Dank! Met v6.8.0 kreeg ik andere errors. Met v6.8.1 nu net de eerste data binnen. Kijken of het goed blijft gaan.DutchAce schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:04:
[...]
Ik hoorde laatst van @jansd dat de laatste versie van ha_multiscrape foutmeldingen gaf (na de update), hij heeft de ha_multiscrape versie terug gezet en toen functioneerde het weer. Misschien kun je eens proberen of een oudere versie wel werkt (volgens mij heb ik V6.8.0.).
Ik gebruik inderdaad ook v6.8.1 en dat werkt prima.Flo schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:49:
[...]
Dank! Met v6.8.0 kreeg ik andere errors. Met v6.8.1 nu net de eerste data binnen. Kijken of het goed blijft gaan.
Vorig jaar heb ik een afspraak gehad met Quatt. En dan niet online of telefonisch, maar een huisbezoek. Ik had het idee dat de situatie dan beter bekeken zou worden, zodat er een goed plan zou komen.
Waarschijnlijk een onkundig persoon langs gehad, want alles werd uitvoerig bekeken en genoteerd, maar achteraf was alleen zijn eigen idee mogelijk. Wat dus juist niet mogelijk is!
Omdat ik de afgelopen 3 jaar niet over de 450m3 gasverbruik per jaar ben gegaan en mijn cv ketel al die tijd op 40 graden staat, dacht ik dat het in mijn situatie makkelijk(er) zou moeten zijn om een WP te laten werken.
Helaas staat mijn ketel op zolder, dus leek de AO mij heel geschikt, omdat deze gewoon op het cv-circuit kan worden aangekoppeld.
Dat zou betekenen dat hij in de achtertuin kan staan en na 1,5 meter op de cv-leiding aangesloten kan worden.
Nu begrijp ik dat de Pomp AO weer teveel vermogen voor mijn situatie heeft en dat dat dus eigenlijk ook geen optie is. Het is dus eigenlijk makkelijker om meer te verbruiken.
Op de benedenverdieping heb ik 2 groepen vloerverwarming en 2 t-22 radiatoren. Op de bovenverdieping hebben alle 4 de slaapkamers Jaga radiatoren met heatfan's.
Waarschijnlijk dus te weinig volume voor een warmtepomp. Zou het helpen om een boilervat te hebben met aparte spiraal waar je de Pomp AO ook door laat lopen? Hierdoor wordt het volume/afkoeling voor de warmtepomp groter en is het sww water alvast voorverwarmd. Of is dit ook niet logisch?
Waarschijnlijk een onkundig persoon langs gehad, want alles werd uitvoerig bekeken en genoteerd, maar achteraf was alleen zijn eigen idee mogelijk. Wat dus juist niet mogelijk is!
Omdat ik de afgelopen 3 jaar niet over de 450m3 gasverbruik per jaar ben gegaan en mijn cv ketel al die tijd op 40 graden staat, dacht ik dat het in mijn situatie makkelijk(er) zou moeten zijn om een WP te laten werken.
Helaas staat mijn ketel op zolder, dus leek de AO mij heel geschikt, omdat deze gewoon op het cv-circuit kan worden aangekoppeld.
Dat zou betekenen dat hij in de achtertuin kan staan en na 1,5 meter op de cv-leiding aangesloten kan worden.
Nu begrijp ik dat de Pomp AO weer teveel vermogen voor mijn situatie heeft en dat dat dus eigenlijk ook geen optie is. Het is dus eigenlijk makkelijker om meer te verbruiken.
Op de benedenverdieping heb ik 2 groepen vloerverwarming en 2 t-22 radiatoren. Op de bovenverdieping hebben alle 4 de slaapkamers Jaga radiatoren met heatfan's.
Waarschijnlijk dus te weinig volume voor een warmtepomp. Zou het helpen om een boilervat te hebben met aparte spiraal waar je de Pomp AO ook door laat lopen? Hierdoor wordt het volume/afkoeling voor de warmtepomp groter en is het sww water alvast voorverwarmd. Of is dit ook niet logisch?
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Mag ik vragen wat voor jou de reden is om een warmtepomp te nemen? De investering vs terugverdientijd is wellicht niet de juiste, zeker nu de gasprijs weer zo laag is.rokil schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:53:
Vorig jaar heb ik een afspraak gehad met Quatt. En dan niet online of telefonisch, maar een huisbezoek. Ik had het idee dat de situatie dan beter bekeken zou worden, zodat er een goed plan zou komen.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Gisteren is de pomp bij mij alsnog recht gehangen. De support medewerker was er helder over dat ze dit bij de installatie al hadden moeten doen. Hij heeft meteen een algehele check uitgevoerd, al had ik dat liever niet op de warmste dag van het jaar tot nu toe gedaan 😜😎
Maar het zag er prima uit, mooie stabiel flow, aanroep backup etc etc. Hij heeft nog wat adviezen gegeven over de volgende stappen, maar aangezien we dit jaar nog een (kostbare) dakrenovatie moeten uitvoeren is dat iets voor na dit jaar.
Maar het zag er prima uit, mooie stabiel flow, aanroep backup etc etc. Hij heeft nog wat adviezen gegeven over de volgende stappen, maar aangezien we dit jaar nog een (kostbare) dakrenovatie moeten uitvoeren is dat iets voor na dit jaar.
Reden is in de eerste plaats om zoveel als mogelijk mijn steentje bij te dragen waar ik dat kan.okijokii schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:26:
[...]
Mag ik vragen wat voor jou de reden is om een warmtepomp te nemen? De investering vs terugverdientijd is wellicht niet de juiste, zeker nu de gasprijs weer zo laag is.
Verder leek/hoopte ik dat het in mijn situatie makkelijker zou zijn met zo'n laag verbruik, maar dat valt me dus tegen. Ben ook wel jaren bezig geweest om alles hier te optimaliseren, maar als je dan ziet hoeveel de kosten voor vaste lasten van een gasaansluiting zijn t.o.v. het verbruik, is dat een heel groot percentage. En de (r)overheid gaat dat alleen maar erger maken....
Maar goed, mijn financiële middelen en woning zijn niet zo groot, dus als ik allerlei dure en ruimtevretende aanpassingen moet gaan maken, houdt het op.
Was dus al met Quatt bezig geweest, maar die waren erg eigenwijs.
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Hoe minder verbruik van gas, hoe minder je kan besparen. Volgens mij draag jij met deze hoeveelheden al een aardig steentje bij. Wanneer de financiële middelen niet zo groot zijn, zou ik het ergens anders voor gaan gebruiken dan voor een warmtepomp, maar dat is uiteraard jouw keuze. Succes met je besluit 👍👍rokil schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:29:
[...]
Reden is in de eerste plaats om zoveel als mogelijk mijn steentje bij te dragen waar ik dat kan.
Verder leek/hoopte ik dat het in mijn situatie makkelijker zou zijn met zo'n laag verbruik, maar dat valt me dus tegen. Ben ook wel jaren bezig geweest om alles hier te optimaliseren, maar als je dan ziet hoeveel de kosten voor vaste lasten van een gasaansluiting zijn t.o.v. het verbruik, is dat een heel groot percentage. En de (r)overheid gaat dat alleen maar erger maken....
Maar goed, mijn financiële middelen en woning zijn niet zo groot, dus als ik allerlei dure en ruimtevretende aanpassingen moet gaan maken, houdt het op.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Sinds afgelopen oktober heb ik de PompAO draaien. Ben tevreden over installatie en werking, maar heb een discussie over het feit dat een deel van de verdamper niet mee doet. Graag hoor ik jullie advies/kennis, maar ook of jullie met hetzelfde te maken hebben.
Wat is het probleem: bij aanvriezen/defrosts zie je dat 4 van de 37 kanalen van de verdamper niet meedoen (zie foto hieronder). Deze zijn altijd ijsvrij, dus ook buiten de defrosts om. Een simpele berekening leert dat daarmee het effectief bruikbare oppervlak van de verdamper met meer dan 10% afneemt.
DeWarmte geeft aan dat dat geen effect heeft op werking en efficiëntie. Dat lijkt me vreemd, immers als het grootste deel van de kanalen niet mee zou doen, zou er weinig warmte uitwisseling meer zijn lijkt me. Graag zou ik dit feitelijk kunnen onderbouwen gezien vanuit de werking/doel van de verdamper. Heeft iemand daar verstand van?
Op tweakers heb ik hiervoor ook een algemeen topic geopend met deze specifieke vraag (https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/78840814), vanuit het idee dat daar meer kennis zou zitten. Tot op heden ben ik daar niet veel wijzer van geworden. Ben benieuwd naar jullie ervaring en tips.
Wat is het probleem: bij aanvriezen/defrosts zie je dat 4 van de 37 kanalen van de verdamper niet meedoen (zie foto hieronder). Deze zijn altijd ijsvrij, dus ook buiten de defrosts om. Een simpele berekening leert dat daarmee het effectief bruikbare oppervlak van de verdamper met meer dan 10% afneemt.
DeWarmte geeft aan dat dat geen effect heeft op werking en efficiëntie. Dat lijkt me vreemd, immers als het grootste deel van de kanalen niet mee zou doen, zou er weinig warmte uitwisseling meer zijn lijkt me. Graag zou ik dit feitelijk kunnen onderbouwen gezien vanuit de werking/doel van de verdamper. Heeft iemand daar verstand van?
Op tweakers heb ik hiervoor ook een algemeen topic geopend met deze specifieke vraag (https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/78840814), vanuit het idee dat daar meer kennis zou zitten. Tot op heden ben ik daar niet veel wijzer van geworden. Ben benieuwd naar jullie ervaring en tips.
:strip_exif()/f/image/KHq6J4Gagqojmfup344vKP6M.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou je niet gewoon een Panasonic 5 kw warmtepomp kunnen installeren, eventueel zelf of met hulp van vrienden? Je idee van een vat met water heet een buffer en is vaak alleen maar onzuinig. Je maakt de runs er (iets) langer mee maar je doel is minder energie verbruiken en dat doe je dus juist niet.rokil schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:29:
[...]
Reden is in de eerste plaats om zoveel als mogelijk mijn steentje bij te dragen waar ik dat kan.
Als je hybride wil kan je ook naar Quatt kijken, wat goedkoper en lager vermogen. Maar dan ben je niet van het gas af...
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Dit jaar 517 euro aan gas bespaard. Wel door de salderingsregeling, anders was de besparing maar 60 euro geweest, dat verdien je niet terug natuurlijk.
Hopelijk blijft de salderingsregeling dus nog even en de teruglevering kosten laag. Dan is de pomp in 7-10 jaar terugverdiend.
Al snap ik volkomen dat men die oneerlijke regeling wil afbouwen. De overheid mag mensen wel blijven motiveren om in een warmtepomp te investeren.
Aan de andere kant ben ik benieuwd naar de de definitieve onderhoud abbonement kosten over 2 jaar. Gezien mijn CV maar 100 euro kost aan onderhoud per 3 jaar met mijn gasverbruik.
Met hoge onderhoudskosten erbij zou ik hem namelijk nooit terugverdienen...
Hopelijk blijft de salderingsregeling dus nog even en de teruglevering kosten laag. Dan is de pomp in 7-10 jaar terugverdiend.
Al snap ik volkomen dat men die oneerlijke regeling wil afbouwen. De overheid mag mensen wel blijven motiveren om in een warmtepomp te investeren.
Aan de andere kant ben ik benieuwd naar de de definitieve onderhoud abbonement kosten over 2 jaar. Gezien mijn CV maar 100 euro kost aan onderhoud per 3 jaar met mijn gasverbruik.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Kom hier op ongeveer hetzelfde bedrag aan besparing uit, mede door winddelen in mijn geval, waardoor ik 50% bespaar op de elektriciteitsprijs.harrr schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:18:
Dit jaar 517 euro aan gas bespaard. Wel door de salderingsregeling, anders was de besparing maar 60 euro geweest, dat verdien je niet terug natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Mkw op 03-05-2024 22:13 ]
Zie hier mijn cijfers van dit stookseizoen gerekend van 01-10-23 tot 01-05-2024.
Totale besparing dit stookseizoen (mede door een hoog normaal verbruik en de salderings regeling):
2146 euro besparing
1635,5m3 gas bespaard
Verbruik:
2762kwh extra stroom verbruik
79 m3 gas (695 kwh warmte)
14398kwh warmte (pompAO)
3m3 los gestort hout (+/- 2600kwh)
Stookseizoen COP van 5,2
Totaal +/- 17.700 kwh aan warmte verbruikt met ongeveer 2596 graaddagen (mindergas) wat neer komt op 6,82kwh warmte per graaddag (0,77m3 gas).
Totale besparing dit stookseizoen (mede door een hoog normaal verbruik en de salderings regeling):
2146 euro besparing
1635,5m3 gas bespaard
Verbruik:
2762kwh extra stroom verbruik
79 m3 gas (695 kwh warmte)
14398kwh warmte (pompAO)
3m3 los gestort hout (+/- 2600kwh)
Stookseizoen COP van 5,2
Totaal +/- 17.700 kwh aan warmte verbruikt met ongeveer 2596 graaddagen (mindergas) wat neer komt op 6,82kwh warmte per graaddag (0,77m3 gas).
Bij mijn ouders draait de pomp nu sinds december 2022 (na wat opstart problemen in november).
Draait op een relatief hoge temperatuur. En er valt zeker nog veel te winnen.
16.335kWh warmte, SCOP van 3,4
Ik denk dat de COP zeker nog wat omhoog kan. Komen vanaf een verbruik van tussen de 2100 en 2300m3, maar ze zijn nu veel meer thuis en stoken dus meer.
Besparing tot heden ongeveer 1856m3 gas en een krappe 700 euro. Resterende verbruik 583m3 over 2023.
Draait op een relatief hoge temperatuur. En er valt zeker nog veel te winnen.
16.335kWh warmte, SCOP van 3,4
Ik denk dat de COP zeker nog wat omhoog kan. Komen vanaf een verbruik van tussen de 2100 en 2300m3, maar ze zijn nu veel meer thuis en stoken dus meer.
Besparing tot heden ongeveer 1856m3 gas en een krappe 700 euro. Resterende verbruik 583m3 over 2023.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Wat bedoel je?Mkw schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:24:
Al mensen geïnvesteerd in DeWarmte?
Halen geld op via crowdfunding. https://www.invesdor.nl/p...brief&utm_medium=e-mail#/
Hallo, ik volg deze topic met veel interesse . Ik zoek warmtepomp bezitters die in een vergelijkbare situatie zitten als ons. Huis bouwjaar 2008, isolatie is redelijk goed. alleen radiatoren, gasverbruik rond 800m3 per jaar, woonoppervlakte 137m2 . Totaal 9 radiatoren. Hoe bevalt de ao warmtepomp, wat is je gas besparing, hoeveel is je stroomverbruik. Is de warmtepomp ergens in je cv systeem gekoppeld (is mijn voorkeur) Alvast bedankt voor je reactie
Onze situatie is vergelijkbaar, alleen hebben wij op de begane grond en souterrain de radiatoren vervangen door vloerverwarming. De Pomp AO is in oktober 2023 geplaatst. Inderdaad wordt de Pomp AO aangekoppeld op je bestaande cv-systeem. Onderstaande verbruiksgrafiekjes kunnen je een beetje een idee geven van het verschil in verbruik tussen 2023 en 2024.Ronnie27 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:03:
Hallo, ik volg deze topic met veel interesse . Ik zoek warmtepomp bezitters die in een vergelijkbare situatie zitten als ons. Huis bouwjaar 2008, isolatie is redelijk goed. alleen radiatoren, gasverbruik rond 800m3 per jaar, woonoppervlakte 137m2 . Totaal 9 radiatoren. Hoe bevalt de ao warmtepomp, wat is je gas besparing, hoeveel is je stroomverbruik. Is de warmtepomp ergens in je cv systeem gekoppeld (is mijn voorkeur) Alvast bedankt voor je reactie
/f/image/flQ0QgoYZeB5pYvqvClTk5as.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PVnpLW44etbSDuyMjYTWrjCy.png?f=fotoalbum_large)
Nee, nog niet. Ik kijk er wel na, maar wat mij tegenhoud is de wederverkoop. Hoe verkoop je op termijn weer? en aan wie. Het is tenslotte geen Degiro of een soortgelijk platform....Mkw schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:24:
Al mensen geïnvesteerd in DeWarmte?
Dat is zeker een issue, tenminste bij andere crowdfunding wel. Voor mij ook reden om het niet te doen, naast wat andere twijfels na het afgelopen half jaar.TLer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:40:
[...]
Nee, nog niet. Ik kijk er wel na, maar wat mij tegenhoud is de wederverkoop. Hoe verkoop je op termijn weer? en aan wie. Het is tenslotte geen Degiro of een soortgelijk platform....
Welke twijfels heb je nog meer naar afgelopen half jaar?Mkw schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:49:
[...]
Dat is zeker een issue, tenminste bij andere crowdfunding wel. Voor mij ook reden om het niet te doen, naast wat andere twijfels na het afgelopen half jaar.
Lees dit forum terug en dat geeft wel een beeldVinnied88 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:28:
[...]
Welke twijfels heb je nog meer naar afgelopen half jaar?
Ik heb zelf de AO sinds oktober en geen gas meer verbruikt, had 900m3 , voor sww heb ik een wpb deze had ik al staan. ivm de issues in december heb ik de CV uitgezet , nu kan dat in de webapp. wel moet je aan de knoppen zitten voor de temperatuur voor het water, in de woonkamer heb ik t33's + fan'sRonnie27 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:03:
de stooklijn in nu -10/60 9/38 maar als het echt kouder wordt en dit is natuurlijk per huis anders dan gaat de 9/39 naar 4/45 maar dit is nog een beetje spelen dit werkte afgelopen winter niet zo best. verbruik is ongeveer 2000kWh ik doe wel aan nachtverlaging en breng de pomp overdag weer opgang in de winter betekent dit min 17/18 graden ik heb overigens een T6 thermostaat dit is niet de beste combi maar nu met de huidige settings is het voor mij prima mijn COP zit tussen de 2,7 en 3,9 met zonnepanelen is alles beter dan 1. maar gem zal de cop op 3 uitkomen denk ik maar is afhankelijk van je stook lijn.
Het grote nadeel van een WP is je ben niet de baas van dit ding bij geen enkel merk iemand zit aan de knoppen en dit vindt ik wel een dingetje maar het werkt
/f/image/WN1BIUMZ1uhUKFtqyVAK7hKm.png?f=fotoalbum_large)
De markt lijkt ook aardig op zijn gat te liggen. Als ik kanalen als KetelKlets mag geloven. Zelfs partijen als Quatt lijken grote kortingen te geven om maar te installeren.
Ik hoop niet dat DeWarmte geld probeert op te halen omdat het financieel wat minder gaat.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Als ik dit artikel mag geloven, gaat het financieel prima met DeWarmte en zien zij de toekomst nog steeds rooskleurig in.
https://mtsprout.nl/groei/dewarmte-warmtepomp-pomp-ao
In jou geval is je huidig gasverbruik echt niet heel hoog, hoeveel van dat gasverbruik heb je nodig voor SWW en mogelijk ook nog voor op gas koken ? voor SWW zit je al heel snel op 150-200m3 per jaar en koken ook minimaal 50 m3.rokil schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:53:
Dus je gasverbruik zal bij een hybride warmtepomp minimaal nog circa 150-200 m3 per jaar bedragen.
Dus je besparingspotentiaal ligt op circa 200-250m3 per jaar = max 350 euro per jaar.
Je ROI komt daarmee wel erg dicht tegen de levensduur van een warmtepomp aan, ik zou hier eigenlijk maar één ding kunnen adviseren, blijf lekker bij je CV en vergeet een warmtepomp, lijkt me niet echt interessant. en dan bedoel ik ook geen Quatt en zeker geen DeWarmte, die nog een heel stuk duurder is. sorry, cijfers liggen niet. Een FE waar je zeker 9.000 en meer zou moeten uitgeven ligt ook voorbij de 10 jaar.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
lijkt mij meer op reklame, helaas loopt DeWarmte wel achter, zeker gezien zijn grote concurent Quatt, want zij hebben al een FE versie en zelfs de upgrade van bestaande hybride in de startblokken staan.HeatBurner2.0 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:35:
Als ik dit artikel mag geloven, gaat het financieel prima met DeWarmte en zien zij de toekomst nog steeds rooskleurig in.
Dus voor DeWarmte is gewoon werk aan de winkel. Met 3.000 units aan het eind van 2024 is helaas ook niet echt een groot succes, Quatt verwacht in eind 2024 al ruim over de 10.000 units te zitten.
En helaas zitten we gewoon nu een een lastige situatie, vanuit de nieuwe regering die nu in de maak is hoef je op dit vlak geen spannende en vooral een boost voor de warmtepomp te verwachten. Klimaat speelt helaas daar een zeer ondergeschikte rol in.
Ik kook niet op gas, dus het verbruik is alleen voor verwarming en sww.
Hoeveel per jaar dat sww-verbruik is, weet ik niet. Vanaf mei, wanneer de ketel uitgaat voor verwarming, is het verbruik meestal rond de 5 m3 per maand.
Tot 1 mei was het gasverbruik dit jaar 197 m3 en sindsdien is de verwarming weer uit, dus vanaf nu weer alleen sww-verbruik tot en met half oktober meestal.
Hoeveel per jaar dat sww-verbruik is, weet ik niet. Vanaf mei, wanneer de ketel uitgaat voor verwarming, is het verbruik meestal rond de 5 m3 per maand.
Tot 1 mei was het gasverbruik dit jaar 197 m3 en sindsdien is de verwarming weer uit, dus vanaf nu weer alleen sww-verbruik tot en met half oktober meestal.
Iemand enig idee wat dit verbruik is?
Buiten is het 27 graden, in huis 24 graden, de thermostaat staat ingesteld op 19 graden, geen enkele reden dus dat er verbruik is.
Ik heb dit “verbruik” de laatste 1,5 week, voorheen als het warm was in huis en pomp sloeg niet aan waren het gewoon licht grijze strepen.
Iemand enig idee?
Buiten is het 27 graden, in huis 24 graden, de thermostaat staat ingesteld op 19 graden, geen enkele reden dus dat er verbruik is.
Ik heb dit “verbruik” de laatste 1,5 week, voorheen als het warm was in huis en pomp sloeg niet aan waren het gewoon licht grijze strepen.
Iemand enig idee?
/f/image/yYdLOkFHLyBtLBeYzIjV0H1p.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xKf8klyOWLH6hn8YFgXQD1pX.png?f=fotoalbum_large)
Hier een vergelijkbaar beeld. De unit neemt ongeveer 8 Watt. Ik maak me er geen zorgen om. Hij heeft tenslotte stroom nodig voor communicatie en alle sensoren.
PS in mei is de unit niet aan geweest.
[ Voor 4% gewijzigd door nelving op 12-05-2024 20:51 ]
Ik overweeg om de koelfunctie van de pomp te activeren. Zijn er hier mensen die hier al gebruik van maken en wat zijn de ervaringen? Het gaat om de benedenverdieping met 55 m2 vloerverwarming.
Hoe wordt er geschakeld tussen verwarmen en koelen?
Groetjes Erwin
Groetjes Erwin
Dat gaat via de webapp. Daar zet je hem dan op koelen en een setpoint van de aanvoer.wildebeernd schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:47:
Ik overweeg om de koelfunctie van de pomp te activeren. Zijn er hier mensen die hier al gebruik van maken en wat zijn de ervaringen? Het gaat om de benedenverdieping met 55 m2 vloerverwarming.
Groetjes Erwin
Of een thermostaat welke kan koelen en verwarmen dmv aan/uit.harrr schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:24:
[...]
Dat gaat via de webapp. Daar zet je hem dan op koelen en een setpoint van de aanvoer.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Zit er een aparte ingang op de raspberrykaart die dit schakelt ?
Dan zou dit dus eventueel ook met een relais aan kunnen sturen en dan via mijn smart home.
Dan zou dit dus eventueel ook met een relais aan kunnen sturen en dan via mijn smart home.
Klopt inderdaad, ik heb net een Shelly Plus 1 besteld welke ik ervoor wil gebruiken.wildebeernd schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:17:
Zit er een aparte ingang op de raspberrykaart die dit schakelt ?
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Heb je nog specifieke instellingen gedaan op de Shelly? Ik wil niet per ongeluk 220 op de poortjes naar de controller van DeWarmte sturen.dnns85 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:45:
[...]
Shelly 1 Plus. Ik heb hem zo aangesloten, thermostaat op links en voeding rechts.
[Afbeelding]
Nee in principe niets ingesteld, werkt gewoon zoals ie komt. Het beste kan je hem eerst op 220 aansluiten en toevoegen in de app en als je 'm dan aan- en uitzet dan hoor je hem tikken. Daarna de twee draadjes naar de controller erop en klaar.f.welvering schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:38:
[...]
Heb je nog specifieke instellingen gedaan op de Shelly? Ik wil niet per ongeluk 220 op de poortjes naar de controller van DeWarmte sturen.
Werkt inderdaad. Scheelt weer inloggen op de halfbakken portal.dnns85 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:07:
[...]
Nee in principe niets ingesteld, werkt gewoon zoals ie komt. Het beste kan je hem eerst op 220 aansluiten en toevoegen in de app en als je 'm dan aan- en uitzet dan hoor je hem tikken. Daarna de twee draadjes naar de controller erop en klaar.
Interessante nieuwtjes uit de Q&A sessie met Sander Wapperom.
Volgend jaar gaat DeWarmte een nieuwe warmtepomp aanbieden met R290 als koudemiddel. Er komt een (echte) app. Ze werken aan feature, zodat de pomp efficiënt om kan gaan met dynamische tarieven. De Full Electric upgrade is (pas) eind dit jaar klaar voor uitrol.
Volgend jaar gaat DeWarmte een nieuwe warmtepomp aanbieden met R290 als koudemiddel. Er komt een (echte) app. Ze werken aan feature, zodat de pomp efficiënt om kan gaan met dynamische tarieven. De Full Electric upgrade is (pas) eind dit jaar klaar voor uitrol.
Als je een vloerverwarming verdeler hebt met meerdere groepen kan je ze wel wat dichtdraaien. Er gaat dan relatief minder water heen waarvoor je boven automatisch meer water hebt. Zoek ook even op het forum naar waterzijdig inregelen (CV tuning topic) voor tips.delima schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:10:
[...]
Dank
Ik kan de radiatoren niet knijpen. De vloerverwarming zit op zuid in de uitbouw met veel ramen. De radiatoren op noord. Ik krijg dan temperatuur verschillen. Of ik moet kijken of ik wat lucht circulatie kan krijgen.
Ik heb nu handmatig de vloerverwarming op iets lagere temperatuur gezet.. Er zit nog een radiatorkraan. Maar ben wel benieuwd of ik daardoor ga pendelen. Hoe kan ik eigenlijk goed zien of de PompAO aan het pendelen is?
Als je vloerverwarming hebt met één groep en een thermostaatkraan dan is dat waarschijnlijk een RTL ventiel. Maar plaatjes zeggen meer dan woorden. Past wel beter in het CV tuning topic dus.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Quatt, WarmteAO beide startups. mag ik vragen waarom mensen dan toch voor deze startups gaan ipv een gerenommeerd merk met jarenlange ervaring met warmtepompen?
daarnaast zijn er ook al mensen die wat kunnen zeggen over de verbruikskosten in de praktijk t.o.v. vorige (cv) installatie?
daarnaast zijn er ook al mensen die wat kunnen zeggen over de verbruikskosten in de praktijk t.o.v. vorige (cv) installatie?
Simpel de aanschaf kosten, de warmte gebruikt een pi dacht daar kan je zelf ook nog wel wat mee,als de warmte er niet meer is. Verbruik oktober tot nu 2000kwh tov 900m3 gas. Maar het is wel heel zwart wit als je zo wilt vergelijken,mijn cop is 3,1 met alleen radiatoren, stook gedrag en isolatie spelen een grote rol.domax schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:44:
Quatt, WarmteAO beide startups. mag ik vragen waarom mensen dan toch voor deze startups gaan ipv een gerenommeerd merk met jarenlange ervaring met warmtepompen?
De WP is een mooi optie om je zonnepanelen overschot in af te branden. Is het perfect nee zeker niet maar dat ligt meer aan eigen wensen, na deze winter is de WP terug verdiend, wat niet het doel was. Doel is geen gas meer gebruiken. Nu volledig op eigen stroom leven is een hele andere uitdaging. In dec en Jan kwam ik 600kWh per maand te kort, dit gaat geen enkele batterij opvangen 😁
@domax Omdat 3400,= inclusief installatie goedkoper was dan zelf een 7 kW pana installeren en de historisch hoge gasprijs de terugverdientijd en daarmee het risico minimaliseerde. Kortom, goedkoop genoeg om een gokje te wagen; ik wisselde 1,80 aan groen gas in voor 2 x 11 ct aan overschot zonnestroom.
[ Voor 27% gewijzigd door PVPaneel op 27-05-2024 08:29 ]
De belangrijkste redenen voor mij om voor de warmtepomp van DeWarmte te kiezen:
1. Leidingen konden direct op de vloerverwarming verdeler op de begane grond worden aangesloten.
2. De warmtepomp van DeWarmte werkt met draadloze communicatie tussen de communicatieunit en de warmtepomp.
Door bovengenoemde voordelen was voor mijn situatie niet nodig om de warmtepomp leidingen en stuurkabels naar de CV ruimte (1e etage) te brengen, dit scheelt weer betonboringen en leidingen die mogelijk in het zicht lopen.
En de communicatie unit gebruikt nu de directe verbinding naar de woonkamer (die er al was voor de CV) tbv. de thermostaat.
Extra puntje voor mij was ook de meegeleverde warmtemeter met de meettools in de webapp, waarmee je zelf je effectiviteit van de installatie kan beoordelen en belangrijker nog, de installatie kan tweaken, om een zo efficiënt mogelijke werking na te streven.
1. Leidingen konden direct op de vloerverwarming verdeler op de begane grond worden aangesloten.
2. De warmtepomp van DeWarmte werkt met draadloze communicatie tussen de communicatieunit en de warmtepomp.
Door bovengenoemde voordelen was voor mijn situatie niet nodig om de warmtepomp leidingen en stuurkabels naar de CV ruimte (1e etage) te brengen, dit scheelt weer betonboringen en leidingen die mogelijk in het zicht lopen.
En de communicatie unit gebruikt nu de directe verbinding naar de woonkamer (die er al was voor de CV) tbv. de thermostaat.
Extra puntje voor mij was ook de meegeleverde warmtemeter met de meettools in de webapp, waarmee je zelf je effectiviteit van de installatie kan beoordelen en belangrijker nog, de installatie kan tweaken, om een zo efficiënt mogelijke werking na te streven.
Huis in 2019 gekocht, 2020-2022 grondig verbouwdZelf in 2021 offertes voor FE warmtepomp: 12-16 kWh, €13-16.000. Niet gedaan, wel al zonnepanelen (10.5 KWp) en later isolatie aangebracht. In tussentijd gekeken naar alternatieven voor warmtepomp. Uitgekomen bij Dewarmte ivm capaciteit. De 7.5 kW van de pompAO worden aangevuld met een airco van 5 kWh. Nu met salderen van €450/maand naar €50. Dus die pomp en zonnepanelen halen we er wel uit. Om naar all-electric te gaan met de pompAO was erg simpel: de CV ketel uitgetrokken, moet de leidingen nog afkoppelen. Voor warmwater afgelopen januari een domme eboiler (Wahlbach 100l) gebruik ca 30 kWh/week, deze wordt met Homewizard ingeschakeld wanneer er meer dan 2 kW wordt teruggeleverd door de panelen. In de winter tevens tussen 01-05 uur 's nachts (vooruitlopend op wegvallen salderen). Daarnaast 's pas ik nachtVERHOGING toe als buffer voor de dag in de winter.domax schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:44:
De eboiler vangt een deel van de terug te leveren stroom weg en is m.i. een slimmere optie dan een warmtepompboiler zeker wanneer deze ook nog eens capaciteit van de pomp AO wegneemt. En dat voor €250, geen slechte deal. All Electric voor 3400+250.
Grafiekjes:
/f/image/IkNx6VO8nUqIhV0bbTghJogm.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door stpieter op 28-05-2024 21:16 ]
Pomp AO 8kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l
Bedankt voor de samenvatting. Hier de gehele videoNul_op_de_Meter schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:17:
Interessante nieuwtjes uit de Q&A sessie met Sander Wapperom.
PSN: Shiver23
Ik overweeg serieus om een Pomp AO aan te schaffen. Mijn grootste twijfels zijn niet het product, maar de overlevingskansen van DeWarmte zelf. Blijft de pomp werken op moment dat de online ondersteuning niet meer werkt? En hoe courant zijn de onderdelen die gebruikt worden? In geval van een defect dat een andere installateur er nog wel iets mee kan.
Instellingen wijzigigen kan momenteel alleen via de cloud (web-app) naar de lokale raspberry-pi. Iets wat ik onacceptabel vind voor het geval dat jij beschrijft, namelijk dat DeWarmte failliet zou gaan. Ook ben je zo afhankelijk van DeWarmte voor service. M.i. moeten ze dit lokaal oplossen en service-/gebruikershandleidingen uitbrengen.Shiver23 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:35:
Ik overweeg serieus om een Pomp AO aan te schaffen. Mijn grootste twijfels zijn niet het product, maar de overlevingskansen van DeWarmte zelf. Blijft de pomp werken op moment dat de online ondersteuning niet meer werkt? En hoe courant zijn de onderdelen die gebruikt worden? In geval van een defect dat een andere installateur er nog wel iets mee kan.
@Shiver23 Anderzijds werkt de pomp gewoon door, of er nu wel of geen contact is met DeWarmte. Er komen alleen geen updates meer en de portal zal niet meer werken. Het product zal nog prima werken. Voor service is er inderdaad een uitdaging, maar dat is voor elk product het geval. Daarnaast verwacht ik dat als ze failliet gaan ze de eindgebruikers wel in staat stellen lokaal de instellingen te veranderen. Volgens mij is daar zelfs wetgeving voor (in ontwikkeling?)...
Afgelopen weken hebben diverse consumenten voor ~1.6 miljoen euro geïnvesteerd in DeWarmte. Nu zeg ik niet dat al deze mensen gelijk hebben, maar er is blijkbaar vertrouwen in de toekomst. Anders zouden ze het niet doen. Er is ook een grote investeerder die een flink bedrag heeft geïnvesteerd.
Zelf heb ik de PompAO ook nog maar net draaien (maart dit jaar) en ik had dezelfde zorgen. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt om het wel te doen. Als ik bij een bekende grote leverancier zou bestellen is het faillissement risico kleiner, maar de initiële aanschaf is wel flink hoger. Daarnaast heb ik altijd een zwak voor (Nederlandse) startup's. Die kunnen en moeten nog creatief denken wat vaak tot mooie producten leid.
Afgelopen weken hebben diverse consumenten voor ~1.6 miljoen euro geïnvesteerd in DeWarmte. Nu zeg ik niet dat al deze mensen gelijk hebben, maar er is blijkbaar vertrouwen in de toekomst. Anders zouden ze het niet doen. Er is ook een grote investeerder die een flink bedrag heeft geïnvesteerd.
Zelf heb ik de PompAO ook nog maar net draaien (maart dit jaar) en ik had dezelfde zorgen. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt om het wel te doen. Als ik bij een bekende grote leverancier zou bestellen is het faillissement risico kleiner, maar de initiële aanschaf is wel flink hoger. Daarnaast heb ik altijd een zwak voor (Nederlandse) startup's. Die kunnen en moeten nog creatief denken wat vaak tot mooie producten leid.
Hier nog investeerders in dewarmte en wat waren jullie afwegingen? Ik vind het een erg leuke club, maar met de huidige regering ook wel weer spannend... Ik snap dat dit altijd risico investeringen zijn hoor, dus niet zoveel spannender dan andere startups.
Interessant nieuwe manier van koelen bij Quatt… zou DeWarmte dit ook ontwikkelen, want klinkt voor mijn situatie ideaal. Of eens informeren of deze ook gecombineerd kan worden met pompAO.
https://www.quatt.io/quatt-chill
Dat is wel een heel mooi product!Mkw schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:54:
Interessant nieuwe manier van koelen bij Quatt… zou DeWarmte dit ook ontwikkelen, want klinkt voor mijn situatie ideaal. Of eens informeren of deze ook gecombineerd kan worden met pompAO.
Zou inderdaad geweldig zijn als je die kan aansluiten op een pomp van DeWarmte.
Al even navraag gedaan, maar voorlopig helaas niet… maar ze wel even alert gemaakt dat dit hun potentiële markt veel groter zou maken (is natuurlijk lastig want je hebt software nodig die de pomp aanstuurt)f.welvering schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:00:
[...]
Dat is wel een heel mooi product!
Zou inderdaad geweldig zijn als je die kan aansluiten op een pomp van DeWarmte.
Vrees van niet, want die werkt natuurlijk qua besturing, (ik vermoed via de app van Quatt, want de Chill zul je waarschijnlijk ook aansturen), aleen met de Quatt.Mkw schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:54:
ik verwacht ook niet dat Quatt deze bij een andere warmtepomp gaat plaatsen, omdat ze dan niet de exacte werking kunnen garanderen.
Hoi, Kan op dit moment niet bij de Settings" Klopt dat??
We are currently updating the server and your system. You will receive an email once this page is ready for use.Jurrian7 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:09:
Hoi, Kan op dit moment niet bij de Settings" Klopt dat??
Oftewel, er komt schijnbaar en update waarna er een mail komt met uitleg.
Je zou zeggen dat ze dit nu wel eens gelukt moet zijn, maar ik krijg de melding nog steeds.
Toevallig al iemand een update gekregen over de schijnbaar nieuwe software release?
Toevallig al iemand een update gekregen over de schijnbaar nieuwe software release?
Nope, pomp nummer 5 (en dus vaak tijdig een mail). Maar zelfde melding!
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Zou toch zo mooi zijn als DeWarmte vooraf zou communiceren dat de settings pagina van datum x tot y niet beschikbaar is vanwege updates oid.RobertowNL schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:24:
Maar dat zal teveel gevraagd zijn denk ik.
Ik kan er weer in, geen verandering te zien.f.welvering schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:26:
[...]
Zou toch zo mooi zijn als DeWarmte vooraf zou communiceren dat de settings pagina van datum x tot y niet beschikbaar is vanwege updates oid.
Maar dat zal teveel gevraagd zijn denk ik.
Hier ook, niets veranderd voor zover ik kan beoordelen.
Ja, kan nu weer bij de ,settings, vanaf 17.00 uur vandaag....
In je handtekening staat Quatt. Heb je zowel een Quatt als een pompAO?RobertowNL schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:24:
Mijn ouders hebben een pompAOharrr schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:18:
[...]
In je handtekening staat Quatt. Heb je zowel een Quatt als een pompAO?
Benieuwd naar de ervaring met koelen met radiatoren met speedcomfort fans. Las in dit blog dat er vorig jaar nog issues waren met ingestelde temperaturen (te laag dus condens) en dat koelen te snel stopte en niet weer startte. Een jaar en wat updates verder dus vandaar mijn vraag hoe het nu gaat!
Ik maak gebruik van het koelen, ook gedaan via radiatoren maar merk dat dit weinig opbrengt.Mkw schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:40:
Benieuwd naar de ervaring met koelen met radiatoren met speedcomfort fans. Las in dit blog dat er vorig jaar nog issues waren met ingestelde temperaturen (te laag dus condens) en dat koelen te snel stopte en niet weer startte. Een jaar en wat updates verder dus vandaar mijn vraag hoe het nu gaat!
Ik heb een rij fans onder de radiator welke de koude lucht zou moeten verdelen, echter warmt het sneller op dan dat het koelt. Ik heb de aanvoer temperatuur op 17 graden staan, de leidingen condenseren tot op heden nog niet.
Ik zie ook geen drops in de temperatuur meer onder de 17 graden wat eerder zeker gebeurde, vorig jaar 15 graden ook wel voorbij zien komen wat er voor zorgde dat de druppels over de radiatoren liepen.
Koelen via de vloer gaat overigens prima, hier ben ik blij mee.
Op de bovenverdieping paar weken terug een airco laten plaatsen welke de gehele verdieping kan koelen (5Kw)
Ik heb alleen maar radiatoren met soms fans eronder, maar dit klinkt niet als een aanbeveling. Het zou 1 tot 4 graden moeten kunnen koelen afhankelijk van de fans, maar dat merk je dus niet?f.welvering schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:43:
[...]
Ik maak gebruik van het koelen, ook gedaan via radiatoren maar merk dat dit weinig opbrengt.
Ik heb een rij fans onder de radiator welke de koude lucht zou moeten verdelen, echter warmt het sneller op dan dat het koelt. Ik heb de aanvoer temperatuur op 17 graden staan, de leidingen condenseren tot op heden nog niet.
Ik zie ook geen drops in de temperatuur meer onder de 17 graden wat eerder zeker gebeurde, vorig jaar 15 graden ook wel voorbij zien komen wat er voor zorgde dat de druppels over de radiatoren liepen.
Koelen via de vloer gaat overigens prima, hier ben ik blij mee.
Op de bovenverdieping paar weken terug een airco laten plaatsen welke de gehele verdieping kan koelen (5Kw)
Hier gaat het koelen mooi! Sinds 3-4 uurtjes staat het aan, temperatuur is afgenomen van 27 naar 23 graden met 18 graden aanvoer. Boven van 27 naar 25 met radiatoren.
Onlangs een energielabel gekregen: A+++ met mijn huis uit 1964 mede door de isolatie en de PompAO op all-electric (zonder SWW). Niet slecht. En denk dat de goede isolatie mee helpt voor het effect van het koelen met de pompAO.
Onlangs een energielabel gekregen: A+++ met mijn huis uit 1964 mede door de isolatie en de PompAO op all-electric (zonder SWW). Niet slecht. En denk dat de goede isolatie mee helpt voor het effect van het koelen met de pompAO.
Template sensor die 0 geeft in plaats van Niet beschikbaar als de uitkomst 0 is.DutchAce schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:27:
[...]
Voor diegene geïnteresseerd in de lokale COP berekening, deze maakt Home Assistant als volgt:
Template sensor in configuration.yaml:
code:
1 2 3 4 5 6 - platform: template sensors: pompao_actcop: friendly_name: PompAO Actual COP unit_of_measurement: 'Ph/Pe' value_template: "{{ (states('sensor.pompao_heatoutput') | float / states('sensor.pompao_electricalcons') | float)|round(2)}}"
2 helper sensors:
[Afbeelding]
Waarde voor smoothing factor, tussen ca. 5-10.
Code voor filteren in automation:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 alias: PompAO_Filter or Saturate COP Value description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.pompao_actcop condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.pompao_actcop above: 10 sequence: [] - conditions: - condition: or conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.pompao_actcop below: 10 - condition: numeric_state entity_id: input_number.pompao_actcop above: 0.01 sequence: - service: input_number.set_value data: value: >- {{((states('input_number.pompao_actcop_filtered') | float ) + ((states('sensor.pompao_actcop') | float )|round(1) - (states('input_number.pompao_actcop_filtered') | float )) / (states('input_number.pompao_cop_smoothingfactor') | float )|round(1))}} target: entity_id: input_number.pompao_actcop_filtered mode: single
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - platform: template sensors: pompao_actcop: friendly_name: PompAO Actual COP unit_of_measurement: 'Ph/Pe' value_template: > {% if has_value('sensor.pompao_heatoutput') and states('sensor.pompao_electricalcons')|float(0) != 0 %} {{ (states('sensor.pompao_heatoutput') | float / states('sensor.pompao_electricalcons') | float)|round(2)}} {% else %} 0 {% endif %} |
Nee ik merk dat niet op de slaapkamers helaas.Mkw schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:15:
[...]
Ik heb alleen maar radiatoren met soms fans eronder, maar dit klinkt niet als een aanbeveling. Het zou 1 tot 4 graden moeten kunnen koelen afhankelijk van de fans, maar dat merk je dus niet?
Ik zie echter dat @harrr hierboven aangeeft betere resultaten te hebben.
Ik ben echt wel tevreden met de vloerkoeling, +/- 70m2 vvw op de begane grond en +/- 10m2 badkamer levert op dat bij koelen de temp stabiel op zo'n 22 graden blijft terwijl de zon vol op de ramen staat te bakken.
Temp liep eerder altijd binnen no-time op richting 28/29 bij deze buiten temperaturen.
Bij een volgende iets langere hete periode zal ik het eens testen; lees tenminste dat je het vrijblijvend 2 weken mag uitproberen. Hopelijk doet het bij mij meer. Zet ik de fans ook onder de radiator in de slaapkamer.f.welvering schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:52:
[...]
Nee ik merk dat niet op de slaapkamers helaas.
Ik zie echter dat @harrr hierboven aangeeft betere resultaten te hebben.
Ik ben echt wel tevreden met de vloerkoeling, +/- 70m2 vvw op de begane grond en +/- 10m2 badkamer levert op dat bij koelen de temp stabiel op zo'n 22 graden blijft terwijl de zon vol op de ramen staat te bakken.
Temp liep eerder altijd binnen no-time op richting 28/29 bij deze buiten temperaturen.
Weet iemand trouwens waarom de PompAO koelt in korte runs en ook regelmatig stopt? Zie hier wat ik bedoel: http://pompao.isgehost.nl
Volgens Support is dat omdat de setpoint doeltemperatuur bereikt is van de retour. Ik heb 'm zelf op 16 staan, dan gaat-ie wat langer door. Nog geen condens gezien.harrr schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:33:
Weet iemand trouwens waarom de PompAO koelt in korte runs en ook regelmatig stopt? Zie hier wat ik bedoel: http://pompao.isgehost.nl
Verschil tussen aanvoer en retour moet x blijven.harrr schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:33:
Vorig jaar was dit 4 graden maar ik zie in mijn statistiek dat mijn PompAO doorgaat zoalang het verschil 1 graad blijft. Ik heb hem daarom ook op 17 graden staan zodat hij vrijwel de gehele dag door kabelt op zo'n 400w.
Thanks beide. Ik ga ook eens proberen met een graadje lager (van 18 naar 17).f.welvering schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:00:
[...]
Verschil tussen aanvoer en retour moet x blijven.
Vorig jaar was dit 4 graden maar ik zie in mijn statistiek dat mijn PompAO doorgaat zoalang het verschil 1 graad blijft. Ik heb hem daarom ook op 17 graden staan zodat hij vrijwel de gehele dag door kabelt op zo'n 400w.
Iemand met Lage Temperatuur Verwarming (LTV) in combinatie met koeling? Werkt dit (beter) dan met reguliere radiatoren? De ventilatoren zijn best prijzig..... zeker als je alle convectoren wil voorzien van boosters.
Of je moet ze zelf maken...
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
Of je moet ze zelf maken...
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
@golfgti5 Misschien je Email adres even blurren?
Verder betwijfel ik of ze een grond hebben tot beëindigen. Aan de CV is toch niets veranderd. Er is enkel een andere warmtebron in het circuit opgenomen en het aan/uit signaal wordt door iets anders aangestuurd dan de thermosstaat.
Ik vindt het maar krom. Waarschijnlijk was het geen probleem als zij de WP hadden geïnstalleerd. Ik zou het zo laten. De moeite niet waard om hier tegenin te gaan. Zo snel mogelijk full elektrisch en dan weg met dat gas onding. Als dat niet kan een lokale ondernemer vragen om het noodzakelijk onderhoud uit te voeren. Altijd beter dan zo'n landelijke speler die niet mee wil met de realiteit.
Verder betwijfel ik of ze een grond hebben tot beëindigen. Aan de CV is toch niets veranderd. Er is enkel een andere warmtebron in het circuit opgenomen en het aan/uit signaal wordt door iets anders aangestuurd dan de thermosstaat.
Ik vindt het maar krom. Waarschijnlijk was het geen probleem als zij de WP hadden geïnstalleerd. Ik zou het zo laten. De moeite niet waard om hier tegenin te gaan. Zo snel mogelijk full elektrisch en dan weg met dat gas onding. Als dat niet kan een lokale ondernemer vragen om het noodzakelijk onderhoud uit te voeren. Altijd beter dan zo'n landelijke speler die niet mee wil met de realiteit.
[ Voor 27% gewijzigd door TLer op 04-07-2024 19:39 ]
Is niet mijn mailadres, toch bedankt.TLer schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:31:
Deze persoon deelde dit in diverse WP groepen op facebook.
Dit zou een rede kunnen zijn lees ik daar ook;TLer schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:31:
Quatt doet geen aanpassingen aan de ketel zodra ze de WP plaatsen op een nogal simpele manier waardoor de cv ketel nu een hogere aanvoertemperatuur voor zn kiezen krijgt, hierdoor werkt de condensatie functie minder en zal er meer vervuiling plaatsvinden in de verbrandingskamer. Omdat de reeds gebleken kosten aan storingen welke dit met zich meebrengt anders een mega kostenpost voor Feenstra gaat worden, beëindigen ze het huidige contract, want dat is afgesloten op een andere situatie. (één die ze kunnen controleren)
En het is niet alleen Feenstra, ik hoor al meerdere bedrijven hun servicecontract beëindigen, of bij onderhoud bepaalde kosten uit hun pakket te halen zodat je servicecontract een wassen neus wordt.
Maar als het goed is hoeft je CV veel minder te doen gedurende een jaar. Daarmee lijkt de kans op storing of snellere slijtage mij veel kleiner dan zonder warmtepomp.
vreemd, was bij mij geen probleem, en als het het dat wel zou worden hebben zij zelf een probleem, want dan zijn ze een klant kwijt.golfgti5 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:01:
Feenstra houd niet van warmtepompen, wat vinden wij hiervan?
[Afbeelding]
Heel verstandig, voor je het weet ben je er niet meer. wat dergelijke bedrijven nog steeds vergeten is dat zij een bedrijf hebben dankzij ons de klant, hun bestaansrecht is heel snel over als ze geen klanten meer hebben. .
"de cv ketel nu een hogere aanvoertemperatuur voor zn kiezen krijgt"golfgti5 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:34:
[...]
Dit zou een rede kunnen zijn lees ik daar ook;
Quatt doet geen aanpassingen aan de ketel zodra ze de WP plaatsen op een nogal simpele manier waardoor de cv ketel nu een hogere aanvoertemperatuur voor zn kiezen krijgt, hierdoor werkt de condensatie functie minder en zal er meer vervuiling plaatsvinden in de verbrandingskamer. Omdat de reeds gebleken kosten aan storingen welke dit met zich meebrengt anders een mega kostenpost voor Feenstra gaat worden, beëindigen ze het huidige contract, want dat is afgesloten op een andere situatie. (één die ze kunnen controleren)
En het is niet alleen Feenstra, ik hoor al meerdere bedrijven hun servicecontract beëindigen, of bij onderhoud bepaalde kosten uit hun pakket te halen zodat je servicecontract een wassen neus wordt.
over welke hogere aanvoertemperatuur heb je dan ? want de retour van het CV-water is duidelijk in temperatuur gezakt door de warmtepomp, en als de in combi-modus draaien is dit veelal ook nog lager dan als het een puur CV bedrijf was geweest.
Wel bijzonder van Feenstra.
Vorige week donderdag is hier een pompAO warmtepomp geïnstalleerd en afgelopen maandag was toevallig onderhoud van de CV door Energiewacht.
Die man was juist heel enthousiast. Hij vroeg eerst of het nog wel nodig was, of de CV er nog wel hing.
Keek ook nog even naar de pomp- en vermogeninstellingen en legde uit dat ik het verwarmingdeel ook uit kon zetten zodat de CV alleen warmwater deed.
Zo kan het dus ook!
Vorige week donderdag is hier een pompAO warmtepomp geïnstalleerd en afgelopen maandag was toevallig onderhoud van de CV door Energiewacht.
Die man was juist heel enthousiast. Hij vroeg eerst of het nog wel nodig was, of de CV er nog wel hing.
Keek ook nog even naar de pomp- en vermogeninstellingen en legde uit dat ik het verwarmingdeel ook uit kon zetten zodat de CV alleen warmwater deed.
Zo kan het dus ook!
Hier hetzelfde: HullenaarBalk waren niet blij met dewarmtepomp en stopte met onderhoud CV. Heel bijzonder dat loodgieters hun werk niet willen doen.
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
goede reden om direct voor de all electric te gaan.
Overweeg ik dan ook om direct mijn 17 jaar oude cv ketel te verwijderen. Enige twijfel is of mijn woning geschikt is. Hoe is dit met zekerheid vast te stellen?
Verschillende warmtepomp adviseurs gesproken die allemaal aangeven dat dit geen probleem zal zijn. Ik heb volgens hun zo'n 5KW nodig. PompAO levert 8KW, dus dat zou moeten passen? of gaat deze dan pendelen omdat ik teveel vermogen heb?
Een lekker warm huis, met niet meer dan 2500 kw verbruik beloven de meeste.
Nu wil ik uiteraard niet mijn vrouw en 2 dochters in de winter in de kou zetten, of een tegenvallend verbruik hebben, dus los van vertrouwen op adviseurs gooi ik het hier ook even in de groep. Mijn woning is van bouwjaar 1989, 109 m2 woonoppervlak, had origineel een C-label nu B. Verder is de woning niet nageisoleerd vanuit de bouw omdat de woning al redelijk goed geïsoleerd is.
Gasverbruik zit gemiddeld op 1250 over de afgelopen jaren. 50 graden test kreeg het huis niet lekker warm, op 55/60 wel, daarom een warmtepomp die iets hogere temperaturen kan leveren, dus de pompao tikt aardig wat vinkjes.
Wil sowieso dit jaar HR++ en vloerisolatie en vloerverwarming laten installeren. Traditionele radiatoren op de 1e en 2e etage.
Graag skip ik het vervangen van de ketel en ga liever direct naar all electric. 8000 euro voor de hele pomp ao all electric set is best een mooie deal.
Hebben jullie tips hoe ik met wat meer gemoedsrust deze stap zou kunnen maken?
Overweeg ik dan ook om direct mijn 17 jaar oude cv ketel te verwijderen. Enige twijfel is of mijn woning geschikt is. Hoe is dit met zekerheid vast te stellen?
Verschillende warmtepomp adviseurs gesproken die allemaal aangeven dat dit geen probleem zal zijn. Ik heb volgens hun zo'n 5KW nodig. PompAO levert 8KW, dus dat zou moeten passen? of gaat deze dan pendelen omdat ik teveel vermogen heb?
Een lekker warm huis, met niet meer dan 2500 kw verbruik beloven de meeste.
Nu wil ik uiteraard niet mijn vrouw en 2 dochters in de winter in de kou zetten, of een tegenvallend verbruik hebben, dus los van vertrouwen op adviseurs gooi ik het hier ook even in de groep. Mijn woning is van bouwjaar 1989, 109 m2 woonoppervlak, had origineel een C-label nu B. Verder is de woning niet nageisoleerd vanuit de bouw omdat de woning al redelijk goed geïsoleerd is.
Gasverbruik zit gemiddeld op 1250 over de afgelopen jaren. 50 graden test kreeg het huis niet lekker warm, op 55/60 wel, daarom een warmtepomp die iets hogere temperaturen kan leveren, dus de pompao tikt aardig wat vinkjes.
Wil sowieso dit jaar HR++ en vloerisolatie en vloerverwarming laten installeren. Traditionele radiatoren op de 1e en 2e etage.
Graag skip ik het vervangen van de ketel en ga liever direct naar all electric. 8000 euro voor de hele pomp ao all electric set is best een mooie deal.
Hebben jullie tips hoe ik met wat meer gemoedsrust deze stap zou kunnen maken?
[ Voor 3% gewijzigd door domax op 08-07-2024 20:12 ]
Je gasverbruik zit wel mooi laag maar als je pas bij 55/60 graden het huis lekker warm krijgt zou ik toch eerst gaan isoleren en de vloerverwarming installeren.
En dan nog een keer de 50 of zelfs 40 graden test doen.
De PompAO heet dan wel hybride op de website van DeWarmte maar je kan hem ook instellen dat hij zonder CV ondersteuning draait.
Neem je de PompAO voor je gaat isoleren dan neem je wel de gok of de pomp het na isoleren alleen aan kan.
Gaat dat echter goed, dan hoef je later alleen nog maar je CV te vervangen door wat voor boiler dan ook voor je warm water. Dat hoeft dan niet die (vind ik) dure oplossing van DeWarmte te zijn.
En dan nog een keer de 50 of zelfs 40 graden test doen.
De PompAO heet dan wel hybride op de website van DeWarmte maar je kan hem ook instellen dat hij zonder CV ondersteuning draait.
Neem je de PompAO voor je gaat isoleren dan neem je wel de gok of de pomp het na isoleren alleen aan kan.
Gaat dat echter goed, dan hoef je later alleen nog maar je CV te vervangen door wat voor boiler dan ook voor je warm water. Dat hoeft dan niet die (vind ik) dure oplossing van DeWarmte te zijn.
Zat meer aan een big bang te denken, dus alle maatregelen dit jaar voor de winter laten uitvoeren. Maar blijft dan inderdaad een gok. Oftewel vloerverwarming vloer-isolatie, hr++ glas en all electric pompAO voor 8000 euro inclusief installatie, de complete set is toch niet duur, of zie jij dat anders?
Bij alternatieve aanbieders kom ik totaal op 11k minimaal.
Alternatief is dat ik een nieuwe ketel installeer, en die weer weg moet laten halen als ik deze toch niet nodig blijk te hebben. Dat is ook best zonde. Wellicht dan toch andersom. all electric, en mocht het toch niet lukken zonder ketel, kan ik de boiler weg halen en alsnog een ketel installeren?
Alternatief is dat ik een nieuwe ketel installeer, en die weer weg moet laten halen als ik deze toch niet nodig blijk te hebben. Dat is ook best zonde. Wellicht dan toch andersom. all electric, en mocht het toch niet lukken zonder ketel, kan ik de boiler weg halen en alsnog een ketel installeren?
[ Voor 9% gewijzigd door domax op 08-07-2024 22:55 ]
De pompAO los kost ongeveer 3400,- na subsidie.
Ik vind persoonlijk 4600,- voor een doorstroomverwarmer en een boiler erg veel geld.
Kijk hier maar eens voor prijzen van een warmtepompboiler: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2116816.
Nu is elke situatie anders. Ik stook al jaren op 40 graden met de cv en gebruik nog geen 1100m3 gas per jaar in een vrijstaand huis.
Wel heb ik radiatoren en ga ik dus eerst uitproberen of de pompAO het een koude winter aan kan. Dan hang ik voor 1000,- een warmtepompboiler op en kan de cv de deur uit!
Ik vind persoonlijk 4600,- voor een doorstroomverwarmer en een boiler erg veel geld.
Kijk hier maar eens voor prijzen van een warmtepompboiler: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2116816.
Nu is elke situatie anders. Ik stook al jaren op 40 graden met de cv en gebruik nog geen 1100m3 gas per jaar in een vrijstaand huis.
Wel heb ik radiatoren en ga ik dus eerst uitproberen of de pompAO het een koude winter aan kan. Dan hang ik voor 1000,- een warmtepompboiler op en kan de cv de deur uit!
Dit is ook mijn idee. Alleen vraag ik mij af heb je dan nog steeds een doorstroomverwarmer nodig? De pomp redde het prima bij mij in de winter, alleen geloof ik dat hij soms een minimum temperatuur nodig heeft om op te starten? Of zou de pomp dit ook zelf kunnen.SjigEd schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:19:
De pompAO los kost ongeveer 3400,- na subsidie.
Graag jullie advies:
Ik stookte met 1350 kuub per jaar ons huis warm en heb gekozen vorig jaar voor een Quatt.
Nu afgelopen seizoen alleen voor warm water gas gebruikt en de rest met 1900 kWh de woning (185 m2 bouwjaar 1998, goed geisoleerd met nieuwe HR++ beglazing in 2021) verwarmd.
Nu heb ik 2 maanden terug beneden lage temp vloerverwarming laten infrezen (65 m2) met een kunststof verdeler, een gelijmde eiken parketvloer geschikt voor koelen &verwarmen.
Quat komt nu met een halfbakken koel (chill) oplossing waar ik niks mee kan, een toezegging zoals eerder dat er een oplossing komt doen ze nu niet.
Je raadt het al ik ben er klaar mee, wil naar full electric asap , koelen en denk er hard over een pomp AO te nemen, de Quatt eruit, en straks naar FE te gaan. Kapitaal vernietiging aan de ene kant, maar dat interesseert me niet.
De Quatt trok het prima wat vermogen betreft, echt koud was het afgelopen winter niet. Waar ik bang voor ben is dat de 8kW pomp AO wellicht gaat pendelen ?
Wat denken jullie ??
Ik stookte met 1350 kuub per jaar ons huis warm en heb gekozen vorig jaar voor een Quatt.
Nu afgelopen seizoen alleen voor warm water gas gebruikt en de rest met 1900 kWh de woning (185 m2 bouwjaar 1998, goed geisoleerd met nieuwe HR++ beglazing in 2021) verwarmd.
Nu heb ik 2 maanden terug beneden lage temp vloerverwarming laten infrezen (65 m2) met een kunststof verdeler, een gelijmde eiken parketvloer geschikt voor koelen &verwarmen.
Quat komt nu met een halfbakken koel (chill) oplossing waar ik niks mee kan, een toezegging zoals eerder dat er een oplossing komt doen ze nu niet.
Je raadt het al ik ben er klaar mee, wil naar full electric asap , koelen en denk er hard over een pomp AO te nemen, de Quatt eruit, en straks naar FE te gaan. Kapitaal vernietiging aan de ene kant, maar dat interesseert me niet.
De Quatt trok het prima wat vermogen betreft, echt koud was het afgelopen winter niet. Waar ik bang voor ben is dat de 8kW pomp AO wellicht gaat pendelen ?
Wat denken jullie ??
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Het issue is met het verwarmen je moet de tijd nemen, met 40 graden en 2 graden buiten krijg ik het hier ook niet direct warm, persoonlijk wil ik niet om 9am stoken om het om 9pm warm te hebben. Ik heb alleen radiatoren t33 met heatfans. dit werkt prima, je stooklijn moet je gewoon telkens even aanpassen gelang de temp buiten. Lees ook eerder berichten over de stooklijn zat info hier van de afgelopen winter. Mijn CV staat gewoon uit waar ik ook 1200m3 verbruik had. Ik doen nog steeds aan nacht verlaging 17-18 graden en start om 11am weer rustig op me 0,5 erbij zodat het om 1800 19 graden en 20-21 is warm zat hier dat is het dan om 8pm. Ik doe niet aan koelen daar zijn airco's voordomax schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:51:
Zat meer aan een big bang te denken, dus alle maatregelen dit jaar voor de winter laten uitvoeren. Maar blijft dan inderdaad een gok. Oftewel vloerverwarming vloer-isolatie, hr++ glas en all electric pompAO voor 8000 euro inclusief installatie, de complete set is toch niet duur, of zie jij dat anders?
Dit topic is wel heel rustig. Ik weet nog niet of dat juist goed of slecht nieuws is...rvdgaag schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:20:
Graag jullie advies:
Wat denken jullie ??
Ik volg het Quatt topic nog omdat ik die bijna had gekocht, maar krijg daar het idee dat veel mensen hun aankoop goedpraten door andere oplossingen af te schieten.
Ik zou zelf eerst een winter de nieuwe vloerverwarming icm de Quatt uitproberen. Dan weet je precies wat je nodig hebt voor jouw specifieke situatie.
Verder is het meeste werk dus al gedaan? Dan kun je je vraag denk ik beter in het algemene warmtepomp topic vragen. Er zijn meer warmtepompen die kunnen koelen.