Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:33

Mimiix

Professioneel Prutser

DjoeC schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

Schaf een paar tussenstekkers aan bijvoorbeeld deze: https://www.aliexpress.com/item/1005003698857421.html Zelfde als Blitzwolf SHP15 maar goedkoper. Ik weet nu hoeveel de vriezer, de stereo en de wasmachine verbruiken en heb een mooie mesh:
[Afbeelding]
Blauw zijn de repeaters, groen de draadloze sensoren.
Jij durft. Die stereo en vriezer durf ik wel, maar wasmaschine?

Ik heb verhalen gehoord van duurdere plugs die doorbranden bij deze wattages. Een plug van 5 euro zal dus niet brandveilig zijn.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:32

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb zelf Philips Hue lampen die goed werken als Zigbee routers. Tevens een paar Frient Smart Plugs en NodOn relays die allemaal als router functioneren.

Zo een goedkope plug zou ik ook niet aandurven met een hoog gebruik apparaat erop.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:05
Mimiix schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:30:
[...]

Ik heb verhalen gehoord van duurdere plugs die doorbranden bij deze wattages. Een plug van 5 euro zal dus niet brandveilig zijn.
Heb al een tijdje een Shelly plug op de wasmachine en een 1PM op de droger.
Maar die trekken allebei maar korte periodes hoge wattages.

Maar je punt is wel terecht idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:49
Mimiix schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:30:
[...]

Voorlopig werken ze prima, zowel op de wasser als de droger. Blijven beiden rond de 10A steken, Voor hoge vermogens zou ik ook iets anders nemen. Overigens, ik schakel er niet mee aan/uit - da's een wat risico vollere actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Deshmir schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:59:
[...]

Heb al een tijdje een Shelly plug op de wasmachine en een 1PM op de droger.
Maar die trekken allebei maar korte periodes hoge wattages.

Maar je punt is wel terecht idd
Die Shelly is wat duurder dan 5 euro toch?
DjoeC schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:04:
[...]

Voorlopig werken ze prima, zowel op de wasser als de droger. Blijven beiden rond de 10A steken, Voor hoge vermogens zou ik ook iets anders nemen. Overigens, ik schakel er niet mee aan/uit - da's een wat risico vollere actie.
10a vind ik vrij hoog.

Dat schakelen is denk ik waar het fout kan gaan. Desalniettemin zou ik het niet durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:05
Mimiix schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:33:
[...]

[...]
Jazeker, maar was meer op het “duurdere plugs” verhaal-reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Mimiix schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:33:
[...]

[...]

10a vind ik vrij hoog.

Dat schakelen is denk ik waar het fout kan gaan. Desalniettemin zou ik het niet durven.
Ik heb hier een officieele Busch Jaeger WCD die gesmolten is op teveel vermogen (wisselend vermogen tot max 1500 watt), kwam niet uit China. Waar het spul vandaan komt maakt niks uit, hoe het gebruikt wordt wel.

En nu weer terug naar Zigbee 8) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

DjoeC schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:55:
[...]

Ik heb hier een officieele Busch Jaeger WCD die gesmolten is op teveel vermogen (wisselend vermogen tot max 1500 watt), kwam niet uit China. Waar het spul vandaan komt maakt niks uit, hoe het gebruikt wordt wel.

En nu weer terug naar Zigbee 8) 8)
Gesmolten, dus veilig doorgebrand. Das niet erg. Het gaat er juist om dat ze niet in de fik vliegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:58
Weet iemand hoe ik een groep kan verwijderen in Z2M die zich niet laat verwijderen?

Ik heb een paar lampen gehad die zich spontaan verwijderd hadden en na repair zit ik met een groep die ik niet meer kan verwijderen of editten.

Ook aanpassingen in config yaml file geeft niet het gewenste resultaat want dan blijf ik na herstart van Z2M alsnog met een naamloze groep zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

schumi2004 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:01:
Weet iemand hoe ik een groep kan verwijderen in Z2M die zich niet laat verwijderen?

Ik heb een paar lampen gehad die zich spontaan verwijderd hadden en na repair zit ik met een groep die ik niet meer kan verwijderen of editten.

Ook aanpassingen in config yaml file geeft niet het gewenste resultaat want dan blijf ik na herstart van Z2M alsnog met een naamloze groep zitten
Heb zo’n fout ook gehad toen ik de yaml had bewerkt omdat ik de Group ID’s oplopend wilde hebben qua nummers. Toen ik daarna een nieuwe group aanmaakte met hetzelfde ID nummer als degene die niet weg wilden, gaf hij een fout, maar maakte wel een nieuwe groep aan met zelfde ID die ik toen vanuit de interface kon verwijderen.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soganta
  • Laatst online: 18-09 08:01
schumi2004 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:01:

Had hetzelfde. Heb de groep handmatig verwijderd in het database bestand (/data/database.db).
Eerst de z2m service stoppen, dan het database bestand openen in je favoriete editor.
Dan de betreffende groep zoeken en die regel verwijderen. Bijvoorbeeld groep met id 21:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QajP36uzzPtycnVoVTlh59PXls=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QsdFFjHdOUp7P9GAPnJ0uBoq.png?f=user_large
Bestand opslaan en z2m service weer starten. Wel op eigen risico dit! Normaal wordt handmatig de db editen niet aangeraden maar voor mij was dit de enige manier. Je hoeft de overige id's niet aan te passen qua nummering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
soganta schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:22:
[...]

Had hetzelfde. Heb de groep handmatig verwijderd in het database bestand (/data/database.db).
Eerst de z2m service stoppen, dan het database bestand openen in je favoriete editor.
Dan de betreffende groep zoeken en die regel verwijderen. Bijvoorbeeld groep met id 21:
[Afbeelding]
Bestand opslaan en z2m service weer starten. Wel op eigen risico dit! Normaal wordt handmatig de db editen niet aangeraden maar voor mij was dit de enige manier. Je hoeft de overige id's niet aan te passen qua nummering.
Je MOET de overige id's niet aanpassen, anders kom je in hetzelfde schuitje als @BiG-GuY ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Haha dat dus. Heb ze uiteindelijk opnieuw gemaakt na de ‘kapotte’ opgeschoond te hebben in de volgorde die ik wilde hebben. Anders heb je dat hij de ongebruikte nummers eerst gebruikt. Had liever gehad dat elke groep een lang random ID kreeg en dat je gewoon kon sorteren op naam in dat overzicht (wat wel kan bij devices). Maar ja, de groepen pas je naderhand niet echt meer aan als je het eenmaal ingesteld hebt.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
soganta schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:22:
[...]

[Afbeelding]
Thanks, dit was uiteindelijk de oplossing.

Ik heb nog gepoogd de groep opnieuw aan te maken zoals aangegeven door @BiG-GuY maar dat werkte niet, group already exist melding.

Achteraf eigenlijk al spijt van dat ik groepen in Z2M gemaakt heb. Zoveel groepen heb ik niet dus ik zal wanneer nodig ze in Z2M opruimen en nieuwe groepen lekker in yaml aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

schumi2004 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:31:
[...]
Achteraf eigenlijk al spijt van dat ik groepen in Z2M gemaakt heb. Zoveel groepen heb ik niet dus ik zal wanneer nodig ze in Z2M opruimen en nieuwe groepen lekker in yaml aanmaken.
Zou ik alleen doen als je kleine groepen hebt. Bij de groups in HA krijgt elke lamp een los commando en kun je gek gedrag krijgen bij grotere groepen, dat 1 lamp niet reageert bijvoorbeeld.

Zelf heb ik wel al mijn groups in Z2M en ik heb daar nog nooit problemen / spijt bij gehad :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Gizz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:35:
[...]

Zou ik alleen doen als je kleine groepen hebt. Bij de groups in HA krijgt elke lamp een los commando en kun je gek gedrag krijgen bij grotere groepen, dat 1 lamp niet reageert bijvoorbeeld.

Zelf heb ik wel al mijn groups in Z2M en ik heb daar nog nooit problemen / spijt bij gehad :)
Dat gekke gedrag had ik dus juist met groepen in Z2M maar zal het eens in de gaten houden, thanks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 14:47
Is het mogelijk om in z2m van deconz adapter naar Sonoff ZBdongel-E te migreren zonder alles opnieuw te pairen ?
Edit: zo te lezen alleen mogelijk als de adapter te flashen is toch ?

[ Voor 24% gewijzigd door DvD77 op 29-08-2023 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@DvD77 daar heeft Z2M deze duidelijke pagina voor:
Switching between adapters requires repairing except when:
  1. When adapters are the same repairing is not required (e.g. CC2531 -> CC2531)
  2. Switching from a CC2530 or CC2531 based adapter to a CC2538/CC2652/CC1352 based adapter does not require repairing (e.g. CC2531 -> CC2652)
  3. Switching between CC2538, CC2652 and CC1352 based adapters does not require repairing (e.g. CC2538 -> CC2652)
Jij gaat van een Conbee (ken even de chipset daarvan niet) naar een adapter met de EFR32MG21 chipset. Oftewel, je valt niet onder bovenstaande uitzonderingen en zal dus opnieuw moeten pairen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-07 12:52
Ik heb een sonoff usb zigbee stick in homeassistant en dat werkt prima tot ik vandaag de lidl plug wilde koppelen. Is het überhaupt mogelijk om deze te koppelen met de sonoff firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
broekieman schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:48:
Ik heb een sonoff usb zigbee stick in homeassistant en dat werkt prima tot ik vandaag de lidl plug wilde koppelen. Is het überhaupt mogelijk om deze te koppelen met de sonoff firmware?
Welke Lidl plug? Ik heb eind vorig jaar eentje gekocht, enorm grote "vierkante" met alleen aan/uit (geen energiemeting) en die doet het prima in Z2M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
RobertMe schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

Welke Lidl plug? Ik heb eind vorig jaar eentje gekocht, enorm grote "vierkante" met alleen aan/uit (geen energiemeting) en die doet het prima in Z2M.
Die heb ik ook maar de sonoff gateway heb ik niet geflasht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
broekieman schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Die heb ik ook maar de sonoff gateway heb ik niet geflasht.
Uhm, wacht sorry. Ik was sowieso vergeten te melden dat ik (ook?) de Sonoff Zigbee Dongle P heb. Of ik die geflasht heb weet ik niet meer. Maar als je de dongle hebt en deze werkt dan moet gewoon alles werken dat met Z2M werkt. Bij Zigbee is de dongle namelijk een vrij "dom" apparaat dat alleen als doorgeefluik dienst doet. I.t.t. Z-Wave waarbij de dongle bv de database van apparaten bevat.
Maar jij hebt het nu over gateway, maar bedoeld ook de stick toch? Want hier en daar zijn er wel wat gateway achtige coordinators/... die je via het netwerk aansluit (dus zeg maar hetzelfde idee als een Hue Bridge, alleen dan aangestuurd vanaf Z2M op een ander apparaat). Maar ook daarbij zou moeten gelden dat als die coordinator werkt met Z2M (eender welk gekoppeld end device dan ook) dat dan net zo goed die Lidl plugs moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Volgens mij moet die van jou geflasht zijn omdat je praat over Z2M. Ik heb daar de spullen niet voor en heb er ook geen zin in als dat veel omzetten qua entities en automations geeft. Wellicht heeft iemand nog een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
broekieman schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:21:
Volgens mij moet die van jou geflasht zijn omdat je praat over Z2M. Ik heb daar de spullen niet voor en heb er ook geen zin in als dat veel omzetten qua entities en automations geeft. Wellicht heeft iemand nog een andere oplossing?
Uiteraard heb ik het over Z2M, dat is immers het topic waar je de vraag in stelt ;). Heb jij dan ZHA in gebruik? Dus rechtstreeks Zigbee in Home Assistant? In dat geval kun je beter in het HA topic informeren.

Overigens is AFAIK de firmware voor ZHA & Z2M sowieso identiek. Blijft echter de vraag of ZHA ondersteuning heeft voor de Lidl plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:18
Ik heb ook de Sonoff Zigbee Dongle P. Die werkt out of the box met Z2M, ook met die Lidl plug. Niets hoeven te flashen.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

De ZBDongle-E en ZBDongle-P werken beiden met Z2M en met ZHA zonder deze opnieuw te hoeven flashen, de standaard geleverde firmware werkt direct.

Maar zoals anderen aangeven, dit is het Z2M topic, gebruik je wel Z2M?

De oudere ZBDongle-P (CC2652P) is aanbevolen voor Z2M. In de hardware ID zie je Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus op poort /dev/ttyUSB0.

De nieuwere ZBDongle-E (EFR32MG21) is aanbevolen voor ZHA. In de hardware ID zie je ITEAD_SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2 staan op poort /dev/ttyACM0. De SkyConnect en Yellow hebben dezelfde chip.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 07:21
broekieman schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:48:
Als je bedoelt de standaard Lidl Zigbee smartplug dan is dat geen probleem.
Normaal als je op Aanmelden Toestaan klikt en de smartplug in het stopcontact steekt dan gaat de rest automatisch. Als hij niets vindt kun je de knop op de smartplug paar seconden indrukken en dan moet het ook werken. Als dat ook niet lukt dan is je firmware waarschijnlijk verouderd dat hij ze niet kent.

Ik heb de Sonoff USB Stick (P) wel geflasht met recente firmware

Let op dit bereft de P versie van de Sonoff Zigbee.Stick
Download: CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20230507.zip

Flashen heb je niets extra's voor nodig.
2 kleine schroefjes losmaken op de kopse kant en je schuift de stick eruit.

Stop hem in je PC en druk op het kleine knopje op de print terwijl je hem in de usb poort steekt.

Daarna onderstaande stappen uitvoeren om hem te flashen
code:
1
2
3
4
5
6
7
01 - Install Python - https://www.python.org/ftp/python/3.11.0/python-3.11.0-amd64.exe
02 - Put firmware and script (https://github.com/JelmerT/cc2538-bsl)  unpacked into one folder
03 - Open PowerShell as Administrator and go to the folder
04 - Install prerequisites; run: pip install pyserial intelhex
05 - Plug in your stick and look in device manager what COM port it is using
06 - Flash using command: python cc2538-bsl.py -p COM3 -evw --bootloader-sonoff-usb .\CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20230507.hex
    (change COM port in command to reflect your stick)

Bij stap 6 even de COM poort aanpassen van COM3 naar welke jouw stick heeft gekregen.

Er zijn ook andere tools om te flashen met Texas instrument software maar dat wilde niet lukken en met bovenstaande zo klaar.

Let op dat je wel alles opnieuw moet pairen qua Zigbee2mqtt apparaten.
Is niet meer dan Aanmelden Toestaan klikken en het apparaat in pairing mode zetten maar wel belangrijk om te weten.

Met deze firmware werken het pairen en gebruik probleemloos en zeer stabiel.

Uiteraard op eigen risico >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Er zijn een hoop Lidl plug varianten, een paar worden ondersteund. Kijk hiervoor naar de ondersteunde apparaten lijst: https://www.zigbee2mqtt.i...-devices/#v=Lidl&e=switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Ik ben begonnen met flashen, maar wil niet echt lukken met verschillende programma's. Welk programma kan ik het best gebruiken en welke firmware? Ik heb nu CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20230507.hex gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31
@broekieman Welke stick heb je nou precies? Als je het niet weet, meet de behuizing eens op. Kun je hieronder zien welke versie E of P het is.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.cnx-software.com/wp-content/uploads/2022/08/ZBDongle-P-vs-ZBDongle-E.jpg?lossy=0&strip=none&ssl=1

Welke stappen heb je ondernomen om te flashen?

[ Voor 8% gewijzigd door jj85 op 30-08-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
broekieman schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:50:
Ik ben begonnen met flashen, maar wil niet echt lukken met verschillende programma's. Welk programma kan ik het best gebruiken en welke firmware? Ik heb nu CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20230507.hex gedownload.
Zoals ik aangaf. Als je de P versie heb kun je de stappen volgen die ik heb aangeven.

Voor de E versie gaat het anders en heb je andere firmware nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ik heb beide dongles, op de vlakke onderkant van de stick staat welke het is. Als je een oudere ZBDongle hebt zonder kenmerk erop is het de P versie. Als je ze nu koopt staat er dus op of het de ZBDongle-E of ZBDongle-P is.

Voor de ZBDongle-E is een makkelijke web flasher tool ontwikkeld: https://darkxst.github.io/silabs-firmware-builder/
Hiermee kan je hem ook converteren naar een Multi-Protocol firmware zodat je Zigbee en Thread tegelijk kan draaien (nog in beta).

Nu is het nog maar de vraag of een firmware update je probleem oplost. Als het apparaat in kwestie niet ondersteund wordt, zal een firmware update je niet helpen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Ik had ooit gelezen dat je Z2M via een kabeltje moest doen en er iets extra voor moest aanschaffen. Daarom standaard met de Zha van HA begonnen. Nu blijkt dus dat je er standaard al mee kunt werken. Ik het de P versie. Ik heb inmiddels de addon geïnstalleerd en ook Mqtt die al geïnstalleerd was. Nu lukt het me alleen niet om apparaten toe te voegen. Kunnen jullie me daarmee helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpRg_qQ1NpMo-xz_b2q-0VganXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ELBAQYFqyXXpTjgs7GmuKcFG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7nAwv4xKnu53FFtF1kHlK17BN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/581HSfDsAgq5I4iPdh0QIBui.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

broekieman schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:28:
Ik had ooit gelezen dat je Z2M via een kabeltje moest doen en er iets extra voor moest aanschaffen. Daarom standaard met de Zha van HA begonnen. Nu blijkt dus dat je er standaard al mee kunt werken. Ik het de P versie. Ik heb inmiddels de addon geïnstalleerd en ook Mqtt die al geïnstalleerd was. Nu lukt het me alleen niet om apparaten toe te voegen. Kunnen jullie me daarmee helpen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Direct na opstarten van Zigbee2MQTT is hij standaard in pairing mode voor een paar minuten. Je kan rechts bovenin in Zigbee2MQTT kiezen voor ‘aanmelden toestaan’, Zigbee apparaten die in pairing mode zijn, zullen dan vanzelf opgepakt worden.

Let op dat je of ZHA of Z2M kan draaien op 1 dongle, dus niet beiden tegelijk, heb je ZHA al verwijderd? En als je al iets via ZHA hebt gepaired, zul je deze eerst moeten unpairen uit ZHA om vervolgens te kunnen pairen met Z2M.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Ik heb alle apparaten in zha verwijderd en daarna de integratie. Moet deze nu nog naast de addon Z2M geïnstalleerd worden?

Edit: Ik heb mijn apparaten nu in Z2M. Nu moet ik nog hun entiteit vinden?

[ Voor 24% gewijzigd door broekieman op 30-08-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik heb een elektrische gordijnrails met TuYa curtain motor gekocht omdat die volgens Z2M ondersteunt zou zijn, maar koppelt als "niet ondersteund". Het zou deze moeten zijn als het goed is https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0601_cover_1.html.

Weet iemand wat de beste weg is om dit werkend te krijgen?
Die fabrikant code vind ik niks mee.

Type: router
Model: TS0601
Fabrikant: _TZE200_yia0p3tr

Z2M versie 1.32.2

[ Voor 6% gewijzigd door Meessen op 30-08-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:49

Vos

AFCA

Zijn er mensen die de Philips hue tap dial gebruiken? Ik heb er twee in gebruik maar beide werken niet meer. Zijn ook niet opnieuw toe te voegen aan Zigbee2mqtt.

Heb vanochtend Zigbee2mqtt geüpdatet, dus kans dat dit de oorzaak is. Zal eens kijken of ik een backup kan terugzetten.

Een versie terug was de oplossing. Alleen nu een 502 bad gateway als ik naar Zigbee2mqtt web ui wil. Dat maar uitzoeken ;)

[ Voor 92% gewijzigd door Vos op 30-08-2023 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:01
Meessen schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:53:
Ik heb een elektrische gordijnrails met TuYa curtain motor gekocht omdat die volgens Z2M ondersteunt zou zijn, maar koppelt als "niet ondersteund". Het zou deze moeten zijn als het goed is https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0601_cover_1.html.

Weet iemand wat de beste weg is om dit werkend te krijgen?
Die fabrikant code vind ik niks mee.

Type: router
Model: TS0601
Fabrikant: _TZE200_yia0p3tr

Z2M versie 1.32.2
Lijkt erop dat je talloze whitelabel versies hebt en die van jou er nog niet tussen staat. Zie de converter voor dit apparaat: https://github.com/Koenkk...src/devices/tuya.ts#L2231

Je zou is kunnen beginnen hem daar is toe te voegen. Ik meen dat de makkelijkste manier daarvoor is via het settings menu, external converters, een tuya.js toe te voegen met een exacte kopie van de huidige converter maar met jou device als toevoeging in de fingerprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
BlackMonkey schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:27:
[...]

Lijkt erop dat je talloze whitelabel versies hebt en die van jou er nog niet tussen staat. Zie de converter voor dit apparaat: https://github.com/Koenkk...src/devices/tuya.ts#L2231

Je zou is kunnen beginnen hem daar is toe te voegen. Ik meen dat de makkelijkste manier daarvoor is via het settings menu, external converters, een tuya.js toe te voegen met een exacte kopie van de huidige converter maar met jou device als toevoeging in de fingerprint.
Bedankt dit weekend eens proberen.

Edit: maakt niet uit waar ik het bestand neer zet, Z2M blijft zeggen dat die tuya.ts niet vind.
Had niet zo laat nog moeten gaan klooien er mee.

[ Voor 47% gewijzigd door Meessen op 30-08-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

broekieman schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:58:
Ik heb alle apparaten in zha verwijderd en daarna de integratie. Moet deze nu nog naast de addon Z2M geïnstalleerd worden?

Nee, ZHA gebruik je volledig niet als je Z2M ingesteld hebt. Als het goed is komen je MQTT entiteiten vanzelf in de MQTT broker zichtbaar in HA. Onder Devices -> MQTT zie je al je apparaten als het goed is.

Als je in de interface van Z2M kijkt, zie je al je gekoppelde apparaten met standaard de device ID als naam. Je kan per product op de regel op het pennetje drukken aan het einde, daar kan je de Friendly Name aanpassen en het vinkje aanzetten dat hij ook in Home Assistant aangepast wordt. Zo is het makkelijker werken ermee in HA.

Gallery V&A

• MikeOO
broekieman schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:58:

Heb je ook de Mosquitto Broker geïnstalleerd?
Anders deze stappen even volgen. Stappen zullen soms net op een andere plek staan aangezien HA regelmatig veranderd maar verder prima te volgen.

YouTube: How to Install Zigbee2MQTT in Home Assistant - TUTORIAL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• broekieman
Het is gelukt na verwijderen mqtt integratie en nieuwe installatie.

Bedankt voor jullie hulp.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16
Ik snap niets van hoe je een bind opzet (in de GUI)
Ik heb een Aqara knop en zou daarmee graag de lampen (een groep van 3 spotjes) in de kamer willen schakelen (indien mogelijk op single click gedimd, en met dubbel klik op 100%)

Ik heb dit in de GUI, maar heb geen idee hoe ik nu verder moet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQbnHdNQFdAPtEWBLptJG1XFvgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t076aFM84ebj0qITJ6pRd7y9.png?f=fotoalbum_large

Home Assistant configuratie

• BiG-GuY

BiG-GuY

TheFes schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:26:
Ik snap niets van hoe je een bind opzet (in de GUI)
Ik heb een Aqara knop en zou daarmee graag de lampen (een groep van 3 spotjes) in de kamer willen schakelen (indien mogelijk op single click gedimd, en met dubbel klik op 100%)

Ik heb dit in de GUI, maar heb geen idee hoe ik nu verder moet.
[Afbeelding]
Bind moet ondersteund worden door de knop en door de lampen die je wilt binden. Heb je gecheckt in de database van Z2M of de knop binding kan?

Alle Hue lampen kunnen binden, maar niet alle Hue knoppen bijvoorbeeld. De Zigbee Green knoppen kunnen niet binden, door hoe het protocol werkt.

Gallery V&A

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:48
Toevallig de WXKG20LM?
Deze heeft, net zoals @BiG-GuY aangeeft, geen ondersteuning voor binding. Als ik het mij goed herinner moet je namelijk cluster “OnOff” minimaal nodig hebben, deze zie ik niet bij jouw beschikbare clusters.
Let ook op dat je bij bepaalde modellen na een firmware update alleen maar aan devices kan binden (bijvoorbeeld de Ikea E1743)

[ Voor 18% gewijzigd door Rembock op 31-08-2023 15:41 . Reden: aanvullende info over clusters toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:27
Ik ben bezig om mijn Tradfri Zigbee apparatten om te zetten naar Zigbee2MQTT, maar vraag me af of ik iets conceptueel fout doe.

Voorbeeld, ik heb een Tradfri Styrbar afstandsbediening die ik wil gebruiken om 6 GU10 LED Trafdfri spotjes mee aan te sturen (aan/uit, dimmen en kleur). Alle 7 apparaten zijn gekoppeld aan Zigbee2MGTT en te bedienen via HA.

Vervolgens wil ik de Styrbar koppelen aan de LED's via Devices, Device, Bind. De eerste 4 zijn gekoppeld en werken met de afstandsbediening, De 5e en de 6e lijken wel gekoppeld, maar weigeren om aan/uit etc. te gaan.

Ik heb geen idee wat ik fout doe.

Zit er een maximum aan het aantal apparaten die je kunt koppelen aan een Styrbar (en waar kan ik dat vinden)? Of moet ik op een andere manier de GU10 LED's aansturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@voorstad zelf geen ervaring met die afstandsbediening, maar dit is een bekend probleem zonder oplossing op dit moment. Het lijkt een beperking in de firmware van de Styrbar te zijn.

Tip als je tegen gek gedrag van een device aanloopt: even het modelnummer opzoeken binnen de al bekende issues, dan heb je vaak snel door of het aan jezelf ligt of dat het een bug is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:27
Gizz schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:10:
@voorstad zelf geen ervaring met die afstandsbediening, maar dit is een bekend probleem zonder oplossing op dit moment. Het lijkt een beperking in de firmware van de Styrbar te zijn.

Tip als je tegen gek gedrag van een device aanloopt: even het modelnummer opzoeken binnen de al bekende issues, dan heb je vaak snel door of het aan jezelf ligt of dat het een bug is :)
Ah bedankt! Ik probeer mezelf wegwijs te maken in het land van Zigbee2MQTT en NodeRed, als voorbereiding op de komst van de Button+, en liep als eerste hier tegenaan. En dacht toch echt dat het aan mij lag.

Geen Styrbar dus... Als iemand nog suggesties heeft voor een fatsoenlijk alternatief dat wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
voorstad schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:23:
[...]

Ah bedankt! Ik probeer mezelf wegwijs te maken in het land van Zigbee2MQTT en NodeRed, als voorbereiding op de komst van de Button+, en liep als eerste hier tegenaan. En dacht toch echt dat het aan mij lag.

Geen Styrbar dus... Als iemand nog suggesties heeft voor een fatsoenlijk alternatief dat wel werkt?
Als je de knop niet koppelt aan de lampen, maar in HA juist een action maakt die op de knoppress een actie doet kun je dit daar programmeren. Als je van de lampen een groep maakt in Z2M dan ben je redelijk gegarandeerd van een soepele werking hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Voor de Styrbar staan ook een aantal HA blueprints online. Scheelt weer werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Is het mogelijk het vermogen omhoog te schroeven? Ik heb de P-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 23:21
Ik gebruik Zigbee2MQTT in combinatie met Home Assistant. Wat mij opvalt is het volgende.

Stel ik vind een nieuw apparaat. Dan wordt deze in home assistant toegevoegd als entity: sensor.0x680ae2fffe7f130e_temperature (bijvoorbeeld).

Als ik in Zigbee2MQTT hier een friendly name aanhang (bijvoorbeeld: test) en in home assistant het apparaat weggooi en hem opnieuw laat ontdekken dan heet de entity: sensor.test_temperature.

Vul ik vervolgens in Zigbee2MQTT bij de instellingen een home assistant naam in van test123 en ik ga in home assistant het apparaat opnieuw weggooien en opnieuw ontdekken dan heet de entity sensor.test123_temperature.

Dit is opzich niet erg. Tot je een keer je MQTT database ofzo kwijt bent en je herstart zigbee2mqtt. Afhankelijk vanaf welk moment je ze in home assistant hebt toegevoegd zal de naam anders zijn en zal je ze niet meer terug vinden in je bestaande sensoren.

Ervaren anderen dit ook zo of doe ik zelf iets fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Mich schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:35:
Ik gebruik Zigbee2MQTT in combinatie met Home Assistant. Wat mij opvalt is het volgende.

Stel ik vind een nieuw apparaat. Dan wordt deze in home assistant toegevoegd als entity: sensor.0x680ae2fffe7f130e_temperature (bijvoorbeeld).

Als ik in Zigbee2MQTT hier een friendly name aanhang (bijvoorbeeld: test) en in home assistant het apparaat weggooi en hem opnieuw laat ontdekken dan heet de entity: sensor.test_temperature.

Vul ik vervolgens in Zigbee2MQTT bij de instellingen een home assistant naam in van test123 en ik ga in home assistant het apparaat opnieuw weggooien en opnieuw ontdekken dan heet de entity sensor.test123_temperature.

Dit is opzich niet erg. Tot je een keer je MQTT database ofzo kwijt bent en je herstart zigbee2mqtt. Afhankelijk vanaf welk moment je ze in home assistant hebt toegevoegd zal de naam anders zijn en zal je ze niet meer terug vinden in je bestaande sensoren.

Ervaren anderen dit ook zo of doe ik zelf iets fout?
Tijdens renamen in Zigbee2MQTT kan je het vinkje aanzetten dat de entiteit ook automatisch in HA wordt hernoemd. Dat heb ik gebruikt voor al mijn apparaten en werkt goed. Namen blijven dan altijd in sync in Z2M en HA.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 23:21
BiG-GuY schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:36:
[...]

Tijdens renamen in Zigbee2MQTT kan je het vinkje aanzetten dat de entiteit ook automatisch in HA wordt hernoemd. Dat heb ik gebruikt voor al mijn apparaten en werkt goed. Namen blijven dan altijd in sync in Z2M en HA.
Waar zit dat vinkje dan? Ik pas de friendly name ook aan in het yaml bestand omdat het via de webinterface niet kan (uitgegrijsd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Mich schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:43:
[...]

Waar zit dat vinkje dan? Ik pas de friendly name ook aan in het yaml bestand omdat het via de webinterface niet kan (uitgegrijsd).
Dan zit je op de verkeerde plek, als je in het device overzicht zit, heb je per product aan het einde een blauw pen icoontje, als je deze aanklikt krijg je een menu waar je de Friendly Name kan aanpassen en waar het vinkje staat.

Ik heb zelf niks in de yaml bijgewerkt voor de apparaten, dat kon allemaal via de GUI.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Heb een aantal Hue wall switch inbouw modules in gebruik met Z2M. De meeste werken prima, sommige geven echter gedurende urenlange periodes niet thuis. Er komen geen events door gedurende periodes van enkele uren. Uiteindelijk lost zich dit telkens wel weer vanzelf op, en worden automations gekoppelt aan de events weer getriggerd. In Z2M zie ik in de probleem periodes ook geen updates binnenkomen bij indrukken van de aan de module gekoppelde schakelaar.

In de Zigbee mesh kaart zie ik dat de module verbonden is via een lamp op pakweg 1.5m-3m afstand, dus bereik lijkt geen issue.

Herkent iemand dit gedrag van de specifieke Hue wall switch inbouw modules?

Heb de logs er even op nageslagen, en loglevel inmiddels naar debug aangepast, en wat mogelijk opvallend is, is het aantal "type":"device_announce", Device 'Wandschakelaar WC beneden' announced itself en 'Retrieving state of 'Wandschakelaar WC beneden' after reconnect' berichten?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
    Line   318: info  2023-09-10 06:58:01: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":null,"battery":100,"device_mode":null,"linkquality":135}'
    Line  4766: info  2023-09-10 07:58:31: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":null,"battery":100,"device_mode":null,"linkquality":51}'
    Line  8966: info  2023-09-10 08:55:14: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"left_press","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":108}'
    Line  8967: info  2023-09-10 08:55:14: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":108}'
    Line  8968: info  2023-09-10 08:55:14: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden/action', payload 'left_press'
    Line  8970: info  2023-09-10 08:55:15: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"left_press_release","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":108}'
    Line  8971: info  2023-09-10 08:55:15: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":108}'
    Line  8972: info  2023-09-10 08:55:15: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden/action', payload 'left_press_release'
    Line  9354: debug 2023-09-10 08:59:00: Received Zigbee message from 'Wandschakelaar WC beneden', type 'attributeReport', cluster 'genPowerCfg', data '{"batteryPercentageRemaining":200}' from endpoint 1 with groupID 0
    Line  9355: info  2023-09-10 08:59:00: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":null,"battery":100,"device_mode":null,"linkquality":114}'
    Line 35122: debug 2023-09-10 12:00:45: Device 'Wandschakelaar WC beneden' announced itself
    Line 35123: info  2023-09-10 12:00:45: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"Wandschakelaar WC beneden","ieee_address":"0x001788010b039ca9"},"type":"device_announce"}'
    Line 35124: debug 2023-09-10 12:00:47: Retrieving state of 'Wandschakelaar WC beneden' after reconnect
    Line 37922: debug 2023-09-10 12:38:46: Received Zigbee message from 'Wandschakelaar WC beneden', type 'commandHueNotification', cluster 'manuSpecificPhilips', data '{"button":1,"time":0,"type":0,"unknown1":3145728,"unknown2":0}' from endpoint 1 with groupID 0
    Line 37923: debug 2023-09-10 12:38:46: Received Zigbee message from 'Wandschakelaar WC beneden', type 'commandHueNotification', cluster 'manuSpecificPhilips', data '{"button":1,"time":1,"type":2,"unknown1":3145728,"unknown2":0}' from endpoint 1 with groupID 0
    Line 37924: info  2023-09-10 12:38:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"left_press","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":33}'
    Line 37925: info  2023-09-10 12:38:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"left_press_release","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":33}'
    Line 37926: info  2023-09-10 12:38:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":33}'
    Line 37927: info  2023-09-10 12:38:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":33}'
    Line 37928: info  2023-09-10 12:38:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden/action', payload 'left_press'
    Line 37929: info  2023-09-10 12:38:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden/action', payload 'left_press_release'
    Line 37935: debug 2023-09-10 12:38:46: Received Zigbee message from 'Wandschakelaar WC beneden', type 'commandHueNotification', cluster 'manuSpecificPhilips', data '{"button":1,"time":0,"type":0,"unknown1":3145728,"unknown2":0}' from endpoint 1 with groupID 0
    Line 37936: info  2023-09-10 12:38:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"left_press","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":30}'
    Line 37937: info  2023-09-10 12:38:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":30}'
    Line 37938: info  2023-09-10 12:38:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden/action', payload 'left_press'
    Line 37941: debug 2023-09-10 12:38:46: Received Zigbee message from 'Wandschakelaar WC beneden', type 'commandHueNotification', cluster 'manuSpecificPhilips', data '{"button":1,"time":1,"type":2,"unknown1":3145728,"unknown2":0}' from endpoint 1 with groupID 0
    Line 37942: info  2023-09-10 12:38:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"left_press_release","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":30}'
    Line 37943: info  2023-09-10 12:38:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":30}'
    Line 37944: info  2023-09-10 12:38:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden/action', payload 'left_press_release'
    Line 37976: debug 2023-09-10 12:39:00: Received Zigbee message from 'Wandschakelaar WC beneden', type 'commandHueNotification', cluster 'manuSpecificPhilips', data '{"button":1,"time":1,"type":2,"unknown1":3145728,"unknown2":0}' from endpoint 1 with groupID 0
    Line 37977: info  2023-09-10 12:39:00: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"left_press_release","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":33}'
    Line 37978: info  2023-09-10 12:39:00: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":33}'
    Line 37979: info  2023-09-10 12:39:00: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden/action', payload 'left_press_release'
    Line 38004: debug 2023-09-10 12:39:11: Device 'Wandschakelaar WC beneden' announced itself
    Line 38005: info  2023-09-10 12:39:11: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"Wandschakelaar WC beneden","ieee_address":"0x001788010b039ca9"},"type":"device_announce"}'
    Line 38020: debug 2023-09-10 12:39:13: Retrieving state of 'Wandschakelaar WC beneden' after reconnect
    Line  1279: debug 2023-09-10 13:01:00: Received Zigbee message from 'Wandschakelaar WC beneden', type 'attributeReport', cluster 'genPowerCfg', data '{"batteryPercentageRemaining":200}' from endpoint 1 with groupID 0
    Line  1280: info  2023-09-10 13:01:00: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":null,"battery":100,"device_mode":null,"linkquality":48}'
    Line  6552: debug 2023-09-10 14:01:30: Received Zigbee message from 'Wandschakelaar WC beneden', type 'attributeReport', cluster 'genPowerCfg', data '{"batteryPercentageRemaining":200}' from endpoint 1 with groupID 0
    Line  6553: info  2023-09-10 14:01:30: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":null,"battery":100,"device_mode":null,"linkquality":60}'
    Line 10720: debug 2023-09-10 15:01:59: Received Zigbee message from 'Wandschakelaar WC beneden', type 'attributeReport', cluster 'genPowerCfg', data '{"batteryPercentageRemaining":200}' from endpoint 1 with groupID 0
    Line 10721: info  2023-09-10 15:01:59: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":null,"battery":100,"device_mode":null,"linkquality":48}'
    Line 12176: debug 2023-09-10 15:29:35: Received Zigbee message from 'Wandschakelaar WC beneden', type 'commandHueNotification', cluster 'manuSpecificPhilips', data '{"button":1,"time":0,"type":0,"unknown1":3145728,"unknown2":0}' from endpoint 1 with groupID 0
    Line 12177: info  2023-09-10 15:29:35: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"left_press","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":48}'
    Line 12178: info  2023-09-10 15:29:35: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":48}'
    Line 12179: info  2023-09-10 15:29:35: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden/action', payload 'left_press'
    Line 12182: debug 2023-09-10 15:29:36: Received Zigbee message from 'Wandschakelaar WC beneden', type 'commandHueNotification', cluster 'manuSpecificPhilips', data '{"button":1,"time":1,"type":2,"unknown1":3145728,"unknown2":0}' from endpoint 1 with groupID 0
    Line 12183: info  2023-09-10 15:29:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"left_press_release","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":48}'
    Line 12184: info  2023-09-10 15:29:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":48}'
    Line 12185: info  2023-09-10 15:29:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden/action', payload 'left_press_release'
    Line 12187: debug 2023-09-10 15:29:37: Received Zigbee message from 'Wandschakelaar WC beneden', type 'commandHueNotification', cluster 'manuSpecificPhilips', data '{"button":1,"time":0,"type":0,"unknown1":3145728,"unknown2":0}' from endpoint 1 with groupID 0
    Line 12188: info  2023-09-10 15:29:37: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"left_press","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":48}'
    Line 12189: info  2023-09-10 15:29:37: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":48}'
    Line 12190: info  2023-09-10 15:29:37: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden/action', payload 'left_press'
    Line 12193: debug 2023-09-10 15:29:37: Received Zigbee message from 'Wandschakelaar WC beneden', type 'commandHueNotification', cluster 'manuSpecificPhilips', data '{"button":1,"time":1,"type":2,"unknown1":3145728,"unknown2":0}' from endpoint 1 with groupID 0
    Line 12194: info  2023-09-10 15:29:37: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"left_press_release","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":48}'
    Line 12195: info  2023-09-10 15:29:37: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden', payload '{"action":"","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":48}'
    Line 12196: info  2023-09-10 15:29:37: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Wandschakelaar WC beneden/action', payload 'left_press_release'

Zigbee2MQTT 1.30.4, in een losse docker container.

[ Voor 120% gewijzigd door JBS op 10-09-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 07:16

Wallie

Herr

:Y)

[ Voor 99% gewijzigd door Wallie op 10-09-2023 14:47 . Reden: Foutje, in het verkeerde topic gepost... ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Wallie schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:24:
Ik ben sinds gisteren overgegaan op HA. Ik had eerste Domoticz, maar daar deed ik eigenlijk weinig mee, en nu HA op een dedicated intel NUC (NUC7CJYHN).

Wat heb ik er aan hangen?
- P1 naar USB kabel om de slimme meter uit te lezen (werkt)
- RFXTRX 433Mhz zender/ontvanger. Lees er nu temperatuurmeters mee uit (werkt), wil er ook m'n Somfy zonnenschermen mee bedienen (had ik werkend in Domoticz), moet er nog even induiken hoe dit moet.

Nu m'n (beginners) vragen over Zigbee:
Ik heb in huis 2 hue brigdes (ivm de hoeveelheid lampen/schakelaars). Deze wil ik eigenlijk allemaal los van de bridge, rechtstreeks met HA laten werken. De verzameling bestaat uit voornamelijk echte hue lampen/accessoires, een paar Osram smart plugs, een 9 tal Tradfri lampen en een paar zigbee switches van Sonoff.

Welke zigbee dongle kan ik het beste kopen? SkyConnect, Sonoff ZBDongle-E of Sonoff ZBDongle-P (of iets anders?)? En welke software voor ertussen (ZHA, Zigbee2MQTT, deCONZ?). Het maakt mij persoonlijk niet veel uit welke, maar ik heb (helaas) geen tijd om weken te gaan lopen proberen met software en firmwares... dus ik hoor graag waar de goede ervaringen mee zijn :)
Als je de vraag in het Zigbee2mqtt topic stelt zal het antwoord op de software vraag ook vrij voorspelbaar zijn :p
De Conbee & Sonoff E kun je daarbij AFAIK beter links laten liggen (en de SkyConnect wellicht ook, gezien die dezelfde Zigbee chip heeft). Echter heb je ook nog andere opties zoals de Slaesh & ZZH!. Daarin zit ook een chip van Texas Instrumants en ik denk dezelfde als in de Sonoff P. Echter is de Sonoff P wel een commercieel product, en de Slaesh & ZZH! zijn volgens mij door enthousiastelingen / hobbyisten gemaakt. V.w.b. kwaliteit zal het niet echt uitmaken, maar mogelijk wel aan gemak om het te kunnen kopen.

V.w.b. de alternatieven: Deconz werkt alleen met hun eigen Conbee stick. Daarnaast is het een gesloten, commercieel, product waardoor het soms (/vaak?) wat langer duurt voordat nieuwe / exotische devices (goed) werken; ZHA is vervolgens onderdeel van Home Assistant zelf, wat zijn voors en tegens heeft. De integratie is uiteraard wat beter. Maar een vaker gehoord nadeel is dat met een herstart van HA (Core) ook het Zigbee netwerk tijdelijk uit de lucht is (iets wat bij Z2M uiteraard ook geldt als je Z2M herstart, maar dat zul je minder vaak doen). Qua device support loopt ZHA AFAIK iets achter op Z2M, maar voor op Deconz; En all in all heb ik het idee dat ik vaker lees dat er van Deconz / ZHA overstappen naar Z2M dan andersom. Maar er zullen vast en zeker voldoende Deconz / ZHA gebruikers zijn die dik tevreden zijn met hun oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie

Wallie

Herr

RobertMe schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:29:
[...]

Als je de vraag in het Zigbee2mqtt topic stelt zal het antwoord op de software vraag ook vrij voorspelbaar zijn :p
De Conbee & Sonoff E kun je daarbij AFAIK beter links laten liggen (en de SkyConnect wellicht ook, gezien die dezelfde Zigbee chip heeft). Echter heb je ook nog andere opties zoals de Slaesh & ZZH!. Daarin zit ook een chip van Texas Instrumants en ik denk dezelfde als in de Sonoff P. Echter is de Sonoff P wel een commercieel product, en de Slaesh & ZZH! zijn volgens mij door enthousiastelingen / hobbyisten gemaakt. V.w.b. kwaliteit zal het niet echt uitmaken, maar mogelijk wel aan gemak om het te kunnen kopen.

V.w.b. de alternatieven: Deconz werkt alleen met hun eigen Conbee stick. Daarnaast is het een gesloten, commercieel, product waardoor het soms (/vaak?) wat langer duurt voordat nieuwe / exotische devices (goed) werken; ZHA is vervolgens onderdeel van Home Assistant zelf, wat zijn voors en tegens heeft. De integratie is uiteraard wat beter. Maar een vaker gehoord nadeel is dat met een herstart van HA (Core) ook het Zigbee netwerk tijdelijk uit de lucht is (iets wat bij Z2M uiteraard ook geldt als je Z2M herstart, maar dat zul je minder vaak doen). Qua device support loopt ZHA AFAIK iets achter op Z2M, maar voor op Deconz; En all in all heb ik het idee dat ik vaker lees dat er van Deconz / ZHA overstappen naar Z2M dan andersom. Maar er zullen vast en zeker voldoende Deconz / ZHA gebruikers zijn die dik tevreden zijn met hun oplossing.
Ohw goedemiddag, ik dacht dat ik in het Home Assistent topic zat. Veels te warm ook, en teveel tabjes open. Zal hem daar ook ff posten. Wel bedankt voor je antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:17

D4NG3R

kiwi

:)

Even een schaamteloze crosspost vanuit het HA topic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SDFEv8Qpy9blIoC3HXv0X5xLOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ggkd3lYU5EKrZHD6qjNgKOzE.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand hier toevallig hoe het komt dat ik deze 2 niet kan unbinden van een schakelaar in Z2M? Gaat om een paar Ikea lampjes en een Ikea dimmer schakelaar.

Het beestje zit op de een of andere manier ook nog verbonden met een andere lamp welke helemaal niet op de bind tab staat. Hier was die voorheen wel aan gebonden, maar er heeft zich een keer een force-remove van de switch plaatsgevonden. Als ik het niet mis heb was ook dat omdat het beestje weigerde te unbinden.. :F

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RobertMe schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:29:
[...]

Om vanuit deCONZ wat meer context te geven: We zijn bezig (en is al beschikbaar) om gebruikers zelf makkelijk devices toe te laten voegen middels DDF's (Device Description Files). Dat zijn JSON's die je zelf in je systeem kan laden om ondersteuning te bieden voor een device wat nog niet ondersteund is. Het lastige is alleen dat dit met bijna alles goed gaat, alleen TuYa apparaten die niet volgens de Zigbee standaard werken zijn vaak tricky. Daar mag je ook iets van vinden uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Mimiix schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:56:
Daar mag je ook iets van vinden uiteraard.
Als eindgebruiker maakt me dat niet uit zolang het werkt :X. Vanuit mijn werk (programmeur) zou ik minder blij worden van zo'n "vreemde een in de byte" (:+). En Tuya is natuurlijk te groot om te negeren.
Bij mijn weten zijn het in Z2M in ieder geval ook losstaande "converters". Dus je hebt de "gewone" converters en de "Tuya converters". Dus (ook) daar twee compleet gescheiden / onafhankelijke implementaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RobertMe schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:11:
[...]

Als eindgebruiker maakt me dat niet uit zolang het werkt :X. Vanuit mijn werk (programmeur) zou ik minder blij worden van zo'n "vreemde een in de byte" (:+). En Tuya is natuurlijk te groot om te negeren.
Bij mijn weten zijn het in Z2M in ieder geval ook losstaande "converters". Dus je hebt de "gewone" converters en de "Tuya converters". Dus (ook) daar twee compleet gescheiden / onafhankelijke implementaties.
Aah oke.

Ik vind het jammer dat het zo moet. Grootste irritatie is vooral dat Tuya het ook nog eens veranderd af en toe, waardoor je er zelfs bij hetzelfde apparaat last van hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
Is dit er 1 op batterijen? Zo ja, dan voor het unbinden een knop drukken van je switch. Deze moet ff 'wakker' gemaakt worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Rembock schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:14:
[...]

Is dit er 1 op batterijen? Zo ja, dan voor het unbinden een knop drukken van je switch. Deze moet ff 'wakker' gemaakt worden :)
Dat is bekend, maar niet de oplossing. LevelCtrl werd wel unbound, maar onOff niet.

Ik probeert het vanavond nog een keer en houd dan ook direct de logs er even naast, gaar gedrag.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 11-09-2023 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
Vervelend. Ik had eerder keer een soortgelijk probleem, toen opgelost met MQTT Explorer. Wellicht kan deze tool jou ook op weg helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

@D4NG3R Ik weet niet in hoe verre een device zijn (bind) config naar de coördinator stuurt of dat Z2M dit alleen maar bijhoudt. Dat zou kunne verklaren dat de bind van de vorige keer nog werkt maar niet zichtbaar is.

Kan je hem niet een keer niet-force verwijderen en opnieuw koppelen? Misschien dat hij dan wel met een schone lei begint. Je zou hiervoor zowel via de UI kunnen proberen als op het device (in pair mpde zonder Z2M in pair te zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Binding gebeurt bij mijn weten op het apparaat zelf, juist zodat Z2H er niet tussen hoeft te zitten en de lampen ook bij uitval van de server gewoon blijven werken. :)
Septillion schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:40:
Kan je hem niet een keer niet-force verwijderen en opnieuw koppelen? Misschien dat hij dan wel met een schone lei begint. Je zou hiervoor zowel via de UI kunnen proberen als op het device (in pair mpde zonder Z2M in pair te zetten).
Nouwja, dat is dus al eerder gepoogd, zonder force-remove kreeg ik 'em er toen niet uit.
D4NG3R schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:42:
Het beestje zit op de een of andere manier ook nog verbonden met een andere lamp welke helemaal niet op de bind tab staat. Hier was die voorheen wel aan gebonden, maar er heeft zich een keer een force-remove van de switch plaatsgevonden. Als ik het niet mis heb was ook dat omdat het beestje weigerde te unbinden.. :F
Ik kijk er vanavond nog even een keer naar, zal het laten weten. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 12:27
TheFes schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:46:
[...]
Zowel de remote als de lamp koppelen aan HA.
Daarna in je HA integratie (ZHA, Zigbee2MQTT of Dezonz) een directe koppeling (Zigbee binding) maken tussen de remote en de lampen. Mogelijk moet je daarvoor eerst nog de lampen even groeperen in een Zigbee group.

Als je dat gedaan hebt, werkt de remote direct met de lampen, en kun je zelfs HA server uitzetten en werkt het nog.
Ik gebruik Z2M en wilde de IKEA Styrbar i.c.m. 3 IKEA GU10 spots met een Zigbee binding koppelen. Bovenstaande stappen lukten maar de Styrbar remote doet nog niet precies wat ik wil: lampen aan/uit gaat goed. Hoger- en lager dimmen lukt ook door press-and-hold, maar bij het loslaten dimmen de lampen gewoon door tot min (of max) niveau. Ook de kleurtemperatuur instellen (linker- en rechterknop) doet niets. Is er iemand die deze combinatie ook gebruikt en mij verder kan helpen?

In Z2M ziet de binding tussen de remote en de (groep) lampen er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lk9yQkk9ksf8cPO8mZFaQymVCM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gxVOXRWFpYf7gxsxbnwzQrcL.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de clusters van de Styrbar remote, maar die begrijp ik niet helemaal 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiLVLXGrojdUEte4FSrsTDKzg4s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dI2M6DVJxwffQpqEzV6BFmix.png?f=fotoalbum_large

Mag verder in het bijbehorende topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 19-09-2023 11:56 ]

• Wallie

Wallie

Herr

Ben met HA bezig icm Z2M (v1.33.0-1). Echter, m'n SONOFF usb stick wordt soms wel, en soms niet gevonden bij het opstarten. En ja, heel ZHA is er uit.
Het draait op een dedicated Intel NUC. Iemand een idee...?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[13:29:28] INFO: Preparing to start...
[13:29:28] INFO: Socat not enabled
[13:29:29] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
Zigbee2MQTT:info  2023-09-21 13:29:31: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2023-09-21.13-29-31' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info  2023-09-21 13:29:31: Starting Zigbee2MQTT version 1.33.0 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info  2023-09-21 13:29:31: Starting zigbee-herdsman (0.18.5)
Zigbee2MQTT:error 2023-09-21 13:29:51: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2023-09-21 13:29:51: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2023-09-21 13:29:51: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
Zigbee2MQTT:error 2023-09-21 13:29:51: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2023-09-21 13:29:51: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:103:27)
    at Controller.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:132:29)
    at Zigbee.start (/app/lib/zigbee.ts:60:27)
    at Controller.start (/app/lib/controller.ts:101:27)
    at start (/app/index.js:107:5)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Wallie schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:39:
Ben met HA bezig icm Z2M (v1.33.0-1). Echter, m'n SONOFF usb stick wordt soms wel, en soms niet gevonden bij het opstarten. En ja, heel ZHA is er uit.
Het draait op een dedicated Intel NUC. Iemand een idee...?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[13:29:28] INFO: Preparing to start...
[13:29:28] INFO: Socat not enabled
[13:29:29] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
Zigbee2MQTT:info  2023-09-21 13:29:31: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2023-09-21.13-29-31' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info  2023-09-21 13:29:31: Starting Zigbee2MQTT version 1.33.0 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info  2023-09-21 13:29:31: Starting zigbee-herdsman (0.18.5)
Zigbee2MQTT:error 2023-09-21 13:29:51: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2023-09-21 13:29:51: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2023-09-21 13:29:51: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
Zigbee2MQTT:error 2023-09-21 13:29:51: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2023-09-21 13:29:51: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:103:27)
    at Controller.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:132:29)
    at Zigbee.start (/app/lib/zigbee.ts:60:27)
    at Controller.start (/app/lib/controller.ts:101:27)
    at start (/app/index.js:107:5)
Hoe heb je de stick geconfigureerd in Z2M? Op basis van /dev/tty.... of /dev/serial/by-id/...?

Die eerste variant is namelijk afhankelijk van wanneer Linux hem ziet (het eerste apparaat is "...0", de tweede "... 1" etc). Als je dan nog een USB serial apparaat hebt (ZWave stick? :p) dan kan die volgorde wel eens omwisselen. De tweede variant is een symlink op basis van eigenschappen van het apparaat. In mijn geval bv:
$ ls -l /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_2c24da431e67ec11a0e5a17089640db2-if00-port0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Sep  9 10:10 /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_2c24da431e67ec11a0e5a17089640db2-if00-port0 -> ../../ttyUSB0

En die naam is wel vast / zal nooit veranderen voor exact deze stick (de symlink verwijzing zal uiteraard wel wijzigen, maar dat is ook waardoor het werkt).

• Wallie

Wallie

Herr

RobertMe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:45:
[...]

Hoe heb je de stick geconfigureerd in Z2M? Op basis van /dev/tty.... of /dev/serial/by-id/...?

Die eerste variant is namelijk afhankelijk van wanneer Linux hem ziet (het eerste apparaat is "...0", de tweede "... 1" etc). Als je dan nog een USB serial apparaat hebt (ZWave stick? :p) dan kan die volgorde wel eens omwisselen. De tweede variant is een symlink op basis van eigenschappen van het apparaat. In mijn geval bv:
$ ls -l /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_2c24da431e67ec11a0e5a17089640db2-if00-port0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Sep  9 10:10 /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_2c24da431e67ec11a0e5a17089640db2-if00-port0 -> ../../ttyUSB0

En die naam is wel vast / zal nooit veranderen voor exact deze stick (de symlink verwijzing zal uiteraard wel wijzigen, maar dat is ook waardoor het werkt).
Goh, dat was het... hij was van /dev/ttyUSB2 naar /dev/ttyUSB0 gegaan. Ik heb idd nog twee USB sticks (433Mhz en P1 poort). Thanks :)

• JBS
  • Niet online

JBS

\\Edit: Opgelost door Z2M bij te werken naar 1.33.0.

-------------------------

Sinds enige tijd is het mogelijk een Hue wall switch module via direct binding aan een groep te koppelen. Stappenplan staat in de documentatie: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/929003017102.html

Voor één van m'n Hue wall switch modules wil ik dit eens testen, maar eigenlijk loop ik al vast bij stap 1: Ik zie namelijk geen manuSpecificPhilips. Wel zie ik manuSpecificUbisysDeviceSetup, maar als ik die als enige aangevinkt laat, krijg ik een foutmelding (ook na kortsluiten van de pinnetjes) bij het Unbinden.

Deze clusters zijn beschikbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIAehcC5hPFsrV5NJx5r0LwDz-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TML6DrzJT03xRldUjmQF0spm.png?f=fotoalbum_large

En dit is de melding wanneer ik Unbind met enkel manuSpecificUbisysDeviceSetup aangevinkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItE49cnQOiWXeWOu3GS4iVG3StM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PkjLcgbfylBDIwD4RPbklzTL.png?f=fotoalbum_large

Hier zie ik overigens wel het in de documentatie genoemde manuSpecificPhilips:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0b1sB2zOa80_3JsmBx-5q1rqCfc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DC9zQ2PMByAFyLYWyk0s9rZL.png?f=user_large

Heeft iemand hier meer succes mee?

\\Edit: Opgelost door Z2M bij te werken naar 1.33.0.

[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 21-09-2023 20:17 ]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 11:48
Ik heb hier een Aqara pushbutton liggen, die wil ik graag gebruiken als deurbel. Momenteel kan ik hem verbinden met mijn Zigbee2MQTT, maar dan werkt hij gewoon als pushbutton. Ik wil graag dat bij het indrukken van de button, er een 'deurbel' bericht wordt gepushed naar MQTT. Is dat op de een of andere manier te configureren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@PhilipsFan Het maakt toch niet uit of de payload binnen MQTT Pressed/Single/On/Deurbel/Banaan/watdanook heet? Het gaat erom wat je daarna met dat bericht verder doet, bijvoorbeeld binnen Home Assistant of Node-red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:44
PhilipsFan schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:51:
Ik heb hier een Aqara pushbutton liggen, die wil ik graag gebruiken als deurbel. Momenteel kan ik hem verbinden met mijn Zigbee2MQTT, maar dan werkt hij gewoon als pushbutton. Ik wil graag dat bij het indrukken van de button, er een 'deurbel' bericht wordt gepushed naar MQTT. Is dat op de een of andere manier te configureren?
Wat wil je precies hiermee bereiken, wat bedoel je met een 'deurbel' bericht? Zelf heb ik alleen ervaring met Zigbee2mqtt en Node-Red. Zelf zou ik dit oplossen door in Node-red te luisteren naar het topic van de deurbel en bij een 'single press' een pushover notificatie te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 11:48
Gizz schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:41:
@PhilipsFan Het maakt toch niet uit of de payload binnen MQTT Pressed/Single/On/Deurbel/Banaan/watdanook heet? Het gaat erom wat je daarna met dat bericht verder doet, bijvoorbeeld binnen Home Assistant of Node-red.
rorie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:59:
[...]

Wat wil je precies hiermee bereiken, wat bedoel je met een 'deurbel' bericht? Zelf heb ik alleen ervaring met Zigbee2mqtt en Node-Red. Zelf zou ik dit oplossen door in Node-red te luisteren naar het topic van de deurbel en bij een 'single press' een pushover notificatie te sturen.
Ah ja, ik begrijp de vraag. Aan de andere kant van mijn MQTT zit HomeBridge, die dus voor Apple HomeKit begrijpbare accessoires aanmaakt. Op dit moment maakt hij gewoon een drukschakelaar aan en die doet niks bijzonders. Maar als het type accessoire 'Deurbel' is, dan onderneemt hij acties als erop gedrukt wordt. Bijvoorbeeld een notificatie op m'n telefoon en een geluidje op m'n HomePod.

Ik kan in HomeKit niet instellen dat hij het 'deurbel' geluidje afspeelt als er een normale schakelaar wordt ingedrukt. Het moet echt een deurbel accessoire zijn. Dus ik dacht, dat is vast wel om te programmeren in Zigbee2MQTT, eens hier vragen.

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 22:46
Ik kom er in dit topic en via Z2M/github nog niet echt achter of we nu na een 1-2 jaar de experimental fase voorbij zijn met de EFR32MG21 chips? Ik lees o.a. positieve berichten van @BiG-GuY maar via de Z2M pagina / GitHub blijft het een beetje wazig zoals op de https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/ pagina waar het nog steeds als experimental staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:18
Ik heb vorige maand mijn op EFR32MG21 gebaseerde dongle vervangen door een Sonoff ZBDongle-P omdat de eerste gewoon niet goed werkte. Nu zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen...

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:28
@lubbertkramer ik zit momenteel met hetzelfde dillema. Mijn Conbee II heeft regelmatig even geen contact met batterij gevoede apparaten.

Eigenlijk wil ik de nieuwere ZBDongle-E. Maar daar lees je wisselende verhalen over. Dus ik ga voor de ZBDongle-P, puur om zeker te zijn van de stabiliteit.

Momenteel is hij €30,- bij Amazon, maar mocht je er twee willen, dan zit je op €35,- (link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

lubbertkramer schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:06:
Ik kom er in dit topic en via Z2M/github nog niet echt achter of we nu na een 1-2 jaar de experimental fase voorbij zijn met de EFR32MG21 chips? Ik lees o.a. positieve berichten van @BiG-GuY maar via de Z2M pagina / GitHub blijft het een beetje wazig zoals op de https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/ pagina waar het nog steeds als experimental staat.
Dan heb je het fout gezien denk ik. De EFR32MG21 is alleen stabiel met ZHA. De ZBDongle-P is stabiel met Z2M.

Ben nu overgestapt op ZHA met de ZBDongle-E en dat werkt stabiel.

Gallery V&A

• Wallie

Wallie

Herr

Ik wilde vandaag een Sonoff zbmini-l2 pairen in Z2M (https://sonoff.tech/product/diy-smart-switches/zbmini-l2/), netjes aangesloten en het lampje knippert van pairing modus, maar helaas, niks komt er op in Z2M. Paar keer opnieuwe in pair modus gezet, maar niks te zien. Heb een ZBDongle-P als zigbee stick. Iemand ervaring met dit ding? Volgens Z2M is hij gesupport: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZBMINIL2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Een Hue wall switch module heb ik via direct binding aan een group gekoppeld, zoals beschreven in de documentatie: https://www.zigbee2mqtt.i...tly-control-zigbee-groups
In die group zit één lamp. Het schakelen van die lamp gaat goed, maar de status (aan/uit) van die lamp wordt niet bijgewerkt in Z2M. Wanneer ik de state van die lamp handmatig refresh in Z2M, wordt de status wel aangepast naar de werkelijke staat.

Volgens de documentatie rondom State changes in combinatie met binding (https://www.zigbee2mqtt.i...inding.html#state-changes) zouden Tradfri lampen de status door moeten sturen, maar vermoedelijk gaat dit om binding direct naar één device in plaats van aan een group.
When a devices is being bound to, Zigbee2MQTT will automatically configure reporting for these devices. This will make the device report state changes when the state is changed through a bound device.
Over specifieke group binding wordt namelijk onderstaande gezegd:
If your devices do not support reporting put the device in a group and bind the remote to the group instead of directly to the device. This will make Zigbee2MQTT poll the device for updates when the bound remote controls the device. To minimize traffic this has not been enabled for all devices. If this does not work please create an issue for it here
Een aantal minuten na het schakelen is de state van de betreffende lamp echter nog niet bijgewerkt. Dus dat 'updaten when controls the device' lijkt hier niet te werken.

Iemand hier ervaring met het binden van een Hue wall switch module aan een group met Tradfri lamp(en) en state changes van de lamp(en) in die group?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JBS schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:43:
Een Hue wall switch module heb ik via direct binding aan een group gekoppeld, zoals beschreven in de documentatie: https://www.zigbee2mqtt.i...tly-control-zigbee-groups
In die group zit één lamp. Het schakelen van die lamp gaat goed, maar de status (aan/uit) van die lamp wordt niet bijgewerkt in Z2M. Wanneer ik de state van die lamp handmatig refresh in Z2M, wordt de status wel aangepast naar de werkelijke staat.

Volgens de documentatie rondom State changes in combinatie met binding (https://www.zigbee2mqtt.i...inding.html#state-changes) zouden Tradfri lampen de status door moeten sturen, maar vermoedelijk gaat dit om binding direct naar één device in plaats van aan een group.

[...]

Over specifieke group binding wordt namelijk onderstaande gezegd:

[...]

Een aantal minuten na het schakelen is de state van de betreffende lamp echter nog niet bijgewerkt. Dus dat 'updaten when controls the device' lijkt hier niet te werken.

Iemand hier ervaring met het binden van een Hue wall switch module aan een group met Tradfri lamp(en) en state changes van de lamp(en) in die group?
De vraag is zo specifiek dat je er waarschijnlijk geen antwoord op gaat vinden. In ieder geval werkt bij mij de combi: Zigbee2MQTT + Hue Dimmer Switch + Hue White & Ambiance (GU10, Gen 2 denk ik) prima in het scenario dat jij schetst. De dimmer schakelt via direct bindings de groep spotjes aan/uit en dat is onmiddellijk zichtbaar in HA / Z2M.

En ik ga er ook vanuit dat het de lampen zijn die de status update (moeten) sturen. Dus ik zou dan aannemen dat in jouw geval de Tradfri lampen de boosdoener zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

RobertMe schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:14:
[...]

De vraag is zo specifiek dat je er waarschijnlijk geen antwoord op gaat vinden. In ieder geval werkt bij mij de combi: Zigbee2MQTT + Hue Dimmer Switch + Hue White & Ambiance (GU10, Gen 2 denk ik) prima in het scenario dat jij schetst. De dimmer schakelt via direct bindings de groep spotjes aan/uit en dat is onmiddellijk zichtbaar in HA / Z2M.

En ik ga er ook vanuit dat het de lampen zijn die de status update (moeten) sturen. Dus ik zou dan aannemen dat in jouw geval de Tradfri lampen de boosdoener zijn.
Heb het ook eens getest met een andere groep van in totaal 15 lampen (wederom Tradfri GU10 spots https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED1650R5.html), en daarbij wordt de state van 12 (soms 13) van de spots geüpdatet bij het schakelen via direct binded Hue wall switch module. Allemaal zelfde type en zelfde firmware versie.

Heb aan diezelfde groep lampen ook een Hue Dimmer Switch via direct binding, en daarbij zie ik hetzelfde gedrag bij dezelfde 2/3 lampjes (geen state change bij schakelen, maar de lampen gaan wel aan/uit).

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 02-10-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JBS sommige lampen van Tradfri doen raar als ze tegelijkertijd een commando krijgen voor brightness, kleurtemperatuur en een lange fade. Er wordt dan niet goed gerapporteerd richting coördinator wat de status is. Zou dat hier ook kunnen spelen?

Zie ook deze readme van Adaptive Lighting waar dit probleem ook werd geconstateerd.
Ikea Tradfri bulbs/drivers (and related Ikea smart light products)
Unresponsiveness during color transitions: No other commands are processed during an ongoing color transition, e.g., turn-off commands are ignored and lights stay on despite being reported as off to Home Assistant. The default config with long transitions thus results in long periods of unresponsiveness. To work around this, disable transitions by setting transition to 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Gizz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:36:
@JBS sommige lampen van Tradfri doen raar als ze tegelijkertijd een commando krijgen voor brightness, kleurtemperatuur en een lange fade. Er wordt dan niet goed gerapporteerd richting coördinator wat de status is. Zou dat hier ook kunnen spelen?

Zie ook deze readme van Adaptive Lighting waar dit probleem ook werd geconstateerd.

[...]
Transition staat voor de lamp uit m'n eerste voorbeeld op 0, een specifieke brightness of kleurtemperatuur stuur ik volgens mij met een toggle van een gebinde remote niet mee?

Wanneer ik de groepen die aangesproken worden door de direct bind vanuit HA schakel, zie ik overigens wel de state van alle individuele lampen aan/uit gaan. Alleen wanneer ik deze groep toggle met de direct binded remote, gebeurt dat niet bij allemaal.

[ Voor 15% gewijzigd door JBS op 02-10-2023 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:35
Ik heb in de keuken achter mijn dubbele licht schakelaar een Hue Wall Switch module geplaatst. Ik krijg het niet voor elkaar om beide knoppen te laten werken via de zigbee2mqtt stick. Nu dus de Hue bridge even afgestoft om alles snel aan te sluiten. Hier kun je in de app gemakkelijk kiezen voor een dubbele schakelaar en daar licht groepen aan toe wijzen. Heb ik iets gemist of is het inderdaad niet mogelijk om beide knoppen te laten werken zonder de hue bridge?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Bo0bz schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:07:
Ik heb in de keuken achter mijn dubbele licht schakelaar een Hue Wall Switch module geplaatst. Ik krijg het niet voor elkaar om beide knoppen te laten werken via de zigbee2mqtt stick. Nu dus de Hue bridge even afgestoft om alles snel aan te sluiten. Hier kun je in de app gemakkelijk kiezen voor een dubbele schakelaar en daar licht groepen aan toe wijzen. Heb ik iets gemist of is het inderdaad niet mogelijk om beide knoppen te laten werken zonder de hue bridge?
Na het koppelen even naar de instellingen gaan, daar kun je kiezen welk type het betreft.
Enkel/Dubbel/Enkel rocker/Dubbel rocker

Het werkt goed :) (als je de kabels ook goed aangesloten hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:48
Maak ik nu een gigantische denkfout als ik zeg dat dit niet kan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
    "current": 0.29,
    "energy": 636.22,
    "indicator_mode": "off/on",
    "linkquality": 196,
    "power": 51,
    "power_outage_memory": "on",
    "state": "OFF",
    "voltage": 230
}

M'n Tuya plug staat uit, maar er is wel aanzienlijk verbruik... :?

Even de switch en het verbruik onder elkaar geplakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8TprmbxeCvO6PMeDZycPmfk3IM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1sk5MFpj0CGnbEIaDA53QLUP.png?f=user_large

Gaat over TV meubel. In de nacht uit. Gaat aan in de ochtend als de deur van de woonkamer opengaat. Verbruikt meer als er TV gekeken wordt (eerste kleine piekje is het opladen van de stofzuigrobot). En gaat uit als we een bepaalde afstand van huis hebben. Ik snap het verbruik vanaf ongeveer 10 uur niet meer.

Waar gaat het mis? In mijn hoofd of ergens anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@barrymossel klevend / vastgelast relais? Dan kan het prima dat de stekker denkt dat het relais uitstaat, terwijl er nog wel gewoon verbruikt wordt door de apparaten die op de stekker zijn aangesloten.

Toevallig ook een mooie versterker in je tv-meubel, zo eentje waarbij je vonkjes ziet of een klein plofje hoort als je de stekker in het stopcontact steekt? Dat zijn typisch van die apparaten waar relais van gaan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Gizz schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:45:
@barrymossel klevend / vastgelast relais? Dan kan het prima dat de stekker denkt dat het relais uitstaat, terwijl er nog wel gewoon verbruikt wordt door de apparaten die op de stekker zijn aangesloten.

Toevallig ook een mooie versterker in je tv-meubel, zo eentje waarbij je vonkjes ziet of een klein plofje hoort als je de stekker in het stopcontact steekt? Dat zijn typisch van die apparaten waar relais van gaan plakken.
Geen versterker (alleen TV, STB, oplader stofzuiger en Google Nest Hub, dacht ik), maar ik vermoed dan inderdaad wel dat het hier aan ligt. De STB kon ik zojuist ook van afstand aan- en uitzetten. Ik denk dat die 51W de TV is die aanstaat.

Is er iets aan een klevend relais te doen? Zonder de plug uit elkaar te halen...

---edit---
Paar keer uit- en aanzetten zorgt nu inderdaad voor 0W...

[ Voor 4% gewijzigd door barrymossel op 09-10-2023 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@barrymossel vaak is (uiteindelijk) de stekker vervangen het enige dat je kunt doen. Wat in de toekomst kan helpen is een stekker met een groter/zwaarder relais gebruiken, al is dit lastig goed te checken als consument; in een stekker waar de fabrikant A max 10A aangeeft kan hetzelfde relais zitten als een andere stekker die volgens fabrikant B voor max 16A is.

Mocht je benieuwd zijn wat er in je relais precies aan de hand is:

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 09-10-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Gizz schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:25:
@barrymossel vaak is (uiteindelijk) de stekker vervangen het enige dat je kunt doen. Wat in de toekomst kan helpen is een stekker met een groter/zwaarder relais gebruiken, al is dit lastig goed te checken als consument; in een stekker waar de fabrikant A max 10A aangeeft kan hetzelfde relais zitten als een andere stekker die volgens fabrikant B voor max 16A is.

Mocht je benieuwd zijn wat er in je relais precies aan de hand is:
[YouTube: Why RELAYs go BOOM!!! And How to Use Them]
Thanks!

Ik was (achteraf) overigens bekend met het fenomeen. Maar daar had ik niet aan gedacht. Stom, maar ik heb nog wel andere pluggen liggen die niet gebruikt worden. Straks eens even vervangen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie

Wallie

Herr

Nu we het er toch over hebben: Wat zijn kwalitatief goede plugs met een goed relais er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

@Wallie Ik ben alle tijd geen enkele tegen gekomen met echt een steviger relais. Dus ben er bang voor.

Overigens zijn ze allemaal dus gewoon prima. Maar een capacitive belasting is en blijft gewoon erg lastig te schakelen en ga je eigenlijk altijd mee over de rating van je relais mee.

Nog mooier zou zijn als er solid state pluggen zouden zijn. Zelfs al doen die maar 2A of 5A ofzo, die kunnen beter tegen de inrush en/of kunnen mooi schakelen op de nuldoorgang zodat er geen inrush is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 22:00
Vraagje: wat is een normale CPU load van zigbee2mqtt? Ik heb het idee dat het te hoog is.

Ik draai zigbee2mqtt in een docker container, image "koenkk/zigbee2mqtt:1.33.1" . Ik gebruik een Conbee II en er hangen 4 apparaten aan: 1 Aquara HVOC temperatuur sensor en 3 Frient stekkerschakelaars. Het draait op een Raspberry PI 4 met 8Gb geheugen. Geen SD card: alles draait vanaf een SSD.

Ik zie het process 'node index.js' vrijwel continue tussen de 5% en 15% CPU gebruiken. Geheugengebruik is niet super hoog.

Docker stats:
code:
1
2
3
CONTAINER ID   NAME            CPU %     MEM USAGE / LIMIT     MEM %     NET I/O         BLOCK I/O         PIDS
62bf035f79c5   zigbee2mqtt     12.36%    68.54MiB / 7.713GiB   0.87%     275MB / 331MB   27.2MB / 17.8MB   12
50210d24b919   homeassistant   0.02%     243.1MiB / 7.713GiB   3.08%     0B / 0B         408MB / 144MB     28

Verder doet die raspberry pi niet zoveel: influxdb, grafana, telegraf, mosquitto, samba server. Maar die processen gebruiken niet zoveel CPU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Kalentum schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:08:
Vraagje: wat is een normale CPU load van zigbee2mqtt? Ik heb het idee dat het te hoog is.

Ik draai zigbee2mqtt in een docker container, image "koenkk/zigbee2mqtt:1.33.1" . Ik gebruik een Conbee II en er hangen 4 apparaten aan: 1 Aquara HVOC temperatuur sensor en 3 Frient stekkerschakelaars. Het draait op een Raspberry PI 4 met 8Gb geheugen. Geen SD card: alles draait vanaf een SSD.

Ik zie het process 'node index.js' vrijwel continue tussen de 5% en 15% CPU gebruiken. Geheugengebruik is niet super hoog.

Docker stats:
code:
1
2
3
CONTAINER ID   NAME            CPU %     MEM USAGE / LIMIT     MEM %     NET I/O         BLOCK I/O         PIDS
62bf035f79c5   zigbee2mqtt     12.36%    68.54MiB / 7.713GiB   0.87%     275MB / 331MB   27.2MB / 17.8MB   12
50210d24b919   homeassistant   0.02%     243.1MiB / 7.713GiB   3.08%     0B / 0B         408MB / 144MB     28

Verder doet die raspberry pi niet zoveel: influxdb, grafana, telegraf, mosquitto, samba server. Maar die processen gebruiken niet zoveel CPU
Bij mij Pi4 8GB met slae.sh stick en zo'n 28 devices staat ie op 0-3%. Het gaat om 12 stekkers en 16 aqara temperatuur/vochtigheids sensoren. Hele Pi (op basis OMV6) met zo'n 20 containers draait normaliter minder dan 10%. Het valt wel op dat "docker stats" > 10% vreet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
Kalentum schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:08:

Docker stats:
code:
1
2
3

Bij mij draait de container op praktisch 0% CPU en heeft ~100MB geheugen in gebruik.
De container draait via Docker op m'n Synology.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 22:00
Jan_V schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:08:
[...]

Bij mij draait de container op praktisch 0% CPU en heeft ~100MB geheugen in gebruik.
De container draait via Docker op m'n Synology.
Welke USB stick gebruik jij dan?
Pagina: 1 ... 9 ... 23 Laatste

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.