Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.636 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:22

_Arthur

blub

Nat-Water schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:15:
gaslevering zal niet mogelijk zijn door de Nordstream.
win-win situatie zeg ik 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:44

KipCurreh

Nightcrawler

Foto's van het lek aan de oppervlakte vanuit een Deense F16

https://twitter.com/Faytu...&t=UM5K3POiXEQhV6m2DpyhcA

[ Voor 11% gewijzigd door KipCurreh op 27-09-2022 15:17 ]

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:16:
[...]

Manipulatie? Nee joh, Vladimir is gewoon even uitgeschoten met zijn accuboortje. :+

Maar Nord Stream 2 was toch helemaal nog niet in bedrijf?
2 is inderdaad nooit in bedrijf genomen. 1 was al een tijdje dicht. Beiden waren fysiek wel gewoon klaar.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
assassin85 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:14:
[...]

Gezien de meest recente samenloop v omstandigheden aangaande onderbrekingen van gasleveringen, denk ik dat je met gemak en zonder enige voorzichtigheid kunt stellen dat dit manipulatie is
Ik hoop dat dit voor de EU ook een eye-opener is wat betreft de kwetsbaarheid/afhankelijkheid van supply lines en grondstoffen. Globalisatie heeft ons veel welvaart gebracht, maar ook kwetsbaar gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:53
Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:16:
[...]

Manipulatie? Nee joh, Vladimir is gewoon even uitgeschoten met zijn accuboortje. :+

Maar Nord Stream 2 was toch helemaal nog niet in bedrijf?
Vladimir is niet de enige.. het zou ook zo maar een 'vergelding' kunnen zijn op het dreigen met kernwapen/annexatie.

https://twitter.com/wmiddelkoop/status/1574729938040631297

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04:54
Hier een draadje met meer informatie over deze gasleidingen (Zonder conclusie, daarvoor ziet de auteur nog niet genoeg aanknopingspunten)
https://nitter.net/ByJoVer/status/1574700599009939456
Specifiek deze tweet is interessant, met een kaartje waarop te zien is dat er een aanzienlijke afstand is tussen het lek in NS2 en de lekken in NS1.

Dat lijkt een "oeps, foutje, anker" scenario redelijk uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Garyu schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:15:
[...]

De leiding is al dicht. Maar er zitten nog miljoenen m3 gas in de leiding zelf, onder hoge druk. Die komen er via dat lek nu uit.
Schijnbaar zitten die leidingen weliswaar vol gas, maar zijn de kranen zelf dicht, er komt dus geen gas bij of af. Waarom die vol gas zitten weet ik niet, maar dat zal wel met onderhoud of gebruiksklaar zijn te maken hebben. Maar in feite is het dus even bubbelen, maar momenteel is de druk in de pijp schijnbaar al 7 bar wat de druk is op die diepte. Er komt dus momenteel geen gas meer uit (iig niet in grote hoeveelheden)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

FDMK schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:18:
[...]

Vladimir is niet de enige.. het zou ook zo maar een 'vergelding' kunnen zijn op het dreigen met kernwapen/annexatie.

Extraordinary claims require extraordinary evidence.

Dus kom maar op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:26
FDMK schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:18:
[...]

Dit zijn wel de hardcore Wappies die op en rond deze Twitter account hangen hoor... FYI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
_Arthur schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:20:
[...]

Dus kom maar op.
Heb je het videofragment uberhaupt bekeken?
olafmol schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:21:
[...]

Dit zijn wel de hardcore Wappies die op en rond deze Twitter account hangen hoor... FYI
Account van Willem of?

[ Voor 31% gewijzigd door FDMK op 27-09-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Seraphin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:36:
[...]

Niets anders dan de gangbare persoonsverheerlijking van Putin.
De Tsaar doet niets fout, de Boyars (edelen; lees in de huidige tijd de lagere onderknuppels) zijn gewoon niet in staat om de besluiten correct uit te voeren.

Probleem: de besluiten worden wel degelijk uitgevoerd en de mobilisatie verloopt wel degelijk "working as intended", maar dat zou de onfeilbaarheid van Putin aantasten dus we verzinnen gewoon dat de geobserveerde -en niet te ontkennen- excessen het gevolg zijn van stommiteiten van individuën ipv falend beleid.
Dit dus. Poetin is paradoxaal genoeg de tsaristische evenknie van Stalin in dit opzicht.
olafmol schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:21:
[...]

Willem Middelkoop is wel redelijk diep gezonken de laatste jaren ja (en dat komt van een mede-econoom met een hoge mate van tolerantie jegens alternatieve denkers).

[ Voor 20% gewijzigd door Jedi_Pimp op 27-09-2022 15:31 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

FDMK schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:21:
Heb je het videofragment uberhaupt bekeken?
Want? Daarin wordt gezegd dat ze die pijplijn zelf ff stuk maken ofzo?

Of denk je te horen dat ze iets dergelijkse zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
UA heeft de 'stad' Kupiansk-Vuzlovyi ten oosten van de rivier de Oskil heroverd.
Daarmee hebben ze een belangrijk spoorwegknooppunt weer terug.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Het is niet de bedoeling om alleen linkdrops te posten. Geef de post meer inhoud dan alleen dat.

[ Voor 84% gewijzigd door Standeman op 27-09-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
[...]

Dus kom maar op.
Nou ja, hij geeft een link he, klik er eens op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]

Dus kom maar op.
Die optie lijkt me logischer dan dat rusland het heeft gedaan. Doordat de pijpleidingen kapot zijn is het definitief afgelopen met het dreigen over die gasleiding en is het ook voor Duitlsand duidelijk dat er geen gas meer gaat komen via die kant (zoals het ook hoort)

Hoe dan ook is elke gok niet meer dan dat en moet je dus hetzelfde commentaar zetten bij bovenstaande posts die naar de russen wijzen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FDMK
_Arthur schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:25:
[...]

Heb je een transcript nodig?
Mij hoor je niet zeggen dat dit een bekentenis is maar het is imo niet uit te sluiten dat die manipulatie ook ergens anders dan uit Rusland kan komen.
Rusland is tegenwoordig wat minder cryptisch in het al dan niet afsluiten van een gasleiding, die doen dat dan vervolgens mij de bron en/of turbine, niet midden op zee.

[ Voor 16% gewijzigd door FDMK op 27-09-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ja graag!
Mij hoor je niet zeggen dat dit een bekentenis is maar het is imo niet uit te sluiten dat die manipulatie ook ergens anders dan uit Rusland kan komen.
Fyi; NordStream 2 is al nooit in gebruik gesteld. Daarvoor heeft de US dus ook al niet zelf de pijpleiding zelf stuk hoeven te maken (volgens jouw zienswijze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Nu online
FDMK schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:28:
[...]

Nordstream 2 heeft uberhaupt nooit gas geleverd. Dus die vlieger gaat niet op. Het goedkeuringsproces was eerder dit jaar al stilgelegd.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:14
redwing schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:28:
[...]

Die optie lijkt me logischer dan dat rusland het heeft gedaan. Doordat de pijpleidingen kapot zijn is het definitief afgelopen met het dreigen over die gasleiding en is het ook voor Duitlsand duidelijk dat er geen gas meer gaat komen via die kant (zoals het ook hoort)

Hoe dan ook is elke gok niet meer dan dat en moet je dus hetzelfde commentaar zetten bij bovenstaande posts die naar de russen wijzen.
Waarschijnlijk gaan we er nooit achter komen wie het echt heeft gedaan, maar naar mijn idee zijn de enigen die profiteren diegenen die een Europa wensen wat niet afhankelijk is van Russisch gas. Daar valt Rusland zelf dus niet onder.

Maar good riddance in dit geval. We moeten Rusland en vergelijkbare landen niet langer als handelspartner vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:29

Garyu

WW

[...]

Rusland is tegenwoordig wat minder cryptisch in het al dan niet afsluiten van een gasleiding, die doen dat dan vervolgens mij de bron en/of turbine, niet midden op zee.
Cui bono?

Rusland heeft m.i. hiermee weinig te winnen. Zij kunnen immers ook zonder een lek de kraan al dichtdraaien. Met lek kunnen ze de kraan niet meer open draaien. Het kost hun dus opties.
Ik kan me niet voorstellen dat Rusland hier achter zit. Tenzij als false flag, maar het lijkt me een nogal domme actie.

De vraag is wie er wel wat mee te winnen heeft?
- instabiel Europa (want gas kán niet meer stromen)
- hogere gasprijzen
- minder politiek geneuzel door Duitsland -> bring in the tanks
- ...

En wie heeft de mogelijkheden om op deze diepte even een "anker" over de grond te slepen?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
Nat-Water schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:31:
[...]

Nordstream 2 heeft uberhaupt nooit gas geleverd. Dus die vlieger gaat niet op. Het goedkeuringsproces was eerder dit jaar al stilgelegd.
Bron is twitter maar dit plaatje laat dus ook een lek in NS1 zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DoxegmXbZGmef50iKmQoD7M22Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Egqx2NXIiLXolCq5DdhACivE.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
[...]

Nou ja, ik volg dit dus al de hele middag en ik kan ook niet anders dan concluderen dat de VS de enige is die hier baat bij zou kunnen hebben, naast zelfs wildere speculaties.

Als Rusland dit had gedaan, waarom? Om te laten zien dat ze internet in een dag plat kunnen leggen? Want om het gas gaat het niet, dat liep al amper via de 4 pijlijnen, NS2 lag er sowieso uit.

Ok, dat is dan prima, maar dan had ik verwacht dat het Kremlin al lang met een statement was gekomen, vandaag NS1 en 2, morgen internet, maar dat blijft uit, dus het is geen terreur van moskou...

Wie dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:56

Stoney3K

Flatsehats!

redwing schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:20:
[...]

Schijnbaar zitten die leidingen weliswaar vol gas, maar zijn de kranen zelf dicht, er komt dus geen gas bij of af. Waarom die vol gas zitten weet ik niet, maar dat zal wel met onderhoud of gebruiksklaar zijn te maken hebben. Maar in feite is het dus even bubbelen, maar momenteel is de druk in de pijp schijnbaar al 7 bar wat de druk is op die diepte. Er komt dus momenteel geen gas meer uit (iig niet in grote hoeveelheden)
Als het om werkzaamheden gaat dan zetten ze die leiding niet vol met aardgas, maar juist met één of ander inert gas om te voorkomen dat er nog brandbaar gas en zuurstof in de leiding zitten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-09 21:31
_Arthur schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:25:
[...]

*knip*
Als je wilt reageren, reageer dan neutraal en speel niet op de man

[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 27-09-2022 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:29

Garyu

WW

FDMK schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:33:
[...]

[Afbeelding]
Twee lekken zelfs. Gewoon, om duidelijk te maken dat het -echt- geen toeval is.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Nu online
FDMK schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:33:
[...]

[Afbeelding]
-Jij- komt met een Twitterbericht aanzetten waarin NS2 genoemd wordt. Ik zeg dat dat dus niet uitmaakte, want NS2 was uberhaupt nooit open. Waarom zou de VS er hierachter zitten? Wat is het baten? Ze zaten vooraf al in een zetel.

Maar NS1 was ook al dicht. Dit hele gedoe is eerder symboolpolitiek vanuit Rusland - dat de ingeslagen weg permanent is, en dat we kunnen fluiten naar gas.

[ Voor 24% gewijzigd door Nat-Water op 27-09-2022 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
[...]

Nee, een transcript is niet nodig. Dit is een filmpje van (net) voor de invasie van februari. Biden en Scholz geven aan dat het openen van NS2 (waar toen sprake van was) van tafel zou zijn bij een invasie. Er kwam een invasie, NS2 werd gemottebald (of gemottebalt..), miraculeus: Twee politici die woord houden.

Nu is zowel NS1 als NS2 stuk gemaakt. Dit filmpje bevat geen enkele reden aan te voeren dat de VS hierachter zit of zou kunnen zitten.
Uiteraard zijn er voor de VS voordelen wanneer de EU afhankelijker wordt van de gasproducenten in de VS. Ze zullen allicht niet zitten te huilen bij dit nieuws, maar dit filmpje is simpelweg ruis of desinformatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:33:
[...]

Als het om werkzaamheden gaat dan zetten ze die leiding niet vol met aardgas, maar juist met één of ander inert gas om te voorkomen dat er nog brandbaar gas en zuurstof in de leiding zitten.
Ik bedoel niet zozeer daadwerkelijk werkzaamheden, maar ik kan me voorstellen dat een pijplijn die bedoeld is om onder druk te werken, langer mee gaat als die druk er continue opstaat met zo min mogelijk veranderingen. Dus vooral dat er gas in blijft zitten om te zorgen dat er minder onderhoud nodig is en de pijplijn langer mee gaat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Garyu schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:34:
[...]

Twee lekken zelfs. Gewoon, om duidelijk te maken dat het -echt- geen toeval is.
NS1 zijn daar volgens mij 2 takken die naast elkaar lopen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

redwing schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:37:
[...]

Ik bedoel niet zozeer daadwerkelijk werkzaamheden, maar ik kan me voorstellen dat een pijplijn die bedoeld is om onder druk te werken, langer mee gaat als die druk er continue opstaat met zo min mogelijk veranderingen. Dus vooral dat er gas in blijft zitten om te zorgen dat er minder onderhoud nodig is en de pijplijn langer mee gaat.
Klopt, maar omdat het een leiding is die buiten bedrijf is (of om te beginnen al niet in gebruik is genomen) zal het dus eerder om een inert 'placeholder' gas gaan dan om waardevol aardgas wat ze nog kunnen verkopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
redwing schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:38:
[...]

NS1 zijn daar volgens mij 2 takken die naast elkaar lopen.
NS 1 en 2 bestaan beiden uit 2 lijnen, 3 daarvan zijn lek, 1 A en 2 A en B, alle drie de lekken precies in internationale wateren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-09 15:03

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

DeDooieVent schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:33:
[...]

Nou ja, ik volg dit dus al de hele middag en ik kan ook niet anders dan concluderen dat de VS de enige is die hier baat bij zou kunnen hebben, naast zelfs wildere speculaties.

Als Rusland dit had gedaan, waarom? Om te laten zien dat ze internet in een dag plat kunnen leggen? Want om het gas gaat het niet, dat liep al amper via de 4 pijlijnen, NS2 lag er sowieso uit.

Ok, dat is dan prima, maar dan had ik verwacht dat het Kremlin al lang met een statement was gekomen, vandaag NS1 en 2, morgen internet, maar dat blijft uit, dus het is geen terreur van moskou...

Wie dan?
Voor Vladimir is het argument 'als ik er niet mee mag spelen, maak ik het wel kapot' al voldoende. En weer een stukje destabilisatie in de EU, misschien zelfs wel weer piekende gasprijzen. Hoopt ie.
En een verzoekje tot slopen van de pijpen is snel en eenvoudig gegeven natuurlijk.

Aan de andere kant sluit ik een actie vanuit de USA ook niet volledig uit. Ze hebben altijd al gigantische hekel gehad aan NS2. Kan me nog wel herinneren dat in de Trumptijd Duitse burgemeesters zeer pittig werden gemaand om niet mee te werken aan NS2.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/orig/media%2FFdpmnEVXoAEyp8k.png

De lekken zijn in een gebied waar elke dag wel een boot vaart.

Het is daar vrij ondiep en de loop van NS1 en 2 zijn algemeen bekend.
Greenpeace, Al Qaida of een oligarch met een jacht kan het dus net zo goed voor elkaar krijgen.
Tenzij je harde info hebt zou ik het rustig aan doen met speculeren.
Niemand vindt het echt jammer dat ze stuk zijn geloof ik :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
onkl schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:35:
[...]

Nee, een transcript is niet nodig. Dit is een filmpje van (net) voor de invasie van februari. Biden en Scholz geven aan dat het openen van NS2 (waar toen sprake van was) van tafel zou zijn bij een invasie. Er kwam een invasie, NS2 werd gemottebald (of gemottebalt..), miraculeus: Twee politici die woord houden.

Nu is zowel NS1 als NS2 stuk gemaakt. Dit filmpje bevat geen enkele reden aan te voeren dat de VS hierachter zit of zou kunnen zitten.
Uiteraard zijn er voor de VS voordelen wanneer de EU afhankelijker wordt van de gasproducenten in de VS. Ze zullen allicht niet zitten te huilen bij dit nieuws, maar dit filmpje is simpelweg ruis of desinformatie.
Zoals gezegd, net als elke andere optie die nu voorbij komt. Het is dus hooguit een punt ter discussie waarbij de VS mij wel een goede partij lijkt om dit te doen. Rusland heeft er naar mijn idee weinig mee te winnen en dan houd je weinig andere landen over die dit zouden kunnen en die er voordeel bij hebben.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 09:05
https://twitter.com/FirstSquawk/status/1574750638793461760

Wow. Zweedse seismologen hebben onderzeese ontploffingen gedetecteerd...
Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:43:
[...]

Een gasleiding lek prikken met wapentuig lijkt me onwaarschijnlijk, een onderzeeër met een torpedo of dieptebommen moet wel héél precies kunnen mikken om de leiding lek te schieten maar de pijp wel heel te laten, in plaats van gelijk een heel stuk uit de leiding te slaan.
joh.

[ Voor 65% gewijzigd door Lan Mandragoran op 27-09-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
Proton_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:40:
[Afbeelding]

De lekken zijn in een gebied waar elke dag wel een boot vaart.

Het is daar vrij ondiep en de loop van NS1 en 2 zijn algemeen bekend.
Greenpeace, Al Qaida of een oligarch met een jacht kan het dus net zo goed voor elkaar krijgen.
Tenzij je harde info hebt zou ik het rustig aan doen met speculeren.
Niemand vindt het echt jammer dat ze stuk zijn geloof ik :)
Ja nou ja, daar heb ik dus ook aan gedacht, het hoeft geen natie te zijn om dit te flikken, een organisatie, of terreurcel kan ook, maar, dan verwacht ik wel een statement, toch? Evenals Moskou, de enige reden voor hun zou alleen nig dreiging zijn, dan verwacht je een statement.

[ Voor 6% gewijzigd door DeDooieVent op 27-09-2022 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Een gasleiding lek prikken met wapentuig lijkt me onwaarschijnlijk, een onderzeeër met een torpedo of dieptebommen moet wel héél precies kunnen mikken om de leiding lek te schieten maar de pijp wel heel te laten, in plaats van gelijk een heel stuk uit de leiding te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

redwing schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:40:
Rusland heeft er naar mijn idee weinig mee te winnen
Ik denk dat ze er juist wel veel mee te winnen hebben. Want nu kunnen ze easypeasy zeggen "oh, wacht, wij willen wel weer leveren hoor, gewoon tegen de normale prijzen en je mag gewoon in Euro's Rubles betalen zelfs!". Alleen tja, iemand heeft de pijpjes stuk gemaakt, dus helaas, we kunnen je geen goedkoop gas meer leveren. Sorry, kusje he.
Gewoon springstof laten plaatsen door een duiker. Torpedo's en dieptebommen gebruik je hier natuurlijk niet voor.

[ Voor 33% gewijzigd door _Arthur op 27-09-2022 15:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:44
Ook wel interessant, via The Guardian:
Nord Stream 2’s operator said pressure in the undersea pipeline dropped from 105 to 7 bar overnight.
En Politico:
A no-go zone of 5 nautical miles was established around each of the sites, which are at a likely depth of 60 meters to 70 meters, Baltic maritime agencies said.
Iedereen die duikt kent volgens mij de berekening wel: de hydrostatische druk begint met 1 bar luchtdruk en daar komt per 10 meter water één bar bij. Op 60 meter diepte betekent dat dus dat de waterdruk 7 bar is. Mogelijke conclusie? NS2 is niet lek, maar echt helemaal stuk en zit nu vol zeewater.
_Arthur schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:43:
[...]
Want nu kunnen ze easypeasy zeggen "oh, wacht, wij willen wel weer leveren hoor, gewoon tegen de normale prijzen en je mag gewoon in Rubles betalen zelfs!"
In euro's* ;)

Daar ging het hele gedoe om met die betalingen. De russen wilden juist dat het Westen roebels zou moeten kopen om het gas mee af te rekenen, want dat is goed voor de koers.

[ Voor 25% gewijzigd door BeefHazard op 27-09-2022 15:49 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

BeefHazard schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:43:
In Euro's* ;)

Daar ging het hele gedoe om met die betalingen. De russen wilden juist dat het Westen roebels zou moeten kopen om het gas mee af te rekenen, want dat is goed voor de koers.
Excuus, dat bedoelde ik ook ofc ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
[...]

Ik denk dat ze er juist wel veel mee te winnen hebben. Want nu kunnen ze easypeasy zeggen "oh, wacht, wij willen wel weer leveren hoor, gewoon tegen de normale prijzen en je mag gewoon in Rubles betalen zelfs!". Alleen tja, iemand heeft de pijpjes stuk gemaakt, dus helaas, we kunnen je geen goedkoop gas meer leveren. Sorry, kusje he.
Wat een onzin, dit is bijna het reageren niet waard. Waarom zou Rusland ineens weer gas willen leveren? Waarom zouden ze vervolgens deze gasleveringen willen saboteren? Om een soort goodwill te kweken bij de Europese landen die voorheen gas afnamen?

Als ze geen gas willen leveren dan doen ze dat gewoon niet (zoals de afgelopen weken). Als ze willen doen alsof het geen keuze is maar door een mankement komt dan kunnen ze dat ook doen zonder de leidingen op te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ErikT738 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:49:
[...]Als ze geen gas willen leveren dan doen ze dat gewoon niet (zoals de afgelopen weken). Als ze willen doen alsof het geen keuze is maar door een mankement komt dan kunnen ze dat ook doen zonder de leidingen op te blazen.
Sterker nog: Als ze zelf de leidingen op zouden blazen dan maken ze zichzelf alleen maar verdacht. Als ze een mankement willen veinzen dan draaien ze gewoon aan de Russische kant de kraan dicht.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 27-09-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 00:42
Bij de NOS schrijven ze nu dat er explosies gemeten zijn door seismologen:
https://nos.nl/artikel/24...-bij-lekkages-nord-stream

Dader aanwijzen doet nog niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-09 16:36

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Kliko schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:51:
Bij de NOS schrijven ze nu dat er explosies gemeten zijn door seismologen:
https://nos.nl/artikel/24...-bij-lekkages-nord-stream

Dader aanwijzen doet nog niemand.
Wilde net hetzelfde artikel delen van nu.nl
nu.nl artikel nordstream 1 en 2 ontploffingen

Misschien zat er wat zeevonk in het water *drumroll*

[ Voor 5% gewijzigd door AndereKoekoek op 27-09-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:50
ErikT738 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:49:
[...]

Wat een onzin, dit is bijna het reageren niet waard. Waarom zou Rusland ineens weer gas willen leveren? Waarom zouden ze vervolgens deze gasleveringen willen saboteren? Om een soort goodwill te kweken bij de Europese landen die voorheen gas afnamen?

Als ze geen gas willen leveren dan doen ze dat gewoon niet (zoals de afgelopen weken). Als ze willen doen alsof het geen keuze is maar door een mankement komt dan kunnen ze dat ook doen zonder de leidingen op te blazen.
Het enige wat ik wel voor de "Russia did it" theorie kan aandragen is dat Rusland niet bepaald een gecontroleerd uitvoeringsapparaat heeft. Het kunnen gerust ook Russen zijn geweest die voor een specifiek bedrijf of militaire afdeling werken. Wellicht juist om ook Putin onder druk te zetten.
Sinds de GROe hier met zoveel prutswerk kwam afluisteren bij het MH17 onderzoek geloof ik weinig meer van professioneel organiseren vanuit RU.
Die kunnen gerust op eigen initiatief een beetje lopen aankl@ten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]

Ik denk dat ze er juist wel veel mee te winnen hebben. Want nu kunnen ze easypeasy zeggen "oh, wacht, wij willen wel weer leveren hoor, gewoon tegen de normale prijzen en je mag gewoon in Euro's Rubles betalen zelfs!". Alleen tja, iemand heeft de pijpjes stuk gemaakt, dus helaas, we kunnen je geen goedkoop gas meer leveren. Sorry, kusje he.
En wat is dan de winst? Niemand die ze gelooft en de pijpleidingen waren toch al dicht. Het is eerder voor rusland juist lastig, omdat ze anders nog landen (b.v. Duitlsand) konden beinvloeden door ze te zeggen dat ze wel weer wat gas kunnen krijgen als ze wat minder wapens sturen of leveringen blokkeren.
[...]
Gewoon springstof laten plaatsen door een duiker. Torpedo's en dieptebommen gebruik je hier natuurlijk niet voor.
Dat is wel het makkelijkste lijkt me, zeker als je de ontstekingen met wat vertragingen af laat gaan ben je alweer vertrokken voordat iemand echt goed in de buurt gaat zoeken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 08:57

bloody

0.000 KB!!

onkl schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:20:

Dat lijkt een "oeps, foutje, anker" scenario redelijk uit te sluiten.
Hier nog een extra reden waarom het geen anker-scenario kan zijn of iig zeeer onwaarschijnlijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door bloody op 27-09-2022 15:56 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:03
[...]

Dat zou enorm dom zijn, om de volgende redenen:

- Rusland heeft veel meer baat bij het weer kunnen aanzetten van de gastoevoer, want zo kunnen ze de wortel voorhouden aan de EU. Als er geen wortel kan worden voorgehouden door Rusland, hebben ze er niets aan.
- Als Rusland al iets kapot wil maken, waarom zouden ze dat doen op het grondgebied van Europa? Nu is Rusland afhankelijk van Europa om de gasleidingen te maken. Stel Rusland wil toch weer gas verkopen aan Europa, maar Denemarken zegt 'sorry, we maken NS1 en NS2 niet', dan kan Rusland niets doen.

Rusland heeft geen controle meer over deze situatie, dus het zou zeer irrationeel zijn van Rusland om dit gedaan te hebben.

Kan overigens nog steeds dat het wel Rusland was. Ze doen immers wel meer irrationele dingen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:38
Erger vind ik, als het de Russen waren dat ze ongezien daar rond kunnen neuzen zonder dat iemand het ook maar door heeft.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

bloody schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:55:
[...]

Hier nog een extra reden waarom het geen anker-scenario kan zijn of iig zeeer onwaarschijnlijk is.
[Twitter]
Ik heb geen idee wat voor effect het slopen van een gasleiding met een dergelijk volume/druk heeft. De druk binnenin was natuurlijk veel hoger dan de waterdruk dus dat gas wil er wel uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een gasleiding die van 100+ bar naar 7 bar gaat levert al snel iets meetbaars op, dat feit geeft weinig informatie.
De gasprijs is er ook niet van onder de indruk, ergens vindt de markt het wel fijn dat er wat lange termijn duidelijkheid is, denk ik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:38
In de categorie 'goh, toevallig':
A new pipeline that will carry Norwegian gas via Denmark was inaugurated in Poland on Tuesday in a move to strengthen Europe’s energy security after Russia cut off Warsaw’s supplies, AFP reports.
Via de Guardian.

Toch mazzel dat die lijn net vandaag geopend wordt, nu die andere 2 er voorlopig uit liggen. Maakt een ongelukje wel echt heel onwaarschijnlijk, he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

TrailBlazer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:58:
[...]

Ik heb geen idee wat voor effect het slopen van een gasleiding met een dergelijk volume/druk heeft. De druk binnenin was natuurlijk veel hoger dan de waterdruk dus dat gas wil er wel uit.
hmm dat is waar... ik ben zeker benieuwd naar de uitslag van het onderzoek!

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-09 08:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Requiem19 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:57:
[...]

- Rusland heeft veel meer baat bij het weer kunnen aanzetten van de gastoevoer, want zo kunnen ze de wortel voorhouden aan de EU. Als er geen wortel kan worden voorgehouden door Rusland, hebben ze er niets aan.
- Als Rusland al iets kapot wil maken, waarom zouden ze dat doen op het grondgebied van Europa? Nu is Rusland afhankelijk van Europa om de gasleidingen te maken. Stel Rusland wil toch weer gas verkopen aan Europa, maar Denemarken zegt 'sorry, we maken NS1 en NS2 niet', dan kan Rusland niets doen.

Rusland heeft geen controle meer over deze situatie, dus het zou zeer irrationeel zijn van Rusland om dit gedaan te hebben.

Kan overigens nog steeds dat het wel Rusland was. Ze doen immers wel meer irrationele dingen ;).
Er zijn altijd nog de VS die een belang hebben, ondanks dat ik al veel eerder vandaag zei dit een van die dingen is waar je waarschijnlijk nooit achter gaat komen als normale sterveling, denk ik wel dat het gezond is niet alleen Rusland als dader te bestuderen maar andere partijen die een mogelijk belang hebben (VS) niet te vergeten. Hiermee wil ik niks insinueren overigens.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:50
[...]

Dit dus. Er is niet 1 Rusland. Het is niet alsof het een uitgelijnde organisatie is waarbij er keurig op basis van vastgesteld beleid geopereerd wordt.
Het kan prima een Russische club zijn die deze vluchtweg wil afsluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Voor Putin is een kapotte Nordstream een kans minder voor een eventuele rivaal. Duitsland zal er als de kippen bij zijn om een nieuwe Russische leider die een beetje mooie taal uit (geen Girkin of Prigozhin) tegemoet te komen met de hervatting van gas leveringen. Zonder Nordstream is er geen reden om Putin te vervangen,

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Proton_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:59:
Een gasleiding die van 100+ bar naar 7 bar gaat levert al snel iets meetbaars op, dat feit geeft weinig informatie.
Als dat gas er in één keer uit is ontsnapt dan geeft dat inderdaad een flinke dreun, maar dan betekent het ook dat de leiding zelf op die plek compleet is open gescheurd. Denk aan Elmer Fudd in de Looney Tunes met een kurk in zijn jachtgeweer. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeDooieVent
Juist met NS1 had rusland Duitsland in de houdgreep he, zeker met een strenge winter had putin een kaart in handen, een zeer belangrijke kaart en die is hem nu uit handen genomen. Hij kan nu niet meer zeggen ok, ik zet die lijnen open en dan wil ik...

Het is wat mij betreft overduidelijk dat zeker niet rusland hierachter zit, want de enge reden voor hen zou zijn dat het een demonstratie was, gas leveren deden ze immers al amper.

En in dat geval zou het een krachtige demonstratie zijn, vandaag NS1 en 2, morgen de transatlantische internet kabels, ze staan allen op scherp, Donbas, eenmaal andermaal?

Maar, dat doen ze niet, terwijl internet platleggen, of maar een deel een prima afschrikwapen zou zijn. Daarbij, de VS heeft gezien de links eerder al vroeg aangegeven dat ze die lijnen er zo uit kunnen halen. En daarmee dus een kart uit het pokerspel van putin kunnen halen, een belangrijke kaart, al leverde NS1 tot nu weinig, als de winter hard is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
[...]

Als je de beelden ziet van de hoeveelheid gas die ontsnapt en het genoemde drukverlies van over de 100bar dan denk ik dat de conclusie wel mag zijn dat ze volledig naar de haaien is die pijpleiding...

3 "Lekken"? (tot welk punt noem je iets een lek?) net in internationale wateren? Dit is gewoon professionele sabotage door een buitenlandse mogendheid.

Rusland zelf lijkt mij niet zo waarschijnlijk, zelf niet veel aan te verliezen en enkel wat extra klimaatvervuiling voor EU maar verder?

Ik zou zelfs durven denken aan VS/UK zelf om gewoon voor eens en altijd scherp te stellen voor DE dat de pijpleiding gedaan is en spelletjes vanuit RU met Nordstream aan banden te leggen. Maar dit is uiteraard slechts speculatie.

God does not play dice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:43

Agent47

I always close my contracts.

DeDooieVent schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:02:
Juist met NS1 had rusland Duitsland in de houdgreep he, zeker met een strenge winter had putin een kaart in handen, een zeer belangrijke kaart en die is hem nu uit handen genomen. Hij kan nu niet meer zeggen ok, ik zet die lijnen open en dan wil ik...

Het is wat mij betreft overduidelijk dat zeker niet rusland hierachter zit, want de enge reden voor hen zou zijn dat het een demonstratie was, gas leveren deden ze immers al amper.

En in dat geval zou het een krachtige demonstratie zijn, vandaag NS1 en 2, morgen de transatlantische internet kabels, ze staan allen op scherp, Donbas, eenmaal andermaal?

Maar, dat doen ze niet, terwijl internet platleggen, of maar een deel een prima afschrikwapen zou zijn. Daarbij, de VS heeft gezien de links eerder al vroeg aangegeven dat ze die lijnen er zo uit kunnen halen. En daarmee dus een kart uit het pokerspel van putin kunnen halen, een belangrijke kaart, al leverde NS1 tot nu weinig, als de winter hard is....
Mocht Rusland het zelf niet zijn, dan is het afwachten wat Putin zegt en hoe hij reageert …

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:03
IJzerlijm schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:02:
[...]

Voor Putin is een kapotte Nordstream een kans minder voor een eventuele rivaal. Duitsland zal er als de kippen bij zijn om een nieuwe Russische leider die een beetje mooie taal uit (geen Girkin of Prigozhin) tegemoet te komen met de hervatting van gas leveringen. Zonder Nordstream is er geen reden om Putin te vervangen,
Lijkt me geen logische redenering: als er een nieuwe leider komt in Rusland die een goede verhouding heeft met het westen, kan Europa binnen no time NS1 en NS2 repareren.

Het is wel echt een fascinerende gebeurtenis moet ik zeggen. Wellicht is er wel een 3e speler (dus niet Rusland en niet het Westen) in het spel die baat heeft bij onrust.

Smullen dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-09 15:11
Ik zie geen reden voor Rusland om dit te doen eigenlijk.
Nu kan ie weer minder dreigen om de kraan nog dichter te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Ik heb even snel de RU channels gescanned voor dit gedoe met de pijpleidingen.
Algehele indruk is dat men het wel prima vindt. Zo'n 90-95% van de reacties zijn een thumbs-up.

ze gaan iig lekker in de slachtofferrol zitten - dit past ze wel.
Het zal me niet verbazen als er nu directe beschuldigingen van Rusland worden gehoord bij de ontploffing van een gaspijpleiding in de Deense territoriale wateren. Ik sluit niet uit dat dergelijke beschuldigingen al zijn verschenen. Dit is een jezuïetentactiek die inherent is aan de Angelsaksen. Je kunt alles doen - Rusland zal nog steeds de schuld krijgen.

Geen enkel argument dat Rusland nooit de koolwaterstofcommunicatie zal ondermijnen waarmee het geld verdient en het budget vult door het Westen te voorzien van goedkope grondstoffen, zal niet langer werken.

Rusland is tot vijand verklaard en absoluut alles zal aan Rusland worden toegeschreven. Dit is een tactiek sinds onheuglijke tijden, sinds de mislukte romance van de koningin van Engeland met Ivan de Verschrikkelijke.

Het is net als de Indianen, die zouden moeten worden uitgeroeid, alleen maar omdat ze ze niet mogen. "Het zijn barbaren en hoofdhuid." En het feit dat miljoenen Indiërs die op hun voorouderlijk land leefden, daadwerkelijk genocideerd hebben, stoort niemand. Hetzelfde met de Russen.

[ Voor 76% gewijzigd door bloody op 27-09-2022 16:11 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-09 08:00
Amerika en/of Europa die 'afvallige' Europese landen wil disciplineren betreffende het Russische gas? Immers; de mogelijkheid is nu per definitie weg, dus dansen naar de pijpen van Putin heeft geen zin meer.

Edit: Amerika en/of Europa*

[ Voor 10% gewijzigd door Anniedrew op 27-09-2022 16:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:04

franssie

Save the albatross

Requiem19 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:05:
[...]

Lijkt me geen logische redenering: als er een nieuwe leider komt in Rusland die een goede verhouding heeft met het westen, kan Europa binnen no time NS1 en NS2 repareren.

Het is wel echt een fascinerende gebeurtenis moet ik zeggen. Wellicht is er wel een 3e speler (dus niet Rusland en niet het Westen) in het spel die baat heeft bij onrust.

Smullen dit.
spoiler:
SPECTRE :+

Misschien moeten we een scorekaart maken waar we partijen kunnen rangschikken op voor en nadelen van dit incident.
Bijvoorbeeld:
RU:
+ opvolging Putin lastiger
+ Omdat het kan
- De druk is van en uit het drukmiddel

US:
+ De druk is van en uit het drukmiddel (en die wilden onder trump er sowieso al vanaf)

DK/SE/NO/NL:
+ Concurrentie van RU gas is weg dus de noordzeevelden zijn meer waard.

Misschien heeft de NAM het wel gedaan, die zoeken ook een nieuwe zingeving voor hun organisatie >:) :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 11:35
Afgelopen 6 maanden heeft Rusland bewezen flink domme ondoordachte keuzes te maken. Zou mij niks verbazen als dit ook weer zo'n keuze is.

Ik snap 'm wel. Opblazen is een heftiger signaal dan afsluiten. Het is misschien in eigen vingers snijden (nog minder gas inkomsten), maar wel een minder gaslevering aan de EU (Duitsland) en laat het merken dat het menens is.

Aan de andere kant: met het opblazen kun je niet meer 'spelen met de kraan'. Dan had Rusland de kraan bij een koude winter verder dicht kunnen draaien.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Heftige beelden waarbij een russische positie wordt overlopen. Ik vraag me af of degene die dit filmt verstandig bezig is door de helft van de tijd op de camera te focussen, maarja ik ben geen militair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

In een keer wordt er een stuk van het bord gehaald. Ik denk dat Rusland hier meer last van heeft want het was een stuk waar alleen zij mee konden spelen. De vraag is wie heeft het dan gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:13
DeDooieVent schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:02:

Het kan ook een move van Rusland zijn om te laten zien, kijk wat we kunnen doen. Nu is het onze eigen pijplijn die niemand meer gebruikt, maar straks is het de pijplijn tussen Noorwegen en Duitsland oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Hielko schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:11:
[...]

Het kan ook een move van Rusland zijn om te laten zien, kijk wat we kunnen doen. Nu is het onze eigen pijplijn die niemand meer gebruikt, maar straks is het de pijplijn tussen Noorwegen en Duitsland oid?
Rusland trekt zich van niemand wat aan dus dan hadden ze ook meteen die pijplijn kunnen pakken. Dan was hun troef ook meteen sterker geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:34
[...]

Dan moet je dat direct doen, nu is alles en iedereen op high alert voor dat soort geintjes. Eerst je 'eigen' pijplijn beschadigen onder het mom van dit kunnen we bij die van jullie ook doen gaat zijn doel een beetje voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

PASware schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:10:
Dan had Rusland de kraan bij een koude winter verder dicht kunnen draaien.
NS2 is nooit open geweest en NS1 was sinds 31 augustus al geheel dicht. Yamal-Europe is nog wel 'open'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

TrailBlazer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:13:
[...]

Rusland trekt zich van niemand wat aan dus dan hadden ze ook meteen die pijplijn kunnen pakken. Dan was hun troef ook meteen sterker geworden.
Tsja, als je nu een soort flight radar had voor onderzeeërs dan wisten we meer.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
RoD schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:10:
[Embed] Heftige beelden waarbij een russische positie wordt overlopen. Ik vraag me af of degene die dit filmt verstandig bezig is door de helft van de tijd op de camera te focussen, maarja ik ben geen militair.
Wat blijven die kampen van de russen toch altijd een zooi. Zo'n zooi zou ik er al niet van maken tijdens het kamperen en dan hoef ik niet eens ieder moment klaar te staan om de boel te verdedigen.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Rusland is één van de weinigen die dit zonder duikers / onderzeeërs kon doen
Wikipedia: Pigging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:26
Er vallen af en toe toch ook vrienden van Putin uit ramen? Kan deze opgeblazen gasleiding mss een onderlinge afrekening zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:12

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik vermoed dat Nordstream 1 & 2 zijn explosies geen ongeluk zijn. Echter is dit ook niet in het voordeel van Rusland want die hebben niet de middelen om het te herstellen. Ik denk dus dat er twee scenario's zijn:
1) Dit is het gevolg van Russische geklungel wat is mis gegaan.
2) Een buitenstaande partij ziet het als een goede gelegenheid om de Duitsland en co onafhankelijk van Russisch gas af te koppelen.

De VS heeft al langer gewaarschuwd voor de afhankelijkheid van Russisch gas. Het is ook wat te perfect getimed:
- Er is een nieuwe gasleiding geopend.
- Het merendeel van de EU heeft zijn voorraden vol zitten volgens quota.

Nu was het gas al geen goed drukmiddel meer van Poetin maar nu is het zeker van tafel.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 16:45

Crp

Agent47 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:05:
[...]

Mocht Rusland het zelf niet zijn, dan is het afwachten wat Putin zegt en hoe hij reageert …
Al zou hij er wat mee te maken hebben. Ontkennen staat altijd op #1 van standaard antwoorden bij de Russen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Ik vraag me af of degene die dit filmt verstandig bezig is door de helft van de tijd op de camera te focussen, maarja ik ben geen militair.
Lijkt me gewoon een GoPro...
Inderdaad selfie-cam... doe ik ook wel eens tijdens het skiën, toch anders... 8)

[ Voor 29% gewijzigd door hoevenpe op 27-09-2022 16:22 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:35

_Eend_

🌻🇺🇦

De Russen blijven maar rondfladderen met hun kisten

https://nitter.it/WarMonitor3/status/1574759427013582849

En UA LuA schiet ze dan netjes neer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
[...]

Dat is precies wat ik zeg, als het een demonstratie is, van kijk, en de transatlantisch kabels staan op scherp, of weet ik het wat voor infrastructuur dan had het een prima demonstratie geweest, een strategische stap die niemand aan had zienkomen, tenminste, ik niet dat dan

mar goed, dan had ik ook verwacht dat er een stevig statement uit moskou kwam, met kijk, dit kunnen we, en nu willen we A of anders B, morgenochtend 8 uur graag respons...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

*Knip* De pijplijn is gesaboteerd (meerdere lekken in 2 leidingen) en er zijn explosies waargenomen. *Knip* Deze claim staat nog niet vast, dus niet als feit poneren.

[ Voor 25% gewijzigd door teacup op 27-09-2022 22:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
[Embed] Heftige beelden waarbij een russische positie wordt overlopen. Ik vraag me af of degene die dit filmt verstandig bezig is door de helft van de tijd op de camera te focussen, maarja ik ben geen militair.
Lekkere uitrusting ook... Het is bij alle filmpjes met Russische posities het; Bouwzeil en overal troep. Alsof ze met een groepje kerels lekker een weekendje gaan bier/vodka drinken in het bos.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Brazos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:21:
[...]

Natuurlijk heeft Rusland dit gedaan. De pijplijn is gesaboteerd (meerdere lekken in 2 leidingen) en er zijn explosies waargenomen. Was dus de Russen. Iemand die denkt dat de VS of Europa dit zelf doet heeft een paar draadjes los en zit iets te diep in het konijnenhol.
Ben daarom benieuwd hoe Putin dit gaat verkopen aan zijn eigen volk, want anders dan jij zie ik wel meerdere redenenen voor meerdere partijen om dit te doen - en alle redenen komen op mij ondoordacht over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]
Natuurlijk heeft Rusland dit gedaan. De pijplijn is gesaboteerd (meerdere lekken in 2 leidingen) en er zijn explosies waargenomen. Was dus de Russen. Iemand die denkt dat de VS of Europa dit zelf doet heeft een paar draadjes los en zit iets te diep in het konijnenhol.
En dan graag de reden waarom rusland dat zou doen met de voordelen. Ik vind het in dit geval nl. nogal kort door de bocht om het bij de russen te leggen. Feitelijk hebben ze dan nu een van de weinig middelen om druk uit te voeren op de EU opgeblazen. Alleen als ze nog met een dreiging komen dat andere leidingen ook opgeblazen kunnen/gaan worden hebben ze er iets aan. Zo niet is de enige die er last van heeft rusland zelf, die pijp was ten slotte al dicht en zou voorlopig ook niet open gaan.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeDooieVent
[...]

prima, zit verder goed hier, maar wat is de reden? Waarom zou Rusland dit doen? NS2 is niet in gebruik en NS 1 hadden ze al uit gezet, het enige wat ze hiermee doen is zichzelf een troef uit handen nemen mocht de winter straks zo streng zijn dat we smeken om russisch gas, dat heeft nu geen zin, en dus heeft rusland daarmee een troef minder. Dus leg uit, wat is er mis met mijn draadjes door niet meteen de preassumptie te hebben dat het de russen zijn?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06:12
Wie herinnert zich deze scene nog?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PCFQgxa3gM6aioyGIqTENaRkV0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5EVRSclrSbDrgdNgyvpBT91U.jpg?f=user_large

Was het niet Gerhard Schroeder op weg naar huis? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

redwing schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:25:
[...]

En dan graag de reden waarom rusland dat zou doen met de voordelen. Ik vind het in dit geval nl. nogal kort door de bocht om het bij de russen te leggen. Feitelijk hebben ze dan nu een van de weinig middelen om druk uit te voeren op de EU opgeblazen. Alleen als ze nog met een dreiging komen dat andere leidingen ook opgeblazen kunnen/gaan worden hebben ze er iets aan. Zo niet is de enige die er last van heeft rusland zelf, die pijp was ten slotte al dicht en zou voorlopig ook niet open gaan.
Hoe complex is het om zo’n leiding te herstellen? Is dat een weekje buffelen of gaat dat om maanden?

Enige voordeel dat ik zou kunnen bedenken is dat de leiding op korte termijn niet gebruikt kan worden voor doorvoer van Oekraïens gas (niet dat dat nu gewonnen zal worden, maar goed…)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
[...]

Nu ben ik geen expert, maar volgens mij is het opblazen van zo'n pijpleiding niet heel indrukwekkend. De locatie is gewoon bekend en met een boot en een anker kan je een explosief op de juiste plaats krijgen. Het lastigste gedeelte zal het verkrijgen van het juiste explosief zijn, maar zelfs dat lijkt me geen al te grote horde om te nemen...
Waarom zou het Rusland moeten zijn dan? We zijn het er allemaal over eens dat het geen toeval is en dat er explosies hebben plaatsgevonden, maar geen van deze feiten wijst noodzakelijk naar Rusland. Sterker nog, Rusland is naar mijn weten de enige partij die hier echt iets mee verliest. De VS, Europa en andere tegenstanders van Rusland zijn de grote winnaars omdat Europa nu minder afhankelijk is van Russisch gas.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Laat ik ook een duit in het zakje doen. Door de internationale leiding NS1/NS2 (die over internationale zeebodem loopt) op te blazen wordt de landverbinding nog belangrijker.
Nu ben ik geen expert op het gebied, maar als ik naar de kaartjes kijk zie ik allemaal mooie lijntjes lopen door Ukraine. Hongarije en Slowakije zijn van die landverbinding afhankelijk.
Resultaat is nu dat navel Rusland - Duitsland doorgesneden is. Hongarije ligt dwars, krijgt goedkoop gas van Putin (anders valt zijn bewind om).

Nu zie ik mogelijkheid dat UA eenzijdig met de gaskraan van Hongarije kan spelen. Duitsland hoeft daar niet meer voor te liggen, want is nu qua gas praktisch geheel afhankelijk van UA. Er loop nog wel een leiding van Belarus -> Polen -> Dld. MAAR, er lopen meer leidingen via Belarus en rechtstreeks vanuit Rusland door UA, richting Duitsland.

Kortom, UA heeft met het wegvallen van de zeeverbinding grote troeven in handen richting Duitsland.

Daarbij vraag ik me wel af hoezeer UA zelf nog afhankelijk is van Russisch gas. Dat zal de mate bepalen waarin UA zin heeft om hier mee te spelen. Misschien kan iemand dat aanvullen.

Maar ik zie hiermee wel drukmiddelen ontstaan op DLD en Hongarije.

Daarom speculaas: UA heeft wat bootjes geleend van UK/US.

Afbeeldingslocatie: https://www.startpage.com/av/proxy-image?piurl=https%3A%2F%2Fwww.icis.com%2Fassets%2FgetAsset.aspx%3FItemID%3D890295&sp=1664287843Tafb00398e3822455b7fbea52a24fe5da0854c997c053075ed9552653d8713ed3

en

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d7/Major_russian_gas_pipelines_to_europe.png

Disclaimer: geen gasexpert, en ik weet dus niet wat de capaciteiten zijn per verbinding. Dus schiet maar raak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik kan alleen bedenken om intern in Rusland ook een pad af te sluiten tot toenadering. Als de weg er niet meer is hoef je ook niet te praten. Hetzelfde als mijn kinderen ruzieen om van wie een auto is. Gevolg is dat ik hem afpak en het gewoon klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Ugchel schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:28:
[...]
Hoe complex is het om zo’n leiding te herstellen? Is dat een weekje buffelen of gaat dat om maanden?
Geen flauw idee, maar gezien hoe lang het duurt om zo'n hele leiding te leggen zou ik al snel aan maanden denken. In principe stop je er dan aan beide kanten een plug in, legt de leiding ertussen, dan nog leeg en schoonmaken en dan kan ie weer gebruikt worden. Dus het zal niet zo heel simpel zijn om te doen.
Enige voordeel dat ik zou kunnen bedenken is dat de leiding op korte termijn niet gebruikt kan worden voor doorvoer van Oekraïens gas (niet dat dat nu gewonnen zal worden, maar goed…)
Tja, maar dan zou het logisch zijn om hem na de winter pas op te blazen. Met een strenge winter had je die pijpleiding ten slotte nog als drukmiddel kunnen gebruiken.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 09:05
[...]

Dat de pijplijn is gesaboteerd is een feit. Dat explosies zijn waargenomen ook. Dat dit vervolgens betekent dat het dus de Russen zijn is toch echt alleen jouw mening, die je overigens volstrekt niet onderbouwt. Tenzij je beledigingen van mensen met een andere mening ziet als onderbouwing natuurlijk.

Zoals hiervoor al meerdere keren uiteengezet lijkt Poetin geen enkel belang te hebben bij het opblazen van deze pijpleiding. Daarom wordt er gespeculeerd wie hier achter zit en doen veiligheidsdiensten daar ook (nog) geen uitspraak over. Maar wellicht weet jij meer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:12

Auredium

Informaticus Chaoticus

bulle bas schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:28:
Laat ik ook een duit in het zakje doen. Door de internationale leiding NS1/NS2 (die over internationale zeebodem loopt) op te blazen wordt de landverbinding nog belangrijker.
Nu ben ik geen expert op het gebied, maar als ik naar de kaartjes kijk zie ik allemaal mooie lijntjes lopen door Ukraine. Hongarije en Slowakije zijn van die landverbinding afhankelijk.
Resultaat is nu dat navel Rusland - Duitsland doorgesneden is. Hongarije ligt dwars, krijgt goedkoop gas van Putin (anders valt zijn bewind om).

Nu zie ik mogelijkheid dat UA eenzijdig met de gaskraan van Hongarije kan spelen. Duitsland hoeft daar niet meer voor te liggen, want is nu qua gas praktisch geheel afhankelijk van UA. Er loop nog wel een leiding van Belarus -> Polen -> Dld. MAAR, er lopen meer leidingen via Belarus en rechtstreeks vanuit Rusland door UA, richting Duitsland.

Kortom, UA heeft met het wegvallen van de zeeverbinding grote troeven in handen richting Duitsland.

Daarbij vraag ik me wel af hoezeer UA zelf nog afhankelijk is van Russisch gas. Dat zal de mate bepalen waarin UA zin heeft om hier mee te spelen. Misschien kan iemand dat aanvullen.

Maar ik zie hiermee wel drukmiddelen ontstaan op DLD en Hongarije.

Daarom speculaas: UA heeft wat bootjes geleend van UK/US.

[Afbeelding]

en

[Afbeelding]

Disclaimer: geen gasexpert, en ik weet dus niet wat de capaciteiten zijn per verbinding. Dus schiet maar raak.
Dit doet mijn vermoeden zelf ook matchen. Dat gezegd hebbende; ik heb er geen problemen mee. Die pijpleidingen brachten gas maar tegen een te hoge prijs. We moesten er toch vanaf.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44

Seraphin

Meep?

Als dit maatgevend moet zijn voor meerdere Russische posities belooft dat nog wat als het daar straks -10 is.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Auredium schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:32:
Dat gezegd hebbende; ik heb er geen problemen mee. Die pijpleidingen brachten gas maar tegen een te hoge prijs. We moesten er toch vanaf.
En Scholz kan niet meer op zijn Russische gas terugvallen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Kleine notitie:

Heeft Rusland het afgelopen jaar ook maar iets gedaan dat in het voordeel is van Rusland?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onkl
TrailBlazer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:29:
Ik kan alleen bedenken om intern in Rusland ook een pad af te sluiten tot toenadering. Als de weg er niet meer is hoef je ook niet te praten. Hetzelfde als mijn kinderen ruzieen om van wie een auto is. Gevolg is dat ik hem afpak en het gewoon klaar is.
Dat komt doordat je te beperkt denkt: er is een wereld waar je je kinderen gewoon uit het raam kiepert.

Maar tot nu toe heb ik nog weinig gezien wat beter is dan speculeren, vrees dat het tijd is om onderzoek af te wachten.

Mijn beste gok is overigens dat de Groningse bouwsector hier achter zit: Geen Nordstream=gastekort=gas uit Groningen nodig=verzakte huizen=dikke Mercedes voor de aannemers.
(Wordt wakker schaapjes :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:43

Agent47

I always close my contracts.

Rusland kan het ook zelf gedaan hebben om vervolgens weer het westen te beschuldigen zodat ze andere wapens kunnen inzetten.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Pagina: 1 ... 61 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid