Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 47 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Quatt gaat hem dan ook niet worden. Eigenwijs en op mijn vraag hoe het dan zit met geluidsoverlast vanwege ongeveer 2 meter van een slaapkamerraam en houten dak, kreeg ik als antwoord dat dat wel goed komt.

De leidinglengte hier is ongeveer 27 meter met 5 knietjes enkele reis. Da's misschien wel teveel van het goede?
De laatste optie, die ik hier eerst nog moet bespreken, is om langs het plafond van de woonkamer en keuken leidingen te maken die naar de vloerverwarmingverdeler lopen in de gang. Dan zou die afstand vanaf de warmtepomp 2 meter zijn voor de radiatoren en 9 meter naar de vloerverwarming. Niet de fraaiste oplossing, maar ik zal sowieso iets moeten maken om elektra en misschien utp kabel bij de warmtepomp te krijgen.

Eerst maar eens afwachten of en wanneer dewarmte gaat reageren, want ik vind een reactie op een aanvraag anderhalve week geleden al wel lang duren. Geeft geen vertrouwen tot nu toe...

[ Voor 5% gewijzigd door rokil op 30-01-2025 20:46 ]

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50
rokil schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:43:
Quatt gaat hem dan ook niet worden. Eigenwijs en op mijn vraag hoe het dan zit met geluidsoverlast vanwege ongeveer 2 meter van een slaapkamerraam en houten dak, kreeg ik als antwoord dat dat wel goed komt.

De leidinglengte hier is ongeveer 27 meter met 5 knietjes enkele reis. Da's misschien wel teveel van het goede?
De laatste optie, die ik hier eerst nog moet bespreken, is om langs het plafond van de woonkamer en keuken leidingen te maken die naar de vloerverwarmingverdeler lopen in de gang. Dan zou die afstand vanaf de warmtepomp 2 meter zijn voor de radiatoren en 9 meter naar de vloerverwarming. Niet de fraaiste oplossing, maar ik zal sowieso iets moeten maken om elektra en misschien utp kabel bij de warmtepomp te krijgen.

Eerst maar eens afwachten of en wanneer dewarmte gaat reageren, want ik vind een reactie op een aanvraag anderhalve week geleden al wel lang duren. Geeft geen vertrouwen tot nu toe...
Met het vermogen wat jij nodig hebt is zelfs die 27m met de 5 knietjes nog te doen.
Is de kruipruimte misschien nog een optie?
Bij de warmtepomp zelf heb je alleen stroom nodig geen utp kabel, communicatie gaat draadloos (433MHz) met een communicatiekastje dat verbonden zit aan je thermostaat en CV ingeval van hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
De kruipruimte is erg laag en bestaat uit 2 delen met een betonnen balk precies in het midden. Heb helaas ook 2 luiken in de woonkamer. Aan de onderkant van de vloer hangen TonZon dekens en in de kleine meterkast zijn alle mogelijkheden om daar omhoog te komen al gevuld met vloerverwarmingleiding en elektra buizen.
Ik dacht dat als ik toch elektra moet aan (laten) leggen, ik net zo goed een utp kabel mee kan nemen, maar dat is dus niet nodig.
Ik ben er ook nog niet uit of ik de warmtepomp meteen solo wil gaan gebruiken, of samen met de cv. Die moet voorlopig toch blijven voor sww, dus dan is dat een extra zekerheid in geval er een probleem is met de warmtepomp en dewarmte reageert niet.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
rokil schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:38:
De kruipruimte is erg laag en bestaat uit 2 delen met een betonnen balk precies in het midden. Heb helaas ook 2 luiken in de woonkamer. Aan de onderkant van de vloer hangen TonZon dekens en in de kleine meterkast zijn alle mogelijkheden om daar omhoog te komen al gevuld met vloerverwarmingleiding en elektra buizen.
Ik dacht dat als ik toch elektra moet aan (laten) leggen, ik net zo goed een utp kabel mee kan nemen, maar dat is dus niet nodig.
Ik ben er ook nog niet uit of ik de warmtepomp meteen solo wil gaan gebruiken, of samen met de cv. Die moet voorlopig toch blijven voor sww, dus dan is dat een extra zekerheid in geval er een probleem is met de warmtepomp en dewarmte reageert niet.
Als je met weinig moeite die utp kabel er ook bij kan leggen zou ik doen, maar als het achteraf ook makkelijk te doen is dan heeft het niet veel meerwaarde.
Enige reden om zo'n kabel bij Dewarmte Pomp AO nodig te hebben is, als er een communicatieprobleem ontstaat omdat het communicatie kastje op een ongelukkige plaats staat waar er problemen kunnen ontstaan met de 433MHz verbinding en er daarom een directe verbinding nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:16
Heeft iemand ervaring met het gedeeltelijk ingraven van de pompAO?

Mijn plan was om hem tegen m'n voorgeven aan te zetten, maar het raamkozijn is eigenlijk ongeveer 10 cm te laag; hij zou dus van binnenuit gezien boven het raam uitsteken en dat vind ik wel een groot nadeel.

Volgens deWarmte kan ik een kuil graven en de pomp maximaal 10 cm lager dan het maaiveld plaatsen, maar hij komt ook nog op bigfoots te staan natuurlijk.... het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ver ik nou kan gaan met het verlagen / verdiepen van de pomp, of ik hem genoeg kan laten zakken.

Ik ga natuurlijk nog even navraag doen bij deWarmte, maar ik ben ook wel benieuwd of iemand hier al ervaring heeft met een soortgelijke situatie.

Mijn tweede vraag hierover is: als ik een gat graaf van (zeg..) 15 cm, en de bodem bedek met 5 cm grind, om een nette afwatering te hebben, dan zal ik ook iets moeten met de zijkanten van het gat toch? Anders zal het langzaam instorten. Zou ik hier dan iets van een bekisting in moeten maken? Of bijvoorbeeld iets van metaal / Cortenstaal staal?

Ik ben erg benieuwd naar eventuele ervaringen (of waarschuwingen ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-09 21:35
Ik zou zeker zorgen voor voldoende water afvoer. Onlangs met het mistige weer had ik een flinke waterplas rond de WP liggen. Deze staat gewoon op tegels waar 30cm verder de tuin start, het water kan zo de tuin in. Maar om altijd met je voetjes in het water te staan lijkt mij niet een hele mooie oplossing. Naast dat bv bij langdurige vorst er een dikke ijslaag in de bak kan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
RikTW schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:50:

Mijn plan was om hem tegen m'n voorgeven aan te zetten, maar het raamkozijn is eigenlijk ongeveer 10 cm te laag; hij zou dus van binnenuit gezien boven het raam uitsteken en dat vind ik wel een groot nadeel.

Volgens deWarmte kan ik een kuil graven en de pomp maximaal 10 cm lager dan het maaiveld plaatsen, maar hij komt ook nog op bigfoots te staan natuurlijk.... het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ver ik nou kan gaan met het verlagen / verdiepen van de pomp, of ik hem genoeg kan laten zakken.

Ik ga natuurlijk nog even navraag doen bij deWarmte, maar ik ben ook wel benieuwd of iemand hier al ervaring heeft met een soortgelijke situatie.

Mijn tweede vraag hierover is: als ik een gat graaf van (zeg..) 15 cm, en de bodem bedek met 5 cm grind, om een nette afwatering te hebben, dan zal ik ook iets moeten met de zijkanten van het gat toch? Anders zal het langzaam instorten. Zou ik hier dan iets van een bekisting in moeten maken? Of bijvoorbeeld iets van metaal / Cortenstaal staal?

hou hierbij wel rekening mee dat je een zeer goede afvoer van het condenswater nodig hebt, bv een directe aansluiting op het riool, anders loop je het risico dat je warmtepomp in het water komt te staan. De onderkant van zowel de onderkant van de condensor (aan de achterkant/zijkant) en de uitblaas opening aan de voorkant zou ik wel boven het maaiveld willen hebben.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio76
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-08 09:56
rokil schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:43:
Heb je een goed alternatief gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ben dus eventueel geïnteresseerd in de pomp ao, omdat deze meteen op de cv leiding aangesloten kan worden, zodat de warmtepomp in de achtertuin kan staan. Maar ook na een 2e vraag via het contactformulier op hun website heb ik nog geen reactie gekregen, dus weet niet of dewarmte nou zo'n goede keuze is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
rokil schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:03:
Ben dus eventueel geïnteresseerd in de pomp ao, omdat deze meteen op de cv leiding aangesloten kan worden, zodat de warmtepomp in de achtertuin kan staan. Maar ook na een 2e vraag via het contactformulier op hun website heb ik nog geen reactie gekregen, dus weet niet of dewarmte nou zo'n goede keuze is....
kijk maar eens hoeveel pompen hun verkocht hebben in vergelijking met Quatt. ?
Qua geluid kun je eens een foto plaatsen van de door jou gewenste locatie incl hoe eea bouwkundig opgebouwd is, dan wil daar wel naar kijken.
Heb je wel al een geluidsberekening gemaakt met de overheid geluidstool, en ja, deze is meer gericht op het geluidsoverlast richting je buren.
En heb je ook gekeken naar je leidingsverlies als deze achter in de tuin geplaatst word ? wil je dat namelijk goed doen is dat niet bepaald goedkoop.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 04-02-2025 20:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frans H
MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:19:
[...]

Qua geluid kun je eens een foto plaatsen van de door jou gewenste locatie incl hoe eea bouwkundig opgebouwd is, dan wil daar wel naar kijken.
Heb je wel al een geluidsberekening gemaakt met de overheid geluidstool, en ja, deze is meer gericht op het geluidsoverlast richting je buren.
En heb je ook gekeken naar je leidingsverlies als deze achter in de tuin geplaatst word ? wil je dat namelijk goed doen is dat niet bepaald goedkoop.
Leuk dat je Quatt weer probeert te promoten, maar jij weet net als ik, dat juist het Quatt forum vol staat met klachten over het geluid.
En een warmtepomp op een houten dak constructie is helemaal vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio76
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-08 09:56
TeutonMartin schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:10:
[...]

Als ik dus even reken met 5 minuten a 175 keer is dit bijna 14,6 uur. In mijn geval draait pompao deze hele maand bijna 24/7. Dat zijn dan voor die week 7 x 24 uur = 168 uur. Dat is dus iets van 8,7%.
Oktober en November bijvoorbeeld draait pompAO bij mij ook erg veel, op een laag pitje praktisch zonder defrosts gezien de hoge buitentemperaturen.
24/7 rustig te pruttelen of volle bak aan het blazen? Enig idee over hoeveel verbruik je het dan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:19:
[...]

Ik heb inderdaad de geluidsberekening gemaakt en op de plaats waar ik hem zou willen gaat het net wel/net niet officieel, maar ik woon dicht bij Schiphol en hier is het nooit stil.
Als de warmtepomp in de achtertuin zou komen, zou deze met 2 meter op de bestaande leiding aangesloten kunnen worden. Bij Quatt moet er dan door de gehele woning een extra leidingpakket getrokken worden, omdat ze deze alleen hybride en dus bij de cv aansluiten. Dat was volgens de adviseur, die langs is geweest, inderdaad te ver en dus was zijn enige oplossing op het houten dak van de schuur dat dus ook half verweven zit in de woning van de buren en binnen 2,5 meter van hun slaapkamerraam.
En als de adviseur dan denkt dat het met de geluid/tril overlast wel goed zal komen, zonder verdere onderbouwing, vertrouw ik daar niet zo op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Frans H schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:41:
[...]

Leuk dat je Quatt weer probeert te promoten, maar jij weet net als ik, dat juist het Quatt forum vol staat met klachten over het geluid.
En een warmtepomp op een houten dak constructie is helemaal vragen om problemen.
sorry, ik promoot helemaal niets, echter als iemand vraagd wat beter is en ik dan zeg kijk naar het marktaandeel ben ik dan een propotor ? nee dus, het zijn gewoon feiten.

En mijn aanbod voor hulp heeft niet met Quatt of DeWarmte te maken, kijk eerst maar eens wie dit topic heeft gestart. dus ik welk graag iedereen ongeacht het merk van de warmtepomp (heb daarvoor ook een apart topic specifiek over geluid en problemen met geluid van warmtepompen en airco's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
rokil schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:06:
[...]

Ik heb inderdaad de geluidsberekening gemaakt en op de plaats waar ik hem zou willen gaat het net wel/net niet officieel, maar ik woon dicht bij Schiphol en hier is het nooit stil.
Als de warmtepomp in de achtertuin zou komen, zou deze met 2 meter op de bestaande leiding aangesloten kunnen worden. Bij Quatt moet er dan door de gehele woning een extra leidingpakket getrokken worden, omdat ze deze alleen hybride en dus bij de cv aansluiten. Dat was volgens de adviseur, die langs is geweest, inderdaad te ver en dus was zijn enige oplossing op het houten dak van de schuur dat dus ook half verweven zit in de woning van de buren en binnen 2,5 meter van hun slaapkamerraam.
En als de adviseur dan denkt dat het met de geluid/tril overlast wel goed zal komen, zonder verdere onderbouwing, vertrouw ik daar niet zo op.
juist, daar kan ik ook mee inkomen, maar je mag me ook een DM sturen met fotó's, dan wil daar wel naar kijken mogelijk dat ik je toch wat ideen kan geven. het is maar een aanbod. _/-\o_ en welk warmtepomp daar dan komt te staan is voor mij niet van belang, zolang je zelf maar van je keuze overtuigd bent.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 04-02-2025 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:39:
[...]

juist, daar kan ik ook mee inkomen, maar je mag me ook een DM sturen met fotó's, dan wil daar wel naar kijken mogelijk dat ik je toch wat ideen kan geven. het is maar een aanbod. _/-\o_ en welk warmtepomp daar dan komt te staan is voor mij niet van belang, zolang je zelf maar van je keuze overtuigd bent.
Hartelijk dank @MacD007 voor je aanbod, maar dat heb(ben) je(we) anderhalf jaar geleden al gedaan en toen zijn we op de locatie uitgekomen die ik nu graag zou willen.
De Quatt adviseur vertelde toen dat ze bezig waren om het ook mogelijk te maken om rechtstreeks op de leiding aan te sluiten. Daar heb ik al die tijd op gewacht, maar dat is schijnbaar afgeketst, want daar hebben ze nu geen plannen meer voor.
Vandaar nu dan de PompAO, omdat deze wel meteen op de dichtstbijzijnde cv leiding aangesloten kan worden en ik tot nu toe nergens heb gelezen welk ander merk dat ook zou kunnen voor rondom die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
rokil schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:30:
[...]

Hartelijk dank @MacD007 voor je aanbod, maar dat heb(ben) je(we) anderhalf jaar geleden al gedaan en toen zijn we op de locatie uitgekomen die ik nu graag zou willen.
De Quatt adviseur vertelde toen dat ze bezig waren om het ook mogelijk te maken om rechtstreeks op de leiding aan te sluiten. Daar heb ik al die tijd op gewacht, maar dat is schijnbaar afgeketst, want daar hebben ze nu geen plannen meer voor.
Vandaar nu dan de PompAO, omdat deze wel meteen op de dichtstbijzijnde cv leiding aangesloten kan worden en ik tot nu toe nergens heb gelezen welk ander merk dat ook zou kunnen voor rondom die prijs.
WeHeat ? Is ook een Nederlands product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koplopert
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-09 19:05
MacD007 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:16:
[...]

WeHeat ? Is ook een Nederlands product.
WeHeat doet het inderdaad ook, zoals bij mij thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frans H
MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:37:
[...]

sorry, ik promoot helemaal niets, echter als iemand vraagd wat beter is en ik dan zeg kijk naar het marktaandeel ben ik dan een propotor ? nee dus, het zijn gewoon feiten.

En mijn aanbod voor hulp heeft niet met Quatt of DeWarmte te maken, kijk eerst maar eens wie dit topic heeft gestart. dus ik welk graag iedereen ongeacht het merk van de warmtepomp (heb daarvoor ook een apart topic specifiek over geluid en problemen met geluid van warmtepompen en airco's.
Sorry als je het over feiten hebt en je zegt dan dat de hoeveelheid verkochte producten een mate is van de kwaliteit van het product dan heb je wel een heel bijzondere manier van het vaststellen van feiten.
Het feit is dat ze er meer verkocht hebben, niet dat hij daardoor beter is.

En om even terug te komen op het promoten van jouw merk Quatt, dit is niet enige warmtepomp forum waar jij dit doet, tot ongenoegen van veel forumleden die zich daaraan storen.

Ik ga ook niet op het Quatt forum de warmtepomp van Dewarmte aanprijzen, ook al ben ik van mening dat de pomp van Dewarmte veel beter is.

N.B. Jij hebt het topic gestart omdat je van plan was deze pomp aan te schaffen, alleen had je niet voldoende geduld om het geluidsdocument van de Pomp AO af te wachten, wat jij op dat moment nodig had voor je geluidsberekening.

[ Voor 8% gewijzigd door Frans H op 05-02-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Frans H schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:41:
[...]

Sorry als je het over feiten hebt en je zegt dan dat de hoeveelheid verkochte producten een mate is van de kwaliteit van het product dan heb je wel een heel bijzondere manier van het vaststellen van feiten.
Het feit is dat ze er meer verkocht hebben, niet dat hij daardoor beter is.

En om even terug te komen op het promoten van jouw merk Quatt, dit is niet enige warmtepomp forum waar jij dit doet, tot ongenoegen van veel forumleden die zich daaraan storen.

Ik ga ook niet op het Quatt forum de warmtepomp van Dewarmte aanprijzen, ook al ben ik van mening dat de pomp van Dewarmte veel beter is.
waarom zou je dat niet mogen ? gelukkig leven we hier in een vrij land, dus als jij overtuigd bent dat DeWarmte beter is is dat helemaal oke. Overigens heb ik lang tussen beide getwijfelt en is het uiteindelijk de Quatt geworden. Daar heb ik bepaalde redenen voor en jou redenen kunnen daarvan afwijken en dus in het voordeel van DeWarmte vallen. prima, is ook helemaal niets mis mee.
overigenshad je kunnen zien je dat ik bij beide de topicstarter ben.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 05-02-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
MacD007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:18:
[...]

hou hierbij wel rekening mee dat je een zeer goede afvoer van het condenswater nodig hebt, bv een directe aansluiting op het riool, anders loop je het risico dat je warmtepomp in het water komt te staan. De onderkant van zowel de onderkant van de condensor (aan de achterkant/zijkant) en de uitblaas opening aan de voorkant zou ik wel boven het maaiveld willen hebben.
Klopt het dat de pomp zelf (dus zonder poten) dan ongeveer 10 cm zou kunnen zakken, of is dat al te diep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06
RikTW schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:50:

Ik zou met ingraven sowieso uitkijken ivm sneeuw.
En als het een keer flink doorregent is die kuil natuurlijk het eerste dat volloopt.

Of kies een warmtepomp die lager is :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 12:57
Op advies van een aantal op dit forum heb ik een Netatmo thermostaat gekocht. De "oranje" uitvoering. Dit is toch de aan/uit versie?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:08
BruceMW schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:13:
Op advies van een aantal op dit forum heb ik een Netatmo thermostaat gekocht. De "oranje" uitvoering. Dit is toch de aan/uit versie?!
Jaa dat klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
paQ schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:51:
[...]

Of kies een warmtepomp die lager is :)
Dat was inderdaad mijn voorlopige conclusie, en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
RikTW schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Dat was inderdaad mijn voorlopige conclusie, en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven :)
Bosch, Vaillant, oa, zijn als het goed is al zo'n 10cm lager dan DeWarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-09 22:34
Weet niet of het hier tussen hoort maar ik heb sinds afgelopen oktober een 2e warmtepomp genomen.
Kreeg net de jaarafrekening en moest ineens 1050 euro bij betalen! :S
Heb voorschot op variabel staan en lees daarbij dat je geen verrassingen hebt op je jaar afrekening.
Na bellen om uitleg was het antwoord dat ik meer stroom had gebruikt dan van te voren ingeschat (+/- 2000 kWh) en zoals ik het nu begrijp ik wel de stroom heb betaald met mijn maandelijkse variabele voorschot maar dat ik nu dus nog even de energiebelasting over dit geheel moet betalen....
Iemand hier ook ervaring mee of wat meer uitleg?
Klinkt mij namelijk als een fout van hun kant en/of weer z'n slimme A.I. die niet zo slim is en dat ik hoog en laag kan springen maar gewoon moet betalen.
Ik heb voor komende jaar gekozen voor een vast voorschot waarbij ik mijn geschatte komende jaarverbruik heb gedeeld door 10 maanden (met 2 maanden buffer voor hogere prijzen,toch meer verbruik e.d) zodat ik hopelijk volgend jaar geen nare verrassing kan verwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RikTW schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Of je past het raam aan, dat is dus gewoon een kwestie wat duurder qua kosten is, een andere warmtepomp die wel past of het raam aan de warmtepomp aanpassen. Als blijkt dat het aanpassen van het raam goedkoper is is dat natuurlijk ook nog een optie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:44:
[...]

Of je past het raam aan, dat is dus gewoon een kwestie wat duurder qua kosten is, een andere warmtepomp die wel past of het raam aan de warmtepomp aanpassen. Als blijkt dat het aanpassen van het raam goedkoper is is dat natuurlijk ook nog een optie. ;)
Je mag niet zomaar de voorkant van je huis wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Je mag niet zomaar de voorkant van je huis wijzigen.
klopt, maar vaak mag je ook aan de voorkant geen warmtepomp plaatsen. overigens had ik niet gezien dat het hier de voorkant betrof, want dan wordt het inderdaad een stuk lastiger.

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 06-02-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:23:
[...]

klopt, maar vaak mag je ook aan de voorkant geen warmtepomp plaatsen. overigens had ik niet gezien dat het hier de voorkant betrof, want dan wordt het inderdaad een stuk lastiger.
Is dat zo?
Lijkt me eerder nogal specifiek wanneer dat niet mag.
Een wp op de grond < 1m kun je volgens mij vrijwel overal vergunningsvrij plaatsen. (Mits je je aan de rest van de regels houdt natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:46:
[...]

Is dat zo?
Lijkt me eerder nogal specifiek wanneer dat niet mag.
Een wp op de grond < 1m kun je volgens mij vrijwel overal vergunningsvrij plaatsen. (Mits je je aan de rest van de regels houdt natuurlijk)
Klopt, mits deze op de grond geplaatst wordt, en dat lijkt men in dit geval wel (waarschijnlijk) te willen, dat was ik met mijn laatste opmerking helaas vergeten.

Zie: Een warmtepomp of airco geplaatst op de grond is vergunningvrij wanneer deze niet hoger dan 1 meter is en de oppervlakte niet meer dan 2 m2 bedraagt (artikel 2.29, onder r, van het Bbl). De eis van 1 meter moet vanaf de grond worden gemeten (artikel 2.23 van het Bbl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 12:48
[quote]glkx schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:08:
[...]

@L_Edje Ik heb hem weer aan de praat gekregen door de headers option ook in de form_submit te plaatsen. Sinds versie 7.0.2 heeft de form_submit zijn eigen headers option.

Dag allemaal,

Ik heb sinds deze week ook Home Assistant. Ik ben aan het stoeien met de het scrapen. Ik heb de code van glkx van 14 augustus 2024 toegevoegd (met eigen naam en wachtwoord) en Home Assistant geeft geen foutmeldingen. Ik krijg alleen bij alle sensoren te zien dat ze unavailable zijn.

Doet bij jullie de scraper het nog wel? of moet ik nog iets toevoegen aan de code?

Groetjes Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceMW
Ik moet mijn vrouw er nog van overtuigen om de AO definitief aan te schaffen. Ze is erg gevoelig voor geluid, en hoort "alles". Gisteren nog bij iemand geweest voor een luistersessie, maar die WP (geen AO) was binnen toch goed te horen, m.n. resonantie. Wij ontkomen er nl niet aan om de AO op de grond bij onze woonkamer te plaatsen, vanwege beschikbare aansluitingen.
Nu hebben we de laatste tijd genoeg dagen gehad waar de AO op volle toeren moest draaien. Zijn er mensen op dit forum die de AO ook bij de woonkamer hebben staan en hun ervaring kunnen delen.
Het liefst zouden we zelf naar een AO komen luisteren, maar DeWarmte geeft vanwege privacy geen adressen in onze buurt (Venray) die ook een AO hebben, dus ik hoop op eerlijke reacties over het geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
BruceMW schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:51:
Ik moet mijn vrouw er nog van overtuigen om de AO definitief aan te schaffen. Ze is erg gevoelig voor geluid, en hoort "alles". Gisteren nog bij iemand geweest voor een luistersessie, maar die WP (geen AO) was binnen toch goed te horen, m.n. resonantie. Wij ontkomen er nl niet aan om de AO op de grond bij onze woonkamer te plaatsen, vanwege beschikbare aansluitingen.
Nu hebben we de laatste tijd genoeg dagen gehad waar de AO op volle toeren moest draaien. Zijn er mensen op dit forum die de AO ook bij de woonkamer hebben staan en hun ervaring kunnen delen.
Het liefst zouden we zelf naar een AO komen luisteren, maar DeWarmte geeft vanwege privacy geen adressen in onze buurt (Venray) die ook een AO hebben, dus ik hoop op eerlijke reacties over het geluid.
Bij mij heeft hij in januari een week op maximaal gedraaid (normale modus cá 1600w, geen power modus).
Door H++ glas is hij binnen niet te horen.
Ik woon niet bij je in de buurt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
oeps, ik snap je zorgen en problemen. En ja, daar doe je helaas niets aan.
Waar je wel iets aan kunt doen is om te kijken of je maatregelen kunt nemen waardoor je mn resonanties via de grond zo veel mogelijk kunt verminderen.
Wat je ook zou kunnen doen is de muur achter de warmtepomp bekleden met geluidsabsorberend materiaal.
hier is een voorbeeld hoe zoiets er uit komt te zien (kun je dus ook bekleden zodat het wat minder opvalt. met het goed te doen moet het wel aan beide kanten iets uitsteken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6t7XYZVojObUw0piqsjtaCMlDk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuwObCuZxRKLhg66v8jmRICR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaiylxMhBxo8ahtlA3L03TuuAv4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mo9R7YXbCaP8pa1fsWNHtYX2.jpg?f=fotoalbum_tile

de ondergrond kun je door verschillende lagen van bv isolatiemateriaal (waterbestendig) en massa (zware stoeptegels) en trildempers (veer) en matjes (bv de bekende wagner matjes, zie foto) in combinatie met een goede rubberen bigfoot (mn de combinatie van juist zo veel mogelijke maatregelen kan hier wel helpen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMX_Ly2yvKa4S1NYFErwYvH7_ww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEMtsQpgRiqHFjKQrFGPhEvt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Z4KI61z_xEh_p_nr-JBMzoA8gg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zax1trIGJWYWrtq8mqq4BWn9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bv72VN7QJ6MSgfL_M2s7IerVDGo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6H5FTm7stemAIdhry1SFkGh.jpg?f=fotoalbum_tile

om bij iemand anders te luisteren lijkt een goede manier het probleem is echter dat dat andere huis natuurlijk nooit een kopie van jouw huis zal zijn, en hebben juist niet direct zichtbare verschillenden just een behoorlijke invloed, hou daar dus wel rekening mee, het kan dan bij jou helaas in de praktijk compleet anders uitvallen.

hier de geluidswaarden van de AO warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw7zhnHPcEDkfyQIhmWAxB7c1zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5hkJO747Nnn3lO4VpACDBDG.jpg?f=fotoalbum_large
dus effectief heeft een DeWarmte AO warmtepomp op vol vermogen 58 dB (de wettelijke eis doet niet aan getal achter de komma en rond dit af) en de silent modus dus op 55 dB. Deze waarden zijn mn belangrijk om te kijken of je aan de wettelijke eisen qua geluidsoverlast mbt de erfgrens richting je buren kunt houden, want daar mag de overdag niet boven de 45 dB en avond/s'nachts (vanaf 19:00 uur) niet boven de 40 dB uitkomen.
Bedenk wel dat een warmtepomp zeker niet continue op vol vermogen draait.
Heb je bv nog enkel glas of oud dubbel glas in de ramen dicht bij de locatie zitten zou je deze ook door bv HR++ vervangen ( in ver uit de meeste gevallen kun je hierbij alleen het glas vervangen), voor HR++ krijg je zelfs in combinatie met een warmtepomp ook de dubbele subsidie en kan nu ook vanaf 2 m2 glasoppervlak, er is ook een extra geluidswerende HR++ te krijgen. Voor HR+++ (tripel) moet je helaas ook het kozijn vervangen en dat is een hele dure keuze.
Een bijkomend voordeel is dat je hierdoor ook duidelijk de isolatiewaarde van je huis verbeterd, ik heb vooraf een groot deel van mijn 25 jaar oud dubbel glas vervangen door HR++.

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 07-02-2025 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glkx
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
wildebeernd schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:54:
[...]

@L_Edje Ik heb hem weer aan de praat gekregen door de headers option ook in de form_submit te plaatsen. Sinds versie 7.0.2 heeft de form_submit zijn eigen headers option.

Dag allemaal,

Ik heb sinds deze week ook Home Assistant. Ik ben aan het stoeien met de het scrapen. Ik heb de code van glkx van 14 augustus 2024 toegevoegd (met eigen naam en wachtwoord) en Home Assistant geeft geen foutmeldingen. Ik krijg alleen bij alle sensoren te zien dat ze unavailable zijn.

Doet bij jullie de scraper het nog wel? of moet ik nog iets toevoegen aan de code?

Groetjes Erwin
De scrapper versie die je gebruikt werkt helaas niet meer ivm update van DeWarmte.

Je kan de nieuwe versie hier vinden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81202842#81202842

Het is belangrijk dat je de urls wijzigt met de urls van jouw persoonlijke MyDeWarmte dashboards.
  • /status/453/A-236/ → /status/???/????/
  • /dashboard/453/A-236/ → /dashboard/???/????

[ Voor 14% gewijzigd door glkx op 07-02-2025 12:02 . Reden: Ivm vermelde gebruik oude versie scrapper ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceMW
.
MacD007 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:21:
[...]

Waar je wel iets aan kunt doen is om te kijken of je maatregelen kunt nemen waardoor je mn resonanties via de grond zo veel mogelijk kunt verminderen.
Wat je ook zou kunnen doen is de muur achter de warmtepomp bekleden met geluidsabsorberend materiaal.
hier is een voorbeeld hoe zoiets er uit komt te zien (kun je dus ook bekleden zodat het wat minder opvalt. met het goed te doen moet het wel aan beide kanten iets uitsteken.
[Afbeelding][Afbeelding]

de ondergrond kun je door verschillende lagen van bv isolatiemateriaal (waterbestendig) en massa (zware stoeptegels) en trildempers (veer) en matjes (bv de bekende wagner matjes, zie foto) in combinatie met een goede rubberen bigfoot (mn de combinatie van juist zo veel mogelijke maatregelen kan hier wel helpen).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

om bij iemand anders te luisteren lijkt een goede manier het probleem is echter dat dat andere huis natuurlijk nooit een kopie van jouw huis zal zijn, en hebben juist niet direct zichtbare verschillenden just een behoorlijke invloed, hou daar dus wel rekening mee, het kan dan bij jou helaas in de praktijk compleet anders uitvallen.

[Afbeelding]
dus effectief heeft een DeWarmte AO warmtepomp op vol vermogen 58 dB (de wettelijke eis doet niet aan getal achter de komma en rond dit af) en de silent modus dus op 55 dB. Deze waarden zijn mn belangrijk om te kijken of je aan de wettelijke eisen qua geluidsoverlast mbt de erfgrens richting je buren kunt houden, want daar mag de overdag niet boven de 45 dB en avond/s'nachts (vanaf 19:00 uur) niet boven de 40 dB uitkomen.
Heb je bv nog enkel glas of oud dubbel glas in de ramen dicht bij de locatie zitten zou je deze ook door bv HR++ vervangen ( in ver uit de meeste gevallen kun je hierbij alleen het glas vervangen), voor HR++ krijg je zelfs in combinatie met een warmtepomp ook de dubbele subsidie en kan nu ook vanaf 2 m2 glasoppervlak, er is ook een extra geluidswerende HR++ te krijgen. Voor HR+++ (tripel) moet je helaas ook het kozijn vervangen en dat is een hele dure keuze.
Een bijkomend voordeel is dat je hierdoor ook duidelijk de isolatiewaarde van je huis verbeterd, ik heb vooraf een groot deel van mijn 25 jaar oud dubbel glas vervangen door HR++.
[...]

[ Voor 69% gewijzigd door BruceMW op 07-02-2025 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BruceMW
.
MacD007 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:21:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor dit zeer uitvoerige en nuttige antwoord. Ik begrijp dat iedere situatie anders is. Blijft lastig, want het is toch een behoorlijke investering, en een WP kun je nu eenmaal niet "ff" verplaatsen als het niet werkt.
De tips zal ik meenemen in onze beslissing. Die veren heb ik al bijbesteld bij DeWarmte. De AO zou tegen een muur, >20cm, naast een schuifpui komen te staan, HR++ glas. Verder zo'n 4 meter van de erfgrens, dus dit zou geen probleem moeten zijn. Verder is die extra isolatie tegen de muur ook wel een goed idee.
Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
BruceMW schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:32:
.
[...]
Bedankt voor dit zeer uitvoerige en nuttige antwoord. Ik begrijp dat iedere situatie anders is. Blijft lastig, want het is toch een behoorlijke investering, en een WP kun je nu eenmaal niet "ff" verplaatsen als het niet werkt.
De tips zal ik meenemen in onze beslissing. Die veren heb ik al bijbesteld bij DeWarmte. De AO zou tegen een muur, >20cm, naast een schuifpui komen te staan, HR++ glas. Verder zo'n 4 meter van de erfgrens, dus dit zou geen probleem moeten zijn. Verder is die extra isolatie tegen de muur ook wel een goed idee.
Dank je! [quote]MacD007 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:21:
[...]
Waarom aan de muur?
Als het enigszins mogelijk is op de grond en niet aan de muur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceMW
Frans H schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:39:
[...]

Waarom aan de muur?
Als het enigszins mogelijk is op de grond en niet aan de muur!
Niet letterlijk, ik bedoelde 20 cm van de woonkamer muur af, idd op de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
glkx schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:55:
[...]

De scrapper versie die je gebruikt werkt helaas niet meer ivm update van DeWarmte.

Je kan de nieuwe versie hier vinden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81202842#81202842

Het is belangrijk dat je de urls wijzigt met de urls van jouw persoonlijke MyDeWarmte dashboards.
Super bedankt! Ik had die code idd niet aangepast! Ik ga het vanavond eens proberen! 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:01
BruceMW schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:41:
[...]

Ik heb de pomp wel aan de muur bevestigd waar mijn woonkamer zit en ik heb hem nog nooit gehoord. In de nacht hoor ik hem blazen want we slapen er vlak boven. Maar een cv of koelkast of als het regent of waait maakt echt meer geluid. Daarbij kun je de pomp ook nog in de silent mode zetten. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:02

TD-91

XC40 P8

Goedemiddag!
Afgelopen tijd wat meegelezen in dit topic. In de zoektocht naar een toekomstbestendige hybride oplossing past de AO goed.
Schouw gehad, standaard installatie met een meerprijs voor een lift/kraan en extra groep.

Verder nog aan het kijken naar de Quatt en Adlar, maar niet echt enthousiast over oa de abonnementsvormen.

Nu zou ik graag wat zaken/gedachtes tegen jullie aan houden om een beter beeld te krijgen.

Plaatsing buitenunit
Met rug tegen scheidingsmuur buren op een plat dak (j50 betonnen broodjesvloer) . 115cm ruimte (niet de voorgeschreven 30cm ruimte vanaf de muur dus). Enige andere optie (ivm openslaande deur) is verder van de muur af tegen het hekwerk aan met gezicht naar de tuin.
Rubbertegels, veren etc. gezien plat dak van plan om bij te bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btiahZg2fKpiuiWjDBmZJw4VGVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMGqlZwzTre6ochIu0s19L9C.jpg?f=fotoalbum_large

Leidingwerk
22 staal bij CV / rest 20 en 16... Niet ideaal, maar in hybride modus maar even zien hoe dat gaat.

Vloerverdeler tbv woonkamer
Gesloten verdeler met pomp. Advies DeWarmte is deze te laten zitten icm hogere temp radiatoren bovenverdiepingen. Zelf denk ik eerder aan een open verdeler en radiatoren met fan boven (of airco tzt). Maar niet van plan dit direct te vervangen.

Thermostaat
Tado V3+ met zoneregeling (radiatorknoppen). Veel besproken onderwerp. DeWarmte adviseert/verkoopt de Tado nog steeds. Maar ondanks de in dit en andere topics voorbij gekomen instellingen verwacht ik weinig succes. Wellicht tzt vervangen voor bijv. Netatmo en Tado nog gebruiken voor aansturing radiatorknoppen exclusief de vloerverwarming in de woonkamer.

Vuilfilter
Niet standaard, maar lijkt mij wel van toegevoegde waarde. Zie dat een aantal hier deze hebben laten toevoegen. Nodig? Prijs bij DeWarmte oke?

Lift
De warmtepomp moet een plat dak op. Iemand ervaring met dit zelf organiseren iom DeWarmte, om zo de kosten te drukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
BruceMW schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:32:
.
[...]
Dank je!
graag gedaan, even een vraag, plaatsing op de grond ? is dat mogelijk ook een oplossing?
De eerder genoemde wagner blokjes heb ik zelf (ook tegen een muur) aan de onderkant van de steunen geplaatst zodat een trilling zo veel mogelijk word voorkomen. Ik heb dan geen DeWarmte AO warmtepomp maar aan de andere kant zit mijn keuken (keukenkastjes) en ik heb nog geen enkel geluid in de keuken gehoord en ook geen rinkelend glaswerk veroorzaakt door de trillingen. (wel aan die kant geen raam (in de keuken).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5FoFW0dI0MttAy6FTfjG-H-05o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t7RYrVz9dlZsunkl5oER3SS0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
BruceMW schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:41:
[...]

Bij plaatsing op de grond is het niet nodig om veren te gebruiken, big foots op een opsluitband in een grindbed is voldoende.
Dewarmte gebruikt standaard big foots.

[ Voor 5% gewijzigd door Frans H op 07-02-2025 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
TD-91 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:25:
Goedemiddag!
Afgelopen tijd wat meegelezen in dit topic. In de zoektocht naar een toekomstbestendige hybride oplossing past de AO goed.
Schouw gehad, standaard installatie met een meerprijs voor een lift/kraan en extra groep.

Verder nog aan het kijken naar de Quatt en Adlar, maar niet echt enthousiast over oa de abonnementsvormen.

Nu zou ik graag wat zaken/gedachtes tegen jullie aan houden om een beter beeld te krijgen.

Plaatsing buitenunit
Met rug tegen scheidingsmuur buren op een plat dak (j50 betonnen broodjesvloer) . 115cm ruimte (niet de voorgeschreven 30cm ruimte vanaf de muur dus). Enige andere optie (ivm openslaande deur) is verder van de muur af tegen het hekwerk aan met gezicht naar de tuin.

[Afbeelding]

Leidingwerk
22 staal bij CV / rest 20 en 16... Niet ideaal, maar in hybride modus maar even zien hoe dat gaat.

Gesloten verdeler met pomp. Advies DeWarmte is deze te laten zitten icm hogere temp radiatoren bovenverdiepingen. Zelf denk ik eerder aan een open verdeler en radiatoren met fan boven (of airco tzt). Maar niet van plan dit direct te vervangen.

Thermostaat
Tado V3+ met zoneregeling (radiatorknoppen). Veel besproken onderwerp. DeWarmte adviseert/verkoopt de Tado nog steeds. Maar ondanks de in dit en andere topics voorbij gekomen instellingen verwacht ik weinig succes. Wellicht tzt vervangen voor bijv. Netatmo en Tado nog gebruiken voor aansturing radiatorknoppen exclusief de vloerverwarming in de woonkamer.

Vuilfilter
Niet standaard, maar lijkt mij wel van toegevoegde waarde. Zie dat een aantal hier deze hebben laten toevoegen. Nodig? Prijs bij DeWarmte oke?

Lift
De warmtepomp moet een plat dak op. Iemand ervaring met dit zelf organiseren iom DeWarmte, om zo de kosten te drukken?
gezien die locatie zeker een wpac berekening uitvoeren en ik ben benieuwd hoe daar de uitkomst van zal zijn. Gebruik wel de juiste geluidswaarden. (LwAmax 58/55 dB). Als je hulp nodig hebt laat het dan even weten. ik heb ondertussen al heel veel van deze berekeningen gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw7zhnHPcEDkfyQIhmWAxB7c1zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5hkJO747Nnn3lO4VpACDBDG.jpg?f=fotoalbum_large

vuilfliter zeker doen, want je wilt echt geen troep in het systeem van de warmtepomp.
welk merk bied DeWarmte aan, er zijn een paar goede, ik zelf heb voor een volledig messing uitvoering (ook ivm de levensduur) gekozen maar de deels kunststof zijn wel weer een stuk goedkoper.

Mbt tot de Tado is het denk ik meer een punt of je deze als solitair "normale" thermostaat gaat gebruiken of je gaat deze als een puur zone systeem gebruiken. Zone systemen kunnen werken maar je ziet ook heel veel voorbeelden waar het juist niet werkt, je zou ook de thermostaat knoppen zo kunnen ontkopelen dat deze geen eigen warmtevraag mogen geven en de warmtevraag uitsluitend door de hoofd tdo kamer thermostaat word gegeven, als dat werkt zou je mogelijk kunnen kijken of je een aparte zone kunt toevoegen, gaat dat goed kun je verder, zo niet dan weer terug. daarmee zou je zeker voorlopig je huidige thermostaat kunnen behouden, een nieuwe is zo gekocht als het toch niet blijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Frans H schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:05:
[...]

Bij plaatsing op de grond is het niet nodig om veren te gebruiken, big foots op een opsluitband in een grindbed is voldoende.
Dewarmte gebruikt standaard big foots.
normaal heb je helemaal gelijk, maar in zijn situatie was het mogelijk wel een extra maatregel om zo veel mogelijk trillingen te voorkomen, dat zie je ook op platte daken. hij plaatst echter zijn unit tegen een muur en ook daar zou dit een extra mogelijkheid zijn, normaal gezien gebruik je hiervoor gewoon dempers, maar ik ben ondertussen al diverse situaties (ook hier op tweakers) tegengekomen waar men uit eindelijk toch veren nodig had om de overlast te minimaliseren.
Elke situatie is gewoon anders en soms zul je dus ook out of the box moeten denken.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 07-02-2025 14:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• a.zwikstra
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-09 07:48
Update druk die steeds in CV ketel wegvalt naar < 0.6bar. Vandaag zijn Sander (deWarmte) en een engineer langskomen om naar het probleem te kijken. Conform specs klopte alles. Dus een terugslagklep aan de kant waar de driewegklep in de cv zit. Alles is oké, maar toch valt de druk snel weg naar <0.6 bar. Een optie was om de terugslagklep te verwijderen. En wat denk je, probleem helemaal weg. Dus met name mijn dames die regelmatig een koude douche hadden zijn super blij. Systeem draait nu al uren met een stabiele druk. _/-\o_
Dewarmte heeft het uiteindelijk dus prima opgelost en ik kreeg ook gelijk een software update die binnenkort gepusht gaat worden.
Ik blijf lekker meelezen in het forum, maar mijn probleem is gelukkig eindelijk opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door a.zwikstra op 07-02-2025 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BruceMW
MacD007 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:02:
[...]

graag gedaan, even een vraag, plaatsing op de grond ? is dat mogelijk ook een oplossing?
De eerder genoemde wagner blokjes heb ik zelf (ook tegen een muur) aan de onderkant van de steunen geplaatst zodat een trilling zo veel mogelijk word voorkomen. Ik heb dan geen DeWarmte AO warmtepomp maar aan de andere kant zit mijn keuken (keukenkastjes) en ik heb nog geen enkel geluid in de keuken gehoord en ook geen rinkelend glaswerk veroorzaakt door de trillingen. (wel aan die kant geen raam (in de keuken).
[Afbeelding]
De WP komt inderdaad op de grond, was misschien onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
BruceMW schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:24:
[...]

De WP komt inderdaad op de grond, was misschien onduidelijk.
Zou je een foto van je gewenste locatie kunnen plaatsen, kunnen we mogelijk nog met je meedenken.
het probleem is als de warmtepomp een keer op zijn plaats staat wil je deze natuurlijk niet graag weer verplaatsen omdat er toch volgens vrouwlief nog te veel trillingen cq lawaai naar binnen komt.
Dus kun je mogelijk beter iets meer (en de kans dat je dan eigenlijk te veel aan het doen bent (maar dat is normaal geen probleem) moeite doen. maar dat is natuurlijk helemaal jouw keuze.
Denk ook aan voldoende afwatering, want er komt best veel water (zeker met de huidige keoude temperaturen vrij, ik heb ruim 250l/week aan condenswater, dat is dus een hele slok).
Als je dat in de grond wilt laten lopen dan wel een kuiltje van min. 60-70 cm diep (zodat je onder de vorstgrens komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
Helaas krijg ik de code nog niet werkend. De sensoren zeggen nog steeds unavailable.

Ik heb regel deze regels aangepast naar mijn eigen webpagina.

3 resource: "https://mydewarmte.com/status/911/A-645/"
20 username: "eigen username''
21 password: "eigen wachtwoord"
112 resource: "https://mydewarmte.com/dashboard/911/A-645/" (dit is my dashboard hourly)
143 resource: "https://mydewarmte.com/dashboard/911/A-645/" (Dit is my dashboard yearly)

Home assistant geeft ook dit aan

Invalid config for 'multiscrape' at configuration.yaml, line 12: 'end' is an invalid option for 'multiscrape', check: multiscrape->0->sensor->0->end
Invalid config for 'multiscrape' at configuration.yaml, line 12: 'entity_id' is an invalid option for 'multiscrape', check: multiscrape->0->sensor->0->entity_id
Invalid config for 'multiscrape' at configuration.yaml, line 12: 'multiscrape' is an invalid option for 'multiscrape', check: multiscrape->0->multiscrape
Invalid config for 'multiscrape' at configuration.yaml, line 12: 'platform' is an invalid option for 'multiscrape', check: multiscrape->0->sensor->0->platform
Invalid config for 'multiscrape' at configuration.yaml, line 12: 'start' is an invalid option for 'multiscrape', check: multiscrape->0->sensor->0->start
Invalid config for 'multiscrape' at configuration.yaml, line 12: 'state' is an invalid option for 'multiscrape', check: multiscrape->0->sensor->0->state
Invalid config for 'multiscrape' at configuration.yaml, line 12: 'template' is an invalid option for 'multiscrape', check: multiscrape->0->template
Invalid config for 'multiscrape' at configuration.yaml, line 12: 'type' is an invalid option for 'multiscrape', check: multiscrape->0->sensor->0->type

De sensoren zijn nog steeds unavailable.

Moet ik nog meer aanpassen aan het schript? Ik heb nog een lange weg te gaan om dit allemaal te begrijpen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkHA22
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-09 09:22
In de reacties lees ik uitsluitend tips enz over geluidsproductie buitenshuis (ventilator en compressor en eventueel vibraties via een dakconstructie)
Wat echter zeker ook meespeelt bij een hybride warmtepomp is het geluid van stromend water in de leidingen van de cv enz. Hier is veel aan te doen door (eerst goed ontluchten!) de stroomsnelheid te beperken, maar niet alle geluid krijg je weg. De stroomsnelheid van de DeWarmte wp kan je (nog?) niet zelf regelen. Dat doet de support helpdesk op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkHA22
[...]

Dag allemaal,

Groetjes Erwin
Helaas werk je met een verouderde code. Verder zoeken op dit forum staat een recentere versie die werkt nadat DeWarmte de ellende met de webapp (november/december) had opgelost. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkHA22
[...]

Dag allemaal,

Groetjes Erwin
Kijk eens op pagina 178 van dit forum (begin januari 2025) daar staat veel info over de geupdate code nadat DeWarmte de software van de webapp heeft aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
HenkHA22 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:49:
[...]

In de reacties lees ik uitsluitend tips enz over geluidsproductie buitenshuis (ventilator en compressor en eventueel vibraties via een dakconstructie)
Wat echter zeker ook meespeelt bij een hybride warmtepomp is het geluid van stromend water in de leidingen van de cv enz. Hier is veel aan te doen door (eerst goed ontluchten!) de stroomsnelheid te beperken, maar niet alle geluid krijg je weg. De stroomsnelheid van de DeWarmte wp kan je (nog?) niet zelf regelen. Dat doet de support helpdesk op afstand.
Stromingsgeluiden ontstaan vaak door te ver afgeknepen radiatoren (voetventielen) en/of in combinatie met een verdeler met pomp (en meestal ook een reduceerventiel).

De flow laten verlagen in je systeem heeft nadelige gevolgen voor je efficiëntie, de cop wordt lager omdat je een hogere Ta nodig hebt in vergelijking met een hogere flow.

Alvorens je de flow door Dewarmte laat verlagen liever eerst goed kijken of je de opstakels van de flow (waardoor de druk in het cv syteem hoger wordt en daardoor stromingsgeluiden gaan ontstaan) kan verminderen.

Werkwijze: zoveel als mogelijk alles openzetten (voetventielen helemaal open) en daarna kijken of je niet ergens een "kortsluiting" hebt gecreëerd.
Een "kortsluiting" is een radiator die te weinig warmte afgeeft maar wel veel flow doorlaat, hierdoor zal de delta T tussen Ta en Tr te klein worden. De kortsluiting opheffen door het wat afknijpen van de flow door de radiator.
De handdoekradiator is berucht hierom.
Er zijn goedkope thermometers met 2 voelers die je op de in en uitgaande leiding van de radiator kan plakken (met wat isolatiemateriaal er omheen) om de delta T per radiator te meten. (een eerste grove methode met handmatig aan de leidingen voelen kan ook al veel helpen)

Als je met alles open, nog steeds stromingsgeluiden hebt, kun je de flow eventueel laten verlagen door Dewarmte.
Heb je geen stomingsgeluiden als alles openstaat, kun je gaan finetunen door bv de ruimtes waar je minder warmte nodig hebt de radiatoren wat te knijpen met de voetventielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmoDomo
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-02 16:57
glkx schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:55:
[...]

Beste GLKX,

Hartelijk dank voor je script. Heel goed werk.

Het werkt prima, nadat ik in de YAML van het dashboard 3 veranderingen heb aangebracht na foutmeldingen in HA:

De entiteiten:
pompao_boiler_on_off_status
pompao_on_off_status
pompao_thermostat_status
zijn geen "sensor" maar een "binary_sensor"

Nu nog weer wachten op DeWarmte totdat ze de storing in de Communicatie tussen PompAO en de ControlUnit hebben hersteld.
Dit probleem schijnt nu bij meerdere PompAO voor te komen.
Nu staan alle gemeten waarden op 0 en blijft de PompAO Heatpump Status op "Uit".
Gelukkig heb ik nog een CV ketel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Laatst online: 12-02 18:46
Heb ik ook af en toe en dan is het weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
MacD007 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:40:
[...]

Zou je een foto van je gewenste locatie kunnen plaatsen, kunnen we mogelijk nog met je meedenken.
het probleem is als de warmtepomp een keer op zijn plaats staat wil je deze natuurlijk niet graag weer verplaatsen omdat er toch volgens vrouwlief nog te veel trillingen cq lawaai naar binnen komt.
Dus kun je mogelijk beter iets meer (en de kans dat je dan eigenlijk te veel aan het doen bent (maar dat is normaal geen probleem) moeite doen. maar dat is natuurlijk helemaal jouw keuze.
Denk ook aan voldoende afwatering, want er komt best veel water (zeker met de huidige keoude temperaturen vrij, ik heb ruim 250l/week aan condenswater, dat is dus een hele slok).
Als je dat in de grond wilt laten lopen dan wel een kuiltje van min. 60-70 cm diep (zodat je onder de vorstgrens komt).
250liter per week? Echt waar? Was nieuwsgierig en heb de afgelopen dag met vochtig weer en defrosts gekeken wat er uir het uitlaatje komt en ik had bijna niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Niet online
wildebeernd schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:53:
Helaas krijg ik de code nog niet werkend. De sensoren zeggen nog steeds unavailable.

Ik heb regel deze regels aangepast naar mijn eigen webpagina.

3 resource: "https://mydewarmte.com/status/911/A-645/"
20 username: "eigen username''
21 password: "eigen wachtwoord"
112 resource: "https://mydewarmte.com/dashboard/911/A-645/" (dit is my dashboard hourly)
143 resource: "https://mydewarmte.com/dashboard/911/A-645/" (Dit is my dashboard yearly)

Home assistant geeft ook dit aan

Invalid config for 'multiscrape' at configuration.yaml, line 12: 'end' is an invalid option for 'multiscrape', check: multiscrape->0->sensor->0->end
Invalid config for 'multiscrape' at configuration.yaml, line 12: 'entity_id' is an invalid option for 'multiscrape', check: multiscrape->0->sensor->0->entity_id
Invalid config for 'multiscrape' at configuration.yaml, line 12: 'multiscrape' is an invalid option for 'multiscrape', check: multiscrape->0->multiscrape
Invalid config for 'multiscrape' at configuration.yaml, line 12: 'platform' is an invalid option for 'multiscrape', check: multiscrape->0->sensor->0->platform
Invalid config for 'multiscrape' at configuration.yaml, line 12: 'start' is an invalid option for 'multiscrape', check: multiscrape->0->sensor->0->start
Invalid config for 'multiscrape' at configuration.yaml, line 12: 'state' is an invalid option for 'multiscrape', check: multiscrape->0->sensor->0->state
Invalid config for 'multiscrape' at configuration.yaml, line 12: 'template' is an invalid option for 'multiscrape', check: multiscrape->0->template
Invalid config for 'multiscrape' at configuration.yaml, line 12: 'type' is an invalid option for 'multiscrape', check: multiscrape->0->sensor->0->type

De sensoren zijn nog steeds unavailable.

Moet ik nog meer aanpassen aan het schript? Ik heb nog een lange weg te gaan om dit allemaal te begrijpen haha
De aanpassingen die je hebt gedaan lijkt mij juist. Ik zou even het inspringen van de regels controleren. Yaml is daar foutgevoelig in. Als je wilt kan je me een PB sturen met je Yaml code, soms zit het in iets kleins.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glkx
  • Niet online
ElmoDomo schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:59:
[...]

Beste GLKX,

Hartelijk dank voor je script. Heel goed werk.

Het werkt prima, nadat ik in de YAML van het dashboard 3 veranderingen heb aangebracht na foutmeldingen in HA:

De entiteiten:
pompao_boiler_on_off_status
pompao_on_off_status
pompao_thermostat_status
zijn geen "sensor" maar een "binary_sensor"

Nu nog weer wachten op DeWarmte totdat ze de storing in de Communicatie tussen PompAO en de ControlUnit hebben hersteld.
Dit probleem schijnt nu bij meerdere PompAO voor te komen.
Nu staan alle gemeten waarden op 0 en blijft de PompAO Heatpump Status op "Uit".
Gelukkig heb ik nog een CV ketel....
Top, graag gedaan :) Ook kudos naar de originele maker van de code @DutchAce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjalberda
  • Laatst online: 26-06 00:08
hjalberda schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:07:
Bij mij zit de AO vlak bij de cv aangesloten op het cv systeem. De aanvoer van de pomp zit 50 cm vanaf de aanvoer cv en idem voor de retour.

Vorig jaar in koude periodes dat de cv moest bijspringen had ik al het idee dat de cv en AO niet goed konden samenwerken. Ik heb nu (ivm met de hoge dynamische prijzen van vandaag) het systeem op Back-up only gezet en kom iets tegen wat me vreemd lijkt:
Het hete water van de cv gaat maar gedeeltelijk het systeem in maar grotendeels via de aanvoerleiding van de PompAo de wamtepomp door. Het komt dan via de retour van de pomp terug bij de retour van de CV.

Is dit normaal? Dit lijkt me een ongewenste bypass. Ik zou verwachten dat dit niet de bedoeling is en dat dit mbv een terugslag klep oid voorkomen moet worden.

Hieronder een printscreen:
[Afbeelding]
De keerklep bleek kapot en deze is vervangen door dewarmte. De wisselwerking van de CV in combinatie met de WP is ook gelijk beter op elkaar afgestemd. De CV is nu in staat om warm water bij te voegen aan het systeem

Als ik nu naar de dagen kijk dat de CV moet bijspringen dan zie ik wel dat de toegevoegde waarde van de WP op deze dagen zeer beperkt is. Deze wordt door het warme CV-water CV flink gehinderd. Zie hieronder het temperatuurverloop en de opbrengst van de AO.

Is hier nog wat aan te doen? Ik zou liever zien dat de AO 24 uur per dag maximaal vermogen levert en dat aangevuld wordt met een beetje warmte van de CV. Nu wordt op deze dagen 80-90% van de warmte door de CV geleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xyyraSQZqiBW7TWHIry9XfSRPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOmRJohljDsBAhL8q6x6S4rk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0p6y2Vfy_nwZmlo1_x7emyDg_Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoCtSocPRT9YlV1YHbtjB9Ex.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
hjalberda schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:42:
[...]

De keerklep bleek kapot en deze is vervangen door dewarmte. De wisselwerking van de CV in combinatie met de WP is ook gelijk beter op elkaar afgestemd. De CV is nu in staat om warm water bij te voegen aan het systeem

Als ik nu naar de dagen kijk dat de CV moet bijspringen dan zie ik wel dat de toegevoegde waarde van de WP op deze dagen zeer beperkt is. Deze wordt door het warme CV-water CV flink gehinderd. Zie hieronder het temperatuurverloop en de opbrengst van de AO.

Is hier nog wat aan te doen? Ik zou liever zien dat de AO 24 uur per dag maximaal vermogen levert en dat aangevuld wordt met een beetje warmte van de CV. Nu wordt op deze dagen 80-90% van de warmte door de CV geleverd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die ervaring had ik vorig jaar ook en daarom staat de cv uit. De pomp red het bij mij alleen ook, zelfs zonder extra power modus. Probeer dit eens uit en mocht het nodig zijn kun je de hele koude nachten de cv aanzetten zonder de pomp. Uit je overzicht blijkt ook wel dat de pomp nog helemaal niet op vol vermogen draait, de cv wordt gewoon te snel bijgeschakeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Mkw op 14-02-2025 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gebruik zelf de cv niet maar ik kan mij voorstellen dat wanneer je de stooklijn van de pomp ao flink hoger zet dan de max. temperatuur instelling van de cv ketel, de pomp ao ten alle tijden voluit zal draaien.
Hiermee kan je denk ik je cv ketel bijdrage tot het minimum beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Precies inderdaad zoals @Frans H hier boven aangeeft werkte voor mij toen de tijd prima.
Wat is nu je ingestelde stooklijn voor pompAO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
glkx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:57:
[...]

De aanpassingen die je hebt gedaan lijkt mij juist. Ik zou even het inspringen van de regels controleren. Yaml is daar foutgevoelig in. Als je wilt kan je me een PB sturen met je Yaml code, soms zit het in iets kleins.
Bedankt! Ik zal hem vanavond even sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:11
TD-91 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:25:
Goedemiddag!

Plaatsing buitenunit

[Afbeelding]

Leidingwerk

Thermostaat

Vuilfilter

Lift
Oei, das wel erg dicht op de erfgrens.Zoals @MacD007 MacD aan geeft zeker een geluidsberekening (laten) maken en eventueel een vergunning aanvragen bij je gemeente met die berekening (heb ik ook gedaan) dan speel je op safe. Want de buren gaan hem wel horen, al zit hier wel een muurtje tussen. Zelfs met goed contact met je buren zou ik het doen, want dit kan veranderen, je kunt andere buren krijgen en je wilt later ook geen gedoe met kopers van je eigen huis.

Wat zijn verder de specificaties van je woning (woonoppervlakte, energielabel, afgifte systeem)? Want onder de 90m2 raad ik de pomp bij een rijtjeshuis (door weinig buitenmuren) echt af omdat hij dan zijn vermogen niet kwijt kan.

Ik zelf heb de pomp via een trucje begrensd op 64% van zijn vermogen en hiermee houd ik het huis met -5 buiten gewoon op temperatuur zonder gas, geeft al aan: de PompAO is voor ons huis te zwaar. Maar boven de 7 graden buiten is het een en al pendelen en had ik meer gehad aan een Quatt. Ik vind de PompAO dan ook een geschiktere oplossing voor:

- Huizen met meer dan 100m2 woonoppervlakte.
- Vrijstaande woningen of huizen met meer buitenmuren (2-onder-1-kap/hoekwoning)
- Huizen met een slechte isolatie of slechte afgifte waardoor je een hoge temperatuur nodig bent.

Maar van dat laatste kun je je afvragen of dat blijft in de toekomst, isoleren of afgifte verbeteren moet je als dat kan altijd doen. En dan heb je alsnog een warmtepomp die niet aan sluit bij je warmtebehoefte.

Overigens ben ik verder wel tevreden, er komt weer een PompAO in ons niet huis. Maar voor ons rijtjeshuis zou ik nu wellicht naar een ander product kijken.

Overigens horen wij boven de 64% van het vermogen wel degelijk een brom door het huis. Dus het is echt van je situatie afhankelijk of je hem gaat horen.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Vraag over de Netatmo aan/uit thermostaat. Ik hoor veel enthousiaste mensen hierover (langere runs en minder gependel). Omdat hij prijstechnisch ook aantrekkelijker is dan de Honeywell T6 en we een nieuwe thermostaat moeten kopen voor onze nieuwe woning wou ik dus direct een Netatmo kopen (oranje aan/uit versie).

Echter: ik lees dat de communicatie draadloos gaat en de voeding op batterij.

Kan ik de Netatmo ook bedraad aansluiten? Want dit vind ik niet duidelijk in de specificaties en heeft sterk mijn voorkeur.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:22
harrr schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:23:
Vraag over de Netatmo aan/uit thermostaat. Ik hoor veel enthousiaste mensen hierover (langere runs en minder gependel). Omdat hij prijstechnisch ook aantrekkelijker is dan de Honeywell T6 en we een nieuwe thermostaat moeten kopen voor onze nieuwe woning wou ik dus direct een Netatmo kopen (oranje aan/uit versie).

Kan ik de Netatmo ook bedraad aansluiten? Want dit vind ik niet duidelijk in de specificaties en heeft sterk mijn voorkeur.
Ook in ben enthousiast over de Netatmo, is ook goed te integreren in Home assistant.

Het geheel bestaat uit de thermostaat en een ontvanger. De ontvanger zit bedraad aan de cv ketel of je besturingskastje van de PompAO, net zoals je oude thermostaat. De thermostaat van de Netatmo is een losse module die draadloos contact heeft met de ontvanger. De thermostaat werkt op batterijen. Deze gaan erg lang mee, de thermostaat verbruikt weinig energie.

De afstand tussen de thermostaat en ontvanger kan best flink zijn. Dat hangt natuurlijk wel af van de constructie van je woning. Beton zal moeilijker gaan dan hout. Tussen mijn thermostaat (beneden) en ontvanger (1e verdieping) zit een afstand van ongeveer 10 meter met daar tussen een houten vloer en stenen muur. Dat gaat prima.

Kort antwoord op je vraag: je kunt de thermostaat niet bedraad aansluiten op de ontvanger. De thermostaat kun je zowel via een app als handmatig bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin

Ik heb de Netatmo met signaalkabel bedraad aangesloten rechtstreeks op de controle unit van dewarmte dus geen gebruik gemaakt van het draadloze relay.
Thermostaat is wel voorzien van batterijen, deze doen het nu al 2 jaar zonder te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceMW
@MacD007 Ik heb wat foto's toegevoegd. Hebben gisteren e.e.a. voorbereid. Er komt nog zo'n tegel in de bak, 60 cm lang, waarop de WP kan staan. Verder komt er nog grind in als alles klaar is. De bedoeling is dat ze via de muur naar de kruipruimte gaan om daar aan te sluiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRwvfQdOAhf0hVj_jiO6djlbiMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVPQvqOviDS6GwePLpbuHFmS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETAtPvYjGvhi6nJ2HkrLCGUrHy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSYkcWf6FSfDKoJceNmqTbct.jpg?f=fotoalbum_large
MacD007 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:40:
[...]

[ Voor 23% gewijzigd door BruceMW op 16-02-2025 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
BruceMW schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:10:
@MacD007 Ik heb wat foto's toegevoegd. Hebben gisteren e.e.a. voorbereid. Er komt nog zo'n tegel in de bak, 60 cm lang, waarop de WP kan staan. Verder komt er nog grind in als alles klaar is. De bedoeling is dat ze via de muur naar de kruipruimte gaan om daar aan te sluiten
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
prima, heb je ook gedacht aan een goede vorstvrije afvoer van het condenswater, dus kuil van circa 15 bij 15 cm (circa, mag ook iets meer zijn) en vooral minimaal 60cm diep, vullen met zand en kleine kiezels zodat ook tijdens de koude het water mooi de grond in kan komen.

Een kleine tip, hou circa 2-3 cm tussen de tegel en je muur vrij, dus de tegel niet direct tegen de buitenmuur plaatsen, hiermee voorkom je dat trillingen makelijk je muur in gaan komen en je dat mogelijk dan binnen gaat horen.

aansluiten via de kruipruimte ? willen ze dat doen ?

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 16-02-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceMW
Idd worden de tegels niet tegen een muur geplaatst, maar komen vrij te liggen. Dat kuiltje kan ik ff niet inschatten waar dat moet komen, maar het water kan op die plaats de grond in. Ligt ook luw.
Ze gaan inderdaad op de cv leidingen in de kruipruimte aansluiten. Vlak voor waar de leidingen naar boven gaan, naar de verdeler van de vloerverwarming.
MacD007 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:08:
[...]

prima, heb je ook gedacht aan een goede vorstvrije afvoer van het condenswater, dus kuil van circa 15 bij 15 cm (circa, mag ook iets meer zijn) en vooral minimaal 60cm diep, vullen met zand en kleine kiezels zodat ook tijdens de koude het water mooi de grond in kan komen.

Een kleine tip, hou circa 2-3 cm tussen de tegel en je muur vrij, dus de tegel niet direct tegen de buitenmuur plaatsen, hiermee voorkom je dat trillingen makelijk je muur in gaan komen en je dat mogelijk dan binnen gaat horen.

aansluiten via de kruipruimte ? willen ze dat doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 19:57

Ik gebruik deze ook, werkt veel beter dan de T6 welke ik hiervoor had. Runs zijn veel langer, minder gependel.

Thermostaat en ketel module kunnen enkel draadloos. Ketel module zit wel met kabel op pompao controller

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
BruceMW schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:09:
Idd worden de tegels niet tegen een muur geplaatst, maar komen vrij te liggen. Dat kuiltje kan ik ff niet inschatten waar dat moet komen, maar het water kan op die plaats de grond in. Ligt ook luw.
Ze gaan inderdaad op de cv buizen in de kruipruimte aansluiten. Vlak voor waar de buizen naar boven gaan, naar de verdeler van de vloerverwarming.
[...]
je kunt ook bv aan de voorkant een diepere gleuf graven (belangrijk is hierbij de diepte van min 60cm (want dat is normaal gezien in Nederland vorstvrij) en de toplaag met grovere kiezels en de rest dan weer vullen met zand/kiezels. een beetje afhankelijk van je grondsoort loop je anders het risico dat de grond bevriest en het water dus niet meer kan afvloeien en zich dan gaat opbouwen cq daar een ijsvlakte kan ontstaan.
wel handig als je nog wilt gaan schaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-09 12:09
harrr schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:07:
[...]

Oei, das wel erg dicht op de erfgrens.Zoals @MacD007 MacD aan geeft zeker een geluidsberekening (laten) maken en eventueel een vergunning aanvragen bij je gemeente met die berekening (heb ik ook gedaan) dan speel je op safe. Want de buren gaan hem wel horen, al zit hier wel een muurtje tussen. Zelfs met goed contact met je buren zou ik het doen, want dit kan veranderen, je kunt andere buren krijgen en je wilt later ook geen gedoe met kopers van je eigen huis.

Wat zijn verder de specificaties van je woning (woonoppervlakte, energielabel, afgifte systeem)? Want onder de 90m2 raad ik de pomp bij een rijtjeshuis (door weinig buitenmuren) echt af omdat hij dan zijn vermogen niet kwijt kan.

Ik zelf heb de pomp via een trucje begrensd op 64% van zijn vermogen en hiermee houd ik het huis met -5 buiten gewoon op temperatuur zonder gas, geeft al aan: de PompAO is voor ons huis te zwaar. Maar boven de 7 graden buiten is het een en al pendelen en had ik meer gehad aan een Quatt. Ik vind de PompAO dan ook een geschiktere oplossing voor:

- Vrijstaande woningen of huizen met meer buitenmuren (2-onder-1-kap/hoekwoning)
- Huizen met een slechte isolatie of slechte afgifte waardoor je een hoge temperatuur nodig bent.

Maar van dat laatste kun je je afvragen of dat blijft in de toekomst, isoleren of afgifte verbeteren moet je als dat kan altijd doen. En dan heb je alsnog een warmtepomp die niet aan sluit bij je warmtebehoefte.

Overigens ben ik verder wel tevreden, er komt weer een PompAO in ons niet huis. Maar voor ons rijtjeshuis zou ik nu wellicht naar een ander product kijken.

Overigens horen wij boven de 64% van het vermogen wel degelijk een brom door het huis. Dus het is echt van je situatie afhankelijk of je hem gaat horen.
Teveel vermogen?
Zijn er meer mensen die hier 'last' van hebben cq dit zo ervaren?

Wij gaan namelijk zelfs 2 DeWarmte units laten plaatsen om 80% van ons 130m2 vloerverwarming gestookte (vrijstaande) huis warm te houden met -5/-10 buiten.
Bouwjaar 1992, dus ook weer niet zo slecht geïsoleerd...

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
jevin20 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:16:
[...]

Teveel vermogen?

Wij gaan namelijk zelfs 2 DeWarmte units laten plaatsen om 80% van ons 130m2 vloerverwarming gestookte (vrijstaande) huis warm te houden met -5/-10 buiten.
Ja, een te groot minimaal vermogen om precies te zijn waardoor bij hogere temperaturen de pomp niet optimaal draait (of teveel pendelen of een onnodig hoge stooklijn om dat te voorkomen). Mij lijkt 2 pompen vrij veel, maar ik heb geen 130m2 en geen vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91

TD-91

XC40 P8

harrr schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:07:
[...]

Thx voor je input. Hieronder wat gegevens. Denk dat de pomp AO wel passend is in die zin.

Geluid
Zie screenshot, voldoet op het randje. Mocht ik iets missen/fout doen, input is welkom :) Was m.n. beetje onduidelijk hoe ik het muurtje mee moest nemen in de berekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mxzbUkr7F7NR-jK3EWp8KTmfwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRpS5vQgfHn7ij0YvdtZHsvT.jpg?f=fotoalbum_large

Specificaties
Oppervlakte: 138m2
Type: Hoekhuis jaren 50
Isolatie staat:
  • Vloer (2013 nieuwe vloer/beton/isolatie + vv, dikte onbekend)
  • muren (spouw gevuld met EPS korrels)
  • dak binnenzijde geïsoleerd (slechts minimaal onder origineel dak, 10cm))
  • Glas: HR++ of triple glas
Warmteverliesberekening: 6,4KW per uur gemiddeld (bij -10)
CV: Intergas Xstreme 36 (2023)
Thermostaat: TADO V3+
Zoneregeling: ja > behouden? Vraaggestuurd of woonkamer therm. laten bepalen en rest mee laten lopen. Buffer nodig icm dewarmte AO?
Afgifte systeem: vloerverwarming woonkamer (50m2), radiatoren bovenverdiepingen (80m2)
Ruimtes
  • Woonkamer: 50m2 vv verdeler met pomp > 24/7 verwarmd
  • Zolder: 30m2 r33 radiator > Thuiswerkplek / doel: licht verwarmen (16?) en temp verhogen op thuiswerkdagen
  • Badkamer: 10m2 vv > nooit verwarmd / doel: 24/7 licht verwarmen (16?)
  • Slaapkamers: 40m2 r22 radiatoren > nooit verwarmd / doel: 24/7 licht verwarmen (16?)
Radiatoren: R22 en R33 / voorzien van tado thermostaatknoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:09
[...]

Teveel vermogen?

Hier stook ik bijna 200m2 warm met 1 pomp. 3 verdiepingen met vloerverwarming dus wel groot afgiftevermogen. Bouwjaar 2018. Deze winter pomp alleen op pomp-only gestookt. Stooklijn van 26 tm 31.

Het is mijn eerste winter en weet niet of deze winter representatief is voor komende winters (of hij deze zich verhoudt tot vorige winters) 😉 volgens mij is de koudste temperatuur hier -5 geweest snachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
jerring1980 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:41:
[...]

Hier stook ik bijna 200m2 warm met 1 pomp. 3 verdiepingen met vloerverwarming dus wel groot afgiftevermogen. Bouwjaar 2018. Deze winter pomp alleen op pomp-only gestookt. Stooklijn van 26 tm 31.

Het is mijn eerste winter en weet niet of deze winter representatief is voor komende winters (of hij deze zich verhoudt tot vorige winters) 😉 volgens mij is de koudste temperatuur hier -5 geweest snachts.
Hmm. Thanks voor de info. Ja ik vind het erg lastig. Twee pompen is gelijk significant duurder natuurlijk (duh...).
Heb jij ook een vrijstaand huis? 2018 is wel enorm veel beter geïsoleerd dus je verlies zal minder zijn. Hadden ze bij jou ook een warmteverliesberekening gemaakt? Want bij mij komt er dus uit dat ik het écht met twee pompen zal moeten doen.
Tevens onttrek ik ook nog 1 graad aan retour vanwege WPB.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
[...]

Teveel vermogen?

Met 130m2 vloerverwarming ga je geen last van pendelen hebben (geen verdeler met pomp gebruiken).
Met 2 units is het minimale vermogen het minimale vermogen van 1 unit!
Of je werkelijk 2 units nodig hebt is alleen iets over te zeggen als je historische gasverbruik gegevens hebt. (zoek even op koeflaas formule)
Bedenk dat 1 unit bij -7 cá 5kW kan leveren, staar je dus niet blind op de 8.5kW waar ze mee adverteren want die zegt niets, dat vermogen kan alleen worden geleverd bij een hoge buitentemperatuur en dan wil je juist een laag vermogen.
Wat was je gasverbruik de afgelopen jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Frans H schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:20:
[...]

Met 130m2 vloerverwarming ga je geen last van pendelen hebben (geen verdeler met pomp gebruiken).
Met 2 units is het minimale vermogen het minimale vermogen van 1 unit!
Of je werkelijk 2 units nodig hebt is alleen iets over te zeggen als je historische gasverbruik gegevens hebt. (zoek even op koeflaas formule)
Bedenk dat 1 unit bij -7 cá 5kW kan leveren, staar je dus niet blind op de 8.5kW waar ze mee adverteren want die zegt niets, dat vermogen kan alleen worden geleverd bij een hoge buitentemperatuur en dan wil je juist een laag vermogen.
Thanks. Toevallig ervaring met 2 units? Kunnen ze daar softwaretechnisch goed mee omgaan, dus gewoon 1 unit niet gebruiken als t niet nodig is bijv. (slijtage e.d. voorkomen)?
Ik heb een warmteverliesberekening waar idd 4,6 kW geleverd kan worden (incl. WPB) bij -10, en dan heb ik er dus 2 nodig om (bijna) aan mijn verlies te komen die zij hebben berekend op 9,6 kW.

Ik heb wat info van het gasverbruik (~1300m2), maar is lastig te zeggen hoe zij hem gebruikte, plus met een 20 jaar oude cv ketel op standje 'verbrand alles wat er in zit' aka 90 graden Ta).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
jevin20 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:24:
[...]

Thanks. Toevallig ervaring met 2 units? Kunnen ze daar softwaretechnisch goed mee omgaan, dus gewoon 1 unit niet gebruiken als t niet nodig is bijv. (slijtage e.d. voorkomen)?
Ik heb een warmteverliesberekening waar idd 4,6 kW geleverd kan worden (incl. WPB) bij -10, en dan heb ik er dus 2 nodig om (bijna) aan mijn verlies te komen die zij hebben berekend op 9,6 kW.

Ik heb wat info van het gasverbruik (~1300m2), maar is lastig te zeggen hoe zij hem gebruikte, plus met een 20 jaar oude cv ketel op standje 'verbrand alles wat er in zit' aka 90 graden Ta).
Was die 1300m3 met warmwater voor douchen, warmwater in de keuken en koken op gas?

9.6kW dat staat gelijk aan 2000m3 gas dat klopt van geen kanten!
Een warmtepomp die bij -10 graden 9.6kW moet leveren is echt voor een heel groot huis, of een huis waar geen glas in de ramen zit. (beetje overdreven)

[ Voor 12% gewijzigd door Frans H op 17-02-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Frans H schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:29:
[...]

Was die 1300m3 met warmwater voor douchen, warmwater in de keuken en koken op gas?

9.6kW dat staat gelijk aan 2000m3 gas dat klopt van geen kanten!
Een warmtepomp die bij -10 graden 9.6kW moet leveren is echt voor een heel groot huis, of een huis waar geen glas in de ramen zit. (beetje overdreven)
Inderdaad, alles op gas. We gaan nu naar inductie, Quooker (kraan niet op WPB aangesloten, dus puur elektrisch in keuken), warmtepompboiler (op retourleiding CV circuit), alle radiatoren eruit en volledig 3 verdiepingen op vloerverwarming.
Maar ik moet wel zeggen dat we beide koukleumen thuis zijn, dus de verwarming staat permanent op 21 graden.
Die 9,6 is door DeWarmte berekend op basis van de gegevens die ik heb doorgegeven (energielabel C, 1200 m3 gas doorgegeven (koken gas en warmwater keuken eraf getrokken).

Ik twijfel steeds meer om het gewoon met 1 pomp te proberen een jaar, maar aan de andere kant worden we héél chagrijnig thuis als we het niet warm kunnen stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Nog een andere vraag:
Werkt er iemand hier met zoneregeling i.c.m. DeWarmte WP? Ik vind t nogal ouderwets om de verwarming in woonkamer op te stoken om in 1 van de slaapkamers (werkkamer) de temperatuur omhoog te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91

TD-91

XC40 P8

jevin20 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:53:
Nog een andere vraag:
Werkt er iemand hier met zoneregeling i.c.m. DeWarmte WP? Ik vind t nogal ouderwets om de verwarming in woonkamer op te stoken om in 1 van de slaapkamers (werkkamer) de temperatuur omhoog te krijgen.
Hier dezelfde vraag. Probleem is dat je met zoneregeling regelmatig kleine hoeveelheid warmte vraagt, wat met een CV prima gaat. Maar met een WP wil je natuurlijk mooie lange runs maken. Desondanks is het volgens mij wel een optie, eventueel met een buffervat om pendelen te voorkomen?
Dus ook benieuwd naar ervaringen en hoe e.e.a. is geïnstalleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door TD-91 op 17-02-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
[...]

Inderdaad, alles op gas. We gaan nu naar inductie, Quooker (kraan niet op WPB aangesloten, dus puur elektrisch in keuken), warmtepompboiler (op retourleiding CV circuit), alle radiatoren eruit en volledig 3 verdiepingen op vloerverwarming.
Maar ik moet wel zeggen dat we beide koukleumen thuis zijn, dus de verwarming staat permanent op 21 graden.
Die 9,6 is door DeWarmte berekend op basis van de gegevens die ik heb doorgegeven (energielabel C, 1200 m3 gas doorgegeven (koken gas en warmwater keuken eraf getrokken).

Ik twijfel steeds meer om het gewoon met 1 pomp te proberen een jaar, maar aan de andere kant worden we héél chagrijnig thuis als we het niet warm kunnen stoken.
100m3 voor koken, en ssw is erg weinig!
Je zit op het randje van 1 unit! Kun je geen lucht lucht boiler nemen of zit je met geluid?

N.B. als je 2 units neemt dien je daar ook je leidingwerk op aan te passen! Dus de 26mm meerlagenbuis is daar niet geschikt voor, (dan gaat de delta t veel te hoog wordenen dat is bijzonder inefficiënt) dat moet dan minimaal 32mm meerlagenbuis zijn.
Hoe is de software voor 2 units geregeld?
Zijn er al meer die 2 units hebben of ben je proefkonijn?

Als je zekerheid wilt kun je ook kijken naar een 7kW unit (bij -10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
[...]

Teveel vermogen?

Ik ben van plan om bij ons nieuwe huis (134m2 waarvan 80m2 met vloerverwarming) een enkele PompAO te gaan laten plaatsen. En dat huis komt uit 1990. Vergelijkbaar dus. Let op: -10 is het bijna nooit.

Vandaag was een uitzondering met -7 (eerste dag dit gemeten dit jaar). Mijn huis van 90-100m2 bleef op 2/3e van het vermogen gewoon op 20 graden! Maar ik heb wel een goede isolatie in dit huis en maar 2 buiten muren (rijtjeshuis).

Ik denk zelf dat 2 units wel veel is en dat de 2e unit wellicht een paar dagen per jaar aan slaan. Maar, jij gaat een vrijstaand huis verwarmen, meer buiten muren en dus meer verlies. Als je daarnaast SWW gaat mee verwarmen (wat ik nu niet doe) heb je ook meer vermogen nodig en denk ik dat 2 wel handig kan zijn. Echter: 2x Quatt is dan 12KW en dat is dan voordeliger.

Verder: hoe gaat DeWarmte dit koppelen? Je bent de eerste waarbij ik de setup van 2 units hoor (bij Quatt doen ze dit wel meer). Slaan beide units verder altijd aan? Of gaat unit 2 pas aan als unit 1 op zijn maximum vermogen zit. Is altijd 1 unit de primaire installatie? Of slaan beide om en om aan om de slijtage te verdelen over 2 pompen? Dit zijn allemaal afwegingen, want als beide pompen om en om draaien als een genoeg is, dan kun je dus de leeftijd van je warmtepompinstallatie ook wat verlengen, wat de terugverdientijd ten goede komt.

Ik zelf ga het proberen met een unit denk ik. Wel goed te horen dat een tweede erbij een optie zou kunnen zijn. Maar: ik wil dan ook (nog) niet gasloos en mijn ketel als back-up behouden en inzetten voor SWW. Dit omdat een warmtepomp minder snel te repareren is en ik niet afhankelijk wil zijn van DeWarmte bij een koud huis. Een CV monteur vind je altijd evenals onderdelen.

Mocht je voor SWW niet genoeg vermogen hebben met een enkele unit zou je altijd nog kunnen kiezen voor een aparte warmtepomp boiler nemen, dat is in zo'n geval (veel) voordeliger.

Als laatste: DeWarmte levert bij de all-electric optie een 3KW verwarmingselement. Je hebt dan 5KW bij -5 en 3 KW back-up verwarming. Dit is ook een optie i.p.v. 2 units en dan heb je SWW erbij. Waarschijnlijk voor een lagere aanschafprijs. Die 3KW is wel "onefficiente" warmte, maar als die maar een paar dagen per jaar nodig is.... En een back-up verwarmer is een stuk minder complex, maakt minder geluid en heeft ook geen onderhoudsabonnement nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door harrr op 17-02-2025 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
harrr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Ik ben van plan om bij ons nieuwe huis (134m2 waarvan 80m2 met vloerverwarming) een enkele PompAO te gaan laten plaatsen. En dat huis komt uit 1990. Vergelijkbaar dus. Let op: -10 is het bijna nooit.

Vandaag was een uitzondering met -7 (eerste dag dit gemeten dit jaar). Mijn huis van 90-100m2 bleef op 2/3e van het vermogen gewoon op 20 graden! Maar ik heb wel een goede isolatie in dit huis en maar 2 buiten muren (rijtjeshuis).

Ik denk zelf dat 2 units wel veel is en dat de 2e unit wellicht een paar dagen per jaar wel zal aan slaan. Maar, jij gaat een vrijstaand huis verwarmen, meer buiten muren en dus meer verlies. Als je daarnaast SWW gaat mee verwarmen (wat ik nu niet doe) heb je ook meer vermogen nodig. Echter: 2x Quatt is dan 12KW en dat is zeker genoeg en dan voordeliger.

Verder: hoe gaat DeWarmte dit koppelen? Je bent de eerste waarbij ik de setup van 2 units hoor (bij Quatt doetn ze dit wel meer). Slaan beide units verder altijd aan? Of gaat unit 2 pas aan als unit 1 op zijn maximum vermogen zit. Is altijd 1 unit de primaire installatie? Of slaan beide om en om aan om de slijtage te verdelen over 2 pompen?

Dit zijn allemaal afwegingen, want als beide pompen om en om draaien als een vermogen tot 8KW genoeg is, dan kun je dus de leeftijd van je warmtepompinstallatie mogelijk wel wat verlengen.

Ik zelf ga het proberen met 1 unit. Wel goed te horen dat een 2e een optie zou kunnen zijn als 1 niet voldoende is. Maar daar komt bij dat ik mijn gas ketel als back-up wil houden en voor SWW. Dit omdat een warmtepomp minder snel te repareren is en ik niet afhankelijk wil zijn van DeWarmte bij een koud huis.

Mocht ik genoeg vermogen hebben om het huis te verwarmen met 1 unit, dan zou ik voor SWW mogelijk een aparte warmtepomp boiler nemen.

Als laatste: DeWarmte levert bij de all-electric optie een 3KW verwarmingselement. Je hebt dan 8KW (6KW bij -5) en 3KW back-upverwarming. Dit is ook een optie i.p.v. 2 units en dan heb je SWW erbij. Waarschijnlijk voor een lagere aanschafprijs. Die 3KW is wel "onefficiente" warmte, maar als die maar een paar dagen per jaar nodig is.... En een back-up verwarmer is een stuk minder complex, maakt minder geluid en heeft ook geen onderhoudsabonnement nodig.
Quatt duo haalt bij -7 graden 5.2kW is dus vrijwel gelijk aan 1 pomp ao van dewarmte!!

En inderdaad voor die 1x per jaar kun je ook een back-up element erbij nemen, of een goedkoop elektrisch kacheltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Frans H schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:20:
[...]

Quatt duo haalt bij -7 graden 5.2kW is dus vrijwel gelijk aan 1 pomp ao van dewarmte!!

En inderdaad voor die 1x per jaar kun je ook een back-up element erbij nemen, of een goedkoop elektrisch kacheltje.
Zo das minder dan ik dacht. Dan zou ik zeker niet voor Quatt kiezen. Ik zou enkel 2 units overwegen als ze slim ingezet worden en daarmee de levensduur van beide verlengd kan worden (door ze bijv. om en om in te zetten) en de vraag is of de software van DeWarmte dit (al) kan.

Anders is de eerste na 7 jaar versleten, de 2e nog lang niet (en niet terug verdiend) en vind dan maar eens een nieuwe unit die kan samen werken met de 2e pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
[...]

Maar ben je je CV ketel dan al kwijt? Zo nee: dan hoef je het niet koud te krijgen als een enkele unit te weinig is. Dan zet je de PompAO gewoon hybride in en neem je het jaar erop een unit erbij als je van het gas af wilt. Wat kost een jaartje vastrecht 400 euro? Is te overzien toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TD-91 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:37:
[...]

Thx voor je input. Hieronder wat gegevens. Denk dat de pomp AO wel passend is in die zin.

Geluid
Zie screenshot, voldoet op het randje. Mocht ik iets missen/fout doen, input is welkom :) Was m.n. beetje onduidelijk hoe ik het muurtje mee moest nemen in de berekening.

[Afbeelding]

Specificaties
Isolatie staat:
Zoneregeling: ja > behouden? Vraaggestuurd of woonkamer therm. laten bepalen en rest mee laten lopen. Buffer nodig icm dewarmte AO?
Afgifte systeem: vloerverwarming woonkamer (50m2), radiatoren bovenverdiepingen (80m2)
Ruimtes
  • Zolder: 30m2 r33 radiator > Thuiswerkplek / doel: licht verwarmen (16?) en temp verhogen op thuiswerkdagen
  • Slaapkamers: 40m2 r22 radiatoren > nooit verwarmd / doel: 24/7 licht verwarmen (16?)
Je woont in een hoekhuis? Ik zou de PompAO echt naar de andere kant proberen te verplaatsen. Zo ver mogelijk weg van je buren en het balkon (voor jezelf). Bijv. op de grond of aan de gevel aan de zijde van de hoek. Die pomp ga je met 6,4KW echt op maximaal vermogen laten draaien met -10 en op die stand is het geluid echt nog een standje harder (turbo stand) dan gespecificeerd op de website van DeWarmte.Ook het resonantiegeluid is dan behoorlijk als hij dicht bij je raam staat. Op de grond heb je hier veel minder last van.

Wat betreft het muurtje kan @MacD007 je beter vertellen hoe je dit het beste kan opnemen. Maar ik hoop dat je geen gedoe met de buren krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Bedankt voor jullie punten @Frans H @harrr .
DeWarmte vind het allemaal wel best als het gaat om leidingen, maar degene met wie ik praat heeft er dan technisch ook echt maar weinig verstand van. Ik heb inderdaad 26mm meerlagenbuis liggen, maar totaal niet nagedacht over of ik 32mm nodig heb.
Denk je dat het debiet echt zo laag is dat je met twee WP's dikkere leidingen nodig hebt? Het moment dat je 2 WP's gebruikt hebben ze juist moeite om de delta T te verhogen toch vanwege kou, dus dan wordt de delta T niet hoger dan op een minder koude dag (of zit mijn logica mis?).

Ze zeggen eerder 2 units te hebben geïnstalleerd maar ik weet het ook niet.

Ik heb het nu open liggen, maar niet echt zin om nog dikkere leidingen er in te plaatsen eerlijk gezegd. Vooral omdat mn héle planning dan in de war komt.

Ik ga denk ik DeWarmte maar eens bellen dat we het voor nu bij 1 houden, als ik nog terug kan. Eerst maar eens aankijken.

Ten slotte @harrr ik ben dan de cv wel helemaal kwijt idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
jevin20 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:38:
DeWarmte vind het allemaal wel best als het gaat om leidingen, maar degene met wie ik praat heeft er dan technisch ook echt maar weinig verstand van. Ik heb inderdaad 26mm meerlagenbuis liggen, maar totaal niet nagedacht over of ik 32mm nodig heb.
Denk je dat het debiet echt zo laag is dat je met twee WP's dikkere leidingen nodig hebt? Het moment dat je 2 WP's gebruikt hebben ze juist moeite om de delta T te verhogen toch vanwege kou, dus dan wordt de delta T niet hoger dan op een minder koude dag (of zit mijn logica mis?).

Ik heb het nu open liggen, maar niet echt zin om nog dikkere leidingen er in te plaatsen eerlijk gezegd. Vooral omdat mn héle planning dan in de war komt.

Ik ga denk ik DeWarmte maar eens bellen dat we het voor nu bij 1 houden, als ik nog terug kan. Eerst maar eens aankijken.

Flow is wel belangrijk als je op een lagere temperatuur verwarmd. Als je vanuit de verdeler het water mixt met koud water uit de retour zou je met een hogere aanvoer vanuit de warmtepomp(en) ook voldoende moeten hebben aan 22-25mm lijkt me. Maar dat gaat weer ten kostte van de efficiëntie en dan heb je zeker 2 pompen nodig.

Maar hoe lager de aanvoertemperatuur en hoe groter het te verwarmen oppervlak, hoe dikkere leidingen je nodig bent.

Ik heb zelf het "geluk" dat de PompAO vlak bij de CV komt (paar meter er vandaan), vanuit hier lopen leidingen van 22mm naar de VV en naar de radiatoren boven, dus als het nodig is hoef ik maar een klein stukje te voorzien van 32mm omdat het daarna a naar 2x 22MM gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TD-91 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:37:
[...]

Geluid

[Afbeelding]

Specificaties
Isolatie staat:
Ruimtes
Sorry voor de late reactie, zonder de locatie te kennen en ik eea ook niet via foto's en een tekening kan controleren kan ik je helaas je berekening niet controleren, daarvoor heb ik dus wel duidelijk meer info nodig.
Waar je in ieder geval wel al de mist ingegaan bent zijn de geluidsvermogenniveauwaarden, die kloppen dus niet, de warmtepomp LwAmax is 58 dB en de silent modus hiervan is 55 dB. Zelf heb je 55 db en 52 dB ingevuld, 3 dB meer betekend een verdubbeling, dus als je nu al net cq net niet uitkomt zul je dat met de juiste gegevens zeker niet kunnen.
geef maar aan of je hier hulp wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
harrr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:36:
[...]

Je woont in een hoekhuis? Ik zou de PompAO echt naar de andere kant proberen te verplaatsen. Zo ver mogelijk weg van je buren en het balkon (voor jezelf). Bijv. op de grond of aan de gevel aan de zijde van de hoek. Die pomp ga je met 6,4KW echt op maximaal vermogen laten draaien met -10 en op die stand is het geluid echt nog een standje harder (turbo stand) dan gespecificeerd op de website van DeWarmte.Ook het resonantiegeluid is dan behoorlijk als hij dicht bij je raam staat. Op de grond heb je hier veel minder last van.

Wat betreft het muurtje kan @MacD007 je beter vertellen hoe je dit het beste kan opnemen. Maar ik hoop dat je geen gedoe met de buren krijgt..
Ik heb de beste man een mailtje gestuurt, helaas waren de geluidswaarden bij hem verkeerd, en dat heeft natuurlijk best veel uitwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
jevin20 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:38:

De 26mm meerlagenbuis is inwendig nog maar 20mm, dat is net genoeg voor een 5kW unit maar dan mogen er niet teveel hindernissen zoals knietje en lange lengten inzitten. (paar knietjes is geen probleem)
Voor 5kW heb je een flow van cá 20l/m nodig om de delta-t op cá 5 graden te houden.

Om ervoor te zorgen dat je de delta-t laag houd (5 of minder graden) is er bij hoog vermogen (max 5kW bij 1 unit als het koud is) een hoge flow nodig.
Heb je nog meer vermogen nodig dan die 5kW, dan dient de flow nog hoger te worden om de zelfde delta-t vast te houden.
In die 26mm meerlagenbuis is er dan zoveel druk nodig van de waterpomp dat de pomp het niet aan kan.
Als hij het wel zou aankunnen ga je dan al snel tegen stromingsgeluiden aanlopen.

Dus:
- Lage delta-t zorgt voor een efficiënt syteem maar heeft een hoge flow nodig.
- Lage flow geeft hoge delta-t.
- Hoe groter het warmteverlies in de woning, hoe meer vermogen wat je nodig hebt.
- Des te kouder het buiten wordt des te meer warmteverlies heeft je woning.
- Hoger warmteverlies bij gelijkblijvende flow geeft een hogere delta-t.
- Bij meer warmteverlies zal de flow omhoog moeten.
Vandaar dat grote warmtepompen (kW) meer flow nodig hebben dan kleintjes.

Een voorbeeld:
Als je Ta 30 graden is en de Tr is 25, heb je dus een delta-t van 5 graden, je vloer heeft dan een temperatuur van 27,5 graden.
Als je bij een hoger vermogen van je duo pomp met met dezelfde Ta van 30 maar een delta-t van 10 graden haalt, gaat er 30 je vloer in maar komt er uit met 20 graden, de vloer wordt dan maar 25 graden.
Je moet dan de Ta met 5 verhogen om weer op 27,5 graden van je vloer uit te komen.
(5 graden hogere Ta kost je cá 10% meer elektriciteit)

Hoe heb je het nu aangesloten? zijn er meerdere vloerverwarmingsverdelers? Heb je ook nog radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Frans H schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:57:
[...]

De 26mm meerlagenbuis is inwendig nog maar 20mm, dat is net genoeg voor een 5kW unit maar dan mogen er niet teveel hindernissen zoals knietje en lange lengten inzitten. (paar knietjes is geen probleem)
Voor 5kW heb je een flow van cá 20l/s nodig om de delta-t op cá 5 graden te houden.

Om ervoor te zorgen dat je de delta-t laag houd (5 of minder graden) is er bij hoog vermogen (max 5kW bij 1 unit als het koud is) een hoge flow nodig.
Heb je nog meer vermogen nodig dan die 5kW, dan dient de flow nog hoger te worden om de zelfde delta-t vast te houden.
In die 26mm meerlagenbuis is er dan zoveel druk nodig van de waterpomp dat de pomp het niet aan kan.
Als hij het wel zou aankunnen ga je dan al snel tegen stromingsgeluiden aanlopen.

Dus:
- Lage delta-t zorgt voor een efficiënt syteem maar heeft een hoge flow nodig.
- Lage flow geeft hoge delta-t.
- Hoe groter het warmteverlies in de woning, hoe meer vermogen wat je nodig hebt.
- Des te kouder het buiten wordt des te meer warmteverlies heeft je woning.
- Hoger warmteverlies bij gelijkblijvende flow geeft een hogere delta-t.
- Bij meer warmteverlies zal de flow omhoog moeten.
Vandaar dat grote warmtepompen (kW) meer flow nodig hebben dan kleintjes.

Een voorbeeld:
Als je Ta 30 graden is en de Tr is 25, heb je dus een delta-t van 5 graden, je vloer heeft dan een temperatuur van 27,5 graden.
Als je bij een hoger vermogen van je duo pomp met met dezelfde Ta van 30 maar een delta-t van 10 graden haalt, gaat er 30 je vloer in maar komt er uit met 20 graden, de vloer wordt dan maar 25 graden.
Je moet dan de Ta met 5 verhogen om weer op 27,5 graden van je vloer uit te komen.
(5 graden hogere Ta kost je cá 10% meer elektriciteit)

Hoe heb je het nu aangesloten? zijn er meerdere vloerverwarmingsverdelers? Heb je ook nog radiatoren?
Oef. Zo zie je maar dat zo’n bedrijfje als DeWarmte er dus echt geen verstand van heeft, of beter gezegd, de verkopers niet.
Niemand die ergens naar vraagt wat dit betreft.
Ik zou naar 32mm kunnen, dan moet ik die nu bestellen en het gat door de buitenmuur flink opboren, maar dan gaat het hoe dan ook nog steeds naar 22mm staal voordat het naar de vloerverwarmingscircuits gaat, dus heeft dat dan zin?
Ik kan niet (makkelijk) onder het staal uit, want er moet ook ergens een vulpunt, vuilafscheider, expansievat etc tussen. En dikker dan 22mm staal is ook niet gebruikelijk toch?

Ik heb max 5 meter vanaf warmtepomp tot aan 22mm staal, een T splitsing waarvan 1x naar vloerverwarming verdeler 1 en 2 (begane grond en eerste verdieping, die zitten bij elkaar in de (tweede) meterkast en 1x gaat er een 22mm stalen leiding een meter of 20 naar vloerverwarming verdeler 3 op de tweede verdieping.
Ik heb geen radiatoren meer.

Ik geloof dat ik me alleen maar meer zorgen begin te maken zo.
Ik overweeg nu toch maar te beginnen met 1 warmtepomp, en dan voor mijn part die doorstroomverwarmer van DeWarmte van 3kW erbij te zetten. Een extra WCD op aparte groep kan ik er zo neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
jevin20 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:25:
[...]

Oef. Zo zie je maar dat zo’n bedrijfje als DeWarmte er dus echt geen verstand van heeft, of beter gezegd, de verkopers niet.
Niemand die ergens naar vraagt wat dit betreft.
Ik zou naar 32mm kunnen, dan moet ik die nu bestellen en het gat door de buitenmuur flink opboren, maar dan gaat het hoe dan ook nog steeds naar 22mm staal voordat het naar de vloerverwarmingscircuits gaat, dus heeft dat dan zin?
Ik kan niet (makkelijk) onder het staal uit, want er moet ook ergens een vulpunt, vuilafscheider, expansievat etc tussen. En dikker dan 22mm staal is ook niet gebruikelijk toch?

Ik heb max 5 meter vanaf warmtepomp tot aan 22mm staal, een T splitsing waarvan 1x naar vloerverwarming verdeler 1 en 2 (begane grond en eerste verdieping, die zitten bij elkaar in de (tweede) meterkast en 1x gaat er een 22mm stalen leiding een meter of 20 naar vloerverwarming verdeler 3 op de tweede verdieping.
Ik heb geen radiatoren meer.

Ik geloof dat ik me alleen maar meer zorgen begin te maken zo.
Ik overweeg nu toch maar te beginnen met 1 warmtepomp, en dan voor mijn part die doorstroomverwarmer van DeWarmte van 3kW erbij te zetten. Een extra WCD op aparte groep kan ik er zo neerleggen.
Als de meerlagenbuis direct op de T splitsing wordt aangesloten (ene kant naar de verdeler(s) beganegrond en andere kant naar de verdeler op de etage) dan zou ik de meerlagenbuis toch in 32mm uitvoeren zodat je er altijd nog 2e unit bij kan plaatsen.
Omdat het vanaf 32mm dan opsplitst naar 2x 22mm staal heeft het wel degelijk zin om 32mm te nemen, zodat een grotere pomp aan de 32mm of 2 units van dewarmte dan prima kan werken.
Voor de meest optimale doorstroming op het t stuk de rechtdoor gaande aansluitingen kiezen voor warmtepomp en beganegrond en de zijtak voor de bovenverdieping.

[ Voor 4% gewijzigd door Frans H op 18-02-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Frans H schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:16:
[...]

Als de meerlagenbuis direct op de T splitsing wordt aangesloten (ene kant naar de verdeler(s) beganegrond en andere kant naar de verdeler op de etage) dan zou ik de meerlagenbuis toch in 32mm uitvoeren zodat je er altijd nog 2e unit bij kan plaatsen.
Omdat het vanaf 32mm dan opsplitst naar 2x 22mm staal heeft het wel degelijk zin om 32mm te nemen, zodat een grotere pomp aan de 32mm of 2 units van dewarmte dan prima kan werken.
Voor de meest optimale doorstroming op het t stuk de rechtdoor gaande aansluitingen kiezen voor warmtepomp en beganegrond en de zijtak voor de bovenverdieping.
Ja ik las ook dat die 134m2 allemaal via 1 x 22MM moest gaan, maar als je 2 VV verdelers hebt en die beide naar 22mm gaan en die vanaf de PompAO 32mm is en over gaat naar 2 x 22mm staal dan denk ik dat TS genoeg flow gaat hebben.

Pagina: 1 ... 47 ... 52 Laatste