Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:32
gastje01 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:14:
[...]

Dat is niet helemaal wat ik zoek, ik zoek een module om achter een bestaande schakelaar te plaatsen zodat deze kan blijven zitten.

De reden dat ik m van de spanning wil hebben is simpel, er zitten meerdere lampen achter deze schakelaar op dit moment die ik los wil kunnen schakelen (zijn inmiddels al zigbee lampjes)

Aangezien er geen spanning op staat is een sensor die een maak/breek contact kan detecteren voldoende.
Ik heb zo iets gedaan met een Zigbee inbouwkastje van AliExpress. Je moet goed kijken welke smaak je koopt want ze zijn er met en zonder neutraal, en met 1, of 2 schakelaars en lampen.

Ik heb gewoon de lamp doorgelust en niet aan het kastje gekoppeld. De lamp staat dus altijd aan.
Het kastje detecteert alleen of de schakelaar wordt omgezet.
En omdat hij op 220 werkt hoeft hij geen batterij.

De 2e schakelaar op deze wandcontactdoos is nog precies zo geschakeld als vanouds - dus nog wel gewoon een domme lamp direct aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:51
Tarquin schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:41:
[...]

Ik heb zo iets gedaan met een Zigbee inbouwkastje van AliExpress. Je moet goed kijken welke smaak je koopt want ze zijn er met en zonder neutraal, en met 1, of 2 schakelaars en lampen.

Ik heb gewoon de lamp doorgelust en niet aan het kastje gekoppeld. De lamp staat dus altijd aan.
Het kastje detecteert alleen of de schakelaar wordt omgezet.
En omdat hij op 220 werkt hoeft hij geen batterij.

De 2e schakelaar op deze wandcontactdoos is nog precies zo geschakeld als vanouds - dus nog wel gewoon een domme lamp direct aan/uit.
Waar heb je op gezocht?

Ik heb geen N, dus als ik van 230 gebruik wil maken, moet ik een kastje in het circuit met de lamp zetten, dat wilde ik voorkomen, vandaar de batterij optie.

https://medium.com/jacob-...ght-switches-ce29d00aa981 Dit is praktisch wat ik zoek. Hue biedt dit kant en klaar aan, maar tegen een forse prijs (vind ik). Ik had gehoopt op een goedkoop Chinees alternatief, maar dat lijkt er niet te zijn of ik gebruik niet de juiste zoektermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:51
@gastje01 Ik dacht aan de Sonoff ZBMINIL2, maar ben bang dat het niet gaat werken omdat ik zie staan: "The power of the light must be more than 3W". Je zou ze kunnen mailen en vragen of het mogelijk is om 'm te gebruiken zonder aangesloten lamp.

En anders zijn er nog de Shelly's, maar dat is geen Zigbee.

Die van Hue heeft natuurlijk wel meer mogelijkheden zoals scenes. Nadeel is dan weer de batterij.

Al eens door het lijstje bij Robbshop gekeken?

En ipv de oplossing met deur/raam-sensor uit je link, lijkt me een waterleak sensor (bijv aqara) een handiger optie.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:51
musicpixel schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:26:
@gastje01 Ik dacht aan de Sonoff ZBMINIL2, maar ben bang dat het niet gaat werken omdat ik zie staan: "The power of the light must be more than 3W". Je zou ze kunnen mailen en vragen of het mogelijk is om 'm te gebruiken zonder aangesloten lamp.

Die van Hue heeft natuurlijk wel meer mogelijkheden zoals scenes. Nadeel is dan weer de batterij.

En ipv de oplossing met deur/raam-sensor uit je link, lijkt me een waterleak sensor (bijv aqara) een handiger optie.
Die Sonoff is een mooi apparaatje, heb ik hier op een andere plek ook in gebruik. Het was me bij HUE vooral om de kosten te doen, Sonoff zit ongeveer in dezelfde prijs range, dan is t voordeel voor een suboptimale oplossing een beetje weg.

De Aqara water leak sensor zet me aan het denken, die had ik namelijk nog liggen. Heb nu een test opstelling gemaakt die prima werkt, enige nadeel is dat bij het uitschakelen van de schakelaar (van leakage naar dry) de sensor hier even te tijd voor neemt en het dus lijkt alsof de verlichting niet direct reageert, ongeveer 1-2s vertraging, net te lang, maar het principe werkt, eens kijken hoe vaak ik dit nu daadwerkelijk gebruik, deursensortje kopen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:39

Wallie

Herr

musicpixel schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:26:

Ik heb hier ook 2 zbmini's besteld, waarvan er ook 1tje zonder lamp gebruikt gaat worden. Ik ga eens kijken hoe dat gaat, laat het hier wel weten. Ze geven in ieder geval, bij gebruik van een fysieke schakelaar (bedraad er op aangesloten) een event (in HA) bij aan en uitzetten via de schakelaar (heb er al twee meer in huis in gebruik, maar deze zitten wel 'normaal' tussen een domme lamp)

[ Voor 4% gewijzigd door Wallie op 18-01-2024 15:17 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
@gastje01 Zat er nog even verder over te denken. Volgens mij kom je zonder N er niet omheen om iets met een batterij te gebruiken als je de bestaande schakelaar wilt blijven gebruiken en de lamp er niet op kunt/wilt aansluiten. Er moet ergens stroom vandaan komen tenslotte en bij die modules "zonder neutral" gaat dat via de lamp.

Nu weet ik niet wat voor schakelmateriaal je hebt, maar er zijn ook nog schakelaars die op kinetische energie werken, dus zonder batterij en zonder 230V. Een voorbeeld zijn de Senic Friends of Hue switches.
Maar dat is niet een voordeliger optie als de Hue die je in gedachten had. Scheelt je wel batterijen vervangen...

Is het niet mogelijk om een N er naartoe te trekken?

Of misschien gewoon de draden doorverbinden en de schakelaar niet meer laten werken en dan een motion of presence sensor gebruiken. Ook niet goedkoper dan Hue module verwacht ik ;-)

Ik zie trouwens nog wel de Sonoff S-Mate 2 (18 eur bij Amazon DE), maar lijkt (nog) niet leverbaar in NL, en staat ook nog niet in de lijst bij Z2M, niet naar ZHA gekeken. Lijkt geen zigbee te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-09 16:56

gizmo9003

Go For It!

Hier ook getroffen door de connectie error naar de coordinator :( Al door dit topic gespit, maar nog niet het gouden antwoord gevonden. Iemand nog ideen?

code:
1
2
3
4
5
6
Zigbee2MQTT:error 2024-01-20 17:08:24: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:103:27)
    at Controller.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:132:29)
    at Zigbee.start (/app/lib/zigbee.ts:60:27)
    at Controller.start (/app/lib/controller.ts:98:27)
    at start (/app/index.js:107:5)

Wat ik al gedaan heb is de punten gevolgd die aanbevolen zijn op https://www.zigbee2mqtt.i...rsp-sys-ping-after-6000ms
behalve het opnieuw flashen van de stick.
Ook opnieuw opgestart met/zonder stick.

In de VM staat de texas instruments er gewoon bij.
In hardware lijst van HA komt de stick ook gewoon met dat ID en alle details tevoorschijn.

Mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
data_path: /config/zigbee2mqtt
socat:
  enabled: false
  master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
  slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
  options: "-d -d"
  log: false
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: mqtt://core-mosquitto:1883
  user: mqtt_user
  password: ***
serial:
  port: >-
    /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001949C078-if00

[ Voor 8% gewijzigd door gizmo9003 op 20-01-2024 17:12 ]

tjah..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@gizmo9003 wat is je beginsituatie? Tot wanneer werkte het wel goed? Op welke hardware draai je? Heb je iets geupgrade?

Of probeer je Z2M voor het eerst aan de praat te krijgen? In dat geval: weet je 100% zeker dat ZHA uitgeschakeld/verwijderd is? Je stick kan maar met 1 softwarepakket tegelijk praten..

edit: overigens is een CC2531 wel érg achterhaald. Staat ook niet bij aanbevolen adapters. Doe jezelf een lol en koop voor €20 een CC2652 :)

[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 20-01-2024 17:26 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Gizz schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:24:
@gizmo9003 wat is je beginsituatie? Tot wanneer werkte het wel goed? Op welke hardware draai je? Heb je iets geupgrade?

Of probeer je Z2M voor het eerst aan de praat te krijgen? In dat geval: weet je 100% zeker dat ZHA uitgeschakeld/verwijderd is? Je stick kan maar met 1 softwarepakket tegelijk praten..
Het werkt hier al pak 'm beet 2 jaar. Gisteravond reageerde zigbee apparaten ineens niet meer, en vandaag al de hele dag aan het klungelen....

Ik draai HA supervisor, in VMplayer op windows.
Wat ik zie gebeuren:
Windows host heeft in device manager:
Com1 - USB serial device.
Zodra de VM machine start, wordt de USB controller 'overgenomen' door de VM machine, en zie ik daar de TexasInstrument device ook bijkomen. Echter zodra dat gebeurt, is COM1 ook weg in de devicemanager van windows. En VM geeft dan aan dat hij seriele poort COM1 niet meer kan connecten:

serial0: Unable to open the "COM1" serial port: The system cannot find the file specified.

Ik vermoed dat daar het probleem zit (kip / ei?) met het overnemen van USB door de VM.
Heb de USB controller al eens uitgeschakeld in de VM, dan kan de seriele poort wel connecten, maar dan zie ik de Texas Instruments niet meer komen.....

Wellicht ben ik teveel aan het prutsen gegaan omdat het ineens niet meer werkte, zonder dat ik op dat moment iets met de server/software aan het doen was.

--
edit2:
zojuist ook een Sonoff USB stick (aanbevolen) gekocht. Maar nog even wachten tot die geleverd wordt en kan het niet loslaten..... :(

[ Voor 43% gewijzigd door gizmo9003 op 20-01-2024 17:30 ]

tjah..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@gizmo9003 onder Windows heb ik veel rare dingen gehad met COM-poorten. Regelmatig dat de boel opeens niet meer werkte en pas na een reboot van Windows weer devices herkend werden op COM. Als ik iets wil flashen via COM en ik krijg het binnen 5 minuten niet voor elkaar, dan pak ik meestal de oude macbook van m'n vriendin waar het wel meteen werkt :P

Dat jij 2 jaar probleemloos je stick verbonden hebt weten te houden binnen Windows klinkt dan eigenlijk erg goed!

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Gizz schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:41:
@gizmo9003 onder Windows heb ik veel rare dingen gehad met COM-poorten. Regelmatig dat de boel opeens niet meer werkte en pas na een reboot van Windows weer devices herkend werden op COM. Als ik iets wil flashen via COM en ik krijg het binnen 5 minuten niet voor elkaar, dan pak ik meestal de oude macbook van m'n vriendin waar het wel meteen werkt :P

Dat jij 2 jaar probleemloos je stick verbonden hebt weten te houden binnen Windows klinkt dan eigenlijk erg goed!
uhmm ja maar dat gaat met een nieuwe stick niet anders zijn toch?

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:34
gizmo9003 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:10:
Hier ook getroffen door de connectie error naar de coordinator :( Al door dit topic gespit, maar nog niet het gouden antwoord gevonden. Iemand nog ideen?

code:
1
2
3
4
5
6
Zigbee2MQTT:error 2024-01-20 17:08:24: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:103:27)
    at Controller.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:132:29)

Wat ik al gedaan heb is de punten gevolgd die aanbevolen zijn op https://www.zigbee2mqtt.i...rsp-sys-ping-after-6000ms
behalve het opnieuw flashen van de stick.
Ook opnieuw opgestart met/zonder stick.

In de VM staat de texas instruments er gewoon bij.
In hardware lijst van HA komt de stick ook gewoon met dat ID en alle details tevoorschijn.

Mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
data_path: /config/zigbee2mqtt
socat:
  enabled: false
  master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
  slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
  options: "-d -d"
  log: false
mqtt:
  server: mqtt://core-mosquitto:1883
  user: mqtt_user
  password: ***
serial:
    /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001949C078-if00
Draai je toevallig op een bordje met SD kaart (en ge reboot)?

Had zelf last van corruptie van een stukje nodejs libraries. Na graven en niet kunnen relinken of directory verwijderen een filesystem check geforceerd en reboot: ineens werkte alles weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
@gizmo9003 Ik draaide voorheen HAOS als VM in Virtualbox onder Windows, maar had na een herstart van HA (meestal na updates) ook vaak problemen om met de stick te connecten. Moest dan de VM herhaaldelijk herstarten en uiteindelijk pakte ie m dan.

Uiteindelijk een 2e hands nuc aangeschaft met HAOS als VM in Proxmox en nu superstabiel. Kon de HA backup backup die ik had gemaakt zo terugzetten op de nieuwe omgeving en in no time draaide de boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb op dit moment Zigbee druk/draai dimmers, van het merk EcoDim, namelijk de EcoDim.07 Zigbee Basic. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zT2lnbU2WCQRurKB-IoiUfQcZPA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WzYeT7q6M9BIHAZlElLqDp3D.jpg?f=user_large

Helaas heb ik het Future Linear schakelmateriaal van Busch Jaeger. Ik weet niet of Future Linear het probleem is, of dat de hele Busch Jaeger lijn het probleem is, maar de dimmer knop is niet stabiel te noemen. Het stukje plastic dat EcoDim levert (de zogenaamde dimmeradapterstift om een verloop van 4mm naar 6mm te realiseren) is van zeer lage kwaliteit en gaat kapot. Het zorgt er, ook bij een verse adapterstift, sowieso niet voor dat de dimmerknop stabiel is. Dat betekent dus dat als je niet netjes met 2 of 3 vingers de dimmerknop netjes induwt, je de dimmerknop eigenlijk scheef zet. En naar verloop van tijd zul je dus merken dat de dimmerknop te ver in het raam wordt geduwd, waardoor deze helemaal "off" wordt en niet meer lekker bedient.

Kortom, ik ben denk ik wel genezen van mijn druk/draai dimmers en wil graag gaan dimmen met pulsdrukkers, met daarachter dus een inbouwmodule.

Een logische optie is uiteraard een EcoDim inbouw module. Zijn er hier mensen die die in gebruik hebben?
Ik heb daar wat vragen over:
* Werkt dit net zo vlekkeloos en goed als mijn druk/draai dimmers (technisch) werken? (Want daar ben ik namelijk wel zeer tevreden over)
* Is er ook ondersteuning voor bijvoorbeeld dubbelklikken? (Shelly Dimmer 2 heeft dat bijvoorbeeld wel)
* Hoe zit het met inbouwdiepte? Ik zie dat ze +- 2cm diep zijn, maar daarnaast zal er ook een pulsdrukker op moeten die ook al een bepaalde inbouwdiepte heeft

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 19:22
Ik val ook eens met de deur in huis. Ik ben recent overgestapt van ZHA naar zigbee2mqtt, omdat ZHA steeds problemen gaf. Helaas merk ik dat er regelmatig apparaten geen gegevens meer doorsturen en/of niet meer reageren op commandos.

Nu las ik op de infopagina voor de sonoff zigbee bridge icm zigbee2mqtt het volgende:
  • Keep in mind that the EZSP support is currently experimental.
  • WiFi-based Serial-to-IP bridges are not recommended as the serial protocol does not have enough fault-tolerance to handle packet loss or latency delays that can normally occur over WiFi connections.
Dus ik ben benieuwd of het in dit geval de moeite waard is om naar een USB-stick over te stappen. Zijn er tweakers hier die ervaring hebben met de sonoff zigbee bridge?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:51

Mimiix

Professioneel Prutser

NaliXL schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:42:
Ik val ook eens met de deur in huis. Ik ben recent overgestapt van ZHA naar zigbee2mqtt, omdat ZHA steeds problemen gaf. Helaas merk ik dat er regelmatig apparaten geen gegevens meer doorsturen en/of niet meer reageren op commandos.

Nu las ik op de infopagina voor de sonoff zigbee bridge icm zigbee2mqtt het volgende:
  • Keep in mind that the EZSP support is currently experimental.
  • WiFi-based Serial-to-IP bridges are not recommended as the serial protocol does not have enough fault-tolerance to handle packet loss or latency delays that can normally occur over WiFi connections.
Dus ik ben benieuwd of het in dit geval de moeite waard is om naar een USB-stick over te stappen. Zijn er tweakers hier die ervaring hebben met de sonoff zigbee bridge?
Heb je wel genoeg routers? zijn de verbindingen goed?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Laatst online: 08:14
Ik post voor het eerst in dit forum omdat ik pas voor het eerst een probleem heb met Z2M.
Wat probeer ik:

ik heb 4 identieke Ikea lampen : type LED1536G5
Deze wil ik binden met de symfonisk sound controller E1744
De 4 lampen heb ik in een group gezet via Z2M.
Bij de tab binden van de E1744 dimmer kies ik endpoint 1 en de betreffende groep.
ik vink de opties LevelCtrl en OnOff aan. Z2M toont meldingen voor elke lamp dat de binding succesvol is.
toch werkt het niet: de lampen reageren niet.
Als ik dezelfde procedure voor 1 lamp doe (zonder groep) dan werkt het wel.
HaOS en Z2M draaien op de laatste versie.
Wat doe ik niet goed, of kan dit helemaal niet?
als dit niet kan, ligt het dan aan de dimmer of aan de lampen?
In welke situatie kan het wel werken?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 23:48
@gazzzman61 Hier staat dat je alleen LevelCtrl moet clusteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:11
Of ik hier helemaal goed zit weet ik niet,
Ik wil graag iets veranderen aan een instelling van een Zigbee device, specifiek de CT ratio

Het betreft een Tuya TS0601 PJ-1203A Afbeeldingslocatie: https://www.zigbee2mqtt.io/images/devices/PJ-1203A.jpg

Hij werkt deel is HA ik mis een paar calibratieopties zoals hier https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/19188 Bij de enkele CT zou het wel goed zijn.

Nu het volgende
Mijn te meten stroom is laag en ik heb een 20A CT de originele is 80A.

https://github.com/zigpy/.../tuya/ts0601_din_power.py
op regel 84 staat AC_CURRENT_DIVISOR: 1000,
in mijn geval zou dat dan zijn 4000 moeten zijn om de juiste stroom te verkrijgen

Waar zou ik die zha-device-handlers/zhaquirks/tuya/ts0601_din_power.py neer moeten zetten ?
of zit ik helemaal verkeerd?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
Rembock schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:06:
@gazzzman61 Hier staat dat je alleen LevelCtrl moet clusteren.
Heb ik gelezen en ook gedaan, maar ook dan geen resultaat.
Als ik de state bekijk in z2m dan die ik als ik de dimmer draai bij action heel kort verschijnen afhankelijk van hoe ik draai: move_brightness_up en move_brightness_down, maar bij de lampen geen resultaat.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@habbekrats Hangt dus af wat je als integratie draait, ZHA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:11
Septillion schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:20:
@habbekrats Hangt dus af wat je als integratie draait, ZHA?
Nee ik draai .zigbee2mqtt.io van KoenK

Dan schopje hierheen

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 24-01-2024 22:08 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Tanuki schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:59:
Ik heb op dit moment Zigbee druk/draai dimmers, van het merk EcoDim, namelijk de EcoDim.07 Zigbee Basic. [Afbeelding]

Helaas heb ik het Future Linear schakelmateriaal van Busch Jaeger. Ik weet niet of Future Linear het probleem is, of dat de hele Busch Jaeger lijn het probleem is, maar de dimmer knop is niet stabiel te noemen. Het stukje plastic dat EcoDim levert (de zogenaamde dimmeradapterstift om een verloop van 4mm naar 6mm te realiseren) is van zeer lage kwaliteit en gaat kapot. Het zorgt er, ook bij een verse adapterstift, sowieso niet voor dat de dimmerknop stabiel is. Dat betekent dus dat als je niet netjes met 2 of 3 vingers de dimmerknop netjes induwt, je de dimmerknop eigenlijk scheef zet. En naar verloop van tijd zul je dus merken dat de dimmerknop te ver in het raam wordt geduwd, waardoor deze helemaal "off" wordt en niet meer lekker bedient.

Kortom, ik ben denk ik wel genezen van mijn druk/draai dimmers en wil graag gaan dimmen met pulsdrukkers, met daarachter dus een inbouwmodule.

Een logische optie is uiteraard een EcoDim inbouw module. Zijn er hier mensen die die in gebruik hebben?
* Werkt dit net zo vlekkeloos en goed als mijn druk/draai dimmers (technisch) werken? (Want daar ben ik namelijk wel zeer tevreden over)
* Is er ook ondersteuning voor bijvoorbeeld dubbelklikken? (Shelly Dimmer 2 heeft dat bijvoorbeeld wel)
* Hoe zit het met inbouwdiepte? Ik zie dat ze +- 2cm diep zijn, maar daarnaast zal er ook een pulsdrukker op moeten die ook al een bepaalde inbouwdiepte heeft
Misschien wel wat off-topic

Hier had ik ook de EcoDim.07 dimmer in gebruik, maar dan het vierkante model.
Ik heb de meest standaard Busch Jaeger Reflex SI lijn.

Omdat hij vierkant was, paste het raampje van het schakelmateriaal er niet goed omheen.
Ik heb met de dremel de randjes schuin afgeslepen, zodanig dat ik een uitvoering kreeg zoals die van jou.
Toen paste het raamwerk wel.

Vervolgens de 'dimmeradapterstift' erop, maar die is niet lang genoeg, waardoor ik de knop maar met een randje vast kan zetten.
Als je hard drukt gaat de knop steeds verder naar binnen, met gevolg dat je de knop niet meer beet kunt pakken om te draaien.

Nu is hij verwijdert en zit de originele (niet slimme) dimmer weer terug.

Ik heb inmiddels bij Alie een kunststof staaf besteld met de hoop hier een langer verlengstuk van te kunnen maken. Ik geef nog niet gelijk op.

Al met al niet echt compatibel met Busch Jaeger. 8)7

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
gazzzman61 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:15:
[...]

Heb ik gelezen en ook gedaan, maar ook dan geen resultaat.
Als ik de state bekijk in z2m dan die ik als ik de dimmer draai bij action heel kort verschijnen afhankelijk van hoe ik draai: move_brightness_up en move_brightness_down, maar bij de lampen geen resultaat.
Ook de legacy integration uitschakelen & de recommendation al geprobeerd?
Laatste optie is denk ik alles updaten (Z2M, alle LED1536G5 en de E1744), anders een issue aanmaken.

[ Voor 23% gewijzigd door Rembock op 24-01-2024 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
Rembock schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:37:
[...]

Ook de legacy integration uitschakelen & de recommendation al geprobeerd?
Laatste optie is denk ik alles updaten (Z2M, alle LED1536G5 en de E1744), anders een issue aanmaken.
dank voor je tips,
ik heb ze beide uitgevoerd zonder resultaat. maar nu zie ik het ineens anders.
Ik denk dat het door het topic komt wat ie verzend, ik zie in mqtt explorer dat dit geen on/off is maar play-pauze...
Hier kan de light group natuurlijk niet mee overweg.
Zijn er manieren om dit op te lossen?

edit: zonder de Legacy aanpassingen doet ie wel on/off (toggle). Dus eigenlijk zou het wel moeten werken, maar helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door gazzzman61 op 25-01-2024 09:45 ]

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
henkNL schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Misschien wel wat off-topic

Hier had ik ook de EcoDim.07 dimmer in gebruik, maar dan het vierkante model.
Ik heb de meest standaard Busch Jaeger Reflex SI lijn.

Omdat hij vierkant was, paste het raampje van het schakelmateriaal er niet goed omheen.
Ik heb met de dremel de randjes schuin afgeslepen, zodanig dat ik een uitvoering kreeg zoals die van jou.
Toen paste het raamwerk wel.

Vervolgens de 'dimmeradapterstift' erop, maar die is niet lang genoeg, waardoor ik de knop maar met een randje vast kan zetten.
Als je hard drukt gaat de knop steeds verder naar binnen, met gevolg dat je de knop niet meer beet kunt pakken om te draaien.

Nu is hij verwijdert en zit de originele (niet slimme) dimmer weer terug.

Ik heb inmiddels bij Alie een kunststof staaf besteld met de hoop hier een langer verlengstuk van te kunnen maken. Ik geef nog niet gelijk op.

Al met al niet echt compatibel met Busch Jaeger. 8)7
Dit is dus exact het probleem dat ik ook heb. :) Ik ben blij dat ik niet de enige ben! De WAF is niet zo goed, helaas, met deze knoppen op deze manier. :(

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 07:50
help?

Na update laatste verzie vanb Zigbee2mqtt heb ik veel rare problemen.
De helft van mijn apparaten werken niet (random),
als ik ze verwijder en opnieuw probeer toe te voegen dan kan dat niet
De volgende status krijg ik in Domoticz:

zigbee2mqtt.service - zigbee2mqtt
Loaded: loaded (/etc/systemd/system/zigbee2mqtt.service; enabled; vendor preset: enabled)
Active: failed (Result: exit-code) since Fri 2024-01-26 18:19:02 CET; 19min ago
Process: 506 ExecStart=/usr/bin/sudo /usr/bin/node index.js (code=exited, status=1/FAILURE)
Main PID: 506 (code=exited, status=1/FAILURE)

jan 26 18:17:53 raspberrypi sudo[506]: Zigbee2MQTT:warn 2024-01-26 18:17:53: Failed to ping 'hal 2e verdieping' (attempt 1/1, Read 0x00124b0024ca70f0/1 genBa
jan 26 18:18:50 raspberrypi systemd[1]: Stopping zigbee2mqtt...
jan 26 18:18:50 raspberrypi sudo[506]: Zigbee2MQTT:info 2024-01-26 18:18:50: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'offline'
jan 26 18:18:50 raspberrypi sudo[506]: Zigbee2MQTT:info 2024-01-26 18:18:50: Disconnecting from MQTT server
jan 26 18:18:50 raspberrypi sudo[506]: Zigbee2MQTT:info 2024-01-26 18:18:50: Stopping zigbee-herdsman...
jan 26 18:19:02 raspberrypi sudo[506]: Zigbee2MQTT:error 2024-01-26 18:19:02: Failed to stop Zigbee2MQTT
jan 26 18:19:02 raspberrypi sudo[506]: pam_unix(sudo:session): session closed for user root
jan 26 18:19:02 raspberrypi systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
jan 26 18:19:02 raspberrypi systemd[1]: zigbee2mqtt.service: Failed with result 'exit-code'.
jan 26 18:19:02 raspberrypi systemd[1]: Stopped zigbee2mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:24
Begrijp ik het goed dat als ik een stick aanschaf met z-stack coordinator pre-flashed het verder plug&play is en ik direct met de server kant verder kan?
Ik heb deze Sonoff stick gevonden: (link)

M'n doel is wat lampen aansturen (idealiter via mqtt) met HomeAssistant.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:57
Raymond P schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:40:
Begrijp ik het goed dat als ik een stick aanschaf met z-stack coordinator pre-flashed het verder plug&play is en ik direct met de server kant verder kan?
Ik heb deze Sonoff stick gevonden: (link)

M'n doel is wat lampen aansturen (idealiter via mqtt) met HomeAssistant.
Deze stick kun je inderdaad out of the box gebruiken met Z2M.

Maar firmware flashen is ook niet lastig, gaat gewoon via USB. Daar waar je voor de oude CC2531 nog allemaal extra hardware nodig had voor het flashen. Bij deze Sonoff (bv) is het gewoon een kwestie van stick insteken in een (willekeurige) PC en een tooltje uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@RobertMe Bedankt voor de bevestiging.
Ik heb geen afkeer tegen flashen maar heb geen Windows ter beschikking en daar hield de manual op.
Dat ik mij later daarin kan verdiepen komt mij nu ff goed uit. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:22:
@RobertMe Bedankt voor de bevestiging.
Ik heb geen afkeer tegen flashen maar heb geen Windows ter beschikking en daar hield de manual op.
Dat ik mij later daarin kan verdiepen komt mij nu ff goed uit. :)
Flashen met het pythonscript werkt ook prima onder *nix je hoeft alleen de goede seriële port (USB) op te zoeken en toe te passen voor de rest werkt het hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Mooi, het was mij niet direct duidelijk of dat "out-of-the-box" met elke stick zou werken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronv
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:56
Hallo ,
Ik ben al een hele tijd bezig om te proberen een Hue wall switch 929003017102 toe te voegen aan mijn groep Zolder. De switch is wel zichtbaar in apparaten echter niet zichtbaar in het dashbord. Zodra ik probeer de switch toe te voegen krijg ik een time out, zie hier onder.
Zigbee2mqtt staat op de laatste release en ik gebruik een Sonoff P dongle plus, ook op de laatste software release.(1.35.1)
Wat heb ik gedaan:
-Diverse keren de switch verwijderd en opnieuw aangemaakt, geen resultaat.
- Diverse keren alles opnieuw opgestart inclusief spanningsloos gemaakt.
- Forum nagezocht of iemand een gelijk probleem had
De switch werkt wel als ik de Hue bridge gebruik maar daar wil ik vanaf.
Heet iemand nog tips? Ik heb zelf geen idee meer.
Ps binding werkt nu wel maar een groep aanmaken lukt nog steeds niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Adding 'Slaapkamer switch' to 'Zolder'
debug 2024-01-28 11:52:45Error: Command 0x001788010b001d39/1 genGroups.add({"groupid":1,"groupname":""}, {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC transaction expired' (240)) at ZStackAdapter.sendZclFrameToEndpointInternal (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:415:23) at Queue.executeNext (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/utils/queue.ts:32:32)
info 2024-01-28 11:52:45MQTT publish: topic 'zigbeeauto/bridge/response/group/members/add', payload '{"data":{"device":"0x001788010b001d39/1","group":"Zolder"},"error":"Failed to add from group (Command 0x001788010b001d39/1 genGroups.add({\"groupid\":1,\"groupname\":\"\"}, {\"sendWhen\":\"immediate\",\"timeout\":10000,\"disableResponse\":false,\"disableRecovery\":false,\"disableDefaultResponse\":true,\"direction\":0,\"srcEndpoint\":null,\"reservedBits\":0,\"manufacturerCode\":null,\"transactionSequenceNumber\":null,\"writeUndiv\":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC transaction expired' (240)))","status":"error","transaction":"c7lhc-1"}'
error 2024-01-28 11:52:45Failed to add from group (Command 0x001788010b001d39/1 genGroups.add({"groupid":1,"groupname":""}, {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC transaction expired' (240)))
debug 2024-01-28 11:55:02Received Zigbee message from '0xf4b3b1fffe29cc78', type 'commandQueryNextImageRequest', cluster 'genOta', data '{"fieldControl":0,"fileVersion":4105,"imageType":2053,"manufacturerCode":4742}' from endpoint 1 with groupID 0
debug 2024-01-28 11:55:02Device '0xf4b3b1fffe29cc78' requested OTA
debug 2024-01-28 11:55:02Responded to OTA request of '0xf4b3b1fffe29cc78' with 'NO_IMAGE_AVAILABLE'
debug 2024-01-28 11:55:03Saving state to file /app/data/state.json

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

In mijn opstelling is een IKEA E1743 schakelaar/dimmer defect geraakt.
Deze dimmer kon ook direct 4 lampen (in 1 armatuur) tegelijk aansturen. Dit was handig zodat ik de lamp via mobiel, domotivz, kon aansturen, maar ook als domoticz niet beschikbaar is, of ik heb gasten kon met die schakelaar de lamp gedimd of aan/uitgezet worden.

Helaas verkoopt IKEA deze schakelaar niet meer los, maar heb een combi gekocht met geschakeld stopcontact. Prima, toegevoegd aan Zigbee2MQTT en de schakelaar werkt zie ik in de logs.

Nu krijg ik de schakelaar alleen met geen mogelijkheid ingesteld om de groep te bedienen.

Wat ik heb gedaan:
In configuration.yaml de logging op debug gezet.
Daaruit volgt dat de nieuwe schakelaar groupID 0 heeft.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
groups:
  '0':
    friendly_name: Eettafel_ct
    devices:
      - 0x680ae2fffe92ae2d/1
      - 0x680ae2fffe819f83/1
      - 0x680ae2fffe85c033/1
      - 0x680ae2fffe3b5e05/1

De Zigbee2MQTT groep van de lampen is ook 0, dus dat zou al moeten matchen.

Ook heb ik:
code:
1
mosquitto_pub -t zigbee2mqtt/bridge/bind/IKEA.dimmer.3 -m "Eettafel_ct"

gedaan, maar dat lijkt ook niets te doen.

Eettafel_ct is de groep van de dimbare (en wittinten kleuren) lampen.
De groep opzich werkt, omdat domoticz de groep als 1 device ziet en hanteert.

Ik weet nog dat het altijd lastig was dit werkend te krijgen. Ik heb nog een groep in de woonkamer met zo'n schakelaar en die werkt nog gewoon.

Iemand een idee wat ik nog kan doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Hann1BaL op 28-01-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

code:
1
2
3
4
5
 Error 2024-01-29 17:25:18Failed to bind cluster 'genOnOff' from 'IKEA.Dimmer.3' to 'Eettafel_ct' (Error: Bind 0xbc026efffed37e91/1 genOnOff from '0' failed (AREQ - ZDO - bindRsp after 10000ms))
Error 2024-01-29 17:25:28Failed to bind cluster 'genLevelCtrl' from 'IKEA.Dimmer.3' to 'Eettafel_ct' (Error: Bind 0xbc026efffed37e91/1 genLevelCtrl from '0' failed (AREQ - ZDO - bindRsp after 10000ms))
Error 2024-01-29 17:25:38Failed to bind cluster 'closuresWindowCovering' from 'IKEA.Dimmer.3' to 'Eettafel_ct' (Error: Bind 0xbc026efffed37e91/1 closuresWindowCovering from '0' failed (AREQ - ZDO - bindRsp after 10000ms))
Info 2024-01-29 17:25:38MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/response/device/bind', payload '{"data":{"clusters":[],"failed":["genOnOff","genLevelCtrl","closuresWindowCovering"],"from":"IKEA.Dimmer.3","to":"Eettafel_ct"},"error":"Failed to bind","status":"error"}'
Error 2024-01-29 17:25:38Failed to bind

DIt is resultaat als ik dit typ:
code:
1
mosquitto_pub -t 'zigbee2mqtt/bridge/request/device/bind' -m '{"from": "IKEA.Dimmer.3", "to": "Eettafel_ct"}'

Device wordt herkend (eindigend op..91 in de log..) maar kan dus niet worden gebind..
Iemand een idee wat te doen om de IKEA dimmer de IKEA lampjes aan te laten sturen?

[ Voor 15% gewijzigd door Hann1BaL op 29-01-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:08
Hann1BaL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:26:
code:
1
2
3
4
5
 Error 2024-01-29 17:25:18Failed to bind cluster 'genOnOff' from 'IKEA.Dimmer.3' to 'Eettafel_ct' (Error: Bind 0xbc026efffed37e91/1 genOnOff from '0' failed (AREQ - ZDO - bindRsp after 10000ms))
Error 2024-01-29 17:25:28Failed to bind cluster 'genLevelCtrl' from 'IKEA.Dimmer.3' to 'Eettafel_ct' (Error: Bind 0xbc026efffed37e91/1 genLevelCtrl from '0' failed (AREQ - ZDO - bindRsp after 10000ms))
Error 2024-01-29 17:25:38Failed to bind cluster 'closuresWindowCovering' from 'IKEA.Dimmer.3' to 'Eettafel_ct' (Error: Bind 0xbc026efffed37e91/1 closuresWindowCovering from '0' failed (AREQ - ZDO - bindRsp after 10000ms))
Info 2024-01-29 17:25:38MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/response/device/bind', payload '{"data":{"clusters":[],"failed":["genOnOff","genLevelCtrl","closuresWindowCovering"],"from":"IKEA.Dimmer.3","to":"Eettafel_ct"},"error":"Failed to bind","status":"error"}'
Error 2024-01-29 17:25:38Failed to bind

DIt is resultaat als ik dit typ:
code:
1
mosquitto_pub -t 'zigbee2mqtt/bridge/request/device/bind' -m '{"from": "IKEA.Dimmer.3", "to": "Eettafel_ct"}'

Device wordt herkend (eindigend op..91 in de log..) maar kan dus niet worden gebind..
Iemand een idee wat te doen om de IKEA dimmer de IKEA lampjes aan te laten sturen?
Welk model en firmwareversie van de schakelaar/dimmer gebruik je? Bij een nieuwe E1743 kan het namelijk zijn dat het alleen aan een apparaat gekoppeld worden en niet meer aan een groep.
Zie het onderstaande citaat vanaf de Zigbee2Mqtt wiki:
below 2.3.075: suppports binding to groups only. It can only be bound to 1 group at a time. By default this remote is bound to the default bind group which you first have to unbind it from. This can be done by sending to zigbee2mqtt/bridge/request/device/unbind payload {"from": "DEVICE_FRIENDLY_NAME", "to": "default_bind_group"}. Wake up the device right before sending the commands by pressing a button on it.

2.3.075 and greater: supports binding to devices only
Bron:https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1743.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
Oplossing zou dan het downgraden van de firmware zijn. Vaak is dit nog wel mogelijk afhankelijk van de beveiliging die is geïmplementeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:32

The Zep Man

🏴‍☠️

leander-s schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:48:
Welk model en firmwareversie van de schakelaar/dimmer gebruik je? Bij een nieuwe E1743 kan het namelijk zijn dat het alleen aan een apparaat gekoppeld worden en niet meer aan een groep.
Bijna goed. Met oudere firmwares kunnen alleen groepen gekoppeld worden. Bij nieuwere firmwares kan de lamp niet meer gekoppeld worden aan groepen. Enkel aan apparaten.

Apparaten, dus meervoud. Bind met de nieuwe firmware iedere lamp apart met de afstandsbediening.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 29-01-2024 17:55 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

De E1743 heeft firmware 2.3.079 de lampen:

Firmware build date
20190312
Firmware version
2.3.087
Manufacturer
IKEA
Model
LED1903C5/LED1835C6

Dat met de default binding group heb ik al eens geprobeerd en nu heb ik een groep met die naam in mijn zigbee2mqtt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

The Zep Man schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:54:
[...]

Bijna goed. Met oudere firmwares kunnen alleen groepen gekoppeld worden. Bij nieuwere firmwares kan de lamp niet meer gekoppeld worden aan groepen. Enkel aan apparaten.

Apparaten, dus meervoud. Bind met de nieuwe firmware iedere lamp apart met de afstandsbediening.
maar de lampen zitten al in een groep.

Zou een workaround kunnen zijn om de lampen ook handmatig met de schakelaar te pairen? Blijft dat wel werken met zigbee2mqtt? (Deze IKEA lampen zijn nogal gevoelig en het is echt een drama om ze te resetten en weer te pairen; moeten doen na coordinator vervanging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
The Zep Man schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:54:
[...]

Klopt helemaal, dat is mijn ervaring ook. Weet jij wat de achterliggende reden hiervan is, (on)bewuste keuze van het firmwareontwikkelteam van Ikea of is het een resultaat naar de migratie van Zigbee 3.0?
Ik zat er zelf al naar te zoeken in de issues op Github an Zigbee2Mqtt maar kom er nog geen antwoord op vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

De firmware is te nieuw dus kan alleen met devices pairen.
Maar kan ik de dimmer dan met 4 lampen pairen EN en de Domoticz aansturing via zigbee2mqtt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
Hann1BaL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:00:
[...]

Zou een workaround kunnen zijn om de lampen ook handmatig met de schakelaar te pairen? Blijft dat wel werken met zigbee2mqtt? (Deze IKEA lampen zijn nogal gevoelig en het is echt een drama om ze te resetten en weer te pairen; moeten doen na coordinator vervanging)
De oorzaak ligt niet direct aan de destination (de lampen). Maar eerder aan de Ikea schakelaars. Ook de Ikea Strybar heeft het hetzelfde issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

leander-s schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:03:
[...]

De oorzaak ligt niet direct aan de destination (de lampen). Maar eerder aan de Ikea schakelaars. Ook de Ikea Strybar heeft het hetzelfde issue
Ik ben dus gewoon “de lul” ?
Ik had ook al een extra Styrbar gekocht, maar daar heb ik dus ook niks aan.

Zijn er mooie Zigbee wandschakelaars/dimmers die wel een groep kunnen aansturen?

Of iemand een richting waarin ik kan kijken hoe dit te doen met Dzvents/scripting in Domoticz? Want ik heb uiteraard wel de input in Zigbee2MQTT..

Wat vervelend is dit zeg |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
Hann1BaL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Ik ben dus gewoon “de lul” ?
Ik had ook al een extra Styrbar gekocht, maar daar heb ik dus ook niks aan.

Zijn er mooie Zigbee wandschakelaars/dimmers die wel een groep kunnen aansturen?

Of iemand een richting waarin ik kan kijken hoe dit te doen met Dzvents/scripting in Domoticz? Want ik heb uiteraard wel de input in Zigbee2MQTT..

Wat vervelend is dit zeg |:(
Er zijn 3 opties vanuit mijn optiek:

Downgraden van de firmware om de functionaliteit weer functioneel te maken. Ik heb dit persoonlijk wel eens uitgevoerd met een ander apparaat dus zou het eerst bij mij kunnen testen of dit goed werkt.

Automations regelen op inputs in Domoticz, dit geeft je wel een afhankelijkheid tot de beschikbaarheid van je smarthome-controller. Deze afhankelijkheid is er niet bij een directe binding.

Andere schakeleraar/dimmer gebruiken. Ik heb zelf nog een Hue dimmer switch v2 liggen die wel binding naar groepen ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Hann1BaL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:00:
[...]

Dus...? Zolang je de lampen individueel kan aansturen in Z2M, kan je ze individueel binden met een schakelaar.

Wat is de obsessie met het per se gebruiken van bind groepen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

The Zep Man schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:48:
[...]

Dus...? Zolang je de lampen individueel kan aansturen in Z2M, kan je ze individueel binden met een schakelaar.

Wat is de obsessie met het per se gebruiken van bind groepen? :?
Ik weet niet waar de conclusie vandaan komt dat er een obsessie is, maar laat ik de functionele vereisten maar even opstellen:

We hebben 4 IKEA lampjes in 1 armatuur die wittonen + dimming doen.
We hebben een E1743 schakelaar als vervanging van een defecte E1743 die ik nu deze lampen aan wil laten sturen.

De lampjes, moeten dus altijd op dezelfde stand staan en bediend worden als “1 lamp”

1. Domoticz moet ze kunnen bedienen als 1 lamp (dat werkt echt verruit het makkelijkste middels een group met _ct op het eind, want werkt dan als 1 apparaat)
2. Domoticz moet de kleur kunnen wijzigen, dimmen en aan/uit zetten. Dit werkt uiteraard ook prima
3. De IKEA schakelaar moet aan/uit kunnen zetten en kunnen dimmen, zonder afhankelijk te zijn van Zigbee2MQTT, idealiter.

Punt 3 gaat het hier over en hoe is mij om het even.
Ik was onder de veronderstelling dat als ik nu de schakelaar met 1 lampje ga pairen de lamp niet meer gepaired is met Zigbee2MQTT en ik ben bang dat pairen met 4 lampjes misschien ook niet gaat werken.

Ik heb niks tegen 4x pairen, maar wil ook niet de beschhreven functionaliteit in #1 en #2 om zeep helpen.

Het gaat hier dus niet over een nieuwe opstelling. Dit heeft jaren gewerkt en recent is de E1743 gesneuveld en heb ik een nieuwe geregeld, waarvan nu blijkt: nieuwe firmware doet ditzelfde niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Hann1BaL op 29-01-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

The Zep Man schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:48:
[...]

Nee, niet altijd. Zie bijvoorbeeld https://www.zigbee2mqtt.i...tly-control-zigbee-groups
This device does not support direct binding (to a device instead of a group).

[ Voor 16% gewijzigd door JBS op 29-01-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Hann1BaL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:50:
Punt 3 gaat het hier over en hoe is mij om het even.
Ik was onder de veronderstelling dat als ik nu de schakelaar met 1 lampje ga pairen de lamp niet meer gepaired is met Zigbee2MQTT en ik ben bang dat pairen met 4 lampjes misschien ook niet gaat werken.
Je moet niet pairen. Pairen doe je maar één keer richting Z2M.

Je moet binden. Dat doe je in Z2M. Met Z2M vertel je dat de schakelaar die vier lampen bedient. Zodra binding geconfigureerd is werken de schakelaar en de lampen ook zonder Z2M.
Binden is een beetje obscuur in Zigbeeland. Gebruik spullen van dezelfde fabrikant als binding ondersteund wordt (IKEA schakelaar met IKEA lampen, Hue met Hue, ...) voor maximale compatibiliteit.

[ Voor 32% gewijzigd door The Zep Man op 29-01-2024 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

The Zep Man schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:20:
[...]

Je moet binden. Dat doe je in Z2M. Met Z2M vertel je dat de schakelaar die vier lampen bedient. Zodra binding geconfigureerd is werken de schakelaar en de lampen ook zonder Z2M.

[...]

Binden is een beetje obscuur in Zigbeeland. Gebruik spullen van dezelfde fabrikant als binding ondersteund wordt (IKEA schakelaar met IKEA lampen, Hue met Hue, ...) voor maximale compatibiliteit.
Zo zie je maar dat het simpel kan zijn. In de zigbee2mqtt kun je eenvoudig een schakelaar binden met 4 lampen, los van elkaar en dat heb ik gedaan.

Is wel even hitt-n-miss… Veel errors, maar uiteindelijk succes en luisteren alle 4 de lampen naar de schakelaar.

4x binden met individuele lamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
gazzzman61 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:41:
[...]

dank voor je tips,
ik heb ze beide uitgevoerd zonder resultaat. maar nu zie ik het ineens anders.
Ik denk dat het door het topic komt wat ie verzend, ik zie in mqtt explorer dat dit geen on/off is maar play-pauze...
Hier kan de light group natuurlijk niet mee overweg.
Zijn er manieren om dit op te lossen?

edit: zonder de Legacy aanpassingen doet ie wel on/off (toggle). Dus eigenlijk zou het wel moeten werken, maar helaas.
Hier lees ik een vergelijkbaar probleem, wellicht kun je jouw mqtt meldingen naast die uit het issue leggen en heb je mogelijk de oplossing met het wijzigen van de simulated_brightness :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Hann1BaL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:10:
Is wel even hitt-n-miss… Veel errors, maar uiteindelijk succes en luisteren alle 4 de lampen naar de schakelaar.
De foutmeldingen komen omdat je een bindingopdracht naar een afstandsbediening stuurt die het merendeel van de tijd slaapt. Druk een knop in van de afstandsbediening voordat je de (un)bindingopdracht geeft in Z2M, en het zal zeer waarschijnlijk slagen zonder foutmeldingen.

In zeldzame gevallen kan her voorkomen dat een groep lampen op één afstandsbediening niet meer synchroon zijn met elkaar (aan/uit, dimstand, kleur). Elke IKEA-afstandsbediening heeft een niet/slechtgedocumenteerde functie om alle binded apparaten te resetten. Bij de oude ronde afstandsbediening is het de aan/uit-knop in het midden lang ingedrukt houden.

[ Voor 27% gewijzigd door The Zep Man op 30-01-2024 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

The Zep Man schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:52:
[...]

De foutmeldingen komen omdat je een bindingopdracht naar een afstandsbediening stuurt die het merendeel van de tijd slaapt. Druk een knop in van de afstandsbediening voordat je de (un)bindingopdracht geeft in Z2M, en het zal zeer waarschijnlijk slagen zonder foutmeldingen.

In zeldzame gevallen kan her voorkomen dat een groep lampen op één afstandsbediening niet meer synchroon zijn met elkaar (aan/uit, dimstand, kleur). Elke IKEA-afstandsbediening heeft een niet/slechtgedocumenteerde functie om alle binded apparaten te resetten. Bij de oude ronde afstandsbediening is het de aan/uit-knop in het midden lang ingedrukt houden.
De dimmer knop indrukken had ik wel gedaan, net voordat ik het bind command stuurde. Het leek dus gewoon toeval.

Niet synchroon heb ik geen last van maar ik stuur de lampen nog steeds ook als groep aan via Domoticz en kan zo de settings weer in sync zetten als dat nodig blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 10:41
Tanuki schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:59:
Ik heb op dit moment Zigbee druk/draai dimmers, van het merk EcoDim, namelijk de EcoDim.07 Zigbee Basic. [Afbeelding]

Hier een stuk of 15 ecodims druk/draai dimmers ingebruik icm Gira systeem 55. Nog nooit problemen gehad met een onstabiele dimmer knop. Lijkt dus vooral om Busch Jaeger te gaan. Kan je niet een adapter 3d (laten) printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
KvNwPPr schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Hier een stuk of 15 ecodims druk/draai dimmers ingebruik icm Gira systeem 55. Nog nooit problemen gehad met een onstabiele dimmer knop. Lijkt dus vooral om Busch Jaeger te gaan. Kan je niet een adapter 3d (laten) printen?
Inderdaad, het gaat om de combinatie Busch Jaeger & EcoDim (en elke andere smart dimmer). Lucky me :D

Beetje offtopic, maar het probleem is dus dat het metalen asje van de EcoDim (en alle andere smart dimmers) te kort is. Busch Jaeger dimmers hebben een langere metalen as.

Dat zorgt er dus voor dat de dimmer knop er een beetje los op zweeft, of je moet hem er helemaal op duwen, maar dan verzinkt ie in het raam eromheen en lukt het ook niet. Of, je moet het voor elkaar krijgen om het raam op de 10e millimeter nauwkeurig af te stemmen op de ronde dimmerknop.

Nogal een hel dus.

3D printen zou kunnen wellicht, maar dat lijkt me niet makkelijk een stabiel geheel worden. Als iemand zou willen helpen hiermee, hoor ik het graag :D Ik heb zelf ook een 3D printer, maar ik heb niet per se de skills om zo accuraat zoiets te designen.

EcoDim geeft zelf ook al aan er mee bezig te zijn, maar ze krijgen het niet voor elkaar. Alle oplossingen die ze tot nu toe hadden bedacht waren ze niet per se content mee. Ik denk dat de nieuwe EcoDim gewoonweg een vervangbaar metalen asje moet hebben, zodat je een grotere as voor BJ kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

The Zep Man schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:20:
[...]

[...]

En helaas gaat het dan toch alweer mis een dag later.
1 van de lampjes reageert niet meer op de afstandsbediening.
Unbinden en binden naar dat lampje gaat zonder errors, maar ook na het opnieuw binden geen succes.
Het lampje reageert verder nog prima op aansturing vanuit Domoticz/Zigbee2MQTT, maar niet op de afstandsbediening.
De andere 3 lampjes doen dat wel..
8)7

EDIT
Unbinden.. Zigbee2MQTT herstarten, lamp herstarten (fysieke schakelaar) en uiteindelijk weer binden: en het werkt weer..

Hopelijk een glitch in the matrix en niet iets wat ik elke dag moet gaan doen ;)
Out-of-sync is geen probleem, maar de complete aansturing verliezen is wel wat minder handig :D

[ Voor 13% gewijzigd door Hann1BaL op 30-01-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

-

[ Voor 186% gewijzigd door JBS op 01-02-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Laatst online: 17-09 12:21
Ik heb pas mijn P1 poort van mijn slimme meter aangesloten op mijn mini PC. Nu krijg ik problemen met de benaming van mijn Sonoff Zigbee. Hoe kan ik dit vastleggen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
MiniPC:~ # lsusb
Bus 002 Device 002: ID 1058:2621 Western Digital Technologies, Inc. Elements 2621
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 001 Device 007: ID 0573:1573 Zoran Co. Personal Media Division (Nogatech) USB Audio and HID
Bus 001 Device 008: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 Serial (UART) IC
Bus 001 Device 006: ID 10c4:ea60 Silicon Labs CP210x UART Bridge
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Volgens mij is de Future Technology de P1 en de Silicon Labs de Sonoff.

code:
1
2
3
4
MiniPC:~ # ls -l /dev/serial/by-id
total 0
lrwxrwxrwx    1 root     root            13 Feb  3 12:28 usb-FTDI_FT232R_USB_UART_A52SXWR0-if00-port0 -> ../../ttyUSB1
lrwxrwxrwx    1 root     root            13 Feb  3 12:27 usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_14732784a99ded11956adba5a7669f5d-if00-port0 -> ../../ttyUSB0

Na een reboot wisselen deze 2 devices wel eens van benaming. Dus de ene wordt ttyUSB0 en de andere ttyUSB1 en vice versa. Hoe kan ik dit vastleggen, zodat de sonoff altijd de ttyUSB0 blijft?

Ik run nu Libreelec en heb zigbee2mqtt in docker lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:26
CypherMK schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:04:
Ik heb pas mijn P1 poort van mijn slimme meter aangesloten op mijn mini PC. Nu krijg ik problemen met de benaming van mijn Sonoff Zigbee. Hoe kan ik dit vastleggen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
MiniPC:~ # lsusb
Bus 002 Device 002: ID 1058:2621 Western Digital Technologies, Inc. Elements 2621
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 001 Device 007: ID 0573:1573 Zoran Co. Personal Media Division (Nogatech) USB Audio and HID
Bus 001 Device 008: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 Serial (UART) IC
Bus 001 Device 006: ID 10c4:ea60 Silicon Labs CP210x UART Bridge
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Volgens mij is de Future Technology de P1 en de Silicon Labs de Sonoff.

code:
1
2
3
4
MiniPC:~ # ls -l /dev/serial/by-id
total 0
lrwxrwxrwx    1 root     root            13 Feb  3 12:28 usb-FTDI_FT232R_USB_UART_A52SXWR0-if00-port0 -> ../../ttyUSB1
lrwxrwxrwx    1 root     root            13 Feb  3 12:27 usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_14732784a99ded11956adba5a7669f5d-if00-port0 -> ../../ttyUSB0

Na een reboot wisselen deze 2 devices wel eens van benaming. Dus de ene wordt ttyUSB0 en de andere ttyUSB1 en vice versa. Hoe kan ik dit vastleggen, zodat de sonoff altijd de ttyUSB0 blijft?

Ik run nu Libreelec en heb zigbee2mqtt in docker lopen.
Ik heb in de docker-compose van zigbee2mqtt een mapping staan van die /dev/serial/by_id naar /dev/ttyACM0

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
cat docker-compose.yml
version: '3'
services:
  zigbee2mqtt:
    container_name: zigbee2mqtt
    restart: unless-stopped
    image: koenkk/zigbee2mqtt:1.33.1
    volumes:
      - ./zigbee2mqtt-data:/app/data
      - /run/udev:/run/udev:ro
    ports:
      - 8080:8080
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_aee93337e744ed119706d3c90a86e0b4-if00-port0:/dev/ttyACM0

Dus zigbee2mqtt gebruikt /dev/ttyACM0. Die serial verandert in principe niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CypherMK
Kalentum schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:12:
[...]

Ik heb in de docker-compose van zigbee2mqtt een mapping staan van die /dev/serial/by_id naar /dev/ttyACM0

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
cat docker-compose.yml
services:
  zigbee2mqtt:
    volumes:
    ports:
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_aee93337e744ed119706d3c90a86e0b4-if00-port0:/dev/ttyACM0

Heb het pad iets moeten aanpassen: - /dev/serial/by-id/"de sonoff"
Maar zo werkt het inderdaad. Dit zou een reboot moeten overleven. Bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Kalentum schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:12:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
cat docker-compose.yml
services:
  zigbee2mqtt:
    volumes:
    ports:
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    devices:

Te vroeg gejuigd. Zigbee2mqtt maakt geen verbinding met de Sonoff na een reboot. Even alles teruggezet op het oude. Ik zie dat het lange Sonoff pad een snelkoppeling is, als ik in het filesysteem kijk. Heeft dat misschien invloed? Morgen eens verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Het is inderdaad een snelkoppeling die lijdt naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6jOUcwehNoLWYqj0tPh495swQ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TEzAzOQhbafn0FaF9JcpRVjw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Dus als de ttyUSB# verandert, dan werkt die snelkoppeling niet.

Kom ik weer terug bij de vraag, hoe kan ik voorkomen dat de ttyUSB# verandert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:23
Volgens mij kun je dat niet zo koppelen. Oplossing: ttyUSB# niet gebruiken, in zigbee2mqtt gewoon verwijzen naar /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_aee93337e744ed119706d3c90a86e0b4-if00-port0

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
JaVaWa schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:24:
Volgens mij kun je dat niet zo koppelen. Oplossing: ttyUSB# niet gebruiken, in zigbee2mqtt gewoon verwijzen naar /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_aee93337e744ed119706d3c90a86e0b4-if00-port0
Dat was de oplossing van @Kalentum , maar dat werkt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:23
Nee, die had wat anders. Hij stelde een mapping voor naar /dev/ttyACM0, maar een mapping heb je niet nodig.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRjosNRR8rb0ENauYBUSg6vpPGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mWHU5GE14t6jhwXUhT3qZhLT.png?f=fotoalbum_large

Dit is het pad, en je ziet dat usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_aee93337e744ed119706d3c90a86e0b4-if00-port0 een snelkoppeling is, naar ttyUSB0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
JaVaWa schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:29:
Nee, die had wat anders. Hij stelde een mapping voor naar /dev/ttyACM0, maar een mapping heb je niet nodig.
Ok. Hoe doe ik dat in docker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Laatst online: 14:00
CypherMK schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:30:
[...]

Ok. Hoe doe ik dat in docker?
Hoe ziet je docker config er nu uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
version: '3.8'
services:
  mqtt:
    image: eclipse-mosquitto:latest
    volumes:
      - /storage/Mosquitto:/mosquitto"
    ports:
      - "1883:1883"
      - "9001:9001"
    command: "mosquitto -c /mosquitto-no-auth.conf"

zigbee2mqtt:
    image: koenkk/zigbee2mqtt
    volumes:
      - /storage/Zigbee2mqtt:/app/data
    ports:
      - 7070:7070
    environment:
      - TZ=Europe/Berlin
    devices:
         - /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0

[ Voor 28% gewijzigd door CypherMK op 03-02-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:26
JaVaWa schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:29:
Ik doe gewoon wat de documentatie zegt
https://www.zigbee2mqtt.i...ocker.html#docker-compose

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
CypherMK schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:21:
Dus als de ttyUSB# verandert, dan werkt die snelkoppeling niet.

Kom ik weer terug bij de vraag, hoe kan ik voorkomen dat de ttyUSB# verandert?
Die snelkoppeling werkt wel. De snelkoppeling wordt automatisch aangemaakt op het moment dat je de stick aansluit en verwijderd. De snelkoppeling werkt dus altijd, onafhankelijk van de volgorde waarin de hardware gevonden wordt. Dat i.t.t. het gebruik van /dev/ttyUSBx wat dus afhankelijk is van de volgorde waarin deze gevonden worden (tijdens boot) of later worden aangesloten.

Stukje software dat deze snelkoppelingen beheert is udev. Waarvan jij om een of andere reden de socket exposed naar de Docker container. Iets dat ten eerste helemaal niet nodig is en ten tweede vast en zeker een veiligheidsrisico zal opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Maar hoe krijg ik het nu werkend ook na een reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
CypherMK schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:22:
Maar hoe krijg ik het nu werkend ook na een reboot?
Door het /dev/serial/by-id pad te gebruiken, zover dacht ik dat al duidelijk was ;)

Maar heb je daarna ook de locatie van de stick aangepast in Z2M zelf? Dus bij Settings => Settings (default tab) => Serial => Port. Als je daar nog /dev/ttyUSBx hebt staan zal het idd niet werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
RobertMe schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:54:
[...]

Door het /dev/serial/by-id pad te gebruiken, zover dacht ik dat al duidelijk was ;)

Maar heb je daarna ook de locatie van de stick aangepast in Z2M zelf? Dus bij Settings => Settings (default tab) => Serial => Port. Als je daar nog /dev/ttyUSBx hebt staan zal het idd niet werken :P
Dat heb in de de configuration.yaml aangepast. En in eerste instantie leek het te werken. Maar daarna toch weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
RobertMe schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:54:
[...]

Dus als dit in docker zou staan:

Dan moet ik in Zigbee2mqtt bij 'port' dit neerzetten: /dev/ttyACM0 ?
Althans zo heb ik dat gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

CypherMK schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:57:
[...]

Dus als dit in docker zou staan:

Dan moet ik in Zigbee2mqtt bij 'port' dit neerzetten: /dev/ttyACM0 ?
Althans zo heb ik dat gedaan.
In je Z2M instellingen ook je /dev/serial/ pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
Wat een gedoe om te binden via Z2M

Een enkele lamp lukt soms wel soms niet.
of bij de ene lamp werkt het wel en met eenzelfde aderen lamp met identieke firmware werkt het niet.
ook niet na een Ikea reset van de lamp.
Met veel moeite heb ik geprobeerd of lampen afzonderlijk toe toevoegen vina het bind menu van de schakelaar. Het lukt totdat ik 4 lampen heb gekoppeld, en dan lukt de vijfde niet meer.
Heeft iemand tips of ergens een goede tutorial want ik heb gezocht maar lukt nog niet.
Klopt het dat je maar 4 lampen op deze manier (zonder groep) kunt binden?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
JBS schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:58:
[...]
In je Z2M instellingen ook je /dev/serial/ pad.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
 Zigbee2MQTT:info  2024-02-04 19:29:11: Logging to console and directory: '/app/data/Log' filename: log.txt

Zigbee2MQTT:info  2024-02-04 19:29:11: Starting Zigbee2MQTT version 1.35.1 (commit #9eaaa0f)

Zigbee2MQTT:info  2024-02-04 19:29:11: Starting zigbee-herdsman (0.30.0)

Zigbee2MQTT:error 2024-02-04 19:29:44: Error while starting zigbee-herdsman

Zigbee2MQTT:error 2024-02-04 19:29:44: Failed to start zigbee

Zigbee2MQTT:error 2024-02-04 19:29:44: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions

Zigbee2MQTT:error 2024-02-04 19:29:44: Exiting...

Zigbee2MQTT:error 2024-02-04 19:29:44: TypeError: Cannot read properties of null (reading 'length')

at AdapterNvMemory.init (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/adapter-nv-memory.ts:28:42)

at ZnpAdapterManager.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/manager.ts:60:9)

Using '/app/data' as data directory

DIt is waar ik in de logs op uit kom. Heb nu alle mogelijkheden wel geprobeerd denk ik. Alleen als ik ttyUSB0 in docker en de configuration.yaml zet, werkt het. Anders niet.

Dus als de Sonoff op ttyUSB1 zit, en ik pas mijn docker (/dev/ttyUSB1:/dev/ttyUSB1) en configuration.yaml aan, werkt het niet. Gebruik ik het lange pad in /dev, werkt het ook niet. Alle adapter paden geprobeerd. Geen enkele combinatie werkt.

Het lijkt een onmogelijke opgave. Dus blijft mijn eerste vraag: kan ik die Sonoff forceren op ttyUSB0? Dan werkt het altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
CypherMK schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:38:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
 Zigbee2MQTT:info  2024-02-04 19:29:11: Logging to console and directory: '/app/data/Log' filename: log.txt

Zigbee2MQTT:info  2024-02-04 19:29:11: Starting Zigbee2MQTT version 1.35.1 (commit #9eaaa0f)

Zigbee2MQTT:info  2024-02-04 19:29:11: Starting zigbee-herdsman (0.30.0)

Zigbee2MQTT:error 2024-02-04 19:29:44: Error while starting zigbee-herdsman

Zigbee2MQTT:error 2024-02-04 19:29:44: Failed to start zigbee

Zigbee2MQTT:error 2024-02-04 19:29:44: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions

Zigbee2MQTT:error 2024-02-04 19:29:44: Exiting...

Zigbee2MQTT:error 2024-02-04 19:29:44: TypeError: Cannot read properties of null (reading 'length')

at AdapterNvMemory.init (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/adapter-nv-memory.ts:28:42)

at ZnpAdapterManager.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/manager.ts:60:9)

DIt is waar ik in de logs op uit kom. Heb nu alle mogelijkheden wel geprobeerd denk ik. Alleen als ik ttyUSB0 in docker en de configuration.yaml zet, werkt het. Anders niet.

Dus als de Sonoff op ttyUSB1 zit, en ik pas mijn docker (/dev/ttyUSB1:/dev/ttyUSB1) en configuration.yaml aan, werkt het niet. Gebruik ik het lange pad in /dev, werkt het ook niet. Alle adapter paden geprobeerd. Geen enkele combinatie werkt.

Het lijkt een onmogelijke opgave. Dus blijft mijn eerste vraag: kan ik die Sonoff forceren op ttyUSB0? Dan werkt het altijd.
Als je systeem on onregelmatige opstart volgorde heeft dan kan het voorkomen dat je per keer dat je opstart wisselt tussen bijvoorbeeld
code:
1
/dev/ttyUSB0
en
code:
1
/dev/ttyUSB1
. Dat is waar de oplossing met
code:
1
/dev/serial/by-id/
vandaan komt.

Echter, als je wel een
code:
1
/dev/serial/by-id/
entry hebt, maar deze niet betrouwbaar is bij opstarten dan is het mogelijk dat je dongle zelf niet goed opstart.
Zit hij om te beginnen met een USB 2.0 (belangrijk) verlengkabel aangesloten? USB 3.0 kan nogal voor wat storing zorgen, net zoals de systemen zelf.

Daarnaast is het verstandig om in de docker config enkel de linker kant aan te passen:
code:
1
{deze kant pas je aan}:{deze kant houd je altijd hetzelfde}

De rechter kant is de configuratie in de docker, de linker kant van het het Host OS.

In theorie zou ideaal zijn:
code:
1
/dev/serial/by-id/{id}:/dev/ttyACM0

Waarbij je dus in de configuration.yaml verwijst naar
code:
1
/dev/ttyACM0
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 15-09 09:10
Ik vind het niet zo handig dat je een device mapt naar een ander pad in de container :S. Dat zorgt alleen maar voor verwarring. Als ik naar mijn compose kijk:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
services:
  zigbee:
    image: koenkk/zigbee2mqtt:latest
    restart: on-failure
    environment:
      TZ: 'Europe/Amsterdam'
    volumes:
      - /opt/appdata/zigbee2mqtt:/app/data
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0

Dan zie je dat ik bij devices alleen maar een host mapping opgeef. In de container wordt dan automatisch dezelfde mapping aangemaakt. Dus in mijn Zigbee2MQTT configuration.yaml heb ik dan het volgende:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
homeassistant: true
frontend:
  port: 80
mqtt:
  server: mqtt://mqtt.lan
serial:
    /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0

Zo voorkom je impliciet ook dat je de container (per ongeluk) zou starten met een ander (type) coordinator en het geheel niet gaat werken. Als ik een expliciete mapping naar zoiets als /dev/ttyUSB0 zou maken en ik zou in Docker mijn Conbee II er aan koppelen, hoeft het geheel niet zomaar te werken. Mijn Conbee werkte bijvoorbeeld niet out-of-the-box toen ik het de laatste keer probeerde.

Bij volumes snap ik het gedrag wel overigens. Want daar correspondeert het pad vaak niet met het pad wat in de container zit. Zo heb ik al mijn Docker applicatiedata ondergebracht in /opt/appdata.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
alex3305 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:37:
Ik vind het niet zo handig dat je een device mapt naar een ander pad in de container :S. Dat zorgt alleen maar voor verwarring. Als ik naar mijn compose kijk:
Voordeel van een mapping is dat je enkel de docker compose hoeft aan te passen als je een keer een nieuwe/andere zigbee stick gaat gebruiken.
(ik zie het bij mezelf al gebeuren dat de boel niet werkt omdat ik dan vergeet de Z2M configuratie bij te werken...en uren aan het problem solven ben :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
jj85 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Voordeel van een mapping is dat je enkel de docker compose hoeft aan te passen als je een keer een nieuwe/andere zigbee stick gaat gebruiken.
Ja, maar dat werkt toch niet 8)7? Als je Zigbee2MQTT opstart met een andere coordinator én jouw huidige configuratie dan zal geen één apparaat werken. Dus dat gaat alleen op voor een nieuwe configuratie cq. deployment. En op dat moment moet je sowieso de mapping in je Compose file al aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
alex3305 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Ja, maar dat werkt toch niet 8)7? Als je Zigbee2MQTT opstart met een andere coordinator én jouw huidige configuratie dan zal geen één apparaat werken. Dus dat gaat alleen op voor een nieuwe configuratie cq. deployment. En op dat moment moet je sowieso de mapping in je Compose file al aanpassen.
Ja ok, als je iets compleet anders gaat toepassen dan zul je meer moeten doen dan enkel restarten.

offtopic:
Mijn backup Sonoff stick heb ik hetzelfde IEEE address gegeven als de huidige; die kan ik één op één uitwisselen. Dan werkt het verder prima zonder de Z2M config bij te werken. Stick vervangen + Z2M reboot en de boel is weer online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
alex3305 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:37:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
services:
  zigbee:
    image: koenkk/zigbee2mqtt:latest
    restart: on-failure
    environment:
      TZ: 'Europe/Amsterdam'
    volumes:
      - /opt/appdata/zigbee2mqtt:/app/data
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0

Dan zie je dat ik bij devices alleen maar een host mapping opgeef. In de container wordt dan automatisch dezelfde mapping aangemaakt. Dus in mijn Zigbee2MQTT configuration.yaml heb ik dan het volgende:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
frontend:
  port: 80
mqtt:
  server: mqtt://mqtt.lan
serial:
    /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0

Zo voorkom je impliciet ook dat je de container (per ongeluk) zou starten met een ander (type) coordinator en het geheel niet gaat werken. Als ik een expliciete mapping naar zoiets als /dev/ttyUSB0 zou maken en ik zou in Docker mijn Conbee II er aan koppelen, hoeft het geheel niet zomaar te werken. Mijn Conbee werkte bijvoorbeeld niet out-of-the-box toen ik het de laatste keer probeerde.

Bij volumes snap ik het gedrag wel overigens. Want daar correspondeert het pad vaak niet met het pad wat in de container zit. Zo heb ik al mijn Docker applicatiedata ondergebracht in /opt/appdata.
Ik heb het nu ingesteld zoals jij dat hebt gedaan. Zigbee2mqtt start nu gewoon op, ook na een reboot. Maar ik krijg deze foutmeldingen:
code:
1
Zigbee2MQTT:warn  2024-02-05 19:33:37: Failed to ping 'Terras4' (attempt 1/1, Read 0x000b3cfffef78edc/1 genBasic(["zclVersion"], {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":true,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (SRSP - AF - dataRequest after 6000ms))

Zigbee2mqtt is bereikbaar op ip:7070. Maar ik kan geeneen lamp aansturen. Sommige staan online en een paar offline.

Na een tijd krijg ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
 Zigbee2MQTT:info  2024-02-05 19:38:04: Logging to console and directory: '/app/data/Log' filename: log.txt

Zigbee2MQTT:info  2024-02-05 19:38:04: Starting Zigbee2MQTT version 1.35.1 (commit #9eaaa0f)

Zigbee2MQTT:info  2024-02-05 19:38:04: Starting zigbee-herdsman (0.30.0)

Zigbee2MQTT:error 2024-02-05 19:38:25: Error while starting zigbee-herdsman

Zigbee2MQTT:error 2024-02-05 19:38:25: Failed to start zigbee

Zigbee2MQTT:error 2024-02-05 19:38:25: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions

Zigbee2MQTT:error 2024-02-05 19:38:25: Exiting...

Zigbee2MQTT:error 2024-02-05 19:38:25: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)

En nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
permit_join: true
mqtt:
  server: mqtt://mqtt
serial:
  port: /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_14732784a99ded11956adba5a7669f5d-if00-port0
advanced:
  log_level: info
  availability_timeout: 90
  log_directory: /app/data/Log
  elapsed: false
  ikea_ota_use_test_url: true
  network_mode: host
frontend:
  port: 7070
experimental:
  new_api: true
devices:
  '0x00158d00027bb184':
    friendly_name: Kubus
    retain: false
  '0x000b57fffed92c7a':
    friendly_name: Ikea1
  '0x90fd9ffffe73e37c':
    friendly_name: Ikea_hal
  '0x000b57fffed8037e':
    friendly_name: Ikea2
  '0x00158d000312f67e':
    friendly_name: Deur_kast_bijkeuken
  '0x000b57fffed5d681':
    friendly_name: Garagemuur
  '0x000d6ffffea2811a':
    friendly_name: Ikea_aanuit
  '0x00158d0003059466':
    friendly_name: Bewegingsmelder_garage
    occupancy_timeout: 150
  '0x01124b001c2e79c5':
    friendly_name: Switch_badkamer
  '0x086bd7fffe31eb8b':
    friendly_name: Lamp_badkamer
  '0x000d6ffffeda30ff':
    friendly_name: Kast_bijkeuken
  '0x00158d0002d7e8db':
    friendly_name: Temperatuur_badkamer
  '0x00158d000257d748':
    friendly_name: Bewegingsmelder_bijkeuken
    occupancy_timeout: 120
    illuminance_lux_precision:
      '0': 1
      '50': 0
  '0x00158d00036cab24':
    friendly_name: Bewegingsmelder_overloop
  '0xec1bbdfffe36dd51':
    friendly_name: Bijkeuken
  '0x00158d0004514139':
    friendly_name: Deur_kast_garage
  '0xec1bbdfffed08b6d':
    friendly_name: Ikea_aanuit_badkamer
  '0x00158d0004631090':
    friendly_name: Water
    availability: true
  '0x00158d00044f2d05':
    friendly_name: Garagepoort
  '0x00158d00024e56f8':
    friendly_name: Bewegingsmelder_badkamer
    occupancy_timeout: 180
    debounce: 1
    no_occupancy_since:
      - 120
      - 180
      - 240
      - 360
      - 480
      - 600
      - 720
      - 840
      - 960
      - 1800
      - 3600
      - 7200
      - 0
    temperature_precision: 2
    temperature_calibration: -2
    device_temperature_calibration: -3
  '0x588e81fffec816a5':
    friendly_name: Hoeklicht
  '0x001788010985dbb1':
    friendly_name: Play_L
  '0x001788010985fa6b':
    friendly_name: Play_R
  '0x001788010b539377':
    friendly_name: Eetkamer_spot1
  '0x001788010b539352':
    friendly_name: Eetkamer_spot2
  '0x001788010bb487ca':
    friendly_name: Eetkamer_spot3
  '0x001788010bb487cb':
    friendly_name: Eetkamer_spot4
  '0x001788010b7b0ecc':
    friendly_name: Hue_remote
  '0x001788010c4d9962':
    friendly_name: Keuken2
  '0x001788010c4405b4':
    friendly_name: Keuken1
  '0x001788010c403d6a':
    friendly_name: Keuken3
  '0x001788010bd6a701':
    friendly_name: Lamp_garage
  '0x001788010b2d974a':
    friendly_name: Garagedeur
  '0x00158d000396abcf':
    friendly_name: Lamp_bijkamer
  '0x001788010b2d5ff3':
    friendly_name: 'E14 Philips '
  '0x0017880104670b0c':
    friendly_name: Garage_kast
  '0x000d6ffffeff3a72':
    friendly_name: Terras2
  '0x000d6ffffefc1e58':
    friendly_name: Terras3
  '0x086bd7fffe07779d':
    friendly_name: Terras1
  '0x000b3cfffef78edc':
    friendly_name: Terras4
  '0x00158d000313c41c':
    friendly_name: Bewegingsmelder
    illuminance_precision: 0
    temperature_calibration: -5
    device_temperature_calibration: -4
  '0x14b457fffe4f5663':
    friendly_name: Overloop4
  '0x14b457fffe7396e4':
    friendly_name: Overloop3
  '0x00178801040306b7':
    friendly_name: Overloop
  '0x14b457fffe390827':
    friendly_name: Overloop2
  '0x14b457fffe7c38d7':
    friendly_name: Overloop1
  '0x00158d0004114033':
    friendly_name: Bewegingsmelder_hal
  '0x00158d00080887ea':
    friendly_name: Buiten_temperatuur
  '0x00158d0002325166':
    friendly_name: Temperatuur
  '0xa4c138e893fe6080':
    friendly_name: Radar
  '0x001788010d54f0da':
    friendly_name: Spot_woonkamer
  '0x001788010896001c':
    friendly_name: Huebutton
  '0xa4c138ff9ee13d22':
    friendly_name: Radar_bijkamer
  '0x001788010cdc7a6b':
    friendly_name: Bewegingsmelder_buiten
  '0x00158d0002f3aff3':
    friendly_name: Bewegingsmelder_bijkamer
groups:
  '1':
    friendly_name: Keuken
    devices:
      - 0x001788010c4405b4/11
      - 0x001788010c4d9962/11
      - 0x001788010c403d6a/11
  '2':
    friendly_name: overloop_spots
    devices:
      - 0x14b457fffe7c38d7/1
      - 0x14b457fffe390827/1
      - 0x14b457fffe7396e4/1
      - 0x14b457fffe4f5663/1
  '3':
    friendly_name: Terras
    devices:
      - 0x086bd7fffe07779d/1
      - 0x000d6ffffeff3a72/1
      - 0x000d6ffffefc1e58/1
      - 0x000b3cfffef78edc/1
  '4':
    friendly_name: Eetkamer_spots
    devices:
      - 0x001788010b539377/11
      - 0x001788010b539352/11
      - 0x001788010bb487ca/11
      - 0x001788010bb487cb/11
  '5':
    friendly_name: Voordeur
    devices:
      - 0x000b57fffed92c7a/1
      - 0x000b57fffed8037e/1

Mijn volledige configuration.yaml. Staat hier nog iets geks bij? Ben al heel lang gebruiker, dus wellicht zijn sommige opties niet meer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Als zigbee2mqtt eenmaal vastloopt, helpt een reboot ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
CypherMK schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:41:
[...]

Ik heb het nu ingesteld zoals jij dat hebt gedaan. Zigbee2mqtt start nu gewoon op, ook na een reboot. Maar ik krijg deze foutmeldingen:
code:
1
Zigbee2MQTT:warn  2024-02-05 19:33:37: Failed to ping 'Terras4' (attempt 1/1, Read 0x000b3cfffef78edc/1 genBasic(["zclVersion"], {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":true,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (SRSP - AF - dataRequest after 6000ms))

Zigbee2mqtt is bereikbaar op ip:7070. Maar ik kan geeneen lamp aansturen. Sommige staan online en een paar offline.

Na een tijd krijg ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
 Zigbee2MQTT:info  2024-02-05 19:38:04: Logging to console and directory: '/app/data/Log' filename: log.txt

Zigbee2MQTT:info  2024-02-05 19:38:04: Starting Zigbee2MQTT version 1.35.1 (commit #9eaaa0f)

Zigbee2MQTT:info  2024-02-05 19:38:04: Starting zigbee-herdsman (0.30.0)

Zigbee2MQTT:error 2024-02-05 19:38:25: Error while starting zigbee-herdsman

Zigbee2MQTT:error 2024-02-05 19:38:25: Failed to start zigbee

Zigbee2MQTT:error 2024-02-05 19:38:25: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions

Zigbee2MQTT:error 2024-02-05 19:38:25: Exiting...

Zigbee2MQTT:error 2024-02-05 19:38:25: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)

En nu?
De eerste foutmelding zegt dat de apparaten niet bereikt kunnen worden en de tweede foutmelding zegt dat de controller niet bereikt kan worden. Je draait niet per ongeluk twee containers?

Ik zou zeggen, beginnen met een lege Zigbee2MQTT configuratie. Dus alles wat je nu hebt backuppen en dan beginnen met deze minimale configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
mqtt:
serial:
  port: /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_14732784a99ded11956adba5a7669f5d-if00-port0
frontend:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
alex3305 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:38:
[...]

De eerste foutmelding zegt dat de apparaten niet bereikt kunnen worden en de tweede foutmelding zegt dat de controller niet bereikt kan worden. Je draait niet per ongeluk twee containers?

Ik zou zeggen, beginnen met een lege Zigbee2MQTT configuratie. Dus alles wat je nu hebt backuppen en dan beginnen met deze minimale configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
mqtt:
serial:
frontend:
Als ik met deze lege configuratie begin, moet ik dan mijn lampen opnieuw pairen? Of staan ze er dan gewoon weer in? Ik ga dit waarschijnlijk komende woensdag even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 08:45
Ik ga ook mijn eerste stapjes zetten in smarthome, en heb hiervoor een HP thinclient gekocht waar ik Home Assistant op ga draaien. Omdat ik overal goeie verhalen lees over Zigbee, denk ik dat ik ook een Zigbee(2mqtt) stick nodig heb.

Als ik de topicstart doorlees lijkt het me het makkelijkst om een SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus ZBDongle-P te kopen, en die met deze tool te flashen, correct?

Een ander alternatief is om een goedkopere cc2531 usb-stick te kopen en deze door een van de Tweakers te laten flashen? Doet dit hetzelfde als een SONOFF Dongle?

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Vetifuro schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:49:
Ik ga ook mijn eerste stapjes zetten in smarthome, en heb hiervoor een HP thinclient gekocht waar ik Home Assistant op ga draaien. Omdat ik overal goeie verhalen lees over Zigbee, denk ik dat ik ook een Zigbee(2mqtt) stick nodig heb.

Als ik de topicstart doorlees lijkt het me het makkelijkst om een SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus ZBDongle-P te kopen, en die met deze tool te flashen, correct?

Een ander alternatief is om een goedkopere cc2531 usb-stick te kopen en deze door een van de Tweakers te laten flashen? Doet dit hetzelfde als een SONOFF Dongle?
De CC2531 is antiek en moet je niet meer aan beginnen. Is maar een paar euro goedkoper maar kost veel meer moeite om aan de praat te krijgen (extra hardware nodig om te flashen / door iemand anders laten flashen) en dan heb je nog steeds een antieke stick met een "zwak" bereik die maar iets van 10 apparaten aankan zonder extra routers?

De Sonoff P is bij mijn weten in ieder geval de meest commerciële / best verkrijgbare aanbevolen optie. Daarnaast heb je bv ook nog de ZZH! en Slaesh, maar die zijn AFAIK door hobbyisten gemaakt voordat de Sonoff bestond. Prima sticks verder en er zit dezelfde TI chip op. Maar dus lastiger verkrijgbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@PuckStar misschien in de topicstart bij het stukje over flashen van de CC2531 vermelden dat dit voor nieuwe gebruikers irrelevante informatie is en dat men geen CC2531 moet kopen? Het komt regelmatig voor dat men zich wel in de CC2531 verdiept omdat hij zo expliciet in de topicstart genoemd wordt. De CC2531 was <2020 (2021?) interessant, nu niet meer natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
CypherMK schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:25:
[...]

Als ik met deze lege configuratie begin, moet ik dan mijn lampen opnieuw pairen? Of staan ze er dan gewoon weer in? Ik ga dit waarschijnlijk komende woensdag even proberen.
Ik heb hier even over na moeten denken, maar de laatste keer dat ik dat deed moest ik geloof ik alles opnieuw pairen. Aan de andere kant, nu werkt je Zigbee netwerk toch niet (meer) ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
CypherMK schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:25:
[...]

Als je enkel de configuration.yaml leegmaakt en de rest van de bestanden (database.db, state.json etc) in de data dir laat staan, dan zou je niet opnieuw hoeven te pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 08:45
RobertMe schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:26:
[...]

De CC2531 is antiek en moet je niet meer aan beginnen. Is maar een paar euro goedkoper maar kost veel meer moeite om aan de praat te krijgen (extra hardware nodig om te flashen / door iemand anders laten flashen) en dan heb je nog steeds een antieke stick met een "zwak" bereik die maar iets van 10 apparaten aankan zonder extra routers?

De Sonoff P is bij mijn weten in ieder geval de meest commerciële / best verkrijgbare aanbevolen optie. Daarnaast heb je bv ook nog de ZZH! en Slaesh, maar die zijn AFAIK door hobbyisten gemaakt voordat de Sonoff bestond. Prima sticks verder en er zit dezelfde TI chip op. Maar dus lastiger verkrijgbaar.
Gizz schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:57:
@PuckStar misschien in de topicstart bij het stukje over flashen van de CC2531 vermelden dat dit voor nieuwe gebruikers irrelevante informatie is en dat men geen CC2531 moet kopen? Het komt regelmatig voor dat men zich wel in de CC2531 verdiept omdat hij zo expliciet in de topicstart genoemd wordt. De CC2531 was <2020 (2021?) interessant, nu niet meer natuurlijk.
Bedankt, duidelijk verhaal! Dan ga ik voor de Sonoff.

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
Ik heb twee vragen:

1. Kan ik mijn Sonoff P waar ik 80 devices aan heb gepaired zonder risico flashen naar een nieuwere firmware?
Ik heb probleem met het binden van schakelaars met een groep lampen.
Volgens de firmware van de lampen zou dat wel moeten kunnen maar werkt niet. Misschien is recente firmware dan de oplossing?

2. Hoeveel lampen kun je individueel (zonder gebruik te maken van een groep) binden met 1 schakelaar?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
gazzzman61 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:54:
1. Kan ik mijn Sonoff P waar ik 80 devices aan heb gepaired zonder risico flashen naar een nieuwere firmware?
Ik heb probleem met het binden van schakelaars met een groep lampen.
Volgens de firmware van de lampen zou dat wel moeten kunnen maar werkt niet. Misschien is recente firmware dan de oplossing?
Ja, dat zou zonder problemen moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
alex3305 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:06:
[...]

Ik heb hier even over na moeten denken, maar de laatste keer dat ik dat deed moest ik geloof ik alles opnieuw pairen. Aan de andere kant, nu werkt je Zigbee netwerk toch niet (meer) ;).
Opnieuw pairen wil ik liever niet met 54 devices. Maar mijn zigbee2mqtt werkt perfect. Alleen bij een reboot moet ik die andere usb eruit halen zodat het werkt. Anders veranderd de locatie van de stick. Maar dat wil ik graag oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CypherMK
jj85 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:19:
[...]

Als je enkel de configuration.yaml leegmaakt en de rest van de bestanden (database.db, state.json etc) in de data dir laat staan, dan zou je niet opnieuw hoeven te pairen.
In principe valt het te proberen. Even de originele map hernoemen. Dan een nieuwe map maken met een nieuwe configuration.yaml en de database bestanden en kijken wat er gebeurt. Werkt het niet, dan maar de originele map weer gebruiken lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CypherMK
Het lijkt erop dat het nu werkt. Ik kreeg een helder moment en heb het volgende gedaan:

Heb docker van homeassistant aangepast voor mijn slimme meter aangepast naar die snelkoppeling:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
services:
  homeassistant:
    container_name: homeassistant
    image: "ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable"
    volumes:
      - /storage/HA:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
    privileged: true
    network_mode: host
    devices: 
      - /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_A52SXWR0-if00-port0:/dev/ttyACM0

En daarna de zigbee2mqtt docker aangepast zoals eerder beschreven:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
version: '3.8'
services:
  mqtt:
    image: eclipse-mosquitto:latest
    volumes:
      - /storage/Mosquitto:/mosquitto"
    ports:
      - "1883:1883"
      - "9001:9001"
    command: "mosquitto -c /mosquitto-no-auth.conf"

zigbee2mqtt:
    image: koenkk/zigbee2mqtt
    volumes:
      - /storage/Zigbee2mqtt:/app/data
    ports:
      - 7070:7070
    environment:
      - TZ=Europe/Berlin
    devices:
         - /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_14732784a99ded11956adba5a7669f5d-if00-port0

En nu lijkt alles te werken ook na een reboot. De devices veranderen ook niet meer van ttyUSB0 en ttyUSB1, wat voorheen wel gebeurde. Hopelijk blijft het zo werken.
Pagina: 1 ... 12 ... 23 Laatste

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.