Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

htca schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:24:
[...]

Ik heb een CC2652R van electrolama, op zich wil ik wel investeren in een nieuwe coordinator, maar dan zou ik wel enige zekerheid willen dat het daaraan zou kunnen liggen... :-p Dan kan ik met een gerust hart op business trip en kunnen de huisgenoten gewoon de lichtknoppen bedienen als HA en/of zigbee2mqtt er onverhoopt mee kappen.
Hoewel die niet heel duur is momenteel; heb je deze?
Ja, die heb ik, maar nee, die zekerheid kan ik je niet geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:10
@htca Kans dat het aan de C2652 ligt acht ik klein, dat is de meest normale chip voor Z2M waar ook door koenk de firmware voor gemaakt wordt. Enige wat ik me nog kan bedenken qua coördinator is of deze wel up to date is?

En binden onder Zigbee blijft beetje lastig soms. Heb je zowel met de groep als losse lamp proberen te binden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 12:19
Septillion schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:09:
@htca Kans dat het aan de C2652 ligt acht ik klein, dat is de meest normale chip voor Z2M waar ook door koenk de firmware voor gemaakt wordt. Enige wat ik me nog kan bedenken qua coördinator is of deze wel up to date is?

En binden onder Zigbee blijft beetje lastig soms. Heb je zowel met de groep als losse lamp proberen te binden?
Device info geeft juist expliciet aan dat je met een group moet aanmaken. hmm update van de coordinator... * gaat een howto zoeken....
Mijn firmware:
Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":1,"majorrel":2,"minorrel":7,"product":1,"revision":20220219,"transportrev":2},"type":"zStack3x0"}'
Laatste firmware is van mei 2023, loop iets meer dan een jaartje achter..

[ Voor 15% gewijzigd door htca op 20-03-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@htca Binden blijft beetje wazig.

Maar niet vergeten de knop aan de groep toe te voegen?

Overigens zie ik in je screenshot de Coördinator nog in de bind, die moet er volgens de documentatie uit. En bij de groep moet de cluster 'groups' uit.

En gezien device wakker moet zijn tijdens edits eigenlijk gewoon om de paar seconden indrukken. En tweede input doet niets, je weet zeker dat je input 1 gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Septillion schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:10:
@htca Binden blijft beetje wazig.

Maar niet vergeten de knop aan de groep toe te voegen?
Nee was ik niet vergeten
Overigens zie ik in je screenshot de Coördinator nog in de bind, die moet er volgens de documentatie uit. En bij de groep moet de cluster 'groups' uit.
Bedoel je zo? (werkt niet overigens)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYDtdkQdqR0YXoVdFCL1l3lrLzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ViN3DpBYF84mxgUUPVRaW1kA.png?f=fotoalbum_large
En gezien device wakker moet zijn tijdens edits eigenlijk gewoon om de paar seconden indrukken. En tweede input doet niets, je weet zeker dat je input 1 gebruikt?
Ja, ik zie de bind/unbind meldingen voorbijkomen als ik de switch trigger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@htca Dat staat manuSpecificPhilips uit...

En wel belangrijk dat je te zien krijgt dat de config is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Septillion schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:15:
@htca Dat staat manuSpecificPhilips uit...

En wel belangrijk dat je te zien krijgt dat de config is gelukt.
Got it!
Gebruikte sequence:
  • Group aangemaakt en zelf een groupid gespecificeerd...
  • lampen en switch toegevoegd
  • In de bindings de clusters bij de coordinator alles aan behalve levelcrtl, onoff en manuspecific philips
  • In de bindings de clusters bij de switch alleen levelcrtl, onoff en manuspecificphilips aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4q6en59gUCARVAyzPm-0fLrR9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YpHED6uKScluJp906qKAZQAW.png?f=fotoalbum_large
log:
code:
1
2
3
4
debug 2024-03-20 19:30:52Received Zigbee message from 'Hue studeerkamer switch', type 'commandToggle', cluster 'genOnOff', data '{}' from endpoint 1 with groupID 15
info 2024-03-20 19:30:52MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Hue studeerkamer switch', payload '{"action":"toggle","action_group":15,"battery":100,"device_mode":null,"linkquality":32}'
info 2024-03-20 19:30:52MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Hue studeerkamer switch', payload '{"action":"","battery":100,"device_mode":null,"linkquality":32}'
info 2024-03-20 19:30:52MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Hue studeerkamer switch/action', payload 'toggle'

Enige wat nog even puzzelen is dat ik aan de knop ook een automation heb hangen, maar die lijkt nu niet meer te werken. -> trigger moet nu door de action worden getriggerd, omdat alleen port 1 van de switch werkt: sensor.hue_studeerkamer_switch_action (in mijn geval)

[ Voor 50% gewijzigd door htca op 20-03-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianHD
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-06 21:06
Vraagje medetweakers,

Ik heb een in serie geschakelde groep van 3 spotjes waarin ik nu 3 Ikea trafdri lampen heb zitten. De schakelaar is een dimknop die aan/uit kan en kan dimmen. Het dimmen werkt echter nu niet op de tradfri lampen.

Nu zat ik te denken aan een slimme relais achter de dimknop om zo de lampen via mijn home-assistant + zigbee2mqtt setup te kunnen aansturen. Wat zijn mijn opties om de dimknop te blijven gebruiken? Ik heb de volgende relais op het oog (ZBMINI-L2), maar ik weet niet of ik daarop de dimschakelaar kan aansluiten.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@BrianHD de ZBMINI-L2 is een relais en geen dimmer. En een echte zigbee-dimmer plaatsen in combinatie met je Tradfri-spotjes is ook wat overkill, omdat je het gehele dimmerdeel niet gebruikt en de module alleen als input gebruikt. Maar het kan wel.

Een paar opties:Je hebt het nu over een 'dimknop'. Maar wat heb je precies, een puls-drukker? Dan kun je daar een dimmer achterhangen met puls-ingang.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 25-03-2024 10:24 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Na het geknutsel met de Sonoff E dongle waarmee sommige dingen niet goed werkten heb ik om te testen een Sonoff P gekocht op aanraden van wat mensen hier.

Dat is nog veel minder goed bevallen. De E dongle deed het meeste wel goed op wat uitzonderingen na.

De P dongle doet helemaal niets goed. Ik kan er nog niet eens wat dan ook mee pairen.

Ik krijg hem netjes zichtbaar in Z2M. Dan zeg ik dat dat alles mag verbinden. En op 20 cm afstand van zet ik een osram plud in pairing mode. Geen resultaat. OOk niet met een Ikea lamp of een bewegingssensor.

Prima spul die Sonoff dongles, zijn er nog mensen die een E of een P willen kopen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Ortep schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:02:
Na het geknutsel met de Sonoff E dongle waarmee sommige dingen niet goed werkten heb ik om te testen een Sonoff P gekocht op aanraden van wat mensen hier.

Dat is nog veel minder goed bevallen. De E dongle deed het meeste wel goed op wat uitzonderingen na.

De P dongle doet helemaal niets goed. Ik kan er nog niet eens wat dan ook mee pairen.

Ik krijg hem netjes zichtbaar in Z2M. Dan zeg ik dat dat alles mag verbinden. En op 20 cm afstand van zet ik een osram plud in pairing mode. Geen resultaat. OOk niet met een Ikea lamp of een bewegingssensor.

Prima spul die Sonoff dongles, zijn er nog mensen die een E of een P willen kopen?
Wat zegt je log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:59
@Ortep er loopt op dit moment een test met een nieuwe driver voor (o.a.) de Sonoff Dongle-E.

De eerste geluiden daarover zijn positief. Wellicht dat het voor jou ook het proberen waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@htca
Ik kan nu de logs niet meer opzoeken. Ik heb de backup terug gezet waarin de E dongle was opgenomen. Ik kan wel blijven prutsen, maar mijn huis moet ook blijven werken, Ik ben iedere keer een paar uur bezig met omzetten.
Wat ik bij het opstarten zag was niets bijzonders. Geen fouten bij het starten, en een Zigbee2mqtt in Home assistant met een 'leeg' apparaten scherm.

Ook kon ook hewoon de coordinator kiezen om mee te pairen. Maar er gebeurde verder niets met verschillende devices. Toen had ik er genoeg van en heb de backup terug gezet om in ieder geval mijn huis weer normaal te krijgen.

Diezelfde Osram plug pairde zonder moeite met de E dongle toen alles weer liep.

@Cranberry

Bedankt, die zal ik in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-06 07:32
Ortep schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:02:

Heb hier sinds een week een testopstelling met de Sonoff dongle E draaien en hij heeft wel een USB verlengkabel nodig om niet te veel storing van de raspberry op te pikken. Maar hij werkt met Hue lamp, Tuya powerplug en temperatuursensor en ook met IKEA Parasol deurcontact dit toch vrij nieuw is.

Wel gemerkt dat het na een nieuwe aanmelding echt even kan duren voor alles ook echt ondervraagd en gekoppeld is. Moet dus nog overwegen bij een volledige overstap vanaf DeConz of ik niet toch de Conbee II moet blijven gebruiken.

bijnaleek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

JaapB schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:22:
[...]

Heb hier sinds een week een testopstelling met de Sonoff dongle E draaien en hij heeft wel een USB verlengkabel nodig om niet te veel storing van de raspberry op te pikken. Maar hij werkt met Hue lamp, Tuya powerplug en temperatuursensor en ook met IKEA Parasol deurcontact dit toch vrij nieuw is.
De E werkt hier ook met Hue, Ikea en wat Tuya spul. De P geeft bij mij de meeste problemen. Volgens iedereen hier zou het net andersom moeten zijn.

Die verlengkabel is its wat eigenlijk altijd wel moet.

Ik ben benieuwd naar de nieuwe firmware/driver die nu in de test zit. Na de pasen zal ik er eens naar kijken.. Nu moet alles gewoon blijven werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Interview, zeker van batterij devices, duurt inderdaad altijd even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-06 22:31
Edit; fixed

[ Voor 97% gewijzigd door rogiertw op 31-03-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Klopt het dat je na een update alle bindings verliest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 23:59
htca schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:43:
Klopt het dat je na een update alle bindings verliest?
Bij een update van Z2M? Nee, gelukkig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Cranberry schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:57:
[...]

Bij een update van Z2M? Nee, gelukkig niet.
Wat kan dan de oorzaak zijn dat de bindings weg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

htca schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:00:
[...]

Wat kan dan de oorzaak zijn dat de bindings weg zijn?
Wat bedoel je precies met bindings weg? Doel je op bindings tussen apparaten (tussen lamp en schakelaar)?
Is de lijst met apparaten leeg? Zijn alle apparaten offline?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
JBS schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:01:
[...]
Wat bedoel je precies met bindings weg? Doel je op bindings tussen apparaten (tussen lamp en schakelaar)?
Is de lijst met apparaten leeg? Zijn alle apparaten offline?
Een binding tussen een hue lamp en wall switch was compleet weg. Ik denk dat ik bindings maar achter me ga laten. Het is een struggle met die wall switches om ze goed te krijgen en voor mijn gevoel is het een onlogische sequence om het goed werkend te krijgen (en ik verlies de tweede switch van de wall switch, of daar werkt het niet mee). Tegelijk werkt zigbee verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Laatst online: 16-06 10:56
Ik heb een probleem met een Aqara bewegingssensor (RTCGQ11LM) die telken uit het netwerk valt. Ik gebruik Z2M (versie1.36.1-1) in Home Assistant, met een Sonoff Dongle (P); fw versie 20220219.

De sensor pairt normaal en werkt dan een paar uur prima, totdat hij lijkt te bevriezen en de verbinding kwijt raakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eax81_P5ne4ex9Fwu8Oiup7ixHU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/arRxSYPa5exO9DTpZrSyO0vd.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een zelfde sensor op een andere plek in het huis (en dus vermoedelijk via een andere route) en die werkt al maanden probleemloos. Iemand ook deze combinatie en deze ervaring (of beter: een oplossing)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ruimzicht dat heeft waarschijnlijk te maken met het issue dat ook genoemd wordt op de device pagina: Troubleshooting: device stops sending messages/disconnects from network

Ik heb daar zelf last van gehad met één Aqara PIR die verbonden was via een Lidl E14-lampje. Die klapperde als een gek (denk aan een Power outage count die ver in de duizenden liep). Opnieuw gepaired en daarbij de PIR laten verbinden via een Hue-lamp en sindsdien werkt hij super stabiel.

De firmware op je stick is wel verouderd, al verwacht ik niet dat je probleem hierdoor wordt veroorzaakt. Maar een upgrade naar 20230507 raad ik alsnog aan, zijn flink wat bugfixes doorgevoerd.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
@Gizz Ik kan helaas nu niet meer zien waarmee hij verbonden was, maar ga het vanavond proberen. Is het gewoon een kwestie van de PIR dichtbij de gewenste router houden en dan pairen? Of beter geforceerd via Z2M (Permit join)?
Gizz schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:18:

De firmware op je stick is wel verouderd, al verwacht ik niet dat je probleem hierdoor wordt veroorzaakt. Maar een upgrade naar 20230507 raad ik alsnog aan, zijn flink wat bugfixes doorgevoerd.
Daar was ik wat huiverig voor (if it aint broken...) maar dat kan inderdaad geen kwaad. Is dat redelijk veilig uit te voeren? Ik wil liever niet alle apparaten opnieuw pairen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ruimzicht ik zou via permit join de router kiezen waarmee je wilt verbinden. Dan weet je in ieder geval zeker dat hij die pakt.

Een firmware-update van je stick kan weinig kapot maken aan je mesh: er staat geen gebruikersdata op de stick die je (per ongeluk) verwijdert. Alles zit in je Z2M installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
Afgelopen weekend de overstap gemaakt van Deconz naar Zigbee2mqtt en ook de plugin die er voor domoticz is zodat het niet via de autodiscovery van mqtt loopt.
Schakelaars, lampen, temperatuurmeters gingen prima maar voor de IKEA Vindstyrk krijg ik nu niet meer de gegevens van fijnstof en VOC binnen die via Deconz wel binnen kwamen.

Kijkend naar de sensor in frontend van z2m zijn die waarden wel aanwezig alleen komen ze blijkbaar niet mee naar domoticz.

Zie ik iets over het hoofd?

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
@Gizz Update: sensor nu gekoppeld aan andere router (een Lidl tussenstekker) en de bewegingssensor blijft nu wel actief in het netwerk, dus dat lijkt inderdaad de oplossing. LQI = 131 dus dat lijkt me prima. Mijn plan was eigenlijk om hem direct aan de coordinator (Sonoff dongle P) te koppelen (via permit join) maar hij koppelde dus met de tussenstekker (die wel fysiek het dichtstbij was).
Firmware van de stick nog niet ge-update maar daar lag dus niet het probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Ruimzicht op 09-04-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik kon het niet uitstaan dat ik Z2M en een sonoff dongle niet aan de praat kreeg. Dus ik ben door blijven proberen. Uteindelijk lukte het aardig en stapte ik over van ZHA naar z2m.

Dat leek leuk te werken tott vanmorgen. Uit het niets werkte er echt helemaal niets meer. En als ik in de log kijk is er de ene na de andere foutmelding van het type:
Error 2024-04-10 10:31:35Publish 'set' 'state' to 'Kantoor_Plug' failed: 'Error: ZCL command 0x7cb03eaa0a0241f0/3 genOnOff.on({}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Delivery failed for {"profileId":260,"clusterId":6,"sourceEndpoint":1,"destinationEndpoint":3,"options":4160,"groupId":0,"sequence":146})'
Heeft iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ortep heb je dit bij alle devices? Dit is typisch een bericht dat je krijgt als een device niet bereikbaar is. Dat heb ik zelf bijvoorbeeld als een Hue-lamp per ongeluk met de fysieke schakelaar uitgeschakeld is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@Gizz

Yep, bij alle devices. Als ik een netwerk map maak dan komen er 10-tallen foutmeldingen voorbij en krijg ik aan het einde geen mesh te zien maar een ster met de sonoff in het midden. Er staan zelfs LQI's bij.

Maar er werkt niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:17
@Ortep Ik heb (toevallig?) sinds eergisteren iets soortgelijks.

Apparaten reageren niet (timeout, zie hieronder) of vertraagd.

Veel meldingen als:
2024-04-10 10:47:45Publish 'set' 'state' to 'Slaapkamer D&J plafond ' failed: 'Error: ZCL command 0x00178801102e6b0c/11 genOnOff.on({}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 4940 - 11 - 79 - 6 - 11 after 10000ms)'
Zijn begonnen nadat de Sonoff Dongle (P) een keer losgekoppeld geweest is. Daarvoor was mijn zigbee netwerk super stabiel. Ook al een keer mijn backup-dongle aangesloten, maar zelfde resultaat.

Kan het niet verklaren en net even wat te weinig tijd momenteel om er goed in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@jj85
De eerste keer dat ik merkte dat er iets wat trager werkte was eergisteren. Daarna werd het snel slechter en vanmorgen werkte er niets meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@Ortep Gebruik je de P-versie van de Sonoff dongle? Zo ja, welke firmware versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@jj85 Ik gebruik een E versie met firmware 7.4. Dat werkte best wel goed.

Maar jouw opmerking over het even losnemen van je dongle liet me even nadenken. Ik heb de kabel vervangen waar hij aan hing en nu werkt het weer.

Heel bizar, je zou verwachten dat als de kabel slecht was ik de hele dongle niet bij de hardware zou zien. Maar hij was wel zichtbaar. Hij maakte alleen niet goed contact met de apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
jj85 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:52:
Zijn begonnen nadat de Sonoff Dongle (P) een keer losgekoppeld geweest is.
Ik stond eigenlijk op het punt om mijn firmware te updaten (op advies dat ik hier kreeg maar nooit aandurfde omdat alles lekker stabiel draaide) maar als ik dit nu weer lees...

Was jouw Z2M (of meer) wel netjes afgesloten toen de dongle los ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Ruimzicht schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:08:
[...]

Ik stond eigenlijk op het punt om mijn firmware te updaten (op advies dat ik hier kreeg maar nooit aandurfde omdat alles lekker stabiel draaide) maar als ik dit nu weer lees...

Was jouw Z2M (of meer) wel netjes afgesloten toen de dongle los ging?
Ik moet mezelf rectificeren (drukke week...).
- Ik had FW 20221226 draaien.
- N.a.v. jouw gequote forumbericht ook de FW geupgrade naar 20230507
- Daarna kon Z2M de sonoff dongle niet vinden (wel vaker last van gehad op mn Synology NAS).
- Ontkoppelen en weer terug steken (aan verlengkabel).
- Z2M ziet de sonoff dongle weer
- Sindsdien instabiel netwerk
- Terug naar FW 20221226, geen succes, instabiel.
- Mijn backup-dongle erin gestoken (zelfde IEEE adres, dus min of meer 1-op-1 uitwisselbaar), hierop draait ook FW 20230507.
- Zelfde resultaat, instabiel netwerk.
- FW nu geupdate naar 20240315 op basis van dit topic. Maar nog geen verschil.

Kortom, ik ben even lost wat oorzaak betreft. Nooit problemen mee gehad. Ben nu bezig om inteferentie met wifi (nogmaals) uit te sluiten, maar ook dat levert nog geen succes op. 8)7

Vreemde is, als ik lampen via een groep aanstuur (vanuit Home Assistant), dan gaat dat 10/10 keer goed.
Stuur ik ze afzonderlijk aan, dan gaat het in bijna alle gevallen mis. Daar kan ik met m'n hoofd niet bij.

[ Voor 6% gewijzigd door jj85 op 10-04-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Laatst online: 23:19
Even een check, is dit de goede controller?
Zigbee 3.0 USB Dongle Plus, TI CC2652P + CP2102N Ccoördinator CC2652 Zigbee USB-stick voor ZHA in Home Assistant, Zigbee2MQTT, Open HAB
Dus de ZBdongle-P?!
Want ik zie 25 euro, en dat is wel aanzienlijk goedkoper dan de 49 die ik eerder zag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:12
Er staat "CC2652" bij, dat lijkt op de juiste te duiden. De handleiding op een van de foto's zegt echter juist "ZBdongle-E", dat is weer de verkeerde. Daarnaast is deze niet van Sonoff, al lijken het apparaat én het doosje sprekend op die van Sonoff.
Ik zou nog even verder zoeken.

Edit, dit is wel de goede: https://nl.aliexpress.com/item/1005003394553169.html

[ Voor 12% gewijzigd door JaVaWa op 10-04-2024 18:53 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:35
ahbart schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:08:
Even een check, is dit de goede controller?
Zigbee 3.0 USB Dongle Plus, TI CC2652P + CP2102N Ccoördinator CC2652 Zigbee USB-stick voor ZHA in Home Assistant, Zigbee2MQTT, Open HAB
Dus de ZBdongle-P?!
Want ik zie 25 euro, en dat is wel aanzienlijk goedkoper dan de 49 die ik eerder zag.
Deze gaat via Amazon (en Sonoff) zelf en is €22,29. Die €49,- is voor twee stuks. Maar de enkele is nu voordeliger.

Ik zou wel adviseren om een tweede erbij te nemen. Zelfde firmware en IEEE opzetten, dan heb je altijd een back-up als er iets met je coördinator gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:52
JaVaWa schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:49:
Er staat "CC2652" bij, dat lijkt op de juiste te duiden. De handleiding op een van de foto's zegt echter juist "ZBdongle-E", dat is weer de verkeerde. Daarnaast is deze niet van Sonoff, al lijken het apparaat én het doosje sprekend op die van Sonoff.
Ik zou nog even verder zoeken.

Edit, dit is wel de goede: https://nl.aliexpress.com/item/1005003394553169.html
Goedkoper te krijgen op Amazon: https://www.amazon.nl/SON...-Assistant/dp/B09KXTCMSC/ . Waarbij Amazon ook aangeeft "deze heb je al eerder gekocht". Dus dat is in ieder geval dezelfde productpagina als de versie die ik al ~2 jaar naar volle tevredenheid gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Super! Dank jullie wel! Had ik bijna de verkeerde. 22 euro bij amazon.nl. Net besteld, morgen in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
jj85 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:46:
[...]

Ik moet mezelf rectificeren (drukke week...).
- Ik had FW 20221226 draaien.
- N.a.v. jouw gequote forumbericht ook de FW geupgrade naar 20230507
- Daarna kon Z2M de sonoff dongle niet vinden (wel vaker last van gehad op mn Synology NAS).
- Ontkoppelen en weer terug steken (aan verlengkabel).
- Z2M ziet de sonoff dongle weer
- Sindsdien instabiel netwerk
- Terug naar FW 20221226, geen succes, instabiel.
- Mijn backup-dongle erin gestoken (zelfde IEEE adres, dus min of meer 1-op-1 uitwisselbaar), hierop draait ook FW 20230507.
- Zelfde resultaat, instabiel netwerk.
- FW nu geupdate naar 20240315 op basis van dit topic. Maar nog geen verschil.

Kortom, ik ben even lost wat oorzaak betreft. Nooit problemen mee gehad. Ben nu bezig om inteferentie met wifi (nogmaals) uit te sluiten, maar ook dat levert nog geen succes op. 8)7

Vreemde is, als ik lampen via een groep aanstuur (vanuit Home Assistant), dan gaat dat 10/10 keer goed.
Stuur ik ze afzonderlijk aan, dan gaat het in bijna alle gevallen mis. Daar kan ik met m'n hoofd niet bij.
Begrijpen doe ik het niet, maar de betreffende devices (paar Hue lampen en een slimme stekker) opnieuw gepaired en het loopt weer als een zonnetje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakke3
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-06 15:34
Ik ben nu een tijdje bezig met HAos en heb sinds kort ook zigbee2mqtt draaien. Momenteel is het nog als test voor ik in de zomer verhuis. Daar komen vooral hue lampen. Als schakelaar hebben we gekozen voor Niko, de geconnecteerde schakelaar om hue mee te bedien. Daar heb ik nu 1 module van aangesloten naast mij liggen om te testen. In z2m krijg ik hem te zien, ik kan hem in een group zetten en het relay bedienen. Echter wil ik hem in decoupled mode gebruiken. Deze modus lijkt niets te doen. Bij Action staat ook Null. Volgens de documentatie zou ik toch single, hold, relaese... moeten kunnen zien. Als ik op de knop druk zie ik ook niets in de logs verschijnen. Online vind ik enkel dat enkele aqara schakelaars dit soms ook hebben, maar een werkende oplossing voor mij heb ik nog niet gevonden. Ik gebruik de sonoff cc2652 p dongle. Deze is 2 weken geleden geflashed. Heeft iemand een idee waar het aan ligt of wat er eventueel fout kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik heb nu een SONOFF ZBDongle-P en wilde deze meteen flashen met de nieuwste firmware. Maar hoe kan ik eigenlijk checken welke firmware gebruikt wordt? Kan ik dat binnen Z2M zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ahbart dat staat onder Settings/About.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-06 16:58
ahbart schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:50:
Ik heb nu een SONOFF ZBDongle-P en wilde deze meteen flashen met de nieuwste firmware. Maar hoe kan ik eigenlijk checken welke firmware gebruikt wordt? Kan ik dat binnen Z2M zien?
In de Z2M Frontend ga naar Settings -> About, daar staat "Coordinator revision".
Via de CLI kan je de log bekijken, een van de eerste regels staat:
code:
1
info  2024-04-12 08:53:57: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":1,"majorrel":2,"minorrel":7,"product":1,"revision":20230507,"transportrev":2},"type":"zStack3x0"}'

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
daxy schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:59:
[...]In de Z2M Frontend ga naar Settings -> About, daar staat "Coordinator revision".
Via de CLI kan je de log bekijken, een van de eerste regels staat:
code:
1
info  2024-04-12 08:53:57: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":1,"majorrel":2,"minorrel":7,"product":1,"revision":20230507,"transportrev":2},"type":"zStack3x0"}'
Aah oke, ik zie het nu. 20230507
Is dat de reden dat ik een foutmelding krijg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
docker compose -f docker-compose-firmware-update-SONOFF-ZBDongle-P-local.yml up

[+] Running 1/1
 ✔ Container docker-ti-cc-tool-1  Recreated                                                                                                                                          0.1s 
Attaching to ti-cc-tool-1
ti-cc-tool-1  | Firmware source: '/firmware.hex'
ti-cc-tool-1  | Firmware file:   'CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20230507.hex'
ti-cc-tool-1  | sonoff
ti-cc-tool-1  | Opening port /dev/ttyUSB0, baud 500000
ti-cc-tool-1  | Reading data from CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20230507.hex
ti-cc-tool-1  | Firmware file: Intel Hex
ti-cc-tool-1  | Connecting to target...
ti-cc-tool-1  | CC1350 PG2.1 (7x7mm): 352KB Flash, 20KB SRAM, CCFG.BL_CONFIG at 0x00057FD8
ti-cc-tool-1  | Primary IEEE Address: 00:12:4B:00:2E:1E:98:61
ti-cc-tool-1  |     Performing mass erase
ti-cc-tool-1  | Erasing all main bank flash sectors
ti-cc-tool-1  |     Erase done
ti-cc-tool-1  | Writing 360448 bytes starting at address 0x00000000
Write 104 bytes at 0x00057F988es at 0x00000000
ti-cc-tool-1  |     Write done                                
ti-cc-tool-1  | Verifying by comparing CRC32 calculations.
ti-cc-tool-1  |     Verified (match: 0xe83aa727)
ti-cc-tool-1  | ERROR: int() can't convert non-string with explicit base
ti-cc-tool-1 exited with code 1

Omdat ik de zelfde firmware probeerde te flashen?
Edit: Net gevonden dat het een bug is. En dat er mogelijk meer problemen zijn met deze firmware.

[ Voor 3% gewijzigd door ahbart op 12-04-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ondanks die firmware update bug lijkt alles wel goed te werken.
Van de week dus via amazon voor 22 euro een SONOFF ZBDongle-P dongle besteld en hiermee Zigbee2Mqtt opgestart.
Via ZHA.remove 1 voor 1 de zha devices losgekoppeld en de meeste werden meteen gepaird in Z2M! Alleen voor de Bosch door/windows plus sensor moest ik de installatiecode invoeren. Maar daarmee werd wel zowel de open/dicht als de trillingssensor afzonderlijk opgepakt! En 2 thermostaatknoppen moest ik de pair opdracht geven. Top. Ik ben tot nu toe helemaal tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Is Zigbee2MQTT niet te beveiligen met een wachtwoord? Het web-dashboard zeg maar? Zoals ZwaveJS UI dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:12
ahbart schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:37:
Is Zigbee2MQTT niet te beveiligen met een wachtwoord? Het web-dashboard zeg maar? Zoals ZwaveJS UI dat doet?
Dat kan, bij Instellingen > Frontend > Auth token kun je een wachtwoord instellen.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
JaVaWa schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:45:
[...]
Dat kan, bij Instellingen > Frontend > Auth token kun je een wachtwoord instellen.
Die had ik gemist. Dank!
Ik had:
YAML:
1
2
frontend: 
  auth_token: '!secret.yaml auth_token' 

toegevoegd en begreep even niet waarom dit niet werkte. Blijkt dat ik ook nog "frontend: true" bovenaan had staan. Die kan dan blijkbaar helemaal weg. Ik had dat nog niet gevonden op internet, dus misschien een tip voor anderen die dit tegenkomen. :9

[ Voor 9% gewijzigd door ahbart op 12-04-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
ahbart schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:06:
[...]

Aah oke, ik zie het nu. 20230507
Is dat de reden dat ik een foutmelding krijg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
docker compose -f docker-compose-firmware-update-SONOFF-ZBDongle-P-local.yml up

[+] Running 1/1
 ✔ Container docker-ti-cc-tool-1  Recreated                                                                                                                                          0.1s 
Attaching to ti-cc-tool-1
ti-cc-tool-1  | Firmware source: '/firmware.hex'
ti-cc-tool-1  | Firmware file:   'CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20230507.hex'
ti-cc-tool-1  | sonoff
ti-cc-tool-1  | Opening port /dev/ttyUSB0, baud 500000
ti-cc-tool-1  | Reading data from CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20230507.hex
ti-cc-tool-1  | Firmware file: Intel Hex
ti-cc-tool-1  | Connecting to target...
ti-cc-tool-1  | CC1350 PG2.1 (7x7mm): 352KB Flash, 20KB SRAM, CCFG.BL_CONFIG at 0x00057FD8
ti-cc-tool-1  | Primary IEEE Address: 00:12:4B:00:2E:1E:98:61
ti-cc-tool-1  |     Performing mass erase
ti-cc-tool-1  | Erasing all main bank flash sectors
ti-cc-tool-1  |     Erase done
ti-cc-tool-1  | Writing 360448 bytes starting at address 0x00000000
Write 104 bytes at 0x00057F988es at 0x00000000
ti-cc-tool-1  |     Write done                                
ti-cc-tool-1  | Verifying by comparing CRC32 calculations.
ti-cc-tool-1  |     Verified (match: 0xe83aa727)
ti-cc-tool-1  | ERROR: int() can't convert non-string with explicit base
ti-cc-tool-1 exited with code 1

Omdat ik de zelfde firmware probeerde te flashen?
Edit: Net gevonden dat het een bug is. En dat er mogelijk meer problemen zijn met deze firmware.
Is een bug in de flashtool, ook gehad. Heeft geen impact op het daadwerkelijke flashen (voor zover ik weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
jj85 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:21:
[...]

Is een bug in de flashtool, ook gehad. Heeft geen impact op het daadwerkelijke flashen (voor zover ik weet)
Oke. Dan is hij waarschijnlijk geupdate. Het werkt in ieder geval prima nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

ahbart schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:25:
[...]

Die had ik gemist. Dank!
Ik had:
YAML:
1
2
frontend: 
  auth_token: '!secret.yaml auth_token' 

toegevoegd en begreep even niet waarom dit niet werkte. Blijkt dat ik ook nog "frontend: true" bovenaan had staan. Die kan dan blijkbaar helemaal weg. Ik had dat nog niet gevonden op internet, dus misschien een tip voor anderen die dit tegenkomen. :9
Ik merk dat die auth_token bij mij wel in de (gebruikte) configuration YAML komt, maar niet actief wordt in mijn via docker compose opgestarte Z2M. Toegang tot de frontend zonder wachtwoord blijft mogelijk. Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Houden jullie er ook rekening mee dat Z2M volledig bestuurd kan worden middels MQTT en daar by default (bij mijn weten) geen authenticatie op zit?
Als je dus een wachtwoord op het Z2M frontend zul je dus ook authenticatie op de MQTT broker moeten configureren. Anders kan een willekeurige MQTT client zo zonder authenticatie met de broker verbinden en berichten naar Z2M sturen (waaronder naast het in of uitschakelen van apparaten dus ook in ieder geval pairing mode activeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
JBS schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:10:
[...]
Ik merk dat die auth_token bij mij wel in de (gebruikte) configuration YAML komt, maar niet actief wordt in mijn via docker compose opgestarte Z2M. Toegang tot de frontend zonder wachtwoord blijft mogelijk. Herkent iemand dit?
Nee, hier werkt het. Zodra ik naar de webpagina ga, moet ik het wachtwoord invoeren. Blijft de bestaande sessie misschien open staan?
RobertMe schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:18:
Houden jullie er ook rekening mee dat Z2M volledig bestuurd kan worden middels MQTT en daar by default (bij mijn weten) geen authenticatie op zit?
Als je dus een wachtwoord op het Z2M frontend zul je dus ook authenticatie op de MQTT broker moeten configureren. Anders kan een willekeurige MQTT client zo zonder authenticatie met de broker verbinden en berichten naar Z2M sturen (waaronder naast het in of uitschakelen van apparaten dus ook in ieder geval pairing mode activeren).
Ja. MQTT is met gebruikersnaam en wachtwoord. Maar op het interne netwerk zal eerder iemand een webpagina vinden, dan mqtt opdrachten geven. Dus dat risico schat ik wat lager in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Even een andere vraag.
Ik lees hier geregeld dat iemand een extra stick heeft als backup Zigbee stick.
Hoe werkt dat? Ik heb nu 2 zigbee sticks: 1 Conbee II en een SONOFF ZBDongle-P.
Stel dat de Sonoff problemen zou hebben. Bijvoorbeeld door een onhandige actie van mij met firmware of zo.
Volstaat het dan om de andere stick te koppelen aan de docker? Of is dat niet genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ahbart nee zo werkt het niet, dan moet je opnieuw alles gaan pairen. Zie ook https://www.zigbee2mqtt.i...-repairing-of-all-devices

Heb je twee keer de sonoff dongle-p, dan kun je die wel zonder problemen wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Gizz schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:17:
@ahbart nee zo werkt het niet, dan moet je opnieuw alles gaan pairen. Zie ook https://www.zigbee2mqtt.i...-repairing-of-all-devices

Heb je twee keer de sonoff dongle-p, dan kun je die wel zonder problemen wisselen.
Ja, daar was ik al bang voor. :P Net alles overgezet van de Conbee II (zha) naar de Sonoff (z2m).
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-06 00:09
vraagje- mijn zigbee is wat verlegen, hoe kan ik dat verhelpen? Heel vaak als ik de ha app of in de browser kom kijken, gaan de zigbee entities "unavailable". Ik gebruik de zigbee2mqtt add-on, met een conbee2 stick. Met de deconz add-on was het trouwens ook zo herinner ik me.
Misschien doet de add-on herstarten, soms doe ik dat handmatig. Dan werkt het weer een tijd. Ik dacht dat de firmware's redelijk vers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@hackbard Is Z2M UI dan nog te bereiken?

Wat zie je daar voor status?

Wat zie je in de Z2M log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Septillion schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:32:
@hackbard Is Z2M UI dan nog te bereiken?

Wat zie je daar voor status?

Wat zie je in de Z2M log?
net bijvoorbeeld was de add-on gestopt/ niet lopend meer, ookal staat "start on boot" en watchdog aan. Handmatig gestart. Dan is het eventjes aan, maar binnen 10sec. zijn de entities weer unavailable.
Maar vaak werkt het wel. Gaat alleen kapot als ik naar kijk..
Soms is ook de add-ons niet bereikbaar. Als ik onder settings op add-ons klick, komt een lichtflits en dan is het donker. (ik heb dark theme)
In de Z2M log zie ik nog niets verdachts, steeds bezig met herstarten..
even verder gezoekt, ik zie er wel ergens staan
info 2024-04-15 09:43:55: Zigbee2MQTT started!
maar de UI heb ik al een tijd niet kunnen bereiken, dan is die net weer gecrashed blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

hackbard schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:01:
[...]

net bijvoorbeeld was de add-on gestopt/ niet lopend meer,
(..)
In de Z2M log zie ik nog niets verdachts, steeds bezig met herstarten..
Dat de add-on crasht is natuurlijk al raar. Dat je devices zich 'verlegen' gedragen is dan alleen een symptoom :)
Wel vreemd dat je in de logs niks ziet over de reden van de crash?

edit: denk dat problemen met een klapperende Z2M beter hier past: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 15-04-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Gizz schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:03:
[...]

Dat de add-on crasht is natuurlijk al raar. Dat je devices zich 'verlegen' gedragen is dan alleen een symptoom :)
Wel vreemd dat je in de logs niks ziet over de reden van de crash?

edit: denk dat problemen met een klapperende Z2M beter hier past: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2
ik kijk dus onder /config/zigbee2mqtt/log/2024-04-15.09-59-52/log.txt

die eindigt nu met
info 2024-04-15 09:59:56: Connecting to MQTT server at mqtt://core-mosquitto:1883
(soms gaat het wel iets verder)

en de z2m add-on staat uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Gizz schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:03:
[...]

ja, dank je

En gezien het dus echt bij Z2M ligt geef ik de posts even een schopje

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 15-04-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@hackbard Als de Addon niet draait is het in ieder geval logisch waarom ze unavailable zijn. Dat scheelt :)

Watchdog zou een sporadisch crashende addon wel weer moeten herstarten. Maar volgens mij geeft die op na een paar keer direct achter elkaar om een eeuwige loop te voorkomen.

Maar dan zou je wel info in de Z2M log verwachten. Niet je log level heel laag gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Septillion schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:25:
@hackbard Als de Addon niet draait is het in ieder geval logisch waarom ze unavailable zijn. Dat scheelt :)

Watchdog zou een sporadisch crashende addon wel weer moeten herstarten. Maar volgens mij geeft die op na een paar keer direct achter elkaar om een eeuwige loop te voorkomen.

Maar dan zou je wel info in de Z2M log verwachten. Niet je log level heel laag gezet?
hoe verander ik de log level alweer?

Ik heb net ha herstart, en nu doet die het weer een paar dagen.
Ik zie nu dat een aantal updates van andere add-ons beschikbaar zijn gekomen, dat lijkt bekend. Vaak heeft z2m problemen met (her-)starten, en na een ha restart lijkt het alsof de aankomende updates van andere add-ons iets hebben verstoord.
Z2m staat op auto-update, dat doe ik nu met de andere add-ons ook maar, kijken of het scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@hackbard Als je naar de addon config gaat en die in yaml bekijkt zie je log_level staan. Die zou je op debug of info kunnen zetten.

Volgens mij zou dna na een save en reboot het ook in Z2M goed moeten staan. Te checken via Zigbee2MQTT => Settings => Advanced => Log level. Anders daar ook aanpassen.

Eventueel zou je in de addon config (in yaml mode) ook nog op kunnen nemen + eventueel de baudrate:
YAML:
1
2
3
serial:
  adapter: deconz
  baudrate: xx

Misschien dat de detectie ook niet altijd goed gaat namelijk, zie ook de documentatie.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 15-04-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Hier iemand z'n Mosquitto MQTT broker draaiende in een aparte eigen docker container opgestart via docker compose al eens geüpgraded van 1.x (ik draai nog 1.6.9 op dit moment) naar 2.x? Ging dat probleemloos, in combinatie met Z2M?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrangler
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:16
JBS schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:48:
Hier iemand z'n Mosquitto MQTT broker draaiende in een aparte eigen docker container opgestart via docker compose al eens geüpgraded van 1.x (ik draai nog 1.6.9 op dit moment) naar 2.x? Ging dat probleemloos, in combinatie met Z2M?
Via Watchtower geüpgraded naar 2.0.18, geen probleem hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:10

TWKterry

Master Mariner

Ik gebruik z2m via de HomeAssistant AddOn, van alles draai ik de laatste versies.
Enkele lampen geven een "Deprecated flag `color_mode` used in MQTT JSON light config" warning in HA-log.
Betreft:
2x 'model': 'Hue white ambiance GU10 (8718696598283)' (LTW013 | LTW014)
1x 'model': 'Hue white and color ambiance LightStrip (7299355PH)' (LST001)
1x 'model': 'Melinera smart LED string lights (HG06467)'

Als ik bij de GU10 lamp op https://www.zigbee2mqtt.io/devices/8718696598283.html kijk staat er bij exposed geen color_mode (meer). Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TWKterry Ter check, je zit op 1.36.1-1? En je bent niet op het oude repository blijven hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:10

TWKterry

Master Mariner

@Septillion Inderdaad op 1.136.1-1.
Ik dacht dat updates vanzelf zichtbaar werden maar als ik op de eerste GU10 spot check (in een aparte OTA pagina waar ik eigenlijk nooit kom) is er een firmware update. Ga dat eerst maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Wrangler schreef op woensdag 17 april 2024 @ 07:36:
[...]

Via Watchtower geüpgraded naar 2.0.18, geen probleem hier.
Zojuist ook geüpgraded van 1.6.9 naar 2.0.18.
Voor toekomstige upgraders: Met een bestaand configuratie bestand is een aanpassing daarin benodigd:
listener 1883
Bron: https://github.com/GladysAssistant/Gladys/issues/1071 en https://mosquitto.org/documentation/migrating-to-2-0/
JBS schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:10:
[...]
Na een herstart van de docker container is het wachtwoord op de frontend wel actief.

[ Voor 30% gewijzigd door JBS op 20-04-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik heb nu al een paar keer gehad dat mn IntelNuc onbereikbaar was. Geen idee waarom. Dat moet ik nog uitzoeken. Maar een harde reset is dan nodig.
Irritant genoeg kan Z2M dan geen connectie meer krijgen met de usb Zigbee controller. Sonoff dongle.
code:
1
/dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_ccdaa8c546afed119fd4374e71c9e8b5-if00-port0

Een herstart van Z2M werkt dan niet. docker stop, rm en start werken dan ook niet.
Ik moet dan de Nuc rebooted, en de dongle even verwijderen om z2m weer aan de praat te krijgen. (mss dat alleen stick verwijderen en opnieuw insteken ook zal werken. Dat test ik de volgende keer).

Hebben anderen dat ook? ZHA had hier geen last van. Hoe los ik dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
JaapB schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:37:
Afgelopen weekend de overstap gemaakt van Deconz naar Zigbee2mqtt en ook de plugin die er voor domoticz is zodat het niet via de autodiscovery van mqtt loopt.
Schakelaars, lampen, temperatuurmeters gingen prima maar voor de IKEA Vindstyrk krijg ik nu niet meer de gegevens van fijnstof en VOC binnen die via Deconz wel binnen kwamen.

Kijkend naar de sensor in frontend van z2m zijn die waarden wel aanwezig alleen komen ze blijkbaar niet mee naar domoticz.

Zie ik iets over het hoofd?
Probleem zat gelukkig niet in de Conbee II stick en ook niet in zigbee2mqtt. Is nu opgelost.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Herkent iemand hier dit issue met direct bindings? https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/19189

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Ik heb binding opgegeven met de hue wall switch…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

htca schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:49:
[...]

Ik heb binding opgegeven met de hue wall switch…
De binding op zich werkt prima. Het gaat me specifiek om de state change van álle lampen in de groep gekoppeld aan de binding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ik heb dit (of iets dergelijks) ook gehad denk ik. Z2M group met drie Hue lampen gebind aan een Hue dimmer. Na het vervangen van de batterij was de group binding in Z2M weg, opnieuw gebind. Toen had ik dat bij de eerste paar keer aan zetten niet alle lampen in de group aan gingen (de ene keer de ene, de andere keer een andere lamp niet). Inmiddels is het 'vanzelf' over gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

noo schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 06:20:
[...]

Ik heb dit (of iets dergelijks) ook gehad denk ik. Z2M group met drie Hue lampen gebind aan een Hue dimmer. Na het vervangen van de batterij was de group binding in Z2M weg, opnieuw gebind. Toen had ik dat bij de eerste paar keer aan zetten niet alle lampen in de group aan gingen (de ene keer de ene, de andere keer een andere lamp niet). Inmiddels is het 'vanzelf' over gegaan.
Het opvallende bij mij is dat het puur om de weergegeven state in Z2M gaat. De lamp zelf gaat netjes aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Van de week een van de aardlekschakelaars uitgeschakeld. Gisteren weer ingeschakeld (aan/uit en paar minuten later weer aan).

Vergelijkbaar als eerder JBS in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"

Relevante reactie van destijds
Septillion in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge" en Septillion in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"

Onder andere dit type lampen ging wederom in pairing mode
https://www.zigbee2mqtt.i...650R5.html#ikea-led1650r5
https://www.zigbee2mqtt.i...3G10.html#ikea-led2003g10
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED2102G3.html

Deze nieuwere modellen niet https://www.zigbee2mqtt.i...104R3.html#ikea-led2104r3

Lastig, aangezien ik pakweg 20 spots opnieuw moest pairen, maar opvallend dus dat 'n bepaalt type na zo'n gebeurtenis in pairing mode springt en andere niet.

[ Voor 15% gewijzigd door JBS op 20-05-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06 09:24
sinds gisteren heb ik last van slechte verbindingen in zigbee2mqtt.

De log staat vol met dit soort meldingen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[2024-05-21 10:46:19] error:    zh:controller:device: Default response to 0x70b3d52b6007a750 failed
[2024-05-21 10:48:42] error:    zh:controller:device: Default response to 0x70b3d52b6007a750 failed
[2024-05-21 10:52:28] error:    zh:controller:device: Read response to 0x70b3d52b6008a45f failed
[2024-05-21 10:52:39] error:    zh:controller:device: Read response to 0x70b3d52b6007a750 failed
[2024-05-21 10:52:51] error:    zh:controller:device: Default response to 0x70b3d52b6007a28b failed
[2024-05-21 10:54:15] error:    zh:controller:device: Default response to 0x70b3d52b6007a28b failed
[2024-05-21 10:57:28] error:    zh:controller:device: Read response to 0x70b3d52b6008a45f failed
[2024-05-21 10:57:39] error:    zh:controller:device: Read response to 0x70b3d52b6007a750 failed
[2024-05-21 11:02:28] error:    zh:controller:device: Read response to 0x70b3d52b6007a28b failed
[2024-05-21 11:02:28] error:    zh:controller:device: Read response to 0x70b3d52b6008a45f failed
[2024-05-21 11:02:39] error:    zh:controller:device: Read response to 0x70b3d52b6007a750 failed
[2024-05-21 11:07:28] error:    zh:controller:device: Read response to 0x70b3d52b6008a45f failed
[2024-05-21 11:07:39] error:    zh:controller:device: Read response to 0x70b3d52b6007a750 failed
[2024-05-21 11:13:50] error:    zh:controller:device: Default response to 0xa4c138c191006f9d failed
[2024-05-21 11:15:43] error:    z2m: Failed to execute LQI for '0x588e81fffe0164d3'
[2024-05-21 11:16:09] error:    z2m: Failed to execute LQI for '0x000b57fffe8b57a0'
[2024-05-21 11:16:36] error:    z2m: Failed to execute LQI for '0x50325ffffe50f19b'
[2024-05-21 11:17:02] error:    z2m: Failed to execute LQI for '0xa4c138c191006f9d'
[2024-05-21 11:17:28] error:    z2m: Failed to execute LQI for '0xa4c138ae0f1f241a'
[2024-05-21 11:17:39] error:    zh:controller:device: Read response to 0x70b3d52b6007a750 failed
[2024-05-21 11:17:54] error:    z2m: Failed to execute LQI for '0x14b457fffe31fffc'
[2024-05-21 11:18:20] error:    z2m: Failed to execute LQI for '0x70b3d52b6007a28b'
[2024-05-21 11:18:46] error:    z2m: Failed to execute LQI for '0x70b3d52b6007a750'

Er is niks veranderd en gisteren leek een en ander hesrtarten het op te lossen.
Maar helaas komt het toch weer terug.
Iemand een idee? Misschien de controller die aan het overlijden is?

Verplaatst

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 21-05-2024 11:28 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@Driek Welke versie van Z2M draai je? Zie bijvoorbeeld https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/22414

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06 09:24
Ik draai de laatste versie.
Het lijkt er echter op dat het aan de locatie van de usb dongle lag. Die leek omlaag te zijn gezakt, en heb ik weer beter opgehangen.
Problemen komen sindsdien niet meer voor.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:59
Wat is momenteel de "beste" dongle om te gaan gebruiken met Z2M? Momenteel heb ik een Slaesh, die doet t prima maar vanwege het langzaam opnieuw opzetten op een andere omgeving met "verbeterde naamgeving" wil ik er een 2e bij.

Doel: Z2M naar Mosquitto (HA en custom proggie).

Ik zag dat de Slaesh 5dBm doet en bijvoorbeeld sommige anderen 20dBm (instelbaar?), best een flink verschil in een "moeilijke" omgeving - als de ontvanger tenminste ook een beetje goed is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 20-06 16:19
@DjoeC Ik gebruik de Sonoff ZBDongle-P met CC2652P chip. Die kan inderdaad tot 20dBm, maar ik heb die van mij op 3dBm staan. En dan zit ik in een ontzettend stedelijke omgeving. Het probleem van hoge(re) zendcapaciteit is dat de receiver dit ook terug moet sturen. En dat kan weleens problemen geven, met name bij apparaten op accu / batterij.

Een praktisch voorbeeld was dat een van mijn Philips Hue afstandsbedieningen direct met de coordinator contact probeerde te leggen, maar dat eigenlijk maar nét lukte. Dat zorgde ervoor dat de batterijen van dat ding akelig snel leeg waren. Een maandje of zo. Toen ik echter de transmit power omlaag zette kon de afstandsbediening de coordinator niet meer bereiken en moest ik deze koppelen via een subapparaat. In dit geval de lamp die er boven hangt. En nu gaat de batterij een jaar of wat mee en werkt het nog steeds prima 8)7.

Als de coordinator werkt zou ik het gewoon zo laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:59
alex3305 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:05:
@DjoeC Ik gebruik de Sonoff ZBDongle-P met CC2652P chip. Die kan inderdaad tot 20dBm, maar ik heb die van mij op 3dBm staan. En dan zit ik in een ontzettend stedelijke omgeving. Het probleem van hoge(re) zendcapaciteit is dat de receiver dit ook terug moet sturen. En dat kan weleens problemen geven, met name bij apparaten op accu / batterij.

Een praktisch voorbeeld was dat een van mijn Philips Hue afstandsbedieningen direct met de coordinator contact probeerde te leggen, maar dat eigenlijk maar nét lukte. Dat zorgde ervoor dat de batterijen van dat ding akelig snel leeg waren. Een maandje of zo. Toen ik echter de transmit power omlaag zette kon de afstandsbediening de coordinator niet meer bereiken en moest ik deze koppelen via een subapparaat. In dit geval de lamp die er boven hangt. En nu gaat de batterij een jaar of wat mee en werkt het nog steeds prima 8)7.

Als de coordinator werkt zou ik het gewoon zo laten.
Vandaar ook mijn opmerking over ontvangst kwaliteit.... Ik heb verschillende links met volgens de map erg lage link quality waarbij de meeste devices nu al via routers binnen komen. Maar, veel beton in huis ;-)

Ik lees je reactie een beetje als: Sonoff doet t prima en vermogen maakt t in dit geval niet persee beter omdat de ontvangst geen gelijke tred houdt en er dus meer retries zullen plaatsvinden. Ik weet genoeg ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Het upgraden van de firmware van mijn Sonoff Zigbee USB Dongle Plus via het python cc2538-bsl script (https://github.com/JelmerT/cc2538-bsl) werkt prima.

Middels onderstaand commando wil ik vervolgens het IEEE adres op een reserve Sonoff Zigbee USB Dongle Plus wijzigen. Het script zegt succesvol te zijn, maar het IEEE adres is niet gewijzigd volgens mijn Z2M testomgeving. Ook na nogmaals flashen, enkel de firmware flashen, herstart van Z2M, in- en uitpluggen van stick niet.

code:
1
python cc2538-bsl.py -p COM8 -evw --bootloader-sonoff-usb --ieee-address xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20230507.hex

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Opening port COM8, baud 500000
Reading data from CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20230507.hex
Your firmware looks like an Intel Hex file
Connecting to target...
CC1350 PG2.1 (7x7mm): 352KB Flash, 20KB SRAM, CCFG.BL_CONFIG at 0x00057FD8
Primary IEEE Address: 00:12:4B:00:2E:20:D5:04
    Performing mass erase
Erasing all main bank flash sectors
    Erase done
Writing 360448 bytes starting at address 0x00000000
Write 104 bytes at 0x00057F988
    Write done
Verifying by comparing CRC32 calculations.
    Verified (match: 0xe83aa727)
Setting IEEE address to xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx
Writing 8 bytes starting at address 0x00057FC8
Write 8 bytes at 0x00057FC8
    Set address done

Herkent iemand dit?
Mogelijk gerelateerd aan het feit dat de Sonoff Zigbee USB Dongle Plus een primary en secundary IEEE adres heeft zoals ik hier lees https://github.com/JelmerT/cc2538-bsl/issues/127 waarbij Z2M het primary IEEE adres lijkt te gebruiken, terwijl het script juist het secondary adres wijzigt?

[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 29-05-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@JBS maanden terug heb ik dit succesvol uitgevoerd op dezelfde dongle.
Er lijkt nu een issue te zjin als je geen IEEE-adres ingeeft, wellicht dat dit ook effect heeft op jouw pogingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

jj85 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:27:
@JBS maanden terug heb ik dit succesvol uitgevoerd op dezelfde dongle.
Er lijkt nu een issue te zjin als je geen IEEE-adres ingeeft, wellicht dat dit ook effect heeft op jouw pogingen?
Dank voor de suggestie, maar dat issue is helaas niet gerelateerd aan mijn issue rondom het wijzigen van IEEE adres. Firmware flashen gaat prima (toen ook de fix doorgevoerd uit de door jou gelinkte issue), maar specifiek het wijzigen van IEEE adres lijkt succesvol te zijn, maar niet op de juiste plek (secundary vs primary).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 21:32
Momenteel heb ik een ksyconnect in zigbee2mqtt met de ember firmware.
maar zie en lees veel goede dingen over de smlight stick, die ik dan via poe op een betere locatie kan plaatsen.

de vraag is echter, moet ik daarvoor alles opnieuw pairen?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@remcoXP Je moet je stick wel in de nok op zolder hebben hangen en alleen zigbee devices op de begane grond hebben wil de plaatsing van je coördinator echt heel belangrijk zijn.

Maar ruilen zou volgens de FAQ inderdaad re-pairen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:15
remcoXP schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:33:
Momenteel heb ik een ksyconnect in zigbee2mqtt met de ember firmware.
maar zie en lees veel goede dingen over de smlight stick, die ik dan via poe op een betere locatie kan plaatsen.

de vraag is echter, moet ik daarvoor alles opnieuw pairen?
Toevallig net met hetzelfde proces bezig. Inderdaad repairen. Ik heb ook gelijk een nieuwe Z2M (docker) ingericht zodat ik rustig alles kan verplaatsen, verwijderen bij de een dan kan ik hem in de ander direct pairen zonder er iets voor te hoeven doen, zolang het om net gevoede zigbee devices gaat. Alle batterij gevoede devices moest ik wel even resetten.

Kwam er nu ook pas achter hoe veel ik er al in huis heb :D

Ik zat op een verkeerd kanaal en had met mijn Zigbee te veel last van Wifi en ook een kanaal wissel is een repair actie. Dus ook gelijk maar voor twee nieuwe POE zigbee coordinators gegaan, eentje boven en eentje beneden. Dus nu tijdelijk 3 containers met Z2M draaien.

Ik ga overigens vooral naar POE sticks omdat ik HA op een VMware cluster draai en zo niet meer afhankelijk ben van de doorgeluste USB stick en het dus weer wat meer HA (high available) kan maken 8)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 21:32
Ik heb inderdaad gelezen dat als je het channel aanpast je moet repairen, of van chip veranderd. Maar als jr zelfde channel plus voor dezelfde chip gaat zou het in theorie moeten lukken.. denk ik :)

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@remcoXP hangt er natuurlijk ook vanaf welke SMLight je pakt. Dé SMLight-stick bestaat niet.

Verder eens met @Septillion, je moet het wel heel bont maken voordat de locatie van je stick uitmaakt. Ik begrijp dat je nu al een werkend zigbee-netwerk hebt met je Skyconnect? Dan gaat je stick op een andere plek weinig uithalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Gizz schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:17:
Ik begrijp dat je nu al een werkend zigbee-netwerk hebt met je Skyconnect? Dan gaat je stick op een andere plek weinig uithalen :)
Nja, kan wel? Als de stick nu echt op een slechte locatie geplaatst is heb je kans dat veel verkeer via 1 router gaat dat een bottleneck vormt of dat het verkeer vaak over meerdere hops heen moet wat een hogere latency kan/zal opleveren?

Uiteraard wel redelijk onwaarschijnlijk. Grotere kans op problemen zal zijn dat de stick direct in de "server" steekt en interferentie geeft met wifi op USB (dus even aan een USB verlengkabel hangen, evt een USB 2 variant). Of dat er inefficient gebruik wordt gemaakt van het netwerk. Dus bv geen gebruik maken van groepen en scenes op Zigbee niveau maar telkens meerdere lampen individueel aansturen (bv in Home Assistant met groups & scenes) waardoor er veel unicast verkeer is terwijl het ook multicast kan zijn (/zou moeten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:53
Himalaya schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:44:
[...]

Toevallig net met hetzelfde proces bezig. Inderdaad repairen. Ik heb ook gelijk een nieuwe Z2M (docker) ingericht zodat ik rustig alles kan verplaatsen, verwijderen bij de een dan kan ik hem in de ander direct pairen zonder er iets voor te hoeven doen, zolang het om net gevoede zigbee devices gaat. Alle batterij gevoede devices moest ik wel even resetten.
Bedankt voor de tip.

Ik wil ook nog een keertje van stick wisselen. Dan ga ik ook gelijk juiste channel tweaken, encryption goed zetten, pan id aanpassen. Ik kijk er tegen op om te repairen. Het is veel werk en als dingen kapot gaan in Home Assistant (entity id en zo) geeft dat ook weer extra gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-06 09:07
Iemand die een Starkvind luchtreiniger heeft gekoppeld aan Zigbee2MQTT (Of wellicht onderstaande "probleem" ook ervaart/ervaarde met ZHA of de Dirigera hub?

Ik had de luchtreiniger draaien voor z'n 24 uur in de woonkamer, maar ik merkte dat de PM25 waarde en luchtkwaliteitwaarde die naar Zigbee2MQTT werden gestuurd vrij hoog zijn. Zo was het altijd rond de 30mg/m3 PM25. De Ikea sensor die ook in de woonkamer stond gaf netjes rond de 2-3 PM25 aan.

De ventialator van de Starkvind stond ook niks te doen, maar bij het spuiten van bijvoorbeeld deo ging die wel omhoog.

Nu heb ik hem zojuist terug gebracht omdat ik verwachtte dat de sensor gewoon wat brakjes was en eerst nog even verder wou onderzoeken.

De beste man bij de afdeling vertelde dat de hoge PM25 waarde zou kunnen komen omdat de unit natuurlijk nieuw is. De sensor redelijk omringd is met plastic wat nog weekmakers zou kunnen bevatten en dat mogelijk de PM25 waardes na verloop van tijd dalen.

Heeft iemand inderdaad deze ervaring?

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Pagina: 1 ... 14 ... 22 Laatste

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.