Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.625 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:05:
[...]

Het is op het randje van een potentieel artikel 5 incident als bewezen kan worden dat Rusland er achter zit. De gasleiding is alleen (51%) van Gazprom las ik net hierboven, maar toch.
Ik denk dat commercieel eigenaarschap niet belangrijk is. Dan zouden wij heel wat plekken in Moskou kunnen bombarderen vermoed ik.

Ik ging er eerst van uit dat het in internationale wateren was. Nu duidelijk is dat 2 explosies op grondgebied van DK hebben voorgevallen zit je in principe met een artikel 5 incident. Maar dan is denk ik nodig dat DK het aanmerkt als aanval, en ik begreep uit een post dat DK meteen heeft aangegeven het als niet-militair op te vatten.

Poe, dat wordt puzzelen. Want als wij dat als non-escalatie beschouwen dan gaat straks ook de Noorwegen-Polen lijn stuk als het daadwerkelijk de Russen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Zouden de Russen toch ook iets anders kunnen raken dan burgerdoelen:

Copy paste van NOS.nl

Explosies gehoord in Charkov, stroom valt uit

In Charkov, de tweede stad van Oekraïne, zijn drie explosies geweest, zeggen ooggetuigen tegen persbureau Reuters. "De lichten zijn uitgevallen in sommige delen van de stad. Informatie over slachtoffers wordt in kaart gebracht", zegt burgemeester Terechov op zijn Telegram-kanaal. Hij maakt ook melding van een vierde explosie.

Volgens de burgemeester is een infrastructurele voorziening geraakt en wordt er hard aan gewerkt om de elektriciteit te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Brazos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:28:
[...]

Wie is anderen? De Deense autoriteiten vinden het in elk geval een gevaar voor de scheepvaart, dus niet bepaald verantwoord. Als Europa besluit deze leidingen te ontmantelen dan gaan ze deze echt niet op meerdere plekken stiekem opblazen.
Nu blijkt dat het op Deens territorium plaats heeft gevonden is actie vanuit onze kant een stuk minder waarschijnlijk inderdaad. Ik heb overigens ook Europa niet genoemd maar Oekraïne. Maar een ander opperde Polen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:03
bulle bas schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:12:
[...]

Ik denk dat commercieel eigenaarschap niet belangrijk is. Dan zouden wij heel wat plekken in Moskou kunnen bombarderen vermoed ik.

Ik ging er eerst van uit dat het in internationale wateren was. Nu duidelijk is dat 2 explosies op grondgebied van DK hebben voorgevallen zit je in principe met een artikel 5 incident. Maar dan is denk ik nodig dat DK het aanmerkt als aanval, en ik begreep uit een post dat DK meteen heeft aangegeven het als niet-militair op te vatten.

Poe, dat wordt puzzelen. Want als wij dat als non-escalatie beschouwen dan gaat straks ook de Noorwegen-Polen lijn stuk als het daadwerkelijk de Russen waren.
Ben nu wel benieuwd waar die Yantar vandaan komt. DK heeft eerder ‘onderzoeksschepen’ van Rusland aangehouden omdat ze doodleuk kwamen tanken, in Skagen, of rondvaarden door hun wateren.

Nu hoop ik maar dat we hier niet de enigen zijn die even dat scheepsverkeer checken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:49
technoaddict schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:11:
[...]

Wat zijn de verwachtingen? 1 van de 2 zal vast niet meegaan.
Orban heeft al aangegeven niet dwars te gaan liggen en Erdogan heeft ook zijn zin al gekregen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Ze tekenen beiden wel.
Misschien duurt het nog een paar maanden.

Denk dat het nu eigenlijk niet meer veel uitmaakt. I.t.t. De situatie in Maart/April denk ik niet dat Finland nog bang is voor wat er van het Russische leger over is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De discussie over wondverzorging van begin van de middag, heb ik nog even opgeruimd.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CarJunkyXL schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:17:
Zouden de Russen toch ook iets anders kunnen raken dan burgerdoelen:
Kunnen ze wel. Willen ze niet.

Dat is de korte samenvatting denk ik.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Erdogan heeft er een deal met de US weten uitslepen, dus die zal wel tekenen. Orban kan ik niet goed inschatten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:18:
[...]

Ben nu wel benieuwd waar die Yantar vandaan komt. DK heeft eerder ‘onderzoeksschepen’ van Rusland aangehouden omdat ze doodleuk kwamen tanken, in Skagen, of rondvaarden door hun wateren.

Nu hoop ik maar dat we hier niet de enigen zijn die even dat scheepsverkeer checken.
Ik neem aan dat men dit goed in de gaten houdt.

Als het zo is dat Rusland dit heeft gedaan maar geen van de partijen dit heeft kunnen detecteren heeft men een probleem wat meteen op de escalatie-agenda gezet kan worden. Raak een van onze leidingen aan en je triggert Artikel 5. Maar dat is mijn vertrouwde doctrine, escalatieruimte meteen dichtzetten.

In de situatie dat Rusland hierachter zit en wij dat eenvoudig kunnen uitvinden zou het ook wel een beetje dom zijn dat ze niet meteen voor de hoofdprijs zijn gegaan. Nu is de verrassing weg.
Ik mag aannemen dat dat scenario al lang en breed op de planningstafel heeft gelegen aan onze zijde, zo niet hebben we een herkansing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@bulle bas dit schip is voor nu even doodlopend spoor omdat de AIS transponder al even uit staat. Zie wel dat Denemarken eerder zo’n schip heeft vastgehouden omdat het gewoon havens aandeed als ‘onderzoeksschip’ vol afluisterapparatuur en marine personeel.

Maargoed: wellicht moet er een topic voor komen of is er een topic waar dit thuis hoort.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
bulle bas schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:25:
[...]

Als het zo is dat Rusland dit heeft gedaan maar geen van de partijen dit heeft kunnen detecteren heeft men een probleem wat meteen op de escalatie-agenda gezet kan worden. Raak een van onze leidingen aan en je triggert Artikel 5. Maar dat is mijn vertrouwde doctrine, escalatieruimte meteen dichtzetten.

In de situatie dat Rusland hierachter zit en wij dat eenvoudig kunnen uitvinden zou het ook wel een beetje dom zijn dat ze niet meteen voor de hoofdprijs zijn gegaan. Nu is de verrassing weg.
Ik mag aannemen dat dat scenario al lang en breed op de planningstafel heeft gelegen aan onze zijde, zo niet hebben we een herkansing.
De Russen weten echt wel op de meter waar die Noorse leiding ligt. Dat ze die niet opblazen is eigenlijk wel logisch. Dat is namelijk wel een soort van oorlogsverklaring.

Het zal ook exact bekend zijn waar de huidige lekken van Nordstream zijn dus ik denk dat daar wel een inspectie op uitgevoerd gaat worden. Dan zien we wat er is gebeurd.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 22:15

pro_6or

amateur_60r

_Arthur schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:58:
[...]

Dat is natuurlijk een aanname. Als Rusland hem open had gezet, had o.a. Duitsland er zeker dankbaar gebruik van gemaakt. Dat is gewoon de weg van de minste weerstand.

[...]

Rusland doet helaas wel meer zaken die voor ons niet logisch zijn. Maar vanuit hun perspectief kennelijk wel.

Pijp kapot is nog meer druk richting Europa; gewoon de overtreffende trap van 'kraan dicht'.
Dit zijn toch juist redenen om te denken dat Ukraine hier achter zit? Nu hoeft (kan) Duitsland niet meer te schipperen, Rusland proberen te vriend te houden. Gas gaat niet komen. Want de pijp is de pijp uit.

Naar mijn idee zit Oekraïne hier achter.

Ik sta (voor alle duidelijkheid) 100% achter Oekraïne en ook als ze dit gedaan hebben heb ik daar alle begrip voor.

een treffende spreuk

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

bulle bas schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:17:
[...]

Nu blijkt dat het op Deens territorium plaats heeft gevonden is actie vanuit onze kant een stuk minder waarschijnlijk inderdaad. Ik heb overigens ook Europa niet genoemd maar Oekraïne. Maar een ander opperde Polen inderdaad.
Polen lijkt me volkomen onzin.

Dit is typisch een russische actie. Ja, het lijkt alsof ze een ander belang hebben maar laten we niet vergeten dat dit in rusland al eerder aan de orde is geweest en als je even terugkijkt naar de tijd dat putin aan de macht kwam speelde het bom gooien op eigen belangen ook al. Putin heeft ervoor gezorgd dat verschillende hotels in Moskou zijn opgeblazen en verkreeg daarmee de controle over de FSB en de doema. Het is gewoon een machtspelletje die zich onttrekt aan de kaders die wij als normaal zijn gaan vinden in de westerse wereld waarin wij leven. In rusland werkt dat anders en dat blijkt maar weer eens.

Je ziet het al aan de reacties hier op tweakers en dan zit hier nog redelijk wat weldenkend publiek. Met onze westerse denkwijze kun je zoiets niet verzinnen en dus gaan we op zoek naar andere mgelijkheden, gewoon omdat we het niet kunnen rijmen.

Stap je daarvan af, dan is het heel logisch. Zoals velen hier is het Polen of Oekraine of misschien de Noren of whatever

En daarmee heeft Putin al gewonnnen want dat was precies de bedoeling. Dat al die landen elkaar gaan aankijken of jij het wel niet was.

Laten we hopen dat de landen zelf er niet zo makkelijk intrappen als hier op tweakers. Over de gemiddelde pers rep ik maar niet, die zullen de bait wel nemen.

Missie van rusland geslaagd.

Gas verkochten ze toch al niet veel meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:34
NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:05:
[...]

https://www.marinevesselt...OSITION/7524419/273546520

Is er een plek waarmee we de vorige locaties kunnen zien? Hij vaart nu bij Skagen.

[Afbeelding]
Hij voer daar toch een jaar geleden? 21 okt 2021....

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

pro_6or schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:32:
[...]

Dit zijn toch juist redenen om te denken dat Ukraine hier achter zit? Nu hoeft (kan) Duitsland niet meer te schipperen, Rusland proberen te vriend te houden. Gas gaat niet komen. Want de pijp is de pijp uit.

Ik sta (voor alle duidelijkheid) 100% achter Oekraïne en ook als ze dit gedaan hebben heb ik daar alle begrip voor.
Kijk naar wat rusland in het verleden heeft gedaan en het is volstrekt duidelijk dat ze hierachter zitten

Niet een Oekraine, Polen , Noren of Duisters zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:28:
@bulle bas dit schip is voor nu even doodlopend spoor omdat de AIS transponder al even uit staat. Zie wel dat Denemarken eerder zo’n schip heeft vastgehouden omdat het gewoon havens aandeed als ‘onderzoeksschip’ vol afluisterapparatuur en marine personeel.

Maargoed: wellicht moet er een topic voor komen of is er een topic waar dit thuis hoort.
Ah ja, dat hebben de Chinezen dan afgekeken want die waren laatst ook in het nieuws met een dergelijk "onderzoeksschip".

Misschien andere topic hernoemen naar vlieg- en vaarbewegingen?
asing schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:29:
[...]

De Russen weten echt wel op de meter waar die Noorse leiding ligt. Dat ze die niet opblazen is eigenlijk wel logisch. Dat is namelijk wel een soort van oorlogsverklaring.

Het zal ook exact bekend zijn waar de huidige lekken van Nordstream zijn dus ik denk dat daar wel een inspectie op uitgevoerd gaat worden. Dan zien we wat er is gebeurd.
Ja, dat is mijn eigen servies kapot gooien in de hoop dat de boodschap aan komt dat ik ook jouw servies kapot kan gooien, maar het toch niet doen omdat ik bang ben dat je mij gaat slaan.

Deze vertoning zou dan moeten laten zien dat op het moment dat we in oorlog zijn met Rusland, dat dit een van de dingen is die men ongemerkt kan doen. Of in bredere zin laten zien dat elke kabel onveilig is zodra het conflict met Rusland heet wordt. Dus niet meer dan spierballenvertoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:02
dakka schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:22:
[...]

De plekken waar het gebeurd is liggen in Deens gebeid territoriaal water, dus ja, en wss de rest van de omliggende landen die zullen ook wel helpen.
Dat is volgens mij niet het geval.

Volgens mij ligt het vrijwel geheel in internationale wateren, Rusland heeft dit zo veel mogelijk gedaan om voor de hand liggende redenen,

Het ligt wel in de EEZ, maar dat deel is wel internationaal en niet territoriaal.

Edit:

Hier zie je goed dat het buiten territoriale wateren ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHuFhfWOL0XZcNZxSiQ-1CPF0k4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhhGx4FVfU2VQiBHDxsXVPQ8.jpg?f=fotoalbum_large

Edit2:
Een ander kaartje, het lek lijkt wel in territoriale wateren te zijn.
De blauwe safety line is 10km (ish), en de territoriale wateren rijken 22 kilometer (12 zeemijl).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeiTQ30we3Oey_JcPiwPItNy-sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DxeWKtM2RjHvODLvXArQCWpi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Bender op 27-09-2022 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
The ballots showed support in Luhansk at 98 per cent, Zaporizhzhia at 93 per cent and Kherson at 87 per cent after a full count, Russian state news agency Ria Novosti reported. In Donetsk, it was 95 per cent in favour with just over half the votes counted.
Verrassend :+

https://www.ft.com/conten...82-48ac-a842-cdca3ba742dd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Indoubt schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:35:
[...]

Kijk naar wat rusland in het verleden heeft gedaan en het is volstrekt duidelijk dat ze hierachter zitten

Niet een Oekraine, Polen , Noren of Duisters zelf
Ik ben er wel blij mee. Duitsland en Italië hoeven nu niet meer te hopen op Russisch gas. Laat ze nu dan maar vol Oekraïne steunen, er is nu geen enkele reden meer voor om dat niet te doen. Behalve dan de escalatie, maar daar is het geen tijd voor.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:52
CornermanNL schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:00:
[...]
Daar liggen geen pijpleidingen naartoe
Jawel, maar dat zijn heel erg kleine leidingen die geloof ik ook allemaal eerst door een ander land nog lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik zit met verbazing screencaps van Russische tv te kijken over de tellingen waar ze blanco formulieren als ja tellen:
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

En formulieren tellen zonder naar de ingevulde waarde te kijken.

Enfin, hoeft ook niet als je de uitslag al kent. En bij poppenkast hoort toch een beetje dat je ziet dat het nep is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Indoubt schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:34:
[...]

Polen lijkt me volkomen onzin.
Die zie ik een dergelijk risico ook niet nemen.
Dit is typisch een russische actie. Ja, het lijkt alsof ze een ander belang hebben maar laten we niet vergeten dat dit in rusland al eerder aan de orde is geweest en als je even terugkijkt naar de tijd dat putin aan de macht kwam speelde het bom gooien op eigen belangen ook al. Putin heeft ervoor gezorgd dat verschillende hotels in Moskou zijn opgeblazen en verkreeg daarmee de controle over de FSB en de doema. Het is gewoon een machtspelletje die zich onttrekt aan de kaders die wij als normaal zijn gaan vinden in de westerse wereld waarin wij leven. In rusland werkt dat anders en dat blijkt maar weer eens.

Je ziet het al aan de reacties hier op tweakers en dan zit hier nog redelijk wat weldenkend publiek. Met onze westerse denkwijze kun je zoiets niet verzinnen en dus gaan we op zoek naar andere mgelijkheden, gewoon omdat we het niet kunnen rijmen.
Je hebt gelijk dat het Kremlin opereert buiten onze kaders. Dat geeft dat we soms moeite hebben om acties van het Kremlin te plaatsen.

Die terreur op eigen bodem bevorderde de agenda van Putin in directe zin. Het is nu even aftasten wat het belang is om de eigen leidingen op te blazen.
Het punt is niet dat wij geschokt zijn door deze tekenen van zelfdestructie. We weten dat Putin alles doet om voordeel te behalen en dat verklaringen buiten onze kaders zeer wel mogelijk zijn. Het voordeel voor Rusland, dat is even het zoeken.

- Als signaal dat andere maritieme infra op een zelfde manier kapot gemaakt kan worden, ik en anderen hebben het eerder genoemd.
- Als generiek signaal dat men bereid is tot zelfdestructief gedrag, eigenlijk nucleair geklooi zonder het woord te noemen.
- Pure frustratie kan ook nog, maar wel tegen hoge kosten: wisselgeld is bij deze verbrand.
- Intern signaal, niet nader gemotiveerd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
bulle bas schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:25:
[...]

De netwerken over de zee en oceaanbodems vormen een achilleshiel van de NATO. Tijdens de troepen opbouw van Rusland voor de inval in Oekraïne waren eenheden al bezig met het beveiligen van belangrijke maritieme knooppunten. Deze activiteiten zijn na de inval nog verder opgeschroefd.

Beveiliging van belangrijke onderwater infrastructuur is al veel langer een grote zorg
https://www.theguardian.c...-to-vital-undersea-cables

Er valt iets voor te zeggen dat Rusland de leidingen heeft gesaboteerd als afschrikking. Rusland lijkt geen gas via deze lijn te willen leveren. Dat valt op te maken uit een eerdere post met een opsomming van Russische excuses om transport niet te hervatten. Het betreft een 'eigen' kabel en is daarmee geen directe aanval op de NATO, maar hij is wel zeer dicht onder de kust van Denemarken opgeblazen.

Na de concrete dreiging van Biden over de Amerikaanse reactie na eventuele inzet van Nucleaire wapens is het niet onwaarschijnlijk dat Rusland de NATO met deze actie waarschuwt dat onze infrastructuur op zee behoorlijk kwetsbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
Over de gasleidingen bij Denemarken/Noorwegen: Het ziet ernaar uit dat het weer klassieke Russische tactieken zijn. Intimidatie, verwarring en verdeeldheid zaaien. Dat is het enige wat ze nog kunnen.

Wat ik wel zorgelijk vind is hoe dit heeft kunnen gebeuren. Als het inderdaad neem onderzeeër is geweest, dan zijn de mogelijkheden daarvan onderschat. Een andere optie is zo’n “onderzoekschip” zoals China wel eens inzet. Die zou dan nog wellicht te vinden moeten zijn.

Edit: willekeurige gedachte. Misschien gaat dit gebruikt worden in Russische propaganda onder de noemer “De NAVO valt ons aan.” Weten we daarna wel meteen het het gedaan heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Muncher op 27-09-2022 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Hoe moet Oekraïne dat doen?
Ze hebben geen marine. :+
Dit is erg ver gezocht iig.

Ik zou daarnaast ook niet echt een zinvolle redenatie kunnen bedenken waarom ze zoiets zouden overwegen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ledog schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:53:
[...]
De netwerken over de zee en oceaanbodems vormen een achilleshiel van de NATO. Tijdens de troepen opbouw van Rusland voor de inval in Oekraïne waren eenheden al bezig met het beveiligen van belangrijke maritieme knooppunten. Deze activiteiten zijn na de inval nog verder opgeschroefd.

Beveiliging van belangrijke onderwater infrastructuur is al veel langer een grote zorg
https://www.theguardian.c...-to-vital-undersea-cables
Het is ook geen toeval dat Katwijk de nucleaire target #1 in NL was.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Opmerkelijk nieuws, de gemobiliseerde Russen worden verkracht door de Kadyrovites. De geiten waren kennelijk opgegeten. Brief van de echtgenotes:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.unixfox.eu/pic/media%2FFdrjhvBX0AAbbFH.jpg%3Fname%3Dsmall
Afbeeldingslocatie: https://nitter.unixfox.eu/pic/media%2FFdrjlfbXwAEj0_y.jpg%3Fname%3Dsmall

Via: https://nitter.unixfox.eu...tus/1574806642528755712#m

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:59:
[...]

Hoe moet Oekraïne dat doen?
Ze hebben geen marine. :+
Dit is erg ver gezocht iig.

Ik zou daarnaast ook niet echt een zinvolle redenatie kunnen bedenken waarom ze zoiets zouden overwegen.
Oekraïne die met honderden kilo's aan explosieven op de een of andere manier naar de Oostzee weet te komen, inderdaad zonder marine, en dan de steun van het westen op het spel zetten door stiekem een pijplijn bij Denemarken op te blazen. En denken dat dat niet opgemerkt zou worden.

Vergezocht is nog zwak uitgedrukt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik had al wel vernomen dat ze positief stond tegenover Oekraïne, maar ik vind dit wel een opluchting om te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

38 entries vandaag. Paar tanks en houwitzers erbij voor eigen gebruik. Prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:01
[...]

Een leuke theorie maar te gevaarlijk voor ze om waar te zijn.

Voor meerdere partijen kan ik zo wat complot theorién bedenken.
- De Oliestaten uit het middenoosten. Door het uitschakelen van de gasleidingen wordt europa verplicht om op LNG overteschakelen.
- Australie. Door het uitschakelen van de leiding moet europa meer kolen importeren zodat gas voor verwarming gebruikt wordt en niet voor gasgestookte energiecentrales.
- VS. Door het uitschakelen van de leiding moet duitsland alternatieven gaan zoeken zodat ze niet in een splagaat zitten mbt Russich gas.
- Denemarken, Zweden. Nu moet men wel hun gas gebruiken en electriciteit opgewekt door watercentrales.
- Nederland. Door de gasleiding te vernietigen komt Groningen weer in bod met de gasvelden. Dikke winst nu.
- Polen. door het vernietigen van de leiding moet men wel de andere leidingen gebruiken die toevallig door Polen lopen.
- China. We helpen Rusland op de achtergrond door de leiding te vernietigen waardoor Europa wordt aangespoord Oekraïne tot de onderhandelingstafel te bewegen.

Enfin, ik kan wel even doorgaan.

Dan Oekraïne. Draai het even in en stel dat ze het gedaan hebben en het uitkomt. Wat denk je dat het betekend voor de steun vanuit Europa die ze nodig hebben. Die brokkelt dan heel snel af. Dat lijkt mij het risico niet waard.

Blijft over Rusland.
Het wordt winter en men komt net in het seizoen dat er gas gebruikt gaat worden. O we kunnen minder leveren dus Europa moet in de kou zitten. Er zijn nog wat andere leidingen die we kunnen gebruiken maar die moeten gerepareerd worden. Nou is er oorlog en die kunnen beschadigd worden. We hebben een referendum gehad en volgend jaar behoorlijk wat reservisten. Beweeg Oekraïne tot de onderhandelingstafel en alles is weer veilig en koek en ei.

Simpele deductie. Wie heeft er het meeste belang bij en weet dat als de boel gerepareerd moet worden Europa toch wel betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Brazos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:50:
[...]
Als er een leiding uit Noorwegen de lucht in gaat wordt het een koude winter.
Want onze gasopslagen zijn leeg...?

Ik denk dat dat wel losloopt, deze winter. De volgende winters worden wel een uitdaging.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:36
psy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:25:
[...]

Ik denk dat dat wel losloopt, deze winter. De volgende winters worden wel een uitdaging.
Dan hebben we er een paar LNG terminals bij, dus dat zal ook wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

14 miljard kuub in opslag met een verbruik van 2 miljard kuub per week tijdens de winter. Kom je ook niet super ver mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Valt mee, nog los van LNG terminals, we stevenen af op een forse globale recessie - gevolg van renteverhogingen om inflatie te beteugelen muv TR, waar rente vrolijk door verlaagd wordt en ze afstevenen op hyperinflatie 8)7, wat op zijn beurt weer gevolg is van alle Coronasteun dat met 'gratis' geld betaald is. Dat zou zonder deze oorlog ook gebeurd zijn. Het komt alleen bijzonder goed uit in dit conflict om twee redenen:

- recessie beperkt vraag naar grondstoffen. Huidige projecties van gasvoorraden gaan uit van onveranderde vraag, bij dalende vraag kunnen ze veel langer mee, wat impact van energiepolitiek van RU sterk vermindert.
- minder vraag en daardoor minder schaarste leidt tot lagere prijzen. Mooi voor ons, ook om straks uit die recessie te klimmen. Veel minder mooi voor RU dat de economie en oorlog ondertussen vrijwel exclusief bekostigt uit verkoop van olie en gas.

Meerdere analysten (bijv Jake Broe) roepen al dat de Fed probeert de recessie uit strategisch oogpunt extra snel extra diep te laten worden om RU maximale schade aan te richten en daarna (hopelijk) snel weer omhoog te klimmen als de oorlog voorbij is.
Of dat zo is of niet is een tweede, maar al is het totaal niet opzettelijk, zowel voor gasvoorraden als voor slechte economische situatie RU is een recessie mooi meegenomen. Minder gunstig is het effect dat het heeft op de minder welvarenden wereldwijd. Dat kan weer de eenheid van het front tegen RU beschadigen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 23:04

gws24

Thinking is hard!

sloth schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:30:
[...]

14 miljard kuub in opslag met een verbruik van 2 miljard kuub per week tijdens de winter. Kom je ook niet super ver mee.
We hoeven in principe alleen de hoeveelheid die Rusland niet meer levert te compenseren en dan is 14 miljard precies genoeg:
In totaal werd er op basis van bovenstaande data en aannames in Nederland 12,5 miljard m3 aardgas uit Rusland geïmporteerd in Nederland. Een onbekend deel van dit gas werd doorgevoerd naar andere landen. Het bepalen van het aandeel Russisch gas in de Nederlandse gasvoorziening is daarmee niet eenvoudig, nog los van de onzekerheden wat betreft de oorsprong van het gas dat Nederland binnenkomt.

De invoer van gas uit andere landen was 42 miljard m3 en de winning 20,5 miljard m3. Bij gebrek aan informatie over de doorvoer van Russisch gas kan alleen een aanname gedaan worden over de omvang hiervan. Het lijkt redelijk om aan te nemen dat Nederland naar verhouding evenveel Russisch gas uitvoert als gas dat is ingevoerd uit andere landen en gas dat is gewonnen in Nederland. Op basis van aanname kwam in 2021 17 procent van ons gas uit Rusland.
bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...gas-vandaan-?onepage=true

Dit is natuurlijk veel te simplistisch gesteld van mij want normaal wordt die buffer ook gebruikt als tijdelijk de aanvoer wat minder is of er een hele strenge vorstperiode is dus je kan niet die hele buffer zien als vervanging van russisch gas. Daarom heeft NL sindskort ook de LNG capaciteit opgevoerd
De nieuwe terminal bestaat uit twee grote, door de Gasunie gehuurde fabrieksschepen. Die verruimen de capaciteit om vloeibaar gas in te nemen van 12 naar 20 miljard kubieke meter. Door ook de bestaande terminal op de Tweede Maasvlakte uit te breiden, wordt de totale capaciteit in Nederland 24 miljard kuub.
bron: https://nos.nl/artikel/24...ort-deze-winter-voorkomen.

offtopic:
er is een topic over gas dus misschien dat het beter daar past, en waarschijnlijk is dit daar allemaal al langsgekomen)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:32
sloth schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:30:
[...]

Heb je een bron voor je cijfers?
Hier hebben ze het bijvoorbeeld over 100 miljard kuub opslag en een verbruik van 4x dat per jaar bekeken. https://fsr.eui.eu/the-role-of-gas-storage/

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:09
D-dark schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:24:
[...]

Een leuke theorie maar te gevaarlijk voor ze om waar te zijn.

Voor meerdere partijen kan ik zo wat complot theorién bedenken.
- De Oliestaten uit het middenoosten. Door het uitschakelen van de gasleidingen wordt europa verplicht om op LNG overteschakelen.
- Australie. Door het uitschakelen van de leiding moet europa meer kolen importeren zodat gas voor verwarming gebruikt wordt en niet voor gasgestookte energiecentrales.
- VS. Door het uitschakelen van de leiding moet duitsland alternatieven gaan zoeken zodat ze niet in een splagaat zitten mbt Russich gas.
- Denemarken, Zweden. Nu moet men wel hun gas gebruiken en electriciteit opgewekt door watercentrales.
- Nederland. Door de gasleiding te vernietigen komt Groningen weer in bod met de gasvelden. Dikke winst nu.
- Polen. door het vernietigen van de leiding moet men wel de andere leidingen gebruiken die toevallig door Polen lopen.
- China. We helpen Rusland op de achtergrond door de leiding te vernietigen waardoor Europa wordt aangespoord Oekraïne tot de onderhandelingstafel te bewegen.

Enfin, ik kan wel even doorgaan.

Dan Oekraïne. Draai het even in en stel dat ze het gedaan hebben en het uitkomt. Wat denk je dat het betekend voor de steun vanuit Europa die ze nodig hebben. Die brokkelt dan heel snel af. Dat lijkt mij het risico niet waard.

Blijft over Rusland.
Het wordt winter en men komt net in het seizoen dat er gas gebruikt gaat worden. O we kunnen minder leveren dus Europa moet in de kou zitten. Er zijn nog wat andere leidingen die we kunnen gebruiken maar die moeten gerepareerd worden. Nou is er oorlog en die kunnen beschadigd worden. We hebben een referendum gehad en volgend jaar behoorlijk wat reservisten. Beweeg Oekraïne tot de onderhandelingstafel en alles is weer veilig en koek en ei.

Simpele deductie. Wie heeft er het meeste belang bij en weet dat als de boel gerepareerd moet worden Europa toch wel betaald.
Alleen heeft rusland die leiding al onder controle en kunnen ze met de kraan dichtdraaien hetzelfde bereiken. Waarom dan zo moelijk doen? Het enige verschil is dat rusland nu geen keuze meer heeft om gas te leveren, waar dat voorheen nog wel het geval was. Echte winst voor rusland zit er dus niet in.
Daarmee kom ik terug op je lijstje hierboven waarbij er heel wat landen/groepen zijn waarbij je een theorie kunt bedenken. Ik blijf dan ook benieuwd wie het uiteindelijk heeft gedaan en vooral waarom.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:05
Oef... verslagen...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dion_b schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:41:
[...]
Valt mee, nog los van LNG terminals, we stevenen af op een forse globale recessie - gevolg van renteverhogingen om inflatie te beteugelen muv TR, waar rente vrolijk door verlaagd wordt en ze afstevenen op hyperinflatie 8)7, wat op zijn beurt weer gevolg is van alle Coronasteun dat met 'gratis' geld betaald is. Dat zou zonder deze oorlog ook gebeurd zijn. Het komt alleen bijzonder goed uit in dit conflict om twee redenen:
De geld hoeveelheid is wel een onderdeel van, maar niet de hoofdzaak van de inflatie.
De inflatie komt vnml door de voedsel, gas en olie prijs. Die oa ook weer doorwerken in de transport prijzen.
- recessie beperkt vraag naar grondstoffen. Huidige projecties van gasvoorraden gaan uit van onveranderde vraag, bij dalende vraag kunnen ze veel langer mee, wat impact van energiepolitiek van RU sterk vermindert.
- minder vraag en daardoor minder schaarste leidt tot lagere prijzen. Mooi voor ons, ook om straks uit die recessie te klimmen. Veel minder mooi voor RU dat de economie en oorlog ondertussen vrijwel exclusief bekostigt uit verkoop van olie en gas.

Meerdere analysten (bijv Jake Broe) roepen al dat de Fed probeert de recessie uit strategisch oogpunt extra snel extra diep te laten worden om RU maximale schade aan te richten en daarna (hopelijk) snel weer omhoog te klimmen als de oorlog voorbij is.
Of dat zo is of niet is een tweede, maar al is het totaal niet opzettelijk, zowel voor gasvoorraden als voor slechte economische situatie RU is een recessie mooi meegenomen. Minder gunstig is het effect dat het heeft op de minder welvarenden wereldwijd. Dat kan weer de eenheid van het front tegen RU beschadigen.
Er zit nog steeds geen recessie in de voorspelling.
Met 12% inflatie is het overigens ook ernstig moeilijk om in een recessie te komen in NL, omdat de inflatie ook zorgt voor een stijging van het BNP.
Voorlopig is er nog steeds een groei van 2 of 3% voorspeld, zelfs met de huidige situatie in de voorspelling.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Malantur schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:46:
[...]

Heb je een bron voor je cijfers?
Hier hebben ze het bijvoorbeeld over 100 miljard kuub opslag en een verbruik van 4x dat per jaar bekeken. https://fsr.eui.eu/the-role-of-gas-storage/
Ja: volgens NOS 16.7 miljard m3 opslag en 2 miljard m3 per week via essent.

Iets meer opslag dan in mijn vorige post, natuurlijk als je die voor 100% kan vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

sloth schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:53:
[...]
Ja: volgens NOS 16.7 miljard m3 opslag en 2 miljard m3 per week via essent.

Iets meer opslag dan in mijn vorige post, natuurlijk als je die voor 100% kan vullen.
40-50 miljard kuub per jaar verbruik.
Dus bijna 35-40% van het jaarverbruik zit ongeveer in de opslag?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Een video van twee Oekraïense Su-24 vliegtuigen die een bombardement uitvoeren:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:01
redwing schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:46:
[...]

Alleen heeft rusland die leiding al onder controle en kunnen ze met de kraan dichtdraaien hetzelfde bereiken. Waarom dan zo moelijk doen? Het enige verschil is dat rusland nu geen keuze meer heeft om gas te leveren, waar dat voorheen nog wel het geval was. Echte winst voor rusland zit er dus niet in.
Daarmee kom ik terug op je lijstje hierboven waarbij er heel wat landen/groepen zijn waarbij je een theorie kunt bedenken. Ik blijf dan ook benieuwd wie het uiteindelijk heeft gedaan en vooral waarom.
Correct. Maar als ze niet op volle kracht leveren krijgen zij de schuld en nu kunnen ze niet op volle kracht leveren waardoor Europa een mooie koude winter tegemoet gaat. Perfecte reden om de onschuld te kunnen spelen. Daarnaast is dit hun eigen leiding en bewijzen ze dat als het moet er nog meer kapot kan. De echte pijn van de hoge gasprijzen moet nog komen en dat werkt alleen maar in hun voordeel.

Vaak is de meest logische en waarschijnlijke verklaring de waarheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:56:
[...]

40-50 miljard kuub per jaar verbruik.
Dus bijna 35-40% van het jaarverbruik zit ongeveer in de opslag?
Nee, ca 1/3 zit er in
Zie https://agsi.gie.eu/
Kolom "Gas in storage" en "Consumption".
Dan zie je dat wij dus relatief 1 van de hoogste reserves hebben, er zijn genoeg landen die veel minder van het jaarverbruik in de opslag kunnen hebben, bijvoorbeeld België met nog geen 5%.

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Nog even over de gasleiding; het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij al een tijd geleden rigged was, explosieven geplaatst, maar dat er nu pas op het knopje is gedrukt.

Waarschijnlijk moet je dan alsnog wel met een bootje die kant op om op minimale afstand op het knopje te drukken in verband met bereik, maar daarvoor hoeven er geen schepen met transponders of onderzeeers in de buurt te zijn in de afgelopen paar dagen/uren.

Of kijk ik teveel films? 😂

[ Voor 3% gewijzigd door gise op 28-09-2022 00:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YakuzA schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:48:
[...]

Er zit nog steeds geen recessie in de voorspelling.
Met 12% inflatie is het overigens ook ernstig moeilijk om in een recessie te komen in NL, omdat de inflatie ook zorgt voor een stijging van het BNP.
Voorlopig is er nog steeds een groei van 2 of 3% voorspeld, zelfs met de huidige situatie in de voorspelling.
Ik zie die recessie in NL (inderdaad een van de sterkste economieen wereldwijd) toch wel voorzichtig voorspeld worden:
https://www.abnamro.com/r...d-dit-jaar-niet-voorkomen
https://www.businessinsid...om-de-dollar-altijd-wint/
Groei van 2 of 3 procent op jaarbasis inderdaad over 2022, maar krimp in Q4.

Maar kijk wat breder en het is het een stuk sterker dan een vermoeden:
https://www.worldbank.org...d-simultaneous-rate-hikes
https://www.forbes.com/si...my-headed-into-recession/
https://fortune.com/2022/...wth-recession-risks-2023/

Oslik blyat! Oslik!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:47

tuinïnen

Eventus stultorum magister

dakka schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:26:
[...]

Dan hebben we er een paar LNG terminals bij, dus dat zal ook wel loslopen.
Wanneer Azië massaal in gaat kopen weet ik dat zo net nog niet.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:02
gise schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:03:
Waarschijnlijk moet je dan alsnog wel met een bootje die kant op om op minimale afstand op het knopje te drukken in verband met bereik, maar daarvoor hoeven er geen schepen met transponders of onderzeeers in de buurt te zijn in de afgelopen paar dagen/uren.

Of kijk ik teveel films? 😂
Als er een 'draadje' (antenne dus) naar de oppervlakte gaat kan het best zijn dat je over een hele grote afstand dat knopje maar in hoeft te drukken.
Zoals een onderzeeër ook een antenne naar boven laat drijven indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:03:
[...]

Ik zie die recessie in NL (inderdaad een van de sterkste economieen wereldwijd) toch wel voorzichtig voorspeld worden:
https://www.abnamro.com/r...d-dit-jaar-niet-voorkomen
https://www.businessinsid...om-de-dollar-altijd-wint/
Groei van 2 of 3 procent op jaarbasis inderdaad over 2022, maar krimp in Q4.

Maar kijk wat breder en het is het een stuk sterker dan een vermoeden:
https://www.worldbank.org...d-simultaneous-rate-hikes
https://www.forbes.com/si...my-headed-into-recession/
https://fortune.com/2022/...wth-recession-risks-2023/
En de VS zijn officieel al in recessie, en China mogelijk ook volgens sommige analisten. Europa holt daar gewoon achteraan.

March of the Eagles

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:11:
[...]
En de VS zijn officieel al in recessie, en China mogelijk ook volgens sommige analisten. Europa holt daar gewoon achteraan.
Die hebben net hun tenen gedipt idd met -0,4% in Q1 en -0,1% in Q2.

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Nee, het effect is heel anders. Dit destabiliseert veel meer als spelen met de gaskraan. Vooral intern in Duitsland zal dit hard aankomen. Daar zitten nog een paar grootindustrielen die veel geld hebben verdiend aan rusland en behoorlijk druk zetten p de regering. Dit zorgt voor verdere interne verdeling binnen de gelederen.

Het is een maffiaparktijk maar het werkt best goed. Dat wij dat niet willen zien omdat weniet zo denken is wat anders. Duitsland is een van de grootste landen binnen de EU en zal het hierdoor extra moeilijk krijgen.

Eigenlijk best slim gespeeld van putin, zelfs hier op tweakers geven we al andere landen de schuld. Kun je nagaan hoe dat in de pers naar buiten wordt gebracht.

Of we daarin willen trappen is nog wat anders maar blijkbaar werkt het voor een deel van de bevolking zoals putin wenst. Daarin heeft ie al gewonnen blijkbaar.

Het is zo doorzichtig maar toch zaait het flinke verwarring en dat is het doel

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:04

franssie

Save the albatross

XWB schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:11:
[...]

ja komt EU ook wel even in, had eigenlijk al gemoeten vanwege corona maar door de idiote steun en negatieve rente is de economie toch al opgeblazen. Een gezond herstel waarbij helaas veel lokaal leed zal worden geleden maar waarvan ik denk dat het niet alleen Corona en UA gerelateerd is maar ook veel achterstaligge innovatie en prijsstelling. Maar daarvoor hebben we een ander topic over het uitsterven van winkels etc dus ik hou het hier even bij.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:43

FreakNL

Well do ya punk?

dr.lowtune schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:36:
[...]

TL;DR Dit kost maanden om te herstellen.

Nou, toevallig heb ik aan de systemen gewerkt waarmee ze dat soort leidingen leggen. Dit is best een complex probleem, ook al is het relatief ondiep.

Waarschijnlijk moet er een heel stuk pijp opnieuw gelegd worden. Je kan niet zomaar even dit stuk pijp lossnijden, optakelen, lassen en er weer terugleggen, dit omdat zo'n dikwandige pijp niet al te vaak gebogen mag worden.

In het ideale geval is het een klein stukje wat tussen 2 onderzeese stations ligt wat vervangen moet worden, maar het kan ook gerust een heel lang stuk zijn.

Voor een grote dikwandige pijp moet je een groot pijplegschip hebben en daar zijn er wel een aantal van, maar je moet maar hopen dat die niet ergens aan de andere kant van de wereld op contract zitten.

Overigens is er in Noorwegen een prima firma met een capabel schip voor deze klus.....We hadden ook een bedrijf hier in Leiden wat dit had gekund, maar die hebben de apparatuur hier voor van hun schip gehaald omdat ze liever hijsklussen doen ;)
Er zijn er nog wel meer hoor. Onze eigen Boskalis en Van Oord kunnen het ook :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 29-09 22:26
Zo erg is een recessie niet. Nee het is niet leuk als je er nu in zit en er gaan zeker mensen heel erg last van hebben maar het is wel een manier om de economie weer even te resetten.

De aandelenkoersen, huizenprijzen, negatieve rentes en het opkoopbeleid gingen ook nergens over

Achteraf zijn we ook alleen maar sterker uit de kredietcrisis gekomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 15:48
FreakNL schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:55:
[...]

Er zijn er nog wel meer hoor. Onze eigen Boskalis en Van Oord kunnen het ook :)
Allseas heeft hem gelegd dacht ik.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:13
YakuzA schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:20:
[...]

Ze tekenen beiden wel.
Misschien duurt het nog een paar maanden.
Maar eerst nog even wat voordeeltjes eruit slaan, onderhandelen noemt dat.
Die twee heren doen niets voor niks.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:01

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

BeefHazard schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:38:
[...]
Ik vind het onwaarschijnlijk klinken dat een onderzeeër geheel ongemerkt de Baltische zee ("NATO lake") in zou zijn gekomen.
[...]
Dat zei ik dus ook niet ;) Ik zei dat ze getracked worden. Dus als het een sub was moet het een bevriende staat geweest zijn omdat de Rus wel opgemerkt zou zijn.

Een third party (Rusland/terrorist/whatever) zal dus een schip/vliegtuig als camouflage gebruikt moeten hebben omdat het anders wel was opgemerkt. Geen idee of de locatie vanaf land bereikbaar was met duikers.

Ik zag in het andere topic trouwens ook dat Gasprom de mogelijkheid had om iets de pijp in te sturen dus we moeten wachten totdat ze leiding hebben kunnen inspecteren. Ontploffing van binnen uit of buitenaf....

edit: ik vraag mij wel af welke impact dit op Duitse wapenleveranties gaat hebben. Men was traag en terughoudend met sommige type wapens. Zou dat positief veranderen nu men definitief niet aan Russisch gas kan komen totdat de oorlog is afgelopen?

[ Voor 26% gewijzigd door sh4d0wman op 28-09-2022 09:01 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:59

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant Liveblog

VS steunen Oekraïne met nieuw wapenpakket van 1,1 miljard dollar
02:50
De Verenigde Staten bereiden een nieuw wapenpakket voor ter waarde van 1,1 miljard dollar (ruim 1,1 miljard euro) om Oekraïne te steunen in de oorlog tegen Rusland. Volgens Amerikaanse officials wordt de steun binnen enkele dagen officieel aangekondigd.

Het nieuwe pakket zal onder meer Himars-raketinstallaties, bijgaande munitie, anti-dronesystemen en radarsystemen bevatten. Daarnaast zijn ook reserveonderdelen en geld voor trainingen en technische ondersteuning inbegrepen
Ten aanzien van die anti drone systemen, die wat actualiteit hebben, zie ik Newsweek als bron Vampire systemen noemen (VAMPIRE Counter-Unmanned Aerial Systems). Of het nu ook deze systemen zijn durf ik niet te zeggen, maar de Newsweek bron is al van augustus, dus het is al bij een eerder package geleverd geweest. Een quote van Newsweek direct hieronder:
Colin Kahl, undersecretary of defense for policy, described it as "a kinetic system. It uses small missiles essentially to shoot (unmanned aerial systems) out of the sky."
De VS hebben sinds het uitbreken van de oorlog al ruim 15 miljard dollar aan militaire steun aan Oekraïne gegeven.

Naast een nieuw wapenpakket, bereidt Washington ook nieuwe sancties tegen Rusland voor. Aanleiding voor de sancties zijn de referenda in vier bezette regio's in Oekraïne over aansluiting bij Rusland. Russische officials claimen dat de inwoners met overweldigende meerderheid hebben gestemd voor annexatie. Oekraïne en westerse bondgenoten zien de referenda echter als schijnvertoningen waarvan de uitslag bij voorbaat vaststond. (ANP)
Nu betrapte ik mijzelf erop dat ik dat totale bedrag nog mee vond vallen. Dit afgezet tegen de frequentie waarmee die hulppakketten worden gestuurd, en hun grootte, 700 miljoen minimaal, had ik verwacht dat dit totaal bedrag al hogen was. Deze bron, statista.com, maakt een andere, en hogere, inschatting. Dat betekent dus duiken in de uitgangspunten van beide berekeningen om het verschil te begrijpen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:43

FreakNL

Well do ya punk?

ph4ge schreef op woensdag 28 september 2022 @ 01:32:
[...]

Allseas heeft hem gelegd dacht ik.
Samen met de door mij genoemde bedrijven ;)

Allseas is trouwens ook deels Nederlands.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 28-09-2022 07:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, na anderhalve dag eindelijk bijgelezen hier. Iedereen bedankt voor de interessante posts!

Wat een gekke tijden zeg, die Nordstream 1 en 2 kaduuk, vreemde zaken weer.

Benieuwd of we er ooit achter zullen komen wie dit veroorzaakt heeft en met welk direct doel :P

Het lijkt bijna wel een film... 8)7

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

In Nederland gaan we het wel redden, in Europa wordt het wel een serieus probleem dan. Er zijn niet genoeg reserves daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

Indoubt schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:24:
[...]

Nee, het effect is heel anders. Dit destabiliseert veel meer als spelen met de gaskraan. Vooral intern in Duitsland zal dit hard aankomen. Daar zitten nog een paar grootindustrielen die veel geld hebben verdiend aan rusland en behoorlijk druk zetten p de regering. Dit zorgt voor verdere interne verdeling binnen de gelederen.

Het is een maffiaparktijk maar het werkt best goed. Dat wij dat niet willen zien omdat weniet zo denken is wat anders. Duitsland is een van de grootste landen binnen de EU en zal het hierdoor extra moeilijk krijgen.

Eigenlijk best slim gespeeld van putin, zelfs hier op tweakers geven we al andere landen de schuld. Kun je nagaan hoe dat in de pers naar buiten wordt gebracht.

Of we daarin willen trappen is nog wat anders maar blijkbaar werkt het voor een deel van de bevolking zoals putin wenst. Daarin heeft ie al gewonnen blijkbaar.

Ik zie dit als een act van de VS en niet van Rusland.

1) In een interview met Biden gemaakt in Februari van dit jaar geeft Biden aan dat ze er alles doen om de Northstream 2 te verhinderen te laten openen:

https://www.reuters.com/w...ession-toward-2022-02-07/

2) De explosies vonden plaats in NATO gecontroleerd gebied welke ook actief door NATO wordt gemonitord.

3) Er was de dag voor de explosies een nieuwe pijplijn geopend tussen Noorwegen en Polen.

4) Bijna alle landlijnen van Russisch gas lopen door Oekraïne.

5) De reparaties duren maanden waardoor Rusland het niet als chantagemiddel kan gebruiken tijdens de meest gevoelige dagen: De winter.

6) Bijna alle Europese gasreserven zijn inmiddels vol.

7) Veel van het vloeibare gas komt van de VS.

Dit is een VS aanslag en dat is oke. Ik denk dat we dat ook moeten inzien. Niet al het geweld komt van Rusland (alhoewel Poetin momenteel inderdaad het kwaad op deze bol modder is)
Ik zou het zelfs openlijk goedkeuren als de VS dit had gedaan. het is goed dat Northstream 1 en 2 uit het beeld zijn als opties.

Vergeet ook niet dat dit niet nieuw is. Toen in Soviet tijd de USSR chips via Canada inkocht deed deVS deze saboteren wat leidde tot een enorme explosie in een Russische pijplijn. Dus dit is helemaal niets nieuws voor de VS.

Ik zeg; het was de VS en dat is oke.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:15
Auredium schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:30:
[...]

1) In een interview met Biden gemaakt in Februari van dit jaar geeft Biden aan dat ze er alles doen om de Northstream 2 te verhinderen te laten openen:

2) De explosies vonden plaats in NATO gecontroleerd gebied welke ook actief door NATO wordt gemonitord.

3) Er was de dag voor de wexplosies een nieuwe pijplijn geopend tussen Noorwegen en Polen.

5) De reparaties duren maanden waardoor Rusland het niet als chantagemiddel kan gebruiken tijdens de meest gevoelige dagen: De winter.

Dit is een VS aanslag en dat is oke. Ik denk dat we dat ook moeten inzien. Niet al het geweld komt van Rusland (alhoewel Poetin momenteel inderdaad het kwaad op deze bol modder is)
Ik zou het zelfs openlijk goedkeuren als de VS dit had gedaan. het is goed dat Northstream 1 en 2 uit het beeld zijn als opties.

Vergeet ook niet dat dit niet nieuw is. Toen in Soviet tijd de USSR chips via Canada inkocht deed deVS deze saboteren wat leidde tot een enorme explosie in een Russische pijplijn. Dus dit is helemaal niets nieuws voor de VS.

Er is in ieder geval 1 ding duidelijk. Geen gas meer via die 2 leidingen. Beter als soms/onderhoud/wanneer we zin hebben.

• GrooV
  • Laatst online: 29-09 22:26
BeefHazard schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:38:
[...]

Ik vind het onwaarschijnlijk klinken dat een onderzeeër geheel ongemerkt de Baltische zee ("NATO lake") in zou zijn gekomen. Vanuit St Pete's móet je langs NAVO-lid Estland om richting het zuidwesten te kunnen. Kan me niet voorstellen dat de NAVO, Finland en Zweden geen exacte lijsten hebben van álles dat door dat water komt.

[...]
Echt serieus, de hele Baltische vloot ligt (nagenoeg) in Kaliningrad en jij denkt dat de NAVO naar Sint Peterburg zit te kijkenstaren?

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Eén idee heb ik nog niet voorbij zien komen, maar ik weet niet hoe uitvoerbaar dit is… Wat nu als je een explosief aan één van de uiteinden naar binnen stuurt? Dan hoef je helemaal niet moeilijk te doen met onderzeeërs en duikteams. Gewoon een op afstand bestuurbaar karretje naar binnen sturen en boem? Ik kan me zelfs voorstellen dat inspectie ook op dergelijke wijze wordt gedaan, dus het karretje was al beschikbaar…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

wolly_a schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:36:
Eén idee heb ik nog niet voorbij zien komen, maar ik weet niet hoe uitvoerbaar dit is… Wat nu als je een explosief aan één van de uiteinden naar binnen stuurt? Dan hoef je helemaal niet moeilijk te doen met onderzeeërs en duikteams. Gewoon een op afstand bestuurbaar karretje naar binnen sturen en boem? Ik kan me zelfs voorstellen dat inspectie ook op dergelijke wijze wordt gedaan, dus het karretje was al beschikbaar…
Dat heeft James Bond allang uitgevogeld :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:50
[...]

3) Er was de dag voor de wexplosies een nieuwe pijplijn geopend tussen Noorwegen en Polen.

1. Nordstream 2 was al dicht, is uberhaupt nooit open geweest. (En er zijn ook geen plannen dat hij uberhaupt binnenkort open ging). Waarom zou je hem dan opblazen als VS zijnde. Het doel was al bereikt.

2. Nee, het waren internationale wateren. Het heeft Rusland trouwens nooit tegengehouden om gewoon door NAVO gebied te vliegen / varen.

3. Dus? Die pijplijn heeft een capaciteit van 2-3 miljard m3, de Nordstream 55. Je vergelijkt een rietje met een rioolpijp.

4. Dus? De enige die daar momenteel direct op inspringt is Gazprom zelf door met sancties te dreigen bij Rusland, en hup, direct de gasprijs weer over de kop en paniek in het land. Dan komt het Rusland wel opeens erg goed uit.

5. Rusland heeft er sowieso niks bij te verliezen. Als ze gas hadden willen verkopen, hadden ze dat allang kunnen doen.

6. Voor een winter, ja. In Nederland. Mits we zuinig aan doen en het niet te koud wordt.. Maar we praten hier over jaren, in Europa. Dan wordt het een beetje krap.

7. Dus? We waren al bezig met de energietransitie naar LNG. Waarom zou de VS gaan lopen stoken in iets wat al hun kant op gaat?

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 28-09-2022 08:49 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik kijk te weinig tv, zie ik al wel… Maar misschien kijkt de mogelijke dader wel meer tv? Een dergelijk karretje, alleen dan zonder James en een mooie vrouw, maar met extra veel explosieven…

En als extra potentiële dader, iemand van bijv. Nordstream of Gazprom die het niet eens is met alle geklooi van Rusland… Het is natuurlijk zo dat er al eerder spontaan dingen vlam hebben gevat in Rusland.

[ Voor 18% gewijzigd door wolly_a op 28-09-2022 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 13:06
wolly_a schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:36:
Ik weet een en ander van pijpleidingen en kan je zeggen dat je zoiets direct op je druk elementen en andere apparatuur opmerkt. Zo'n leiding is bezaaid met drukmeters en eventuele afsluiters, operators en monitoring software merken de kleinste fluctuatie op.

offtopic maar in Engeland hebben ze ook tig pijpleidingen waar in batches verschillende brandstoffen doorgepompt worden; een stel slimme mensen hadden in een veldje een caravan en tentje opgezet, gat gegraven en professioneel een aftapping in de leiding gelast (ja daar zijn specialistische tools voor) - en die lui zaten doodleuk diesel en benzine af te tappen en in een ICB te gooien als dat langs kwam. Toen ze ontdekt waren en men keek terug in de historische data van de leiding kon men precies zien wanneer de incidenten plaats vonden; twee maand later was er monitoring software internationaal uitgerold om dit soort fratsen direct te ontdekken en de operators te alarmeren.

at your service

• bloody
  • Laatst online: 15:06

bloody

0.000 KB!!

[...]

Rybar meldt hierover het volgende.
(*note* dat Rybar een *Russische* blogger is, maar hij houdt zich meestal wel aan de feiten. Zijn kaartjes vinden gretig aftrek binnen dit forum)
Paranoia is paranoia, maar op 2 september merkten we interessante manoeuvres op die werden uitgevoerd door een Amerikaanse helikopter met de roepnaam FFAB123. Toen gingen we ervan uit dat dit bord van de USS Kearsarge-luchtvleugel was, en vandaag hebben we het in meer detail bekeken.

Volgens de site ads-b.nl hebben 6 vliegtuigen die dag gebruik gemaakt van deze oproep, waarvan we de staartaantallen van drie hebben kunnen vaststellen. Ze zijn allemaal Sikorsky MH-60S.

Door de FFAB123-route over het schema van het ongeval van gisteren te leggen, krijgen we een nogal interessant resultaat: de helikopter vloog ofwel langs de Nord Stream-2-route, of zelfs tussen de punten waar het ongeval plaatsvond.

Ondertussen waren er op Twitter screenshots van andere Amerikaanse vliegtuigvluchten - de volgende screenshot werd gemaakt op 13 september.

En tot slot moeten we aandacht besteden aan het juni-artikel in Sea Power, waar de Amerikanen opscheppen over experimenten op het gebied van onderwaterdrones die ze hebben opgezet bij de BALTOPS 22-oefeningen - alleen in het gebied van Bronholm Island.
Anyway, wat voor mij nog steeds een geldende optie is, is een samenwerking van USA met de anti-Putin krachten (of meer 'overlevingskrachten') binnen Rusland, wat bulle bas hier mooi verwoord heeft.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Nat-Water schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:38:
[...]

1. Nordstream 2 was al dicht, is uberhaupt nooit open geweest. Waarom zou je hem dan opblazen als VS zijnde. Het doel was al bereikt.
Dat slaat als een tang op een varken. Biden heeft al gedreigd die lijn te slopen nog voor deze open ging.
2. Nee, het waren internationale wateren.
Omgeven door NATO landen en voorzien van patrouilles door NATO landen
3. Dus? Die pijplijn heeft een capaciteit van 2-3 miljard m3, de Nordstream 55. Je vergelijkt een rietje met een rioolpijp.
Er zijn meer toevoeren bijgekomen dan alleen die pijplijn in de afgelopen weken die niet in Ruslands handen zijn.
4. Dus? De enige die daar momenteel direct op inspringt is Gazprom zelf. Het zou dan eerder afknijpen door Rusland zijn.
Eidelijk ben je het met een punt eens. De lijn hoefde niet te worden opgeblazen. Als Rusland hem gewoon had gesloten had men geprotesteerd maar dicht was dicht. Geen explosietje voor nodig en Gasprom doet toch nog zijn best voor service terwijl ook die door Rusland hadden kunnen worden vertraagd en dat is niet gebeurd.
5. Rusland heeft er sowieso niks bij te verliezen. Als ze gas hadden willen verkopen, hadden ze dat allang kunnen doen.
Dat deden ze al, met veel winst en nu KUNNEN ze het niet eens wat niet in hun voordeel is.
6. Voor een winter, ja. In Nederland. Maar we praten hier over jaren, in Europa. Dan wordt het een beetje krap.
De verwachting was al dat er sowieso volledig van Russische gas werd afgestat in een periode van een paar jaar. Het hoeft ook alleen maar voor deze winter dicht te zijn. Deze oorlog duurt wss minder lang dan het afstapen van Russische gas.
7. Dus? We waren al bezig met de energietransitie naar LNG. Waarom zou de VS gaan lopen stoken in iets wat al hun kant op gaat?
Omdat dit ook voor de oorlog handiger is en het middelen van het aardsvijand Rusland doet afnemen.

Ik begrijp het 'Rusland slecht' dus Rusland heeft het gedaan. Maar dat is tunnelvisie denken. Dit is niet door Rusland gedaan. let ook op hoe de politiek (op Oekraïne na) eigenlijk niets zegt over de dader. Er zijn wat experts die in de media speculeren dat het Rusland was. Maar de meeste politici zeggen niets.
Het is totaal onlogisch dat Rusland ze opblaast terwijl ze ook gewoon de kraan dicht kunnen draaien en kritiek langs zich af laten gaan (wat iets is wat in hun politieke natuurligt)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
[...]

Als Rusland de kraan dichtdraait is het evident dat zij het contracr niet nakomen,
Opblazen van de leiding is lastig te bewijzen wie er achter zit, Rusland beroept zich op overmacht. Zo simpel is het.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nat-Water schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:38:
[...]
1. Nordstream 2 was al dicht, is uberhaupt nooit open geweest. (En er zijn ook geen plannen dat hij uberhaupt binnenkort open ging). Waarom zou je hem dan opblazen als VS zijnde. Het doel was al bereikt.

2. Nee, het waren internationale wateren. Het heeft Rusland trouwens nooit tegengehouden om gewoon door NAVO gebied te vliegen / varen.

4. Dus? De enige die daar momenteel direct op inspringt is Gazprom zelf door met sancties te dreigen bij Rusland, en hup, direct de gasprijs weer over de kop en paniek in het land. Dan komt het Rusland wel opeens erg goed uit.

6. Voor een winter, ja. In Nederland. Mits we zuinig aan doen en het niet te koud wordt.. Maar we praten hier over jaren, in Europa. Dan wordt het een beetje krap.

Een van de profiteurs lijkt ook wel weer Gazprom te zijn.
1 geen rechtszaken ivm niet leveren gas via ‘overmacht’ of ‘terreur’ clausule
2 meer geld voor hun gas

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:50
Ik ga niet specifiek op elk punt reageren (er moet ook gewoon gewerkt worden, en we worden het toch niet eens) maar ik zie dit als een sterk staaltje machtspolitiek vanuit Rusland. Onder het motto 'we hebben jullie niet nodig, en kijk tot waartoe we in staat zijn'.

De gasprijs schoot gisteren weer 20% omhoog, en dat terwijl een dichte leiding is opgeblazen. Wie profiteert er dan precies van?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:34
Nat-Water schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:55:
De gasprijs schoot gisteren weer 20% omhoog, en dat terwijl een dichte leiding is opgeblazen. Wie profiteert er dan precies van?
Eh, de VS onder andere 8)

Tens gaat nu aan het werk en bemoeit zich er verder niet mee

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Ik ga niet specifiek op elk punt reageren (er moet ook gewoon gewerkt worden, en we worden het toch niet eens) maar ik zie dit als een sterk staaltje machtspolitiek vanuit Rusland. Onder het motto 'we hebben jullie niet nodig, en kijk tot waartoe we in staat zijn'.

Ik denk ook niet dat wij het hier over eens gaan worden en dat het ook heel lang gaat duren voordat de waarheid boven tafel komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:41

_Arthur

blub

Tens schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:05:
Eh, de VS onder andere 8)

Tens gaat nu aan het werk en bemoeit zich er verder niet mee
Ik verdenk Qatar samen met Australie er van trouwens. (/sarcasme)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctccoiPcmtrO3rs3l1y9DDIuA00=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZOqe01W4p9Rk87ywivco3uwW.png?f=user_large

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
Die gaspijpjes verdienen bijna een eigen topic...

Ondertussen in Oekraine:

Lyman lijkt omsingelt te worden. Russische verdediging (3000 troepen) aldaar schijnt in te storten... Check Twitter berichtje voor een kaart.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:22

_Eend_

🌻🇺🇦

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FduRwNUWIAAfzEL?format=jpg&name=900x900

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
feedback graag in het feedbacktopic

Het enige absolute feit is dat er totaal geen duidelijke bewijzen zijn voor wie dit gedaan heeft. Het is gewoon onduidelijk. Het enige dat wij hier kunnen doen is speculeren. Ik doe daar zelf ook aan mee - voor mij is het niet logisch dat Rusland dit gedaan heeft.

Maar dat betekent niet dat ik uitsluit dat het Rusland het gedaan heeft. Laten we het doorgaans best hoge niveau op tweakers behouden; voordat iets gesteld wordt als een feit moet er een minimale onderbouwing zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door polthemol op 28-09-2022 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 22:21

Ik kan hem geen ongelijk geven in deze

graag embed-tags toepassen bij tweets

[ Voor 25% gewijzigd door polthemol op 28-09-2022 09:31 . Reden: embed tags toegepast ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
enkele posts verwijderd: gebruik de TR in plaats van elkaar de maat te nemen. Dit helpt niet om het topic prettig te houden voor elkaar.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-09 07:29
Ik lees berichten over contracten waardoor Rusland weer gas zou moeten gaan leveren in de nabije toekomst als wij dit zouden willen afnemen. Deze door "iemand" uitgevoerde actie op de leiding is overmacht en daardoor hoeft Rusland zich niet aan het contract te houden.
Ik weet niet wat waar is maar ik denk niet dat het lang gaat duren voordat we de vraag van wie hier het meeste belang bij heeft en de middelen heeft binnenkort op een rij gaan krijgen.

• asing
R3m3d7 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:37:
Ik lees berichten over contracten waardoor Rusland weer gas zou moeten gaan leveren in de nabije toekomst als wij dit zouden willen afnemen. Deze door "iemand" uitgevoerde actie op de leiding is overmacht en daardoor hoeft Rusland zich niet aan het contract te houden.
Ik weet niet wat waar is maar ik denk niet dat het lang gaat duren voordat we de vraag van wie hier het meeste belang bij heeft en de middelen heeft binnenkort op een rij gaan krijgen.
Als je ook even linkt naar je bron zou dat fijn zijn :) .

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

assassin85 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:25:
[Twitter]

Ik kan hem geen ongelijk geven in deze

[mbr]graag embed-tags toepassen bij tweets[/mbr]
Ik ook niet. Dit geeft Ukraine ook een machtsmiddel tov Rusland. Numoet het gas wel door hun leidingen naar de rest van Europa.

een treffende spreuk

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-09 07:29
asing schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:38:
[...]

Als je ook even linkt naar je bron zou dat fijn zijn :) .
Oh, was niet meer dan een nujij reactie en iets op twitter, helemaal niet betrouwbaar op zichzelf maar ik vondt de gedachtegang wel het melden waard. Ik heb zelf niet verder gezocht of het contract zo in elkaar steekt. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen daarvoor. Anyway, ik zie het dus als niets meer dan een mogelijke reden. Volges mij zitten we hier nog in die fase. :)

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:15
In addition, the NSDC apparatus has developed detailed instructions for citizens in the event of the use of tactical nuclear weapons by the Russian Federation, "I intend to make it public as much as possible in the coming days," Danilov said.

https://en.interfax.com.ua/news/general/861557-amp.html

Verwachten ze iets?

Kan ook zo maar weer die kerncentrale zijn nu ‘sabotage’ in is.

Laten we hopen van niet uiteraard.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

We kunnen een heleboel speculeren over de Nordstream pijpleidingen, ik vind het zelf hartstikke interessant om alle theorieën omtrent motieven te lezen.

1 ding is zeker; wie nu nog steeds denkt dat de huidige oorlog alleen nog tussen rusland en Oekraïne speelt is nu toch echt wel behoorlijk naïef.

Er wordt hard gewerkt vanuit rusland om Europa te ondermijnen, en vanuit het Westen wordt er (deels achter de schermen heb ik het idee) hard gewerkt rusland te ondermijnen.

Man wat een bizarre tijden zeg, stiekem escaleert het beetje bij beetje toch steeds een stapje verder. Ik hoop van harte dat we binnen Europa eensgezindheid kunnen blijven bewerkstelligen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 15:09
[...]

Ik snap dus niet waarom ze het moelijker krijgen. Voorheen konden die industrieen pushen om toch gas te gaan kopen. Nu is die push weg en lijkt het naar mij juist stabieler te worden. Naar mijn idee kun je dus veel meer destabiliseren met een kraan dan met een kapotte leiding.
Dat is eigenlijk vooral omdat de meesten het idee hebben wat ik hierboven aangeef. Dus dat een pijp met een kraan veel meer kan destabiliseren dan die kapotte pijp.

Ik vind het dus niet zo doorzichtig, vooral omdat ik de voordelen van rusland niet zie. Ik zie juist meer nadelen, maar ik ben dan ook geen expert. Als er echt voordelen zijn voor rusland dan zal het inderdaad daarvandaan komen.

[removed]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 20:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
De gasprijs schoot gisteren weer 20% omhoog, en dat terwijl een dichte leiding is opgeblazen.
Het verband tussen de aanslagen op de pijpleiding en de gasprijs is minder duidelijk dan je zou denken:
Maestro schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:22:
Gasprijs stijgt fors door mogelijke sancties Rusland tegen Oekraïens gasbedrijf

Breng het met name even onder de aandacht om aan te geven dat de gasprijs vandaag wél de lucht in schoot, maar niet door de lekken. De prijs ging pas na 15:00 omhoog:

https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5429405
(even intraday aanklikken voor vandaag)
Het is aannemelijk dat de gasprijs zich zonder de aanslagen precies hetzelfde gedragen had, immers waren NS1 en NS2 al als 'tot nader order niet beschikbaar' ingeprijst.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Ik snap deze redenering niet goed. Waarom zou het Kremlin-- met dat Duitse grootindustriëlen nu op de knieën zitten voor de pijp van Putin -- zich bezeren met zelfcastratie? Voor beiden is het feestje dan uit en dan moeten die Duitsers toch echt op zoek naar andere partners. Weg hefboom.

De enige reden die ik voor het Kremlin kan bedenken is dat het een signaalwerking heeft: wij kunnen jullie internetkabels en energie losknippen. Maar goed, dat is domweg vragen om oorlog. Rond de eerste dagen van de invasie heeft het Westen (ben even kwijt of dit de NAVO of de VS zijn geweest) duidelijk aangegeven dat digitale terreur gezien wordt als inbreuk op artikel 5. Het doorknippen van belangrijke aders zie ik als niet minder ernstig.
Niet echt, want er kwam toch al geen gas uit.

Dat het voor jan publiek lastig is om te zien wie hier achter kan zitten is zeker waar en zou daarmee ook prima in lijn liggen met Russische acties. Maar dan verwacht ik ook eerst ontkenning, dan verschillende verklaringen de wereld in helpen, en uiteindelijk verantwoordelijkheid claimen. :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

En niet geheel verrassend had de VS al gewaarschuwd dat Rusland dit van plan was:
YakuzA in "Hoe afhankelijk zijn we echt van het Russisch gas"

Misschien beter om daar de Nordstream discussie verder te doen, hier is het wat te overheersend tussen het 'normale' nieuws.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 28-09-2022 09:56 ]

PSN

• Flimovic
  • Laatst online: 28-09 23:55

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Nou, RTL Nieuws gooit ook ff wat hout op het vuurtje van angst voor een nuclaire aanval.

https://www.rtlnieuws.nl/...re-escalatie-oorlog-groot

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Plot twist:

De Oekraïense ambassadeur in Nederland heeft een advanced duikbrevet.

:+

• tuinïnen

tuinïnen

Flimovic schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:56:
Nou, RTL Nieuws gooit ook ff wat hout op het vuurtje van angst voor een nuclaire aanval.

https://www.rtlnieuws.nl/...re-escalatie-oorlog-groot
Het is wat gechargeerd, maar je krijgt dadelijk wel dat een aanval op de geannexeerde gebieden (net zoals de Krim) wordt gezien als een aanval op Russisch grondgebied. Dat kan anders worden opgevat en de risico's op verdere escalatie nemen hierdoor wel toe. Daarnaast is de mobilisatie ingezet, waardoor er voorlopig van de-escalatie geen sprake lijkt te kunnen zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

tuinïnen schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:00:
[...]

Het is wat gechargeerd, maar je krijgt dadelijk wel dat een aanval op de geannexeerde gebieden (net zoals de Krim) wordt gezien als een aanval op Russisch grondgebied. Dat kan anders worden opgevat en de risico's op verdere escalatie nemen hierdoor wel toe. Daarnaast is de mobilisatie ingezet, waardoor er voorlopig van de-escalatie geen sprake lijkt te kunnen zijn.
Het is niet relevant dat gebieden worden geannexeerd. Als poetin een atoombom wil gooien, dan heeft hij dat al besloten. De referenda zijn rookgordijnen. Als poetin nucleair wil, dan zijn de referenda een gevolg, niet de oorzaak.

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
tuinïnen schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:00:
[...]

Het is wat gechargeerd, maar je krijgt dadelijk wel dat een aanval op de geannexeerde gebieden (net zoals de Krim) wordt gezien als een aanval op Russisch grondgebied door de Russen.
De rest van de wereld erkent die claims niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

RoD schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:02:
[...]

Het is niet relevant dat gebieden worden geannexeerd. Als poetin een atoombom wil gooien, dan heeft hij dat al besloten. De referenda zijn rookgordijnen. Als poetin nucleair wil, dan zijn de referenda een gevolg, niet de oorzaak.
De gebeurtenis an sich niet. En deze annexatie tekent zich natuurlijk al maanden af, net zoals de verdere invulling van toenemende escalatie. Dan kan het inderdaad ook al lang besloten zijn om nucleaire wapens te gebruiken en het verhaal eromheen wordt nu neergezet. Iets wat niet bepaald een zonnig vooruitzicht te noemen is.
Pagina: 1 ... 64 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid