Het apparaat het verst van de coordinator is in dit geval een stekker van Tuya. De apparaten die er tussen zitten zijn een zelfde stekker en een 2e route met een Ikea Tradfri stekker. Inmiddels is de signaalsterkte wel iets opgelopen, maar nog steeds <50 LQI, apparaten zijn niet goed bereikbaar en reageren nog niet, denk dat ik nog extra versterkers toe moet gaan voegen.dixet schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:54:
[...]
Wat voor merk/type? Van aqara zigbee apparaten weet ik dat ze erg kieskeurig zijn in de route die ze kiezen. Eenmaal verbonden zullen ze niet meer switchen. Als je ze dus in de buurt van je coördinator hebt gepaird zullen ze blijven proberen de coördonator rechtstreeks te benaderen.
Beste bij dit soort apparaten is ze te pairen op de plek waar je ze gaat gebruiken. En uiteraard zorgen dat je vanaf je coördionator naar "buiten werkt" bij het toevoegen van apparaten.
Andere merken hebben dit probleem bij mijn weten niet.
Hi all,
Een vraag van een aankomende Z2M gebruiker.
Eenvoudigste is natuurlijk de Z2M addon te gaan gebruiken in HA maar dan heb ik alles in 1 mandje zitten. Het fijne van Deconz op een aparte RPI was dat het rocksolid was. Kloten met Domoticz leverde geen klachten op dat een lamp niet geschakeld kon worden. Hoogstens een automation die ff niet werkte.
Dank!
Een vraag van een aankomende Z2M gebruiker.
- Ik ben langzamerhand aan het overstappen van Domoticz/Deconz naar HA (Core) op een RPI4 met SSD. Deconz heb ik op een aparte RPI draaien.
- HA koppelt op dit moment ook naar Deconz. So far so good.
- Sonoff Dongle E gekocht vorige week, Ember firmware erop gezet en in eerste instantie met ZHA aan mijn test HA (Core op Proxmox) en wat exoten proberen te koppelen en dus snel besloten dat het Z2M gaat worden
.
Eenvoudigste is natuurlijk de Z2M addon te gaan gebruiken in HA maar dan heb ik alles in 1 mandje zitten. Het fijne van Deconz op een aparte RPI was dat het rocksolid was. Kloten met Domoticz leverde geen klachten op dat een lamp niet geschakeld kon worden. Hoogstens een automation die ff niet werkte.
- Wat is handig, Z2M op een aparte RPI, of aparte VM op Proxmox draaien of gewoon voor gemak gaan en de addon gebruiken? Wat is jullie ervaring?
Dank!
Simpel, inderdaad zoals je zegt alles vanuit HA.oeps schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:44:
Hi all,
Een vraag van een aankomende Z2M gebruiker.Vraag:
- Ik ben langzamerhand aan het overstappen van Domoticz/Deconz naar HA (Core) op een RPI4 met SSD. Deconz heb ik op een aparte RPI draaien.
- HA koppelt op dit moment ook naar Deconz. So far so good.
- Sonoff Dongle E gekocht vorige week, Ember firmware erop gezet en in eerste instantie met ZHA aan mijn test HA (Core op Proxmox) en wat exoten proberen te koppelen en dus snel besloten dat het Z2M gaat worden
.
Eenvoudigste is natuurlijk de Z2M addon te gaan gebruiken in HA maar dan heb ik alles in 1 mandje zitten. Het fijne van Deconz op een aparte RPI was dat het rocksolid was. Kloten met Domoticz leverde geen klachten op dat een lamp niet geschakeld kon worden. Hoogstens een automation die ff niet werkte.Misschien beantwoord ik deels mijn eigen vraag: Ik hou van het simpel houden. Dan zou een aparte RPI het eenvoudigste zijn. Ik heb overigens nauwelijks ervaring met Docker. (ja, ik loop achter/wordt oud!)
- Wat is handig, Z2M op een aparte RPI, of aparte VM op Proxmox draaien of gewoon voor gemak gaan en de addon gebruiken? Wat is jullie ervaring?
Dank!
Nog steeds simpel, maar iets minder: docker voor Z2M. Je zou zelfs een Cronjob aan kunnen maken die eens in de zoveel tijd het nieuwe image download en de docker opnieuw aanmaakt. Zit natuurlijk iets van risico in dat als een update iets stuk zou maken het niet meer werkt. Maar dat risico is tot nu toe met Z2M wel heel klein gebleken.
Welke (core) firmware en Zigbee versie draai jij hierop en is deze stabiel? Ik wilde deze namelijk ook gaan inzetten in de schuur als tweede Z2M instance.Himalaya schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:27:
[...]
Ik gebruik nu enkele maanden een tweetal SLZB-06P7 (linkje) voor twee Z2M instances en die bevallen erg goed. Heb even last gehad van interferentie maar na het verplaatsen naar een andere ruimte, gemakkelijk met POE, loopt het nu echt als een zonnetje.
Ik stel deze vraag mede vanwege onderstaande issues die ik tegenkom als ik zoek op de 06P7
https://github.com/Koenkk/Z-Stack-firmware/issues/518
https://github.com/Koenkk/Z-Stack-firmware/discussions/505
Ik had het inderdaad ook gelezen maar ben toch voor naar de laatste koenk versie gegaan. Heb in het begin wel wat problemen gehad waarbij vooral de positionering van de antenne belangrijk was maar loopt nu eigenlijk erg goed. Motion sensors zijn erg snappy, heb veel temperatuursensors (o.a. Sonoff) die prima werken en veel lampen (Hue en wat Innr ledstrips) en diverse plugs en schakelaars. Denk dat ongeveer de helft van de devices batterij gevoed zijn en heb geen problemen met het offline gaan, anders dan bij een lege batterij.lubbertkramer schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 00:54:
[...]
Welke (core) firmware en Zigbee versie draai jij hierop en is deze stabiel? Ik wilde deze namelijk ook gaan inzetten in de schuur als tweede Z2M instance.
Ik stel deze vraag mede vanwege onderstaande issues die ik tegenkom als ik zoek op de 06P7
https://github.com/Koenkk/Z-Stack-firmware/issues/518
https://github.com/Koenkk/Z-Stack-firmware/discussions/505
Als ik de logging in Z2M bekijk dan kom ik heel sporadisch een error tegen maar uptime van 30 dagen met maar 2 meldingen kan ook zo maar (ik doe elker 30 dagen een update rondje van alle VM's).
Ik draai ook twee instances, een voor beneden en tuin, en de tweede voor de bovenverdieping, zolder en technische ruimte. De ene op kanaal 20 en de andere op 25. En Wifi op 1 of 6.
:strip_exif()/f/image/iZ4g0yohcvUBzi8SvsYQwrBF.png?f=user_large)
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Even een checkvraag voor ik heel lang ga lopen prutsen en dat het niet kan.
Ik weet dat je een groep lichten kunt maken en schakelen.
Maar kan je ook een groep afstandsbiedingen maken? Ik heb er 3 die ik exact dezelfde functie wil geven, maar weet niet of dat mogelijk is.
Maar kan je ook een groep afstandsbiedingen maken? Ik heb er 3 die ik exact dezelfde functie wil geven, maar weet niet of dat mogelijk is.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Volgens mij niet per se een groep afstandsbedieningen, maar kan je meerdere afstandsbedieningen aan een lamp (of licht groep) binden.
Als je home assistant gebruikt is het helemaal handig, dan trigger je gewoon op alle 3 de afstandsbedieningen in dezelfde automatisering. Dat doe ik voor mijn mechanische ventilatie (let op: twee verschillende types afstandsbedieningen vandaar dat ik ook op 2 events let):
https://github.com/hmmbob...l/ventilation.yaml#L7-L25
Als je home assistant gebruikt is het helemaal handig, dan trigger je gewoon op alle 3 de afstandsbedieningen in dezelfde automatisering. Dat doe ik voor mijn mechanische ventilatie (let op: twee verschillende types afstandsbedieningen vandaar dat ik ook op 2 events let):
https://github.com/hmmbob...l/ventilation.yaml#L7-L25
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik gebruik HA, maar wil ook juist graag binden omdat ik wil dat het ook werkt als er een keer een storing is (en ik b.v niet thuis ben).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik weet niet wat voor afstandsbedieningen je hebt maar vroeger kon je in ieder geval met die van Ikea een afstandsbediening kopieren naar een andere:
Eerst zorgen dat nr 1 werkt zoals je wil.
Nr 2 factory reset geven.
Nummer 1 pairen met nummer 2.
Edit: ik kwam als eerste de Japanse ikea site tegen: https://www.ikea.com/jp/e...9c-gc9g-21c25021gd09.html
Eerst zorgen dat nr 1 werkt zoals je wil.
Nr 2 factory reset geven.
Nummer 1 pairen met nummer 2.
Edit: ik kwam als eerste de Japanse ikea site tegen: https://www.ikea.com/jp/e...9c-gc9g-21c25021gd09.html
[ Voor 24% gewijzigd door davegriffejoen op 07-12-2024 20:25 ]
Nee, ben er achter gekomen dat mijn remotes geen pairing ondersteunen. Helaas.
Pffft. Weet je mijn klik aan en klik uit systeem werkt nog het meest betrouwbaar.
Pffft. Weet je mijn klik aan en klik uit systeem werkt nog het meest betrouwbaar.
Welke remotes heb je? Mijn aller simpelste Ikea aan-uit schakelaars kan ik in Z2M via de "bind" functie aan lampen koppelen, dan luistert de lamp naar de remote zonder dat HA daar tussen zit. Je kunt elke lamp zonder problemen aan verschillende afstandsbedieningen koppelen...Cyberpope schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:02:
Even een checkvraag voor ik heel lang ga lopen prutsen en dat het niet kan.
Geen ikea in elk geval. Die van mij is niet te binden. Zoek iets met 4 knoppen.Esumontere schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:09:
[...]
Welke remotes heb je? Mijn aller simpelste Ikea aan-uit schakelaars kan ik in Z2M via de "bind" functie aan lampen koppelen, dan luistert de lamp naar de remote zonder dat HA daar tussen zit. Je kunt elke lamp zonder problemen aan verschillende afstandsbedieningen koppelen...
Ook niet in de properties van je afstandsbediening, onder "bind"? Toen ik mijn afstandsbedieningen verbond aan lampen moest ik overigens wel de afstandsbediening "wakker houden" door een knop ingedrukt te houden.Cyberpope schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:15:
[...]
Geen ikea in elk geval. Die van mij is niet te binden. Zoek iets met 4 knoppen.
:strip_exif()/f/image/IptatU9MHoPZOgczsHUMwrpE.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar welke is het nou?Cyberpope schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:15:
[...]
Geen ikea in elk geval. Die van mij is niet te binden. Zoek iets met 4 knoppen.
Je laat je ook niet heel makkelijk helpen zo....
Nou dank alvast, maar het gaat om deze:
https://www.zigbee2mqtt.i...0044_1.html#tuya-ts0044_1
Bij binding is alles leeg.
Excuus voor het "lastig helpen". Maar het is echt behoorlijk definitief dat binding niet werkt voor deze afstandbediening, nodige over gevonden. En dat is wel hoe het nu werkt. 4 knops kaku afstandsbedieningen die samen zorg dragen voor de lampen, tv & radio. Vanwege WAF wilde ik graag deze vervangen door deze. Dat was het minste verandering.
Excuus voor het "lastig helpen". Maar het is echt behoorlijk definitief dat binding niet werkt voor deze afstandbediening, nodige over gevonden. En dat is wel hoe het nu werkt. 4 knops kaku afstandsbedieningen die samen zorg dragen voor de lampen, tv & radio. Vanwege WAF wilde ik graag deze vervangen door deze. Dat was het minste verandering.
Bedankt voor je feedback, ga er maar even een halen en gewoon proberen danHimalaya schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:05:
[...]
Ik had het inderdaad ook gelezen maar ben toch voor naar de laatste koenk versie gegaan. Heb in het begin wel wat problemen gehad waarbij vooral de positionering van de antenne belangrijk was maar loopt nu eigenlijk erg goed. Motion sensors zijn erg snappy, heb veel temperatuursensors (o.a. Sonoff) die prima werken en veel lampen (Hue en wat Innr ledstrips) en diverse plugs en schakelaars. Denk dat ongeveer de helft van de devices batterij gevoed zijn en heb geen problemen met het offline gaan, anders dan bij een lege batterij.
Als ik de logging in Z2M bekijk dan kom ik heel sporadisch een error tegen maar uptime van 30 dagen met maar 2 meldingen kan ook zo maar (ik doe elker 30 dagen een update rondje van alle VM's).
Ik draai ook twee instances, een voor beneden en tuin, en de tweede voor de bovenverdieping, zolder en technische ruimte. De ene op kanaal 20 en de andere op 25. En Wifi op 1 of 6.
[Afbeelding]
Daarvoor heb ik juist overal Shelly's (met esphome erop) achter de schakelaars geplaatst voor de WAF / en voor het geval als ik er niet ben en de server ligt eruit (en ook proxmox kan niet naar de backup server schakelen) dat de lampen dan ouderswets hard aan/uit geschakeld worden. Zou ook nog een optie kunnen zijn als je hier echt werk van wilt makenCyberpope schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:58:
Ik gebruik HA, maar wil ook juist graag binden omdat ik wil dat het ook werkt als er een keer een storing is (en ik b.v niet thuis ben).
Ik heb hiervoor een Hue Dimmer Switch met direct binding naar een groep lampen als backup in de kast liggen. Mocht HA/Z2M er om wat voor reden dan ook uit liggen, dan kunnen alle slimme lampen beneden met deze Hue Dimmer Switch in- en uitgeschakeld worden.Cyberpope schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:58:
Ook met onder andere een Hue Wall Switch is een direct binding mogelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 08-12-2024 16:39 ]
Kan het kwaad om een Ikea schakelaar te binden via Z2M en ook tegelijkertijd een automation in HA te hebben die hetzelfde uitvoert als de binding?
Op deze manier is er dan een failsafe als HA uitvalt. Maar zit het elkaar dan niet in de weg, ogf geeft het teveel verkeer over het netwerk?
Op deze manier is er dan een failsafe als HA uitvalt. Maar zit het elkaar dan niet in de weg, ogf geeft het teveel verkeer over het netwerk?
Canon 5dMkIV
Ik heb exact dit (lampen die automatisch schakelen maar ook met schakelaar aan/uit kunnen). Geen enkel probleem.gazzzman61 schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:30:
Kan het kwaad om een Ikea schakelaar te binden via Z2M en ook tegelijkertijd een automation in HA te hebben die hetzelfde uitvoert als de binding?
Top. Dan ga ik dit uitbreiden naar al mijn lichtgroepen. Is ff wat werk (85 devices) maar wel goed voor de WAF.Esumontere schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:44:
[...]
Ik heb exact dit (lampen die automatisch schakelen maar ook met schakelaar aan/uit kunnen). Geen enkel probleem.
Canon 5dMkIV
Succes! Ik merkte bij het binden van de schakelaars in Z2M dat je dat het beste device voor device kan doen, en de schakelaar wakker moet houden (knop indrukken) tijdens het proces. Lichtgroepen schijnen niet te werken met alle schakelaars, maar dat heb ik niet geprobeerd. Ook hebben ze een beperkt aantal lampen die per schakelaar gekoppeld kunnen worden.gazzzman61 schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:48:
[...]
Top. Dan ga ik dit uitbreiden naar al mijn lichtgroepen. Is ff wat werk (85 devices) maar wel goed voor de WAF.
[ Voor 6% gewijzigd door Esumontere op 08-12-2024 19:49 ]
Dankjewel.Esumontere schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:49:
[...]
Succes! Ik merkte bij het binden van de schakelaars in Z2M dat je dat het beste device voor device kan doen, en de schakelaar wakker moet houden (knop indrukken) tijdens het proces. Lichtgroepen schijnen niet te werken met alle schakelaars, maar dat heb ik niet geprobeerd. Ook hebben ze een beperkt aantal lampen die per schakelaar gekoppeld kunnen worden.
Kan ik ook aqara motion sensoren binden? Ik heb zowel Ikea als aqara sensoren. Scheelt weer een uitgave.
Canon 5dMkIV
Geen flauw idee, ik heb alleen Ikea spulgazzzman61 schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:09:
[...]
Dankjewel.
Kan ik ook aqara motion sensoren binden? Ik heb zowel Ikea als aqara sensoren. Scheelt weer een uitgave.
Dan kan je alleen de route via Home Assistant gebruiken. Blijft nog steeds werken zoals het nu werkt, maar dan via HA.Cyberpope schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:31:
Nou dank alvast, maar het gaat om deze:
Ik meld me ook in dit topic. Heb een Proxmox server draaien met daarin relevant voor dit topic:
Home Assistant OS (VM)
MQTT (LXC)
Zigbee2MQTT (LXC)
Node-RED (LXC)
InfluxDB (LXC)
Grafana (LXC)
Zonder veel research te doen heb ik een "Sonoff ZBDongle-E" gekocht.
Deze heb ik geflashed via deze weg: https://darkxst.github.io/silabs-firmware-builder.
Met deze firmware: ncp-uart-hw-v7.4.0.0-zbdonglee-115200.gbl.
Dit heb ik inmiddels draaiend en de eerste Sonoff temperatuursensor is al opgenomen en middels auto discovery gevonden door HA.
Graag jullie feedback op deze setup aangezien ik nu nog aan het begin sta. Heb gelezen dat deze stick met Ember firmware nog in een experimentele fase zit. Is het handig om hier mee door te gaan of toch beter om om voor een andere Zigbee antenne / firmware te gaan?
Home Assistant OS (VM)
MQTT (LXC)
Zigbee2MQTT (LXC)
Node-RED (LXC)
InfluxDB (LXC)
Grafana (LXC)
Zonder veel research te doen heb ik een "Sonoff ZBDongle-E" gekocht.
Deze heb ik geflashed via deze weg: https://darkxst.github.io/silabs-firmware-builder.
Met deze firmware: ncp-uart-hw-v7.4.0.0-zbdonglee-115200.gbl.
Dit heb ik inmiddels draaiend en de eerste Sonoff temperatuursensor is al opgenomen en middels auto discovery gevonden door HA.
Graag jullie feedback op deze setup aangezien ik nu nog aan het begin sta. Heb gelezen dat deze stick met Ember firmware nog in een experimentele fase zit. Is het handig om hier mee door te gaan of toch beter om om voor een andere Zigbee antenne / firmware te gaan?
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Dat is achterhaalde informatie. Die stick is gewoon bruikbaarnMad schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:59:
. Heb gelezen dat deze stick met Ember firmware nog in een experimentele fase zit. Is het handig om hier mee door te gaan of toch beter om om voor een andere Zigbee antenne / firmware te gaan?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Dat is fijn om te horen, dank.Ortep schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:43:
[...]
Dat is achterhaalde informatie. Die stick is gewoon bruikbaar
En kun je bevestigen dat ik met het flashen van deze firmware ook de goede weg ben ingeslagen?
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Misschien kun je die bronnen eens delen? Zoals je hier kunt zien kun je 7.4.x of 8.0.2 flashen. 8.0.0 en 8.0.1 worden afgeraden:nMad schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:03:
[...]
En kun je bevestigen dat ik met het flashen van deze firmware ook de goede weg ben ingeslagen?Want dat las ik in dezelfde bronnen als die stelden dat het nog experimenteel is..
Verder geen meldingen over problemen of dat iets experimenteel is en dus niet geschikt voor een productie-omgeving.Use of 8.0.0 and 8.0.1 is not recommended due to firmware issues that have been resolved in 8.0.2.
Dit staat op de site van Z2M, dichter bij de bron dat het goed zou moeten werken kun je volgens mij niet krijgen
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb deze guide gevolgd met de waarschuwing dat het experimenteel is: https://smarthomescene.co...fr32mg21-zigbee-adapters/Gizz schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:54:
[...]
Misschien kun je die bronnen eens delen? Zoals je hier kunt zien kun je 7.4.x of 8.0.2 flashen. 8.0.0 en 8.0.1 worden afgeraden:
[...]
Verder geen meldingen over problemen of dat iets experimenteel is en dus niet geschikt voor een productie-omgeving.
Dit staat op de site van Z2M, dichter bij de bron dat het goed zou moeten werken kun je volgens mij niet krijgen
Ook elders op fora's las ik hetzelfde verhaal.
Maar idd, op de Z2M website staat het duidelijk vermeld. En hier op tweakers nog eens de bevestiging. Ik weet genoeg. Bedankt!
@nMad die bron is van begin mei, dat verklaart het
Ondertussen is dit de aangeraden (niet experimentele) route.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
ik zie een beetje op tegen de komende update in januari naar Z2m 2.0.0
volgens mij blijven deze automations niet werken?
Hoe kan ik ze het beste wijzigen en kan ik dat nu al doen, of kan dit pas nadat de update is geïnstalleerd ?
Hoe kan ik ze het beste wijzigen en kan ik dat nu al doen, of kan dit pas nadat de update is geïnstalleerd ?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| alias: Badkamer aan/uit knop description: "" mode: single triggers: - topic: zigbee2mqtt/Badkamer Switch/action payload: toggle trigger: mqtt actions: - data: entity_id: light.groep_badkamer action: light.toggle |
Canon 5dMkIV
Dat dacht ik zelf ook (wordt ook in wat blueprints gebruikt), maar ik heb dus al de Home Assistant legacy triggers uitgeschakeld met:gazzzman61 schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:49:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 alias: Badkamer aan/uit knop description: "" mode: single triggers: - topic: zigbee2mqtt/Badkamer Switch/action payload: toggle trigger: mqtt actions: - data: entity_id: light.groep_badkamer action: light.toggle
YAML:
1
| homeassistant_legacy_triggers: false |
Maar die action-trigger blijft gewoon werken bij mij (draai wel nog 1.38.0 i.v.m. dubbele entities, met '_2, in Home Assistant bij updaten).
Volgens mij verdwijnen alleen de sensors in home assistant:
Hoop dat het dus meevalt met 2.0.0.Action and click sensors have been removed (homeassistant.legacy_triggers setting). This means all sensor.*_action and sensor.*_click entities are removed.
[ Voor 3% gewijzigd door Cadezo op 09-12-2024 21:17 ]
@gazzzman61 Ik denk het niet. Nu zijn MQTT triggers voor Z2M überhaupt al wel "raar". Waarom niet een HA abstractie gebruiken?
In mijn configuration(s) staat het volgende:Cadezo schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:08:
[...]
Dat dacht ik zelf ook (wordt ook in wat blueprints gebruikt), maar ik heb dus al de Home Assistant legacy triggers uitgeschakeld met:
YAML:
1 homeassistant_legacy_triggers: false
Maar die action-trigger blijft gewoon werken bij mij (draai wel nog 1.38.0 i.v.m. dubbele entities, met '_2, in Home Assistant bij updaten).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| advanced: homeassistant_legacy_entity_attributes: false homeassistant_legacy_triggers: false legacy_api: false legacy_availability_payload: false device_options: legacy: false |
Zie ook: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/24198
André Huisman (www.new-line.nl)
Ik ben teruggegaan van 1.42-dev, waar de aanpassingen voor 2.0.0 in zitten, naar de laatste stable, want alle automations (veel op basis van blueprints) die ik had, waar action in gebuikt werd, deden het bij mij niet meer.
Ik hield alleen actions van mijn Zigbee devices over, waar battery level change als action in stond.
Ik hield alleen actions van mijn Zigbee devices over, waar battery level change als action in stond.
De ruwe MQTT blijft hetzelfde. Gaat enkel om welke sensoren aan HA gerapporteerd worden.gazzzman61 schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:49:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 alias: Badkamer aan/uit knop description: "" mode: single triggers: - topic: zigbee2mqtt/Badkamer Switch/action payload: toggle trigger: mqtt actions: - data: entity_id: light.groep_badkamer action: light.toggle
Dus jouw manier van trigger, blijft werken.
Voor diverse (Tradfri) lampen gebruik ik de een transition time voor een geleidelijk overgang van uit/aan/uit of wijziging in brightness. Dat werkt, maar niet voor dit specifieke type https://www.zigbee2mqtt.i...a-led2005r5%252Fled2106r3
Ik ben op de hoogte van deze beperking https://www.zigbee2mqtt.i...LED2106R3.html#transition, maar ik gebruik geen transition in combinatie met zowel brightness als kleurtemperatuur, enkel op brightness.
Iemand die dit herkent met bijvoorbeeld specifiek https://www.zigbee2mqtt.i...a-led2005r5%252Fled2106r3?
\\Edit: Zul je altijd zien; nu zie ik 't ook met die specifieke spots deels werken. Als in: In Z2M heb ik een transition time ingesteld, en die wordt gerespecteerd als ik die individuele lamp aan/uit zet. Echter: Opgenomen in een Home Assistant scene werkt die transition time niet voor die specifieke spots.
Ik ben op de hoogte van deze beperking https://www.zigbee2mqtt.i...LED2106R3.html#transition, maar ik gebruik geen transition in combinatie met zowel brightness als kleurtemperatuur, enkel op brightness.
Iemand die dit herkent met bijvoorbeeld specifiek https://www.zigbee2mqtt.i...a-led2005r5%252Fled2106r3?
\\Edit: Zul je altijd zien; nu zie ik 't ook met die specifieke spots deels werken. Als in: In Z2M heb ik een transition time ingesteld, en die wordt gerespecteerd als ik die individuele lamp aan/uit zet. Echter: Opgenomen in een Home Assistant scene werkt die transition time niet voor die specifieke spots.
[ Voor 18% gewijzigd door JBS op 13-12-2024 21:32 ]
Ik ben mezelf aan het voorbereiden op versie 2.0. Inmiddels heb ik al een flink aantal automatiseringen herschreven en zijn de legacy-triggers uitgeschakeld.
Echter, het lukt me nog niet helemaal om legacy entity attributes volledig te vermijden. Ik maak gebruik van veel Hue Tap Dials, die een step_size als entity attribute meegeven. Hiermee krijg ik het draaiwiel perfect werkend. Maar zodra legacy entity attributes zijn uitgeschakeld, bestaat het attribute step_size niet meer.
Wat is het idee hierachter? En hoe kan ik de step_size toch blijven gebruiken?
Update; heb inmiddels wel de sensor step_size gevonden maar die wordt zo te zien later geüpdatet als het event, waardoor het nog niet lekker werkt.
Echter, het lukt me nog niet helemaal om legacy entity attributes volledig te vermijden. Ik maak gebruik van veel Hue Tap Dials, die een step_size als entity attribute meegeven. Hiermee krijg ik het draaiwiel perfect werkend. Maar zodra legacy entity attributes zijn uitgeschakeld, bestaat het attribute step_size niet meer.
Update; heb inmiddels wel de sensor step_size gevonden maar die wordt zo te zien later geüpdatet als het event, waardoor het nog niet lekker werkt.
[ Voor 11% gewijzigd door wouter.N op 14-12-2024 11:55 ]
De action sensoren worden er toch niet uitgehaald.wouter.N schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:30:
Ik ben mezelf aan het voorbereiden op versie 2.0. Inmiddels heb ik al een flink aantal automatiseringen herschreven en zijn de legacy-triggers uitgeschakeld.
Dit omdat je met device triggers geen conditions kunt gebruiken en event entities nog experimenteel zijn.
Zie ook
https://github.com/Koenkk...iscussioncomment-11561858
Ah top, dat had ik nog niet gezien.TheFes schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:44:
[...]
De action sensoren worden er toch niet uitgehaald.
Dit omdat je met device triggers geen conditions kunt gebruiken en event entities nog experimenteel zijn.
Zie ook
https://github.com/Koenkk...iscussioncomment-11561858
Heb het nu ook tijdelijk opgelost met een mqtt trigger icm trigger.payload_json. Dit werkt ook als "Home Assistant legacy entity attributes" en "Home Assistant legacy triggers" uitstaat. Maar zou mooier zijn als het onderdeel is van de nieuwe event trigger.
[ Voor 23% gewijzigd door wouter.N op 14-12-2024 13:14 ]
Ik heb een uitdaging en misschien dat iemand mij in de goede richting kan wijzen.
Ik heb deze shutter controllers gekocht:
https://www.aliexpress.com/item/1005002094258830.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZN-LC1E.html
Werken prima echter 1 nadeel mijn rolluiken als ze naar beneden gaan hebben ze een andere looptijd dan als ze naar boven gaan. Hierdoor klopt de looptijd op den duur niet meer. Waardoor het eerst helemaal naar beneden gestuurd moet worden en daarna weer omhoog.
Ik heb ook een tijdje deze gehad:
https://www.aliexpress.com/item/1005006958462953.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS130F.html
In de laatst genoemde kon je 2 endpoints instellen zodat je de looptijd voor op en neer kon instellen. Echter mis ik deze in de eerst genoemde daar zit maar 1 endpoint in en kan dus maar 1 looptijd instellen.
Nu wil ik een 2de enpoint hebben echter hoe voeg je zoiets toe ik heb wel iets programmeer ervaring en dergelijke maar dit gaat mijn pet te boven. Ik heb al bij github op de site van koenkk gevraagd echter krijg ik geen response. https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/25068
Is er iemand die zoiets gedaan heeft en zou die mij eventueel kunnen helpen.
Ik heb deze shutter controllers gekocht:
https://www.aliexpress.com/item/1005002094258830.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZN-LC1E.html
Werken prima echter 1 nadeel mijn rolluiken als ze naar beneden gaan hebben ze een andere looptijd dan als ze naar boven gaan. Hierdoor klopt de looptijd op den duur niet meer. Waardoor het eerst helemaal naar beneden gestuurd moet worden en daarna weer omhoog.
Ik heb ook een tijdje deze gehad:
https://www.aliexpress.com/item/1005006958462953.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS130F.html
In de laatst genoemde kon je 2 endpoints instellen zodat je de looptijd voor op en neer kon instellen. Echter mis ik deze in de eerst genoemde daar zit maar 1 endpoint in en kan dus maar 1 looptijd instellen.
Nu wil ik een 2de enpoint hebben echter hoe voeg je zoiets toe ik heb wel iets programmeer ervaring en dergelijke maar dit gaat mijn pet te boven. Ik heb al bij github op de site van koenkk gevraagd echter krijg ik geen response. https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/25068
Is er iemand die zoiets gedaan heeft en zou die mij eventueel kunnen helpen.
Ik had een Innr RF263 vintage e27 lamp in mijn netwerk die ik vervangen heb door een andere e27 lamp. De Innr lamp deed t prima tot die tijd.
Nu wil ik die Innr lamp elders gebruiken, maar als ik die daarin schroef dan gaat deze niet aan en komt ook niet in t netwerk terug.
Factory reset, 6x aan/uit, doet niets.
Lamp gaat totaal niet branden.
Terwijl een gewone, niet zigbee, e27 lamp het op hetzelfde punt wel doet. Staat dus in elk geval stroom op.
Is de lamp kapot of kan ik nog wat proberen?
Nu wil ik die Innr lamp elders gebruiken, maar als ik die daarin schroef dan gaat deze niet aan en komt ook niet in t netwerk terug.
Lamp gaat totaal niet branden.
Terwijl een gewone, niet zigbee, e27 lamp het op hetzelfde punt wel doet. Staat dus in elk geval stroom op.
Is de lamp kapot of kan ik nog wat proberen?
Move along people. Nothing to see here.
Het is niet enkel "6x aan/uit". Sterker nog, het is 6x uit/aan, met wat eisen aan de timing:evol schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:35:
Als de lamp daarna totaal niet brandt is die waarschijnlijk kaduuk.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ik heb een probleem waar ik niet helemaal de vinger op kan leggen. Ik heb een Zigbee netwerk van circa 90 apparaten, waarvan ongeveer 30 routers en 60 endpoints. Dat werkt al een paar jaar enorm stabiel.
Vorige week heb ik door wat geklus thuis even de stroom eraf gehad. Daardoor zijn 10 tot 15 routers even offline gegaan. Nadat de stroom er weer terug op ging werkte alles eigenlijk weer zoals voorheen. Een paar endpoints heb ik even opnieuw moeten pairen, maar dat had ik wel verwacht.
Echter de dag erop vielen een aantal routers weg, drie IKEA FLOALT's, drie IKEA LED drivers en wat IKEA lampen. Die kwamen ook niet meer zelf terug. Pas nadat ik de apparaten even onderbroken had van stroom kwamen deze weer terug in Zigbee2MQTT. Geen probleem, ook iets wat ik wel had verwacht.
Alleen komt dit fenomeen nu één a twee keer per dag terug
. Het begint vervelend te worden, ook omdat endpoints nu af en toe onbereikbaar zijn. In de logs zie ik de verwachte foutmeldingen, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit op zou kunnen lossen:
Het re-pairen van de FLOALTs is een drama en doe ik dus niet graag. De LED drivers heb ik al opnieuw gepaired, maar dat lijkt vooralsnog geen verschil te maken. Inmiddels heb ik, tegen beter weten in, de transmit power van mijn controller maar fors verhoogd om te kijken of dit de problemen (tijdelijk) oplost of verlicht.
Vorige week heb ik door wat geklus thuis even de stroom eraf gehad. Daardoor zijn 10 tot 15 routers even offline gegaan. Nadat de stroom er weer terug op ging werkte alles eigenlijk weer zoals voorheen. Een paar endpoints heb ik even opnieuw moeten pairen, maar dat had ik wel verwacht.
Echter de dag erop vielen een aantal routers weg, drie IKEA FLOALT's, drie IKEA LED drivers en wat IKEA lampen. Die kwamen ook niet meer zelf terug. Pas nadat ik de apparaten even onderbroken had van stroom kwamen deze weer terug in Zigbee2MQTT. Geen probleem, ook iets wat ik wel had verwacht.
Alleen komt dit fenomeen nu één a twee keer per dag terug

code:
1
2
3
4
| [2024-12-18 09:13:19] warning: z2m: Failed to ping 'Office' (attempt 1/1, ZCL command 0x90fd9ffffedd7f70/1 genBasic.read(["zclVersion"], {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":true,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 27757 - 1 - 253 - 0 - 1 after 10000ms)) [2024-12-18 09:14:51] warning: z2m: Failed to ping 'Scullery' (attempt 1/1, ZCL command 0x680ae2fffef2f15a/1 genBasic.read(["zclVersion"], {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":true,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 29506 - 1 - 10 - 0 - 1 after 10000ms)) [2024-12-18 09:19:21] error: z2m: EventBus error 'OnEvent/deviceAnnounce': ZCL command 0x8cf681fffe269430/1 genLevelCtrl.write({"onLevel":255}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 30660 - 1 - 32 - 8 - 4 after 10000ms) [2024-12-18 09:19:45] error: z2m: Failed to read state of 'Livingroom Panel' after reconnect (ZCL command 0x8cf681fffe269430/1 genOnOff.read(["onOff"], {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 30660 - 1 - 41 - 6 - 1 after 10000ms)) |
Het re-pairen van de FLOALTs is een drama en doe ik dus niet graag. De LED drivers heb ik al opnieuw gepaired, maar dat lijkt vooralsnog geen verschil te maken. Inmiddels heb ik, tegen beter weten in, de transmit power van mijn controller maar fors verhoogd om te kijken of dit de problemen (tijdelijk) oplost of verlicht.
@alex3305 Heb je Z2M al eens herstart?
Inmiddels de oplossing gevonden (voor mijn situatie), deze zit aan de Home Assistant kant: JBS in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"JBS schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:38:
Voor diverse (Tradfri) lampen gebruik ik de een transition time voor een geleidelijk overgang van uit/aan/uit of wijziging in brightness. Dat werkt, maar niet voor dit specifieke type https://www.zigbee2mqtt.i...a-led2005r5%252Fled2106r3
Nee, natuurlijk niet
Uiteraard. Al meerdere keren. Sterker nog, dat moet als je de transmit power aanpast
Het is vooral gek dat de apparaten ineens als domino stenen achter elkaar weg vallen, om daarna uren stabiel te werken. Alleen een lamp op het toilet heeft blijkbaar nu nog wat issues blijkbaar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| [2024-12-18 09:43:11] warning: z2m: Failed to ping 'Livingroom Panel' (attempt 1/2, ZCL command 0x8cf681fffe269430/1 genBasic.read(["zclVersion"], {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":true,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC no ack' (233))) [2024-12-18 09:53:18] warning: z2m: Failed to ping 'Dining Table Bulb 1' (attempt 1/2, ZCL command 0x50325ffffec98b63/1 genBasic.read(["zclVersion"], {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":true,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 34705 - 1 - 87 - 0 - 1 after 10000ms)) [2024-12-18 09:53:41] error: z2m: Publish 'set' 'state' to 'Coffee Table Spots 1' failed: 'Error: ZCL command 0xcc86ecfffe22c5f8/1 genOnOff.on({}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC no ack' (233))' [2024-12-18 09:53:47] error: z2m: Failed to read state of 'Toilet Bulb 2' after reconnect (ZCL command 0x2c1165fffe14bd9e/1 genOnOff.read(["onOff"], {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 64433 - 1 - 97 - 6 - 1 after 10000ms)) [2024-12-18 11:40:04] warning: z2m: Failed to ping 'Printer' (attempt 1/2, ZCL command 0xd0cf5efffe7d3a03/1 genBasic.read(["zclVersion"], {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":true,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 17324 - 1 - 24 - 0 - 1 after 10000ms)) [2024-12-18 12:09:17] warning: z2m: Failed to ping 'Dining Table Bulb 3' (attempt 1/2, ZCL command 0x50325ffffed25377/1 genBasic.read(["zclVersion"], {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":true,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC no ack' (233))) [2024-12-18 12:49:27] warning: z2m: Failed to ping 'Dining Table Bulb 1' (attempt 1/2, ZCL command 0x50325ffffec98b63/1 genBasic.read(["zclVersion"], {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":true,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC channel access failure' (225))) [2024-12-18 16:04:42] error: z2m: Publish 'set' 'state' to 'Toilet Bulb 2' failed: 'Error: ZCL command 0x2c1165fffe14bd9e/1 genLevelCtrl.moveToLevelWithOnOff({"level":84,"transtime":0}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 64433 - 1 - 154 - 8 - 11 after 10000ms)' [2024-12-18 17:31:39] error: z2m: Publish 'set' 'state' to 'Toilet Bulb 2' failed: 'Error: ZCL command 0x2c1165fffe14bd9e/1 genLevelCtrl.moveToLevelWithOnOff({"level":0,"transtime":0}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 64433 - 1 - 206 - 8 - 11 after 10000ms)' [2024-12-18 17:33:36] error: z2m: Publish 'set' 'state' to 'Toilet Bulb 2' failed: 'Error: ZCL command 0x2c1165fffe14bd9e/1 genLevelCtrl.moveToLevelWithOnOff({"level":0,"transtime":0}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 64433 - 1 - 238 - 8 - 11 after 10000ms)' [2024-12-18 18:35:05] warning: z2m: Failed to ping 'Toilet Bulb 2' (attempt 1/2, ZCL command 0x2c1165fffe14bd9e/1 genBasic.read(["zclVersion"], {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":true,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 64433 - 1 - 20 - 0 - 1 after 10000ms)) [2024-12-18 18:37:56] error: z2m: Failed to read state of 'Toilet Bulb 2' after reconnect (ZCL command 0x2c1165fffe14bd9e/1 genOnOff.read(["onOff"], {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 64433 - 1 - 45 - 6 - 1 after 10000ms)) [2024-12-18 20:15:21] error: z2m: EventBus error 'OnEvent/deviceAnnounce': ZCL command 0x2c1165fffe14bd9e/1 genLevelCtrl.write({"onLevel":255}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 64433 - 1 - 214 - 8 - 4 after 10000ms) |
Maar dit is dus alle logs die ik vanaf vanochtend af heb.
Misschien dat het verhogen van de transmit power toch nog positief uitpakt voor mijn situatie.
Ik heb een ZY-M100-24G binnengekregen, in eerste instantie spamde hij aardig op mijn Zigbee netwerk, nu had ik hem uit Zigbee netwerk verwijderd en wil ik hem opnieuw toevoegen, alleen hoe pair ik hem opnieuw?
Als ik nu de voeding aansluit knippert er alleen een rode led?
Als ik nu de voeding aansluit knippert er alleen een rode led?
@Danielson Is dat niet hetzelfde al bij al die dingen, knopje ingedrukt houden voor 5-10seconden tot hij gaat knipperen?
Kleine update van mijn post hierboven. Donderdagochtend rond 09:30, dus ongeveer 24 uur nadat ik de eerste vraag hierover stelde, was het weer raak. Alle usual suspects vielen weer weg
. Een aantal apparaten zijn gisteren in de loop van de dag toch nog één of twee keer weggevallen. En een van de spots op het toilet bleef knipperen
.
Gisteravond heb ik besloten om de transmit power van 15dBm terug te zetten naar 7dBm. Ook heb ik beschikbaarheid met tegenzin uitgezet. Mijn hypothese was dat het pingen het netwerk misschien nog instabiel maakte. In ieder geval is het vandaag allemaal redelijk stabiel. Ik zag in de logs dat ik de afgelopen dagen ook nog wat crashes heb gehad
. De onderstaande melding zie ik een keer of 3 terug.
Het gekke blijft wel dat wanneer geen apparaten wegvallen, dat dan alles ook enorm vlug reageert en gewoon werkt zoals verwacht. Voor nu blijf ik het maar even aankijken.
Gisteravond heb ik besloten om de transmit power van 15dBm terug te zetten naar 7dBm. Ook heb ik beschikbaarheid met tegenzin uitgezet. Mijn hypothese was dat het pingen het netwerk misschien nog instabiel maakte. In ieder geval is het vandaag allemaal redelijk stabiel. Ik zag in de logs dat ik de afgelopen dagen ook nog wat crashes heb gehad

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Error: ZCL command 0x00124b00234e4a95/1 ssIasZone.enrollRsp({"enrollrspcode":0,"zoneid":23}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC transaction expired' (240)) at ZStackAdapter.sendZclFrameToEndpointInternal (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:524:23) at ZStackAdapter.sendZclFrameToEndpointInternal (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:619:24) at ZStackAdapter.sendZclFrameToEndpointInternal (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:619:24) at ZStackAdapter.sendZclFrameToEndpointInternal (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:619:24) at ZStackAdapter.sendZclFrameToEndpointInternal (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:619:24) at /app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:422:20 at Queue.execute (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/utils/queue.ts:36:20) at ZStackAdapter.sendZclFrameToEndpoint (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:420:16) at Request.send (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/helpers/request.ts:82:20) at Endpoint.sendRequest (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/model/endpoint.ts:325:20) Using '/app/data' as data directory Starting Zigbee2MQTT without watchdog. |
Het gekke blijft wel dat wanneer geen apparaten wegvallen, dat dan alles ook enorm vlug reageert en gewoon werkt zoals verwacht. Voor nu blijf ik het maar even aankijken.
Graag jullie hulp
ik probeer de sonoff zigbee 3.0 usb dongle plus aan de praat te krijgen, maar ik loop steeds vast op de onderstaande melding. Ik heb de https://www.zigbee2mqtt.i...rsp-sys-ping-after-6000ms
Wat heb ik geprobeerd:
- vastgesteld dat mqtt werkt (door met mqqt browser ernaar te connecten (poort 1883)
- test -w /dev/serial/by-id .. && echo succes. <-geeft succes
- gecontroleerd of er geen undervoltage is dmesg -w
- pi 4 gereboot, eerst mqtt opgestart en vervolgens zigbee2mqtt
docker-compose.yml:
zigbee configuration file:
Heb vele topics doorgelezen en helaas steeds dezelfde melding..
ik probeer de sonoff zigbee 3.0 usb dongle plus aan de praat te krijgen, maar ik loop steeds vast op de onderstaande melding. Ik heb de https://www.zigbee2mqtt.i...rsp-sys-ping-after-6000ms
Wat heb ik geprobeerd:
- vastgesteld dat mqtt werkt (door met mqqt browser ernaar te connecten (poort 1883)
docker-compose.yml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| version: '3.8' services: zigbee2mqtt: container_name: zigbee2mqtt restart: unless-stopped image: koenkk/zigbee2mqtt volumes: - ./zigbee2mqtt-data:/app/data - /run/udev:/run/udev:ro ports: - 8090:8090 environment: - TZ=Europe/Amsterdam devices: - /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_2004b9c88edbed 11b247e62d62c613ac-if00-port0 |
zigbee configuration file:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| permit_join: true mqtt: base_topic: 'zigbee2mqtt' server: 'mqtt://192.168.1.11:1883' serial: port: >- /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_2004b9c88edbed11b247e62d 62c613ac-if00-port0 baudrate: 115200 frontend: port: 8090 |
Heb vele topics doorgelezen en helaas steeds dezelfde melding..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| [2024-12-25 11:01:22] info: zh:zstack:znp: Opening SerialPort with {"path":"/dev/seria l/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_2004b9c88edbed11b247e62d62c613ac-if00- port0","baudRate":115200,"rtscts":false,"autoOpen":false} [2024-12-25 11:01:22] info: zh:zstack:znp: Serialport opened [2024-12-25 11:01:23] info: zh:zstack:znp: Writing CC2530/CC2531 skip bootloader paylo ad [2024-12-25 11:01:24] info: zh:zstack:znp: Skip bootloader for CC2652/CC1352 [2024-12-25 11:01:42] error: z2m: Error while starting zigbee-herdsman [2024-12-25 11:01:42] error: z2m: Failed to start zigbee [2024-12-25 11:01:42] error: z2m: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/2 0_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions [2024-12-25 11:01:42] error: z2m: Exiting... [2024-12-25 11:01:43] error: z2m: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms) |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 25-12-2024 14:07 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
IT Freelancer since 2005, and still loving it.
shaowoo schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:16:
Graag jullie hulp
Wat heb ik geprobeerd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| docker-compose.yml: version: '3.8' services: zigbee2mqtt: container_name: zigbee2mqtt restart: unless-stopped image: koenkk/zigbee2mqtt volumes: - ./zigbee2mqtt-data:/app/data - /run/udev:/run/udev:ro ports: - 8090:8090 environment: - TZ=Europe/Amsterdam devices: - /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_2004b9c88edbed:/dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_2004b9c88edbed11b247e62d 11b247e62d62c613ac-if00-port0 zigbee configuration file: permit_join: true mqtt: base_topic: 'zigbee2mqtt' server: 'mqtt://192.168.1.11:1883' serial: port: >- /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_2004b9c88edbed11b247e62d 62c613ac-if00-port0 baudrate: 115200 frontend: port: 8090 |
De devices regel in je docker-compose moet zijn devicename host:devicename container dus omdat je in configuration file /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_2004b9c88edbed11b2 hebt staan wordt het;
code:
1
2
3
| devices: - /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_2004b9c88edbed:/dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_2004b9c88edbed11b247e62d 11b247e62d62c613ac-if00-port0 |
Toppie ..bedankt..het start zonder foutmeldingen
mijn aanname klopt toch dat ik via http://ip:8090 iets zou moeten zien?
in de configuration file heb ik frontend gedefinieerd op poort 8090
en in de docker-compose yml heb ik 8090:8090 gedefinieerd.
mis ik (weer iets?)
edit: wat me trouwens opvalt is dat in mosquitto geen topic zigbee2mqtt is aangemaakt.
mijn aanname klopt toch dat ik via http://ip:8090 iets zou moeten zien?
in de configuration file heb ik frontend gedefinieerd op poort 8090
en in de docker-compose yml heb ik 8090:8090 gedefinieerd.
mis ik (weer iets?)
edit: wat me trouwens opvalt is dat in mosquitto geen topic zigbee2mqtt is aangemaakt.
synoniem schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:50:
[...]
YAML:
1 2 3 4 docker-compose.yml: 11b247e62d62c613ac-if00-port0
[ Voor 8% gewijzigd door shaowoo op 25-12-2024 13:18 ]
@shaowoo Heb je dan een password loze MQTT draaien?
nee.. heb in de config: "allow_anonymous true"Septillion schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:11:
@shaowoo Heb je dan een password loze MQTT draaien?
@shaowoo Mja, dat bedoelde ik 
Ook met een client getest of je er anonymous in komt?
Daarnaast lukt het mij niet om met het IP van de host van de ene container naar de andere container te komen. Dus dan zal je een eigen docker network op moeten zetten zodat je met de container naam de andere container kunt bereiken.
Daarnaast lukt het mij niet om met het IP van de host van de ene container naar de andere container te komen. Dus dan zal je een eigen docker network op moeten zetten zodat je met de container naam de andere container kunt bereiken.
yup heb met mqtt explorer (vanaf mijn laptop) een topic aangemaakt en attribuut aangepastSeptillion schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:31:
@shaowoo Mja, dat bedoelde ik
net maar sonoff opnieuw geflashed ..even kijken of dat helpt.
het resetten van een sonoff is toch allebei de button ingedrukt houden ?
update: om het probleem heen gewerkt
via ZHA in home assistant toegevoegd
[ Voor 10% gewijzigd door shaowoo op 25-12-2024 21:30 ]
Upgrade uitgevoerd en geen issues tot dusver. Er was in mijn geval geen aanpassing aan de config nodig.
Mensen al overgestapt naar Z2M 2.0?
Ik durf niet zo goed vanwege de breaking changes.
Er staat wel dat je eea moet veranderen in configuration. yaml, maar er staat ook bij dat dit de Z2M config.yaml is. En dan raak ik verward, want mijn configuration van Z2M staat ingevuld bij de add-on zelf
Snap de impact op HA maar ga de discussie toch een schopje geven naar het Z2M topic
Er staat wel dat je eea moet veranderen in configuration. yaml, maar er staat ook bij dat dit de Z2M config.yaml is. En dan raak ik verward, want mijn configuration van Z2M staat ingevuld bij de add-on zelf
Snap de impact op HA maar ga de discussie toch een schopje geven naar het Z2M topic
[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 04-01-2025 12:01 ]
Ja en lijkt te werken na die genoemde lijn toevoegen in de config yaml van de addon zelf.maartend schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:03:
Daarvoor werkte Z2M niet en moest even zoeken in de log en daarna op GitHub, maar snel opgelost.
[ Voor 9% gewijzigd door Peet3kabo op 04-01-2025 10:11 ]
Wijzigingen die je daar doet komen in de configuration.yaml van Z2M terechtmaartend schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:03:
Ik ben vandaag zonder problemen op 2 systemen overgaan. Welk even de eerste stap controleren of die in je configuration.yaml in de Ziggbee2mqtt folder staan. Anders deze toevoegen en Z2M even herstarten.maartend schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:03:
Had wel na de update een probleem dat Ziggbee2MQTT Addon niet meer wilde starten.
Bleek dat ik voor de Sonoff P versie nog wat moest toevoegen in de configuratie van Z2M Addon.
Check dat dus ook even aangezien er voor verschillende usb sticks er mogelijk is toegevoegd moet worden.
Bij Serial moet nu een extra regel erbij komen met
code:
1
| adapter: zstack |
Dit kan per merk/type anders zijn dus niet zomaar overnemen.
Vond het ook best even spannend aangezien er veel info op je af komt
Je kunt ook gewoon nog even wachten want er zullen vast nog dingen naar boven komen.
Thnx. En zet je die dan in socat, serial of het mqtt stuk?TheFes schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:12:
[...]
Wijzigingen die je daar doet komen in de configuration.yaml van Z2M terecht
edit ; aha, gevonden. Thnx
[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 04-01-2025 10:32 ]
Vanochtend twee systemen geüpdatet, waarvan eentje met Philips Motion sensoren. Blijkt dat de sensoren die je kan gebruiken voor het meten van de illuminance handmatig moet inschakelen na de update naar versie 2.0.0.maartend schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:03:
Had hier overheen gelezen waardoor het even paniek gaf, aangezien er een aantal automatiseringen van afhankelijk zijn.
In serialmaartend schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:27:
[...]
Thnx. En zet je die dan in socat, serial of het mqtt stuk?
Ja, en het entity_id is ook gewijzigd, er staat geen _lux meer op het eindeMvandeK schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:29:
[...]
Vanochtend twee systemen geüpdatet, waarvan eentje met Philips Motion sensoren. Blijkt dat de sensoren die je kan gebruiken voor het meten van de illuminance handmatig moet inschakelen na de update naar versie 2.0.0.
Had hier overheen gelezen waardoor het even paniek gaf, aangezien er een aantal automatiseringen van afhankelijk zijn.
Ik ga het ook nog even aankijkenmaartend schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:03:

Maar hij spreekt over de configuration.yaml van Z2M. In die van HA staat ook niets voor Z2M. data/ is de map met configuratie in de Docker container die als HA addon gemapt is naar config/zigbee2mqtt/ (of share/zigbee2mqtt/ als je net als ik een ouwe rot bent
Maar volgens mij als je de 1.x config al aanpast zodat je de settings hebt in "How to get prepared?", wat feitelijk alle legacy uit is, dan kan je nu al checken wat er omvalt. Want meeste daarvan zit schijnbaar niet meer in 2.x, alleen legacy triggers kan je nog aan zetten zie ik. En laatste zal ook denk ik zijn wat bij long time users de meeste problemen zal geven.
Update naar Z2M 2.0 ging bijna vlekkeloos. Ik had al de voorbereidingen gedaan, maar moest nog wel even het type stick toevoegen aan de config. En alle lux entiteiten waren disabled na de update dus die moest ik weer aanzetten.
[ Voor 32% gewijzigd door Beekforel op 04-01-2025 12:04 ]
Vanmorgen, vrijwel probleemloos. Je kan in 1.x al aardig testen wat het effect gaat zijn door dit in je Z2M configuration.yaml op te nemenmaartend schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:03:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| advanced: homeassistant_legacy_entity_attributes: false homeassistant_legacy_triggers: false legacy_api: false legacy_availability_payload: false device_options: legacy: false |
Heb aardig wat automations moeten aanpassen omdat ik nog sensor triggers gebruikte in plaats van device triggers.
Na de update hoefde ik alleen de Philips Hue motion sensor verwijzingen aan te passen van illuminance_lux naar illuminance, zoals hierboven al genoemd.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 04-01-2025 11:58 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Was al een tijdje terug op de Dev build overgestapt van Z2M. Die was al een tijd gebaseerd op 2.0.
Moest mn Automations omgooien en uiteindelijk een blueprint gebruikt voor mn Hue Tap Dial Switch die gewoon de ruwe MQTT commando’s beluisterd. Dan ben je niet afhankelijk van dit soort wijzigingen.
De Hue motion sensor aanpassing had ik ook gemerkt, daarna even mn Automations erop aangepast.
Nu de overstap gemaakt terug naar de release build met 2.0 en werkt stabiel voor mij met de ZBDongle-P (adapter: zstack).
Moest mn Automations omgooien en uiteindelijk een blueprint gebruikt voor mn Hue Tap Dial Switch die gewoon de ruwe MQTT commando’s beluisterd. Dan ben je niet afhankelijk van dit soort wijzigingen.
De Hue motion sensor aanpassing had ik ook gemerkt, daarna even mn Automations erop aangepast.
Nu de overstap gemaakt terug naar de release build met 2.0 en werkt stabiel voor mij met de ZBDongle-P (adapter: zstack).
Verwijderd
Same.dixet schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:37:
[...]
Vanmorgen, vrijwel probleemloos. Je kan in 1.x al aardig testen wat het effect gaat zijn door dit in je Z2M configuration.yaml op te nemen
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 advanced: homeassistant_legacy_entity_attributes: false homeassistant_legacy_triggers: false legacy_api: false legacy_availability_payload: false device_options: legacy: false
Heb aardig wat automations moeten aanpassen omdat ik nog sensor triggers gebruikte in plaats van device triggers.
Na de update hoefde ik alleen de Philips Hue motion sensor verwijzingen aan te passen van illuminance_lux naar illuminance, zoals hierboven al genoemd.
Sonoff-E dongle, op firmware 8.0.2. met Ember driver. Geen issues.
Op Github zie je wel wat issues voorbij komen, maar dat ligt er in mijn beleving aan dat mensen maar updaten zonder de release-notes/requirements/changes niet te lezen.
(Oke, toegegeven die illumiation change had ik ook niet gelezen, kwam ik na de update & reboot van HA pas achter, maar daar doe ik 't wel voor).
Bovenstaande heb ik erin staan (stond ook al bij de vorige release notes, als voorbereiding vooor Z2M 2.0.0), echter dit staat ook nog in mijn configuration.yaml (vanuit het verleden):dixet schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:37:
[...]
Vanmorgen, vrijwel probleemloos. Je kan in 1.x al aardig testen wat het effect gaat zijn door dit in je Z2M configuration.yaml op te nemen
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 advanced: homeassistant_legacy_entity_attributes: false homeassistant_legacy_triggers: false legacy_api: false legacy_availability_payload: false device_options: legacy: false
YAML:
1
2
| homeassistant: legacy_entity_attributes: true |
Dat staat een beetje haaks op wat juist toegevoegd moet worden (homeassistant_legacy_entity_attributes: false). Dus ik veronderstel dat bovenstaande twee regels eruit moeten....? Ik kan daar 1-2-3 niks over terug vinden in de documentatie.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
Heel eerlijk, het had ook iets opvallender gemogen in de addon. Het was naar mijn idee wel enorm op zijn plaats geweest als in de changelog van de addon ook een "breaking changes" warning had gestaan.Verwijderd schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:16:
maar dat ligt er in mijn beleving aan dat mensen maar updaten zonder de release-notes/requirements/changes niet te lezen.
@Koenkk zou dat nog mogelijk zijn, bijvoorbeeld door een 2.0.0-2 te pushen? Voorkom je denk ik wat gezeur mee namelijk.
Ik had wel gelezen, snapte het niet echt en loop nu ook tegen opstart problemen aan. Maar even een backup terug gezet en morgen opnieuwVerwijderd schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:16:
[...]
Same.
Op Github zie je wel wat issues voorbij komen, maar dat ligt er in mijn beleving aan dat mensen maar updaten zonder de release-notes/requirements/changes niet te lezen.
(Oke, toegegeven die illumiation change had ik ook niet gelezen, kwam ik na de update & reboot van HA pas achter, maar daar doe ik 't wel voor).
@maartend Volgens mij is de enige wijziging die voor opstartproblemen kan zorgen het feit dat het nu verplicht is je adapter type toe te voegen. Rest zijn breaking changes in HA...
Daar zal het wel fout gaan, dus even verder kijkenSeptillion schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:32:
@maartend Volgens mij is de enige wijziging die voor opstartproblemen kan zorgen het feit dat het nu verplicht is je adapter type toe te voegen. Rest zijn breaking changes in HA...
Gisteravond de loods overgezet, vandaag aan het einde van de ochtend het huis.maartend schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:03:
[mbr]Snap de impact op HA maar ga de discussie toch een schopje geven naar het Z2M topic[/]
- Loods ging bijna gelijk goed (ik moest "adapter: zstack" toevoegen aan de configuratie (terug te vinden in een verwijzing naar 'breaking changes')). De entiteit van de lichtsensor in Hue Motion apparaten is gewijzigd. Ik was zo slordig om klakkeloos de long term statistisch weg te gooien voordat ik de reden zag (gelukkig doe ik daar niks mee dus de schade is te overzien). Vannacht om 1:05 kreeg ik een mailtje dat de 12-uurs rsync (kopie van belangrijke files op volume1 naar volume2) niet foutloos gelukt was. Bleek dat de rechten van de Z2M backup bestanden dat niet toelieten (chmod 666 loste dat op).
- Thuis was pittiger. Die bleef crashen zonder een duidelijke foutmelding. Thuis gebruikt een Pi2 met Ser2Net als een externe Zstack dongle. Bleek dus dat ook daar de optie "adapter: zstack" toegevoegd moest worden). Ik was niet zo helder om die regel gelijk toe te voegen (dus dat duurde wel een minuut of 3 en een 4-tal restarts). Gelijk maar wel even de rechten van de backup bestanden goed gezet (en rsync van 13:05 vandaag ging zonder foutmelding goed dus ook dat is weer in orde).
André Huisman (www.new-line.nl)
Hier hetzelfde, geen problemen met de Sonoff-E, met Ember driverVerwijderd schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:16:
[...]
Same.
Hier ook geen (onverwachtse) problemen. Meeste had ik al even gecheckt voor het updaten. Ik heb nog twee E1743 switches van Ikea die niet werken zonder 'Home Assistant legacy action sensor' aan te vinken als tijdelijke oplossing. Zag al dat er wat mensen mee bezig waren op Github, helaas zelf niet de kennis en kunde om daar aan bij te dragen.
Zojuist geupdate naar Z2M 2.0.0. en ging heel soepeltjes, echter ik krijg m'n Tuya lichtschakelaars niet meer goed werkend. In de releasenotes staat: "All action sensors are now disabled by default (sensor.*_action entities). It's recommended to use the MQTT device trigger instead." en dat laatste gebruikte ik al. Desalniettemin werkt m'n automation niet meer (wordt niet getriggered). Hieronder een stukje zoals ik het in m'n automation heb staan, echter triggeren doet ie niet meer sinds 2.0.0. Wat zie ik over het hoofd?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| alias: Lichtschakelaar | Keuken description: "" triggers: - domain: mqtt device_id: edb52b2a36f1143e3ea5901e82129813 type: action subtype: 1_single discovery_id: 0x3425b4fffef55a1e action_1_single id: links-boven-enkel alias: Links boven, enkel drukken trigger: device - domain: mqtt device_id: edb52b2a36f1143e3ea5901e82129813 type: action subtype: 2_single discovery_id: 0x3425b4fffef55a1e action_2_single id: rechts-boven-enkel alias: Rechts boven, enkel drukken trigger: device |
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
Ook geupdated naar 2.0 en had gelukkig de tijd want ondanks dat ik de meeste voorzorgen al genomen had liep ik toch tegen allerlei kleine problemen aan. Toch nog een automatisering met lux en op mijn dashboard de verschillende varianten van sensoren met updatestatus etc. Triggers in de automatiseringen had ik al aangepast met de vorige update. Al met al vandaag toch nog iets van twee uur mee bezig geweest.
Edit: Nog een vreemd verschijnsel, ik heb twee Ikea bewegingssensoren met dezelfde firmware versie waarvan nu 1 van de 2 aangeeft dat er een nieuwe update beschikbaar is. Overigens updaten ze geen van beiden "No response" ondanks dat ze net geactiveerd zijn.
Edit: Nog een vreemd verschijnsel, ik heb twee Ikea bewegingssensoren met dezelfde firmware versie waarvan nu 1 van de 2 aangeeft dat er een nieuwe update beschikbaar is. Overigens updaten ze geen van beiden "No response" ondanks dat ze net geactiveerd zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door synoniem op 04-01-2025 19:14 ]
Als ik zo alle problemen hier lees en ook op Redit en github ga ik voorlopig het eerste jaar niet upgraden.
Ik zit er zelfs over te denken heel z2m te verlaten en naar zha te gaan.
Mij lijkt dat veel stabieler
Ik zit er zelfs over te denken heel z2m te verlaten en naar zha te gaan.
Mij lijkt dat veel stabieler
IMO slechte "vergelijking". Niemand waarbij de upgrade succesvol was gaat een GitHub ticket aanmaken. En de tickets die vervolgens wel zijn aangemaakt zullen er ook voldoende bij zijn die blind geupdate hebben en vervolgens klagen dat het niet werkt. Terwijl er een duidelijke lijst van breaking changes is, je dit op de laatste 1.x versie al kunt testen, etc.Ortep schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:44:
Als ik zo alle problemen hier lees en ook op Redit en github ga ik voorlopig het eerste jaar niet upgraden.
Ik heb vanmorgen de update gedaan, en letterlijk nog 0,0 problemen gemerkt. En daarbij heb ik ook bij de vorige release 0,0 wijzigingen gedaan. Oftewel: mijn "gebruik" was vooraf al 100% compatible met de 2.0 release.
Dat jij het geluk gehad hebt dat alles in één keer werkt zegt net zo min wat als het aantal tickets op Github. De vorige keer met het verhuizen van de repo was ook een onduidelijk verhaal en deze toch vrije plotselinge actie met vrij veel breaking changes vind ik ook geen succesverhaal. Uiteindelijk werkt het wel maar de weg er naar toe mag wel wat eenvoudiger.RobertMe schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:53:
[...]
IMO slechte "vergelijking". Niemand waarbij de upgrade succesvol was gaat een GitHub ticket aanmaken. En de tickets die vervolgens wel zijn aangemaakt zullen er ook voldoende bij zijn die blind geupdate hebben en vervolgens klagen dat het niet werkt. Terwijl er een duidelijke lijst van breaking changes is, je dit op de laatste 1.x versie al kunt testen, etc.
Ik heb vanmorgen de update gedaan, en letterlijk nog 0,0 problemen gemerkt. En daarbij heb ik ook bij de vorige release 0,0 wijzigingen gedaan. Oftewel: mijn "gebruik" was vooraf al 100% compatible met de 2.0 release.
@RobertMe
Tsja, ik heb nog nooit een update gezien waarbij zoveel problemen werden gemeld. Soms een paar obscure maar nooit zoveel als nu.
En zoals je al zegt er is een hele lijst met breaking changes die ik zou moeten doorwerken en testen.
Daar heb ik gewoon geen zin in.
Ik heb veel plezier gehad met de automatisering van mijn huis. En nu werkt alles, waarom het risico nemen dat ik iets over het hoofd zie en alles in stort. Dat zal niet in dank worden afgenomen hier in huis.
Dit begint te begint te lijken om tweaken om het tweaken.
Dan ga ik liever op mijn gemak gecontroleerd over naar het in Homeassistant ingebouwde default systeem.
Tsja, ik heb nog nooit een update gezien waarbij zoveel problemen werden gemeld. Soms een paar obscure maar nooit zoveel als nu.
En zoals je al zegt er is een hele lijst met breaking changes die ik zou moeten doorwerken en testen.
Daar heb ik gewoon geen zin in.
Ik heb veel plezier gehad met de automatisering van mijn huis. En nu werkt alles, waarom het risico nemen dat ik iets over het hoofd zie en alles in stort. Dat zal niet in dank worden afgenomen hier in huis.
Dit begint te begint te lijken om tweaken om het tweaken.
Dan ga ik liever op mijn gemak gecontroleerd over naar het in Homeassistant ingebouwde default systeem.
Nouwja, ik heb eigenlijk nog verrassend weinig dingen gezien die echt stuk gingen. Anders dan dat adapter type nu verplicht is en dat legacy dingen uit gaan. Dat valt me vergeleken met HA nog mee (hoi backup debacle ). En laat staan met grotere software (hoi Google, hoi Sonos....).
De dat het grootste ding is dat wijzigingen voor de addons gebruiken zo niet opvallen. Daar hadden naar mijn idee dezelfde warnings moeten staan, eigenlijk al eerder voor deprecated stuff. En daarnaast dat er geen grote release show en blog is zoals bij HA.
Dus nee, stabieler zou ik ZHA ook absoluut niet durven noemen. En ben ik überhaupt vaker teleurgesteld door HA updates dan Z2M. Waarbij een groot deel van de nu breaking changes nog eens gestuurd zijn vanuit HA ook.
De dat het grootste ding is dat wijzigingen voor de addons gebruiken zo niet opvallen. Daar hadden naar mijn idee dezelfde warnings moeten staan, eigenlijk al eerder voor deprecated stuff. En daarnaast dat er geen grote release show en blog is zoals bij HA.
Dus nee, stabieler zou ik ZHA ook absoluut niet durven noemen. En ben ik überhaupt vaker teleurgesteld door HA updates dan Z2M. Waarbij een groot deel van de nu breaking changes nog eens gestuurd zijn vanuit HA ook.
[ Voor 41% gewijzigd door Septillion op 04-01-2025 21:30 ]
Ik zeg dan ook nergens dat het voor iedereen werkt omdat het voor mij werkt.synoniem schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:07:
[...]
Dat jij het geluk gehad hebt dat alles in één keer werkt zegt net zo min wat als het aantal tickets op Github.
Volgens mij valt die lijst best mee. Zoals @Septillion aanhaalt waarschijnlijk alleen het adapter stuk dat moet. En v.w.b. de HA changes is bv het gebruik van dd _action entities al letterlijk jaren deprecated (en dit had ik ook al jaren uit staan). Nu klagen dat het weg is betekent dan ook dat je al 2 jaar en misschien nog well langer niks er mee gedaan hebt. Als iets deprecated is weet je gewoon dat het ooit gaat veranderen en dat je het ook ooit moet aanpassen. En in dit geval heb je dus zelfs jaren gehad om het te fixen. (Bij HA hanteren ze IIRC een aantal maanden tussen deprecation en verwijderen. Wat an zich ook prima is IMO).Ortep schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:09:
Ik denk dat dat het beter samen vatDaar heb ik gewoon geen zin in
@RobertMe
Ik ben een jaar geleden van zha naar z2m gegaan. Ik kreeg een nieuwe coördinator en ik had veel goede dingen over z2m gehoord. Met een tweede coördinator kan je relatief makkelijk overstappen.
Laten we zeggen dat ik onaangenaam verrast was. Het was een heel gevecht en dingen die gewoon bekend waren in zha bleken nog niet te werken in z2m. Dat duurde nog wel een paar updates. Tot zover het verhaal dat er veel meer devices bekend zijn in z2m. Misschien wel in aantal, maar niet voor mij dus.
Uiteindelijk kreeg ik alles aan de praat. Maar echt vlot ging het nooit.
En ja dus, ik heb geen zin om er nog meer moeite in te steken.
Terug gaan naar zha kost misschien tijd, maar het kan device voor device. Ik heb mijn tweede coördinator nog.
Ik ben een jaar geleden van zha naar z2m gegaan. Ik kreeg een nieuwe coördinator en ik had veel goede dingen over z2m gehoord. Met een tweede coördinator kan je relatief makkelijk overstappen.
Laten we zeggen dat ik onaangenaam verrast was. Het was een heel gevecht en dingen die gewoon bekend waren in zha bleken nog niet te werken in z2m. Dat duurde nog wel een paar updates. Tot zover het verhaal dat er veel meer devices bekend zijn in z2m. Misschien wel in aantal, maar niet voor mij dus.
Uiteindelijk kreeg ik alles aan de praat. Maar echt vlot ging het nooit.
En ja dus, ik heb geen zin om er nog meer moeite in te steken.
Terug gaan naar zha kost misschien tijd, maar het kan device voor device. Ik heb mijn tweede coördinator nog.
Qua eindresultaat is dit weer een prima release (legacymeuk eruit), maar issue #24198, dat een uitleg zou moeten geven van de breaking changes schiet wat mij betreft wel echt tekort. In plaats van een concrete set acties (zoals HA ze heeft bij releases) moet je je, afgezien van de adapter-instructie, maar door een pittige brij tekst heen werken _en_ doorklikken om te kijken welke issues je kunt verwachten en wat daarvoor de fix is, zoals de hier eerder genoemde actie mbt de lichtsensoren.
Ik heb letterlijk op hoop van zegen maar de update gedraaid dit keer en dat voelde niet heel prettig. Na wat kleine fixes was ik weer up and running, maar netjes is anders.
Ik heb letterlijk op hoop van zegen maar de update gedraaid dit keer en dat voelde niet heel prettig. Na wat kleine fixes was ik weer up and running, maar netjes is anders.
0.0
En, nogmaals, dit is dus de reden dat HA of een Z2M nooit, maar dan ook nooit, geschikt gaat zijn voor het grote publiek. Het blijft amateuristisch. En dat is niet (heel) erg voor de hobbyist. Maar een update mag voor het grote publiek alleen zorgen voor verbeteringen. Niet voor problemen.
Hoezeer ik HA (of Z2M) ook omarm, zal ik het nooit aan wie dan ook in mijn omgeving aanraden...
Hier was het wel stuk maar nu weer gefixt met wat aanpassingen in de config
Nja, ik weet niet. Je hebt zeker een punt. Maar uiteindelijk gaat letterlijk alles stuk / moet gerepareerd worden / heeft onderhoud nodig. Ook een huis heeft onderhoud nodig. Ook een auto breng je naar garage voor een grote of kleine beurt. Ook een besturingssysteem krijgt updates en stelt soms "ingewikkelde" vragen (hallo Windows update die vragen stelt over default apps, gegevens delen, ... na grote updates en het systeem "gijzelt" totdat je invult). Etc etc.barrymossel schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:03:
[...]
En, nogmaals, dit is dus de reden dat HA of een Z2M nooit, maar dan ook nooit, geschikt gaat zijn voor het grote publiek. Het blijft amateuristisch. En dat is niet (heel) erg voor de hobbyist. Maar een update mag voor het grote publiek alleen zorgen voor verbeteringen. Niet voor problemen.
Hoezeer ik HA (of Z2M) ook omarm, zal ik het nooit aan wie dan ook in mijn omgeving aanraden...
Als je dit op wilt lossen moet je echt naar een andere "oplossing" toe. En dat betekent gewoon geen updates uitgeven of alleen minimale updates, met als gevolg dus ook dat je geen nieuwe features krijgt, en dus ook geen ondersteuning voor nieuwe apparaten. En dat gewoon koppelen en hardware en elke X jaar de hardware vervangen en from scratch beginnen. Maar dan heb je ook helemaal geen upgrade pad. "You can't have your cake and eat it too" dus. Je kunt geen updates wensen met nieuwe features / hardware support en anderzijds geen (grote) wijzigingen willen. Want die nieuwe features of hardware support vereisen de grote wijzigingen. Al is het maar puur om de code onderhoudbaar te maken nadat steeds meer features / devices zijn toegevoegd.
[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 04-01-2025 23:35 ]
Hmm, zelf toch een issue
De:
Heb alleen vorige maand dus die hele post doorgenomen en allle modellen opgezocht of ik ze had. Dus of ik heb niet goed opgelet of mogelijk is dit pas later op de lijst gezet?
Dus maar even fixen door "single_" toe te voegen of "double" naar voren te halen. An zich nog te overzien gezien ik maar eentje hier van heb.WXKG07LM: removed left, right and both action (including the *_long and *_double actions).
Heb alleen vorige maand dus die hele post doorgenomen en allle modellen opgezocht of ik ze had. Dus of ik heb niet goed opgelet of mogelijk is dit pas later op de lijst gezet?
Ik vind toch wel een klein beetje heel veel verschil zitten tussen Windows en HA/Z2M. De eerste installeer ik met liefde voor familie en vrienden, met de kans dat ze over een aantal jaar een keer bellen of ik ze kan helpen om iets op te lossen. Home Assistant is me ook wel eens gevraagd, maar dat weiger ik. Daarvoor moet je zelf gewoon ietwat technisch voor onderlegd zijn. Zie bijvoorbeeld al je post hierbovenRobertMe schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:26:
[...]
Nja, ik weet niet. Je hebt zeker een punt. Maar uiteindelijk gaat letterlijk alles stuk / moet gerepareerd worden / heeft onderhoud nodig. Ook een huis heeft onderhoud nodig. Ook een auto breng je naar garage voor een grote of kleine beurt. Ook een besturingssysteem krijgt updates en stelt soms "ingewikkelde" vragen (hallo Windows update die vragen stelt over default apps, gegevens delen, ... na grote updates en het systeem "gijzelt" totdat je invult). Etc etc.
Als je dit op wilt lossen moet je echt naar een andere "oplossing" toe. En dat betekent gewoon geen updates uitgeven of alleen minimale updates, met als gevolg dus ook dat je geen nieuwe features krijgt, en dus ook geen ondersteuning voor nieuwe apparaten. En dat gewoon koppelen en hardware en elke X jaar de hardware vervangen en from scratch beginnen. Maar dan heb je ook helemaal geen upgrade pad. "You can't have your cake and eat it too" dus. Je kunt geen updates wensen met nieuwe features / hardware support en anderzijds geen (grote) wijzigingen willen. Want die nieuwe features of hardware support vereisen de grote wijzigingen. Al is het maar puur om de code onderhoudbaar te maken nadat steeds meer features / devices zijn toegevoegd.
Ik heb toch wel wat issues die ik na het lezen van de release notes niet verwachtte. Maar misschien heb ik niet goed gelezen. Maar bij een aantal device triggers is het liggende streepje vervangen door een underscore. (Bv bij een Hue dimmer switch). Verder lijkt het goed te gaan met V2.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
@barrymossel Zolang ze niet updaten valt het nog wel mee
Bedoel, zodra dat familielid 'ja' heeft gezegd tegen de Win 11 update hangen ze ook aan de telefoon
Merkte ik alleen al aan collega's die over gingen. En zelfs zonder weten ze vaak de install wel stuk te maken
Nog niet te beginnen over apps die opeens volledig anders zijn of functionaliteit verwijderen met een update. En daar staat het vaak zelfs niet eens in de release notes... Dus mja, ook daar weiger ik nagenoeg iedereen hulp tegenwoordig.
Maar okay, het is niet helemaal hetzelfde wat na een HA install ben je er nog niets, dat is pas het framework om wat te kunnen doen. En dat is feitelijk wat het meeste tijd en leren kost. En laatste is wat steiler dan Windows (ook al vergeten mensen dat je dit toch ook echt moest leren). Dus je zou het moeten vergelijken met je oma een computer geven terwijl ze die nog nooit gebruikt heeft...
Maar okay, het is niet helemaal hetzelfde wat na een HA install ben je er nog niets, dat is pas het framework om wat te kunnen doen. En dat is feitelijk wat het meeste tijd en leren kost. En laatste is wat steiler dan Windows (ook al vergeten mensen dat je dit toch ook echt moest leren). Dus je zou het moeten vergelijken met je oma een computer geven terwijl ze die nog nooit gebruikt heeft...
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 05-01-2025 10:08 ]
Ik snap wat je zegt, maar to be fair: ik gebruik intussen 7 jaar HA en het is echt allemaal énorm veel simpeler geworden. Als ze deze lijn doorzetten sluit ik niet uit dat het ooit geschikt gaat worden voor het minder tech-savvy publiek.barrymossel schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:03:
[...]
Ik ben toevallig een week of 3 geleden overgestapt van deCONZ/Conbee naar Zigbee2MQTT. Ik had werkelijk geen idee dat deze update eraan zat te komen. En, zoals het hoort, heb ik natuurlijk niet de release notes gelezen bij het updaten van m'n Zigbee2MQTT-docker container
Anyway, alles werkt weer

Ik krijg na de laatste zigbee2mqtt update op geen mogelijkheid meer verbinding met mijn Sonoff Zigbee USB 3.0 stick (CC2652P).
Ik draai in een VMWare omgeving. Misschien kan iemand mij uit de brand helpen.
Ik zie de stick in device manager
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/liXG4x2ebFUu4kbQPgMF2h3Z.jpg?f=user_large)
VMWare ziet de dongel wel, maar kan er niet mee verbinden.
:strip_exif()/f/image/90SFEtD7ChXSZOztUiRGxZvI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/czOvjDDEMrDcYnNEYUmlu5PR.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de conf.yaml van zigbee2mqtt.
Vreemd genoeg staat daar port 0. heeft altijd gewerkt. Veranderen naar port 3 lost het probleem trouwens niet op. Denk echter niet dat ik het hier moet zoeken omdat de VM de hardware al niet kan verbinden.
:strip_exif()/f/image/da5LOFyN1vVlE0HiGdxmwud4.jpg?f=fotoalbum_large)
Is 2 jaar geleden dat ik de installatie gedaan heb en de kennis is mij een beetje vergaan.
Ik draai in een VMWare omgeving. Misschien kan iemand mij uit de brand helpen.
Ik zie de stick in device manager
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/liXG4x2ebFUu4kbQPgMF2h3Z.jpg?f=user_large)
VMWare ziet de dongel wel, maar kan er niet mee verbinden.
:strip_exif()/f/image/90SFEtD7ChXSZOztUiRGxZvI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/czOvjDDEMrDcYnNEYUmlu5PR.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de conf.yaml van zigbee2mqtt.
Vreemd genoeg staat daar port 0. heeft altijd gewerkt. Veranderen naar port 3 lost het probleem trouwens niet op. Denk echter niet dat ik het hier moet zoeken omdat de VM de hardware al niet kan verbinden.
:strip_exif()/f/image/da5LOFyN1vVlE0HiGdxmwud4.jpg?f=fotoalbum_large)
Is 2 jaar geleden dat ik de installatie gedaan heb en de kennis is mij een beetje vergaan.
[ Voor 18% gewijzigd door keroner op 05-01-2025 11:13 ]
Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!
Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!
Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.