunnen gemiddeld 7 end nodes hebben.

De LQI komt vanuit devices, niet uit de conbee zelf. De devices rapporteren dat.

Ik ken een aantal mensen die rond de 200 devices draaien op de conbee en eigenlijk geen issues mbt vertragingen hebben.

Er zijn een stuk meer powered devices, waaronder 30 Philips hue. Een aantal stekkerdozen van Lidl, wat loose tussenstekkers van Lidl, nog wat lampen van Ikea.

Geen enkel device die heel veel kletst. Wel veel devices die niet lekker communiceren of erg traag reageren.

Ik lees online veel commentaar over de II dat mensen tegen problemen aanlopen als hun netwerk te groot werd en dan ook ineens de link quality niet goed vanuit de conbee naar z2m wordt gecommuniceerd.
Dus een hoop tegenstrijdige berichten helaas. Dat maakt het wel lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:59
banaliteit schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:34:
[...]

Ik heb twee TUYA ZY-M100’s die inderdaad het netwerk vol spammen en zijn daardoor voor mij niet bruikbaar. Ik probeer ze nu om te bouwen naar ESPHome maar vooralsnog zonder succes.

De term throttlen ken ik niet. Wat is dat en hoe heb je dit toegepast bij deze sensoren? Wellicht lost dat mijn probleem ook op.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
Repsect schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:43:
[...]

Ik heb twee TUYA ZY-M100’s die inderdaad het netwerk vol spammen en zijn daardoor voor mij niet bruikbaar. Ik probeer ze nu om te bouwen naar ESPHome maar vooralsnog zonder succes.

De term throttlen ken ik niet. Wat is dat en hoe heb je dit toegepast bij deze sensoren? Wellicht lost dat mijn probleem ook op.
Dat is ook niet het juiste woord dat ik heb gebruikt. Die van mij is op deze manier ingesteld:
code:
1
2
3
4
Debounce: 5
Ignore debounce: 
- presence
- target_distance

Sensor werkt verder wel OK. Helaas krijg je wel false negatives als je stil zit op de bank. Laat je weten wat jouw resultaten zijn in het HA topic - als het werkt? Misschien valt er bij mij ook nog het 1 en ander te tweaken.

Voor meer info:
https://www.zigbee2mqtt.i...tml#common-device-options

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollieeew
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-06 15:33
Goedenavond allen,

Ben bezig met het opzetten van HA samen met MQTT en Zigbee2MQTT met Docker containers. Nu heb ik alles netjes draaien en zie ik via MQTT Explorer netjes mijn toegevoegde Zigbee apparaten.

In HA heb ik de MQTT integratie toegevoegd alleen zie ik nergens de apparaten die ik wel in de Explorer en in Zigbee2MQTT zie..

Iemand enig idee hoe dit kan? Mis ik een iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@ollieeew Heb je in Z2M via Instellingen > Home Assistant integratie de HA integratie ingeschakeld?
Is in HA je MQTT discovery actief?

[ Voor 15% gewijzigd door JBS op 11-12-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollieeew
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-06 15:33
@JBS Dank voor je reactie. Dat was het, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Sandburger schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:19:
[...]

Er zijn een stuk meer powered devices, waaronder 30 Philips hue. Een aantal stekkerdozen van Lidl, wat loose tussenstekkers van Lidl, nog wat lampen van Ikea.

Geen enkel device die heel veel kletst. Wel veel devices die niet lekker communiceren of erg traag reageren.

Ik lees online veel commentaar over de II dat mensen tegen problemen aanlopen als hun netwerk te groot werd en dan ook ineens de link quality niet goed vanuit de conbee naar z2m wordt gecommuniceerd.
Dus een hoop tegenstrijdige berichten helaas. Dat maakt het wel lastig.
Zijn dat mensen die veel Tuya hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburger
Mimiix schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:10:
[...]

Zijn dat mensen die veel Tuya hebben?
Geen idee, durf ik niet te zeggen.

Hoe kan ik er dieper in duiken welke apparaten hoevaak kletsen? In home assistant zie ik eigenlijk de meeste apparaten maar heel sporadisch of bij verandering (open/dicht, temperatuur verandering etc). Alleen ben ik ook wel benieuwd wat er in Z2M komt.

[ Voor 26% gewijzigd door Sandburger op 11-12-2023 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Sandburger schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:29:
[...]

Hoe kan ik er dieper in duiken welke apparaten hoevaak kletsen? In home assistant zie ik eigenlijk de meeste apparaten maar heel sporadisch of bij verandering (open/dicht, temperatuur verandering etc). Alleen ben ik ook wel benieuwd wat er in Z2M komt.
Je hebt een logscherm waarvan je log level op Verbose kan zetten. Ik vraag me af of we ook statistieken per apparaat ergens kunnen terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburger
banaliteit schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:31:
[...]

Je hebt een logscherm waarvan je log level op Verbose kan zetten. Ik vraag me af of we ook statistieken per apparaat ergens kunnen terugvinden.
Thanks!
Per apparaat lijkt me super interessant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Sandburger schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:29:
[...]

In Z2M: geen idee. bij Deconz zou ik de log regels tellen ofwel Websocket notificaties.

HA laat volgens mij alleen de wijzigingen zien en de tijd wanneer dat was. Als een temp sensor 10 graden aangeeft en in 10 minuten elke minuut dezelfde temperatuur rapporteerd, laat HA nog steeds maar die initiele 10 graden zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar ik wil het toch nog een keer proberen voordat ik Koen om hulp vraag:

Mijn Philips Hue lampen (zowel indoor als outdoor) pakken de verbinding niet meer terug op nadat ze spanningsloos zijn geweest. Andere apparaten in mijn netwerk zoals Ikea Trådfri en Innr hebben dit probleem niet en pakken moeiteloos de verbinding weer op.

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen en waar ik eventueel zou kunnen beginnen met debuggen? Ik heb geen flauw idee waar te moeten beginnen, aangezien de verbinding dus niet terug tot stand komt.

Ik moet dus dus iedere keer weer de Philips Hue lampen opnieuw pairen via touchlink en dan werkt het weer.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:51
Repsect schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:49:
Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar ik wil het toch nog een keer proberen voordat ik Koen om hulp vraag:

Mijn Philips Hue lampen (zowel indoor als outdoor) pakken de verbinding niet meer terug op nadat ze spanningsloos zijn geweest. Andere apparaten in mijn netwerk zoals Ikea Trådfri en Innr hebben dit probleem niet en pakken moeiteloos de verbinding weer op.

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen en waar ik eventueel zou kunnen beginnen met debuggen? Ik heb geen flauw idee waar te moeten beginnen, aangezien de verbinding dus niet terug tot stand komt.

Ik moet dus dus iedere keer weer de Philips Hue lampen opnieuw pairen via touchlink en dan werkt het weer.
Bedoel je *pairen* via Touchlink of een Factory Reset?
Van wat ik hier lees over Touchlink lijkt er een verschil te zijn tussen pairen via Touchlink en een reset doen via Touchlink gevolgd door normaal pairen.

Ik heb zelf in ieder geval geen problemen met Hue lampen die niet opnieuw connecten. Ik maak ook geen gebruik van de Touchlink tab in Z2M.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
musicpixel schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:47:
[...]

Bedoel je *pairen* via Touchlink of een Factory Reset?
Van wat ik hier lees over Touchlink lijkt er een verschil te zijn tussen pairen via Touchlink en een reset doen via Touchlink gevolgd door normaal pairen.

Ik heb zelf in ieder geval geen problemen met Hue lampen die niet opnieuw connecten. Ik maak ook geen gebruik van de Touchlink tab in Z2M.
Ik gebruik de Philips Hue dimmer switch om de lampen één-voor-één opnieuw toe te voegen. Dus volgens onderstaand stappenplan:
  1. Enable join devices in Zigbee2MQTT.
  2. De lamp opnieuw spanningsloos maken en weer aanzetten.
  3. De aan en uit knoppen van de dimmer switch tegelijkertijd indrukken voor ~10s.
  4. De Hue lamp knippert en zodra deze weer naar de orignele kleur veranderd, de knoppen op de dimmer switch los laten.
  5. De Hue lamp wordt opnieuw geinterviewed en toegevoegd.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:51
Repsect schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:24:
[...]

Ik gebruik de Philips Hue dimmer switch om de lampen één-voor-één opnieuw toe te voegen. Dus volgens onderstaand stappenplan:
  1. Enable join devices in Zigbee2MQTT.
  2. De lamp opnieuw spanningsloos maken en weer aanzetten.
  3. De aan en uit knoppen van de dimmer switch tegelijkertijd indrukken voor ~10s.
  4. De Hue lamp knippert en zodra deze weer naar de orignele kleur veranderd, de knoppen op de dimmer switch los laten.
  5. De Hue lamp wordt opnieuw geinterviewed en toegevoegd.
Volgens mij is dat inderdaad de juiste manier.

Ik zou zo snel niet weten hoe het komt.
Je zou misschien nog expliciet kunnen instellen wat de lamp moet doen bij power loss. Misschien staat dat niet goed in de lamp nu, maar dit is gissen.

Kwam verder nog iets tegen over kanaal aanpassen, maar dat betekent dat je alle devices opnieuw moet pairen. Ging ook over Hue en niet zozeer Z2M

Gebeurt het met echt alle Hue devices? Zit nog te denken aan een device van een ander merk dat roet in het eten gooit, of anders iets met de coordinator.
Ik weet niet hoe makkelijk het is om te testen met alleen 1 Hue lamp (en geen andere devices) in een test-opstelling?

En ik weet niet of je al met het Log Level in Z2M hebt gespeeld?

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 14:55
hallo allemaal,
Ik heb thuis al een tijd de aqara B1 slimme gordijn motoren hangen. Deze waren tot nu toe nog niet slim maar deden het wel met het knopje op de gordijnen dus dat was hoe we die het afgelopen jaar open hebben gedaan. Nu had ik laatst wat tijd over en wilde deze werkende krijgen met home assistant. Tot mijn verbazing detecteerde home assistant ze out of the box. Dus ik op de knopjes in de home assistant app maar dit werkte niet zoals verwacht (soms deed hij het wel maar posities snapt hij niet net als dat hij regelmatig helemaal niet reageert). Na wat zoeken vond ik dat ik eigenlijk zigbee2mqtt moest gebruiken voor kalibratie en nog wat functies. Ik probeer dus Zigbee2mqtt te installeren met de conbee 2 stick en home assistant op de Raspberry pi. Dit leverde de error "Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms" op helaas. Na wat meer zoeken kwam ik veel negatieve ervaringen over de con nbee 2 in combinatie met zigbee2mqtt zoals langzame reactie tijd en soms helemaal geen reactie. Dit liet mij twijfelen of ik niet een nieuwe stick kan kopen in plaats van deze stick proberen aan de praat te krijgen als mensen ervaring hebben met de Conbee 2 zou dit erg fijn zijn als die hun ervaringen met conbee 2 en zigbee2mqtt zouden kunnen delen. Als dit zo is welke zouden jullie aanraden van de sticks die compatibel zijn met de aqara B1 volgens de documentatie zijn dat CC2530/CC2531/CC1352/CC2652/CC2538/Conbee II.
Alvast bedankt voor jullie reactie en het delen van jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Tjalling123 Misschien ten overvloede, als je de stick voor Z2M wilt gebruiken moet je heel ZHA dus verwijdert hebben. Er kan maar één ding controle hebben over de stick. Dus als je gewooon nog ZHA in gebruik had dan is die error dus ook goed te verklaren.

Mocht dat niet het probleem zijn, controleer dan dat je echt het goed path voor de stick hebt, liefst by-id. En dat de stick de laatste firmware draait.

Wil je echt een nieuwe stick kopen dan zeker geen CC253x, die worden al jaren niet meer aangeraden. De C1352 ken ik niet in een kant en klare stick. De C2652 is nog steeds een populaire stick. Werkt hier in de vorm van een Slaesh's ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
Septillion schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:51:
@Tjalling123 Misschien ten overvloede, als je de stick voor Z2M wilt gebruiken moet je heel ZHA dus verwijdert hebben. Er kan maar één ding controle hebben over de stick. Dus als je gewooon nog ZHA in gebruik had dan is die error dus ook goed te verklaren.

Mocht dat niet het probleem zijn, controleer dan dat je echt het goed path voor de stick hebt, liefst by-id. En dat de stick de laatste firmware draait.

Wil je echt een nieuwe stick kopen dan zeker geen CC253x, die worden al jaren niet meer aangeraden. De C1352 ken ik niet in een kant en klare stick. De C2652 is nog steeds een populaire stick. Werkt hier in de vorm van een Slaesh's ook prima.
By id heb ik al gedaan dit is naar mijn weten het enige ZigBee apparaat maar zal nog even controleren en firmware is ook een goed idee(in 2 jaar nog nooit gedaan namelijk). En anders dus een cc2652. Bedankt voor de tips zal ze eens proberen.

Update:
oeps vergeten zha uit te zetten nu werkt het plots :) bedankt voor de hulp had hier anders uren zitten zoeken hoe het wel had gewerkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Tjalling123 op 19-12-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Tjalling123 Maar heb je de ZHA integratie echt 100% verwijdert. Zelfs als er geen enkel Zigbee device met HA verbonden is, zolang ZHA (of Deconz) draait houdt die de stick gewoon bezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjalling123
Septillion schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:35:
@Tjalling123 Maar heb je de ZHA integratie echt 100% verwijdert. Zelfs als er geen enkel Zigbee device met HA verbonden is, zolang ZHA (of Deconz) draait houdt die de stick gewoon bezet.
ik heb hem nu helemaal verwijderd had hem alleen uitgeschakeld en zoals in de update stond het werkt nu de gordijnen doen het ook goed. heel erg bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

In mijn Zigbee mesh zitten een aantal SONOFF SNZB-04 raam/deur sensoren. Het valt me op dat er bij 2 van de 4 onder 'Rapportage' minder informatie getoond wordt.

Herkent iemand dit verschil?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYHeAIaNt9c1X0mQTycS4bwGpPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sy2z4zsDfeCCWHi4aKL9Jd3a.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKXQ5PUCePJt6x08dSg6Z9NUBUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0eHIkPjEnOvjGONeU3pNBmkx.png?f=fotoalbum_large

Dit verschil merkte ik op toen ik deze fix wilde toepassen om te voorkomen dat een SNZB-0X af en toe uit het netwerk valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jab65
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 13:00
Hi, ik heb al een tijdje 2 Symfonisk E2123 remotes gekoppeld in HA via Z2M (1.34.0-1). Deze hebben de oude firmware (1.0.012) en doen het prima. Onder het motto "Ïf it ain't broke, don't fix it" heb ik nooit de firmware bijgewerkt. Recent een derde E2123 toegevoegd, echter deze heeft de nieuwe firmware (1.0.35) er al op staan. Helaas werken bij deze nieuwe firmware de "dot" knoppen niet meer. Er worden wel berichten ontvangen, maar deze worden niet herkend. Hieronder de berichten voor een klik op de 1 dot knop:

code:
1
2
3
4
Debug 2023-12-22 10:14:18Received Zigbee message from '0x90395efffe485f79', type 'commandAction1', cluster 'tradfriButton', data '{"data":0}' from endpoint 2 with groupID 0
Debug 2023-12-22 10:14:18No converter available for 'E2123' with cluster 'tradfriButton' and type 'commandAction1' and data '{"data":0}'
Debug 2023-12-22 10:14:19Received Zigbee message from '0x90395efffe485f79', type 'commandAction3', cluster 'tradfriButton', data '{"data":0}' from endpoint 2 with groupID 0
Debug 2023-12-22 10:14:19No converter available for 'E2123' with cluster 'tradfriButton' and type 'commandAction3' and data '{"data":0}'

Heb al een paar keer opnieuw gekoppeld, maar helaas geen soelaas... Wie heeft een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 12:35
Jab65 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:21:
Hi, ik heb al een tijdje 2 Symfonisk E2123 remotes gekoppeld in HA via Z2M (1.34.0-1). Deze hebben de oude firmware (1.0.012) en doen het prima. Onder het motto "Ïf it ain't broke, don't fix it" heb ik nooit de firmware bijgewerkt. Recent een derde E2123 toegevoegd, echter deze heeft de nieuwe firmware (1.0.35) er al op staan. Helaas werken bij deze nieuwe firmware de "dot" knoppen niet meer. Er worden wel berichten ontvangen, maar deze worden niet herkend. Hieronder de berichten voor een klik op de 1 dot knop:

code:
1
2
3
4
Debug 2023-12-22 10:14:18Received Zigbee message from '0x90395efffe485f79', type 'commandAction1', cluster 'tradfriButton', data '{"data":0}' from endpoint 2 with groupID 0
Debug 2023-12-22 10:14:18No converter available for 'E2123' with cluster 'tradfriButton' and type 'commandAction1' and data '{"data":0}'
Debug 2023-12-22 10:14:19Received Zigbee message from '0x90395efffe485f79', type 'commandAction3', cluster 'tradfriButton', data '{"data":0}' from endpoint 2 with groupID 0
Debug 2023-12-22 10:14:19No converter available for 'E2123' with cluster 'tradfriButton' and type 'commandAction3' and data '{"data":0}'

Heb al een paar keer opnieuw gekoppeld, maar helaas geen soelaas... Wie heeft een tip?
Er zit volgens mij ook een bug in de december release van Z2M. Ik heb mijne weer teruggedraaid naar de november versie. Op GitHub is er wel een bug / discussie, waarin Koen melde dat het in de dev versie is opgelost. Maar die heb ik niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@JBS Verschillende firmware versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Nee, allemaal 20211103.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@JBS Keer opnieuw pairen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:13
RobertMe schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:32:
[...]

Er zit volgens mij ook eem bug in de december release van Z2M. Ik heb mijne weer teruggedraaid naar de november versie. Op GitHub is er wel een bug / discussie, waarin Koen melde dat het in de dev versie heb opgelost. Maar die heb ik niet geprobeerd.
Correct, zojuist de dev versie geprobeerd (leve docker), en dan is het issue opgelost. Zal wel in de januari release meekomen.

/cc @Jab65

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Al eens geprobeerd door 'm vanuit de Z2M UI te verwijderen. Zal het ook nog eens proberen door 'm te resetten door voor 5 seconden de reset knop in te drukken zoals hier beschreven, wellicht zit daar nog een onderscheid in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@JBS Als je hem via de UI verwijdert moet je hem wel wakker maken, anders weet device niet dat hij verwijdert is.

Maar in dit geval zou ik gewoon Z2M pairing allowed doen en dan de sensor in pairing mode brengen. Als hij goed is verwijdert hij zich dan eerst zelf uit je netwerk en voegt zich dan weer toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@Septillion Nadat ik heb via de UI verwijderde, bracht ik de sensor inderdaad daarna altijd in pairing mode. Dus mogelijk betekent dit in de praktijk hetzelfde, maar zonder resultaat voor mijn 'issue'. Zal het daarom voor de zekerheid ook nog eens op die andere manier proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-09 21:56
Hoi allemaal,

Omdat ZHA me nu wel echt begint te irriteren (missende entiteiten of geen updatende entiteiten) ben ik aan het stoeien om Zigbee2MQTT aan de loop te krijgen.

Ik volg de instellingen zoals aangegeven op Github: https://github.com/zigbee...-zigbee2mqtt#installation, maar vervolgens wil de boel niet opstarten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[14:25:16] INFO: Preparing to start...
[14:25:18] INFO: Socat not enabled
[14:25:23] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
Zigbee2MQTT:info  2023-12-22 14:25:32: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2023-12-22.14-25-32' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info  2023-12-22 14:25:32: Starting Zigbee2MQTT version 1.34.0 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info  2023-12-22 14:25:32: Starting zigbee-herdsman (0.25.0)
Zigbee2MQTT:error 2023-12-22 14:25:53: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2023-12-22 14:25:53: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2023-12-22 14:25:53: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
Zigbee2MQTT:error 2023-12-22 14:25:53: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2023-12-22 14:25:53: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:103:27)
    at Controller.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:132:29)
    at Zigbee.start (/app/lib/zigbee.ts:60:27)
    at Controller.start (/app/lib/controller.ts:101:27)
    at start (/app/index.js:107:5)

Instellingen:
code:
1
2
3
4
5
enabled: false
master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
options: "-d -d"
log: false

code:
1
port: /dev/ttyUSB0

Kan iemand me op weg helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Laatst online: 11:15
Henri2500 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:29:
....
[/code]

code:
1
port: /dev/ttyUSB0

Kan iemand me op weg helpen?
Draai je zigbee2mqtt onder root of eigen user. Bij eigen user: heeft deze rechten op het device?
Weet je zeker dat het device klopt (ik gok van wel en dat je hetzelfde device gebruikt als je bij ZHA had). Bij mij verbindt de dongle als /dev/ttyACM0 en heb ik user zigbee2mqtt lid gemaakt van dialout group).

Je kan ook zigbee2mqtt in de voorgrond starten, dat levert mogelijk meer info op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Henri2500 Gewoon als addon?

En heb je ZHA echt volledig verwijdert, anders houdt die de stick bezet. Ook beter om by-id path te gebruiken.

Als het wel draait, niet vergeten even een unieke netwerk key in te stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
ZHA verwijderen..... dat was meteen raak! Nooit ergens gelezen dat dit een andere integratie kon blokkeren.

niet vergeten even een unieke netwerk key in te stellen... --> ga ik naar kijken! Dank voor de tips beide!

EDIT: zo te zien is er al een non-general netwerk key aangemaakt door de addon.

[ Voor 16% gewijzigd door Henri2500 op 22-12-2023 17:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Henri2500 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:33:
ZHA verwijderen..... dat was meteen raak! Nooit ergens gelezen dat dit een andere integratie kon blokkeren.
Punt 4 op https://www.zigbee2mqtt.i...rsp-sys-ping-after-6000ms 😉

[ Voor 21% gewijzigd door JBS op 22-12-2023 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Henri2500 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:33:
Het blokkeert dan ook niet de andere addon maar de hardware. De stick kan maar door een ding tegelijk aangestuurd worden.
EDIT: zo te zien is er al een non-general netwerk key aangemaakt door de addon.
Okay, dat zou dan nieuw zijn dat Z2M dat doet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henri2500
Septillion schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:13:
[...]

Het blokkeert dan ook niet de andere addon maar de hardware. De stick kan maar door een ding tegelijk aangestuurd worden.

[...]

Okay, dat zou dan nieuw zijn dat Z2M dat doet :)
Ja precies, helder, fijn dat het zo snel opgelost was iig!

Ik zal me er vandaag nog even verder in inlezen om 100% zeker te weten dat deze newly-generated is. Las wel ergens dat je in de config kan meegeven dat hij bij de volgende keer opnieuw opstarten en nieuwe network-key moet maken. Vermoed dat dit standaard bij installatie dus ook aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:12:
[...]
Al eens geprobeerd door 'm vanuit de Z2M UI te verwijderen. Zal het ook nog eens proberen door 'm te resetten door voor 5 seconden de reset knop in te drukken zoals hier beschreven, wellicht zit daar nog een onderscheid in.
@Septillion
  1. 5 seconden resetknopje ingedrukt houden laat het LED'je rood knipperen, maar de sensor verdwijnt niet uit Z2M.
  2. Geeft vervolgens geen updates meer door aan Z2M
  3. Laat zich via de UI niet verwijderen zonder 'Geforceerd' aan te vinken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoR7ANW-LqBKuQQu7flVs4dnm6U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9su5wRIBvrIXWFlYnKb2voZI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWm7I0uLtIvaMEZ6CQmrULPyzBM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ExLk2jW3HkbAQlr6HIapHKgn.png?f=user_large

Het is overigens wel gelukt om de regels onder 'Rapportage' die voor deze sensor ontbraken ten opzichte van andere van hetzelfde type handmatig toe te voegen. Geen idee waarom ze niet automatisch verschijnen.

[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 23-12-2023 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Hier toevallig al mensen die de nieuwe IKEA Parasoll contactsensor in gebruik hebben?
Ik heb hiervoor een external convertor toegevoegd (https://github.com/Koenkk...7#issuecomment-1866993591) waarna deze nieuwe sensor herkend wordt. State changes (open/closed) komen ook netjes door, totdat dit op enig moment stopt. Een X-tijd later werkt het weer, maar even later zie ik wederom geen updates meer verschijnen in Z2M. Dit op-en-af gaat zo door, nog niet erg stabiel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
na een reboot van de NUC waar HA op draait (verkeerde stop omgezet) is mijn MQTT een puinhoop. Het meeste reageert traag of geeft foutmeldingen. Initieel stonden opeens een heel aantal devices op "installing update" en bleven daar dagen lang op hangen. Toen heb ik maar MQTT geupdate en HA ook. Ze staan nu niet meer op installing maar blijven wel errors geven.

code:
1
2
3
4
Error 2024-01-02 20:08:39Failed to read state of 'Zolder slaapkamer LED Tradfri' after reconnect (Read 0x2c1165fffe85d888/1 genLevelCtrl(["currentLevel"], {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC channel access failure' (225)))
Error 2024-01-02 20:08:42Error: CommandResponse 0x0015bc003101793e/35 genOta.queryNextImageResponse({"status":152}, {"sendWhen":"active","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":1,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC channel access failure' (225))
Error 2024-01-02 20:08:48Publish 'set' 'state' to 'Boog tradfri filament' failed: 'Error: Command 0x60a423fffef9abd9/1 genOnOff.on({}, {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC channel access failure' (225))'
Error 2024-01-02 20:09:17Publish 'set' 'state' to 'Boog tradfri filament' failed: 'Error: Command 0x60a423fffef9abd9/1 genOnOff.on({}, {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC channel access failure' (225))'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Megalomania schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:28:
na een reboot van de NUC waar HA op draait (verkeerde stop omgezet) is mijn MQTT een puinhoop. Het meeste reageert traag of geeft foutmeldingen. Initieel stonden opeens een heel aantal devices op "installing update" en bleven daar dagen lang op hangen. Toen heb ik maar MQTT geupdate en HA ook. Ze staan nu niet meer op installing maar blijven wel errors geven.

code:
1
2
3
4
Error 2024-01-02 20:08:39Failed to read state of 'Zolder slaapkamer LED Tradfri' after reconnect (Read 0x2c1165fffe85d888/1 genLevelCtrl(["currentLevel"], {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC channel access failure' (225)))
Error 2024-01-02 20:08:42Error: CommandResponse 0x0015bc003101793e/35 genOta.queryNextImageResponse({"status":152}, {"sendWhen":"active","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":1,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC channel access failure' (225))
Error 2024-01-02 20:08:48Publish 'set' 'state' to 'Boog tradfri filament' failed: 'Error: Command 0x60a423fffef9abd9/1 genOnOff.on({}, {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC channel access failure' (225))'
Error 2024-01-02 20:09:17Publish 'set' 'state' to 'Boog tradfri filament' failed: 'Error: Command 0x60a423fffef9abd9/1 genOnOff.on({}, {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC channel access failure' (225))'
Steeds dezelfde error melding, wellicht heb je hier wat aan: https://www.zigbee2mqtt.io/guide/faq/#common-error-codes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:29
Mimiix schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:10:
[...]Zijn dat mensen die veel Tuya hebben?
Ik heb verschillende temp sensoren, een water detector, switches, een switch in de meterkast (din rail) die een hele groep kan aan-/afschakelen en rolgordijnen van de Lidl zich ook identificeren als Tuya. Een daarvan draait de verkeerde kant op waardoor de rol verkeerd is opgerold en aan de verkeerde op- en afrolt. Weet niet hoe ik dat moet corrigeren. De reverse optie werkt niet in Z2M en ik heb de Lidl-gateway niet.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
JBS schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:32:
[...]
Steeds dezelfde error melding, wellicht heb je hier wat aan: https://www.zigbee2mqtt.io/guide/faq/#common-error-codes
Wel vreemd dat van de ene op de andere dag dit aan de hand is. Daarvoor ging het prima. Nu rolt de ene na de andere foutmelding binnen. Zou het ook met dat updaten te maken kunnen hebben? Dat het afgebroken is halverwege?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 06:47
Hallo allemaal,

Sinds een aantal maanden draai ik HA met Z2M naar volle tevredenheid. Mijn (zigbee) netwerk breidt zich langzaam maar zeker uit en de apparaten worden netjes herkend door Z2M.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik met twee ROBB shop apparaten de power meting niet voor elkaar krijg. Het gaat om de:

Smart switch ROBB smart ROB_200-017-1 https://www.robbshop.nl/r...imme-stekker-zigbee-3680w
Inbouw 2-gang wall switch ROBB ROB_200-026-0 https://www.robbshop.nl/r...s-schakelaar2x900w-zigbee

Voor de Smart switch heb ik al een een externe converter gevonden op internet en geprobeerd, geeft helaas geen soelaas.

Ik heb het vermoeden dat ik in Z2M wellicht met Koppelen (front-end) iets moet doen? Wie kan me verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Aziona schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:51:
[...]

Ik heb verschillende temp sensoren, een water detector, switches, een switch in de meterkast (din rail) die een hele groep kan aan-/afschakelen en rolgordijnen van de Lidl zich ook identificeren als Tuya. Een daarvan draait de verkeerde kant op waardoor de rol verkeerd is opgerold en aan de verkeerde op- en afrolt. Weet niet hoe ik dat moet corrigeren. De reverse optie werkt niet in Z2M en ik heb de Lidl-gateway niet.
Hoeveel hiervan zijn End nodes vs routers (aannemende dat je stabiliteits problemen hebt omdat je op mij reageert)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
Ik heb gister 2x IKEA Parasoll meegenomen. Iemand deze al in pairing mode gekregen om te koppelen via Zigbee2MQTT toevallig? Als ik de AAA erin stop brand een rood ledje heel eventjes, maar daarna kan ik zo lang als ik wil op de pairing button drukken, er gebeurt weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

spokje schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:10:
Ik heb gister 2x IKEA Parasoll meegenomen. Iemand deze al in pairing mode gekregen om te koppelen via Zigbee2MQTT toevallig? Als ik de AAA erin stop brand een rood ledje heel eventjes, maar daarna kan ik zo lang als ik wil op de pairing button drukken, er gebeurt weinig.
Yep, ik heb er ook eentje: JBS in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2"
Maar stabiel werkt ie nog niet. Regelmatig geen state changes, etc.

M.b.t. pairing modus: Probeer eens 4x snel achter elkaar op het knopje te drukken?

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 05-01-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
JBS schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:15:
[...]
Yep, ik heb er ook eentje: JBS in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2"
Maar stabiel werkt ie nog niet. Regelmatig geen state changes, etc.

M.b.t. pairing modus: Probeer eens 4x snel achter elkaar op het knopje te drukken?
Ah ja, dat doet wat meer indd :) thx. Ik geloof dat ik nog even moet wachten tot Z2M geupdatet wordt om goed te werken met deze devices. Gaat normaliter vrij snel toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

spokje schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Ah ja, dat doet wat meer indd :) thx. Ik geloof dat ik nog even moet wachten tot Z2M geupdatet wordt om goed te werken met deze devices. Gaat normaliter vrij snel toch? :)
Je kunt 'm nu al gebruiken door handmatig een external convertor toe te voegen. Dat is eenvoudig.
Maar, in de praktijk werkt de Parasoll nog niet echt betrouwbaar, tenminste niet bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
JBS schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:20:
[...]
Je kunt 'm nu al gebruiken door handmatig een external convertor toe te voegen. Dat is eenvoudig.
Maar, in de praktijk werkt de Parasoll nog niet echt betrouwbaar, tenminste niet bij mij.
Ik las het inderdaad, straks even induiken. Dit gebeurt wel vaker met nieuwe devices toch? Dat het even duurt voordat eea stabiel werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

spokje schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Ik las het inderdaad, straks even induiken. Dit gebeurt wel vaker met nieuwe devices toch? Dat het even duurt voordat eea stabiel werkt?
Ik had het ook met deze https://www.zigbee2mqtt.i...M.html#xiaomi-rtczcgq11lm, maar dat is een wat complexer ding dan een aan/uit contact. Het is me vooralsnog onduidelijk of de instabiliteit van de Parasoll aan de kant van Z2M of aan de kant van de Parasoll zelf zit. Ik wacht het even af :)

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 05-01-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
JBS schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:23:
[...]
Ik had het ook met deze https://www.zigbee2mqtt.i...M.html#xiaomi-rtczcgq11lm, maar dat is een wat complexer ding dan een aan/uit contact. Het is me vooralsnog onduidelijk of de instabiliteit van de Parasoll aan de kant van Z2M of aan de kant van de Parasoll zelf zit. Ik wacht het even af :)
Ah oke, naja ik had misschien eerst even moeten checken voordat ik ze kocht :+ snap niet zoveel van dat handmatig toevoegen, ik wacht wel tot ie native wordt ondersteund door z2m. Heb er ook niet per se haast mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 23:26
spokje schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:10:
4 keer binnen 5 seconden op de pairing knop gedrukt?

[ Voor 0% gewijzigd door Polyphemus op 05-01-2024 11:41 . Reden: Vergeten te refreshen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
Polyphemus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:40:
[...]

4 keer binnen 5 seconden op de pairing knop gedrukt?
Yes dat was al gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@spokje Volgens de handleiding >10 seconden indrukken. Dat is vrij lang, weet je zeker dat je zo lang ingedrukt hebt gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
Pairing mode was al gelukt 😋 @Septillion

Paar keer kort achter elkaar did the trick. In de handleiding staat langer dan 10s ingedrukt houden, maar dat doet niets.

Ik probeer over een paar weken nogmaals ze te pairen. Hopelijk hoef ik tegen die tijd geen handmatige capriolen uit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
spokje schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:59:
Pairing mode was al gelukt 😋 @Septillion

Paar keer kort achter elkaar did the trick. In de handleiding staat langer dan 10s ingedrukt houden, maar dat doet niets.

Ik probeer over een paar weken nogmaals ze te pairen. Hopelijk hoef ik tegen die tijd geen handmatige capriolen uit te halen.
Ik dacht dat 10s inhouden bij tradfri is om direct te binden aan een tradfri lamp. 4keer klikken is om te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:29
Mimiix schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:57:
[...]Hoeveel hiervan zijn End nodes vs routers (aannemende dat je stabiliteits problemen hebt omdat je op mij reageert)?
Ik heb niet echt stabiliteitsproblemen. Wel een switch die onderdeel is van een scene/group en die regelmatig niet schakelt met de timerinstelling terwijl de andere switches/lampen van de group dat wel doen.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Aziona schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Ik heb niet echt stabiliteitsproblemen. Wel een switch die onderdeel is van een scene/group en die regelmatig niet schakelt met de timerinstelling terwijl de andere switches/lampen van de group dat wel doen.
Dan blijft de vraag nog steeds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
spokje schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Hier staat meer info over hoe je hem nu al kan toevoegen:

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/20007

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
De Parasolls wilden na een HA update ineens wel interviewen en zijn nu succesvol toegevoegd aan Z2M :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 12:53
ik gebruik
Zigbee2MQTT versie 1.35.1
met daarbij de skyconnect met onderstaande versies:
Coördinator type
EZSP v11
Coordinator revisie
7.2.2.0 build 190

is het zinvol deze te updaten voor stabiliteit of iets?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 10:16
Ik kom met ongeveer de zelfde vraag!

In 2020 een zzh! CC2652R Multiprotocol RF Stick gekocht.
Zoals je kan zien is mijn coordinator firmware uit het jaar 2021.
Ik heb zojuist CC2652R_coordinator_20230507 gedownload. Kan ik de stick zo updaten, of moet ik eerst nog wat backuppen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Zigbee2MQTT versie
1.35.0 commit: b5a90e9
Coördinator type
zStack3x0
Coordinator revisie
20210708
Coordinator IEEE adres
0x001xxxxxxxxxxxxxx
Versie frontend
0.6.150
Zigbee-herdsman-converters versie
18.3.0
Zigbee-herdsman versie
0.30.0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@remcoXP in de changelog kun je zien wat er verbeterd is in nieuwe firmwares.
edit: ik zie dat er helemaal geen nieuwe firmware nodig is voor de skyconnect. Wat wil je upgraden dan? :P

@Dacuuu er valt weinig te backuppen, want er staat behalve de firmware geen data op de stick. Mocht je ooit terugwillen naar deze oude firmware, dan is het een kwestie van deze firmware downloaden en flashen op de stick.

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 11-01-2024 09:44 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 10:16
Gizz schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:58:
@Dacuuu er valt weinig te backuppen, want er staat behalve de firmware geen data op de stick. Mocht je ooit terugwillen naar deze oude firmware, dan is het een kwestie van deze firmware downloaden en flashen op de stick.
Zit nu op 20230507 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Ik weet niet wat er mis gaat, maar krijg deze niet gepaired:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/9290030674.html

Heb zigbee2mqtt in docker lopen met een Sonoff CC2652P stick.
Stappen die ik geprobeerd heb:
- Permit join uit en aan
- zigbee2mqtt naar de laatste versie geupdate
- meerdere keren de pc opnieuw opgestart
- pc uitgezet en toen weer aan.
- stick eruit en erin
- extensie kabel is in gebruik
- https://www.zigbee2mqtt.io/guide/faq/ gecheckt

Nu weet ik het echt niet meer. Andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
CypherMK schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:50:
Ik weet niet wat er mis gaat, maar krijg deze niet gepaired:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/9290030674.html

Heb zigbee2mqtt in docker lopen met een Sonoff CC2652P stick.
Stappen die ik geprobeerd heb:
- Permit join uit en aan
- zigbee2mqtt naar de laatste versie geupdate
- meerdere keren de pc opnieuw opgestart
- pc uitgezet en toen weer aan.
- stick eruit en erin
- extensie kabel is in gebruik
- https://www.zigbee2mqtt.io/guide/faq/ gecheckt

Nu weet ik het echt niet meer. Andere ideeen?
Geen idee hoe maar het werkt.

Ik had wat zigbee lampen uit gezet. Kreeg na tijd wat meldingen dat die lampen weer toegevoegd werden. Toen alle lampen weer aangezet, en ineens pairde de philips motion sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:51
Hier nog iemand tips of een juiste zoekterm?

Ik ben op zoek naar een module om een inbouwschakelaar ‘slim’ te maken en daarmee los te koppelen van 230v. Nu weet ik dat Hue deze modules heeft, maar die vind ik vrij prijzig voor wat ze doen. Iemand hier een goed werkend alternatief op batterij gevonden?

Als alternatief kan ik zelf nog met een doorswitch aan de slag en deze inbouwen, maar dit bestaat vast ook kant en klaar voor een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:01
gastje01 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:30:
Hier nog iemand tips of een juiste zoekterm?

Ik ben op zoek naar een module om een inbouwschakelaar ‘slim’ te maken en daarmee los te koppelen van 230v. Nu weet ik dat Hue deze modules heeft, maar die vind ik vrij prijzig voor wat ze doen. Iemand hier een goed werkend alternatief op batterij gevonden?

Als alternatief kan ik zelf nog met een doorswitch aan de slag en deze inbouwen, maar dit bestaat vast ook kant en klaar voor een redelijke prijs.
Makkelijkste is altijd even de supported devices lijst door te kijken: https://www.zigbee2mqtt.i...vices/#s=switch&e=battery

Dan vind je bijvoorbeeld deze: https://www.robbshop.nl/a...-schakelaar-double-rocker
Maar is er een reden dat je hem van de stroom wil halen? Het schakeldraad kan je uiteraard negeren, maar ik zou hem wel gewoon aan de stroom hangen als je die daar hebt. Via zigbee schakel je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:03
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door dixet op 17-01-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:51
BlackMonkey schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Makkelijkste is altijd even de supported devices lijst door te kijken: https://www.zigbee2mqtt.i...vices/#s=switch&e=battery

Dan vind je bijvoorbeeld deze: https://www.robbshop.nl/a...-schakelaar-double-rocker
Maar is er een reden dat je hem van de stroom wil halen? Het schakeldraad kan je uiteraard negeren, maar ik zou hem wel gewoon aan de stroom hangen als je die daar hebt. Via zigbee schakel je dan.
Dat is niet helemaal wat ik zoek, ik zoek een module om achter een bestaande schakelaar te plaatsen zodat deze kan blijven zitten.

De reden dat ik m van de spanning wil hebben is simpel, er zitten meerdere lampen achter deze schakelaar op dit moment die ik los wil kunnen schakelen (zijn inmiddels al zigbee lampjes), ik wil echter wel de functie van de schakelaar behouden. Doorlussen en de schakelaar van 230v afhalen is dan het makkelijkste, ik heb daar namelijk ook geen N beschikbaar.

De HUE module doet exact wat ik wil, maar de prijs staat me niet aan, een deursensor open maken doet hetzelfde, maar dan minder mooi en zonder passende behuizing. Aangezien er geen spanning op staat is een sensor die een maak/breek contact kan detecteren voldoende.
Pagina: 1 ... 11 ... 23 Laatste

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.