Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.631 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:25:
[...]

En dan graag de reden waarom rusland dat zou doen met de voordelen. Ik vind het in dit geval nl. nogal kort door de bocht om het bij de russen te leggen. Feitelijk hebben ze dan nu een van de weinig middelen om druk uit te voeren op de EU opgeblazen. Alleen als ze nog met een dreiging komen dat andere leidingen ook opgeblazen kunnen/gaan worden hebben ze er iets aan. Zo niet is de enige die er last van heeft rusland zelf, die pijp was ten slotte al dicht en zou voorlopig ook niet open gaan.
Dat kun je beter aan de Russen vragen. Daar kunnen we over gissen, maar vind ik niet zo interessant.
*Knip* Geen toespelingen over trollen, dat ondergraaft de sfeer op dit forum. Wat we hier graag zien is een discussie op de inhoud. Die discussie mag best fel zijn, maar blijft desondanks op de inhoud.

Begint met 'maar wat schiet Rusland ermee op' gevolgd door een insinuatie dat de VS/EU/Oekraïne erachter zit en eindigt met de conclusie dat Rusland eigenlijk het slachtoffer weer is. Jaren terug nog best een valkuil, tegenwoordig zo doorzichtig als het maar kan.

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 27-09-2022 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-09 15:06

bloody

0.000 KB!!

bulle bas schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:03:
[...]

Speculaas.
Nog vreemdere speculaas dan, omdat het de tijd van het jaar aan het worden is.

partij: duiven-fractie Rusland
Aardig idee.
Dit kan prima aansluiten bij het verhaal van Blinken: "Initial reports do not confirm that the Nordstream incident was an act of sabotage or an attack".
Immers, USA kan de duiven club geholpen hebben, waarom ook niet?
Denk aan het evt uitzetten van hydrofoons, helpen met de locaties te vinden, toezeggingen dat Rusland niet door de USA beschuldigd gaat worden.

Bij duiven moet ik alleen denken aan zachtaardige diertjes, hebben ze die club echt in RU, of bedoel je de club die nattigheid ruikt en het voortbestaan van Rusland veilig wil stellen? (En stiekem ook haviken zijn)

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Brazos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:19:
[...]

Dat kun je beter aan de Russen vragen. Daar kunnen we over gissen, maar vind ik niet zo interessant. Wat ik persoonlijk wel interessant vind is dat kort na zulke acties de troll-activiteit altijd weer even piekt, daar is dit subforum niet van uitgesloten helaas.

Begint met 'maar wat schiet Rusland ermee op' gevolgd door een insinuatie dat de VS/EU/Oekraïne erachter zit en eindigt met de conclusie dat Rusland eigenlijk het slachtoffer weer is. Jaren terug nog best een valkuil, tegenwoordig zo doorzichtig als het maar kan.
Ik ga voor verdeel en heers.
Enig hefboom was er niet meer voor Rusland.
Dus blaas dat ding maar op en kijk hoe ze in het westen elkaar de schuld geven.

Amerika lijkt logisch dus Europa zet zich af tegen Amerika of zoiets...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
Ja, dit komt natuurlijk door die fietsen die we leveren. Zelensky had waarschijnlijk om 2K mountain bikes gevraagd, niet 2K stads fietsen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:57
[...]

Dat kun je beter aan de Russen vragen. Daar kunnen we over gissen, maar vind ik niet zo interessant. Wat ik persoonlijk wel interessant vind is dat kort na zulke acties de troll-activiteit altijd weer even piekt, daar is dit subforum niet van uitgesloten helaas.
Kun je de laatste zin toelichten? Waar doel je op?
Ook deze kan ik niet zo goed plaatsen - volgens mij weten we niet zoveel en dus ook niet wie de dader is, het enige is dat we middels deductie de hoeveelheid partijen die hiertoe in staat kunnen zijn kunnen beperken. Maar dat maakt het nog lang geen glasheldere uitgemaakte zaak.

Wellicht is de vraag ook: wat betekent dit voor de EU. Iemand vond het nodig het antwoord hierop af te dwingen in ieder geval.

Die mobilisatie in Rusland is volgens mij zelfs volgens Rusland zelf aan het uitdraaien op een mislukking he? Het helpt ze niet dat ze nu de smartphones blijkbaar niet afgepakt hebben: er is zo'n enorme lading beeldmateriaal wat wordt geupload over opgeroepen mensen die na enkele dagen al zonder eten en drinken op de grond moeten slapen en in de bosjes moeten kakken dat het ook niet meer te verstoppen is.

Maargoed, niet dat het Rusland er van gaat weerhouden deze lui het front in te sturen - maar zelfs het goed voorbereide beroepsleger vroor al kapot voor ze aanvielen, deze mensen gaan het nog zwaarder krijgen. Toch zit het me geenszins lekker - gewoon, qua absolute aantallen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Of het is stiekem toch putin om te zorgen dat wij elkaar gaan wantrouwen. Of toch kolonel van geelen met de kandelaar in de serre.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
mindcre8r schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:46:
[...]

We kunnen er om lachen, maar als ik deze mannen zo zie:

[Twitter]

Dan zijn er veel gevaren die op je afkomen.
Beter bewapend dan bijna elke Rus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
hoevenpe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:54:
Combined arms NATO-style anno 2022, met veel drones en lichte voertuigen (vrijwel geen tanks).
Je zou bijna medelijden krijgen met het gemobiliseerde Russische kanonnenvoer, bijna...
*knip*
Heerlijke video. Als de oorlog voorbij is ga ik mij onderdompelen in heroïsche Oekraïense propagandafilmpjes.

[ Voor 25% gewijzigd door tweakduke op 27-09-2022 21:54 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 13:24

Don Quijote

El Magnifico

[...]

Nou ja. Voor alles een first zal ik maar zeggen. Niet eerder voor Russische troll uitgemaakt 😅.

Sorry voor het proberen redeneren wie er achter kan zitten. Ik zie op dit moment gewoon meer nadelen voor de Russen in deze dan voordelen. Maar wellicht speelt er iets interns in Rusland of een andere invalshoek die ik zelf nog niet zie.

Ik twijfel er overigens niet aan dat Rusland het zou doen als ze er iets mee opschieten.

[ Voor 4% gewijzigd door Don Quijote op 27-09-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Bij
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wat denken we van de berichtgeving uit 2019?

Superstille Russische onderzeeër glijdt onopgemerkt door onze Noordzee:
https://www.telegraaf.nl/...emerkt-door-onze-noordzee

En

Viertien doden bij brand in mysterieuze Russische onderzeeër
https://www.vrt.be/vrtnws...uze-russische-onderzeeer/

check mijn webshop!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 21:51
[...]

Als je het hebt over een trollpost voldoet die van jou daar veel beter aan dan de meeste hier. Totaal ononderbouwd stel je dat het wel rusland moet zijn geweest, want elke andere optie kan niet. Daarover nadenken is ook nog eens totaal niet interessant, want het moet gewoon zo zijn. En een ieder die iets anders zegt ook gelijk belachelijk maken met dat ie duidelijk aan de verkeerde kant staat. Laat dat nu precies de manier van posten zijn van troll-posters.

En dat terwijl dit soort akties nu net akties zijn die ook van een heel andere kant kunnen komen. Als je eerdere posts leest, zie je dat er heel veel redenen kunnen zijn waarom het ook vanuit een andere hoek kan komen. Daarbij wordt rusland zelf zeker niet uitgesloten, maar de VS heeft b.v. een duidelijk motief, de mogelijkheden en zouden het daarmee makkelijk kunnen doen. Dat wil niet zeggen dat ze het dan gedaan hebben, maar eens goed de voor- en nadelen naast elkaar zetten kan toch helpen. Ondanks dat ik anti-rusland ben, kan ik in dit geval echt niet zeggen wie er nu de meeste voordelen van heeft. Ik zie nl. ook best grote nadelen van rusland die prima een reden kunnen zijn waarom een van de anti-rusland landen dit zou hebben gedaan.
En rusland zelf kan natuurlijk ook, alleen vraag ik me dan af waarom ze dat zouden doen. Met een kraan kun je nog spelen/dreigen en kun je ook de pijp afgesloten laten. Het is niet alsof er bijna een omleiding lag waardoor hun kraan niet meer zou werken.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Don Quijote schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:51:
Inderdaad als @Virtuozzo hier nog was geweest had hij direct geroepen. Cui Bono.

En natuurlijk kan ik niet alles overzien. Maar Rusland heeft hier van iedereen het minste aan. Die hebben al aangetoond dat het open en dicht draaien van de leiding een prima drukmiddel was om de Europese landen te polariseren. Nu is het stuk. Er is geen worst meer, geen zoet waarmee Putin kan zwaaien. Hij is een drukmiddel kwijt.

Maar wie dan wel? Om @NiGeLaToR te volgen. Mogelijkheid: het is geen sinecure om dergelijke aanval ongemerkt in NATO wateren uit te voeren. Dat moet een nationstate zijn. Activisten etc. Kan je praktisch uitsluiten.

Motief: Kan tweeledig zijn: Financieel. Wie verdient er geld als Rusland niet levert? Geopolitiek: Wie wint er wanneer Europa niet meer gegijzeld wordt door gas leveringen van Rusland?

De twee landen die mij het meest logisch lijken in deze zijn Polen en de verenigde Staten. Beide moeten ze in staat zijn om dit uit te voeren en hebben onderzeeërs ter plaatse. En beide willen dat landen als Duitsland een grotere broek aantrekken in dit conflict. De Us heeft als extraatje ook nog eens dat dit financieel aantrekkelijk is. De afhankelijkheid met hun LNG wordt groter.
Hmm, Er zijn nog wat leidingen open behalve Nordstream 1 en 2. Als ik me voor probeer te stellen hoe inderdaad iemand als Virtuozzo of Unclero hierover zou denken dan is Cui Bono toch wel iets waar je als eerste naar moet kijken.

Kijk eens hoe de overige pijpleidigen lopen. Als je daar naar kijkt dan kan het best zijn dat het Rusland is die het heeft veroorzaakt als het geen ongeluk is tenminste. De druk op Duitsland wordt hoger, de NS 1 en 2 buiten gebruik, Andere pijpleidingen te weinig capaciteit maar nog wel bruikbaar om aan te sleutelen of de kraan dicht te draaien. Maximale druk op Duitsland als groot indistrieel die het moeilijk gaat krijgen en toch nog wat om verder te escaleren.

Als het geen ongeluk is dan gok ik toch op Rusland.

Die pijpen zijn niet zo eenvoudig te repareren. De diameter is fors voor een onderzeese leiding met 48 inch (ruim 1,2 meter diameter) en dat betekend dat niet elke onderzeese pijpenlegger ze kan leggen. Bovendien wordt zo'n pijp normaal in een keer gelegd met een schip wat de pijpen bovenwater aan elkaar legt en een hele lange constructie waarbij de pijp eigenlijk licht gebogen word als die op de bodem wordt gelegd. Het aantal pijpenleggers welke deze doorsnede kunnen handelen is op de overgebleven vingers van 1 hand te tellen nadat het mis is gegaan met de zaagmachine.

Een stuk repareren is nog moeilijk. Ik vermoed duikers op diepte die het stuk ertussen uit snijden en dan weer een stuk er opniew moeten inlassen. Daar is de pijpenlegger dan niet voor nodig maar de mensen die dat kunnen zijn net zo schaars als de pijpenleggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
bloody schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:21:
[...]

Aardig idee.
Dit kan prima aansluiten bij het verhaal van Blinken: "Initial reports do not confirm that the Nordstream incident was an act of sabotage or an attack".
Denk aan het evt uitzetten van hydrofoons, helpen met de locaties te vinden, toezeggingen dat Rusland niet door de USA beschuldigd gaat worden.

Bij duiven moet ik alleen denken aan zachtaardige diertjes, hebben ze die club echt in RU, of bedoel je de club die nattigheid ruikt en het voortbestaan van Rusland veilig wil stellen? (En stiekem ook haviken zijn)
Uit de wandelgangen kwam al redelijk vroeg na de invasie het beeld naar voren dat niet iedereen binnen het overheidsapparaat fan was van de invasie. Berichten daarover zijn aannemelijk en geloofwaardig. Belangrijke complicatie is dat Putin de geplande invasie geheim wilde houden tot het laatste moment. Denk maar aan het feit dat zelfs binnen het leger velen verrast werden door het commando: val aan. Zo zou iig op operationeel niveau de FSB niet hebben geloofd dat men Oekraïne daadwerkelijk zou aanvallen.
Motieven voor Putin om de operatie zo lang mogelijk geheim te houden laat ik even zitten. Feit is dat er partijen zijn die het hier niet mee eens zijn. De gezichtsuitdrukkingen in de Veiligheidsraad spraken boekdelen.
De partijen die hier niet in geloven noem ik even de duivenfractie.

Ik vermoed dat die fractie niet statisch is. Ik wil best geloven dat het leger zichzelf overschatte. Nu de blamegames begonnen zijn, straks honderdduizenden burgers dood zijn en het leger naar de knoppen is, gaat het hogere management zeg maar geen beloning krijgen. Als ze niet slagen krijgen ze vliegles. Dus zie je een double down, alles in de strijd gooien: gas-boycot, mobilisatie, nucleaire dreiging, en mss nog meer.
Maar ik geloof ook wel dat binnen die hogere echelons er een paar zijn die inmiddels wat meer duifachtig zullen zijn.
Vandaar dat ik die dubbele speculaas op tafel leg: wisselgeld van Putin uit het raam gooien maakt het voor Putin mogelijk wat lastiger om mensen achter zijn idee te houden dat het verstandig is om door te escaleren naar de onderhandelingstafel, want welk wisselgeld wil Putin straks dan nog inzetten.

En wat jij zegt klinkt interessant. De VS heeft ook geen zin in een kernoorlog, dus een samenwerking met een stel duiven is helemaal geen gek idee. Joint venture om onder de radar van de GRU te kunnen werken bijv.
bloody schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:21:
[...]

Aardig idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

bulle bas schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:03:
Ik ga ervan uit dat elke natiestaat kennis van exacte leidingen heeft. Bij de aanleg van die dingen zijn schepen maandenlang bezig geweest. Die kan je op de centimeter pinpointen. Dan weet je de leiding nog niet op de meter nauwkeurig, maar het lijkt me stug dat een schip de leiding 100 meter verder kan leggen dan waar het zelf drijft. laat staan dat je kilometers zou moeten uitkammen. De range waar dat ding kan leggen is heel beperkt.
Nu hoor ik dat die leiding ook nog eens op een zeebed ligt? Dan kan je bij die ondiepe bodem wellicht ook een hoogtekaart maken van de zeebodem zelf.

Dat ding vinden is niet moeilijk lijkt me. Ik heb alleen geen idee hoe professioneel je moet zijn om munitie daar te krijgen. Hoe makkelijker het is, hoe meer mogelijke niet-professionele partijen het kunnen zijn.
Filmpje van het bedrijf zelf:
Nord Stream Underwater Tie Ins
44,771 views 28 Jun 2011

Each of the two Nord Stream Pipelines is built in three sections. Once completed, the sections are welded together. This "tie-in" process takes place on the seabed in an underwater welding habitat. Welding activities are remotely controlled from a support vessel, and divers assist and monitor the subsea construction work. For more information, please visit our website at http://www.nord-stream.com

Het ligt op de zeebodem.

De pijpleidingen werden in 3 stukken gelegd. De uiteinden werden naast elkaar gelegd en opgetild om ze door te zagen en voorbereiden op het onderwater lassen. Dan worden de uiteinden versleept om ze aan elkaar te zetten en te lassen.

Herstelling zal dan het slechte stuk er tussen uit halen en een extra stuk pijpleiding ernaast leggen. Aan elkaar zetten zal op bovenstaande manier gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:29:
[...]

Kun je de laatste zin toelichten? Waar doel je op?

[...]
*Knip* Zoals eerder toegelicht, geen toespelingen over trollen s.v.p.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:29:

Ook deze kan ik niet zo goed plaatsen - volgens mij weten we niet zoveel en dus ook niet wie de dader is, het enige is dat we middels deductie de hoeveelheid partijen die hiertoe in staat kunnen zijn kunnen beperken. Maar dat maakt het nog lang geen glasheldere uitgemaakte zaak.
Is wat mij betreft een aardig glasheldere uitgemaakte zaak. De hoeveelheid partijen die hiertoe in staat zijn is inderdaad beperkt, en daarvan is er maar één bereid en onverantwoord genoeg om dit daadwerkelijk te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door teacup op 27-09-2022 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Ronald.42 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:22:
[...]

Ik ga voor verdeel en heers.
Enig hefboom was er niet meer voor Rusland.
Dus blaas dat ding maar op en kijk hoe ze in het westen elkaar de schuld geven.

Amerika lijkt logisch dus Europa zet zich af tegen Amerika of zoiets...
Alleen waarom zou dat gebeuren? Die pijplijn werd toch al niet gebruikt en op korte termijn was er geen enkele kans dat die weer open zou gaan, dus enige impact heeft het verder niet. Daarnaast kan ie gerepareerd worden en voor de lange termijn is er ook niets aan de hand.

Ik zie eigenlijk geen goede reden waarom dit voordelif voor rusland zou zijn. Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat ze het niet gedaan, er zijn al veel meer onlogische beslissingen genomen daar.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Brazos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:44:
[...]

Dat na dit soort streken de Russische troll-activiteit altijd weer even piekt. Zo ook in dit topic.
Als je het houdt bij het herhalen van je standpunt zonder deze toe te lichten kan ik je helaas niet volgen.
Is wat mij betreft een aardig glasheldere uitgemaakte zaak. De hoeveelheid partijen die hiertoe in staat zijn is inderdaad beperkt, en daarvan is er maar één bereid en onverantwoord genoeg om dit daadwerkelijk te doen.
Dat zelfde Rusland wat met T-62's probeert een veel kleinere vijand te verslaan en al ruim een half jaar bezig is om een driedaagse invasie te winnen? Ik vind je enorm optimistisch over Russische capaciteiten om tegelijkertijd 3 leidingen onder water op te blazen.

Qua onverantwoord - ga ik met je mee, qua in Russisch voordeel - niet, want ze kunnen het nu dus niet meer duur verkopen en EU mee chanteren. Ze hebben dan hun eigen 'leverage' vernietigd. Niet ondenkbaar, ook niet per se logisch. We zullen het dus moeten zien.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

[...]

Dat na dit soort streken de Russische troll-activiteit altijd weer even piekt. Zo ook in dit topic.

[...]

weer nul onderbouwing.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]

Dat dit iets is om te bespreken is toch logisch. Dat het jou niet zint omdat alleen rusland dit gedaan kan hebben wil niet zeggen dat het gelijk trollposts zijn. Zoals ik al in mijn vorige post zeg, zijn jouw posts meer van een trollnivo dan de meeste andere posts hier.
[...]
Alleen is dat helemaal niet zo beperkt. Uiteindelijk moet je kunnen duiken en explosieven hebben. En daaraan voldoen best wel veel partijen. En zelfs als je vind dat er speciale apparatuur gebruikt moet worden kom je alsnog aan tientallen landen. In Nederland hebben we hiervoor b.v. ook wel de mogelijkheden want 50m is nu niet echt extreem diep te noemen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 08:41

_Arthur

blub

redwing schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:45:
Ik zie eigenlijk geen goede reden waarom dit voordelif voor rusland zou zijn.
Nog meer verdeeldheid en angst te zaaien in Europa. "Shit nu krijgen we straks helemaal geen gas meer".

Want wie is nu de verliezer en wie de 'winnaar' van uberhaupt het dichtdraaien van de gaskraan van NS1 en Yamal. Rusland? Of Europa (waar de gasprijzen de pan uit gieren en de gehele bevolking hiervan de gevolgen nu al voelt in de portemonnee). Of Rusland 'die dan maar wat minder centjes binnen krijgt'.

Op korte termijn Europa, waar Rusland het natuurlijk op de lang(ere) termijn zeker ook gaat voelen. Maar dat gingen ze toch al wel want iedereen wil nu opeens haasje repje van het gas af. Alleen dat gaat nu ook weer niet zo snel helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 27-09-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:22
Don Quijote schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:36:
Sorry voor het proberen redeneren wie er achter kan zitten. Ik zie op dit moment gewoon meer nadelen voor de Russen in deze dan voordelen. Maar wellicht speelt er iets interns in Rusland of een andere invalshoek die ik zelf nog niet zie.
Er worden momenteel door Rusland veel meer keuzes gemaakt waar ik de ratio niet van inzie: schaarse drones op een onbereikbaar doel als Odessa, je beste troepen in Bakmuth blijven verspillen, etc.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

Ik denk jij het als heel onverantwoord beoordeelt, waar de anderen dat niet doen. Ik zelf eigenlijk ook niet. Immers, wij zouden die pijp als het goed is toch niet meer gaan gebruiken. We zouden van het Russische gas af gaan toch? Dan is het toch niet onverantwoord om het op te blazen?
Het spulletje ligt in internationale wateren, dus niemand valt Rusland aan. Ik vind dat een actor aan onze kant prima redenen heeft om ons wakker te schudden.

Het Kremlin zelf schiet er niks mee op, maar let wel, de nuance die ik maak is dat er inmiddels voldoende invloedrijke figuren binnen Rusland zijn die er wel wat mee zouden kunnen opschieten om dit speeltje onklaar te maken. Heck, een invloedrijke opportunistische uitdager van Putin zou dit kunnen fixen. Want ik denk dat we best veilig kunnen stellen dat Putin hier niet mee vooruitgaat.
Maar we kunnen altijd iets over het hoofd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
_Arthur schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:52:
[...]

Nog meer verdeeldheid en angst te zaaien in Europa. "Shit nu krijgen we straks helemaal geen gas meer".

Want wie is nu de verliezer en wie de 'winnaar' van uberhaupt het dichtdraaien van de gaskraan van NS1 en Yamal. Rusland? Of Europa (waar de gasprijzen de pan uit gieren en de gehele bevolking hiervan de gevolgen nu al voelt in de portemonnee). Of Rusland 'die dan maar wat minder centjes binnen krijgt'.

Op korte termijn Europa, waar Rusland het natuurlijk op de lang(ere) termijn zeker ook gaat voelen.
Ik denk dat als Rusland wegvalt uit deze calculatie de gasprijs stabiliseert - de onzekerheid valt namelijk weg, we weten nu zeker dat we via deze weg in ieder geval geen gas meer gaan krijgen.

Ben het niet met je oneens, maar het is ook niet per se logisch of handig. Maargoed, wie het ook deed, we krijgen nu wel antwoord op de vraag 'wat gebeurt er als de gastoevoer weg valt?'.
hoevenpe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:52:
[...]

Er worden momenteel door Rusland veel meer keuzes gemaakt waar ik de ratio niet van inzie: schaarse drones op een onbereikbaar doel als Odessa, je beste troepen in Bakmuth blijven verspillen, etc.
Eens, in dat opzicht kun je bijna stellen: is het slecht voor Rusland? Dan hebben ze het vast gedaan O-)

[ Voor 17% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-09-2022 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
_Arthur schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:52:
[...]

Op korte termijn Europa, waar Rusland het natuurlijk op de lang(ere) termijn zeker ook gaat voelen. Maar dat gingen ze toch al wel want iedereen wil nu opeens haasje repje van het gas af. Alleen dat gaat nu ook weer niet zo snel helaas.
Maar die kraan was al dicht en zou echt niet meer open gaan. Dit geeft uiteindelijk meer zekerheid dan het continue geklier met wel/niet openen van die kraan. Terwijl voor rusland die onzekerheid juist veel meer mogelijkheden geeft. Ik zie vanuit rusland dan het voordeel niet van de pijpleiding kapot maken vs. een dichte kraan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Klopt, en dat is dan ook de voornaamste reden dat ik rusland niet uitsluit. Zin heeft het niet, maar heel veel keuzes die ze maken zijn nogal zinloos/stom.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:37
NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:22:
Komop mensen, speculatie is leuk, maar een beetje deductief denken nog leuker.

We zoeken een dader en beginnen eens bij de klassiekers:

- middelen
- motief
- mogelijkheid

Greenpeace zou de dader absoluut kunnen zijn, motief is er, ware het niet dat ik voorzie dat ze niet de middelen hebben en de mogelijkheid om het te doen.

Je komt dan al snel op een partij die:

- middelen heeft, zoals onderzeeers, maar ook de kennis van de exacte leidingen. Je moet ze maar zien te vinden, daar, midden op zee.
- motief om gaslevering aan Europa definitief onmogelijk te maken.
- mogelijkheid om dit ongemerkt/ongezien te doen.

Motief twijfel ik aan, maar zit wellicht in de poging om de wil van het Europese volk te breken en iets te doen tegen Europa waar ze in Rusland uit kunnen putten - zij de sancties, wij de gastoevoer. Het is gezocht omdat het zo melodramatisch is - ze kunnen namelijk de leiding gewoon dichtdraaien. Dit is niet nodig, tenzij ze extra drama willen.

De mogelijkheid: er schoot me iets te binnen:

[...]

Nu hoeven ze niet eens die te hebben gebruikt, maar toch. Ik dus zoeken naar subs in de Baltische zee en er zijn genoeg berichten over, maar nog niet iets specifieks wat ik hier aan kan binden.

Wie vult me aan: verdenk je een partij? Kom maar door met de opties!
Als je het even benaderd vanuit beyesiaans redeneren speelt wie er voordeel bij heeft een rol. Maar vooral ook wat de a priori kans is dat wanneer actor A er voordeel bij heeft het dan ook werkelijk doet. Bij Rusland acht ik die kans nagenoeg 1, voor alle andere actoren 1%?

Als je dat in acht neemt en je beschouwt de situatie dat de VS en Rusland er evenveel voordeel bij hebben en de pijpleiding wordt opgeblazen dan is de kans 99% dat het Rusland was.

Ergo het was gewoon Rusland.

Waar ik me overigens meer zorgen over maak is dat binnenkort de pijpleiding vanuit Noorwegen ook ploft. Rusland kan nu zien of ze er ongezien mee weg komen. Verdere schade aan ons gas infrastructuur gaat echt een enorme klap zijn komende winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

redwing schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:55:
Maar die kraan was al dicht en zou echt niet meer open gaan.
Dat is natuurlijk een aanname. Als Rusland hem open had gezet, had o.a. Duitsland er zeker dankbaar gebruik van gemaakt. Dat is gewoon de weg van de minste weerstand.
Dit geeft uiteindelijk meer zekerheid dan het continue geklier met wel/niet openen van die kraan. Terwijl voor rusland die onzekerheid juist veel meer mogelijkheden geeft. Ik zie vanuit rusland dan het voordeel niet van de pijpleiding kapot maken vs. een dichte kraan.
Rusland doet helaas wel meer zaken die voor ons niet logisch zijn. Maar vanuit hun perspectief kennelijk wel.

Pijp kapot is nog meer druk richting Europa; gewoon de overtreffende trap van 'kraan dicht'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

[...]

Dat is waar. Wellicht is dat sowieso een van onze problemen, dat we alles proberen te rationaliseren. Terwijl in Rusland een despoot zit die, als de geruchten waar zijn, inmiddels ook zelf de opdrachten voor het leger geeft en ratio niet heel hoog in het vaandel heeft…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

_Arthur schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:58:
[...]

Rusland doet helaas wel meer zaken die voor ons niet logisch zijn. Maar vanuit hun perspectief kennelijk wel.

Pijp kapot is nog meer druk richting Europa; gewoon de overtreffende trap van 'kraan dicht'.
Ja. Maar druk werkt alleen wanneer je dat ook kan wegnemen. Er is nu geen reden meer om Oekraïne niet te blijven steunen. Immers Rusland kan de pijn van de winter toch niet meer verlichten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Don Quijote schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:59:
Ja. Maar druk werkt alleen wanneer je dat ook kan wegnemen. Er is nu geen reden meer om Oekraïne te blijven steunen. Immers Rusland kan de pijn van de winter toch niet meer verlichten.
Ik vermoed dat wij de pijn (=te kort aan gas) deze winter ook nog niet echt gaan voelen. Die komt voor de industrie na de winter en voor het volk komende winter. Want die voorraaden die er nu zijn, zijn voor het grootste deel gevuld met Russisch gas.

[ Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 27-09-2022 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

_Arthur schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:58:
[...]

<>
En China heeft de kennis en kunde en werknemers om een nieuw leiding waar dan ook te leggen. Em dat gaan ze ook gewoon doen, op voorwaarden waarbij RU spijt gaat krijgen maar dat is pas over twee jaar duidelijk, of veel later. CN ziet kansen om RU op te kopen zoals ze dat ook met falende staten in Afrika doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
HEY_DUDE schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:57:
[...]

Als je het even benaderd vanuit beyesiaans redeneren speelt wie er voordeel bij heeft een rol. Maar vooral ook wat de a priori kans is dat wanneer actor A er voordeel bij heeft het dan ook werkelijk doet. Bij Rusland acht ik die kans nagenoeg 1, voor alle andere actoren 1%?

Als je dat in acht neemt en je beschouwt de situatie dat de VS en Rusland er evenveel voordeel bij hebben en de pijpleiding wordt opgeblazen dan is de kans 99% dat het Rusland was.

Ergo het was gewoon Rusland.

Waar ik me overigens meer zorgen over maak is dat binnenkort de pijpleiding vanuit Noorwegen ook ploft. Rusland kan nu zien of ze er ongezien mee weg komen. Verdere schade aan ons gas infrastructuur gaat echt een enorme klap zijn komende winter.
Er gaat wel wat mank in je redenatie: want als ze er mee weg willen komen hadden ze alleen de leiding van Noorwegen getroffen en die van Duitsland juist met rust gelaten. Als ze nu Noorwegen meepakken is het een oorlogshandeling pur sang.

Tenzij dat laatste de bedoeling is. Wat ik niet logisch vindt en conform de Russische onlogicadoctrine dus waar moet zijn. En dan klopt je logica wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De schade zou nog aanzienlijk zijn:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
XWB schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:18:
De schade zou nog aanzienlijk zijn:

[Twitter]
Dat er drie tegelijk plaatsvonden maakt een anker x 3 ook niet bepaald plausibel, maar toch.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:47

servies

Veni Vidi Servici

De Bij schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:36:
Wat denken we van de berichtgeving uit 2019?

Superstille Russische onderzeeër glijdt onopgemerkt door onze Noordzee:
https://www.telegraaf.nl/...emerkt-door-onze-noordzee
Eigenlijk best opmerkelijk. Hij is onopgemerkt maar toch berichten ze er over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:41
Don Quijote schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:51:
Inderdaad als @Virtuozzo hier nog was geweest had hij direct geroepen. Cui Bono.

En natuurlijk kan ik niet alles overzien. Maar Rusland heeft hier van iedereen het minste aan. Die hebben al aangetoond dat het open en dicht draaien van de leiding een prima drukmiddel was om de Europese landen te polariseren. Nu is het stuk. Er is geen worst meer, geen zoet waarmee Putin kan zwaaien. Hij is een drukmiddel kwijt.

Maar wie dan wel? Om @NiGeLaToR te volgen. Mogelijkheid: het is geen sinecure om dergelijke aanval ongemerkt in NATO wateren uit te voeren. Dat moet een nationstate zijn. Activisten etc. Kan je praktisch uitsluiten.

Motief: Kan tweeledig zijn: Financieel. Wie verdient er geld als Rusland niet levert? Geopolitiek: Wie wint er wanneer Europa niet meer gegijzeld wordt door gas leveringen van Rusland?

De twee landen die mij het meest logisch lijken in deze zijn Polen en de verenigde Staten. Beide moeten ze in staat zijn om dit uit te voeren en hebben onderzeeërs ter plaatse. En beide willen dat landen als Duitsland een grotere broek aantrekken in dit conflict. De Us heeft als extraatje ook nog eens dat dit financieel aantrekkelijk is. De afhankelijkheid met hun LNG wordt groter.
Ik moet ergens ook denken aan China. Die worden er niet slechter van als wij geen gas uit Rusland kunnen halen. En hebben wellicht ook de mens qua submarines, of is dat te ver gezocht en heb ik teveel Tom clancy boeken gelezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:14
[...]

Heb je ondertussen al onderbouwd waarom Rusland er volgens jou achter zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:15
Seraphin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:55:
Het probleem hierbij is dat het in de praktijk niet werkt. Kijk naar hoe London in de as werd gelegd, net als later de Duitse steden; beide landen werden er alleen feller door in hun verzet.
Ik denk dat een stad platbombarderen mentaal een andere impact heeft dan een atoombom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
TheBrut3 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:32:
[...]

Ik denk dat een stad platbombarderen mentaal een andere impact heeft dan een atoombom.
Ligt er aan hoeveel je er terug kunt sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ben ik nou zo simpel om aan te nemen dat Rusland hier achter zit om deze redenen:

De gasprijs, die al weken dalende was, is plots weer bijna 20% gestegen. Dat dit goed is voor de Russische staatskas en slecht voor de Europese consument en economie behoeft weinig uitleg lijkt me.

Rusland wil hiermee een waarschuwing geven dat het cruciale Europese infrastructuur kan raken, deze trefbaar is. Vandaag een pijpleiding. Morgen glasvezelkabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
redwing schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:45:
Ik zie eigenlijk geen goede reden waarom dit voordelif voor rusland zou zijn. Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat ze het niet gedaan, er zijn al veel meer onlogische beslissingen genomen daar.
Volgens mij gaat er nog steeds gas geld richting Rusland, dus die hebben baat bij een hoge prijs. Vanmiddag schoot de prijs hier ineens van €184 naar €212. Daarna zakte het weer iets, maar uiteindelijk nog bijna 20% hoger gesloten vandaag. De langzame daling van de gasprijs afgelopen 2 weken in 1x ongedaan gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-09 16:54
sloth schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:35:
Ben ik nou zo simpel om aan te nemen dat Rusland hier achter zit om deze redenen:

De gasprijs, die al weken dalende was, is plots weer bijna 20% gestegen. Dat dit goed is voor de Russische staatskas en slecht voor de Europese consument en economie behoeft weinig uitleg lijkt me.

Rusland wil hiermee een waarschuwing geven dat het cruciale Europese infrastructuur kan raken, deze trefbaar is. Vandaag een pijpleiding. Morgen glasvezelkabels?
Als ze een waarschuwing willen geven moet het wel goed duidelijk worden dat ze het gedaan hebben, anders werkt het niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:20

mphilipp

Romanes eunt domus

XWB schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:06:
[...]
Of die pijpleidingen makkelijk te repareren zijn zal afhangen van de schade, daar hebben we nu geen zicht op. Maar als Poetin daadwerkelijk bruggen wil verbranden, is het dan niet eenvoudiger om de infrastructuur aan land op te blazen?
Er zijn veel dingen makkelijker. Niemand kan in Putin's hoofd kijken (of in het hoofd van wie dan ook) dus zeggen dat ie ook dit of dat had kunnen doen is eigenlijk een beetje zinloos. Hij doet dingen die hij denkt dat een goed idee is. Het hoeft niet persé iets logisch te zijn of iets dat wij begrijpen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:48:
[...]

[...]

Dat zelfde Rusland wat met T-62's probeert een veel kleinere vijand te verslaan en al ruim een half jaar bezig is om een driedaagse invasie te winnen? Ik vind je enorm optimistisch over Russische capaciteiten om tegelijkertijd 3 leidingen onder water op te blazen.

Qua onverantwoord - ga ik met je mee, qua in Russisch voordeel - niet, want ze kunnen het nu dus niet meer duur verkopen en EU mee chanteren. Ze hebben dan hun eigen 'leverage' vernietigd. Niet ondenkbaar, ook niet per se logisch. We zullen het dus moeten zien.
Genoeg incompetentie en antieke rommel, maar het is niet zo dat de Russen helemaal niks kunnen. Zo'n spectaculaire operatie is het nu ook weer niet. Bestuurbaar explosief uit een onderzeeër en klaar. Ongetwijfeld iets waar ze al jaren voor trainen.

Ik heb verder niets over Russisch voordeel gezegd. Vind dat ook niet bijster interessant. Wat voor voordeel heeft Rusland met deze oorlog? Helemaal niets, maar dat betekent niet dat ze niet Oekraïne zijn binnengevallen.

Een dronken bestuurder heeft er ook geen voordeel bij een kind dood te rijden, maar hoe groot acht jij de kans dat de rechter zegt dat de bestuurder onschuldig is als jij hem vertelt dat de bestuurder helemaal geen voordeel heeft behaald?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vind dat er nogal laconiek gedaan wordt over de aanslagen op NS1 en NS2. Als dit zomaar kan, kunnen die andere 2 leidingen er ook zo aan gaan. En dan hebben we hier echt een probleem.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:28
sloth schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:35:

Je mist iets, Rusland is uitgespeeld op de gasmarkt. De pijplijnen kapot of dicht, en maar 1 lng fabriek.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:28
Is het ook niet zo dat er nog steeds gascontracten zijn met Rusland, met hoeveelheden die ze eigenlijk moeten leveren 'tenzij door overmacht'. De voorbije periode hadden we daardoor al vaak excuses als 'onderhoud', 'olie lek', 'compressor nodig', ...
Uiteindelijk worden die excuses ook minder geloofwaardig en geraken ze uitgeput.
Met de schade aan de pijpleidingen is het zeer duidelijk overmacht, en kunnen ze volgens mij eenvoudig onder de nog geldige contracten uit.

Wil hiermee absoluut niet als een feit stellen dat Rusland hiermee de dader is, maar het zou ze wel goed kunnen uitkomen om geen klachten te krijgen voor contractbreuk

[ Voor 15% gewijzigd door Mschamp op 27-09-2022 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Brazos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:45:
[...]
Ik heb verder niets over Russisch voordeel gezegd. Vind dat ook niet bijster interessant. Wat voor voordeel heeft Rusland met deze oorlog? Helemaal niets, maar dat betekent niet dat ze niet Oekraïne zijn binnengevallen.

Een dronken bestuurder heeft er ook geen voordeel bij een kind dood te rijden, maar hoe groot acht jij de kans dat de rechter zegt dat de bestuurder onschuldig is als jij hem vertelt dat de bestuurder helemaal geen voordeel heeft behaald?
Deze analogie is zo slecht op alle vlakken dat ik niet eens weet waar te beginnen…. Chapeau.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Wacht even, is dit een legitiem iets?

Vlak na de lekkages in de Rusland - Duitsland pijpleiding openen Noorwegen en Polen hun nieuwe pijplijn voor Noors gas?
Leaders from Poland, Norway and Denmark have attended a ceremony to mark the opening of the new Baltic Pipe, a key stage in the drive to wean Poland and Europe off Russian gas.

The pipeline will transport natural gas from the Norwegian shelf via Denmark and through the Baltic Sea to Poland. It is the centrepiece of a Polish strategy to diversify away from Russia that began years before Moscow’s February invasion of Ukraine triggered a global energy crisis.

The flows from Norway along with supplies via liquefied gas terminals are central to Poland's plan. The country was cut off from Russian gas supplies in April, allegedly for refusing to pay in roubles.

"The era of Russian domination in the field of gas is coming to an end, the era that was marked by blackmail, threats and extortion," Polish Prime Minister Mateusz Morawiecki said at the inauguration at Budno in western Poland.

Norwegian Energy Minister Terje Aasland said it was "an important step on the important road to Europe's independence from Russian energy".

"We must do everything we can to eliminate energy as an instrument of Russian power," added Danish Prime Minister Mette Frederiksen. "Together we will defeat Putin."

The inauguration came after Danish and Swedish authorities identified several gas leaks on the Russian-operated Nord Stream pipelines, prompting fears of sabotage.
Dus vannacht ontploffen die leidingen en vandaag openen we de leiding zonder Rusland. En die loopt, precies, hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzmGrtHrl-sSCbjd_HzWfhuq1Oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/URXZBcWsyXxG8ugmus4wXP6V.png?f=fotoalbum_large

Help me even deze te begrijpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Apache4u schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:47:
Ik vind dat er nogal laconiek gedaan wordt over de aanslagen op NS1 en NS2. Als dit zomaar kan, kunnen die andere 2 leidingen er ook zo aan gaan. En dan hebben we hier echt een probleem.
Als er een leiding uit Noorwegen de lucht in gaat wordt het een koude winter.

Het verbaast me overigens niets, de Russen hebben al een munitiedepot in Tjechië opgeblazen, chemische wapens gebruikt in het VK, grenspersoneel van Estland ontvoerd en een passagierstoestel vol Europeanen neergeschoten. Ze kunnen best ver gaan, en een serieuze reactie blijft vooralsnog uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:38
Indoubt schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:41:
[...]

Hmm, Er zijn nog wat leidingen open behalve Nordstream 1 en 2. Als ik me voor probeer te stellen hoe inderdaad iemand als Virtuozzo of Unclero hierover zou denken dan is Cui Bono toch wel iets waar je als eerste naar moet kijken.

Kijk eens hoe de overige pijpleidigen lopen. Als je daar naar kijkt dan kan het best zijn dat het Rusland is die het heeft veroorzaakt als het geen ongeluk is tenminste. De druk op Duitsland wordt hoger, de NS 1 en 2 buiten gebruik, Andere pijpleidingen te weinig capaciteit maar nog wel bruikbaar om aan te sleutelen of de kraan dicht te draaien. Maximale druk op Duitsland als groot indistrieel die het moeilijk gaat krijgen en toch nog wat om verder te escaleren.

Als het geen ongeluk is dan gok ik toch op Rusland.

Die pijpen zijn niet zo eenvoudig te repareren. De diameter is fors voor een onderzeese leiding met 48 inch (ruim 1,2 meter diameter) en dat betekend dat niet elke onderzeese pijpenlegger ze kan leggen. Bovendien wordt zo'n pijp normaal in een keer gelegd met een schip wat de pijpen bovenwater aan elkaar legt en een hele lange constructie waarbij de pijp eigenlijk licht gebogen word als die op de bodem wordt gelegd. Het aantal pijpenleggers welke deze doorsnede kunnen handelen is op de overgebleven vingers van 1 hand te tellen nadat het mis is gegaan met de zaagmachine.

Een stuk repareren is nog moeilijk. Ik vermoed duikers op diepte die het stuk ertussen uit snijden en dan weer een stuk er opniew moeten inlassen. Daar is de pijpenlegger dan niet voor nodig maar de mensen die dat kunnen zijn net zo schaars als de pijpenleggers.
Mja, ik merkte een paar pagina's terug al op dat er ook vandaag een nieuwe pijplijn is geopend, tussen Noorwegen en Polen, precies op tijd om de opgeschaalde productie van Noors gas aan de man te brengen.

Nu zie ik de Noren niet aan voor dat soort geintjes, dat voorop - te keurig en hun inkomsten waren al gegarandeerd.

Polen, aan de andere kant, heeft een regering die afgelopen jaren flink met de rest van de EU heeft gebotst, deels vanwege autoritaire trekjes en afbraak van de rechtsstaat. Dat heeft ze volgens mij al bepaalde subsidies gekost, waar ze eigenlijk niks tegen konden doen. Met die aansluiting op Noorse gas en wegvallen Nordstream is hun positie aan de EU-tafel wel flink verstrekt. Bovendien willen ze wel écht Rusland dwars zitten, want die lui willen ook niet terug naar de USSR. Motief.

Verder vanaf hun kust dus inderdaad goed bereikbaar en vermoedelijk ook met kleinschalig onderzees spul goed te doen (bijv. kleine onderzoekssub met special ops?). Poolse vaarbewegingen ook geen raar ding voor hun eigen kust. Gelegenheid.

En nu dus wel het moment voor zo'n actie, want niemand weet waar te beginnen met de schuldvraag, kan iedereen zijn, want veel mensen met potentiële reden, maar ook weer niet zo duidelijk bij iemand in de schoenen geschoven dat het overduidelijk een set-up is. Kans.

Ik speculeer ook maar vrolijk mee, maar er zijn minder overtuigende theorieën, vind ik zelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 30-09 15:06

bloody

0.000 KB!!

NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:50:

Dus vannacht ontploffen die leidingen en vandaag openen we de leiding zonder Rusland. En die loopt, precies, hier:

[Afbeelding]

Hier verbaasde ik mij ook al over.
Ik zie zo snel twee mogelijkheden:
- de betreffende regeringen zijn naief en geloven dat hun nieuwe pijpleiding immuun is voor sabotage
- de betreffende regeringen weten dat hun nieuwe pijpleiding niet door sabotage geraakt gaat worden

Eerste geval lijkt me praktisch uitgesloten, tweede geval sluit aan we hierboven ergens als hypothese geopperd hebben.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:35

tuinïnen

Eventus stultorum magister

asing schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:47:
[...]

Je mist iets, Rusland is uitgespeeld op de gasmarkt. De pijplijnen kapot of dicht, en maar 1 lng fabriek.
Er zijn toch nog genoeg operationele leidingen? Of in ieder geval potentieel operationeel. De leidingen door Oekraïne, Wit-Rusland - Polen. Leidingen naar Turkije en Kazachstan.

Niet dat geld het probleem is in Rusland. Dat is er meer dan genoeg. Voordeel bij chaos op de energiemarkt ligt wel bij Rusland die ook de steeds verder aanwakkerende onrust zien in Europa. Deze onrust vergroot de kans dat Europese landen de banden met Rusland versterken en de EU de rug toekeren. Iets wat ik niet voor onmogelijk acht de komende 18 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:23

Stoney3K

Flatsehats!

Vlak na de lekkages in de Rusland - Duitsland pijpleiding openen Noorwegen en Polen hun nieuwe pijplijn voor Noors gas?

[...]

[Afbeelding]

Wacht even, dus die leidingen lopen precies overdwars op Nord Stream 1/2 op het punt waar die leiding is geklapt?

Polen wordt zo wel een prime suspect...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:47:
[...]

Want Rusland exporteert geen gas naar bijvoorbeeld China en India? Ook is de gasprijs sterk bepalend voor de elektriciteitsprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:45
sloth schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:58:
[...]

Want Rusland exporteert geen gas naar bijvoorbeeld China en India? Ook is de gasprijs sterk bepalend voor de elektriciteitsprijs.
Daar liggen geen pijpleidingen naartoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:35

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:57:
[...]

Wacht even, dus die leidingen lopen precies overdwars op Nord Stream 1/2 op het punt waar die leiding is geklapt?

Als het Polen is dan is de chaos in de EU natuurlijk enorm. Zou precies het scenario zijn waar Putin op hoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

tuinïnen schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:01:
[...]

Als het Polen is dan is de chaos in de EU natuurlijk enorm. Zou precies het scenario zijn waar Putin op hoopt.
Tja, dat is dan weer een duidelijk motief voor Rusland, die heel graag de illusie wil wekken dat Polen hier achter zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:38
Waarom zou Polen dat in hemelsnaam doen, wat winnen ze daarmee? Ik ben benieuwd hoe ze gaan bewijzen of reconstrueren wat er daar gebeurd is. Op welke diepte liggen die leidingen eigenlijk?

Edit: zo te lezen op 60 meter diepte.

[ Voor 9% gewijzigd door carpebios op 27-09-2022 21:06 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Laatst online: 00:15
Brazos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:50:
[...]

Als er een leiding uit Noorwegen de lucht in gaat wordt het een koude winter.

Het verbaast me overigens niets, de Russen hebben al een munitiedepot in Tjechië opgeblazen, chemische wapens gebruikt in het VK, grenspersoneel van Estland ontvoerd en een passagierstoestel vol Europeanen neergeschoten. Ze kunnen best ver gaan, en een serieuze reactie blijft vooralsnog uit.
Zou het niet een vergis actie kunnen zijn ipv NS1/NS2 de pijplijn van Noorwegen als doel? Een beetje zoals een vergis moord, maar dan nog dommer uitgevoerd.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:45
Aangezien de noorse pijplijn er zo dicht bij zit, is er ook nog de mogelijkheid op de gebruikelijke russische incompetentie en hebben ze gewoon de verkeerde pijpen opgeblazen.

We hebben het hier wel over een land dat kaarten uit 1960 gebruikt om aanvallen op te baseren.

ah @tweakje-2018 was me net 20 seconden voor :P

[ Voor 8% gewijzigd door dakka op 27-09-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:55
TheBrut3 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:37:
[...]

Volgens mij gaat er nog steeds gas geld richting Rusland, dus die hebben baat bij een hoge prijs. Vanmiddag schoot de prijs hier ineens van €184 naar €212. Daarna zakte het weer iets, maar uiteindelijk nog bijna 20% hoger gesloten vandaag. De langzame daling van de gasprijs afgelopen 2 weken in 1x ongedaan gemaakt.
Heb je hier een bron van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12

[...]

[Afbeelding]

De Russen dachten deze te hebben maar hebben hun "eigen" Nordstream te pakken gehad ? :+

Edit: Owhmm ben alweer spuit 11 zie ik :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:36
[...]
Eensch. Bij mij viel toch ook een aantal posters op, bijv. na de Moskou mobilisatie-aankondiging.
Een hele riedel aan 'tijd voor onderhandelingen/staakt het vuren!' en 'wat indien atoombom op Kyiv?' passeerde de revue.

Nu is het uiteraard weinig zinnig om iedereen met een diametrale mening, meteen als troll te betitelen maar ik heb bij bepaald 'geluid' ...mijn bedenkingen.
Sommige posts komen naïef over, andere als standaard-troll 'knuppel in 't discussie hoenderhok' post.
En sommige als digi-fellow travellers.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
tweakje-2018 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:07:
[...]

Zou het niet een vergis actie kunnen zijn ipv NS1/NS2 de pijplijn van Noorwegen als doel? Een beetje zoals een vergis moord, maar dan nog dommer uitgevoerd.
Dat zou wel oerdom zijn, en zet Noorwegen en Polen gelijk op scherp.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

tuinïnen schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:01:
[...]

Als ze het goed hebben gedaan, zal er nooit bewijs gevonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

XWB schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:11:
[...]

Nou ja, als het doel van Putin is om de EU te destabiliseren, dan is dit dus een eigen doelpunt wat voor hem op heel idiote wijze dus erg gunstig kan uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
CornermanNL schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:00:
[...]

Daar liggen geen pijpleidingen naartoe
Jawel, Power of Siberia bijvoorbeeld. Waarom is dit relevant in de discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21
Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:13:
[...]

Nou ja, als het doel van Putin is om de EU te destabiliseren, dan is dit dus een eigen doelpunt wat voor hem op heel idiote wijze dus erg gunstig kan uitpakken.
Ze hebben zondag en maandag al iets gemeten dit is al lang en breed besproken door de des betreffende europese landen toch?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 22:37
sloth schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:58:
[...]

Dat gasnetwerk is nog een aantal jaar fysiek gescheiden van het (voormalig) Europees Russische netwerk. Ik zou verwachten dat al het gekloot hier met de pijpleiding geen groot effect op de gasprijzen heeft aan die zijde.

Rusland kan nu helemaal niks met het gas dat voor Europa bestemd is.Heb ook weleens experts gehoord (podcast) dat wanneer de gasproductie in Rusland stilgelegd moet worden, dat het echt jaren duurt om het weer goed op de starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

xzaz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:14:
[...]

Ze hebben zondag en maandag al iets gemeten dit is al lang en breed besproken door de des betreffende europese landen toch?
Het zou me ook niet verbazen als er een paar directeurs van die Noors-Poolse gasleiding het nieuws hoorden en schaterlachend een grote fles drank open trokken met de uitspraak "HA! Sukkels! Ze hebben de verkeerde pijpleiding aangevallen!" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:50

gws24

Thinking is hard!

Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:57:
[...]

Niet helemaal, tenminste als je de kaart bij reuters als feit neemt van waar de lekken zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9QRmTyK-ZsNA1JiA6_6YZjq7S0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DRcR0t5OLEh3bjVYY5HSPgHU.png?f=user_large
bron: https://www.reuters.com/b...elines-europe-2022-09-27/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGE8T-K4oBBatT8cvukewHmVRKo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d41mQVa9jBMeM2QhflprsB1z.png?f=user_large
bron: https://www.baltic-pipe.eu/?da_image=project-map

Lekken van Nordstream 1 liggen niet in de buurt en ook het lek in Nordstream 2 lijkt net iets oostelijker te liggen.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HEY_DUDE schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:15:
[...]

Rusland kan nu helemaal niks met het gas dat voor Europa bestemd is.Heb ook weleens experts gehoord (podcast) dat wanneer de gasproductie in Rusland stilgelegd moet worden, dat het echt jaren duurt om het weer goed op de starten.
Om preciezer te zijn: Rusland schijnt dat niet te kunnen. Dat moeten ze door westerse bedrijven laten doen. Dus als de gasproductie stil gelegd moet worden, al is het maar in afwachting van meer capaciteit richting China, dan hebben ze serieuze problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:30
downtime schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:11:
[...]

Als ze het goed hebben gedaan, zal er nooit bewijs gevonden worden.
Het zal zeker lastig gaan worden om bewijs te vinden. Maar als je eenmaal onder water bent kun je wel onderzoek gaan doen. Hoe ziet de schade aan de leiding er uit? Welke kant is het metaal van de leiding op gebogen? Als het metaal naar binnen is gebogen, dan is het een explosie vanuit de buitenkant.
Zijn er nog scherven te zien? Kunnen die scherven nog iets vertellen over de bron van het explosief? Ligt er nog een 4e niet ontploft explosief wellicht ergens op de leiding? Er zijn immers 4 pijpen. Er is heel veel te onderzoeken en waarschijnlijk ook nog een hoop te achterhalen.

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:00

DropjesLover

Dit dus ->

Het gas dat we hier kopen is komt gewoon uit de gasmix die Europa binnen komt. Er stroomt nog steeds Russisch gas via (onder andere) de Jamal pijplijn, dat voor de marktprijs verhandeld wordt. Dus dikke knaken voor Poetin.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21
Van wie is die leiding daar dan? Is dat van de Denen? Gaan die onderzoek doen?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
HEY_DUDE schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:15:
[...]

Dat gasnetwerk is nog een aantal jaar fysiek gescheiden van het (voormalig) Europees Russische netwerk. Ik zou verwachten dat al het gekloot hier met de pijpleiding geen groot effect op de gasprijzen heeft aan die zijde.

Dus blijft het waarschijnlijk al het nodige affakkelen zodat het niet echt stilgelegd hoeft te worden, tot dat er weer afnemers zijn. Hetzij wij na een regime change voor een deel van onze korte termijn behoefte als dat snel gaat gebeuren. Op de middellange termijn hebben we ons wellicht al aan langere contracten met LNG partners gebonden (voor zover we dat niet al gedaan hebben). Hetzij door deze infrastructuur en velden richten de oost te ontsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 12:02
xzaz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:19:
NS2 is van Gazprom
NS1 is 51% van Gazprom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Een bron van wat? Bestaande gascontracten met Rusland vallen zover mij bekend niet onder de sancties. Rusland heeft er bijv. zelf voor gekozen om NS1 stil te leggen, en nu waarschijnlijk te saboteren, vanuit de geldende sancties had dat niet gehoeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-09 15:03

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Wederom een nu.nl linkje, maar ik zie dit nog niet meegenomen worden in de discussie hier:
Gasprijs stijgt fors door mogelijke sancties Rusland tegen Oekraïens gasbedrijf

Breng het met name even onder de aandacht om aan te geven dat de gasprijs vandaag wél de lucht in schoot, maar niet door de lekken. De prijs ging pas na 15:00 omhoog:

https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5429405
(even intraday aanklikken voor vandaag)

[ Voor 12% gewijzigd door Maestro op 27-09-2022 21:23 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
DropjesLover schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:19:
[...]

Het gas dat we hier kopen is komt gewoon uit de gasmix die Europa binnen komt. Er stroomt nog steeds Russisch gas via (onder andere) de Jamal pijplijn, dat voor de marktprijs verhandeld wordt. Dus dikke knaken voor Poetin.
Ik bedoel, TheBrut3 zegt dat de gasprijs 20% hoger is gesloten vandaag. Dat is voor zover ik kan zien helemaal niet het geval https://finance.yahoo.com/quote/NG%3DF/
TheBrut3 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:22:
[...]

Een bron van wat? Bestaande gascontracten met Rusland vallen zover mij bekend niet onder de sancties. Rusland heeft er bijv. zelf voor gekozen om NS1 stil te leggen, en nu waarschijnlijk te saboteren, vanuit de geldende sancties had dat niet gehoeven.
Ik refereer naar de gasprijs

[ Voor 32% gewijzigd door DiscoNootje op 27-09-2022 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Laatst online: 00:15
dakka schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:08:
Aangezien de noorse pijplijn er zo dicht bij zit, is er ook nog de mogelijkheid op de gebruikelijke russische incompetentie en hebben ze gewoon de verkeerde pijpen opgeblazen.

We hebben het hier wel over een land dat kaarten uit 1960 gebruikt om aanvallen op te baseren.

ah @tweakje-2018 was me net 20 seconden voor :P
Grappig dat we hetzelfde dachten, scheelde weinig :)
XWB schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:11:
[...]

Zeker. Wie weet horen we binnenkort meer details. Of rusland reageert zoals vaker lijkt te gebeuren met het nieuws dat er een weer een directeur/officier van de marine uit een raam is gevallen na een fout of kritiek.

[ Voor 29% gewijzigd door tweakje-2018 op 27-09-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
xzaz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:19:
De plekken waar het gebeurd is liggen in Deens gebeid territoriaal water, dus ja, en wss de rest van de omliggende landen die zullen ook wel helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
DiscoNootje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:22:
[...]

Ik bedoel, TheBrut3 zegt dat de gasprijs 20% hoger is gesloten vandaag. Dat is voor zover ik kan zien helemaal niet het geval https://finance.yahoo.com/quote/NG%3DF/

[...]

Ik refereer naar de gasprijs https://finance.yahoo.com/quote/NG%3DF/
Hier is de gasprijs.

Edit; Die Yahoolink is volgens mij de Amerikaanse gasprijs op de beurs van NY.

[ Voor 7% gewijzigd door TheBrut3 op 27-09-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:51
dakka schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:22:
[...]

De plekken waar het gebeurd is liggen in Deens territoriaal water, dus ja, en wss de rest van de omliggende landen die zullen ook wel helpen.
Huh ? Het is Deens (of welk land ook) of territoriale wateren toch ? Of mis ik iets ?

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiscoNootje
TheBrut3 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:23:
[...]

Hier is de gasprijs.

Yes! Je hebt gelijk. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dakka schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:22:
[...]

De plekken waar het gebeurd is liggen in Deens territoriaal water, dus ja, en wss de rest van de omliggende landen die zullen ook wel helpen.
Volgens mij lagen de sites van het lek in de internationale wateren tussen Denemarken en Polen/Estland...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
mir4dor schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:25:
Huh ? Het is Deens (of welk land ook) of territoriale wateren toch ? Of mis ik iets ?
Nee, territoriale wateren betekent dat het bij een land hoort. Als het niet bij een land hoort heb je het over internationale wateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TheBrut3 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:23:
[...]

Hier is de gasprijs.

Valt nog redelijk mee.
Ten opzichte van de piek op 350 :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
bulle bas schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:54:
[...]

Ik denk jij het als heel onverantwoord beoordeelt, waar de anderen dat niet doen. Ik zelf eigenlijk ook niet. Immers, wij zouden die pijp als het goed is toch niet meer gaan gebruiken. We zouden van het Russische gas af gaan toch? Dan is het toch niet onverantwoord om het op te blazen?
Het spulletje ligt in internationale wateren, dus niemand valt Rusland aan. Ik vind dat een actor aan onze kant prima redenen heeft om ons wakker te schudden.

Het Kremlin zelf schiet er niks mee op, maar let wel, de nuance die ik maak is dat er inmiddels voldoende invloedrijke figuren binnen Rusland zijn die er wel wat mee zouden kunnen opschieten om dit speeltje onklaar te maken. Heck, een invloedrijke opportunistische uitdager van Putin zou dit kunnen fixen. Want ik denk dat we best veilig kunnen stellen dat Putin hier niet mee vooruitgaat.
Maar we kunnen altijd iets over het hoofd zien.
Wie is anderen? De Deense autoriteiten vinden het in elk geval een gevaar voor de scheepvaart, dus niet bepaald verantwoord. Als Europa besluit deze leidingen te ontmantelen dan gaan ze deze echt niet op meerdere plekken stiekem opblazen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:28
tuinïnen schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:57:
[...]

Er zijn toch nog genoeg operationele leidingen? Of in ieder geval potentieel operationeel. De leidingen door Oekraïne, Wit-Rusland - Polen. Leidingen naar Turkije en Kazachstan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9tTQJXQupwYVtyVY69DGmobWSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PDimy1a37Oz4ukRYalDC7MIw.png?f=fotoalbum_large

https://www.globalresearc...-gas-flows-europe/5792636
  • The Jamal pipeline is closed because Poland has terminated the operational agreement with Russia
  • The Soyuz pipeline has been closed by Ukraine after LPR forces took control of the gas compressor station.
  • Nordstream 1 : kapot
  • Nordstream 2 : kapot
  • TurkStream – which in 2014 replaced the South Stream project – remains operational, but because of EU sanctions, Bulgaria has denied euro payment to the Russian Gazprom Bank.
De Northern Lights pipeline heet ook wel de Jamal II, en ik vermoed dat die net als de Jamal dicht is.

De Brotherhood pipeline is vaag, die wordt soms samengevat met de Jamal. Het zou zomaar kunnen dat deze ook buiten gebruik is.

Turkstream doet nog een deel van zuid oost Europa.

Dan hebben we de Druzhba pipeline nog, die is voor olie. Dat gaat nog door tot eind dit jaar.

Dus van de mogelijke 399 miljard m3 gas die door de pijpleidingen kon is nu nog 49 miljard m3 over. Maar dat is minder omdat lang niet alles vol gebruikt wordt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:26:
[...]

Volgens mij lagen de sites van het lek in de internationale wateren tussen Denemarken en Polen/Estland...
Volgens de Denen lagen 2 van de 3 lekken in hun gebied https://ens.dk/en/press/leak-north-stream-2-baltic-sea

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Requiem19 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:51:
Wat kan Putin/Rusland nog meer doen als game changer?

Optie 1: doorgaan met mobilisatie en duimen dat het een verschil gaat maken: grote kans dat Rusland niet in staat zal zijn gebieden in Oekraine te behouden. Kan Putin's regime het aan om een volledige terugtrekking te doen en thuis te komen met lege handen (nuja, geen lege handen want lekker wat lijkzakken).

Optie 2: dreigen met nucleaire escalatie om het westen Oekraine onder druk te zetten een compromis te sluiten aan de onderhandelingstafel. Onwaarschijnlijk dat Oekraine hiermee akkoord gaat en op dit moment ook onwaarschijnlijk dat het westen wil zwichten voor dit drukmiddel (want dit geeft Rusland incentive om dit machtsmiddel in de toekomst weer te gebruiken).

Optie 3: niet alleen dreigen met nucleaire escalatie, maar het simpelweg doen. Dan wel door een tactisch nuclear wapen, dan wel door een ontploffing boven de zwarte zee oid. Onbekend voor zowel Rusland als de rest van de wereld wat er dan gebeurt. Extreem hoog risico voor zowel Rusland als alle andere partijen.

Het probleem is: welke van opties zal Putin kiezen? Optie 1 en 2 zijn eigenlijk ook gewoon waardeloos voor hem. En dat maakt optie 3, vanuit zijn optiek, misschien wel de minst slechte optie.
Precies om deze reden is optie 3 enkele dagen geleden al pre-empted (opnieuw! Net als in februari met het aankondigen van de invasie) door Biden: https://www.nytimes.com/2...cs/us-russia-nuclear.html

Hij heeft bij Putin een nauwgezet lijstje op het bureau laten leggen met daarop exact wat er gaat volgen als hij met de verkeerde knopjes zit te spelen.

Dat lijstje zal genoeg hebben moeten bevatten om Putin er van te weerhouden. Plus, natuurlijk, de veronderstelling dat de dreigementen waargemaakt kunnen worden - maar dat is verregaand waarschijnlijk met de huidige staat van het Russische leger, weet ook Putin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-09 22:06

mace

Sapere Aude

In hun EEZ maar niet in hun territoriale wateren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:33
xzaz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:58:
Erger vind ik, als het de Russen waren dat ze ongezien daar rond kunnen neuzen zonder dat iemand het ook maar door heeft.
Eerder dit jaar hebben de Zweden en Finnen een aantal incidenten gemeld met onderzeeboten.

Iedereen in Europa keek weg (of had een vergelijkbare reactie met Russische militaire vliegtuigen in hun luchtruim)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Heeft de VS extra NASAMS beloofd?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Wat voor luchtverdediging had Kiev begin dit jaar van de US ontvangen, weet iemand dat nog?

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 27-09-2022 22:03 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

28 down, 2 to go:
https://www.reuters.com/w...inland-sweden-2022-09-27/
Sept 27 (Reuters) - Slovakia's parliament on Tuesday ratified the entry of Finland and Sweden to NATO

With Slovakia's vote, only Hungary and Turkey remain to approve the expansion.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
mace schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:59:
[...]

In hun EEZ maar niet in hun territoriale wateren.
Het is op het randje van een potentieel artikel 5 incident als bewezen kan worden dat Rusland er achter zit. De gasleiding is alleen (51%) van Gazprom las ik net hierboven, maar toch.

Ik begrijp dat onze Scandinavische landen het ook niet bepaald licht opvatten. Ben nog wel benieuwd naar waarom deze plek, er zijn een stuk makkelijkere plekken midden op zee. Wellicht veel dieper?

Gaat om 100 tot honderden kilo’s explosief per explosie, lees ik. Dat doe je niet met je duikpakkie.

Edit(2):

Oude AIS data. Lama.

Dit is de ‘kabelknipper’ van Rusland, waarvan de mini onderzeeër blijkbaar internet kabels kan knippen of afluisteren:

https://www.marinevesselt...OSITION/7524419/273546520

Is er een plek waarmee we de vorige locaties kunnen zien? Hij vaart nu bij Skagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1-EvEp8ZOufVvGpRY2XVj9j9wU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9z7wwhV0lKzvQniD0FbemSBZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-09-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:05
Wat zijn de verwachtingen? 1 van de 2 zal vast niet meegaan.
Pagina: 1 ... 63 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid