Indoubt schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:41:
[...]
Hmm, Er zijn nog wat leidingen open behalve Nordstream 1 en 2. Als ik me voor probeer te stellen hoe inderdaad iemand als Virtuozzo of Unclero hierover zou denken dan is Cui Bono toch wel iets waar je als eerste naar moet kijken.
Kijk eens hoe de overige pijpleidigen lopen. Als je daar naar kijkt dan kan het best zijn dat het Rusland is die het heeft veroorzaakt als het geen ongeluk is tenminste. De druk op Duitsland wordt hoger, de NS 1 en 2 buiten gebruik, Andere pijpleidingen te weinig capaciteit maar nog wel bruikbaar om aan te sleutelen of de kraan dicht te draaien. Maximale druk op Duitsland als groot indistrieel die het moeilijk gaat krijgen en toch nog wat om verder te escaleren.
Als het geen ongeluk is dan gok ik toch op Rusland.
Die pijpen zijn niet zo eenvoudig te repareren. De diameter is fors voor een onderzeese leiding met 48 inch (ruim 1,2 meter diameter) en dat betekend dat niet elke onderzeese pijpenlegger ze kan leggen. Bovendien wordt zo'n pijp normaal in een keer gelegd met een schip wat de pijpen bovenwater aan elkaar legt en een hele lange constructie waarbij de pijp eigenlijk licht gebogen word als die op de bodem wordt gelegd. Het aantal pijpenleggers welke deze doorsnede kunnen handelen is op de overgebleven vingers van 1 hand te tellen nadat het mis is gegaan met de zaagmachine.
Een stuk repareren is nog moeilijk. Ik vermoed duikers op diepte die het stuk ertussen uit snijden en dan weer een stuk er opniew moeten inlassen. Daar is de pijpenlegger dan niet voor nodig maar de mensen die dat kunnen zijn net zo schaars als de pijpenleggers.
Mja, ik merkte een paar pagina's terug al op dat er ook vandaag een nieuwe pijplijn is geopend, tussen Noorwegen en Polen, precies op tijd om de opgeschaalde productie van Noors gas aan de man te brengen.
Nu zie ik de Noren niet aan voor dat soort geintjes, dat voorop - te keurig en hun inkomsten waren al gegarandeerd.
Polen, aan de andere kant, heeft een regering die afgelopen jaren flink met de rest van de EU heeft gebotst, deels vanwege autoritaire trekjes en afbraak van de rechtsstaat. Dat heeft ze volgens mij al bepaalde subsidies gekost, waar ze eigenlijk niks tegen konden doen. Met die aansluiting op Noorse gas en wegvallen Nordstream is hun positie aan de EU-tafel wel flink verstrekt. Bovendien willen ze wel écht Rusland dwars zitten, want die lui willen ook niet terug naar de USSR. Motief.
Verder vanaf hun kust dus inderdaad goed bereikbaar en vermoedelijk ook met kleinschalig onderzees spul goed te doen (bijv. kleine onderzoekssub met special ops?). Poolse vaarbewegingen ook geen raar ding voor hun eigen kust. Gelegenheid.
En nu dus wel het moment voor zo'n actie, want niemand weet waar te beginnen met de schuldvraag, kan iedereen zijn, want veel mensen met potentiële reden, maar ook weer niet zo duidelijk bij iemand in de schoenen geschoven dat het overduidelijk een set-up is. Kans.
Ik speculeer ook maar vrolijk mee, maar er zijn minder overtuigende theorieën, vind ik zelf