DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Het zal wel door de vele defrosts komen, die nu in elk geval niet onnodig waren.
Ik vraag mij af hoe de berekening van het cop door Dewarmte gedaan wordt want als ik simpel de geleverde kWh thermisch deel door de geleverde kWh die mijn Homewizard kWh meter, kom ik stevast op een lagere cop uit.
Ze delen gewoon de zelf gemeten kwh verbruik door de total heat supplied, dat geeft de COP.Frans H schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:22:
Ik had tot nu toe nooit een cop onder de 4 gezien maar vandaag een record van cop=3.4, wordt ik niet blij van, met een Ta van 32 graden (bij 0 gr. buiten temp).
Het zal wel door de vele defrosts komen, die nu in elk geval niet onnodig waren.
Ik vraag mij af hoe de berekening van het cop door Dewarmte gedaan wordt want als ik simpel de geleverde kWh thermisch deel door de geleverde kWh die mijn Homewizard kWh meter, kom ik stevast op een lagere cop uit.
In de kwh meter (stroom) van dewarmte en me eigen zigbee kwh meter zit ook een afwijking, mijn zigbee zegt ook dat er wat meer verbruik is dan de meter van dewarmte.
:strip_exif()/f/image/cNMTCtMMSR45fKA4k7PxNOxa.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar inderdaad die vele defrosts zijn de boosdoener
Ik zou zeker met een lagere temp kunnen stoken maar levert me weinig op aan energie verbruik. met de huidige stooklijn wordt het beter warm als de buiten temperatuur ineens daalt, ik merk zelf met 37 graden (800W - 1500W) aanvoer dat het mij te lang duurt voor dat het warm wordt en moet je wel 24/7 de kamertemp gelijk houden. Met radiatoren merk je te veel dat de buiten temp minder wordt. en ik wil de temperatuur tussen 17 en 21 graden houden, wat nu hier in dit huis prima werkt op de AO alleen.
/f/image/KwTe6Pemiwe4XZmdKf9XBz7w.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb wel een vraag onder welke omstandigheden zou de AO of de koppelingen kunnen bevriezen ? ik heb 10 meter leiding over de buitenmuur lopen ;-(
Dan gaat het daar fout. Mijn PompAO zit in de slaapkamer op de 1ste etage op 22mm aangesloten. Dan is de flow naar beneden naar de woonkamer en vervolgens weer retour naar boven. In de slaapkamer gaat dan een gedeelte naar de retour weer naar de pomp en de rest via de 2de etage naar de rest van de kamers en de voorzijde van het huis.Frans H schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:59:
[...]
Flow wordt niet in het watercircuit omgedraaid, alleen binnen de pomp in het koelvloeistofcircuit wordt de cyclus omgedraaid.
Tijdens de defrost gaat de waterpomp van de warmtepomp wel op vol vermogen pompen, wellicht dat de cv daar moeite mee heeft.
Wat ik gemerkt heb is dat wanneer er een defrost is en de cv dan ook draait dat de voorzijde van het huis goede "hete" radiatoren heeft maar de achterzijde niet. Wanneer ik dan voel aan de buis die van de 2de etage komt (daar hangt ook de cv) is dat het eerste stukje heet is maar na het t-stuk waar de aanvoer van de pomp-ao in de slaapkamer is gekoppeld niet meer. Dus het lijkt erop dat de flow dan omgekeerd is.
Ik heb op 31-12 een monteur over de vloer gehad. Probleem nog niet opgelost. Gemaild, gebeld, maar geen antwoord. Zo maar weer eens bellen.
Zou je een eenvoudige tekening voor ons kunnen maken, ik begrijp het nog niet helemaal uit je woorden.a.zwikstra schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:02:
[...]
Dan gaat het daar fout. Mijn PompAO zit in de slaapkamer op de 1ste etage op 22mm aangesloten. Dan is de flow naar beneden naar de woonkamer en vervolgens weer retour naar boven. In de slaapkamer gaat dan een gedeelte naar de retour weer naar de pomp en de rest via de 2de etage naar de rest van de kamers en de voorzijde van het huis.
Wat ik gemerkt heb is dat wanneer er een defrost is en de cv dan ook draait dat de voorzijde van het huis goede "hete" radiatoren heeft maar de achterzijde niet. Wanneer ik dan voel aan de buis die van de 2de etage komt (daar hangt ook de cv) is dat het eerste stukje heet is maar na het t-stuk waar de aanvoer van de pomp-ao in de slaapkamer is gekoppeld niet meer. Dus het lijkt erop dat de flow dan omgekeerd is.
Ik heb op 31-12 een monteur over de vloer gehad. Probleem nog niet opgelost. Gemaild, gebeld, maar geen antwoord. Zo maar weer eens bellen.
Wat ook meespeelt bij een defrost is dat waar normaal warm water uit de aanvoer van de PompAO komt, dat nu koud water is. Dat is kouder dan je normale retourwater. Afhankelijk van waar de cv aangesloten is, kan die dat (voor een deel) compenseren.
Dat is echter niet perse nodig. Een groot deel van de gebruikers heeft de cv voor verwarming uitgeschakeld. Dan krijg je tijdelijk (zeg 10 a 15 minuten) bij een defrost wat kouder water in je systeem. Dat is niet erg zolang je omgeving lekker op temperatuur is en voldoende warmte kan (terug) leveren. En ja op zo'n moment zijn de radiatoren even wat kouder. Normaal gesproken merk je daar niets van als je er niet aan voelt.
Heb je al eens geprobeerd je cv als backup uit te zetten in de instellingen van de PompAO?
Wat ook nog het probleem kan zijn is dat de terugslagklep aan de verkeerde kant van je CV zit, dit is per type CV verschillend! De terugslagklep moet zitten aan de kant waar de 3 wegklep van de CV zit.a.zwikstra schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:02:
[...]
Dan gaat het daar fout. Mijn PompAO zit in de slaapkamer op de 1ste etage op 22mm aangesloten. Dan is de flow naar beneden naar de woonkamer en vervolgens weer retour naar boven. In de slaapkamer gaat dan een gedeelte naar de retour weer naar de pomp en de rest via de 2de etage naar de rest van de kamers en de voorzijde van het huis.
Meestal zit de 3 wegklep van de CV aan de retourkant maar er zijn ook CV's waar hij aan de aanvoerkant zit. (moet hij natuurlijk wel omgedraaid worden)
Heb je voldoende radiatoren openstaan? Als de pomp oa zijn flow niet voldoende kwijt kan loopt de druk in het circuit ook te hoog op.
Als de druk in het circuit te hoog wordt kan de CV pomp, die veel minder krachtig is, problemen geven.
Als experiment een keer alles volledig openzetten (ook voetventielen niet vergeten).
Nog iets, is je expansievat niet stuk (membraam lek)?
Tegenaan tikkken aan de onderkant en bovenkant moet verschil geven, aan de aansluitkant zit water en aan de andere kant zit lucht.
[ Voor 7% gewijzigd door Frans H op 10-01-2025 10:25 ]
Bij mij zijn ze de terugslagklep vergeten 😂 cv heeft nog nooit gewerkt icm pompao.Frans H schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:06:
[...]
Wat ook nog het probleem kan zijn is dat de terugslagklep aan de verkeerde kant van je CV zit, dit is per type CV verschillend! De terugslagklep moet zitten aan de kant waar de 3 wegklep van de CV zit.
Meestal zit de 3 wegklep van de CV aan de retourkant maar er zijn ook CV's waar hij aan de aanvoerkant zit. (moet hij natuurlijk wel omgedraaid worden)
Heb je voldoende radiatoren openstaan? Als de pomp oa zijn flow niet voldoende kwijt kan loopt de druk in het circuit ook te hoog op.
Als de druk in het circuit te hoog wordt kan de CV pomp, die veel minder krachtig is, problemen geven.
Als experiment een keer alles volledig openzetten (ook voetventielen niet vergeten).
Nog iets, is je expansievat niet stuk (membraam lek)?
Tegenaan tikkken aan de onderkant en bovenkant moet verschil geven, aan de aansluitkant zit water en aan de andere kant zit lucht.
Gaat dat goed dan?wesleyvernie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:49:
[...]
Bij mij zijn ze de terugslagklep vergeten 😂 cv heeft nog nooit gewerkt icm pompao.
Vormt de CV ketel dan geen kortsluiting?
Delta t over de CV weleens gemeten?
Nooit gewerkt? Je kocht een hybride pomp. Bij mij hebben ze de werking van de pomp getest en ook op de hybride functie voordat ze weg gingen. Ik had ook niet getekend en betaald totdat het werkt.wesleyvernie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:49:
[...]
Bij mij zijn ze de terugslagklep vergeten 😂 cv heeft nog nooit gewerkt icm pompao.
Er is inderdaad wel getest. Ketel gaat een minuut aan..waardoor ze waarschijnlijk dachten dit werkt wel.Mkw schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:37:
[...]
Nooit gewerkt? Je kocht een hybride pomp. Bij mij hebben ze de werking van de pomp getest en ook op de hybride functie voordat ze weg gingen. Ik had ook niet getekend en betaald totdat het werkt.
Mijn fout ook om dit niet zelf uitvoerig te testen. Gelukkig niet vaak de ketel nodig...
Ah, bij mij werd de ketel onnodig vaak bijgeschakeld waardoor ik alsnog teveel gasverbruik had. De cv toen maar uitgezet en gelukkig kunnen we dit nu via de webapp regelen. Maar blijft iets dat de warmte bij jou moet fixen!wesleyvernie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:35:
[...]
Er is inderdaad wel getest. Ketel gaat een minuut aan..waardoor ze waarschijnlijk dachten dit werkt wel.
Mijn fout ook om dit niet zelf uitvoerig te testen. Gelukkig niet vaak de ketel nodig...
Ik stuur via HA de retour temp aan, en hij vergelijkt de buiten temp met een ingestelde stooklijn, het verschil tussen de binnentemperatuur en doeltemperatuur neemt ie ook mee met deze “berekening” zodra het verschil te groot wordt verhoogt ie de temperatuur, als hij op temperatuur is schaalt hij weer af om zo altijd de ideale temperatuur te behouden. Ik zie dus ook als ik kijk in mijn stroomverbruik (shelly mini pm) geen enkele keer 0 watt verbruik.jansd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:53:
[...]
Warmtepomp is van zich zelf al modulerend (het is geen aan/uit apparaat). Maar hoe stuur jij de warmtepomp dan aan? Meer dan aan/uit kunnen we niet doen en ook kun je niet via bijvoorbeeld HA de stooklijn aanpassen. Ben benieuwd.
Maar hoe doe je dat via HA? Want meer dan scrappen kan toch niet? Je kan HA toch niet steeds automatisch de temperatuur setting van pompAO laten aanpassen of? Hoe heb je dat werken gekregen.jijzietdezenaam schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:59:
[...]
Ik stuur via HA de retour temp aan, en hij vergelijkt de buiten temp met een ingestelde stooklijn, het verschil tussen de binnentemperatuur en doeltemperatuur neemt ie ook mee met deze “berekening” zodra het verschil te groot wordt verhoogt ie de temperatuur, als hij op temperatuur is schaalt hij weer af om zo altijd de ideale temperatuur te behouden. Ik zie dus ook als ik kijk in mijn stroomverbruik (shelly mini pm) geen enkele keer 0 watt verbruik.
Hoe significant is dit?jansd schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:53:
[...]
Wat ook meespeelt bij een defrost is dat waar normaal warm water uit de aanvoer van de PompAO komt, dat nu koud water is. Dat is kouder dan je normale retourwater. Afhankelijk van waar de cv aangesloten is, kan die dat (voor een deel) compenseren.
Dat is echter niet perse nodig. Een groot deel van de gebruikers heeft de cv voor verwarming uitgeschakeld. Dan krijg je tijdelijk (zeg 10 a 15 minuten) bij een defrost wat kouder water in je systeem. Dat is niet erg zolang je omgeving lekker op temperatuur is en voldoende warmte kan (terug) leveren. En ja op zo'n moment zijn de radiatoren even wat kouder. Normaal gesproken merk je daar niets van als je er niet aan voelt.
Want als je de setup all electric hebt geïnstalleerd betekent dat dat er bij een defrost dus koud water je cv circuit inloopt, en de warmtepompboiler nog steeds enigszins warm water nodig heeft om het vat op te warmen/op temperatuur te houden. Dit blijft mijn zorg bij een all electric setting.
Tevens moet na een defrost de pomp dan dus weer harder werken om het extra koude water in je circuit weer op te warmen, wat weer voor ijsvorming kan zorgen op de pomp als ik het goed begrijp. Klinkt als een vicieuze cirkel, maar ik ben vooral benieuwd naar het effect op m’n tapwater voorziening. Het zal wel werken, maar ik maak me toch zorgen of ik bij -10 buiten nog steeds warm kan douchen…
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Met een zgn. all-electric ready hybride wp is deze setting misschien een beter alternatief.
YMMV
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Tapwater blijft echt wel een halve/hele dag warm, is 60 graden dat in een geisoleerd vat zit, daar hoef je je naar mijn inziens geen zorgen om te maken. De warmtepomp die buiten staat haalt tevens ook uit lucht onder de 10 graden heel veel energiejevin20 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:21:
[...]
Hoe significant is dit?
Want als je de setup all electric hebt geïnstalleerd betekent dat dat er bij een defrost dus koud water je cv circuit inloopt, en de warmtepompboiler nog steeds enigszins warm water nodig heeft om het vat op te warmen/op temperatuur te houden. Dit blijft mijn zorg bij een all electric setting.
Tevens moet na een defrost de pomp dan dus weer harder werken om het extra koude water in je circuit weer op te warmen, wat weer voor ijsvorming kan zorgen op de pomp als ik het goed begrijp. Klinkt als een vicieuze cirkel, maar ik ben vooral benieuwd naar het effect op m’n tapwater voorziening. Het zal wel werken, maar ik maak me toch zorgen of ik bij -10 buiten nog steeds warm kan douchen…
En als het goed is is bij -10 de lucht veel droger en krijg je minder aanslag op je pomp, dus minder defrosts
Uiteraard. Dat begrijp ik. Maar een warmtepompboiler kan ook op het verwarmingscircuit (retourleiding) aangesloten zitten, zoals de Pomp T bij DeWarmte, en zoals de Auer Edel Eau die ik overweeg. Die moet wel energie nog kunnen onttrekken uit de retourleiding, daar ging het me om.dunklefaser schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:48:
@jevin20 Met een afzonderlijke, gescheiden warmtepompboiler heb je geen last van defrosts van de warmtepomp. En de warmtepomp kan zich volledig op het verwarmen van je woning richten.
Met een zgn. all-electric ready hybride wp is deze setting misschien een beter alternatief.
YMMV
Als ik het vat 60 graden water leeg heb, en het verwarmingscircuit is koud dan is het wellicht een uitdaging het vat weer warm te krijgen dacht ik, vandaar de vraag.
Ik heb een oudere cv in de loods staan die +/- 150m2 vloerverwarming verwarmd( verder geen tapwater oid.)
Deze is aangesloten op de Pomp AO, alle cv instellingen staan uit; cv & sww (gaf steeds storing aangezien we geen gas meer hebben/gebruiken.) maar stekker zit dus wel erin en ook de stekker van de vloerverwarming pomp zelf.
Heb tig keer voor, tijdens en na met deWarmte overleg gehad of het niet beter is om de hele cv weg te laten, of de vloerverwarming pomp ook niet beter weg kan en meer maar niemand kon echt een goed antwoord geven helaas..
Nu draait deze setup een maand en werkt alles redelijk zoals je kunt verwachten.
Totdat de cv kortsluiting lijkt te maken (afgelopen week 4 x dezelfde stop/groep die eruit springt en na wat zoeken erachter gekomen dat het de cv moet zijn... geen idee wat maar kom uit op misschien de cv pomp oid?)
Gek genoeg draait alles prima door, de pomp zit uiteraard op een andere groep en ook zonder cv (en ook zonder de vloerverwarming pomp blijft de boel draaien en op temperatuur, in theorie gaat er ook alleen maar een kort stukje leiding door de cv heen waar niks gebeurt en is de cv alleen om de druk in de gaten te kunnen houden lijkt mij (weet niet of er nog een voordeel aan het aangesloten expansievat zit die ook op de cv zit?)
Nu heb ik vanmorgen gebeld met de warmte, dit verhaal uitgelegd (+ wederom geklaagd over het feit dat de 3 powermodes het niet goed doen en altijd op min blijft staan na opslaan
Heb 2 personen gesproken maar beide geen idee hoe en wat en ik zou terug gebeld worden.
Ervaring leert mij dat ik dan vaak niks hoor maar een niet veel zeggende mail krijg over een paar dagen/een week en vaak ondertussen zelf al genoeg heb gedaan/ontdekt heb om het dan spelende probleem op te lossen helaas.
Iemand hier misschien meer kennis of een idee over mijn situatie?
(cv wel of niet van het stroom halen of zelfs helemaal ertussen weg halen?,
vloerverwarming pomp wel/niet van het stroom halen of helemaal ertussen weg?
en/of wat uitleg over met/zonder?)
Als ik het goed begrijp gebruik je je cv dus niet meer na plaatsing van de warmtepomp. Dan kan in principe de stekker uit de cv ketel. Deze heeft namelijk geen functie op dit moment. Het expansievat heeft wel een functie, maar deze wordt niet actief aangestuurd door iets. Deze vangt de drukverschillen op die ontstaan bij temperatuurverandering van het water. Stel dat je ooit de cv ketel weghaalt, moet je het (vaak rode) expansievat laten zitten.WouteruitTB schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:55:
Advies gevraagd,
Ik heb een oudere cv in de loods staan die +/- 150m2 vloerverwarming verwarmd( verder geen tapwater oid.)
Deze is aangesloten op de Pomp AO, alle cv instellingen staan uit; cv & sww (gaf steeds storing aangezien we geen gas meer hebben/gebruiken.) maar stekker zit dus wel erin en ook de stekker van de vloerverwarming pomp zelf.
Heb tig keer voor, tijdens en na met deWarmte overleg gehad of het niet beter is om de hele cv weg te laten, of de vloerverwarming pomp ook niet beter weg kan en meer maar niemand kon echt een goed antwoord geven helaas..
Nu draait deze setup een maand en werkt alles redelijk zoals je kunt verwachten.
Totdat de cv kortsluiting lijkt te maken (afgelopen week 4 x dezelfde stop/groep die eruit springt en na wat zoeken erachter gekomen dat het de cv moet zijn... geen idee wat maar kom uit op misschien de cv pomp oid?)
Gek genoeg draait alles prima door, de pomp zit uiteraard op een andere groep en ook zonder cv (en ook zonder de vloerverwarming pomp blijft de boel draaien en op temperatuur, in theorie gaat er ook alleen maar een kort stukje leiding door de cv heen waar niks gebeurt en is de cv alleen om de druk in de gaten te kunnen houden lijkt mij (weet niet of er nog een voordeel aan het aangesloten expansievat zit die ook op de cv zit?)
Nu heb ik vanmorgen gebeld met de warmte, dit verhaal uitgelegd (+ wederom geklaagd over het feit dat de 3 powermodes het niet goed doen en altijd op min blijft staan na opslaan)
Heb 2 personen gesproken maar beide geen idee hoe en wat en ik zou terug gebeld worden.
Ervaring leert mij dat ik dan vaak niks hoor maar een niet veel zeggende mail krijg over een paar dagen/een week en vaak ondertussen zelf al genoeg heb gedaan/ontdekt heb om het dan spelende probleem op te lossen helaas.
Iemand hier misschien meer kennis of een idee over mijn situatie?
(cv wel of niet van het stroom halen of zelfs helemaal ertussen weg halen?,
vloerverwarming pomp wel/niet van het stroom halen of helemaal ertussen weg?
en/of wat uitleg over met/zonder?)
Ik zou dus de stekker van de cv ketel er een tijdje uit laten en kijken of dan nog eens de stroom uit valt.
Wel nodig om de cv op +/- 1.8 bar te houden neem ik aan?
en cv uit is cv pomp ook uit, nu draaide er een pomp,cv pomp + vloerpomp, zou het geheel juist beter werken met slechts 1 pomp of mis ik dan juist flow/doorstroom?
Bedankt voor dit antwoord, daardoor snap ik er al een stuk meer van
De cv is niet nodig om voldoende druk te houden. Dat doe je door voldoende water in het systeem te stoppen met behulp van de vulslang.WouteruitTB schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:07:
correct, alles stond 2/3 jaar uit ivm 3 stuks 7kwh airco's voor verwarmen (maar pomp werkt efficiënter en fijnere manier van verwarmen.
Wel nodig om de cv op +/- 1.8 bar te houden neem ik aan?
en cv uit is cv pomp ook uit, nu draaide er een pomp,cv pomp + vloerpomp, zou het geheel juist beter werken met slechts 1 pomp of mis ik dan juist flow/doorstroom?
Bedankt voor dit antwoord, daardoor snap ik er al een stuk meer van
Als er geen warmtevraag van de thermostaat naar de cv ketel gaat, zal de cv pomp ook niet draaien. Als het goed is, is de warmtepomp zo aangelegd dat het water langs de cv ketel kan en er niet perse door heen hoeft.
De circulatiepomp van de warmtepomp is veel sterker dan de circulatiepomp van de cv ketel. Dus daar ga je niets van merken. Een warmtepomp levert namelijk water met een veel lagere temperatuur, waardoor het verschil met de temperatuur van het retour water veel kleiner is (delta T). Om toch voldoende warmte je systeem in te krijgen, is de flow/debiet/stroomsnelheid veel groter dan bij gebruik van een cv ketel. Vandaar de sterkere circulatiepomp in een warmtepomp.
Over 2 weken heb ik de eerste (digitale) inspectie met ze, dus ik ben me nog wat verder aan het voorbereiden.TeutonMartin schreef op zondag 8 december 2024 @ 00:20:
[...]
Kan je misschien een kleine schets maken?
Zie hier hoe ik jou beschrijving in eerste instantie interpreteerde, inbreken bij de CV zou dan in mijn ogen het mooist zijn. Maar aangezien je aangeeft dat niet echt mogelijk is zou ik zo aansluiten aan de voorzijde.
[Afbeelding]
Maar misschien ziet je schets er wel heel anders uit dan hoe ik je verhaal interpreteerde.
Dit is ongeveer hoe de situatie is:
/f/image/u7AYccn4ArbdYdIUokGVWXpg.png?f=fotoalbum_large)
Plaatsing in de buurt van de CV heeft niet mijn voorkeur; door het type dakbedekking is het dak slecht bereikbaar, dat zal dus lastig zijn bij de installatie, maar ook bij eventueel onderhoud.
Het liefst zet ik hem in de tuin tegen de voorgevel aan. De breedte van de gevel is ruim 5 meter: Ik wil sowieso links en rechts van de unit flinke plantenbakken neerzetten (met veel massa) om eventueel geluidsoverlast tegen te gaan.
De leidingen (zowel voor als achter) zijn 22mm vanaf de ketel t/m de eerste verdieping, alleen het laatste stuk op de begane grond is slechts 15 mm. Mijn idee is om de pomp via de kruipruimte op zowel de voorste als de achterste radiator (aanvoer) aan te sluiten, zodat deze als eerste en ongeveer gelijktijdig opwarmen, de rest van de radiatoren volgen daarna.
(2 * 15mm komt qua oppervlak (en dus debiet?) bijna overeen met 1 * 22mm)
Ik kom er alleen niet uit of dit nu echt een logische oplossing is, want als de CV wel moet bijspringen dan krijgt de pomp warm water vanuit de CV als aanvoer, dat zal het rendement niet ten goede komen neem ik aan.
Zit de aanvoer van de pompAO normaal gesproken op de aanvoer van de CV, of de afvoer, of hangt dat af van de situatie?
Ik heb geen vloerverwarming, wel alle radiatoren vervangen door T22 varianten voor wat extra volume in het systeem. De grote radiatoren op de begane grond hebben speedfans. Ik red het nu (net) om m'n huis behaaglijk houden met Ta van 50°. Dat is wel met flinke nachtverlaging en regelmatig helemaal geen verwarming op dagen dat ik niet thuis ben (2-3 dagen per week). Ik zal m'n stookgedrag dus wat gaan aanpassen, meer geleidelijk maken.
Op dit moment staan alle radiatoren op de 1e en 2e verdieping bijna altijd dicht, die zal ik dan waarschijnlijk op een lage stand open draaien zodat al het water in het systeem verwarmd wordt (en het scheelt ook tijdens defrosts?).
Ik hoop natuurlijk tijdens het adviesgesprek een stuk wijzer te worden, maar is hier op basis van deze informatie al iets over te zeggen?
Edit: een aanvullende vraag: Ik wil het liefst een aparte L/L warmtepomp gebruiken voor SWW (binnen/buiten), waarbij een deel van de aanvoer gewonnen wordt vanuit mechanische ventilatie (type C / Itho Ecofan) en het restant vanuit de onverwarmde zolder / ruimte achter knieschotten) (ik snap dat dit uiteindelijk ook gewoon warmte vanuit de rest van het huis onttrekt). Ik heb een douche-WTW geïnstalleerd, waardoor ik ik waarschijnlijk met een relatief kleine boiler wel uitkomt (80 - 100 L?): als ik een boiler kies met een extra spiraal, zou ik deze dan nog kunnen inzetten als extra buffervat voor de pompAO?
Ik heb een PV overschot van ongeveer 3000 kWh / daar en een redelijke plugin thuisbatterij (5kWh); ik verwacht / hoop hiermee het overgrote deel van het jaar zo'n beetje 0 op (gas & elektra) de meter te kunnen blijven

[ Voor 11% gewijzigd door RikTW op 12-01-2025 02:41 ]
50 graden is eigenlijk wel net te hoog voor een warmtepomp vind ik, in jouw geval scheelt het dat je een overschot hebt dus dat je cop voor jou niet veel uit zal maken. Hoe is je isolatie en hoeveel oppervlak? Radiatoren ingeregeld?RikTW schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:32:
[...]
Over 2 weken heb ik de eerste (digitale) inspectie met ze, dus ik ben me nog wat verder aan het voorbereiden.
[Afbeelding]
Plaatsing in de buurt van de CV heeft niet mijn voorkeur; door het type dakbedekking is het dak slecht bereikbaar, dat zal dus lastig zijn bij de installatie, maar ook bij eventueel onderhoud.
Het liefst zet ik hem in de tuin tegen de voorgevel aan. De breedte van de gevel is ruim 5 meter: Ik wil sowieso links en rechts van de unit flinke plantenbakken neerzetten (met veel massa) om eventueel geluidsoverlast tegen te gaan.
De leidingen (zowel voor als achter) zijn 22mm vanaf de ketel t/m de eerste verdieping, alleen het laatste stuk op de begane grond is slechts 15 mm. Mijn idee is om de pomp via de kruipruimte op zowel de voorste als de achterste radiator (aanvoer) aan te sluiten, zodat deze als eerste en ongeveer gelijktijdig opwarmen, de rest van de radiatoren volgen daarna.
Ik kom er alleen niet uit of dit nu echt een logische oplossing is, want als de CV wel moet bijspringen dan krijgt de pomp warm water vanuit de CV als aanvoer, dat zal het rendement niet ten goede komen neem ik aan.
Zit de aanvoer van de pompAO normaal gesproken op de aanvoer van de CV, of de afvoer, of hangt dat af van de situatie?
Ik heb geen vloerverwarming, wel alle radiatoren vervangen door T22 varianten voor wat extra volume in het systeem. De grote radiatoren op de begane grond hebben speedfans. Ik red het nu (net) om m'n huis behaaglijk houden met Ta van 50°. Dat is wel met flinke nachtverlaging en regelmatig helemaal geen verwarming op dagen dat ik niet thuis ben (2-3 dagen per week). Ik zal m'n stookgedrag dus wat gaan aanpassen, meer geleidelijk maken.
Op dit moment staan alle radiatoren op de 1e en 2e verdieping bijna altijd dicht, die zal ik dan waarschijnlijk op een lage stand open draaien zodat al het water in het systeem verwarmd wordt (en het scheelt ook tijdens defrosts?).
Ik hoop natuurlijk tijdens het adviesgesprek een stuk wijzer te worden, maar is hier op basis van deze informatie al iets over te zeggen?
Edit: een aanvullende vraag: Ik wil het liefst een aparte L/L warmtepomp gebruiken voor SWW (binnen/buiten), waarbij een deel van de aanvoer gewonnen wordt vanuit mechanische ventilatie (type C / Itho Ecofan) en het restant vanuit de onverwarmde zolder / ruimte achter knieschotten) (ik snap dat dit uiteindelijk ook gewoon warmte vanuit de rest van het huis onttrekt). Ik heb een douche-WTW geïnstalleerd, waardoor ik ik waarschijnlijk met een relatief kleine boiler wel uitkomt (80 - 100 L?): als ik een boiler kies met een extra spiraal, zou ik deze dan nog kunnen inzetten als extra buffervat voor de pompAO?
Ik heb een PV overschot van ongeveer 3000 kWh / daar en een redelijke plugin thuisbatterij (5kWh); ik verwacht / hoop hiermee het overgrote deel van het jaar zo'n beetje 0 op (gas & elektra) de meter te kunnen blijven
Of je de pomp zo kunt aansluiten vraag ik me af. Denk dat je nog moet wennen aan het werken met een stooklijn die afhankelijk is van de buitentemperatuur ipv zoals bij een cv met een vaste instelling. Ik dacht ook dat ik altijd 50 graden nodig had maar dat blijkt erg mee te vallen. Die heb ik alleen nodig als het vriest. En verder kun je beter geen of een kleine nachtverlaging toepassen bij een pomp want het is goedkoper om het op temperatuur te houden dan het elke keer een paar graden te moeten verwarmen. Succes!RikTW schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:32:
[...]
Over 2 weken heb ik de eerste (digitale) inspectie met ze, dus ik ben me nog wat verder aan het voorbereiden.
[Afbeelding]
Ps de pomp kan prima 50 graden aan dus geen reden om dan niet voor een pomp te gaan, zeker als je eigen stroom kunt gebruiken. Je bespaart wellicht iets minder (desondanks is mijn rekening 50% lager geworden) maar je bent wel grotendeels van het gas af!
Tevens zou hij bij mij alleen horizontaal kunnen, niet verticaal, dus dan ben ik ook nog beperkt geloof ik.
We hebben nu een aantal "koude" dagen/nachten achter de rug.
I.v.m. de plaatsings mogelijkheden ben ik benieuwd naar het geluidsniveau, m.n. van de compressor, als die b.v. op vol vermogen draait. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Bij ons zou de AO o.a. in de voortuin kunnen worden geplaatst.
Je hoeft niet persé de cmbinatie te nemen, de vuilafscheider is het belangrijkst zeker als je staal in je circuit hebt, horizontaal of verticaal maakt niet uit.jevin20 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:49:
Heeft iedereen hier een vuilafscheider geinstalleerd? Ik vind ze best duur (de lucht/vuil afscheider combinatie van 270€), maar als het daadwerkelijk zin heeft wil ik hem wel kopen.
Tevens zou hij bij mij alleen horizontaal kunnen, niet verticaal, dus dan ben ik ook nog beperkt geloof ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Frans H op 12-01-2025 16:13 ]
Als hij vrij in de tuin staat zonder dat de leidingen trillingen kunnen doorgeven hoor je de compressor niet, de wind van ventilator maakt meer lawaai.BruceMW schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:40:
Wij krijgen de AO 20 februari.
I.v.m. de plaatsings mogelijkheden ben ik benieuwd naar het geluidsniveau, m.n. van de compressor, als die b.v. op vol vermogen draait. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Aanvullend op wat de anderen al schreven: ik verwacht dat je problemen gaat krijgen als de cv mee gaat doen. Je krijgt als het ware twee elkaar tegenwerkende stromen. De pomp van de warmtepomp is sterker dan de cv ketel pomp. De cv ketel zal zn warmte niet kwijt kunnen en dus snel afschakelen.RikTW schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:32:
[...]
[Afbeelding]
Klinkt op zich als een optie om via 2x 15mm aan te voeren, maar ik verwacht dat dit niet lekker gaat stromen. Water kiest de weg van de minste weerstand. Als bijvoorbeeld achter alle radiatoren dicht zitten, zal het meeste water door de leiding aan de voorkant gaan. Mijn gevoel zegt dat je dan debiet gaat missen met deze oplossing in een ring.
Is het een optie om de warmtepomp ergens op de eerste verdieping aan te sluiten op de 22mm leidingen? Ofwel buitenlangs omhoog, of ergens binnenlangs omhoog naar de eerste verdieping? Dat zal een stuk beter gaan werken verwacht ik.
Deze https://www.solyd.be/nl/s...nsluiting-en-magneet.html scheelt 100 euro met die jij (@jevin20 ) gevonden hebt. Deze heb ik ook gemonteerd. Als je een luchtafscheider hebt, dan moet die wel verticaal. Horizontaal gaat lucht namelijk niet naar het hoogste punt om zo te kunnen ontsnappen.Frans H schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:10:
[...]
Je hoeft niet persé de cmbinatie te nemen, de vuilafscheider is het belangrijkst zeker als je staal in je circuit hebt, horizontaal of verticaal maakt niet uit.
Je kan de vuil of luchtafscheider draaien zodat hij altijd verticaal staat, of hij nu op een horizontale of verticale leiding zit aangesloten.jansd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:12:
[...]
Deze https://www.solyd.be/nl/s...nsluiting-en-magneet.html scheelt 100 euro met die jij (@jevin20 ) gevonden hebt. Deze heb ik ook gemonteerd. Als je een luchtafscheider hebt, dan moet die wel verticaal. Horizontaal gaat lucht namelijk niet naar het hoogste punt om zo te kunnen ontsnappen.
Ik wel maar heb er 1 van marktplaats, werkt wel maar of hrt echt nodig is..wel denk als je veel stalen leiding hebtjevin20 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:49:
Heeft iedereen hier een vuilafscheider geinstalleerd? Ik vind ze best duur (de lucht/vuil afscheider combinatie van 270€), maar als het daadwerkelijk zin heeft wil ik hem wel kopen.
Super, thanks!jansd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:12:
[...]
Deze https://www.solyd.be/nl/s...nsluiting-en-magneet.html scheelt 100 euro met die jij (@jevin20 ) gevonden hebt. Deze heb ik ook gemonteerd. Als je een luchtafscheider hebt, dan moet die wel verticaal. Horizontaal gaat lucht namelijk niet naar het hoogste punt om zo te kunnen ontsnappen.
Daarnaast moet volgens mij de luchtafscheider in retour en vuilafscheider in aanvoer of vice versa, combi heeft eigenlijk weinig zin. Kijk maar eens naar john visser;)jevin20 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:49:
Oh, nou bij mij hoor ik juist de compressor binnen en zelfs op 20 meter afstand buiten. Dan resoneert er misschien toch iets?Frans H schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:11:
[...]
Als hij vrij in de tuin staat zonder dat de leidingen trillingen kunnen doorgeven hoor je de compressor niet, de wind van ventilator maakt meer lawaai.
Inderdaad... 50 lijkt me ook aan de hoge kant voor een warmtepomp. Aan de andere kant: nu hebben we alleen de radiatoren beneden vol open staan en boven normaal gesproken alles dicht. In combinatie met de warmtepomp zal dat veranderen natuurlijk: ook op de verdiepingen standaard de radiatoren open, veel minder nachtverlaging (ik hou alleen niet van een warme slaapkamerjijzietdezenaam schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:40:
[...]
50 graden is eigenlijk wel net te hoog voor een warmtepomp vind ik, in jouw geval scheelt het dat je een overschot hebt dus dat je cop voor jou niet veel uit zal maken. Hoe is je isolatie en hoeveel oppervlak? Radiatoren ingeregeld?
Ik vermoed ook dat als we geen nachtverlaging toepassen en extra radiatoren openzetten, die 50 graden op de meeste dagen wel ruim genoeg zal zijn, en waarschijnlijk omlaag kan. Heel lokaal elektrisch bijverwarmen vinden we ook prima, zoals een verwarmde bureaublad onderlegger, elektrische deken, klein IR kacheltje naast een werkplek, etc. op dagen dat we in een 'koud' huis thuiskomen. Het toilet is nu met de CV al te koud (voor ons
Het totale oppervlak van het huis is 130 m2, waarvan nu de beneden verdieping verwarmd wordt (50m2). Het huis was niet erg goed geïsoleerd (bj 1979), maar sinds die tijd zijn wel spouwmuren en vloer geïsoleerd en is er HR++ glas geplaatst. Er is nu nog een open verbinding tussen begane grond en eerste verdieping, daar komt een deur tussen (op de 1e etage) om dat deels op te lossen (het trapgat blijft vervelend omdat zich daar veel warmte blijft ophopen).
Dakisolatie staat ook in de planning, maar ik wil me even goed laten adviseren over hoe precies, damp-open of juist damp-dicht, etc...
Het is lastig om een goede verliesrekening te maken omdat het eigenlijk nooit voorkomt dat er de hele week iemand is; het huis is standaard 2-3 dagen per week leeg, soms nog wel langer. Misschien een keer op een koude dag met flinke noorderwind een dagje stoken, en daarmee een inschatting maken?
De gasrekening is trouwens al jaren onder de 500 m3, dus terugverdienen zal de pomp zich niet snel doen, en misschien wel helemaal niet tijdens de levensduur, het gaat vooral om het streven om zelf-voorzienend te zijn, zo min mogelijk gebruik te maken van niet-hernieuwbare bronnen, en wie weet waarde vermeerdering van het huis. Samenvattend: gewoon omdat het kan (hopelijk).
Noted! Veel minder nachtverlaging. Daar ga ik sowieso al wel van uit. Fijn om te horen dat 50 graden nog wel werkt (natuurlijk minder efficiënt, maar ja). Thanks!Mkw schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:48:
[...]
Of je de pomp zo kunt aansluiten vraag ik me af. Denk dat je nog moet wennen aan het werken met een stooklijn die afhankelijk is van de buitentemperatuur ipv zoals bij een cv met een vaste instelling. Ik dacht ook dat ik altijd 50 graden nodig had maar dat blijkt erg mee te vallen. Die heb ik alleen nodig als het vriest. En verder kun je beter geen of een kleine nachtverlaging toepassen bij een pomp want het is goedkoper om het op temperatuur te houden dan het elke keer een paar graden te moeten verwarmen. Succes!
Ps de pomp kan prima 50 graden aan dus geen reden om dan niet voor een pomp te gaan, zeker als je eigen stroom kunt gebruiken. Je bespaart wellicht iets minder (desondanks is mijn rekening 50% lager geworden) maar je bent wel grotendeels van het gas af!
De 2 radiatoren voor en achter op de de BG staan altijd volledig open, er hoeft bij wijze van spreken niet eens een kraan op te zitten. Vanaf die radiatoren gaat de retour naar de CV, en vanaf daar worden de andere radiatoren dan bediend, zoals het nu ook gebeurd.jansd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:07:
[...]
Aanvullend op wat de anderen al schreven: ik verwacht dat je problemen gaat krijgen als de cv mee gaat doen. Je krijgt als het ware twee elkaar tegenwerkende stromen. De pomp van de warmtepomp is sterker dan de cv ketel pomp. De cv ketel zal zn warmte niet kwijt kunnen en dus snel afschakelen.
Klinkt op zich als een optie om via 2x 15mm aan te voeren, maar ik verwacht dat dit niet lekker gaat stromen. Water kiest de weg van de minste weerstand. Als bijvoorbeeld achter alle radiatoren dicht zitten, zal het meeste water door de leiding aan de voorkant gaan. Mijn gevoel zegt dat je dan debiet gaat missen met deze oplossing in een ring.
Is het een optie om de warmtepomp ergens op de eerste verdieping aan te sluiten op de 22mm leidingen? Ofwel buitenlangs omhoog, of ergens binnenlangs omhoog naar de eerste verdieping? Dat zal een stuk beter gaan werken verwacht ik.
Het enige punt is volgens mij inderdaad de situatie als de CV moet gaan meehelpen, dan gaat het vreemd werken. De pomp duwt warm water in de onderste radiatoren, en de CV probeert hetzelfde maar met minder kracht... Misschien komt het er op neer dat de CV de bovenste radiatoren gaat verwarmen, en de pomp alleen de onderste? Ze zijn redelijk groot en hangen vol met speedfans, dus de retour die daar uit komt zal niet erg warm meer zijn.... Ik ben erg benieuwd in ieder geval.
Begrijp ik het goed dat de aanvoer van de pomp normaal gesproken op de retour wordt aangesloten? Dan heb je in ieder geval dit hele probleem niet. Het duurt dat alleen langer voordat de warmte mijn benedenverdieping bereikt: Pomp (begane grond) -> retour CV (2e verdieping) -> aanvoer radiatoren (van boven naar beneden).
De leidingen zijn allemaal nog goed bereikbaar nu, dus ik kan aan de voorkant van het huis het laatste stuk van 15mm vervangen door 22mm, zodat deWarmte daarop kan aansluiten. Het liefst laat ik de pomp zelf wel op de begane grond, zodat hij makkelijk bereikbaar is, en ik er relatief makkelijk iets aan kan doen als het geluid een probleem gaat geven (vanwege de gevel die maar 5 meter breed is.... dus vanaf de pomp ongeveer 2 meter naar de buren links en rechts).
Ze zeggen zelf trouwens dat ze graag aansluiten op leidingen > 22mm, zou dit een probleem zijn? (desnoods kan het ook op 22mm voorkant huis + 22mm achterkant huis). Na de (eventuele) installatie ga ik de leidingen isoleren en koofjes er omheen maken, ik hoop daardoor geen last te hebben van het geruis door de grotere flow.
Heeft iemand ervaring met het gebruiken van een aparte boiler (bijvoorbeel een L/L warmtepomp boiler met extra spiraal) om extra watervolume toe te voegen? Of is dit te ver gezocht?
Het liefst wil ik op de een of andere manier nog energie halen uit de mechanische ventilatie afvoer, dat is gewoon lucht van 20 graden dat nu naar buiten geblazen wordt
Edit:
Nog specifiek hierover:
Als de pomp op de aanvoer is aangesloten, zou ik dan niet gewoon de pomp van de CV uit kunnen zetten (kan dat?)? De pompAO duwt toch (meer dan) hard genoeg water door het systeem? De CV pomp geeft alleen maar onnodig weerstand, ondanks dat hij dezelfde kant op pompt.jansd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:07:
[...]
Aanvullend op wat de anderen al schreven: ik verwacht dat je problemen gaat krijgen als de cv mee gaat doen. Je krijgt als het ware twee elkaar tegenwerkende stromen. De pomp van de warmtepomp is sterker dan de cv ketel pomp. De cv ketel zal zn warmte niet kwijt kunnen en dus snel afschakelen.
[ Voor 4% gewijzigd door RikTW op 13-01-2025 01:38 ]
Heb de pomp sinds 16-12 staan in de voortuin (rijtjeswoning). De fan blaast van onze buren af en ik heb de silent mode aanstaan. Ik heb nog geen klachten van ze gehad. Onder het mom van hij maakt geluid in de winter in de wetenschap dat iedereen binnen zit met de ramen dicht zou ik me daar geen zorgen over maken. Dat mensen hem horen als ze langslopen buiten dat zal mij echt een zorg zijn, dan kan ik me wel over tig dingen gaan ergeren. Belangrijkste fijne optie vind ik dus de silent mode, je merkt echt wel verschil tov normaal.BruceMW schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:40:
Wij krijgen de AO 20 februari.
Het voorstel van DeWarmte is om 2x PompAO te nemen. Dat lost het probleem wel op, maar goed, dan hebben we dus een extra warmtepomp voor de dagen dat het echt onder 0 is consequent, dat zijn zo weinig dagen...
We zijn er nog niet uit wat nu te doen. Ik denk dat we geen keus hebben er 2x PompAO moeten nemen.
Heeft iemand hier dat?
Staan die in serie geschakeled op de cv leidingen?
Kunnen er 2 PompAO's op 1x 16A groep?
Duidelijk, maar ik maak me niet zo zeer zorgen over het geluid buiten, maar m.n. over het resoneren dat binnen te horen zou zijn. Dan heb ik thuis een probleem..........:)marcorolla schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:20:
[...]
Heb de pomp sinds 16-12 staan in de voortuin (rijtjeswoning). De fan blaast van onze buren af en ik heb de silent mode aanstaan. Ik heb nog geen klachten van ze gehad. Onder het mom van hij maakt geluid in de winter in de wetenschap dat iedereen binnen zit met de ramen dicht zou ik me daar geen zorgen over maken. Dat mensen hem horen als ze langslopen buiten dat zal mij echt een zorg zijn, dan kan ik me wel over tig dingen gaan ergeren. Belangrijkste fijne optie vind ik dus de silent mode, je merkt echt wel verschil tov normaal.
Helder dan begrijp ik je vraag. Nee binnen hoor ik niets.
Pfoe wel een dure oplossing dan voor relatief weinig dagen onder 0 in het jaar. 2 pompen op 1 * 16 ampere kan alleen wanneer ze beide niet op vol vermogen draaien. Max opgenomen wattage is 2700 bij volledige belasting. Ik heb tot op heden nog niet meegemaakt dat hij dat pakt maar ik zou het er niet op gokken om 2 van deze units op 1 groep te plaatsen.jevin20 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:40:
Update van ons: wij hebben de warmteverliesberekening binnen gekregen, helaas gaan we t volgens hun berekening niet redden met 1 warmtepomp, tenzij we het element erbij nemen, maar die staat dan (mijn inschatting) wel vol te branden zodra het onder 0 komt. Dat is niet wenselijk.
Het voorstel van DeWarmte is om 2x PompAO te nemen. Dat lost het probleem wel op, maar goed, dan hebben we dus een extra warmtepomp voor de dagen dat het echt onder 0 is consequent, dat zijn zo weinig dagen...
We zijn er nog niet uit wat nu te doen. Ik denk dat we geen keus hebben er 2x PompAO moeten nemen.
Heeft iemand hier dat?
Staan die in serie geschakeled op de cv leidingen?
Kunnen er 2 PompAO's op 1x 16A groep?
Even een andere gebruiker want n=1marcorolla schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:03:
[...]
Helder dan begrijp ik je vraag. Nee binnen hoor ik niets.
Ik hoor hem wel.
Maar ik moet de kanttekeningen erbij plaatsen dat:
- Hij is geplaatst bij ons tussen 2 erkers en ik weet dat die erkers niet volledig geluidsdicht zijn (wel HR++ glas, maar geluid kan zich ook via andere manieren verplaatsen).
- Het geluid kan kaatsen tegen de muurtjes en ook een stenen schutting van 70cm hoog die op 1,5 meter staat.
- De pomp op powermodus staat
- Ik geluiden heel snel waarneem (en ook in bed kan horen dat de ontdooicyclus start)
- Er geen klachten zijn van vriendin
De pomp zelf staat op 30 meter afstand van de overburen dus ik verwacht eigenlijk geen problemen verder.
Ik heb hem bij de plaatsing meteen op de veren laten zetten om trillingen zo veel mogelijk te voorkomen.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Nou zeker. Ik twijfel dan ook flink. Maar er blijft zo weinig vermogen over bij 1 PompAO onder nul... Stel dat ie bij 0 graden 5,5kW vermogen kan leveren (even een simpel gemiddelde tussen 4,6kW bij -10 graden buitentemp en 6,4kW bij 7 graden buitentemp; is wellicht niet lineair, dat snap ik), dan verliest ons huis nog steeds teveel warmte om dat op te vangen.marcorolla schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:05:
[...]
Pfoe wel een dure oplossing dan voor relatief weinig dagen onder 0 in het jaar. 2 pompen op 1 * 16 ampere kan alleen wanneer ze beide niet op vol vermogen draaien. Max opgenomen wattage is 2700 bij volledige belasting. Ik heb tot op heden nog niet meegemaakt dat hij dat pakt maar ik zou het er niet op gokken om 2 van deze units op 1 groep te plaatsen.
En om nou dat Element maar continu te laten branden in de winter, dat is ook ongunstig.
Echt een dilemma dit.
Ik zou het natuurlijk aan kunnen kijken met 1 pomp in eerste instantie, maar omdat de elektra de vloer in gaat, moet ik dan wel een extra 16mm buis in de vloer infrezen, en er komt al 2x 26mm meerlagenbuis in mantel, 1x16mm en 1x19mm pvc in de vloer. Er blijft steeds minder vloeroppervlak over voor de vloerverwarming met al dat leidingwerk in de grond

[ Voor 15% gewijzigd door jevin20 op 13-01-2025 13:55 ]
Iedere situatie is anders, dus we zullen moeten afwachten, en hopen dat het meevalt.
Joarie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:25:
[
Even een andere gebruiker want n=1
Ik hoor hem wel.
Maar ik moet de kanttekeningen erbij plaatsen dat:
- Hij is geplaatst bij ons tussen 2 erkers en ik weet dat die erkers niet volledig geluidsdicht zijn (wel HR++ glas, maar geluid kan zich ook via andere manieren verplaatsen).
- Het geluid kan kaatsen tegen de muurtjes en ook een stenen schutting van 70cm hoog die op 1,5 meter staat.
- De pomp op powermodus staat
- Ik geluiden heel snel waarneem (en ook in bed kan horen dat de ontdooicyclus start)
- Er geen klachten zijn van vriendin
De pomp zelf staat op 30 meter afstand van de overburen dus ik verwacht eigenlijk geen problemen verder.
Ik heb hem bij de plaatsing meteen op de veren laten zetten om trillingen zo veel mogelijk te voorkomen.
[ Voor 8% gewijzigd door BruceMW op 13-01-2025 14:13 ]
:strip_exif()/f/image/tYUx5MCFrZX8swUPmyxVRJHn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZqCqMGFBcUALNEE1BsO8c77Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee? Pomp met vloerverwarming staat naar mijn idee zo op max (temperatuur, powermode aan etc) thermostaat staat op 18(gaat om een loodsvloer) en gister naar bed gegaan met 18 graden, vanmorgen na een koude nacht (rond het vriespunt) staat de thermostaat op 16 en merk je duidelijk dat de pomp het gewoon niet trekt. Na wat uitzoeken denk ik dat defrosts wat roet in het eten gooit maar andere kant met deze temperaturen en een +/- 150m2 vloerverwarming zou dit toch redelijk op temperatuur moeten blijven lijkt mij?
Toen viel me op dat de afgelopen week (en eigelijk altijd de temperatuur die ik op de app instel heel anders is dan de temperatuur die daadwerkelijk de cv/vloerverwarming in gaat en dat ik altijd +/- 10 graden verschil tussen zit. (Zie op de vloermeter max 30 erin gaan en 26 retour)
Is dit bij andere gebruikers ook het geval?
De pomp hangt aan de andere kant cv muur uit de wind/zon e.d. in de zijtuin/steeg) kan met niet voorstellen dat in die halve meter 10 graden verdwijnt..
Heb de instellingen nu weer op standaard ingesteld en verbruik nu een stuk minder stroom, heb iets minder vermogen maar temperatuur verschil alsnog +/- 10 lager dan ingesteld en behaal alsnog niet de gewenste thermostaat temperatuur zo.
Ps heb de draaiknop van de vloerverwarming van max(6) naar 4 gezet om te kijken dat nog een ander resultaat geeft en misschien weet iemand te vertellen of die juist max open moet staan of bv std 3/4 de flow omlaag gooit oid.
[ Voor 5% gewijzigd door WouteruitTB op 13-01-2025 15:55 ]
Lijkt er sterk op dat je bij deze temperatuur de cv nodig hebt om bij te springen.WouteruitTB schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand een idee? Pomp met vloerverwarming staat naar mijn idee zo op max (temperatuur, powermode aan etc) thermostaat staat op 18(gaat om een loodsvloer) en gister naar bed gegaan met 18 graden, vanmorgen na een koude nacht (rond het vriespunt) staat de thermostaat op 16 en merk je duidelijk dat de pomp het gewoon niet trekt. Na wat uitzoeken denk ik dat defrosts wat roet in het eten gooit maar andere kant met deze temperaturen en een +/- 150m2 vloerverwarming zou dit toch redelijk op temperatuur moeten blijven lijkt mij?
Toen viel me op dat de afgelopen week (en eigelijk altijd de temperatuur die ik op de app instel heel anders is dan de temperatuur die daadwerkelijk de cv/vloerverwarming in gaat en dat ik altijd +/- 10 graden verschil tussen zit. (Zie op de vloermeter max 30 erin gaan en 26 retour)
De pomp hangt aan de andere kant cv muur uit de wind/zon e.d. in de zijtuin/steeg) kan met niet voorstellen dat in die halve meter 10 graden verdwijnt..
Heb de instellingen nu weer op standaard ingesteld en verbruik nu een stuk minder stroom, heb iets minder vermogen maar temperatuur verschil alsnog +/- 10 lager dan ingesteld en behaal alsnog niet de gewenste thermostaat temperatuur zo.
Ps heb de draaiknop van de vloerverwarming van max(6) naar 4 gezet om te kijken dat nog een ander resultaat geeft en misschien weet iemand te vertellen of die juist max open moet staan of bv std 3/4 de flow omlaag gooit oid.
Zelf hoorde ik in het begin binnen veel geluid. Dat bleek uit de buizen te komen op het punt waar pomp is aangesloten op leidingwerk. Het terugschroeven van maximale waterflow hielp daarbij. Verder hoor ik de pomp blazen in de winter, maar het ligt er maar aan hoe goed je gehoor is. Bij ons staat hij recht onder slaapkamer raam een verdieping erboven. Maar de vaatwasser beneden hoor ik sterker.BruceMW schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:12:
Dank voor je input. Bij ons komt hij "vrij" te staan in de tuin, behoudens een heg aan de linkerkant en een struik voor de AO. Staat zo enigszins uit het zicht.
Iedere situatie is anders, dus we zullen moeten afwachten, en hopen dat het meevalt.
[...]
Ik heb de PompAO bij een rijtjeswoning aan de gevel hangen. Op gereduceerd vermogen vind ik het geluid erg mee vallen, wij en de kinderen slapen er prima doorheen (we horen het als een ventilator). Ik denk dat het wel belangrijk is om te kijken hoe de band is met je buren. Wij hebben een goede band met beide buren, maar er zijn genoeg reden om toch te kijken of je het kan plaatsen met vergunning of binnen de regels van de wet.marcorolla schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:20:
[...]
Heb de pomp sinds 16-12 staan in de voortuin (rijtjeswoning). De fan blaast van onze buren af en ik heb de silent mode aanstaan. Ik heb nog geen klachten van ze gehad. Onder het mom van hij maakt geluid in de winter in de wetenschap dat iedereen binnen zit met de ramen dicht zou ik me daar geen zorgen over maken. Dat mensen hem horen als ze langslopen buiten dat zal mij echt een zorg zijn, dan kan ik me wel over tig dingen gaan ergeren. Belangrijkste fijne optie vind ik dus de silent mode, je merkt echt wel verschil tov normaal.
Wij hebben voor de zekerheid een geluidsberekening gemaakt en een vergunning aangevraagd voor de locatie en hierbij is de geluidsberekening meegestuurd. De gemeente heeft toen mee beslist over de hoogte aan de gevel en uiteindelijk akkoord gegeven. Nu we ons huis verkocht hebben ben ik erg blij dat ik gewoon een legaal geplaatste PompAO aan de gevel hangen. Dan zijn daar achteraf geen juridische conflicten over. Fijn voor ons en voor de kopers. Ze zouden maar problemen krijgen en dat wij dan voor de kosten van verwijdering, herplaatsing of waardevermindering mogen opdraaien.
Bij een perceel van 6 meter breed was het bovendien nog wel een dingetje. Wij hadden mazzel met een aanbouw van de buren aan beide zeiden, daardoor hoefde ik voor het berekenen van het geluid niet de erfgrens te pakken maar de dichtstbijzijnde ramen ter hoogte van de pomp. Op silent mode kunnen we in de nacht net binnen de limieten blijven en overdag ruim.
Houdt er dus rekening mee dat als je alles volgens het boekje wilt doen, je best een uitdaging kunt krijgen met een rijtjeshuis.
[ Voor 8% gewijzigd door harrr op 13-01-2025 21:02 ]
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Dit is het voor pompAO, hij draait gewoon op zijn max, daarom haalt hij jou ingestelde stooklijn temperatuur niet. Je hebt een heatoutput van 7,5kw, met stops van defrost zal er misschien iets meer dan 5kwh per uur worden opgewekt.WouteruitTB schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je zal dus of de CV, of een backup element of een extra warmtepomp nodig hebben als je all electric wil.
Hier was het precies het zelfde, heb nu een 7kw panasonic in serie staan en als pompao het niet meer trekt dan begint deze te helpen (heb me heishamon nog niet geplaatst dus het samenwerken gaat nog wat lomp) maar met die 2 samen gaat het makkelijk. Hier ook 156m2 oppervlak (waarvan 140m2 met vloerverwarming en 16m2 met jaga en fans). Met -1 heb ik met een temp van 33 genoeg, ze werken dan alleen samen, pompao maakt van 29 retour weer 31 aanvoer, panasonic van 31 weer 33 en dan pompen ze het samen rond met 30l/min.
Dat geeft op die lage temp aanzienlijk meer afgifte.
rob2011 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:48:
Denk dat je meer flow moet maken, en zit er nog een extra thermostaat op de vvw verdeler die de boel knijpt. En je weet zeker dat er geen lucht in de leiding zit ? Stuk voor stuk goed doorspoelen, dit werkte bij mij ik had een zone die niet warm werd was wel met cv only geen wp.
:strip_exif()/f/image/jkaDD4kW0HnPuikZT0vIaon0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb net hierheen kleine draai aan gegeven en daarvoor hoorde een luid stroming geluid en nu hoor je alleen zachtjes de waterflow.
Wat doet dit onderdeel precies?
Ziet er uit als een bypass die de aanvoer met de retour verbind, zou die dicht zetten, je wilt namelijk dat het water door je vloerverwarming of radiatoren gaat, niet via een bypass weer retour naar je pompAO.WouteruitTB schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:30:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb net hierheen kleine draai aan gegeven en daarvoor hoorde een luid stroming geluid en nu hoor je alleen zachtjes de waterflow.
Wat doet dit onderdeel precies?
Toevoeging:
Is zoals @Joarie aangeeft een drukventiel in de bypass. Waarschijnlijk heeft jou systeem overal thermostaat kranen waardoor het mogelijk is dat jou gehele systeem dichtloopt terwijl de CV of warmtepomp nog draait, in dat geval gaat dit ventiel open zodat de hoge druk uit je aanvoer je retour in kan.
[ Voor 18% gewijzigd door TeutonMartin op 14-01-2025 10:20 ]
Had idd. de setup gezien, zag er goed uit.TeutonMartin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:27:
[...]
Dit is het voor pompAO, hij draait gewoon op zijn max, daarom haalt hij jou ingestelde stooklijn temperatuur niet. Je hebt een heatoutput van 7,5kw, met stops van defrost zal er misschien iets meer dan 5kwh per uur worden opgewekt.
Je zal dus of de CV, of een backup element of een extra warmtepomp nodig hebben als je all electric wil.
Hier was het precies het zelfde, heb nu een 7kw panasonic in serie staan en als pompao het niet meer trekt dan begint deze te helpen (heb me heishamon nog niet geplaatst dus het samenwerken gaat nog wat lomp) maar met die 2 samen gaat het makkelijk. Hier ook 156m2 oppervlak (waarvan 140m2 met vloerverwarming en 16m2 met jaga en fans). Met -1 heb ik met een temp van 33 genoeg, ze werken dan alleen samen, pompao maakt van 29 retour weer 31 aanvoer, panasonic van 31 weer 33 en dan pompen ze het samen rond met 30l/min.
Dat geeft op die lage temp aanzienlijk meer afgifte.
Het stomme is dat tot een graad of 3a4 de pomp perfect en goed werkt, van 3/4 tot rond vriespunt kom ik best ver maar met een hoop gestoei en beetje mazzel hebben qua instellingen etc.
Vanaf flinke vorst verwacht ik meer problemen.
Gelukkig heb ik nog airco's hangen met verwarming optie.
Ik zie dat zodra de powermode aangaat de stroomkosten omhoog schieten maar het resultaat blijft matig en maakt geen groot verschil, heb nu alles op normale instellingen staan en ben in overleg de met DeWarmte zelf qua advies,ideeën, oplossingen.
Zoals het nu lijkt ergste geval accepteren dat die het vanaf vriespunt niet comfortabel aan kan en af toe maar wat bij verwarmen. boel zal niet bevriezen oid en soms is 19 graden in huis prima en soms wil je echt wat comfort en 20 a 21 kunnen halen.
Extra pomp oid. zie ik kosten technisch en vooral qua stroom niet echt zit in ons (bijna) overbelaste 3x25 huis+loods met veel apparaten en de 20kw nexus thuisbatterij met een eigen ont- en laad leven...
Dank, dacht ik ook en heb het vermoeden dat die (door per ongeluk aanraken oid,) los is gaan zitten afgelopen week.TeutonMartin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:32:
[...]
Ziet er uit als een bypass die de aanvoer met de retour verbind, zou die dicht zetten, je wilt namelijk dat het water door je vloerverwarming of radiatoren gaat, niet via een bypass weer retour naar je pompAO.
Met een klein beetje aandraaien klinkt het nu een stuk beter qua geluid door de leidingen en zag ook dat de aanvoer temperatuur vlak daarna iets hoger was.
Hoe zou je deze helemaal dicht kunnen draaien? (dat witte palletje blijft op de 0.4 staan alleen het geluid hoor ik veranderen van een soort luid gesis/stromen tot bijna helemaal stil als ik eraan draai.)
Het is een druk ventiel
Maar op de vvw verdeler zit hier geen thermostaat op die te laag staat of niet goed werkt ?
Als test heb ik de thermostaatkraan op mijn gesloten verdeler eraf gehaal gisteren omdat ik dezelfde temperaturen bleef zien als WouteruitTB en pompt schoot de Ta en Tr 2 graden omhoog. Blijkbaar drukt de thermostaatkraan toch de flow een beetje dicht, ook al stel je een temperatuur in die veel hoger ligt dan gewenst.rob2011 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:44:
@WouteruitTB wellicht handig leesvoer Vloerverwarming met bypass resulteert in ketel storing
Het is een druk ventiel
Maar op de vvw verdeler zit hier geen thermostaat op die te laag staat of niet goed werkt ?
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
:strip_exif()/f/image/yBWk7mAthY565hFSfTbpsUpq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j9fLhcO6ZhIt0JUgiU9y3ZTO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WombgSeXm7M356Awao34NdK7.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn opstelling. Pinnetje in de thermostaatknop lijkt goed te werken en die staat volledig open op 6 , aan de vvw verdeler kan ik verder geen andere thermostaat ontdekken(?) Het drukverlies/bypass lijkt nu goed maar ik weet niet of ik hier meer aan kan wijzigen?
Systeem lijkt beter te werken vandaag maar ik heb flink wat in de app aangepast dus moet het ook even nu meer tijd geven om echte resultaat te zien.
(Thermostaat staat ingesteld op 18 maar het is nu 16.5 graden, gaat dan ook wel om een loods met een hele dikke laag cement+gietvloer met 2 grote roldeuren dus kost ook wel even een tijd om op te warmen)
:strip_exif()/f/image/R5BH1ZveokF8UuuEBA9PE99N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZSGqnlOIFsJW9Ei9Jo0zgaQK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door WouteruitTB op 14-01-2025 10:46 ]
Thermostaat kraan Check VJoarie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:47:
@WouteruitTB haal eens die witte Honeywell thermostaatkraan van je verdeler (ipv op 6 te zetten) en regel ook de flow van je zones omhoog. Die staan nu erg laag (op 2 ltr/min). Linksom draaien om de flow te verhogen per lus.
Hoeveel liter flow zou aan te bevelen zijn?
Heb nu alle zones volledig open gezet, daarna 1 slag dicht(van open naar dicht is 8 slagen, staan nu dus 7 slagen open, nu wachten tot de flow meter veranderen.)
[ Voor 16% gewijzigd door WouteruitTB op 14-01-2025 11:03 ]
Omdat ik hetzelfde probleem had zoals jij en de ruimte niet op temperatuur leek te komen, heb ik bijna alle zones op maximale flow gezet (5 liter/min). Alleen 2 lussen heb ik wat geknepen omdat die een veel grotere warmteafgifte hadden dan de andere lussen (alleen kale betonnen vloer zonder tegellaag/parketlaag).WouteruitTB schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:53:
[...]
Thermostaat kraan Check V
Hoeveel liter flow zou aan te bevelen zijn?
Mooie schets. Ik heb een vergelijkbare opstelling, alleen staat mijn pomp op de aanbouw en is op 22mm aangesloten.RikTW schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:32:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb een vraagje, ik heb een terugslagklep op de retourleiding. Ik snap alleen niet hoe de flow dan gaat wanneer de retour dan wordt "geblokt"? Kan iemand mij dat uitleggen?
Je moet het zo zien de aanvoer van de warmtepomp en de aanvoer van de cv zitten aan dezelfde leiding, dus de warmtepomp wil zijn flow als het even kan door de cv sturen (van aanvoer cv naar retour cv) want dat heeft minder weerstand dan door de vv of radiatoren.a.zwikstra schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:02:
[...]
Mooie schets. Ik heb een vergelijkbare opstelling, alleen staat mijn pomp op de aanbouw en is op 22mm aangesloten.
Ik heb een vraagje, ik heb een terugslagklep op de retourleiding. Ik snap alleen niet hoe de flow dan gaat wanneer de retour dan wordt "geblokt"? Kan iemand mij dat uitleggen?
Maar hij kan het niet door de cv sturen omdat de flow dan aan de retourzijde uit de cv komt en daar komt hij de klep tegen.
Thanks! Ik heb nog steeds het probleem dat de druk wegvalt in de CV. Sinds 31-12 heb ik 3x gebeld met Dewarmte en veel mailtjes maar sinds 31-12 geen reactie meer gehad.Frans H schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:43:
[...]
Je moet het zo zien de aanvoer van de warmtepomp en de aanvoer van de cv zitten aan dezelfde leiding, dus de warmtepomp wil zijn flow als het even kan door de cv sturen (van aanvoer cv naar retour cv) want dat heeft minder weerstand dan door de vv of radiatoren.
Maar hij kan het niet door de cv sturen omdat de flow dan aan de retourzijde uit de cv komt en daar komt hij de klep tegen.
Dat kan. Dan is de volgende stap om te kijken of je WILO pomp niet de bottleneck is. Zo te zien op de foto staat deze op standje I. Je zou hem eens op II of III kunnen zetten om te zien of daarmee de flow over je verdeler omhoog gaat.WouteruitTB schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:09:
Kan het kloppen dat ondanks ik alle flowmeter helemaal open heb gezet ze alsnog na 2 uur op +/- 3 blijven staan 😅
Zo'n flowwijziging moet dan meteen zichtbaar zijn. Het is niet zoals met opwarmen dat het uren kan duren. De pomp pompt genoeg of niet.
[ Voor 12% gewijzigd door Joarie op 14-01-2025 13:15 ]
Staat op stand 3 (max) helaas.Joarie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:13:
[...]
Dat kan. Dan is de volgende stap om te kijken of je WILO pomp niet de bottleneck is. Zo te zien op de foto staat deze op standje I. Je zou hem eens op II of III kunnen zetten om te zien of daarmee de flow over je verdeler omhoog gaat.
Zo'n flowwijziging moet dan meteen zichtbaar zijn. Het is niet zoals met opwarmen dat het uren kan duren. De pomp pompt genoeg of niet.
Ik neem aan dat lager zetten niet positief is?
Wel voor het opgenomen vermogen van je pomp.WouteruitTB schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:20:
[...]
Staat op stand 3 (max) helaas.
Ik neem aan dat lager zetten niet positief is?
Maar dan zit je ook een beetje waar ik tegenaan loop: om het beter te laten werken moet de verdeler + pomp vervangen worden zodat de warmtepomp zelf de flow kan regelen door je vloer.
Ik ben er bang voor idd. Ben iig erg blij met alle hulp hier zodat nu de boel nu zo optimaal als mogelijk is staat. Denk even komende koude periode aan kijken en anders komt er binnenkort een nieuwe klus bij 😇Joarie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:23:
[...]
Wel voor het opgenomen vermogen van je pomp.
Maar dan zit je ook een beetje waar ik tegenaan loop: om het beter te laten werken moet de verdeler + pomp vervangen worden zodat de warmtepomp zelf de flow kan regelen door je vloer.
Bij kouder weer zal de stooklijn hoger liggen en dus zal de pomp een stuk harder gaan werken om het verschil tussen de stooklijn en buitentemperatuur te overbruggen. Pomp kijkt alleen naar temperatuur maar bij vochtig weer heb je sneller defrosts. Hij draait nu maar op een derde van zijn vermogen en dat was de afgelopen week ook vast meer bij je.marcorolla schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:59:
Even een vraag mbt het huidige weer. Ik zie vandaag bij mij is de buitentemperatuur 8 graden maar de heat input is maar slechts 1,8 kwh. Nu is het enorm mistig buiten dus vochtig. Ik meen me te herinneren van een paar dagen geleden met temperaturen rond het vriespunt dat desondanks de heat input hoger lag. Kan dat kloppen en komt dat dan door het mistige weer?
[ Voor 6% gewijzigd door Mkw op 15-01-2025 12:49 ]
Vind het er wel wat vreemd uitzien. Wat voor verwarmingssysteem heb je? Je draait nu op maar 33 aanvoer met opzich genoeg flow maar toch wordt er maar 2,4kwh warmte afgegeven in je huis, met 0,6kw stroom verbruik geeft dat een COP van 4.
Zie hier mijn huidige statuspagina:
/f/image/LKfCLOIfAVzLUsDUKD9nOGN7.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit wel nog 3 graden lager maar dat zorgt niet voor dat COP verschil van 5,6 voor mij en 4,0 voor jou.
Kan je extra verwarmingsafgifte bijzetten om te kijken of je heat output hoger wordt en dus eigenlijk je COP ook? Of kan je je stooklijn eens aanpassen (+2 ten opzichte van nu) dit verhoogd ook je afgifte.
Ik verwacht zat PompAO eigenlijk nog rustiger wil gaan draaien maar dat ie dat niet kan omdat ie al minimaal draait. Ik heb dit zelf bij mijn setting ook, boven de 10 graden (zonder harde wind) zou ik af kunnen met 27 aanvoer, echter is me COP dan slechter dan dat ik met 29 aanvoer werk, dit kost me een fractie meer stroom, maar die +2 graden werkt voor me afgifte systeem veel beter waardoor ik wel een flink hogere heat output krijg. Is het proberen waard. Ik draai dan met die temperaturen natuurlijk niet 24/7 door de extra afgifte, maar meestal draait ie dan een aantal uren niet, wel een paar start stops maar overall in 24 uur gezien even veel warmte toegevoegd maar wel met een lager stroomverbruik, dus betere COP.
[ Voor 7% gewijzigd door TeutonMartin op 15-01-2025 13:09 ]
Ik heb in het hele huis LTV convectoren hangen 8 stuks die allemaal open staan. Op zich zit mijn COP vandaag rond de 4.0 hoogste die ik sinds half december heb gehaald. Ik zal je suggestie van 2 graden over de hele lijn vehogen eens proberen. Het blijft toch een beetje gissen omdat geen 1 dag hetzelfde is. Dus wat voor vandaag werkt kan morgen net even anders zijn bij een andere temperatuur. Ik heb tevens smart correctie aanstaan ik weet niet in hoeverre dat invloed heeft. Nachtverlaging pas ik nog wel toe met 1,5 graad.TeutonMartin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:07:
[...]
Vind het er wel wat vreemd uitzien. Wat voor verwarmingssysteem heb je? Je draait nu op maar 33 aanvoer met opzich genoeg flow maar toch wordt er maar 2,4kwh warmte afgegeven in je huis, met 0,6kw stroom verbruik geeft dat een COP van 4.
Zie hier mijn huidige statuspagina:
[Afbeelding]
Ik zit wel nog 3 graden lager maar dat zorgt niet voor dat COP verschil van 5,6 voor mij en 4,0 voor jou.
Kan je extra verwarmingsafgifte bijzetten om te kijken of je heat output hoger wordt en dus eigenlijk je COP ook? Of kan je je stooklijn eens aanpassen (+2 ten opzichte van nu) dit verhoogd ook je afgifte.
Ik verwacht zat PompAO eigenlijk nog rustiger wil gaan draaien maar dat ie dat niet kan omdat ie al minimaal draait. Ik heb dit zelf bij mijn setting ook, boven de 10 graden (zonder harde wind) zou ik af kunnen met 27 aanvoer, echter is me COP dan slechter dan dat ik met 29 aanvoer werk, dit kost me een fractie meer stroom, maar die +2 graden werkt voor me afgifte systeem veel beter waardoor ik wel een flink hogere heat output krijg. Is het proberen waard. Ik draai dan met die temperaturen natuurlijk niet 24/7 door de extra afgifte, maar meestal draait ie dan een aantal uren niet, wel een paar start stops maar overall in 24 uur gezien even veel warmte toegevoegd maar wel met een lager stroomverbruik, dus betere COP.
Ik zie hetzelfde dit is het grote verschil tussen radiator en vww, waar ik nu 3/45 en 6/37 heb met alle radiatoren open wil ik niet telkens aan de stooklijn zitten. naast inderdaad dat je meer energie verbruikt. vorig winter had ik een hogere stooklijn nu wat lager en de COP is beter zie ook vorige posts. Lijkt mij allemaal normaal. De T33 radiator wordt alleen volledig warm als de temp >50 graden
/f/image/XU2UGBCJTSBhSEDQD8TBfyrV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/633aOv5Kce3dnAK3Ajve68bd.png?f=fotoalbum_large)
Maar als ik dit zo zie denk ik dat de PompAO niet raar reageert.rob2011 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:04:
[...]
Ik zie hetzelfde dit is het grote verschil tussen radiator en vww, waar ik nu 3/45 en 6/37 heb met alle radiatoren open wil ik niet telkens aan de stooklijn zitten. naast inderdaad dat je meer energie verbruikt. vorig winter had ik een hogere stooklijn nu wat lager en de COP is beter zie ook vorige posts. Lijkt mij allemaal normaal. De T33 radiator wordt alleen volledig warm als de temp >50 graden
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zit maar 2 graden verschil tussen aanvoer en retour. Als je vraag temperatuur 37 is en dat haalt hij dan gaat hij niet meer vermogen leveren.
Of zeg ik nu iets heel vreemds?
Ik denk dat je moet zorgen voor meer afgifte als je jou huis niet warm krijgt.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Warmte afgifte vergroten met radiatoren is niet zo makkelijk. Ik zelf gebruik T33 en heatfans en krijg het prima warm zonder cv. Meer afgifte kan door stooklijn verhogen maar werkt tijdelijk zodra de kamer op temperatuur is stopt de wp en zijn er meer stop starts en meer verbruik. Heb het getest deze winter. Ieder huis is anders en andere stooklijn, de max van je kamer temperatuur opzoeken en daar op stoken is mij te warm in huis, en komen er klachten 😁
Als er nog geen fans zijn kan dit enorm helpen, het verhogen van de aanvoertemp zorgt ook voor meer afgifte. Verder heb je daar juist je Thermostaat voor.rob2011 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:24:
Het is meer de reactie op @TeutonMartin en @marcorolla verschil en warmte output.
Warmte afgifte vergroten met radiatoren is niet zo makkelijk. Ik zelf gebruik T33 en heatfans en krijg het prima warm zonder cv. Meer afgifte kan door stooklijn verhogen maar werkt tijdelijk zodra de kamer op temperatuur is stopt de wp en zijn er meer stop starts en meer verbruik. Heb het getest deze winter. Ieder huis is anders en andere stooklijn, de max van je kamer temperatuur opzoeken en daar op stoken is mij te warm in huis, en komen er klachten 😁
Ik heb onderstaande link al vaker gepost maar het bepalen van je stooklijn kan je in principe gewoon berekenen en staat hier heel duidelijk uitgelegd:
https://gathering.tweaker...#Stoken_met_een_stooklijn
Ik ga niet weer zelf de gehele uitleg uittypen, maar ik zou adviseren om dat topic eens goed door te lezen. Want aan de hand daarvan kan je je perfecte stooklijn bepalen voor jou verwarmingssysteem met jou pompAO.
:strip_exif()/f/image/c2CtCzXvBqkKioK1mF876SZp.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je in de technische specs kan zien zal pompAO met 7 graden buiten temperatuur en een aanvoer van 35 graden kunnen draaien met een COP van 5,3. Elke graad die je warmer gaat zal je ongeveer 0,1 COP kosten en wat je kouder kan zal het je opleveren (in mijn geval werkt dat dus ook zo, met 30 aanvoer en 7 graden buiten draai ik op 5,6). Maaaaaaar en dat is de grote maar je warmte systeem moet wel het minimale vermogen kwijt kunnen, en daar loopt het heel vaak spaak. Ik heb zelf pompAO bij mij nog nooit minder dan 0,6kw zien draaien (via mijn webapp), in dit topic heb ik de 0,5 wel eens voorbij zien komen maar met veel minder flow, ik vermoed dat mijn circulatiepomp volgas draait en dus meer verbruikt dan gebruikers die de circulatiepomp modulerend gebruiken, en dat hierin net dat afrondings verschil zit.
Stel dus dat pompAO met 0,6kw op zijn minimum draait, met een aanvoer van 35 en dus een COP van 5,3. Dit is 3,2kw aan warmte. Dat moet je afgifte systeem dus dan ook af kunnen geven.
[ Voor 5% gewijzigd door BruceMW op 17-01-2025 08:52 ]
vanmorgen de eerste van de dag gehad. Duurde ongeveer 3 minuten dus valt mij alles mee.BruceMW schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:51:
Hebben jullie nu veel meer defrosts door dat koude vochtige/mistige weer?
[ Voor 12% gewijzigd door marcorolla op 17-01-2025 09:20 ]
Dank voor je heldere uitleg. Ik heb in de woonkamer 5 speedcomforts op de convectoren hangen. Als ik jou dus goed begrijp zou het dus in theorie goed kunnen dat mijn aanvoertemperatuur lager zou kunnen wat gunstig is voor de COP maar omdat mijn afgiftesysteem de bottleneck is zou dat resulteren in juist een hoger verbruik>?TeutonMartin schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 02:23:
[...]
Als er nog geen fans zijn kan dit enorm helpen, het verhogen van de aanvoertemp zorgt ook voor meer afgifte. Verder heb je daar juist je Thermostaat voor.
Ik heb onderstaande link al vaker gepost maar het bepalen van je stooklijn kan je in principe gewoon berekenen en staat hier heel duidelijk uitgelegd:
https://gathering.tweaker...#Stoken_met_een_stooklijn
Ik ga niet weer zelf de gehele uitleg uittypen, maar ik zou adviseren om dat topic eens goed door te lezen. Want aan de hand daarvan kan je je perfecte stooklijn bepalen voor jou verwarmingssysteem met jou pompAO.
[Afbeelding]
Zoals je in de technische specs kan zien zal pompAO met 7 graden buiten temperatuur en een aanvoer van 35 graden kunnen draaien met een COP van 5,3. Elke graad die je warmer gaat zal je ongeveer 0,1 COP kosten en wat je kouder kan zal het je opleveren (in mijn geval werkt dat dus ook zo, met 30 aanvoer en 7 graden buiten draai ik op 5,6). Maaaaaaar en dat is de grote maar je warmte systeem moet wel het minimale vermogen kwijt kunnen, en daar loopt het heel vaak spaak. Ik heb zelf pompAO bij mij nog nooit minder dan 0,6kw zien draaien (via mijn webapp), in dit topic heb ik de 0,5 wel eens voorbij zien komen maar met veel minder flow, ik vermoed dat mijn circulatiepomp volgas draait en dus meer verbruikt dan gebruikers die de circulatiepomp modulerend gebruiken, en dat hierin net dat afrondings verschil zit.
Stel dus dat pompAO met 0,6kw op zijn minimum draait, met een aanvoer van 35 en dus een COP van 5,3. Dit is 3,2kw aan warmte. Dat moet je afgifte systeem dus dan ook af kunnen geven.
Elk uur op dit momentBruceMW schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:51:
Jaa dat vermoed ik. Met mijn setup is COP technisch een start van de stooklijn op 29 het beste, hierna heb ik gekeken tot welke buitentemperatuur ik met die aanvoer uit de voeten kon, die temp dus ingevuld als start 7/29.marcorolla schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:22:
[...]
Dank voor je heldere uitleg. Ik heb in de woonkamer 5 speedcomforts op de convectoren hangen. Als ik jou dus goed begrijp zou het dus in theorie goed kunnen dat mijn aanvoertemperatuur lager zou kunnen wat gunstig is voor de COP maar omdat mijn afgiftesysteem de bottleneck is zou dat resulteren in juist een hoger verbruik>?
Ik heb ook met 25,26,27,28 geprobeerd. Met 25 en 26 kreeg pendel gedrag. Met 27 en 28 bleef hij wel hobbelen met een fractie lager verbruik maar wel een stuk lagere heat output.
Maar dat zal voor iedereen natuurlijk anders zijn.
ik heb er elke 50 minuten een. Mijn supply temp is maar 29 graden dus dan vind ik dat eigenlijk heel frequent.BruceMW schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:51:
/f/image/F4l4n0MENkqPufaWgL3seml8.png?f=fotoalbum_large)
Dat is dan ook wel flink te merken aan de COP, van 4,3 naar 3,2 gemiddeld ten opzichte van gister:
:strip_exif()/f/image/TxrruW43Vr6LB3fd0hk924g0.png?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door DutchAce op 17-01-2025 11:30 ]
Elke 55 minuten een defrost 16 stuks vandaag! Ta 32 gr. bij 1 gr. buitentemp. cop = 3.2 over de dag.BruceMW schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:51:
[ Voor 4% gewijzigd door Frans H op 17-01-2025 15:07 ]
Sinds de update van de webapp worden alle cijfers continu bijgewerkt dus ook de overzichten per uur en per dag.Frans H schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:22:
[Afbeelding]
Klopt bij jullie het uren plaatje ook niet?
de balk bij 17:00 t/m 18:00 staat al ingevuld maar het is pas 17:20
Dat zou dan voorspellen betekenen, want 1 minuut na 20:00 uur is de "voorspelling" voor het komende uur al ingevuld.Mkw schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:52:
[...]
Sinds de update van de webapp worden alle cijfers continu bijgewerkt dus ook de overzichten per uur en per dag.
Tja, ze zitten er al tijden een uur naast, let maar eens op het uur tussen 23 en 24 uur… die staat op de volgende dag. Dat is al vanaf het begin.Frans H schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:05:
[...]
Dat zou dan voorspellen betekenen, want 1 minuut na 20:00 uur is de "voorspelling" voor het komende uur al ingevuld.
Zijn er hier ook mensen die geluidoverlast hebben van de Pomp AO waterpomp in hun radiatoren? Wat voor oplossingen zouden hiervoor mogelijk zijn? Met mijn oude gas CV had ik dit nog nooit gehoord.
Wat voor geluid hoor je? Zit er geen lucht in het systeem?BitshiftedMX-5 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:48:
Nu de koudere dagen van het jaar aangekomen zijn zou het voor het comfort in huis fijn zijn om de Pomp AO ook in de nacht aan te hebben staan. Dit deed ik voorheen niet omdat de radiator in onze slaapkamer best veel geluid maakt van de waterpomp in de PompAO. Maakt niet uit in welke stand de radiator staat. Des te verder ik luister van de Pomp AO des te minder geluid de radiatoren maken.
Zijn er hier ook mensen die geluidoverlast hebben van de Pomp AO waterpomp in hun radiatoren? Wat voor oplossingen zouden hiervoor mogelijk zijn? Met mijn oude gas CV had ik dit nog nooit gehoord.
:strip_exif()/f/image/ZIrZDKRJttx0ly4Qg4i4yLge.png?f=user_large)
/f/image/deWjCN2Y8loyMYbEJQsD8vHe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/o0JOU1LZpLgQjFiMnfI8cs8p.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door delima op 18-01-2025 10:42 ]
Het is inderdaad heel lastig weer. Bij mij wordt het ook nauwelijks warmer maar ik heb ook geen grote nachtverlaging. Mijn tip zou zijn om die er grotendeels uit te halen, want om zoveel op te warmen heb je een hoge stooklijn nodig (die jij ook hebt zie ik). Ik heb ook alleen radiatoren in een jaren 30 huis en mijn stooklijn is lager. Wellicht kun je nu extra power aanzetten op max in de webapp?delima schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:40:
Poeh, ik krijg het nauwelijks warm vandaag. De aanvoertemperatuur komt nauwelijks boven de 40 uit, terwijl dat 50 zou moeten zijn. Komt door alle defrosts. Hebben jullie tips?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier eveneens hetzelfde probleem. Soms lijkt hij de instelling te hebben bewaard, maar als ik wat later inlog dan is de instelling weer gereset naar de standaard (minimum) waarde.nelving schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:56:
Ik gebruik de power modus maar daarbij wordt de compressor power instelling niet bewaard.
Wanneer ik de compressor power op medium of Max zet, instelling opsla en de timer afwacht en vervolgens opnieuw inlog dan is de compressor power weer terug naar minimum.
Ben ik de enige die dat ervaart of hebben jullie dat ook?
(Sinds nadat de webapp weer beschikbaar is)
Vervelend want ik hoopte met die Max instelling de temperatuur van het aanvoerwater te kunnen verhogen. Volgens mijn stooklijn instelling zou die temperatuur bij 0 graden al de max van 60 moeten aantikken, maar dat haalt hij nooit. Ik heb geluk als de aanvoertemperatuur boven de 42 graden komt (met een retour remperatuur van 37).
Dat is precies wat het beste werkt met dit weer.nivekamoud schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:49:
Warmtepomp is anders denken, het is traag dus 24uur gewoon 1 temp aanhouden, geen nachtverlaging. Comfort gaat omhoog en je stroomverbruik zal ook wel meevallen omdat je minder starts hebt.
En de 60 graden, denk niet dat je die gaat halen @kelgamal met dit weer.
Boven de 10 graden doe ik weer een kleine nachtverlaging van een halve graad, maar meer ook niet.
Nu continue 21 graden, pomp pruttelt de hele dag wat door.
Paar uurtjes op warmste moment van de dag dat hij een paar uurtjes uit slaat.
Als hij dan weer moet gaan verwarmen duurt het een aardige tijd voordat het systeem weer is opgewarmd.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Kun je niet veel over zeggen en concluderen.harrr schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:41:
Wat is jullie ervaring met de aanvoer temperatuur die de PompAO maximaal kan halen met dit soort temperaturen? Ik was eens aan het testen of de PompAO 50-55 kan halen omdat mijn ouders met hetzelfde verwarmingsoppervlak (maar dan maar 1 verdieping i.p.v. 3) genoeg zouden hebben aan de PompAO zonder CV. Echter is een aanvoer van 50-55 graden wel wenselijk met de huidige temperaturen (-1/-3). Onze PompAO lijkt niet verder te komen dan 44 graden, dit is met de turbo modus, op ongeveer 5,4KW output vermogen. Gelukkig heb ik hier aan 40-41 graden aanvoer maximaal genoeg.
Is afhankelijk van je afgifte systeem en warmteverlies van de woning.
Ik heb nu net voldoende aan 32 graden maar hij komt ook niet hoger dan 32 graden (normale modus)
verbruik 1600 Watt en defrost om de 55 min. Gisteren 35 kWh verbruik.
[ Voor 3% gewijzigd door Frans H op 19-01-2025 16:59 ]