Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:13
RwinG schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:39:
[...]

Die Blitzwolf BW-SHP13? Weet je nog wat de load was? Hoeveel kilo-Watt heb je erdoor proberen te krijgen? En voor hoe lang? Heb je hem opgengemaakt, wat is er doorgebrand, was het het relais of de contacten die gesoldeerd zijn op de PCB?

[beetje offtopic wellicht hier - gaat wel over veiligheid van zigbee pluggen maar niet over Z2M - sorry daarvoor]
Die inderdaad. Neen is te lang geleden sorry.
Ik denk dat het een fabrieksfout was want die was splinternieuw, de andere (zelfde model) hebben geen problemen (wasmachine en droogkast op enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:33

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:45:
[...]

Die inderdaad. Neen is te lang geleden sorry.
Ik denk dat het een fabrieksfout was want die was splinternieuw, de andere (zelfde model) hebben geen problemen (wasmachine en droogkast op enz)
Juist de kans op fouten maakt het gevaarlijk. Als ze afvikken en je huis gaat mee , heb je een probleem. In principe mag dit nooit gebeuren.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een Ikea 5-knops dimmer (de E1524)
Afbeeldingslocatie: https://www.zigbee2mqtt.io/images/devices/E1524-E1810.jpg

Nu lukt het binden aan een lamp prima. Brightness en on/off werkt goed. Maar ik wil met de pijltjes-knoppen ook de kleuren/kleurtemperatuur regelen.

Ik hoopte dit te doen middels een group en scenes (per (wit)kleur een scene), maar ik kan hem niet toevoegen aan een group. En misschien is dat ook wel helemaal de verkeerde manier :P

Weet iemand hoe ik dit kan regelen?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RwinG
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-08 20:45
anandus schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:45:
Ik heb een Ikea 5-knops dimmer (de E1524)
[Afbeelding]

Nu lukt het binden aan een lamp prima. Brightness en on/off werkt goed. Maar ik wil met de pijltjes-knoppen ook de kleuren/kleurtemperatuur regelen.

Ik hoopte dit te doen middels een group en scenes (per (wit)kleur een scene), maar ik kan hem niet toevoegen aan een group. En misschien is dat ook wel helemaal de verkeerde manier :P

Weet iemand hoe ik dit kan regelen?
Wat je wilt moet wel kunnen via een workaround maar hangt af van de firmware versie die er op staat.
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1524_E1810.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
RwinG schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:46:
[...]

Wat je wilt moet wel kunnen via een workaround maar hangt af van de firmware versie die er op staat.
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1524_E1810.html
Ah, dank. Zo te zien is er bij een bepaalde firmware-update uitgesloopt dat je het aan een groep toe kan voegen. Da's jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwinG
anandus schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Ah, dank. Zo te zien is er bij een bepaalde firmware-update uitgesloopt dat je het aan een groep toe kan voegen. Da's jammer.
Ja, maar er is een truuk voor, zoals daar beschreven en in die discussie draad:
  • Create a group with ID 65289 (name it ie. Trafri_scenes) and add the device(s) you control with the remote.
  • Add/store scenes for the created group
  • Once you click left/right on the remote, the scenes will be called sequentially (should there be a device off sync in scenes, hold the toggle button for 3 sec.).
Ben wel benieuwd of dat werkt - ik heb er zelf nog niet eentje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:11
RwinG schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:39:
[...]

Ja, maar er is een truuk voor, zoals daar beschreven en in die discussie draad:
  • Create a group with ID 65289 (name it ie. Trafri_scenes) and add the device(s) you control with the remote.
  • Add/store scenes for the created group
  • Once you click left/right on the remote, the scenes will be called sequentially (should there be a device off sync in scenes, hold the toggle button for 3 sec.).
Ben wel benieuwd of dat werkt - ik heb er zelf nog niet eentje.
Ik kan bevestigen dat dit werkt, het jammere is wel dat je dit maar met één E1524 kunt doen. Als je er meerdere hebt kun je de overige E1524's wel aan een groep koppelen, maar dan kun je de kleur(temperatuur) niet wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:10
Hallo,

Ik heb Home Assistant geinstalleerd op een ESX host thuis en hieraan een CC2531 Zigbee stickje gekoppeld die ik nog heb liggen om te testen. De enkele sensoren die ik nog thuis had liggen heb ik hiermee perfect kunnen koppelen.

Onze tuin is een 100-tal meter diep en daar staat een garage/berging waar ik ook enkele sensoren zou willen hangen voor security. In de garage heb ik stroom (duuh) alsook een vaste netwerkverbinding. Het signaal van de CC2531 stick die in huis staat geraakt natuurlijk niet tot aan de berging en onze tuin voorzien van Zigbee lampen om tot daar te geraken wil ik niet doen.

Bestaat er een oplossing waarbij ik een Zigbee coordinator kan aansluiten op een netwerkkabel zodat ik die ook kan toevoegen in HA/Zigbee2MQTT? Of zal ik in de garage sowieso een Raspberry Pi (als voorbeeld) moeten zetten met een Zigbee stick aan gekoppeld?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:30

Oulewappeur

OmNomNom

Hi!

Ik heb recent een setje van 3 Aubess smartplugs(wat eigenlijk gewoon TS011F pluggen zijn) ontvangen die tevens ook het verbruik kunnen uitlezen.

2 van deze jongens werken perfect, maar 1 heeft kuren.

Om 1 of andere reden, leest deze de foutieve waardes uit, dit ontdekte ik in eerste instantie doordat ik hem op mijn vaatwasser had aangesloten en hij op een gegeven moment een piek uitlas van 20.000W verbruik :+ Het gevolg was, dat de plug zichzelf uitschakelde (want ja die 20K is natuurlijk veel te hoog). Dit was zowel in ZHA als in Z2M het geval, maar dat heeft sowieso geen invloed op dit probleem lijkt me.

Eenzelfde plug op de vaatwasser doet het nu dus wel perfect. Ik heb het idee dat er ergens een instelling fout staat waardoor hij een verkeerde multiplier toepast, maar ik heb geen idee hoe of wat. De firmware is up-2-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:00
RwinG schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Ik heb ook de sonof dongle met Z2M en aqara motion sensors. Heb je deze?
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/RTCGQ11LM.html
Heb je de firmware geupdate? Mijn firmware versie is van Jan 4 2023.

Wel even opletten, die batterij devices (beweging, temperatuur, afstandbedieningen..) vallen heel snel in slaap. Dus bij OTA firmware updaten moet je een paar keer het knopje indrukken om hem wakker te houden. En ook met aanmelden. Dus bij aanmelden ook een paar keer het knopje indrukken zodat het interview gedaan kan worden.
Ik moest inderdaad tijdens het interviewen het knopje vaak indrukken, nu lijkt het goed te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

argon007 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:05:
Hallo,

Ik heb Home Assistant geinstalleerd op een ESX host thuis en hieraan een CC2531 Zigbee stickje gekoppeld die ik nog heb liggen om te testen. De enkele sensoren die ik nog thuis had liggen heb ik hiermee perfect kunnen koppelen.

Onze tuin is een 100-tal meter diep en daar staat een garage/berging waar ik ook enkele sensoren zou willen hangen voor security. In de garage heb ik stroom (duuh) alsook een vaste netwerkverbinding. Het signaal van de CC2531 stick die in huis staat geraakt natuurlijk niet tot aan de berging en onze tuin voorzien van Zigbee lampen om tot daar te geraken wil ik niet doen.

Bestaat er een oplossing waarbij ik een Zigbee coordinator kan aansluiten op een netwerkkabel zodat ik die ook kan toevoegen in HA/Zigbee2MQTT? Of zal ik in de garage sowieso een Raspberry Pi (als voorbeeld) moeten zetten met een Zigbee stick aan gekoppeld?

Thanks!
Er bestaat iets als Ser2Net, maar hoe goed dit werkt weet ik niet.

Wat je beter kan doen, is een aantal slimme zigbee tuinlampen nemen en op die manier je netwerk uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:29

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@argon007 Je kan het inderdaad met Ser2Net doen maar dan heb je aan de andere kant nog steeds iets nodig dat Linux doet. Gewoon USB over ethernet is niet mogelijk. Misschien dat er nog devices voor te koop zijn maar denk niet dat het goedkoper is.

Ook kan Z2M maar één stick aan dus dan heb je in huis geen Zigbee. Je zou dus kunnen proberen om over de lengte van de tuin wat Zigbee routers (lampen bijvoorbeeld) te plaatsen.

Alternatief zou zijn om twee instanties Z2M te draaien met ander MQTT topic. Dan weer een computer device nodig in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:10
Meeh... Was niet het antwoord waarop ik gehoopt had :-). Zal dan wel met WIFI sensoren ofzo werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:15
Wat is het verbruik van een Zigbee USB dongle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:58

The Zep Man

🏴‍☠️

andru123 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:58:
Zo weinig dat een Pi 3B het kan voeden via een USB poort.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:43
andru123 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:58:
Minder dan 2,5W. Anders kan USB het uberhaupt niet leveren :p En gezien de andere topics waarin je vandaag hebt gepost: Zigbee plugs + dongle zullen waarschijnlijk veel minder verbruiken dan net zover wifi plugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:59
Ben.Hahlen schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:05:
Even een update:
Die Nous Plugs werken echt prima. Heb er ondertussen 8 aangesloten en tot nu toe geen problemen (afkloppen).
Één had wel echt een irritante piep als je hem aansloot, dus die heb ik niet op mijn kantoor aangesloten :')

De rest heeft dat niet.
Direct alles geupdate naar de laatste OTA.

Dank nogmaals voor alle tips!
Hier een update over de Nous plugs van mij.
Heb ze ook gekocht naar aanleiding van deze berichten.
Ik ben 7 dagen verder en de eerste is gesneuveld :+
Blijkbaar is 3 minuten 3kW bijna elke dag niet te overleven voor deze plug. (zat op de combi-oven)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Kodess schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:29:
[...]

Blijkbaar is 3 minuten 3kW bijna elke dag niet te overleven voor deze plug. (zat op de combi-oven)
Oh... Ik heb er één op mijn Quooker zitten en die pakt max 2KW, maar dat gaat (voorlopig) goed. Hoop ik... :)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wellicht even kijken of hier iemand me kan helpen.

Maar ik heb een aantal Temp&Hum sensoren gekocht. Die zouden ondersteund zijn in Z2M. Ze werden ook direct herkent en ondersteund in de database. https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WSD500A.html

Hij heeft echter helemaal niets door. Geen waardes. Ai.
Maar dan even dit gezocht:
https://github.com/Koenkk...discussioncomment-5243375

Al deze instructies gevolgd en zowaar de eerste pakte hij en werkt. Na verloop van tijd moet ik eerlijk zeggen.

Dus de volgende 2 gekoppeld. Alles was exact hetzelfde, maar hij wil geen waardes doorgeven. Niks, nakkes nada. Als ik ze wis, lijkt het zo ook wel weer te koppelen zonder dat ik aangeef dat hij mag koppelen.

Iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:57
Cyberpope schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:02:

Maar ik heb een aantal Temp&Hum sensoren gekocht. Die zouden ondersteund zijn in Z2M. Ze werden ook direct herkent en ondersteund in de database. https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WSD500A.html

Al deze instructies gevolgd en zowaar de eerste pakte hij en werkt. Na verloop van tijd moet ik eerlijk zeggen.

Dus de volgende 2 gekoppeld. Alles was exact hetzelfde, maar hij wil geen waardes doorgeven. Niks, nakkes nada. Als ik ze wis, lijkt het zo ook wel weer te koppelen zonder dat ik aangeef dat hij mag koppelen.

Hoe lang heb je gewacht? Het kan ook dat je sensoren alleen een waarde doorgeven bij een (significante) wijziging en dan je gewoon meer geduld moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:02:

Zo te zien wordt er nog aan gewerkt kennelijk is er een nieuwere firmwareversie o.i.d.
Wat bij mijn Sonoff batterij sensoren nog wel eens werkt is om nadat ze gekoppeld zijn even kort de reset knop ingedrukt te houden zodat ze "wakker" worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

gastje01 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:00:
[...]

Hoe lang heb je gewacht? Het kan ook dat je sensoren alleen een waarde doorgeven bij een (significante) wijziging en dan je gewoon meer geduld moet hebben.
3 uur of zo?

Nou na poging 300 of zo, pakt hij hem.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 01-04-2023 15:11 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwinG
Kodess schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:29:
[...]

Die plug is continuous maximaal 10A dus 2400W nominaal. 16A is alleen peak. 3KW is dan over het randje. Maar bedankt voor het testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
offtopic:
Bestaan er stekkerdozen met zigbee en stroommeting? Ik kan ze niet 1-2-3 vinden.

Beetje offtopic, maar ik weet niet waar ik het anders moet vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
anandus schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:13:
offtopic:
Bestaan er stekkerdozen met zigbee en stroommeting? Ik kan ze niet 1-2-3 vinden.

Beetje offtopic, maar ik weet niet waar ik het anders moet vragen :)
https://www.ikea.com/nl/nl/cat/modulaire-stekkerdozen-48969/

https://www.ikea.com/nl/nl/p/askvader-aan-uitknop-50463880/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Dank voor de reactie, maar volgens mij hebben die geen stroommeting?
Zigbee-stekkerdozen is niet zozeer het probleem, maar ik kan ze niet echt vinden met stroommeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
anandus schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:02:
[...]

Zigbee-stekkerdozen is niet zozeer het probleem, maar ik kan ze niet echt vinden met stroommeting.
Ah, daar heb ik overheen gelezen....my bad 8)7

Een normale stekkerdoos in een homewizard plug?

[ Voor 7% gewijzigd door rupsen op 09-04-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

anandus schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:02:
[...]

Die zijn er wel, alleen ben je waarschijnlijk gewezen op AliExpress.
https://a.aliexpress.com/_EyL1RMj

3 uit 4 sockets zijn bij dit model te beheren.
Maar ik denk dat @rupsen een betere optie geeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Quad op 09-04-2023 12:07 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die LELLKI's heb ik ook, prima degelijke dingen. Hou er wel rekening mee dat de energiemeting een totaal is voor het gehele stekkerblok. Je hebt dus geen verbruik per socket/usb, zie ook de exposes met 1 energiemeting. Als dat wel een vereiste is @anandus , dan ken ik zelf helaas geen zigbee-stekkerblok met energiemeting per socket.

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 09-04-2023 19:11 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 13:47
Hoi allemaal, ik heb de Sonoff Zigbee Dongle Plus de P versie. Nu zie ik mijn LQI op één lamp op 149 dat is in de gang naast de meterkast waar de NUC met dongle hangt. EChter de rest an het huis zit daar ruim onder tot aan onder de 50 LQI. Nu vroeg ik mij af, op welke transmitt power hebben jullie de dongle ingesteld?

Ik draai de laatste stable Koenk firmware, meest recente Home Assistant + Zigbee2MQTT op een Proxmox NUC.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

@BarryS ik heb geen enkele custom firmware gebruikt, meeste zit hier rond de 90.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Iemand die een goede snoerdimmer met zigbee weet die werkt met led en Z2M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwinG
BarryS schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:34:
Hoi allemaal, ik heb de Sonoff Zigbee Dongle Plus de P versie. Nu zie ik mijn LQI op één lamp op 149 dat is in de gang naast de meterkast waar de NUC met dongle hangt. EChter de rest an het huis zit daar ruim onder tot aan onder de 50 LQI. Nu vroeg ik mij af, op welke transmitt power hebben jullie de dongle ingesteld?

Ik draai de laatste stable Koenk firmware, meest recente Home Assistant + Zigbee2MQTT op een Proxmox NUC.
Ik heb met dezelfde sonof USB coordinator hier in huis tussen de 35 en 200. Meeste rond de 100. Als ik in Z2MQTT de map open dan zie ik dat het meeste helemaal niet via de sonoff coordinator verbonden is, maar via een paar pluggen ergens in huis. Die 35 zijn een paar lidl lampen en dat is vreemd want die zitten weer vlak bij andere devices die dichterbij de sonoff zitten en wel > 100 LQI hebben.

Ach, als het werkt werkt het. Anders zou je een paar zigbee power pluggen (met router functie) hier en daar in de muur kunnen steken om je netwerk te verbeteren. B.v. op verschillende verdiepingen. En wat geduld omdat het even duurt voordat de mesh zich schikt naar een nieuwe situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:59
Cyberpope schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:52:
Wil je die dan zelf in de stekker zetten?
Ik heb deze slimme dimbare stekker gekocht als alternatief namelijk:
Adurosmart Eria slimme stekker dimbaar
Zelf toegevoegd aan Z2M dus kan bevestigen dat die werkt, met LED ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Kodess op 11-04-2023 21:15 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Kodess schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:15:
[...]

Wil je die dan zelf in de stekker zetten?
Ik heb deze slimme dimbare stekker gekocht als alternatief namelijk:
Adurosmart Eria slimme stekker dimbaar
Zelf toegevoegd aan Z2M dus kan bevestigen dat die werkt, met LED ;)
Nee, als vervanging van de huidige snoerdimmer die in de kabel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedAhmed
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-05 13:18
Dag dames en heren. Ik heb onlangs de Sonoff Zigbee USB Dongle Plus gekocht om te starten met HA. Ik ben van plan dit te gebruiken i.c.m. mijn Synology DS220+. Nou herkent mijn NAS de dongle niet, dit blijkt normaal te zijn. Maar ik kan online geen A tot Z guide vinden voor de hele setup (dus Sonoff dongle compitabel maken met Synology DSM 7.1, Mosquitto broker & zigbee2mqtt in docker laten draaien). Het is ironisch, maar ik ben niet bepaald technisch begaafd, vandaar dat ik vastloop. :$
Als iemand een goede guide kent die mij hierbij kan helpen dan wordt dat heel erg gewaardeerd. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RedAhmed

Je vindt best veel als je zoekt op usb serial drivers dsm 7.1.

[ Voor 21% gewijzigd door Gizz op 13-04-2023 16:00 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedAhmed
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-05 13:18
Hartelijk dank @Gizz, dit heeft me goed geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Cyberpope schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:52:
Deze werkt aardig. Met een beetje creativiteit te gebruiken als snoerdimmer.

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 15-04-2023 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

The Zep Man schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:56:
[...]

Deze werkt aardig. Met een beetje creativiteit te gebruiken als snoerdimmer.
Thanks.. ik had deze https://www.slimmedingen....e-30-stekker-dimbaar.html ook al gekregen. Lijkt er een beetje op. Ga eens nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Cyberpope schreef op zondag 16 april 2023 @ 07:42:
[...]

Thanks.. ik had deze https://www.slimmedingen....e-30-stekker-dimbaar.html ook al gekregen. Lijkt er een beetje op. Ga eens nadenken.
Ik zou eerst die proberen als je geen behoefte hebt aan fysieke bediening. Die is een slag goedkoper en compacter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Iemand al eens mini inbouw ledjes voor in de balken van een overkapping middels Zigbee slim gemaakt? Iets als https://www.into-led.com/...wart-dimbaar-5439544.html of los is der transformator https://www.into-led.com/...-2700k-zwart-5422119.html

[ Voor 23% gewijzigd door JBS op 23-04-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
JBS schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:47:
Iemand al eens mini inbouw ledjes voor in de balken van een overkapping middels Zigbee slim gemaakt? Iets als https://www.into-led.com/...wart-dimbaar-5439544.html.
Kan gewoon met zoiets https://www.slimmedingen....e-30-stekker-dimbaar.html

Al zou ik met spots eerder het gelijkstroom deel willen dimmen dan op 230v met nog trafo ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Sethro schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:58:
[...]

Al zou ik met spots eerder het gelijkstroom deel willen dimmen dan op 230v met nog trafo ertussen.
Ze zijn er ook los, zonder transformator, maar blijft 12v natuurlijk. https://www.into-led.com/...-2700k-zwart-5422119.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
JBS schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:00:
[...]
Ze zijn er ook los, zonder transformator, maar blijft 12v natuurlijk. https://www.into-led.com/...-2700k-zwart-5422119.html
Die kun je prima met een Eldoled driver aansturen. Al zie ik dat soortgelijke drivers er ook met zigbee ondersteuning zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 23-04-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Sethro schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:58:
[...]

Ja, heb ik gedaan met een Zigbee led controller van Sunricher.

Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Blommie01 schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:21:
[...]

Ja, heb ik gedaan met een Zigbee led controller van Sunricher.

Werkt prima.
Bedoel je wellicht deze? https://www.robbshop.nl/r...trip-driver-zigbee-12-36v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Laatst online: 26-08 08:43
Een open Z2M vraag. Onlangs begonnen met Z2M op home assistant. Heb ook een Homey Pro, maar had toch last van de zigbee stabiliteit (gebrek aan). Heb nu een zigbee netwerk op Z2M met een sonoff dongle E draaien. Erg tevreden met de (zigbee) performance en stabiliteit. Wat ik me nog afvraag is, welke geavanceerde tips & tricks zijn er en waarom zou je die gebruiken. Ik heb al een aantal groups aangemaakt om bij bepaalde commandos het zigbee verkeer over het netwerk te verminderen. Maar zijn er nog andere manieren om het netwerk te optimaliseren?

Daarnaast heb ik nog iets onverwachts, het toevoegen van bijna alle apparaten aan het netwerk en het maken van bijbehorende automations gaat prima. Ik heb alleen vreemde problemen met afstandsbedieningen. Zowel Hue dimmer switches als ikea (ronde en de vierkante) remotes geven niet alle knoppen weer en blueprints zijn niet (altijd) te gebruiken. Enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Edit: bij het opnieuw koppelen aan het netwerk krijg ik steeds "failed to interview"
Edit2: koppelen is uiteindelijk gelukt. Een losse automation werkt nu ook. Maar ik krijg nog steeds geen blueprint aan de praat... https://community.home-as...individual-buttons/284788

[ Voor 13% gewijzigd door jaapsander op 30-04-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:32
Ik heb een beginners vraag waar ik maar niet uit kom. Ik heb een "human presence sensor" gekocht (_TZE204_sxm7l9xa) die in eerste instantie niet door Z2M werd herkend. Na het updaten naar de laatste Edge versie wordt de sensor wel herkend maar dan als "gordijn automaat". Na wat zoek werk blijkt dit een bekend probleem te zijn voor deze sensor.

Nu moet ik de sensor handmatig aan Z2M toevoegen. Ook hiervoor een hoop zoekwerk gedaan alleen kom ik er nog steeds niet uit..

Kan iemand mij (als leek hierin) de goede richting op helpen. ext_converter.js moet in de config.yalm, maar waar komt de "sensor data" moet ik daar een nieuwe map voor aanmaken of moet dit ook in config.yaml?

Edit: 8)7 Inmiddels is het gelukt! (achteraf heel simpel maar dat is vaak als je iets voor het eerst doet)

[ Voor 7% gewijzigd door bandy op 06-05-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Ik heb na een crash van mijn HomeAssistant installatie problemen met het terugzetten van mijn Z2M installatie. Ik heb keurig een backup terug gezet, maar Z2M ‘kent’ mijn devices niet meer.

In de config van de add-on verwijst data path keurig naar /config/zigbee2mqtt/ waar ik de volgende bestanden aantref:
state.json (leeg)
database.db,
coördinator_backup.json (hier zie ik keurig mijn devices staan)
Configuration.json (is gevuld, maar ik mis mijn PAN ID etc)

Kan iemand me advies geven over hoe ik mij devices weer terug kan zetten? Alles handmatig opnieuw koppelen is een beetje een last-resort, gaat om zo’n 65 apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Wat zijn jullie ervaringen met de Sonoff Zigbee Dongle-E en hoe soepeltjes werkt dit met vooral Tradfri lampjes? Ik heb een beetje dit issue doorgenomen https://github.com/Koenkk/zigbee-herdsman/issues/319 maar krijg er niet een heel positief gevoel bij maar de E is wel lekker geprijsd bij opencircuit.

Ik denk er namelijk over om een tweede coördinator te gaan plaatsen omdat ik tegen een max aantal lampen beperkingen aanloop met een diyHue party mode implementatie.
Sowieso loop ik tegen een zigbee beperking aan wanneer ik een soort van party mode van Hue naboots middels scripts, 16 lampen tegelijk is to much, 10 is op randje.
Dus het idee was om een tweede coördinator erbij te zetten naast de al bestaande Conbee II om de load een beetje te verdelen.

Uiteindelijk wil ik ook nog van Deconz af en alleen nog maar Z2M gebruiken (2 coördinators in Z2M) maar dat is voor latere zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@schumi2004 niet direct gerelateerd aan de combi Dongle-E en Tradfri, maar ik heb zelf de laatste maanden wel een paar gekke dingen met mijn Tradfri-lampjes. Lijkt erg op dit issue: IKEA Bulbs doesn't seem to have correct state to reality #16388

Ik heb met enige regelmaat dat mijn L1527 en LED1545G12 aan blijven staan terwijl ze volgens Z2M/HA uit zijn. Ze weer aanzetten en uitzetten lost het probleem op.

Dit is overigens met een CC2652-stick en dit probleem is pas ergens in 2023 ontstaan, want het heeft jaren goed gewerkt. Er zijn ook mensen met een E-dongle die dit probleem melden, dus het lijkt niet echt aan de dongle te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-dragon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:49
gisteren de Aqara smart plug ontvangen en meteen geïnstalleerd.
de plug is verbonden via Conbee2stick/zigbee2MQTT.

Nu kan ik de plug in en uitschakelen via Home Assistant maar ik kan geen verbruik zien of andere waarden.

Heb al geprobeerd om de smartplug opnieuw te pairen, helaas geen succes.

Conbee2stick firmware: 26780700
Z2M versie: 1.18.1-1

De firmwareversie van de smartplug kan ik nergens vinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZKOZl-DxVvFJXKlwGs4dyN5984=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRUifsXB5xfwMoIig4Rjjkz4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dzMrGNBMtm2wCSgefxaMlFz9cA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSvHYq7q2GU8RKhg0CTSi3zG.jpg?f=fotoalbum_large

Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die is uit maart 2021 en dus behoorlijk bejaard :P We zitten nu op 1.30.4.

Dit is 99,9% zeker de oorzaak van je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-dragon
Gizz schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:25:
[...]

Die is uit maart 2021 en dus behoorlijk bejaard :P We zitten nu op 1.30.4.

Dit is 99,9% zeker de oorzaak van je probleem.
Dit was dus het probleem, geupdate naar de laatste versie en nu krijg ik de waarden te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iJ_mxNBhYL4YuRhs54gwwxiL6Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eF0azB3zlMrgQjzqRZl3TnNO.png?f=user_large

Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:17
The-dragon schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:22:
gisteren de Aqara smart plug ontvangen en meteen geïnstalleerd.
de plug is verbonden via Conbee2stick/zigbee2MQTT.

Nu kan ik de plug in en uitschakelen via Home Assistant maar ik kan geen verbruik zien of andere waarden.

Heb al geprobeerd om de smartplug opnieuw te pairen, helaas geen succes.

Conbee2stick firmware: 26780700
Z2M versie: 1.18.1-1

De firmwareversie van de smartplug kan ik nergens vinden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zijn wat problemen gerapoprteerd met conbee sticks die na x aantal maanden / jaren opeens niet meer goed werken. Gevolg is time outs als je bijv. probeert om een lamp aan te sturen. Wellicht een idee om toch voor een Sonoff stick te gaan? Conbee ontwikkelaars zijn er wel mee bezig, maar volgens mij heeft het bij hun niet zo'n hoge prio.

[ Voor 3% gewijzigd door banaliteit op 21-05-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-dragon
banaliteit schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:49:
[...]

Er zijn wat problemen gerapoprteerd met conbee sticks die na x aantal maanden / jaren opeens niet meer goed werken. Gevolg is time outs als je bijv. probeert om een lamp aan te sturen. Wellicht een idee om toch voor een Sonoff stick te gaan? Conbee ontwikkelaars zijn er wel mee bezig, maar volgens mij heeft het bij hun niet zo'n hoge prio.
ik wist helemaal niet dat er een issue was met de conbee2 stick, de stick is nog maar net 6 maand oud en werkt momenteel nog perfect, dus vervangen zal ik nog niet doen maar zal sonoff wel in mijn achterhoofd houden als het ooit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

Heb je hier wat info over / Links waarin men het heeft kunnen pinpointen? En, waar is aangegeven dat men er mee bezig is?

Ik heb al jaren een conbee2, nooit issues gehad.

De enige hypothetische reden is dat de Conbee geen externe antenne heeft en er wel steeds meer signalen in de lucht komen waardoor ruis meer aanwezig is. Overigens is het USB 3.0 issue ook steeds nadrukkelijker aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:17
Mimiix schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:54:
[...]

Heb je hier wat info over / Links waarin men het heeft kunnen pinpointen? En, waar is aangegeven dat men er mee bezig is?

Ik heb al jaren een conbee2, nooit issues gehad.

De enige hypothetische reden is dat de Conbee geen externe antenne heeft en er wel steeds meer signalen in de lucht komen waardoor ruis meer aanwezig is. Overigens is het USB 3.0 issue ook steeds nadrukkelijker aanwezig.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/9554

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]

Er zijn wat problemen gerapoprteerd met conbee sticks die na x aantal maanden / jaren opeens niet meer goed werken.
Maar dat is in deze casus niet het geval. De gebruikte Z2M was ruim 2 jaar oud en dat zorgde voor problemen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 22-05-2023 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik heb Manup gesproken. In principe staat het op een relatief laag lijstje. Hij denkt aan interference door USB3.0 of WiFi. Als ik de issue zelf lees, kom ik daar ook op uit gezien het bij sommige users ineens gebeurde zonder updates van firmware. Ik weet overigens ook niet of Z2M een log melding kent hiervoor zoals deCONZ dat wel kent (0xE1 error in logs). Mocht dat wel kunnen, is dat de eerste plek te zoeken. Het verschil met de Sonoff is een antenne, wat goed kan schelen met interference issues. Ik heb gevraagd of er op korte termijn iets mee staat gepland of dat er enige pointers zijn. Ik zou er weinig van verwachten, gezien Phoscon bij deCONZ ook al heel lang stil ligt.

offtopic:
Ik vind het issue overigens weinig productief want er wordt niets concreets / onderbouwd geschreven. Enkel dat het ineens niet meer werkt en dat het maar de firmware moet zijn want met een andere (nieuwere) stick werkt het wel. Dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

omdat Home automation e.d. steeds belangrijker is geworden in huis heb ik MQTT, Home Assistant, node red, etc in een docker swarm draaien.
als 1 node uitvalt, neemt een ander de taken automatisch over nu.

Zigbee2mqtt kan ook prima in een swarm werken, er is maar 1 actieve instantie immers . alleen zit ik met de adapter die maar op 1 machine zit.
Wat zal de beste manier zijn om toch high availability te bereiken? adapter klonen en in andere machines zetten? Is klonen nodig of zijn de softwarematige settings panid, etc genoeg?
Ik vind het vreemd dat hier weinig over te vinden is. Is er dan geen behoefte hieraan?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
@kmf voor zover ik geleerd heb kun je maar 1 coördinator per netwerk hebben, thread kan volgens mij wel meerdere coördinators in 1 netwerk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Rembock schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:07:
@kmf voor zover ik geleerd heb kun je maar 1 coördinator per netwerk hebben, thread kan volgens mij wel meerdere coördinators in 1 netwerk hebben
dat klopt, maar als je docker swarm gebruikt, kan je aangeven dat er maar 1 instantie actief is. Als die down gaast (omdat de adapter plots "unavailable" is), dan zal docker automatisch een kopie instantie actief maken op een andere machine. die zal dan de coordinator zijn. probleem is dat al die reserve machines exact dezelfde config moet hebben, dus de "replica"machine moet op dezelfde port ook een adapter hebben die dezelfde moet zijn als de master.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
kmf schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:30:
[...]

dat klopt, maar als je docker swarm gebruikt, kan je aangeven dat er maar 1 instantie actief is. Als die down gaast (omdat de adapter plots "unavailable" is), dan zal docker automatisch een kopie instantie actief maken op een andere machine. die zal dan de coordinator zijn. probleem is dat al die reserve machines exact dezelfde config moet hebben, dus de "replica"machine moet op dezelfde port ook een adapter hebben die dezelfde moet zijn als de master.
Misschien kun je hier iets vinden? Je zal wel je backup netwerk open moeten zetten voor nieuwe devices zo te lezen, maar het kan wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
kmf schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:30:
dus de "replica"machine moet op dezelfde port ook een adapter hebben die dezelfde moet zijn als de master.
Dit kun je met udev rules regelen. Op mijn systeem heb ik bv /dev/sonoff & /dev/zwaveme voor de respectievelijke USB sticks. En die namen map ik dan ook in Docker Compose.

Voor de Sonoff heb ik dan het volgende in /etc/udev/rules.d/99-sonoff.rules:
code:
1
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="10c4", ATTRS{idProduct}=="ea60", SYMLINK+="sonoff"

Waarbij idVendor en idProduct bv in lsusb zullen staan. Maar je kunt meerdere eigenschappen, waaronder attributen, gebruiken, waarschijnlijk dus gewoon alles wat udevadm info /dev/<...> laat zien, one way or another.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 23:21
Ik heb een vraag over de device pagina van de frontend.

Vroeger had ik hier voor elk apparaat een plaatje bij staan. Nu zie ik overal een rondje met een Z erin.

Heeft iemand enig idee waarom de apparaat afbeeldingen niet meer geladen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:15
Mich schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:02:
Ik heb een vraag over de device pagina van de frontend.

Vroeger had ik hier voor elk apparaat een plaatje bij staan. Nu zie ik overal een rondje met een Z erin.

Heeft iemand enig idee waarom de apparaat afbeeldingen niet meer geladen worden?
Even gecontroleerd, de plaatjes worden uit de cloud gehaald (bijvoorbeeld https://www.zigbee2mqtt.io/images/devices/9290012607.jpg). Heeft je apparaat nog wel internet toegang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Mich Wellicht een harde refresh nodig om cache-problemen op te lossen? Dus control-F5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 23:21
dixet schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:23:
[...]

Even gecontroleerd, de plaatjes worden uit de cloud gehaald (bijvoorbeeld https://www.zigbee2mqtt.io/images/devices/9290012607.jpg). Heeft je apparaat nog wel internet toegang?
Misschien was dit het wel ja. Vandaag waren ze er wonderbaarlijk genoeg weer :?

Ik heb niets veranderd. ctrl+f5 had ik al geprobeerd. Doe ik eigenlijk altijd al ipv gewoon f5.

Nog een ander vraagje.

https://i0.wp.com/nerdiy....ng?resize=820%2C410&ssl=1

Dit is niet afbeelding maar hier is het ook op te zien. In elk device staat er links onder N/A. Wat zou hier eventueel kunnen staan als er een device is waar het wel zou werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Ik heb sinds een week dat mijn Zigbee netwerk stopt met reageren en ik de adapter even moet unpluggen. Het is voor het eerst dat ik deze problemen heb. Als de adapter even van de stroom is geweest werkt alles instant weer zoals ik gewend ben.

Kan het zijn dat mijn adapter aan het overlijden is, of moet ik het in de software zoeken? Ik draai op versie 1.30.4 met coordinator revisie 20211217. Het gaat om een launchxl 1352R1 adapter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Mich dat is de optie 'Last seen'. Die staat standaard uit, omdat het pingen van apparaten bij oudere sticks best zwaar was. Dat kun je aanzetten door Device Availability te activeren.

Edit: verkeerd onthouden, last seen is een aparte optie die je aan kunt zetten.

@gastje01 wat zeggen je logs op het moment dat je netwerk stopt met werken?

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 26-05-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Gizz schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:05:
@gastje01 wat zeggen je logs op het moment dat je netwerk stopt met werken?
Moet ik even wachten tot ie weer een keer hangt, ik weet nu het exacte tijdstip niet meer, en ga dan maar eens zoeken.

Het viel me ook op dat ik met de touchlink optie ook een vastloper veroorzaakte. Nu heb ik die optie niet (meer) nodig, maar wel opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@gastje01 er is sowieso nieuwere firmware beschikbaar voor je stick. Altijd het proberen waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Als een 'newbie' in Zigbee2MQTT loop ik tegen een klein probleem aan. Ik gebruik sinds anderhalf jaar HA en ben pas afgelopen week overgestapt van losse Philips Hue/IKEA Tradfri hubs naar een CC2652RB (Slaesh) dongle in combinatie met Z2M.

Al mijn devices zijn netjes gepaired en alles lijkt te werken. Echter ik heb 1 IKEA snelkoppelknop en heel soms geeft deze zijn actions niet door aan HA (in de logging van Z2M zie ik de actions ook niet voorbij komen). Resetten en een nieuwe batterij hebben geen verschil gemaakt. Ook de locatie maakt niet uit.

Het lijkt eigenlijk alleen maar op te treden als de knop langere tijd niet gebruikt is geweest. Als ik dan op de knop druk verschijnt er nergens een actie (ook niet als ik binnen een paar seconden herhaaldelijk druk). Pas na enkele seconden lijkt de knop zijn acties door te geven.

Hoe kan ik zoiets debuggen? Ik heb een aantal schakelaarmodules die vrij continu (elke 5 seconden) hun wattage en voltage doorgaven al aangepast naar 60 seconden om een eventueel aan teveel verkeer naar beneden te krijgen.

[edit]

Krijg na slaapstand en het drukken ergens op als eerste dit te zien. Daarna duurt het nog enkele seconden voordat actions worden gestuurd:

code:
1
2023-05-27 10:14:07MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"Tradfri knop","ieee_address":"0xb4e3f9fffeb69148"},"type":"device_announce"}'

[ Voor 18% gewijzigd door WoBBeL op 27-05-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Zijn er hier met de Ikea Symfonisk Gen 2 afstandsbediening (E2123)? Ik heb deze sinds afgelopen week, gekoppeld en leek volledig te werken. Vervolgens bleek er een firmware update te zijn, die ik heb doorgevoerd. Nu ik de remote "in gebruik wil nemen" bleken echter beide "dot" buttons, zoals in dit ticket staat is dat opgelost na verwijderen => herstart => koppelen, echter... alleen voor de 1-dot knop. De 2-dot knop werkt nog steeds helemaal niet. Terwijl volgens de originele PR de dot buttons beide zouden moeten werken, zowel met de oude als nieuwe firmware.
En in het debug log zie ik ook helemaal geen Zigbee verkeer voorbij komen als ik de 2-dot button gebruik (noch bij press, noch bij release, noch bij hold, ...). Ik zou dus bijna zeggen dat de knop helemaal stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Gizz schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:31:
@gastje01 er is sowieso nieuwere firmware beschikbaar voor je stick. Altijd het proberen waard :)
Vanochtend gedaan, maar heeft helaas niet geholpen. De logbestanden laten verder niet zo veel zien, Z2M crasht, de watchdog (HA OS) start de addon opnieuw en dan krijg ik deze melding in de log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
info  2023-05-27 10:58:30: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2023-05-27.10-58-30' filename: log.txt
info  2023-05-27 10:58:30: Starting Zigbee2MQTT version 1.30.4 (commit #unknown)
info  2023-05-27 10:58:30: Starting zigbee-herdsman (0.14.111)
error 2023-05-27 10:58:50: Error while starting zigbee-herdsman
error 2023-05-27 10:58:50: Failed to start zigbee
error 2023-05-27 10:58:50: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
error 2023-05-27 10:58:50: Exiting...
error 2023-05-27 10:58:50: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:103:27)
    at Controller.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:132:29)
    at Zigbee.start (/app/lib/zigbee.ts:58:27)
    at Controller.start (/app/lib/controller.ts:101:27)
    at start (/app/index.js:107:5)

Haal ik de adapter even uit de USB poort en start ik Z2M daarna, dan werkt alles weer feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@gastje01 kun je zien waarom Z2M crasht door in eerdere logs te kijken? Dat hij na een crash niet goed opstart is natuurlijk ook al informatie, maar Z2M hoort in de eerste plaats sowieso niet te crashen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Gizz schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:55:
@gastje01 kun je zien waarom Z2M crasht door in eerdere logs te kijken? Dat hij na een crash niet goed opstart is natuurlijk ook al informatie, maar Z2M hoort in de eerste plaats sowieso niet te crashen :)
Dat is het vreemde, die log.txt staat er niet 8)7

Ik laat m nu even gaan, al heb ik het vermoeden als ik straks weer een device toevoeg dat ie dan weer vast loopt, kijken wat er dat gebeurt. Ik zie nu dat er een logbestand aangemaakt is en gevuld wordt (met alle mqtt berichten).

Dat t spul niet hoort te crashen ben ik wel met je eens, heeft stabiel zon 2 jaar gedraaid.

Edit:

Een volgende crash liet niet heel lang op zich wachten. Ik kan in de log echter niets vinden wat op een oorzaak zou kunnen wijzen. Z2M stopt gewoon met werken. De webinterface blijft wel bereikbaar, maar mijn lampen reageren nergens meer op, bij het verzenden van een commando krijg ik een time-out.

Iemand een idee?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 rror 2023-05-27 22:18:24: Publish 'set' 'state' to 'keukenverlichting' failed: 'Error: Command 3 genLevelCtrl.moveToLevelWithOnOff({"level":129,"transtime":0}) failed (SRSP - AF - dataRequestExt after 6000ms)'
info  2023-05-27 22:18:24: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"Publish 'set' 'state' to 'keukenverlichting' failed: 'Error: Command 3 genLevelCtrl.moveToLevelWithOnOff({\"level\":129,\"transtime\":0}) failed (SRSP - AF - dataRequestExt after 6000ms)'","meta":{"friendly_name":"keukenverlichting"},"type":"zigbee_publish_error"}'
error 2023-05-27 22:18:36: Publish 'set' 'state' to 'Keuken_koffiemachine' failed: 'Error: Command 0x842e14fffe632afc/1 genOnOff.on({}, {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (SRSP - AF - dataRequest after 6000ms)'
info  2023-05-27 22:18:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"Publish 'set' 'state' to 'Keuken_koffiemachine' failed: 'Error: Command 0x842e14fffe632afc/1 genOnOff.on({}, {\"sendWhen\":\"immediate\",\"timeout\":10000,\"disableResponse\":false,\"disableRecovery\":false,\"disableDefaultResponse\":false,\"direction\":0,\"srcEndpoint\":null,\"reservedBits\":0,\"manufacturerCode\":null,\"transactionSequenceNumber\":null,\"writeUndiv\":false}) failed (SRSP - AF - dataRequest after 6000ms)'","meta":{"friendly_name":"Keuken_koffiemachine"},"type":"zigbee_publish_error"}'
info  2023-05-27 22:23:54: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'offline'
info  2023-05-27 22:23:54: Disconnecting from MQTT server
info  2023-05-27 22:23:54: Stopping zigbee-herdsman...
error 2023-05-27 22:24:06: Failed to stop Zigbee2MQTT

[ Voor 61% gewijzigd door gastje01 op 27-05-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Hier heb ik ook een rare. We hebben twee hue LCT012 lampjes uit 2018 welke gereset zijn en verwijdert uit z2m. Nou zou je verwachten dat die zichzelf weer aanmelden en dan hergebruikt kunnen worden maar ik krijg ze met geen mogelijkheid meer aangemeld bij z2m?

1 van die units (0x00178801028418c5) wordt nog gevonden via touchlink scan, de andere niet. Ik snap er geen zak meer van om eerlijk te zijn.

Z2M versie: 1.30.4 commit: b2dd21e

Stukje doorzoeken op docker levert dit op:

data/log/2023-05-25.17-39-57/log.txt:warn  2023-06-01 18:05:35: Device '0x00178801028418c5' left the network
data/log/2023-05-25.17-39-57/log.txt:info  2023-06-01 18:05:35: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"0x00178801028418c5","ieee_address":"0x00178801028418c5"},"type":"device_leave"}'
data/log/2023-05-25.17-39-57/log.txt:info  2023-06-01 18:05:35: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"left_network","meta":{"friendly_name":"0x00178801028418c5"},"type":"device_removed"}'
data/log/2023-05-25.17-39-57/log.txt:warn  2023-06-01 18:05:35: Device '0x00178801028418c5' left the network
data/log/2023-05-25.17-39-57/log.txt:info  2023-06-01 18:05:35: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"0x00178801028418c5","ieee_address":"0x00178801028418c5"},"type":"device_leave"}'
data/log/2023-05-25.17-39-57/log.txt:info  2023-06-01 18:05:35: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"left_network","meta":{"friendly_name":"0x00178801028418c5"},"type":"device_removed"}'

[ Voor 57% gewijzigd door Zwerver op 01-06-2023 10:52 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Ik heb mijn eigen probleem met een uitvallende adapter inmiddels ook gevonden (en uiteraard zelf veroorzaakt). Het bleek om een warmte issue te gaan.

Ik heb bij het repairen van al mijn devices even tijdelijk mijn zendvermogen opgehoogd om initieel makkelijker nieuwe devices te kunnen pairen. Dit in combinatie met een middag in een zwarte PLA behuizing vol in de zon zorgde er voor dat de adapter niet meer reageerde.

Ik heb nu het zendvermogen weer terug naar 5 dBm gezet en de adapter weer netjes achter in plaats van op het kastje gelegd. Geen uitval meer gehad. De signaalsterkte van de afzonderlijke devices is er ook op vooruit gegaan omdat er nu beter gemeshed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 23:07
Sinds vandaag een Eco-dim.07 zigbee basic Dimmer binnen. Deze connect netjes en snel met Z2M.

Nu geef Z2M aan dat het apparaat unsupported is terwijl deze wel staat vermeld op de website:
Linkje naar z2m pagina

Het lukt mij niet om deze toe te voegen via de Z2M guide voor unsupported devices.

Waar kan dit probleem aan liggen?

HA is geen Z2M => verplaatst

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 05-06-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Voluerunt Al eens geprobeerd om hem opnieuw toe te voegen?

En draai je ook wel de laatste versie (1.31 op dit moment) van Z2M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
Septillion schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:24:
@Voluerunt Al eens geprobeerd om hem opnieuw toe te voegen?

En draai je ook wel de laatste versie (1.31 op dit moment) van Z2M?
Ik heb hem inderdaad al een keer opnieuw toegevoegd. Dat mocht niet baten.

Ook draaide ik de laatste versie van de stable versie. Ik zag dat de dimmer in de lijst van de dev versie stond dus ik ben overgestapt op z2m edge. En ineens werkte het!

Nu hopen dat die snel naar de stable versie komt zodat ik weer terug kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Voluerunt Op welke versie zit je? Niet toevallig vast op 1.17?

Want wat ik lees is dat de Ecodim rond 1.18 is toegevoegd. En laat 1.17 nu net de laatste versie van de oude Daniel Welch repository zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
De geinstalleerde versie van de "normale" staat bij mij op 1.18.1. Als ik de changelog kijk staat deze onder de naam van KoenKK. Dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Voluerunt die versie is bejaard, je loopt ruim drie twee jaar achter. Zie ook Gizz in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2"

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 06-06-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Repository even opnieuw toevoegen @Voluerunt (https://www.zigbee2mqtt.i...allation/03_ha_addon.html) want die versie is echt antiek. De laatste versie is 1.31.0.

Op de een of andere manier laat je systeem nog steeds de oude Z2M zien.

@Gizz was mij voor :)

[ Voor 22% gewijzigd door WoBBeL op 06-06-2023 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Voluerunt Zoals gezegd, die is oud. Vandaar dat ik ook expliciet de laatste versie noemde namelijk 1.31, en dus nog een extra check. Niet ten onrechte dus ;) Je moet even wisselen van repo :)

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 06-06-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
Voluerunt schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:38:
Sinds vandaag een Eco-dim.07 zigbee basic Dimmer binnen.
Ik heb 5 van deze dimmers, met de laatste versie(s) van Z2M zouden die gewoon prima moeten werken.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
ah thanks! Straks thuis meteen even proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 15:31
Wie heeft de Alecto Smart-smoke10 rookmelder aan de gang gekregen? Hij wordt totaal niet gevonden door mijn zigbee2mqtt, ook niet nadat ik zigbee2mqtt geupdate heb naar 1.31.0. Is er nog een nieuwere versie?

Hij doet wel 'iets', bij een kennis wordt ie gevonden als een alecto smart-thermostaat10. Ook niet goed maar daar gebeurt er teminste iets. Ik weet helaas niet welke versie van zigbee2mqtt gebruikt, maar volgens mij is 1.31.0 toch de laatste nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
podarcis schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:47:
Wie heeft de Alecto Smart-smoke10 rookmelder aan de gang gekregen? Hij wordt totaal niet gevonden door mijn zigbee2mqtt, ook niet nadat ik zigbee2mqtt geupdate heb naar 1.31.0. Is er nog een nieuwere versie?
1.31.0 is de laatste versie. Volgens Github zou die rookmelder al een jaar in Z2M moeten zitten: https://github.com/Koenkk...sman-converters/pull/4345

Geeft de Z2M log iets weer?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Zwerver schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:46:
Hier heb ik ook een rare. We hebben twee hue LCT012 lampjes uit 2018 welke gereset zijn en verwijdert uit z2m. Nou zou je verwachten dat die zichzelf weer aanmelden en dan hergebruikt kunnen worden maar ik krijg ze met geen mogelijkheid meer aangemeld bij z2m?

1 van die units (0x00178801028418c5) wordt nog gevonden via touchlink scan, de andere niet. Ik snap er geen zak meer van om eerlijk te zijn.

Z2M versie: 1.30.4 commit: b2dd21e

Stukje doorzoeken op docker levert dit op:

Subtiele kick. Iemand een idee?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Zwerver schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:29:
[...]

Subtiele kick. Iemand een idee?
Ik ben bang dat je een hub nodig hebt. Ik merk dat Philips lampen niet altijd gereset worden zoals het hoort door de coordinator (deCONZ lijkt dit ook niet altijd goed te doen, of de lamp doet iets niet goed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Mimiix schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:09:
[...]

Ik ben bang dat je een hub nodig hebt. Ik merk dat Philips lampen niet altijd gereset worden zoals het hoort door de coordinator (deCONZ lijkt dit ook niet altijd goed te doen, of de lamp doet iets niet goed).
Dan zal het met een Hue Dimmer ook wel kunnen? Volgens mij hadden die ook een optie van "dicht bij de lamp houden en dan knoppen ??? indrukken voor ??? seconden om lamp te resetten". En als ze niet goed gereset zijn door Z2M is het natuurlijk maar de vraag of ze wel willen pairen met de Hue Bridge.

En kon je ze niet ook resetten door 5x(?) snel na elkaar de stroom uit en in te schakelen (/uit en weer in te draaien)

Edit: ook @Zwerver uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
Hebben de lampen van tegenwoordig ook geen bluetooth functie waarmee je kan verbinden? En dan vanuit due hue app via bluetooth resetten? zo heb ik het een tijdje gedaan tot ik een Hue hub had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RobertMe schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:33:
[...]

Dan zal het met een Hue Dimmer ook wel kunnen? Volgens mij hadden die ook een optie van "dicht bij de lamp houden en dan knoppen ??? indrukken voor ??? seconden om lamp te resetten". En als ze niet goed gereset zijn door Z2M is het natuurlijk maar de vraag of ze wel willen pairen met de Hue Bridge.

En kon je ze niet ook resetten door 5x(?) snel na elkaar de stroom uit en in te schakelen (/uit en weer in te draaien)

Edit: ook @Zwerver uiteraard.
Ja, Touchlink :)

Dat uit en aanzetten werkt (voor zover ik weet) niet met Hue lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Voluerunt schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:22:
Hebben de lampen van tegenwoordig ook geen bluetooth functie waarmee je kan verbinden? En dan vanuit due hue app via bluetooth resetten? zo heb ik het een tijdje gedaan tot ik een Hue hub had.
Ja, de nieuwere wel inderdaad.

Pagina: 1 ... 7 ... 23 Laatste

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.