Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.637 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 18:41

ZenTex

Doet maar wat.

Flimovic schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:40:
Dit zou echt geniaal zijn.... Het gerucht gaat dat de Russen zich nabij Kherson willen overgeven en daarover aan het onderhandelen zijn. Zou natuurlijk ook Oekraïense propaganda kunnen zijn.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1569236463492931584
Ja, die geruchten zijn er al een paar dagen.

Te begrijpen ook, het is uitzichtloos daar.
Maar voorlopig zou ik het met een flinke zak zout nemen.
de Russen kennende pleiten ze onder het mom van onderhandelingen voor een staakt het vuren zodat ze ondertussen de brug kunnen repareren en de, pontjes kunnen gebruiken omwege herbevoorrading

Het is de top brass die onderhandelt, niet Jan soldaat in de greppel die krepeert van de honger en niet dood wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Edit: was al gecorrigeerd

[ Voor 94% gewijzigd door Indoubt op 12-09-2022 10:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
XWB schreef op zondag 11 september 2022 @ 23:50:
[...]

En de lijsten worden druk bijgewerkt:

[Twitter]

[Twitter]
Ik zat hier gisteren als een klein kind op sinterklaasavond op te wachten, maar ben in slaap gevallen :P Wat een geweldige opsteker is dit zeg. Niet alles wat in beslag genomen is zal het lekker doen, maar er zijn reparatiefaciliteiten.

En vandaag wordt ook een mooie dag. Het is nog ochtend en er zijn alweer tientallen voertuigen van hun mooiste kant op de foto gezet: https://twitter.com/Rebel44CZ/status/1569234301807468544

UA had gisteren overigens ook een iets mindere dag, met 7 entries, 3 tanks en 4 IVFs kwijt. Waarschijnlijk door die gefaalde probing attack bij Pisky.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:20
Geschiedenis technisch behoorde Kalingrad Oblast tot Pruisen. Ironisch genoeg is vorig jaar begonnen met het wisselen van gebouwnamen naar het oud Duits (in plaats van Russische opschriften) in de oude binnenstad.

Ook wordt er weer Koningsbergen verwezen in de toeristische bewijzering.

Echter, Kalingrad "teruggeven aan Duitsland" is ook weer zo wat. (De Russen hebben daar een volledige etnische zuiver uitgevoerd tussen 1946 en 1955, zulke lieverdjes zijn het niet)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 22:48

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

HollowGamer schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:58:
Hoeveel van de tanks + voertuigen die zijn achtergelaten zijn bruikbaar voor UA?
Kunnen ze deze opnieuw inzetten of zijn deze stuk (gemaakt)?

Munitie schijnt wel 'passend' en nodig te zijn, dat is zeker mooi meegenomen.
Wat ik vooral begrijp is dat RU bij het achterlaten ervan, deze voorraden dus mist in andere gebieden?
Het gros van de tanks is sowieso al in erbarmelijke staat. Zie de eerdere verklaring van een Russische soldaat die aangeeft dat sommige tanks wel schieten maar niet kunnen rijden en weer andere tanks kunnen wel rijden maar niet schieten. Er zullen genoeg tanks zijn die 'gewoon' werken maar dan nog is de staat van onderhoud erbarmelijk, wil je met zo'n ding de frontlinie inrijden? Denk dat de tanks die Oekraine van polen etc heeft gekregen een stuk betrouwbaarder zijn.

En je hebt ook nog het juiste personeel nodig, rijden met een tank zal wel gaan maar in het heetst van de strijd het ding als een geoliede machine besturen en impact maken vergt echt wel wat training. En dan nog heb je niets aan oneindig veel tanks. Voor een efficiënte aanval heb je een combinatie van tanks, infanterie, artelerie en air support nodig.

Het belangrijkste aan al dat achter gebleven materiaal is dat de Russen er niets mee kunnen, de russen gaan echt snel door hun voorraad heen welke ze niet of nauwelijks kunnen aanvullen.

[ Voor 6% gewijzigd door Chaoss op 12-09-2022 11:03 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:48

polthemol

Moderator General Chat
Chaoss schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:02:
[...]

Het gros van de tanks is sowieso al in erbarmelijke staat. Zie de eerdere verklaring van een Russische soldaat die aangeeft dat sommige tanks wel schieten maar niet kunnen rijden en weer andere tanks kunnen wel rijden maar niet schieten. Er zullen genoeg tanks zijn die 'gewoon' werken maar dan nog is de staat van onderhoud erbarmelijk, wil je met zo'n ding de frontlinie inrijden? Denk dat de tanks die Oekraine van polen etc heeft gekregen een stuk betrouwbaarder zijn.

En je hebt ook nog het juiste personeel nodig, rijden met een tank zal wel gaan maar in het heetst van de strijd het ding als een geoliede machine besturen en impact maken vergt echt wel wat training. En dan nog heb je niets aan oneindig veel tanks. Voor een efficiënte aanval heb je een combinatie van tanks, infanterie, artelerie en air support nodig.

Het belangrijkste aan al dat achter gebleven materiaal is dat de Russen er niets mee kunnen, de russen gaan echt snel door hun voorraad heen welke ze niet of nauwelijks kunnen aanvullen.
paar voordelen erbij nog: veel van de tanks zijn oorspronkelijk gemaakt in Oekraïne, de know-how, de werkplaatsen enz. zijn er nog. Dit geeft een hele lading nieuw materiaal, dan wel verse reserveonderdelen.

Het verlengt de inzetbaarheid. Hetzelfde gaat op voor de munitievoorraden die ze aantreffen: het ontneemt niet alleen schoten van Russische artillerie: het geeft ook extra schoten voor Oekraïne met artilleriestukken die anders richting afschrijving gingen vanwege geen munitie. Men is museumarchieven aan het gebruiken om de oudere sovjiet-era stukken in gebruik te houden, dat is een eindige voorraad. Elk stuk geschut wat nog door kan schieten uit die tijd is een (korte termijn) winst voor Oekraïne.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13
D_Jeff schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:01:
Geschiedenis technisch behoorde Kalingrad Oblast tot Pruisen. Ironisch genoeg is vorig jaar begonnen met het wisselen van gebouwnamen naar het oud Duits (in plaats van Russische opschriften) in de oude binnenstad.

Ook wordt er weer Koningsbergen verwezen in de toeristische bewijzering.

Echter, Kalingrad "teruggeven aan Duitsland" is ook weer zo wat. (De Russen hebben daar een volledige etnische zuiver uitgevoerd tussen 1946 en 1955, zulke lieverdjes zijn het niet)
Het enige waar we enige invloed op hebben is de oorlog zelf. Wat er in Rusland zelf gebeurt hebben we geen vat op dus we moeten maar zien hoe dat afloopt.

Voorlopig is de oorlog nog niet gedaan. Of het Kremlin implodeert, en hoe, is een vraag voor later.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 22:45
Die geruchten dat de Russen aan de oostzijde van de rivier in Kherson zich zouden willen overgeven (of grote groepen daarvan) zijn wel erg hardnekkig aan het worden. Zelfs betrouwbaarder twitteraars komen er nu mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

CurlyMo schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:13:
[...]

Wat zou nou de reden zijn dat de Russen niet, net als de Amerikanen dat in Afghanistan deden, het materieel onklaar maken voor vertrek. Een granaat o.i.d. tot ontploffing laten brengen in de voertuigen zou toch niet zoveel werk moeten zijn?
Een Rus mag geen initiatief nemen of zelfdenkend zijn. Zonder orders van bovenaf, gaan ze geen duur materiaal saboteren om te voorkomen dat het in vijandelijke handen gaat vallen.

Voor booby traps hebben ze tijd nodig tussen "we gebruiken deze munitievoorraad nu nog" en spontaan wegvluchten.
HollowGamer schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:58:
Hoeveel van de tanks + voertuigen die zijn achtergelaten zijn bruikbaar voor UA?
Kunnen ze deze opnieuw inzetten of zijn deze stuk (gemaakt)?

Munitie schijnt wel 'passend' en nodig te zijn, dat is zeker mooi meegenomen.
Wat ik vooral begrijp is dat RU bij het achterlaten ervan, deze voorraden dus mist in andere gebieden?
Tijdens het modderseizoen en de winter kunnen de tanks in Oekraïne of Oost-Europese landen gereviseerd worden. Volledig kaal strippen en opnieuw bouwen met de nodige modernisering.

Nu het duidelijk wordt dat er geen stalemate is, kunnen de Franse optics gekocht en geïnstalleerd worden om de tanks naar de 21ste eeuw te helpen.

Munitie kan uit elkaar gehaald en gereviseerd worden.

In Oekraïne is de helft van de jobs verdwenen. Er is veel mankracht beschikbaar voor de war effort en vrijwilligerswerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-09 18:08
Hartstikke goed om te zien dat Oekraïne gebieden terugverovert. Wie had dat gedacht? :) Ik ben benieuwd waar het heen gaat de komende tijd.

De situatie lijkt me hoe dan ook nijpender worden voor Putin: enorme verliezen en tegenslagen met steeds meer interne spanningen als gevolg. De situatie lijkt me daarom ook explosiever worden. Niet dat er een alternatief is behalve terugvechten. Kernwapens lijken me niet geheel uitgesloten en zelfs al valt Putin: als ik de verhalen moet geloven zijn er zat andere enge(re) hardliners. Ook de gascrisis die dreigt gaat het geopolitieke klimaat niet verbeteren. Het blijft gissen, zelfs voor de zogenaamde experts. Interessante tijden...

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:57

bloody

0.000 KB!!

Iedereen is enthousiast over de vorderingen die Oekraine maakt.

Ook op twitter... totdat je de Nederlandse trending topic Oekraine aanklikt.

Wat een onthutsende wappie-meuk komt er langs zeg.
Samengevat: laat Oekraine maar stikken zolang wij maar gas hebben. En het is een NAVO proxy war. En WEF. En etcetc.
8)7 -O-

Soms voel ik me beschaamd om Nederlander te zijn..

[ Voor 5% gewijzigd door bloody op 12-09-2022 11:59 ]

nope

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
bloody schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:58:

Samengevat: laat Oekraine maar stikken zolang wij maar gas hebben.
8)7 -O-

Dat is de reden dat ik graag Twitter vermijdt, ongelofelijk veel wappies. Zelfde met reacties op NU.nl, wow.

Ik wil ook een lagere energie-rekening, maar ik begrijp ook dat ik daar niet de UA de schuld van moet geven.
We moeten daarvoor RU bedanken en onze leiders die te weinig hebben geïnvesteerd in andere (groene) bronnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Samengevat: laat Oekraine maar stikken zolang wij maar gas hebben. En het is een NAVO proxy war. En WEF. En etcetc.
8)7 -O-

Het zijn (helaas) niet alleen Nederlanders hoor. De wappies in zijn algemeenheid zijn gewoon enorm naar Putin aangetrokken. Volgens mij een kwestie van "de vijand van mijn vijand is mijn vriend". En gezien onze overheid hun vijand is, is dus Putin hun vriend.

Paar dagen geleden linkte iemand mij naar blog van een Amerikaan, die het had over hoeveel van zijn voorouders voor onafhankelijkheid hadden gevochten, vrijheid was het allerbelangrijkste voor hem. Dus ook anti-corona maatregelen. En diegene is dan Putin aan het verdedigen. Hoe dat samen gaat? Ik begrijp het niet. Behalve dus dat hij tegen "het establishment" is, en dat is Putin ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fuujii schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:46:
Hartstikke goed om te zien dat Oekraïne gebieden terugverovert. Wie had dat gedacht? :) Ik ben benieuwd waar het heen gaat de komende tijd.

De situatie lijkt me hoe dan ook nijpender worden voor Putin: enorme verliezen en tegenslagen met steeds meer interne spanningen als gevolg. De situatie lijkt me daarom ook explosiever worden. Niet dat er een alternatief is behalve terugvechten. Kernwapens lijken me niet geheel uitgesloten
Denk dat de situatie tov paar maanden terug op uitgerekend dat vlak minder gevaarlijk is. Een Putin in het nauw kan rare sprongen maken. Maar op moment dat zijn grootste zorgen binnenlands zijn (centrum van Mosvka is niet voor niets volledig afgezet), waar gaat hij dan de bom op gooien? Boze Russen met hooivorken en fakkels sus je niet met een paddenstoel in Kyiv, laat staan elders.
en zelfs al valt Putin: als ik de verhalen moet geloven zijn er zat andere enge(re) hardliners. Ook de gascrisis die dreigt gaat het geopolitieke klimaat niet verbeteren.
Volledig eens dat je buitengewoon naief moet zijn om te verwachten dat wat dan ook Putin zou vervangen opeens poeslief democratisch, niet corrupt en voorvechter van een rechtstaat zou zijn. Maar wie dan ook het wordt en hoe onguur diegene ook is, de lessen van 1917 zullen ze wel onthouden: als je in een revolutie een leider afzet die impopulair geworden is door oorlog, maar vervolgens nog doorgaat met dezelfde oorlog, krijg je onvermijdelijk een paar maanden later een tweede revolutie over je heen.

Als (nog steeds grote "als") Putin ten val komt, komt dat bovenal door de oorlog. Zijn opvolger zal het per direct moeten stoppen. Vervolgens zit diegene met een volkomen verwoeste economie die opnieuw opgebouwd moet worden. Enige belangrijke inkomstenbron is gas en olie, dus die zullen rijkelijk gaan vloeien, waarmee de prijzen gaan dalen. Wat daarna gebeurt... dat kan nog alle kanten op gaan uiteraard.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
HollowGamer schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:00:
[...]

Dat is de reden dat ik graag Twitter vermijdt, ongelofelijk veel wappies. Zelfde met reacties op NU.nl, wow.

Ik wil ook een lagere energie-rekening, maar ik begrijp ook dat ik daar niet de UA de schuld van moet geven.
We moeten daarvoor RU bedanken en onze leiders die te weinig hebben geïnvesteerd in andere (groene) bronnen.
De nederlandse twitter negeer ik ook volledig. De intelligentie is vaak ver te zoeken.

Verder heeft twitter een aantal bronnen zoals defmon3. Hij is behoorlijk informatief bezig en doet ook aan fact checking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In Belgorod:
“Indien u aan uw linker zijde kijkt ziet u… aan uw rechter zijde niets”. 😉

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03

8)7 -O-

Tijdens carnaval zag ik iemand in een sovjet uniform lopen. Dus ik zeg tegen hem:"Ruskii korabl..". Hij maakte zelf de zin compleet en keek een beetje chagrijnig en liep verder. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-09 13:41

3raser

⚜️ Premium member

Flimovic schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:40:
Dit zou echt geniaal zijn.... Het gerucht gaat dat de Russen zich nabij Kherson willen overgeven en daarover aan het onderhandelen zijn. Zou natuurlijk ook Oekraïense propaganda kunnen zijn.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1569236463492931584
Die tweet is verwijderd en deze is erbij gekomen.

[Twitter: https://twitter.com/WarMonitor3/status/1569257894423531520]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Thombias schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:06:
[...]

De nederlandse twitter negeer ik ook volledig. De intelligentie is vaak ver te zoeken.

Verder heeft twitter een aantal bronnen zoals defmon3. Hij is behoorlijk informatief bezig en doet ook aan fact checking.
Geen zorgen, ik weet hoe de krenten uit de pap te halen op Twitter. :)

Het is puur die wappie community die me oprecht boos maakt.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:10
Hilarisch dat wat er de voorbije 2 dagen is gebeurd, Rusland dit camoufleert onder een tactische terugtrekking.

Minstens even hilarisch vind ik dan nog de mensen die er over twijfelen dat dit misschien wel waar kan zijn. Hebben sommigen dan nog altijd geen duidelijk partroon gezien in de Russische communicatie naar de buitenwereld toe? Het is complete bullshit, en als je het tegenovergestelde neemt van wat ze zeggen zal je hoogstwaarschijnlijk dicht bij de waarheid aanleunen.

Of denken sommigen echt dat onder een tactische / strategische terug trekking het normaal is dat je al je equipment zomaar achterlaat zodat de tegenpartij dit in perfecte staat kan gebruiken tegen hen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

XWB schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:16:
[...]

Kaliningrad laten demilitariseren zou op zich niet verkeerd zijn.
Net als wanneer UA het hele land weer bevrijd heeft ze van mij gerust een stukje Rusland mogen demilitariseren om hun eigen grenzen te beschermen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
dion_b schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:05:
[...]

Denk dat de situatie tov paar maanden terug op uitgerekend dat vlak minder gevaarlijk is. Een Putin in het nauw kan rare sprongen maken. Maar op moment dat zijn grootste zorgen binnenlands zijn (centrum van Mosvka is niet voor niets volledig afgezet), waar gaat hij dan de bom op gooien?
Was de boel niet afgezet vanwege een feestdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

3raser schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:10:
[...]

Die tweet is verwijderd en deze is erbij gekomen.

[Twitter]
Jammer, dit gerucht had best waar mogen zijn wat mij betreft.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:22

8)7 -O-

'Twitter is not a real place'

Oa Russische bots nota bene zijn al jaren bezig met repliceren van pro-Russische geluiden, rechts extremistische en populistische geluiden en Twitter weet dat en doet er niets aan want #ophef.

Het is zeker triest dat als je denkt 'dit is de mening' dat je dit dan te zien krijgt, maar de meeste Nederlanders zijn helemaal niet meer op Twitter en als ze er al zijn dan hebben ze hun eigen bubbeltje.

Check de reacties op een willekeurig bericht van een politicus die niet bij FvD (of PVV) hoort, bijvoorbeeld.

Twitter is daarmee een wapen in de strijd om de publieke opinie en wij staan dat toe onder het mom van 'vrijheid van meningsuiting'. Wat hier natuurlijk niets mee te maken heeft.

Artikel van een 'whisleblower' over deze invloed op onze samenleving. In dit geval gaat het om het filteren en verwijderen van negatief nieuws over landen zoals China, Rusland, Nigeria en India. Tegelijkertijd heb je botfarms die vervoglens het pro-dicator-geluid pushen. BBC artikel is interresant over dit thema. Helaas zien we dit onvoldoende als 'wapen' - zie voor meer info het desinformatie topic in het UKR forum.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:45
Muncher schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:15:
[...]

Klopt. Moskou bestond 875 jaar.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 15:14

Qwerty-273

Meukposter

NiGeLaToR schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:18:
'Twitter is not a real place'

Oa Russische bots nota bene zijn al jaren bezig met repliceren van pro-Russische geluiden, rechts extremistische en populistische geluiden en Twitter weet dat en doet er niets aan want #ophef.
Om het aan te vullen. Je kan heel makkelijk een "mening" (of eigenlijk georganiseerde misinformatie) verspreiden in 140 280 tekens (toch tegenwoordig?). Je hebt veel meer tekens nodig om het te weerleggen en in de juiste context te plaatsen. Twitter is in het concept een heel ideaal platform om snel "nieuws" de wereld in te slingeren. Reacties op een bepaald bericht sneeuwen heel snel onder. Daarnaast is het ook niet een overzichtelijk platform om een discussie te voeren zoals een forum al wat beter is.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Muncher schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:15:
[...]

Ik probeer even m'n bron te vinden. Afbeeldingen van straten potdicht afgezet met hoge vrachtwagens, duidelijk meer dan alleen een paar hekjes bij een evenement.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:01
Waarom de opmars van het Oekraïense leger kort stokte:

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 21-09 00:41
dion_b schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:32:
[...]

Ik probeer even m'n bron te vinden. Afbeeldingen van straten potdicht afgezet met hoge vrachtwagens, duidelijk meer dan alleen een paar hekjes bij een evenement.
Dat is tegenwoordig best gebruikelijk. Sinds er allerlei aanslagen zijn geweest.

wauskoek in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:21
Weer een SU-25 minder, Russen nemen het concept 'ground attack aircraft' wel erg letterlijk...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

hoevenpe schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:44:
Weer een SU-25 minder, Russen nemen het concept 'ground attack aircraft' wel erg letterlijk...
Engine failure? Lijkt of de "rook" uit de turbine ineens verdwenen is (terwijl je dat nog wel ziet bij het voorste vliegtuig).
Het klimmen op 0:11 gaat al niet goed.
Hij maakt wel een erg overdreven draai.

Professionele vogelverschrikkers hebben ze ook :+

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-09-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Tja, als piloot heb je weinig keus als je zonet op de briefing gehoord heb dat je vandaag een beruchte UA mol gaat vernietigen.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
HollowGamer schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:00:
[...]

De wappies zijn luidruchtig en krijgen hulp van bots. Ze zitten inderdaad o.a. op Twitter en Nu.nl. Zoals nu trending hashtag Raisa ("dan maar een Poetinhoer") die weer hashtag nietmijnoorlog deelt. Misselijkmakend.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:15
bloody schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:55:
[...]

Tja, als piloot heb je weinig keus als je zonet op de briefing gehoord heb dat je vandaag een beruchte UA mol gaat vernietigen.
En waarschijnlijk heeft de piloot alleen 2 uurtjes les gehad met Microsoft Flight Simulator.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Jerie schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:56:
[...]

De wappies zijn luidruchtig en krijgen hulp van bots. Ze zitten inderdaad o.a. op Twitter en Nu.nl. Zoals nu trending hashtag Raisa ("dan maar een Poetinhoer") die weer hashtag nietmijnoorlog deelt. Misselijkmakend.
Negeren. Geen podium geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprankel
  • Laatst online: 23-09 21:10
HugoBoss1985 schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:50:
[...]

Engine failure? Lijkt of de "rook" uit de turbine ineens verdwenen is (terwijl je dat nog wel ziet bij het voorste vliegtuig).
Het klimmen op 0:11 gaat al niet goed.
Hij maakt wel een erg overdreven draai.

Professionele vogelverschrikkers hebben ze ook :+
Rechter vliegtuig hangt achter linker vliegtuig, ik vermoed dat de rechter last van turbulentie heeft.
Het linkse vliegtuig lijkt dit door te hebben en trekt naar links weg maar daardoor krijgt het rechtervliegtuig de volle laag. Daarop verliest het rechtervliegtuig lift op zijn linkervleugel en duikt naar beneden.

De rook verdwijnt pas nadat het vliegtuig lift op de linkervleugel kwijt is, vermoed een actie van de piloot maar wel de foute, hij had beter zijn eject hendel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

sprankel schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:08:
[...]

Rechter vliegtuig hangt achter linker vliegtuig, ik vermoed dat de rechter last van turbulentie heeft.
Het linkse vliegtuig lijkt dit door te hebben en trekt naar links weg maar daardoor krijgt het rechtervliegtuig de volle laag. Daarop verliest het rechtervliegtuig lift op zijn linkervleugel en duikt naar beneden.

De rook verdwijnt pas nadat het vliegtuig lift op de linkervleugel kwijt is, vermoed een actie van de piloot maar wel de foute, hij had beter zijn eject hendel gebruikt.
Zoiets las ik ook al op twitter, maar ik kan niet goed zien of dat inderdaad gebeurd.
"Actie van de piloot" als in: hij zet zijn motor uit?

@RoD postte deze ook in het andere topic... en het lijkt toch ook wel op dat ze elkaar raken op 0:11 (rechter vliegtuig maakt dan ook plots een rare beweging zoals ik al postte).

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-09-2022 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
En volgens deze tweet is er ook een SU-30 gevonden bij Izyum. Met filmpje, maar kan geen rf-hummer ontdekken.
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1569281267199352834]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Er gaan sterke geruchten dat het een kist van de UAF was, niet de Russen. Wat voor de UAF spreekt zijn de camouflage en het feit dat het een makeshift airfield is.

Er is echter een 2e video verschenen die op dezelfde lokatie zou zijn gemaakt. In de video zie je een vrachtwagen met een Z erop. https://www.reddit.com/r/...sh_site_of_the_plane_lol/

Er is wat meer nodig om te claimen dat het daadwerkelijk een Rus was.

[ Voor 6% gewijzigd door asing op 12-09-2022 13:20 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

asing schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:19:
[...]

Er gaan sterke geruchten dat het een kist van de UAF was, niet de Russen. Wat voor de UAF spreekt zijn de camouflage en het feit dat het een makeshift airfield is.

Er is echter een 2e video verschenen die op dezelfde lokatie zou zijn gemaakt. In de video zie je een vrachtwagen met een Z erop. https://www.reddit.com/r/...sh_site_of_the_plane_lol/

Er is wat meer nodig om te claimen dat het daadwerkelijk een Rus was.
Inderdaad.
Hier zegt men dat het in de Krim was maar ik heb ook gelezen dat het in Belgorod was...

https://twitter.com/Tpyxa...&t=8yOnQhu9rhOjMrnTWReDPg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
We hebben hier regelmatig problemen met fake of oude content dus misschien kan de Bellingcat Online Investigation Toolkit helpen. https://bit.ly/bcattools schatkistje, ik gebruik 'm zelf wel eens professioneel (ben trouwens geen fan van URL shorteners maar deze wijst naar docs.google.com trust me O-))

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

8)7 -O-

Tja.. onze media is stuk, kan er niet meer van maken. Gister hoorde ik van een (neutraal, pro Oekraïne, zeker geen wappie) familielid "Op rtl4 was er een vrouw in een talkshow die het gas op had gezegd omdat het niet meer te betalen was. De presentator (Humberto Tan) vroeg wat er dan moest gebeuren, de vrouw zei, misschien minder steun aan Oekraïne" En de reactie van deze persoon: hier zit wel wat in, de prioriteiten van de overheid kloppen niet, moet de overheid niet eerst voor de Nederlanders zorgen.

Nu kun je er van alles van vinden. Maar de geïmpliceerde causaliteit dat steun Oekraïne ten koste gaat van steun/sociale voorzieningen in Nederland is er niet, goedkoop Russisch gas is niet meer en komt niet meer, een einde aan de energie crisis in Europa is niet gelijk aan Oekraïne opgeven. Maar door dit lullige 3 minuten item op rtl4 is toch weer een beetje ontevredenheid geplant, is er validatie want "zie je op tv zeggen ze het ook". Het was heel makkelijk geweest weerwoord te geven in de talkshow, maar dat gebeurd niet, het statement word als neutraal gebracht. En dan kan ik zeggen wat ik wil, de reactie is in de trend van "maar toch, waarom is Oekraïne belangrijker dan Nederlanders" :|

Helemaal prima dat er aandacht is voor de problematiek met de gasprijzen, maar doe een beetje moeite, versterk niet het extremisten geluid dat minder Oekraïne = einde crisis. Het zijn maar spelden prikjes, maar op deze manier zorg je voor steeds meer onzekerheid over de vraag of het in ons belang is Oekraïne te steunen, om nog maar te zwijgen dat er helemaal niks gezegd wordt over de moraliteit van het verhaal.

En een ander punt, in dat twitter topic een link naar dagelijksestandaard, goed dat verwacht ik daar, en je gaat min of meer actief naar zo'n topic toe. Maar die meuk krijg ik ook al als nieuws alerts op mijn android telefoon via bing, wat weer via Edge kwam, gratis en ongevraagd. En in Windows in Edge op het browser startscherm. Inmiddels beide uitgeschakeld, maar ik erger me dat deze meuk standaard door de strot geduwd wordt onder het mom van "het laatste nieuws", en wil niet weten hoeveel mensen er door beinvloed worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:33
psy schreef op maandag 12 september 2022 @ 00:46:
Ik vind de toon in dit programma opvallend kritisch.

[Twitter]
De blame-game is begonnen, misschien zelfs al wel door Putin ea die, met z'n FSB vrienden, nu de schuld van het falen bij het leger in de schoenen aan het schuiven is. "Er was mij verteld door het leger dat de Ukrainse Russen bevrijd wilden worden van de Nazi's, en dat we dat in 3 dagen met een speciale operatie konden doen. Ik werd voorgelogen door het leger. Ik ben onschuldig."

Je hoort ook dat het nu heel zwart wit wordt gespeeld: "We gaan niet opgeven, we moeten de nazi's van Ukraine verslaan!" -> "Dat kan alleen door te mobiliseren en een echte oorlog te beginnen, want we vechten tegen een modern leger, NAVO en Europa."

En ondertussen lijkt iedereen alweer vergeten te zijn hoe en waarom het allemaal echt begonnen is.

Echt lekker zitten ze er niet meer, nu het langzaam maar zeker de harde realiteit van de mislukking niet meer te negeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:38
olafmol schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:41:
[...]
Echt lekker zitten ze er niet meer, nu het langzaam maar zeker de harde realiteit van de mislukking niet meer te negeren is.
Waar ik echt niet bij kan is hoe in hemelsnaam de Russen hebben gedacht dat ze met deze technologie nog iets kunnen aanrichten. De Oekrainers hebben met steun van de NAVO (neem ik aan) hele goede intel en weten precies waar de Russen met hoeveel zitten daar hoef je toch geen meesterlijke brein voor te hebben? Dacht Rusland echt dat het met dit leger sterk is of weet het Kremlin gewoon niet hoe de vork in de steel zit?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Laatst online: 30-09 15:50

mindcre8r

Tradepedia

xzaz schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:52:
[...]

Waar ik echt niet bij kan is hoe in hemelsnaam de Russen hebben gedacht dat ze met deze technologie nog iets kunnen aanrichten. De Oekrainers hebben met steun van de NAVO (neem ik aan) hele goede intel en weten precies waar de Russen met hoeveel zitten daar hoef je toch geen meesterlijke brein voor te hebben? Dacht Rusland echt dat het met dit leger sterk is of weet het Kremlin gewoon niet hoe de vork in de steel zit?
dit kan door een door corruptie verrot defensie apparaat waarbij op papier alles koek en ei is.

Bears and Bulls

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
18 verschillende districten in Rusland willen dat Poetin opstapt.
Kan echter geen bron vinden die dit kan bevestigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:01

Garyu

WW

Thombias schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:57:
18 verschillende districten in Rusland willen dat Poetin opstapt.
Kan echter geen bron vinden die dit kan bevestigen.
[Twitter]
Het gaat niet om districten in Rusland, maar stadsdeeldistricten van de twee genoemde steden. Dus lokale politici. Hoopgevend dat ze het durven, maar ik geloof niet dat het meer is dan een druppel. Hoe vol de emmer ondertussen is, dat is moeilijk te zeggen.

Overigens zijn de politici uit die eerste twee districten van vorige week opgeroepen om zich bij de politie te komen melden. Deze nieuwe 18 zouden weleens hetzelfde voorbeeld moeten/mogen volgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Garyu op 12-09-2022 14:04 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

[...]

Dat heb je met notoire leugenaars. Als je maar vaak genoeg blijft zeggen dat je het sterkste leger ter wereld hebt dan ga je het vanzelf een keer geloven. De indoctrinatie waarmee de Russen worden grootgebracht zal ze nooit hebben laten twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
3raser schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:03:
[...]

Dat heb je met notoire leugenaars. Als je maar vaak genoeg blijft zeggen dat je het sterkste leger ter wereld hebt dan ga je het vanzelf een keer geloven. De indoctrinatie waarmee de Russen worden grootgebracht zal ze nooit hebben laten twijfelen.
Vergeet niet dat de NATO het altijd had over het tweede grote leger, na USA. Perceptie is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-09 20:01
3raser schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:03:
[...]

Puur kijkend naar materieel en munitie zijn/waren ze dat ook echt wel. Alleen is het geen coherend geheel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Rob (oprichter hcss) vs Bob (clingendael)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlQ2TC8pfGF6yFMrmUahztaZKB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4UYtFZbx4lzmN89IKdZAY5Ye.png?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, ook het westen dacht dat het Russische leger sterker en vooral veel beter georganiseerd zou zijn dan het daadwerkelijk is. Hier een mooi artikel van de NYT uit januari:
Russia’s Military, Once Creaky, Is Modern and Lethal

A significantly upgraded military has emerged as a key tool of Vladimir Putin’s foreign policy, as he flexes his might around the globe and, most ominously, on the Ukraine border.

MOSCOW — In the early years of Vladimir V. Putin’s tenure as Russia’s leader, the country’s military was a hollowed-out but nuclear-armed shell.

It struggled to keep submarines afloat in the Arctic and an outgunned insurgency at bay in Chechnya. Senior officers sometimes lived in moldy, rat-infested tenements. And instead of socks, poorly trained soldiers often wrapped their feet in swaths of cloth, the way their Soviet and Tsarist predecessors had.

Two decades later, it is a far different fighting force that has massed near the border with Ukraine. Under Mr. Putin’s leadership, it has been overhauled into a modern sophisticated army, able to deploy quickly and with lethal effect in conventional conflicts, military analysts said. It features precision-guided weaponry, a newly streamlined command structure and well-fed and professional soldiers. And they still have the nuclear weapons.
The T-72B3 tanks amassed on Ukraine’s border have a new thermal optics system for nighttime fighting as well as guided missiles with twice the range of other tanks, according to Robert Lee, a U.S. Marine Corps veteran and Ph.D. candidate at King’s College in London, who is a Russian military expert. Kalibr cruise missiles deployed on ships and submarines in the Black Sea and Iskander-M rockets arrayed along the border can hit targets just about anywhere inside Ukraine, Mr. Lee said.
“I’m embarrassed to admit, I was surprised a few years ago when Kalibr missiles came flying out of the Caspian Sea, hitting targets in Syria,” said Lt. Gen. Ben Hodges, the former commander of the U.S. Army in Europe. “That was a surprise to me, not only the capability, but I didn’t even know they were there.”
Ze schreven ook dat het gebrek aan eigen high-tech een achilleshiel is, maar:
But individual weapons systems are less important than the military’s innovative use of knowledge gained in each of the engagements of Mr. Putin’s tenure, said General Philip M. Breedlove, who was NATO commander when war broke out in Ukraine in 2014.

“The compliment that we have to pay to Russia is that they are a learning and adaptive force,” General Breedlove said. “Every time we see them in conflict, they get a little better and a little better.”
Just over a decade later, Russia’s tools of electronic warfare, which can be used to intercept or jam enemy communications and knock drones off course and out of the sky, are believed far superior to the U.S. military’s, analysts said.
“We’re playing catch-up now,” General Hodges said. “For the last 20 years, we were focused on iPhones or cellphones and terrorist networks, while they continued to develop substantial, powerful jamming and intercept capabilities.”
“There’s very little we can do to deny Russia’s ability to wage further warfare against Ukraine,” Mr. Boulègue said. “We can’t deter a worldview.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Ik ben toch benieuwd welke allianties er nu in Rusland gesmeed worden. Die paar stadsbesturen die nu een briefje sturen is wellicht een voorschot nemen op de machtswissel. Achteraf kunnen zeggen dat je tegen Poetin was en dat aantoonbaar hebben.

Maakt in de meeste criminele organisaties niet heel veel uit. Als ze vinden dat je moet gaan, ga je.
Maar het is wellicht voorsorteren op iets. Een seizoen Gomorra is er niets bij.

Ik ben overigens het overzicht compleet kwijt, en ik ga er maar vanuit dat het voor Oekraïne nog steeds aardig positief verloopt. Al ben ik wat bang dat het nogal snel gaat. Zeker gezien de aanvoerlijnen die dan langer worden.

Hopelijk blijft het allemaal goed gaan voor ze. Al is goed met al die ellende en vernietiging ook maar relatief natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03:11

DevWouter

Creator of Todo2d.com

hoevenpe schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:30:
[...]

Zie jij Rusland hiervan herstellen?

Alle Russen eruit schoppen en het aan Polen en Litouwen geven lijkt me wat kort door de bocht, maar korte afstand-kernwapens midden in Europa moeten we gewoon niet willen. Dat gebied zal op termijn losraken van de rest van Rusland, zeker als de Wit-Russen van de gelegenheid gebruik maken om Loekaschenko af te zetten.
We hadden het over ontwapenen, niet kernwapens ;)
Los daarvan... Elk land heeft het recht om zich te beschermen en om te bepalen welke regels er zijn binnen diens grenzen. En daarmee mag ook heel duidelijk zijn dat geen enkel land het recht heeft om een ander land aan te vallen.

Persoonlijk zou ik het liefst de hele wereld ontwapenen, maar tot die tijd er is zal ik(!) vrede moeten vinden in het feit dat elke natie zich mag voorbereiden op een eventuele aanval van een andere natie. Dat ik wapens in principe(!) onwenselijk vind kan ik verder niet zwaar genoeg benadrukken.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:48

polthemol

Moderator General Chat
Kadett schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:08:
[...]

Puur kijkend naar materieel en munitie zijn/waren ze dat ook echt wel. Alleen is het geen coherend geheel.
dan ook niet. Ze gebruiken materiaal wat voor het gros uit de periode net na WOII / Koude Oorlog is ontwikkeld, danwel zelfs gebouwd.

Ze waren dat echt niet, het was gebakken lucht en het ligt nu 'out in the open'.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:43
Jomini of the west had gister weer een update met vooral de nadruk van het Kharkiv front. Het is geen lange update en alle twitter berichten in de thread komen uit de afbeeldingen die ik hieronder post.

Start of de thread:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcVE8FYXoAEtpHU?format=jpg&name=large

Ook heeft Kamil Galeev de lijst van al zijn threads opnieuw samengesteld. Iedereen die zich überhaupt een beetje wilt verdiepen in deze oorlog moet zijn threads lezen. Kamil is een voormalige Rus en weet heel veel over de Russische samenleving, cultuur, economie, leger en overheid.

En voor de mensen op dit forum die beginnen over kernwapens dit en kernwapens zo. Kijk deze video van Perun over de Russische doctrine en waarom het onwaarschijnlijk lijkt dat Rusland ze inzet.

Ook heeft Perun een video gemaakt over de Russische corruptie waarmee de argumenten van Kamil versterkt worden.

Ik ben persoonlijk een beetje klaar als mensen telkens beginnen over kernwapens, maar zich niet verdiepen in hoe de Russische doctrine werkt. Doe dat eerst en dan praten we verder. Ook worden er dingen vaak herhaald, wat ik kan begrijpen, maar soms niet nodig is.

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:33
[...]

Wikipedia: De nieuwe kleren van de keizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:02
DevWouter schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:17:
[...]

Persoonlijk zou ik het liefst de hele wereld ontwapenen, maar tot die tijd er is zal ik(!) vrede moeten vinden in het feit dat elke natie zich mag voorbereiden op een eventuele aanval van een andere natie. Dat ik wapens in principe(!) onwenselijk vind kan ik verder niet zwaar genoeg benadrukken.
Dat is denk ik een verwante van de tolerantie-paradox: wie een wapenvrije wereld wil, zal hem gewapend moeten afdwingen...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

hmm weer een sigaret?

Ik ben wel benieuwd wat dat kan zijn...
Even de boel in de gaten houden dus :)

Edit, schijnt wel heftig geweest te zijn:
Rostov, explosie van onbekende oorsprong. Mooiere citaten van Russen: - "... gebouwen werden geschud in Taganrog"; - "de hele regio Rostov werd gehoord"; - "Het werd gehoord in Aksay"; - "... gips viel van het plafond in het huis..." .

[ Voor 46% gewijzigd door bloody op 12-09-2022 15:22 ]

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 15:22
Brent schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:27:
[...]

Dat is denk ik een verwante van de tolerantie-paradox: wie een wapenvrije wereld wil, zal hem gewapend moeten afdwingen...
Helemaal mee eens.
Hoe hard we ook proberen - we kunnen niet voorbij gaan aan het feit dat de mens als soort niet de meest dominante op deze planeet werd door vriendelijk en pacifistisch te blijven.

Het minimale waartoe we helaas verplicht zijn is het met geweld beschermen van onze vredelievende samenleving. En dat is een paradox op zichzelf.

Jordan Petersen, voor sommigen omstreden, heeft daar een theorie over: je moet een monster worden en leren die te beheersen. Zwakheid wordt afgestraft, dus zorg je er voor dat je zo afschrikwekkend bent zodat je dit nooit hoeft en zult gebruiken. Zo zal vriendelijkheid en compassie niet verward worden met zwakte.

Volgens mij is de volledige kernwapen doctrine hierop gestoeld - afschrikking door vooruitzicht van wederzijdse totale vernietiging.

In zekere zin is wat wij zien van het Ukrainse leger op dit moment veel van dit: ze zijn absoluut getransformeerd in 'monsters' volgens die lezing, in de zin van dat ze bereid zijn en capabel zijn om de Russische aanvaller te vernietigen - maar houden zich in zodra Russen gevangen genomen worden, of gewond zijn. Een groot verschil met het Russische leger en een grote drijfveer voor de steun die Ukraine ontvangt (en ook een bewust element van de propaganda die wij te zien krijgen).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:20
Afgevaardigden van zeventien districten in Moskou en Sint-Petersburg eisen dat de Russische president Vladimir Poetin aftreedt. Hiervoor tekenden ze een openbare verklaring. Dat meldt The Insider, een Russische nieuwssite die sinds juli verboden is in Rusland en sindsdien vanuit Letland werkt.
https://www.nu.nl/buitenl...eisen-vertrek-poetin.html

Ik denk dat meneer Poetin hem aardig begint te stressen... 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Inmiddels 20...

EDIT:

Met vertaling...

[ Voor 11% gewijzigd door Thombias op 12-09-2022 15:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
Je bent niet de eerste met dit bericht en de consensus is dat het om wat zeer lokaal bestuur gaat. Die mogen aan de thee of plaatsnemen bij het open raam op de 6e etage. Hier wordt Vlad niet warm of koud van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

asing schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:00:
[...]

Je bent niet de eerste met dit bericht en de consensus is dat het om wat zeer lokaal bestuur gaat. Die mogen aan de thee of plaatsnemen bij het open raam op de 6e etage. Hier wordt Vlad niet warm of koud van.
Ik ben blij dat er in ieder geval weer dit soort signalen naar buiten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

DevWouter schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:17:
[...]

We hadden het over ontwapenen, niet kernwapens ;)
Los daarvan... Elk land heeft het recht om zich te beschermen en om te bepalen welke regels er zijn binnen diens grenzen. En daarmee mag ook heel duidelijk zijn dat geen enkel land het recht heeft om een ander land aan te vallen.

Precies, ik ben eigenlijk redelijk pacifist maar niet in de ware betekenis van het woord want ik ben niet tegen wapens en vindt dat we op zijn minst een heel behoorlijk leger moeten hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:16
Ik ben onlangs via Twitter terug in contact gekomen met een collega waar ik 20 jaar geleden mee heb samengewerkt.

Hij is een complete putin versteher.
Hij stuurde me een filmpje door van Oekraïners die een Russische soldaat de keel over sneden, ik heb het filmpje niet afgekeken, zulk een beelden blijven door mijn geest gaan en ik vind het verschrikkelijk.

Ik dacht altijd dat de Russen zo een verschrikkelijke zaken doen, Oekraïners zijn niet zo een barbaren.

2 mogelijkheden :
- ook bij Oekraïners heb je smeerlappen.
- Russen deden een blauw bandje aan en maakten dit filmpje om de putin verstehers wat materiaal te geven om de Oekraïners te haten.

Wat denken jullie?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
Thombias schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:59:
[...]

Inmiddels 20... [Twitter]

EDIT:

Met vertaling...
[Twitter]
Zou er dan stiekem toch nog een grote boze groep Russen de straat op kunnen gaan? En dan een soort van ala Ceausescu momentje komen?

In dat staats TV momentje was de toon ook al aardig gezet door die ene persoon die zei dat als het zo langer door gaat dat mijn kinderen dadelijk ook naar het front worden gestuurd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

C00P schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:09:
Ik ben onlangs via Twitter terug in contact gekomen met een collega waar ik 20 jaar geleden mee heb samengewerkt.

Hij stuurde me een filmpje door van Oekraïners die een Russische soldaat de keel over sneden, ik heb het filmpje niet afgekeken, zulk een beelden blijven door mijn geest gaan en ik vind het verschrikkelijk.

Ik dacht altijd dat de Russen zo een verschrikkelijke zaken doen, Oekraïners zijn niet zo een barbaren.

2 mogelijkheden :
- Russen deden een blauw bandje aan en maakten dit filmpje om de putin verstehers wat materiaal te geven om de Oekraïners te haten.

Wat denken jullie?
Niet relevant. Of het nu is gebeurt of niet doet er niet toe met zo'n 100.000 of nog veel meer dode burgers in Oekraine.

De echte toedracht zul je nooit weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
wauskoek schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:11:
[...]

Zou er dan stiekem toch nog een grote boze groep Russen de straat op kunnen gaan? En dan een soort van ala Ceausescu momentje komen?

In dat staats TV momentje was de toon ook al aardig gezet door die ene persoon die zei dat als het zo langer door gaat dat mijn kinderen dadelijk ook naar het front worden gestuurd.
Ik las net ergens dat die personen inmiddels een boete hebben ontvangen.
Het zal daar wel bij blijven voorlopig, verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Thombias schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:16:
[...]

Ik las net ergens dat die personen inmiddels een boete hebben ontvangen.
Het zal daar wel bij blijven voorlopig, verwacht ik.
Ik hoop voor die mensen van wel, tenminste als ze altijd niet achter de oorlog hebben gestaan.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

2 mogelijkheden :

Wat denken jullie?
Wat wil je nu eigenlijk bereiken met deze vraag? Je hebt die collega 20 jaar niet gezien en dan komt hij op de proppen met zo'n filmpje? Negeer die gast gewoon en ga door met je leven. Denk je serieus dat er nergens in UA een oorlogsmisdaad wordt begaan? En dat is niet om ook meer iets goed te praten he. Maar als je maar lang genoeg murw wordt gebeukt dan is er vanzelf iemand die door draait. Ik hoop dat dit (als het al gebeurd is) incidenten zijn en dat die mensen hier ook voor worden gestraft. En verder moeten we er geen groot ding van maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:26
Of het waar is of niet. In die kringen gaan ze altijd op zoek naar een reden dat het oke is wat Rusland doet. Ik ken helaas ook van die mensen, iedere keer opnieuw complottheorieën aanhoren , de andere zien het niet, altijd slachtoffer voelen etc.(ook steeds extremer in de denkbeelden).

Oekraïne heeft overigens ook een hele verklaring gegeven dat het ook bij hun voorkomt en dat het geen geheim is in een oorlog met wraakgevoelens bij soldaten aan het front. Ze hebben ook uitgebreid uitgelegd hoe ze proberen om dit te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

2 mogelijkheden :

Wat denken jullie?
met name in de begindagen waren er ook aan Oekraiense kant wraakacties, martelingen, executies etc.
Dat soort zaken gebeuren in het heetst van de strijd, met name door onervaren burgers die door de oorlog ineens militair zijn geworden en berichten horen over familieleden die zijn omgekomen door RF-bombardementen.
Inmiddels heeft Oekraine hier werk van gemaakt om dat terug te dringen, o.a. door hierover te communiceren dat zulke zaken niet acceptabel zijn, maar ook door actief aan rotatie te doen (militairen niet lang achtereen aan het front), en ervaren NCO's te mixen tussen de troepen die hier op kunnen sturen en mensen tot de orde kunnen roepen als ze tijdens en aan het eind van een gevecht in blinde woede en adrenaline Russische POW's te lijf willen gaan. Die militairen worden z.s.m. naar de achterhoede gestuurd om af te koelen.
De puppies en kittens die ze volop aan het knuffelen zijn in de filmpjes helpen daar ook aan mee, stressbestrijding.

Althans, dat wordt ons verteld.
Maar het zal ongetwijfeld zo zijn. Het aantal berichten hierover lijkt drastisch gedaald te zijn, maar eenmaal op internet blijft het op internet en koren op de molen van de pro-Putin wappies ook hier in Nederland (denk bijv. aan Baudet die zelf ook dergelijke filmpjes noemde).

Dus ja, met name in de begindagen kwam het voor maar inmiddels heeft UA maatregelen genomen om dat terug te dringen.
Dus neem het met een korrel zout.
De castratie van een Oekraiense militair door Russische militairen is gefilmd en gepubliceerd door Russen zelf, vermoedelijk zelfs om de eigen Russische militairen te beïnvloeden zodat ze zich niet zomaar overgeven aan UA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:01
Emryte schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:20:

En voor de mensen op dit forum die beginnen over kernwapens dit en kernwapens zo. Kijk deze video van Perun over de Russische doctrine en waarom het onwaarschijnlijk lijkt dat Rusland ze inzet.

[YouTube: Calling Russia's nuclear bluff - Russian nuclear doctrine & the Ukraine war]

Ook heeft Perun een video gemaakt over de Russische corruptie waarmee de argumenten van Kamil versterkt worden.

[YouTube: How Corruption Destroys Armies - Theft, Graft, and Russian failure in Ukraine]

Ik ben persoonlijk een beetje klaar als mensen telkens beginnen over kernwapens, maar zich niet verdiepen in hoe de Russische doctrine werkt. Doe dat eerst en dan praten we verder. Ook worden er dingen vaak herhaald, wat ik kan begrijpen, maar soms niet nodig is.
Tja je mag het niet leuk vinden. Helaas is het niet zo vreemd dat men er over begint. De geschiedkundige van het filmpje haalt an sich een goede bron aan, alleen hij heeft hem niet goed gelezen. Men wijst hierin zelfs op het mogelijk inzetten van nucleaire wapens tegen NATO grondgebied (zie pagina 39).

Over inzet beperkt tot Oekraïne wordt ook nagedacht (dit is geschreven in juni, toen het nog 'beter' ging:)
Scott Sagan, a co-director of the Center for International Security and Cooperation, at Stanford University, believes that the risk of Russia using a nuclear weapon has declined in the past month, as the fighting has shifted to southern Ukraine. Putin is unlikely to contaminate territory he’s hoping to seize with radioactive fallout. And a warning shot, such as the detonation of a nuclear weapon harmlessly over the Black Sea, would serve little purpose, Sagan says. It would signal irresolution, not resolve—a conclusion that the United States reached half a century ago about the potential utility of a NATO demonstration strike to deter the Red Army. Sagan concedes that if Russia were to lose major battles in the Donbas, or if a Ukrainian counteroffensive seemed on the verge of a great victory, Putin might well order the use of a nuclear weapon to obtain a surrender or a cease-fire. In response, depending on the amount of damage caused by the nuclear explosion, Sagan would advocate American conventional attacks on Russian forces in Ukraine, Russian ships in the Black Sea, or even military targets inside Russia, such as the base from which the nuclear strike was launched.

Sagan takes issue with how the back-and-forth of military conflict is commonly depicted. As an image, an escalation ladder seems too static. It suggests the freedom to decide whether you should go up or down. Sagan thinks nuclear escalation would be more like an escalator: Once it starts moving, it has a momentum of its own, and it’s really hard to get off. He would be deeply concerned by any sign that Putin is taking even the initial steps toward nuclear use. “We should not underestimate the risk of an accidental nuclear detonation if tactical weapons are removed from their storage igloos and dispersed widely among Russian military forces,” Sagan warns.
Er zijn ook zorgen over de Krim, Rusland ziet dat als zijn eigen grondgebied. Het veroveren daar van kan dan weer worden uitgelegd als een bedreiging voor het voortbestaan (zit ook een belangrijke militaire capaciteit aan vast). Daarnaast is er ook nog een logica die erop wijst dat Rusland zijn 'low yield' arsenaal nooit heeft afgebouwd en dat het gebruik daarvan op militaire doelen ophef zal veroorzaken die met een paar weken weer over waait (Bill Perry).
In destructive power, the behemoths of the Cold War dwarfed the American atomic bomb that destroyed Hiroshima. Washington’s biggest test blast was 1,000 times as large. Moscow’s was 3,000 times. On both sides, the idea was to deter strikes with threats of vast retaliation — with mutual assured destruction, or MAD. The psychological bar was so high that nuclear strikes came to be seen as unthinkable.

Today, both Russia and the United States have nuclear arms that are much less destructive — their power just fractions of the Hiroshima bomb’s force, their use perhaps less frightening and more thinkable.

...

Analysts note that Russian troops have long practiced the transition from conventional to nuclear war, especially as a way to gain the upper hand after battlefield losses. And the military, they add, wielding the world’s largest nuclear arsenal, has explored a variety of escalatory options that Mr. Putin might choose from.

Concern about these smaller arms has soared as Vladimir V. Putin, in the Ukraine war, has warned of his nuclear might, has put his atomic forces on alert and has had his military carry out risky attacks on nuclear power plants. The fear is that if Mr. Putin feels cornered in the conflict, he might choose to detonate one of his lesser nuclear arms — breaking the taboo set 76 years ago after Hiroshima and Nagasaki
Verder is er een 'Tiger Team' die 3x per week bekijkt hoe navo gaat reageren op het gebruik van chemische, biologische en/of nucleaire wapens in Ukraine. Dat is het team dat heeft bedacht dat NATO nu 300.000 troepen in de grenslanden gaat plaatsen (hadden ze beter eerder kunnen bedenken, vóór de invasie maar goed dat is een andere discussie).

Eigenlijk zie je aan alle kanten dat er rekening gehouden wordt met escalatie:
Senator Angus King of Maine, an independent and a member of the Senate Intelligence and Armed Services Committees, visited the Polish-Ukrainian border over the weekend, meeting with officials from allied countries, visiting a refugee processing center and talking with Ukrainians. Mr. King said that as Russian forces struggle to make headway, Mr. Putin could try to strike a diplomatic agreement, intensify his bombardment of Ukrainian cities and level them, or lash out against the West with a cyberattack.

“The fourth is escalate to de-escalate, which is a tactical nuclear weapon,” Mr. King said, using the term for a Russian military doctrine in which it would employ a nuclear weapon as a warning — and then negotiate
Stuk van The Atlantic is wat dat betreft wel aardig:
As I listened to the recording of my conversation with Bill Perry, it was filled with the incongruous sounds of wind chimes and birds singing. Vladimir Putin can determine if, when, and where a nuclear attack occurs in Ukraine. But he cannot control what happens after that. The consequences of that choice, the series of events that would soon unfold, are unknowable. ...One thing is clear, after all my discussions with experts in the field: We must be ready for hard decisions, with uncertain outcomes, that nobody should ever have to make.
TLDR: Toepassing van nucleaire wapens is iets waar momenteel rekening mee wordt gehouden en dat zeker niet is uitgesloten.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 12-09-2022 15:46 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

Verwijderd

2 mogelijkheden :

Wat denken jullie?
*Rusland valt Oekraïne binnen met bruut geweld. Bombardeert steden, verkracht vrouwen en kinderen, martelt gevangen genomen soldaten, pleegt genocide op ongekende schaal... Deporteert bevolking, gebruikt munitie die allang verboden zijn middels internationale afspraken op burgerdoelen... Leggen complete dorpen in de as, verbranden huizen met mens en al, verschroeide aarde achter zich latend... Het aantal burgerslachtoffers loopt in de honderdduizenden...

En dan stuurt je collega een filmpje waarin een Russische soldaat de keel door wordt gesneden onder het mom van: 'Jamaar kijk, Oekraïne doet ook stout!1!!'

Tja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
RoD schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:00:
[...]

Dit zijn geen militaire doctrines, dit is politiek. En dan zijn er geen regels, alleen het recht van de sterkste. De Wijk kent rusland niet.
Die doctrine is er gewoon Wikipedia: Military doctrine of Russia (zie 2010) en daar bestaat brede consensus over. Maar de man zegt in mijn ogen zinnige dingen. Voor de afhankelijkheid van Rusland heeft hij al jaren terug gewaarschuwd. Hij is alleen iets minder een havik of emotioneel gebonden dan de gemiddelde poster hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
Dat je aan beide kanten smeerlappen hebt natuurlijk. Alleen is het aan de ene kant een soort systeem en aan de andere niet. En de winnaar schrijft uiteraard de geschiedenis :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@sdk1985

Die chemische en biologische wapens zullen waarschijnlijk uit Noord Korea komen als rusland ze gaat gebruiken. Wat dat betreft is de toenadering naar NK van rusland licht zorgwekkend.

In een heel vroeg stadium, ik meen al voor de oorlog was begonnen, heeft Virtuozzo hier wel eens wat over geschreven in één van de allereerste topics. Wat dat betreft is het jammer dat hij niet meer post, zijn kennis reikte vrij ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 15:24

Stoney3K

Flatsehats!

sdk1985 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:37:
[...]
TLDR: Toepassing van nucleaire wapens is iets waar momenteel rekening mee wordt gehouden en dat zeker niet is uitgesloten.
Het gaat dan toch vooral om inzet van tactische nukes en niet om strategische wapens? Er is toch sowieso geen sprake van MAD?

Wanneer Rusland tactische nucleaire wapens denkt in te zetten dan is dat toch echt een laatste zwaktebod. Want dan is NATO inmenging in het hele conflict praktisch gegarandeerd.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 14:14

2 mogelijkheden :

Wat denken jullie?
Het gebeurt aan beide kanten. Het grote verschil is dat het bij Oekraine zoveel mogelijk wordt afgestraft, terwijl bij rusland het wordt aangemoedigt en onderdeel is van de werkwijze van bepaalde groepen deie de bevolking onder controle moeten houden.

Je kunt nooit aan een enkel filmpje een conclusie geven, je moet zorgen dat je naar het geheel kijkt. Als je nl. naar losse gebeurtenissen gaat kijken zul je altijd slechte dingen kunnen vinden. De vraag is echter wat daar mee wordt gedaan. Een heel simpele vraag hiervoor, in Nederland lopen er ook moordenaars rond, maakt ons dat als land een stelletje moordenaars? Of gaat het juist om het feit dat we dat afkeuren en er aktief tegen optreden?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

bloody schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:52:
hmm weer een sigaret?

[Twitter]

Ik ben wel benieuwd wat dat kan zijn...
Even de boel in de gaten houden dus :)

Edit, schijnt wel heftig geweest te zijn:

[...]
Update: ws aanval op het vliegveld van Taganrog.
Forse explosies!
[Twitter: https://twitter.com/Himarski/status/1569327218366480384]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
bloody schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:12:
[...]

Forse explosies!
[Twitter]
Dat zijn beste klappen als 10 KM verderop de alarmen van auto's afgaan :)
Zo te zien op google maps is dat een vliegveld waar behoorlijk wat militaire vliegtuigen kunnen staan. Je weet niet of die er ook nu stonden tijdens de explosies, maar alsnog een leuke klapper!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Indoubt schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:56:
@sdk1985

Die chemische en biologische wapens zullen waarschijnlijk uit Noord Korea komen als rusland ze gaat gebruiken. Wat dat betreft is de toenadering naar NK van rusland licht zorgwekkend.

In een heel vroeg stadium, ik meen al voor de oorlog was begonnen, heeft Virtuozzo hier wel eens wat over geschreven in één van de allereerste topics. Wat dat betreft is het jammer dat hij niet meer post, zijn kennis reikte vrij ver.
Voor zover ik weet is @Virtuozzo helaas verbannen uit dit deel van het forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 14:59
Hoort eerder in het memes topic vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

bloody schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:12:
[...]

Forse explosies!
[Twitter]
Met eerder al de luchtverdediging die in werking was op schijnbaar dezelfde locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:59
xh3adshotx schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:16:
[...]

Ik las ergens dat die ban al opgeheven is. Maar ik denk dat de discussie destijds over zijn ban dermate heftig is geweest dat hij zich hier niet meer zal vertonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

xh3adshotx schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:16:
[...]

Off-topic ja, dat is me bekend. Jammer want hij zit diep in de materie en heeft een heel groot netwerk. Je moest zijn post wel zorgvuldig lezen en er vaak zelf ook nog wat werk insteken maar dan had je ook informatie waar je anders maar moeilijk zo gecondenseerd aankomt.

Ik denk overigens niet dat de russen chemische wapens gaan gebruiken. Inmiddels zijn er zo veel partijen die zich tegen rusland hebben gekeerd dat ze daar waarschijnlijk niet mee wegkomen. De sancties gaan ergens pijn doen en rusland staat er een beetje alleen voor. De speciale vriendschap met China lijkt ook zijn beperkingen te kennen. Ze moeten nu zelfs een beetje gaan oppassen dat China geen grondgebied neemt of anders de teugels bij de russen flink aantrekt voor eigen gewin. Niet voor niets hebben de Chinezen 35 usd korting op een barrel russische olie.

Mijn vermoeden is dat rusland wat meer alleen staat in deze oorlog dan dat het van tevoren dacht en dan druk ik me voorzichtig uit. Je ziet het aan veel aspecten. Zo is ook het uitroepen van de DNR en LNR niet erg veel erkend. Zelfs Kazachstan heeft dat geweigerd.

Dat alles maakt de positie van Oekraine sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
3raser schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:25:
[...]

Met eerder al de luchtverdediging die in werking was op schijnbaar dezelfde locatie.
[Twitter]
Hoe doen ze dat dan? De afstand tussen het vliegveld en veilig grondgebied is minstens 130 km. Dat is ruim buiten HIMARS bereik. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
asing schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:30:
[...]

Hoe doen ze dat dan? De afstand tussen het vliegveld en veilig grondgebied is minstens 130 km. Dat is ruim buiten HIMARS bereik. :9
False flag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:52
Meh, denk eerder een brandende sigaret op de verkeerde plek, gebeurt vaker de laatste tijd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:30:
[...]

Off-topic ja, dat is me bekend. Jammer want hij zit diep in de materie en heeft een heel groot netwerk. Je moest zijn post wel zorgvuldig lezen en er vaak zelf ook nog wat werk insteken maar dan had je ook informatie waar je anders maar moeilijk zo gecondenseerd aankomt.

Ik denk overigens niet dat de russen chemische wapens gaan gebruiken. Inmiddels zijn er zo veel partijen die zich tegen rusland hebben gekeerd dat ze daar waarschijnlijk niet mee wegkomen. De sancties gaan ergens pijn doen en rusland staat er een beetje alleen voor. De speciale vriendschap met China lijkt ook zijn beperkingen te kennen. Ze moeten nu zelfs een beetje gaan oppassen dat China geen grondgebied neemt of anders de teugels bij de russen flink aantrekt voor eigen gewin. Niet voor niets hebben de Chinezen 35 usd korting op een barrel russische olie.

Mijn vermoeden is dat rusland wat meer alleen staat in deze oorlog dan dat het van tevoren dacht en dan druk ik me voorzichtig uit. Je ziet het aan veel aspecten. Zo is ook het uitroepen van de DNR en LNR niet erg veel erkend. Zelfs Kazachstan heeft dat geweigerd.

Dat alles maakt de positie van Oekraine sterker.
Het Russische regime wordt met de dag zwakker. Open en bloot voor de wereld om te zien wat voor monsterlijke zelfverrijkende schooiers daar de macht in handen hebben.

Zelfs hun eigen soldaten worden verwaarloosd als verminkte zwerfhonden.

Als dit is uitgespeeld is Rusland de komende decennia sowieso de paria van het wereldtoneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

PLAE schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:50:
[...]

Die doctrine is er gewoon Wikipedia: Military doctrine of Russia (zie 2010) en daar bestaat brede consensus over. Maar de man zegt in mijn ogen zinnige dingen. Voor de afhankelijkheid van Rusland heeft hij al jaren terug gewaarschuwd. Hij is alleen iets minder een havik of emotioneel gebonden dan de gemiddelde poster hier.
Ja, ik weet dat er militaire doctrines zijn, mijn punt is dat dit geen beslissing is op basis van militaire doctrine, maar simpelweg politieke beslissing. Poetin creëert zijn eigen realiteit en als hij vindt dat morgen Nederland een onderdeel is van rusland, dan creëert hij die realiteit gewoon. Hetzelfde met die "referenda". Doen alsof die ervoor zorgen dat rusland met nukes kan gaan gooien is van een ongelofelijke stompzinnigheid die wmb kwaadaardig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

FabianGTI schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:36:
[...]

Meh, denk eerder een brandende sigaret op de verkeerde plek, gebeurt vaker de laatste tijd. :+
Of Putin die als gebaar van goede wil zijn eigen vliegveld opblaast. Past keurig in het plaatje met de terugtrekkende troepen. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• technoaddict
FabianGTI schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:36:
[...]

:)
Las net op Reddit dat op 8 locaties in Rusland explosies zijn gemeld. Als dat zo is is dat voor het eerst op die schaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:37:
[...]

Het Russische regime wordt met de dag zwakker. Open en bloot voor de wereld om te zien wat voor monsterlijke zelfverrijkende schooiers daar de macht in handen hebben.

Zelfs hun eigen soldaten worden verwaarloosd als verminkte zwerfhonden.

Als dit is uitgespeeld is Rusland de komende decennia sowieso de paria van het wereldtoneel.
En daar schuilt ergens ook weer gevaar in, zie Duitsland na WO1. Wordt nog een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 15:24

Stoney3K

Flatsehats!

technoaddict schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:42:
[...]

:)
Las net op Reddit dat op 8 locaties in Rusland explosies zijn gemeld. Als dat zo is is dat voor het eerst op die schaal.
Mogelijk tegenoffensief?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Heftige, Call of Duty achtige beelden. SFW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
Mooie ontwikkelingen, hopelijk is het snel voorbij en kunnen we rusland kaalplukken van alle energie :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Apache4u schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:12:
Rob (oprichter hcss) vs Bob (clingendael)

[Afbeelding]
Volgens die definitie is het overnemen van Kupiansk, wat de transport hub was van Rusland voor het hele noorden van de invasie dus een strategische overwinning?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1 ... 19 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid