Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.639 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 11:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Jedi_Pimp schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 05:47:
[...]

Los van mijn indruk dat dit een iets te gehaaste conclusie is, vraag ik me af hoe verstandig het is om bij dit (eventuele) scenario juichend aan de zijlijn te staan. Het aantal plusjes dat deze post (en andere met een dergelijke strekking) krijgt, doet me vermoeden dat ik een van de weinigen ben met deze voorzichtige insteek :)
Ik zit er zelf ook dubbel in. Ik ben me er terdege van bewust dat een eventuele ineenstorting van het Russische rijk zeker niet zonder risico's is. Je weet nooit wat er voor Putin in de plaats komt.
Aan de andere kant heb ik ook een euforisch gevoel, gezien het feit dat het Oekraïne zicht heeft waar het recht op heeft, de herovering van zijn territorium.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 12:36

epic_gram

undercover moderator

Misschien een stomme vraag maar ik stel hem toch even: is dit niet het moment om als navo een vredesmissie te starten in oekraine en bezette gebieden te bevreiden? Of alleen duitsland/frankrijk/uk zodat het geen echte navo aanval is en dus estland/letland/litouwen wat veiliger zijn?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Als het gaat rommelen in het Kremlin en plotseling komt er bericht dat Navalny dood is dan weet je dat Putin op weg naar de nooduitgang is. Dat die man nog leeft mag al een wonder heten, die gaat het volgens mij nooit het Putin tijdperk overleven, daar zorgt Putin wel voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Flimovic schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:14:
[...]

Ik zit er zelf ook dubbel in. Ik ben me er terdege van bewust dat een eventuele ineenstorting van het Russische rijk zeker niet zonder risico's is. Je weet nooit wat er voor Putin in de plaats komt.
Aan de andere kant heb ik ook een euforisch gevoel, gezien het feit dat het Oekraïne zicht heeft waar het recht op heeft, de herovering van zijn territorium.
Sterker nog, Oekraïne is een probleem aan het oplossen wat wij als laffe westen niet op durfden te lossen, omdat we voor een dubbeltje op de eerste rij wilden zitten (goedkope grondstoffen) en bang waren voor het machtige Russische leger.

Een eventuele implosie van de Russische Federatie zal inderdaad wel een beetje gestuurd moeten worden als we niet willen dat er nog meer ellende uit komt, maar eerst moet Rusland definitief verslagen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 15:24

Stoney3K

Flatsehats!

mercapto schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:27:
Als het gaat rommelen in het Kremlin en plotseling komt er bericht dat Navalny dood is dan weet je dat Putin op weg naar de nooduitgang is. Dat die man nog leeft mag al een wonder heten, die gaat het volgens mij nooit het Putin tijdperk overleven, daar zorgt Putin wel voor.
Probleem met Navalny is dat ie moet blijven leven want anders wordt ie gelijk door Russische dissidenten tot martelaar verheven. Als hij door het Putin-regime de nek om gedraaid wordt, dan kan dat wel eens de aanleiding zijn tot een grote opstand binnen Rusland.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
redwing schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:03:
[...]

Ja, want voor diplomatie moet de andere kant ook enigszins redelijk zijn. En dat is hier niet het geval, precies de reden waarom de diplomatie bij b.v. N-Korea ook niet werkt (al dacht Trump van wel....). Wil er een oplossing komen is er een regime-change nodig. En dat hoeft niet opeens democratisch te zijn, maar wel eentje waarbij je kunt overleggen en kleine stapjes kunt maken.
Zie hieronder.
Bedenk even wie dat lijntje heeft doorgeknipt. Want je doet hier net alsof dat vanuit EU/US is gedaan, maar dat is gedaan door rusland zelf. Die hebben de diplomatie steevast gebruikt als propaganda waarbij ze iedere keer onzin aan het verkondigen zijn, de waarheid verdraaien en alles en iedereen de schuld geven behalve zichzelf. Op een gegeven moment houdt het dan op, al staat de diplomatieke weg nog steeds open. Alleen wel met voorwaarden om zeker te zijn dat het dit keer wel serieus is.
Oh, maar dan ga je aan mijn punt voorbij. Ik zeg niet: "Deze situatie is aan het Westen zelf te danken". Ik kijk met een zeer pragmatische, strategische bril naar de IB-/diplomatieke kant van de situatie en constateer dat we bovenstaand taalgebruik in de Koude Oorlog niet hebben gepredikt. Ik snap je uitspraken, ik snap de emotie, maar het grote verschil met toen is dat het nu salonfähig is om op de "Rusland moet kapot" bandwagon te springen terwijl we vroeger altijd een lijntje open hadden staan op het hoogste niveau :)

Het social-media gehalte van hoe wereldleiders met elkaar in conversatie treden de afgelopen jaren lijkt zich ook in dit conflict te hebben gemanifesteerd, wat mij betreft geen goede ontwikkeling.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Maarten van Rossem podcast #273 over Opmars Oekraïne. Intro valt meteen met de deur in huis met een quote uit de aflevering: de experts die aanraadde om te onderhandelen (zoals Kissinger, van Rossem zelf vond dat ook een redelijk standpunt) hadden het bij het kortste eind.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 12:38
Stoney3K schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:30:
[...]
dan kan dat wel eens de aanleiding zijn tot een grote opstand binnen Rusland.
Ik wil niet heel pessimistisch overkomen maar een opstand binnen het volk van Rusland zie ik echt niet zitten; dat is vragen om een opstand binnen het volk van Noord-Korea. Als er iets gebeurd moet het uit de omgeving van Poetin komen.

Zit Poetin op dit moment trouwens niet in zijn vakantiewoning? Hij zit niet in Moskou toch?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Qwerty-273 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:12:
Het is wel apart om te zien, dat juist Putin aan het begin rond de eeuw wisseling eerder als pro-Westers en pro-Europees gezien werd. Om een niet direct relevant artikel voor dit topic aan te halen:
https://www.theglobalist.com/russia-a-tale-of-two-capitals/

[...]
offtopic:
Als je geïnteresseerd bent in 'de grote ommezwaai', oftewel hoe het regime langzaamaan richting de huidige slachtofferrol inclusief intense afkeer tegen het vrije Westen is ontwikkeld, raad ik Putin's People aan van Catherine Belton. Aardig wat pagina's maar wel de moeite waard.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 19:00

bloody

0.000 KB!!

Dit is toch wel interessant nieuws!
Actief kaartjes aan de Russen uitdelen met informatie over hoe zich over te geven.
Ik ben dan wel benieuwd hoe dat gaat .. vanuit een vliegtuig lijkt geen optie, koerier ook niet zo.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

xzaz schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:35:
[...]

Ik wil niet heel pessimistisch overkomen maar een opstand binnen het volk van Rusland zie ik echt niet zitten; dat is vragen om een opstand binnen het volk van Noord-Korea. Als er iets gebeurd moet het uit de omgeving van Poetin komen.
NK en Rusland hebben hetzelfde probleem: Er is een rijtje kopstukken wat heel graag één ding wil, en de belangen van het volk zijn compleet tegenovergesteld.

Zo gauw die kopstukken geen of amper meer macht hebben dan is een 'opstand' niet eens nodig, en het leger gaat dan geen bevelen van boven meer opvolgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:30:
[...]

Zie hieronder.

[...]

Oh, maar dan ga je aan mijn punt voorbij. Ik zeg niet: "Deze situatie is aan het Westen zelf te danken". Ik kijk met een zeer pragmatische, strategische bril naar de IB-/diplomatieke kant van de situatie en constateer dat we bovenstaand taalgebruik in de Koude Oorlog niet hebben gepredikt. Ik snap je uitspraken, ik snap de emotie, maar het grote verschil met toen is dat het nu salonfähig is om op de "Rusland moet kapot" bandwagon te springen terwijl we vroeger altijd een lijntje open hadden staan op het hoogste niveau :)

Het social-media gehalte van hoe wereldleiders met elkaar in conversatie treden de afgelopen jaren lijkt zich ook in dit conflict te hebben gemanifesteerd, wat mij betreft geen goede ontwikkeling.
Tijdens de Koude Oorlog en tijdens WOII heeft Rusland cq. de voorganger (SU) niet gestopt met leveren fossiele brandstoffen. Tijdens deze oorlog wel, terwijl wij niet in oorlog waren met. Het is ook Rusland die de diplomatieke kraan heeft dichtgedraaid. Niemand anders. Op een gegeven moment valt niet meer te praten met iemand die irrationeel handelt, met iemand die je duimschroeven aandraait. Momenteel komen sommige Nederlanders lastig tot niet meer rond dankzij het gedrag van Rusland. Indien ienand zich niet meer rationeel gedraagt moet je overgaan tot handelen, waarbij de deur op een kier staat wanneer men zich weer rationeel gaat gedragen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zou nog wel eens een heel domino effect kunnen geven als het binnen de Russische Federatie echt klapt.

Georgië zal Zuid Ossetie en Abchazie ook wel terug willen, Moldavië Transnistrië, de machtsbasis in vooral Belarus maar ook in Kazachstan hangt vooral af van steun van Rusland, Azerbeidzjan zal de kans zien om heel Nagorno Karabach te pakken en misschien wel de hele verbinding met Nachitsjevan en ook binnen de FSR zijn genoeg regio's met name op de Kaukasus die wel onafhankelijk willen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bloody schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:38:
Dit is toch wel interessant nieuws!
Actief kaartjes aan de Russen uitdelen met informatie over hoe zich over te geven.
Ik ben dan wel benieuwd hoe dat gaat .. vanuit een vliegtuig lijkt geen optie, koerier ook niet zo.

[Twitter]
Hier is een filmpje:

Hij heeft ook een verhaal van een Rus die zo'n papiertje zag, zich heeft overgegeven en excuses heeft aangeboden, en nu aan de 'goede' kant vecht:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Jerie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:42:
[...]

Tijdens de Koude Oorlog en tijdens WOII heeft Rusland cq. de voorganger (SU) niet gestopt met leveren fossiele brandstoffen. Tijdens deze oorlog wel, terwijl wij niet in oorlog waren met. Het is ook Rusland die de diplomatieke kraan heeft dichtgedraaid. Niemand anders. Op een gegeven moment valt niet meer te praten met iemand die irrationeel handelt, met iemand die je duimschroeven aandraait. Momenteel komen sommige Nederlanders lastig tot niet meer rond dankzij het gedrag van Rusland. Indien ienand zich niet meer rationeel gedraagt moet je overgaan tot handelen, waarbij de deur op een kier staat wanneer men zich weer rationeel gaat gedragen.
Eens tot en met de derde zin. Ik vraag me dus af in hoeverre het niet nog veel vervelender en misschien wel gevaarlijker gaat zijn voor onder andere de Nederlanders die jij aanhaalt, mochten we verder/pro-actiever gaan aansturen op een totale provocatie en regime-change dan dat we nu al doen. Daar zit mijn voorzichtigheid :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

sambalbaj schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:43:
Zou nog wel eens een heel domino effect kunnen geven als het binnen de Russische Federatie echt klapt.

Georgië zal Zuid Ossetie en Abchazie ook wel terug willen, Moldavië Transnistrië, de machtsbasis in vooral Belarus maar ook in Kazachstan hangt vooral af van steun van Rusland, Azerbeidzjan zal de kans zien om heel Nagorno Karabach te pakken en misschien wel de hele verbinding met Nachitsjevan en ook binnen de FSR zijn genoeg regio's met name op de Kaukasus die wel onafhankelijk willen zijn.
Er is zelfs een wikipedia pagina voor, Dissolution of Russia. Daarin een hypothese hoe dat precies zou kunnen gebeuren, welke potentiele aanleidingen hieraan ten grondslag kunnen liggen en hoe het opgeknipte land er dan uit zou kunnen zien.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:25
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:51:
[...]

Ik weet niet hoor, maar dergelijke retoriek hebben we in de Koude Oorlog niet gezien, tot wellicht eind jaren '80 aan toe. Er was altijd een diplomatiek lijntje open, die nu definitief doorgeknipt lijken te worden of reeds zijn.
Wellicht is het enige voorbeeld de Cuba-crisis. Maar dat was geen hoogstandje inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:45:
[...]

Eens tot en met de derde zin. Ik vraag me dus af in hoeverre het niet nog veel vervelender en misschien wel gevaarlijker gaat zijn voor onder andere de Nederlanders die jij aanhaalt, mochten we verder/pro-actiever gaan aansturen op een totale provocatie en regime-change dan dat we nu al doen. Daar zit mijn voorzichtigheid :)
Wat zou gevaarlijker kunnen worden door ons huidige handelen? Je handelt met een irrationele, onbetrouwbare tegenstander. Die kan morgen beslissen om de gaskraan volledig open te gooien, kernwapens leveren aan kindsoodaten in Afrika, de gaskraan vernietigen, kernwapens inzetten, kerncentrales aanvallen. Gelukkig zitten in sommige van deze scenario's nog een aantal schakels tussen. Tijdens einde SU hebben wij ook nauwelijks publiekelijk geprovoceerd. Reagan zei Mr. Gorbachev, tear down this wall. Proxy oorlogen zijn er wel degelijk geweest tijdens de Koude Oorlog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

user109731 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:43:
[...]

Hier is een filmpje:
[Twitter]
Hij heeft ook een verhaal van een Rus die zo'n papiertje zag, zich heeft overgegeven en excuses heeft aangeboden, en nu aan de 'goede' kant vecht:
[Twitter]
Ah via shelling dus, het is vast gebruikelijk maar dat wist ik niet :)
Bedankt, nuttige informatie!

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 09:26
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:30:
[...]

Zie hieronder.

[...]
Vroeger konden er afspraken gemaakt worden, zelfs op het hoogtpnt van de Koude Oorlog. Momenteel misbruikt rusland echter elke afspraak die wordt gemaakt. Het verschil hierin zit dus aan russische kant en niet de westerse. En dit gaat niet om emotie, maar simpelweg dat diplomatie van 2 kanten moet komen.
Daar ben ik het helemaal mee eens, alhoewel dat naar mijn idee hier niet zo speelt. Iig is het niet de reden dat er momenteel niet gepraat wordt, dat komt simpelweg om de onzinnige eisen van rusland en de manier waarop ze elke gesprek/afspraak misbruiken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Jerie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:55:
[...]

Wat zou gevaarlijker kunnen worden door ons huidige handelen? Je handelt met een irrationele, onbetrouwbare tegenstander. Die kan morgen beslissen om de gaskraan volledig open te gooien, kernwapens leveren aan kindsoodaten in Afrika, de gaskraan vernietigen, kernwapens inzetten, kerncentrales aanvallen. Gelukkig zitten in sommige van deze scenario's nog een aantal schakels tussen. Tijdens einde SU hebben wij ook nauwelijks publiekelijk geprovoceerd. Reagan zei Mr. Gorbachev, tear down this wall. Proxy oorlogen zijn er wel degelijk geweest tijdens de Koude Oorlog.
Dat is inderdaad de vraag. Het is een zeer precaire situatie met verschillende afwegingen en uitkomsten waar we (waarschijnlijk?) alleen maar over kunnen speculeren. Persoonlijk denk ik dat het wel degelijk vervelender/gevaarlijker kan worden: indirect door geopolitieke machtsspelletjes met commodities, direct voor onze verre oosterburen door het laten doodvriezen van mensen/ze te onthouden van eten, wellicht zelfs wel direct voor onszelf door een afgezwaaide raket of bewuste escalatie op NAVO grondgebied uit pure frustratie. Maar nogmaals, dat is speculatief en wat mij betreft prima om daar van mening over te verschillen. Alleen is het wel fijn als we ons bewust zijn van de mogelijke nadelen van een dergelijk beleid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 19:41
blissard schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:49:
[...]

Wellicht is het enige voorbeeld de Cuba-crisis. Maar dat was geen hoogstandje inderdaad.
Ik vrees dat je iets beter moet zoeken tussen de pagina's lange lijst aan incidenten en oorlogen gerelateerd aan en gedurende de periode die we de koude oorlog noemen.

Wikipedia.

Van de Iraanse revolutie, de invasie van Rusland in Afganistan, tot directere confrontaties tussen Amerika en Rusland/China in Vietnam en Korea - ze staan er allemaal op.

De Cuba crisis was natuurlijk ook al geen ding op zich, maar wordt gezien als het moment dat we het dichtste bij een nucleaire oorlog stonden. Dat er werd gesproken over de inzet van kernwapens was dagelijkse kost - ik ben opgegroeid in een periode dat elk huizenblok wel een post in het raam had met 'stop de bom'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YcgIUxFr50QbA5wUh8O3UuVHjk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VpCFx5Zo9tyStVOxcgA2WafL.png?f=user_large

Omdat iedereen ze heeft is het geen nuttig ding meer en zouden we wellicht beter af zijn als ze er niet waren, al weerhoudt het anderen er weer van weer iets te doen tegen een land wat ze wel heeft. Hopenlijk vinden we het niet uit, wie het echt durft.

Dat onderhandelen duurt en duurt en duurt..

[ Voor 14% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-09-2022 10:17 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xzaz schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:35:
[...]

Zit Poetin op dit moment trouwens niet in zijn vakantiewoning? Hij zit niet in Moskou toch?
Putin heeft zaterdag in Moskou een reuzenrad geopend en daarna is een presidentieel toestel (samen met een com-relay toestel) richitng Sochi gevolgen (en weer terug.
Of Putin daar in zat en of hij naar z'n 'Putin's Palace' is, weet ik niet. Er zou ook een industrial meeting zijn in Sochi dus misschien zit ie daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:45:
[...]

Alleen sturen we daar ook helemaal niet op. Er is geen enkele aktie gerichjt op het afzetten van Putin. We hopen dat het regime weliswaar omvalt, maar alle hulp die we sturen is om rusland uit Oekraine te krijgen. Zodra ze daar uit zijn houdt het gewoon op. Dan blijven de sancties weliswaar bestaan, maar dat is vooral om ervoor te zorgen dat het niet nog een keer gebeurt.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 20:10
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:14:
[...]

Putin heeft zaterdag in Moskou een reuzenrad geopend en daarna is een presidentieel toestel (samen met een com-relay toestel) richitng Sochi gevolgen (en weer terug.
Of Putin daar in zat en of hij naar z'n 'Putin's Palace' is, weet ik niet. Er zou ook een industrial meeting zijn in Sochi dus misschien zit ie daar.
Dat reuzenrad moest na een paar rondjes alweer dicht vanwege technische problemen :9

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

NiGeLaToR schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:10:
[...]

Ik vrees dat je iets beter moet zoeken tussen de pagina's lange lijst aan incidenten en oorlogen gerelateerd aan en gedurende de periode die we de koude oorlog noemen.

Wikipedia.

Van de Iraanse revolutie, de invasie van Rusland in Afganistan, tot directere confrontaties tussen Amerika en Rusland/China in Vietnam en Korea - ze staan er allemaal op.

De Cuba crisis was natuurlijk ook al geen ding op zich, maar wordt gezien als het moment dat we het dichtste bij een nucleaire oorlog stonden. Dat er werd gesproken over de inzet van kernwapens was dagelijkse kost - ik ben opgegroeid in een periode dat elk huizenblok wel een post in het raam had met 'stop de bom'.

[Afbeelding]

Omdat iedereen ze heeft is het geen nuttig ding meer en zouden we wellicht beter af zijn als ze er niet waren, al weerhoudt het anderen er weer van weer iets te doen tegen een land wat ze wel heeft. Hopenlijk vinden we het niet uit, wie het echt durft.
Ja, die ken ik ook nog wel.

Mijn vader dankte zijn leven aan de atoombom. Hij was krijgsgevangene in Hiroshima toen die viel. Heeft hem ook zien vallen. Hij woog toen nog geen 30 kg als 21-22 jarige. Had niet veel langer moeten duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Met weer de nodige captures. Volgens mij kan met al het russische spul een volledig nieuw offensief voorbereid worden, zodra het natuurlijk is gerepareerd.

Oekraïne had slechts 3 entries :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11
Ik zie op deepstate map dat ze inmiddels het reservoir over zijn gestoken en in de regio Borova en Kivsharivka is het nu ongezellig voor de Russen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:14

_Eend_

🌻🇺🇦

RoD schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:21:
[...]

Met weer de nodige captures. Volgens mij kan met al het russische spul een volledig nieuw offensief voorbereid worden, zodra het natuurlijk is gerepareerd.

Oekraïne had slechts 3 entries :)
Een van de buitgemaakte Msta-S'en:
https://nitter.it/Euromai...tus/1569598757678723073#m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:14

_Eend_

🌻🇺🇦

En er is weer iemand uit een raam van een boot gevallen: https://www.newsweek.com/...falling-overboard-1742218

Dit keer is het Ivan Pechorin (39) managing director van de Corporation for the Development of the Far East and the Arctic.

[ Voor 29% gewijzigd door _Eend_ op 13-09-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

asing schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:24:
Ik zie op deepstate map dat ze inmiddels het reservoir over zijn gestoken en in de regio Borova en Kivsharivka is het nu ongezellig voor de Russen.
Volgens mij hebben we daar nog geen beelden van gezien. Doorgaans zien we snel soldaten met een Oekraïense vlag, dus totdat we dit zien blijf ik sceptisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Goeie zaak. Hopelijk zorgt dit ervoor dat anderen minder enthousiast zullen zijn om naar Oekraïne te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

RoD schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:30:
[Embed] Goeie zaak. Hopelijk zorgt dit ervoor dat anderen minder enthousiast zullen zijn om naar Oekraïne te gaan.
Leerkrachten nu goed behandelen zodat ze in Rusland les kunnen geven hoe het ook kan ;) (zal wel niet gebeuren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 08:11
RoD schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:29:
[...]

Volgens mij hebben we daar nog geen beelden van gezien. Doorgaans zien we snel soldaten met een Oekraïense vlag, dus totdat we dit zien blijf ik sceptisch.
Wie weet zijn de vlaggen op ;)

#firstworldproblems

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

redwing schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:03:
[...]
Wil er een oplossing komen is er een regime-change nodig. En dat hoeft niet opeens democratisch te zijn, maar wel eentje waarbij je kunt overleggen en kleine stapjes kunt maken.
Dat dus. Hetr lijkt me dan ook totaal niet bezwaarlijk om Putin met het grootst mogelijk gezichtsverlies er uit te schoppen om zo Rusland een echt nieuwe start te geven.
Natuurlijk is de vraag wie er dan in het machtsvacuüm duikt. Maar het is wel noodzakelijk dat de volledige inner circle van Putin buiten spel wordt gezet bij deze reset.

[/quote]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
michielRB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:47:
[...]

Dat dus. Hetr lijkt me dan ook totaal niet bezwaarlijk om Putin met het grootst mogelijk gezichtsverlies er uit te schoppen om zo Rusland een echt nieuwe start te geven.
Natuurlijk is de vraag wie er dan in het machtsvacuüm duikt. Maar het is wel noodzakelijk dat de volledige inner circle van Putin buiten spel wordt gezet bij deze reset.

[/quote]
Volgens mij is het probleem hierbij dat de "inner circle" enorm is omdat de andersdenkenden allang uit de weg zijn geruimd. De kans dat de volgende nog conservatiever is lijkt me vrij groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 17:48

pro_6or

amateur_60r

Jedi_Pimp schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 05:47:
[...]

Los van mijn indruk dat dit een iets te gehaaste conclusie is, vraag ik me af hoe verstandig het is om bij dit (eventuele) scenario juichend aan de zijlijn te staan. Het aantal plusjes dat deze post (en andere met een dergelijke strekking) krijgt, doet me vermoeden dat ik een van de weinigen ben met deze voorzichtige insteek :)
Een plusje betekent niet per sé dat we de eventuele gevaren niet zien, het betekent alleen dat we ook verwachten dat dit gebeurt, aan het gebeuren is.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 01-10 17:48

pro_6or

amateur_60r

Jedi_Pimp schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 06:28:
[...]

Val van de SU is m.i. moeilijk te vergelijken met de huidige situatie gezien een groot aantal factoren, de hoeveelheid naties en ambities tot soevereiniteit incluis.

Is het niet vrij paradoxaal dat we nu (blijkbaar) aansturen op de totale vernedering van Poetin terwijl de oorzaak van deze oorlog/invasie volgens velen historisch is gegrond in de eerdere vernedering van Rusland in de jaren '90 en het niet adequaat borgen van een soepele overgang naar een Westers normen- en waardensysteem ;)

Wat mij betreft zeer gevaarlijk en onwenselijk om juichend langs de zijlijn te staan in een dergelijk scenario, daarmee elke mogelijkheid tot overleg en diplomatie van tafel gooiend. Ik verwacht overigens niet dat een dergelijke situatie zich snel zal voltrekken.
Nee nee en nog eens nee. Je springt echt naar conclusies over je mede forummers op basis van je eigen gedachtegoed.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Jedi_Pimp ik gun Ukraine een toekomst, als Soeverein land. Net als dat ik Rusland een toekomst gun. Hoewel veel Russen inmiddels onderdeel zijn van het probleem, is er altijd een weg terug.

Als ze de welvaart eerlijk hadden verdeeld de laatste 30 jaar dan was niemand bereid geweest om oorlog te voeren. Welvaart & educatie werkt.

(Forumschool anyone?)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

NiGeLaToR schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:00:
@Jedi_Pimp ik gun Ukraine een toekomst, als Soeverein land. Net als dat ik Rusland een toekomst gun. Hoewel veel Russen inmiddels onderdeel zijn van het probleem, is er altijd een weg terug.

Als ze de welvaart eerlijk hadden verdeeld de laatste 30 jaar dan was niemand bereid geweest om oorlog te voeren. Welvaart & educatie werkt.
Dat dachten de Duitsers, als er maar genoeg geld naar Rusland gaat wordt het vanzelf welvarender en dus meer als wij hier. De toename in welvaart voor de gemiddelde Rus heeft uiteindelijk nul effect en juist averechts omdat die Putin associeert met die toename in welvaart.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:30:
[Embed] Goeie zaak. Hopelijk zorgt dit ervoor dat anderen minder enthousiast zullen zijn om naar Oekraïne te gaan.
Misschien ben ik naïef, maar als je geen geld hebt/woont in Rusland, dan heb je wellicht weinig keuze om les te gaan geven voor het vaderland?

Wij kunnen hier relatief makkelijk switchen van baan, worden niet gedwongen door onze leiders/omstandigheden, financiën, etc.

Hetzelfde is met het leger, daar werken vooral jongeren omdat er niet veel anders is.

Ik vind het ook een goede zaak, zullen vast mensen tussenzitten die hun vaderland steunen, maar wat ben ik blij niet in RU te leven.. veel hebben zelfs geen riolering anno 2022. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:37

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:33

ZenTex

Doet maar wat.

Rusland en dus met name het Rusland onder putin moet je behandelen als een hond.

Duidelijke grenzen stellen, anders gaan ze net weer een stukje verder.

Goed gedrag moet je belonen (deden we ook)
maar bij slecht gedrag, in plaats van zomaar "stoute hond" zeggen, moet je een flinke tik uitdelen anders leert het beest niet.

Nu heeft de hond iemand gebeten, en flink ook. Door de slechte opvoeding is de hond vals geworden. En valse hond valt niets meer mee te beginnen, dus die gaat af naar de dierenarts voor een spuitje.

Die puppy die je net in huis gehaald hebt ziet dat, en weet meteen wat de grenzen zijn en wat er gebeurt met een valse hond.

dus de opvolger van putin weet dat als hij op zelfde voet doorgaat, het alleen slecht zal gaan met Rusland en zal geen illusies meer hebben over een groot en machtig Rusland.

Europa zal altijd openstaan voor samenwerking en handel, en gaat daar heel ver in, maar er zijn grenzen. Die zijn nu bereikt, maar zal niet te beroerd zijn om overnieuw te beginnen. Maar dan wel met een nieuwe president.

Rusland respecteert macht en duidelijke taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HollowGamer schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:11:
[...]

maar wat ben ik blij niet in RU te leven.. veel hebben zelfs geen riolering anno 2022. 8)7
heb je enig idee hoe groot Rusland, laat staan de Russische Federatie is? Daar kan je gewoonweg nauwelijks fatsoenlijke infrastructuur aanleggen, is gewoon te grote oppervlakte en daardoor te duur.
Ook in Nederland zijn er gebieden buiten de Randstad en buiten de grote steden, bijv. Drenthe waar ze geen riolering hebben maar een septic tank per huishouden.
https://www.infomil.nl/on...alwater-1/technische/iba/

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

IJzerlijm schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:05:
[...]

Dat dachten de Duitsers, als er maar genoeg geld naar Rusland gaat wordt het vanzelf welvarender en dus meer als wij hier. De toename in welvaart voor de gemiddelde Rus heeft uiteindelijk nul effect en juist averechts omdat die Putin associeert met die toename in welvaart.
So much voor de 'trickle down' theorie. Die werkt dus niet. (Net als in het westen die niet werkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

michielRB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:28:
[...]

So much voor de 'trickle down' theorie. Die werkt dus niet. (Net als in het westen die niet werkt)
trickle down werkt prima.
We hebben tegenwoordig allemaal auto's, tv's, wasmachines, etc.
Hadden onze grootouders niet. Hebben wij nu wel. Welvaart stijgt wereldwijd.
In Rusland net zo. Met name in grotere steden. Alleen is het daar nog wel wat meer het recht van de sterkste, maar dat werkt in principe overal zo.
Het is echter nou eenmaal een groot land.
Kijk bijv. in de VS met de internetverbinding vergeleken met Nederland/Europa. Soms is een land gewoon te groot en daardoor de aanleg van infrastructuur te duur.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2022 11:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:31:
[...]

Trickle down werkt alleen in goede tijden. In slechte tijden zou je dan verwachten dat de grootste schouders ook de zwaarste lasten zouden dragen, maar dat gebeurt niet. Dan wordt óók de ellende afgewenteld op de minst weerbare groep.

Fundamentele denkfout van het kapitalisme: Er vanuit gaan dat je geen tegenslagen hebt en dat er altijd ruimte is voor groei.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 08:55

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:31:
[...]

In Rusland net zo. Met name in grotere steden. Alleen is het daar nog wel wat meer het recht van de sterkste, maar dat werkt in principe overal zo.
Het is echter nou eenmaal een groot land.
Kijk bijv. in de VS met de internetverbinding vergeleken met Nederland/Europa. Soms is een land gewoon te groot en daardoor de aanleg van infrastructuur te duur.
ik denk dat mensen niet begrijpen wat tickle down economics is. Het werkt niet en staat echt volledig los van dat welvaart toe neemt/zou toenemen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trickle-down_economics

If any is het huidige Rusland een vrij sterk voorbeeld van hoe scheef trickle down economics werken: heel veel geld blijft in de zakken van een heel selecte groep mensen (in het geval van Rusland de oligarchen). Dat geld is afkomstig van de lagere klasses, hetzij door ze plat te slaan met belastingen en ze niets te geven in ruil ervoor, hetzij door ze bv. veel te goedkoop te laten werken, geen sociale voorzieningen te geven, enz.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:33:
[...]

Trickle down werkt alleen in goede tijden. In slechte tijden zou je dan verwachten dat de grootste schouders ook de zwaarste lasten zouden dragen, maar dat gebeurt niet. Dan wordt óók de ellende afgewenteld op de minst weerbare groep.

Fundamentele denkfout van het kapitalisme: Er vanuit gaan dat je geen tegenslagen hebt en dat er altijd ruimte is voor groei.
kapitalisme gaat uit van het investeren van de winst terug het bedrijf in. Als je geen winst hebt, kan je ook niets investeren. Dus altijd zorgen voor een buffer voor magere jaren. Ik snap niet wat daar een denkfout aan is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR

The ripple in the pond.

Welke conflicten gaan oplaaien nu Rusland invloed en aanzien verliest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:50:
[...]

kapitalisme gaat uit van het investeren van de winst terug het bedrijf in. Als je geen winst hebt, kan je ook niets investeren. Dus altijd zorgen voor een buffer voor magere jaren. Ik snap niet wat daar een denkfout aan is.
Terug investeren gaat dus alleen op het moment dat je groei hebt, en blijvende groei kan houden.

Krimp is verlies, en gelijk blijven is krimp (dankzij inflatie).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 01-10 17:32

Seraphin

Meep?

polthemol schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:49:
[...]

ik denk dat mensen niet begrijpen wat tickle down economics is. Het werkt niet en staat echt volledig los van dat welvaart toe neemt/zou toenemen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trickle-down_economics

If any is het huidige Rusland een vrij sterk voorbeeld van hoe scheef trickle down economics werken: heel veel geld blijft in de zakken van een heel selecte groep mensen (in het geval van Rusland de oligarchen). Dat geld is afkomstig van de lagere klasses, hetzij door ze plat te slaan met belastingen en ze niets te geven in ruil ervoor, hetzij door ze bv. veel te goedkoop te laten werken, geen sociale voorzieningen te geven, enz.
offtopic:
Dit.

"Trickle down economics" staat niet gelijk aan kapitalisme (je zou het als een specifieke verschijningsvorm en/of subsoort kunnen zien). Het is als concept gepopulariseerd door Reagan (al was hij niet de grondlegger en/of enige voorvechter). Inmiddels is wel algemeen onderkend dat het voor geen meter werkt; ook onder aanhangers van het (klassieke) kapitalisme.

Maar goed het drijgt nogal OT te drijven.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Er zijn vele miljarden naar de Russische bevolking (in de grote steden) gegaan, zelfs nadat de oligarchen al hun jachten hadden was er genoeg geld over. Maar die bevolking is daardoor juist enorm fan van Putin geworden en hebben geen afstand genomen van ultranationalistische denkbeelden, trips naar Europa hebben daar niks aan veranderd.

Je kan stellen dat Rusland meer veranderd heeft in Europa dan omgekeerd.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

Het Britse MinDef heeft een update gegeven over de (huidige) staat van de RU strijdkrachten.

Weinig nieuws, behalve dat naam- en rugnummer van een alhier welbekende eenheid wordt gedeeld. Het 1e Garde Tankleger (1st Guards Tank Army - 1GTA) is dermate in verval geraakt dat het -volgens UK MoD- jaren gaat duren voor ze weer op sterkte zijn.

En dat terwijl, als ik @DaniëlWW2 in eerdere topicdelen goed heb begrepen, deze eenheid het "pareltje" van het RU leger was en altijd vooraan heeft gestaan bij het uitdelen van modern materiaal en training.

De overige legeronderdelen zullen er niet beter aan toe zijn.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
IJzerlijm schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:55:
[...]

Er zijn vele miljarden naar de Russische bevolking (in de grote steden) gegaan, zelfs nadat de oligarchen al hun jachten hadden was er genoeg geld over. Maar die bevolking is daardoor juist enorm fan van Putin geworden en hebben geen afstand genomen van ultranationalistische denkbeelden, trips naar Europa hebben daar niks aan veranderd.

Je kan stellen dat Rusland meer veranderd heeft in Europa dan omgekeerd.
Omdat deze groep goed weet dat ze naar de EU kunnen reizen ten kostte van anderen en dat liever in stand houden dan het veranderen.

Let wel, zo enorm veel verschillen wij niet van deze gedachtes - neem populisme in Nederland en de angst die wordt gebruikt om steun te vergaren. Steevast gaat het over de bedreiging van georganiseerde omvolking, bedreiging van je inkomsten, veiligheid, alles draait om het bang maken en houden van mensen.

De Russen die ik ken in Nederland hebben mij steevast bevraagd over dingen die ze in Rusland leerden over Nederland en Europa - met voor ons ondenkbare angsten gebaseerd op incidenten. En open Facebook of Twitter en je ziet politici (of mensen met die ambitie) dezelfde angsten en incidenten gebruiken om een patroon te creeeren van angst.

Dus ook als ze naar de EU reizen is die angst niet weg - ze krijgen immers zelfs bevestiging van hun ultranationalistische partners hier. En inderdaad wij staan die beinvloeding toe, Rusland andersom houdt greep op alles en iedereen uiteraard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 08:55

polthemol

Moderator General Chat
IJzerlijm schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:55:
[...]

ook dat is slechtst een aanname van jouw kant. De demografische cijfres van Rusland zijn niet al te best, op bijna elk punt liggen ze achter op omringende landen, er is dus weinig om je argument te maken dat een bevolking profiteert als collectief van de kruimels die over zijn gebleven. Historisch gezien is dit Rusland vrij gelijk aan wat de Sovjiet Unie ooit was (op grondgebied na obviously :) ): het teert op keiharde repressie en slechts op enkele posities zijn er daadwerkelijke voordelen te behalen.

Ditzelfde zie je terug in hoe Rusland te werk gaat in Oekraïne op dat punt: keiharde repressie, gewoon Sovjiet-stijl besturen.

De ultranationalistische denkbeelden, ik denk dat daar een uitermate verfijnd propagandaapparaat meer in aan te wijzen is als oorzaak. Een ware dictatuur draait om propaganda en schijnwerkelijkheden, illusies zo je wil. Ook hier kun je dat momenteel in al zijn glorie aanschouwen wanneer je het verschil tussen berichtgevingen leest over offensieven vanuit Russische kant of vanuit Oekraïne hun perspectief geschreven.

Wil je dit plaatsen, zu lje echt moeten gaan denken vanuit jarenlange indoctrinatie, beperkte informatie die ook zeer gekleurd is en vooral ook het afstraffen van alles wat buiten de pas valt.

Ik ben daarom wel erg benieuwd wat Oekraïne gaat doen met de Russische krijgsgevangenen die ze nu in grote getalen lijken te 'krijgen'. Hier heb je best wat mogelijkheden om stukken van de Russische indoctrinatie wat om te keren en aldus wat 'houtrot' te introduceren in het Russische gestel vanaf dat ze terug gaan naar Rusland.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Seraphin schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:01:
Het Britse MinDef heeft een update gegeven over de (huidige) staat van de RU strijdkrachten.

[Twitter]

Weinig nieuws, behalve dat naam- en rugnummer van een alhier welbekende eenheid wordt gedeeld. Het 1e Garde Tankleger (1st Guards Tank Army - 1GTA) is dermate in verval geraakt dat het -volgens UK MoD- jaren gaat duren voor ze weer op sterkte zijn.

En dat terwijl, als ik @DaniëlWW2 in eerdere topicdelen goed heb begrepen, deze eenheid het "pareltje" van het RU leger was en altijd vooraan heeft gestaan bij het uitdelen van modern materiaal en training.

Dit laat ook gelijk zien dat rusland geen reserve-leger heeft achtergehouden tegen een eventuele NAVO-aanval of andere aanval op rusland zelf. De 1GTA is nl. het voornaamste leger dat voor dit doel is gebouwd en ook de reden waarom ze het nieuwste materiaal kregen. Dat rusland zijn hele leger in Oekraine heeft zitten is hiermee wel duidelijk. Als ze nl. wat achter de hand hadden gehad, was dat wel naar 1GTA gegaan en waren die alweer op sterkte geweest.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Als je propaganda jezelf in de weg zit:

Oproep voor volledige mobilisatie.

Hoewel schijnbaar zinloos, is het nog steeds scary shit als ze toch proberen miljoenen mannen richting Ukraine te sturen. Goede nieuws is wel dat ze daarmee ook mensen die geen zin hadden en geen zin hebben om te vechten moeten verzoeken te gaan. Gaat ze niet lukken ligt voor de hand, maar hoe realistisch dat is..?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 08:29
Voor als je even wat propagenda vanuit RU wilt zien van de afgelopen dagen tijdens je lunch:

Dit is het kanaal van Niki Proshin. Wel "leuk" om af en toe de Media van de russen te volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Seraphin schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:01:

[Twitter]

Dat was het ook. Het hele punt van die formatie is dat het de centrale strategische reserve van het Russische leger was. Gepositioneerd rond Moscow, eenheden bestaan uit etnische Russen en die formatie moet loyaal zijn aan het Kremlin om het Russische imperium te verdedigen. En nu is er weinig meer van over.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
polthemol schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:09:
[...]

ook dat is slechtst een aanname van jouw kant. De demografische cijfres van Rusland zijn niet al te best, op bijna elk punt liggen ze achter op omringende landen, er is dus weinig om je argument te maken dat een bevolking profiteert als collectief van de kruimels die over zijn gebleven. Historisch gezien is dit Rusland vrij gelijk aan wat de Sovjiet Unie ooit was (op grondgebied na obviously :) ): het teert op keiharde repressie en slechts op enkele posities zijn er daadwerkelijke voordelen te behalen.

Ditzelfde zie je terug in hoe Rusland te werk gaat in Oekraïne op dat punt: keiharde repressie, gewoon Sovjiet-stijl besturen.

De ultranationalistische denkbeelden, ik denk dat daar een uitermate verfijnd propagandaapparaat meer in aan te wijzen is als oorzaak. Een ware dictatuur draait om propaganda en schijnwerkelijkheden, illusies zo je wil. Ook hier kun je dat momenteel in al zijn glorie aanschouwen wanneer je het verschil tussen berichtgevingen leest over offensieven vanuit Russische kant of vanuit Oekraïne hun perspectief geschreven.

Wil je dit plaatsen, zu lje echt moeten gaan denken vanuit jarenlange indoctrinatie, beperkte informatie die ook zeer gekleurd is en vooral ook het afstraffen van alles wat buiten de pas valt.
De brede steun voor Putin, en daarmee ook voor deze oorlog, komt voor een groot deel voort uit de angst voor een herhaling van de chaos na de val van de Sovjetunie. Veel Russen (en westerlingen) denken dat het roofkapitalisme na de val de basis vormt van ons democratisch systeem. Ze willen niet terug naar die onzekere tijd. Het huidige feodale maffia systeem heeft jarenlang voor groei in welvaart gezorgd maar het was natuurlijk niet duurzaam. Om het miljarden kostende apparaat draaiende te houden moest het Kremlin voorkomen dat Ukraine olie en gas voor Europa zou gaan produceren wat uiteindelijk heeft geresulteerd in deze oorlog.

De EU en VS kunnen zichzelf misschien het verwijt maken dat ze de politieke en economische hervormingen na de val van de SovjetUnie hebben overgelaten aan personen uit de neoliberale hoek met conservatieve economische opvattingen. We zullen natuurlijk nooit weten of een andere aanpak het land wel in democratisch vaarwater had weten te brengen.

Het land kent enorme interne tegenstellingen. Voor de ontwikkeling van democratische structuren lijkt het mij beter wanneer het land in stukken uiteen zou vallen. Hiermee worden de te overbruggen tegenstellingen kleiner en is er in een aantal deelgebieden wellicht ruimte voor een duurzame opbouw van democratische structuren.
Ik ben daarom wel erg benieuwd wat Oekraïne gaat doen met de Russische krijgsgevangenen die ze nu in grote getalen lijken te 'krijgen'. Hier heb je best wat mogelijkheden om stukken van de Russische indoctrinatie wat om te keren en aldus wat 'houtrot' te introduceren in het Russische gestel vanaf dat ze terug gaan naar Rusland.
Deze krijgsgevangene zijn waarschijnlijk een voetnoot in de geschiedenis. Ze hebben slechte opleiding en lijken vooral uit gebieden te komen die er geopolitiek niet veel toe doen.

[ Voor 20% gewijzigd door ledog op 13-09-2022 12:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:17

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant liveblog

Rusland: geen algehele mobilisatie na tegenslagen in Oekraïne
12:23
De militaire tegenslagen van de afgelopen dagen zijn voor de Russische regering geen reden om de algehele mobilisatie af te kondigen. Dat meldt persbureau Reuters. De afgelopen tijd zeiden sommige Russische commentatoren dat zo’n mobilisatie noodzakelijk was, maar Kremlin-woordvoerder Dmitri Peskov deed die geluiden vanmiddag af als pogingen om verdeeldheid te zaaien. Over een mobilisatie is volgens hem ‘op dit moment geen discussie’.

Poetin heeft eerder verzekerd dat dienstplichtige militairen niet bang hoeven te zijn dat zij naar Oekraïne worden gestuurd, ook al blijkt dat soms wel te gebeuren.
Voor wat het waard is..

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

NiGeLaToR schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:15:

[Embed]
Als zo'n persoon er mee wegkomt met het een Oorlog te noemen, waarom zou het dan anderen weerhouden om dat ook straffeloos te doen?
Voor de propaganda lijkt mij het niet zo'n super handige uitspraak.

[ Voor 3% gewijzigd door bloody op 13-09-2022 12:42 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-10 20:06
En met wat voor materiaal gaan ze deze wel of niet algehele mobilisatie dan uitrusten of wordt het een 1 wapen per 10 nieuwe soldaten en naar voren rennen maar ?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Oekraïne is een beetje klaar met het geneuzel uit Duitsland, en terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:17

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

ledog schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:24:
[...]

De EU en VS kunnen zichzelf misschien het verwijt maken dat ze de politieke en economische hervormingen na de val van de SovjetUnie hebben overgelaten aan personen uit de neoliberale hoek met conservatieve economische opvattingen. We zullen natuurlijk nooit weten of een andere aanpak het land wel in democratisch vaarwater had weten te brengen.
Misschien moeten we de rol van VS en EU in deze niet teveel overschatten. Als we ons realiseren dat de KGB structuur van meet af aan de touwen weer aantrok kunnen we onszelf de vraag stellen of het in de jaren negentig überhaupt tot een democratie had kunnen komen. Het klimaat was er toen nog niet rijp voor.

Zoals we nu kunnen vaststellen is Rusland ook nu nog niet voorgesorteerd voor een democratie. In Rusland moet er nog heel veel gebeuren voor dat het gebied en haar inwoners daarvoor klaar zijn.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online

[Embed]

Hoewel schijnbaar zinloos, is het nog steeds scary shit als ze toch proberen miljoenen mannen richting Ukraine te sturen. Goede nieuws is wel dat ze daarmee ook mensen die geen zin hadden en geen zin hebben om te vechten moeten verzoeken te gaan. Gaat ze niet lukken ligt voor de hand, maar hoe realistisch dat is..?
Stomme vraag, maar wat betekent volledige mobilisatie precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-09 15:03

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Theoritisch of praktisch? :P

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[Embed]

ze moeten zich profileren, gezien de lokale verkiezingen, zelfde reden als de lokale bestuurders uit moskou en st. petersburg die zich wilden profileren voor de verkiezing de afgelopen week.

Wikipedia: 2022 Russian regional elections

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NiGeLaToR schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:07:
[...]

De Russen die ik ken in Nederland hebben mij steevast bevraagd over dingen die ze in Rusland leerden over Nederland en Europa - met voor ons ondenkbare angsten gebaseerd op incidenten. En open Facebook of Twitter en je ziet politici (of mensen met die ambitie) dezelfde angsten en incidenten gebruiken om een patroon te creeeren van angst.

Dus ook als ze naar de EU reizen is die angst niet weg - ze krijgen immers zelfs bevestiging van hun ultranationalistische partners hier. En inderdaad wij staan die beinvloeding toe, Rusland andersom houdt greep op alles en iedereen uiteraard.
Erg herkenbaar. Concreet voorbeeld van gisteren uit m'n directe omgeving:

Mijn schoonzoon is Fins-Russisch. Opgegroeid in Finland, maar bij een niet bepaald ingeburgerde Russische moeder. Ze wonen in een mooie buitenwijk van Helsinki, zijn nadrukkelijk geen fan van RU regering of huidige acties in UA, en in het algemeen is hij erg goed geinformeerd over de wereld, ook/vooral vanuit westers perspectief.

Nu is hij twee weken op bezoek bij familie geweest in Petrozavodsk, in RU dus. Direct na terugkomst krijg ik een lichtelijk panisch telefoontje. Hij is doodsbang om opgeroepen te worden voor militaire dienst. Die snap ik, als jonge mannelijke Rus in Rusland zou ik me ook niet veilig voelen. Maar nee: daar maakt hij zich geen zorgen om ("ben niet ingeschreven als inwoner daaro"), hij maakt zich zorgen om opgeroepen te worden voor het FI leger als de onvermijdelijke, op handen zijnde Russische invasie in Finland plaatsvindt als FI officieel lid wordt van NAVO 8)7

Nog even los van feit dat Russische burgers in FI (ook als ze daarnaast FI nationaliteit hebben) gelijk in zo'n scenario geinterneerd zouden worden, niet van wapen voorzien, is dit natuurlijk lariekoek - Lavrov & co die weer eens loos dreigen met 'gevolgen'. Volledige RU leger is aan het falen op een enkele front en kan een tweede (of derde, gezien Kaukasus...) er niet bepaald bij hebben. Als ze al ergens anders iets zouden beginnen zal dat niet zijn tegen zwaarbewapende, goed op specifiek dit scenario voorbereide land zijn waar ze de vorige keer ook al zo'n bloedneus haalden zonder nog op een ander front bezig te zijn.

Normaliter had hij dit allemaal ook wel ingezien, maar na twee weken in RU ondergedompeld te zijn heeft hij - ondanks zeer gezond wantrouwen van RU overheid - de alomaanwezige angst zodanig overgenomen dat hij overtuigd was dat het ook hem *buiten* RU ging raken.

Heb hem even situatie uitgelegd, en op het hart gedrukt om als hij zich zorgen maakt over opgeroepen worden, vooral niet meer terug naar RU te gaan tot dit goedschiks of kwaadschiks voorbij was, want als daar gemobiliseerd gaat worden, gok ik dat het niet lief op basis van GBA per gemeente gaat gebeuren...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
HollowGamer schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:48:
[...]

Volgens mij betekent dat, dat iedere man tussen leeftijd x en y een briefje thuis krijgt met daarin het verzoek zich te melden bij die en die kazerne op die en die datum. Kan misschien ook in batches gaan, dat weet ik niet. Dan ga je dus het leger in, wordt je getraind en dan richting het front. Da's volgens mij een beetje de algemene betekenis.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ook wel heftig om zo de andere kant te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Lekker de hele tijd op eieren lopen, interessante volkssport.
Dmitry Peskov commented on the criticism of the Ministry of Defense.

“People are really consolidated around the decisions that the head of state makes. As for other points of view, and critical points of view of statements, as long as they remain within the framework of the current legislation, this is pluralism. But the line is very, very thin. You have to be very, very careful here.”
Verder:
Update vanuit de Russische Partizanen, (hoog?)spanningsmast opgeblazen, net boven de grens met Oekraine. Google maps voor genoemd traject, er loopt idd rails ongeveer langs die route. Kan de power pylon zo snel niet vinden :)
⚡️ Bryansk region. Unknown people blew up two power pylons

Fallen supports damaged the railroad tracks that ran nearby. The incident was first noticed by the train driver on the Novenkoe-Trubchevsk stage, who was traveling along the way. In place of the damaged supports, they found the remains of a delayed-action fuse.

[ Voor 3% gewijzigd door bloody op 13-09-2022 13:01 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
bloody schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:41:
[...]

Als zo'n persoon er mee wegkomt met het een Oorlog te noemen, waarom zou het dan anderen weerhouden om dat ook straffeloos te doen?
Voor de propaganda lijkt mij het niet zo'n super handige uitspraak.
Toevallig net dit stukje gelezen bij nu.nl

Defensie-expert Colijn legt uit hoe milbloggers inkijk geven in Poetins leger

Blijkbaar doen ze dat tegenwoordig met regelmaat. (Het is een mooie bloemlezing, hoewel voor de frequente lezer alhier niets nieuws onder de zon.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-10 20:49
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:18:
[...]

Dat was het ook. Het hele punt van die formatie is dat het de centrale strategische reserve van het Russische leger was. Gepositioneerd rond Moscow, eenheden bestaan uit etnische Russen en die formatie moet loyaal zijn aan het Kremlin om het Russische imperium te verdedigen. En nu is er weinig meer van over.
Poetin speelt met vuur. Als de meest loyale legereenheden rond je hoofdstad uitgeroeid worden, wie beschermt je dan nog tegen een coup?

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

BeefHazard schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:07:
[...]

Poetin speelt met vuur. Als de meest loyale legereenheden rond je hoofdstad uitgeroeid worden, wie beschermt je dan nog tegen een coup?
Dat is het punt juist waarom ik zo'n nadruk plaats op die formatie. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Jerie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:06:
[...]

Toevallig net dit stukje gelezen bij nu.nl

Defensie-expert Colijn legt uit hoe milbloggers inkijk geven in Poetins leger

Blijkbaar doen ze dat tegenwoordig met regelmaat. (Het is een mooie bloemlezing, hoewel voor de frequente lezer alhier niets nieuws onder de zon.)
Ik bedoel met 'anderen' juist niet de ongrijpbare milbloggers die veilig vanuit bv Telegram meuk posten.
Maar meer de politicus om de hoek, of een krant, of iets dergelijks. :)

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 09:24

Qwerty-273

Meukposter

CarJunkyXL schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:17:
Dit is het kanaal van Niki Proshin. Wel "leuk" om af en toe de Media van de russen te volgen.
Hij brengt het al tijden erg leuk. In de zin dat hij slechts feiten brengt zonder zijn eigen mening (ook de reden dat hij waarschijnlijk dit nog steeds kan doen vanuit Rusland). Terwijl de YouTubers die wel hun mening in video's zetten al voornamelijk in de begin periode van de oorlog Rusland zijn ontvlucht. Je krijgt hierdoor een kijkje aan de andere kant van het gordijn (om een koude oorlog terminologie aan te halen). Hierbij moet je natuurlijk wel meenemen dat Niki zelf al een filter toepast wat hij wel en niet laat zien.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:14:
[...]

Hij brengt het al tijden erg leuk. In de zin dat hij slechts feiten brengt zonder zijn eigen mening (ook de reden dat hij waarschijnlijk dit nog steeds kan doen vanuit Rusland). Terwijl de YouTubers die wel hun mening in video's zetten al voornamelijk in de begin periode van de oorlog Rusland zijn ontvlucht. Je krijgt hierdoor een kijkje aan de andere kant van het gordijn (om een koude oorlog terminologie aan te halen). Hierbij moet je natuurlijk wel meenemen dat Niki zelf al een filter toepast wat hij wel en niet laat zien.
Om een lang verhaal kort te maken: hij bedrijft journalistiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Wat bedoel je hier precies? :)
pro_6or schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:58:
[...]

Nee nee en nog eens nee. Je springt echt naar conclusies over je mede forummers op basis van je eigen gedachtegoed.
Dat is dan jouw interpretatie. Ik uit een zorg over een houding die ik in de maatschapij c.q. in het dagelijks leven nog veel meer zie dan hier. Wanneer mensen uitleggen waarom ze een bepaalde houding of mening zijn toegedaan, kan ik daar weer dingen van opsteken zonder het geheel eens te hoeven zijn.
IJzerlijm schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:05:
[...]

Vrij pijnlijk maar waar.

[ Voor 22% gewijzigd door Jedi_Pimp op 13-09-2022 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:31
BeefHazard schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:07:
[...]

Je hebt 3 soorten coups
1 - De welbekende legeropstand waarbij het leger rebelleert en oprukt naar de hoofdstad. Voor die situatie is de tankgarde bedoeld.
2 - De interne coup vanuit de FSB / Partij. Waarbij de veiligheidsdienst de partijleider uit het raam gooit en een nieuwe persoon het overneemt.
3 - Volledige rebellie. De middenlaag van FSB, partij en leger komt gezamenlijk in opstand. Al dan niet aangevuld met het volk

Situatie 1 wordt al afgevangen doordat alle capabele generaals al in het slachthuis van Oekraïne zitten. Verplicht met pensioen zijn gestuurd of erg ver versnipperd over het land verspreid zijn.

Situatie 2 wordt afgevangen door de onderlaag welke onder Poetin zit en er zelf al te diep inzit of nog radicaler is. Die ruimen vanzelf evt dissidenten op.

Situatie 3 wordt de logischere. Vooral als er een mobilisatie volgt want dan worden 1 en 2 nog radicaler bestreden waardoor het de enige optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jedi_Pimp schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 06:28:
[...]

Val van de SU is m.i. moeilijk te vergelijken met de huidige situatie gezien een groot aantal factoren, de hoeveelheid naties en ambities tot soevereiniteit incluis.

Is het niet vrij paradoxaal dat we nu (blijkbaar) aansturen op de totale vernedering van Poetin terwijl de oorzaak van deze oorlog/invasie volgens velen historisch is gegrond in de eerdere vernedering van Rusland in de jaren '90 en het niet adequaat borgen van een soepele overgang naar een Westers normen- en waardensysteem ;)

Wat mij betreft zeer gevaarlijk en onwenselijk om juichend langs de zijlijn te staan in een dergelijk scenario, daarmee elke mogelijkheid tot overleg en diplomatie van tafel gooiend. Ik verwacht overigens niet dat een dergelijke situatie zich snel zal voltrekken.
wat volgens velen historisch is gegrond moeten ze zelf weten.
Ik zie niet echt in waarom Rusland vernederd zou zijn. Ze hebben de wapenwedloop verloren en zijn financieel en staatstechnisch failliet gegaan.
Dat ze dat zelf als een vernedering beschouwen kan de rest van de wereld niets aan doen.

Het is echter alleen in propaganda goed te praten dat ze daarom Oekraine zouden moeten binnenvallen, behalve met de drogreden 'het is de schuld van het westen' en daar zijn veel mensen op dit forum ongetwijfeld allang klaar mee. Ik wel in elk geval.

Wat betreft diplomatie... die is inderdaad van tafel want het heeft geen zin.
De enige diplomatie die nu nog plaats kan vinden is op het slagveld.
Vredesonderhandelingen zijn prima mogelijk, zodra Rusland de Oekraiense grenzen van 1991 weer gaat respecteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2022 13:33 ]

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

[...]

In aanvulling op wat @Apache4u al noemde, betekent dat in de praktijk het volgende:

* Van de ongeveer 40 miljoen mannen tussen de 18 en de 44 die er in Rusland zouden moeten zijn, worden er +/- 30 miljoen "gevonden" in de administratie(s) van de overheden
* Daarvan worden er een flink aantal als [x] ongeschikt bevonden. Bijvoorbeeld omdat ze een kritieke functie in de economie vervullen (mijnbouw, spoorwegen, zoontje van de gouverneur, aangetrouwde achterneef van de maitresse van de gouverneur, hartchirurg)
* De rest wordt gesommeerd zich te melden
* Van de mensen die op komen dagen wordt een deel afgekeurd om medische redenen

Mijn "tongue in cheek" hierboven ten spijt, betekent dit dat je al snel pak 'em beet enkele miljoenen mannen als kersverse soldatovhich hebt. Een zeer groot deel daarvan zul je echter van de grond af moeten opleiden. Gezien de huidige staat van de militaire infrastructuur, moet je je daar het volgende bij voorstellen:

* 10-daagse "versnelde training"
* Je koopt de ontbrekende delen van je uniform / uitrusting zelf op de zwarte markt (schoenen in jouw maat, duffel zonder schimmel, een kevlar helm zodat je niet passende WW2 stalen museumstuk je geen hersenschudding bezorgd)
* Training militaire ettiquette en rangonderscheidingstekens herkennen: "alles en iedereen met een ster en/of adelaar op z'n shouders is vele malen hoger in rang dan jij en dien je te allen tijde te gehoorzamen, hondsvot!"
* Wapentraining & veiligheidsinstructies: "dit is een AK-47, iedereen mag er om de beurt mee op de foto zodat we bewijs hebben dat de training is voldaan. Class dismissed!"
* Lessen taktiek, skills & drills: "Schiet op alles wat zich voor je bevindt en zich beweegt. Als het niet beweegt, schiet dan voor de zekerheid alsnog."

Gefeliciteerd, je bent nu soldaat van het garderegiment "Putin's Platvoeten". Je hebt de eer om ingedeeld te worden als eenheid "vederlichte infanterie" die samen optrekt met het Eerste Garde Tankleger. Dat wil zeggen: het 1GTA bevindt zich 100Km achter je om op adem te komen, jij mag de eerstvolgende aanval van een gemechaniseerde brigade Oekraïeners (ondersteund door drones, artillerie, luchtmacht en een Miele wasmachine) op heroïsche wijze afweren!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-09 13:41

3raser

⚜️ Premium member

Dit raakt mij serieus hard. Ongeacht wie dit is en waar hij voor vecht hoor je hier de mens achter de soldaat. En ja, dat hoor je omdat hij nu in eens aan het verliezen is maar dat maakt het niet minder menselijk. Iedere dag sterven daar honderden mensen die meestal ook gewoon een gezin of familie hebben. En voor wat? Omdat een dictator vind dat het nodig is.

Dit soort conversaties mogen wat mij betreft regelmatig in het journaal worden afgespeeld zodat mensen iets meer begrip voor de term "oorlog" krijgen. En dan ook de horrorverhalen van Oekraïense soldaten natuurlijk. Ik weet nog wel een filmpje van een soldaat die zijn gewonde maat in veiligheid probeert te brengen. Hartverscheurend om te zien. DAT is oorlog. Niet veilig vanachter de tv of je toetsenbord roepen dat we ze allemaal af moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
[...]

De vergissing lijkt mij vooral te zitten in de implicaties van het stukje "vanzelf".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:06
[...]

Waarbij velen hier in Nederland zich niet realiseren dat we hier ook officieel nog steeds de dienstplicht hebben:
Iedere man en vrouw in Nederland tussen de 17 en 45 jaar oud heeft te maken met de dienstplicht. Sinds 1 mei 1997 is echter de opkomstplicht opgeschort, wat betekent dat zolang de regering de opkomstplicht niet heractiveert dienstplichtigen zich niet hoeven te melden, en gewoon kunnen blijven leven in de burgermaatschappij.[1][2] De dienstplicht is niet afgeschaft, en daarom worden dienstplichtigen nog ingeschreven. Als dit gebeurt ontvangt de dienstplichtige een dienstplichtbrief met daarin uitleg over de dienstplicht en de melding dat de dienstplichtige niet verplicht is tot opkomst. De dienstplicht wordt geregeld in artikel 98 van de grondwet en in de Kaderwet dienstplicht.[3][4]
Wikipedia: Dienstplicht

Een algehele mobilisatie zou in Nederland dus simpelweg betekenen dat de opkomstplicht voorkomend uit de dienstplicht wordt geheractiveerd en dat iedereen die aan de hier beschreven criteria voldoet zich moet melden om in het leger te dienen.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 13-09-2022 13:49 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:33

ZenTex

Doet maar wat.

Seraphin schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:30:
[...]

In aanvulling op wat @Apache4u al noemde, betekent dat in de praktijk het volgende:
Lol.

Ik had gisteren al een halfvoltooide soortgelijke uitleg staan maar niet verstuurd omdat het wel heel erg minachtend spottend klonk, plus typen op mobiel is niet m'n ding.

Maar dat is inderdaad wel te verwachten. Zie ook het befaamde 3e corps bestaande uit het afvoerputje van de maatschappij, dat rond Izium roemloos ten onder is gegaan, enkele dagen nadat het ingezet werd.
Training bestaande uit: "dit is een AK, deze kant wijst naar de vijand, en de trekker indrukken om te vuren. Uniform? koop je zelf maar".

Af en toe denk ik bij mezelf dat de hele "speaciale"operatie is bedoeld om jong volk uit het oosten te decimeren en als de invasie per ongeluk een succes was geweest was dat enkel een bonus.

[ Voor 7% gewijzigd door ZenTex op 13-09-2022 13:50 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

3raser schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:37:
[...]

Dit raakt mij serieus hard. Ongeacht wie dit is en waar hij voor vecht hoor je hier de mens achter de soldaat. En ja, dat hoor je omdat hij nu in eens aan het verliezen is maar dat maakt het niet minder menselijk. Iedere dag sterven daar honderden mensen die meestal ook gewoon een gezin of familie hebben. En voor wat? Omdat een dictator vind dat het nodig is.

Dit soort conversaties mogen wat mij betreft regelmatig in het journaal worden afgespeeld zodat mensen iets meer begrip voor de term "oorlog" krijgen. En dan ook de horrorverhalen van Oekraïense soldaten natuurlijk. Ik weet nog wel een filmpje van een soldaat die zijn gewonde maat in veiligheid probeert te brengen. Hartverscheurend om te zien. DAT is oorlog. Niet veilig vanachter de tv of je toetsenbord roepen dat we ze allemaal af moeten maken.
Het raakt mij totaal niet. Je hoeft niet in Oekraïne te vechten en bij te dragen aan de genocide van het Oekraïense volk. Ik heb nul empathie voor russen die op welke manier dan ook bijdragen aan deze oorlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CurlyMo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:47:
[...]
Een algehele mobilisatie zou in Nederland dus simpelweg betekenen dat de opkomstplicht voorkomend uit de dienstplicht wordt geheractiveerd en dat iedereen die aan de hier beschreven criteria voldoet zich moet melden om in het leger te dienen.
Je moet je ook realiseren dat je daar op korte termijn vrij weinig aan hebt, want alle opgeroepen dienstplichtigen moeten dan nog worden gekeurd en opgeleid tot basis infanterist.

Voordat je dan een noemenswaardig bataljon hebt ben je makkelijk een jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
[...]

De vraag is of dit bij iedereen wel binnenkomt. Ik zie reacties op Twitter (nietmijnoorlog?) en laten we covid niet vergeten.. miljoenen mensen gaan (onschuldig) dood, maar die mensen blijven gewoon vasthouden aan hun mening en 'vrijheden'.

Ik vind het wel jammer dat de mainstream media zo weinig laat zien, het nieuws van het overlijden van een koningin was even belangrijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 20:10
Dit raakt wel zeg, wat je ook van de orcs/russen en de grotendeels "wir haben es nicht gewußt" houding van hun bevolking zijn er ook gewoon zielen aan het front die daar gewoon echt niet horen, los van de wagner types, soldaten en beroepspsychopaten, gebruikt worden als kanonnenvoer.

Gewoon hele volksstammen in rusland zullen de rest van hun leven nog met die schade rondlopen, en veteranenzorg zal daar wel non-existent zijn.

Hoop dat deze gast zo'n flyer vindt en er op in gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
[...]

Sorry dit doet mij echt niets. De beelden van kinderen uit Oekraïne kan ik letterlijk wakker van liggen. Die beelden van die vader bij zijn gedode zoon bijvoorbeeld. Maar dit? Ik snap je punt nog wel ergens maar ik maak altijd nog wel het verschil tussen de agressor en het land inclusief leger wat aangevallen wordt. Kan zijn dat mensen dit anders zien, ook prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Mobilisatie is gewoon het oproepen van alle gezonde mensen jonger dan x jaar die op dit moment geen vitaal beroep beoefenen om een militaire training te ondergaan en/of (gedwongen) in dienst te gaan.

Het begint met het oproepen van reservisten, vervolgens iedereen die ooit al in dienst heeft gezeten maar geen actief militair meer is, en daarna de mensen zonder militaire achtergrond die nog een opleiding zullen moeten volgen. 'volledig' is in dit geval alle voorgaande stappen me dunkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

RoD schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:48:
[Embed] Oekraïne is een beetje klaar met het geneuzel uit Duitsland, en terecht.
Misschien omdat een aantal (voormalige) politieke bonzen armdiep in Putin's achterste zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

RoD schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:50:
[...]

Het raakt mij totaal niet. Je hoeft niet in Oekraïne te vechten en bij te dragen aan de genocide van het Oekraïense volk. Ik heb nul empathie voor russen die op welke manier dan ook bijdragen aan deze oorlog.
Je doet alsof het een keuze is. Veel van die soldaten zijn gewoon beroepsmilitair. Moeten ze dan hun baan opzeggen zodra er van ze wordt verwacht dat ze vechten? Hoe zou een Nederlandse militair dat doen als hij wordt gestuurd naar een conflict wat hem niet bevalt? Ik denk dat in de meeste gevallen je gewoon je "werk" doet om het zo maar te zeggen. Geen empathie tonen voor je vijand lijkt me overigens een grote zwakte. Dan keur je oorlogsmisdaden waarschijnlijk ook goed zolang ze maar aan de juiste kant plaats vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

3raser schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:56:
[...]

Je doet alsof het een keuze is. Veel van die soldaten zijn gewoon beroepsmilitair. Moeten ze dan hun baan opzeggen zodra er van ze wordt verwacht dat ze vechten? Hoe zou een Nederlandse militair dat doen als hij wordt gestuurd naar een conflict wat hem niet bevalt?
Dat kan in veel gevallen ook niet. In een actief conflict opstappen is gewoon plichtsverzuim of deserteren, en daar staat in Nederland gevangenisstraf op. In Rusland zijn de consequenties waarschijnlijk nog een stukje erger.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
De New York Times heeft een artikel over hoe het tegenoffensief tot stand is gekomen.

Zelensky wilde iets groots om te laten zien dat ze de Russen konden terugduwen. Het eerste idee was een groot offensief in het zuiden, maar Oekraïnse generaals en Amerikanen waren bang dat dit tot veel doden en gewonden zou leiden:
The work began soon after President Volodymyr Zelensky of Ukraine told his generals he wanted to make a dramatic move to demonstrate that his country could push back on the Russian invasion. Under his orders, the Ukrainian military devised a plan to launch a broad assault across the south to reclaim Kherson and cut off Mariupol from the Russian force in the east.

The Ukrainian generals and American officials believed that such a large-scale attack would incur immense casualties and fail to quickly retake large amounts of territory. The Ukrainians were already suffering hundreds of casualties a day in what had become a grinding conflict. The Russian forces were experiencing similar losses but were still inching forward, laying waste to Ukrainian towns in the eastern region of Donbas.
Vervolgens zijn de Oekrainers met input van de Britten en Amerikanen gaan werken aan het plan wat we vorige week uitgevoerd zagen:
Time was of the essence, U.S. and Ukrainian officials believed. To mount an effective counterattack, the Ukrainians needed to move before the first snow, when President Vladimir V. Putin of Russia would be able to use his control of gas supplies to pressure Europe.
Instead of one large offensive, the Ukrainian military proposed two. One, in Kherson, would most likely take days or weeks before any dramatic results because of the concentration of Russian troops. The other was planned for near Kharkiv.

Together Britain, the United States and Ukraine conducted an assessment of the new plan, trying to war game it once more. This time officials from the three countries agreed it would work — and give Mr. Zelensky what he wanted: a big, clear victory.
Ze zeggen dat het zuiden belangrijk blijft:
Eventually, Ukrainian officials believe their long-term success requires progress on the original goals in the discarded strategy, including recapturing the nuclear power plant in Zaporizhzhia, cutting off Russian forces in Mariupol and pushing Russian forces in Kherson back across the Dnipro River, American officials said.
While Ukraine may have an opportunity to recapture more territory in the east, U.S. and Ukrainian officials say the south is the most important theater of the war.

“Kherson and Zaporizhzhia are likely potential objectives,” said Michael Kofman, the director of Russia studies at CNA, a defense research institute. “We might see further Ukrainian Army operations to achieve breakthroughs there in the future.”
Tenslotte:
The plan that emerged from the midsummer discussions relied heavily on U.S. intelligence and high-tech weaponry. But American officials insist that credit for the offensive lies fully with Mr. Zelensky and the Ukrainian military, which led a relatively small force in Kharkiv to an outsize victory.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Stoney3K schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:57:
[...]

Dat kan in veel gevallen ook niet. In een actief conflict opstappen is gewoon plichtsverzuim of deserteren, en daar staat in Nederland gevangenisstraf op. In Rusland zijn de consequenties waarschijnlijk nog een stukje erger.
En dan houdt @RoD er waarschijnlijk nog niet eens rekening mee dat deze Russische militairen hun hele leven al worden voorgelogen. Ze weten amper wat er gaande is maar daar worden ze wel op afgerekend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
3raser schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:56:
[...]

Je doet alsof het een keuze is. Veel van die soldaten zijn gewoon beroepsmilitair. Moeten ze dan hun baan opzeggen zodra er van ze wordt verwacht dat ze vechten? Hoe zou een Nederlandse militair dat doen als hij wordt gestuurd naar een conflict wat hem niet bevalt? Ik denk dat in de meeste gevallen je gewoon je "werk" doet om het zo maar te zeggen. Geen empathie tonen voor je vijand lijkt me overigens een grote zwakte. Dan keur je oorlogsmisdaden waarschijnlijk ook goed zolang ze maar aan de juiste kant plaats vinden.
Het is maar wat je "werk" noemt. Vechten is één ding maar de Russen plunderen, verkrachten en martelen burgers.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 21:14

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Alpina schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:55:
[...]

Sorry dit doet mij echt niets. De beelden van kinderen uit Oekraïne kan ik letterlijk wakker van liggen. Die beelden van die vader bij zijn gedode zoon bijvoorbeeld. Maar dit? Ik snap je punt nog wel ergens maar ik maak altijd nog wel het verschil tussen de agressor en het land inclusief leger wat aangevallen wordt. Kan zijn dat mensen dit anders zien, ook prima :)
En als dit een onderschept gesprek was geweest van een Nederlandse militair gestationeerd in Afghanistan? Had hij maar niet naar een ander land moeten gaan om te vechten tegen de lokale bevolking.

Volgens de Afghanen/Taliban hebben de westerse troepen een invasie gedaan in hun land. In de ogen van de Westerse landen is er geprobeerd om het land beter/vrijer/democratisch te maken.

IMHO: In de ogen van (een deel van de) de Russen zijn zij aan het doen wat de Westerse machten in Afghanistan hebben geprobeerd.
Pagina: 1 ... 22 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid