Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:29
QempZoR schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:40:
Iemand die een Starkvind luchtreiniger heeft gekoppeld aan Zigbee2MQTT (Of wellicht onderstaande "probleem" ook ervaart/ervaarde met ZHA of de Dirigera hub?

Ik had de luchtreiniger draaien voor z'n 24 uur in de woonkamer, maar ik merkte dat de PM25 waarde en luchtkwaliteitwaarde die naar Zigbee2MQTT werden gestuurd vrij hoog zijn. Zo was het altijd rond de 30mg/m3 PM25. De Ikea sensor die ook in de woonkamer stond gaf netjes rond de 2-3 PM25 aan.

De ventialator van de Starkvind stond ook niks te doen, maar bij het spuiten van bijvoorbeeld deo ging die wel omhoog.

Nu heb ik hem zojuist terug gebracht omdat ik verwachtte dat de sensor gewoon wat brakjes was en eerst nog even verder wou onderzoeken.

De beste man bij de afdeling vertelde dat de hoge PM25 waarde zou kunnen komen omdat de unit natuurlijk nieuw is. De sensor redelijk omringd is met plastic wat nog weekmakers zou kunnen bevatten en dat mogelijk de PM25 waardes na verloop van tijd dalen.

Heeft iemand inderdaad deze ervaring?
Je zou de twee sensoren naast elkaar kunnen draaien en zien of ze allebei relatief gezien dezelfde trend volgen. Ik vraag me ook af of de luchtreiniger zuiver de gemete waarde teruggeeft of een afleiding daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:02
banaliteit schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:31:
[...]

Bedankt voor de tip.

Ik wil ook nog een keertje van stick wisselen. Dan ga ik ook gelijk juiste channel tweaken, encryption goed zetten, pan id aanpassen. Ik kijk er tegen op om te repairen. Het is veel werk en als dingen kapot gaan in Home Assistant (entity id en zo) geeft dat ook weer extra gedoe.
Ik geef alles in de nieuwe Z2M dezelfde naam, met het vinkje om dat ook in HomeAssistant te doen. En op de Hue Dimmer switches na is dat eigenlijk overal goed gegaan en hoefde ik vrijwel geen enkele automation aan te passen. Viel mij erg mee moet ik zeggen, had verwacht dat er meer werk achterweg zou komen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 14:19
Iemand ervaring met het switchen van de Z2M Edge repo naar Stable?
Kan ik heel eenvoudig DB importeren (config van edge overnemen) en alles is weer van ouds of mag je weer opnieuw beginnen?

Mijn gevoel zegt dat het inderdaad zo eenvoudig is maar zal niet de eerste keer zijn dat ik dat dacht en opnieuw mocht beginnen dus even een dubbel check ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:46:
Het upgraden van de firmware van mijn Sonoff Zigbee USB Dongle Plus via het python cc2538-bsl script (https://github.com/JelmerT/cc2538-bsl) werkt prima.

Middels onderstaand commando wil ik vervolgens het IEEE adres op een reserve Sonoff Zigbee USB Dongle Plus wijzigen. Het script zegt succesvol te zijn, maar het IEEE adres is niet gewijzigd volgens mijn Z2M testomgeving. Ook na nogmaals flashen, enkel de firmware flashen, herstart van Z2M, in- en uitpluggen van stick niet.

code:
1
python cc2538-bsl.py -p COM8 -evw --bootloader-sonoff-usb --ieee-address xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20230507.hex

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Opening port COM8, baud 500000
Reading data from CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20230507.hex
Your firmware looks like an Intel Hex file
Connecting to target...
CC1350 PG2.1 (7x7mm): 352KB Flash, 20KB SRAM, CCFG.BL_CONFIG at 0x00057FD8
Primary IEEE Address: 00:12:4B:00:2E:20:D5:04
    Performing mass erase
Erasing all main bank flash sectors
    Erase done
Writing 360448 bytes starting at address 0x00000000
Write 104 bytes at 0x00057F988
    Write done
Verifying by comparing CRC32 calculations.
    Verified (match: 0xe83aa727)
Setting IEEE address to xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx
Writing 8 bytes starting at address 0x00057FC8
Write 8 bytes at 0x00057FC8
    Set address done

Herkent iemand dit?
Mogelijk gerelateerd aan het feit dat de Sonoff Zigbee USB Dongle Plus een primary en secundary IEEE adres heeft zoals ik hier lees https://github.com/JelmerT/cc2538-bsl/issues/127 waarbij Z2M het primary IEEE adres lijkt te gebruiken, terwijl het script juist het secondary adres wijzigt?
Iemand hier succesvol het IEEE adres van een Sonoff Zigbee USB Dongle Plus kunnen wijzigen zodat je zonder repairing de coördinator kunt wisselen en deze stick dus als back-up coördinator achter de hand hebt?

Volgens deze instructie https://www.zigbee2mqtt.i...lashing/copy_ieeaddr.html wordt het secundary IEEE adres gewijzigd. Z2M lijkt echter het primary IEEE te gebruiken, welke niet te wijzigen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

JBS schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:59:
[...]
Volgens deze instructie https://www.zigbee2mqtt.i...lashing/copy_ieeaddr.html wordt het secundary IEEE adres gewijzigd. Z2M lijkt echter het primary IEEE te gebruiken, welke niet te wijzigen is.
Maar op diezelfde pagina staat toch dat het lijkt alsof het niet gelukt is (vanwege het primaire adres), maar dat dat niet uitmaakt? Dat zolang het secundaire adres gewijzigd is, je goed zit?
When migrating from one stick to another it is important that the new stick uses the same ieee address as the old stick. Some devices lookup the coordinator by its ieee address, this fails when the ieee address of the coordinator changes
(..)
Note that the primary ieee address will remain the same and these instructions only change the secondary ieee address. The tools below generally only show the primary ieee address, so it can appear that the changes aren't taking effect. Setting the secondary ieee address via the instructions below is sufficient to avoid the problem mentioned above
Dit lees ik als: zolang je het secundaire adres goed wijzigt snappen alle devices weer dat ze met de juiste coördinator te maken hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 12-06-2024 10:23 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@Gizz Klopt. Maar het opvallende is dat na die IEEE wijziging, gekoppelde apparaten in m'n testomgeving nog steeds verbonden zijn via die stick met gewijzigd IEEE adres. Maar, mogelijk zit de nuance dan in 'some' in onderstaande toelichting, en hebben precies de gekoppelde apparaten in mijn testomgeving geen boodschap aan het IEEE adres.
Some devices lookup the coordinator by its ieee address, this fails when the ieee address of the coordinator changes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:18
wil mijn netwerk dus opnieuw gaan opzetten met de smlight slzb-06. (vanwege bereik, poe, firmware flashen zonder pc enz) Maar heb nog twee vragen die ik niet echt helder kan krijgen?

Nu heb ik nog geen matter devices, maar vraag me af of het niet verstandig is hier wel direct mee te starten (die firmware te flashen), zodat ik later niet hoef te repairen?
En in de config generator staat default de adapter op ezsp. maar dit kan nu toch beter ember worden?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@remcoXP wat bedoel je met firmware flashen zodat Matter werkt? Bedoel je thread? De CC2652P van de slzb-06 doet toch volgens mij geen zigbee én thread tegelijk, het is het een of het ander. Mocht dat recent veranderd zijn, dan laat ik me graag corrigeren :)

De ember-firmware is er alleen voor de EFR32MG21 chipset. Weet je zeker dat je geen SLZB-06M hebt, een wezenlijk ander product dan de SLZB-06?

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 18-06-2024 10:17 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:18
excuses je hebt in beide dingen gelijk. bedoelde ik eigenlijk ook :)
Gizz schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:16:
@remcoXP wat bedoel je met firmware flashen zodat Matter werkt? Bedoel je thread? De CC2652P van de slzb-06 doet toch volgens mij geen zigbee én thread tegelijk, het is het een of het ander. Mocht dat recent veranderd zijn, dan laat ik me graag corrigeren :)

De ember-firmware is er alleen voor de EFR32MG21 chipset. Weet je zeker dat je geen SLZB-06M hebt, een wezenlijk ander product dan de SLZB-06?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:29
Is er ergens een voorbeeld/beschrijving te vinden voor een "naamgevingsconventie" voor sensoren? Ik neem aan dat bij gebruik van (bijvoorbeeld) Home Assistant Z2M de beste plek is om een begrjpelijke naam toe te kennen ipv de hex code.

Goeie naamgeving maakt t naar mijn idee ook makkelijk om eventueel een sensor te vervangen (zelfde naam voor een andere hex code). Wie o wie. Ik heb tot heden nog niet veel zinnigs kunnen vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:20
Ik heb een Xiaomi Mijia vocht- en temperatuurmeter (LYWSD03MMC) geflashed van Bluetooth naar Zigbee en via Z2M toegevoegd in HA. Nu zit ik te rommelen met de reporting interval maar vraag me af wat de ingevulde waarde bij "Min rep change" bij Temperature measuredValue betekent. Hij staat bij mij op 10, maar is dat 10 x 0,1°C? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUePLdwmJUrc9-ysnIALmI4UPmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dw9SoITQbNMcb9aX5NhExxkZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27

D4NG3R

kiwi

:)

Ruimzicht schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:52:
Ik heb een Xiaomi Mijia vocht- en temperatuurmeter (LYWSD03MMC) geflashed van Bluetooth naar Zigbee en via Z2M toegevoegd in HA. Nu zit ik te rommelen met de reporting interval maar vraag me af wat de ingevulde waarde bij "Min rep change" bij Temperature measuredValue betekent. Hij staat bij mij op 10, maar is dat 10 x 0,1°C? [Afbeelding]
Bij mijn weten, of ook ik heb het compleet verkeerd begrepen, bij die regel:
  • Er moet minimaal 10 seconden tussen elke report zitten.
    Hiervoor moet de temperatuur minimaal met 10 x 0.01°C = 0.1°C veranderd zijn.
  • Er mag maximaal 300 seconden tussen elke report zitten.
    Ook als de temperatuur niet met 0.1°C veranderd is.
De stapgrote bij temperatuur is 0.01°C (bij luchtvochtigheid 0.01%), dus 10 = 0.1°C, 20 = 0.2°C, 100 = 1°C etc.

Het is belangrijk om apparaten niet onnodig vaak te laten reporten, scheelt in belasting van het netwerk en batterijgebruik. :)

[ Voor 38% gewijzigd door D4NG3R op 20-06-2024 16:10 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:58

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ruimzicht schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:52:
Ik heb een Xiaomi Mijia vocht- en temperatuurmeter (LYWSD03MMC) geflashed van Bluetooth naar Zigbee en via Z2M toegevoegd in HA. Nu zit ik te rommelen met de reporting interval maar vraag me af wat de ingevulde waarde bij "Min rep change" bij Temperature measuredValue betekent. Hij staat bij mij op 10, maar is dat 10 x 0,1°C? [Afbeelding]
10 betekent hier 0,1 graad. Dus een melding bij een verandering van 0,1 graad of meer. En hij geeft minimaal eens per 300 seconden en maximaal eens per 10 seconden een waarde door in dit geval (dus als de temperatuur niet verandert geeft hij evengoed elke 5 minuten een melding). Ik heb dat bij mij aangepast naar resp. 60 en 3600 seconden (maar het hangt natuurlijk van de toepassing af of dat voor jou geschikt is). Zie ook de settings van een van mijn aangepaste LYWSD03MMC units:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OglVRY5BilXMqjdUREYU2LHqXtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q2TMqqzuj0Ck9UO6uyqXRslJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door HuismAndré op 20-06-2024 17:30 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:08
Ik heb nu afgelopen week al een paar gehad dat z2mqtt op een willekeurig tijdstip "crashed".
Als ik z2mqtt dan open krijg ik een badgateway 502 melding, pas na het uit/inpluggen van de adapter is het volledige netwerk weer beschikbaar. Het gebeurt ook dat als ik de adapter heb "gereset" ik wel weer een netwerk heb maar vervolgens willekeurige apparaten "offline" zijn(het aantal verschilt per keer of zijn gewoon allemaal online).

Zolang dit probleem zich niet voordoet zijn er geen afwijkingen aan het netwerk (reactie snelheid in orde en alle apparaten zijn online) ook zijn er de afgelopen tijd geen veranderingen geweest aan het netwerk.

Op de site van Zigbee2MQTT kom ik het advies tegen Disable the USB autosuspend feature uit te voeren. Ik heb alleen het idee dat de adapter door deze "zh:controller: Failed to disable join"error uiteindelijk crashed dus dat autosuspend hier niet veel aan gaat doen?.

- Zigbee2MQTT versie 1.38.0-d
- Coordinator revisie 20230507
- Home Assistant OS 12.4
- Home Assistant core 2024.6.3

Enige error meldingen die het LOG laat zien voordat er niets meer wordt weeregeven zijn:

[2024-06-20 16:14:54] error: zh:controller: Failed to disable join on stop: Error: SRSP - AF - dataRequestExt after 6000ms
[2024-06-20 16:15:00] error: z2m: Failed to stop Zigbee2MQTT

[ Voor 17% gewijzigd door bandy op 20-06-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:23
DjoeC schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:46:
Is er ergens een voorbeeld/beschrijving te vinden voor een "naamgevingsconventie" voor sensoren? Ik neem aan dat bij gebruik van (bijvoorbeeld) Home Assistant Z2M de beste plek is om een begrjpelijke naam toe te kennen ipv de hex code.

Goeie naamgeving maakt t naar mijn idee ook makkelijk om eventueel een sensor te vervangen (zelfde naam voor een andere hex code). Wie o wie. Ik heb tot heden nog niet veel zinnigs kunnen vinden....
Volgens mij is er niet echt een "conventie". Wat ik doe is in Z2M een naam geven zoals:

kitchen_sensor_motion
livingroom_light_ceiling_dinnertable

Van links naar rechts dus van globaal (de ruimte/lokatie) naar steeds meer specifiek.

Als je dan zoekt op "kitchen" krijg je alles in de keuken. Zoek je op "livingroom_light" dan krijg je alle lampen in de woonkamer. Zoek je op "motion" krijg je alle bewegingssensors. etc.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:29
DjoeC schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:46:

Ik heb alle sensoren gestickered en locatie agnostisch opgezet. Voordeel is dat je dan relatief flexibel bent qua fysieke inrichting.

Motions sensors by beginnen met M1, M2 etc.
Schakelaars S1, S2

In Home Assistant kan je ze vervolgens "logisch" groeperen op Area, Floor en eventueel met Tag en Category.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:29
musicpixel schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:29:
[...]

Volgens mij is er niet echt een "conventie". Wat ik doe is in Z2M een naam geven zoals:

kitchen_sensor_motion
livingroom_light_ceiling_dinnertable

Van links naar rechts dus van globaal (de ruimte/lokatie) naar steeds meer specifiek.

Als je dan zoekt op "kitchen" krijg je alles in de keuken. Zoek je op "livingroom_light" dan krijg je alle lampen in de woonkamer. Zoek je op "motion" krijg je alle bewegingssensors. etc.
banaliteit schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:02:
[...]

Ik heb alle sensoren gestickered en locatie agnostisch opgezet. Voordeel is dat je dan relatief flexibel bent qua fysieke inrichting.

Motions sensors by beginnen met M1, M2 etc.
Schakelaars S1, S2

In Home Assistant kan je ze vervolgens "logisch" groeperen op Area, Floor en eventueel met Tag en Category.
Beide suggesties is wat ik overwogen heb. De oplossing van @musicpixel klinkt het meest logisch en eenvoudig in de HA context want de sensor verwijst meteen naar de lokatie.

De oplossing van @banaliteit is zoals ik het tot nog toe zo'n beetje heb opgezet, met daarbij een spreadsheet met de exacte IEEE identifiers. Flexibel want ik hoef een sensor alleen maar in een andere kaart in HA te hangen om m te verhuizen. En toch bevalt me die methode niet helemaal.

Ik ga er eens op broeden en met een paar sensoren en een tijdelijk 2e HA wat uitproberen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 23:47
Na een tijdje weer wat home automation opgepakt thuis, ben opnieuw begonnen en overgestapt van domoticz naar homeassistant. Maar nu krijg ik zigbee2mqtt niet aan de praat, heb nog een CC2531, wordt al niet aangeraden op de zigbee2mqtt pagina.

Error die ik krijg:
z2m: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
Enig idee voor een snelle fix? Heb al op de site gekeken, en er staat dat dit kan voorkomen voor de CC2531. Wat ik vreemd vind is dat deze het wel deed toen ik domoticz draaide.

En anders advies voor welke nieuwe zigbee stick?

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@HhK1907 heb je alle `snelle fixes' die op de betreffende pagina staan al gedaan? Dit is namelijk de meest voorkomende foutmelding met legio oorzaken, vandaar dat er al een heel lijstje is met dingen die je kunt doen / checken ;)

Op die site zie je bijvoorbeeld dat je geen ZHA tegelijk kunt draaien, omdat de stick maar met 1 pakket tegelijk kunt babbelen. Dat geldt ook als je Domoticz nog hebt draaien die je stick in beslag neemt.

Op de site van Z2M zie je ook welke chipsets worden aangeraden mocht je een nieuwe stick willen kopen.

[ Voor 41% gewijzigd door Gizz op 28-06-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:38
Ben je er al achter waar dit probleem zit heb dit ook op een installatie ineens.

Ben er alleen nog niet precies achter waardoor het komt.

Wil de stick al gaan vervangen maar vraag me af of dat het probleem is.
bandy schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:04:
Ik heb nu afgelopen week al een paar gehad dat z2mqtt op een willekeurig tijdstip "crashed".
Als ik z2mqtt dan open krijg ik een badgateway 502 melding, pas na het uit/inpluggen van de adapter is het volledige netwerk weer beschikbaar. Het gebeurt ook dat als ik de adapter heb "gereset" ik wel weer een netwerk heb maar vervolgens willekeurige apparaten "offline" zijn(het aantal verschilt per keer of zijn gewoon allemaal online).

Zolang dit probleem zich niet voordoet zijn er geen afwijkingen aan het netwerk (reactie snelheid in orde en alle apparaten zijn online) ook zijn er de afgelopen tijd geen veranderingen geweest aan het netwerk.

Op de site van Zigbee2MQTT kom ik het advies tegen Disable the USB autosuspend feature uit te voeren. Ik heb alleen het idee dat de adapter door deze "zh:controller: Failed to disable join"error uiteindelijk crashed dus dat autosuspend hier niet veel aan gaat doen?.

- Zigbee2MQTT versie 1.38.0-d
- Coordinator revisie 20230507
- Home Assistant OS 12.4
- Home Assistant core 2024.6.3

Enige error meldingen die het LOG laat zien voordat er niets meer wordt weeregeven zijn:

[2024-06-20 16:14:54] error: zh:controller: Failed to disable join on stop: Error: SRSP - AF - dataRequestExt after 6000ms
[2024-06-20 16:15:00] error: z2m: Failed to stop Zigbee2MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

kalmma schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:45:
Ben je er al achter waar dit probleem zit heb dit ook op een installatie ineens.

[...]
had ik ook gehad met mijn originele diy-CC2531
-adaptertje. die kan maar zoveel apparaten aan en gaat vaker hangen. ik heb die maar omgewisseld met een sterkere zig-ah-zig welke veel beter om kan gaan met mijn 80+devices netwerk

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
kalmma schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:45:

[...]
Heb de oplossing mogelijk gevonden, alleen probeer ik dit nu een paar dagen te testen voordat ik hier zeker van ben.

Waar ik achter kwam is dat mijn Tuya "precense sensoren" (zy-100-s2) alle 4 om de sec een bericht op het netwerk zetten. Mijn idee is dat het netwerk hierdoor overbelast raakt en uiteindelijk uit valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:38
Oh ok nou die heb ik niet dus dat kan het dan bij mij niet zijn.

Dankje wel in ieder geval voor je update hoop dat dat het probleem is bij jou dan.
bandy schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:04:
[...]

Heb de oplossing mogelijk gevonden, alleen probeer ik dit nu een paar dagen te testen voordat ik hier zeker van ben.

Waar ik achter kwam is dat mijn Tuya "precense sensoren" (zy-100-s2) alle 4 om de sec een bericht op het netwerk zetten. Mijn idee is dat het netwerk hierdoor overbelast raakt en uiteindelijk uit valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 20:04
voordat ik naar zigbee ging had ik nogal wat bluetooth sensoren
en zie nu dat blakadder de telinkflasher heeft aangepast
dat je nu een aantal bluetooth sensoren kunt converten naar zigbee :o

YouTube: Convert Xiaomi LYWSD03MMC Bluetooth sensor to Zigbee

gaat om deze
https://zigbee.blakadder.com/Xiaomi_LYWSD03MMC.html
en heb er nu al 2 succesvol geflashed en werkt prima tov de bluetooth via HA proxy's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb twee light sensors van het type

https://www.zigbee2mqtt.i...1LM.html#xiaomi-gzcgq01lm

Die doen het prima, maar ergens de laatste 2 maanden kreeg ik de melding dat de battery op 0% staat.
Maar bij het vervangen maakt dat niets uit. Het blijft 0%. Als ik dezxelfde batterij bv in een beweingssensor stop laat hij gewoon 100% zien.

Kijk ik in zigbee2mqtt dan zie ik dat het voltage prima is. Er gaat dus iets mis ergens.
Ik zie ook regelmatig de volgende foutmeldin in mijn log. Het lijkt er mee te maken te hebben.

Error 2024-07-03 10:02:41zhc: Failed to apply calibration to 'power': 'power_precision' is not a number, got string ()

Heeft iemand enig idee wat ik er aan kan doen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Ortep Misschien eens opnieuw pairen? Want power of power_calibration zie ik niet terug bij mij of in de exposed list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@Septillion
Opnieuw pairen heb ik al gedaan. Het gaat ook bij alle twee tegelijk mis. Heel bijzonder.

Ik weet ook niety of de foutmelding er iets mee te maken heeft. Het viel me alleen op dat ik een 'power' fout heb en dat deze foutmelding in mijn log staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Ortep Overigens kan het bij sommige sensoren best wel lang duren voor de accu status bijgewerkt wordt. Dus weet niet hoe lang de nieuwe batterij er al in zit?

Als je niet zeker weet of de foutmelding van deze sensor komt zou ik even kijken van waar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@Septillion

Die batterijen zaten er dagen in. Dat zal het probleem niet zijn.

Ik heb net weer een repair gedaan. Bij een van de sensoren kwam onmiddelijk de juiste batterij waarde boven. Bij de andere na een poging of 6 nog steeds niets.

De foutmelding blijft ook komen als ze alle twee gedelete zijn. Ze veroorzaken de foutmelding dus niet. Hoe kan ik er achter komen waar hij vandaan komt?

Als ik zoek op de foutmelding vind ik dit:

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/21037

Maar daar hebben ze het over dingen die in de config zouden staan die ik nergens kan vinden

[ Voor 19% gewijzigd door Ortep op 03-07-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@Septillion

Gevonden, het was één regel in config.yaml en niet in een niet bestaande devices.yaml.

Die extra regel ontstaat zodra je in het frontend wat aanpast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lnrdnl
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-09 17:50
Ortep schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:13:
@Septillion

Gevonden, het was één regel in config.yaml en niet in een niet bestaande devices.yaml.

Die extra regel ontstaat zodra je in het frontend wat aanpast
Klopt inderdaad. Dit is waarschijnlijk een bug in de frontend van z2mqtt. Ik heb daar ook al eens naar zitten zoeken. Als je met je cursor op een veldje komt, maar verder niets invult, dan wordt de achterliggende waarde in de config empty string "". Dat kan niet want hij verwacht een int. Als je 0 zou invullen ging het goed.

Is alweer een tijdje geleden dat ik dit ervaren heb. Maar ik vermoed dat dit exact ditzelfde is. Kan trouwens ook nog browserafhankelijk zijn.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 21:10
Iemand die weet wat er mis is met mijn Zigbee2MQTT installatie ('k heb een aantal aqara temperatuursensors gekocht)

Mijn log zegt dit:

[2024-07-19 17:08:26] info: zh:zstack:znp: Serialport opened
[2024-07-19 17:08:26] info: zh:zstack:znp: Writing CC2530/CC2531 skip bootloader payload
[2024-07-19 17:08:27] info: zh:zstack:znp: Skip bootloader for CC2652/CC1352
[2024-07-19 17:08:46] error: z2m: Error while starting zigbee-herdsman
[2024-07-19 17:08:46] error: z2m: Failed to start zigbee
[2024-07-19 17:08:46] error: z2m: Check https://www.zigbee2mqtt.i...2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
[2024-07-19 17:08:46] error: z2m: Exiting...
[2024-07-19 17:08:46] error: z2m: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
at ZStackAdapter.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:101:27)
at Controller.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:129:29)
at Zigbee.start (/app/lib/zigbee.ts:63:27)
at Controller.start (/app/lib/controller.ts:139:27)
at start (/app/index.js:154:5

Er zit maar 1 usb aparaat in mijn pi (de skyconnect ZBT 1: https://www.home-assistant.io/connectzbt1#from-skyconnect) en mijn hardware path zou correct moeten zijn: https://ibb.co/tCVkfky

Op naar het juiste topic

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 19-07-2024 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:13
matth111 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:12:
Iemand die weet wat er mis is met mijn Zigbee2MQTT installatie ('k heb een aantal aqara temperatuursensors gekocht)

Mijn log zegt dit:

[2024-07-19 17:08:26] info: zh:zstack:znp: Writing CC2530/CC2531 skip bootloader payload
[2024-07-19 17:08:46] error: z2m: Check https://www.zigbee2mqtt.i...2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
[2024-07-19 17:08:46] error: z2m: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
at ZStackAdapter.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:101:27)
at Controller.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:129:29)

Er zit maar 1 usb aparaat in mijn pi (de skyconnect ZBT 1: https://www.home-assistant.io/connectzbt1#from-skyconnect) en mijn hardware path zou correct moeten zijn: https://ibb.co/tCVkfky
Bij serial gebruik “/dev/serial/by-id/ [apparaat_id]”

[apparaat_id] kan je vinden onder instellingen -> systeem -> Hardware -> alle hardware en dan onder ttyUSB0 of ttyUSB1 (afhankelijk welke usb poort je gebruikt) en dan restart HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 15:06
matth111 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:12:

Mijn log zegt dit:

Er staat precies wat er mis is: je Zigbee2MQTT kan je Zigbee adapter niet bereiken. Zit dat ding er wel in, doet ie het, staat de juiste firmware erop, heeft ie het juiste pad in je filesystem gekregen waar Zigbee2MQTT ook kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
xavier_82 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:16:
[...]

Bij serial gebruik “/dev/serial/by-id/ [apparaat_id]”

[apparaat_id] kan je vinden onder instellingen -> systeem -> Hardware -> alle hardware en dan onder ttyUSB0 of ttyUSB1 (afhankelijk welke usb poort je gebruikt) en dan restart HA
Werkt ook niet..
https://ibb.co/vqxQRXb

[2024-07-21 21:57:31] info: zh:zstack:znp: Serialport opened
[2024-07-21 21:57:31] info: zh:zstack:znp: Writing CC2530/CC2531 skip bootloader payload
[2024-07-21 21:57:32] info: zh:zstack:znp: Skip bootloader for CC2652/CC1352
[2024-07-21 21:57:51] error: z2m: Error while starting zigbee-herdsman
[2024-07-21 21:57:51] error: z2m: Failed to start zigbee
[2024-07-21 21:57:51] error: z2m: Check https://www.zigbee2mqtt.i...2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
[2024-07-21 21:57:51] error: z2m: Exiting...
[2024-07-21 21:57:51] error: z2m: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
at start (/app/index.js:154:5)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@matth111 staat ZHA nog aan? Je stick kan maar door 1 pakket tegelijk gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:13
matth111 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:59:
[...]

Werkt ook niet..
https://ibb.co/vqxQRXb

[2024-07-21 21:57:31] info: zh:zstack:znp: Serialport opened
[2024-07-21 21:57:31] info: zh:zstack:znp: Writing CC2530/CC2531 skip bootloader payload
[2024-07-21 21:57:32] info: zh:zstack:znp: Skip bootloader for CC2652/CC1352
[2024-07-21 21:57:51] error: z2m: Error while starting zigbee-herdsman
[2024-07-21 21:57:51] error: z2m: Failed to start zigbee
[2024-07-21 21:57:51] error: z2m: Check https://www.zigbee2mqtt.i...2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
[2024-07-21 21:57:51] error: z2m: Exiting...
[2024-07-21 21:57:51] error: z2m: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
at start (/app/index.js:154:5)
Volg de stappen vermeld in de link voor de foutmelding "Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms"
mocht dat niet werken heb je hier nog meer stappen wat je eventueel zou kunnen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
xavier_82 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:52:
[...]

Volg de stappen vermeld in de link voor de foutmelding "Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms"
mocht dat niet werken heb je hier nog meer stappen wat je eventueel zou kunnen volgen.
'k Heb een skyconnect zbt1 adapter: https://www.home-assistant.io/connectzbt1/
Werkt blijkbaar niet zo goed met zigbee2mqtt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

matth111 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:50:
[...]

'k Heb een skyconnect zbt1 adapter: https://www.home-assistant.io/connectzbt1/
Werkt blijkbaar niet zo goed met zigbee2mqtt..
Voeg bij de serial configuratie van Z2MQTT onder de port (regel 3) eens het volgende toe:

code:
1
adapter: ember

En herstart de boel daarna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matth111
D4NG3R schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:57:
[...]

Voeg bij de serial configuratie van Z2MQTT onder de port (regel 3) eens het volgende toe:

code:
1

En herstart de boel daarna.
Werkt nu wel met die toevoeging. Stond precies nergens goed gedocumenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

matth111 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:40:
[...]

Werkt nu wel met die toevoeging. Stond precies nergens goed gedocumenteerd.
Goed om te horen, het staat niet direct daar weergeven nee maar ik volgde het 1-tje wat op de pagina stond weergeven:
Works with Home Assistant and Zigbee2MQTT1

1: Relies on the experimental EmberZNet support in Zigbee2MQTT.
"emberznet zigbee2mqtt" in google, 1e hit: https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/emberznet.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
Hoi

Heb ik iets gemist in de addon zigbee2mqtt bij HA?
Ik heb een plug die precies niet goed meer reageert, vroeger nooit problemen gehad.
Ik gebruik een sonoff dongle.
adapter: ezsp

Ik had precies iets gelezen over die driver/adapter
Moet ik dit wijzigen naar ember?
Kan ik dat zomaar?
Geen gevolgen?

Edit: errors die ik zie in logging addon
at /app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/ezsp/driver/ezsp.ts:154:23
at Array.every (<anonymous>)
at Function.createFrame (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/ezsp/driver/ezsp.ts:148:15)
at Ezsp.onFrameReceived (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/ezsp/driver/ezsp.ts:439:35)
[2024-07-25 18:28:33] error: zh:ezsp:ezsp: Unparsed frame 0xc4. Skipped
[2024-07-25 18:28:35] error: zh:ezsp:ezsp: Frame changeSourceRouteHandler parsing error: RangeError: Attempt to access memory outside buffer bounds
at new NodeError (node:internal/errors:405:5)
at boundsError (node:internal/buffer:86:11)
at Buffer.readUInt16LE (node:internal/buffer:245:5)
at Buffer.readUIntLE (node:internal/buffer:182:17)
at Function.deserialize (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/ezsp/driver/types/basic.ts:19:67)
at new EZSPFrameData (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/ezsp/driver/ezsp.ts:180:54)
at /app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/ezsp/driver/ezsp.ts:154:23
at Array.every (<anonymous>)
at Function.createFrame (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/ezsp/driver/ezsp.ts:148:15)
at Ezsp.onFrameReceived (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/ezsp/driver/ezsp.ts:439:35)
[2024-07-25 18:28:35] error: zh:ezsp:ezsp: Unparsed frame 0xc4. Skipped
[2024-07-25 18:28:37] error: zh:ezsp:ezsp: Frame changeSourceRouteHandler parsing error: RangeError: Attempt to access memory outside buffer bounds

[ Voor 71% gewijzigd door skank op 25-07-2024 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37
@skank Zie deze release notes
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases/tag/1.37.0
The ezsp driver is now deprecated in favour of the new ember driver. The ember driver will become the officially supported driver for EmberZNet adapters in the future. See this discussion for more info and how to migrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
Zal mn probleem daarmee opgelost zijn als ik al migreer?
Vooral deze fouten:
2024-07-25 20:28:23zh:ezsp:ezsp: Frame changeSourceRouteHandler parsing error: RangeError: Attempt to access memory outside buffer bounds at new NodeError (node:internal/errors:405:5) at boundsError (node:internal/buffer:86:11) at Buffer.readUInt16LE (node:internal/buffer:245:5) at Buffer.readUIntLE (node:internal/buffer:182:17) at Function.deserialize (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/ezsp/driver/types/basic.ts:19:67) at new EZSPFrameData (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/ezsp/driver/ezsp.ts:180:54) at /app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/ezsp/driver/ezsp.ts:154:23 at Array.every (<anonymous>) at Function.createFrame (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/ezsp/driver/ezsp.ts:148:15) at Ezsp.onFrameReceived (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/ezsp/driver/ezsp.ts:439:35)
Error 2024-07-25 20:28:23zh:ezsp:ezsp: Unparsed frame 0xc4. Skipped

Ik weet niet zeker of ik dongle E heb of P (ik vermoed E), en of ik op de juiste firmware zit.
Zigbee2MQTT versie
1.39.0 commit: unknown
Coördinator type
EZSP v8
Coordinator revisie
6.10.3.0 build 297

Zit die reeds in de huidige addon (ik zit op de laatste versie)

Ik weet ook niet welke firmware de dongle heeft, als ik kijk zie ik dit in HA onder hardware van de dongle
DEVLINKS: >-
/dev/serial/by-id/usb-ITEAD_SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2_20230830140743-if00
/dev/serial/by-path/platform-fd500000.pcie-pci-0000:01:00.0-usb-0:1.3:1.0
/dev/serial/by-path/platform-fd500000.pcie-pci-0000:01:00.0-usbv2-0:1.3:1.0
DEVNAME: /dev/ttyACM0
DEVPATH: >-
/devices/platform/scb/fd500000.pcie/pci0000:00/0000:00:00.0/0000:01:00.0/usb1/1-1/1-1.3/1-1.3:1.0/tty/ttyACM0
ID_BUS: usb
ID_MODEL: SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2
ID_MODEL_ENC: SONOFF\x20Zigbee\x203.0\x20USB\x20Dongle\x20Plus\x20V2
ID_MODEL_ID: 55d4
ID_PATH: platform-fd500000.pcie-pci-0000:01:00.0-usb-0:1.3:1.0
ID_PATH_TAG: platform-fd500000_pcie-pci-0000_01_00_0-usb-0_1_3_1_0
ID_PATH_WITH_USB_REVISION: platform-fd500000.pcie-pci-0000:01:00.0-usbv2-0:1.3:1.0
ID_REVISION: '0442'
ID_SERIAL: ITEAD_SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2_20230830140743
ID_SERIAL_SHORT: '20230830140743'
ID_TYPE: generic
ID_USB_DRIVER: cdc_acm
ID_USB_INTERFACES: ':020201:0a0000:'
ID_USB_INTERFACE_NUM: '00'
ID_USB_MODEL: SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2
ID_USB_MODEL_ENC: SONOFF\x20Zigbee\x203.0\x20USB\x20Dongle\x20Plus\x20V2
ID_USB_MODEL_ID: 55d4
ID_USB_REVISION: '0442'
ID_USB_SERIAL: ITEAD_SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2_20230830140743
ID_USB_SERIAL_SHORT: '20230830140743'
ID_USB_TYPE: generic
ID_USB_VENDOR: ITEAD
ID_USB_VENDOR_ENC: ITEAD
ID_USB_VENDOR_ID: 1a86
ID_VENDOR: ITEAD
ID_VENDOR_ENC: ITEAD
ID_VENDOR_ID: 1a86
MAJOR: '166'
MINOR: '0'
SUBSYSTEM: tty
TAGS: ':systemd:'
USEC_INITIALIZED: '3551544'

Geen idee of die dus reeds op 7.4 zit.

Indien ik toch moet flashen zal ik alles opnieuw moeten pairen?

[ Voor 94% gewijzigd door skank op 25-07-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:02

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Ik ben voornemens om mijn Home Assistant Connect ZBT-1 te vervangen door een SLZB-06. In principe moet ik al m'n devices opnieuw pairen, vanwege een andere Zigbee SoC (de SLZB-06M heeft wel dezeflde SoC, maar voor gebruik met Z2M wordt de SLZB-06 aangeraden). SMLIGHT geeft aan dat het IEEE adres aanpassen kan werken voor behoud van het bestaande Zigbee netwerk (ondanks andere SoC), maar geen garanties.

Als ik dan wellicht toch opnieuw moet pairen, was ik alvast even naar de network encryption key het kijken. Sinds versie 1.33 van Z2M wordt automatisch een encryption key gegeneerd, maar daarvoor dus niet. Mijn Z2M netwerk stamt al van voor versie 1.33 en ik ben vergeten om destijds een encryption key te genereren bij installatie, dus ik veronderstel dat ik nog de default/bekende encryption key gebruik? Onder Settings -> Advanced -> Network key(string) is niks ingevuld. Mij lijkt dus dat ik de oude/default network security key gebruik of kan ik dat ook ergens controleren?

[ Voor 3% gewijzigd door rogervdh op 26-07-2024 09:38 ]

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
rogervdh schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:10:
Ik ben voornemens om mijn Home Assistant Connect ZBT-1 te vervangen door een SLZB-06. In principe moet ik al m'n devices opnieuw pairen, vanwege een andere Zigbee SoC (de SLZB-06M heeft wel dezeflde SoC, maar voor gebruik met Z2M wordt de SLZB-06 aangeraden). SMLIGHT geeft aan dat het IEEE adres aanpassen kan werken voor behoud van het bestaande Zigbee netwerk (ondanks andere SoC), maar geen garanties.

Als ik dan wellicht toch opnieuw moet pairen, was ik alvast even naar de network encryption key het kijken. Sinds versie 1.33 van Z2M wordt automatisch een encryption key gegeneerd, maar daarvoor dus niet. Mijn Z2M netwerk stamt al van voor versie 1.33 en ik ben vergeten om destijds een encryption key te genereren bij installatie, dus ik veronderstel dat ik nog de default/bekende encryption key gebruik? Onder Settings -> Advanced -> Network key(string) is niks ingevuld. Mij lijkt dus dat ik de oude/default network security key gebruik of kan ik dat ook ergens controleren?
Toevallig dezelfde wisseling gedaan (skyconnect naar slzb-06) afgelopen week. Hierbij heb ik de software met GENERATE een nieuw key laten maken.
Ik heb een 2de zigbee2mqtt instance gemaakt en gekoppeld met home assistant (zigbee2mqtt_1) en zo in 2-3 dagen alles overgezet. Als je dezelfde naam geeft dan zijn er geen problemen in HA. Verder eerst verwijderen uit de oude en daarna pas aan de nieuwe instance toevoegen. Ging wel vrij makkelijk. Netwerksterkte in het begin even wat slechter maar nu in gebruik weinig verschil (wel lagere lqi).
Als je geen goede reden hebt zou ik het eigenlijk niet doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 13:08
Toevallig dat dit nu voor ik komt in dit topic, want ik wilde de slzb-06M aanschaffen omdat ik in de veronderstelling ben dat ik dan zowel een zigbee als matter netwerk tegelijk kan hebben (beetje toekomst gericht). Maar @rogervdh geeft aan dat als je zigbee wilt, je toch beter voor de niet M versie kan gaan. Kan je dit toelichten? Wanneer zou je voor de M versie kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

caspertje19 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 07:42:
Toevallig dat dit nu voor ik komt in dit topic, want ik wilde de slzb-06M aanschaffen omdat ik in de veronderstelling ben dat ik dan zowel een zigbee als matter netwerk tegelijk kan hebben (beetje toekomst gericht). Maar @rogervdh geeft aan dat als je zigbee wilt, je toch beter voor de niet M versie kan gaan. Kan je dit toelichten? Wanneer zou je voor de M versie kiezen?
De SLZB-06M is voorzien van de EFR32MG21 van Silicon Labs (gelijk aan de ZBT-1/Skyconnect). Die SoC is lange tijd experimenteel geweest voor gebruik met Z2M. Eerder dit jaar is daarvoor de ember driver toegevoegd aan Z2M en sindsdien is die SoC ook niet meer experimenteel. Moet zeggen dat ik toch regelmatig devices heb die (tijdelijk) offline gaan of niet reageren in mijn Zigbee netwerk met rond de 75 devices (overgrote merendeel is routers). Ik heb 2 meter USB kabel tussen de PC en Skyconnect zitten, maar desondanks regelmatig wat kleine ongemakken. Ik heb contact gehad met SMLight en daar ook de vraag gesteld en feitelijk is hun advies: voor gebruik met ZHA adviseren ze de SLZB-06M en voor gebruik met Z2M de SLZB-06 (met de Texas Instruments CC2652P). Die CC2652P is qua specs feitelijk ietjes minder dan de EFR32MG21, maar de stabiliteit is van meer afhankelijk dan enkel de specs van de SoC. De firmware die goed volwassen is, stabiele driver, etc. etc.

Wil dus m'n Zigbee netwerk migreren naar de SLZB-06 en mijn huidige Skyconnect na migratie voorzien van de Thread (only) firmware. Verder werkt multi-protocol niet goed (en wordt ook niet verder ontwikkeld voor de EFR32MG21), dus ik zou Zigbee en Thread sowieso niet over dezelfde stick afhandelen. Heb nu overigens nog geen Thread devices, maar in de toekomst waarschijnlijk wel (al gaat de introductie van devices langzaam...).

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

_Richie_ schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:51:
[...]
Toevallig dezelfde wisseling gedaan (skyconnect naar slzb-06) afgelopen week. ......
Als je geen goede reden hebt zou ik het eigenlijk niet doen..
Wat was jouw reden om te migeren? Ik heb gewoon regelmatig devices (met name IKEA spotjes) die niet reageren, devices die (tijdelijk) offline gaan, etc. met de Skyconnect. Ik lees zoveel lovende reviews over de SLZB-06, dat ik wel ga migreren. Verder kan ik de stick via PoE ook nog op een wat betere plek positioneren (verder van elektronica vandaan).

Is de nieuwe network encryption key nu wel zichtbaar onder Settings -> Advanced -> Network key(string)?

[ Voor 7% gewijzigd door rogervdh op 27-07-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
rogervdh schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:20:
[...]

Wat was jouw reden om te migeren? Ik heb gewoon regelmatig devices (met name IKEA spotjes) die niet reageren, devices die (tijdelijk) offline gaan, etc. met de Skyconnect. Ik lees zoveel lovende reviews over de SLZB-06, dat ik wel ga migreren. Verder kan ik de stick via PoE ook nog op een wat betere plek positioneren (verder van elektronica vandaan).

Is de nieuwe network encryption key nu wel zichtbaar onder Settings -> Advanced -> Network key(string)?
Pan id is nu zichtbaar (extended ook), onder skyconnect had ik hier telkens hetzelfde nummer.
Ik was ook onder de indruk van lovende reviews en wou het gebeuren wat meer ‘los’ hebben van de server inderdaad (zodat bij uitval je bijv met Proxmox wat kon doen, heb het nu trouwens in docker staan, wat updaten veel makkelijker maakt trouwens).
Ik zou eerst als ik jou was de betreffende IKEA lampjes en evt een router ertussen migreren en kijken hoe dit werkt, anders heb je straks alle moeite voor niks gedaan (met 75 devices ben je nog wel even bezig).
Mogelijk ligt het aan IKEA en kan je beter overschakelen naar hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-08 20:04
Ik heb een issue met het updaten van Z2M, zodra ik update (1.36 naar 1.39) dan werkt in eerste instantie alles normaal. Echter na een restart van HA worden alle zigbee entities hernoemd en krijgen een _2 suffix. Iemand zoiets eerder gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duddits
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een probleem met een icasa ICZB-IW11D (dimmer). Deze toegevoegd bij HAOS via een Sonoff E dongle met ember via Z2M. De module wordt gezien en werkt, maar niet als dimmer. In HA is een schuif aanwezig, maar deze werkt niet, ook niet via een automation.
Ik heb de dimmer al een keer verwijderd en opnieuw toegevoegd.
HAOS 2024.7.1 / Z2M 1.39

Zijn er nog dingen die ik kan proberen? Eerder is de dimmer aangesloten geweest aan Homey, daar heeft hij gewerkt als dimmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 00:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb een Ikea afstandsbediening eerst verwijderd en wil hem nu weer toevoegen in Z2M maar krijg deze rare foutmelding: zh:controller: Interview failed for '0xec1bbdfffea288b8 with error 'Error: DatabaseEntry with ID '28' does not exist'
Het lijkt me juist de bedoeling dat die ID nog niet bestaat want anders hoefde ik hem niet toe te voegen. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:44
AirJonn schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:26:
Ik heb een issue met het updaten van Z2M, zodra ik update (1.36 naar 1.39) dan werkt in eerste instantie alles normaal. Echter na een restart van HA worden alle zigbee entities hernoemd en krijgen een _2 suffix. Iemand zoiets eerder gezien?
Ik heb de MQTT-integratie verwijderd en alles opnieuw in HA laten opnemen. De angst was dat ik er een hoop werk in moest steken, maar via deze weg was het zo opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-08 20:04
@Rembock Ah thanks die heb ik over het hoofd gezien.
@bes-r Oke klinkt goed ook de nieuwste versie lost het niet op, ga het proberen thanks

@bes-r Oke wow dat ging idd heel erg makkelijk, alles lijkt meteen gewoon te werken. Super, dankjewel!

[ Voor 27% gewijzigd door AirJonn op 02-08-2024 14:23 ]

• bandy
Ik ben van een Sonoff-Dongle-P (was defect) overgestapt naar een Skyconnect.
Z2M heb ik inmiddels weer verbonden en lijkt te werken behalve dat er geen devices worden herkend(Z@M dashboard blijft leeg) voor zover ik de LOG kan lezen/begrijpen worden al mijn apparaten wel degelijk herkend?
Kan iemand mij hiermee op weg helpen?

Configuratie:
Serial:
port: >-
/dev/serial/by-id/usb-Nabu_Casa_SkyConnect_v1.0_4292a2352c97ed11b84bc298a7669f5d-if00-port0

1.39.1-dev commit: d1734fe
Coördinator type EmberZNet
Coordinator revisie: 7.4.2 [GA]
Coordinator IEEE adres: 0xbc026efffef0f81d
Versie frontend: 0.7.4
zigbee_herdsman_converters_version: 19.75.0
zigbee_herdsman_version: 0.55.5

[12:37:38] INFO: Preparing to start...
[12:37:39] INFO: Socat not enabled
[12:37:41] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
Starting Zigbee2MQTT without watchdog.
[2024-08-15 12:37:48] info: z2m: Logging to console, file (filename: log.log)
[2024-08-15 12:37:48] debug: z2m: Loaded state from file /config/zigbee2mqtt/state.json
[2024-08-15 12:37:48] info: z2m: Starting Zigbee2MQTT version 1.39.1-dev (commit #d1734fe)
[2024-08-15 12:37:48] info: z2m: Starting zigbee-herdsman (0.55.5)
[2024-08-15 12:37:48] debug: z2m: Using zigbee-herdsman with settings: '"{\"network\":{\"panID\":6754,\"extendedPanID\":[221,221,221,221,221,221,221,221],\"channelList\":[25],\"networkKey\":\"HIDDEN\"},\"databasePath\":\"/config/zigbee2mqtt/database.db\",\"databaseBackupPath\":\"/config/zigbee2mqtt/database.db.backup\",\"backupPath\":\"/config/zigbee2mqtt/coordinator_backup.json\",\"serialPort\":{\"path\":\"/dev/serial/by-id/usb-Nabu_Casa_SkyConnect_v1.0_4292a2352c97ed11b84bc298a7669f5d-if00-port0\",\"adapter\":\"ember\"},\"adapter\":{\"concurrent\":null,\"delay\":null,\"disableLED\":false}}"'
[2024-08-15 12:37:49] debug: zh:adapter: Failed to validate path: 'Error: spawn udevadm ENOENT'
[2024-08-15 12:37:49] info: zh:ember: Using default stack config.
[2024-08-15 12:37:49] debug: zh:controller: Starting with options '{"network":{"networkKeyDistribute":false,"networkKey":"HIDDEN","panID":6754,"extendedPanID":[221,221,221,221,221,221,221,221],"channelList":[25]},"serialPort":{"path":"/dev/serial/by-id/usb-Nabu_Casa_SkyConnect_v1.0_4292a2352c97ed11b84bc298a7669f5d-if00-port0","adapter":"ember"},"databasePath":"/config/zigbee2mqtt/database.db","databaseBackupPath":"/config/zigbee2mqtt/database.db.backup","backupPath":"/config/zigbee2mqtt/coordinator_backup.json","adapter":{"disableLED":false,"concurrent":null,"delay":null}}'
[2024-08-15 12:37:49] info: zh:ember: ======== Ember Adapter Starting ========
[2024-08-15 12:37:49] info: zh:ember:ezsp: ======== EZSP starting ========
[2024-08-15 12:37:49] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH Adapter reset ========
[2024-08-15 12:37:49] info: zh:ember:uart:ash: RTS/CTS config is off, enabling software flow control.
[2024-08-15 12:37:49] debug: zh:ember:uart:ash: Opening serial port with {"path":"/dev/serial/by-id/usb-Nabu_Casa_SkyConnect_v1.0_4292a2352c97ed11b84bc298a7669f5d-if00-port0","baudRate":115200,"rtscts":false,"autoOpen":false,"parity":"none","stopBits":1,"xon":true,"xoff":true}
[2024-08-15 12:37:49] info: zh:ember:uart:ash: Serial port opened
[2024-08-15 12:37:49] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH starting ========
[2024-08-15 12:37:49] debug: zh:ember:uart:ash: ---> [FRAME type=RST]
[2024-08-15 12:37:49] debug: zh:ember:uart:ash: Waiting for RSTACK... 0/2500
[2024-08-15 12:37:49] debug: zh:ember:uart:ash: Waiting for RSTACK... 100/2500
[2024-08-15 12:37:49] debug: zh:ember:uart:ash: Waiting for RSTACK... 200/2500
[2024-08-15 12:37:49] debug: zh:ember:uart:ash: Waiting for RSTACK... 300/2500
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/0x70ac08fffeb3ef1a/availability' with data '{"state":"offline"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Boekenkast plant links /availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Stopcontact pinao/availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Boekenkast plant rechts /availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/0xf082c0fffe6cb197/availability' with data '{"state":"offline"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Tv hoek /availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Bank hoek /availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Gang spot 1/availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Gang spot 2/availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Gang/availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Keuken groep /availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Stopcontact Wasmachine /availability' with data '{"state":"offline"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Stopcontact Droger/availability' with data '{"state":"offline"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Wc aanwezig /availability' with data '{"state":"offline"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/0x0017880103283408/availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Berging klimaat /availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Gang klimaat /availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Badkamer klimaat /availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Terence klimaat /availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/keuken radar/availability' with data '{"state":"offline"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Stopcontact heater/availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Slaapkamer schakelaar /availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/badkamer radar/availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Berging radar/availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/0xa4c1383e92a32073/availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/0x001788010d342d09/availability' with data '{"state":"offline"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/0x001788010673c143/availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Stopcontact droger /availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Stopcontact wasmachine /availability' with data '{"state":"offline"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Slaapkamer Demi ventilator /availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Slaapkamer ventilator /availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Badkamer radar /availability' with data '{"state":"offline"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/Stopcontact keuken/availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/0xa4c138731537d4f7/availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'zigbee2mqtt/0xa4c138bad194256b/availability' with data '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Overloop 2e/availability', payload '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: zh:ember:uart:ash: <--- [FRAME type=DATA]
[2024-08-15 12:37:52] debug: zh:ember:uart:ash: <--- [FRAME type=DATA ackNum=6](ackRx=6 frmTx=6)
[2024-08-15 12:37:52] debug: zh:ember:uart:ash: <--- [FRAME type=DATA ackNum=6 frmNum=0](frmRx=0) Added to rxQueue
[2024-08-15 12:37:52] debug: zh:ember:uart:ash: ---> [FRAME type=ACK frmRx=1](ackRx=6)
[2024-08-15 12:37:52] debug: zh:ember:ezsp: <=== [CBFRAME: ID=63:"MESSAGE_SENT_HANDLER" Seq=37 Len=22]
[2024-08-15 12:37:52] debug: zh:ember:ezsp: ezspMessageSentHandler(): callback called with: [status=OK], [type=BROADCAST], [indexOrDestination=65533], [apsFrame={"profileId":41440,"clusterId":33,"sourceEndpoint":242,"destinationEndpoint":242,"options":256,"groupId":0,"sequence":65}], [messageTag=255]
[2024-08-15 12:37:52] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Overloop /availability', payload '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Eettafel /availability', payload '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Berging /availability', payload '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Badkamer /availability', payload '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Slaapkamer Terence /availability', payload '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tv /availability', payload '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] debug: zh:ember:uart:ash: <--- [FRAME type=DATA]
[2024-08-15 12:37:52] debug: zh:ember:uart:ash: <--- [FRAME type=DATA ackNum=6](ackRx=6 frmTx=6)
[2024-08-15 12:37:52] debug: zh:ember:uart:ash: <--- [FRAME type=DATA ackNum=6 frmNum=1](frmRx=1) Added to rxQueue
[2024-08-15 12:37:52] debug: zh:ember:uart:ash: ---> [FRAME type=ACK frmRx=2](ackRx=6)
[2024-08-15 12:37:52] debug: zh:ember:ezsp: <=== [CBFRAME: ID=63:"MESSAGE_SENT_HANDLER" Seq=37 Len=22]
[2024-08-15 12:37:52] debug: zh:ember:ezsp: ezspMessageSentHandler(): callback called with: [status=OK], [type=BROADCAST], [indexOrDestination=65532], [apsFrame={"profileId":0,"clusterId":54,"sourceEndpoint":0,"destinationEndpoint":0,"options":256,"groupId":0,"sequence":66}], [messageTag=1]
[2024-08-15 12:37:52] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tv hoek /availability', payload '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Bank hoek /availability', payload '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:52] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Woonkamer /availability', payload '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:53] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Gang/availability', payload '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:53] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Keuken groep /availability', payload '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:53] info: z2m: Started frontend on port 8099
[2024-08-15 12:37:53] debug: z2m: Discovering entities to Home Assistant in 5s
[2024-08-15 12:37:53] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload '{"state":"online"}'
[2024-08-15 12:37:53] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Slaapkamer ', payload '{"brightness":254,"color_mode":"color_temp","color_temp":366,"state":"OFF"}'
[2024-08-15 12:37:53] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Overloop 2e', payload '{"brightness":13,"color_mode":"color_temp","color_temp":274,"state":"OFF"}'
[2024-08-15 12:37:53] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Overloop ', payload '{"brightness":177,"color":{"x":0.4042,"y":0.3902},"color_mode":"color_temp","color_temp":284,"state":"OFF"}'
[2024-08-15 12:37:53] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Eettafel ', payload '{"brightness":162,"color":{"x":0.3445,"y":0.3512},"color_mode":"color_temp","color_temp":199,"state":"OFF"}'
[2024-08-15 12:37:53] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Berging ', payload '{"brightness":161,"color":{"x":0.4574,"y":0.41},"color_mode":"color_temp","color_temp":366,"state":"OFF"}'
[2024-08-15 12:37:53] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Badkamer ', payload '{"brightness":254,"color":{"h":32,"hue":32,"s":82,"saturation":82,"x":0.4599,"y":0.4106},"color_mode":"color_temp","color_temp":370,"state":"OFF"}'
[2024-08-15 12:37:53] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tv ', payload '{"brightness":142,"color":{"x":0.208,"y":0.217},"color_mode":"xy","color_temp":153,"state":"OFF"}'
[2024-08-15 12:37:53] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tv hoek ', payload '{"brightness":142,"color":{"x":0.4234,"y":0.399},"color_mode":"color_temp","color_temp":312,"state":"OFF"}'
[2024-08-15 12:37:53] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Bank hoek ', payload '{"brightness":142,"color":{"x":0.4234,"y":0.399},"color_mode":"color_temp","color_temp":312,"state":"OFF"}'
[2024-08-15 12:37:53] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Woonkamer ', payload '{"brightness":142,"color":{"x":0.208,"y":0.217},"color_mode":"xy","color_temp":153,"state":"OFF"}'
[2024-08-15 12:37:53] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Gang', payload '{"brightness":254,"color_mode":"color_temp","color_temp":227,"state":"OFF"}'
[2024-08-15 12:37:53] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Keuken groep ', payload '{"brightness":162,"color":{"x":0.3445,"y":0.3512},"color_mode":"color_temp","color_temp":199,"state":"OFF"}'
[2024-08-15 12:37:53] info: z2m: Zigbee2MQTT started!
[2024-08-15 12:37:53] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'homeassistant/binary_sensor/1221051039810110150109113116116_0x00124b00258dd2f1/connection_state/config' with data '{"device":{"hw_version":"zStack3x0 20230507","identifiers":["zigbee2mqtt_bridge_0x00124b00258dd2f1"],"manufacturer":"Zigbee2MQTT","model":"Bridge","name":"Zigbee2MQTT Bridge","sw_version":"1.39.1-dev"},"device_class":"connectivity","entity_category":"diagnostic","name":"Connection state","object_id":"zigbee2mqtt_bridge_connection_state","origin":{"name":"Zigbee2MQTT","sw":"1.39.1-dev","url":"https://www.zigbee2mqtt.io"},"payload_off":"offline","payload_on":"online","state_topic":"zigbee2mqtt/bridge/state","unique_id":"bridge_0x00124b00258dd2f1_connection_state_zigbee2mqtt","value_template":"{{ value_json.state }}"}'
[2024-08-15 12:37:53] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'homeassistant/binary_sensor/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/connection_state/config' with data '{"device":{"hw_version":"EmberZNet 7.4.2 [GA]","identifiers":["zigbee2mqtt_bridge_0xbc026efffef0f81d"],"manufacturer":"Zigbee2MQTT","model":"Bridge","name":"Zigbee2MQTT Bridge","sw_version":"1.39.1-dev"},"device_class":"connectivity","entity_category":"diagnostic","name":"Connection state","object_id":"zigbee2mqtt_bridge_connection_state","origin":{"name":"Zigbee2MQTT","sw":"1.39.1-dev","url":"https://www.zigbee2mqtt.io"},"payload_off":"offline","payload_on":"online","state_topic":"zigbee2mqtt/bridge/state","unique_id":"bridge_0xbc026efffef0f81d_connection_state_zigbee2mqtt","value_template":"{{ value_json.state }}"}'
[2024-08-15 12:37:53] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'homeassistant/binary_sensor/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/restart_required/config' with data '{"availability":[{"topic":"zigbee2mqtt/bridge/state","value_template":"{{ value_json.state }}"}],"availability_mode":"all","device":{"hw_version":"EmberZNet 7.4.2 [GA]","identifiers":["zigbee2mqtt_bridge_0xbc026efffef0f81d"],"manufacturer":"Zigbee2MQTT","model":"Bridge","name":"Zigbee2MQTT Bridge","sw_version":"1.39.1-dev"},"device_class":"problem","enabled_by_default":false,"entity_category":"diagnostic","name":"Restart required","object_id":"zigbee2mqtt_bridge_restart_required","origin":{"name":"Zigbee2MQTT","sw":"1.39.1-dev","url":"https://www.zigbee2mqtt.io"},"payload_off":false,"payload_on":true,"state_topic":"zigbee2mqtt/bridge/info","unique_id":"bridge_0xbc026efffef0f81d_restart_required_zigbee2mqtt","value_template":"{{ value_json.restart_required }}"}'
[2024-08-15 12:37:53] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'homeassistant/button/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/restart/config' with data '{"availability":[{"topic":"zigbee2mqtt/bridge/state","value_template":"{{ value_json.state }}"}],"availability_mode":"all","command_topic":"zigbee2mqtt/bridge/request/restart","device":{"hw_version":"EmberZNet 7.4.2 [GA]","identifiers":["zigbee2mqtt_bridge_0xbc026efffef0f81d"],"manufacturer":"Zigbee2MQTT","model":"Bridge","name":"Zigbee2MQTT Bridge","sw_version":"1.39.1-dev"},"device_class":"restart","name":"Restart","object_id":"zigbee2mqtt_bridge_restart","origin":{"name":"Zigbee2MQTT","sw":"1.39.1-dev","url":"https://www.zigbee2mqtt.io"},"payload_press":"","unique_id":"bridge_0xbc026efffef0f81d_restart_zigbee2mqtt"}'
[2024-08-15 12:37:53] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'homeassistant/select/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/log_level/config' with data '{"availability":[{"topic":"zigbee2mqtt/bridge/state","value_template":"{{ value_json.state }}"}],"availability_mode":"all","command_template":"{\"options\": {\"advanced\": {\"log_level\": \"{{ value }}\" } } }","command_topic":"zigbee2mqtt/bridge/request/options","device":{"hw_version":"EmberZNet 7.4.2 [GA]","identifiers":["zigbee2mqtt_bridge_0xbc026efffef0f81d"],"manufacturer":"Zigbee2MQTT","model":"Bridge","name":"Zigbee2MQTT Bridge","sw_version":"1.39.1-dev"},"entity_category":"config","name":"Log level","object_id":"zigbee2mqtt_bridge_log_level","options":["error","warning","info","debug"],"origin":{"name":"Zigbee2MQTT","sw":"1.39.1-dev","url":"https://www.zigbee2mqtt.io"},"state_topic":"zigbee2mqtt/bridge/info","unique_id":"bridge_0xbc026efffef0f81d_log_level_zigbee2mqtt","value_template":"{{ value_json.log_level | lower }}"}'
[2024-08-15 12:37:53] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'homeassistant/sensor/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/version/config' with data '{"availability":[{"topic":"zigbee2mqtt/bridge/state","value_template":"{{ value_json.state }}"}],"availability_mode":"all","device":{"hw_version":"EmberZNet 7.4.2 [GA]","identifiers":["zigbee2mqtt_bridge_0xbc026efffef0f81d"],"manufacturer":"Zigbee2MQTT","model":"Bridge","name":"Zigbee2MQTT Bridge","sw_version":"1.39.1-dev"},"entity_category":"diagnostic","icon":"mdi:zigbee","name":"Version","object_id":"zigbee2mqtt_bridge_version","origin":{"name":"Zigbee2MQTT","sw":"1.39.1-dev","url":"https://www.zigbee2mqtt.io"},"state_topic":"zigbee2mqtt/bridge/info","unique_id":"bridge_0xbc026efffef0f81d_version_zigbee2mqtt","value_template":"{{ value_json.version }}"}'
[2024-08-15 12:37:53] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'homeassistant/sensor/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/coordinator_version/config' with data '{"availability":[{"topic":"zigbee2mqtt/bridge/state","value_template":"{{ value_json.state }}"}],"availability_mode":"all","device":{"hw_version":"EmberZNet 7.4.2 [GA]","identifiers":["zigbee2mqtt_bridge_0xbc026efffef0f81d"],"manufacturer":"Zigbee2MQTT","model":"Bridge","name":"Zigbee2MQTT Bridge","sw_version":"1.39.1-dev"},"enabled_by_default":false,"entity_category":"diagnostic","icon":"mdi:chip","name":"Coordinator version","object_id":"zigbee2mqtt_bridge_coordinator_version","origin":{"name":"Zigbee2MQTT","sw":"1.39.1-dev","url":"https://www.zigbee2mqtt.io"},"state_topic":"zigbee2mqtt/bridge/info","unique_id":"bridge_0xbc026efffef0f81d_coordinator_version_zigbee2mqtt","value_template":"{{ value_json.coordinator.meta.revision }}"}'
[2024-08-15 12:37:53] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'homeassistant/sensor/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/network_map/config' with data '{"availability":[{"topic":"zigbee2mqtt/bridge/state","value_template":"{{ value_json.state }}"}],"availability_mode":"all","device":{"hw_version":"EmberZNet 7.4.2 [GA]","identifiers":["zigbee2mqtt_bridge_0xbc026efffef0f81d"],"manufacturer":"Zigbee2MQTT","model":"Bridge","name":"Zigbee2MQTT Bridge","sw_version":"1.39.1-dev"},"enabled_by_default":false,"entity_category":"diagnostic","json_attributes_template":"{{ value_json.data.value | tojson }}","json_attributes_topic":"zigbee2mqtt/bridge/response/networkmap","name":"Network map","object_id":"zigbee2mqtt_bridge_network_map","origin":{"name":"Zigbee2MQTT","sw":"1.39.1-dev","url":"https://www.zigbee2mqtt.io"},"state_topic":"zigbee2mqtt/bridge/response/networkmap","unique_id":"bridge_0xbc026efffef0f81d_network_map_zigbee2mqtt","value_template":"{{ now().strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S') }}"}'
[2024-08-15 12:37:53] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'homeassistant/sensor/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/permit_join_timeout/config' with data '{"availability":[{"topic":"zigbee2mqtt/bridge/state","value_template":"{{ value_json.state }}"}],"availability_mode":"all","device":{"hw_version":"EmberZNet 7.4.2 [GA]","identifiers":["zigbee2mqtt_bridge_0xbc026efffef0f81d"],"manufacturer":"Zigbee2MQTT","model":"Bridge","name":"Zigbee2MQTT Bridge","sw_version":"1.39.1-dev"},"device_class":"duration","entity_category":"diagnostic","name":"Permit join timeout","object_id":"zigbee2mqtt_bridge_permit_join_timeout","origin":{"name":"Zigbee2MQTT","sw":"1.39.1-dev","url":"https://www.zigbee2mqtt.io"},"state_topic":"zigbee2mqtt/bridge/info","unique_id":"bridge_0xbc026efffef0f81d_permit_join_timeout_zigbee2mqtt","unit_of_measurement":"s","value_template":"{{ iif(value_json.permit_join_timeout is defined, value_json.permit_join_timeout, None) }}"}'
[2024-08-15 12:37:53] debug: z2m:mqtt: Received MQTT message on 'homeassistant/switch/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/permit_join/config' with data '{"availability":[{"topic":"zigbee2mqtt/bridge/state","value_template":"{{ value_json.state }}"}],"availability_mode":"all","command_topic":"zigbee2mqtt/bridge/request/permit_join","device":{"hw_version":"EmberZNet 7.4.2 [GA]","identifiers":["zigbee2mqtt_bridge_0xbc026efffef0f81d"],"manufacturer":"Zigbee2MQTT","model":"Bridge","name":"Zigbee2MQTT Bridge","sw_version":"1.39.1-dev"},"icon":"mdi:human-greeting-proximity","name":"Permit join","object_id":"zigbee2mqtt_bridge_permit_join","origin":{"name":"Zigbee2MQTT","sw":"1.39.1-dev","url":"https://www.zigbee2mqtt.io"},"payload_off":"false","payload_on":"true","state_topic":"zigbee2mqtt/bridge/info","unique_id":"bridge_0xbc026efffef0f81d_permit_join_zigbee2mqtt","value_template":"{{ value_json.permit_join | lower }}"}'
[2024-08-15 12:37:58] debug: z2m: Discovering entities to Home Assistant
[2024-08-15 12:37:58] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'homeassistant/binary_sensor/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/connection_state/config', payload '{"device":{"hw_version":"EmberZNet 7.4.2 [GA]","identifiers":["zigbee2mqtt_bridge_0xbc026efffef0f81d"],"manufacturer":"Zigbee2MQTT","model":"Bridge","name":"Zigbee2MQTT Bridge","sw_version":"1.39.1-dev"},"device_class":"connectivity","entity_category":"diagnostic","name":"Connection state","object_id":"zigbee2mqtt_bridge_connection_state","origin":{"name":"Zigbee2MQTT","sw":"1.39.1-dev","url":"https://www.zigbee2mqtt.io"},"payload_off":"offline","payload_on":"online","state_topic":"zigbee2mqtt/bridge/state","unique_id":"bridge_0xbc026efffef0f81d_connection_state_zigbee2mqtt","value_template":"{{ value_json.state }}"}'
[2024-08-15 12:37:58] debug: z2m: Skipping discovery of 'binary_sensor/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/restart_required/config', already discovered
[2024-08-15 12:37:58] debug: z2m: Skipping discovery of 'button/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/restart/config', already discovered
[2024-08-15 12:37:58] debug: z2m: Skipping discovery of 'select/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/log_level/config', already discovered
[2024-08-15 12:37:58] debug: z2m: Skipping discovery of 'sensor/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/version/config', already discovered
[2024-08-15 12:37:58] debug: z2m: Skipping discovery of 'sensor/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/coordinator_version/config', already discovered
[2024-08-15 12:37:58] debug: z2m: Skipping discovery of 'sensor/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/network_map/config', already discovered
[2024-08-15 12:37:58] debug: z2m: Skipping discovery of 'sensor/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/permit_join_timeout/config', already discovered
[2024-08-15 12:37:58] debug: z2m: Skipping discovery of 'switch/1221051039810110150109113116116_0xbc026efffef0f81d/permit_join/config', already discovered
[2024-08-15 12:38:06] debug: zh:ember:uart:ash: <--- [FRAME type=DATA]
[2024-08-15 12:38:06] debug: zh:ember:uart:ash: <--- [FRAME type=DATA ackNum=6](ackRx=6 frmTx=6)
[2024-08-15 12:38:06] debug: zh:ember:uart:ash: <--- [FRAME type=DATA ackNum=6 frmNum=2](frmRx=2) Added to rxQueue
[2024-08-15 12:38:06] debug: zh:ember:uart:ash: ---> [FRAME type=ACK frmRx=3](ackRx=6)
[2024-08-15 12:38:06] debug: zh:ember:ezsp: <=== [CBFRAME: ID=63:"MESSAGE_SENT_HANDLER" Seq=37 Len=22]
[2024-08-15 12:38:06] debug: zh:ember:ezsp: ezspMessageSentHandler(): callback called with: [status=OK], [type=BROADCAST], [indexOrDestination=65533], [apsFrame={"profileId":0,"clusterI

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
bandy schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:43:
Ik ben van een Sonoff-Dongle-P (was defect) overgestapt naar een Skyconnect.
Z2M heb ik inmiddels weer verbonden en lijkt te werken behalve dat er geen devices worden herkend(Z@M dashboard blijft leeg) voor zover ik de LOG kan lezen/begrijpen worden al mijn apparaten wel degelijk herkend?
Kan iemand mij hiermee op weg helpen?
Heb je gewoon de Sonoff P uitgetrokken en de SkyConnect uitgetrokken, serial path aangepast, en opnieuw opgestart? Want dat gaat niet werken.

Het is maar beperkt mogelijk om van de ene naar de andere stick over te stappen (voornamelijk als het een stick met eenzelfde Zigbee chip is). En bij mijn weten niet van de Sonoff P (met Texas Instruments chip) naar de SkyConnect (met Silicon Labs chip) omdat deze dus een totaal andere (incl ander merk) chip hebben.

Zie verder ook de docs:
https://www.zigbee2mqtt.i...om-one-adapter-to-another
En specifiek: https://www.zigbee2mqtt.i...-repairing-of-all-devices . Migreren zonder pairing werkt dus uberhaupt alleen bij (specifieke combinaties van) TI gebaseerde chips, en dat is dus niet het geval bij de SkyConnect.

• bandy
RobertMe schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:01:
[...]

Heb je gewoon de Sonoff P uitgetrokken en de SkyConnect uitgetrokken, serial path aangepast, en opnieuw opgestart? Want dat gaat niet werken.

Het is maar beperkt mogelijk om van de ene naar de andere stick over te stappen (voornamelijk als het een stick met eenzelfde Zigbee chip is). En bij mijn weten niet van de Sonoff P (met Texas Instruments chip) naar de SkyConnect (met Silicon Labs chip) omdat deze dus een totaal andere (incl ander merk) chip hebben.

Zie verder ook de docs:
https://www.zigbee2mqtt.i...om-one-adapter-to-another
En specifiek: https://www.zigbee2mqtt.i...-repairing-of-all-devices . Migreren zonder pairing werkt dus uberhaupt alleen bij (specifieke combinaties van) TI gebaseerde chips, en dat is dus niet het geval bij de SkyConnect.
Nee ik had hierbij ook de "coordinator file" in de Z2M map gewist en mqtt verwijderd.. Maar voor ik naar een eventueel antwoord op dit forum keek kwamen er "ineens" mondjesmaat een aantal apparaten terug die vervolgens volledig werken en niet zijn veranderd t.o.v de Sonoff dongle-p

Blijkbaar moeten alle apparaten een nieuwe route vinden en kost dit de nodige tijd? ( tenminste dat denk ik dan met mijn beperkte kennis hierover)

• Septillion

Septillion

@bandy Als je echt van coördinator wisselt moet je ook zorgen dat je een ander pan_id gebruikt dan hiervoor.Anders zien devices je nieuwe stick als de oude maar zijn dan niet in staat er mee te verbinden.

En als je toch opnieuw gaat pairen, al netjes een unieke network_key ingesteld?

• bandy
Septillion schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:51:
@bandy Als je echt van coördinator wisselt moet je ook zorgen dat je een ander pan_id gebruikt dan hiervoor.Anders zien devices je nieuwe stick als de oude maar zijn dan niet in staat er mee te verbinden.

En als je toch opnieuw gaat pairen, al netjes een unieke network_key ingesteld?
Mmm aan jouw vragen te horen ben ik als een olifant in... tekeer gegaan. Op beide is dan ook het antwoord dat ik dit niet heb gedaan.. Nu eens uitzoeken hoe of waar dit veranderd moet worden.

Misschien is het handiger om Z2M compleet te verwijderen en opnieuw te beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@bandy Nu je toch een nieuwe coördinator hebt. Maar Z2M map leeg (en zou altijd backup bewaren) + "Reset to defaults" bij de addon zou je al weer helemaal terug moeten brengen.

Dan zou ik dan pan id gewoon eens iets verhogen, random network key kiezen, poort instellen en nog eens proberen.

• bandy
Dit heb ik inmiddels gedaan(ook het zigbee kanaal naar 25 verplaatst), ook heb ik hierbij MQTT volledig verwijderd en opnieuw geconfigureerd.
Z2M werkt weer alleen wordt er nu van de 6 apparaten die ik heb gereset (zijn allen Hue lampen en heb deze gereset door 5x de spanning eraf te halen) er maar één herkend.De skyconnect is net zoals mijn vorige coordinator verbonden met een usb kabel van 1.5M.

Wordt dit mogelijk veroorzaakt door een stap die ik niet juist heb uitgevoerd of moet ik wat meer geduld hebben met het opnieuw "pairen"

Nou als antwoord op mijzelf. Ben er uiteindelijk achter dat vooral bij de Hue lampen je de factory reset tot wel 3x moet doorvoeren(ikea is na 1x al gereset) voordat de lamp wordt herkend. Nu alles weer pairen en dan kunnen we weer door. Bedankt!

[ Voor 192% gewijzigd door bandy op 15-08-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Laatst online: 14-08 08:01
Dag allen,

Wat doe ik verkeerd?

Ik heb een pi5 met SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2.
Geflashed met ncp-uart-hw-v7.4.3.0-zbdonglee-115200 dus Ember als ik het goed heb.

Dit is mijn eerste Home Assistant installatie, voordien tuya en hue.
Configuratie in HA van zigbee2mqtt:

server: mqtt://core-mosquitto:1883
user: mqtt-user
password: tweakerszijndebeste

port: >-
/dev/serial/by-id/usb-ITEAD_SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2_20240105144521-if00
adapter: ember_

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@LaurentS En wat gaat er mis?
En als er wat mis gaat, wat zegt je log?

[ Voor 40% gewijzigd door JBS op 30-08-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
22:20:52] INFO: Preparing to start...
[22:20:52] INFO: Socat not enabled
[22:20:53] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
[2024-08-30 22:20:55] info: z2m: Logging to console, file (filename: log.log)
[2024-08-30 22:20:55] info: z2m: Starting Zigbee2MQTT version 1.39.1 (commit #unknown)
[2024-08-30 22:20:55] info: z2m: Starting zigbee-herdsman (0.55.3)
[2024-08-30 22:20:55] info: zh:ember: Using default stack config.
[2024-08-30 22:20:55] info: zh:ember: ======== Ember Adapter Starting ========
[2024-08-30 22:20:55] info: zh:ember:ezsp: ======== EZSP starting ========
[2024-08-30 22:20:55] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH Adapter reset ========
[2024-08-30 22:20:55] info: zh:ember:uart:ash: RTS/CTS config is off, enabling software flow control.
[2024-08-30 22:20:55] info: zh:ember:uart:ash: Serial port opened
[2024-08-30 22:20:55] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH starting ========
[2024-08-30 22:20:55] error: zh:ember:uart:ash: Received frame with CRC error
[2024-08-30 22:20:55] error: zh:ember:uart:ash: Received ERROR from adapter while connecting, with code=ERROR_EXCEEDED_MAXIMUM_ACK_TIMEOUT_COUNT.
[2024-08-30 22:20:55] error: zh:ember:uart:ash: ASH disconnected | Adapter status: ASH_NCP_FATAL_ERROR
[2024-08-30 22:20:55] error: zh:ember:uart:ash: Error while parsing received frame, status=ASH_NCP_FATAL_ERROR.
[2024-08-30 22:20:55] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH Adapter reset ========
[2024-08-30 22:20:56] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH connected ========
[2024-08-30 22:20:56] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH started ========
[2024-08-30 22:20:56] info: zh:ember:ezsp: ======== EZSP started ========
[2024-08-30 22:20:56] info: zh:ember: Adapter EZSP protocol version (13) lower than Host. Switched.
[2024-08-30 22:20:56] info: zh:ember: Adapter version info: {"ezsp":13,"revision":"7.4.3 [GA]","build":0,"major":7,"minor":4,"patch":3,"special":0,"type":170}
[2024-08-30 22:20:56] info: zh:ember: [STACK STATUS] Network up.
[2024-08-30 22:20:56] info: zh:ember: [INIT TC] Adapter network matches config.
[2024-08-30 22:20:56] info: zh:ember: [CONCENTRATOR] Started source route discovery. 1248ms until next broadcast.
[2024-08-30 22:20:56] info: z2m: zigbee-herdsman started (resumed)
[2024-08-30 22:20:56] info: z2m: Coordinator firmware version: '{"meta":{"build":0,"ezsp":13,"major":7,"minor":4,"patch":3,"revision":"7.4.3 [GA]","special":0,"type":170},"type":"EmberZNet"}'
[2024-08-30 22:20:56] info: z2m: Currently 0 devices are joined:
[2024-08-30 22:20:56] info: z2m: Zigbee: disabling joining new devices.
[2024-08-30 22:20:57] info: z2m: Connecting to MQTT server at mqtt://core-mosquitto:1883
[2024-08-30 22:20:57] info: z2m: Connected to MQTT server
[2024-08-30 22:20:57] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload '{"state":"online"}'
[2024-08-30 22:20:57] info: z2m: Started frontend on port 8099
[2024-08-30 22:20:57] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload '{"state":"online"}'
[2024-08-30 22:20:57] info: z2m: Zigbee2MQTT started!
[2024-08-30 22:21:02] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'homeassistant/binary_sensor/1221051039810110150109113116116_0xb43522fffe12b7e5/connection_state/config', payload '{"device":{"hw_version":"EmberZNet 7.4.3 [GA]","identifiers":["zigbee2mqtt_bridge_0xb43522fffe12b7e5"],"manufacturer":"Zigbee2MQTT","model":"Bridge","name":"Zigbee2MQTT Bridge","sw_version":"1.39.1"},"device_class":"connectivity","entity_category":"diagnostic","name":"Connection state","object_id":"zigbee2mqtt_bridge_connection_state","origin":{"name":"Zigbee2MQTT","sw":"1.39.1","url":"https://www.zigbee2mqtt.io"},"payload_off":"offline","payload_on":"online","state_topic":"zigbee2mqtt/bridge/state","unique_id":"bridge_0xb43522fffe12b7e5_connection_state_zigbee2mqtt","value_template":"{{ value_json.state }}"}'
[2024-08-30 22:21:06] info: z2m: Zigbee: allowing new devices to join.
[2024-08-30 22:21:06] info: zh:ember: [STACK STATUS] Network opened.
[2024-08-30 22:21:07] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/response/permit_join', payload '{"data":{"time":254,"value":true},"status":"ok","transaction":"2rxbn-1"}'

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Hij vindt geen enkel van mijn hue of tuya toestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 07:12
LaurentS schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:21:
22:20:52] INFO: Preparing to start...
[22:20:52] INFO: Socat not enabled
[22:20:53] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
[2024-08-30 22:20:55] info: z2m: Logging to console, file (filename: log.log)
[2024-08-30 22:20:55] info: z2m: Starting Zigbee2MQTT version 1.39.1 (commit #unknown)
[2024-08-30 22:20:55] info: z2m: Starting zigbee-herdsman (0.55.3)
[2024-08-30 22:20:55] info: zh:ember: Using default stack config.
[2024-08-30 22:20:55] info: zh:ember: ======== Ember Adapter Starting ========
[2024-08-30 22:20:55] info: zh:ember:ezsp: ======== EZSP starting ========
[2024-08-30 22:20:55] info: zh:ember:uart:ash: RTS/CTS config is off, enabling software flow control.
[2024-08-30 22:20:55] info: zh:ember:uart:ash: Serial port opened
[2024-08-30 22:20:55] error: zh:ember:uart:ash: Received frame with CRC error
[2024-08-30 22:20:55] error: zh:ember:uart:ash: Received ERROR from adapter while connecting, with code=ERROR_EXCEEDED_MAXIMUM_ACK_TIMEOUT_COUNT.
[2024-08-30 22:20:55] error: zh:ember:uart:ash: ASH disconnected | Adapter status: ASH_NCP_FATAL_ERROR
[2024-08-30 22:20:55] error: zh:ember:uart:ash: Error while parsing received frame, status=ASH_NCP_FATAL_ERROR.
[2024-08-30 22:20:56] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH connected ========
[2024-08-30 22:20:56] info: zh:ember:uart:ash: ======== ASH started ========
[2024-08-30 22:20:56] info: zh:ember:ezsp: ======== EZSP started ========
[2024-08-30 22:20:56] info: zh:ember: Adapter EZSP protocol version (13) lower than Host. Switched.
[2024-08-30 22:20:56] info: zh:ember: Adapter version info: {"ezsp":13,"revision":"7.4.3 [GA]","build":0,"major":7,"minor":4,"patch":3,"special":0,"type":170}
[2024-08-30 22:20:56] info: zh:ember: [STACK STATUS] Network up.
[2024-08-30 22:20:56] info: zh:ember: [INIT TC] Adapter network matches config.
[2024-08-30 22:20:56] info: zh:ember: [CONCENTRATOR] Started source route discovery. 1248ms until next broadcast.
[2024-08-30 22:20:56] info: z2m: zigbee-herdsman started (resumed)
[2024-08-30 22:20:56] info: z2m: Coordinator firmware version: '{"meta":{"build":0,"ezsp":13,"major":7,"minor":4,"patch":3,"revision":"7.4.3 [GA]","special":0,"type":170},"type":"EmberZNet"}'
[2024-08-30 22:20:56] info: z2m: Currently 0 devices are joined:
[2024-08-30 22:20:56] info: z2m: Zigbee: disabling joining new devices.
[2024-08-30 22:20:57] info: z2m: Connecting to MQTT server at mqtt://core-mosquitto:1883
[2024-08-30 22:20:57] info: z2m: Connected to MQTT server
[2024-08-30 22:20:57] info: z2m: Started frontend on port 8099
[2024-08-30 22:20:57] info: z2m: Zigbee2MQTT started!
[2024-08-30 22:21:02] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'homeassistant/binary_sensor/1221051039810110150109113116116_0xb43522fffe12b7e5/connection_state/config', payload '{"device":{"hw_version":"EmberZNet 7.4.3 [GA]","identifiers":["zigbee2mqtt_bridge_0xb43522fffe12b7e5"],"manufacturer":"Zigbee2MQTT","model":"Bridge","name":"Zigbee2MQTT Bridge","sw_version":"1.39.1"},"device_class":"connectivity","entity_category":"diagnostic","name":"Connection state","object_id":"zigbee2mqtt_bridge_connection_state","origin":{"name":"Zigbee2MQTT","sw":"1.39.1","url":"https://www.zigbee2mqtt.io"},"payload_off":"offline","payload_on":"online","state_topic":"zigbee2mqtt/bridge/state","unique_id":"bridge_0xb43522fffe12b7e5_connection_state_zigbee2mqtt","value_template":"{{ value_json.state }}"}'
[2024-08-30 22:21:06] info: z2m: Zigbee: allowing new devices to join.
[2024-08-30 22:21:06] info: zh:ember: [STACK STATUS] Network opened.
[2024-08-30 22:21:07] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/response/permit_join', payload '{"data":{"time":254,"value":true},"status":"ok","transaction":"2rxbn-1"}'
Staan je devices wel in pairing als je probeert te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
htca schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:40:
[...]

Staan je devices wel in pairing als je probeert te koppelen?
Ja, mijn devices staan in pairing mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Het is ondertussen gelukt en alles werkt in home assistant. Slechts één probleempje, ik gebruik Google Home om mijn devices te controleren vanop het home screen van mijn Samsung s23 Ultra.

Daarop toont alles offline....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 17:47
Ik heb een Sonoff temperatuur/luchtvochtigheids sensor gepaired via z2m, en de optie 'Update Home Assistant friendly name' (of ziets, ff uit m'n hoofd) aangeklikt. Dat ging prima, alles zichtbaar in z2m en Home assistant.
Device name is 'temperature_outdoor' en de entiteiten zijn zichtbaar als 'sensor.outdoor_temperature_temperature' en 'sensor.tempreature_outdoor_humidity', en daarmee zijn de meetwaarden ook uit te lezen in home assistant. So far so good ...

Wanneer ik echter naar het mqtt verkeer kijk met mqtt explorer zie ik de sensor niet onder bovengenoemde namen in het z2m topic, en onder die namen ook niet in het home assistant topic. Wel zie ik onder het homeassistant/sensor topic een hele lijst met topics hangen met namen die beginnen met '0x' en dan nog een (willekeurig) rijtje cijfers en letters erachter. Daar vind ik ook de entities van het Sonoff device terug.

Dit lijkt me niet de juiste werkwijze? Vooral omdat de lijst met '0x ....' erg lang is, wat mij doet vrezen dat de meeste apparaten die ik de laatste maanden heb toegevoegd (en dat zijn er nogal wat ivm met verbouwing en overstap naar warmtepomp) niet goed in z2m en / of home assistant zijn terecht gekomen?

Doe ik iets verkeerd?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@bartve In homeassistant/sensor is het normaal dat ze onder het IEEE Address staan. Dat is alleen het discovery topic.

Maar als er data voor de sensor is dan zal dat via zigbee2mqtt/temperature_outdoor lopen. Maar die zie je in MQTT Explorer pas verschijnen nadat er data is gekomen in je sessie (dus na het connecten).

Overigens mag je ook gewoon als naam "Temperature outdoor" (of zoals ik het zelfs zou doen "Outdoor temperature") gebruiken. Voor het entity id zal gewoon dan met underscores en kleine letters gewerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 23:22
Aangezien ik na de zoveelste crash wel klaar ben met mijn z-wave devices in Home Assistant, wil ik die gaan vervangen door Zigbee. Mijn Sonoff Zigbee stick is namelijk heel erg stabiel in combinatie met de Ikea en Lidl devices die ik er aan heb hangen.

Wanneer ik nu mijn water/overstromingssensor en z-wave tussenstekkers met powermeting wil vervangen door Zigbee, welk merk is dan het meest betrouwbaar op het moment? Dat Lidl en Ikea spul heb ik ooit eens opgescharreld omdat het met Hue werkte, maar het spul wat ik nu onder z-wave heb is vrij belangrijk voor me en wil ik dus graag kwalitatief goed en betrouwbaar hebben

Alles draait dus onder HA op een Rpi4 met een Sonoff 3.0/CC2652 stick. Ik heb uiteraard al online gezocht, maar de praktijkervaringen hier zijn wel belangrijk bij mijn keuze.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:58

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

@Aziraphale Heel tevreden met de Nous A1Z stopcontactjes voor alles tot zo'n 2500W. 8 stuks in gebruik waarvan er 5 compleet stil zijn, 2 een beetje piepen en 1 wat meer piept (afhankelijk van belasting). Coil whine afkomstig van spoeltje in de voeding. Worden niet warm en werken stabiel op een Sonoff TI CC2652P Coördinator, Raspberry Pi-2 combo met daarop alleen Z2M. Alleen voor echt zware lasten zou ik iets anders pakken (maar die heb ik niet, zelfs de wasmachine en vaatwasser komen niet boven de 2500W uit).

https://nous.technology/product/a1z-1.html

Als lekkagesensor gebruik ik de Aqara SJCGQ11LM. Bevallen prima behalve dan dat je aan die thermometerfunctie weinig tot niets hebt (maar het zit ook niet in de weg).

https://www.aqara.com/eu/product/water-sensor/

Dit alles draaide een jaar lang behoorlijk stabiel toen ik nog een aangepaste Lidl Zigbee Coordinator als Hub had (onder ZHA; 1-2 nukkigheden per maand) en nu sinds een half jaar retestabiel op die eerder genoemde Sonoff TI stick met Z2M (gisteren voor het eerst een nog uit te zoeken nukkigheid meegemaakt).

[ Voor 32% gewijzigd door HuismAndré op 01-09-2024 22:11 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 23:22
@HuismAndré Top, dankjewel!

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Toevallig hier al mensen de nieuwe coördinator firmware (20240710) geïnstalleerd op bijvoorbeeld hun Sonoff ZBDongle-P? https://github.com/Koenkk....x.0_coordinator_20240710

Ik zie na mijn upgrade naar 20230507 dat de stick sporadisch crasht. Een herstart van Z2M lost dat op. De 'Fixed firmware instability issues introduced in the 20230507 firmware' spreekt me dus wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JBS gewoon even zelf installeren dan? :P Er staan vrijwel geen issues open bij Github bij deze firmware, dus lijkt me een prima firmware. En bevalt ie niet, dan installeer je met hetzelfde gemak weer een oudere firmware. Waarom wachten op ervaringen van een enkeling hier?

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 04-09-2024 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10
Ik draai zelf 20240710 al een maand en alle vage disconnect en stabiliteits issues zijn nu weg op mijn dongle P :)

Hier kan je meer ervaringen vinden: https://github.com/Koenkk/Z-Stack-firmware/discussions/505

• alex3305
  • Laatst online: 21:59
Daarop opvolgende. De laatste keer dat ik mijn ZBDongle-P upgrade moest ik de behuizing eraf halen, bepaalde software gebruiken en een ieniemienie knopje indrukken bij inpluggen. Is dat nog steeds zo? Of kan ik de firmware ook flashen terwijl deze aan mijn (Linux) server hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@alex3305 Zie in de handlediing dat er ook een mogelijkheid is met een Python script. Dus zou knopje indrukken niet nodig zijn. Of dat ook in de server kan met Zigstar ofzo durf ik niet te zeggen...

• alex3305
  • Laatst online: 21:59
Septillion schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:10:
@alex3305 Zie in de handlediing dat er ook een mogelijkheid is met een Python script. Dus zou knopje indrukken niet nodig zijn. Of dat ook in de server kan met Zigstar ofzo durf ik niet te zeggen...
Die had ik ook geprobeerd, maar kreeg ik niet werkend. Wellicht was ik te ongeduldig, maar vandaar dat ik het nog maar eens durf te vragen :9.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ahbart
  • Laatst online: 14-09 14:18
alex3305 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:31:
[...]

Die had ik ook geprobeerd, maar kreeg ik niet werkend. Wellicht was ik te ongeduldig, maar vandaar dat ik het nog maar eens durf te vragen :9.
Ik gebruik de docker container van hier: github.com/git-developer/ti-cc-tool om mijn sonoff P stick te updaten. En dan de local versie. Download de zip file en unpack deze. en pas de filenaam bestand aan in het docker compose script.
Ik draai deze direct op mijn debian server. Voor de zekerheid wel Zigbee2mqtt container gestopt, maar dan werkt het perfect.
Net zelf geupdate naar de laatste versie.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
services:
  ti-cc-tool:
    image: "ckware/ti-cc-tool"
    devices:
      - "/dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_ccdaa8c546afed119fd4374e71c9e8b5-if00-port0:/dev/ttyUSB0"
    environment:
      FIRMWARE_FILE: "/firmware.hex"
    volumes:
      - "./CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20240710.hex:/firmware.hex"
    command: [ "-ewv", "-p", "/dev/ttyUSB0", "--bootloader-sonoff-usb" ]

docker compose -f docker-firmware-update.yml up

[ Voor 28% gewijzigd door ahbart op 05-09-2024 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10
Ik doe altijd deze oneliner. Even de correcte FW downloaden en op de goede plek zetten, dit is een unraid pad.

code:
1
2
3
4
5
6
docker run --rm \
    --device /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 \
    --group-add "$(stat --format=%g /dev/ttyUSB0)" \
    -v /mnt/user/appdata/zigbee2mqtt/CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20240710.hex:/firmware.hex \
    -e FIRMWARE_FILE=/firmware.hex \
    ckware/ti-cc-tool -ewv -p /dev/ttyUSB0 --bootloader-sonoff-usb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

ahbart schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:01:
Voor de zekerheid wel Zigbee2mqtt container gestopt,
Niets voor de zekerheid aan, dat is nodig :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:37
alex3305 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:04:
Daarop opvolgende. De laatste keer dat ik mijn ZBDongle-P upgrade moest ik de behuizing eraf halen, bepaalde software gebruiken en een ieniemienie knopje indrukken bij inpluggen. Is dat nog steeds zo? Of kan ik de firmware ook flashen terwijl deze aan mijn (Linux) server hangt?
Naar aanleiding van de reminder vandaag in dit topic ook geupdate. Wel inderdaad even uit elkaar moet halen en knopje indrukken, maar was binnen 5 minuten gedaan.

Ik heb deze flasher gebruikt die in de browser werkt (uit de documentatie van z2m): https://smlight.tech/flasher/#other_cc

• jepper
  • Laatst online: 13-09 12:33
Hi! Ben redelijk nieuwe op Zigbee gebied. Heb Homebridge met Zigbee2mqtt/Sonoff lopen. Diverse zigbee acc. werken out of the box. Nu heb ik mijn oude hue dimmer switch gekoppeld en herkend zonder problemen. Log laat ook acties zien (on/off/up/down). Homebridge laat 5 nieuwe acc zien, maar deze blijven grijs en worden niet herkend door homekit. Waar ligt dit aan? vergeet ik iets in te stellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkLqWRA-LliLymMCEJ-LFRlquvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CnjtiWdOmXXb73w8yTHvjTr0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFiYv4Xh8fqbuUfNc0JVzGw9vJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pcBM2MEwLzhzJMEJ6cZoeWtA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvGfHsoyBywpyeudPSXsh4Yc47c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EwX24sh5dvxiMknGuWqsJDWW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
  • Laatst online: 13-09 12:33
Inmiddels gevonden na diep zoekwerk binnen de kamers in Homekit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
Goedemorgen allen,

Nu gebruik ik Z2M al een tijdje, redelijk foutloos wel te verstaan, maar heb ik laatst weer eens een update gedraaid (lang geleden van daarvoor, dus redelijk wat stappen overgeslagen).

Sinds deze update werkt 1 device niet meer, de rest lijkt het allemaal nog foutloos te doen.

Wat data:
Zigbee2MQTT versie: 1.40.0 commit: 6fa1dab
Coördinator type: EZSPv8
Coördinator revisie: 6.10.3.0 build 297
Versie frontend: 0.7.4
zigbee_hersman_convertors_version: 20.8.4
zigbee_hersman_version: 0.57.1

Device in question:
Fabrikant: Lidl/Silvercrest
Model: HG08673
Zigbee model: TS011F
Zigbee fabrikant: _TZ3000_j1v25l17
Link: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HG08673.html

Wat werkt niet meer:
Commandos sturen naar het apparaat werkt niet, dus instellingen veranderen of de schakelaar omzetten.

Wat werkt nog wel:
Updates vanaf het apparaat, dus de power monitoring en de status wisseling bij gebruik van de hardware knop.

Hoe nu verder:
Ik zie in de logs niet expliciet iets verdachts, enkel 1 error sinds de update die meer op de coördinator wijst (gezien deze nog niet is geüpdatet naar de nieuwe driver).
Graag zou ik advies van de community ontvangen hoe nu verder te testen.

Logs die er wel zijn:
Coördinator error:
code:
1
2
3
4
error 2024-09-10 08:18:19zh:ezsp:ezsp: Frame changeSourceRouteHandler parsing error: RangeError [ERR_BUFFER_OUT_OF_BOUNDS]: Attempt to access memory outside buffer bounds
error 2024-09-10 08:18:19zh:ezsp:ezsp: Unparsed frame 0xc4. Skipped
error 2024-09-10 08:18:21zh:ezsp:ezsp: Frame changeSourceRouteHandler parsing error: RangeError [ERR_BUFFER_OUT_OF_BOUNDS]: Attempt to access memory outside buffer bounds
error 2024-09-10 08:18:21zh:ezsp:ezsp: Unparsed frame 0xc4. Skipped

Update van device:
code:
1
info 2024-09-10 08:20:16z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Plug_1_Study_Desk', payload '{"child_lock":"UNLOCK","color_mode":"color_temp","color_temp":338,"current":0.65,"energy":196.06,"indicator_mode":"off/on","linkquality":188,"power":81,"power_outage_memory":"off","state":"ON","update":{"installed_version":192,"latest_version":192,"state":"idle"},"update_available":null,"voltage":232}'

[ Voor 25% gewijzigd door Martin.Air op 10-09-2024 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Martin.Air erg voor de hand liggend, maar je hebt niet aangegeven dit al geprobeerd te hebben: voeg deze stekker eens opnieuw toe aan je zigbee-mesh? :)

Verder zou ik even upgraden naar de laatste versie van Z2M (we zitten nu op 1.40.1).

Daarnaast is er iets met EZSP; was dat niet opgevolgd door EmberZNet? Daar staat me iets van mij, maar ik heb zelf een zStack-based controller dus zit niet goed in de EZSP/Ember-materie. Ik laat me graag corrigeren door iemand met meer verstand daarvan.

edit: als ik zoek op je foutmelding "Unparsed frame 0xc4" kom ik direct bij dit issue uit waarbij de reactie van de maker van Z2M ook adviseert over te stappen naar Ember.
You are using the old ezsp driver, it's recommended to use the new ember drivers (info)

[ Voor 26% gewijzigd door Gizz op 10-09-2024 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Martin.Air Re-pair is altijd wel een goede.

Maar EZSP als adapter is inderdaad deprecated en ember is nu de normale voor EmberZNet / Silicon Labs chips.

En welke firmware heb je op de stick? Als firmware versie (Coördinator revisie) zie ik 6.10.3.0 build 297 waar de documentatie 7.4.x aanraad. 8.0.0 is er ook maar die is schijnbaar niet stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Septillion schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:26:
Als firmware versie (Coördinator revisie) zie ik 6.10.3.0 build 297 waar de documentatie 7.4.x aanraad. 8.0.0 is er ook maar die is schijnbaar niet stabiel.
Volgens mij bestaat er wel een verschil tussen firmware-nummering van EZPS en Ember. Bij EmberZNet adapters (Silicon Labs) zie ik staan:
ember currently requires a firmware with EZSP v13 (EmberZNet firmware 7.4.x).
Je hebt dus EZSP v13 nodig (en dat is hetzelfde als Ember 7.4?). Wat ik niet helemaal begrijp, want ik zou denken dat je EmberZNet firmware nodig hebt op je stick op met Ember te werken en juist niet EZSP :P

Hoe dan ook, EZSP 6.10.3.0 klinkt erg oud als er al een versie 13 is. Is zo te zien uit 2021.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 10-09-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Laatst online: 12-09 14:35
Septillion schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:26:
@Martin.Air Re-pair is altijd wel een goede.

Maar EZSP als adapter is inderdaad deprecated en ember is nu de normale voor EmberZNet / Silicon Labs chips.

En welke firmware heb je op de stick? Als firmware versie (Coördinator revisie) zie ik 6.10.3.0 build 297 waar de documentatie 7.4.x aanraad. 8.0.0 is er ook maar die is schijnbaar niet stabiel.
Haha ja inderdaad, ik was mij bewust van de Deprecated voor EZSP. Echter nog geen behoefte&tijd om het hele netwerk opnieuw op te bouwen (+/- 100 devices).

Voor de firmware van de Coördinator inderdaad ook nog niet geüpdatet, lichtelijk dezelfde reden. Don't fix it if it ain't broke.
Gizz schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:04:
@Martin.Air erg voor de hand liggend, maar je hebt niet aangegeven dit al geprobeerd te hebben: voeg deze stekker eens opnieuw toe aan je zigbee-mesh? :)
[...]
Ik zal nog eens een re-pair doen, anders toch maar eens tijd vrijmaken voor een Coördinator en driver update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Martin.Air schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:38:
[...]

Haha ja inderdaad, ik was mij bewust van de Deprecated voor EZSP. Echter nog geen behoefte&tijd om het hele netwerk opnieuw op te bouwen (+/- 100 devices).
Je hoeft je netwerk niet opnieuw te bouwen als je switcht van EZSP naar Ember.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Martin.Air schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:38:
[...]

Voor de firmware van de Coördinator inderdaad ook nog niet geüpdatet, lichtelijk dezelfde reden. Don't fix it if it ain't broke.

[...]

Ik zal nog eens een re-pair doen, anders toch maar eens tijd vrijmaken voor een Coördinator en driver update.
Ik denk dat de firmware update het belangrijkste is van de coordinator en dan overgaan naar EMBER. Volgens mij hoef je niet opnieuw op te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Gizz Als ik het zo lees is v13 het versienummer van het protocol, alleen de standaard dus. En is firmware versie 7.4.0 dus de eerste firmware waar het v13 protocol gebruikt is.

@Martin.Air Geen ervaring maar wat ik zo vind lijkt re-pairen niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Even een random dingetje welke (denk ik) niet specifiek veroorzaakt word door Z2M, maar wel relevantie heeft; Ik heb het afgelopen weekend voor elkaar gekregen om een tweetal Tradfri lampen te laten bricken.

De lampen reageerde zeer slecht na een firmware update, bijna alsof er een transition van 10 of wat seconden ingebakken zat. Dus ik naar de settings (specific) pagina gaan om de transition time daar op 0 te zetten in de hoop dat dat iets zou doen. Wellicht heb ik ook een van de andere instellingen daar aangeraakt, maar dat weet ik niet zeker.

Dat was helaas het einde van de lampen. Beestjes deden precies het zelfde als bij deze gebruiker: https://www.reddit.com/r/...e_my_lamps_in_disco_mode/

Is dit een bekend issue, al dan niet gerelateerd aan de firmwareversie van de lampen? Zo uit de doos komen ze met firmware van vorig jaar (3.0.8) en werken ze iig probleemloos, voor de update werkte ook de vorige lampen probleemloos.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 23-09-2024 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EsDeKa
  • Laatst online: 13-09 08:15
Had ik ook voor, heb lamp moeten omruilen in winkel. En er zijn nog zo'n verhalen over Ikea: https://www.reddit.com/r/...working_properly_anymore/ en soms verdwijnen features zoals binding.

Voorlopig negeer ik alle Ikea firmware updates, of Google ik de versienummers eerst grondig. Voor de rest ben ik wel tevreden met hun spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik heb opeens het probleem dat Zigbee2mqtt docker geen verbinding meer maakt met mijn mosquitto docker! Werkte altijd perfect.
code:
1
2
3
4
2024-09-23 19:51:07] info:  z2m: Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.188.88:1883
[2024-09-23 19:51:37] error:    z2m: MQTT error: connack timeout
[2024-09-23 19:51:37] error:    z2m: MQTT failed to connect, exiting... (connack timeout)
[2024-09-23 19:51:37] info:     z2m: Stopping zigbee-herdsman...

Iemand een idee hoe ik dit oplos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@ahbart Draait je Mosquitto broker docker nog wel? Zo ja, zie je daar iets in de log?
Kun je je broker wel bereiken met iets als MQTT Explorer?

[ Voor 36% gewijzigd door JBS op 23-09-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
JBS schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:01:
@ahbart Draait je Mosquitto broker docker nog wel? Zo ja, zie je daar iets in de log?
Kun je je broker wel bereiken met iets als MQTT Explorer?
Ja want mijn heatbooster kan nog wel rapporteren aan mqtt en via die naar home assistant. Het is dus een plotseling zigbee2mqtt probleem. Vreemd. Kwam ik net achter.

Edit:
Zigbee2mqtt lijkt wel te draaien aan de log te zien, maar hij geeft niet meer door aan mqtt. Ik heb al geprobeerd om de username en password van mosquitto in de config file aan te passen. Ook de gui is niet te benaderen.
Deze melding vind ik gek:
code:
1
MQTT failed to connect, exiting... (connack timeout)

Wat betekent die connack?

[ Voor 27% gewijzigd door ahbart op 23-09-2024 20:38 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 23 Laatste

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.