Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.637 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-10 01:38
downtime schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:04:
[...]

Pardon? Deelname aan het Marshall plan is ook Oost Europa incl de Sovjetunie aangeboden. Ze weigerden.

https://courses.lumenlear...ll-plan-and-molotov-plan/
Mja, dat detail wordt in dat soort discussies daar meestal niet echt benadrukt, geloof ik :+

Op dit punt gaat het tegenwoordig meer om de beeldvorming dan wat echt gebeurd is. Net als dat alle misdaden van dat regime daar ofwel nooit echt zo gebeurd zijn, ofwel door iemand anders kwamen, of nodig waren om nog erger te voorkomen. Dat setje frames wordt nog steeds ingezet, en werkt daar ook gewoon nog altijd best aardig, meen ik.

En wellicht ter overvloede, hoor, maar het is natuurlijk een rare set waanbeelden. Maar die context speelt daar wel, qua narratieven, als de vraag was waar dat idee van die noodzaak tot verdediging vandaan kwam.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Inmiddels lijken partizanenacties toe te nemen, Russische collaborateurs zijn niet veilig en worden op alle mogelijke manieren om het leven gebracht:
Opgeblazen of vergiftigd

Die hoop wordt niet alleen gesterkt door de militaire successen. In de schaduw van het tegenoffensief is ook het verzet bezig aan een opmars. In een poging om de plannen van het Kremlin te ondermijnen, richten zij hun pijlen op pro-Russische functionarissen. Ze worden beschoten, opgeblazen, opgehangen of vergiftigd. Alleen al in augustus vonden er negen aanslagen plaats.

Eind augustus werd Alexey Kovalev, de plaatsvervangende leider van Cherson, doodgeschoten in zijn huis in de stad Hola Prystan. Kovalev, een voormalig Oekraïens parlementslid, had in juni aangekondigd dat hij voortaan met de Russen samenwerkt. Ook zijn vriendin is zwaargewond geraakt door een steekwond in de nek.

De moord op Kovalek volgde na een poging tot moord op Vladimir Saldo, de door Moskou aangestelde leider van het bezette Cherson. Saldo werd opgenomen in een ziekenhuis op de Krim nadat hij werd vergiftigd, wellicht door een persoonlijke kok. Hij zou al eerder het doelwit geweest zijn van een aanslag met een autobom in juli. De bom werd evenwel ‘op tijd ontdekt en onschadelijk gemaakt’.
Zoeken naar collaborateurs

De dag nadat Saldo vergiftigd was, werd een andere pro-Russische functionaris in Cherson, Vitaly Gura, voor zijn huis neergeschoten. Gura stierf later in het ziekenhuis. Igor Telegin, aangesteld door Moskou voor de regio Cherson, overleefde een autobomaanslag. In Berdjansk stierf het plaatsvervangend hoofd van de verkeerspolitie, Aleksandr Kolesnikov, na een bomaanslag. Vorige week ontplofte ook de auto van kolonel Artem Bardin. Hij raakte zwaargewond.

‘De aanslagen maken de bezetters bang’, zegt Iryna. ‘Toen de scholen heropenden, bewaakten ze die nog. Nu verlaten ze amper hun post. Meer, ze vluchten weg.’ De verzetsbeweging – vrijwilligers en soldaten die vooral in en rond Cherson actief zijn – creëert angst bij de Russen en Oekraïeners die met hen samenwerken. In juni werd bekend dat Kiev een onderzoek doet naar 480 personen die verdacht worden van collaboratie.

Mede door het verzet blijven de plannen van het Kremlin ‘alleen maar op papier bestaan’, zegt Mykhailo Podolyak, topadviseur van Zelenski aan The Washington Post. De referenda voor een mogelijke annexatie van de bezette gebieden zijn al verschoven naar de herfst ‘om veiligheidsredenen’.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kamil komt hier regelmatig voorbij inclusief embeds, heeft interessante draadjes.

Rusland had het Z-symbool, Oekraïne heeft nu het Ï-symbool: wat betekent het?

Deze letter komt enkel voor in het de Oekraïns, niet in het Russisch. Volgens het artikel is het een symbool van verzet dat is opgedoken in o.a. Kherson en Mariupol.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:24

Stoney3K

Flatsehats!

Flimovic schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:15:
[...]

Ik heb het idee (maar dat zou whisful thinking kunnen zijn) er steeds meer zand in de raderen van de Russische machine wordt gestrooid en dat alles samenkomt in een soort 'perfect storm'.
Ergens betekent dit dus ook dat de kans dat Putin in één of andere blinde paniek-actie besluit om nucleaire wapens te gebruiken, dus ook groter wordt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Twam schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:11:
[...]

(Dit gevoel wordt overigens erg verstrekt door het idee dat ze in de nasleep van de tweede wereldoorlog zijn genaaid. Ze hebben miljoenen soldaten opgeofferd, plus grote steden en stukken economie, maar kregen daarna niet alleen niet de steun bij de wederopbouw die West Europa wel kreeg, maar werden ook actief dwarsgezeten omdat ze een communistisch regime hadden. Met de kennis van nu, had dat misschien ook beter aangepakt kunnen worden. Dat was ook wel een klein beetje 'we zijn bondgenoten zolang jullie kanonnenvoer leveren, maar eigenlijk zijn we blij als jullie daarna ook zwaar verzwakt zijn'.)
achteraf had Patton misschien gelijk toen hij gezegd zou hebben dat ze hadden moeten doorstoten naar Moskou ipv stoppen bij Berlijn. Dat is ook met de kennis van nu.

De Russen hebben miljoenen soldaten opgeofferd. Ja, omdat een mensenleven ze geen fuck interesseerde (en nu nog nauwelijks).
Ja, de oorlog had misschien langer geduurd, maar de westerse geallieerden waren zuiniger op hun manschappen.
Ik vind het dus een drogreden om te suggeren dat de Russen enig recht van spreken hebben omdat ze miljoenen mensenlevens op het altaar van de bloedgoden hebben geofferd alleen voor wat snellere terreinwinst. Dat is een eigen keus geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:21:
Inmiddels lijken partizanenacties toe te nemen, Russische collaborateurs zijn niet veilig en worden op alle mogelijke manieren om het leven gebracht:

[...]

[...]
Augustus was nog voor dit grote offensief (wanneer je Kherson en Krim oblast activiteit als voorafje ziet). Een aantal paginas terug postte iemand een screenshot van partizanengebied Melitopol dat groter was dan Melitopol zelf. Dat insinueert dat Rusland de greep op de stad plus omgeving kwijt is, maar het was slechts 1 bron. Ik ben benieuwd wat zich daar afspeelt maar soms is het beter om het nog niet te weten te kunnen komen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:25:
[...]

Ergens betekent dit dus ook dat de kans dat Putin in één of andere blinde paniek-actie besluit om nucleaire wapens te gebruiken, dus ook groter wordt.
Is dat zo? Ik neem aan dat Putin en zijn vrienden na de oorlog nog lang van hun rijkdommen willen kunnen genieten, een nucleaire oorlog gaat ze die mogelijkheid niet geven.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 11:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

[...]

Wat ik ervan begrepen heb, schiet Putin daar niks mee op, aangezien hij dan z'n belangrijkste bondgenoot (China) kwijt raakt en er waarschijnlijk een 'krachtige reactie' van het Westen komt. Wat dat ook moge betekenen. Maar ja, een kat in het nauw...

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:31
Een Russische matroos van de Baltische Vloot werd na een week training in een tank gestopt. Misschien zal het Russische leger vroeg of laat begrijpen dat Poetin hen tot een collectieve ineenstorting leidt.

Filmpje van Russische matroos erg gehavend
[Twitter: title]

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Flimovic schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:28:
[...]

Wat ik ervan begrepen heb, schiet Putin daar niks mee op, aangezien hij dan z'n belangrijkste bondgenoot (China) kwijt raakt en er waarschijnlijk een 'krachtige reactie' van het Westen komt. Wat dat ook moge betekenen. Maar ja, een kat in het nauw...
Daarmee ga je er vanuit dat Putin rationeel handelt, en niet volledig vanuit emotie.

Er is nog altijd veel onduidelijkheid over de gezondheidstoestand van Putin, dat kan zijn emotionele toestand ook beïnvloeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
[...]

Als hij Adolf nadoet dan krijgt zijn vriendin een pilletje en hij knalt een stuk lood door zijn hoofd.

Er wordt alleen gedreigd, meer niet. Net zoals dat ze de kerncentrales niet aan gort schieten met gunstige wind.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:10
[...]

poetin heeft geen lanceerknopje he, en het schuurt niet helemaal lekker tussen hem en degene die wel over die knoppen gaan.

Ik denk eerder dat als hij dat roept, iemand hem voor seniel verklaart en hem per ongeluk uit het raam laten vallen, ze weten wat het antwoord zou zijn als ze er een op een grote stad zouden gooien, dus dan gaan ze echt wel hun eigen hachje redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-10 01:38
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:26:
[...]

achteraf had Patton misschien gelijk toen hij gezegd zou hebben dat ze hadden moeten doorstoten naar Moskou ipv stoppen bij Berlijn. Dat is ook met de kennis van nu.

De Russen hebben miljoenen soldaten opgeofferd. Ja, omdat een mensenleven ze geen fuck interesseerde (en nu nog nauwelijks).
Ja, de oorlog had misschien langer geduurd, maar de westerse geallieerden waren zuiniger op hun manschappen.
Ik vind het dus een drogreden om te suggeren dat de Russen enig recht van spreken hebben omdat ze miljoenen mensenlevens op het altaar van de bloedgoden hebben geofferd alleen voor wat snellere terreinwinst. Dat is een eigen keus geweest...
Oh, dat laatste moge duidelijk zijn, dat is echt deel van hun militaire traditie en zie je nu eigenlijk ook weer he. Maar inderdaad, misschien dat Patton ergens een punt had. Natuurlijk weinig draagvlak voor indertijd, maar dan had de nasleep er wel heel anders uitgezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dakka schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:33:
[...]

poetin heeft geen lanceerknopje he, en het schuurt niet helemaal lekker tussen hem en degene die wel over die knoppen gaan.

Ik denk eerder dat als hij dat roept, iemand hem voor seniel verklaart en hem per ongeluk uit het raam laten vallen, ze weten wat het antwoord zou zijn als ze er een op een grote stad zouden gooien, dus dan gaan ze echt wel hun eigen hachje redden.
Dat is inderdaad het geluk dat we dan hebben: Die kernwapens lanceren zichzelf niet. Daar zijn ook soldaten voor nodig, en een behoorlijke logistieke keten. Dus er zijn genoeg mensen in die keten die gewoon 'nee' kunnen zeggen omdat ze zelf ook weten wat het inhoudt.

Nog los van het feit dat het nucleaire arsenaal van Rusland met plakband bij elkaar wordt gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:41

If only we knew..

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Die wilde ik net posten. Ik ben een beetje moe van alle onbevestigde geruchten maar dit is wel een betrouwbare bron.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:59
RoD schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:45:
[...]

Die wilde ik net posten. Ik ben een beetje moe van alle onbevestigde geruchten maar dit is wel een betrouwbare bron.
Er gebeurt gewoon zoveel nu...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RoD schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:45:
[...]

Op Fox verliest Ukraine gewoon weer terrein. Ik bedoel maar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:33:
Geruchten over het zuiden nemen ook toe:
[Twitter][Twitter]Een nieuw front richting de kust zou een enorme klap zijn.
Twee bataljons richting Maryinka?

[Twitter: https://twitter.com/lilygrutcher/status/1569407618828963848]

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:49:
[...]

[Embed]
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:49
(CW: facebook :+)
Facebook General Staff UA:

Door mij door Google Translate gehaald:
The military command of the Russian Federation suspends the sending of new, already formed units to the territory of Ukraine. The current situation in the theater of operations and distrust of the higher command forced a large number of volunteers to categorically refuse the prospect of service in combat conditions. The situation is affected by information about the actual number of dead, while losses from private military companies and those mobilized from temporarily occupied territories are not taken into account. The situation worsens due to the general attitude towards their own wounded. In particular, in Russian hospitals, diagnoses and the nature of combat injuries are deliberately simplified, no time is given for rehabilitation in order to quickly return servicemen to the combat zone.
Geen nieuw gevormde troepen meer? Dan geven ze zich toch gewoon gewonnen?

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Inmiddels lijkt Armenië aangevallen te worden, iemand heeft bloed geroken :D

[Twitter: https://twitter.com/ZaraGiaa/status/1569429458779783170]

[Twitter: https://twitter.com/Leftist_Habibi/status/1569429420594577411]

[ Voor 13% gewijzigd door XWB op 12-09-2022 23:04 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

XWB schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:00:

[Twitter]

[Twitter]
Wacht eens even, is Azerbaijan geen lid van de NAVO?

Edit: Blijkbaar geen NATO-lid, wel actief deelnemer van Partnership for Peace-programma.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 12-09-2022 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
Da's een flinke middelvinger van Azerbaijan naar Poetin dan. Precies op het moment dat hij het militair enorm zwaar heeft in Oekraïne én zijn eigen volk de moed begint te krijgen om zich tegen hem uit te spreken.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:58
Stoney3K schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:02:
[...]

Wacht eens even, is Azerbaijan geen lid van de NAVO?

Edit: Blijkbaar geen NATO-lid, wel actief deelnemer van Partnership for Peace-programma.
Klopt, Azerbaijan is idd geen lid van de NAVO.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Next Georgië?

Zal wel niet maar als die nu ook gaan meppen wordt het lastig voor RU

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
Ik snap het waarom niet. Azerbeijan is wel een rijk land, ze bulken van de olie, maar ik zie het nut niet om Armenië binnen te vallen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Japan zal zich waarschijnlijk eerder bemoeien met Taiwan.

Wat betreft Azerbaidjan vs Armenië heeft volgens mij Türkiye meer een vinger in de pap als het gaat om geopolitiek dan Rusland, maar ik kan me vergissen.
asing schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:16:
[...]

Ik snap het waarom niet. Azerbeijan is wel een rijk land, ze bulken van de olie, maar ik zie het nut niet om Armenië binnen te vallen.
poging tot afmaken genocide op Armenié van 100 jaar geleden.
Turkije en Azerbaidjan zijn mogelijk twee handen op 1 buik.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2022 23:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeefHazard
asing schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:16:
[...]

Excuseer de linkdump maar: Wikipedia: 2020 Nagorno-Karabakh war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:16:
Japan zal zich waarschijnlijk eerder bemoeien met Taiwan.

Wat betreft Azerbaidjan vs Armenië heeft volgens mij Türkiye meer een vinger in de pap als het gaat om geopolitiek dan Rusland, maar ik kan me vergissen.
Twitter gaat helemaal los, blijkbaar hebben de Turken recent nog een lading drones geleverd.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fce_dQOXkAEEzBS?format=jpg&name=medium
https://twitter.com/prawst/status/1569433645831852032

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:18:
[...]

Twitter gaat helemaal los, blijkbaar hebben de Turken recent nog een lading drones geleverd.

[Afbeelding]
https://twitter.com/prawst/status/1569433645831852032
precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ah dat maakt het helder. Nog een pruttelende pot ellende waarin nu geroerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:45
Liever Moldavië wat met hulp van Oekraïne rovershol Transnistrië opruimt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:53
Zit even Op1 te kijken. Die RdW lijkt 180° te zijn gedraaid ?
Nu zegt hij dat Ukraine met behulp van o.a. partizanen de oorlog zou kunnen winnen (met tien slagen om de arm)
Omdat ik begrijp dat er hier niet veel fans van hem zitten.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BeefHazard schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:59:
(CW: facebook :+)
Facebook General Staff UA:

Door mij door Google Translate gehaald:

[...]

Geen nieuw gevormde troepen meer? Dan geven ze zich toch gewoon gewonnen?
ook de eenheden gevormd door rekruten uit gevangenissen faalt.

De kraan gaat dicht blijkbaar.
Mogelijk is de shit nu echt aan in Rusland zelf, combineer dat met dat bericht over poppetjes in St. P en M en wie weet gaat er een balletje rollen nu.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
mir4dor schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:23:
Zit even Op1 te kijken. Die RdW lijkt 180° te zijn gedraaid ?
Nu zegt hij dat Ukraine met behulp van o.a. partizanen de oorlog zou kunnen winnen (met tien slagen om de arm)
Omdat ik begrijp dat er hier niet veel fans van hem zitten.
Hij heeft een enorme lading kennis en gebruikt dat om volgens eigen zeggen duiding te geven aan wat gebeurt. Dat is doorgaans om de een of andere reden erg pessimistisch voor Ukraine in dit geval en hangt erg aan het superieure Rusland.

Een aantal hier zijn terecht ook sceptischer dan anderen die wellicht soms wensdenken. Maakt RdW zijn analyses niet slecht, maar vooral ‘een vergezocht scenario’ voor mij. Het ligt niet voor de hand, maar kan wel. In theorie. Wellicht.

Want dat partizanen verhaal is net zo onlogisch: ja die zijn actief en zorgen dat lokaal Russisch leiderschap niet functioneert maar kan helaas geen duizenden ingegraven soldaten eigenhandig wegjagen.

Maargoed, ze spelen absoluut een rol. Himars ook. M777’s ook. Duizenden getrainde en gemotiveerde Ukrainse soldaten ook. :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:23
Armenië Azerbeidzjan is al jaren onrustig.
Wikipedia: 2021–2022 Armenia–Azerbaijan border crisis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

*knip* zie topic warning, geen speculatie over WW3/kernwapens.

[ Voor 91% gewijzigd door defiant op 13-09-2022 22:58 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:16:
Een heel interessante ontwikkeling, Armenië is lid van de CSTO, de Russisch geleide tegenhanger van de NAVO met een vergelijkbare 'artikel 5' clausule:
Similar to Article 5 of the North Atlantic Treaty, Article 4 of the Collective Security Treaty (CST) establishes that an aggression against one signatory would be perceived as an aggression against all. The CSTO charter reaffirmed the desire of all participating states to abstain from the use or threat of force. Signatories would not be able to join other military alliances.
Rusland moet wel militair te hulp schieten, anders is de geloofwaardigheid van het bondgenootschap in het geding. Of ze het nog kunnen?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Verwijderd

De VS heeft ook kernwapens.
Frankrijk ook.
GB volgens mij ook.

Heel leuk dat Rusland gaat zeggen 'de bom gaat vallen tenzij X Y Z'.
Wat denk je dat de VS gaat zeggen?
Dit werkt gewoon echt niet. Niemand gaat hier voor zwichten.

Laat dat kernwapen-argument toch rusten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25

Gaat wel erg snel, of niet echt betrouwbaar?

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GAIAjohan schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:36:
[Embed]
nog even een paar dagen aanzien. Geen hoop op vestigen.
TheBrut3 schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:36:
[...]

Nou, vooral zorgen dat je dicht bij de flits staan. Weet je er niets meer van en heb je dat ook weer meegemaakt.
Dit. Als het luchtalarm afgaat, ga ik de straat op, in de hoop dat het snel voorbij is, want voor geen goud wil ik de fallout en nucleaire winter meemaken. Dwars door de oerdrang tot overleven heen.
hoevenpe schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:35:
[...]

Een heel interessante ontwikkeling, Armenie is lid van de CSTO, de Russisch geleide tegenhanger van de NAVO met een vergelijkbare 'artikel 5' clausule:

[...]
Rusland moet wel militair te hulp schieten, anders is de geloofwaardigheid van het bondgenootschap in het geding. Of ze het nog kunnen?
RF stuurt een T-62, goed genoeg?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
GAIAjohan schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:36:
[Embed]
Dat bericht gaat volgens mij al een paar dagen. Het blijven Russische soldaten. Die volgen orders. Als ze de order krijgen om stand te houden, dan proberen ze dat.

Ze gaan geen order krijgen om zich eruit te onderhandelen. Dat gaat geen generaal geven. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Rusland en Wit-Rusland hebben de plicht Armenië met alle militaire middelen bij te staan, doen ze dat niet dan is dit blok irrelevant en daarmee de russische machtspositie in de regio nog verder verzwakt.

Benieuwd waar Poetin voor kiest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:45:
[...]

Rusland en Wit-Rusland hebben de plicht Armenië met alle militaire middelen bij te staan, doen ze dat niet dan is dit blok irrelevant en daarmee de russische machtspositie in de regio nog verder verzwakt.

De Russen in Armenië mogen in elk geval aan de bak:

[Twitter: https://twitter.com/lilygrutcher/status/1569442132410384384]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Het ziet er serieus uit, dit is een massale aanval:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Los van wat V.V. zegt, zie je het al voor je:
"OK jongens, bijgekomen van wegrennen uit UA? We hebben een nieuwe klus voor je. Goed nieuws: nergens in buurt van UA. Slecht nieuws: ze hebben nog meer Bayraktars..." :+

Significanter is dat Aliyev blijkbaar na gebeurtenissen van laatste paar dagen geconcludeerd heeft dat Putin niet alleen maar in UA verloren heeft, maar zodanig beschadigd is dat ook op langere termijn niets van z'n wrok gevreesd hoeft te worden. Dat is - zeker van een lang gevestigde en doorgaans behoedzame leider - behoorlijk significant.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik snap dat het allemaal spannend is momenteel maar kan het Azerbeidzjan / Armenië conflict in een ander topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:19
[...]

Eventueel gaan die landen dan kiezen voor beveiliging bij nato?
Indien dat blok niet werkt, waarom zou je erbij blijven?
Nato werkt wel.

[ Voor 8% gewijzigd door C00P op 12-09-2022 23:57 ]

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoevenpe
Hippocampus schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:54:
Ik snap dat het allemaal spannend is momenteel maar kan het Azerbeidzjan / Armenië conflict in een ander topic?
Het is zeker een eigen draadje waard, maar ook direct gerelateerd aan dit conflict. 80% van het Russische leger is in Oekraïne en krijgt op z'n donder, de rest van het land praktisch onverdedigd en rijp voor de sloop.

Russische veiligheidsgaranties zijn waardeloos geworden, Azerbaijan maar ook Moldavië, Georgië, China en Japan zien op termijn hun kans schoon. Zelfs Finland en Estland hebben nog historische claims op Russisch grondgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
hoevenpe schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 00:04:
[...]

Het is zeker een eigen draadje waard, maar ook direct gerelateerd aan dit conflict. 80% van het Russische leger is in Oekraïne en krijgt op z'n donder, de rest van het land is praktisch onverdedigd en rijp voor de sloop.

Russische veiligheidsgaranties zijn waardeloos geworden, Azerbaijan maar ook Moldavië, Georgië, China en Japan zien op termijn hun kans schoon. Zelfs Finland en Estland hebben nog historische claims op Russisch grondgebied.
Laat staan, nu Azerbeidzjan hun kans ziet, en wellicht merkt dat Rusland niks kan, wat er gaat worden van de Tsjetsjenië’s en alle andere onrustige regio’s in/bij Rusland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tis alweer voorbij. Dus laat dat topic maar zitten 😉

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
[...]

Het is zeker een eigen draadje waard, maar ook direct gerelateerd aan dit conflict. 80% van het Russische leger is in Oekraïne en krijgt op z'n donder, de rest van het land is praktisch onverdedigd en rijp voor de sloop.

Je vergeet er nog twee denk ik. Kaliningrad was niet altijd Russisch. Voor 1945 was het Duits en als je heel ver terug gaat (1657) dan kom je Polen tegen.

Je kan echter geen aaneensluitend stuk land maken dus daar zal niet veel gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
Apache4u schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 00:08:
[Embed]

Of toch niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Apache4u schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 00:08:
[Embed]
Azerbaijan krijgt extra gratis gas en olie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
GAIAjohan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 00:09:
[...]

Azerbaijan krijgt extra gratis gas en olie?
ot: daar hebben ze zelf meer dan genoeg van.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Apache4u schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 00:13:
[...]

ot: daar hebben ze zelf meer dan genoeg van.
offtopic:
Tuurlijk, maar wat heeft Rusland anders nog te geven? En ‘gratis’ olie en gas kunnen zij ook duur verkopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Def Mon heeft wat kaartjes gemaakt, zo verwacht hij hoe de oorlog zal verlopen:

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Tussenstand training op Amerikaanse wapens:

Theiner maakt de opmerking dat de Himars een driekoppige bemanning heeft. Dat is wel opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 00:18:

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
Had Defmon3 niet ook het huidige offensief goed voorspeld? Aan 'onze' kant zitten de betere militaire strategen, geef de Russen nou geen hints wat ze kunnen verwachten.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Flimovic schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:31:
Ik heb echt zo het idee dat we naar de complete instorting van Rusland in het algemeen en het Russische leger in het bijzonder aan het kijken zijn. Ik kan me niet aan het gevoel onttrekken. Echt historisch!
Los van mijn indruk dat dit een iets te gehaaste conclusie is, vraag ik me af hoe verstandig het is om bij dit (eventuele) scenario juichend aan de zijlijn te staan. Het aantal plusjes dat deze post (en andere met een dergelijke strekking) krijgt, doet me vermoeden dat ik een van de weinigen ben met deze voorzichtige insteek :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
GAIAjohan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 00:15:
[...]

offtopic:
Tuurlijk, maar wat heeft Rusland anders nog te geven? En ‘gratis’ olie en gas kunnen zij ook duur verkopen
Nou helaas niet. Dit land wil graag meer olie en gas exporteren naar EU maar Rusland zegt "nee". (Hetzelfde zeggen ze defacto ook tegwn UA.) Typische pestkop (bully).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 05:47:
[...]

Los van mijn indruk dat dit een iets te gehaaste conclusie is, vraag ik me af hoe verstandig het is om bij dit (eventuele) scenario juichend aan de zijlijn te staan. Het aantal plusjes dat deze post (en andere met een dergelijke strekking) krijgt, doet me vermoeden dat ik een van de weinigen ben met deze voorzichtige insteek :)
Hetzelfde zei men ook toen de SU en het IJzeren Gordijn viel. Hetzelfde argument gebruikt men ook om een zittende leider nog eens 4 jaar te gunnen ipv een nieuwe een kans te geven. Angst voor verandering noem ik het. Heeft de val van het IJzeren Gordijn tot nieuwe conflicten geleid? Jazeker, met name de Balkanoorlog. Maar er zijn ook vele miljoenen bevrijd onder het juk van de SU. Heel Oost-Europa om precies te zijn (inclusief Bloodlands die enorm hebben geleden onder SU), muv Belarus. Dat was het tragische conflict in Joegoslavië het waard. Want eigenlijk was Joegoslavië niet een land van eenheid maar een samenraapsel van volkeren (herkenbaar voor wat in RU gaat komen :+). Ik geef wel toe enkel Joegoslavië is wat kort door de bocht. Aan de andere kant heeft het niet geleid tot nieuwe kernmachten. UA had zelfs de kernwapens opgegeven. Achteraf naar het blijkt onverstandig je joker op te geven. Enige dat wij moeten doen als wereldgemeenschap is genocide voorkomen. Zodat we een zuivering zoals de Oeigoeren nu meemaken ofwel voorkomen, ofwel de impact minimaliseren. Dat is menselijkheid en waardigheid. Waar we in het Westen voor zeggen te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Weer een flinke lijst gisteren:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:49:
[...]

[Embed]
offtopic:
Fox News kon je 20 jaar geleden tijdens de Irak-oorlog al niet meer serieus nemen. Het is conservatieve opinie/propaganda (geen nieuws of verdieping), en momenteel is een deel van de conservatieve gekaapt door Rusland middels het Trump kamp. In een discussie over oorlog Irak zou Fox News de rol van RT vervullen (zou me niets verbazen als dat hun Grote Voorbeeld is). Mocht je het hiermee oneens zijn gaarne voorbeelden van journalistieke bijdragen van Fox News van deze eeuw. Ik sta er voor open, laat me graag verrassen (mag ook per DM).

[ Voor 24% gewijzigd door Jerie op 13-09-2022 06:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Jerie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 06:10:
[...]

Hetzelfde zei men ook toen de SU en het IJzeren Gordijn viel. Hetzelfde argument gebruikt men ook om een zittende leider nog eens 4 jaar te gunnen ipv een nieuwe een kans te geven. Angst voor verandering noem ik het. Heeft de val van het IJzeren Gordijn tot nieuwe conflicten geleid? Jazeker, met name de Balkanoorlog. Maar er zijn ook vele miljoenen bevrijd onder het juk van de SU. Heel Oost-Europa om precies te zijn (inclusief Bloodlands die enorm hebben geleden onder SU), muv Belarus. Dat was het tragische conflict in Joegoslavië het waard. Want eigenlijk was Joegoslavië niet een land van eenheid maar een samenraapsel van volkeren (herkenbaar voor wat in RU gaat komen :+). Ik geef wel toe enkel Joegoslavië is wat kort door de bocht. Aan de andere kant heeft het niet geleid tot nieuwe kernmachten. UA had zelfs de kernwapens opgegeven. Achteraf naar het blijkt onverstandig je joker op te geven. Enige dat wij moeten doen als wereldgemeenschap is genocide voorkomen. Zodat we een zuivering zoals de Oeigoeren nu meemaken ofwel voorkomen, ofwel de impact minimaliseren. Dat is menselijkheid en waardigheid. Waar we in het Westen voor zeggen te staan.
Val van de SU is m.i. moeilijk te vergelijken met de huidige situatie gezien een groot aantal factoren, de hoeveelheid naties en ambities tot soevereiniteit incluis.

Is het niet vrij paradoxaal dat we nu (blijkbaar) aansturen op de totale vernedering van Poetin terwijl de oorzaak van deze oorlog/invasie volgens velen historisch is gegrond in de eerdere vernedering van Rusland in de jaren '90 en het niet adequaat borgen van een soepele overgang naar een Westers normen- en waardensysteem ;)

Wat mij betreft zeer gevaarlijk en onwenselijk om juichend langs de zijlijn te staan in een dergelijk scenario, daarmee elke mogelijkheid tot overleg en diplomatie van tafel gooiend. Ik verwacht overigens niet dat een dergelijke situatie zich snel zal voltrekken.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 00:18:

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
1) De eerste twee zijn op basis van wat al heeft plaatsgevonden.

2) UA en RU lijken overeen te komen dat ZPP een DMZ is. Dat icm dat UA nu op EU power grid zit haalt de noodzaak om daar met focus en force in te grijpen weg.

3) Men lijkt Donetsk nu al te omsingelen aan de westflank, en Mariupol op 120 km te benaderen. Men zal zsm. richting een plaats op de route naar Krim willen doorstoten. Welke dat is weet ik niet (Melitopol, Berdyansk, of Mariupol).

4) Hoe zet het met de partizanenstrijd Melitopol?

Wel ben ik het eens dat je stupide bent om met dit momentum en deze chaos te stoppen, dat verwacht ik niet, waken voor roekeloze overshoot (ik verwacht een dezer dagen het nieuws van "we hebben een HIMARS verloren" of bijvoorbeeld casualty estimates UA, dat hoort erbij). Maar alleen al Kupyansk (vergeet Izyum of Lyman) is een mokerslag op de RU logistiek.

Het zou mij inmiddels niet meer verbazen als we voor winter op niveau van voor 2022 zitten. Maar misschien gaan er nog veel grotere dingen gebeuren zoals een coupe en/of uiteenvallen Rusland, hopelijk een vredesaccoord (ja, waarbij UA haar land terugkrijgt) met nieuwe machthebbers. Het is in Rusland's belang om van Poetin af te geraken, vrede met de buren te sluiten, en een gezonde economie op te bouwen waarbij ze fossiele brandstoffen verkopen alvorens de energietransitie (waar ze alt-right ook over manipuleren) een feit is. Hopelijk ziet Poetin's opvolger dat ook in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 10:38

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
Misschien goed nieuws voor Oekraine als Rusland daar troepen aan kwijt is... maar daarmee weer kans op een armoede genocide niet te hard juigen... of liever helemaal niet...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

Deze zag ik gisteren. Iedereen gaapte over Putin die riep dat Rusland niets verloren had. Dat was een beetje clickbait. Putin zei meer.

Deze Rus ziet de tijd van Stalin terugkomen. En hij is daar niet blij mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Jedi_Pimp schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 06:28:
[...]

Val van de SU is m.i. moeilijk te vergelijken met de huidige situatie gezien een groot aantal factoren, de hoeveelheid naties en ambities tot soevereiniteit incluis.

Is het niet vrij paradoxaal dat we nu (blijkbaar) aansturen op de totale vernedering van Poetin terwijl de oorzaak van deze oorlog/invasie volgens velen historisch is gegrond in de eerdere vernedering van Rusland in de jaren '90 en het niet adequaat borgen van een soepele overgang naar een Westers normen- en waardensysteem ;)

Wat mij betreft zeer gevaarlijk en onwenselijk om juichend langs de zijlijn te staan in een dergelijk scenario, daarmee elke mogelijkheid tot overleg en diplomatie van tafel gooiend. Ik verwacht overigens niet dat een dergelijke situatie zich snel zal voltrekken.
Als je er nog steeds vanuit gaat dat er met het huidige Russisch regime een diplomatieke uitweg is dan heb je wel iets gemist de afgelopen tijd.

Wat daar nu zit is niets beter dan het eerste beste Mexicaanse drugskartel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Je lijkt de denkfout te maken dat de SU een vrijwillige eenheid van bevriende staten en provincies was. Dat is pertitent onwaar, hier kwam veel onderdrukking en geweld bij kijken. Onderzoek eens hoe het zit met The Great Purge en Holodomor de getallen liegen er niet om (er zijn ook ooggetuigen verslagen om het persoonlijker te maken). Polen was bijvoorbeeld niet vrijwillig communistisch.

Hetzelfde geldt ook voor het huidige zooitje. Het land is een aurocratie/oligarchie. De bevolking staat in dienst van een handjevol rijken, defacto is dat Moskou en St. Petersburg.

In elk groot land heb je diverse bevolkingen die samenleven. Op basis van wederzijds respect en pragmatisme kan men er samen wat van maken. De complete bevolking voor de gek houden, een oorlog in trekken, deze verliezen, en de handel schaden is niet in het algemeen belang. En dat houdt men ook slechts tijdelijk vol (men dacht 3 dagen is genoeg :+).
Het vetgedrukte is een non-sequitar. De geallieerden stonden in WOII ook open voor overleg en diplomatie maar de eis was vrij helder: onvoorwaardelijke, volledige overgave.

In dit geval zijn de eisen helder en objectief gezien redelijk: 1) terug naar de grens RU-UA van voor 2014 2) RU is de agressor in dit conflict en zal moeten boeten middels betalen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

volgens mij heeft het westen gewoon open gestaan voor de Russen.
Vele Russen hebben kansen gezien in het westen.
Zelfs een van de dochters van Putin. Heeft nota bene in Voorschoten gewoon en heeft volgens mij nog steeds een Nederlandse vriend.
Het zijn de Russen zelf die het niet gelukt is om over te stappen van een Mongoolse horde mentaliteit naar westerse normen en waarden. Het volk wil stabiliteit (tja welk volk niet) maar een transitie is niet altijd pijnloos.
Die transitie is de grond ingeboord door Putin.

Er valt niet meer te praten met Putin en z'n kliek, dat is inmiddels wel duidelijk.
Sowieso is praktisch alles wat ze zeggen een leugen danwel heeft een andere bedoeling dan hoe we hier in het westen denken.
Even al het andere vergetend qua historie heeft Rusland tot het laatst volgehouden dat ze Oekraine niet binnen zouden vallen. Terwijl de beslissing al krap een half jaar van tevoren al genomen was. Met dat soort volk heb je te dealen aan de diplomatieke tafel.
Volk dat genocide pleegt op een buurland, haar halve wapenarsenaal afvuurt op civiele infrastructuur van het buurland.... en vervolgens ook nog het gore lef heeft om een klacht in te dienen als dat buurland terugslaat en winst behaalt op eigen grondgebied door wapentuig buit te maken.

Rusland wil niet praten tenzij ze hun zin krijgen. Dat heeft weinig met diplomatie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Jerie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:03:
[...]

Het vetgedrukte is een non-sequitar. De geallieerden stonden in WOII ook open voor overleg en diplomatie maar de eis was vrij helder: onvoorwaardelijke, volledige overgave.

In dit geval zijn de eisen helder en objectief gezien redelijk: 1) terug naar de grens RU-UA van voor 2014 2) RU is de agressor in dit conflict en zal moeten boeten middels betalen.
Betalen lijkt me een kansloos iets. Dit was ook geen success na de 1e wereldoorlog. Hoe het wel op te lossen geen idee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
Geen gas naar het westen blijkt nogal onplezierig voor de Russische begroting: Hoe dit conflict ook afloopt, Europa zal zich nooit meer zo afhankelijk maken. Het wordt nooit meer als vroeger, benieuwd hoe ze dat op gaan vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
TrailBlazer schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:36:
[...]

Betalen lijkt me een kansloos iets. Dit was ook geen success na de 1e wereldoorlog. Hoe het wel op te lossen geen idee.
Het oneerlijke was dat Duitsland de volledige schuld kreeg van WOI.

Overigens was het na WOII wel een succes [1] maar toen was het makkelijker om Duitsland de schuld te geven, was het icm bezetting en denazificatie, en heeft Duitsland grondgebied moeten afstaan.

Oekraïne maakt geen claims voor Russisch grondgebied. Het wil het land terug dat men in bezit had in de periode 1991 - 2013.

[1] Wikipedia: World War II reparations

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De kloof tussen de Russische claims van wat ze kunnen en de werkelijkheid is zo gigantisch dat het moeilijk is ze niet te vernederen. Misschien als de Oekrainers omgewapend met hun handen omhoog de volgende aanval inzetten kan de Russsiche eer gered worden met een overwinning op het slagveld.

Verder is het volledig de keuze van Rusland geweest om in te zetten op een vernietigingsoorlog en die door te zetten toen bleek dat het plan niet lukte. Het is duidelijk dat alleen het verjagen van alle Russische troepen werkt, dat dat dan heel vernederend is voor Rusland is jammer maar ze geven ons geen keuze.

Misschien had Rusland is de jaren '90 nog wat meer vernederd moeten worden door bijvoorbeeld veel meer van hun Sovjet wapenarsenaal te moeten vernietigen in ruil voor steun.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42

JB

Cédric roelt!

Die zogenaamde vredesmissie is nog het mooiste. Een paar Russen menen dat ze dit landjepik moeten doorzetten maar er zit werkelijk waar niemand op te wachten. Die Oekraïners willen niet bij Rusland horen. Nu niet, nooit niet. Gebed zonder einde. Ik hoop zo dat Oekraïne nu zo hard kan doorstomen, dat het klaar is uiteindelijk.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Toch jammer, hij was soms onbedoeld grappig:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
[...]

Je vergeet hierbij dat het rusland is die het afgewezen heeft. Europa heeft juist continue de toenadering gezocht, 1 van de grote voorbeelden daarbij is het gas waar we nu door in de problemen zitten. En je zult vast wel wat dingen vinden die we beter hadden kunnen doen, maar het gros van het probleem komt toch echt doordat rusland keer op keer onbetrouwbaar is, en helemaal niet over wil naar westerse normen en waarden.
Hoezo is er geen mogelijkheid tot overleg en diplomatie? Als rusland nu aangeeft zich terug te trekken naar rusland is dat prima mogelijk en is dit gewoon afgelopen. Rusland stelt echter onredelijke eisen waarbij ze (gasrijke) grond willen krijgen. Dus ook daar komt het gebrek aan diplomatie en overleg toch echt vanuit rusland. Dus ja, dan wordt er gejuigd als de aggressor teruggejaagd wordt. Ze hebben al lang genoeg allerlei landen aangevallen en onderdrukt.

Kijk en verdiep je dus wat meer in rusland, hun werkwijze en welk aandeel ze zelf hebben. Dan kom je er nl. achter dat deze oorlog toch echt veroorzaakt is door rusland en er weinig tot niets is geweest wat we hadden kunnen doen om het te voorkomen..

[removed]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

redwing schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:59:
[...]

Je vergeet hierbij dat het rusland is die het afgewezen heeft. Europa heeft juist continue de toenadering gezocht, 1 van de grote voorbeelden daarbij is het gas waar we nu door in de problemen zitten. En je zult vast wel wat dingen vinden die we beter hadden kunnen doen, maar het gros van het probleem komt toch echt doordat rusland keer op keer onbetrouwbaar is, en helemaal niet over wil naar westerse normen en waarden.

[...]

Hoezo is er geen mogelijkheid tot overleg en diplomatie? Als rusland nu aangeeft zich terug te trekken naar rusland is dat prima mogelijk en is dit gewoon afgelopen. Rusland stelt echter onredelijke eisen waarbij ze (gasrijke) grond willen krijgen. Dus ook daar komt het gebrek aan diplomatie en overleg toch echt vanuit rusland. Dus ja, dan wordt er gejuigd als de aggressor teruggejaagd wordt. Ze hebben al lang genoeg allerlei landen aangevallen en onderdrukt.

Kijk en verdiep je dus wat meer in rusland, hun werkwijze en welk aandeel ze zelf hebben. Dan kom je er nl. achter dat deze oorlog toch echt veroorzaakt is door rusland en er weinig tot niets is geweest wat we hadden kunnen doen om het te voorkomen..
“Ja, maar we moeten Poetin een uitweg zonder gezichtsverlies geven” is dan de repliek die je krijgt. Of “de waarheid ligt in het midden”, “waar er twee vechten hebben twee schuld”. Een tijd terug kreeg ik zelfs in de voorganger van dit topic nog de hoon van een paar wappies/russische trolls (die nog steeds op het forum actief zijn, maar niet meer in dit topic) dat er geen belangrijke natural resources in het spel zouden zijn want het “moederland” had genoeg.

Jarenlange beïnvloeding vanuit het Kremlin heeft op allerlei niveaus voor een “veridiotisering” gezorgd van onze samenleving. Ik kan alleen maar “blij” zijn dat deze oorlog er nu is en niet over een paar jaar als nog veel meer mensen hun verstand zijn verloren aan Kremlin narratief…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:07:
[...]

“Ja, maar we moeten Poetin een uitweg zonder gezichtsverlies geven” is dan de repliek die je krijgt. Of “de waarheid ligt in het midden”, “waar er twee vechten hebben twee schuld”. Een tijd terug kreeg ik zelfs in de voorganger van dit topic nog de hoon van een paar wappies/russische trolls (die nog steeds op het forum actief zijn, maar niet meer in dit topic) dat er geen belangrijke natural resources in het spel zouden zijn want het “moederland” had genoeg.

Jarenlange beïnvloeding vanuit het Kremlin heeft op allerlei niveaus voor een “veridiotisering” gezorgd van onze samenleving. Ik kan alleen maar “blij” zijn dat deze oorlog er nu is en niet over een paar jaar als nog veel meer mensen hun verstand zijn verloren aan Kremlin narratief…
ja maar ze hebben technisch gelijk natuurlijk, als goede trollen. Het moederland heeft genoeg.
Maar daar gaat het uiteraard niet om. Het gaat erom dat Oekraine het niet heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:19

flessuh

Set sail for fail!

hoevenpe schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:40:
Geen gas naar het westen blijkt nogal onplezierig voor de Russische begroting:[Twitter]Hoe dit conflict ook afloopt, Europa zal zich nooit meer zo afhankelijk maken. Het wordt nooit meer als vroeger, benieuwd hoe ze dat op gaan vangen.
Werd dat ook niet na de laatste oliecrisis hard geroepen? ;)

Maar in ieder geval goed nieuws dat het de begroting in Rusland hard raakt. Wel jammer dat er zo minder over blijft voor Oekraïne om te claimen

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:11
[...]

Het is zeker een eigen draadje waard, maar ook direct gerelateerd aan dit conflict. 80% van het Russische leger is in Oekraïne en krijgt op z'n donder, de rest van het land praktisch onverdedigd en rijp voor de sloop.

Heel veel Finnen willen Vyborg niet terug bij Finland hebben (het is een heel stuk armer en willen daarom geen herhaling Oost-Duitsland in eigen land)

Estland heeft een bijzondere situatie met de Saatse Boot. Om van gehucht A naar gehucht B te komen, moet je door ongeveer 400 a 500 meter Rusland (wat alleen mag met alles dat Wielen heeft en stoppen is verboden)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:12

_Eend_

🌻🇺🇦

De eerste HESA Shahed-136 is gespot: https://nitter.it/UAWeapons/status/1569575587395633152

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

flessuh schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:21:
[...]

Ja maar we zijn toch mensen en we leren zo goed van onze fouten? >:)

Keihard maar waar; dit conflict kan nog steeds prima de basis vormen voor verdere globale escalatie.

Ook daarom is het belangrijk dat er een 'voorbeeld' wordt gemaakt van Rusland en dat ze juist compleet worden vernederd/weggevaagd.

Stel je voor dat China ook uitbreiding ambities krijgt.

Voor de wereld zelf zou het trouwens niet eens zo verkeerd zijn als een groot deel van de mensheid wordt uitgeroeid, met onze globale economische inrichting en aantallen is het sowieso niet houdbaar.

Maargoed dat is weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:37

Garyu

WW

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:40:
[...]

Ja maar we zijn toch mensen en we leren zo goed van onze fouten? >:)

Keihard maar waar; dit conflict kan nog steeds prima de basis vormen voor verdere globale escalatie.

Ook daarom is het belangrijk dat er een 'voorbeeld' wordt gemaakt van Rusland en dat ze juist compleet worden vernederd/weggevaagd.

Stel je voor dat China ook uitbreiding ambities krijgt.

Voor de wereld zelf zou het trouwens niet eens zo verkeerd zijn als een groot deel van de mensheid wordt uitgeroeid, met onze globale economische inrichting en aantallen is het sowieso niet houdbaar.

Maargoed dat is weer een ander verhaal.
China lacht in zijn vuistje. Ook al heb je ook in China genoeg corruptie (waar niet?), kan je de legers van China en Rusland op geen enkele manier vergelijken.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 19:00

bloody

0.000 KB!!

Darwin award is wel op zijn plek.. what could possibly go wrong..
[Twitter: https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1569543677080666112]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Maar in ieder geval goed nieuws dat het de begroting in Rusland hard raakt. Wel jammer dat er zo minder over blijft voor Oekraïne om te claimen
Claimen gaat toch niet gebeuren. Zeker aangezien het russische grondgebied niet aangevallen gaat worden (wel depots/militair, niet om grond te winnen). Daarmee heb je geen pressie en is het simpelweg over zodra de russen het land uit zijn gewerkt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 06:58:
[...]

Als je er nog steeds vanuit gaat dat er met het huidige Russisch regime een diplomatieke uitweg is dan heb je wel iets gemist de afgelopen tijd.

Wat daar nu zit is niets beter dan het eerste beste Mexicaanse drugskartel.
De geschiedenis heeft bewezen dat het Westen als de beste kan onderhandelen annex praten met autocraten, regimes met tegenoverstelde waarden en normen en anderzijds leiders die wij hier als idioot zouden bestempelen. Waarom is dat nu opeens anders?

Die vernederings- c.q. vernietigingsdrang komt m.i. vooral uit emotie voort. Ik ken geen weldenkende, gerenommeerde diplomaat/IB-expert die nu zegt 'laten we vooral niet meer gaan praten, de deur definitief dichtdoen en er alles aan doen om een regime-change te forceren'. Dat is gewoon gevaarlijk en ik heb nog geen argumenten gezien die mij doen overtuigen van het tegendeel.
redwing schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:59:
[...]

En dat is een reden voor Amerikaanse (ex)-generaals, NAVO topmensen en andere prominenten om op 'regime-change' aan te sturen? Om Poetin keihard uit te lachen en op elke mogelijke manier te provoceren?

Ik weet niet hoor, maar dergelijke retoriek hebben we in de Koude Oorlog niet gezien, tot wellicht eind jaren '80 aan toe. Er was altijd een diplomatiek lijntje open, die nu definitief doorgeknipt lijken te worden of reeds zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Jedi_Pimp op 13-09-2022 08:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 05:47:
[...]

Ik lees deze comment een beetje anders lijkt het. Het gaat niet zozeer om de terugtrekking van Rusland, maar het ineenstorten van Rusland in verschillende nieuwe onderdelen. Dat lijkt mij een proces waar het westen (of eigenlijk de hele wereld) hulp bij zou moeten bieden als dat gebeurd. Aan de zijlijn staan als de boel implodeert is niet verstandig. Niet verstandig vanwege (daar zijn ze weer) de kernwapens maar ook om ervoor te zorgen dat we niet straks tegen allemaal mini-Ruslandjes aankijken (of China-light).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Zolang Poetin en/of zijn vrienden in het Kremlin zitten is leveringszekerheid nooit gegarandeerd, je kunt er niet meer op rekenen.

Poetin heeft zijn europese kip met gouden eieren geslacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Garyu schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:49:
[...]

China lacht in zijn vuistje. Ook al heb je ook in China genoeg corruptie (waar niet?), kan je de legers van China en Rusland op geen enkele manier vergelijken.
Met als enig probleem dat ze nu weten dat ze niet teveel moeten vertrouwen op het russische spul dat ze hebben.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:55:
Met als enig probleem dat ze nu weten dat ze niet teveel moeten vertrouwen op het russische spul dat ze hebben.
En ze beseffen hoe effectief de westerse wapens van Taiwan zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Jedi_Pimp schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:51:
[...]

De geschiedenis heeft bewezen dat het Westen als de beste kan onderhandelen annex praten met autocraten, regimes met tegenoverstelde waarden en normen en anderzijds leiders die wij hier als idioot zouden bestempelen. Waarom is dat nu opeens anders?

Die vernederings- c.q. vernietigingsdrang komt m.i. vooral uit emotie voort. Ik ken geen weldenkende, gerenommeerde diplomaat/IB-expert die nu zegt 'laten we vooral niet meer gaan praten, de deur definitief dichtdoen en er alles aan doen om een regime-change te forceren'. Dat is gewoon gevaarlijk en ik heb nog geen argumenten gezien die mij doen overtuigen van het tegendeel.
Behalve dat je je op sommige aspecten wat ongelukkig uitdrukt zit er zeker een kern van waarheid in. Ik denk ook dat er weer diplomatieke banden zullen worden aangeknoopt als de russen het grondgebied van Oekraine hebben verlaten en dat hoeft ook niet verkeerd te zijn.

Ik bedoel wel heel wat anders als de appeasement politiek die we in het verleden hebben gezien en ja, de bijtende hond moet z'n hok in.

Het zal misschien ook even duren voordat het zover is maar uiteindelijk is het beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

hoevenpe schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:55:
[...]

Zolang Poetin en/of zijn vrienden in het Kremlin zitten is leveringszekerheid nooit gegarandeerd, je kunt er niet meer op rekenen.

Poetin heeft zijn europese kip met gouden eieren geslacht...
Ja, dat zeker. Het punt is dat ie heeft geprobeerd de kip met de gouden eieren te bedreigen en af te persen. Deze tactiek is kenmerkend voor rusland maar gewoon niet handig tegen een sterkere partij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:32
hoevenpe schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:33:
Geruchten over het zuiden nemen ook toe:
[Twitter][Twitter]Een nieuw front richting de kust zou een enorme klap zijn.
Dat is beide in oostelijke richting vlakbij Donetsk. Richting Tokmak/Melitopol moet nog even wachten

never mind, loop 5 pagina's achter zie ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 13-09-2022 09:06 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:51:
[...]

[...]

En dat is een reden voor Amerikaanse (ex)-generaals, NAVO topmensen en andere prominenten om op 'regime-change' aan te sturen? Om Poetin keihard uit te lachen en op elke mogelijke manier te provoceren?
Ja, want voor diplomatie moet de andere kant ook enigszins redelijk zijn. En dat is hier niet het geval, precies de reden waarom de diplomatie bij b.v. N-Korea ook niet werkt (al dacht Trump van wel....). Wil er een oplossing komen is er een regime-change nodig. En dat hoeft niet opeens democratisch te zijn, maar wel eentje waarbij je kunt overleggen en kleine stapjes kunt maken.
Ik weet niet hoor, maar dergelijke retoriek hebben we in de Koude Oorlog niet gezien, tot wellicht eind jaren '80 aan toe. Er was altijd een diplomatiek lijntje open, die nu definitief doorgeknipt lijken te worden of reeds zijn.
Bedenk even wie dat lijntje heeft doorgeknipt. Want je doet hier net alsof dat vanuit EU/US is gedaan, maar dat is gedaan door rusland zelf. Die hebben de diplomatie steevast gebruikt als propaganda waarbij ze iedere keer onzin aan het verkondigen zijn, de waarheid verdraaien en alles en iedereen de schuld geven behalve zichzelf. Op een gegeven moment houdt het dan op, al staat de diplomatieke weg nog steeds open. Alleen wel met voorwaarden om zeker te zijn dat het dit keer wel serieus is.

Dus nogmaals, kijk eens waar dit fout gaat en je zult zien dat dat 95% rusland is, alhoewel je ook altijd wel iets zult kunnen vinden dat het westen beter had kunnen doen. Alleen die diplomatieke weg en toenadering naar rusland is er vanuit het westen altijd geweest. Vanuit rusland is dit echter alleen misbruikt en afgekapt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Indoubt schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:56:
[...]
Behalve dat je je op sommige aspecten wat ongelukkig uitdrukt zit er zeker een kern van waarheid in. Ik denk ook dat er weer diplomatieke banden zullen worden aangeknoopt als de russen het grondgebied van Oekraine hebben verlaten en dat hoeft ook niet verkeerd te zijn.

Ik bedoel wel heel wat anders als de appeasement politiek die we in het verleden hebben gezien en ja, de bijtende hond moet z'n hok in.

Het zal misschien ook even duren voordat het zover is maar uiteindelijk is het beter.
Maar die diplomatieke banden komen er ook zeker weer als rusland het land uit is. Alleen is het de keuze van rusland hoe dat gaat verlopen. Als ze weer alleen blijven dreigen en eisen zal daar niets uit komen. Als ze daadwerkelijk bereidt zijn om te praten is dat een ander verhaal en zal dat ook gebeuren.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 20:12

Qwerty-273

Meukposter

Het is wel apart om te zien, dat juist Putin aan het begin rond de eeuw wisseling eerder als pro-Westers en pro-Europees gezien werd. Om een niet direct relevant artikel voor dit topic aan te halen:
https://www.theglobalist.com/russia-a-tale-of-two-capitals/
.....
In a symbolic sense, St. Petersburg suits the nation’s political aspirations better than Moscow. It would also send a strong message — not only to Russians, but to the rest of the world — that the country has at last broken with its Communist past.

It would also underscore Mr. Putin’s pro-Western — as well as pro-European — foreign policy initiatives. These include his support of the United States in its war on terrorism — and his support of France and Germany against the Iraq war.

Furthermore, Mr. Putin has cozied up to NATO. Yet, whatever he ultimately decides, one strongly hopes that Russia continues to shed its isolationist past — and takes its rightful place among Europe’s great powers.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1 ... 21 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid