Vloerverwarming met bypass resulteert in ketel storing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ran-dy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-02 14:08
Hi allen!

Afgelopen jaar hebben wij een woning gekocht die we aardig aan het verbouwen zijn. Daarom hebben wij op de begane grond vloerverwarming laten infrezen. Tot op heden lukt het mij echter niet om mijn ketel storingsvrij te krijgen op de manier hoe ik wil. Het probleem is namelijk dat mijn ketel in storing schiet (ATAG E325EC HR, code: C1 18), zodra ik niet minimaal één radiator open heb staan, ondanks dat er een bypass is geinstalleerd. Dit zorgt m.i. voor onnodig stoken, omdat de radiatoren in ruimtes zitten die niet verwarmd hoeven worden.

Ik ben al een tijdje aan het puzzelen, maar eigenlijk heb ik niet echt een idee meer waar ik het moet zoeken.

Situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DwKLc-Iy-GHAo2KvQYy7OQ7N-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8a1c6g7e8zjpbhbBf8p9uJ3.jpg?f=fotoalbum_large

Ketel: ATAG E325EC HR
Sturing: Tado (Extensiekit aan de ketel, bedrade thermostaat aan de zoneklep van de vloerverwarming, en 2 Tado knoppen aan 2 radiatoren)
Radiatorknoppen: Normale knoppen (geen thermostaat) afgewisseld met Tado knoppen
Bypass: staat op dit moment 0,25 bar (alles van 0,1 tot 0,5 al geprobeerd)
Leidingen: hoofdleiding is uitgevoerd in 22mm, vertakkingen naar radiatoren zijn 15mm. Tussen de ketel en de vloerverwarming zit een klein gedeelte flexibele slang (multi-fit 20mm)
Zoneklep: Honeywell 2-weg klep

Zolang er één radiator open staat, werkt het systeem perfect. De klep van de vloerverwarming schakelt open en dicht wanneer nodig en de ketel slaat aan wanneer nodig. Ook de Tado knoppen op de kamer en badkamer werken perfect.

Probleem
Zoals hierboven beschreven gaat het fout wanneer ik alle radiatoren met een vaste knop dicht heb staan. Binnen een aantal uren, soms dagen, schiet de ketel in een storing C1 18. Na het opzoeken van deze storing blijkt het te gaan om onvoldoende waterdruk of geen pompdrukverhoging. Raar, want er zit voldoende druk in de ketel (>1.7 bar koud) en de pomp hoor ik ook gewoon draaien. Zodra ik de ketel reset, werkt deze weer tijdelijk.

Juist om dit probleem voor te zijn heb ik een bypass klep geinstalleerd in het systeem op ongeveer 8m afstand van de CV ketel, voor de zoneklep. Dit met het idee dat de stroming gewaarborgd is wanneer ik alle andere radiatoren dicht heb gezet. De bypass werkt naar mijn weten ook, omdat ik het water hoor stromen zodra er geen radiator of zoneklep open staat. Ook is de CV ketel op een lager vermogen gezet (50%) en is de watertemperatuur aangepast naar 55 graden.

Ik weet op dit moment niet zo goed wat handig ik nog meer kan proberen. Ik zou eventueel de bypass kunnen verplaatsen naar zolder (ook dit kan verder dan 6m van de ketel), maar ik vraag me af of dit helpt. Daarnaast heb ik een nieuw expansievat liggen die ik deze week ga installeren, maar ook hierbij twijfel ik of dat de oorzaak is. Zie ik verder nog iets over het hoofd?

Beste antwoord (via ran-dy op 21-04-2021 10:50)

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Geen vuilfilter zo te zien.
Je zegt dat het expansievat in de aanvoer zit.
Deze hoort in de retour te zitten.
Als deze echt in de aanvoer zit zou ik dat eerst aanpassen.
Anders staat de pomp tegen dat expansievat in te duwen, drukverschil regelaar gaat niet open, ketel detecteert geen stroming en gaat in storing.

Please state the nature of the technical emergency

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:36

Tens

let me drink about it

ran-dy schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:07:
Raar, want er zit voldoende druk in de ketel (>1.7 bar koud) en de pomp hoor ik ook gewoon draaien.
Zie ik verder nog iets over het hoofd?
puur op de foutmelding: heb je al geprobeerd om bij te vullen (en beweegt de wijzer dan?)

en ontluchten al gedaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 07-04-2021 15:15 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ran-dy
Tens schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:14:
[...]

puur op de foutmelding: heb je al geprobeerd om bij te vullen (en beweegt de wijzer dan?)

en ontluchten al gedaan?
Ja en ja. Het systeem is een aantal keer leeg geweest en bijgevuld. Sindsdien heb ik meerdere keren ontlucht en bijgevuld wanneer nodig. De druk is al een tijd stabiel.

De meter op de ketel lijkt correct te werken. De waterdruksensor is onlangs ook vervangen i.v.m. een C78 melding. De druk veranderd wanneer ik bijvul of aftap. Ook wanneer de pomp inschakelt zie ik een kleine druksprong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-05 09:32
mogelijke oorzaak C1 18:
Teveel weerstand in het CV-circuit. De waterdruksensor
neemt geen drukverhoging waar. (geen pompdetectie)

Zou proberen bypass hoger dan 0,5 bar te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

kom dit ook tegen bij c1 18:
en wat bij c78 hoort:
C78 waterdruksensor buiten range of niet aangesloten of, indien waterdruk OK: pomp defect
Beide lijken te wijzen naar een niet (goed) werkende pomp.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ran-dy
HvanL schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:33:
mogelijke oorzaak C1 18:

Zou proberen bypass hoger dan 0,5 bar te zetten
Dit kan ik niet helemaal plaatsen. Teveel weerstand en daarom de bypass hoger zetten? Dan creëer je toch alleen maar meer weerstand (0,2 < 0,5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvanL
ran-dy schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:38:
[...]

Dit kan ik niet helemaal plaatsen. Teveel weerstand en daarom de bypass hoger zetten? Dan creëer je toch alleen maar meer weerstand (0,2 < 0,5).
je hebt gelijk, redeneerde omgekeerd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ran-dy
Tens schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:33:
kom dit ook tegen bij c1 18:

[...]

en wat bij c78 hoort:

[...]

Beide lijken te wijzen naar een niet (goed) werkende pomp.
Klopt, deze ben ik ook tegen gekomen. De pomp is 1 jaar geleden nog vervangen door de vorige bewoners. Zou ik deze kunnen testen? Ook deze lijkt naar behoren te werken. De pomp hoor ik immers draaien en ik zie een verandering in druk wanneer deze aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-05 21:12
Wij hadden dit probleem vorig jaar ook met de nieuwe vloerverwarming. Wat bleek? De installateur had de aanvoer en retour omgewisseld. Vloerverwarming werkte wel prima maar de bypass voor geen meter. Na het omwisselen van aanvoer en retour werkte alles wel gewoon.

Kleine kans helaas dat dit bij jou het geval is aangezien je volgens mij alles zelf hebt aangelegd/aangepast, maar kan nooit kwaad om dit even te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

ran-dy schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:40:
[...]

Klopt, deze ben ik ook tegen gekomen. De pomp is 1 jaar geleden nog vervangen door de vorige bewoners. Zou ik deze kunnen testen? Ook deze lijkt naar behoren te werken. De pomp hoor ik immers draaien en ik zie een verandering in druk wanneer deze aanslaat.
hm, lijkt dus op een langer bestaand probleem. Mogelijk van vóór de vloerverwarming....

Aan de andere kant:
Radiator open => probleem weg.
Geen foutmelding op te hoge retour temperatuur.

lijkt toch circulatieprobleem te zijn..

aanvulling:
De klep van de vloerverwarming schakelt open en dicht wanneer nodig en de ketel slaat aan wanneer nodig.
Dus toch de bypass die niet veel doet.

[ Voor 12% gewijzigd door Tens op 07-04-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvanL
Misschien komt het door de positie van de bypass. Je vloer circulatie staat altijd open.
Kwam deze tip nog ergens tegen:
Een bypass plaats je niet dichtbij de pomp, druk zoekt de weg van de minste weerstand en dat is het bypassventiel. Advies is verder weg plaatsen, liefst na enkele verbruikers die hij vervangt indien deze gesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
Waar zit het expansievat, en is die in orde?

Op het moment dat je zo'n klein circuit hebt (dus bypass actief) lijkt me dat extra belangrijk.

Ik zit nu ook maar te raden overigens.

Bypass verkeerd om lijkt me een goede om als allereerste te checken (hierboven genoemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ran-dy
Dank voor alle reacties!
Wij hadden dit probleem vorig jaar ook met de nieuwe vloerverwarming. Wat bleek? De installateur had de aanvoer en retour omgewisseld. Vloerverwarming werkte wel prima maar de bypass voor geen meter. Na het omwisselen van aanvoer en retour werkte alles wel gewoon
Deze heb ik inderdaad vaker voorbij zien komen. Ik heb zojuist nog even de leiding gevolgd vanaf de CV naar de units, maar deze kloppen (vermoed ook dat mijn vloerverwarming anders niet zou werken).
hm, lijkt dus op een langer bestaand probleem. Mogelijk van vóór de vloerverwarming....

Aan de andere kant:
Radiator open => probleem weg.
Geen foutmelding op te hoge retour temperatuur.

lijkt toch circulatieprobleem te zijn..
Dat het een ouder probleem is betwijfel ik. De vorige bewoners hadden geen bypass in het circuit.
Ik deel het idee dat het een circulatieprobleem zou kunnen zijn, maar waar, geen flauw benul.
Misschien komt het door de positie van de bypass. Je vloer circulatie staat altijd open.
Kwam deze tip nog ergens tegen:
Een bypass plaats je niet dichtbij de pomp, druk zoekt de weg van de minste weerstand en dat is het bypassventiel. Advies is verder weg plaatsen, liefst na enkele verbruikers die hij vervangt indien deze gesloten zijn.
Waar zit het expansievat, en is die in orde?

Op het moment dat je zo'n klein circuit hebt (dus bypass actief) lijkt me dat extra belangrijk.

Ik zit nu ook maar te raden overigens.

Bypass verkeerd om lijkt me een goede om als allereerste te checken (hierboven genoemd).
Daar ging een vermoeden van mij ook naar uit. Maar een logische verklaring daarvoor kan ik niet vinden. De bypass zit best een stuk van de ketel verwijderd, Ik zou deze nog verder weg kunnen plaatsen, maar ik vraag me af of dat zal helpen.

Bypass loopt van aanvoer naar retour. Expansievat zit naast de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvanL
Misschien dat ventiel niet eens openspringt omdat de vloerverwarming hetzelfde drukverschil heeft.
Als je bv de bypass in de garage zet heb je op 2 plekken drukverschil waardoor er meer circulatie is.

Je zou het kunnen testten door op een slaapkamer de thermostaat minimaal open te draaien.

[ Voor 19% gewijzigd door HvanL op 07-04-2021 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

ran-dy schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:07:
De klep van de vloerverwarming schakelt open en dicht wanneer nodig en de ketel slaat aan wanneer nodig. Ook de Tado knoppen op de kamer en badkamer werken perfect.
Het is theoretisch mogelijk dat er cv vraag is, maar de vv-klep dicht zit?

wat bepaald de cv-vraag, en wat bepaald vv-klep open/dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-05 09:31
Als de regeling volledig dicht staat en de ketel op warmwater staat is het expansievat afgesloten door de driewegklep van het systeem en zal afhankelijk van de temperatuur de druk wegvallen in de ketel
waardoor deze in storing valt.

Oplossing is expansievat in de aanvoer of een danfoss avdo bypassventiel plaatsen ( daar zit een klein gaatje in zodat de druk wel goed blijft) of toch de radiator op een klein kiertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

BadConnection schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:06:
Als de regeling volledig dicht staat en de ketel op warmwater staat is het expansievat afgesloten door de driewegklep van het systeem en zal afhankelijk van de temperatuur de druk wegvallen in de ketel

Oplossing is expansievat in de aanvoer of een danfoss avdo bypassventiel plaatsen ( daar zit een klein gaatje in zodat de druk wel goed blijft) of toch de radiator op een klein kiertje
Als de ketel op warm water draait valt de druk niet weg, hoe dan?
Een expansievat in de aanvoer werkt ook niet, als de 3 wegklep op warm water staat is er geen doorstroming cv zijdig. Een drukverschilregelaar plaatsen helpt dan ook niet.

@ran-dy
Zit de drukverschilregelaar in de goede stroomrichting? (pijl van aanvoer naar retour)
Zit er een vuilfilter onder de ketel die wellicht door vervuiling veel weerstand geeft?
Kan je een foto uploaden van de ketel en drukverschilregelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ran-dy
HvanL schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:28:
Misschien dat ventiel niet eens openspringt omdat de vloerverwarming hetzelfde drukverschil heeft.
Als je bv de bypass in de garage zet heb je op 2 plekken drukverschil waardoor er meer circulatie is.

Je zou het kunnen testten door op een slaapkamer de thermostaat minimaal open te draaien.
Tens schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:36:
[...]

Het is theoretisch mogelijk dat er cv vraag is, maar de vv-klep dicht zit?

wat bepaald de cv-vraag, en wat bepaald vv-klep open/dicht?
De bypass gaat wel open. Ik hoor namelijk dat er doorstroming is bij de bypass. Ook wordt het gedeelte na de bypass warm, wanneer de vloerverwarming klep dicht staat, maar de CV draait. Het is mogelijk dat er CV vraag is maar de VV klep dicht zit. Dit is exact de reden dat ik een klep heb geinstalleerd. Want; wanneer ik boven wil verwarmen (thuiswerken enzo) terwijl beneden op temperatuur is, wil ik niet dat de temperatuur beneden ook op loopt. Wat de vraag naar de CV bepaalt is, of de Tado thermostaat in de woonkamer (die tevens aan de VV klep is geschakeld) of de Tado knoppen aan de verwarmingen. De VV klep wordt enkel geregeld door de thermostaat in de woonkamer.
BadConnection schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:06:

Ik begrijp niet helemaal waarom de druk weg zou vallen? Ik heb nog even gecheckt, maar het expansievat zit aangesloten op de aanvoer leiding. Dit lijkt dus al correct te zijn.
edsandje schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:46:
[...]

Als de ketel op warm water draait valt de druk niet weg, hoe dan?
Een expansievat in de aanvoer werkt ook niet, als de 3 wegklep op warm water staat is er geen doorstroming cv zijdig. Een drukverschilregelaar plaatsen helpt dan ook niet.

@ran-dy
Zit de drukverschilregelaar in de goede stroomrichting? (pijl van aanvoer naar retour)
Zit er een vuilfilter onder de ketel die wellicht door vervuiling veel weerstand geeft?
Kan je een foto uploaden van de ketel en drukverschilregelaar?
Deze zit in de goede richting (zie foto, achterste leiding is aanvoer, dichtsbijzijnde is retour). Een vuilfilter kan ik niet ontdekken. Ik heb nog wat foto's toegevoegd van de CV ketel met expansievat en de bypass. Ook een filmpje van de doorstroming die ik hoor in de bypass wanneer de VV klep dicht zit, maar de pomp draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w64Fpl6wLMuoxLO34ayU-6Kzj0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zj0YMywKnZSNYsXoVftbgSNK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOlSTcdWARC7Dcdqrrg5gpz5Ci8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlJxz5PRHGVARzHy83g3JobO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/412znc0pxl5Yl2q9GGTIdtjxujg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovnwlCxv7i7xzZQdSM0s9bRS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhgijXzwSip_xIRmFfQeEGpc9vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtq36bkTb8QOyKfwch5t1oGC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door ran-dy op 08-04-2021 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

een puntje: de pomp horen draaien en geluid horen van de bypass zegt niet zoveel, zeker niet als de feitelijk foutmelding over te weinig doorstroming gaat.

Hoe heb je de bypass ingesteld?
- bypass hoogste stand
- alle radiatoren max open
- cv op vraag
- bypass opendraaien totdat je voelt dat de tussenleiding leiding warm wordt.

Dan iets terugdraaien zodat hij in normale operatie net niks doet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Anders staat de pomp tegen dat expansievat in te duwen, drukverschil regelaar gaat niet open, ketel detecteert geen stroming en gaat in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ran-dy
Tens schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:53:
een puntje: de pomp horen draaien en geluid horen van de bypass zegt niet zoveel, zeker niet als de feitelijk foutmelding over te weinig doorstroming gaat.

Hoe heb je de bypass ingesteld?
- bypass hoogste stand
- alle radiatoren max open
- cv op vraag
- bypass opendraaien totdat je voelt dat de tussenleiding leiding warm wordt.

Dan iets terugdraaien zodat hij in normale operatie net niks doet.
Ah, duidelijk. Maar foutmelding refereert dus ook naar te weinig doorstroming? Hier kon ik niet direct iets over terugvinden. Of bedoelen ze dat met onvoldoende pompdrukverhoging?

De manier die je beschrijft is inderdaad hoe ik het de eerste keer had gedaan.
edsandje schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:22:
Ik ga het vandaag nog even dubbel checken wanneer ik het expansievat vervang. Als hij in de aanvoer kant zit, zal ik deze aan de retourzijde plaatsen. Wat ik me trouwens net bedenk is dat de bypass in een andere vertakking van het systeem zit dan het expansievat. Zou dat nog invloed kunnen hebben?

Na vervangen zal ik de bypass weer instellen obv de reactie van @Tens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Heb je al eens geprobeerd met alle systemen open?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

ran-dy schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:52:
[...]

Ah, duidelijk. Maar foutmelding refereert dus ook naar te weinig doorstroming? Hier kon ik niet direct iets over terugvinden. Of bedoelen ze dat met onvoldoende pompdrukverhoging?

De manier die je beschrijft is inderdaad hoe ik het de eerste keer had gedaan.

[...]

Ik ga het vandaag nog even dubbel checken wanneer ik het expansievat vervang. Als hij in de aanvoer kant zit, zal ik deze aan de retourzijde plaatsen. Wat ik me trouwens net bedenk is dat de bypass in een andere vertakking van het systeem zit dan het expansievat. Zou dat nog invloed kunnen hebben?

Na vervangen zal ik de bypass weer instellen obv de reactie van @Tens.
De zoneklep zit wel na de drukverschil regelaar?
Hoe bedoel je andere vertakking?
Als je maar een circuit hebt waarover het water kan stromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ran-dy
Inmiddels heb ik het expansievat vervangen. Hij zat inderdaad aangesloten op de aanvoer in plaats van de retour. Deze heb ik omgelegd naar de retourleiding. Vervolgens heb ik de installatie ontlucht en de bypass opnieuw ingesteld middels de genoemde methode. Het valt me op dat de bypass wel redelijk snel open gaat (als er 1 radiator dicht gaat hoor ik al stroming), maar we kijken het even aan. Ben benieuwd of het gaat werken!
warhamstr schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:57:
Heb je al eens geprobeerd met alle systemen open?
Yes, dit werkt. Net als met 1 radiator open.
edsandje schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:44:
[...]

De zoneklep zit wel na de drukverschil regelaar?
Hoe bedoel je andere vertakking?
Als je maar een circuit hebt waarover het water kan stromen.
De zoneklep zit inderdaad na de bypass klep. Met andere vertakking bedoel ik het volgende;
vanaf de cv gaat er een T splitsing naar links voor de vloerverwarming met zoneklep en bypass+1 radiator en naar rechts voor de overige radiatoren. Het expansievat zit in de rechtervertakking, terwijl de bypass in de linker vertakking zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ran-dy
Inmiddels draait het systeem al een week zonder problemen. Ik vermoed dat het expansievat en de aansluiting hier onderdeel waren van de oorzaak. Het zal nog even duren voordat ik weer vertrouwen krijg in het systeem, maar ik durf nu voorzichtig te zeggen dat de situatie is verbeterd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:29

paQ

Mag ik je topic even kapen? :+
Zelfde ketel, vloerverwarming, en ik had er geen by-pass tussen. Dus steeds c1 18 en blokkeren.

Nu heb ik er een by-pass tussen gezet, helemaal op 0,5 gedraaid, maar ik vind dat nog steeds veel water door de bypass de retour inloopt. Dat voel je duidelijk aan de leiding.
Met 1 verdeler open heb ik 1.3-1.4 bar druk. (idle 1.6)

Maar tot nu toe geen storing.

@ran-dy waar staat jouw by pass ventiel op?

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 21-09-2021 19:27 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

paQ schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:24:
Zelfde ketel, vloerverwarming, en ik had er geen by-pass tussen. Dus steeds c1 18 en blokkeren.

Nu heb ik er een by-pass tussen gezet, helemaal op 0,5 gedraaid, maar ik vind dat nog steeds veel water door de bypass de retour inloopt. Dat voel je duidelijk aan de leiding.

Hoe ver zit de by-pass bij de ketel vandaan?
Als het water circuit te klein is kan je dit soort klachten krijgen, 0,2 in normaal gesproken goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

edsandje schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:44:
[...]

Hoe ver zit de by-pass bij de ketel vandaan?
Als het water circuit te klein is kan je dit soort klachten krijgen, 0,2 in normaal gesproken goed.
ik heb hem op 'zijn verst' geplaatst, en dat is.... drumroll.... 1,5 meter :+
het trekt na een minuutje ofzo wel bij hoor. Maar ik weet eigenlijk niet of dat ook zo hoort. Misschien is er wel gewoon niks aan de hand :?

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 21-09-2021 20:56 ]

• ran-dy

Moet bekennen dat ik hetzelfde ervaar qua doorstroming in de bypass. Vorige winter hoorde ik het water er gewoon doorheen stromen. Vaak alleen wanneer de vloerverwarming aan stond, zonder andere radiatoren. Ik heb het ventiel op dit moment volgens mij op 0,5 staan ook, maar wil (zodra het nodig is om te verwarmen) de boel eens goed afstellen. Waaronder dus de bypass.

• paQ

paQ

ran-dy schreef op woensdag 22 september 2021 @ 07:26:
[...]

Moet bekennen dat ik hetzelfde ervaar qua doorstroming in de bypass. Vorige winter hoorde ik het water er gewoon doorheen stromen. Vaak alleen wanneer de vloerverwarming aan stond, zonder andere radiatoren. Ik heb het ventiel op dit moment volgens mij op 0,5 staan ook, maar wil (zodra het nodig is om te verwarmen) de boel eens goed afstellen. Waaronder dus de bypass.
Gisteravond toch een storing gekregen toen de verdeler dicht was en de andere open ging. By-pass iets verder geopend naar 0,4 nu.

• paQ

paQ

Hmm... zie net dat het overstortventiel drupt en lekt. Ws heb ik die gemold met al mijn overdruk'testen' van de week :+
Even een nieuwe scoren en kijken wat er dan gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Helaas ketelgebonden ventiel kwam ik achter, dus naar de Technische Unie moeten rijden er voor.
26 euro voor een kraantje, but hey...

Er in gedraaid en vooralsnog blijft alles supermooi op druk :)
1.8 'koud' en 1.5 met verdeler(s) open. (35 graden)
Tapwater springt kort naar 2.2 -2.3 bij vraag. (55 graden)
Hopelijk blijft dat ook zo de komende dagen.

Rubber O-ring in het oude overstortventiel is idd wat droog, en ik zie wat patina. Dat sloot duidelijk niet supergoed meer af.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 23-09-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eouwehand
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-11-2024

Ik ervaar hetzelfde.
Bij mij zit de bypass (Danfoss AVDO) direct onder de ketel (Nefit Proline NxT).
Waar ik me voornamelijk aan stoor is dat de bypass altijd heet water "lekt" richting de retour. Ongeacht of hoeveel raditoren er openstaan.
Hierdoor wordt het retourwater veel warmer en vermindert het rendement van de ketel.

Zou de bypass gewoon defect zijn of moet ik hem veel verder in het systeem plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

eouwehand schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:44:
[...]

Ik ervaar hetzelfde.
Bij mij zit de bypass (Danfoss AVDO) direct onder de ketel (Nefit Proline NxT).
Waar ik me voornamelijk aan stoor is dat de bypass altijd heet water "lekt" richting de retour. Ongeacht of hoeveel raditoren er openstaan.
Hierdoor wordt het retourwater veel warmer en vermindert het rendement van de ketel.

Zou de bypass gewoon defect zijn of moet ik hem veel verder in het systeem plaatsen?
Ik heb hem eergisteren toch eens wat verder dichtgedraaid. Tot het punt waar ik hem niet meer hoorde sissen. Dat was bij ca 0.45. Zelfde avond ketel toch weer in storing.
Hij staat nu op 0.35 en dat gaat goed.

Misschien moeten het maar gewoon voor lief nemen. Ik vraag me ook wel af over hoeveel rendementsverlies we het hier hebben,

Wellicht vergt het wat trial en error. Ik lees net ergens dat het ventiel niet knijpt, maar enkel opent of dicht gaat bij druk x.
Mijn ketel slaat eerder aan (pomp ook dus) dan dat de danfoss regelklep geheel is geopend. Zo te zien geeft de danfoss regelaar halverwege het openen (en sluiten) het signaal naar de ketel.
Ik heb zojuist de bypass op 0.4 gezet (misschien 0.385 maar soit), en heb de regelaar geopend.
Ketel springt aan, retourleiding na de bypass wordt instant warm (bypass opent), maar tegen de tijd dat de Danfoss regelaar geheel open is, koelt de retour ook vrijwel direct weer af. (bypass sluit)

Datzelfde zie ik ook gebeuren als de ketel tijdens CV vraag gaat bijstoken. Het lijkt erop dat de druk dan tijdelijk toeneemt. De bypass laat weer warm water door, maar zodra het bijstoken stopt, voel ik de retour ook direct weer koelen, terwijl het warme water volledig naar de verdeler stroomt. (35 in, 26 uit)

edit:
heb de verdeler met de minste groepen ietsje verder open gezet. Nu blijft de bypass ook dicht als de ketel bijwarmt. Hij gaat alleen heel even open nu als de CV vraag geactiveerd wordt, maar de danfoss regelaar nog niet compleet open is.

Ik heb dus (nu) het idee dat het erg nauw kan komen.
En als dat niet lukt dat wellicht een extra kraan net voor de bypass een workaround zou kunnen zijn?

[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 25-10-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eouwehand
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-11-2024
Dichtdraaien werkt niet ook niet als alle radiatoren open staan. Ben bang dat ie defect is.

Ik heb net nog even gekeken en het probleem is dat zodra de ketel warm water levert, dit via de bypass direct in de retour komt en de CV weer uitschakelt omdat er al weer warm water gemeten wordt.
Omdat de bypass direct onder de ketel zit resuteert dit in hele korte stookmomenten, en komt er nooit genoeg heet water bij de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

eouwehand schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:36:
Dichtdraaien werkt niet ook niet als alle radiatoren open staan. Ben bang dat ie defect is.

Ik heb net nog even gekeken en het probleem is dat zodra de ketel warm water levert, dit via de bypass direct in de retour komt en de CV weer uitschakelt omdat er al weer warm water gemeten wordt.
Omdat de bypass direct onder de ketel zit resuteert dit in hele korte stookmomenten, en komt er nooit genoeg heet water bij de radiatoren.
Een eenvoudige bypass kost iets meer dan een tientje. Kan geen kwaad om er een nieuwe tussen te draaien dan.

Ik ben nu enkele dagen op weg, en ik hoor de bypass heel kort sissen bij het openen van de Danfoss afsluiter. Echt maar een paar seconden, en sluit dan weer.
So far so good *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:34
@ran-dy Als het mag, mag ik dan een vraag stellen?
Ik heb ook vloerverwarming en zo'n bypass, ingesteld op 0.2. Ik heb echter altijd beneden een verwarming open staan dus dan zou de bypass niet echt nodig zijn. Daarom wil ik de bypass dichter draaien om te kijken wat er dan gebeurd. Maar ik krijg er geen beweging in.
Stomme vraag: hoe verstel je de bypass? Moet je de hele knop draaien? Kapje eraf halen en ergens aan een schroef draaien? Ik heb me al ongans gezocht op internet maar nergens een goede handleiding of beschrijving kunnen vinden.
Overigens heb ik een rode uitvoering, maar dat zal niet veel uit maken voor de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ran-dy
Sir Bacon schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:19:
@ran-dy Als het mag, mag ik dan een vraag stellen?
Ik heb ook vloerverwarming en zo'n bypass, ingesteld op 0.2. Ik heb echter altijd beneden een verwarming open staan dus dan zou de bypass niet echt nodig zijn. Daarom wil ik de bypass dichter draaien om te kijken wat er dan gebeurd. Maar ik krijg er geen beweging in.
Stomme vraag: hoe verstel je de bypass? Moet je de hele knop draaien? Kapje eraf halen en ergens aan een schroef draaien? Ik heb me al ongans gezocht op internet maar nergens een goede handleiding of beschrijving kunnen vinden.
Overigens heb ik een rode uitvoering, maar dat zal niet veel uit maken voor de werking.
Zeker weten! Bij mij moet ik het hele zwarte kapje draaien. Ik zie dan dat rode palletje verschuiven welke de druk aangeeft. Ik weet niet of er verschillende modellen zijn, maar ik zou denken dat het gewoon aan het rode kapje draaien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:34
ran-dy schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:05:
[...]

Zeker weten! Bij mij moet ik het hele zwarte kapje draaien. Ik zie dan dat rode palletje verschuiven welke de druk aangeeft. Ik weet niet of er verschillende modellen zijn, maar ik zou denken dat het gewoon aan het rode kapje draaien is.
Met wat overtuiging (waterpomptang ;)) draait hij nu wel. Alleen naar een lagere druk. Ik kom niet hoger dan 0,25 bar, en er kwam wat zwart water uit, dus ik denk dat hij het niet meer doet. Het expansievat lekt ook, dus tijd voor de installateur, meteen deze vervangen.
Dank je wel voor de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 15:45
Toch even een tip. Ik zie dat bijna niemand het pompvermogen van de CV ketel aanpast. De meeste problemen met doorstroom en bypassventielen te te snel of juist helemaal niet openspringen hebben met het pompvermogen van de CV ketel te maken. Afhankelijk van het ingestelde vermogen van de CV ketel, het afgifte vermogen van de installatie en de weerstand heb je een bepaald debiet nodig. Vaak staat er in de installatiehandleiding van de ketel een tabel. Daarmee kom je een eind in de goede richting maar het blijft een beetje trial and error. Pompvermogen wil je zo instellen dat met alles dicht de bypass openschiet maar met bijvoorbeeld 1 radiator op een kiertje dicht blijft zonder dat de ketel in storing schiet. Je begint dan met de bypass op 0,2 bar maar in sommige gevallen kan het ook zijn dat die hoger of lager moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rw1994
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-05 06:29
Beste ervaringsdeskundigen!
Wellicht niet de juiste plek, alvast excuses dan, ik wil ook niet onnodig een topic openen.

Ik heb sinds kort TADO radiatorknoppen geïnstalleerd, en mijn CV pomp maakt nu soms wat angstaanjagende geluiden. Alsof er iemand een klopboor in het beton zet...

Ik ben er inmiddels wel achter dat dit opgelost zou kunnen worden door een bypass, vandaar mijn vraag hier.
Ik heb dus de optie om een bypass te plaatsen, ook de minimale 6 meter is wel te halen op zolder waar de ketel hangt, helaas niet na verbruikers.

Een andere optie lijkt mij het vervangen van het onderblok van mijn grootste (design)radiator voor een 50% sluitbaar onderblok/H blok.

Kunnen jullie mij aangeven wat de voorkeur zou hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

rw1994 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:06:
Beste ervaringsdeskundigen!
Wellicht niet de juiste plek, alvast excuses dan, ik wil ook niet onnodig een topic openen.

Ik heb sinds kort TADO radiatorknoppen geïnstalleerd, en mijn CV pomp maakt nu soms wat angstaanjagende geluiden. Alsof er iemand een klopboor in het beton zet...

Ik ben er inmiddels wel achter dat dit opgelost zou kunnen worden door een bypass, vandaar mijn vraag hier.
Ik heb dus de optie om een bypass te plaatsen, ook de minimale 6 meter is wel te halen op zolder waar de ketel hangt, helaas niet na verbruikers.

Een andere optie lijkt mij het vervangen van het onderblok van mijn grootste (design)radiator voor een 50% sluitbaar onderblok/H blok.

Kunnen jullie mij aangeven wat de voorkeur zou hebben?
Drukverschil regelaar.
50% onderblok kan wel, alleen het nadeel is dat als er andere radiatoren open staan de by-pass ook werkt. Weg van de minste weerstand en dan loopt je retourtemperatuur te snel op.

Pagina: 1