Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.615 views

Onderwerpen

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

tuinïnen schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:00:
[...]
Het is wat gechargeerd, maar je krijgt dadelijk wel dat een aanval op de geannexeerde gebieden (net zoals de Krim) wordt gezien als een aanval op Russisch grondgebied. Dat kan anders worden opgevat en de risico's op verdere escalatie nemen hierdoor wel toe. Daarnaast is de mobilisatie ingezet, waardoor er voorlopig van de-escalatie geen sprake lijkt te kunnen zijn.
Die aanvallen op de Krim zijn al geweest, de reactie van Rusland is dus bekend voor dat soort aanvallen.

Zo'n aanval leid weer tot willekeurige Russische raketten op willekeurige ziekenhuizen en burgers.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
tuinïnen schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:04:
[...]

De gebeurtenis an sich niet. En deze annexatie tekent zich natuurlijk al maanden af, net zoals de verdere invulling van toenemende escalatie. Dan kan het inderdaad ook al lang besloten zijn om nucleaire wapens te gebruiken en het verhaal eromheen wordt nu neergezet. Iets wat niet bepaald een zonnig vooruitzicht te noemen is.
Het is natuurlijk vervelend als het gebeurt, maar het zou ons ook uit de de-escalatiekramp bevrijden. Het gaat de Russen meer pijn dan plezier geven, en daarmee gaan we er netto op vooruit.

In ander nieuws, de eerste ongetrainde mobiks worden al in de frontlinies gegooid volgens dit bericht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YakuzA schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:05:
[...]

Die aanvallen op de Krim zijn al geweest, de reactie van Rusland is dus bekend voor dat soort aanvallen.

Zo'n aanval leid weer tot willekeurige Russische raketten op willekeurige ziekenhuizen en burgers.
Niet aanvallen leidt ook tot zulke aanvallen. En je overgeven aan de Russen zal ertoe leiden dat die burgers in een greppel eindigen met een kogel in de rug.

Wat je ook doet, Rusland zal met bruut geweld de Oekrainse samenleving proberen te vernietigen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:40
Alpina schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:48:
In addition, the NSDC apparatus has developed detailed instructions for citizens in the event of the use of tactical nuclear weapons by the Russian Federation, "I intend to make it public as much as possible in the coming days," Danilov said.

https://en.interfax.com.ua/news/general/861557-amp.html

Verwachten ze iets?

Kan ook zo maar weer die kerncentrale zijn nu ‘sabotage’ in is.

Laten we hopen van niet uiteraard.
Hope for ther best, expect the worst.

Het zou heel naïef zijn om te denken dat er geen kernexplosie gaat komen. Rusland neemt dat constant in hun retoriek mee. Dus je kan maar beter voorbereid zijn. De Russen worden door de Amerikanen wel ontmoedigd om op de knop te drukken maar je weet nooit hoe gek Putin wordt als het echt reddeloos wordt voor hem.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 11:38

mindcre8r

Tradepedia

NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:05:
[...]

Het is op het randje van een potentieel artikel 5 incident als bewezen kan worden dat Rusland er achter zit. De gasleiding is alleen (51%) van Gazprom las ik net hierboven, maar toch.

Ik begrijp dat onze Scandinavische landen het ook niet bepaald licht opvatten. Ben nog wel benieuwd naar waarom deze plek, er zijn een stuk makkelijkere plekken midden op zee. Wellicht veel dieper?

Gaat om 100 tot honderden kilo’s explosief per explosie, lees ik. Dat doe je niet met je duikpakkie.

Edit(2):

Oude AIS data. Lama.

Dit is de ‘kabelknipper’ van Rusland, waarvan de mini onderzeeër blijkbaar internet kabels kan knippen of afluisteren:

https://www.marinevesselt...OSITION/7524419/273546520

Is er een plek waarmee we de vorige locaties kunnen zien? Hij vaart nu bij Skagen.

[Afbeelding]
Maar als die opeens zinkt dan zijn de rapen gaar zeker? het is toch niet moeilijk om die boot te schaduwen?

Bears and Bulls

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-08 01:15
dr.lowtune schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:15:
[...]

Schaamteloze promotie van mijn post:
dr.lowtune in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9"

tldr; dit is moeilijk te “repareren”. Zelfs als vandaag de oorlog stopt en de sancties weg zijn hoef je deze winter geen gas uit die pijpleiding te verwachten.
Wel jammer dat er weinig van waar is. Er stromen per dag miljoenen euro’s/dollar/whatever door die pijp. Een dag stil liggen is eigenlijk geen optie en daar houdt de eigenaar rekening mee. Die zorgt ervoor dat er reserveonderdelen liggen etc..

Onderzeese pijpleidingen repareren is een business op zichzelf. Om een idee te krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://jayaclamp.com/wp-content/uploads/2021/12/super-tight.jpg

Als iedereen wil, kan de pijpleiding binnen zes weken gerepareerd zijn.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:59
asing schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:13:
[...]

Het zou heel naïef zijn om te denken dat er geen kernexplosie gaat komen. Rusland neemt dat constant in hun retoriek mee. Dus je kan maar beter voorbereid zijn. De Russen worden door de Amerikanen wel ontmoedigd om op de knop te drukken maar je weet nooit hoe gek Putin wordt als het echt reddeloos wordt voor hem.
Ik geloof er geen bal van dat ze een nuke gooien maar ik kan vertellen dat ze hier in Noorwegen ook voorbereidingen treffen.

Wij hebben vanuit de gemeente maanden geleden al Jodium tabletten gekregen, alsmede en brochure met 'tips'. Ik vind het wat overdreven maar het is prima om in huis te hebben.

Het Noorse handlingspatroon staat dus haaks op dat van NL: https://www.rijksoverheid...eer-jodiumtabletten-halen

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-09 14:02

bloody

0.000 KB!!

bulle bas schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:10:
[...]
In ander nieuws, de eerste ongetrainde mobiks worden al in de frontlinies gegooid volgens dit bericht

[Twitter]
Nu is het wachten tot deze 'soldaten' op hun eigen commandanten beginnen te schieten.
Immers, wat doen ze daar en wat voor perspectief hebben ze? Wat is hun beste kans om er ongeschonden uit te komen?

- deserteren kan niet, ze worden dan neerschoten door de 'echte' soldaten. Of door de barrier troops.
- overgeven kan niet, zelfde reden
- vechten kan niet, ze hebben niet genoeg ervaring.

Ze zijn in een perspectiefloze situatie beland...
Je hebt maar een paar heldere lichten nodig die besluiten om dan maar de commandanten aan te vallen. En dan alsnog deserteren/overgeven.

/einde profetie / wishful thinking 8)

nope

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-09 07:54

JB

Cédric roelt!

Hier is geen handelingspatroon. Er wordt waarschijnlijk te laat geacteerd zodra andere landen in beweging komen...

Mijn boefje is liev!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-09 22:13
bloody schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:19:
[...]

Nu is het wachten tot deze 'soldaten' op hun eigen commandanten beginnen te schieten.
Immers, wat doen ze daar en wat voor perspectief hebben ze? Wat is hun beste kans om er ongeschonden uit te komen?
Dat denk ik niet.. Waarmee moeten ze schieten dan? ;)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Die 'aanslagen' op NS1 en NS2 blijft toch speculeren, misschien wel voor altijd. Elke boot en helikopter in die omgeving is ineens verdacht en mensen gaan overal patronen in zien, want zo werkt het.

Mijn kandidaten van onwaarschijnlijk naar waarschijnlijk;
- China; Geen idee waarom ze het zouden doen, middelen hebben ze.
- UK; Geen idee waarom ze het zouden doen, middelen hebben ze.
- Oekraïne; Geen idee met welke middelen ze het zouden doen.
- EU/NAVO; Geen idee waarom ze het zouden doen en uiteindelijk lekt dat ergens uit.

- USA; Zou kunnen als false flag of om Europa meer afhankelijk te maken van hun LNG. Als het ooit uitkomt dat USA dit heeft gedaan buiten elk samenwerkingsverband om, dan ben ik benieuwd naar de gevolgen.
- Rusland; Samen met de USA hoofdverdachte voor mij. Ze houden NS1 al onnodig lang dicht. Misschien konden ze dat niet meer rekken met het huidige smoesje van onderhoud en storing dat er extremere maatregelen zijn genomen.

De vraag is of er überhaupt ooit naar buiten zal komen hoe of wat.

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Harry Nak schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:15:
[...]

Wel jammer dat er weinig van waar is. Er stromen per dag miljoenen euro’s/dollar/whatever door die pijp. Een dag stil liggen is eigenlijk geen optie en daar houdt de eigenaar rekening mee. Die zorgt ervoor dat er reserveonderdelen liggen etc..

Onderzeese pijpleidingen repareren is een business op zichzelf. Om een idee te krijgen:

[Afbeelding]

Ware het niet dat er door NS2 sowieso geen gas stroomde en door NS1 zeer weinig/niks vanwege onderhoud of andere bullshit redenen van de Russen. Een dag stil liggen is dus wel degelijk een optie en gebeurde zelfs al.

De reparatiemethode die je laat zien zou inderdaad prima kunnen werken, als het stuk pijp wat beschadigd is niet enorm lang is (en daar moet ik toegeven, dat weet ik niet, het kan een klein stuk zijn, maar als het een enorme scheur is, dan lijkt het me toch behoorlijk complex).

Daarnaast denk ik niet dat iedereen wil, dus ik blijf bij mijn statement dat je deze winter geen gas uit die pijp hoeft te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
JB schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:23:
[...]

Hier is geen handelingspatroon. Er wordt waarschijnlijk te laat geacteerd zodra andere landen in beweging komen...
Ze geven in ieder geval geen advies om ze wel te kopen.

https://www.rijksoverheid...eer-jodiumtabletten-halen

Kan je die dingen gewoon online bestellen? Waar moet je dan op letten?

[ Voor 8% gewijzigd door Muncher op 28-09-2022 10:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:12

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Een deel van het land krijgt al jodium tabletten van de overheid omdat ze binnen een bepaalde straal wonen van bestaande kerncentrales zoals Borssele, Doel ( B ), Lingen (DE).

www.google.nl

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Harry Nak schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:15:
[...]

[Afbeelding]

Is al dat zout water aan de binnenkant niet super corrosief?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:55
bloody schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:19:
[...]

- deserteren kan niet, ze worden dan neerschoten door de 'echte' soldaten. Of door de barrier troops.
- overgeven kan niet, zelfde reden
- vechten kan niet, ze hebben niet genoeg ervaring.

Ze zijn in een perspectiefloze situatie beland...
Je hebt maar een paar heldere lichten nodig die besluiten om dan maar de commandanten aan te vallen. En dan alsnog deserteren/overgeven.

/einde profetie / wishful thinking 8)
Lijkt me zielig voor de commandant.
Als ze allemaal zo zijn als deze, gok ik dat ze gewoon meedoen met de overgave.

(filmpjes, met vertaling)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-09 22:07
Michael_OsGroot schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:33:
[...]

Is al dat zout water aan de binnenkant niet super corrosief?
Zolang er geen zuurstof bij komt zal het wel mee vallen denk ik.

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:25
[...]

Dan moet de hele keten die ook daadwerkelijk verantwoordelijk is voor het uitvoeren ervan het net zo reddeloos vinden.

• asing
dakka schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:38:
[...]

Dan moet de hele keten die ook daadwerkelijk verantwoordelijk is voor het uitvoeren ervan het net zo reddeloos vinden.
Er zijn 3 koffertjes. Er moeten 2 mensen drukken. Daarna moet het uitgevoerd worden en we zien aan de huidige troepen dat orders klakkeloos worden uitgevoerd.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• tuinïnen
  • Laatst online: 24-09 23:08

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Muncher schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:30:
[...]

Je kan ze online bestellen, heb ze hier ook in huis. De vraag is wel wat het gaat helpen bij een kernoorlog omdat de tabletten voornamelijk voor een korte periode kunnen beschermen en alleen tegen radioactief jodium en niet tegen andere radioactieve stoffen. Voor een incident met een kerncentrale lijken ze mij veel nuttiger omdat je dan relatief snel naar veilig gebied kan gaan en er opvang geregeld kan worden etc. In een oorlogssituatie is het maar de vraag of je dan nog ergens naartoe kan gaan.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:22

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:De discussies over de status van de Nordstream lijnen en de impact van de uitval/uit welke hoek dit afkomstig is, deze graag verder zetten in het topic Hoe afhankelijk zijn we echt van het Russisch gas of het topic [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen

Probeer ook daar af te stappen van speculatie en te komen met heel gedegen onderbouwingen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Alsof je in NL ook maar een schijn van kans hebt wanneer er met nukes gegooid gaat worden. Jodium gaat al helemaal niet helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 13:24
zie modbreak hierboven

[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 28-09-2022 11:54 ]

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:18
shoombak schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:05:
[...]

Alsof je in NL ook maar een schijn van kans hebt wanneer er met nukes gegooid gaat worden. Jodium gaat al helemaal niet helpen
*Knip* Ga hiervoor naar HK

[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 28-09-2022 21:01 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-09 21:31
Het voegt waarschijnlijk weinig toe, maar steeds gaat het mijn verstand weer te boven hoe kinderachtig dit hele gebeuren is. Het is echt basisschool in de zandbak niveau wat er door mensen wordt gespeeld die op "hoog niveau" voor een land moeten instaan.

De mens............ Vreemde wezens.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

zie modbreak hierboven

[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 28-09-2022 11:52 ]

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:29
Dat filmpje was van voor de waterstofbom. Als er een bom valt in Nederland is het een waterstofbom. Ik woon in Rotterdam maar schuilen in de metro tunnel gaat dan ook niet helpen tegen de hitte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
zie modbreak hierboven

[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 28-09-2022 11:53 ]

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
De 'kok' van Poetin schijnt de eigenaar van de Wagner groep te zijn.

https://nos.nl/l/2446286

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

asing schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:45:
[...]

Er zijn 3 koffertjes. Er moeten 2 mensen drukken. Daarna moet het uitgevoerd worden en we zien aan de huidige troepen dat orders klakkeloos worden uitgevoerd.
Op voorwaarde dat het materieel ook nog eens in bedrijfsklare toestand is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:46

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

[...]
Dat is alleen voor de grote nukes toch? B.v. ICMB silo of onderzeer. Een tactical nuke kan gewoon een granaat of kleine raket zijn. Geen idee hoe die inzet hiervoor precies geregeld is.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 15:45

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

CNN heeft een interessant opiniestuk over de nucleaire opties van Rusland.
Onder andere komt hier het verschil tussen tactisch en strategisch aan bod, alsmede (het gebrek aan) mogelijkheden die Rusland momenteel heeft om één en ander in te kunnen zetten.

Ook wordt ingegaan op de gevolgen van een 'smerige' aanval op een kerncentrale of chemische fabriek en wordt genoemd dat een radioactieve wolk richting Europa voldoende is voor het activeren van NAVO artikel 5:

CNN - Opinion: The most likely nuclear scenario

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
pjot1 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:30:

Dat is al best lang bekend.
Een paar weken geleden was er ook al een filmpje waar hij een speech hield tegenover potentiele rekruten. De boodschap was; Doe wat wij willen of we maken je af. :+

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:43

ZenTex

Doet maar wat.

zie modbreak hierboven

[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 28-09-2022 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

On Putin's list of particularly serious crimes, forcibly sending tens of thousands of Russians to an insane, senseless war will be at the top of the list.

Seeing off the mobilized residents of Sevastopol to the war, 09/27/2022 Photo: Viktor Korotaev / Kommersant
Oude mannen met oude wapens in Sevastopol klaar voor het front, een priester die zo te zien heel blij is niet zelf mee te hoeven zegent ze en de families huilen. Een beeld dat elke eeuw wel een paar keer zich herhaalt.

Ze dragen een AKM geweer, "officially replaced in Soviet frontline service by the AK-74 in the late 1970s"

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
Muncher schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:30:
[...]

Je moet het op het goede moment innemen. Te laat of te vroeg heeft geen effect. Je lichaam neemt het op en dan duurt het een tijd dat je weer opgenomen wordt.

Had ook dit stukje nog ergens vandaan:
Waarom worden jodiumtabletten niet aanbevolen aan 40-plussers?
,,Daar zijn twee goede redenen voor. Om te beginnen neemt het risico op schildklierkanker door radioactief jodium sterk af met de leeftijd. Baby’s, kinderen en jongeren zijn er dus veel gevoeliger voor dan 40-plussers, bij wie dat radioactief jodium veel minder risico op schildklierkanker veroorzaakt. Het is dus belangrijk dat jongeren zeker – maar natuurlijk ook zwangere en borstvoeding gevende vrouwen – die pillen nemen als de overheid dat vraagt. Omdat het risico dan weer erg gedaald is zodra je 40 bent, is dat al een goede reden om geen jodiumpillen te nemen als je ouder bent dan dat.”

,,Daarnaast is het zo dat het risico op bijwerkingen wel toeneemt naarmate je ouder wordt. Zo kan je schildklier té actief worden, naast problemen aan je schildklier zelf, kan dat ook hartproblemen veroorzaken. En vanaf 40 jaar is de kans groot dat de nadelen van jodiumtabletten groter zijn dan de voordelen. Vandaar dat het beter is om ze dan niet te nemen.”

Zijn er algemene bijwerkingen?
,,Het is goed mogelijk dat mensen die de pillen nemen er misselijk van worden. Maar dat zijn onschuldige bijwerkingen. Die staan overigens vermeld op de bijsluiter. ”

Zijn er ook jongeren die de tabletten beter niet kunnen nemen?
,,Er kan altijd sprake zijn van een allergische reactie op de werkzame stof - jodium - of een van de andere bestanddelen van de pil, de hulpstoffen. Verder zijn er contra-indicaties voor wie aan een paar heel erg zeldzame aandoeningen lijdt, zoals Duhring-Brocq – een vorm van dermatitis – en hypocomplementaire vasculitis.”

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 10:51
IJzerlijm schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:54:
[Twitter]

[...]

Oude mannen met oude wapens in Sevastopol klaar voor het front, een priester die zo te zien heel blij is niet zelf mee te hoeven zegent ze en de families huilen. Een beeld dat elke eeuw wel een paar keer zich herhaalt.

Ze dragen een AKM geweer, "officially replaced in Soviet frontline service by the AK-74 in the late 1970s"
T-62’s, AKM (verbeterde AK47), plus de mannen uit dat tijdperk - tis net alsof de koude oorlog weer is opgewarmd.

Qua zware wapens hebben ze niets meer, dat kun je na maanden steeds oudere zooi te zien opduiken ook niet meer bedenken dat het nog gaat komen.

Ik zag de eerste beelden van artillerie beschietingen op konvooi busjes met nieuwe opgeroepen troepen - al verscheurd voor ze 1 voet in de Donbas op de grond hebben gezet. Ze rijden ze zo de vuurlinie in.

Edit:

Modder? Geen probleem: buggy met Milan AT raket erop en gaan:

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 28-09-2022 12:08 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:38
Maestro schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:44:
CNN heeft een interessant opiniestuk over de nucleaire opties van Rusland.
Onder andere komt hier het verschil tussen tactisch en strategisch aan bod, alsmede (het gebrek aan) mogelijkheden die Rusland momenteel heeft om één en ander in te kunnen zetten.

Ook wordt ingegaan op de gevolgen van een 'smerige' aanval op een kerncentrale of chemische fabriek en wordt genoemd dat een radioactieve wolk richting Europa voldoende is voor het activeren van NAVO artikel 5:

CNN - Opinion: The most likely nuclear scenario
Er zal dus het 1 en ander verplaatst moeten worden. USA zal dit vast goed in de gaten houden en als het nodig is met een laatste waarschuwing komen. Doe het niet…

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Vooral die tweede foto heeft een hoog Dad's Army gehalte. Die man in het midden kan zo voor Private Frazer doorgaan.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Calamor schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:59:
[...]
Je moet het op het goede moment innemen. Te laat of te vroeg heeft geen effect. Je lichaam neemt het op en dan duurt het een tijd dat je weer opgenomen wordt.
Gezien de additieven van de Jodium in het standaard zout en brood zou je over het algemeen genoeg aan voorraad in je lichaam moeten hebben tegenwoordig toch?

PSN

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37

Zewatanejo

Fine Thanks!

downtime schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:15:
[...]

Vooral die tweede foto heeft een hoog Dad's Army gehalte. Die man in het midden kan zo voor Private Frazer doorgaan.
Inderdaad en dan moeten we ook ons nog realiseren dat dit een geregisseerd evenement is. De uniformen zien er verzorgd uit, de wapens zijn opgepoetst. In werkelijkheid is het nog treuriger.
Ik zag ergens een interview met een van deze mannen dat ze naderhand te horen kregen dat ze zonder enige (her)training naar het front gestuurd worden bij Cherson.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rusland doet de 'ad infinitum' spreuk op de SMO:

/edit: na nog een keer lezen is deze uitspraak ook inclusief dat het geen upgrade naar 'oorlog' gaat krijgen op korte termijn?

[ Voor 35% gewijzigd door YakuzA op 28-09-2022 12:28 ]

PSN

• dakka
[...]

Dus dan is er bij stap 1 al een zwakke schakel, ik weet 99,99% zeker dat als poetin zo in paniek is dat hij naar deze maatregel grijpt, iedereen om hem heen ziet dat hij niet meer toerekeningsvatbaar is, eieren voor zijn geld kiest (want we zien ook dat ze liever hun eigen hachie redden), en hem het raam uit laat vallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Alpina schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:08:
[...]

Er zal dus het 1 en ander verplaatst moeten worden. USA zal dit vast goed in de gaten houden en als het nodig is met een laatste waarschuwing komen. Doe het niet…
Het is heel goed mogelijk dat die laatste waarschuwing al gegeven is. Het lijkt me namelijk een orde van grote makkelijker om gedurende die genoemde verplaatsing in te grijpen dan als die dingen "in the field" zitten.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:21:
[Twitter]
Sint Juttemis dus.
Ik denk dat we dit vooral als statement moeten zien van 'wij stoppen niet ongeacht wat'

Realiteit is echter wat anders dan gestelde doelen. Oekraïne heeft immers ook gezegd pas te stoppen als ze alles inclusief de Krim weer terug hebben.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Zewatanejo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:21:
[...]

Inderdaad en dan moeten we ook ons nog realiseren dat dit een geregisseerd evenement is. De uniformen zien er verzorgd uit, de wapens zijn opgepoetst. In werkelijkheid is het nog treuriger.
Ik zag ergens een interview met een van deze mannen dat ze naderhand te horen kregen dat ze zonder enige (her)training naar het front gestuurd worden bij Cherson.
Ik wilde het net zeggen....dit ziet er een stuk gelikter uit dan de andere mobilisatiebeelden met verrotte AK's en oude uniforms.

Maar goed, met je nieuwe uniform en glimmende AK doe je weinig tegen een artillerie aanval op je colonne met (Russische)4-tonner

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-08 01:15
*knip* zie de modbreak

[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 28-09-2022 12:27 ]

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:49

Fanta

FordPerformance™️

downtime schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:15:
[...]

Ben ik de enige die op al die foto's maar een paar oude mannen ziet staan? Op de voorgrond staan een paar oudere kerels, maar alles erachter is een stuk jonger. Ik vind de foto's toch confronterend. Het lijkt bijna alsof de familieleden trots zijn op hun mannen, zoons, vaders en zich niet realiseren dat ze elkaar waarschijnlijk nooit meer zien.

Edit: waarschijnlijk ben ik in de propganda val gelopen. Natuurlijk zijn de families niet trots. |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Fanta op 28-09-2022 12:29 ]

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:13
*knip* zie modbreak

[ Voor 109% gewijzigd door polthemol op 28-09-2022 12:29 ]

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
YakuzA schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:20:
[...]

Gezien de additieven van de Jodium in het standaard zout en brood zou je over het algemeen genoeg aan voorraad in je lichaam moeten hebben tegenwoordig toch?
Dit gaat wel off topic. Als je vragen heb dan is het handig om verder op internet of een andere plek te vragen.
Maar wat ik gelezen heb is dat je uit de lucht ook jodium opneem. En bij een kernramp zit er radioactieve jodium in de lucht. Als je op tijd extra jodium inneemt dan neemt je lichaam geen jodium uit de lucht op, dus wordt er ook geen radioactieve jodium op genomen. Bij te vroeg of te laat is er ruimte om Jodium uit de lucht te halen en dan krijg je lichaam wel radioactieve jodium binnen.
Kan het ook helemaal mis hebben. Heb er niet helemaal in gedoken. Dit is niet mijn vakgebied.

[ Voor 7% gewijzigd door Calamor op 28-09-2022 15:22 ]

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

tuinïnen schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:04:
[...]
De gebeurtenis an sich niet. En deze annexatie tekent zich natuurlijk al maanden af, net zoals de verdere invulling van toenemende escalatie. Dan kan het inderdaad ook al lang besloten zijn om nucleaire wapens te gebruiken en het verhaal eromheen wordt nu neergezet. Iets wat niet bepaald een zonnig vooruitzicht te noemen is.
Maar dan nog blijft dat gebruik van kernwapens speculatie. Op speculatie kan geen beleid worden uitgezet. Er zijn inmiddels al veel argumenten aangedragen (niet in de laatste plaats door de VS in de vorm van een waarschuwing waarvan wij de inhoudelijkheid niet kennen) waarom Poetin niet naar kernwapens moet gaan grijpen. Met dezelfde speculatie is met overtuiging te stellen dat die Poetin nooit naar die kernwapens zal grijpen.

Hoe dan ook. Die mogelijkheid van kernwapens zal in de huidige strategie en de nog te nemen besluiten weinig of geen rol spelen. Besluiten nemen doe je met wat je weet, en niet op basis van allerlei mogelijke toekomstscenario's. Een nucleair scenario zal een rol spelen in een vergeldingsstrategie, tot daar dan. Ik verwacht niet dat ze van invloed is op de lopende strategie van Oekraïne/westen voor het terugveroveren van de bezette gebieden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

sh4d0wman schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:43:
[...]

Dat is alleen voor de grote nukes toch? B.v. ICMB silo of onderzeer. Een tactical nuke kan gewoon een granaat of kleine raket zijn. Geen idee hoe die inzet hiervoor precies geregeld is.
Volgens mij zijn de tactische nukes in het Amerikaanse systeem nog altijd gekoppeld aan het "Permissive Action Link" systeem wat de vrijgave van nucleaire wapens regelt, maar de code die nodig is om het nucleaire wapen op scherp te zetten moet dan met de hand worden ingevoerd. En die code komt uiteindelijk vanaf het Witte Huis via het Strategic Air Command.

Juist met de kleinere nucleaire wapens (bv. 185mm artilleriegranaten) wil je voorkomen dat ze in de verkeerde handen vallen want die zijn veel makkelijker te jatten dan een kernkop op een ICBM.

Hoe dat in het oude Sovjet-systeem zit weet niemand, maar er zijn aanwijzingen dat die een vergelijkbaar systeem hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:35
[...]

Grote kans dat de onderzeeërs "vrij" mogen handelen (zonder contact met de bovenwereld) mits 2 bevoegden aan boord het samen eens zijn over inzet van de kernwapens.

[ Voor 3% gewijzigd door NeutraleTeun op 28-09-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
pjot1 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:30:

Was dat nou diezelfde vent als die die toespraak hield in de gevangenis voor dat ronselen?
Was toen al soort van confirmed dat hij de eigenaar van Wagner PMC was, maar nu dan ook publiekelijk erkennen zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

NeutraleTeun schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:52:
[...]

Grote kans dat de onderzeeërs "vrij" mogen handelen (zonder contact met de bovenwereld) mits 2 bevoegden aan boord het samen eens zijn over inzet van de kernwapens.
Dat is inderdaad hoe het in het Britse systeem werkt. De Amerikaanse duikboot-officieren kunnen niks met de kernwapens aan boord tot ze van bovenaf de codes krijgen om ze te kunnen inzetten.

De sleutels omdraaien gaat dan niet eens want ze kunnen niet eens bij de sleutels komen zonder de code van de kluis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Stoney3K schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:31:
[...]
Op voorwaarde dat het materieel ook nog eens in bedrijfsklare toestand is.
[...]
Hopelijk gaan we het antwoord nooit weten ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:06

_Eend_

🌻🇺🇦

NiGeLaToR schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:01:
[...]

T-62’s, AKM (verbeterde AK47), plus de mannen uit dat tijdperk - tis net alsof de koude oorlog weer is opgewarmd.

Qua zware wapens hebben ze niets meer, dat kun je na maanden steeds oudere zooi te zien opduiken ook niet meer bedenken dat het nog gaat komen.

Ik zag de eerste beelden van artillerie beschietingen op konvooi busjes met nieuwe opgeroepen troepen - al verscheurd voor ze 1 voet in de Donbas op de grond hebben gezet. Ze rijden ze zo de vuurlinie in.

Edit:

Modder? Geen probleem: buggy met Milan AT raket erop en gaan:

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
Een tijdje geleden kwam ik ook een Peugeot 307 CC met wat interessante aanpassingen tegen:

Afbeeldingslocatie: https://taskandpurpose.com/uploads/2022/09/17/FcyGByGXkAAh8gw.jpg

https://taskandpurpose.co...-battle-buggy-in-ukraine/

Het is dat het er bij staat dat het een 307 is, hij is een 'beetje' aangepast. En ze hebben wel meer van dat soort voertuigen gemaakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:20:
[...]

Het jodium zelf doet niks. Je neemt dermate veel jodium in dat je schildklier verzadigd raakt en geen (radioactief) jodium van de fall out meer kan opnemen.

Het werkt alleen met grote hoeveelheden die je niet dagelijks binnen krijgt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Aleksandr Khodakovsy, commandant van het Vostok bataljon is ook uitermate positief over de recent gearriveerde mobiks :+

https://nitter.it/wartranslated/status/1575080605167276032

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FdvPJokWQAA0cBR?format=png&name=900x900 Je verzint het niet :+

[ Voor 16% gewijzigd door _Eend_ op 28-09-2022 13:23 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• asing
Ondertussen :) .....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZg43Z3ku7rFEOWO8PvWEegj7rs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AyfWdlML1Z2ccM4aSUs6DpN4.png?f=fotoalbum_large

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Stoney3K schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:55:
[...]

Dat is inderdaad hoe het in het Britse systeem werkt. De Amerikaanse duikboot-officieren kunnen niks met de kernwapens aan boord tot ze van bovenaf de codes krijgen om ze te kunnen inzetten.

De sleutels omdraaien gaat dan niet eens want ze kunnen niet eens bij de sleutels komen zonder de code van de kluis.
Dan vraag ik me af hoe ze dat bij een verrassingsaanval doen want je kunt vanaf land niet met een onderzeeër communiceren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:47
downtime schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:28:
[...]

Dan vraag ik me af hoe ze dat bij een verrassingsaanval doen want je kunt vanaf land niet met een onderzeeër communiceren.
dat kan prima, daar zijn al lang technieken voor

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• tuinïnen
  • Laatst online: 24-09 23:08

tuinïnen

Eventus stultorum magister

HvdBent schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:29:
[...]

dat kan prima, daar zijn al lang technieken voor
Daar ben ik dan wel heel benieuwd naar.

Los van actieve sonar gebruiken (die ook gedetecteerd kan worden) kan ik zo even niets bedenken. Het hierboven genoemde ELF is / lijkt hiervoor niet geschikt. Misschien wel met een antenne die naar het oppervlak gaat, maar of dit in de praktijk kan werken?

[ Voor 19% gewijzigd door tuinïnen op 28-09-2022 13:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

tuinïnen schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:34:
[...]

Daar ben ik dan wel heel benieuwd naar.

Los van actieve sonar gebruiken (die ook gedetecteerd kan worden) kan ik zo even niets bedenken. Het hierboven genoemde ELF is / lijkt hiervoor niet geschikt. Misschien wel met een antenne die naar het oppervlak gaat, maar of dit in de praktijk kan werken?
ELF werkt inderdaad met een antenne (lang stuk draad) naar de oppervlakte, daarmee sturen ze korte tekstberichten (Emergency Action Messages) die onder andere de (versleutelde) combinatie van de kluis bevatten waar de lanceersleutels in zitten.

Crimson Tide brengt dat goed in beeld. ;)

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Heb je het artikel ook gelezen? Dat is alleen voor extreem simpele berichten, dus niet voor authenticatiecodes, en de antenne’s ervoor zijn in 2004 afgebroken.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

_Eend_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:21:
Aleksandr Khodakovsy, commandant van het Vostok bataljon is ook uitermate positief over de recent gearriveerde mobiks :+

[Twitter]https://nitter.it/wartranslated/status/1575080605167276032

[Afbeelding] Je verzint het niet :+
Echt, waarom heb je nog vijanden nodig als je zo hatelijk bent richting elkaar haha.
Laat ze elkaar maar lekker te grazen nemen.
Ik geef het nog een dag of zo, voordat we berichten horen dat ze onderlinge moordpartijen hebben...

nope

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

downtime schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:43:
[...]

Heb je het artikel ook gelezen? Dat is alleen voor extreem simpele berichten, dus niet voor authenticatiecodes, en de antenne’s ervoor zijn in 2004 afgebroken.
Die "authenticatiecodes" zijn geen 1024-bit encryptiecodes zoals we ze nu kennen. Dat zijn gewoon reeksen met cijfers die ontsleuteld worden via een (papieren) one-time pad.

Je hebt het hier over "techniek" uit de jaren 40 en 50 ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 28-09-2022 13:50 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Stoney3K schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:46:
[...]

Die "authenticatiecodes" zijn geen 1024-bit encryptiecodes zoals we ze nu kennen. Dat zijn gewoon reeksen met cijfers die ontsleuteld worden via een (papieren) one-time pad.
Thanks. Ik stelde me daar inderdaad wat anders bij voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

downtime schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:43:
[...]

Dat er twee sites niet meer in gebruik zijn betekent niet dat de techniek niet meer wordt gebruikt :>

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
YakuzA schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:21:
[Twitter]

/edit: na nog een keer lezen is deze uitspraak ook inclusief dat het geen upgrade naar 'oorlog' gaat krijgen op korte termijn?
Wacht, is dit een verspreking van Donetsk <>Donbass, of is het doel nu weer naar beneden aangepast. Denk het eerste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Stoney3K schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:46:
[...]

Je hebt het hier over "techniek" uit de jaren 40 en 50 ;)
Die code schijnt tot in ieder geval de jaren 70 heel moeilijk geweest te zijn: 00000000 :+

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

bloody schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:45:
[...]

Echt, waarom heb je nog vijanden nodig als je zo hatelijk bent richting elkaar haha.
Ik geef het nog een dag of zo, voordat we berichten horen dat ze onderlinge moordpartijen hebben...
Ik heb altijd geleerd dat als een soldaat niet ergens op zit te zeiken dat je je dan echt zorgen moet gaan maken :P

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
FlowSnake schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:01:
[...]

Wacht, is dit een verspreking van Donetsk <>Donbass, of is het doel nu weer naar beneden aangepast. Denk het eerste?
Ze gaan er mogelijk vanuit dat Luhansk compleet ingenomen is, ook al is Oekraïne daar nu ook bezig.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FlowSnake schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:01:
[...]

De Donetsk lakei is in Moskou op bezoek om het verkopen van hun ziel af te stemmen, dus deze uitspraak was gericht aan de Donetsk lakei.
(en niet perse voor de Luhansk lakei, die blijkbaar dus niet in Moskou op bezoek was) :)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 28-09-2022 14:17 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

YakuzA schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:55:
[...]

En niet geheel verrassend had de VS al gewaarschuwd dat Rusland dit van plan was:
YakuzA in "Hoe afhankelijk zijn we echt van het Russisch gas"

Misschien beter om daar de Nordstream discussie verder te doen, hier is het wat te overheersend tussen het 'normale' nieuws.
Precies.

Het werd al verwacht dat rusland dit zou doen. De inlichtingen diensten werken redelijk op dat vlak.

Ik had het al gehoord voor het gebeurde dat het binnenkort zou gebeuren.

Iedereen mag natuurlijk zijn eigen mening hebben alleen ga ik er niet in mee. Er waren al flink signalen alleen zijn die zelden publiek toegankelijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dakka
bloody schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:45:
[...]

Je loopt achter
https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T
https://www.unilad.com/ne...th-flamethrowers-20220510

En er zijn blijkbaar nog meer van dit soort gebeurtenissen geweest over voorraden zoals eten.

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dakka schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:39:
[...]

Je loopt achter

En er zijn blijkbaar nog meer van dit soort gebeurtenissen geweest over voorraden zoals eten.

8)7
Er zijn er wel meer idd, pas ook een verhaal van 2 groepen Russen die elkaar snachts tegen kwamen, en allebei dachten dat ze UA troepen tegen kwamen. >> Profit

Dat gebrek aan radio's etc is aardig fnuikend.

PSN

• bloody

bloody

0.000 KB!!

dakka schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:39:
[...]

Je loopt achter

8)7
Ja ik weet het, maar doelde specifiek op de nieuw opgetrommelde 'soldaten' :)

nope

• C00P
  • Laatst online: 28-09 04:11
Rusland heeft in Kherson naar verluid 25 duizend troepen, die kunnen niet weg omdat de bruggen zijn opgeblazen.

Bevoorrading is niet meer mogelijk, waarom duurt het zo lang voor dat ze zich overgeven?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:48

J2S

C00P schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:59:
Rusland heeft in Kherson naar verluid 25 duizend troepen, die kunnen niet weg omdat de bruggen zijn opgeblazen.

Bevoorrading is niet meer mogelijk, waarom duurt het zo lang voor dat ze zich overgeven?
Bevoorrading is nog steeds mogelijk, alleen veel minder dan met intacte bruggen. Denk aan helikopters, boten of tijdelijke drijvende bruggen.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 23:48

Seraphin

Meep?

J2S schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:02:
[...]

Bevoorrading is nog steeds mogelijk, alleen veel minder dan met intacte bruggen. Denk aan helikopters, boten of tijdelijke drijvende bruggen.
Plus dat de Maskirovka van Zelensky "we komen jullie halen in Kherson" er (waarschijnlijk) toe heeft geleid dat de Russen 3 maanden lang flinke voorraden hebben aangelegd.
[Twitter]

[...]

Die 3 ouwe knarren op foto 1 en 2 zijn ook nog eens Polkovnik (Kolonel in NAVO-termen), wtf doe je als regimentsofficier tussen de streeplozen?

[ Voor 44% gewijzigd door Seraphin op 28-09-2022 15:05 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

YakuzA schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:43:
[...]

Er zijn er wel meer idd, pas ook een verhaal van 2 groepen Russen die elkaar snachts tegen kwamen, en allebei dachten dat ze UA troepen tegen kwamen. >> Profit

Dat gebrek aan radio's etc is aardig fnuikend.
Ik kijk nog wel eens naar die Gopro video's op Youtube van internationale soldaten in Oekraine. Maar dan zie je pas hoe chaotisch het is. Men moet vaak toch echt gokken waar men zit en wat/waar de vijand is en gebrekkige communicatie met de lokale eenheden.

Dan krijg je zoiets: "Pas op een tank", gaan in dekking, "ik *denk* dat ie van ons", komen voorzichtig te voorschijn. Als je dat een keer mis hebt is het snel gedaan. En dit was dan nog zonder vijandelijk vuur :P

Er is geen CoD map waar je makkelijk je team en de tegenstander kunt zien. :X

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• TheBrut3
  • Nu online
J2S schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:02:
Met trebuchets de voorraad naar de overkant slingeren. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/WarMonitor3/status/1575107107929853957

Welnee :+

https://nitter.it/TarasBerezovets/status/1575054308793470976

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 09:20
TheBrut3 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:14:
[...]

Met trebuchets de voorraad naar de overkant slingeren. :o
Ik start gelijk even Age of Empires op. ;)

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

In ander nieuws: Siversk ligt naar verluid onder mortiervuur:
https://nitter.it/AndrewPerpetua/status/1575099735115182080

Ik weet alleen niet goed wat ik hiervan moet maken.. Het bereik van een zware (120mm) mortier is 10 km? Dus dan zouden ze binnen 10 km van Siversk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
C00P schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:59:

Volyamedia, had recent een wat wazig verhaal over de Kherson regio. Waarschijnlijk valt het een beetje tegen hoe erg in het nauw de Russen daar zitten.

Blijkbaar is de legerleiding aan Oekraïnse kant enigszins gecorrumpeerd geraakt.

Inactie
According to Ukrainian officers, the command did not interfere with the transfer of combat-ready Russian units, almost surrounded on the Ingulets River to Kherson. Also, numerous crossings across the Dnieper, built by the RF Armed Forces, were not destroyed.

“After the impact on the dam in Krivoy Rog, Ingulets did not spill much, our crossings continued to function normally. It was possible to transfer fresh units, equipment, people. But none of this was done. The Russians began to withdraw their people from Ingulets to Kherson. You could cut their exit routes, you could attack and break them. And we stand because there are no orders. We write reports, in response they refer to some far-fetched reasons. Either they are waiting for the BC, then the plan is different, then there is no weather. What's the weather like? What are we, pilots, sailors?!” says a Ukrainian officer stationed in Mykolaiv region.
Uitbuiting in samenwerking
“And our and their generals and staff are not waging war, but business. They agree among themselves, the soldiers run back and forth, die, but they don't care..t. They cut grandmas. Surrendering villages, blackmailing businessmen who still have businesses. The Ukrainian side sends us the coordinates for which we need to work out with artillery. There is a small factory. We are working out. And in Nikolaev, their own people come to the owner and say, if you want, we will agree, and your enterprises and property will not fall under Orc artillery anymore. The person pays. Part of the money goes to ours, part to Ukrainians. We also do. Well, like us. They make. We are following orders,” says a Russian senior officer stationed in the Kherson region.
Valse rapporten die verstuurd worden naar hoger
Ukrainian officers report that many reports to the General Staff of the Armed Forces of Ukraine from the "South" command are complete or partial disinformation about the situation at the front.

“We report one thing from the field, then we find out that other information has gone upstairs. Here, many have the feeling that we just missed the time and opportunities, ”says the Ukrainian officer.

Due to the inaction of OK "South" and "contractual" relations between the two commands, the Armed Forces of Ukraine today cannot continue the implementation of the offensive plan.
https://telegra.ph/Operat...ba-VSU-i-Zaluzhnogo-09-25

Wat er van waar is, geen idee, in hoeverre dit door de hele regio speelt... Of er inmiddels iets aangedaan wordt door hogerop? Ik ben hier verder weinig over tegengekomen bij andere bronnen, maar ik heb ook niet meer de tijd om het wel te volgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 23:48

Seraphin

Meep?

*knip* nvm fake

@hieronder damn ik dacht nog net op tijd te zijn om niet gecalled te worden :o

[ Voor 169% gewijzigd door Seraphin op 28-09-2022 15:23 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 09:05
Seraphin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:21:
Mooier dan dit wordt het niet; onze welbekende putin-propagandist is zélf opgeroepen in de mobilisatie (althans dat claimt 'ie... voor t zelfde geld weer een script om op een bepaalde trom te kunnen slaan)

[Twitter]
Althans dat claimen de subtitles zul je bedoelen ;)

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 06:05
Lan Mandragoran schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:22:
[...]

Althans dat claimen de subtitles zul je bedoelen ;)
Ik twijfel ook sterk aan de echtheid. Sommige woorden lijken te kloppen met de ondertiteling (contract, muziekanten, studenten, 1 miljoen), maarja... mij kun je alles wijsmaken op het gebied van de Russische taal ;)

[ Voor 6% gewijzigd door marcelcee op 28-09-2022 15:26 ]

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Seraphin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:21:
*knip* nvm fake

@hieronder damn ik dacht nog net op tijd te zijn om niet gecalled te worden :o
hahaha, toch bedankt, ik moest echt dom grinniken... naja das mijn kwaliteit ook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:22

polthemol

Moderator General Chat
sugarlevi01 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:19:
[...]

Volyamedia, had recent een wat wazig verhaal over de Kherson regio. Waarschijnlijk valt het een beetje tegen hoe erg in het nauw de Russen daar zitten.

Blijkbaar is de legerleiding aan Oekraïnse kant enigszins gecorrumpeerd geraakt.
wat is de bron? Die url is gewoon een pasteboard

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:15
Er heeft zich expert gemeld die de oorlog richting een Korea situatie ziet gaan.
Futuroloog die val van Berlijnse muur voorspelde, schetst twee scenario’s hoe de oorlog in Oekraïne kan aflopen

De 76-jarige futuroloog denkt dat er geen kans is dat de Russische president Poetin een verlies formeel erkent. “Verliezen is simpelweg geen optie voor hem”, zegt hij. “Het is dan ook lastig om te bedenken wat hij zal gaan doen als er geen andere optie meer overblijft dan verlies erkennen.”

In dit scenario voorziet Schwartz dat Poetin er alles aan zal doen om onder zijn verlies uit te komen. Daaronder valt ook het gebruik van de nucleaire wapens die Rusland tot zijn beschikking heeft.

Maar Schwartz denkt dat dit scenario erg onwaarschijnlijk is. Aannemelijker is een stille wapenstilstand zonder een echt einde van de oorlog. “Waarschijnlijk gaan we een aan Korea vergelijkbare situatie krijgen waarin twee landen gescheiden worden door een gedemilitariseerde zone en beide de oorlog eigenlijk verzwijgen", aldus Schwartz.
Hij onderbouwd het verder niet, maar wellicht heeft hij ook gelezen dat China publiekelijk om een wapenstilstand heeft gevraagd.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Wat er van waar is, geen idee, in hoeverre dit door de hele regio speelt... Of er inmiddels iets aangedaan wordt door hogerop? Ik ben hier verder weinig over tegengekomen bij andere bronnen, maar ik heb ook niet meer de tijd om het wel te volgen.
Dat verhaal klinkt wel raar, gezien het UA leger werkt met beslissingsbevoegdheid onderin de keten.
Die NCO's mogen dus zelf besluiten om daar de tegenstander te raken waar het pijn doet ipv bij hun supervisor te smeken of ze iets mogen doen zoals aan RU kant.

Het twitter kanaal waar je naar verwijst valt ook niet veel uit af te leiden: https://nitter.net/volya_media?lang=en

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 28-09-2022 15:52 ]

PSN

• mindcre8r
  • Laatst online: 25-09 11:38

mindcre8r

Tradepedia

Nieuwe problemen straks voor UA: De wapens waar ze om vragen zijn spoedig op.

Dan maar switchen van het "kleine spul" naar het grotere werk!

Bears and Bulls

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mindcre8r schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:51:

Het is wel een heel erg US-centric artikel iig.

Gaat wel op de Javelin/stinger tekorten in, maar dingen die buiten de US geproduceerd worden is het erg stil en aan het einde komt op de proppen dat Zuid-Korea nog huge stockpiles heeft ;)

(javelin weinig productie, stinger al tijdje niet meer geproduceert)

(de wapens waarom ze vragen zijn overigens niet spoedig op, want de VS heeft nog 0 ATACMS en 0 Tanks geleverd ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 28-09-2022 15:56 ]

PSN

• asing
mindcre8r schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:51:

Ze hebben ook niet vooruit gedacht. Ze hadden in april (dat is 6 maanden geleden) de productie al naar standje oorlog moeten klikken. Ergens had iemand moeten inzien dat dit een langdurig en zwaarbevochten conflict ging worden.

Gelukkig hebben de Russen nog, die ook hele grote donaties doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

_Eend_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:10:
[...]

Die code schijnt tot in ieder geval de jaren 70 heel moeilijk geweest te zijn: 00000000 :+
Dat was dan ook alleen zo voor de vast opgestelde koppen (dus bv. Titan en Minuteman bunkers) waarvan het risico dat ze in de verkeerde handen vallen, echt absoluut nul is.

De kernkoppen op onderzeeërs en de koppen die in het buitenland lagen opgeslagen (bv. Volkel) hadden wel degelijk een code.

• inhico
  • Laatst online: 28-09 15:20

inhico

pw

[...]

Inactie

[...]

Uitbuiting in samenwerking

[...]

Valse rapporten die verstuurd worden naar hoger

[...]

https://telegra.ph/Operat...ba-VSU-i-Zaluzhnogo-09-25

Als het inderdaad zo is, dan lijkt het me dat de UA inlichtingendiensten dat ook wel weten en dat er actie wordt ondernomen. Het lijkt me sterk (maar wellicht niet onmogelijk) dat dit soort informatie eerder bekend is op dit soort fora, dan bij die inlichtingendiensten

...

Pagina: 1 ... 65 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid