Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| [16:06:02] INFO: Preparing to start... [16:06:02] INFO: Socat not enabled [16:06:03] INFO: Starting Zigbee2MQTT... Zigbee2MQTT:error 2023-06-17 16:06:08: Error while starting zigbee-herdsman Zigbee2MQTT:error 2023-06-17 16:06:08: Failed to start zigbee Zigbee2MQTT:error 2023-06-17 16:06:08: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions Zigbee2MQTT:error 2023-06-17 16:06:08: Exiting... Zigbee2MQTT:error 2023-06-17 16:06:08: Error: Error while opening serialport 'Error: Error: No such file or directory, cannot open /dev/ttyUSB0' at SerialPort.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/znp/znp.ts:146:28) at SerialPort._error (/app/node_modules/@serialport/stream/dist/index.js:76:22) at /app/node_modules/@serialport/stream/dist/index.js:112:18 |
Er is aan mijn Home assistant systeem of configuratie niets veranderd. Kan dit gerelateerd zijn aan de overstap qua ISP? Lijkt me sterk.
Het systeem draaide al heel lang dikke prima.
Of, hij ziet hem überhaupt niet meer, dan even kabels checken. Stick in de buurt van waar je aan het rommelen bent geweest voor het internet?

Ik zou verwachten dat wanneer ik in HA deze groep aanzet, ik in Z2M 1 bericht zie naar de badkamergroep. Maar ik zie er 6 (naar alle 5 lichten en 1 naar de groep).
Iemand een idee of dit de bedoeling is?
1
2
3
4
5
6
| info 2023-06-17 16:33:41MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/badkamer - deur', payload '{"brightness":3,"color_mode":"color_temp","color_temp":250,"level_config":{"on_level":"previous"},"linkquality":127,"power_on_behavior":"previous","state":"ON","update":{"installed_version":65554,"latest_version":65554,"state":"idle"},"update_available":false}' info 2023-06-17 16:33:41MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/badkamergroep', payload '{"brightness":3,"color_mode":"color_temp","color_temp":250,"state":"ON"}' info 2023-06-17 16:33:41MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/badkamer - douche', payload '{"brightness":3,"color_mode":"color_temp","color_temp":250,"level_config":{"on_level":"previous"},"linkquality":112,"power_on_behavior":"previous","state":"ON","update":{"installed_version":65554,"latest_version":65554,"state":"idle"},"update_available":false}' info 2023-06-17 16:33:41MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/badkamer - douche instap', payload '{"brightness":3,"color_mode":"color_temp","color_temp":250,"level_config":{"on_level":"previous"},"linkquality":102,"power_on_behavior":"previous","state":"ON","update":{"installed_version":65554,"latest_version":65554,"state":"idle"},"update_available":false}' info 2023-06-17 16:33:41MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/badkamer - toilet', payload '{"brightness":3,"color_mode":"color_temp","color_temp":250,"level_config":{"on_level":"previous"},"linkquality":109,"power_on_behavior":"previous","state":"ON","update":{"installed_version":65554,"latest_version":65554,"state":"idle"},"update_available":false}' info 2023-06-17 16:33:41MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/badkamer - wastafel', payload '{"brightness":3,"color_mode":"color_temp","color_temp":250,"level_config":{"on_level":"previous"},"linkquality":120,"power_on_behavior":"previous","state":"ON","update":{"installed_version":65554,"latest_version":65554,"state":"idle"},"update_available":false}' |
Thnx, de stick leek wel los te zitten dus hem hem opnieuw erin geplugged.Septillion schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:22:
@Vos Heeft niets met ander internet te maken. Wel met dat je opnieuw opgestart hebt en dat ttyUSBx geen vaste volgorde kent. Dus beter om even het byId adres van je stick opzoeken en die gebruiken.
Of, hij ziet hem überhaupt niet meer, dan even kabels checken. Stick in de buurt van waar je aan het rommelen bent geweest voor het internet?
Kan je me op weg helpen waar of hoe ik dat byld(?) adres vind?
Heb het gevonden:
1
2
| port: >- /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_5aa2286eff9cec1196fe654d73138bba-if00-port0 |
Krijg alleen nog deze error:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| [17:58:03] INFO: Preparing to start... [17:58:03] INFO: Socat not enabled [17:58:04] INFO: Starting Zigbee2MQTT... Zigbee2MQTT:error 2023-06-17 17:58:29: Error while starting zigbee-herdsman Zigbee2MQTT:error 2023-06-17 17:58:29: Failed to start zigbee Zigbee2MQTT:error 2023-06-17 17:58:29: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions Zigbee2MQTT:error 2023-06-17 17:58:29: Exiting... Zigbee2MQTT:error 2023-06-17 17:58:30: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms) at ZStackAdapter.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:103:27) at Controller.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:132:29) at Zigbee.start (/app/lib/zigbee.ts:58:27) at Controller.start (/app/lib/controller.ts:101:27) at start (/app/index.js:107:5) |
[ Voor 52% gewijzigd door Vos op 17-06-2023 19:16 ]

Echter deed hij het toen nog niet direct, maar na wat blijven proberen, testen en herstarten deed de Zigbee2MQTT UI het opeens
Nog bedankt!
[ Voor 86% gewijzigd door Vos op 17-06-2023 19:33 ]
Ik gebruik zelf geen groepen in Z2M, maar ik denk dat weliswaar de groep op ON gezet, maar dat vervolgens de changed state van de 5 individuele lampen wordt doorgegeven.stok schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:40:
Ik gebruik in de badkamer 5 gu10 spots (IP68). Deze heb ik in een group (binnen Z2M) gezet ("badkamergroep").
Ik zou verwachten dat wanneer ik in HA deze groep aanzet, ik in Z2M 1 bericht zie naar de badkamergroep. Maar ik zie er 6 (naar alle 5 lichten en 1 naar de groep).
Iemand een idee of dit de bedoeling is?
code:
1 2 3 4 5 6 info 2023-06-17 16:33:41MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/badkamer - deur', payload '{"brightness":3,"color_mode":"color_temp","color_temp":250,"level_config":{"on_level":"previous"},"linkquality":127,"power_on_behavior":"previous","state":"ON","update":{"installed_version":65554,"latest_version":65554,"state":"idle"},"update_available":false}' info 2023-06-17 16:33:41MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/badkamergroep', payload '{"brightness":3,"color_mode":"color_temp","color_temp":250,"state":"ON"}' info 2023-06-17 16:33:41MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/badkamer - douche', payload '{"brightness":3,"color_mode":"color_temp","color_temp":250,"level_config":{"on_level":"previous"},"linkquality":112,"power_on_behavior":"previous","state":"ON","update":{"installed_version":65554,"latest_version":65554,"state":"idle"},"update_available":false}' info 2023-06-17 16:33:41MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/badkamer - douche instap', payload '{"brightness":3,"color_mode":"color_temp","color_temp":250,"level_config":{"on_level":"previous"},"linkquality":102,"power_on_behavior":"previous","state":"ON","update":{"installed_version":65554,"latest_version":65554,"state":"idle"},"update_available":false}' info 2023-06-17 16:33:41MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/badkamer - toilet', payload '{"brightness":3,"color_mode":"color_temp","color_temp":250,"level_config":{"on_level":"previous"},"linkquality":109,"power_on_behavior":"previous","state":"ON","update":{"installed_version":65554,"latest_version":65554,"state":"idle"},"update_available":false}' info 2023-06-17 16:33:41MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/badkamer - wastafel', payload '{"brightness":3,"color_mode":"color_temp","color_temp":250,"level_config":{"on_level":"previous"},"linkquality":120,"power_on_behavior":"previous","state":"ON","update":{"installed_version":65554,"latest_version":65554,"state":"idle"},"update_available":false}'
Ik heb een 4 knops scene switch welke is gesupport, maar de 3 knops scene switch die ik ook heb, is dat niet.
Ik zag dat je een unsupported device kan toevoegen, maar dit gaat voor mij toch iets te ver.
Ooit we dit gedaan met zwave, maar dit lijkt toch iets dieper te gaan dan ik kan.
[ Voor 47% gewijzigd door The Zep Man op 21-06-2023 09:52 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Wel rekening er mee houden dat die huge is, en geen energiemeting doet. In een dubbel stopcontact (op 1 doos) is deze door zijn formaat dus al niet toe te passen, zelfs een gewone stekker + deze tussenstekker naast/boven elkaar past niet, laat staan als je twee van deze wilt gebruiken.The Zep Man schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:44:
Tot en met zondag (25 juni) is het mogelijk om Zigbeespul van Lidl met 50% korting te kopen via lidl.nl. Daarvoor is wel de Lidl mobiele applicatie nodig om een kortingscode te genereren (enkele code voor al het Zigbeespul besteld via je account). Bijvoorbeeld, een 230V/16A-schakelaar met knop (die werkt met Zigbee2MQTT) kost met korting 5 EUR.
V.w.b. energiemeting natuurlijk wel (ook) een gevalletje "kun je voor deze prijs niet verwachten".
Zelf een tijdje terug 2 keer de stekkerdoos, 2 keer de tussenstekker, en een button voor verlichting besteld. De stekkerdoos wilde ik daadwerkelijk hebben, de rest meer gekocht "op de toekomst". Stekkerdoos is ook prima, de rest vind ik een beetje een miskoop. Die knop bv ondersteund geen Zigbee direct bindings en moet dus altijd via de coordinator werken, en ondersteund daarnaast alleen single en long press IIRC.
[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 21-06-2023 10:24 ]
Naar mijn ervaring ondersteunt maar heel weinig spul (knoppen en andere apparaten) binding. TuYa-spul (het meeste spul uit China) en Lidl vallen hier helaas onder.RobertMe schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:21:
Zelf een tijdje terug 2 keer de stekkerdoos, 2 keer de tussenstekker, en een button voor verlichting besteld. De stekkerdoos wilde ik daadwerkelijk hebben, de rest meer gekocht "op de toekomst". Stekkerdoos is ook prima, de rest vind ik een beetje een miskoop. Die knop bv ondersteund geen Zigbee direct bindings en moet dus altijd via de coordinator werken, en ondersteund daarnaast alleen single en long press IIRC.
De schakelaar is groot, maar heeft tenminste een knop. Dat heeft die van IKEA niet (i.i.g. die ik heb), en die is ook redelijk groot. Die van IKEA ondersteunt dan wel weer binding.
Verder heb ik deze schakelaars verwerkt op plekken waar de grootte niet uitmaakt, en ben ik ook niet te beroerd om een korte verlengkabel te maken voor het geval er toch wel heel weinig ruimte is naast andere stopcontacten.
Ik ga deze schakelaars combineren met thuisautomatisering om wat 'domme' apparaten met een infraroodontvanger aan te sluiten op Home Assistant. Ik kan de status van deze apparaten niet zomaar uitlezen, maar ze wel via een stopcontact een reset geven en zeker weten dat ze uitstaan wanneer ik ze niet wil gebruiken. Het schakelen van maximaal 230V/16A is prettig bij deze toepassingen. Dat de schakelaar ietwat groot is, is voor mij geen probleem.
Energiemeting is een gemis, maar voor het bedrag acceptabel. Verder meet ik energieverbruik al centraal, en weet ik van datgene wat ik aansluit wat het verwachte gebruikte vermogen is. Dat is voor mij niet een heel groot verlies.
Ik heb ook wat TuYa-spul met energiemeting. Lijkt goed te werken.
[ Voor 24% gewijzigd door The Zep Man op 21-06-2023 10:47 ]
Sinds kort ben ik overgestapt van deconz naar z2m echter merk ik dat in de HA gui lampen aanblijven wanneer de schakelaar voor de lampen fysiek uitgeschakelt is, de lampen zijn dus offline.
In HA zie ik ze echter nog steeds als ON gemeld worden.
Ik had in de config al met de optie device availability gespeelt https://www.zigbee2mqtt.i.../device-availability.html maar dat lijkt niets uit te halen (ik verwacht dus dat de entity zich in de GUI "uitschakeld", iig niet aan blijft geven dat deze ingeschakeld is)
Doe ik iets verkeerd misschien?
[ Voor 10% gewijzigd door schumi2004 op 21-06-2023 10:51 ]
Ja, de lamp van de stroom af halen :x. Zigbee werkt als mesh waarbij elke powered node als repeater werkt. Elke keer dat je de lamp van de stroom af haalt schop je het netwerk dus in de war.schumi2004 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:46:
Doe ik iets verkeerd misschien?
Ben me bewust dat het niet ideaal is echter heb ik voor nu geen andere opties anders dan huisgenoten er op te wijzen niet de main switch te gebruiken.RobertMe schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:00:
[...]
Ja, de lamp van de stroom af halen :x. Zigbee werkt als mesh waarbij elke powered node als repeater werkt. Elke keer dat je de lamp van de stroom af haalt schop je het netwerk dus in de war.
Maar dan nog, in deconz ging de lamp ook echt offline of naar status OFF maar z2m doet dat dus niet (standaard?)
Oorzaak lag ergens anders. Ik heb 3 AP's in huis en het AP op 2 meter van de Zigbee stick zat regelmatig op kanaal 1 en mn Zigbee kanaal was kanaal 11..dat gaat dus niet goed.WoBBeL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:20:
Als een 'newbie' in Zigbee2MQTT loop ik tegen een klein probleem aan. Ik gebruik sinds anderhalf jaar HA en ben pas afgelopen week overgestapt van losse Philips Hue/IKEA Tradfri hubs naar een CC2652RB (Slaesh) dongle in combinatie met Z2M.
Al mijn devices zijn netjes gepaired en alles lijkt te werken. Echter ik heb 1 IKEA snelkoppelknop en heel soms geeft deze zijn actions niet door aan HA (in de logging van Z2M zie ik de actions ook niet voorbij komen). Resetten en een nieuwe batterij hebben geen verschil gemaakt. Ook de locatie maakt niet uit.
Het lijkt eigenlijk alleen maar op te treden als de knop langere tijd niet gebruikt is geweest. Als ik dan op de knop druk verschijnt er nergens een actie (ook niet als ik binnen een paar seconden herhaaldelijk druk). Pas na enkele seconden lijkt de knop zijn acties door te geven.
Hoe kan ik zoiets debuggen? Ik heb een aantal schakelaarmodules die vrij continu (elke 5 seconden) hun wattage en voltage doorgaven al aangepast naar 60 seconden om een eventueel aan teveel verkeer naar beneden te krijgen.
[edit]
Krijg na slaapstand en het drukken ergens op als eerste dit te zien. Daarna duurt het nog enkele seconden voordat actions worden gestuurd:
code:
1 2023-05-27 10:14:07MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"Tradfri knop","ieee_address":"0xb4e3f9fffeb69148"},"type":"device_announce"}'
Aangepast en het lijkt vooralsnog goed te werken.
Thanks. Dit doet mijn vermoeden bevestigen. Mijn AP's staan op kanaal 1 blijkbaar en dus in de weg met kanaal 11 van Zigbee.WoBBeL schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:56:
[...]
Oorzaak lag ergens anders. Ik heb 3 AP's in huis en het AP op 2 meter van de Zigbee stick zat regelmatig op kanaal 1 en mn Zigbee kanaal was kanaal 11..dat gaat dus niet goed.
Aangepast en het lijkt vooralsnog goed te werken.
Vanavond effe aanpassen.
Voor een Zigbee group moeten alle devices unavailable zijn om deze ook in HA als unavailable te tonen.
Maar goed, als je de kans hebt, vervangen door iets slimmers
Overigens zelf nooit storing tussen Zigbee en Wifi meegemaakt gelukkig. Want in mij vorige woning (appartement) had ik nu niet echt keuze met standaard 40+ netwerken zichtbaar
Zodra ik Zigbee2MQTT probeer te herstarten krijg ik een foutmelding:
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
READ THIS CAREFULLY
Refusing to start because configuration is not valid, found the following errors:
- MQTT retention requires protocol version 5
If you don't know how to solve this, read https://www.zigbee2mqtt.io/guide/configuration
Als ik dat linkje volg kom ik op een site waar ik in ieder geval geen informatie over protocolversies zie.
Heeft iemand een linkje waarmee dit probleem kan worden opgelost?
Als ik die foutmelding in Google gooi dan kom ik onder andere dit tegen.JW te R schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:35:
Mijn Zigbee netwerk is sinds gisteren uitgevallen. Voor zover ik weet is er in de inrichting niets veranderd.
Zodra ik Zigbee2MQTT probeer te herstarten krijg ik een foutmelding:
READ THIS CAREFULLY
Refusing to start because configuration is not valid, found the following errors:
- MQTT retention requires protocol version 5
If you don't know how to solve this, read https://www.zigbee2mqtt.io/guide/configuration
Als ik dat linkje volg kom ik op een site waar ik in ieder geval geen informatie over protocolversies zie.
Heeft iemand een linkje waarmee dit probleem kan worden opgelost?
Als ik dat probeer krijg ik andere meldingen:
MQTT error: Connection refused: Unacceptable protocol version
Het heeft dus wel enig effect.
Mosquitto werkt hier prima!JW te R schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:08:
Ik zat net naar mijn broker te kijken. Ik gebruik node-red-contrib-aedes, laatste versie, en ben bang dat ik op zoek moet naar een andere broker ...
Ik denk dat voor veel thuisinstallaties EMQX overkill is.Polyphemus schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:18:
[...]
Of https://www.emqx.io/, als je van een leuke grafische interface houdt
Helaas blijft Zigbee2MQTT met dezelfe melding komen:
Zigbee2MQTT:error 2023-06-26 08:17:23: MQTT error: Connection refused: Unacceptable protocol version
Zigbee2MQTT:error 2023-06-26 08:17:23: MQTT failed to connect, exiting...
Zigbee2MQTT:info 2023-06-26 08:17:23: Stopping zigbee-herdsman...
MQTT berichten die via Wifi of bedraad Ethernet gaan, komen wel aan.
Ik heb wat geGoogled, maar word daar nog niet wijzer van ...
Dat denk ik ook, maar ik hou van grafiekjes en qua user management is een GUI wat makkelijkerThe Zep Man schreef op maandag 26 juni 2023 @ 07:48:
[...]
Ik denk dat voor veel thuisinstallaties EMQX overkill is.
Kende ik nog niet, maar zoals @The Zep Man zegt is dit voor thuis gebruik misschien een beetje overkill.Polyphemus schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:18:
[...]
Of https://www.emqx.io/, als je van een leuke grafische interface houdt
En wat werkt er niet met Mosquitto? Heb je een user aangemaakt in mosquitto? Gebruik je trouwens docker?JW te R schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:38:
Mosquitto krijg ik niet aan de praat. Inmiddels heb ik wel ontdekt dat Aedes ook MQTT versie 5 ondersteunt.
Helaas blijft Zigbee2MQTT met dezelfe melding komen:
Zigbee2MQTT:error 2023-06-26 08:17:23: MQTT error: Connection refused: Unacceptable protocol version
Zigbee2MQTT:error 2023-06-26 08:17:23: MQTT failed to connect, exiting...
Zigbee2MQTT:info 2023-06-26 08:17:23: Stopping zigbee-herdsman...
MQTT berichten die via Wifi of bedraad Ethernet gaan, komen wel aan.
Ik heb wat geGoogled, maar word daar nog niet wijzer van ...
En als je version van MQTT in je config aanpast? Zie hier
Ik draai Mosquitto op een Raspberry Pi 3 onder Arch Linux ARM, direct, zonder Docker of iets dergelijks. Was best wel makkelijk te configureren. In de configuratie (mosquitto.conf) heb ik maar twee regels toegevoegd:JW te R schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:38:
Mosquitto krijg ik niet aan de praat.
De eerste regel om Mosquitto aan te bieden op het netwerk. De tweede regel om gebruikersauthenticatie mogelijk te maken. De pwfile beheer ik via mosquitto_passwd. Die weg wijst zich vanzelf. Wel idealiter even draaien via het account waar mosquitto onder draait, en de permissies veilig houden (dit is niet verplicht).listener 1883 0.0.0.0
password_file /etc/mosquitto/pwfile
ACL's gebruik ik (nog) niet in mijn systeem door de beperkte toepassing van Mosquitto (enkel een brug tussen Home Assistant en een losse Zigbee2MQTT-installatie, en ook naar een aparte watermeter), maar daar ga ik ooit nog eens naar kijken. Niet de hoogste prioriteit op dit moment. Via netwerksegmentatie scherm ik verder al veel af.
Zigbee2MQTT draait in een Docker container (tenminste, als 'ie wil starten, wat nu niet meer het geval is).
Zowel in de configuration.yaml van Zigbee2MQTT als in de Aedes broker heb ik MQTT versie 5 ingesteld.
*Edit*
Aedes blijkt nog geen ondersteuning te hebben voor MQTT V5.
Inmiddels Mosquitto aan de praat gekregen; kan alleen niet meer precies achterhalen hoe

Eindeloos prutsen totdat het werkt.
[ Voor 26% gewijzigd door JW te R op 26-06-2023 12:21 ]
Vraag me dan af of er geen andere problemen met je installatie zijn zoals filesystem corruption o.i.d Ik heb tientallen keren Mosquitto geïnstalleerd en het werkt eigenlijk altijd out of the box.JW te R schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:05:
Mosquitto crasht al tijdens installatie, daar kan ik verder niks mee.
Zigbee2MQTT draait in een Docker container (tenminste, als 'ie wil starten, wat nu niet meer het geval is).
Zowel in de configuration.yaml van Zigbee2MQTT als in de Aedes broker heb ik MQTT versie 5 ingesteld.
*Edit*
Inmiddels Mosquitto aan de praat gekregen; kan alleen niet meer precies achterhalen hoe![]()
Waarom draai je Mosquitto ook niet in een container? eclipse-mosquitto:latest loopt prima. Wel even de conf file op orde brengen ( in mijn geval specifiek: allow_anonymous true toevoegen).JW te R schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:05:
Mosquitto crasht al tijdens installatie, daar kan ik verder niks mee.
*Edit*
Inmiddels Mosquitto aan de praat gekregen; kan alleen niet meer precies achterhalen hoe![]()
Ik krijg echter mijn PAN ID maar niet aangepast. Elke keer als ik deze aanpas (zowel via GUI als de config) krijg ik een foutmelding tijdens het opstarten:
1
| Error: startup failed - configuration-adapter mismatch - see logs above for more |
Ik heb werkelijk geen idee wat ik foutief doe. Zodra ik mn PAN ID weer verwijder uit de config start Z2M weer netjes op.
[edit]
Helaas ook bij het wijzigen van de EXT PAN ID....alsof de settings niet in de stick komen op de een of andere manier. Ik gok dat dit toch vanuit Z2M naar de stick gestuurd wordt?
1
2
3
4
| Zigbee2MQTT:info 2023-07-01 20:05:00: Starting zigbee-herdsman (0.16.0) Zigbee2MQTT:error 2023-07-01 20:05:09: Configuration is not consistent with adapter state/backup! Zigbee2MQTT:error 2023-07-01 20:05:09: - PAN ID: configured=15399, adapter=6754 Zigbee2MQTT:error 2023-07-01 20:05:09: - Extended PAN ID: configured=0722c63b4aa672d1, adapter=00124b00259bc184 |
[ Voor 41% gewijzigd door WoBBeL op 01-07-2023 20:07 ]
En als je toch bezig bent... ik ben toen gelijk overgestapt op channel 26 zodat ik minder last had van alle wifi netwerken die bij ons in de lucht zitten.
Werkte niet, uiteindelijk bleek ik een ralle USB verlengkabel te hebben. En je moet hem niet tegen een metalen switch hangen...dan krijg je deze melding ookMr.Wop schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:33:
Hey deze heb ik ook gehad! Volgens heb ik toen de coordinator_backup.json verwijderd/hernoemd om het weer werkend te krijgen.
En als je toch bezig bent... ik ben toen gelijk overgestapt op channel 26 zodat ik minder last had van alle wifi netwerken die bij ons in de lucht zitten.
Ik heb mn AP's niet op kanaal 1 t/m 5 zitten en als ik een spectrum analyse doe met mn Wi Spy DBx dan is er werkelijk helemaal niks op WiFi kanaal 1 t/m 3 dus laat mn Zigbee lekker op kanaal 11.
Z2M draait op een Pi4 met SSD in een container en heb er een 'SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus ZBDongle-P' op een powered USB hub in zitten.
- Deze week waren er werkzaamheden aan de energievoorziening, ik heb de Pi waar Z2M al maanden prima op draait vooraf gecontroleerd uitgeschakeld (sudo poweroff).
- Bij het opstarten wilde de container van Z2M niet meer starten, foutmelding -> code 500.
- Het probleem bleek te komen doordat de '/dev/serial/by-id' is verdwenen

- Vervolgens het bestand '/lib/udev/rules.d/60-serial.rules' van Github gedownload en weer op zijn plek gezet, hierna werd de stick (en andere seriele apparaten) weer herkend
(via 'ls /dev/*USB*' waren ze wel altijd zichtbaar).
- Z2M kon weer starten, alleen geen communicatie met de Xiaomi temp sensor en PIR, meer devices heb ik nog niet.
- Van alles geprobeerd, Zigbee stick los en weer vast, Pi opnieuw opstarten enz, maar geen communicatie.
- Uiteindelijk de stick opnieuw voorzien van dezelfde firmware die er al in zat van 20221226.
(de laatste 20230507 lukt niet, schijnt met Uniflash te moeten?)
- Toen begon de temp sensor weer waarden door te geven, alleen de PIR (Xiaomi Aqara P1) deed nog niets.
- Deze opnieuw gekoppeld en die doet het ook weer; alleen geeft Z2M nu aan dat de batterij 0% is, en bij elke beweging krijg ik de melding:
'Exception while calling fromZigbee converter: 'illuminance_calibration' is not a numer, got string ()}'
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Go7orOr9BObVVfefJPEdTCoL.jpg?f=user_large)
1) Iemand een idee waar die laatste melding vandaan komt? Of zou het echt zijn dat de batterij leeg aan het raken is. De PIR is nu zo'n half jaar oud.
Batterijspanning afgelopen maand, dan zou die gisteren ineens flink gezakt moeten zijn:
:strip_exif()/f/image/EcdCyXdnxiVVb32i8n2BgxeQ.jpg?f=fotoalbum_large)
2) Is het gebruikelijk dat de stick na een reboot zijn verbinding met devices verlies en je de stick opnieuw moet flashen voordat er weer beweging in komt?
[ Voor 9% gewijzigd door henkNL op 05-07-2023 11:52 . Reden: Plaatje met batterijspanning toegevoegd ]
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
1. Zou ik even aankijken, zeker batterijstatus kan even duren voor deze correct is doorgegeven.
2. Nee, niet normaal. Heel misschien wat door de war door die by-id fout van Debian? Kan overigens ook niet vinden dat flashen alleen met Uniflash zou kunnen...
Ik zal idd nog even afwachten wat de batterijstatus gaat doen, al eerder gelezen dat het even kan duren.
Ik flash de stick met de TI-Flash programmer 2, dat werkt voor de laatste 2022 versie goed, echter bij het flashen van de laatste 2023 versie krijg ik een 'failed' onderaan.
Had gelezen dat dat dan weer met Uniflash moet, maar dat gaat helemaal niet
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
In eerste instantie werd deze verkeerd herkend, maar na het updaten van zigbee2mqtt naar de laatste versie (draai hem in docker), wordt hij nu wel herkend (echter nog steeds verkeerd?). Alleen is de bewegingsstatus niet bekend.
/f/image/Qa0cHeLsvJxNOfIGdtKjHKpm.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat dus om deze sensor: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/IH012-RT01.html.
/f/image/JSljBOwFP8iymyPEPQZvOfKr.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 06-07-2023 07:14 . Reden: Link cleanup ]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Heb je hem al eens een tweede keer laten joinen? Ik heb regelmatig als ik nieuwe devices toevoeg, dat ze op N/A blijven staan. Als ik het device dan opnieuw laat joinen, dan wordt wel alles getoond.manusjevanalles schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:09:
Weet iemand hoe ik deze PIR-sensor aan de praat krijg? Het gaat om deze: https://aliexpress.com/item/1005005181212550.html
In eerste instantie werd deze verkeerd herkend, maar na het updaten van zigbee2mqtt naar de laatste versie (draai hem in docker), wordt hij nu wel herkend (echter nog steeds verkeerd?). Alleen is de bewegingsstatus niet bekend.
[Afbeelding]
Het gaat dus om deze sensor: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/IH012-RT01.html.
[Afbeelding]
Of een keertje kort op het pair/join knopje drukken zodat het device zijn status stuurt aan de coördinator.
Al meerdere keren verwijderd en opnieuw laten joinen. Heeft niet geholpen helaas. Volgens mij ook wel kort op het knopje gedrukt, maar zal dat nog eens doen vanavond.Polyphemus schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:20:
[...]
Heb je hem al eens een tweede keer laten joinen? Ik heb regelmatig als ik nieuwe devices toevoeg, dat ze op N/A blijven staan. Als ik het device dan opnieuw laat joinen, dan wordt wel alles getoond.
Of een keertje kort op het pair/join knopje drukken zodat het device zijn status stuurt aan de coördinator.
Edit: nogmaals verwijderd op opnieuw toegevoegd, nu is beweging eindelijk zichtbaar. Echter, er verschijnen helemaal geen entities in Home Assistant.
Edit 2: en alles werkt nu ineens!
[ Voor 13% gewijzigd door manusjevanalles op 06-07-2023 20:04 ]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Bedoel je dit?hikhakhok schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:47:
Ik heb aantal schakelaars van Friens of Hue Gira, deze nu gekoppeld in Zigbee2MQTT. Maar hoe kan ik deze nu koppelen aan een Philips Lamp of iets anders. Via Conbee ging dit vrij makkelijk, maar met MQTT kom ik er nog niet echt uit. Misschien zie ik het over het hoofd?
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/usage/binding.html
Daarnaast kun je verdere automatiseringen maken in software als Homeassistant
p.s. binden kan gewoon via de UI, hoeft niet perse via de commandline
[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 07-07-2023 11:47 ]
Is het nog gelukt?podarcis schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:47:
Wie heeft de Alecto Smart-smoke10 rookmelder aan de gang gekregen? Hij wordt totaal niet gevonden door mijn zigbee2mqtt, ook niet nadat ik zigbee2mqtt geupdate heb naar 1.31.0. Is er nog een nieuwere versie?
Hij doet wel 'iets', bij een kennis wordt ie gevonden als een alecto smart-thermostaat10. Ook niet goed maar daar gebeurt er teminste iets. Ik weet helaas niet welke versie van zigbee2mqtt gebruikt, maar volgens mij is 1.31.0 toch de laatste nieuwe?
Ik heb deze ook aangeschaft met de aanname dat het zou werken. Echter lijken ze op kanaal 11, 20 en 25 totaal niet te verbinden.
Ik heb er hier meerdere van. Werkt hier prima. 1tje wou niet verbinden, maar ook niet met de Tuya hub (het is eigenlijk rebranded Tuya). Netjes een nieuwe gekregen. Hoe probeer je hem te verbinden? Je moet 3x op de knop drukken. Wat verschijnt er in je log?Martin.Air schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:22:
[...]
Is het nog gelukt?
Ik heb deze ook aangeschaft met de aanname dat het zou werken. Echter lijken ze op kanaal 11, 20 en 25 totaal niet te verbinden.
Ik heb er 2 geprobeerd (inderdaad het idee dat 1 ook stuk zou kunnen zijn). Batterijen er in, even wachten, 3x drukken. De rode ring brandt, netwerk open zetten en wachten. Er verschijnt niks in het log.BlackMonkey schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:31:
[...]
Ik heb er hier meerdere van. Werkt hier prima. 1tje wou niet verbinden, maar ook niet met de Tuya hub (het is eigenlijk rebranded Tuya). Netjes een nieuwe gekregen. Hoe probeer je hem te verbinden? Je moet 3x op de knop drukken. Wat verschijnt er in je log?
Ook gepoogd eerst het netwerk open te zetten, en daarna drie maal te drukken. Ook dan niks.
Logging op debug gezet? Je zou i.i.g. moeten zien dat het interview faalt. Als hij dat niet eens doet ziet je netwerk hem niet. Heb je hem is naast de coordinator gehouden voor het pairen? Bij mij faalde het interview namelijk gewoon van de versie die kapot was.Martin.Air schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:33:
[...]
Ik heb er 2 geprobeerd (inderdaad het idee dat 1 ook stuk zou kunnen zijn). Batterijen er in, even wachten, 3x drukken. De rode ring brandt, netwerk open zetten en wachten. Er verschijnt niks in het log.
Ook gepoogd eerst het netwerk open te zetten, en daarna drie maal te drukken. Ook dan niks.
BlackMonkey schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:44:
[...]
Logging op debug gezet? Je zou i.i.g. moeten zien dat het interview faalt. Als hij dat niet eens doet ziet je netwerk hem niet. Heb je hem is naast de coordinator gehouden voor het pairen? Bij mij faalde het interview namelijk gewoon van de versie die kapot was.
1
2
3
4
5
6
7
| info 2023-07-08 17:47:34Successfully changed options info 2023-07-08 17:47:34MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/response/options', payload '{"data":{"restart_required":false},"status":"ok","transaction":"tdrgu-1"}' debug 2023-07-08 17:47:39Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/bridge/request/permit_join' with data '{"device":null,"time":254,"transaction":"tdrgu-2","value":true}' info 2023-07-08 17:47:39Zigbee: allowing new devices to join. debug 2023-07-08 17:47:39Received Zigbee message from 'Coordinator', type 'commandNotification', cluster 'greenPower', data '{"data":[25,203,2,11,254,0],"type":"Buffer"}' from endpoint 242 with groupID null, ignoring since it is from coordinator info 2023-07-08 17:47:39MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/response/permit_join', payload '{"data":{"time":254,"value":true},"status":"ok","transaction":"tdrgu-2"}' debug 2023-07-08 17:47:54Saving state to file /app/data/state.json |
Ik ben bang van niet (de niet gerelateerde berichten van lampen, sensoren etc. er tussenuit gehaald). Het enige wat ik kan bedenken is dat dit nu weer is vanwege het kanaal (25) waar ik standaard op zit, ik weet dat er rookmelders zijn (frient) die enkel 11-24 afscannen.
Ik gebruik nu home assistant me een conbee2 en zigbee2mqtt
Nu wil ik een andere stick gaan gebruiken namelijk de Sonoff zigbee 3.0
Is er een makkelijke en snelle manier voor om dit te doen of ga ik er niet aan ontkomen om alles opnieuw te pairen en in te stellen?
Meer Z2M dan HA => verplaatst
[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 12-07-2023 13:41 ]
Nu je het zegt dat klopt van de P en E.
Heb de stick al een tijdje liggen maar niet echt de tijd gehad om dit op te pakken.
Zal dit vanavond eens even nakijken.
TLDR: Als je chip gelijk is, hoef je niet opnieuw te pairen
Edit: @Septillion was mij voor
[ Voor 5% gewijzigd door Rembock op 12-07-2023 14:16 ]
Chipserie, niet per se het model chip.Rembock schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:16:
TLDR: Als je chip gelijk is, hoef je niet opnieuw te pairen
Switching from a CC2530 or CC2531 based adapter to a CC2538/CC2652/CC1352 based adapter does not require repairing (e.g. CC2531 -> CC2652)
Switching between CC2538, CC2652 and CC1352 based adapters does not require repairing (e.g. CC2538 -> CC2652)
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Vraag;
- Kan ik een device type van Switch naar Light veranderen in Z2M
Probleem;
- Ik wil een alles "uit knop" maken, maar als ik een groep maak in Z2M krijg ik in HA een switch.alles_uit en een licht.alles_uit. Hierdoor kan ik niet met één actie alles uit zetten
Vorige situatie;
- Alle lampen en knoppen zaten in een scene in HA, echter werkte dit niet lekker en gingen niet alle lampen uit
Hardware situatie
- Raspberry Pi 3
- Deconz Zigbee stick
- Diverse lampen (o.a. Ikea) en knoppen (inbouw dimmers en switches)
Reeds geprobeerd
- Helper in HA gemaakt die de switch in een lamp veranderd. Echter blijft de groep vanuit Z2M de originele type houden
Mogelijke oplossing?
- Als ik zelf blijf zoeken en denken is dit misschien een oplossing; https://www.zigbee2mqtt.i...xposing-switch-as-a-light
Maar ik denk dat het het zelfde effect heeft als de helper in HA, de entity van de switch zelf wordt gewijzigd, maar de groep vanuit Z2M blijft ongewijzigd.
---oplossing voor nu via HA---
Helper
--> Alles uit helper
Automatisering
--> Trigger; Alles uit helper
--> Actie; light.alles_uit uit
--> Actie; switch.alles_uit uit
Dashboard
--> Entititeit; Alles uit helper
--> Naam; Alles uit
--> Tikactie; schakelaar
Dit lijkt te werken want met deze knop trigger ik een automatisering die twee groepen uit zet
[ Voor 14% gewijzigd door RedRayMann op 24-07-2023 22:22 ]
icm een zzh! CC2652R Multiprotocol RF Stick.
Alles draait eigenlijk gewoon goed en 97% stabiel. Zoals je kan zien heb ik de stick al in tijden niet meer ge-updated. Is dit aan te raden te doen? ik heb al tijden de ontwikkeling van Home-assistant/Zigbee2mqtt etc niet gevolgd.

Elke keer als ik wel update gaat er ergens wel weer iets stuk en ben ik een paar uur bezig met troubleshooten. Is mij de moeite niet waard.
Gr, Jeroen
Bij mijn Ikea Tradfri hoeft dit namelijk niet, die pakken vanzelf de verbinding weer op en zijn dan weer te bedienen via Zigbee2MQTT in Home Assistant.
[ Voor 30% gewijzigd door Repsect op 11-12-2023 15:34 ]
Signature
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik had dit bericht al in het HA topic geplaatst, maar werd naar dit topic verwezen.
Sinds enige tijd werkt bij mij de Zigbee integration niet meer. In de Zigbee2mqtt log zie ik elke keer de volgende informatie:
Zigbee2MQTT:error 2023-07-29 08:02:33: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2023-07-29 08:02:33: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2023-07-29 08:02:33: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2023-07-29 08:02:33: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
at ZStackAdapter.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:94:31)
at Generator.throw (<anonymous>)
at rejected (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:25:65)
Ik heb de USB stick al in andere USB poortjes gestoken van de Raspberry Pi, een nieuwe user aangemaakt in HA, Zigbee2mqtt opnieuw geinstalleerd, etc.
De config van Zigbee2mqtt ziet er zo uit:
YAML:
1
2
3
4
| base_topic: zigbee2mqtt server: mqtt://core-mosquitto:1883 user: mqttuser password: Password |
En
1
2
| port: >- /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B0014B937F5-if00 |
Zover ik weet is de port de juiste. Het heeft natuurlijk al jaren gewerkt, maar als ik in de Shell een "ls /dev/serial/by-id/ uitvoer krijg ik de portnaam te zien i guess:
usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB6ZXRUX-if00-port0 en een paar tabjes verder de naam van de USB stick zoals ik die hierboven heb genoemd bij de port config van Zigbee2mqtt.
Heeft iemand de gouden tip om dit op te lossen? Of kan ik misschien beter naar een sterkere Zigbee stick gaan dan de CC2531?
Daar hoopte ik eigenlijk al op, maar enig idee waardoor de Hue lampen dus niet automatisch terug in het netwerk komen en de Tradfri lampen wel? Ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen met zoeken.Gizz schreef op zondag 30 juli 2023 @ 08:44:
@Repsect mee, hier komen ze vrij snel terug in het netwerk, binnen enkele seconden.
Signature
:strip_exif()/f/image/iovqX7OZ7JAzNNLFbkMQTyvy.jpg?f=fotoalbum_large)
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
Heb jij inmiddels nog geluk gehad? Zojuist ook een Aleco SMART-SMOKE10 ontvangen en ik krijg er geen leven in via Zigbee2MQTT. Heb verder een Frient en Heiman rookmelder en die waren binnen enkele seconden aangemeld (net zoals al m’n andere Zigbee devices).podarcis schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:47:
Wie heeft de Alecto Smart-smoke10 rookmelder aan de gang gekregen? Hij wordt totaal niet gevonden door mijn zigbee2mqtt, ook niet nadat ik zigbee2mqtt geupdate heb naar 1.31.0. Is er nog een nieuwere versie?
Hij doet wel 'iets', bij een kennis wordt ie gevonden als een alecto smart-thermostaat10. Ook niet goed maar daar gebeurt er teminste iets. Ik weet helaas niet welke versie van zigbee2mqtt gebruikt, maar volgens mij is 1.31.0 toch de laatste nieuwe?
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
Helaas... er komt ook niets zichtbaar in de z2mqtt log... alsof ie helemaal niks uitzend. Dat doet (deed?) ie wel, bij mijn overburen werd ie 'herkend' als een SWITCH10 of zoiets. Niet correct, rapporteerde ook niks, maar er kwam in ieder geval een reactie...
Ik gok er op dat het misschien aan de zigbee stick ligt (sonoff zigbee stick) en de softwareversie daarvan. Moet daar nog in duiken...
Exact, er is totaal niks zichtbaar in Zigbee2MQTT. In principe moet ieder Zigbee device daarmee kunnen pairen (of het device vervolgens ook supported is, is natuurlijk wat anders).podarcis schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:43:
[...]
Helaas... er komt ook niets zichtbaar in de z2mqtt log... alsof ie helemaal niks uitzend. Dat doet (deed?) ie wel, bij mijn overburen werd ie 'herkend' als een SWITCH10 of zoiets. Niet correct, rapporteerde ook niks, maar er kwam in ieder geval een reactie...
Ik gok er op dat het misschien aan de zigbee stick ligt (sonoff zigbee stick) en de softwareversie daarvan. Moet daar nog in duiken...
Ik gebruik zelf de Skyconnect (met de Silicon Labs EFR32MG21) met de nieuwste firmware. Geen idee of het wellicht de combi is tussen beide devices. Zal straks alleen eens een ander Zigbee device (met router functionaliteit) open zetten voor pairing (en de coordinator dus niet)...kijken of dat nog iets doet. Ergens anders las ik dat de meegeleverde batterijen vrijwel leeg waren (ondanks dat de rode LED naar 3 keer drukken ging branden) en lukte het na vervanging van de batterijen alsnog. Ik heb verschillende batterijen geprobeerd, maar zonder succes. Ik heb nog 30 dagen de tijd om te retourneren, maar eerst nog wat meer onderzoek doen.
Bij mij is het helaas ook niet gelukt. Niet met een Sonoff ZBDongle-E of ConbeeII stick.rogervdh schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:18:
[...]
Exact, er is totaal niks zichtbaar in Zigbee2MQTT. In principe moet ieder Zigbee device daarmee kunnen pairen (of het device vervolgens ook supported is, is natuurlijk wat anders).
Ik gebruik zelf de Skyconnect (met de Silicon Labs EFR32MG21) met de nieuwste firmware. Geen idee of het wellicht de combi is tussen beide devices. Zal straks alleen eens een ander Zigbee device (met router functionaliteit) open zetten voor pairing (en de coordinator dus niet)...kijken of dat nog iets doet. Ergens anders las ik dat de meegeleverde batterijen vrijwel leeg waren (ondanks dat de rode LED naar 3 keer drukken ging branden) en lukte het na vervanging van de batterijen alsnog. Ik heb verschillende batterijen geprobeerd, maar zonder succes. Ik heb nog 30 dagen de tijd om te retourneren, maar eerst nog wat meer onderzoek doen.
Waar bij mij ook nog eens de andere merken niet werken gezien de zigbee kanaal beperking van deze modellen. Kanaal 25 werkt hier, maar de rest allemaal niet (te veel WiFi storing), waar juist kanaal 25 door veel goedkope Zigbee apparatuur niet wordt ondersteund.
Het is -na een tip op Github- gelukt om de Alecto SMART-SMOKE10 toe te voegen in Zigbee2MQTT. De oplossing zit om direct de koppelprocedure te starten na het plaatsen van de batterijen. De werkwijze is als volgt:Martin.Air schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 07:44:
[...]
Bij mij is het helaas ook niet gelukt. Niet met een Sonoff ZBDongle-E of ConbeeII stick.
Waar bij mij ook nog eens de andere merken niet werken gezien de zigbee kanaal beperking van deze modellen. Kanaal 25 werkt hier, maar de rest allemaal niet (te veel WiFi storing), waar juist kanaal 25 door veel goedkope Zigbee apparatuur niet wordt ondersteund.
1. Zorg ervoor dat Zigbee2MQTT in aanmeldmodus staat.
2. Verwijder 1 batterij (als die al geplaatst zijn) en druk op de aanmeldknop.
3. Plaats de batterij terug.
4. Druk vervolgens snel 3 keer op de aanmeldknop.
Ik heb ook een paar pogingen moeten doen, maar toen verscheen de rookmelder toch echt in Zigbee2MQTT. Beetje apart om een device op deze manier aangemeld te krijgen...maar het resultaat is er!
Ik krijg nu echter in Home Assistant de volgende meldingen:
1
2
3
4
5
6
7
| Discovered MQTT entities with a name that is equal to the device name Some MQTT entities have an entity name equal to the device name. This is not expected. The entity name is set to null as a work-a-round to avoid a duplicate name. Please inform the maintainer of the software application that supplies the affected entities to fix this issue. List of affected entities: <lijst met een stuk of 10 entities> |
En
1
2
3
4
5
6
7
| Discovered entities with a name that starts with the device name Some MQTT entities have an entity name that starts with the device name. This is not expected. To avoid a duplicate name the device name prefix is stripped of the entity name as a work-a-round. Please inform the maintainer of the software application that supplies the affected entities to fix this issue. List of affected entities: <lijst met zo'n beetje alle entities in mijn zigbee netwerk> |
Ik snap niet zo goed wat hier nu precies bedoeld wordt. Is dit iets wat ik zelf aan moet passen? Of moet de ontwikkelaar van de plugin dit aanpassen. Die plugin wordt redelijk veel gebruikt (21% van alle installaties), het lijkt me dat ik niet de enige ben met deze melding?
Hier had uw advertentie kunnen staan!
De plugin developer dient dit aan te passen. Echter konden ze de niet aanpassen voor HA dit aanpaste aan hun kant. Z2M heeft al aangegeven dat dit in de september update zit. Dus je kan de melding negeren en voor de wijziging definitief is met HA 2024.2 en de oude methode niet meer werkt, is er dus een fix voor.EWS99 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:06:
Ik heb afgelopen week mijn Zigbee2MQTT plugin in Home Assistant geüpdatet van 1.18.x naar 1.32. Ik had blijkbaar een verkeerde repository URL er in staan. Omdat het pad naar de data (configuratie en database) was gewijzigd moest ik zo'n beetje alles weer opnieuw doen (gelukkig behalve het pairen, nadat ik mijn network key over heb kunnen zetten). Geen idee wat ik precies verkeerd heb gedaan, maar alles zit er weer in gelukkig.
Ik krijg nu echter in Home Assistant de volgende meldingen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 Discovered MQTT entities with a name that is equal to the device name Some MQTT entities have an entity name equal to the device name. This is not expected. The entity name is set to null as a work-a-round to avoid a duplicate name. Please inform the maintainer of the software application that supplies the affected entities to fix this issue. List of affected entities: <lijst met een stuk of 10 entities>
En
code:
1 2 3 4 5 6 7 Discovered entities with a name that starts with the device name Some MQTT entities have an entity name that starts with the device name. This is not expected. To avoid a duplicate name the device name prefix is stripped of the entity name as a work-a-round. Please inform the maintainer of the software application that supplies the affected entities to fix this issue. List of affected entities: <lijst met zo'n beetje alle entities in mijn zigbee netwerk>
Ik snap niet zo goed wat hier nu precies bedoeld wordt. Is dit iets wat ik zelf aan moet passen? Of moet de ontwikkelaar van de plugin dit aanpassen. Die plugin wordt redelijk veel gebruikt (21% van alle installaties), het lijkt me dat ik niet de enige ben met deze melding?
I know, daar had ik het al gelezen nadat ik dezelfde fout had na mijn HA 2023.8 update.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Het zijn steeds dezelfde, en alledrie betreft het Sonoff (2x bewegingsmelder en 1x contactsensor). Andere van hetzelfde type hebben dit euvel niet.
Herkent iemand dit?
Ik heb persoonlijk niet veel apparaten van SONOFF (2x contact + ~10x temperatuur). Een paar van die temperatuursensoren hebben wel eens kuren gehad. Dat heb ik vervolgens opgelost door de batterij te vervangen en ze even opnieuw te verbinden (echt geforceerd verwijderen voordat je ze opnieuw aan het systeem hangt). Ik zou dat eens proberen, zeker omdat de andere sensoren dit probleem niet hebben.JBS schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:48:
Ik merk dat bij een aantal dagen afwezigheid vaak twee of drie sensoren offline raken. Bij thuiskomst komen ze weer online. Er zijn geen routers in m'n Zigbee mesh die bij afwezigheid uit gaan, dus routes zouden niet moeten verdwijnen.
Het zijn steeds dezelfde, en alledrie betreft het Sonoff (2x bewegingsmelder en 1x contactsensor). Andere van hetzelfde type hebben dit euvel niet.
Herkent iemand dit?
Merendeel bij mij is ook anders dan Sonoff, maar het gebeurt ook enkel met die specifieke 3 sensoren. Batterijen van Sonoff sensoren vervang ik direct bij in gebruikname, de meegeleverde zorgen regelmatig voor instabiel gedrag. Zou de batterijen van deze drie nog eens kunnen vervangen, maar het opvallende is wel dat ze enkel bij 24+ uur afwezigheid offline gaan (en daarna dus ook weer vanzelf terugkomen wanneer we weer activiteit is).MrMaxedTank schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:57:
[...]
Ik heb persoonlijk niet veel apparaten van SONOFF (2x contact + ~10x temperatuur). Een paar van die temperatuursensoren hebben wel eens kuren gehad. Dat heb ik vervolgens opgelost door de batterij te vervangen en ze even opnieuw te verbinden (echt geforceerd verwijderen voordat je ze opnieuw aan het systeem hangt). Ik zou dat eens proberen, zeker omdat de andere sensoren dit probleem niet hebben.
Zou dat niet een gevalletje zijn van "Z2M ziet uren / dagen geen verkeer van de sensor en neemt aan dat deze 'weg' is" zijn? Ook gezien je aangeeft dat ze spontaan weer online komen als je terug komt. En die sensor zal geen enkele reden hebben om met de coördinaten te communiceren, verbruikt alleen maar batterij. En doordat het een battery powered device is heeft de coördinator in principe sowieso geen mogelijkheid om met het apparaat te communiceren. Het apparaat is immers altijd aan het slapen en heeft dus geen actieve verbinding. Is het een apparaat waarop je wel instellingen kunt aanpassen die echt naar het apparaat worden verzonden moet je daarom ook altijd expliciet op het knopje drukken om het apparaat te ontwaken.JBS schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:48:
Ik merk dat bij een aantal dagen afwezigheid vaak twee of drie sensoren offline raken. Bij thuiskomst komen ze weer online. Er zijn geen routers in m'n Zigbee mesh die bij afwezigheid uit gaan, dus routes zouden niet moeten verdwijnen.
Herkent iemand dit?
Zit wat in inderdaad. Echter, andere sensoren van precies hetzelfde type blijven bij dagen afwezigheid wel gewoon online.RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:51:
[...]
Zou dat niet een gevalletje zijn van "Z2M ziet uren / dagen geen verkeer van de sensor en neemt aan dat deze 'weg' is" zijn? Ook gezien je aangeeft dat ze spontaan weer online komen als je terug komt. En die sensor zal geen enkele reden hebben om met de coördinaten te communiceren, verbruikt alleen maar batterij. En doordat het een battery powered device is heeft de coördinator in principe sowieso geen mogelijkheid om met het apparaat te communiceren. Het apparaat is immers altijd aan het slapen en heeft dus geen actieve verbinding. Is het een apparaat waarop je wel instellingen kunt aanpassen die echt naar het apparaat worden verzonden moet je daarom ook altijd expliciet op het knopje drukken om het apparaat te ontwaken.
Want hele "offline" gebeuren bij een batterij endpoint is echt puur Z2M die x tijd geen bericht krijgt. Staat standaard ook uit volgens mij.
Bij snelle wijzigingen stuurt hij wel sneller een signaal, bijvoorbeeld de Luchtkwaliteit/Vochtigheidssensor heb ik o.a. In de badkamer en als de vochtigheid boven 70% komt gaat het volume van de Sonos speaker omhoog en dit gebeurd veel sneller dan de 5min rapportsnelheid van de sensor.
De Frient sensoren die ik gebruik zijn nog niet offline gegaan sinds ik ze heb draaien voor een paar weken.
[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 17-08-2023 12:44 ]
Je zou in HA (via state history of via MQTT watch) na moeten kunnen gaan welke info tijdens je afwezigheid van Z2M naar HA gegaan is. Als de sensor iets stuurt lijkt me dat Z2M deze naar HA stuurt.
Maar andere kant zou ik mezelf er geen zorgen over maken als ze wel altijd werken als je thuis komt. Dan zou ik de availability check gewoon uit zetten.
Ik dacht dat het een goed idee was om de zstack van mij sonoff zigbee dongle te up-daten.
Zo gezegd zo gedaan. Alleen na de flash kreeg ik allerlei wazige foutmeldingen van z2m.
Van alles geprobeerd, backups teruggezet van ha incl z2m, oude fw weer op de stick gezet(had hem wel eerst backup gemaakt uiteraard)
Na een tijdje kloten deed het netwerk het weer spontaan voor 2 min totdat ik een backup wou maken naar een usb stick die ook in de nuc zit, toen was het gelijk weer afgelopen met functioneren.
Usb stick eruit getrokken en voila alles deed het weer
Nu schoot me ineens te binnen dat ik wel eens vaker zoiets gehad heb. De zigbee dongle zit ook rechtstreeks in de nuc ipv met een snoertje ertussen maar het werkte al een hele tijd goed.
Blijkbaar stoorde ze mekaar dus wel ondanks dat het al bijna dik een jaar zo zat. Mja ik was zo gefocust met het idee dat er met het FW flashen iets mis was gegaan oid, soort tunnelvisie
Toch maar een usb verlengsnoertje bestellen bij ali nu zodat alles wat verder van elkaar zit.
Maar nu wel weer de nieuwste FW erop staan
Bl44t
CR2032 haal ik bij IKEA en de overige van het merk Camelion bij batterijenhuis.nl. Er zijn vast betere, maar prijs/kwaliteit van deze vind ik wel prima (met staffelprijzen).Megalomania schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:33:
@JBS welke batterijen heb je goede ervaringen mee of koop je de goedkoopste op bol?
Heb meerdere SNZB-03's en SNZB-04's en een drietal daarvan gaan bij afwezigheid van ~1 dag offline, de overige blijven gewoon online. Het valt me op dat de vorige vakantie ook specifiek die drie offline gingen. Toen kwamen ze bij thuiskomst ook gewoon weer online.Septillion schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:16:
@JBS Maar dus een van de SNZB-03's blijft online?
Je zou in HA (via state history of via MQTT watch) na moeten kunnen gaan welke info tijdens je afwezigheid van Z2M naar HA gegaan is. Als de sensor iets stuurt lijkt me dat Z2M deze naar HA stuurt.
Maar andere kant zou ik mezelf er geen zorgen over maken als ze wel altijd werken als je thuis komt. Dan zou ik de availability check gewoon uit zetten.
De algemene overkoepelende availability setting is ingeschakeld (Simple). Aan de advanced versie \ per device (https://www.zigbee2mqtt.i...ty-advanced-configuration) heb ik niets gewijzigd.
[ Voor 77% gewijzigd door JBS op 20-08-2023 12:59 ]
Maar goed, gezien ze gewoon reageren zou ik lekker de availability uit zetten. Availability is toch maar een hack en in werkelijkheid is er dus niets aan de hand
Buiten de deur heb ik geen toegang tot m'n MQTT broker (voorzien), en bij thuiskomst komen ze weer online. Kan voor een volgende keer de MQTT broker toegang even regelen, dan kan ik eens checken wat ik aan verschillen zie.Septillion schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:28:
@JBS Maar dus al gekeken of/wat de versies die wel online blijven naar HA sturen?
Maar goed, gezien ze gewoon reageren zou ik lekker de availability uit zetten. Availability is toch maar een hack en in werkelijkheid is er dus niets aan de hand
M.b.t. de Availability lees ik hier https://www.zigbee2mqtt.i.../device-availability.html dat battery devices als offline gemarkeerd worden na 25 uur zonder 'check-ins'. Dat correspondeert wel met m'n bevinding van ~1 dag afwezig. Aangezien ik het wel prettig vind te zien dat er geen beweging gedetecteerd wordt en ramen/deuren niet open/dicht gaan gedurende afwezigheid, zou ik dit offline gaan van die specifieke drie liever niet voor lief nemen. De vraag is dan waarom de andere sensoren (ook die van hetzelfde type) deze check-ins wél blijven sturen.
Maar wel tot je HA log toch? Dan kan je dat gewoon naderhand nakijken. Misschien dat deze bijvoorbeeld het nog nodig vonden om bijvoorbeeld batterijspanning ofzo door te sturen.JBS schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:10:
[...]
Buiten de deur heb ik geen toegang tot m'n MQTT broker (voorzien), en bij thuiskomst komen ze weer online. Kan voor een volgende keer de MQTT broker toegang even regelen, dan kan ik eens checken wat ik aan verschillen zie.
Maar ze reageren toch gewoon direct?Aangezien ik het wel prettig vind te zien dat er geen beweging gedetecteerd wordt en ramen/deuren niet open/dicht gaan gedurende afwezigheid, zou ik dit offline gaan van die specifieke drie liever niet voor lief nemen. De vraag is dan waarom de andere sensoren (ook die van hetzelfde type) deze check-ins wél blijven sturen.
De hele availability onder Zigbee is 100% een hack. Voor netspanning devices worden ze "gepingt" door de staat periodiek af te vragen. Maar bij devices op batterij is die optie er niet. Ook is een device dus niet verplicht om minimaal een keer in de zoveel tijd een bericht te sturen. Dat is dus het enige waar een batterij device door online/offline gerekend wordt. Er is dus ook helemaal niets nada mis zolang een sensor maar wel reageert als dat nodig is. De offline status in HA zegt dus niets, zeker voor batterij devices. Naar mijn idee dus storm in een glas water
Je hebt een punt dat ze weer online komen bij een beweging of open/dicht actie, maar ik wil ze gewoon liever niet als 'Unavailable'; ze verschijnen dan in m'n lijstje 'Defecte zaken' en ondanks dat het dan een hack is die Availablity, voor alle overige Z2M nodes werkt het wel (dus ook voor andere sensoren van hetzelfde type).
En ben ook gewoon nieuwsgierig waarom dit met specifiek deze drie gebeurt.
Maar daar kan je wel zien of de sensoren gewoon data gestuurd hebben. Daar kan je van alle entities de last updated parameter bekijken.JBS schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:12:
@Septillion In m'n HA log zie ik geen Z2M status gerelateerde dingen op dit moment, helaas. Moet het logging niveau daarvoor nog aanpassen.
Maar de oplossing is simpel, gewoon availability uit zetten of veel langer. Het zegt toch geen ene moerJe hebt een punt dat ze weer online komen bij een beweging of open/dicht actie, maar ik wil ze gewoon liever niet als 'Unavailable'; ze verschijnen dan in m'n lijstje 'Defecte zaken' en ondanks dat het dan een hack is die Availablity, voor alle overige Z2M nodes werkt het wel (dus ook voor andere sensoren van hetzelfde type).
En ben ook gewoon nieuwsgierig waarom dit met specifiek deze drie gebeurt.
Zoals gezegd kan het dus sterk aan de omgeving liggen of een sensor een keer wakker wordt of niet. Misschien verandert de temperatuur, batterij voltage, denk hij misschien beweging te zien maar besluit dat het niet zo is of misschien gewoon andere fw versie.
Ook wanneer je Z2M in een aparte docker container hebt draaien en dus niet als HA add-on?Septillion schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:29:
[...]
Maar daar kan je wel zien of de sensoren gewoon data gestuurd hebben. Daar kan je van alle entities de last updated parameter bekijken.
Eventueel kun je (bijvoorbeeld) een MQ client aan je MQ broker hangen en de data opslaan. Als je Mosquitto op Linux gebruikt bijvoorbeeld door op de comaandline te subscriben naar een (groeps) topic en de resultaten naar een bestand te pipen. Misschien kan dit http://www.steves-interne...osquitto_pub-sub-clients/ je op weg helpen.JBS schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:26:
[...]
Ook wanneer je Z2M in een aparte docker container hebt draaien en dus niet als HA add-on?
Ik heb al mijn lampen, 16 spots van philips hue per 4 in een armatuur zitten, dus ze gaan per 4 aan per groep (zetel, tafel, keuken, Speelruimte) Nu heb ik 2 weken geleden mijn hue bridge en mijn aqara bridge er tussen uit gedaan, Home assistant draaid op mn Synology in Vmm met een sonoff zigbee usb 3.0, Na paar avonden prullen heb ik ook mqqt2zigbee draaiend gekregen in homeassistant. alle lampen zijn toegevoegt met mq2zb
Het probleem
Als ik groepen maak (keuken enz) en ze aanzet met stem via google assistant cloud (proefperiode)
dan gaan er ook paar andere spots aan, alles terug gewist en alles weer toegevoegd weer groepen gemaakt
weer bedienen met stem dan gaan er weer ander spots aan in een andere groep
Waar kan ik het zoeken?
Mvg
Dit klinkt voor nu meer als een HA probleem ipv een M2Z probleem. Maar wellicht zit het daar wel.Ivo Nulens schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:34:
Goed Dag
Ik heb al mijn lampen, 16 spots van philips hue per 4 in een armatuur zitten, dus ze gaan per 4 aan per groep (zetel, tafel, keuken, Speelruimte) Nu heb ik 2 weken geleden mijn hue bridge en mijn aqara bridge er tussen uit gedaan, Home assistant draaid op mn Synology in Vmm met een sonoff zigbee usb 3.0, Na paar avonden prullen heb ik ook mqqt2zigbee draaiend gekregen in homeassistant. alle lampen zijn toegevoegt met mq2zb
Het probleem
Als ik groepen maak (keuken enz) en ze aanzet met stem via google assistant cloud (proefperiode)
dan gaan er ook paar andere spots aan, alles terug gewist en alles weer toegevoegd weer groepen gemaakt
weer bedienen met stem dan gaan er weer ander spots aan in een andere groep
Waar kan ik het zoeken?
Mvg
Ik zou beginnen in het logboek van HA, daar kun je zien wat er gebeurd met je HA. Maar, je zou er met HA ook voor kunnen kiezen om de eigen voice assistant te gebruiken (tenzij je natuurlijk zelf de Google Assistant al gebruikt voor andere dingen).
Als je kijkt in het logboek zou je moeten kunnen zien wat er werkelijk aangezet wordt door HA, het zou bijvoorbeeld kunnen dat je niet direct de Z2M groep aanroept, maar juist een HA groep.
Ik heb recent Sonoff zigbee usb stick aageschat. Er kan een externe antenne aan ipv 'opschroef'. Ik zou dit willen om mijn range te verbeteren. Ik merk dat sommige van mijn temp sensors langere tijd niet bereikbaar zijn / onbetrouwbaar)
Zijn er standaard oplossingen voor range?
De meeste 230V Zigbee apparaten zijn ook Zigbee Routers, die het Mesh netwerk versterken, waardoor je geen directe connectie met je USB stick nodig hebt. Dat is juist een van de voordelen van Zigbee.TF schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:17:
(graag verplaatsen als ik verkeerd zit)
Ik heb recent Sonoff zigbee usb stick aageschat. Er kan een externe antenne aan ipv 'opschroef'. Ik zou dit willen om mijn range te verbeteren. Ik merk dat sommige van mijn temp sensors langere tijd niet bereikbaar zijn / onbetrouwbaar)
Zijn er standaard oplossingen voor range?
Zigbee lampen die constant stroom hebben of een Zigbee stekkerplug is vaak voldoende om het bereik te vergroten. Let op dat bij veel Aqara sensoren hij enkel verbinding maakt met de ‘router’ of ‘coordinator’ waarop hij gepaired is en niet vanzelf overgaat naar een beter signaal. Je moet de sensor dan ontkoppelen en opnieuw pairen via een dichterbije router.
[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 25-08-2023 13:24 ]
Op kan worden geschroefd? Bij mij zat de antenne er gewoon bij (en in principe verplicht om te gebruiken omdat er anders geen antenne is en dus totaal geen bereik). En dat is dan met de Sonoff P. Kan mij eerlijk gezegd ook niet indenken dat dat met de E anders zou zijn.TF schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:17:
(graag verplaatsen als ik verkeerd zit)
En daarnaast zoals hierboven staat. Elk Zigbee apparaat dat op de netstroom is aangesloten moet verplicht, volgens de Zigbee standaard, dienst doen als "repeater". Dus als het bereik "okay" is maar apparaten ver weg problemen geven kun je beter meer 230V apparaten toevoegen dan gaan klungelen met een optionele externe antenne. Want die externe antenne veranderd niks aan het eind apparaat (temp sensor in jou geval). Er zijn sowieso maximale vermogens waarop straling mag. Dus heel misschien dat met een externe antenne de Sonoff wel de temp sensor "hoort" (door gevoeligere antenne het signaal opvangt), maar die betere antenne mag toch niet "harder terug schreeuwen" (door wetgeving) dus de temp sensor "hoort" hem dan nog steeds niet.
Schaf een paar tussenstekkers aan bijvoorbeeld deze: https://www.aliexpress.com/item/1005003698857421.html Zelfde als Blitzwolf SHP15 maar goedkoper. Ik weet nu hoeveel de vriezer, de stereo en de wasmachine verbruiken en heb een mooie mesh:BiG-GuY schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:21:
[...]
De meeste 230V Zigbee apparaten zijn ook Zigbee Routers, die het Mesh netwerk versterken, waardoor je geen directe connectie met je USB stick nodig hebt. Dat is juist een van de voordelen van Zigbee.
Zigbee lampen die constant stroom hebben of een Zigbee stekkerplug is vaak voldoende om het bereik te vergroten. Let op dat bij veel Aqara sensoren hij enkel verbinding maakt met de ‘router’ of ‘coordinator’ waarop hij gepaired is en niet vanzelf overgaat naar een beter signaal. Je moet de sensor dan ontkoppelen en opnieuw pairen via een dichterbije router.
/f/image/qq2OoirS0UfjIolYuS3qJVRb.png?f=fotoalbum_large)
Blauw zijn de repeaters, groen de draadloze sensoren.
[ Voor 10% gewijzigd door DjoeC op 25-08-2023 16:03 ]
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!
Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.