NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:22:
- middelen heeft, zoals onderzeeers, maar ook de kennis van de exacte leidingen. Je moet ze maar zien te vinden, daar, midden op zee.
- motief om gaslevering aan Europa definitief onmogelijk te maken.
- mogelijkheid om dit ongemerkt/ongezien te doen.
Wie vult me aan: verdenk je een partij? Kom maar door met de opties!
Ik ga ervan uit dat elke natiestaat zeer precieze kennis heeft van de locatie van het leidingentraject. Bij de aanleg van die dingen zijn schepen maandenlang bezig geweest. Die kan je op de centimeter pinpointen. Dan weet je de leiding nog niet op de meter nauwkeurig, maar het lijkt me stug dat een schip de leiding 100 meter verder kan leggen dan waar het zelf drijft. Laat staan dat je kilometers zou moeten uitkammen. De range waar je dat ding kan leggen is heel beperkt.
Nu hoor ik dat die leiding ook nog eens op een zeebed ligt? Dan kan je bij die ondiepe bodem wellicht ook een hoogtekaart maken van de zeebodem zelf. Opspuiten van een zeebed is al helemaal simpel te volgen.
Dat ding vinden is niet moeilijk lijkt me. Ik heb alleen geen idee hoe professioneel je moet zijn om munitie daar te krijgen. Hoe makkelijker het is, hoe meer mogelijke niet-professionele partijen het kunnen zijn.
Motief voor UA heb ik al geschetst, hiermee zijn zij praktisch de belangrijkste schakel van gas geworden. Dat Rusland meteen UA begint te slaan met sancties kan in een welgemeend geval toch naar UA wijzen. Als zij dit met hulp van Amerikanen zo hebben kunnen regelen dat schuld niet valt vast te stellen sla je meteen de appeasment-fractie binnen Duitsland dood. Het kan een gevoel van extra urgentie veroorzaken.
Want we lachen wel om die miljoen Russen, maar je moet ze allemaal nog wel even afmaken. Hinken op twee gedachten is voor Europa nu wat minder goed mogelijk. Willen we weer gauw aan het gas? Zijn we nu afhankelijk van Oekraine en dan nog is het niet voldoende.
Enige manier vooruit nu is energie zonder Rusland. Wat heeft het dan nog voor zin om UA halfslachtig te voorzien?
Het geeft Oekraïne/Europa/NAVO de kans om die strontvervelende Orban even heel snel een keuze te maken. Volksopstandje deze winter en zijn regiem is pleite, kopzorg minder.
Speculaas.
Nog vreemdere speculaas dan, omdat het de tijd van het jaar aan het worden is.
partij: duiven-fractie Rusland
aanleiding: De haviken binnen Rusland denken dat met het opdrijven van escalatieniveau er een moment komt dat Europa door de knieën gaat. Bruikbare worst bij onderhandeling is hervatting energieleverantie.
middelen: fracties binnen FSB, marine, leger moeten dit zeker kunnen doen.
motief: De duiven binnen Rusland denken dat dat een fatale misrekening is en zien het spelletje helemaal mislopen, tot aan nucleaire escalaties toe. Blamegame en roep om zuiveringen (nu al begonnen). Door zelf een staak in het wiel te steken wordt dit plan van de haviken onmogelijk en kunnen de duiven zich beter positioneren.