Ik ontlucht regelmatig nog na het vullen ervan. Ik hoor een soort gezoem bij de radiator. Radiatoren die verder van de Pomp AO af zitten hebben dit een stuk minder of zelfs niet. Denk dat het geluid van de Pomp AO zijn waterpomp door de leidingen binnen komt en mn radiator een speaker is hierin.jevin20 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:58:
[...]
Wat voor geluid hoor je? Zit er geen lucht in het systeem?
Ik haal de 50 graden wel met deze temperaturen, zelfs zonder powermode. Heb 85m2 over 2 verdiepingen met gewone radiatoren (in woonkamer met ventilator). Dacht eigenlijk dat ik hogere temperaturen nodig had maar als je geen of een kleine nachtverlaging hanteert dan valt het mee. Heb sinds vorig jaar januari cv uitstaan voor verwarming dus eigenlijk all electric als ik tapwater buiten beschouwing laat.harrr schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:41:
Wat is jullie ervaring met de aanvoer temperatuur die de PompAO maximaal kan halen met dit soort temperaturen? Ik was eens aan het testen of de PompAO 50-55 kan halen omdat mijn ouders met hetzelfde verwarmingsoppervlak (maar dan maar 1 verdieping i.p.v. 3) genoeg zouden hebben aan de PompAO zonder CV. Echter is een aanvoer van 50-55 graden wel wenselijk met de huidige temperaturen (-1/-3). Onze PompAO lijkt niet verder te komen dan 44 graden, dit is met de turbo modus, op ongeveer 5,4KW output vermogen. Gelukkig heb ik hier aan 40-41 graden aanvoer maximaal genoeg.
Ik hoorde dat vooral op plek waar pomp op de radiatorleidingen was aangesloten (en flow 20l of hoger was) en door maximale flow te verkleinen is dat weg.BitshiftedMX-5 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:18:
[...]
Ik ontlucht regelmatig nog na het vullen ervan. Ik hoor een soort gezoem bij de radiator. Radiatoren die verder van de Pomp AO af zitten hebben dit een stuk minder of zelfs niet. Denk dat het geluid van de Pomp AO zijn waterpomp door de leidingen binnen komt en mn radiator een speaker is hierin.
Ik heb hier exact het zelfde max 42 graden, zag het de laatste dagen ook al , en als de app vreemd doet loopt de pomp ook anders . Is gevoel maar toch.. de pomp kan -10 55 graden voldoende zou je zeggen. Ik heb ook het idee dat de AO wat is geknepen vorig winter zag in vaak 8-10 kWh zelfs, deze winter max net onder de 7 kWh. Allemaal gevoel heb sterk het idee dat de AO het makkelijk aan kan maar na de laatste updates loopt het toch anders, nogmaals gevoel ook veel defrosts iedere 45 min in silent mode zelfde temp loopt deze gewoon 3 uur. Toch maar eens een mail sturen met bevindingendelima schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:40:
Poeh, ik krijg het nauwelijks warm vandaag. De aanvoertemperatuur komt nauwelijks boven de 40 uit, terwijl dat 50 zou moeten zijn. Komt door alle defrosts. Hebben jullie tips?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik begrijp niet wat je zegt met 7 kWh?rob2011 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:15:
[...]
Ik heb hier exact het zelfde max 42 graden, zag het de laatste dagen ook al , en als de app vreemd doet loopt de pomp ook anders . Is gevoel maar toch.. de pomp kan -10 55 graden voldoende zou je zeggen. Ik heb ook het idee dat de AO wat is geknepen vorig winter zag in vaak 8-10 kWh zelfs, deze winter max net onder de 7 kWh. Allemaal gevoel heb sterk het idee dat de AO het makkelijk aan kan maar na de laatste updates loopt het toch anders, nogmaals gevoel ook veel defrosts iedere 45 min in silent mode zelfde temp loopt deze gewoon 3 uur. Toch maar eens een mail sturen met bevindingen
Bij 0 graden is het maximaal haalbare thermische vermogen cá 5 kW dus hoe jij nu 7 kW (8-10 vorige winter) haalt is mij een raadsel, dat kan gewoonweg niet.
Haalt hij in de silent mode wel de gevraagde temperatuur, want het verscil tusen 45 min en 3 uur is wel extreem groot.
De tijdsduur tussen de defrosts is afhankelijk van de compressor frequentie (en daarmee het opgenomen vermogen) die daarmee weer de temperatuur van de koelvloeistof in de verdamper bepaald.
Als je in de silent mode constant dezelfde Ta haalt als in de normale mode zou het niet uit moeten maken of je in de ene of de andere mode zit omdat uiteindelijk de compressor frequenties in beide modes gelijk zullen zijn.
Enige reden die ik kan bedenken is dat hij in de normale mode te snel zijn Ta wil bereiken en dat ervoor zorgt dat hij in die periode te snel dichtvriest.
In de silent mode zit en een limiet op de maximum frequentie van de compressor en zal het langer duren voor hij de Ta heeft gehaald.
Noem mij maar gek, maar gek ben ik van al die defrosts vooral en andere dingen die niet goed verteld worden voor je een warmtepomp neemt.
Conclusie; huis met radiatoren red het niet dit jaar en loods net vloerverwarming ook niet...
(huis thermostaat op 21 en powermode aan etc en blijft 18.5 ongeveer. loods met vloerverwarming idem; thermostaat op 18, powermode en alles aan en temp. blijft op 16 hangen..)
Nu kreeg ik het gekke idee dat je een voor je buitenkranen een kabel of kunt kopen die je boel elektrisch warm houd en zo ervoor zorgt dat de boel niet bevries.
Misschien iemand die hier al mee aan het stoeien is geweest of goede info/input hierover heeft?
(Ik vroeg me zelfs af waarom zoiets of een ander systeem niet sowieso al op een warmtepomp en b.v. airco units zit want bij mijn airco's is een defrost echt rampzalig voor comfort,verbruik en efficiëntie, dacht bij mijn huis met radiatoren nog even oke het hoort er helaas gewoon bij, maar vooral bij de vloerverwarming heeft het ook een flinke impact.
Conclusie; huis met radiatoren red het niet dit jaar en loods net vloerverwarming ook niet...
(huis thermostaat op 21 en powermode aan etc en blijft 18.5 ongeveer. loods met vloerverwarming idem; thermostaat op 18, powermode en alles aan en temp. blijft op 16 hangen..)
Nu kreeg ik het gekke idee dat je een voor je buitenkranen een kabel of kunt kopen die je boel elektrisch warm houd en zo ervoor zorgt dat de boel niet bevries.
Misschien iemand die hier al mee aan het stoeien is geweest of goede info/input hierover heeft?
(Ik vroeg me zelfs af waarom zoiets of een ander systeem niet sowieso al op een warmtepomp en b.v. airco units zit want bij mijn airco's is een defrost echt rampzalig voor comfort,verbruik en efficiëntie, dacht bij mijn huis met radiatoren nog even oke het hoort er helaas gewoon bij, maar vooral bij de vloerverwarming heeft het ook een flinke impact.
[ Voor 9% gewijzigd door WouteruitTB op 19-01-2025 21:49 ]
Tracing heeft weinig zin, en is ook een COP 1 verwarming.WouteruitTB schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:47:
Noem mij maar gek, maar gek ben ik van al die defrosts vooral en andere dingen die niet goed verteld worden voor je een warmtepomp neemt.
Je hebt hem toch als hybride gekocht? Laat in dit geval gewoon je CV mee helpen desnoods op een laag ingestelde temperatuur.
Als pompAO het nu niet redt in zowel je huis als loods betekend heel simpel gezegd gewoon dat hij onvoldoende vermogen heeft om het warmteverlies te compenseren. Backup heater, extra doorstroomheater, E-CV of zoiets.
Naar mijn ervaring werkt de Power modus met dit vochtige mistige weer juist afa rechts en zorgt die voor meer defrost en levert het je dus eigenlijk niet veel op.
Ik heb nu samen power genoeg. PompAO hobbelt op de normale modus op een stooklijn die express te laag is. Panasonic helpt met een wat hogere stooklijn. Thermostaat pompAO staat op 21,5 waarmee hij aangaat op 21,3 en uitgaat op 21,7. Panasonic gaat aan als temp op 20,9 gaat en gaat weer uit als hij op 21,5 is.
Praktijk PompAO draait dus 24/7 en Panasonic helpt steeds een uur of 5 en gaat vervolgens voor een uur of 8 weer uit. Langeruns zitten er met deze temperaturen toch niet in, defrost is elke keer een stop/start/stop/start.
[ Voor 3% gewijzigd door TeutonMartin op 19-01-2025 22:19 ]
Is er iemand hier die 2x PompAO heeft laten installeren?
Ik lees wisselende verhalen over mensen die het huis makkelijk warm krijgen en mensen bij wie hij het absoluut niet trekt. Volgens de warmteverliesberekening hebben wij er echt 2 nodig onder 0 graden…
Ik lees wisselende verhalen over mensen die het huis makkelijk warm krijgen en mensen bij wie hij het absoluut niet trekt. Volgens de warmteverliesberekening hebben wij er echt 2 nodig onder 0 graden…
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Helaas gekocht idd als hybride maar ondertussen van het gas af (andere kant, bespaart me 1200 euro per jaar alleen al aan de kosten om aangesloten te zijn.)TeutonMartin schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:59:
[...]
Tracing heeft weinig zin, en is ook een COP 1 verwarming.
Je hebt hem toch als hybride gekocht? Laat in dit geval gewoon je CV mee helpen desnoods op een laag ingestelde temperatuur.
Als pompAO het nu niet redt in zowel je huis als loods betekend heel simpel gezegd gewoon dat hij onvoldoende vermogen heeft om het warmteverlies te compenseren. Backup heater, extra doorstroomheater, E-CV of zoiets.
Naar mijn ervaring werkt de Power modus met dit vochtige mistige weer juist afa rechts en zorgt die voor meer defrost en levert het je dus eigenlijk niet veel op.
Ik heb nu samen power genoeg. PompAO hobbelt op de normale modus op een stooklijn die express te laag is. Panasonic helpt met een wat hogere stooklijn. Thermostaat pompAO staat op 21,5 waarmee hij aangaat op 21,3 en uitgaat op 21,7. Panasonic gaat aan als temp op 20,9 gaat en gaat weer uit als hij op 21,5 is.
Praktijk PompAO draait dus 24/7 en Panasonic helpt steeds een uur of 5 en gaat vervolgens voor een uur of 8 weer uit. Langeruns zitten er met deze temperaturen toch niet in, defrost is elke keer een stop/start/stop/start.
Cop 1 geen ramp als het aantal watt maar te overzien is en het nut heeft, nu ben ik elk uur 30 min redelijke ok aan het opwarmen maar ook 15 a 30 minuten aan het omgekeerd buitenunit verwarmen en warmte uit mijn matig/redelijk geïsoleerde huis aan het laten... Heb 3 x airco in huis en 3 x in de loods maar non stop die erbij laten draaien is behoorlijk duur (+vrouw zeurt want dat is het weer te warm,tochtig etc. en ook die gaan af en toe defrosten dus dan koude tocht of geen warmte lucht..) 2e pomp (x2) lijkt me een beetje te gek voor het goede en gaan zeuren bij de warmte dat ze mij verzekerde (2x zelfs) dat met alle info over mijn woning,loods,gasverbruik en al die mooie cijfers en tabellen dat mijn woning geschikt was, wat zowel dus voor de woning en de loods niet opgaat.)
Ben vandaag 85 a 90 kWh kwijt alleen al aan 2 warmtepompen, komt nog beetje waterpompboiler,licht,tv en ohja een zonneplan thuisbatterij bij; totaal +/- 160 kWh, kosten 50 euro. dat is beetje teveel van het goede voor 1 dag thuis zijn en je huis verwarmen lijkt mij

ja maar dan dus 1 op het huis met radiatoren en 1 op een loods daar aan vast met vloerverwarming.jevin20 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:03:
Is er iemand hier die 2x PompAO heeft laten installeren?
tot een graad of 3 (en daar boven werkt het fantastisch en denk de vloerverwarming ook al is het bij ons oude meuk met beperkte doorstroming e.d. zelfs nog iets beter te draaien dan de radiatoren.)
Kan het zijn dat de verdeler van de vloerverwarming in je loods nog een mengverdeler is? Dus met eigen pomp en thermostaatknop op verdeler? In dat geval benut je namelijk niet de volledige capaciteit van de warmtepomp.WouteruitTB schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:47:
Tja, mijn PompAO en Panasonic hebben er vandaag 60kwh door gejaagd, met een max aanvoer temp van 34 die wel gewoon wordt gehaald. Dit is enkel voor mijn woning (oude stolp boerderij, redelijke isolatie, dubbelglas, beneden bewoond 156m2 met overal 21 graden). Ik heb ook nog 2 schuren, als ik die ook wil gaan verwarmen zal ik makkelijk nog ver over jou verbruik komen.WouteruitTB schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:22:
[...]
Helaas gekocht idd als hybride maar ondertussen van het gas af (andere kant, bespaart me 1200 euro per jaar alleen al aan de kosten om aangesloten te zijn.)
Cop 1 geen ramp als het aantal watt maar te overzien is en het nut heeft, nu ben ik elk uur 30 min redelijke ok aan het opwarmen maar ook 15 a 30 minuten aan het omgekeerd buitenunit verwarmen en warmte uit mijn matig/redelijk geïsoleerde huis aan het laten... Heb 3 x airco in huis en 3 x in de loods maar non stop die erbij laten draaien is behoorlijk duur (+vrouw zeurt want dat is het weer te warm,tochtig etc. en ook die gaan af en toe defrosten dus dan koude tocht of geen warmte lucht..) 2e pomp (x2) lijkt me een beetje te gek voor het goede en gaan zeuren bij de warmte dat ze mij verzekerde (2x zelfs) dat met alle info over mijn woning,loods,gasverbruik en al die mooie cijfers en tabellen dat mijn woning geschikt was, wat zowel dus voor de woning en de loods niet opgaat.)
Ben vandaag 85 a 90 kWh kwijt alleen al aan 2 warmtepompen, komt nog beetje waterpompboiler,licht,tv en ohja een zonneplan thuisbatterij bij; totaal +/- 160 kWh, kosten 50 euro. dat is beetje teveel van het goede voor 1 dag thuis zijn en je huis verwarmen lijkt mij
Je hebt gewoon tekort vermogen in zowel je schuur als je woning. Zijn veel manieren om extra warmte toe te voegen en dat zal nog meer stroom of gas of hout kosten.
Of flink investeren zodat er minder warmte verloren gaat en pompAO wel alleen het warmteverlies kan compenseren.
Klopt. De radiatoren dichtsbij de Pomp AO maken het meeste geluid. Op welke manier kan je de flow verlagen? Pomp AO bij mij doet ook meestal 20 L/min.Mkw schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:16:
[...]
Ik hoorde dat vooral op plek waar pomp op de radiatorleidingen was aangesloten (en flow 20l of hoger was) en door maximale flow te verkleinen is dat weg.
Zijn er mensen die (los van de defrosts met dit huidige weer) de pomp a.o. zou hebben kunnen instellen dat hij eigenlijk de hele dag door draait (daardoor op een continu laag pitje)? Ik vraag dit omdat ik merk dat door de aan / uit op een gegeven moment mijn thermostaat aangeeft temp bereikt, ga maar uit terwijl ik liever zou zien dat de pomp a.o. dan verder teruggeschaalt en op een laag pitje gaat draaien. Nu zakt de temperatuur eerst een ruime halve graad voordat er weer een aan signaal gaat en het zaakje van voren af aan gaat beginnen. Moet ik dan mijn stooklijn verder verlagen? Ik heb smart correct aan staan en de COP komt momenteel niet boven de 2,8. Iemand tips?
Smart correct eraf halen want die maakt het onvoorspelbaar.marcorolla schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:35:
Zijn er mensen die (los van de defrosts met dit huidige weer) de pomp a.o. zou hebben kunnen instellen dat hij eigenlijk de hele dag door draait (daardoor op een continu laag pitje)? Ik vraag dit omdat ik merk dat door de aan / uit op een gegeven moment mijn thermostaat aangeeft temp bereikt, ga maar uit terwijl ik liever zou zien dat de pomp a.o. dan verder teruggeschaalt en op een laag pitje gaat draaien. Nu zakt de temperatuur eerst een ruime halve graad voordat er weer een aan signaal gaat en het zaakje van voren af aan gaat beginnen. Moet ik dan mijn stooklijn verder verlagen? Ik heb smart correct aan staan en de COP komt momenteel niet boven de 2,8. Iemand tips?
Stooklijn zover verlagen dat de temperatuur ongeveer gelijk blijft en dan de stooklijn iets hoger instellen, dan zal hij lange tijd stoken en maar zelden uitgaan.
Bij vloerverwarming kan het opwarmen van je huis in dat geval heel langzaam gaan (bij mij een paar tienden over de hele dag)
Hysteresus van je thermostaat naar 0.1 indien mogelijk.
Dit verhaal geld niet wanneer je pomp de warmte niet voldoende kwijt kan en gaat pendelen, dan moet je de stooklijn juist verhogen ipv verlagen om grotere aan-uit blokken te creëren.
Mail naar support of de flow beperkt kan worden tot 16 of 18l vanwege harde ruis binnen). Wellicht kun je mbt de webapp zelf kijken bij welke flow dit optreedt (bij mij bij 20 en hoger).BitshiftedMX-5 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:48:
[...]
Klopt. De radiatoren dichtsbij de Pomp AO maken het meeste geluid. Op welke manier kan je de flow verlagen? Pomp AO bij mij doet ook meestal 20 L/min.
Aanvullend: deze manier werkt alleen zonder nachtverlaging. En een andere uitdaging hierbij is dat temperatuur maar 1 van de factoren is die een rol speelt. Zon of bewolkt, wind en windrichting, vochtigheid spelen ook een rol maar daarop kun je de stooklijn niet afstemmen. Dus je zult mede hierdoor toch veel schommelingen in temperatuur ervaren.Frans H schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:55:
[...]
Smart correct eraf halen want die maakt het onvoorspelbaar.
Stooklijn zover verlagen dat de temperatuur ongeveer gelijk blijft en dan de stooklijn iets hoger instellen, dan zal hij lange tijd stoken en maar zelden uitgaan.
Bij vloerverwarming kan het opwarmen van je huis in dat geval heel langzaam gaan (bij mij een paar tienden over de hele dag)
Hysteresus van je thermostaat naar 0.1 indien mogelijk.
Dit verhaal geld niet wanneer je pomp de warmte niet voldoende kwijt kan en gaat pendelen, dan moet je de stooklijn juist verhogen ipv verlagen om grotere aan-uit blokken te creëren.
[ Voor 15% gewijzigd door Mkw op 20-01-2025 14:44 ]
Ik heb 2 weken geleden een melding gemaakt maar nog geen reactie ontvangen. Vandaag gebeld maar niemand gesproken. Alleen een extra bericht / melding kunnen maken.kelgamal schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:14:
[...]
Hier eveneens hetzelfde probleem. Soms lijkt hij de instelling te hebben bewaard, maar als ik wat later inlog dan is de instelling weer gereset naar de standaard (minimum) waarde.
Vervelend want ik hoopte met die Max instelling de temperatuur van het aanvoerwater te kunnen verhogen. Volgens mijn stooklijn instelling zou die temperatuur bij 0 graden al de max van 60 moeten aantikken, maar dat haalt hij nooit. Ik heb geluk als de aanvoertemperatuur boven de 42 graden komt (met een retour remperatuur van 37).
Ik heb sinds 31-12 geen reactie meer van support. Wel 4x gebeld. Dan wordt er geprobeerd door te verbinden, maar zonder succes. De dame die ik gisteren sprak gaf ook aan dat ze in het systeem zag dat ik diverse keren contact had opgenomen. De supportafdeling is dus nog niet bepaald op orde helaas. Mijn pomp is medio maart 2024 geplaatst. In de periode maart/april had ik aanloop problemen, maar ik kreeg meestal binnen het uur antwoord. Hopelijk komen ze snel weer op sterkte.nelving schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:20:
[...]
Ik heb 2 weken geleden een melding gemaakt maar nog geen reactie ontvangen. Vandaag gebeld maar niemand gesproken. Alleen een extra bericht / melding kunnen maken.
Goedemorgen allemaal, even een dubbel check voordat ik echt stappen tegen DeWarmte ga ondernemen.
Theorie: Bij een defrost wordt de pomprichting omgedraaid om de pomp te ontdooien. Dit zou alleen binnen de pomp moeten plaatsvinden. Mijn cv gaat regelmatig naar een druk van <0.6 bar. Inmiddels kan ik het relateren aan de defrosts. Wat er bij mijn systeem gebeurd is dat de flow in het hele systeem voor/achterzijde huis wordt omgedraaid. Jaren 30 huis met 15 radiatoren. Ik voel aan de aanvoerbuizen (voor en achterzijde huis) dat deze een stuk kouder worden en de afvoer wordt juist warmer. Dit lijkt mij niet de bedoeling toch?
Theorie: Bij een defrost wordt de pomprichting omgedraaid om de pomp te ontdooien. Dit zou alleen binnen de pomp moeten plaatsvinden. Mijn cv gaat regelmatig naar een druk van <0.6 bar. Inmiddels kan ik het relateren aan de defrosts. Wat er bij mijn systeem gebeurd is dat de flow in het hele systeem voor/achterzijde huis wordt omgedraaid. Jaren 30 huis met 15 radiatoren. Ik voel aan de aanvoerbuizen (voor en achterzijde huis) dat deze een stuk kouder worden en de afvoer wordt juist warmer. Dit lijkt mij niet de bedoeling toch?
Wat de pomp doet @a.zwikstra is de warmte uit de leidingen halen om de defrost te doen.
Dus de aanvoer vanuit de pomp je huis in zal inderdaad koud zijn, dit kan eventueel gecompenseerd worden door je CV ketel mits je dit zodanig ingesteld hebt in de webapp.
Voor zover ik weet wordt de richting waarin het water stroomt niet omgedraaid, tenminste bij mij niet.
Warm water dat uit mijn systeem komt gaat naar de PompAO en komt tijdens een defrost koud weer terug.
Als het bij jou omdraait zou dit kunnen verklaren waarom je cv druk omlaag gaatm iets als vacuum zuigen door de PompAO. Maar ik denk niet dat de PompAO de flow richting omdraait.
Dus de aanvoer vanuit de pomp je huis in zal inderdaad koud zijn, dit kan eventueel gecompenseerd worden door je CV ketel mits je dit zodanig ingesteld hebt in de webapp.
Voor zover ik weet wordt de richting waarin het water stroomt niet omgedraaid, tenminste bij mij niet.
Warm water dat uit mijn systeem komt gaat naar de PompAO en komt tijdens een defrost koud weer terug.
Als het bij jou omdraait zou dit kunnen verklaren waarom je cv druk omlaag gaatm iets als vacuum zuigen door de PompAO. Maar ik denk niet dat de PompAO de flow richting omdraait.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Ik heb je al eerder uitgelegd dat pomprichting (waterzijdig) niet omgedraaid wordt!a.zwikstra schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:56:
Goedemorgen allemaal, even een dubbel check voordat ik echt stappen tegen DeWarmte ga ondernemen.
Ik denk nog steeds dat het probleem wat je hebt is dat de waterpomp van de cv op een te lage kracht staat en wordt weggedrukt door de pompao waterpomp.
Bedenk dat ze eigenlijk tegen elkaar in pompen en als de pomp ao heel krachtig is (max tijdens defrost) de pomp van de cv zijn water niet kwijt kan.
Het klopt dus als je het vermoeden hebt dat de pomprichting tegenovergesteld lijkt te zijn, namelijk als je cv op de 2e etage staat en de pomp ao zit aangesloten op de begane grond, dan komt het warme water op de 1e etage van de cv van bovenaf en het warme water van de pomp ao van onderaf, echter de stroomrichting in de radiatoren is altijd gelijk.
Waar je voor moet zorgen is dat je cv waterpomp harder wordt gezet.
Andere minder mooie en minder efficiënte oplossing kan een limiet op de flow van de pomp ao of een bypass zijn.
Thanks voor de tip. Ga even contact met ze opnemen!Mkw schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:25:
[...]
Mail naar support of de flow beperkt kan worden tot 16 of 18l vanwege harde ruis binnen). Wellicht kun je mbt de webapp zelf kijken bij welke flow dit optreedt (bij mij bij 20 en hoger).
Dank voor je reactie. Bij de meeste defrosts doet de CV helemaal niets en pompt dus ook niet. De cv staat op de 2de en de pomp AO staat op de eerste etage en is gekoppeld in de slaapkamer op de 1ste etage. Daar gaat de aanvoer naar beneden en komt dan via 3 radiatoren op de begane grond weer naar boven. Via een t-stuk gaat de retour dan naar de pomp AO en de rest gaat naar boven en naar het rest van het huis.Frans H schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:08:
[...]
Ik heb je al eerder uitgelegd dat pomprichting (waterzijdig) niet omgedraaid wordt!
Ik denk nog steeds dat het probleem wat je hebt is dat de waterpomp van de cv op een te lage kracht staat en wordt weggedrukt door de pompao waterpomp.
Bedenk dat ze eigenlijk tegen elkaar in pompen en als de pomp ao heel krachtig is (max tijdens defrost) de pomp van de cv zijn water niet kwijt kan.
Het klopt dus als je het vermoeden hebt dat de pomprichting tegenovergesteld lijkt te zijn, namelijk als je cv op de 2e etage staat en de pomp ao zit aangesloten op de begane grond, dan komt het warme water op de 1e etage van de cv van bovenaf en het warme water van de pomp ao van onderaf, echter de stroomrichting in de radiatoren is altijd gelijk.
Waar je voor moet zorgen is dat je cv waterpomp harder wordt gezet.
Andere minder mooie en minder efficiënte oplossing kan een limiet op de flow van de pomp ao of een bypass zijn.
Ik voel duidelijk bij een defrost dat de aanvoer in de slaapkamer naar beneden kouder wordt en en de afvoer die van de begane grond komt warmer wordt. Ik ben het met je eens dat het niet omgedraaid zou moeten worden, maar de praktijk is dus anders. Het resultaat is dus dat ondanks dat de CV niet pompt en alleen stand-by staat de druk toch naar <0.6 gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door a.zwikstra op 21-01-2025 13:18 ]
Kun je een schetsje maken hoe de leidingen lopen? Misschien zit er een fout in de aansluiting.a.zwikstra schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:58:
[...]
Dank voor je reactie. Bij de meeste defrosts doet de CV helemaal niets en pompt dus ook niet. De cv staat op de 2de en de pomp AO staat op de eerste etage en is gekoppeld in de slaapkamer op de 1ste etage. Daar gaat de aanvoer naar beneden en komt dan via 3 radiatoren op de begane grond weer naar boven. Via een t-stuk gaat de retour dan naar de pomp AO en de rest gaat naar boven en naar het rest van het huis.
Ik voel duidelijk bij een defrost dat de aanvoer in de slaapkamer naar beneden kouder wordt en en de afvoer die van de begane grond komt warmer wordt. Ik ben het met je eens dat het niet omgedraaid zou moeten worden, maar de praktijk is dus anders. Het resultaat is dus dat ondanks dat de CV niet pompt en alleen stand-by staat de druk toch naar <0.6 gaat.
Zo ongeveer? je ziet dat naar boven de stroomrichtingen tegegesteld zijn!!!
Je kan nu ook goed zien waarom er een keerklep in de leiding bij de cv ketel moet zitten.
:strip_exif()/f/image/AJfjCf7MW0QxJb5IC7SHy1G6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door Frans H op 21-01-2025 15:01 ]
Zou iemand mij kunnen vertellen hoeveel energie de doorstroomverwarmer van de warmte verbruik op deze dagen ? in de FE opstelling. Nu AO het water niet warmer krijgt dan 41 graden bij -2 zoek ik wat vergelijkings materiaal, die doorstroomverwarmer is ook een energievreter lijkt mij naast dat een boilervat noodzakelijk is.
Ik heb nu 45 min water op 41 graden en dan defrost en 15 minuten water opwarmtijd van 29 tot 31 graden.
Op dit moment kan ik de CV niet aanzetten in de webapp, kan niks aanpassen in de basic en advanced ;-( settings zijn niet sticky.
Zou mooi zijn als er wat cijfers zijn over die doorstroomverwarmer. Thx
Ik heb nu 45 min water op 41 graden en dan defrost en 15 minuten water opwarmtijd van 29 tot 31 graden.
Op dit moment kan ik de CV niet aanzetten in de webapp, kan niks aanpassen in de basic en advanced ;-( settings zijn niet sticky.
Proefondervindelijk heb ik gezien dat de instellingen wel te wijzigen zijn (dus selecteer de optie die je wilt aanzetten en via Save Settings pushen naar je pomp) maar dat na een refresh lijkt of je instellingen niet gewijzigd zijn, terwijl de functionele wijziging wel actief is op de pomp. Dit werkte ook voor de PompAO Only / Default selectie.rob2011 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:04:
Er zit gewoon een bug in de webpagina dat hij de actuele status niet opvraagt van de pomp en deze correct weergeeft.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Dit lijkt te werken echter de CV loopt maar voor enkele seconden. wanneer op backup only staat en zie wel inderdaad dat de AO uit gaat. Staat nu op default kijken of de CV dan wel aanspringt, Ben nu 30kWh verder en het is nog steeds 18.5 graden. Dan maar weer op gas.
Wat als ik deze op backup only zet is er kans dat de AO/ buiten leiding bevriest ?
Wat als ik deze op backup only zet is er kans dat de AO/ buiten leiding bevriest ?
Wat ik zag dit weekend, terwijl ik mijn huis warm hield met de houtkachel, was dat een idle PompAO om de zoveel tijd eventjes met 5 ltr/min het water rondpompt. Ik vermoed dat dit onderdeel is van een antivries-beveiliging.rob2011 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:55:
Dit lijkt te werken echter de CV loopt maar voor enkele seconden. wanneer op backup only staat en zie wel inderdaad dat de AO uit gaat. Staat nu op default kijken of de CV dan wel aanspringt, Ben nu 30kWh verder en het is nog steeds 18.5 graden. Dan maar weer op gas.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Bij mij continue 42 W en een flow van 7,8 l/mJoarie schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:57:
[...]
Wat ik zag dit weekend, terwijl ik mijn huis warm hield met de houtkachel, was dat een idle PompAO om de zoveel tijd eventjes met 5 ltr/min het water rondpompt. Ik vermoed dat dit onderdeel is van een antivries-beveiliging.
Bliijft vreemd dat de parameters bij de één heel anders zijn ingevuld dan bij de ander. Dit zie ik ook bij de defrost parameter die bij mij heel anders staan dan bij de meesten.
Met een parameter kun je instellen om de hoevel tijd de pomp aan moet gaan onder de 7? graden, bij mij dus continue lijkt het.
[ Voor 6% gewijzigd door Frans H op 21-01-2025 17:23 ]
Huh...heb jij een defrost-parameter?Frans H schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:22:
[...]
Bij mij continue 42 W en een flow van 7,8 l/m
Bliijft vreemd dat de parameters bij de één heel anders zijn ingevuld dan bij de ander. Dit zie ik ook bij de defrost parameter die bij mij heel anders staan dan bij de meesten.
Met een parameter kun je instellen om de hoevel tijd de pomp aan moet gaan onder de 7? graden, bij mij dus continue lijkt het.
Waar zit die dan verscholen?
nee ik heb die niet maar de pomp ao (Solareast) heeft er een stuk of 5Joarie schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:34:
[...]
Huh...heb jij een defrost-parameter?
Waar zit die dan verscholen?
ik ga zo'n tekening maken. Dank voor het voorbeeld. Ik heb net een screenprint gemaakt van de webapp wanneer er een defrost plaatsvindt. Daar zie je dat de retour temp 6 graden hoger is dan de aanvoer. Hebben jullie dat ook bij een defrost?Frans H schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:37:
[...]
Kun je een schetsje maken hoe de leidingen lopen? Misschien zit er een fout in de aansluiting.
Je kan nu ook goed zien waarom er een keerklep in de leiding bij de cv ketel moet zitten.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/R5YjhyI0iiDisN9PBEi2mFJU.png?f=user_large)
Dit klopt!a.zwikstra schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:25:
[...]
ik ga zo'n tekening maken. Dank voor het voorbeeld. Ik heb net een screenprint gemaakt van de webapp wanneer er een defrost plaatsvindt. Daar zie je dat de retour temp 6 graden hoger is dan de aanvoer. Hebben jullie dat ook bij een defrost?
[Afbeelding]
De pomp heeft dan 6 graden uit je water gehaald om te ontdooien.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Nog even een extra screen print. Wanneer de cv en de pomp samenwerken verlaagd de pomp zelf de flow naar maar zo’n 7,2 l/m. Dus dat lijkt mij wel prima ingeregeld toch?Frans H schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:37:
[...]
Kun je een schetsje maken hoe de leidingen lopen? Misschien zit er een fout in de aansluiting.
[Afbeelding]
/f/image/hCc4J28Y0HVmZcUjvl5ptRFE.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb zelf mijn pomp ao op "pomp only" staan, misschien hebben anderen die ook de cv laten meehelpen dezelfde ervaring en is dit inderdaad een manier om beter met de cv samen te werken.a.zwikstra schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:16:
[...]
Nog even een extra screen print. Wanneer de cv en de pomp samenwerken verlaagd de pomp zelf de flow naar maar zo’n 7,2 l/m. Dus dat lijkt mij wel prima ingeregeld toch?
[Afbeelding]
Ter info, ik heb een verzoek ingediend bij de warmte of men de mogelijkheid wil inbouwen dat je zelf de tijden van de silent mode kunt ingeven. Het tijdframe van 23:00 tot 7:00 werkt doordeweeks prima maar gezien mijn rijtjeswoning werden de buren die op zaterdag en zondag uitslapen niet heel blij van de WP die om stipt 7 uur smorgens een tandje bijschakelt.
Goed initiatief. Ik ben ook benieuwd of de "echt app" straks meer functionaliteit biedt.marcorolla schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:01:
Ter info, ik heb een verzoek ingediend bij de warmte of men de mogelijkheid wil inbouwen dat je zelf de tijden van de silent mode kunt ingeven. Het tijdframe van 23:00 tot 7:00 werkt doordeweeks prima maar gezien mijn rijtjeswoning werden de buren die op zaterdag en zondag uitslapen niet heel blij van de WP die om stipt 7 uur smorgens een tandje bijschakelt.
Dat verontrust me wel, dat de WP zo'n "herrie" maakt dat je buren er last van hebben. Dat zou toch niet mogen, i.v.m. de regelgeving?! Ik vraag dit omdat de WP ook bij mij in de voortuin wordt geplaatst, wel minimaal 2 meter van de erfgrens.
marcorolla schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:01:
Er is een overheids app om uit te rekenen of je aan de wettelijke eis van 40db nacht en 45db dag voldoet.BruceMW schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:41:
Dat verontrust me wel, dat de WP zo'n "herrie" maakt dat je buren er last van hebben. Dat zou toch niet mogen, i.v.m. de regelgeving?! Ik vraag dit omdat de WP ook bij mij in de voortuin wordt geplaatst, wel minimaal 2 meter van de erfgrens.
[...]
Maar op 2 meter van de erfgrens ga je die eisen niet halen ook niet in de silent mode.
Ik heb vooraf met de buren afgestemd. Pomp kon alleen maar vlak op de erfgrens staan.Frans H schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:57:
[...]
Er is een overheids app om uit te rekenen of je aan de wettelijke eis van 40db nacht en 45db dag voldoet.
Maar op 2 meter van de erfgrens ga je die eisen niet halen ook niet in de silent mode.
Pomp maakt te veel geluid en silent mode in de nacht is ook te veel db’s op de erfgrens. Ik heb de ventilator snelheid laten verlagen. Dat leverde wat db’s op. Maar niet voldoende. Uiteindelijk heb ik in overleg met de buren een geluidsscherm geplaatst. Een soort schutting met geluidswerende isolatie. Nu is het prima.
:strip_exif()/f/image/xU5TRfsvuNxomdXI8jNmRbKb.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan zal ik moeten heroverwegen om een andere plaats te zoeken of, in het uiterste geval, de boel afblazen. We wonen in een rustige straat en ik wil niet dat de WP daarin verandering brengt.]Frans H schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:57:
[...]
Er is een overheids app om uit te rekenen of je aan de wettelijke eis van 40db nacht en 45db dag voldoet.
[/quote]
[...]
[/quote]
[ Voor 20% gewijzigd door BruceMW op 22-01-2025 16:14 ]
Iedere situatie is anders natuurlijk bij mij zal het niet op een geschil uitdraaien over het geluid want ze geven ook aan dat in silent modus ze eigenlijk niets horen. Het was nu wss een combi van heel koud en daarnaast heb ik ook mijn eigen thermostaat in het weekend iets aangepast maar dan nog het lijkt me voor de warmte een hele kleine moeite om die parameters gewoon door de user in te laten geven. Al zou ik de gehele dag hem op silent mode willen laten draaien dan zou dat naar mijn idee gewoon mogelijk moeten zijn en niet alleen van 23:00 tot 7:00.BruceMW schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:41:
[...]
Op dit moment zijm naar mijn weten de nieuwste Vaillant warmtepompen (mono) de stilste maar wel veel duurder helaas.BruceMW schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:13:
Dan zal ik moeten heroverwegen om een andere plaats te zoeken of, in het uiterste geval, de boel afblazen. We wonen in een rustige straat en ik wil niet dat de WP daarin verandering brengt.]Frans H schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:57:
[...]
[/quote]
Misschien is een muurtje zoals Zwikstra ook een oplossing.
Zo'n muurtje kun je ook invullen in de tool voor de geluisberekening om te kijken of dat voldoende helpt.
Ik heb begrepen dat een heg al een redelijke DB reductie geeft. Maar die groeide niet zo goed op de uitbouw.Frans H schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:43:
[...]
Op dit moment zijm naar mijn weten de nieuwste Vaillant warmtepompen (mono) de stilste maar wel veel duurder helaas.
Zo'n muurtje kun je ook invullen in de tool voor de geluisberekening om te kijken of dat voldoende helpt.
[ Voor 5% gewijzigd door a.zwikstra op 22-01-2025 17:03 ]
Dank, vandaag Dewarmte langs geweest en de keerklep was wel aanwezig maar deze was defect en vervangen. De monteur gaf verder aan dat het goed samenwerken van de cv en de pompao een kwestie is van het goed instellen van de pompsnelheid van de AO tijdens het bijspringen van de CV. Dit heeft hij ook aangepast.TeutonMartin schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:48:
[...]
Dit klopt inderdaad niet. In de aanvoer van je pompAO hoort een terugslagklep te zitten zodat het CV water niet door je warmtepomp kan stromen, in dit geval heb je nu buiten een soort van radiator.
Ik zou contact op nemen met support.
Hij zou wel redelijk verscholen staan achter een grote struik, maar zoals ik in een eerdere post al aangaf, mijn grootste concern is geluidsoverlast binnen, en dat zal ik moeten afwachten.
[bFrans H schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:43:[/b]
[...]
Op dit moment zijm naar mijn weten de nieuwste Vaillant warmtepompen (mono) de stilste maar wel veel duurder helaas.
Je kan ook vragen of ze hem de gehele dag aanzetten (kwam eerder al voorbij op het forum). ik heb dat ook gedaan. Werkt prima en scheelt best wat in geluid (maar wel ongunstig voor het verbruik / efficientie)marcorolla schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:01:
Dat is in mijn situatie niet nodig. Gaat echt alleen om het weekend. Heb een prima relatie met mijn buren en er is genoeg ander geluid hier in de omgeving (regio schiphol) maar als je dan net een rustige zaterdag of zondag ochtend hebt dan is het geluid van de warmtepomp net te storend (voor de goede orde met hun slaapkamer raam open) als die dicht zit hoor je binnen niets. Het dus echt geen groot probleem.JDOBL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:13:
[...]
Je kan ook vragen of ze hem de gehele dag aanzetten (kwam eerder al voorbij op het forum). ik heb dat ook gedaan. Werkt prima en scheelt best wat in geluid (maar wel ongunstig voor het verbruik / efficientie)
Hele dag in silent modus laten draaien zorgt voor een ongunstig verbruik? Die begrijp ik niet hij neem dan toch juist minder vermogen op?
Volgens mij werd dat ook in een eerder bericht aangegeven. Volgens mij doordat de stille modus aanstaat heb je minder vermogen en moet ie langer werken voor hetzelfde resultaat... nu is de COP afgelopen dagen toch al best laag (ik zit rond de 3,0) en nu het wat warmer wordt stijgt het weer een beetje (teveel vermogen en te klein huismarcorolla schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:41:
[...]
Dat is in mijn situatie niet nodig. Gaat echt alleen om het weekend. Heb een prima relatie met mijn buren en er is genoeg ander geluid hier in de omgeving (regio schiphol) maar als je dan net een rustige zaterdag of zondag ochtend hebt dan is het geluid van de warmtepomp net te storend (voor de goede orde met hun slaapkamer raam open) als die dicht zit hoor je binnen niets. Het dus echt geen groot probleem.
Hele dag in silent modus laten draaien zorgt voor een ongunstig verbruik? Die begrijp ik niet hij neem dan toch juist minder vermogen op?
Vanochtend rond 6.00 werd ik wakker van een hard stampend geluid van de warmtepomp. Vergelijkbaar met een boorhamer.
Ik heb de stroom van de pomp gehaald en het geluid was direct weg. Een minuut later de stroom er weer op gezet en het geluid kwam terug dus stroom er afgelaten.
Ondanks dat ik de ‘pomp only’ instelling gebruik had de controller door dat de pomp niet meer bereikbaar was en schakelde de CV bij dus het huis bleef warm. Slim en fijn!
Later op de dag de stroom er weer op gezet en het geluid is niet meer terug gekomen. De pomp heeft al weer 6+ uren gedraaid.
Alle platen zitten goed vast dus het lijkt niet de behuizing die klapperde. Daar was het ook te luid voor.
Heeft iemand een vergelijkbare ervaring?
Ik heb de stroom van de pomp gehaald en het geluid was direct weg. Een minuut later de stroom er weer op gezet en het geluid kwam terug dus stroom er afgelaten.
Ondanks dat ik de ‘pomp only’ instelling gebruik had de controller door dat de pomp niet meer bereikbaar was en schakelde de CV bij dus het huis bleef warm. Slim en fijn!
Later op de dag de stroom er weer op gezet en het geluid is niet meer terug gekomen. De pomp heeft al weer 6+ uren gedraaid.
Alle platen zitten goed vast dus het lijkt niet de behuizing die klapperde. Daar was het ook te luid voor.
Nee gelukkig nog geen ervaring mee maar dat lijkt me alles behalve goed. Hoe lang heb jij je pomp al staan? Lijkt me toch verstandig om bij een volgende keer toch even contact te leggen met de warmte. Je zal nog wel garantie hebben lijkt me.nelving schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:51:
Vanochtend rond 6.00 werd ik wakker van een hard stampend geluid van de warmtepomp. Vergelijkbaar met een boorhamer.
Als een warmtepomp of airco continue moet draaien, bij vorst, met defrosts kan het zijn dat zich behalve ijs aan de condensor (wat door de defrosts smelt) er ook ijs op de bodem van het buitendeel vormt, laag na laag tot de fan er tegenaan komt. Nu het niet meer vriest zal zo een ijslaag snel minderen, waardoor de fan het ijs niet meer raakt.nelving schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:51:
Pomp AO 8kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l
Hoeveel meter hangt de pomp van hun slaapkamer raam af (hart warmtepomp tot hart van hun open raam). Ik merk zelf dat de rechterkant (of linkerkant als je voor de Pomp AO staat) meer geluid maakt. Als je hem dus in het midden van een gevel hangt hebben je buren aan de rechter kant meer overlast. Hier hangt hij ook aan de gevel (iets meer naar rechts dan naar links) en denk dat je onze Pomp AO ook zeker bij de buren binnen kan horen als het raam open staat.marcorolla schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:41:
[...]
Dat is in mijn situatie niet nodig. Gaat echt alleen om het weekend. Heb een prima relatie met mijn buren en er is genoeg ander geluid hier in de omgeving (regio schiphol) maar als je dan net een rustige zaterdag of zondag ochtend hebt dan is het geluid van de warmtepomp net te storend (voor de goede orde met hun slaapkamer raam open) als die dicht zit hoor je binnen niets. Het dus echt geen groot probleem.
Echter heb ik een geluidsberekening laten maken met hulp van @MacD007 en hiermee kon ik binnen de geluidsgrens van 40dB op de erfscheiding in de nacht blijven. Een voordeel dat ik hier had is dat de beide buren aanbouwen die grenzen aan onze erfgrenzen, hierdoor kon ik de ramen van de bovenverdieping nemen als erfgrens, die verder van de pomp af staan dan de erfgrens van het perceel zelf.
Ik heb ook geluk dat onze buren de bovenverdieping maar eens per 2 weken een weekend gebruiken (als de kinderen thuis zijn) en de buurvrouw aan de andere kant hem niet hoort (is wat ouder en begint minder te horen).
Achteraf had ik meer gedoe verwacht dan dat we er nu van hebben gehad (positief dus). Eigenlijk valt het resonantiegeluid ons meer tegen dan het geluid wat je door het raam hoort op de 2e verdieping. Ik weet dan ook niet of ik hem weer aan de gevel zou hangen.
Anyway: ik heb gewoon besloten dat hij moest voldoen aan de wettelijke normen en heb verder maar gewoon mijn plan getrokken, met het oog op de toekomst: zij zullen ook ooit een warmtepomp moeten plaatsen, toen was het idee van de regering ook nog om het te verplichten. Dan heb je best een sterk verhaal als het juridisch ook allemaal klopt. Das nu natuurlijk wel veranderd.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Dank voor het delen van jouw ervaring. Bij mij staat de achterkant van de AO naar de buren gericht (dus het minste geluid, de fan blaast richting onze tuin. Het is meer een gevoel want ik heb ook het geluid gemeten en ik ga niet over de norm heen maar wat ik zeg soms gaat het niet zozeer om je gelijk hebben en halen maar ook kijken met een kleine aanpassing door die silent modus hebben mijn buren er al helemaal geen last meer van. En net wat jij zegt uiteindelijk zullen ook zij aan iets van een warmtepomp moeten ;-)harrr schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:52:
[...]
Hoeveel meter hangt de pomp van hun slaapkamer raam af (hart warmtepomp tot hart van hun open raam). Ik merk zelf dat de rechterkant (of linkerkant als je voor de Pomp AO staat) meer geluid maakt. Als je hem dus in het midden van een gevel hangt hebben je buren aan de rechter kant meer overlast. Hier hangt hij ook aan de gevel (iets meer naar rechts dan naar links) en denk dat je onze Pomp AO ook zeker bij de buren binnen kan horen als het raam open staat.
Echter heb ik een geluidsberekening laten maken met hulp van @MacD007 en hiermee kon ik binnen de geluidsgrens van 40dB op de erfscheiding in de nacht blijven. Een voordeel dat ik hier had is dat de beide buren aanbouwen die grenzen aan onze erfgrenzen, hierdoor kon ik de ramen van de bovenverdieping nemen als erfgrens, die verder van de pomp af staan dan de erfgrens van het perceel zelf.
Ik heb ook geluk dat onze buren de bovenverdieping maar eens per 2 weken een weekend gebruiken (als de kinderen thuis zijn) en de buurvrouw aan de andere kant hem niet hoort (is wat ouder en begint minder te horen).
Achteraf had ik meer gedoe verwacht dan dat we er nu van hebben gehad (positief dus). Eigenlijk valt het resonantiegeluid ons meer tegen dan het geluid wat je door het raam hoort op de 2e verdieping. Ik weet dan ook niet of ik hem weer aan de gevel zou hangen.
Anyway: ik heb gewoon besloten dat hij moest voldoen aan de wettelijke normen en heb verder maar gewoon mijn plan getrokken, met het oog op de toekomst: zij zullen ook ooit een warmtepomp moeten plaatsen, toen was het idee van de regering ook nog om het te verplichten. Dan heb je best een sterk verhaal als het juridisch ook allemaal klopt. Das nu natuurlijk wel veranderd.
Bij ons wordt binnenkort de Pomp T toegevoegd aan de net geplaatste Pomp AO.
Nu ben ik bezig om de boel voor te bereiden.
Ik wil de Pomp T op de plek van de CV (op zolder) laten plaatsen. Dit gaat allemaal net (diameter is volgens de specificaties in de brochure 56 cm).
Volgens dezelfde brochure heb ik 220 cm nodig om de kap er af te kunnen halen, dus er moet nog wel een 'gat' in het plafond komen, dus dat is nog wel een dingetje v.w.b. grootte (lengte/breedte) om de kap er af te halen. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Wat ik ook nodig heb is informatie over locaties van de aansluitingen (2 x CV leiding en 2 x water) op de pomp T. Dit is niet terug te vinden in de brochure.
Heeft iemand met een Pomp T een foto van de situatie of een uitgebreide datasheet (of een link waar ik deze kan downloaden)?
Ik wil de Pomp T op de plek van de CV (op zolder) laten plaatsen. Dit gaat allemaal net (diameter is volgens de specificaties in de brochure 56 cm).
Volgens dezelfde brochure heb ik 220 cm nodig om de kap er af te kunnen halen, dus er moet nog wel een 'gat' in het plafond komen, dus dat is nog wel een dingetje v.w.b. grootte (lengte/breedte) om de kap er af te halen. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Wat ik ook nodig heb is informatie over locaties van de aansluitingen (2 x CV leiding en 2 x water) op de pomp T. Dit is niet terug te vinden in de brochure.
Heeft iemand met een Pomp T een foto van de situatie of een uitgebreide datasheet (of een link waar ik deze kan downloaden)?
Ik zou je adviseren om ook nog even rond te kijken wat er voor mogelijkheden zijn anders dan de PompT. De PompT is ongeveer 2x duurder dan alle andere warmtepompboiler alternatieven, en DeWarmte verwacht dat je alle leidingen voor ze klaar legt wat eigenlijk betekent dat ze alleen nog maar de koppeling met de pomp hoeven te maken. Als je de installatie toch al vrijwel helemaal zelf moet doen is een andere wpb nemen een kleine moeite en je bespaart dan heel veel geld.Nijgeb schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:37:
Bij ons wordt binnenkort de Pomp T toegevoegd aan de net geplaatste Pomp AO.
Het is maar een tip. Ik ga dat in elk geval doen, want waar de warmtepomp van DeWarmte voordelig is, is de PompT ronduit veel, veel te duur.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Je moet dan wel appels met appels vergelijken dus dat betekent water-water warmtepompboilers, je komt dan al snel uit bij een Auer Edel Eau 270L Warmtepompboiler cá 2800 zonder installatie.jevin20 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:33:
[...]
Ik zou je adviseren om ook nog even rond te kijken wat er voor mogelijkheden zijn anders dan de PompT. De PompT is ongeveer 2x duurder dan alle andere warmtepompboiler alternatieven, en DeWarmte verwacht dat je alle leidingen voor ze klaar legt wat eigenlijk betekent dat ze alleen nog maar de koppeling met de pomp hoeven te maken. Als je de installatie toch al vrijwel helemaal zelf moet doen is een andere wpb nemen een kleine moeite en je bespaart dan heel veel geld.
Het is maar een tip. Ik ga dat in elk geval doen, want waar de warmtepomp van DeWarmte voordelig is, is de PompT ronduit veel, veel te duur.
Helaas staat de Auer Edel Eau Warmtepompboiler niet bekend om zijn betrouwbaarheid, andere water-water warmtepompboilers zijn vaak ook gerebrande Auer Edel Eau Warmtepompboilers.
Dat deed ik ook, en dan wel een 200L nemen want de PompT is ook maar 200L.Frans H schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:15:
[...]
Je moet dan wel appels met appels vergelijken dus dat betekent water-water warmtepompboilers, je komt dan al snel uit bij een Auer Edel Eau 270L Warmtepompboiler cá 2800 zonder installatie.
Helaas staat de Auer Edel Eau Warmtepompboiler niet bekend om zijn betrouwbaarheid, andere water-water warmtepompboilers zijn vaak ook gerebrande Auer Edel Eau Warmtepompboilers.
Dus dan praten we over 2550 zonder installatie, gaat 725 subsidie vanaf, dus 1825, en zoals gezegd, de installatie bij de Pomp T doe je ook nagenoeg helemaal zelf.
En als laatste nog even betrouwbaarheid, die is na wat opstartproblemen denk ik wel beter nu bij Auer dan een ongetest product als de PompT, maar dat is voor een ieder een inschatting.
En laatste tip, voordat iemand zegt subsidie is alleen als je laat installeren: dat klopt maar dit heb ik bij enkele partijen nagevraagd en die leveren graag een factuur mee waar incl. Installatie op staat, heb je dat ook weer getackeld.
Ik zou dit forum "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen" even van voor tot achter doorlezen, daar wordt je niet vrolijk van!jevin20 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:42:
[...]
Dat deed ik ook, en dan wel een 200L nemen want de PompT is ook maar 200L.
Dus dan praten we over 2550 zonder installatie, gaat 725 subsidie vanaf, dus 1825, en zoals gezegd, de installatie bij de Pomp T doe je ook nagenoeg helemaal zelf.
En als laatste nog even betrouwbaarheid, die is na wat opstartproblemen denk ik wel beter nu bij Auer dan een ongetest product als de PompT, maar dat is voor een ieder een inschatting.
En laatste tip, voordat iemand zegt subsidie is alleen als je laat installeren: dat klopt maar dit heb ik bij enkele partijen nagevraagd en die leveren graag een factuur mee waar incl. Installatie op staat, heb je dat ook weer getackeld.
De beste optie zou toch een boilervat aan de pomp ao zijn maar die optie wordt niet aangeboden door de warmte, daarna is misschien is een lucht-lucht ook wel een redelijke optie, maar voor mij niet omdat ik in de kamer ernaast moet slapen.
Bij mij is eigenlijk geen enkele geschikt omdat de pomp ao het net wel of net niet red bij temperaturen onder nul en ik extra capaciteit van de pomp ao er niet bij kan hebben.
[ Voor 21% gewijzigd door Frans H op 26-01-2025 15:51 ]
Ik ben me ook aan het orienten op een full-electric warmtepomp van DeWarmte met boilervat.
Ik heb een eigen topic aangemaakt. Als jullie advies kunnen geven, heel graag.
Weet iemand wat de minimale systeeminhoud/flow moet zijn voor een Pomp AO? Kan het nergens vinden op hun website of folder.
Ik heb een eigen topic aangemaakt. Als jullie advies kunnen geven, heel graag.
Weet iemand wat de minimale systeeminhoud/flow moet zijn voor een Pomp AO? Kan het nergens vinden op hun website of folder.
Uiteraard gedaan. Ik zeg ook niet dat je die moet nemen, ik zeg alleen dat ik eens verder zou kijken dan de PompT van DeWarmte voor 3900€ incl subsidie. Nogmaals, dat is dubbel zo duur als de concurrentie, en ook die heeft zich nog niet bewezen. Ik ben een all electric DeWarmte topic hiervoor gestart, en de hoeveelheid reacties getuigen er wel van hoeveel er al geïnstalleerd zijn. Dus of dat goed gaat is precies hetzelfde verhaal, maar wel 2x zo duur.Frans H schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:38:
[...]
Ik zou dit forum "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen" even van voor tot achter doorlezen, daar wordt je niet vrolijk van!
Misschien als je naar geld kijkt is een lucht-lucht wel een betere optie, maar voor mij niet omdat ik er niet ver vanaf moet slapen, komt voor mij nog bij dat de pomp ao het net wel of net niet red bij temperaturen onder nul en deze extra capaciteit er niet bij kan hebben.
Hij is inderdaad te duur!jevin20 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:51:
[...]
Uiteraard gedaan. Ik zeg ook niet dat je die moet nemen, ik zeg alleen dat ik eens verder zou kijken dan de PompT van DeWarmte voor 3900€ incl subsidie. Nogmaals, dat is dubbel zo duur als de concurrentie, en ook die heeft zich nog niet bewezen. Ik ben een all electric DeWarmte topic hiervoor gestart, en de hoeveelheid reacties getuigen er wel van hoeveel er al geïnstalleerd zijn. Dus of dat goed gaat is precies hetzelfde verhaal, maar wel 2x zo duur.
Vraagje, zijn er mensen die de warmte control unit via utp hebben aangesloten ipv wifi? Mijn bereik is op zich prima maar utp werkt altijd stabieler naar mijn mening.
Misschien is-ie aan de dure kant, dat zou kunnen, maar ik heb niks hoeven voorbereiden qua leidingwerk bij de installatie. (Het enige was dat ik een aparte groep moest laten aanleggen voor het Element, maar die is natuurlijk niet verplicht.) Ze hebben de cv-ketel afgekoppeld en de Pomp T aangesloten. Sindsdien draait het, en heb ik het hele verbruiksoverzicht in één webapp.jevin20 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:33:
[...]
DeWarmte verwacht dat je alle leidingen voor ze klaar legt wat eigenlijk betekent dat ze alleen nog maar de koppeling met de pomp hoeven te maken. Als je de installatie toch al vrijwel helemaal zelf moet doen is een andere wpb nemen een kleine moeite en je bespaart dan heel veel geld.
[ Voor 6% gewijzigd door reinouts op 26-01-2025 16:55 ]
Heb je al een beeld van het gebruik tov de gasbesparing voor warm water? Ik gebruik nog 140m3 gas per jaar en denk dat het financieel eigenlijk geen logische optie is; uiteraard is gasloos ook een doel en zeker als je wel veel zonnepanelen hebt zou het beter uitkomen.reinouts schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:54:
[...]
Misschien is-ie aan de dure kant, dat zou kunnen, maar ik heb niks hoeven voorbereiden qua leidingwerk bij de installatie. (Het enige was dat ik een aparte groep moest laten aanleggen voor het Element, maar die is natuurlijk niet verplicht.) Ze hebben de cv-ketel afgekoppeld en de Pomp T aangesloten. Sindsdien draait het, en heb ik het hele verbruiksoverzicht in één webapp.
Mijn pomp T heb ik geen enkel leidingwerk zelf hoeven maken hoor, dit hebben de monteurs gedaan. Ook de tapwaterleidingen die ik boven het plafond uit had laten komen hebben ze netjes aan elkaar verbonden en dan naar pomp T toe.
Retour leiding van Pomp AO loopt in serie door Pomp T. Werkt bij mij ideaal en stroomverbruik is ong 1 a 2 kwh per dag.
Retour leiding van Pomp AO loopt in serie door Pomp T. Werkt bij mij ideaal en stroomverbruik is ong 1 a 2 kwh per dag.
@Mkw Ik gebruikte gas alleen nog voor douchen en dat kostte zo'n 5m³ per maand. De voornaamste besparing zit hem erin dat je geen vastrecht meer betaalt.
En ook dat is niet veel als je alleen gas verbruikt voor douchen, klein verbruik is bij mij vgm 8€ per maand, maar toch scheelt alles weer een beetje:)reinouts schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:11:
@Mkw Ik gebruikte gas alleen nog voor douchen en dat kostte zo'n 5m³ per maand. De voornaamste besparing zit hem erin dat je geen vastrecht meer betaalt.
Ik moet zeggen dat die besparing van vastrecht in de praktijk toch iets lager uit lijkt te vallen. Ik ben eind vorig jaar over gegaan ook een all electric warmtepomp, die dus ook tapwater maakt. Mijn gasleiding ligt er nog, maar ik heb geen verbruik meer. Als ik op gaslicht contracten ging vergelijken scheelde het maar 100 euro per jaar met of zonder gasaansluiting. Het lijkt of leveranciers honderden euro's korting geven als je een contract voor gas afsluit met de bijbehorende leveringskosten, ook al neem je 0m3 gas af. Deze korting aan het eind van het jaar ontvang je niet als je alleen een contract voor elektriciteit afneemt.reinouts schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:11:
Dat is fijn. Dan scheelt het. Wellicht waren ze bij mij wat overenthousiast. Daar zullen ze wel van terugkomen nu ik heb gezegd dat ik hem niet neem.jijzietdezenaam schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:10:
Mijn pomp T heb ik geen enkel leidingwerk zelf hoeven maken hoor, dit hebben de monteurs gedaan. Ook de tapwaterleidingen die ik boven het plafond uit had laten komen hebben ze netjes aan elkaar verbonden en dan naar pomp T toe.
En hoeveel stroom gebruik je nu voor het douchen?reinouts schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:11:
Mkw schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:00:
[...]
En hoeveel stroom gebruik je nu voor het douchen?
/f/image/WFoVfNQJVfULQKRRg6ltp5gg.png?f=fotoalbum_large)
We hebben een vierpersoonshuishouden. Voor de maand december hebben we 31,3kWh gebruikt, zie screenshot.
(Edit: komt aardig overeen met de waarden die @jijzietdezenaam rapporeert dus.)
[ Voor 6% gewijzigd door reinouts op 26-01-2025 19:25 ]
Ongeveer 2x zoveel stroom als gas dus. Verwacht dat dit bij iedereen gelijk zal zijn. Dank, daar kan ik mee rekenen.reinouts schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:22:
[...]
[Afbeelding]
We hebben een vierpersoonshuishouden. Voor de maand december hebben we 31,3kWh gebruikt, zie screenshot.
Dit is als het goed is maar een deel van het werkelijke verbruik toch? Of heeft dewarmte iets verwerkt in de software?reinouts schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:22:
[...]
[Afbeelding]
Want als het goed is heb je nu 112 kwh aan warmte verbruikt in de maand december voor het warme water. Dit is 31 kwh verbruik en dus 81 kwh warmte onttrokken uit je verwarmingssysteem. PompAO heeft deze 81 kwh warmte extra moeten toevoegen wat ook extra verbruik met zich mee neemt (81 kwh gedeeld door je COP die maand geeft een goed beeld denk ik).
@TeutonMartin Daar heb je een punt. Mijn COP over december voor de AO was 4,1 dus dan praat je over een kleine 20 kWh.
Ik heb om dezelfde reden een UTP-kabel aangelegd naar de plek waar de control unit geplaatst zou worden.marcorolla schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:34:
Vraagje, zijn er mensen die de warmte control unit via utp hebben aangesloten ipv wifi? Mijn bereik is op zich prima maar utp werkt altijd stabieler naar mijn mening.
Op de dag van de installatie deze kabel laten zien, die er later inderdaad inzat.
Ze hebben niet om de WiFi crendentials gevraagd, dus ik weet zeker dat het werkt
Wel lastig dat het schroefje om het kastje vast te zetten nu onder de UTP-connector zit...
Bedankt voor de 'kritische noot', maar naar mijn idee zijn de Warmtepompboilers met dezelfde (voor mij de belangrijkste) specificaties zijn dun gezaaid (zo niet onvindbaar):jevin20 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:51:
[...]
Uiteraard gedaan. Ik zeg ook niet dat je die moet nemen, ik zeg alleen dat ik eens verder zou kijken dan de PompT van DeWarmte voor 3900€ incl subsidie. Nogmaals, dat is dubbel zo duur als de concurrentie, en ook die heeft zich nog niet bewezen. Ik ben een all electric DeWarmte topic hiervoor gestart, en de hoeveelheid reacties getuigen er wel van hoeveel er al geïnstalleerd zijn. Dus of dat goed gaat is precies hetzelfde verhaal, maar wel 2x zo duur.
- 200 liter
- compacte diameter (PompT is 56 cm)
- RVS vat
Of ik zoek niet goed.
Ik heb hier een Auer Edel Air warmtepompboiler maar verbruik toch wel wat meer gem. 70 tot 90kWh per maand. 200L die dagelijks wel op gaat en verwarm tot 60 graden. Deze was destijds iets van 1800 euro - sub.
De Atlantic Explorer warmtepompboiler V4 wordt ook veel aangeboden. Air maakt wel geluid dat kan een nadeel zijn. voordeel in de zomer kan je de uitlaat temp gebruiken als een koel briesje van 5 graden of minder ;-). Installatie is hier op zolder rest warmte vliegt naar boven en in de zomer pakt deze ook de warmte van zolder.
Werkt voor mij prima. Zie ook het warmtepompboiler topic, voor een 2e setup zit ik ook met het geluid en de beperkte ruimte 70x100 cm in het berghok waar ook de vvw en CV zit. zie ook topic https://gathering.tweaker...message/79436096#79436096
De Atlantic Explorer warmtepompboiler V4 wordt ook veel aangeboden. Air maakt wel geluid dat kan een nadeel zijn. voordeel in de zomer kan je de uitlaat temp gebruiken als een koel briesje van 5 graden of minder ;-). Installatie is hier op zolder rest warmte vliegt naar boven en in de zomer pakt deze ook de warmte van zolder.
Werkt voor mij prima. Zie ook het warmtepompboiler topic, voor een 2e setup zit ik ook met het geluid en de beperkte ruimte 70x100 cm in het berghok waar ook de vvw en CV zit. zie ook topic https://gathering.tweaker...message/79436096#79436096
Ik zoek inderdaad ook nog een alternatief, meeste warmtepompboilers maken ook veel meer geluid dan de optie van de De Warmte..
Alles lezende is het financieel geen slimme zet voor mij om over te gaan op all electric. Eigenlijk zit het voordeel alleen in het wegvallen van de vaste leverkosten voor gas en dan moet je ook nog de gasleiding laten weghalen (al is dat gratis). Nadeel is wel dat het lastig is om 1 partij te vinden die zowel cv als pomp wil onderhouden, dus dat zou wel pleiten om voor de dure DeWarmte oplossing te gaan. Denk dat ik eerst maar eens ga nadenken over zonnepanelen.
[ Voor 20% gewijzigd door Mkw op 28-01-2025 00:05 ]
Ik vind het gek dat de webapp nog altijd zegt dat er zo veel vermogen afgegeven wrodt, want het is niet te meten hoeveel er in huis afgegeven wordt en hoeveel vermogen de Pomp AO uit het water haalt om een defrost te doen. Volgens mijn berekeningen wordt er namelijk 6.76kw uit het water gehaald, dus de webapp houdt er wel iets van rekening mee?
a.zwikstra schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:25:
[...]
ik ga zo'n tekening maken. Dank voor het voorbeeld. Ik heb net een screenprint gemaakt van de webapp wanneer er een defrost plaatsvindt. Daar zie je dat de retour temp 6 graden hoger is dan de aanvoer. Hebben jullie dat ook bij een defrost?
[Afbeelding]
Inmiddels contact gehad met deWarmte. Op vrijdag 7-2 komt er iemand van support en een servicemonteur om naar het probleem te kijken. I'll keep everyone posted.BitshiftedMX-5 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:08:
Ik vind het gek dat de webapp nog altijd zegt dat er zo veel vermogen afgegeven wrodt, want het is niet te meten hoeveel er in huis afgegeven wordt en hoeveel vermogen de Pomp AO uit het water haalt om een defrost te doen. Volgens mijn berekeningen wordt er namelijk 6.76kw uit het water gehaald, dus de webapp houdt er wel iets van rekening mee?
[...]
Oh, sorry. Niet helemaal duigelijk geweest.. Die van mij heeft dat ook hoor. Vraag mij meer af hoe dat berekend dan wordt tijden een defrost.
Dus hardware zal prima zijn wat dat te gaat
a.zwikstra schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:00:
[...]
Inmiddels contact gehad met deWarmte. Op vrijdag 7-2 komt er iemand van support en een servicemonteur om naar het probleem te kijken. I'll keep everyone posted.
[ Voor 15% gewijzigd door BitshiftedMX-5 op 28-01-2025 12:44 ]
Ik vraag mij ook af hoe de defrost wordt verrekend in de cop.BitshiftedMX-5 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:39:
Oh, sorry. Niet helemaal duigelijk geweest.. Die van mij heeft dat ook hoor. Vraag mij meer af hoe dat berekend dan wordt tijden een defrost.
[...]
Het lijkt er wel op dat ze de onttrokken energie wel van de geleverde energie aftrekken, want de mistdagen leverde wel een bijzonder lage cop op (cop van 3).
Het online plaatje geeft echter wel een vreemd beeld tijdens de defrost omdat hij een extreem hoog geleverd vermogen weergeeft waar eigenlijk een minnetje voor zou moeten staan omdat het onttrokken wordt uit je vloerverwarming.
Is er iemand die weet hoe de bereking van de cop irt de defrost gedaan wordt door dewarmte?
Toch blijft er vermogen afgegeven worden aan de woning aangezien de watertemperatuur niet volledig naar kamer temperatuur daalt. Hierdoor is het denk ik een vrij lastige berekening.Frans H schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:15:
[...]
Ik vraag mij ook af hoe de defrost wordt verrekend in de cop.
Het lijkt er wel op dat ze de onttrokken energie wel van de geleverde energie aftrekken, want de mistdagen leverde wel een bijzonder lage cop op (cop van 3).
Het online plaatje geeft echter wel een vreemd beeld tijdens de defrost omdat hij een extreem hoog geleverd vermogen weergeeft waar eigenlijk een minnetje voor zou moeten staan omdat het onttrokken wordt uit je vloerverwarming.
Is er iemand die weet hoe de bereking van de cop irt de defrost gedaan wordt door dewarmte?
Thanks dan moet het inderdaad wel werken. Zou jij een foto kunnen sturen van hoe het bij jou nu aangesloten zit?Nijgeb schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:21:
[...]
Ik heb om dezelfde reden een UTP-kabel aangelegd naar de plek waar de control unit geplaatst zou worden.
Op de dag van de installatie deze kabel laten zien, die er later inderdaad inzat.
Ze hebben niet om de WiFi crendentials gevraagd, dus ik weet zeker dat het werkt![]()
Wel lastig dat het schroefje om het kastje vast te zetten nu onder de UTP-connector zit...
Bij mij is de Pomp Ao december geinstalleerd, alleen zonder heatmeter(?) volgens de monteur.
Is dit de reden dat ik een paar metingen mis in mijn overzicht.
Van de warmte krijg ik geen duidelijke reactie hierop.
Ik mis de flow en de heat output en dus ook geen cop:
:strip_exif()/f/image/0AS2j5ENCkY1UOM0OxWdvBhg.jpg?f=fotoalbum_large)
ook mis ik een gedeelte buiten van de zwarte beschermingbuis het bovenstje kapje is weggewaaid en gebroken (zat niet goed vast).
overigens ben ik daar heel simpel, mn tweede deel voor de pomp is nog niet betaald.
Zolang niet alles is geïnstalleerd betaal ik hem ook niet af.
De warmte doet over het betalen ook niet moeilijk, wat ik dan weer wel kan waarderen alleen duurt het wel lang voordat ze het weer oppakken.
Wel reactie gehad vorige week dat ze het binnen 1 week gaan oppakken.. nu 1 week verder
:strip_exif()/f/image/0AS2j5ENCkY1UOM0OxWdvBhg.jpg?f=fotoalbum_large)
ook mis ik een gedeelte buiten van de zwarte beschermingbuis het bovenstje kapje is weggewaaid en gebroken (zat niet goed vast).
overigens ben ik daar heel simpel, mn tweede deel voor de pomp is nog niet betaald.
De warmte doet over het betalen ook niet moeilijk, wat ik dan weer wel kan waarderen alleen duurt het wel lang voordat ze het weer oppakken.
Wel reactie gehad vorige week dat ze het binnen 1 week gaan oppakken.. nu 1 week verder
[ Voor 28% gewijzigd door FerdySchep op 28-01-2025 16:18 ]
Je volste recht om de laatste betaling nog niet te voldoen als ze het nog niet volledig af hebben geinstalleerd. Waarom hebben ze die heatmeter bij jou dan niet gedaan? Das nou net een onderdeel dat je wel wil hebben lijkt me.FerdySchep schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:09:
Bij mij is de Pomp Ao december geinstalleerd, alleen zonder heatmeter(?) volgens de monteur.
[Afbeelding]
Nee er wordt geen vermogen aan je woning afgegeven op het moment van de defrost er wordt warmwater onttrokken aan de woning die in jouw vloerverwarming en raditoren zit en er komt afgekoeld water voor in de plaats, waardoor je woning weer iets afkoelt. Als je vloerverwarmings inhoud groot genoeg is zal je het niet merken dat er warmte ontrokken is, maar de warmtepomp heeft toch een aantal minuten (cá 10) nodig om het verlies aan warmte weer goed te maken. Hierdoor loopt je cop bij veel defrosts zo'n 20-30% terug.BitshiftedMX-5 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:32:
[...]
Toch blijft er vermogen afgegeven worden aan de woning aangezien de watertemperatuur niet volledig naar kamer temperatuur daalt. Hierdoor is het denk ik een vrij lastige berekening.
Stel je defrost duurt 5 min (bij lichte vorst) en het weer op temperatuur brengen van Ta inclusief Tr duurt 15 min. en de tijd tussen de defrosts is 60 min, dan ben je 20 min. van de 60 min bezig met een defrost en lever je 33% op je cop in.
De vraag is nu hoe bepaald dewarmte de cop in relatie tot het verlies bij de defrosts???
[ Voor 4% gewijzigd door Frans H op 28-01-2025 16:42 ]
Onderdeel was moeilijk leverbaar/ niet te leveren vroeg me ook af of ik de enigste ben aangezien ik het hier nog niet had gezien.marcorolla schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:29:
[...]
Je volste recht om de laatste betaling nog niet te voldoen als ze het nog niet volledig af hebben geinstalleerd. Waarom hebben ze die heatmeter bij jou dan niet gedaan? Das nou net een onderdeel dat je wel wil hebben lijkt me.
Weet zelf niet wat ik hiermee precies mis buiten die metingen dan, werkt ie nu ook niet helemaal goed?
Heb wel met die koude dagen gemerkt dat ie het niet aankan zonder cv (groot vrijstaand huis en alleen radiatoren). Ook met power modus aan en stooklijn op 60 graden. Heb de cv temperatuur maar naar beneden gezet want anders zat ik zo op 10 kuub gas met de warmtepomp erbij (50-55 Kwh) ook op eco-mode.
Twijfel wel of ik hem dan eigenlijk niet beter uit kan zetten en misschien gewoon alleen cv geberuiken bij de dagen dat het vriest ofzo
Met de temperatuur helemaal naar 40-50 graden op de cv kan ik het een beetje balanceren want als ik hem op Pomp AO only zet kwam het niet boven de 18 graden.
In principe werkt de pomp goed ook zonder de heatmeter, alleen de flow is nu niet zichtbaar wat wel lastig is.FerdySchep schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:56:
[...]
Onderdeel was moeilijk leverbaar/ niet te leveren vroeg me ook af of ik de enigste ben aangezien ik het hier nog niet had gezien.
Weet zelf niet wat ik hiermee precies mis buiten die metingen dan, werkt ie nu ook niet helemaal goed?
Heb wel met die koude dagen gemerkt dat ie het niet aankan zonder cv (groot vrijstaand huis en alleen radiatoren). Ook met power modus aan en stooklijn op 60 graden. Heb de cv temperatuur maar naar beneden gezet want anders zat ik zo op 10 kuub gas met de warmtepomp erbij (50-55 Kwh) ook op eco-mode.
Twijfel wel of ik hem dan eigenlijk niet beter uit kan zetten en misschien gewoon alleen cv geberuiken bij de dagen dat het vriest ofzo
Met de temperatuur helemaal naar 40-50 graden op de cv kan ik het een beetje balanceren want als ik hem op Pomp AO only zet kwam het niet boven de 18 graden.
Belangrijke onderdelen zoals Ta en Tr en opgenomen vermogen zijn wel zichtbaar, hiermee zou je voldoende moeten hebben om redelijk te kunnen zien wat de pomp ao doet.
Voor wat gerichtere hulp op dit forum is het zaak wat meer van je gegevens te laten weten zoals:
- historisch gasverbruik?
- afgiftesysteen (wat voor radiatoren? geboost? stonden ze allemaal open? zitten er ook hele kleine radiatoren tussen met weinig afgifte zoals handdoek radiator in badkamer?
- bij welke (lage) cv temperatuur kon je het goed warm houden?
- in welke mode heb je de pomp ao staan? (eco gaat natuurlijk niet werken bij een pomp ao met vermoedelijk te weinig capaciteit)
[ Voor 8% gewijzigd door Frans H op 28-01-2025 17:26 ]
Ik vermoed dat er een kleine bug zit in hun berekening die in mijn geval de COP met 0,07 te positief weer geeft.Frans H schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:36:
[...]
Nee er wordt geen vermogen aan je woning afgegeven op het moment van de defrost er wordt warmwater onttrokken aan de woning die in jouw vloerverwarming en raditoren zit en er komt afgekoeld water voor in de plaats, waardoor je woning weer iets afkoelt. Als je vloerverwarmings inhoud groot genoeg is zal je het niet merken dat er warmte ontrokken is, maar de warmtepomp heeft toch een aantal minuten (cá 10) nodig om het verlies aan warmte weer goed te maken. Hierdoor loopt je cop bij veel defrosts zo'n 20-30% terug.
Stel je defrost duurt 5 min (bij lichte vorst) en het weer op temperatuur brengen van Ta inclusief Tr duurt 15 min. en de tijd tussen de defrosts is 60 min, dan ben je 20 min. van de 60 min bezig met een defrost en lever je 33% op je cop in.
De vraag is nu hoe bepaald dewarmte de cop in relatie tot het verlies bij de defrosts???
Als je op het display van je heatmeter kijkt zie je hier de totaal opgewekte heat in kwh, deze komt overeen met mijn totale weergeven heat op de webapp.
Als je doorklikt zal je ook de totaal opgewekte COOL vinden. Dit is de warmte onttrokken uit de woning. Ik neem aan dat als er een positief verschil is tussen de return en supply temp deze kwh wordt geschreven op de heat, en als er een negatief verschil is (dus als de supply temp lager is dan de return temp, tijdens defrosts of in de zomer met de koelmodus die ik niet heb) dit wordt geschreven op de COOL.
Naar mijn idee moet dan dus ook de COOL eerst worden afgetrokken van de HEAT tijdens dat uur, en wat daar van overblijft gedeeld worden met het verbruik om de juiste COP weer te geven.
Voor mij is het dus verwaarloosbaar, van mijn totaal opgewekte heat 26411kwh is nog geen 2% (449kwh) opgeteld bij COOL (wat dus denk enkel de defrosts kunnen zijn aangezien ik geen koelmodus heb of heb gebruikt/test).
2% van je totale vermogen is erg weinig als ik kijk naar mijn aantal defrosts in de 3e week van januari.TeutonMartin schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:34:
[...]
Ik vermoed dat er een kleine bug zit in hun berekening die in mijn geval de COP met 0,07 te positief weer geeft.
Als je op het display van je heatmeter kijkt zie je hier de totaal opgewekte heat in kwh, deze komt overeen met mijn totale weergeven heat op de webapp.
Als je doorklikt zal je ook de totaal opgewekte COOL vinden. Dit is de warmte onttrokken uit de woning. Ik neem aan dat als er een positief verschil is tussen de return en supply temp deze kwh wordt geschreven op de heat, en als er een negatief verschil is (dus als de supply temp lager is dan de return temp, tijdens defrosts of in de zomer met de koelmodus die ik niet heb) dit wordt geschreven op de COOL.
Naar mijn idee moet dan dus ook de COOL eerst worden afgetrokken van de HEAT tijdens dat uur, en wat daar van overblijft gedeeld worden met het verbruik om de juiste COP weer te geven.
Voor mij is het dus verwaarloosbaar, van mijn totaal opgewekte heat 26411kwh is nog geen 2% (449kwh) opgeteld bij COOL (wat dus denk enkel de defrosts kunnen zijn aangezien ik geen koelmodus heb of heb gebruikt/test).
In die week alleen al had ik 175 stuks defrosts, wat zal het aantal bij jou dan zijn in die cá 2 jaar?
Dan kan het bijna niet kloppen dat er dan maar 449kWh aan warmte is onttrokken tijdens defrosts.
Uit jouw analyse begrijp ik dat er geen correctie zit op de COP berekening met betrekking tot de onttrokken warmte voor defrosts, dat is jammer.
Als de onttrokken warmte inderdaad slecht 2% is dan maakt dat niet veel uit, maar ik heb mijn twijfels of die 2% wel juist is.
Ik denk dat dit inderdaad wel klopt. Deze maand januari is sinds ik pompAO heb eigenlijk zijn slechste maand gezien op de defrost door het koude mistige weer. De werkelijke tijd dat er warmte wordt onttrokken is het moment dat de compressor andersom gaat draaien, hij verwarmt de verdamper en de condensor wordt koud. Dit duurt 5 minuten. Het geheel van aftoeren, omdraaien, weer optoeren en voor hij weer terug op kracht is duurt wel 15 a 20 min (in mijn geval), tijdens dus die overige 10 a 15 min zal er (al is het maar heel weinig soms) weer warmte worden afgegeven.Frans H schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:08:
[...]
2% van je totale vermogen is erg weinig als ik kijk naar mijn aantal defrosts in de 3e week van januari.
In die week alleen al had ik 175 stuks defrosts, wat zal het aantal bij jou dan zijn in die cá 2 jaar?
Dan kan het bijna niet kloppen dat er dan maar 449kWh aan warmte is onttrokken tijdens defrosts.
Uit jouw analyse begrijp ik dat er geen correctie zit op de COP berekening met betrekking tot de onttrokken warmte voor defrosts, dat is jammer.
Als de onttrokken warmte inderdaad slecht 2% is dan maakt dat niet veel uit, maar ik heb mijn twijfels of die 2% wel juist is.
Als ik dus even reken met 5 minuten a 175 keer is dit bijna 14,6 uur. In mijn geval draait pompao deze hele maand bijna 24/7. Dat zijn dan voor die week 7 x 24 uur = 168 uur. Dat is dus iets van 8,7%.
Oktober en November bijvoorbeeld draait pompAO bij mij ook erg veel, op een laag pitje praktisch zonder defrosts gezien de hoge buitentemperaturen.
Ik denk dus dat het inderdaad wel mee valt en dat die 2% wel aardig klopt maar dat dewarmte dit niet meeneemt in hun COP berekening.
Maar dat dus de werkelijk geleverde warmte in die weken met veel defrost wel zeker een stuk lager ligt dan we in eerste instantie vermoeden.
[ Voor 86% gewijzigd door TeutonMartin op 28-01-2025 21:16 ]
Even nagekeken bij bv Eneco, maar het scheelt echt wel een euro of 40 per maand tussen wel of geen gas. Dat komt redelijk overeen met de euro per dag die je bespaart aan vaste leverkosten.TheRealFreek schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:16:
[...]
Ik moet zeggen dat die besparing van vastrecht in de praktijk toch iets lager uit lijkt te vallen. Ik ben eind vorig jaar over gegaan ook een all electric warmtepomp, die dus ook tapwater maakt. Mijn gasleiding ligt er nog, maar ik heb geen verbruik meer. Als ik op gaslicht contracten ging vergelijken scheelde het maar 100 euro per jaar met of zonder gasaansluiting. Het lijkt of leveranciers honderden euro's korting geven als je een contract voor gas afsluit met de bijbehorende leveringskosten, ook al neem je 0m3 gas af. Deze korting aan het eind van het jaar ontvang je niet als je alleen een contract voor elektriciteit afneemt.
Radiatoren/vloerverwarming in huis blijven warmer dan ambient, dus deze blijven nog wel warmte afgeven. Alleen is de temperatuur lager, dus zal het vermogen omlaag gaanFrans H schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:36:
[...]
Nee er wordt geen vermogen aan je woning afgegeven op het moment van de defrost er wordt warmwater onttrokken aan de woning die in jouw vloerverwarming en raditoren zit en er komt afgekoeld water voor in de plaats, waardoor je woning weer iets afkoelt. Als je vloerverwarmings inhoud groot genoeg is zal je het niet merken dat er warmte ontrokken is, maar de warmtepomp heeft toch een aantal minuten (cá 10) nodig om het verlies aan warmte weer goed te maken. Hierdoor loopt je cop bij veel defrosts zo'n 20-30% terug.
Begin vorige week heb ik het contactformulier ingevuld, maar tot op heden nog geen reactie gehad van dewarmte. Geeft al niet veel vertrouwen...
Ik wil namelijk weten of mijn hoofdleiding van 22mm stalen cv pijp en de aftakkingen naar de convectoren in 16mm meerlagenbuis voldoen.
Mijn volgende vraag was of het daarna een probleem zou kunnen zijn voor de warmtepomp, indien geplaatst in de achtertuin, dat hij binnen 2 meter gekoppeld wordt aan de hoofdleiding, met direct 2 radiatoren aangesloten, die omhoog via de 1e en 2e verdieping naar de zolder loopt, dan naar de voorkant van de woning loopt om daar weer 2 verdiepingen te zakken om daar aan de 2 groeps vloerverwarmingverdeler gekoppeld te worden. Onderweg worden dan dus 4 convectoren gepasseerd.
De andere optie is om de warmtepomp in de voortuin te plaatsen en hem daar na 3 meter op de vvw aan te sluiten en dan de omgekeerde weg naar boven en beneden om uiteindelijk in de woonkamer weer uit te komen op de radiatoren. Maar dan moet ik waarschijnlijk een vergunning aanvragen en ben toch bang voor vandalisme.
Mijn voortuin is wel 6 meter diep, maar je kunt er zo inlopen natuurlijk. Als er dan ook nog een werkschakelaar geplaatst is, is dat misschien heel aantrekkelijk om die voor de lol uit te zetten.
De 2 groeps vloerverwarming is ooit gelegd als bijverwarming, vandaar de 2 t22 radiatoren in de woonkamer erbij.
Alle radiatoren en convectoren zijn voorzien van ventilatoren en ik krijg het al jaren warm met een keteltemperatuur van 38 graden. De ketel staat wel ingesteld op minimaal vermogen en dus 38 graden, maar het vermogen is schijnbaar toch nog te hoog, want hij loopt langzaam maar zeker op tot 42 graden en slaat dan uit. Alleen afgelopen periode met redelijke kou bleef de temperatuur op 40 graden gedurende langere tijd hangen met alle radiatoren en convectoren open.
Gasverbruik is ook al jaren tussen de 400 en 500m3 per jaar inclusief sww. Koken doen we elektrisch, dus cv is alleen voor verwarming en sww.
De vloerverwarming is nu nog aangesloten met 16mm meerlagenbuis en heeft een pomp, maar dat wil ik veranderen naar 22mm stalen leiding en een pomploze verdeler.
Ik ben anderhalf jaar geleden ook met Quatt bezig geweest, maar die hadden maar 1 idee en dat was plaatsen op het houten dak van de schuur die ook gedeeltelijk aan het huis van de buren zit. Daarbij kwam de Quatt dan op ongeveer iets meer dan 2 meter van een slaapkamerraam van de buren. Afstand naar de zolder waar de leidingen naar toe gebracht moesten worden was ook al groter dan standaard en extra boringen, dus het goedkope was er alweer vanaf.
Het idee van dewarmte met het aankoppelen op de dichtstbijzijnde cv leiding klinkt dan ook veel aantrekkelijker. Moet het wel goed te doen zijn en moeten ze natuurlijk wel reageren, want als er nu al niet gereageerd wordt op een verkoopvraag, dan vrees ik voor reactie als er een probleem is.
Maar misschien heeft hier iemand kijk/antwoord op mijn vragen en/of heeft een beter idee? Ik heb al gezocht welke andere warmtepompen ook aangekoppeld kunnen worden op de dichtstbijzijnde leiding, maar heb daar nog niet echt iets van kunnen vinden.
Ik wil namelijk weten of mijn hoofdleiding van 22mm stalen cv pijp en de aftakkingen naar de convectoren in 16mm meerlagenbuis voldoen.
Mijn volgende vraag was of het daarna een probleem zou kunnen zijn voor de warmtepomp, indien geplaatst in de achtertuin, dat hij binnen 2 meter gekoppeld wordt aan de hoofdleiding, met direct 2 radiatoren aangesloten, die omhoog via de 1e en 2e verdieping naar de zolder loopt, dan naar de voorkant van de woning loopt om daar weer 2 verdiepingen te zakken om daar aan de 2 groeps vloerverwarmingverdeler gekoppeld te worden. Onderweg worden dan dus 4 convectoren gepasseerd.
De andere optie is om de warmtepomp in de voortuin te plaatsen en hem daar na 3 meter op de vvw aan te sluiten en dan de omgekeerde weg naar boven en beneden om uiteindelijk in de woonkamer weer uit te komen op de radiatoren. Maar dan moet ik waarschijnlijk een vergunning aanvragen en ben toch bang voor vandalisme.
Mijn voortuin is wel 6 meter diep, maar je kunt er zo inlopen natuurlijk. Als er dan ook nog een werkschakelaar geplaatst is, is dat misschien heel aantrekkelijk om die voor de lol uit te zetten.
De 2 groeps vloerverwarming is ooit gelegd als bijverwarming, vandaar de 2 t22 radiatoren in de woonkamer erbij.
Alle radiatoren en convectoren zijn voorzien van ventilatoren en ik krijg het al jaren warm met een keteltemperatuur van 38 graden. De ketel staat wel ingesteld op minimaal vermogen en dus 38 graden, maar het vermogen is schijnbaar toch nog te hoog, want hij loopt langzaam maar zeker op tot 42 graden en slaat dan uit. Alleen afgelopen periode met redelijke kou bleef de temperatuur op 40 graden gedurende langere tijd hangen met alle radiatoren en convectoren open.
Gasverbruik is ook al jaren tussen de 400 en 500m3 per jaar inclusief sww. Koken doen we elektrisch, dus cv is alleen voor verwarming en sww.
De vloerverwarming is nu nog aangesloten met 16mm meerlagenbuis en heeft een pomp, maar dat wil ik veranderen naar 22mm stalen leiding en een pomploze verdeler.
Ik ben anderhalf jaar geleden ook met Quatt bezig geweest, maar die hadden maar 1 idee en dat was plaatsen op het houten dak van de schuur die ook gedeeltelijk aan het huis van de buren zit. Daarbij kwam de Quatt dan op ongeveer iets meer dan 2 meter van een slaapkamerraam van de buren. Afstand naar de zolder waar de leidingen naar toe gebracht moesten worden was ook al groter dan standaard en extra boringen, dus het goedkope was er alweer vanaf.
Het idee van dewarmte met het aankoppelen op de dichtstbijzijnde cv leiding klinkt dan ook veel aantrekkelijker. Moet het wel goed te doen zijn en moeten ze natuurlijk wel reageren, want als er nu al niet gereageerd wordt op een verkoopvraag, dan vrees ik voor reactie als er een probleem is.
Maar misschien heeft hier iemand kijk/antwoord op mijn vragen en/of heeft een beter idee? Ik heb al gezocht welke andere warmtepompen ook aangekoppeld kunnen worden op de dichtstbijzijnde leiding, maar heb daar nog niet echt iets van kunnen vinden.
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
De optie van Quatt is natuurlijk waanzin!rokil schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:51:
Begin vorige week heb ik het contactformulier ingevuld, maar tot op heden nog geen reactie gehad van dewarmte. Geeft al niet veel vertrouwen...
Ik zou persoonlijk nooit een warmtepomp op een houten dak zetten wat ook nog eens een gezamenlijk dak met de buren is.
Wil je ook wettelijk binnen de geluidsgrenzen blijven kun je echt niet binnen de cá 3-4 meter van je buren zitten, als er niets tussen zit (bv. een muurtje) Overheid heeft een rekentool! Die rekentool zou ik zeker gebruiken.
Koppelen aan 22mm staal hoeft geen probleem te zijn want met een warmtepomp 5kW blijf je ruim onder de delta t van 5 graden tussen Ta en Tr.
De flow wordt wel beperkt door de totale lengte van de leiding en het aantal knietjes!
Wanneer de leidingen eerst naar boven moeten en dan weer naar beneden kan dat eel eens teveel worden.
Bij mij zitten er 8 knietjes en cá 20m leiding tussen (heen en terug) en aangeloten op 22 mm koper. Flow is bij mij maximaal 24l/m en dat is ruim voldoende.
Als de flow eerst naar boven moet en daarna naar beneden alvorens je de vloerverwarming en/radiatoren van de woonkamer bereikt, dan is het raadzaam te kijken hoeveel hindernissen (lengte en knietjes) er zijn onderweg. Aansluiten op de vloerverwarming van de woonkamer zelf heeft dan de voorkeur, maar moet wel mogelijk zijn ivm geluidseisen en bouwvoorschriften (niet overal mag je hem in de voortuin plaatsen).
Al met al gebruik je zo weinig gas dat zelfs met een heel ongunstige installatie zal je nog voldoende warmte creëren om het makkelijk te redden.
Een efficienter systeem zal wat minder verbruiken maar bij zo'n laag verbruik is dat maar minimaal.
Mijn voorkeur zou daarom zijn om de pomp op een plaats te zetten waar je er het minst last van hebt en je binnen de geluidsgrenzen blijft.
[ Voor 5% gewijzigd door Frans H op 30-01-2025 16:09 ]