Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.637 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:20:
[...]

Hoort eerder in het memes topic vind ik.
Oeps, Daar heb je gelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ik zie net een mi24 Hind en mi8 vliegen van Hoek van Holland richting Rotterdam airport. Meer spul dat richting UKR gaat?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:02
Ondertussen is de Deepstate Map ook weer bijgewerkt. Zowat het hele oostelijke deel is nu lichtblauw. Dat was wel mijn verwachting.

Wat ik niet verwachtte is dat ze ook in de regio van Myroliubivka grote stappen maken. Alleen zie je in Russisch bezet gebied op die plek heel wat eenheden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:10
Stoney3K schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:57:
[...]

Het gaat dan toch vooral om inzet van tactische nukes en niet om strategische wapens? Er is toch sowieso geen sprake van MAD?

Wanneer Rusland tactische nucleaire wapens denkt in te zetten dan is dat toch echt een laatste zwaktebod. Want dan is NATO inmenging in het hele conflict praktisch gegarandeerd.
De meerderheid van de experts gaan er AFAIK vanuit dat bij inzet van strategisch nucleaire wapens in Oekraïne NATO niet zal reageren met een nucleaire respons. Je moet dan eerder denken aan iets als het uitschakelen van de boot die het afvuurde met conventionele wapens. Bij tactische wapens (low yield, weinig straling, daar maken ze zich in Rusland uberhaupt weinig druk op zie de gevechten rond kerncentrales) zijn er zelfs theoretici die uitgaan van sancties. Maar goed, hoe het precies zit gaan we nooit weten want dit officieel beleid maken kan als uitnodiging worden opgevat... Dus officieel krijg je dan zoiets als 'het wordt een sterke tegenreactie'.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

asing schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:30:
[...]
Hoe doen ze dat dan? De afstand tussen het vliegveld en veilig grondgebied is minstens 130 km. Dat is ruim buiten HIMARS bereik. :9
+ Taganrog is Rusland Rusland.

Zullen wel dezelfde raketten zijn als van Saki.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:20
asing schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:30:
[...]

Hoe doen ze dat dan? De afstand tussen het vliegveld en veilig grondgebied is minstens 130 km. Dat is ruim buiten HIMARS bereik. :9
Ua heeft nog een aantal ballistische raketten met een bereik van 250 - 300 km. Laat vervolgens wat NATO engineers eraan klooien en je hebt HIMARS+

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:54

HugoBoss1985

Xenotech

bloody schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:12:
[...]

Update: ws aanval op het vliegveld van Taganrog.
Forse explosies!
[Twitter]
Volgens mij zijn die explosies oudere beelden van inmiddels al een paar dagen (9 augustus) geleden?

https://twitter.com/sorei...69337312630251521/photo/1

Wikipedia: 2022 Novofedorivka explosions

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-09-2022 16:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:47:
[...]

Volgens die definitie is het overnemen van Kupiansk, wat de transport hub was van Rusland voor het hele noorden van de invasie dus een strategische overwinning?
het veroveren van Kupyansk is een tactisch component als onderdeel van het offensief (operational level) in het Charkiv-theater.
De strategie in het theater heeft natuurlijk als een van de doelstellingen om de logistiek te ontwrichten, maar de uitvoering daarvan is geen strategische actie maar een tactische (als onderdeel van de major operation).
Vind het overigens wel opmerkelijk dat RdW denkt te weten dat de main effort van UA de Krim is. Wij weten helemaal niet wat voor UA prio heeft. UA zegt misschien Kherson, maar de major operation vond toch echt in Kharkiv plaats.

https://www.armyupress.ar...e%20appropriate%20command.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mxd9RF2zO3sKc1cnoUK8yuAgTg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Uy9kKcsEafzkyaaYstg9U2UY.png?f=user_large

[ Voor 143% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:00

bloody

0.000 KB!!

HugoBoss1985 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:56:
[...]

Volgens mij zijn die explosies oudere beelden van inmiddels al een paar dagen (9 augustus) geleden?
Dat zou dan jammer zijn ;)
Maar goed, dat er iets aan de hand was, is wel duidelijk. Even afwachten tot meer informatie dan.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-09 13:41

3raser

⚜️ Premium member

technoaddict schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:42:
[...]

:)
Las net op Reddit dat op 8 locaties in Rusland explosies zijn gemeld. Als dat zo is is dat voor het eerst op die schaal.
Zijn dat niet 8 locaties rondom dat ene vliegveld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:10
RoD schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:45:
[Embed] Heftige, Call of Duty achtige beelden. SFW
Zo die zijn aardig bewapend...

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-09 13:41

3raser

⚜️ Premium member

HugoBoss1985 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:56:
[...]

https://twitter.com/sorei...69337312630251521/photo/1

Wikipedia: 2022 Novofedorivka explosions
Daar lijkt het inderdaad wel op. Fake dus. De beelden worden massaal gedeeld op Twitter dus niemand heeft het blijkbaar door. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:20
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:37:
[...]

Het Russische regime wordt met de dag zwakker. Open en bloot voor de wereld om te zien wat voor monsterlijke zelfverrijkende schooiers daar de macht in handen hebben.

Zelfs hun eigen soldaten worden verwaarloosd als verminkte zwerfhonden.

Als dit is uitgespeeld is Rusland de komende decennia sowieso de paria van het wereldtoneel.
Sinds WOI is daar echt niet veranderd:
- Op dag 1 is iedereen prima voorzien
- Zodra voor een volledige BTG de voorraden aangeleverd wordt, is er slechts voor ~50% (ieder voor zich, of het nou eten, water of ammo is)
- Schiet de andere kant de logistiek bijna volledig in puin: Ieder voor zich, grijp wat je grijp kan

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:01
RoD schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:45:
[Embed] Heftige, Call of Duty achtige beelden. SFW
Ziet er nogal amateuristisch uit. Die teamleider schiet vanachter de linie en moet veels te veel commando's geven. Teamleden die alleen de focus hebben op de target en niet de omgeving dekken. 1 soldaat moet er herhaaldelijk op gewezen worden om de weg te dekken. En ze lopen met zijn 3en in 1 lijn veels te dicht op elkaar naar de target toe.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

3raser schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:00:
[...]

Daar lijkt het inderdaad wel op. Fake dus. De beelden worden massaal gedeeld op Twitter dus niemand heeft het blijkbaar door. :-(
Ik zag het ook alleen maar door de poster onder het bericht met text "BS".

Het is hoe dan ook mooi dat er zo wat Russisch materiaal onklaar gemaakt was.
Ook worden de Russische burgers zo mooi met hun neus op de feiten gedrukt.
Daarna zijn er schijnbaar flink wat vertrokken uit de Krim :)

Maar of het nou sabotage is of een Ukraïense aanval (zoals gevraagd... halen hun lange afstand wapens dit)?
Het wikipedia artikel spreekt dus over een raket aanval.

[ Voor 27% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-09-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:43
beany schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:02:
[...]

Ziet er nogal amateuristisch uit. Die teamleider schiet vanachter de linie en moet veels te veel commando's geven. Teamleden die alleen de focus hebben op de target en niet de omgeving dekken. 1 soldaat moet er herhaaldelijk op gewezen worden om de weg te dekken. En ze lopen met zijn 3en in 1 lijn veels te dicht op elkaar naar de target toe.
Ik kan niet beoordelen in hoeverre dit amateuristisch is, geen idee, nooit in het leger gezeten.

Ik heb geen idee van training en duur daarvan, maar ik kan mij zomaar indenken dat de trainingen nu korter zijn en routines minder ingesleten voordat ze het slagveld op gaan. En er een verdeling wordt gemaakt op basis van ervaring qua inzet.

Dan loopt het misschien niet altijd goed af , maar grosso modo lijkt het aardig te gaan voor Oekraïne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Aangezien de tegenstander ook niet de beste training heeft gehad, is het speelveld min of meer gelijk :Y)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Apache4u schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:12:
Rob (oprichter hcss) vs Bob (clingendael)

[Afbeelding]
Een netjes verwoorde bitch slap. 🤙

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:48

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:00:
[...]

Je bent niet de eerste met dit bericht en de consensus is dat het om wat zeer lokaal bestuur gaat. Die mogen aan de thee of plaatsnemen bij het open raam op de 6e etage. Hier wordt Vlad niet warm of koud van.
Zeg jij, ik kijk er niet raar van op dat mocht Ukraine nog ergens zo door kunnen breken dat Putin weldegelijk 37 graden minder warm wordt.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

[Afbeelding]
Onwaar. Donbas is rijk aan industrie en grondstoffen. De Krim ook enigszins, dat is waar, maar Donbas meer.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 19:50
IJzerlijm schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:48:
Ik zie net een mi24 Hind en mi8 vliegen van Hoek van Holland richting Rotterdam airport. Meer spul dat richting UKR gaat?
Waren, ik meen, Tsjechisch als ik het goed gezien had op de flight tracker. Wel een beetje rare route via Hoek van Holland naar Oekraïne. :+

Er was afgelopen weekend overigens wel een luchtshow in België misschien dat ze daar vandaan kwamen?

Maar als ze inderdaad bestemd zijn voor Oekraïne, mooi dat ze ook dat soort spul blijven leveren om straks bij minder gunstig weer voor tanks te kunnen blijven opereren.

[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 12-09-2022 18:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

kx22 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:45:
Mooie ontwikkelingen, hopelijk is het snel voorbij en kunnen we rusland kaalplukken van alle energie :o
Mijn hoop is een democratisch Rusland, waar de gelden ten goeden van het volk worden gebruikt.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:19
pro_6or schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:17:
[...]

Mijn hoop is een democratisch Rusland, waar de gelden ten goeden van het volk worden gebruikt.
Gaat de fsb nooit toelaten.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

pro_6or schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:17:
[...]

Dat hoop ik ook van Nederland, eens zien wat prinsjesdag gaat brengen :+

Je hebt wel gelijk natuurlijk. Voorlopig hopen we dat rusland verzwakt. Als ik voor mijzelf spreek is dat eigenlijk totdat ze de capaciteiten niet meer hebben om "speciale militaire operaties"uit te voeren in soevereine buurlanden. Ik hoop dat ze ergens weer in staat zijn om de rot eruit te krijgen die er duidelijk in zit.

Dat er ooit, misschien in een verdere toekomst ook weer handel gedreven zou kunnen worden lijkt me duidelijk maar dan moet er wel wat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32
Jerie schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:08:
[...]

Onwaar. Donbas is rijk aan industrie en grondstoffen. De Krim ook enigszins, dat is waar, maar Donbas meer.
De strategische waarde van een gebied zit niet alleen in grondstoffen, maar vooral in de waarde van dat gebied bij het bewaken van de territoriale integriteit.

De bezetting van de Donbas heeft - relatief- weinig impact op de rest van de Oekraïne, terwijl een vijandige bezetting van de krim ook effecten heeft op exportmogelijkheden van de rest van Oekraïne.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Triest verhaal eigenlijk... random mensen op een super korte training sturen en hoppa naar het front. #wcpgw.

[Twitter: https://twitter.com/StateOfUkraine/status/1569267894164377600]

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Bedreigingen vanuit de Zwarte Zee. Hopelijk komen ze binnen bereik van de diverse anti-ship raketten :D

[ Voor 24% gewijzigd door bloody op 12-09-2022 18:24 ]

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

bloody schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:22:
Triest verhaal eigenlijk... random mensen op een super korte training sturen en hoppa naar het front. #wcpgw.

[Twitter]
Heb je in recente jaren een contract getekend, voor welk leger onderdeel dan ook, dan ben je het haasje.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Waar lezen jullie over explosies in RU? Ik vind daar niets over op Twitter/Reddit.

Zo te lezen zijn er ontwikkelingen op overgaven ergens in de buurt van die rivier, maar geen idee of 'we' dat moeten geloven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
bloody schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:24:
Bedreigingen vanuit de Zwarte Zee. Hopelijk komen ze binnen bereik van de diverse anti-ship raketten :D
[Twitter]
Hopen dat NATO wat anti-ship spul in de pakketjes doet. Alles kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:26
[Twitter]
Oekraïne heeft toch al aangetoond dat ze de middelen hebben die schepen te kunnen raken? Die landingsvaartuigen zullen het verschil niet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:26
Crashhill schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:26:
[...]

Weet niet meer precies welke van de volgende landen, maar VK/Zweden/Israel hadden toch raketten geleverd speciaal ontworpen voor het raken van schepen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:40

Fiber

Beaches are for storming.

[Twitter]
Ach, die bootjes gaan binnenkort dan vast de Moskwa gezelschap houden op de zeebodem... :w

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

[Afbeelding]
Technisch kan je argumenteren dat op strategische niveau: Hoe worden de nodige resources vergaard om de vijand te verslaan of in z'n hok te houden? Er wordt met een aantal bondgenoten afgesproken om resources naar Oekraïne te sturen. Een land aan een infuus van wapens en geld leggen.

Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5497331ae4b0148a6141bd47/1462063537559-18HWZ7YRYO41RAM2UI3X/image-asset.png?format=750w

Operationeel niveau is hoe Oost-Europa tegen de Russische dreiging beschermen. Het kan een breed front zijn zoals de Sovjets vs de Duitsers of minder breed front zoals Rusland vs Oekraïne zijn. Verdediging plannen, offensieven plannen,...

Tactisch niveau is hoe Kharkiv oblast bevrijden. Welke eenheid gaat wat aanvallen en heroveren?

Vanuit de Russische point of view is 80% van het leger in Oekraïne en als een kwart (van de Russische slagkracht in Oekraïne) hun zware wapens achter moet laten, dan is Rusland 20% van hun leger kwijt. Als een land empire heeft Rusland een groot leger nodig (land maxing en liefst geen geld aan de marine verspillen) om de buurlanden onder controle te houden.

Bij de Amerikanen gaan de wapens nooit opgeraken door leveringen aan Oekraïne, want de Amerikaanse landsverdediging en machtsprojectie is niet van Javelin, Stinger, M777, HIMARS, luchtafweer,... afhankelijk. Al wordt US Army volledig leeggehaald, Navy, Air Force en Marines bestaan nodig.

In Rusland gaat alles om de landmacht, de rest is bijzaak. In Oekraïne is het duidelijk dat hun luchtmacht en marine weinig kan helpen.

Sinds de sancties van 2014 kan Rusland niet eens een dozijn moderne tanks produceren met een betrouwbare motor die niet tijdens een parade stil valt. Sinds de SMO is de productielijn van de T-72 en afgeleiden (zoals T-90) stilgevallen.

Eventjes 20% van de slagkracht van het Russische leger uitvagen en ze hebben niet de mankracht, productie,... om de verliezen te vervangen is voor mij een strategische klap. De vele buurlanden van Rusland worden overtuigd om de Russische invloed door de Europese, Amerikaanse, Turkse, Chinese,... te vervangen, want Rusland is te zwak om hun invloed op de buurlanden in stand te houden.

Nog een keer 20% van het hele leger verliezen zorgt voor dermate zware reputatieschade dat de buurlanden zo snel mogelijk van de Russische invloed naar de Amerikaanse, Europese, Turkse, Chinese,... overlopen. Dan wordt het een confirmed strategisch verlies, de resources van vele landen gaan niet meer naar Rusland, maar naar de concurrentie of vijanden.

De Russen hebben altijd aangenomen dat ze hun eigen land op vlakke grond niet kunnen verdedigen tegen de cavalerie van de Golden Horde, de panzers van de Duitsers,... en moeten de gaten in de natuurlijke barrières opvullen met Russische troepen en wapens die naar de buitenwereld kijken.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FMJyFD9VkAEsYGC?format=jpg&name=medium

Peter Zeihan zei 3 dagen voor de SMO dat Rusland altijd een invasie in Oekraïne wilt doen. De vraag was wanneer.

Rusland zou niet klaar zijn met het dichten van gaten in hun landsverdediging totdat ze aan de Vistula in Warschau staan.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FOy46zhVUAIlLNI?format=jpg&name=medium
Dit kaartje is een goed voorbeeld van operationeel niveau.

Het Kremlin heeft echt schrik voor Amerikaanse, Europese, Turkse,... wapens die vanuit Oekraïne, Belarus, Kazachstan,... naar Moskou richten, want de afstand tussen de natuurlijke barrières en Moskou wordt gehalveerd.

Voor de buitenwereld is wapens verkopen aan een ander land no big deal. Voor de Russen is de afstand tussen de laatst verdedigbare positie en Moskou gehalveerd.
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:57:
[...]

het veroveren van Kupyansk is een tactisch component als onderdeel van het offensief (operational level) in het Charkiv-theater.
De strategie in het theater heeft natuurlijk als een van de doelstellingen om de logistiek te ontwrichten, maar de uitvoering daarvan is geen strategische actie maar een tactische (als onderdeel van de major operation)

https://www.armyupress.ar...e%20appropriate%20command.

[Afbeelding]
In je bron is goed gezegd:
Given that there are no fixed limits or boundaries between the levels of war, how does the student differentiate between them when strategic assets have tactical applications and when tactical actions have intended and unintended strategic consequences? A tactical action with an intended strategic consequence (purpose) would, from the explanation in JP 1 and JP 3-0, place that tactical action at the strategic level of war. Notice also that in this explanation from JP 3-0 that the operational level of war is not mentioned. It is no wonder that many CGSOC students in the Department of Distance Education have difficulty distinguishing between the levels of war; the doctrine has an inherent epistemological issue regarding the clarity of the delineation between the levels (see figure 2).
Het gebruik van strategische assets kan tactische implicaties hebben en omgekeerd, tactische acties kunnen strategische gevolgen hebben.

Wat voor ons in het Westen weinig betekent, kan de doodsangsten van de Russen waarmaken. Ze worden panisch over hoe hard Rusland naar game over afglijdt en ze worden straks door alle landen langs alle kanten onder de voeten gelopen. Dit is een goede reden om de Tsar zo snel mogelijk uit het raam te gooien.

Je ziet het al aan de Russen die van de Krim, Belgorod, republiekjes,... wegvluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Kadett schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:26:
[...]

Oekraïne heeft toch al aangetoond dat ze de middelen hebben die schepen te kunnen raken? Die landingsvaartuigen zullen het verschil niet maken.
Klopt, er ligt genoeg klaar om ze te verwelkomen (uit mijn hoofd Neptune, Harpoon, Brimstone). Moeten ze eerst wel ff binnen bereik komen.
De Neptune kan blijkbaar tot 280km ver, Harpoon 140, Brimstone 40.
Volgens wikipedia dan he ;)

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:03
Rijles 1: koppeling rustig op laten komen en voorzichtig gas bijgeven, anders slaat je motor af...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Dank @rapture voor je post maar ook voor dat rusland gecentreerde kaartje, goed perspecteie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
Crashhill schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:26:
[...]

Had Oekraïne niet de Neptune oid raketten?

edit..

Inderdaad.

https://www.wsj.com/livec...sile-QeQNHlwjx1QOndaAP2dd

[ Voor 26% gewijzigd door wauskoek op 12-09-2022 18:44 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

heel lang verhaal, en ik ken het, ik zie alleen nieuwe plaatjes vanuit andere hoeken genomen en dat heeft ook wel wat.

Maar de Russen vergeten 1 ding: je hoeft de grens niet te verdedigen als je vrienden hebt die dat voor je doen.
Het enige wat de Russen hoeven doen is de goeie buur spelen met Polen en Oekraine.
Dan is hun veiligheid gewaarborgd.

Maar als je de buitenwereld als vijandig blijft zien, zal je inderdaad overal in gevaar zijn.
En dan moet je inderdaad zelf agressief zorgen dat je veilige grenzen gewaarborgd worden.
Met als gevolg dat de omringende landen je als een bedreiging gaan zien en vjiandig terug gaan doen, wat weer de eigen angst versterkt. Ergo: een vicieuze cirkel.

De Russen hebben gewoonweg niet het besef dat ze geen vijanden hebben in het westen als ze zich als een vriendelijke buur gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@Verwijderd Dat is misschien wel zo maar gas en olie kunnen waarschijnlijk heel wat efficienter en goedkoper worden gewonnen in Oekraine. In rusland is het winnen van olie en gas in verhouding relatief duur.

Dat is natuurlijk tegen het zere been van rusland die daarmee marge en ook kwantiteit verloren zou zien gaan als dat zou gebeuren.

Dat ze dat wilden voorkomen is inmiddels duidelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:00:
@Verwijderd Dat is misschien wel zo maar gas en olie kunnen waarschijnlijk heel wat efficienter en goedkoper worden gewonnen in Oekraine. In rusland is het winnen van olie en gas in verhouding relatief duur.

Dat is natuurlijk tegen het zere been van rusland die daarmee marge en ook kwantiteit verloren zou zien gaan als dat zou gebeuren.

tenzij Rusland een goede buur zou zijn waarmee Oekraine graag in een federatie zou willen zitten en dat hele probleem er dus niet is.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Voorlopig geen verse troepen meer voor Rusland:

[Twitter: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1569358301166444546]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
onkl schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:22:
[...]

De strategische waarde van een gebied zit niet alleen in grondstoffen, maar vooral in de waarde van dat gebied bij het bewaken van de territoriale integriteit.

De bezetting van de Donbas heeft - relatief- weinig impact op de rest van de Oekraïne, terwijl een vijandige bezetting van de krim ook effecten heeft op exportmogelijkheden van de rest van Oekraïne.
Dat betwijfel ik. Allereerst de grootste gasbel zit onder de Donbas. Daarnaast, Sevastopol was al aan Rusland verhuurd en ze hebben Odesa nog. 4 havens zorgen voor 80% van de doorvoeractiviteit: Odesa, Mykolaiv, Chornomorsk, en Pivdinyi. Die bevinden zich allemaal in ZW UA, ten westen van de Krim. Met een goed wegen- en spoornetwerk kunnen ze prima exporteren via deze havens. En ze zullen toch veel op moeten bouwen.

Maar eigenlijk maakt het weinig uit: de Krim is dankzij HIMARS en HARM eenvoudig te isoleren, nadat men Kherson e.o. terug heeft is de enige verbinding een chokepoint bij Kersk.

Op dit moment ben ik het meest bang voor een misantropische lone wolf of dombo die iets doms doet bij een kerncentrale, of de manipulatie van het Russische trollenleger rondom de verkiezingen in respectievelijk VS en VK. Voor het Russische leger zelf of hun kernwapens maak ik me inmiddels nauwelijks meer zorgen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-09 07:29
XWB schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:39:

[Twitter]
Wow, dit is wel het grootste nieuws van vandaag als dit echt zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

R3m3d7 schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:55:
[...]

Wow, dit is wel het grootste nieuws van vandaag als dit echt zo is.
Inderdaad... dat we nog dienst weigering van Russische soldaten mogen meemaken.
Ik wens ze veel sterkte (in de Gulag?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41

[Twitter]
Ik vind dit altijd wel een kanaal wat nieuws redelijk opblaast. Ik sla nog ff een zoutvaatje achterover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl

De afgelopen decennia heeft Oekraïne grootschalig gas ingekocht bij Gazprom. Het kost mij wat moeite om dit te rijmen met je stelling: als er werkelijk substantiële en goedkoop winbare voorraden in Oekraïne zijn, zouden die toch allang zijn ontsloten?
Op het moment (vermoedelijk de verhoudingen voor de oorlog) is twee derde van de Oekraïnse gasconsumptie uit eigen productie en één derde import.
Een netto importeur lijkt me niet de meest aannemelijke concurrent voor Rusland's export.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:14
onkl schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:04:
[...]

De afgelopen decennia heeft Oekraïne grootschalig gas ingekocht bij Gazprom. Het kost mij wat moeite om dit te rijmen met je stelling: als er werkelijk substantiële en goedkoop winbare voorraden in Oekraïne zijn, zouden die toch allang zijn ontsloten?
Op het moment (vermoedelijk de verhoudingen voor de oorlog) is twee derde van de Oekraïnse gasconsumptie uit eigen productie en één derde import.
Een netto importeur lijkt me niet de meest aannemelijke concurrent voor Rusland's export.
https://hir.harvard.edu/ukraine-energy-reserves/
Excluding Russia’s gas reserves in Asia, Ukraine today holds the second biggest known gas reserves in Europe. As of late 2019, known Ukrainian reserves amounted to 1.09 trillion cubic meters of natural gas, second only to Norway’s known resources of 1.53 trillion cubic meters. Yet, these enormous reserves of energy remain largely untapped. Today, Ukraine has a low annual reserve usage rate of about 2 percent. Moreover, more active exploration may yield previously undiscovered gas fields, which would further increase the overall volume of Ukraine’s deposits.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
rapture schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:31:
[...]

Technisch kan je argumenteren dat op strategische niveau: Hoe worden de nodige resources vergaard om de vijand te verslaan of in z'n hok te houden? Er wordt met een aantal bondgenoten afgesproken om resources naar Oekraïne te sturen. Een land aan een infuus van wapens en geld leggen.

[Afbeelding]

Operationeel niveau is hoe Oost-Europa tegen de Russische dreiging beschermen. Het kan een breed front zijn zoals de Sovjets vs de Duitsers of minder breed front zoals Rusland vs Oekraïne zijn. Verdediging plannen, offensieven plannen,...

Tactisch niveau is hoe Kharkiv oblast bevrijden. Welke eenheid gaat wat aanvallen en heroveren?

Vanuit de Russische point of view is 80% van het leger in Oekraïne en als een kwart (van de Russische slagkracht in Oekraïne) hun zware wapens achter moet laten, dan is Rusland 20% van hun leger kwijt. Als een land empire heeft Rusland een groot leger nodig (land maxing en liefst geen geld aan de marine verspillen) om de buurlanden onder controle te houden.

Bij de Amerikanen gaan de wapens nooit opgeraken door leveringen aan Oekraïne, want de Amerikaanse landsverdediging en machtsprojectie is niet van Javelin, Stinger, M777, HIMARS, luchtafweer,... afhankelijk. Al wordt US Army volledig leeggehaald, Navy, Air Force en Marines bestaan nodig.

In Rusland gaat alles om de landmacht, de rest is bijzaak. In Oekraïne is het duidelijk dat hun luchtmacht en marine weinig kan helpen.

Sinds de sancties van 2014 kan Rusland niet eens een dozijn moderne tanks produceren met een betrouwbare motor die niet tijdens een parade stil valt. Sinds de SMO is de productielijn van de T-72 en afgeleiden (zoals T-90) stilgevallen.

Eventjes 20% van de slagkracht van het Russische leger uitvagen en ze hebben niet de mankracht, productie,... om de verliezen te vervangen is voor mij een strategische klap. De vele buurlanden van Rusland worden overtuigd om de Russische invloed door de Europese, Amerikaanse, Turkse, Chinese,... te vervangen, want Rusland is te zwak om hun invloed op de buurlanden in stand te houden.

Nog een keer 20% van het hele leger verliezen zorgt voor dermate zware reputatieschade dat de buurlanden zo snel mogelijk van de Russische invloed naar de Amerikaanse, Europese, Turkse, Chinese,... overlopen. Dan wordt het een confirmed strategisch verlies, de resources van vele landen gaan niet meer naar Rusland, maar naar de concurrentie of vijanden.

De Russen hebben altijd aangenomen dat ze hun eigen land op vlakke grond niet kunnen verdedigen tegen de cavalerie van de Golden Horde, de panzers van de Duitsers,... en moeten de gaten in de natuurlijke barrières opvullen met Russische troepen en wapens die naar de buitenwereld kijken.

[Twitter]
[Afbeelding]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Peter Zeihan zei 3 dagen voor de SMO dat Rusland altijd een invasie in Oekraïne wilt doen. De vraag was wanneer.

Rusland zou niet klaar zijn met het dichten van gaten in hun landsverdediging totdat ze aan de Vistula in Warschau staan.
[Afbeelding]
Dit kaartje is een goed voorbeeld van operationeel niveau.

Het Kremlin heeft echt schrik voor Amerikaanse, Europese, Turkse,... wapens die vanuit Oekraïne, Belarus, Kazachstan,... naar Moskou richten, want de afstand tussen de natuurlijke barrières en Moskou wordt gehalveerd.

Voor de buitenwereld is wapens verkopen aan een ander land no big deal. Voor de Russen is de afstand tussen de laatst verdedigbare positie en Moskou gehalveerd.

[...]

In je bron is goed gezegd:

[...]

Het gebruik van strategische assets kan tactische implicaties hebben en omgekeerd, tactische acties kunnen strategische gevolgen hebben.

Wat voor ons in het Westen weinig betekent, kan de doodsangsten van de Russen waarmaken. Ze worden panisch over hoe hard Rusland naar game over afglijdt en ze worden straks door alle landen langs alle kanten onder de voeten gelopen. Dit is een goede reden om de Tsar zo snel mogelijk uit het raam te gooien.

Je ziet het al aan de Russen die van de Krim, Belgorod, republiekjes,... wegvluchten.
Strategisch, operationeel en tactisch zijn niet enkel kaders in militaire jargon je komt het ook tegen in de computerbeveiliging, fysieke beveiliging, en politie. Nuttig om te begrijpen, aanrader voor medeTweakers.

Voor zover ik begrepen heb (van Mearsheimer geleerd :+) zitten de chokepoints bij Lviv (Karpaten) en bij Suwalki gap. Belarus vormt immers een bufferstaat.

Maar de noodzaak tot deze strategie ontgaat mij. Want waarom precies moet Rusland zich aangevallen voelen? NATO is een defensief pact. Offensief doen wij Rusland niets. Niet in de laatste plaats vanwege MAD. De wapenleverancies aan UA zijn op macro niveau defensief; niet offensief. Ze hebben niet als doel om naar Moskou of Vladivostok door te stampen maar om het offensief af te slaan en een offensief uit te voeren om het verloren land terug te verkrijgen (give or take er kan collateral damage zijn zo gaat dat in oorlogen).

Wat het laatste betreft je ziet dat de Russische invloedsfeer afneemt. Dat zie je in UA zelf maar ook in voorheen trouwe bondgenoten zoals Kazachstan en zelfs China. Zaqk is China niet tegen ons in het harnas te jagen en afhankelijkheid van China onder controle te houden. Dwz lokaal produceren of in andere landen met goedkope arbeidskrachten (Vietnam, India, maar ook Afrika en UA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Betreft ook voornamelijk schaliegas in Oekraïne dacht ik. Maar één en ander is ook wel wat complexer dan je hier voordoet. Voor 2014 had men goedkoop gas in Oekraïne (dus geen noodzaak voor eigen winning) en waarschijnlijk ook helemaal geen toestemming uit Rusland om eigen gas te winnen voor de verkoop laat staan eigen verbruik.

Na 2014 is het gebied met veel gas (Donbas) ingenomen door Rusland. Daarnaast om dat gas te gaan winnen heb je buitenlandse partijen nodig met miljarden investeringen. Daarvoor zal er eerst vrede en orde moeten zijn. En als dat zover is zit je met de controverses van fracking. Groot waterverbruik, potentieel onbruikbaar maken van landbouwgrond of erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Er werd wel gas en olie gewonnen, maar niet genoeg voor eigen consumptie. Omdat UA het Russische gas met korting kreeg (standaard sweetener voor brave buren) was er ook weinig druk om dat te veranderen. Die korting verdween na Maidan.

Toen zijn er wel nieuwe exploitatieprojecten gestart, oa een grote met Shell. Die zijn weer beëindigd toe de 'burgeroorlog' uitbrak.

Aanvulling: als reactie op de oorlog in de Donbas en tweemaal dichtknijpen van de gaskraan is UA in 2015 helemaal gestopt met de aankoop van russisch gas en koopt het aanvullende gas op de markt.

[ Voor 9% gewijzigd door TheekAzzaBreek op 12-09-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:17
bloody schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:22:

[Twitter]
Dat doe me denken aan de slag om Berlijn waarbij er er ook op het laatst nog wat Kriegsmarine matrozen naar Berlijn zijn gestuurd. Als dit echt zo is dan zijn ze nu echt over de bodem aan het schrapen..

[Twitter]
Ik neem deze even met een bak zout maar als het zo is dan gaat het niet lang meer duren.

Ze kunnen wat teruggetrokken soldaten, nou ja weggerende, opvangen en wat hergroeperen maar als ze bijna alle materieel achterlaten wordt opnieuw uitrusten en bewapenen nog een bijzondere uitdaging.

Met dit tempo en de geluiden uit Rusland is het wachten, of hopen, op een heruitzending van Zwanenmeer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Ze zijn gevonden voor 2014 (IIRC rond 2012?) vervolgens kwamen de Oekraïners erachter dat ze op een berg goud zaten maar wat doe je er mee? Regime destijds was Russische pijpslet, toen gebeurde Euromaidan, vervolgens wilden Shell (de grote, in Donbas), BP (bij Lviv), en wellicht nog andere bedrijven deze gasvelden uitbaten. Shell is er nav de oorlog in 2014 mee gestopt (sneu :() Zelfde dat een land in oorlog geen NAVO mag joinen. Dan heb je je vijand in de tang. Terwijl deze vijand helemaal niet agressief is jegens Rusland, het is gewoon geen voormalig vazal meer. Ze willen in UA een kapitalistisch systeem volgen en dat houdt in zaken doen met Westen. Die betalen immers meer voor de grondstoffen (dwz het gas) dan Rusland :+

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:09
De ironie is compleet: altrechts wappies gaan los op 'nietmijnoorlog' en doen drama over de gasprijs, terwijl Ukraine wellicht op een breekpunt in hun strijd om hun bestaan staan en bovenop de 1 na grootste gasvoorraad zitten. Tis bijzonder doorzichtig dat deze groep altrechts complotteers zo graag gas van Putin willen blijven kopen.

Overigens is het een vreemde dag qua nieuws - omdat je enerzijds de overwinning ziet, anderzijds verliezen die voor beide kanten bestaan en de ontlading van de lokale bevolking versus de vele, vele graven die men weer aantreft. Je kunt binnen een minuut doomsdayscrollen van *O* naar :X en :r of ;( gaan.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:53:
[...]

heel lang verhaal, en ik ken het, ik zie alleen nieuwe plaatjes vanuit andere hoeken genomen en dat heeft ook wel wat.

Maar de Russen vergeten 1 ding: je hoeft de grens niet te verdedigen als je vrienden hebt die dat voor je doen.
Het enige wat de Russen hoeven doen is de goeie buur spelen met Polen en Oekraine.
Dan is hun veiligheid gewaarborgd.

Maar als je de buitenwereld als vijandig blijft zien, zal je inderdaad overal in gevaar zijn.
En dan moet je inderdaad zelf agressief zorgen dat je veilige grenzen gewaarborgd worden.
Met als gevolg dat de omringende landen je als een bedreiging gaan zien en vjiandig terug gaan doen, wat weer de eigen angst versterkt. Ergo: een vicieuze cirkel.

De Russen hebben gewoonweg niet het besef dat ze geen vijanden hebben in het westen als ze zich als een vriendelijke buur gedragen.
Psychologisch de knop omdraaien zoals dat voor vele volkeren gebeurde. Ooit waren de Spanjaarden, Fransen, Duitsers, Japanners,... agressief en starten graag oorlogen.

Hoe gaan wij dat bij de Russen doen? Het gaat een lange weg zijn om hen te laten wennen aan het idee van leven op een vlakte zonder schrik voor tanks die zomaar binnenrollen. Er is veel meer nodig dan een regime change. We gaan een volk moeten omprogrammeren om op te houden met de 800 jaar oude drang naar jatten, uitzuigen, oorlog voeren,... Je kan beginnen met het ontmantelen van het grote rijk.

In West-Europa kijkt niemand naar een landkaart met de gedachte "onze troepen moeten aan een bepaalde bergketen of rivier staan voor de landsverdediging".

Zelfs zonder olie, gas, metalen en andere grondstoffen, wilt Rusland Oekraïne annexeren om 2 gaten in de natuurlijke barrières te dichten.

Uiteraard wilt Rusland niet dat Westerse (Nederlanders, Italianen, Amerikanen, Britten, Australiërs,...) kapitaal en technologie in het gemakkelijkere Oekraïense klimaat de grondstoffen goedkoper uit de grond halen.

In Rusland kunnen ze de productie niet platleggen, want de velden en pijpleidingen bevriezen. Het risico van het platleggen is opnieuw boren en nieuwe pijpleidingen aanleggen.

Als de Amerikanen in de kapotgeschoten gebieden beginnen te fracken, ze kunnen 50x sneller dan de traditionele olie of gas gaan.

Voor de Corona was het een race naar de bodem, het management kende bonussen zichzelf toe op basis van productiecijfers. Who cares dat de aardgas- of olieprijs naar de nul gefrackt werd, de waarde van alle voorgaande investeringen verdampte,...

Nu doen de Amerikanen wat rustiger.

Dan nog zie je hoe de Amerikaanse aardgasprijs in deze tijden onder 10 dollar gehouden wordt en wij kunnen blij zijn als het in Europa onder 100 euro zakt.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/40/Natural_gas_prices_Europe_and_US.webp/1024px-Natural_gas_prices_Europe_and_US.webp.png

Als het paarse Europees lijntje op het blauwe Amerikaans lijntje ligt, dan is de Amerikaanse aardgas 5x goedkoper.

Zo zie je maar dat de Amerikaanse strategie voor energieonafhankelijkheid niet zo slecht is. Ze fracken naar olie en gas waar de verbruikers zijn. Geen last van transport over grote afstand of geopolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

Daarom Call of Duty :+

Ik heb er geen verstand van dus ik heb ook geen idee in hoeverre zoiets "normaal" is, in de zin van hoe vaak dit in de praktijk voorkomt ondanks alle training, de adrenaline giert natuurlijk door je lijf.

[ Voor 9% gewijzigd door RoD op 12-09-2022 20:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

NiGeLaToR schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:41:
De ironie is compleet: altrechts wappies gaan los op 'nietmijnoorlog' en doen drama over de gasprijs, terwijl Ukraine wellicht op een breekpunt in hun strijd om hun bestaan staan en bovenop de 1 na grootste gasvoorraad zitten. Tis bijzonder doorzichtig dat deze groep altrechts complotteers zo graag gas van Putin willen blijven kopen.

Overigens is het een vreemde dag qua nieuws - omdat je enerzijds de overwinning ziet, anderzijds verliezen die voor beide kanten bestaan en de ontlading van de lokale bevolking versus de vele, vele graven die men weer aantreft. Je kunt binnen een minuut doomsdayscrollen van *O* naar :X en :r of ;( gaan.
"Nietmijnoorlog" wappies... ik las vandaag dat Nederland na Ukraïne en Rusland de meeste burgerdoden door de oorlog heeft.
De MH17 "ramp".
De wappies mogen daar ook wel bij stilstaan.
Ik realiseerde mij dat ineens nadat ik dat gelezen had.

De ironie w.b.t. het gas is inderdaad mooi.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-09-2022 20:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:09
RoD schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:48:
[...]

Daarom Call of Duty :+

Ik heb er geen verstand van dus ik heb ook geen idee in hoeverre zoiets "normaal" is, in de zin van hoe vaak dit in de praktijk voorkomt ondanks alle training, de adrenaline giert natuurlijk door je lijf.
Klopt, verder zien we 1 clipje zonder context - dus tis niet zo makkelijk te beoordelen. Vuren langs elkaar is niet ideaal, maar wordt bijv in CQB gewoon op getraind. Vond het zelf een van de betere uitgevoerde acties-in-het-moment die ik voorbij heb zien komen waarbij de teamleider inderdaad instructies moest geven om de fog-of-war allemaal afgeleid reactie te doorbreken. Het met tussenafstand recht oplopen op het doelwit terwijl er vuuroverwicht wordt behouden is ook niet slecht - wie of wat ook in de auto zat, die maakten geen schijn van kans. Direct na de ambush terug het bos in, na het maken van een paar foto's voor damage assessment en bewijs.

Maargoed, tis als met alles wat we in slowmotion 101 x terug kunnen kijken - er kan van alles beter. Ondertussen is dit een fragment van 30 seconden waarin ze een voorbij razende auto incl inzittenden succesvol uitschakelen.
HugoBoss1985 schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:50:
[...]

"Nietmijnoorlog" wappies... ik las vandaag dat Nederland na Ukraïne en Rusland de meeste burgerdoden door de conflict heeft.
De MH17 "ramp".

De useful idiots juichen gewoon mee ongeacht de verzonnen hashtag, de kleine groep aanvoerders zien hun Grote Leider van de troon donderen en proberen nog wat. |:(

Edit: wellicht kan naderhand alsnog een keer het volledige gebied waarin de MH17 is neergekomen onderzocht worden. Dat is toentertijd niet helemaal afgerond door gevechten.

[ Voor 23% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-09-2022 20:59 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Muncher schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:59:
[...]

Ik vind dit altijd wel een kanaal wat nieuws redelijk opblaast. Ik sla nog ff een zoutvaatje achterover.
Volgens The Guardian is de originele bron van dit nieuws het Oekraïense leger:
Ukraine: Russian military command has suspended the sending of new units

The military command of the Russian federation has stopped sending new units into Ukraine following a dramatic Ukrainian counter-offensive that has reshaped the war and left Moscow reeling, the general staff of the armed forces of Ukraine said Monday.

“The military command of the Russian federation has suspended the sending of new, already formed units into the territory of Ukraine,” officials said on the general staff Facebook page.

“The current situation in the theatre of operations and distrust of the higher command forced a large number of volunteers to categorically refuse the prospect of service in combat conditions,” the statement continued. “The situation is affected by information about the actual number of dead, while losses from private military companies and those mobilised from temporarily occupied territories are not taken into account. The situation worsens due to the general attitude toward their own wounded. In particular, in Russian hospitals, diagnoses and the nature of combat injuries are deliberately simplified and no time is given for rehabilitation in order to quickly return servicemen to the combat zone.”

This information could not be corroborated. The Kremlin has yet to respond.
Bron: https://www.theguardian.c...-631f65288f080beffbd11fef

Make of it what you will.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Daar was men net mee bezig. O.a Shell zat daar om dat te gaan exploreren.

Dit is uitgebreid in het nieuws geweest. Oekraïne heeft meer gas in reserve als wij in Nederland dus waarom je daaraan twijfelt weet ik niet want dat kun je zo overal opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Indoubt schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:02:
[...]

Daar was men net mee bezig. O.a Shell zat daar om dat te gaan exploreren.

Dit is uitgebreid in het nieuws geweest. Oekraïne heeft meer gas in reserve als wij in Nederland dus waarom je daaraan twijfelt weet ik niet want dat kun je zo overal opzoeken.
Ik verbaasde me over de mogelijke angst die Rusland zou hebben voor een concurrent terwijl ik mij alleen berichten over gebakkelij over onbetaalde rekening n wist te herinneren en heb daarom de feitelijke Oekraïnse consumptie / productie opgezocht.
Maar daarbij de bovengeschetste context totaal gemist. 8)7
Klinkt nu wel als een samenhangend verhaal, waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Jerie schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:35:
[...]

Ze zijn gevonden voor 2014 (IIRC rond 2012?) vervolgens kwamen de Oekraïners erachter dat ze op een berg goud zaten maar wat doe je er mee? Regime destijds was Russische pijpslet, toen gebeurde Euromaidan, vervolgens wilden Shell (de grote, in Donbas), BP (bij Lviv), en wellicht nog andere bedrijven deze gasvelden uitbaten. Shell is er nav de oorlog in 2014 mee gestopt (sneu :() Zelfde dat een land in oorlog geen NAVO mag joinen. Dan heb je je vijand in de tang. Terwijl deze vijand helemaal niet agressief is jegens Rusland, het is gewoon geen voormalig vazal meer. Ze willen in UA een kapitalistisch systeem volgen en dat houdt in zaken doen met Westen. Die betalen immers meer voor de grondstoffen (dwz het gas) dan Rusland :+
Ietsje eerder:
During Soviet times, Ukraine produced a record of 68.7 bcm in 1976. At the time of independence in 1991 production was at 26.6 bcm, and fell in the 1990s to about 18 bcm. Since the mid-2000s production has stabilised between 20 and 21 bcm.
(Wiki)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:38
Jerie schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:14:
[...]

Maar de noodzaak tot deze strategie ontgaat mij. Want waarom precies moet Rusland zich aangevallen voelen? NATO is een defensief pact. Offensief doen wij Rusland niets. Niet in de laatste plaats vanwege MAD. De wapenleverancies aan UA zijn op macro niveau defensief; niet offensief. Ze hebben niet als doel om naar Moskou of Vladivostok door te stampen maar om het offensief af te slaan en een offensief uit te voeren om het verloren land terug te verkrijgen (give or take er kan collateral damage zijn zo gaat dat in oorlogen).
Combinatie van factoren, denk ik, op verschillende lagen.

Op de toplaag is een constante dreiging een goede reden om geld in leger en inlichtingendiensten te blijven pompen, waar veel van de elite van profiteert, via corruptie, leverancierscontracten, status uit positie, etc. Niet voor niets dat veel grootindustriëlen achtergrond in leger of kgb hebben.

Een laag lager is het een kwestie van nationale identiteit. Rusland is groot en sterk juist omdat iedereen ze altijd wil verslaan. Dat heeft ervoor gezorgd dat het land en de mensen zijn wie ze nu zijn, karakter gevormd door strijd met en dreiging van externe machten (en landschap/lokale klimaat, ook nog). Apart soort Calimero-complex, in zekere zin. Dat gevoel is historisch ook wel gesterkt door wat invasies, op zich, die ze uiteindelijk ook wel versloegen, steeds met hoge kosten. Denk bijvoorbeeld aan Napoleon, Duitsland, Japan, Koude Oorlog, maar veel meer - en veel Russen weten die ook te noemen.

(Dit gevoel wordt overigens erg verstrekt door het idee dat ze in de nasleep van de tweede wereldoorlog zijn genaaid. Ze hebben miljoenen soldaten opgeofferd, plus grote steden en stukken economie, maar kregen daarna niet alleen niet de steun bij de wederopbouw die West Europa wel kreeg, maar werden ook actief dwarsgezeten omdat ze een communistisch regime hadden. Met de kennis van nu, had dat misschien ook beter aangepakt kunnen worden. Dat was ook wel een klein beetje 'we zijn bondgenoten zolang jullie kanonnenvoer leveren, maar eigenlijk zijn we blij als jullie daarna ook zwaar verzwakt zijn'.)

En vervolgens voor legitimatie van huidige politieke klasse voor het gewone volk, waar een externe dreiging dient om de rust te behouden. NATO en EU zijn een goede zondebok om de aandacht af te leiden van de staat van de economie en infrastructuur in Rusland zelf. Die ontwikkelt zich duidelijk minder snel dan in veel buurlanden, waar komt dat door? Door corruptie en politieke keuzes of doordat ze bij iedere stap worden tegengewerkt door geopolitieke vijanden die na al die eeuwen nog steeds bezig zijn om Rusland eronder te houden? Moskou kiest meestal voor die tweede optie :+

Datzelfde verhaal kan je dan gelijk ook inzetten om iedere vorm van oppositie monddood te maken (of erger te legitimeren). Als je immers niet voor de echte Russen bent en de regering gewoon steunt in hun strijd, zal je vast beïnvloed of betaald zijn door de buitenlanders die de boel kapot willen maken. Een echte Rus wil namelijk niks met dat soort fratsen te maken hebben. Tenzij je dus tot de elite behoort en je jacht in Monaco hebt en je kinderen op Westerse universiteiten, maar dat is dan weer anders, kennelijk 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
[...]

"Nietmijnoorlog" wappies... ik las vandaag dat Nederland na Ukraïne en Rusland de meeste burgerdoden door de oorlog heeft.
De MH17 "ramp".

Dat kwam ook nog een keer naar voren in de UN meeting enkele dagen geleden. Even kijken of ik het nog kan vinden..

edit...

Gevonden @HugoBoss1985 op 1:05:30

[ Voor 18% gewijzigd door wauskoek op 12-09-2022 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Jerie schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:35:
[...]

Nog even wat door geneusd over UA energie, en daar vond ik een wonderlijk weetje.

UA wil zich afkoppelen van het Russische net en aankoppelen aan het Europese net, zodat ze de surplus van die enorme nucleaire capaciteit kunnen verkopen. Na jaren voorbereiding waren ze klaar om van het Russische net (UPS) af te koppelen.
A necessary prerequisite of Ukrainian integration was for the country to successfully demonstrate it was capable of running in a islanded manner, maintaining satisfactory control of its own frequency. To do that would require disconnection from the UPS grid, and a date of 24 February 2022 was set.
Vast puur toeval, en de afkoppeling is ook gewoon doorgegaan. Of de aankoppeling aan het Europese net al gelukt is weet wiki nog niet te melden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 22:45
Vele twitteraars en telegramkanalen komen ineens met allemaal nieuws dat de Russen zich massaal aan het overgeven zijn in Kherson. Ook vanaf de oost-zijde van de rivier.

Ik pak er nog even een pot zout bij, maar het zwelt aan. :9~ :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Geen idee welk gebied dit is, maar wat zijn deze inwoners emotioneel wanneer ze hun bevrijders ontmoeten :)

March of the Eagles

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Ik heb echt zo het idee dat we naar de complete instorting van Rusland in het algemeen en het Russische leger in het bijzonder aan het kijken zijn. Ik kan me niet aan het gevoel onttrekken. Echt historisch!

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Heb even gezocht en diverse nieuwsbronnen hebben het over schaliegasdeals (het derde bedrijf was Chevron) die in 2013 werden gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Prosac schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:28:
Vele twitteraars en telegramkanalen komen ineens met allemaal nieuws dat de Russen zich massaal aan het overgeven zijn in Kherson. Ook vanaf de oost-zijde van de rivier.

voornamelijk aan de noordkant, ik vermoed dat de DNR-troepen ter plaatse er tussenuit proberen te knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Geruchten over het zuiden nemen ook toe:
Een nieuw front richting de kust zou een enorme klap zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@TheekAzzaBreek
Dat is ook in recordtijd gedaan. Ik vermoed dat die stap het netwerk in UA (en de kerncentrales in het bijzonder) een stuk stabieler en beheersbaarder maakte, want in eilandbedrijf is de 6 GW van Enerhodar nogal veel om mee te regelen, zeker als het elk moment kan uitvallen.
Linkje

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:32:
[...]

voornamelijk aan de noordkant, ik vermoed dat de DNR-troepen ter plaatse er tussenuit proberen te knijpen.
En terecht, dat zijn veelal lokale Oekraïners die gedwongen moeten vechten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:46
TheekAzzaBreek schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:26:
[...]
Vast puur toeval, en de afkoppeling is ook gewoon doorgegaan. Of de aankoppeling aan het Europese net al gelukt is weet wiki nog niet te melden.
Is gewoon op NOS geweest:
Het stroomnet van Oekraïne en Moldavië is vandaag gekoppeld aan het Europese stroomnet. Dat meldt de Europese organisatie van netbeheerders ENTSO-E. Daarmee kan Oekraïne als er verstoringen in het elektriciteitsnetwerk zijn, stroom krijgen van Europese landen.
https://nos.nl/artikel/24...opees-stroomnet-gekoppeld

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
TheekAzzaBreek schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:26:
[...]

Wat ik nog wel weet van toen is dat ze die dag een proef hebben gedaan om de systemen te testen om met het Europese net te synchroniseren en "droog" aan elkaar te verbinden (technisch verhaal laat ik even achterwegen). Met droog wil ik zeggen dat het aan elkaar verbinden niet echt gebeurd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:33:
[Twitter][Twitter]Een nieuw front richting de kust zou een enorme klap zijn.
Maryinka - Mariupol is maar 120 km 8)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
XWB schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:29:
Geen idee welk gebied dit is, maar wat zijn deze inwoners emotioneel wanneer ze hun bevrijders ontmoeten :)

[Twitter]
Sweet.
Eikenbladeren, ze houden wel van symboliek daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Vooralsnog eerder om Donetsk heen, oosten van Novomikhailovka ligt ook tussen Zapo en Donetsk. Dus niet richting Mariupol. Daar zou ik wegblijven: massagraf, stad compleet verwoest. Valt niets te behalen of bevrijden. Klinkt cru maar er zijn andere doelen waar nog wel burgers leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Prosac schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:28:

Van hoe recent is dit? Want het kwam eerder vandaag ook voorbij. En komt dit van russische kanalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Geruchten nemen altijd toe, helemaal op socials.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik weet dat ik jouw rol een beetje aan het overnemen ben, maar.... ik zou wel eens wat meer willen zien dan Warmonitor. Die meldt dit soort dingen wel héél snel. Het is wel duidelijk dat UA aan het proben is (we zagen het op beeld bij Pisky en dat ging mis), maar of het iets oplevert rond Donetsk is niet duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Flimovic schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:31:
Ik heb echt zo het idee dat we naar de complete instorting van Rusland in het algemeen en het Russische leger in het bijzonder aan het kijken zijn. Ik kan me niet aan het gevoel onttrekken. Echt historisch!
Dan van het Russische leger kan ik nog begrijpen. Maar de instorting van Rusland zie ik niet zo snel gebeuren. Waarom denk jij dat dit wel het geval is? (Niet cynisch bedoeld, ben gewoon geïnteresseerd)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Jerie schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:44:
[...]

Vooralsnog eerder om Donetsk heen, oosten van Novomikhailovka ligt ook tussen Zapo en Donetsk. Dus niet richting Mariupol. Daar zou ik wegblijven: massagraf, stad compleet verwoest. Valt niets te behalen of bevrijden. Klinkt cru maar er zijn andere doelen waar nog wel burgers leven.
Maar is Donetsk dan een strategisch, of een tactisch doel? :p

Er leven nog enkele tienduizenden mensen in Mariupol, de ruïnes bevrijden zou die mensen weer wat hoop geven. En kunnen basisvoorzieningen zoals stromend water gerepareerd worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muncher
[...]

Zou het bevrijden van Mariupol (of wat daar nog van over is) niet een heel sterk symbool voor beide partijen? Voor Oekraïne omdat ze rechtvaardigheid willen en omdat de Russen nog een psychische optater krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
RoD schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:45:
ik zou wel eens wat meer willen zien dan Warmonitor. Die meldt dit soort dingen wel héél snel.
Er zijn meerdere bronnen die op vrijwel hetzelfde moment in deze richting hinten:
[Twitter: https://mobile.twitter.com/Noel_dotsol/status/1568697310665936896]Eerst zien dan geloven, maar het zou erg goed in het plaatje passen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Muncher schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:48:
[...]

Zou het bevrijden van Mariupol (of wat daar nog van over is) niet een heel sterk symbool voor beide partijen? Voor Oekraïne omdat ze rechtvaardigheid willen en omdat de Russen nog een psychische optater krijgen?
Donetsk opruimen zou ook een mentale klap geven, dat is zo'n beetje het hart van de pro-Russische separatisten sinds 2014.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 22:45
RoD schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:44:
[...]

Van hoe recent is dit? Want het kwam eerder vandaag ook voorbij. En komt dit van russische kanalen?
Ik had vanmiddag al het eea gelezen, maar afgelopen half uur zwelt het aan met meldingen uit allerlei hoeken. Russische telegram meldt alleen de gebruikelijke dingen, dat ze echt nog wel grond veroveren en dat die regio Kharkiv eigenlijk helemaal niet interessant is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:49:
[...]

Er zijn meerdere bronnen die op vrijwel hetzelfde moment in deze richting hinten:
[Twitter][Twitter]Eerst zien dan geloven, maar het zou erg goed in het plaatje passen.
Ongeveer 120 km rijden.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:49

hneel

denkt er het zijne van

De MH17 "ramp".
Die wappies denken dat Ukraine MH17 heeft neergeschoten. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 29-09 23:33
hneel schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:56:
[...]

Die wappies denken dat Ukraine MH17 heeft neergeschoten. |:(
*knip* ook met sarcasme/smileys erbij: ga geen complotten pluggen aub :)

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 14-09-2022 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Mariupol is juist heel interessant. Minder burgers in het kruisvuur maar wel de kans om de kust te bereiken en zo de wegen vanuit Rusland naar de troepen zuidelijk van de Dnjepr te blokkeren. Dan is alleen de Kerch brug nog over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Twam schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:11:

(Dit gevoel wordt overigens erg verstrekt door het idee dat ze in de nasleep van de tweede wereldoorlog zijn genaaid. Ze hebben miljoenen soldaten opgeofferd, plus grote steden en stukken economie, maar kregen daarna niet alleen niet de steun bij de wederopbouw die West Europa wel kreeg, maar werden ook actief dwarsgezeten omdat ze een communistisch regime hadden. Met de kennis van nu, had dat misschien ook beter aangepakt kunnen worden. Dat was ook wel een klein beetje 'we zijn bondgenoten zolang jullie kanonnenvoer leveren, maar eigenlijk zijn we blij als jullie daarna ook zwaar verzwakt zijn'.)
Tja, hadden achteraf makkelijk praten, ze hebben lend lease gekregen van VS, Holodomor, zuiveringen, en onderdrukking van minderheden (ofwel de niet-Moskovit) vond al plaats voor WOII in de Bloodlands (zie het boek van Timothy Snyder). Ze hebben samen met Hitler Polen gesandwitched. Ze mogen zich genaaid voelen, door Hitler die het Molotov-Ribbentrop pact van 1939 verbrak. Stalin wist dat Hitler en hij uiteindelijk zouden clashen, maar het moment waarop heeft hem verrast. Natuurlijk hadden wij profijt van een sterk Rusland versus Duitsland. Zonder dat was VK gevallen (het had nu al weinig gescheeld). Wel geestig als je nagaat hoever RU toen terug was getrokken. Oekraïne heeft zich ook flink terug moeten trekken, maar ook dat heeft vruchten afgeworpen want de aanvaller was roekeloos. Het was tikdens WOII ook al duidelijk dat de volgende clash der ideologieën kapitalisme versus communisme zou zijn. Rusland is nooit een volledige bondgenoot geweest van de geallieerden, de banden zijn nooit innig geweest. Meer een enemy of my enemy is my friend idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Dit zou een stunt zijn, iedereen zit naar het zuidoosten bij Ugledar te kijken:
Pakt nog een zak zout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 29-09 23:33
hoevenpe schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:59:
Dit zou een stunt zijn, iedereen zit naar het zuidoosten bij Ugledar te kijken:
[Twitter]Pakt nog een zak zout...
Divide and conquer, en niet teveel zout anders kunnen ze niet strooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:58:
[...]

Mariupol is juist heel interessant. Minder burgers in het kruisvuur maar wel de kans om de kust te bereiken en zo de wegen vanuit Rusland naar de troepen zuidelijk van de Dnjepr te blokkeren. Dan is alleen de Kerch brug nog over.
Dat is zo maar hetzelfde geldt toch ook voor Melitopol en Berdyansk? Hoewel dan inderdaad minder burgers in kruisvuur. Hoe zit het trouwens met de partizanenstrijd bij Melitopol?

Vergis je ook niet de impact van de massagraven. Dit kan tot een reactie leiden onder de Oekraïnse soldaten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Twam schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:11:
[...]

Pardon? Deelname aan het Marshall plan is ook Oost Europa incl de Sovjetunie aangeboden. Ze weigerden.

https://courses.lumenlear...ll-plan-and-molotov-plan/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ik had het nieuws ook gemist, kan gebeuren bedankt voor de link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
downtime schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:58:
[...]

Juist.

Mariupol of Melitopol, in elk geval zou een offensief in Zaporizhzhia richting de kust de landbrug naar de Krim onderbreken en zou het oosten weer afgesloten zijn. Van daaruit kan UA weer alle kanten op.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tZts9KK/fmgklsdlgkrf.png

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:03:
[...]

Dat is zo maar hetzelfde geldt toch ook voor Melitopol en Berdyansk? Hoewel dan inderdaad minder burgers in kruisvuur.
Zeker. Ik wou alleen zeggen dat je Mariupol niet moet uitsluiten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Muncher schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:46:
[...]

Dan van het Russische leger kan ik nog begrijpen. Maar de instorting van Rusland zie ik niet zo snel gebeuren. Waarom denk jij dat dit wel het geval is? (Niet cynisch bedoeld, ben gewoon geïnteresseerd)
Ik heb het idee (maar dat zou whisful thinking kunnen zijn) er steeds meer zand in de raderen van de Russische machine wordt gestrooid en dat alles samenkomt in een soort 'perfect storm'.

Eerst militair:
Spreekt denk ik redelijk voor zich, de Russen lijken wanhopig. Ze lijken niet in staat nieuwe effectieve eenheden op de been te krijgen en ik zie niet in hoe ze dit kunnen omdraaien. Het materieel wat er is, is vaak óf verouderd, of niet voorradig en dankzij alle sancties kan Rusland zelf de tekorten niet of nauwelijks aanvullen.
Ik verwacht dat dit ertoe leidt dat de Russen vanaf hier alleen maar achteruit zullen bewegen. Met het enorm slechte moraal en leiderschap is het een kwestie van tijd (mits Oekraïne voldoende wapens geleverd blijft krijgen door het Westen) voordat Oekraïne zijn verloren gebied weer heeft terugveroverd.

Met het lijden van een enorm gevoelige nederlaag, zal er natuurlijk erg veel kritiek zijn op het huidige Russische regime. De gevolgen van de oorlog zijn catastrofaal voor Rusland.
- Het moraal in de Russische samenleving krijgt een gigantische oplawaai
- De sancties doen de rest. Veel van de Russische samenleving draait op Europese onderdelen. Vrijwel alle industrieën maken gebruik van Europese machines en de daarbij behorende reserveonderdelen. Álles wordt schaars. Zo is een van de grootste nationale trauma's dat er in het Sovjettijdperk de schappen in de supermarkten leeg waren. Dit lijkt nu weer te gebeuren.

Je ziet nu de eerste scheuren in de onaantastbaarheid van Putin ontstaan. Ik verwacht dat wanneer het Russische leger in Oekraïne als een kaartenhuis in elkaar dondert, het huidige Russische regime snel volgt. Mogelijk valt zelfs heel Rusland uiteen. Ik durf niet te voorspellen hoe snel dit proces zal gaan en hoe gewelddadig dit wordt.

Ook durf ik niet te zeggen wat er voor Putin in de plaats komt en of het daar beter of slechter van wordt...

Een interessant twitteraccount met meer duiding om te volgen is: https://twitter.com/kamilkazani
Hij heeft een interessante (en historische) kijk op Rusland en weet veel in perspectief te plaatsen.

Over een poosje weten we of dit epistel er één is in de volgende twee categorieën
1. Aged like milk
2. Aged lik wine

Pagina: 1 ... 20 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid