Ik heb de laatste tijd (sinds de update naar z2m versie 2.x?) regelmatig problemen met draadloze zigbee devices (beweging, temperatuur/luchtvochtigheid, knoppen).
Er lijkt in HA geen contact te zijn, devices reageren niet, 'actions' komen niet door ...
Tot een paar weken terug werkte alles behoorlijk stabiel.
Ik moet telkens van alles proberen om het weer aan de praat te krijgen: repairen, reconfigure in z2m, en zelfs met 'force remove' verwijderen en opnieuw pairen en opnieuw instellen, z2m of zelfs heel HA herstarten. Vaak met geen of heel kort resultaat. Het komt me nu te vaak voor (paar keer per week, soms dagelijks).
Voorbeelden:
Aqara RTCGQ11LM bewegingssensor: vliegt er regelmatig uit, met alle boven genoemde trucs wel weer terug te halen
Sonoff SNZB-02P temperatuur /luchtvochtigheid sensor, idem
SONOFF SNZB-01 knop ('remote'): vliegt er regelmatig uit, maar na force remove en opnieuw pairen en instellen zag ik iets geks. Niet alle entiteiten van de device zijn vanuit z2m doorgegeven naar HA (ik hoop dat ik het goed formuleer), en de niet doorgegeven entiteiten ('action') is nu juist degene die ik nodig heb. In MQTT explorer zie ik wel de messages (voordeur_bel_switch = {"action":"single","battery":100,"last_seen":"2025-01-25T14:57:35.703Z","linkquality":112,"voltage":3000}
action = single). Ik heb dit ondervangen door in de HA autamation niet de entity maar de mqtt message als trigger te nemen, maar dat is niet ideaal.
IKEA E1524/E1810 knop (de bekende ronde remote met meerdere knoppen): heeft heel lang prima gewerkt maar nu dezelfde problemen als de Sonoff knop hierboven. Na foce remove en opnieuw pairen en instellen ziet het er zo uit in z2m:
En zo in HA:
Wanneer ik dit device reconfigure in z2m vind ik in de log de volgende info (ik kan er geen chocola van maken):
Failed to configure 'bart_plafspots', attempt 1 (Error: Bind 0x14b457fffe67a09e/1 genOnOff from '0x00124b0021600654/1' failed (AREQ - ZDO - bindRsp after 10000ms) at Object.start (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman@3.2.1/node_modules/zigbee-herdsman/src/utils/waitress.ts:59:23) at func (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman@3.2.1/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:423:47) at Queue.execute (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman@3.2.1/node_modules/zigbee-herdsman/src/utils/queue.ts:36:20) at ZStackAdapter.sendZdoInternal (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman@3.2.1/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:428:43) at ZStackAdapter.sendZdo (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman@3.2.1/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:305:16) at Endpoint.bind (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman@3.2.1/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/model/endpoint.ts:562:30) at configure (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman-converters@21.12.0/node_modules/src/lib/ikea.ts:210:13) at Object.configure (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman-converters@21.12.0/node_modules/src/index.ts:257:21) at Configure.configure (/app/lib/extension/configure.ts:124:13) at Configure.onMQTTMessage (/app/lib/extension/configure.ts:49:25))
Ik weet niet zo goed welke info ik moet aanleveren om het probleem boven tafel te krijgen, ik hoop dat dit een een eerste aanzet is
Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp