Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Vanochtend geupgraded, hierna werkte mijn bind niet meer tussen mijn IKEA lamp en IKEA bewegingssensor. Ik gok dat dit gewoon domme pech is geweest want volgens mij komt bij de bind de coordinator niet kijken toch? De bewegingssensor verwijderd uit Z2M en ik probeer hem nu al 30 minuten opnieuw toe te voegen maar zonder succes.

code:
1
2
error 2025-01-05 11:11:11zh:controller: Interview failed for '0x90ab96fffe18117a with error 'Error: Interview failed because can not get active endpoints ('0x90ab96fffe18117a')'
error 2025-01-05 11:11:11z2m: Failed to interview '0x90ab96fffe18117a', device has not successfully been paired

Mn hele HA OS gereboot maar nog steeds zelfde issue 8)7

Coordinator: Slaesh CC2652R met 60 devices

[ Voor 17% gewijzigd door WoBBeL op 05-01-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batino
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 17:45
keroner schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:07:
Ik krijg na de laatste zigbee2mqtt update op geen mogelijkheid meer verbinding met mijn Sonoff Zigbee USB 3.0 stick (CC2652P).
Ik draai in een VMWare omgeving. Misschien kan iemand mij uit de brand helpen.

Ik zie de stick in device manager

Is 2 jaar geleden dat ik de installatie gedaan heb en de kennis is mij een beetje vergaan.
Vreemd dat die geen verbinding meer maakt, naar mijn weten heeft dat minder met de zigbee2mqtt update te maken. Je kan twee dingen proberen, de eerste is sowieso nodig, het toevoegen van een "adapter: " in je configuration.yaml. Ten tweede kan een update naar ember (adapter: ember) helpen als het twee jaar geleden is dat die geupdate is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:50
Ik krijg na de laatste zigbee2mqtt update op geen mogelijkheid meer verbinding met mijn Sonoff Zigbee USB 3.0 stick (CC2652P).

[Afbeelding]

VMWare ziet de dongel wel, maar kan er niet mee verbinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit is de conf.yaml van zigbee2mqtt.
Vreemd genoeg staat daar port 0. heeft altijd gewerkt. Veranderen naar port 3 lost het probleem trouwens niet op. Denk echter niet dat ik het hier moet zoeken omdat de VM de hardware al niet kan verbinden.
[Afbeelding]

Is 2 jaar geleden dat ik de installatie gedaan heb en de kennis is mij een beetje vergaan.
Je moet, net zoals velen, een "adapter: ..." toevoegen onder serial. Alleen geef je aan dat je een Sonoff met "CC2652P" hebt, dat is een Texas Instruments chip, terwijl de hardware info "Silicon Labs" vermeld, voor de serial adapter? Alleen maakt Silicon Labs ook een Zigbee chip, die Sonoff ook gebruikt (dat is het verschil tussen de "Sonoff ... P" en "Sonoff ... E"). Maar als je inderdaad de P versie met TI chip hebt dan is het "adapter: zstack", anders "adapter: ember" meen ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batino
WoBBeL schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:12:
Vanochtend geupgraded, hierna werkte mijn bind niet meer tussen mijn IKEA lamp en IKEA bewegingssensor. Ik gok dat dit gewoon domme pech is geweest want volgens mij komt bij de bind de coordinator niet kijken toch? De bewegingssensor verwijderd uit Z2M en ik probeer hem nu al 30 minuten opnieuw toe te voegen maar zonder succes.

Wat je even kan proberen is naar Zigbee2MQTT -> settings -> Home Assistant Integration -> vink Home Assistant legacy action sensor aan. Daarnaast kan je deze even checken. Ze hebben in Z2MQTT 2.0.0 de lux entities aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@Batino die staat uit, vanuit mijn HA motion detecteren/lamp aansturen zelf werkt het prima (toen mn sensor nog gekoppeld was :+ ). Ook mn lux sensor al aangepast dus dat gaat goed.

[ Voor 24% gewijzigd door WoBBeL op 05-01-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:30
RobertMe schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:18:
[...]

Je moet, net zoals velen, een "adapter: ..." toevoegen onder serial. Alleen geef je aan dat je een Sonoff met "CC2652P" hebt, dat is een Texas Instruments chip, terwijl de hardware info "Silicon Labs" vermeld, voor de serial adapter? Alleen maakt Silicon Labs ook een Zigbee chip, die Sonoff ook gebruikt (dat is het verschil tussen de "Sonoff ... P" en "Sonoff ... E"). Maar als je inderdaad de P versie met TI chip hebt dan is het "adapter: zstack", anders "adapter: ember" meen ik.
Hier gaat inderdaad iets mis.
Ik heb vanmorgen de driver geupdate via deze link
https://zigbee.blakadder.com/Sonoff_ZBDongle-P.html
Vandaar dat er nu Silabs staat. Maar dit is dus niet juist. Pagina verwijst wel naar de P verzie van de dongel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batino
@WoBBeL Aah, dan had ik had het verkeerd begrepen. Als je ze via Zigbee hebt verbonden zou dat inderdaad niet via Zigbee2MQTT coordinator hoeven (en zou het dus los staan van de update?). Geen idee helaas, hopelijk kan iemand anders je helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@keroner Ditlijkt me een error in de VM, dus heeft nog niets met Z2M te maken. Zo ver kom je nog niet eens. Ik zou de drivers in Windows eens opnieuw installeren.

Andere kant, VM onder Windows is naar mijn idee überhaupt recept voor hoofdpijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:43:
@keroner Ditlijkt me een error in de VM, dus heeft nog niets met Z2M te maken. Zo ver kom je nog niet eens. Ik zou de drivers in Windows eens opnieuw installeren.

Andere kant, VM onder Windows is naar mijn idee überhaupt recept voor hoofdpijn :/
Heeft 2 jaar prima gewerkt, maar nu toch hoofdpijn ;)

Ik zoek op dit moment hopeloos naar de juiste driver voor de Sonoff Zigbee USB 3.0 Plus (CC2652P) voor W11.
Snap er geen bal van dat ik die driver niet even snel kan vinden. Alleen maar firmware ongein...
Kom iedere keer op die Silicon Labs driver uit.
Zie hier bijvoorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door keroner op 05-01-2025 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@keroner Het IS ook de SL driver. De stick bevat twee chips, een TI chip (CC2652P) voor Zigbee en een SL chip (CP2102N) voor USB-serial :) En voor dat laatste zoek je de driver.

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 05-01-2025 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batino
@keroner Is dat niet gewoon deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:52:
@keroner Het IS ook de SL driver. De stick bevat twee chips, een TI chip (CC2652P) voor Zigbee en een SL chip (CP2102N) voor USB-serial :) En voor dat laatste zoek je de driver.
Ok helder.
Dus onderstaande is wel juist?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h30HIpYAKSu19uyakhBEnErtCi0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/liXG4x2ebFUu4kbQPgMF2h3Z.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Die heb ik dus, maar is volgens @RobertMe niet juist.
Ik weet dat er een P en een E verzie van de dongel is. Ik heb de P verzie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

WoBBeL schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:12:

code:
1
2
error 2025-01-05 11:11:11zh:controller: Interview failed for '0x90ab96fffe18117a with error 'Error: Interview failed because can not get active endpoints ('0x90ab96fffe18117a')'
error 2025-01-05 11:11:11z2m: Failed to interview '0x90ab96fffe18117a', device has not successfully been paired

Mn hele HA OS gereboot maar nog steeds zelfde issue 8)7

Even mijzelf quoten: de sensor is weer gekoppeld...1 batterij eruit halen was niet genoeg :o

Alles is weer gebind, het licht gaat echter niet meer aan bij beweging. De group ID 123 was vorige keer wel zo, ik kan in de logging echter dat ID nergens zien om het te checken (zie https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1525_E1745.html#binding). Ik zie in Z2M wel netjes de status van de sensor veranderen dus hij detecteert beweging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNPYZ5yUTx5uD7--RybN4S1Kg08=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/jlmQ1lK5KroR6Og65rxDMFHR.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBABdSqOTC-FrcqxKa1gIHzd29Q=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/wmWw4DgkyNJqtmHGV3QDBggx.png?f=fotoalbum_medium

Help denk ik :/

[edit]
Ik krijg group ID 0 in de add-on logs terug....daar kan ik geen groep mee anamaken |:(
code:
1
z2m: Received Zigbee message from 'Trapkast TRADFRI motion sensor', type 'commandOnWithTimedOff', cluster 'genOnOff', data '{"ctrlbits":0,"offwaittime":0,"ontime":1800}' from endpoint 1 with groupID 0

[edit2]
Nog meer wtf?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjA8jAvx_HpAhNjMt4EttAIZV2M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CaKSKRxAP8IPWytAZQltclti.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door WoBBeL op 05-01-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@keroner Als het goed is dus wel, ook volgens Sonoff. En Windows schijnt er wel blij mee te zijn maar je VM minder.

Andere optie zou kunnen zijn dat iets onder Windows hem gewoon nog vast heeft en dus niet aan de VM wil geven. De error van je VM is dan ook weet niet heel duidelijk. Maar als je vanmorgen een update van de firmware gedaan hebt zou me dat niets verbazen. Dan zou ik de hele boel eens herstarten en kijken of het dan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 15:18
Gisteren zonder te kijken mijn Z2mqtt container geupdate. Ik kwam er al snel achter dat alles weer draaide als ik adapter: zstack toevoegde, het meeste weer goed werkte.

Maar ik heb toch nog 1 probleem en weet niet hoe ik dit oplos. Ik gebruik een Ikea styrbar om een lamp te bedienen. Dit werkt nu niet meer.

Zigbee2mqtt/Mosquitto/Node-red/Homeassistant.

In Node-Red gebruik ik altijd de node-red-contrib-home-assistant-websocket plugin om te babbelen het home-assistant. Zie: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eANtOG4.png

Maar dit werkt niet meer. Hoe doe ik dit nu in Node-Red?
Als ik in Homeassistant zelf een automation aanmaak met de styrbar dan werkt het wel, maar ik wil graag node-red gebruiken, dat vind ik fijner.

Edit:
Als input heb ik nu de MQTT node gepakt in node-red, en nu werkt alles weer. Gaat dit nog werken zoals ik het eerst had, of is dat er uitgehaald door zigbee2mqtt?

[ Voor 10% gewijzigd door Dacuuu op 05-01-2025 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Dacuuu Op zich is het idee nu, gestuurd door HA, dat je dat met een event doet.

Met als grote nadeel dat naar mijn idee het event-domain nog niet mooi in HA zit qua triggers.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 05-01-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:14
Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:32:
@Dacuuu Op zich is het idee nu, gestuurd door HA, dat je dat met
Met als grote nadeel dat naar mijn idee het event-domain nog niet mooi in HA zit qua triggers.
Wat mis je dan? Want werkt bij mij perfect.

https://github.com/hmmbob...lights_salon.yaml#L19-L73

(Alle mogelijke event types zijn ook te vinden in de dev-tools voor ieder event:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5XQfo_zIctvhUazcP4hyDUiz1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ycPj3ZWo1UsKBQT1PRNJlWNV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Hmmbob op 05-01-2025 12:42 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:03
Hier net de upgrade gedaan (Docker container, Sonoff 3.0 CC2652P). Gelukkig had ik dankzij de opmerkingen hier wel de breaking instructies gelezen en hoefde alleen maar de adapter regel toe te voegen. Dus: Toppie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:02:
@keroner Als het goed is dus wel, ook volgens Sonoff. En Windows schijnt er wel blij mee te zijn maar je VM minder.

Andere optie zou kunnen zijn dat iets onder Windows hem gewoon nog vast heeft en dus niet aan de VM wil geven. De error van je VM is dan ook weet niet heel duidelijk. Maar als je vanmorgen een update van de firmware gedaan hebt zou me dat niets verbazen. Dan zou ik de hele boel eens herstarten en kijken of het dan gaat.
Hier een sneeuwbal effect van ongekende proporties..... :/
Na de zoveelste herstart kon ik mijn headless server niet meer bereiken. Ook niet te pingen. Dan maar kvm er aan hangen.
Login.... omdat ik altijd via RDP inlog weet ik deze niet meer (hoe stom kun je zijn).
Op geen mogelijkheid meer te benaderen, pure hel dus |:(

gelukig toevallig gisteren een bare metal backup gemaakt met Synology backup for business.
Nu aan het terugzetten en dan maar duimen.
Wat een dag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:50
Dacuuu schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:15:
Gisteren zonder te kijken mijn Z2mqtt container geupdate. Ik kwam er al snel achter dat alles weer draaide als ik adapter: zstack toevoegde, het meeste weer goed werkte.

Maar ik heb toch nog 1 probleem en weet niet hoe ik dit oplos. Ik gebruik een Ikea styrbar om een lamp te bedienen. Dit werkt nu niet meer.

Zigbee2mqtt/Mosquitto/Node-red/Homeassistant.

In Node-Red gebruik ik altijd de node-red-contrib-home-assistant-websocket plugin om te babbelen het home-assistant. Zie: [Afbeelding]

Maar dit werkt niet meer. Hoe doe ik dit nu in Node-Red?
Als ik in Homeassistant zelf een automation aanmaak met de styrbar dan werkt het wel, maar ik wil graag node-red gebruiken, dat vind ik fijner.

Edit:
Als input heb ik nu de MQTT node gepakt in node-red, en nu werkt alles weer. Gaat dit nog werken zoals ik het eerst had, of is dat er uitgehaald door zigbee2mqtt?
Hier ook even z2m ge-update, in de config van ha heb ik de adapter toegevoegd, en in z2m heb ik voor ik ging updaten de vinkjes van legacy bij settings en home assistant weg gehaald, hierna ge-update.
Ik moest wat Lux sensoren aanpassen en daarna werkte het meeste.
Nu alleen mijn schakelaars nog, ik heb aqara en hue dimmers.
Ik gebruik ook node red, met de nieuwe events type krijg ik het niet werkend (moest ik trouwens nog eerst aanvinken in z2m), hierna maar legacy action aangezet en events weer uit.
Nu werkt de aquara schakelaar maar niet de hue dimmer switch, als ik met debug kijk in node red mis ik de counter attribuut:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdv7yJbnIiDVsJvCb-WGZ7VbgiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bn2IYJVk8xDsfGXmo3mcFVst.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee hoe dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@TheMystery Als eerste, de legacy zaken op false zetten was niet nodig, dit gaf je juist een handvat om al te testen wat stuk zou gaan. Dus alleen op false zetten en dan updaten had geen nut :)

Maar dit zijn de legacy triggers, die zou je nog weer aan kunnen zetten, ook in 2.x. Alternatief is ombouwen naar events.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Hmmbob schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:41:
[...]

Wat mis je dan? Want werkt bij mij perfect.

https://github.com/hmmbob...lights_salon.yaml#L19-L73

(Alle mogelijke event types zijn ook te vinden in de dev-tools voor ieder event:

[Afbeelding]
Werkelijk event triggers met event type. Huidige "smerige" state-trigger is maar een patch naar mijn idee. Met als grootste nadeel dat je dus niet makkelijk via de UI werkelijk op een "event-type" kunt triggeren en dit alleen kan door na de hand dit te checken en te hopen dat niet het volgende event al plaats gevonden heeft want dan is het attribute al geüpdatet :/ Of door een template te gebruiken wat niet echt gebruikersvriendelijk is naar mijn idee.

Zie ook mij Septillion in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" en de WTH.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 05-01-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:12:
@TheMystery Als eerste, de legacy zaken op false zetten was niet nodig, dit gaf je juist een handvat om al te testen wat stuk zou gaan. Dus alleen op false zetten en dan updaten had geen nut :)

Maar dit zijn de legacy triggers, die zou je nog weer aan kunnen zetten, ook in 2.x. Alternatief is ombouwen naar events.
Oké dat stond bij de breaking changes dat je dat in de configuration.yml moest zetten maar ik had het in de gui gedaan, maar is verder geen probleem neem ik aan.

Heb nog even verder gekeken maar officieel wordt alleen single en hold ondersteund;
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/324131092621.html
Dus met events krijg ik het ook niet werkend, aangezien de counter niet meer bestaat.
Wel K aangezien ik nu 14 functies gekoppeld had en er nu nog Max 8 kunnen.
Kan natuurlijk terug gaan maar nooit meer updaten is ook geen optie, zie al meerdere GitHub meldingen al van een paar jaar om dit te implementeren. Ik had het toevallig met node red met die counter werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@TheMystery Nee, er stond dat je op die manier in 1.x al kon testen wat er stuk zou gaan zonder legacy zaken. Waarvan het meeste dus niet meer in 2.x zit.

Maar zoals gezegd kan je, voor nu, legacy triggers in 2.x dus nog gewoon aan zetten :) Ik heb alleen geeeen idee wat je met counter bedoelt... Maar dat kan zijn omdat ik die Hue Dimmer switch niet ken in Z2M en/of geen dagelijkse NR gebruiker ben....

Maar als het goed is zie je dezelfde actions als die je in legacy actions had ook gewoon terug in "event_type" van de events.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:40

TWKterry

Master Mariner

Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:31:
@TheMystery Nee, er stond dat je op die manier in 1.x al kon testen wat er stuk zou gaan zonder legacy zaken. Waarvan het meeste dus niet meer in 2.x zit.

Maar zoals gezegd kan je, voor nu, legacy triggers in 2.x dus nog gewoon aan zetten :) Ik heb alleen geeeen idee wat je met counter bedoelt... Maar dat kan zijn omdat ik die Hue Dimmer switch niet ken in Z2M en/of geen dagelijkse NR gebruiker ben....

Maar als het goed is zie je dezelfde actions als die je in legacy actions had ook gewoon terug in "event_type" van de events.
sterker nog, ik heb hier en daar gelezen dat je beter de legacy_triggers kunt aanzetten omdat de events de komende twee maanden nog wel gaan veranderen. Ben je twee keer bezig, voor 1 of 2 devices niet zo'n punt maar met tientallen een aardig werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Gelukkig zit ik weer ingelogd. zigbee2mqtt werkt ook weer, maar de update staat nu weer klaar.

Eerst uitzoeken hoe ik het windows password kan resetten zonder dat ik ook maar iets heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:31:

Voor nu maar even terug gegaan naar 1.42.
Heb wel nog ff via mqtt geprobeerd daar zit nog wel een counter in het mqtt bericht, alleen blijft deze met versie 2.0 de hele tijd op 2 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@TheMystery Even voor mijn beeldvorming, wat was die counter? Iets specifiek voor die Hue Dimmer switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

[Afbeelding]

VMWare ziet de dongel wel, maar kan er niet mee verbinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit is de conf.yaml van zigbee2mqtt.
Vreemd genoeg staat daar port 0. heeft altijd gewerkt. Veranderen naar port 3 lost het probleem trouwens niet op. Denk echter niet dat ik het hier moet zoeken omdat de VM de hardware al niet kan verbinden.
[Afbeelding]

Check hierboven even. Vermoedelijk moet je iets met zstack aan je config toevoegen.

Edit: ho weird, m’n browsercache deed raar. Is al beantwoord ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:57:
@TheMystery Even voor mijn beeldvorming, wat was die counter? Iets specifiek voor die Hue Dimmer switch?
Dat was een counter hoe vaak je op een knop hebt gedrukt zodat je single, double en tripple kunt gebruiken.
Standaard is het single of hold.
In v2 zit het wel in het mqtt bericht dus ik dacht ga dat gebruiken maar daar blijft de counter op 2 staan.
Na downgraden veranderd deze wel in 1,2 of 3.

code:
1
18z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Dimmer Switch Woonkamer', payload '{"action":"on-press","action_duration":null,"battery":100,"brightness":191,"counter":1,"duration":0,"last_seen":"2025-01-05T14:05:18+01:00","linkquality":72,"update":{"installed_version":1107324829,"latest_version":1107324829,"state":"idle"},"update_available":false}'

[ Voor 26% gewijzigd door TheMystery op 05-01-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:06

Nakebod

Nope.

Ik heb een raariteitje met lampgroepen. Durf niet te zeggen of het pas met de laatste HA en/of Z2M update is, het is een fysieke Aqara Opple schakelaar die ik niet vaak gebruik en nu toevallig opmerk. Wel sluit ik een fout in de schakelaar vrijwel zeker uit, ik kan de groep namelijk ook niet (meer) via HA bedienen. Een andere knop op de schakelaar die direct een lamp schakelt werkt wel.

Als ik de groep in HA schakel blijven alle lampen uit. Kijk ik bij een individuele lamp, dan zeggen zowel HA en Z2M dat hij aan zou staan.
Zowel in HA als in de Z2M addon kan ik de lampen individueel schakelen. Payload die langskomt lijkt mij zo op het eerste gezicht ook prima.
Heb ik toch ergens een breaking change over het hoofd gezien, of iets anders?

In HA individuele lamp aanzetten (En ook echt aan!):
code:
1
2
info 2025-01-05 15:23:17z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Groep Eetkamer', payload '{"brightness":139,"color":{"h":28,"hue":28,"s":91,"saturation":91,"x":0.4996,"y":0.4153},"color_mode":"color_temp","color_temp":441,"state":"ON"}'
info 2025-01-05 15:23:17z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Eetkamer 01', payload '{"brightness":139,"color":{"h":28,"hue":28,"s":91,"saturation":91,"x":0.4996,"y":0.4153},"color_mode":"color_temp","color_options":null,"color_temp":441,"effect":null,"identify":null,"linkquality":255,"power_on_behavior":"on","state":"ON","update":{"installed_version":268572245,"latest_version":268572245,"state":"idle"},"update_available":false}

In HA de groep aan zetten (Status in Z2M/HA is de status aan, maar fysiek zijn ze toch echt uit):
code:
1
2
3
4
5
iinfo 2025-01-05 15:23:44z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Eetkamer 01', payload '{"brightness":139,"color":{"h":28,"hue":28,"s":91,"saturation":91,"x":0.4996,"y":0.4153},"color_mode":"color_temp","color_options":null,"color_temp":441,"effect":null,"identify":null,"linkquality":255,"power_on_behavior":"on","state":"ON","update":{"installed_version":268572245,"latest_version":268572245,"state":"idle"},"update_available":false}'
info 2025-01-05 15:23:44z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Groep Eetkamer', payload '{"brightness":139,"color":{"h":28,"hue":28,"s":91,"saturation":91,"x":0.4996,"y":0.4153},"color_mode":"color_temp","color_temp":441,"state":"ON"}'
info 2025-01-05 15:23:44z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Eetkamer 02', payload '{"brightness":139,"color":{"h":28,"hue":28,"s":91,"saturation":91,"x":0.4996,"y":0.4153},"color_mode":"color_temp","color_options":null,"color_temp":441,"effect":null,"identify":null,"linkquality":255,"power_on_behavior":null,"state":"ON","update":{"installed_version":268572245,"latest_version":268572245,"state":"idle"},"update_available":false}'
info 2025-01-05 15:23:44z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Eetkamer 03', payload '{"brightness":139,"color":{"h":28,"hue":28,"s":91,"saturation":91,"x":0.4996,"y":0.4153},"color_mode":"color_temp","color_options":null,"color_temp":441,"effect":null,"identify":null,"linkquality":255,"power_on_behavior":null,"state":"ON","update":{"installed_version":268572245,"latest_version":268572245,"state":"idle"},"update_available":false}'
info 2025-01-05 15:23:44z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Eetkamer 04', payload '{"brightness":139,"color":{"h":28,"hue":28,"s":91,"saturation":91,"x":0.4996,"y":0.4153},"color_mode":"color_temp","color_options":null,"color_temp":441,"effect":null,"identify":null,"linkquality":255,"power_on_behavior":null,"state":"ON","update":{"installed_version":268572245,"latest_version":268572245,"state":"idle"},"update_available":false}'

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:15
Vraag.

Is er iets sinds de update naar 2.0 met de action dingen van bijv schakelaars als hier ;
entity_id: sensor.0x04cf8cdf3c77c19c_action?

Ze doen het plots geen van allen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:37
maartend schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:13:
Vraag.

Is er iets sinds de update naar 2.0 met de action dingen van bijv schakelaars als hier ;
entity_id: sensor.0x04cf8cdf3c77c19c_action?

Ze doen het plots geen van allen meer.
Je hebt de release notes gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
new_guy schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:19:
[...]

Je hebt de release notes gelezen?
Ja. Meerdere malen. Maar dus ergens overheen gelezen. Waar ongeveer?

Is dat dit?

All action sensors are now disabled by default (sensor.*_action entities). It's recommended to use the MQTT device trigger instead. In case you really need the action sensors, add the following to your configuration.yaml.
homeassistant:
legacy_action_sensor: true

[ Voor 39% gewijzigd door maartend op 05-01-2025 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:37
All action sensors are now disabled by default (sensor.*_action entities). It's recommended to use the MQTT device trigger instead. In case you really need the action sensors, add the following to your configuration.yaml.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/24198

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Thnx. Nu net wel gevonden, dacht dat het over iets heel anders ging.
Moet me dus inlezen in dat mqtt device trigger, tot die tijd de workaround gebruiken

edit ;
Gevonden. Staat nu in mijn configuration. yaml van Z2M, maar de acties werken nog niet

[ Voor 52% gewijzigd door maartend op 05-01-2025 18:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:36
barrymossel schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:03:
[...]

En, nogmaals, dit is dus de reden dat HA of een Z2M nooit, maar dan ook nooit, geschikt gaat zijn voor het grote publiek. Het blijft amateuristisch. En dat is niet (heel) erg voor de hobbyist. Maar een update mag voor het grote publiek alleen zorgen voor verbeteringen. Niet voor problemen.
110% mee eens. Wat een gedoe is deze major update...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
banaliteit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:42:
[...]

110% mee eens. Wat een gedoe is deze major update...
Echt. Ik heb een restore gedaan naar 1.42, Middag kwijt, nog niet werkend

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 20:14
oh wat een gedoe hebben jullie. Balen! Ik hoefde gelukkig alleen adapter: zstack toe te voegen aan mijn config en alles draaide weer als vanouds.

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 06-01-2025 08:21 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:55

D4NG3R

kiwi

:)

Met bovenstaande, in de 2 omgevingen welke ik beheer was het toevoegen van de juiste adapter voldoende. Paar seconden de logs in na een update en het was wel duidelijk waarom dit gebeurde.

Ik was overigens ook niet entertained dat dit nodig was, al is dat deels m'n eigen schuld; M'n vader heeft bij deze geen toegang meer tot de update knopjes in HA voor hun omgeving. :+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

https://github.com/zigbee2mqtt/hassio-zigbee2mqtt/issues/693
Note : Je zit wel in het Hue topic en niet HA :)

[ Voor 0% gewijzigd door Kixtart op 06-01-2025 10:50 . Reden: Note: Dit is gemoved uit Hue topic :) ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Laatst online: 20:55
Heerlijk hoe je soms hard op de feiten gedrukt wordt. Gisteren zelf ook zonder maar iets van release notes te lezen geupdate. Was gelijk even een goede test voor mij, want ik heb een aantal HUE lampen op hoogte hangen waar ik niet makkelijk bij kom. Hier zit geen schakelaar tussen, dus ik kreeg de lampen opeens ook niet meer uit :o

Was even een uurtje zwoegen voordat ik erachter kwam waar het probleem zat.

Ik heb alleen nog wel een ander probleem, waar ik de oorzaak niet van kan vinden. Vermoedelijk heeft dit niks met de upgrade te maken, maar ik kan de oplossing niet vinden. Als ik touchlink wil starten krijg ik allemaal errors:
[2025-01-06 08:58:24] info: zh:controller:touchlink: Set InterPAN channel to '11'

[2025-01-06 08:58:25] warning: zh:controller:touchlink: Scan request failed or was not answered: 'Error: Timeout - undefined - 254 - undefined - 4096 - 1 after 500ms'

[2025-01-06 08:58:25] info: zh:controller:touchlink: Set InterPAN channel to '15'

[2025-01-06 08:58:25] warning: zh:controller:touchlink: Scan request failed or was not answered: 'Error: Timeout - undefined - 254 - undefined - 4096 - 1 after 500ms'

[2025-01-06 08:58:25] info: zh:controller:touchlink: Set InterPAN channel to '20'

[2025-01-06 08:58:26] warning: zh:controller:touchlink: Scan request failed or was not answered: 'Error: Timeout - undefined - 254 - undefined - 4096 - 1 after 500ms'

[2025-01-06 08:58:26] info: zh:controller:touchlink: Set InterPAN channel to '25'

[2025-01-06 08:58:26] warning: zh:controller:touchlink: Scan request failed or was not answered: 'Error: Timeout - undefined - 254 - undefined - 4096 - 1 after 500ms'

[2025-01-06 08:58:26] info: zh:controller:touchlink: Set InterPAN channel to '12'

[2025-01-06 08:58:27] warning: zh:controller:touchlink: Scan request failed or was not answered: 'Error: Timeout - undefined - 254 - undefined - 4096 - 1 after 500ms'

[2025-01-06 08:58:27] info: zh:controller:touchlink: Set InterPAN channel to '13'

[2025-01-06 08:58:27] warning: zh:controller:touchlink: Scan request failed or was not answered: 'Error: Timeout - undefined - 254 - undefined - 4096 - 1 after 500ms'

[2025-01-06 08:58:27] info: zh:controller:touchlink: Set InterPAN channel to '14'

[2025-01-06 08:58:28] warning: zh:controller:touchlink: Scan request failed or was not answered: 'Error: Timeout - undefined - 254 - undefined - 4096 - 1 after 500ms'

[2025-01-06 08:58:28] info: zh:controller:touchlink: Set InterPAN channel to '16'

[2025-01-06 08:58:28] warning: zh:controller:touchlink: Scan request failed or was not answered: 'Error: Timeout - undefined - 254 - undefined - 4096 - 1 after 500ms'

[2025-01-06 08:58:28] info: zh:controller:touchlink: Set InterPAN channel to '17'

[2025-01-06 08:58:29] warning: zh:controller:touchlink: Scan request failed or was not answered: 'Error: Timeout - undefined - 254 - undefined - 4096 - 1 after 500ms'

[2025-01-06 08:58:29] info: zh:controller:touchlink: Set InterPAN channel to '18'

[2025-01-06 08:58:29] warning: zh:controller:touchlink: Scan request failed or was not answered: 'Error: Timeout - undefined - 254 - undefined - 4096 - 1 after 500ms'

[2025-01-06 08:58:29] info: zh:controller:touchlink: Set InterPAN channel to '19'

[2025-01-06 08:58:30] warning: zh:controller:touchlink: Scan request failed or was not answered: 'Error: Timeout - undefined - 254 - undefined - 4096 - 1 after 500ms'

[2025-01-06 08:58:30] info: zh:controller:touchlink: Set InterPAN channel to '21'

[2025-01-06 08:58:30] warning: zh:controller:touchlink: Scan request failed or was not answered: 'Error: Timeout - undefined - 254 - undefined - 4096 - 1 after 500ms'

[2025-01-06 08:58:30] info: zh:controller:touchlink: Set InterPAN channel to '22'

[2025-01-06 08:58:31] warning: zh:controller:touchlink: Scan request failed or was not answered: 'Error: Timeout - undefined - 254 - undefined - 4096 - 1 after 500ms'

[2025-01-06 08:58:31] info: zh:controller:touchlink: Set InterPAN channel to '23'

[2025-01-06 08:58:31] warning: zh:controller:touchlink: Scan request failed or was not answered: 'Error: Timeout - undefined - 254 - undefined - 4096 - 1 after 500ms'

[2025-01-06 08:58:31] info: zh:controller:touchlink: Set InterPAN channel to '24'

[2025-01-06 08:58:32] warning: zh:controller:touchlink: Scan request failed or was not answered: 'Error: Timeout - undefined - 254 - undefined - 4096 - 1 after 500ms'

[2025-01-06 08:58:32] info: zh:controller:touchlink: Set InterPAN channel to '26'

[2025-01-06 08:58:32] warning: zh:controller:touchlink: Scan request failed or was not answered: 'Error: Timeout - undefined - 254 - undefined - 4096 - 1 after 500ms'

[2025-01-06 08:58:32] info: zh:controller:touchlink: Restore InterPAN channel

[2025-01-06 08:58:35] info: z2m: Finished Touchlink scan

[2025-01-06 08:58:35] info
Hier heeft een andere gebruiker dezelfde problemen, maar zonder oplossing helaas:
- https://community.home-as...zb-touchlink-error/734023
- https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/22755
- https://www.reddit.com/r/...r_with_controller_cc2531/

Hier wel een hele discussie, maar helaas geen oplossing: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/5356

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen of waar ik moet kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 09:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Vanmiddag succesvol geüpdated naar 2.0.0-2
Alleen de lux entitties moest ik aanpassen voor de rest ging het prima :)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:06

Nakebod

Nope.

Nakebod schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:37:
Ik heb een raariteitje met lampgroepen. Durf niet te zeggen of het pas met de laatste HA en/of Z2M update is, het is een fysieke Aqara Opple schakelaar die ik niet vaak gebruik en nu toevallig opmerk. Wel sluit ik een fout in de schakelaar vrijwel zeker uit, ik kan de groep namelijk ook niet (meer) via HA bedienen. Een andere knop op de schakelaar die direct een lamp schakelt werkt wel.

Als ik de groep in HA schakel blijven alle lampen uit. Kijk ik bij een individuele lamp, dan zeggen zowel HA en Z2M dat hij aan zou staan.
Zowel in HA als in de Z2M addon kan ik de lampen individueel schakelen. Payload die langskomt lijkt mij zo op het eerste gezicht ook prima.
Heb ik toch ergens een breaking change over het hoofd gezien, of iets anders?

In HA individuele lamp aanzetten (En ook echt aan!):
code:
1
2
info 2025-01-05 15:23:17z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Groep Eetkamer', payload '{"brightness":139,"color":{"h":28,"hue":28,"s":91,"saturation":91,"x":0.4996,"y":0.4153},"color_mode":"color_temp","color_temp":441,"state":"ON"}'
info 2025-01-05 15:23:17z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Eetkamer 01', payload '{"brightness":139,"color":{"h":28,"hue":28,"s":91,"saturation":91,"x":0.4996,"y":0.4153},"color_mode":"color_temp","color_options":null,"color_temp":441,"effect":null,"identify":null,"linkquality":255,"power_on_behavior":"on","state":"ON","update":{"installed_version":268572245,"latest_version":268572245,"state":"idle"},"update_available":false}

In HA de groep aan zetten (Status in Z2M/HA is de status aan, maar fysiek zijn ze toch echt uit):
code:
1
2
3
4
5
iinfo 2025-01-05 15:23:44z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Eetkamer 01', payload '{"brightness":139,"color":{"h":28,"hue":28,"s":91,"saturation":91,"x":0.4996,"y":0.4153},"color_mode":"color_temp","color_options":null,"color_temp":441,"effect":null,"identify":null,"linkquality":255,"power_on_behavior":"on","state":"ON","update":{"installed_version":268572245,"latest_version":268572245,"state":"idle"},"update_available":false}'
info 2025-01-05 15:23:44z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Groep Eetkamer', payload '{"brightness":139,"color":{"h":28,"hue":28,"s":91,"saturation":91,"x":0.4996,"y":0.4153},"color_mode":"color_temp","color_temp":441,"state":"ON"}'
info 2025-01-05 15:23:44z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Eetkamer 02', payload '{"brightness":139,"color":{"h":28,"hue":28,"s":91,"saturation":91,"x":0.4996,"y":0.4153},"color_mode":"color_temp","color_options":null,"color_temp":441,"effect":null,"identify":null,"linkquality":255,"power_on_behavior":null,"state":"ON","update":{"installed_version":268572245,"latest_version":268572245,"state":"idle"},"update_available":false}'
info 2025-01-05 15:23:44z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Eetkamer 03', payload '{"brightness":139,"color":{"h":28,"hue":28,"s":91,"saturation":91,"x":0.4996,"y":0.4153},"color_mode":"color_temp","color_options":null,"color_temp":441,"effect":null,"identify":null,"linkquality":255,"power_on_behavior":null,"state":"ON","update":{"installed_version":268572245,"latest_version":268572245,"state":"idle"},"update_available":false}'
info 2025-01-05 15:23:44z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Eetkamer 04', payload '{"brightness":139,"color":{"h":28,"hue":28,"s":91,"saturation":91,"x":0.4996,"y":0.4153},"color_mode":"color_temp","color_options":null,"color_temp":441,"effect":null,"identify":null,"linkquality":255,"power_on_behavior":null,"state":"ON","update":{"installed_version":268572245,"latest_version":268572245,"state":"idle"},"update_available":false}'
Probleem opgelost door de devices te verwijderen uit de groep, en opnieuw toe te voegen.
Geen idee wat het exacte verschil is, behalve dat het nu wel werkt.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:14

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Hmmbob schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:21:
oh wat een gedoe hebben jullie. Balen! Ik hoefde gelukkig alleen adapter: zstack toe te voegen aan mijn config en alles draaide weer als vanouds.
Maar er was wel ruimte geweest de afgelopen maanden om, nadat we netjes al die vlaggetjes neergezet hadden als voorbereiding naar 2.0, even bij het opstarten een waarschuwing in de logfile te plaatsen dat de adapter vanaf 2.0 gespecificeerd moet worden (had in mijn geval in ieder geval gezorgd voor een issue loze(re) overgang).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:26
omdat ik en veel mensen om mijn heel verschillende blueprints hadden die na de update van 2.0 niet meer werkte heb ik mijn eerste blueprint gemaakt voor switches.

https://github.com/remb0/blueprints

Het idee is om 1 blueprint voor zoveel mogelijk switches te maken.
dus ikea button, aqara button, aqara rockers opple switches enz.

maargoed dit zijn de enige die ik heb en kan testen, wellicht hebben jullie nog input zodat ik meerdere mensen kan helpen en we met elkaar 1 blueprint to rule them all kunnen maken :)

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Wat wel handig is - mocht je nu nog die melding hebben, installeer update 2.002 en herstart je hele systeem (niet alleen de supervisor)
I simply updated to 2.0.0-2. To remove the repair message, I actually had to restart the system (not just HA). After that, everything was clean again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 09:36
Vorkie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:16:
[...]

Wat wel handig is - mocht je nu nog die melding hebben, installeer update 2.002 en herstart je hele systeem (niet alleen de supervisor)

[...]
Ik heb de button geraakt en z2m erased…. Vanmorgen heb ik de edge versie geïnstalleerd, maar het lijkt er op dat ik alle batterij devices opnieuw moet koppelen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Ik heb toch een probleem bij de overgang naar Z2M 2.0. Ik heb een aantal OSRAM AC0251100NJ/AC0251600NJ/AC0251700NJ mini switches:
https://www.zigbee2mqtt.i...j-ac0251600nj-ac0251700nj

De middelste knop (cirkel) moet een move_to_saturation geven bij lang indrukken en een hue_stop geven als je de knop daarna loslaat. Dat laatste gebeurt niet meer (gebeurde wel bij 1.4 getuige alle automatiseringen die ik had die gebruik maakten van die "hue_stop"). De move_to_saturation wordt keurig getriggerd maar de hue_stop niet. Ik heb dit bij alle 4 de Osram Smart+ switches die ik heb. Ik heb dit gecontroleerd in HomeAssistant én in de webinterface van Z2M zelf. Zijn er meer mensen die hier last van hebben en zo ja, wat is de oplossing?

[edit]Voor de zekerheid maar een issue aangemaakt op github want het lijkt echt op een bug, getuige ook de volgende regels uit het debug log:
[2025-01-07 15:43:45] debug: z2m: Received Zigbee message from 'Gamehoek Switch', type 'commandMoveHue', cluster 'lightingColorCtrl', data '{"movemode":0,"rate":0}' from endpoint 3 with groupID 0
[2025-01-07 15:43:45] debug: z2m: No converter available for 'AC0251100NJ/AC0251600NJ/AC0251700NJ' with cluster 'lightingColorCtrl' and type 'commandMoveHue' and data '{"movemode":0,"rate":0}'
[

[ Voor 25% gewijzigd door HuismAndré op 07-01-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:57

JoepW

iRacer & Home Assistant

HuismAndré schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:20:
Ik heb toch een probleem bij de overgang naar Z2M 2.0. Ik heb een aantal OSRAM AC0251100NJ/AC0251600NJ/AC0251700NJ mini switches:
https://www.zigbee2mqtt.i...j-ac0251600nj-ac0251700nj

De middelste knop (cirkel) moet een move_to_saturation geven bij lang indrukken en een hue_stop geven als je de knop daarna loslaat. Dat laatste gebeurt niet meer (gebeurde wel bij 1.4 getuige alle automatiseringen die ik had die gebruik maakten van die "hue_stop"). De move_to_saturation wordt keurig getriggerd maar de hue_stop niet. Ik heb dit bij alle 4 de Osram Smart+ switches die ik heb. Ik heb dit gecontroleerd in HomeAssistant én in de webinterface van Z2M zelf. Zijn er meer mensen die hier last van hebben en zo ja, wat is de oplossing?

[edit]Voor de zekerheid maar een issue aangemaakt op github want het lijkt echt op een bug, getuige ook de volgende regels uit het debug log:

[...]
Ik had iets dergelijks met hue dimmers en heb ze verwijderd in Z2M en weer toegevoegd en toen had ik alle knop mogelijkheden weer terug.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

JoepW schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Ik had iets dergelijks met hue dimmers en heb ze verwijderd in Z2M en weer toegevoegd en toen had ik alle knop mogelijkheden weer terug.
Had ik al gedaan. Als je de 2 regels uit de logfile bekijkt dan zie je dat er simpelweg geen converter is voor het event in kwestie ("No converter available for .."). Die is wellicht bij een copy/paste van 1.4 naar 2.0 weggevallen of zo. De andere events van hetzelfde apparaat werken allen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:02
Nou, van het een op het andere is de hele MQTT lijst leeg..

Na de update was er niks aan de hand, op het toevoegen van zstack adapter na toe, maar sinds 17:00 in ene alles offline/non-responsive.

Continue de melding
code:
1
extra keys not allowed @ data['device']['model_id']"

Terwijl die waarde wel als valide attribuut vermeld staat in de HA documentatie.
In proxmox maar een volledige restore gedaan, kreeg het niet meer aan de praat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Deshmir Waar zie je die error? En waar heb je die config met 'model_id'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
@Septillion Dat is de melding uit de log van HomeAssistant, en die parameter zie ik ook in mqtt explorer.

Vreemde is, na de volledige rollback naar versie kruik werkt het allemaal weer.

Moet alleen nog valideren of model_id nu ook opgestuurd wordt

P.s had alle legacy opties ook al aangezet met v2, maar dat hielp ook al niet

Update:

in de versie die ik heb, is model en model_id nog in 1 waarde:
code:
1
"model": "TRADFRI LED bulb E26/E27 980 lumen, dimmable, white spectrum, opal white (LED1545G12)"

code:
1
 1.25.1 commit: 3f6a1378

[ Voor 25% gewijzigd door Deshmir op 07-01-2025 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

HuismAndré schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Had ik al gedaan. Als je de 2 regels uit de logfile bekijkt dan zie je dat er simpelweg geen converter is voor het event in kwestie ("No converter available for .."). Die is wellicht bij een copy/paste van 1.4 naar 2.0 weggevallen of zo. De andere events van hetzelfde apparaat werken allen prima.
Bleek inderdaad een bug te zijn.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/25652

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner

Ok, na alles weer in orde te hebben heb ik dus besloten om de update gewoon niet door te voeren.
Alles lag dus weer op zijn gat. Gelukkig nu alle backups goed op orde.

Probleem, HASS doet dit automatisch en is niet tegen te houden. Weet iemand hoe ik de automatische updates (van de broker, niet van de devices) uitzet. zoek me een buld, maar kan niets vinden.

Als ik de update will skippen krijg ik de volgende melding,
"Automatic updates for this item have been enabled; skipping it is, therefore, unavailable. You can either install this update now or wait for Home Assistant to do it automatically"

[ Voor 13% gewijzigd door keroner op 07-01-2025 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 21:22
keroner schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:40:
[...]

Ok, na alles weer in orde te hebben heb ik dus besloten om de update gewoon niet door te voeren.
Alles lag dus weer op zijn gat. Gelukkig nu alle backups goed op orde.

Probleem, HASS doet dit automatisch en is niet tegen te houden. Weet iemand hoe ik de automatische updates (van de broker, niet van de devices) uitzet. zoek me een buld, maar kan niets vinden.

Als ik de update will skippen krijg ik de volgende melding,
"Automatic updates for this item have been enabled; skipping it is, therefore, unavailable. You can either install this update now or wait for Home Assistant to do it automatically"
Je kan automatische updates van addons uit/aanzetten met de sliderbars in de addon pagina zelf: addons/de bewuste addon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcLnOWnKAy483fHfAMt7iW4eM_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l4YBc6f0cWSnpp2cTB4zeaVZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
@oltk
Omg, overal gezocht, behalve daar.
Thanks!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:06
Ik ben van de week ook geupdate naar v2. Had de changelog er even bijgepakt en alle aanbevelingen doorgevoerd. Na een update léék HA de entiteiten niet meer te herkennen en toen ik niets kon vinden bij het troubleshooten heb ik HA zelf maar gewoon herstart. En toen werkte alles :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Ik heb het probleem meer de update van 2.0.0-1 naar 2.0.0-2.
De update zou een crash in de serial port fixen.
Nooit last van gehad :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-dragon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 11:20
Sinds gisterenavond heb ik het volgende probleem.
Krijg bij alle sensoren, lampen, enz.. de onderstaande error.
2025-01-08 03:01:49z2m: Publish 'set' 'state' to 'Spot Hal' failed: 'Error: ZCL command 0x0cae5ffffecfaefb/1 genOnOff.on({}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC channel access failure' (225))'
Gisteren wel toevallig hoas en zigbee2mqtt geupdate..

Stick: Sonoff zigbee CC2652P

Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:31
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Zigbee radiator knoppen (TRV's)?
Mijn idee is om mijn Honeywell Evohome systeem te vervangen door een Opentherm Gateway (heb ik al) en draadloze radiator knoppen.
Voor die knoppen zouden dan de eisen zijn:

- Instelbare opening (0-100%)
- Batterijen, met acceptabele batterijduur, dus: zigbee
- Mechanisch enigszins robuust (de evohome knoppen zijn bijvoorbeeld niet al te best

Maar dit lijkt een redelijk onmogelijke zoektocht? Veel knoppen lijken het klep setpoint niet direct te exposen maar doen zelf PID control op de gemeten temperatuur en het setpoint. Anderen zijn weer van erg discutabele kwaliteit....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remcoXP
zojuist mijn eerste blueprint gemaakt die ik met jullie wil delen:
https://github.com/remb0/blueprints/tree/main/

omdat mijn familie en vrienden geupdate hebben naar 2.0 en daarbij hun verschillende knoppen niet meer werkte probeer ik nu een blueprint te maken voor zoveel mogelijk knoppen. zodat je er maar 1 nodig hebt en eenvoudig verschillende knoppen in 2.0 kunt gebruiken.

Hopelijk hebben jullie er ook wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

DRAFTER86 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:46:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Zigbee radiator knoppen (TRV's)?
Mijn idee is om mijn Honeywell Evohome systeem te vervangen door een Opentherm Gateway (heb ik al) en draadloze radiator knoppen.
Voor die knoppen zouden dan de eisen zijn:

- Instelbare opening (0-100%)
- Batterijen, met acceptabele batterijduur, dus: zigbee
- Mechanisch enigszins robuust (de evohome knoppen zijn bijvoorbeeld niet al te best

Maar dit lijkt een redelijk onmogelijke zoektocht? Veel knoppen lijken het klep setpoint niet direct te exposen maar doen zelf PID control op de gemeten temperatuur en het setpoint. Anderen zijn weer van erg discutabele kwaliteit....
Ik gebruik in de badkamer de SonOff TRV:

https://www.amazon.nl/SON...ctionality/dp/B0CFXY26H1/

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TRVZB.html#sonoff-trvzb

Bevalt eigenlijk best goed. Je kunt via Z2M de klep zelfs helemaal traploos bedienen (handig als je een PID regeling wilt gaan opzetten). Bij ons staat hij op de handdoekradiator in de badkamer (dus dan is aan/uit meer dan dikke prima). We gebruiken daarvoor de ingebouwde schema optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Nou, net de update naar 2.02 gedaan, zstack toegevoegd en de configuration aangepast. Werkt ook in 1.42

Updaten naar 2.02, actions aangezet, maar niet denken dat het werkt hoor. Maar weer terug naar 1.42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HuismAndré schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:56:
[...]
Je kunt via Z2M de klep zelfs helemaal traploos bedienen (handig als je een PID regeling wilt gaan opzetten).
offtopic:
Bizar dat er zowel een expose is voor Valve opening degree als voor Valve closing degree is. In welke situatie zou dat nou handig zijn om met beide variabelen te werken i.p.v. een? :P

edit: oh wacht, dat zijn de begrenzingen die je instelt. Valve opening op 80% betekent dat hij maar voor 80% open gaat bij 'valve helemaal open'.

Weet je zeker dat je zelf de actuele opening in een percentage in kunt stellen? Dat haal ik niet uit de exposes.

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 08-01-2025 15:13 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Gizz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:10:
[...]

offtopic:
Bizar dat er zowel een expose is voor Valve opening degree als voor Valve closing degree is. In welke situatie zou dat nou handig zijn om met beide variabelen te werken i.p.v. een? :P

edit: oh wacht, dat zijn de begrenzingen die je instelt. Valve opening op 80% betekent dat hij maar voor 80% open gaat bij 'valve helemaal open'.

Weet je zeker dat je zelf de actuele opening in een percentage in kunt stellen? Dat haal ik niet uit de exposes.
Nee, het openingspercentage kun je niet rechtstreeks instellen. Maar door met de min en max te "spelen" kom je wel een heel eind. Met een beetje creatieve code zou je dat toch wel aan een PID regeling moeten kunnen knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
HuismAndré schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:25:
[...]

Nee, het openingspercentage kun je niet rechtstreeks instellen. Maar door met de min en max te "spelen" kom je wel een heel eind. Met een beetje creatieve code zou je dat toch wel aan een PID regeling moeten kunnen knopen.
Thanks voor de input! Maar het zijn dus juist dat soort creatieve hacks die ik graag zou vermijden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 19:26
Goed bezig hoor wat heb je voor info nodig om de WXKG12LM van Aqara toe te voegen ?

Ik gebruik er er aantal van hier in huis namelijk heb nu al een andere blueprint die werkt maar zou mooi zijn als er uiteindelijk een grote blueprint komt voor alle switches idd.
remcoXP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:46:
zojuist mijn eerste blueprint gemaakt die ik met jullie wil delen:
https://github.com/remb0/blueprints/tree/main/

omdat mijn familie en vrienden geupdate hebben naar 2.0 en daarbij hun verschillende knoppen niet meer werkte probeer ik nu een blueprint te maken voor zoveel mogelijk knoppen. zodat je er maar 1 nodig hebt en eenvoudig verschillende knoppen in 2.0 kunt gebruiken.

Hopelijk hebben jullie er ook wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:26
Misschien dat mensen hier tips hebben. Ik ben op zoek naar zigbee knoppen (of achter bestaande knoppen te hangen module) welke niet op batterij werkt en direct te binden is aan lampen/lampgroepen. Ik wil namelijk voorkomen dat je de lamp niet aan krijgt met de knop omdat de batterij leeg is. Ik heb bijvoorbeeld deze gevonden Ubisys C4 wordt ondersteund door z2m en zou direct te binden zijn zodat het ook werkt zonder z2m.
Andere opties die ik gevonden heb zijn de friends of hue van bijvoorbeeld gira welke dus green power gebruiken. Nadeel is je moet dus hue lampen hebben (of juiste devices die die door kunnen geven) en van sommige is de tweede knop niet te binden bijvoorbeeld aan een groep (kon dit even niet zo snel terug vinden om naar te linken).

Ik zoek eigenlijk opties die 1 of 2 knoppen aan kunnen. En opties die zonder nul draad zouden werken zijn ook welkom. Of zoek ik gewoon iets wat er bijna niet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

krijn1985 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:00:
Misschien dat mensen hier tips hebben. Ik ben op zoek naar zigbee knoppen (of achter bestaande knoppen te hangen module) welke niet op batterij werkt en direct te binden is aan lampen/lampgroepen. Ik wil namelijk voorkomen dat je de lamp niet aan krijgt met de knop omdat de batterij leeg is. Ik heb bijvoorbeeld deze gevonden Ubisys C4 wordt ondersteund door z2m en zou direct te binden zijn zodat het ook werkt zonder z2m.
Andere opties die ik gevonden heb zijn de friends of hue van bijvoorbeeld gira welke dus green power gebruiken. Nadeel is je moet dus hue lampen hebben (of juiste devices die die door kunnen geven) en van sommige is de tweede knop niet te binden bijvoorbeeld aan een groep (kon dit even niet zo snel terug vinden om naar te linken).

Ik zoek eigenlijk opties die 1 of 2 knoppen aan kunnen. En opties die zonder nul draad zouden werken zijn ook welkom. Of zoek ik gewoon iets wat er bijna niet is?
Als de nul wel is toegestaan dan kun je de Sonoff ZBMINIR2 nemen en deze in detached mode gebruiken. Je kunt dan de event gebruiken voor het bedienen van de slimme verlichting én, als Z2M niet zou werken, terugvallen op het default opstartgedrag van de aangesloten lampen (is bij Hue lampen zeer uitgebreid in te stellen). Als Z2M namelijk uit zou vallen (als er dus geen Zigbee signaal zou zijn) dan valt de ZBMINIR2 automatisch terug in de normale stand (waardoor hij dus fysiek de spanning van de slimme lampen weg kan nemen en weer aan kan bieden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:26
HuismAndré schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:18:
[...]

Als de nul wel is toegestaan dan kun je de Sonoff ZBMINIR2 nemen en deze in detached mode gebruiken. Je kunt dan de event gebruiken voor het bedienen van de slimme verlichting én, als Z2M niet zou werken, terugvallen op het default opstartgedrag van de aangesloten lampen (is bij Hue lampen zeer uitgebreid in te stellen). Als Z2M namelijk uit zou vallen (als er dus geen Zigbee signaal zou zijn) dan valt de ZBMINIR2 automatisch terug in de normale stand (waardoor hij dus fysiek de spanning van de slimme lampen weg kan nemen en weer aan kan bieden).
Dit is handige informatie. Dit werkt prima voor lampen die ik hier achter kan hangen. Dus iets om te onthouden. Echter heb ik op sommige plekken meerdere lampen en stekkers die ik dus zou willen schakelen (die niet letterlijk achter de knop zitten dus), daar werkt het dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-09 19:21
Hi allen, misschien een stomme vraag, maar ik kan het nergens vinden.
Ik heb de skyconnect stick op alleen zigbee gezet.
Als adapter ember ingevuld, maar ik weet niet of dat de juiste adapter is, kan het ook niet vinden wat voor adapter de skyconnect heeft.
ik heb als gevolg de volgende error:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBUM2VdVbrf1lwaUGS7iIGMDEYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l1MrlzopHiMgthsEtSYwVk9w.png?f=fotoalbum_large
als ik op de Z2Mqtt klik aan de zijbalk de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxviPUAX5aspskvSb0uMjE-s3Lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GmVpuM6BIZz6QuSBc65oEZxX.png?f=fotoalbum_large

Wie kan mij helpen, ben er 3 dagen mee bezig....

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik moest mijn Skyconnect updaten qua firmware om op Ember te kunnen draaien.
Dat heb gewoon via mijn laptop gedaan en daarna terug aan HA gekoppeld, Nu werkt het prima.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-09 19:21
CAP-Team schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:09:
Ik moest mijn Skyconnect updaten qua firmware om op Ember te kunnen draaien.
Dat heb gewoon via mijn laptop gedaan en daarna terug aan HA gekoppeld, Nu werkt het prima.
Thanx, via de siliconlabs addon de stick geupdate en alles draait weer!!!

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-08 01:56

Plato112

Da is toch nie normaal!

The-dragon schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 05:14:

[...]

Ik zit momenteel met hetzelfde probleem. Niks werkt meer en ik kan ook geen devices re-pairen of nieuwe devices toevoegen. Ik zoek me al de hele avond suf maar kan de oplossing nog steeds niet vinden.

Bij mij begon de ellende nadat ik op Touchlink had geklikt en dacht dat het daardoor kwam, maar dat betwijfel ik nu. Ik heb zelfs mijn stick/coordinator al opnieuw geflashed omdat ik dacht dat het daaraan lag, maar niets lijkt te helpen...

Edit: Aanvullend heb ik een test HA-omgeving opgezet op een ander apparaat en daar mijn ZBdongle in geplaatst. En jawel hoor, daar kan ik direct een device pairen zonder problemen. Dus dit moet een (software) probleem zijn in mijn productie HA-omgeving. Weet alleen niet waar ik dit moet zoeken, toch bij de update naar 2.0? Het rare is dat ik geen enkel apparaat kan bedienen en de 'No network route' (205) en 'MAC channel access failure' (225) meldingen krijg, maar dat ik toen ik een apparaat in mijn zigbee netwerk in pairing mode bracht, deze wel direct uit het netwerk werd verwijderd. Dus er moet nog iets van communicatie plaatsvinden anders weet mijn Z2M dat niet.

Mocht iemand ideeën hebben, dan hoor ik het graag.

Edit 2: Nou breekt m'n klomp. Nadat ik gisteren al meermaals mijn ZBDongle had uitgetrokken en teruggeplaatst in de RPi (wat niks opleverde), is nu (nadat ik de dongle in een ander apparaat heb getest) het hele netwerk ineens weer online en operationeel. Terwijl ik verder niks gewijzigd heb in HA/Z2M. Zou dit dan toch iets gedaan hebben met de dongle?
Blij dat het weer werkt maar wel flabbergasted 8)7

Edit 3: En toen verzette ik mijn RPi iets en werkte het niet meer. Lijkt toch een interference ding te zijn al is dit ontstaan op een moment dat ik niks verplaatst/veranderd heb. Na wat rommelen met de plaatsing van de dongle lijkt het nu weer gewoon te werken. Eind goed, al goed?

[ Voor 49% gewijzigd door Plato112 op 10-01-2025 13:20 ]

Speed limits are like herpes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Ik heb hem voor je toegevoegd. kan hem alleen zelf niet testen, zou jij dat willen doen?
kalmma schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:15:
Goed bezig hoor wat heb je voor info nodig om de WXKG12LM van Aqara toe te voegen ?

Ik gebruik er er aantal van hier in huis namelijk heb nu al een andere blueprint die werkt maar zou mooi zijn als er uiteindelijk een grote blueprint komt voor alle switches idd.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 19:26
Hoi Remco,

Dankjewel voor je update.

Ik heb het inmiddels getest en ook al via Github teruggekoppeld.

Zou gaaf zijn als we naar 1 blueprint kunnen voor heel veel verschillende knoppen.
remcoXP schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:03:
Ik heb hem voor je toegevoegd. kan hem alleen zelf niet testen, zou jij dat willen doen?

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17
kalmma schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:11:
Hoi Remco,

Zou gaaf zijn als we naar 1 blueprint kunnen voor heel veel verschillende knoppen.

[...]
@remcoXP
Is dit niets zoiets als dit?
https://github.com/EPMatt/awesome-ha-blueprints

Wel beetje stuk na z2m 2.0 update, maar dat wordt inmiddels hersteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoXP
Dat ziet er ook goed uit.
ik heb deze gemaakt omdat ik van 4 instances de knoppen moet regelen dus begon ik hiermee.
ook een leuke kans om bekend te raken met github/vscode/markdown enz. dus ik ga er lekker mee verder en hoop ook zo'n mooie page / en blueprint framework te kunnen maken :)
jj85 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:22:
[...]

@remcoXP
Is dit niets zoiets als dit?
https://github.com/EPMatt/awesome-ha-blueprints

Wel beetje stuk na z2m 2.0 update, maar dat wordt inmiddels hersteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Dat is inderdaad mijn doel.
momenteel heb ik al mijn knoppen werkend.

nieuwe devices kunnen via:
https://github.com/remb0/blueprints/issues/new/choose

maar nog leuker is dat als andere mensen pull requests doen en de code zelf aanvullen en verbeteren :)
kalmma schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:11:
Hoi Remco,

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sinds de upgrade naar 2.0 werken mijn Aqara temperatuursensoren niet meer. Ik heb ze al opnieuw gekoppeld na forced remove uit Zigbee2mqtt. Dan lijkt het even goed te gaan, maar ze geven min of meer eenmalig data door. Heel vreemd.

Geen idee waar ik moet beginnen om dit te bugfixen, en online kan ik er eigenlijk niets over vinden.

Heeft iemand een suggestie?

Edit: laat maar, na nog een keer pairen lijkt het te zijn opgelost!

[ Voor 9% gewijzigd door sOid op 11-01-2025 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:40

TWKterry

Master Mariner

Plato112 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:47:
[...]
Edit 3: En toen verzette ik mijn RPi iets en werkte het niet meer. Lijkt toch een interference ding te zijn al is dit ontstaan op een moment dat ik niks verplaatst/veranderd heb. Na wat rommelen met de plaatsing van de dongle lijkt het nu weer gewoon te werken. Eind goed, al goed?
@Plato112
Waarschijnlijk een open deur maar je hebt toch wel een extensie kabel tussen de RPi en de dongle zitten tegen interferentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

TWKterry schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:19:
[...]
@Plato112
Waarschijnlijk een open deur maar je hebt toch wel een extensie kabel tussen de RPi en de dongle zitten tegen interferentie?
Dat had ik inderdaad wel getest en gaf de oplossing. Maar ik had dit al meer dan een jaar zonder kabel en dat ging altijd goed, maar nu dus niet helemaal meer. Ik werd nogal afgeleid door alle andere mogelijke oorzaken.
Na het testen met de kabel heb ik mijn opstelling wat gewijzigd en nu werkt het ook weer prima zonder kabel. Het leek te liggen aan een externe harde schijf die tegen de RPi aan lag. Mijn RPi zit wel in een metalen case dus misschien dat dit de interferentie wat tegen houdt? Het is nu weer super stabiel in ieder geval.
Toch ook maar meteen een extra kabel besteld voor het geval dit terugkeert, want die andere kabel heeft een functie elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Plato112 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:47:
[...]

Ik heb in de afgelopen twee weken nu twee keer dit probleem gehad. Ineens uit het niets stopt alle Zigbee communicatie. In de logs krijg ik dan constant de meldingen:
data request failed with error: 'MAC channel access failure' (225)

Systeem herstart, stick eruit erin etc maar niks helpt. Tot het ook weer uit het niets ineens begint te werken.
Krijg er geen zwitserleven gevoel van in ieder geval.....

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
Michaelg schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:09:
[...]

Ik heb in de afgelopen twee weken nu twee keer dit probleem gehad. Ineens uit het niets stopt alle Zigbee communicatie. In de logs krijg ik dan constant de meldingen:

Systeem herstart, stick eruit erin etc maar niks helpt. Tot het ook weer uit het niets ineens begint te werken.
Ik heb dit laatst ook eens gehad, hadden we een ultrasoon luchtbevochtiger in de kamer aan staan. En als dat ding weer uit was werkte alles weer. Zigbee is in mijn ervaring best gevoelig voor interferentie, los van het feit of het nu ZHA is of Z2M. Nu dus maar een “luchtwasser bevochter staan en dat werkt zonder verstoring

[ Voor 4% gewijzigd door Himalaya op 11-01-2025 18:16 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 21:22
Mooi dat Z2M

Vanochtend bleek Z2M niet meer te werken.

Vorige week geupdated naar 2.02, Zstack toegevoegd. Was wat gedoe, omdat ik in de 2 miljoen regels tekst dat stukje gemist had in de breaking changes, maar in een uurtje werkend gekregen.

In de nacht van zaterdag op zondag wordt altijd een update gemaakt van de VM (ik draai proxmox). en 2 uur later volgens de logboeken zijn alle sensoren plat. Worden niet meer geregistreerd. Z2M UI bleek bij wakker worden niet meer op te starten.

herstel van de VM werkte niet. Toen maar terug naar 1.40 en: alle lampen weer aan. Alleen nog de lichtsensensoren weer terug naar de lux entiteit.

Maar toch nog niet alles ok. Ik krijg foutmeldingen van sensoren en repeaters die niet kunnen worden gevonden. En de groepen die ik bind aan schakelaren (mooie shortcut om snel, zonder HA, lichten aan te zetten) waren leeg. Geen apparaten meer aan gekoppeld.

Zo hersteld., Maar jongens. Wat is dat Z2M nog wankel. Ik zou HA en het gebruik van Z2M zeker nog niet aanraden aan vrienden en familie. Elke update is het weer fingers crossed.

Toch ben ik benieuwd. Ben ik nou de enige?
In mijn config heb ik:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
data_path: /config/zigbee2mqtt
socat:
  enabled: false
  master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
  slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
  options: "-d -d"
  log: false
mqtt: {}
serial:
  port: >-
    /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_96cd2b99092bec11a566ce6540c9ce8d-if00-port0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 15:18
oltk schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:43:
Mooi dat Z2M

Vanochtend bleek Z2M niet meer te werken.

Vorige week geupdated naar 2.02, Zstack toegevoegd. Was wat gedoe, omdat ik in de 2 miljoen regels tekst dat stukje gemist had in de breaking changes, maar in een uurtje werkend gekregen.

In de nacht van zaterdag op zondag wordt altijd een update gemaakt van de VM (ik draai proxmox). en 2 uur later volgens de logboeken zijn alle sensoren plat. Worden niet meer geregistreerd. Z2M UI bleek bij wakker worden niet meer op te starten.

herstel van de VM werkte niet. Toen maar terug naar 1.40 en: alle lampen weer aan. Alleen nog de lichtsensensoren weer terug naar de lux entiteit.

Maar toch nog niet alles ok. Ik krijg foutmeldingen van sensoren en repeaters die niet kunnen worden gevonden. En de groepen die ik bind aan schakelaren (mooie shortcut om snel, zonder HA, lichten aan te zetten) waren leeg. Geen apparaten meer aan gekoppeld.

Zo hersteld., Maar jongens. Wat is dat Z2M nog wankel. Ik zou HA en het gebruik van Z2M zeker nog niet aanraden aan vrienden en familie. Elke update is het weer fingers crossed.

Toch ben ik benieuwd. Ben ik nou de enige?
In mijn config heb ik:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
data_path: /config/zigbee2mqtt
socat:
  enabled: false
  master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
  slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
  options: "-d -d"
  log: false
mqtt: {}
serial:
  port: >-
    /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_96cd2b99092bec11a566ce6540c9ce8d-if00-port0
Hier draait het altijd stabiel. Heb wel eens na een z2m update, dat mijn stick niet meer gevonden wordt, dan moet ik even de stick uit de usb halen en weer terug in pluggen. Maar verder 0.0 problemen. Ik gebruik een zzh! CC2652R Multiprotocol RF Stick stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Hier is Z2M altijd een drama gebleven.
Ik heb het een klein jaartje geprobeerd omdat ik MQTT voor iets anders nodig heb. En iedereen was zo enthousiast over Z2M. Toen dacht ik laat ik het eens proberen.

De door iedereen zo geprezen Sonoff P dongle heb ik nooit aan de praat gekregen. Ik heb hem geruild voor een E stick twaarvan iedereen zei dat hij veel problemen gaf en experimenteel was.

Die deed het dan weer wel.

Maar een paar sensoren die zonder enig probleem met een Conbee stick of een Skyconnect te pairen waren onder Deconz of ZHA, deden het niet met Z2M. Die kwamen pas later in de ondersteunde devices.

Als je naar het totaal aantal devices kijkt dan ondersteunt Z2M er meer dan ZHA. Maar daar heb ik niets aan als de dingen die ik gekocht heb er niet bij zitten.

Wat ook nooit lekker werkte was Zigbee groepen maken in Z2M. Dat lukt wel, maar als ik dan 4 lampen in een groep had, dan zag ik ze een voor een in willekeurige volgorde aan gaan.
Of als ik het commando rood 50% gaf dan zag ik ze eerst 50% worden en na een halve seconde of zo rood.. Of andersom.
Maakte ik een groep in HA, dan gingen ze wel tegelijk aan. Dat is dus precies het tegenovergestelde van wat je zou verwachten. Het lijkt via Z2M enorm traag te gaan.

Groepen in ZHA geven bij mij nooit dit effect.

En dan nu het drama met de 'breaking versie 2.0'

Ik ga me er niet meer in verdiepen, Ik ben weer terug naar ZHA en dat werkt voor mij stabieler.

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 12-01-2025 14:53 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Ortep Jammer dat je toevallig alles tegen had. Geen idee wat het universum tegen je had :+

En blijf erbij, zo breaking is het dus niet en al helemaal niet onverwacht. Zeker vergeleken met de 2025.1 update van HA :X En ja, het is een major update waar toch steeds wat zaken gemist worden dus ik kijk het ook even een ronde aan. Maar niet wegens de breaking changes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 22:50
Septillion schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:29:
En ja, het is een major update waar toch steeds wat zaken gemist worden dus ik kijk het ook even een ronde aan. Maar niet wegens de breaking changes.
Gevoelsmatig is het gewoon de zoveelste maandelijkse update met niet zo'n spannende changes. Het is alleen een major update, en geen minor, omdat die deprecated stuff er uit is gehaald. Niet omdat er super veel/spannende wijzigingen in zitten. De enige echte kans op regressions, ten opzichte van de andere releases, is dus m.b.t. de code die verwijderd is. En niet omdat er nu "major changes" in de code zijn gedaan. Als Z2M een release model / versienummer als HA hanteerde was het dus gewoon "2025.1" met wat zaken die verwijderd waren maar verder niks "majors" (en die BCs waren dan wellicht geleidelijk gedaan over meerdere releases).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:15
DRAFTER86 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Thanks voor de input! Maar het zijn dus juist dat soort creatieve hacks die ik graag zou vermijden ;)
Versatile Thermostat in combinatie met Sonoff TRVZB heeft dat al voor je opgelost. Draai dat hier thuis (met de combinatie Better Thermostat voor de MOES knoppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
mhaket schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:11:
[...]

Versatile Thermostat in combinatie met Sonoff TRVZB heeft dat al voor je opgelost. Draai dat hier thuis (met de combinatie Better Thermostat voor de MOES knoppen).
Ja dat is inderdaad het pad dat ik nu wil gaan bekijken.
Kwam toevallig ook deze post tegen: lijkt er op dat directe controle van de klep er aan zit te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Michaelg schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:09:
[...]

Bij mij is het tot nog toe eenmalig geweest en sinds ik het opgelost heb, geen enkel probleem meer gehad nu. Ik draai dit nu toch al meer dan anderhalf jaar en dit is het eerste probleem (en waarschijnlijk toch door mijzelf veroorzaakt). Dus ik ben voorlopig nog niet van plan om over te stappen.
Ik ga wel proberen om te kijken of ik wat zaken redundant kan uitvoeren zodat ik de lampen iig nog kan bedienen als Zigbee plat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-dragon
The-dragon schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 05:14:

[...]

De oorzaak is gevonden, de schuldige is dus een usb netwerk adapter van Ugreen die ik even ingeplugd heb.
Na deze te weg te halen werkt alles terug als normaal.

Hoe kan een usb netwerk adapter (geen wifi) storing geven aan zigbee2mqtt?

Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@The-dragon zigbee-sticks hebben snel last van storing via de usb-poort. Daarom het dringende advies om de sticks nooit rechtstreeks in te pluggen, maar altijd met een verlengkabel:
USB based adapter

The range of these adapters can greatly be improved when connecting them with an USB extension cable instead of directly plugging it into the computer (e.g. Raspberry Pi). When plugged directly into the computer, the antenna suffers from interference of radio signals and electrical components of the computer. Also be sure not to position the adapter too close to any other radio transmitting devices (e.g. a Wi-Fi router) or an SSD.

A USB extension cable of 50 cm is already enough to reduce the interference. Preferably get one with shielding as this may give better results (source).

Do not underestimate this! Placing your adapter close to an USB port can kill the radio signal entirely as demonstrated in this article.

Additionally, it may help to plug the adapter to a USB 2 instead of USB 3 port.
Heb jij toevallig je stick wel direct in de usb-poort van je apparaat gestoken?

[ Voor 70% gewijzigd door Gizz op 14-01-2025 11:15 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-dragon
@Gizz Klopt, mijn usb stick zit rechtstreeks in de usb poort op het moederbord. enig advies voor een usb verlengkabel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@The-dragon Elke, zolang hij maar USB 2 is en niet USB 3 :)

Het zijn de USB 3 signalen die enorm storen en daarmee de antenne van de Zigbee verzadigen. En door de extra adapter zal er waarschijnlijk dus meer USB 3 verkeer zijn en dus meer storing.

[ Voor 61% gewijzigd door Septillion op 14-01-2025 12:02 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 24 Laatste

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.