Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.637 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-09 16:54
hoevenpe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:34:
[...]

Zij gaat er niet over, Medvedev wel:
[Twitter]Inzet is helaas een kwestie van tijd, de mobilisatie gaat het tij niet keren en opgeven is voor Poetin geen optie.
Hoe kunnen nucleaire bommen het tij keren dan? In positieve zin voor Rusland bedoel ik dan hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:21
praliwi schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:37:
Hoe kunnen nucleaire bommen het tij keren dan? In positieve zin voor Rusland bedoel ik dan hè.
Ik moet denken aan een oude James Bond film, waar Roger Moore de ATACS voor de ogen van een Rus van een rots gooit.

Wij krijgen Oekraïne niet, dan het westen ook niet...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:19

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Hopen dat het land wat aangevallen wordt zich overgeeft. Dan heeft Rusland gewonnen.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:57

bloody

0.000 KB!!

Weltschmerz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:28:
[...]

Mijn excuses, het was niet mijn bedoeling je tegen het zere been te schoppen. Als ik mijn oorspronkelijke bericht teruglees kwam ik daar inderdaad verwijtend over, dat heb ik verkeerd verwoord.

Ik lees het ook zo, hoor, dat "we" dikgedrukt zou kunnen worden, maar het gaat in dit topic en andere topics omtrent deze oorlog juist om het tegengaan van desinformatie. Nu is zo'n kwestie als hier aangehaald niet zo groot, maar het blijft belangrijk om hier een duidelijk lijn in te trekken. Dat is niets persoonlijks, maar een directe quote is juist het tegenovergestelde van onze interpretatie. Of wij vinden dat die "we" benadrukt mag worden is niet belangrijk, maar door het als een quote te stellen haal je weg dat wij het zo interpreteren, en reken je het iemand anders aan (in dit geval je bron). Stoppen met posten zou ik jammer vinden, want ik vond de informatie die je gevonden had belangrijk. Ik ben ook geneigd te denken dat je het wel met me eens bent, alleen dat mijn toon je misschien in het verkeerde keelgat schoot. Nogmaals, oprecht mijn excuses hiervoor.
No worries, ik was misschien ook wat 'frontaal' in mijn reactie tegen je.
We gaan gezellig verder in dit forum :)
Het nuance-verschil tussen haar twitter-quote en de ondertiteling vind ik nogal groot. Als zij inderdaad degene is die dit ondertitelt vind ik het alleen maar vreemder dat ze twee keer iets anders schrijft (maakt ook meer verwarring zoals @olafmol schreef). Ik heb inderdaad niet kunnen vinden ("goed kijken" is voor eigen interpretatie vatbaar, ik ben van mening dat ik hier wel naar heb gezocht, maar misschien heb ik daar inderdaad overheen gelezen) dat zij degene is die dit ondertitelt, zou je me kunnen wijzen naar waar je dit gevonden hebt?
Yes, van haar (indrukwekkende!) IMDB pagina:
Julia created and is Editor-In-Chief of the website "Russian Media Monitor" and "RussiaLies.com," both of which actively debunk propaganda and monitor Russian media.
Er staat (uiteraard) niet in dat precies zij de subtitles maakt. Dat maakt mij ook niet heel veel uit eigenlijk, want dat zijn details. Ze kan prima gezien worden als bron van die filmpjes iig.
En daarom vind ik het prima dat haar ondertiteling niet perfect overeenkomt met d'r tweet.
Het kan zelfs zo zijn dat haar tweet beter is, want wellicht is ze tot iets ander inzicht gekomen nadat het filmpje gemonteerd is.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:10
Filmpje met als titel ' Russen krijgen boodschaplikstje'

https://www.dumpert.nl/item/100042146_11d49a70

Man man wat een situatie toch. Dit worden stalingrad taferelen. Dit stuk van de geschiedenis zou zich niet mogen herhalen, wat blijkt? Het is nog vele malen erger in mijn ogen wetende wat de reden 'nu' is voor mensen in de gehaktmolen te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Mobilisatie op z'n Russisch: pak de EHBO doos uit je auto en de tampons van je vrouw... :+
<zie nu dat dit hetzelfde filmpje is als @Rubberen hierboven gedeeld heeft>

[ Voor 36% gewijzigd door hoevenpe op 27-09-2022 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
bloody schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:49:
[...]

Als je even goed gekeken had, zag je dat die Julia ook die ondertiteling doet.
Nu ze die opmerking in een tweet plaats, betekent dat dus niet dat de ondertiteling slechter of juist beter is.
Het is haar opmerking, daar kunnen we het mee doen.

En ja, ik had WE schuingedrukt, omdat ik dat nogal zo vond over komen.

Maar goed, wie ben ik als iemand met een belerend vingertje gaat wijzen.
Ik stop wel even met posten hier.
Waarom zo aangevallen voelen? Het punt dat hierboven wordt gemaakt is compleet valide. De quote is niet goed. Er worden hele andere dingen gezegd, en in een andere context. Door zo te quoten wordt er iets gesuggereerd dat niet wordt gezegd.

Daarom reageerde ik hierboven ook zo op het duiding halen uit deze show met Voetbal Inside muppets. Ze roepen de hele tijd van alles, maar het slaat kant nog wal. En dan quote iemand er iets uit dat nog overduidelijk foutief is (of meer wishful thinking/hearing), dan mag dat best gezegd worden.

De quote op Twitter suggereert overduidelijk dat Rusland niet degene is die nucleair gaat aanvallen. Maar wat er ECHT gezegd wordt is dat deze meneer (geen idee ook wie dit is en waarom zijn uitspraken van waarde zijn, tis net een gemiddelde Nederlandse talkshow tafel) HOOPT dat zowel Rusland ALS de andere landen niet gaan beginnen met nucleaire wapens. Tja, dat hopen er wel meer. Kortom, geen waarde uit te halen.

[ Voor 16% gewijzigd door olafmol op 27-09-2022 09:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

olafmol schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:53:
[...]

Waarom zo aangevallen voelen? Het punt dat hierboven wordt gemaakt is compleet valide. De quote is niet goed. Er worden hele andere dingen gezegd, en in een andere context. Door zo te quoten wordt er iets gesuggereerd dat niet wordt gezegd.

Daarom reageerde ik hierboven ook zo op het duiding halen uit deze show met Voetbal Inside muppets. Ze roepen de hele tijd van alles, maar het slaat kant nog wal. En dan quote iemand er iets uit dat nog overduidelijk foutief is (of meer wishful thinking/hearing), dan mag dat best gezegd worden.
umm ik heb al gezegd dat ik ook iets te 'frontaal' was?

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

Rubberen schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:44:
Filmpje met als titel ' Russen krijgen boodschaplikstje'

https://www.dumpert.nl/item/100042146_11d49a70

Man man wat een situatie toch. Dit worden stalingrad taferelen. Dit stuk van de geschiedenis zou zich niet mogen herhalen, wat blijkt? Het is nog vele malen erger in mijn ogen wetende wat de reden 'nu' is voor mensen in de gehaktmolen te duwen.
Dit is iets wat al bekend is van wat we hoorde van training voor de oorlog. Soldaten die zich opgaven voor training of moesten melden voor de oorlog moesten toen al dingen doen zoals:
- Hun eigen schoenen regelen
- Hun eigen slaapplek regelen want barakken waren niet goed.
- Spullen en loon afstaan aan andere soldaten.

Die problemen zijn alleen maar erger geworden. Het is ook duidelijk dat deze mensen geen langdurige training krijgen. Ze krijgen een korte 'opfris cursus' met basis dingen zoals niet de loop naar je eigen gezicht richten en gaan daarna op de vrachtwagen.
Die verbanddoos lijkt mij overbodig; ze krijgen geen lichaamspantser of training. Maar belangrijker; er zijn geen dekens. De winter komt eraan; die jongens hebben nul om zichzelf tegen de kou te verdedigen. Denk eraan dat er verhalen zijn al van vroeger (Napoleon) waar soldaten gewoon dood vroren op de plaats in de nacht ondanks dat ze bij een vuurtje zaten.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
bloody schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:56:
[...]

umm ik heb al gezegd dat ik ook iets te 'frontaal' was?
Ja, las ik. Had bericht al gepost. We gaan dus lekker verder. Maar mijn punt blijft dat dit programma volgens mij meer verwarring veroorzaakt dan enige duiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Auredium schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:57:
[...]

Dit is iets wat al bekend is van wat we hoorde van training voor de oorlog. Soldaten die zich opgaven voor training of moesten melden voor de oorlog moesten toen al dingen doen zoals:
- Hun eigen schoenen regelen
- Hun eigen slaapplek regelen want barakken waren niet goed.
- Spullen en loon afstaan aan andere soldaten.

Die problemen zijn alleen maar erger geworden. Het is ook duidelijk dat deze mensen geen langdurige training krijgen. Ze krijgen een korte 'opfris cursus' met basis dingen zoals niet de loop naar je eigen gezicht richten en gaan daarna op de vrachtwagen.
Die verbanddoos lijkt mij overbodig; ze krijgen geen lichaamspantser of training. Maar belangrijker; er zijn geen dekens. De winter komt eraan; die jongens hebben nul om zichzelf tegen de kou te verdedigen. Denk eraan dat er verhalen zijn al van vroeger (Napoleon) waar soldaten gewoon dood vroren op de plaats in de nacht ondanks dat ze bij een vuurtje zaten.
Tis makkelijk praten van hier, maar ik snap oprecht niet waarom deze mannen niet direct massaal weglopen bij dit verhaal. Ik mag toch hopen dat ze bij zichzelf en onderling wel bedenken dat hun beste route is om zich onmiddelijk over te geven straks in het veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:50:
Mobilisatie op z'n Russisch: pak de EHBO doos uit je auto en de tampons van je vrouw... :+
En het is geen goed idee om neer te vallen in de barracks, want er is geen hulp:

[Twitter: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1574457956757823489]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

olafmol schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:59:
[...]

Tis makkelijk praten van hier, maar ik snap oprecht niet waarom deze mannen niet direct massaal weglopen bij dit verhaal. Ik mag toch hopen dat ze bij zichzelf en onderling wel bedenken dat hun beste route is om zich onmiddelijk over te geven straks in het veld.
Ja, dat verbaast mij ook, soort van timide gedrag.

Maar ik vraag mij af of ze dat wel zelf kunnen of willen bedenken.
Als je zo lang in een cultuur geleefd hebt waar zelf nadenken niet heel erg aangemoedigd wordt, kan ik mij voorstellen dat dat echt niet gemakkelijk is.
Go with the flow.
Wellicht ook angst voor tegenmaatregelen die niet mals zijn (strafkamp, verkracht worden in een gevangenis, etc).

[ Voor 3% gewijzigd door bloody op 27-09-2022 10:09 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:14
hoevenpe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:38:
Wij krijgen Oekraïne niet, dan het westen ook niet...
Of: Als ik er niet mee mag spelen maak ik het kapot.

Lijkt alsof we in deze fase zitten idd.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-09 16:36

AndereKoekoek

Ping! Pong?

De gemobiliseerde mannen gaan zich echt niet overgeven. Hen wordt verteld dat wanneer zij zichzelf overgeven dat ze non-stop gemarteld worden. Gecastreerd... Drugs gegeven.

Oekraïners en de Navo zijn de beesten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:54
olafmol schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:59:
[...]

Nu weglopen is garantie op 10 jaar gevangenis of erger, mogelijk zelfs ter plaatse worden geëxecuteerd. Als deze jongens ook maar enig idee hebben wat ze te wachten staat dan zoeken ze waarschijnlijk naar een beter moment om weg te glippen of zich over te geven.

@AndereKoekoek Eerlijk gezegd lijkt het met sterk dat de meeste Russen de propaganda daadwerkelijk geloven. In het verleden konden ze met het negeren van de politiek en ja-knikken als er wat gevraagd wordt gewoon hun eigen leven leiden, maar die vlieger gaat nu niet meer op.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikT738 op 27-09-2022 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:37
AndereKoekoek schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:13:
De gemobiliseerde mannen gaan zich echt niet overgeven. Hen wordt verteld dat wanneer zij zichzelf overgeven dat ze non-stop gemarteld worden. Gecastreerd... Drugs gegeven.

Net een toevallig een stukje gezien op NOS dat dit aanhaalde, het gaat over een russische soldaat die is overgelopen omdat die besefte kanonnenvoer te zijn zodat bepaald kon worden vanwaar de Oekraïners schoten.

https://nos.nl/video/2446...rt-nu-achtergelaten-tanks

[ Voor 0% gewijzigd door ratzz op 27-09-2022 10:21 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Russische TV: gaat iets niet helemaal goed als ze hun eigen officieren willen liquideren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
AndereKoekoek schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:13:

Ja dat hoor ik ook steeds weer terug op de filmpjes van PoW's. Ze geloven echt dat als ze gevangen genomen worden ze direct gemarteld, gecastreerd ed worden. Ik vrees iets van "zoals de waard is vertrouwt ie z'n gasten". Treurig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:37
Op dezelfde manier als in de 2e wereldoorlog. Dat het ontvangende land denkt; Laat maar hangen, dit is het ons niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 19:50
[...]

Een rode lijn trekken, ik moet eigenlijk altijd denken aan het Ace Combat scenario van de "the Belkan war" waar het fictieve land Belka met de detonatie van 7 kernwapens op haar eigen grond gebied de opmars van geallieerde troepen stopte, en dat uiteindelijk leidde tot het einde van die oorlog.

Ik zou het best wel plausibel vinden als Rusland een strategie heeft die de inzet van tactische kernwapens om een rode lijn te trekken in gebieden rond haar grenzen. Dat is dan de inzet als een defensief wapen, in tegenstelling tot de inzet tegen de Navo zoals dat onderdeel was van de doctrine tijdens de koude oorlog. Dan moet je waarschijnlijk dus wel terug naar de koude oorlog voor de basis van dat defensieve scenario, Sovjet-Unie valt Europa binnen kan het Westen niet verslaan en wordt teruggeduwd naar haar eigen grens met een risico dat het Westen de Sovjet-Unie binnen valt.

De vraag is alleen hoe reageert het Westen, op zo'n inzet, aangezien het over de Russische grens doorstoten en dat grondgebied vast te houden helemaal niet in de lijn der verwachting ligt, noch binnen de huidige macht van Oekraïne ligt. Dat maakt ook dat zo'n rode lijn ook een situatie is waarbij de inzet van zulke wapens helemaal niet past. De inzet ervan lijkt met dan ook geen optie voor Rusland, de reactie van de Amerikanen zal ook een grote rol spelen in de keuze om wel of geen kernwapens in te zetten, en aangezien Rusland geen antwoord heeft tegen bijvoorbeeld een conventionele strategische aanval met B-2's zou al een grote streep door de inzet van kernwapens zijn.

De Amerikanen hebben altijd een soort escalatie ladder gehad om te reageren op dat soort situaties waarbij er vooral gekozen wordt om op een passende manier te reageren.(kleinschalig/grootschallig/conventioneel/nucleair)

[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 27-09-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De filmpjes van opgeroepen mannen worden alleen maar beter:

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:25
[...]

De strategie die hieraan ten grondslag ligt is 'escalate to de-escalate'. Dit concept werkt als volgt: 1 partij voert een escalatie uit. Deze partij weer dat een passende reactie van de andere partij minimaal een even grote escalerende actie kan zijn. Een laffe reactie op een nucleare escalatie geeft Rusland namelijk nog meer incentive om vaker nucleaire escalatie te kiezen.

Een passende reactie zal vervolgens weer leiden tot een nog grotere escalatie etc etc. De gedachtegang is dat de tegenstander er voor zal kiezen om in te binden om zo deze keten van escalaties te voorkomen.

Vrij vergelijkbaar met Nagasaki en Hiroshima, waarin Amerika op ongeziene wijze escaleerde met een Nucleair wapen en de oorlog daarmee bijna direct beëindigde.

Groot probleem mijns inziens is dat de strategie niet klopt:

- In WO2 was Amerika de enige met nucleaire wapens, er kon geen passende tegenreactie komen. Dit is daarom in 2022 geen goede vergelijking meer
- Als je escaleert to de-escalate, zal de andere partij altijd passend moeten reageren, want anders geef je een vrijbrief aan Rusland om in bepaalde situaties altijd gewoon lekker op de rode knop te drukken.

Ik lees hier overigens vrij veel bagetallisatie van de nucleaire dreiging. Dat lijkt me op dit punt behoorlijk naief en zelfs gevaarlijk. Dat het een reële mogelijkheid is blijkt uit Amerika's reactie:

https://www.nytimes.com/2...cs/us-russia-nuclear.html
WASHINGTON — President Biden’s national security adviser said on Sunday that the United States had warned Russia that there would be “catastrophic consequences” for the country if Moscow used nuclear weapons in its increasing desperation to hold on to territory in Ukraine, adding that in recent days the United States has “spelled out” how the world would react in private conversations with Russian officials.
Amerika neemt alleen contact op met Rusland als zij verwachten dat het een reële mogelijkheid is dat er een nucleair wapen gebruikt wordt. In feite doet Amerika nu hetzelfde als Rusland, ze willen afschrikking gebruiken om te voorkomen dat Rusland op de rode knop drukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:07

Seraphin

Meep?

hoevenpe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:25:
Russische TV: gaat iets niet helemaal goed als ze hun eigen officieren willen liquideren...
[Twitter]
Niets anders dan de gangbare persoonsverheerlijking van Putin.
De Tsaar doet niets fout, de Boyars (edelen; lees in de huidige tijd de lagere onderknuppels) zijn gewoon niet in staat om de besluiten correct uit te voeren.

Probleem: de besluiten worden wel degelijk uitgevoerd en de mobilisatie verloopt wel degelijk "working as intended", maar dat zou de onfeilbaarheid van Putin aantasten dus we verzinnen gewoon dat de geobserveerde -en niet te ontkennen- excessen het gevolg zijn van stommiteiten van individuën ipv falend beleid.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Het is treurig, maar het zijn wel levensreddende adviezen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13
Ik vind het lachwekkend hoe slecht ze georganiseerd zijn. En hoe slechter, hoe beter. Dat maakt het voor Oekraïne makkelijker. Met alles wat de Russen uitvreten in Oekraïne heb ik totaal geen medelijden meer voor welke Rus dan ook.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:34:
[...]

Zij gaat er niet over, Medvedev wel:
[Twitter]Inzet is helaas een kwestie van tijd, de mobilisatie gaat het tij niet keren en opgeven is voor Poetin geen optie.
De inzet van nucleaire wapens is een realistisch scenario maar geen 'kwestie van tijd'. Het kan nog wel meerdere kanten op, bijvoorbeeld vliegles voor Putin.

De Russen hebben tot nu toe altijd wel vastgehouden aan enige zekerheid m.b.t. de gevolgen van hun misdaden voor ze iets ondernomen.

Met nucleaire wapens zijn alle zekerheden van tafel. Niemand weet waar dat eindigt. En zelfs een oorlogscrimineel als Putin zorgt nog wel voor zichzelf. Tenzij je echt denkt dat Putin terminaal is en de geschiedenisboeken in wil natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik zag andere berichten juist het tegenovergestelde; dat er spullen werden afgepakt (dus eigenlijk looten van de eigen opgetrommelde troepen) onder het mom van "dit is niet toegestaan"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:22

_Arthur

blub

Brazos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:43:
Tenzij je echt denkt dat Putin terminaal is en de geschiedenisboeken in wil natuurlijk.
Dat gaat ie sowieso, alleen niet op de manier zoals hij dat zelf in gedachte had als "alles reddende Tsaar". Maar als een genocide plegende oorlogsmisdadiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:36:
[...]

Het is treurig, maar het zijn wel levensreddende adviezen.
Ik begreep dat tampons absoluut geen goed idee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Seraphin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:36:
De Tsaar doet niets fout, de Boyars (edelen; lees in de huidige tijd de lagere onderknuppels) zijn gewoon niet in staat om de besluiten correct uit te voeren.
Deze referentie is interessant en opmerkelijk:
Een directe verwijzing naar de opstand tegen de Tsaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 19:50
[...]
Met nucleaire wapens zijn alle zekerheden van tafel. Niemand weet waar dat eindigt. En zelfs een oorlogscrimineel als Putin zorgt nog wel voor zichzelf. Tenzij je echt denkt dat Putin terminaal is en de geschiedenisboeken in wil natuurlijk.
Dan moet Putin wel hopen dat de escalatieladder er niet voor zorgt dat er geen geschiedenisboeken, of personen meer zijn om hem in de geschiedenisboeken op te nemen. :/ Dat is natuurlijk ook gewoon een reëel risico, bij een kernoorlog, die escaleert in een free-for-all.

[ Voor 8% gewijzigd door TIGER1125 op 27-09-2022 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-09 15:50

mindcre8r

Tradepedia

XWB schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:33:
[...]

De filmpjes van opgeroepen mannen worden alleen maar beter:

[Twitter]
We kunnen er om lachen, maar als ik deze mannen zo zie:

Dan zijn er veel gevaren die op je afkomen.

Bears and Bulls

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Requiem19 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:34:
[...]

Ik lees hier overigens vrij veel bagetallisatie van de nucleaire dreiging. Dat lijkt me op dit punt behoorlijk naief en zelfs gevaarlijk. Dat het een reële mogelijkheid is blijkt uit Amerika's reactie:

[...]
De andere kant is wat mij betreft een stuk gevaarlijker. Als er maar genoeg mensen mee gaan in de bangmakerij, komt er misschien (onder druk) een moment dat landen gaan besluiten minder te steunen en sancties te laten vieren, uit pure angst voor dat rode knopje. Daarom geef ik persoonlijk liever een beetje tegengas als er weer iemand begint te morren over een kernwapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
bulle bas schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:45:
[...]

Ik begreep dat tampons absoluut geen goed idee zijn.
waar lees je dat?
Niet gehinderd door enige vakkennis leek het me wel een methode om bloeding te stelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:34:
[...]

De strategie die hieraan ten grondslag ligt is 'escalate to de-escalate'. Dit concept werkt als volgt: 1 partij voert een escalatie uit. Deze partij weer dat een passende reactie van de andere partij minimaal een even grote escalerende actie kan zijn. Een laffe reactie op een nucleare escalatie geeft Rusland namelijk nog meer incentive om vaker nucleaire escalatie te kiezen.

Een passende reactie zal vervolgens weer leiden tot een nog grotere escalatie etc etc. De gedachtegang is dat de tegenstander er voor zal kiezen om in te binden om zo deze keten van escalaties te voorkomen.

Vrij vergelijkbaar met Nagasaki en Hiroshima, waarin Amerika op ongeziene wijze escaleerde met een Nucleair wapen en de oorlog daarmee bijna direct beëindigde.

Groot probleem mijns inziens is dat de strategie niet klopt:

- In WO2 was Amerika de enige met nucleaire wapens, er kon geen passende tegenreactie komen. Dit is daarom in 2022 geen goede vergelijking meer
- Als je escaleert to de-escalate, zal de andere partij altijd passend moeten reageren, want anders geef je een vrijbrief aan Rusland om in bepaalde situaties altijd gewoon lekker op de rode knop te drukken.

...
Er is nóg een probleem met de strategie: in de tweede wereldoorlog was Japan overduidelijk al aan de verliezende hand, met, naast dat de Marine volledig in de pan was gehakt door de Amerikanen, tussen de twee atoombommen ook nog eens de catastrofale Soviet aanval in mantsjoerije.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
mindcre8r schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:46:
[...]

We kunnen er om lachen, maar als ik deze mannen zo zie:

[Twitter]

Op 21 seconden groen wit rood vlaggetje op de arm?

nm Chechens flag.

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 27-09-2022 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

De inzet van nucleaire wapens is een realistisch scenario maar geen 'kwestie van tijd'. Het kan nog wel meerdere kanten op, bijvoorbeeld vliegles voor Putin.

De Russen hebben tot nu toe altijd wel vastgehouden aan enige zekerheid m.b.t. de gevolgen van hun misdaden voor ze iets ondernomen.

Het 'probleem' is dat de opties voor Putin steeds kleiner worden:

- Eerst kon hij nog leuk spelen met het afknijpen van het gas. Sommige landen, zoals bijv Duitsland, waren daar erg gevoelig voor. Prima machtsmiddel dus. Probleem: gas is nu volledig afgeknepen, dus kan hij landen als Duitsland niet meer in de tang zetten
- Mobilisatie was de een escalatie die ook al lang boven de oorlog hing. Dit is nu ook gebeurd, dreigen met mobilisatie heeft nu dus 0 waarde. Daarnaast lijkt het erg twijfelachtig of mobilisatie een game changer gaat zijn in de oorlog.

Wat kan Putin/Rusland nog meer doen als game changer?

Optie 1: doorgaan met mobilisatie en duimen dat het een verschil gaat maken: grote kans dat Rusland niet in staat zal zijn gebieden in Oekraine te behouden. Kan Putin's regime het aan om een volledige terugtrekking te doen en thuis te komen met lege handen (nuja, geen lege handen want lekker wat lijkzakken).

Optie 2: dreigen met nucleaire escalatie om het westen Oekraine onder druk te zetten een compromis te sluiten aan de onderhandelingstafel. Onwaarschijnlijk dat Oekraine hiermee akkoord gaat en op dit moment ook onwaarschijnlijk dat het westen wil zwichten voor dit drukmiddel (want dit geeft Rusland incentive om dit machtsmiddel in de toekomst weer te gebruiken).

Optie 3: niet alleen dreigen met nucleaire escalatie, maar het simpelweg doen. Dan wel door een tactisch nuclear wapen, dan wel door een ontploffing boven de zwarte zee oid. Onbekend voor zowel Rusland als de rest van de wereld wat er dan gebeurt. Extreem hoog risico voor zowel Rusland als alle andere partijen.

Het probleem is: welke van opties zal Putin kiezen? Optie 1 en 2 zijn eigenlijk ook gewoon waardeloos voor hem. En dat maakt optie 3, vanuit zijn optiek, misschien wel de minst slechte optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

TheBrut3 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:32:
[...]

Op dezelfde manier als in de 2e wereldoorlog. Dat het ontvangende land denkt; Laat maar hangen, dit is het ons niet waard.
Het probleem hierbij is dat het in de praktijk niet werkt. Kijk naar hoe London in de as werd gelegd, net als later de Duitse steden; beide landen werden er alleen feller door in hun verzet.

Japan (en Nederland - Rotterdam) betrof een andere situatie: het land was militair al verslagen. Hierdoor was het bombardement een manier om te laten zien dat doorvechten niet alleen zinloos was (in die zin dat het aan de uiteindelijke uitkomst niets zou veranderen), maar dat het juist tot een ergere uitkomst zou leiden.

Duitsland en het VK gaven niet toe aan de terreurbombardementen omdat ze beide nog in de overwinning konden geloven.

De situatie voor UA lijkt meer op die van het VK dan Japan. Indien er een kernwapen op een legerformatie wordt gebruikt zal dat het lokale front verstoren, maar de machtsbalans niet wezenlijk verstoren. Indien er een kernwapen op een stedelijke omgeving wordt gebruikt zal dat een enorme menselijke tragedie opleveren maar de machtsbalans niet veranderen.'

Dat betekent dat UA er wel degelijk voor kan kiezen om door te vechten na het incasseren van dat eerste kernwapen. RU is er dus hoe dan ook aan gebonden om, na inzet van een eerste kernwapen, UA (en de rest van de wereld) te overtuigen bereid en in staat te zijn om op te volgen met meerdere verdere aanvallen.

Daar komt de reactie van de NAVO (als gezamenlijke entieit of afzonderlijke lidstaten, met name de kernmachten) nog bij. Een kernaanval kan niet onbeantwoord blijven; immers dan laat je aan de hele wereld zien dat je vatbaar bent voor nucleaire chantage. Dat betekent niet meteen een nucleaire vergelding maar b.v. wel inzet van het luchtwapen om alle RU eenheden in UA te vernietigen. ("back home in time for tea and medals")

En dan zit RU weer met het feit dat ze -in hun perceptie- in het voortbestaan van hun land worden bedreigd.

Inzet van een kernaanval leidt op die manier bijna onherroepelijk, in ieder scenario, tot een geweldsspiraal. Dat weet Putin ook. Het is te hopen dat hij en zijn omgeving voldoende rationeel is en blijft dat die wetenschap op zeker moment niet wordt afgedaan met "jammer dan". Die kans acht ik echter zeer klein; ook (zelfs) in RU verwacht ik nog genoeg schakels in de keten waarbij iemand zich realiseerd dat de spreekwoordelijke vernietiging van de mensheid wellicht een wat hoge prijs is voor het gekrenkte ego van één persoon.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:50
Requiem19 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:51:
[...]

Optie 1: doorgaan met mobilisatie en duimen dat het een verschil gaat maken: grote kans dat Rusland niet in staat zal zijn gebieden in Oekraine te behouden. Kan Putin's regime het aan om een volledige terugtrekking te doen en thuis te komen met lege handen (nuja, geen lege handen want lekker wat lijkzakken).
Ik denk dat dit wel realistisch is. Gewoon de nu bezette gebieden overspoelen met soldaten en opdracht geven deze te behouden ten koste van alles.

Zal voor Oekraine lastig, zo niet onmogelijk worden om deze gebieden dan nog volledig in te nemen. En het zal sowieso tegen veel hogere kosten aan € materieel en mankracht lopen.
Dan blijft er een stuk contested gebied over en daar blijft het dan de komende jaren / decennia rommelen.

Hoe verder in de toekomst hoe minder de wil er zal zijn om deze gebieden nog te veroveren.

Het is niet mijn ideaal beeld, maar ik denk dat het zeker wel een mogelijke uitkomst is. En eentje waar de beslissingen eigenlijk in RU al voor genomen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

- Eerst kon hij nog leuk spelen met het afknijpen van het gas. Sommige landen, zoals bijv Duitsland, waren daar erg gevoelig voor. Prima machtsmiddel dus. Probleem: gas is nu volledig afgeknepen, dus kan hij landen als Duitsland niet meer in de tang zetten
- Mobilisatie was de een escalatie die ook al lang boven de oorlog hing. Dit is nu ook gebeurd, dreigen met mobilisatie heeft nu dus 0 waarde. Daarnaast lijkt het erg twijfelachtig of mobilisatie een game changer gaat zijn in de oorlog.

Optie 2: dreigen met nucleaire escalatie om het westen Oekraine onder druk te zetten een compromis te sluiten aan de onderhandelingstafel. Onwaarschijnlijk dat Oekraine hiermee akkoord gaat en op dit moment ook onwaarschijnlijk dat het westen wil zwichten voor dit drukmiddel (want dit geeft Rusland incentive om dit machtsmiddel in de toekomst weer te gebruiken).

Optie 3: niet alleen dreigen met nucleaire escalatie, maar het simpelweg doen. Dan wel door een tactisch nuclear wapen, dan wel door een ontploffing boven de zwarte zee oid. Onbekend voor zowel Rusland als de rest van de wereld wat er dan gebeurt. Extreem hoog risico voor zowel Rusland als alle andere partijen.

Het probleem is: welke van opties zal Putin kiezen? Optie 1 en 2 zijn eigenlijk ook gewoon waardeloos voor hem. En dat maakt optie 3, vanuit zijn optiek, misschien wel de minst slechte optie.
Volgens mij gokt Putin maar op 1 ding, een ijskoude winter in Europa wat gaat zorgen voor een diepe crisis en daarbij horende verdeeldheid binnen Europa

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
Dan is er nog optie 4, dat kleinschalige inzet van kernwapens in Oekraïne helemaal niet mogelijk is:
Putin’s Botched Mobilization and Nuclear Non-Option

Russian high command believes the Ukrainian army’s offensive operations are minutely planned and effectively controlled by US advisers and NATO headquarters, where the warnings about the imminent use of nuclear weapons for protecting Moscow’s newly expanded territorial integrity will be taken quite seriously. However, this blackmail is not only based on wrong assumptions, but it also misconstrues Russia’s ability to use its nuclear instruments.

In the past decade, massive investments have been directed into the modernization of Russia’s strategic arsenal, particularly the Borei-class submarines, and while some weapon systems, such as the Sarmat intercontinental ballistic missile, exist only in Putin’s imagination, those that are maintained in high-readiness status are entirely unsuitable for delivering strikes on Ukrainian positions. Non-strategic nuclear warheads have, for the past 30 years, remained under lock and key in a dozen of centralized storage sites and making them operational involves much more work than pressing the proverbial “red” nuclear button. Many untrained nervous hands are needed to handle even a single nuclear munition, thus the risk of human error is extremely high. Furthermore, some officers in the long chain of command might refuse the responsibility of starting a nuclear war.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

hoevenpe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:45:
[...]

Deze referentie is interessant en opmerkelijk:
[Twitter]Een directe verwijzing naar de opstand tegen de Tsaar...
Die had ik even gemist! Zeer interessante vergelijking, niet in de laatste plaats omdat dit hele onzalige UA-avontuur wel meer gelijkenissen heeft met de Russo-Japanse oorlog

(samenvatting: RU valt op papier zwakkere tegenstander aan, krijgt zijn aars geschopt, interne ophef zet druk op machtsstructuur die zich in reactie daarop van zijn slechtste kant laat zien, yada yada yada 12 jaar later wordt de familie Romanov uitgemoord).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
[...]

De zwarte zee in de buurt van zijn gabber Erdogan? Lijkt me sterk. Voor nu is het allemaal nog doemdenken. En bij Medvedev heb ik toch nog steeds een ‘calimero’ idee. Ik ben klein maar kijk mijn gevaarlijke uitspraken eens.
Ik sluit zeker niets uit (escalatie) maar er valt op dit moment ook niets te zeggen over het verdere verloop van de oorlog. Ja dat er nog veel meer Russen door de meatgrinder gaan. Helaas ook mensen uit Oekraine dus het enigste wat wij kunnen doen is zoveel mogelijk wapens blijven leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Is Rusland niet bij machten om een bom te gooien "op Zelensky" :? Dat scenario zie ik niet voorbij komen. Uiteraard moet je dan wel weten waar hij zit, maar als je (nuclair of niet) de leider van Oekraine omver krijgt :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Optie 3 is volledig onberekenbaar.

De VS kan dat bijvoorbeeld aangrijpen om anti-ICBM's te gaan plaatsen (rocket-shield) om de nucleaire dreiging af te slaan. Rusland heeft niet de mogelijkheden om iets te ontwikkelen wat daar doorheen komt op grote schaal. Dus dat betekent dat de nucleaire dreiging gaat afnemen voor de rest van de wereld. En het kan ook betekenen dat UA gaat eisen dat zij nucleaire wapens mogen bezitten tegen de dreiging.

Op dit moment is de 'afspraak' dat de landen met kernbommen elkaar moeten kunnen vernietigen, zodat ze het niet doen. Maar als Rusland afspraken gaat schenden op nucleair vlak, dan weet ik niet meer wat er nog overeind blijft van al die afspraken.
China kan dan ook ineens een belangrijke rol gaan spelen. Heeft China zin in een nieuwe kernmacht of een nieuwe nucleaire wapenwedloop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

JB schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:08:
Is Rusland niet bij machten om een bom te gooien "op Zelensky" :? Dat scenario zie ik niet voorbij komen. Uiteraard moet je dan wel weten waar hij zit, maar als je (nuclair of niet) de leider van Oekraine omver krijgt :?
Ik denk dat je iets teveel Netflix kijkt..

Andersom vraag ik me af waarom je je dan niet eerst afvraagt waarom Putin nog niet geliquideerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:17

_Eend_

🌻🇺🇦

De eerste reservisten zijn aangekomen in Sevastopol.

https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1574684026882793479

Ik ben benieuwd. Ze zullen vast niet doorstoten naar Kyiv :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
TheGhostInc schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:09:
[...]

Optie 3 is volledig onberekenbaar.

De VS kan dat bijvoorbeeld aangrijpen om anti-ICBM's te gaan plaatsen (rocket-shield) om de nucleaire dreiging af te slaan. Rusland heeft niet de mogelijkheden om iets te ontwikkelen wat daar doorheen komt op grote schaal. Dus dat betekent dat de nucleaire dreiging gaat afnemen voor de rest van de wereld. En het kan ook betekenen dat UA gaat eisen dat zij nucleaire wapens mogen bezitten tegen de dreiging.

Op dit moment is de 'afspraak' dat de landen met kernbommen elkaar moeten kunnen vernietigen, zodat ze het niet doen. Maar als Rusland afspraken gaat schenden op nucleair vlak, dan weet ik niet meer wat er nog overeind blijft van al die afspraken.
China kan dan ook ineens een belangrijke rol gaan spelen. Heeft China zin in een nieuwe kernmacht of een nieuwe nucleaire wapenwedloop?
China heeft op dit moment een flinke de-escalerende houding richting Rusland.

China heeft namelijk vrij weinig aan een economisch ineengestort Europa:
China is now the EU's biggest trading partner, overtaking the US in 2020.

China bucked a wider trend, as trade with most of Europe's major partners dipped due to the Covid-19 pandemic.

Trade between China and the EU was worth $709bn (€586bn, £511bn) last year, compared with $671bn worth of imports and exports from the US.
https://www.bbc.com/news/business-56093378

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

En Russische troepen die optrekken zich verplaatsen richting de grens met Georgië

https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1574669319744602112

edit:
@YakuzA :w

[ Voor 16% gewijzigd door _Eend_ op 27-09-2022 12:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
mindcre8r schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:46:
[...]We kunnen er om lachen, maar als ik deze mannen zo zie:
[Twitter]
De vraag is natuurlijk wanneer dat filmpje is opgenomen.
Kijkend naar de bomen en de rest van de vegetatie die (spaarzaam) te zien is in dat filmpje schat ik in dat deze beelden ergens in mei / juni opgenomen zijn, mogelijk nog iets eerder, maar zeker niet later.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-09 15:11
_Eend_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:11:

[Twitter]https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1574684026882793479

Waarom bestaat die brug van de krim eigenlijk nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

_Eend_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:11:

[Twitter]https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1574684026882793479

Ik ben benieuwd wanneer we horen wanneer die bussen zijn vernietigd door Oekraïne op het moment dat ze in schootsafstand komen van de linie. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat Oekraïne niet zit te bekokstoven hoe ze die bussen tot as kunnen veranderen voordat de troepen op hun eind locatie zijn.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

JB schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:08:
en dan?

Volgende neemt het stokje over (waarschijnlijk wel wat minder eloquent, maar soit).
Dé superioriteit van een democratie t.o.v. een autocratie / dictatuur zit m niet in de naleving van mensenrechten en de rechtvaardigheid van de maatschappij, maar dat machtsoverdracht (in beginsel) niet tot instabiliteit leidt.

[edit]

Om mijn initiële, wellicht wat gemakszuchtig overkomende, reactie dieper toe te lichten:
In de begindagen van de invasie zou het voor RU voordelig zijn geweest om Zelensky te doden. Dat zou UA tijdens een chaotisch en kritiek punt van de oorlog tijdelijk beroven van een sluitend besluitvormingsmodel.

Op dit punt in de oorlog is de rol van Zelensky vooral dat hij er voor moet zorgen dat het Westen UA niet "vergeet", en blijven lobbyen voor meer en continuerende hulp. Dat stokje kan, in de huidige relatief stabiele situatie, prima worden overgedragen.

[ Voor 30% gewijzigd door Seraphin op 27-09-2022 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rejer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:13:
[...]

Je wilt de vijand een ontsnappingsroute geven. Een vijand in het nauw vecht vele malen harder dan eentje die weg kan. Dat is ook waarom de veerdienst in Cherson geen doelwit is.

Wordt ook gebruikt: er zijn (onbevestigde maar plausibele) berichten dat FSB-medewerkers op Krim hun familie wegsturen en dat behoorlijk wat RU-gezinde burgers ook die kant op gaan.

Een paar bussen vol ongetrainde rekruten zonder wapens of ander materieel de andere kant op veranderen die berekening nog niet noemenswaardig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Deze is volgens mij niet langsgekomen, wel ietwat bizar..
TL;DR beide Northstream leidingen hebben 'spontane' lekkages. 8)7

Zie https://www.berliner-zeit...f-null-gesunken-li.271021
En hier: https://www.nu.nl/economi...-stream-2-in-oostzee.html
En bij Reuters: https://www.reuters.com/b...am-1-pipeline-2022-09-27/

Samenvatting hier:

en

Geen Russisch gas deze winter dus!

[ Voor 34% gewijzigd door bloody op 27-09-2022 12:08 ]

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

bloody schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:19:

Samenvatting hier:
[Twitter]
en
[Twitter]

Kan Duitsland eindelijk eens iets fatsoenlijks gaan sturen naar Oekraïne...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:01

KipCurreh

Nightcrawler

Yaksa schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:13:
[...]

De vraag is natuurlijk wanneer dat filmpje is opgenomen.
Kijkend naar de bomen en de rest van de vegetatie die (spaarzaam) te zien is in dat filmpje schat ik in dat deze beelden ergens in mei / juni opgenomen zijn, mogelijk nog iets eerder, maar zeker niet later.
Als je bij dat eerste filmpje (dronken dude die zen broek niet dichtkrijgt) doorscrollt, komt exact hetzelfde filmpje in de comments.

Hier wordt gezegd dat dit beelden zijn van een parade van weken/maanden geleden
https://twitter.com/c_id69/status/1573692907105697793

https://twitter.com/Circo...tatus/1568926905935581187

[ Voor 4% gewijzigd door KipCurreh op 27-09-2022 11:39 ]

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Samenvatting hier:
[Twitter]
en
[Twitter]

Manmade gat op 65 meter diepte? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_Eend_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:13:
En Russische troepen die optrekken richting de grens met Georgië

[Twitter]https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1574669319744602112
Altijd de beste oplossing... Oorlog voeren op meerdere fronten...

Het doet me steeds meer denken aan de nadagen van WW2.

Hopelijk met een snel einde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-09 08:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

MikeyMan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:40:
[...]

Nou, de Russen hebben niet veel modern materiaal maar de onderzeeër-vloot is aardig potent. Zoek maar eens op de Losharik. Dit kanaal is enorm goed:

Maar het lijkt me niet dat Rusland hier profijt van heeft.. Heel misschien heeft de US er wel wat aan als we Rusland nog wat meer gaan bestoken met sancties en materiaal. Maar goed, dit zijn van die dingen waar je nooit de waarheid van gaat weten. Misschien is het wel echt dom toeval.

Edit: overigens, die Poseidon torpedo die volgens Russische bronnen 50-100MT aan kracht zou hebben is al gedebunked, dat zou eerder 2-3MT zijn, wat uiteraard nog steeds idioot veel is.

[ Voor 12% gewijzigd door Kuusj op 27-09-2022 11:46 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

_Eend_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:13:
En Russische troepen die optrekken richting de grens met Georgië

[Twitter]https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1574669319744602112
Binnen eigen land noem je het meestal verplaatsen ipv optrekken :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/NOELreports/status/1574700436312899588

Een spotter voor drones? Ik weet dat de Iraanse drones geen camera hebben, maar zo maak je het de vijand wel erg makkelijk. Ik ben ook benieuwd of we nu minder drone aanvallen op Odessa gaan zien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 13:11

Samenvatting hier:
[Twitter]
en
[Twitter]

Ik had hem al in een ander topic gedeeld:
Rene schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:49:
Nadat de NS2 gisteren lekkage had is het vandaag de NS1 welke lekt.

Er wordt al druk gespeculeerd dat dit geen toeval kan zijn....

[Twitter]

Ik las gisteren ook al een bericht dat er diverse (illegale) drones boven een aantal Noorse platform gezien waren.

(Heb wat problemen omdit bericht in een juist topic te plaatsen dus plaats hem maar hierzo).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
_Eend_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:33:
[Twitter]https://nitter.it/NOELreports/status/1574700436312899588

Een spotter voor drones? Ik weet dat de Iraanse drones geen camera hebben, maar zo maak je het de vijand wel erg makkelijk. Ik ben ook benieuwd of we nu minder drone aanvallen op Odessa gaan zien..
Helaas zijn er heel veel spotters. Ze worden geregeld opgepakt maar blijkbaar gaat het gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:20
rejer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:13:
[...]

Zelf met 2 batterijen himars staat die brug nog overeind.

Die brug is ontwerpen op aardig extreme weer en zee omstandigheden

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 18:41

ZenTex

Doet maar wat.

*knip*
Deel aub geen schokkende beelden.

Zie titel link. Is dat niet 1 van onze ypr's?
geen idee of deze video recent is.

[ Voor 37% gewijzigd door tweakduke op 27-09-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:20

Samenvatting hier:
[Twitter]
en
[Twitter]

Meerdere partijen waren niet erg blij met de aanleg van pijpleidingen daar. Echter zie ik milieufreaks niet naar 65m diepte duiken voor sabotage

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:40:
[...]

Daar lijkt het wel op. 7 bar is ongeveer de druk op 65 meter, dan zou die daar zijn volgelopen en de resterende gasbel in de pijp op 7 bar zetten.

Misschien met een onderzeeër/ROV gedaan. Wat wel zorgelijk zou zijn als men in de wateren van een NAVO lidstaat infrastructuur gaat opblazen met eventueel bijkomend gevaar voor passerende scheepvaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Kuusj schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:45:
[...]

Nou, de Russen hebben niet veel modern materiaal maar de onderzeeër-vloot is aardig potent. Zoek maar eens op de Losharik. Dit kanaal is enorm goed:
[YouTube: Russia's Most Capable Submarine Belgorod]
Maar het lijkt me niet dat Rusland hier profijt van heeft.. Heel misschien heeft de US er wel wat aan als we Rusland nog wat meer gaan bestoken met sancties en materiaal. Maar goed, dit zijn van die dingen waar je nooit de waarheid van gaat weten. Misschien is het wel echt dom toeval.

Edit: overigens, die Poseidon torpedo die volgens Russische bronnen 50-100MT aan kracht zou hebben is al gedebunked, dat zou eerder 2-3MT zijn, wat uiteraard nog steeds idioot veel is.
Maar ook bij de onderzeeërs kan je afvragen hoeveel er daadwerkelijk operationeel zijn, en of ze goed onderhouden worden. Wat het kost jaarlijks bakken met geld om ze operationeel te houden en door corruptie komt het geld niet altijd op de juiste plek terecht.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 18:41

ZenTex

Doet maar wat.

D_Jeff schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:43:
[...]

Meerdere partijen waren niet erg blij met de aanleg van pijpleidingen daar. Echter zie ik milieufreaks niet naar 65m diepte duiken voor sabotage
Naar 65m diepte duiken doe je sowieso niet zonder speciale apperatuur. (denk decompressie tank)

Dus of met een onderwater overtuig vanaf een schip (valt op) of er overheen varen met verzwaarde explosieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Rusland hoeft de pijpleidingen niet te saboteren daar men simpelweg de kraan kan dichtdraaien (zoals reeds gedaan is).
JB schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:22:
[...]

Kan Duitsland eindelijk eens iets fatsoenlijks gaan sturen naar Oekraïne...
Inderdaad, dankzij sabotage wordt de keuze min of meer voor Duitsland gemaakt :Y)

[ Voor 54% gewijzigd door XWB op 27-09-2022 12:52 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
ZenTex schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:48:
[...]

Naar 65m diepte duiken doe je sowieso niet zonder speciale apperatuur. (denk decompressie tank)

Dus of met een onderwater overtuig vanaf een schip (valt op) of er overheen varen met verzwaarde explosieven.
Of een ROV met explosieven gelanceerd vanaf een onderzeeër.

Naar die diepte kun je overigens wel duiken zonder decompressie tank. Alleen met trimix en stageflessen. Maar dat lijkt me niet praktisch en zijn veel makkelijkere methoden voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Brazos op 27-09-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
KipCurreh schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:37:
[...]Als je bij dat eerste filmpje (dronken dude die zen broek niet dichtkrijgt) doorscrollt, komt exact hetzelfde filmpje in de comments.
Hier wordt gezegd dat dit beelden zijn van een parade van weken/maanden geleden
Er wordt ook gezegd dat de mannen in het filmpje allang aan de hemelpoort staan.
Je moet je afvragen of het in dit topic over de actuele situatie in Oekraïne zin heeft om random links (met commentaar) naar (ongeverifieerde en/of oude) filmpjes neer te zetten.
Levert naar mijn mening alleen maar ruis op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Rene schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:35:
[...]

Ik had hem al in een ander topic gedeeld:

[...]
Oeps had ik niet gezien.
Het is best lastig soms om een geschikt topic te vinden ;)

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Blijkbaar heeft de EU nog wat werk te gaan wat sancties betreft:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Kuusj schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:45:
[...]
Maar goed, dit zijn van die dingen waar je nooit de waarheid van gaat weten. Misschien is het wel echt dom toeval.
Het lijkt mij erg sterk dat dit toeval is, temeer omdat beide leidingen zo spontaan lek zijn geraakt.

Het blijft gissen door wie en waarom. Maar RU de hoofdverdachte wmb.
Klinkt een beetje als een 'alle schepen achter ons verbranden' actie van de Russen..

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:59
bloody schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:02:
[...]

Het lijkt mij erg sterk dat dit toeval is, temeer omdat beide leidingen zo spontaan lek zijn geraakt.

Klinkt een beetje als een 'alle schepen achter ons verbranden' actie van de Russen..
Als de leidingen lek zijn dan kan geen gas geleverd worden en is het dus overmacht i.p.v. contractbreuk, misschien komt dat Putin beter uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:00:
Blijkbaar heeft de EU nog wat werk te gaan wat sancties betreft:

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
De onderdelen waarvan ze het maken vallen wel onder sancties.

Vziw zijn er voor de 'private' sector vooral banken met sancties, niet zozeer bedrijven verder?
Het zou iig goed zijn om deze bedrijven daar aan toe te voegen :)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 27-09-2022 13:09 ]

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 13:11
De meest voor de hand liggende optie is overigens dat iemand gewoon (doelbewust) een anker over die leiding heeft getrokken.

Ik heb jarenlang als mijnenjachtofficier bij de baas gezeten en als iemand met een explosief die leiding heeft opgeblazen was de schade veel groter geweest. (en was de schokgolf hoogstwaarschijnlijk geregistreerd).

Naar die kabel duiken zie ik ook niet gebeuren. Dan moet je een vrij specifieke uitrusting hebben, en het precies doen wanneer de stroom kentert.... dat is best een tricky operatie.

Het is vaak niet zo spannend als het lijkt ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:18
Brazos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:47:
[...]

Daar lijkt het wel op. 7 bar is ongeveer de druk op 65 meter, dan zou die daar zijn volgelopen en de resterende gasbel in de pijp op 7 bar zetten.

Misschien met een onderzeeër/ROV gedaan. Wat wel zorgelijk zou zijn als men in de wateren van een NAVO lidstaat infrastructuur gaat opblazen met eventueel bijkomend gevaar voor passerende scheepvaart.
Of met pigging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
41 entries over 2 dagen, dus zo'n 20 per dag. Aardig. En weer een mooi aantal APCs buitgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04:54
bloody schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:02:
[...]

Niet ondenkbaar, maar tot nu toe blijft het bij speculeren. Een tegenargument is dat Rusland de Nordstream leidingen wil gebruiken als drukmiddelen. In essentie zegt Rusland "Je krijgt geen gas totdat je braaf bent".
Die strategie wordt er niet beter op wanneer je daaraan als voetnoot moet toevoegen "P.S. Het ding is stuk, dus als je eenmaal braaf bent krijg je nog steeds geen gas."

@_Arthur : Inhoudelijk volstrekt mee eens, wat mij betreft creëert dit een prima "fait accompli", niet alleen binnen de context van het Rusland-Oekraïne conflict, maar vooral binnen de context van energietransitie. Mijn post was meer bedoeld om uit te leggen waarom het onwaarschijnlijk is dat nou juist Russen die gasleidingen stuk hebben gemaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door onkl op 27-09-2022 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:22

_Arthur

blub

onkl schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:21:
[...]

Niet ondenkbaar, maar tot nu toe blijft het bij speculeren. Een tegenargument is dat Rusland de Nordstream leidingen wil gebruiken als drukmiddelen. In essentie zegt Rusland "Je krijgt geen gas totdat je braaf bent".
Die strategie wordt er niet beter op wanneer je daaraan als voetnoot moet toevoegen "P.S. Het ding is stuk, dus als je eenmaal braaf bent krijg je nog steeds geen gas."
Tijd om anders te denken: "Hey Rusland, zak lekker in een zwart gat met je gas.". Stel de oorlog is tzt teneinde, dan moeten we niet weer in het fabeltje van "dat goedkope gas"-trappen. Want goedkoop is duurkoop blijkt maar weer. Dat die pijpleidingen ook fysiek stuk gaan/zijn; lekker belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
_Arthur schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:26:
[...]Tijd om anders te denken: "Hey Rusland, zak lekker in een zwart gat met je gas.". Stel de oorlog is tzt teneinde, dan moeten we niet weer in het fabeltje van "dat goedkope gas"-trappen. Want goedkoop is duurkoop blijkt maar weer. Dat die pijpleidingen ook fysiek stuk gaan/zijn; lekker belangrijk.
Ook voor al die discussies over Russisch gas wat al dan niet door een pijpleiding loopt is er een apart topic.
Zelfs voor de diegenen die niet altijd het juiste topic kunnen vinden is er door Tweakers een wegwijzer gemaakt: UKR: Topic wegwijzer . Doe er Uw voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

_Arthur schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:26:
[...]

Tijd om anders te denken: "Hey Rusland, zak lekker in een zwart gat met je gas.". Stel de oorlog is tzt teneinde, dan moeten we niet weer in het fabeltje van "dat goedkope gas"-trappen. Want goedkoop is duurkoop blijkt maar weer. Dat die pijpleidingen ook fysiek stuk gaan/zijn; lekker belangrijk.
De gaskraan zat al dicht, de kraan is nu dus ook kapot. Dus nu niet vol op het orgel gaan is niet meer vanwege angst voor gasafsluitingen, maar vooral angst voor wat anders. Dus ik vraag me echt af wat Duitsland nu gaat doen en waar ze zo bang voor zijn. In principe is er voor zover ik kan zien geen reden meer om niet serieus materieel naar Oekraïne te verschepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
dr.lowtune schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:36:
Dus ik vraag me echt af wat Duitsland nu gaat doen en waar ze zo bang voor zijn.
Kernoorlog.

Pacifisme zit daar diep en men heeft historisch een zwak voor Rusland.

[ Voor 19% gewijzigd door hoevenpe op 27-09-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-09 15:03

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

hoevenpe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:36:
[...]

Kernoorlog.

Pacifisme zit daar diep en men heeft historisch een zwak voor Rusland.
Dan wel dat de Duitse industrie best wel een beetje verweven is (was?) met Rusland

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:22
Maestro schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:51:
[...]

Dan wel dat de Duitse industrie best wel een beetje verweven is (was?) met Rusland
Ze waren nota bene de gastransitie aan het maken. Naar gas. Ipv van gas af.

Dus ja, de verwevenheid was groot. Appeasement politiek komt dan al snel weer voorbij, met wellicht een achterliggende gedachte dat Rusland te vriend houden meer oplevert dan ze als vijand behandelen. Dat heeft, als het al zo bedoeld was, niet gewerkt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:11:
[...]

China heeft op dit moment een flinke de-escalerende houding richting Rusland.

China heeft namelijk vrij weinig aan een economisch ineengestort Europa:

[...]

https://www.bbc.com/news/business-56093378
China heeft bovendien nog veel minder aan een wereld waarin de grote nucleaire machten buiten een "existentieel gevaar" kernbommen gooien. Kijk naar al die landen om China die wel eens een ruzietje met China hebben en zich achter de oren zullen gaan krabben of ze niet toch net die extra bescherming van kernwapens onder eigen beheer bovenop de conventionele wapens moeten hebben.

En dan hebben we het nog niet over het al bestaande nucleaire arsenaal van India en Pakistan, die niet altijd even vriendelijk tegenover China staan. Er waren al incidenten bij de grens tussen India en China waarbij ze elkaar onbewapend de hersenen inslaan, stel je nu voor wat er in de emoties kan gebeuren als het taboe op "nuking" eenmaal doorbroken is.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2022 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13
NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:07:
[...]

Ze waren nota bene de gastransitie aan het maken. Naar gas. Ipv van gas af.
Offtopic

Ze komen van kernenergie en bruinkool. Je kan zeggen dat gas vervuilend is maar het is alsnog een stuk beter dan bruinkool.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 21:03

Bever!

3

asing schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:37:
[...]

Offtopic

Ze komen van kernenergie en bruinkool. Je kan zeggen dat gas vervuilend is maar het is alsnog een stuk beter dan bruinkool.
CO2 producerend is niet hetzelfde als vervuilend imo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 22:21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Ja dit is wel een escalatie, ik geloof niet dat er hier sprake is van een bedrijfsongeval,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Aan de oppervlakte :)

dus het lek in de leiding kan gewoon een aansluiting tussen 2 pijpen zijn, of een Russische onderzeeer die em expres kapot gemaakt heeft ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Moet toch een koud kunstje zijn om dat dicht te draaien inmiddels…
Of staat dat nu zomaar gas de atmosfeer in te lekken? Zou daar voorlopig even geen peuk opsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 22:21
YakuzA schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:09:
[...]

Aan de oppervlakte :)

dus het lek in de leiding kan gewoon een aansluiting tussen 2 pijpen zijn, of een Russische onderzeeer die em expres kapot gemaakt heeft ;)
Gezien de meest recente samenloop v omstandigheden aangaande onderbrekingen van gasleveringen, denk ik dat je met gemak en zonder enige voorzichtigheid kunt stellen dat dit manipulatie is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:01

Garyu

WW

MikeyMan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:13:
[...]

Of staat dat nu zomaar gas de atmosfeer in te lekken? Zou daar voorlopig even geen peuk opsteken.
De leiding is al dicht. Maar er zitten nog miljoenen m3 gas in de leiding zelf, onder hoge druk. Die komen er via dat lek nu uit.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:45
MikeyMan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:13:
[...]

Nee, dat is nog niet zo makkelijk. Er is een reden dat het aanleggen jaren duurt. En als het al gerepareerd kan worden moet het weer getest worden, dus feitelijk of we nu willen of niet, gaslevering zal niet mogelijk zijn door de Nordstream.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:24

Stoney3K

Flatsehats!

assassin85 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:14:
[...]

Gezien de meest recente samenloop v omstandigheden aangaande onderbrekingen van gasleveringen, denk ik dat je met gemak en zonder enige voorzichtigheid kunt stellen dat dit manipulatie is
Manipulatie? Nee joh, Vladimir is gewoon even uitgeschoten met zijn accuboortje. :+

Maar Nord Stream 2 was toch helemaal nog niet in bedrijf?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1 ... 60 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid