Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 35 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
reinouts schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:07:
Intussen zijn de Cooling-opties bij mij wel beschikbaar gekomen, Maar nu blijkt dat de door DeWarmte geïnstalleerde Tado daar niet geschikt voor is (koelfunctie gaat dan via de webapp). Ik begin erover te denken om 'm in te ruilen. Is de Netatmo wel geschikt voor verwarmen én koelen? Of moet ik dan iets als een Busch-Jaeger hebben?
Bij Evohome is de koelfunctie tijdje geleden toegevoegd, misschien gaat Tado dat ook nog doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:06
raven22 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:40:
[...]

Bij Evohome is de koelfunctie tijdje geleden toegevoegd, misschien gaat Tado dat ook nog doen?
Dan moet de thermostaat ketel module wel aansluitingen daarvoor hebben.
Netatmo heeft dat niet.

Dewarmte kon me ook niet vertellen welke wel.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:12

RobertowNL

For your gear!

Hier zojuist toegang gekregen tot de advanced settings:

Wat zit erin:
Silent mode controls
Personaliseer de stille modus

De basis variant van de stille modus was begin dit jaar gelanceerd. Wanneer de silent mode aanstaat, wordt deze ingeschakeld tussen 23.00 uur en 07.00 uur.

Door de uitbreiding kan je nu zelf de kracht van de compressor en de snelheid van de ventilator bepalen. Hierdoor kan jij nauwkeurig afstellen hoe stil je warmtepomp is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QngyR0i_rr0xGdbIlq_FflQyZzY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/qB2eBQNWkQEfGoNVTWpi16xX.gif?f=user_large
Power mode controls
Haal alles uit je pomp
Je kan nu zelf de Power mode inschakelen. Wanneer ingeschakeld kan de Pomp AO nog meer vermogen leveren. Dit betekent dat de warmtepomp tot hogere watertemperaturen zou kunnen verwarmen.

Power mode verbruikt meer stroom. Verwijder daarom alle andere apparaten van dezelfde elektra groep als je Power mode gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJUO55qLyN-U7fmEqdRdL7HQFJ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/b4NlzehT531LD4ADr5UbWQHH.gif?f=user_large
Thermostat controls
Minimaliseer onnodig aan/uit
Sommige thermostaten schakelen vaak aan en uit als de kamer op temperatuur is. Als je thermostaat vaak aan en uit schakelt, dan kan 'Turn off delay' helpen om het aantal schakelingen van je Pomp AO te beperken.

Beperken hoe vaak je warmtepomp aan en uit gaat kan de levensduur verlengen en de efficiëntie verbeteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7WKCAxjwRfEg3I5nxYc9UVpcEY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/3RP8hXkrx63wEQS3nS3qKrEQ.gif?f=user_large

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-09 20:48
Hier nog geen nieuwe settings, dus dat zal wel weer in batches gaan. Gelukkig werken de huidige settingpaginas nog wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Ik heb inmiddels ook de "Advanced Settings" (nr A10), maar geen behoefte om dingen aan te passen.. Wat ik helaas wel heb gemerkt is dat de PompAO de afgelopen dagen ineens weer raar begint te draaien. Na een hele tijd uitstaan (geen warmtevraag) begint de WP netjes met de opstartcyclus. Het verbruik gaat dan van 8 Watt standby naar 100 Watt (volgens mij de circulatiepomp). Normaliter toert ie daarna op van 100 naar 800/1200 Watt. Nu stopt ie echter weer na korte tijd. Thermostaatsignaal staat op "on" en WP ook, maar meer dan standby doet ie daarna niet meer. Soms krijg ik hem wel aan de praat door de warmtevraag tijdelijk te onderbreken en daarna weer te starten (thermostaat van 19 naar 18, minuutje of wat wachten en dan weer naar 19). Vanochtend had ik echter pech en na 2x bovenstaande de stuurkast maar spanningsloos gemaakt). Na een paar minuten start ie dan wel..
Bij de vorstbeveiliging-bug is het verbruik bij mij ergens tussen 30-40 Watt, dus dit lijkt wat anders. Laatste keer dat ik dit had was bij de vorige update cyclus, dus misschien dat er een verband is?

Ik moet zeggen na 2 "winters" met de Pomp had ik stiekem wel verwacht dat de boel wat stabieler zou zijn. Vind het onprettig dat in een relatief dom systeem (maak water van temp x bij buitentemp y) er zoveel blijft "hangen". Na mijn eerste winter had ik volmondig ja gezegd op all electric gaan, maar ik ben nu eerder geneigd om nog maar even af te wachten..
Anderzijds is en blijft het "niet duur", zeker ook nu blijkt dat er met powermode misschien nog meer uit te knijpen valt :)

[ Voor 18% gewijzigd door PVPaneel op 23-03-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-09 08:44
RobertowNL schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:27:

Wat zit erin:

[...]

[Afbeelding]

[...]
[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]
Welkome opties :). Hoewel ik nog wel meer verwacht. Ook dat de pomp kan blijven stromen/werken als de doeltemperatuur is bereikt. Nu gaat ie uit zodra de doeltemperatuur maar een klein moment is bereikt.
Ook hoop ik dat de flow instellingen nog gaan komen...!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 19:25
f.welvering schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:21:
[...]

Dan moet de thermostaat ketel module wel aansluitingen daarvoor hebben.
Netatmo heeft dat niet.

Dewarmte kon me ook niet vertellen welke wel.
Voor de knutselaars is dit apparaatje misschien een mooie optie icm. een 2/relay module en temperatuursensor module.
https://community.home-as...rt-rotary-knob/623518/129

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:48
JDOBL schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:45:
[...]

Welkome opties :). Hoewel ik nog wel meer verwacht. Ook dat de pomp kan blijven stromen/werken als de doeltemperatuur is bereikt. Nu gaat ie uit zodra de doeltemperatuur maar een klein moment is bereikt.
Ook hoop ik dat de flow instellingen nog gaan komen...!
Ik hoop eigenlijk ook nog op een optie om makkelijk handmatig de doeltemperatuur te wijzigen. Ik merk dat het soms toch wat kouder in huis is door bijv wind of meer bewolkt. Of dat je het gewoon even warmer wil hebben. De thermostaat helpt dan nu niet meer waar dat vroeger wel werkte. Doeltemperatuur handmatig omhoog draaien zou wel kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
RobertowNL schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:27:

Wat zit erin:

[...]

[Afbeelding]

[...]
[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]
dus, de silent modus is het startpunt, je kunt hem dus nog zachter zetten. Bedenk wel dat dit effect heebt op het vermogen, zet je die te laag, ga je vanzelf meer gas gebruiken omdat je dan tegen de max van de op die manier ingestelde warmtepomp aan gaat lopen.
dus de echte praktische werking is maar zeer beperkt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDOBL
MacD007 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:56:
[...]

dus, de silent modus is het startpunt, je kunt hem dus nog zachter zetten. Bedenk wel dat dit effect heebt op het vermogen, zet je die te laag, ga je vanzelf meer gas gebruiken omdat je dan tegen de max van de op die manier ingestelde warmtepomp aan gaat lopen.
Ik zou het liefst de silent mode de hele dag hebben.... we hebben iets teveel vermogen.... dan is iets minder vermogen eigenlijk ideaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
MacD007 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:56:
[...]

Heb nu ook toegang tot advanced mode (Warmtepomp in feb 2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:12

RobertowNL

For your gear!

JDOBL schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:04:
[...]

Ik zou het liefst de silent mode de hele dag hebben.... we hebben iets teveel vermogen.... dan is iets minder vermogen eigenlijk ideaal....
Het minimale vermogen zal daarbij wel niet minder worden dan het was. Maar als dat wel zo is dan is dat natuurlijk fijn.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dnns85
  • Laatst online: 09:27
L_Edje schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:48:
[...]

Voor de knutselaars is dit apparaatje misschien een mooie optie icm. een 2/relay module en temperatuursensor module.
https://community.home-as...rt-rotary-knob/623518/129
Ik heb zelf een Shelly (potentiaal vrij) relais in plaats van een thermostaat en dit werkt heel goed. Zo kunnen we zelf de warmtevraag aan- en uitzetten en zo veel mogelijk op de stooklijn verwarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dnns85
delima schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:39:
[...]

Ik hoop eigenlijk ook nog op een optie om makkelijk handmatig de doeltemperatuur te wijzigen. Ik merk dat het soms toch wat kouder in huis is door bijv wind of meer bewolkt. Of dat je het gewoon even warmer wil hebben. De thermostaat helpt dan nu niet meer waar dat vroeger wel werkte. Doeltemperatuur handmatig omhoog draaien zou wel kunnen helpen.
Dit zou zeker handig zijn, bijvoorbeeld via een API, zodat je dit zelf kan aansturen/koppelen of gewoon een knop aan kan hangen. Wel even aan het kijken geweest met de webapp lijkt een spaghetti van javascript te zijn, uitlezen gaat maar wijzigen niet. Maar zou fijn zijn om dat op een makkelijkere manier in te kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
dnns85 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:15:
[...]

Ik heb zelf een Shelly (potentiaal vrij) relais in plaats van een thermostaat en dit werkt heel goed. Zo kunnen we zelf de warmtevraag aan- en uitzetten en zo veel mogelijk op de stooklijn verwarmen.
Welk model als ik vragen mag?

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
f.welvering schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:37:
[...]

Welk model als ik vragen mag?
Shelly 1 Plus. Ik heb hem zo aangesloten, thermostaat op links en voeding rechts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7-OmeRSsZfrNV1J5YA058leBbw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RYRffvdAtQGZkgphFI6D4p6b.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Laatst online: 16-09 18:47
JDOBL schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:04:
[...]

Dat zou ik ook graag zien. Minimale vermogen zal wel afnemen met een compressor die minder vermogen vraagt. Sowieso zou een stook-curve ipv een stooklijn beter zijn. Minimale elektrische vermogen is ongeveer 600W. Bij een hoge buitentemperatuur, is de COP bijvoorbeeld 6, en is het afgegeven thermische vermogen 3600W. Bij een lagere buitentemperatuur is je COP 4 en je thermische vermogen 2400W. Dit is een behoorlijk verschil in thermisch vermogen, met hetzelfde elektrisch vermogen. Om pendelgedrag te voorkomen zal de gemiddelde gebruiker de stooklijn vlak laten lopen bij een relatief lage temperatuur, terwijl wat je eigenlijk wil is bij hoge buitentemperaturen dat pendelgedrag voorkomen door een hogere aanvoertemperatuur van je water (pomp draait alleen als er warmte vraag is). Bij COP 4 temperaturen, wil je de aanvoertemperatuur weer lager hebben, zodat je mooie lange en efficiente runs kan draaien. Bij echte koude gaat de aanvoertemperatuur natuurlijk weer omhoog, en draait de pomp niet meer op minimaal elektrisch vermogen. Dit zijn twee effecten die niet zijn te vangen in een stooklijn, maar wel in een curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
dnns85 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:45:
[...]

Shelly 1 Plus. Ik heb hem zo aangesloten, thermostaat op links en voeding rechts.

[Afbeelding]
Daarmee bedoel je dat je de 0 en 1 (links) op de controller van DeWarmte hebt aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
f.welvering schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:00:
[...]

Daarmee bedoel je dat je de 0 en 1 (links) op de controller van DeWarmte hebt aangesloten?
Ja klopt, deze vervangt de thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 20:28
turnoff delay voor de thermostat getest en werkt mooi, zie nu dat de WP langer loopt, nadeel is wel dat er meer stroomverbruik is zo lijkt het. dus keuze uit ga ik van gem 10 schakel momenten naar 5. Dit is met de T6 thermo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGBhhRLH0Rx-qKdroD2FBQr4i6I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OcFAnoMNk2fnGotFUamjVFUD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50
Hallo allemaal,

Sind afgelopen dinsdag eigenaar van een Pomp AO.

Ik moet zeggen het is echt een groot apparaat maar hij ziet er ook mooi uit vind ik.

Installatie ging vlekkeloos en de monteurs werkten erg netjes, dat heb ik wel eens anders gezien (bij mijn airco)

Tot nu toe erg tevreden!

De webapp is tot nu toe zonder enige hapering een welkome aanvulling op de pomp.
Wat ik echt een aanwinst vind is dat er standaard een flow/warmte meter bij wordt gezet tbv voor het dashboard op de webapp.
Met het status plaatje kun je perfect zien wat er gebeurd in de pomp.
De plaatjes mbt het verbruik en opbrengst zijn ook heel waardevol.

Ik mis alleen een grafiek met het verbruik uitgezet tegen de tijd in minuten en dan voor 24 uur, ipv de staafdiagrammen per uur.

De pomp is mede doordat hij zo groot is denk ik best stil.

Mijn situatie is beneden vloerverwarming en boven radiatoren.
De radiatoren worden sporadisch gebruikt, alleen bij vorst een beetje.
De badkamer heeft een radiator met wat lussen in de vloer.

Om toch zo goed mogelijk gebruik te maken van de eigenschappen van de warmtepomp heb ik de vloerverwarmingsverdeler omgebouwd door de pomp, thermostaatkraan en het voetventiel verwijderd.
Ik kan nu prima met lage temperaturen werken en de flow is veel beter.

Als aanvulling op de webapp zou ik graag het volgende toegevoegd zien (achter bv. een installateurs password):
- Een veldje opnemen waar de originele errorcode van de pomp en ook de controlunit vertoond wordt.
Dit kan waarschijnlijk veel supportwerk uit handen nemen omdat de gebruiker, indien deze een beetje verstand van zaken heeft, mee kan helpen met het oplossen van het probleem.
- Als er dan ook nog een lijst wordt vertoond met de huidige instellingen zoals deze in de pomp zijn ingesteld, kan de finetuning nog beter worden gedaan omdat de gebruiker dan beter begrijpt waarom de pomp op een bepaalde manier reageert.
Als er meer gebruikers zijn die dit graag willen kunnen we dit wellicht in een voorstel richting Dewarmte verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Frans H schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:03:

Als aanvulling op de webapp zou ik graag het volgende toegevoegd zien (achter bv. een installateurs password):
- Een veldje opnemen waar de originele errorcode van de pomp en ook de controlunit vertoond wordt.
Dit kan waarschijnlijk veel supportwerk uit handen nemen omdat de gebruiker, indien deze een beetje verstand van zaken heeft, mee kan helpen met het oplossen van het probleem.
- Als er dan ook nog een lijst wordt vertoond met de huidige instellingen zoals deze in de pomp zijn ingesteld, kan de finetuning nog beter worden gedaan omdat de gebruiker dan beter begrijpt waarom de pomp op een bepaalde manier reageert.
Als er meer gebruikers zijn die dit graag willen kunnen we dit wellicht in een voorstel richting Dewarmte verwerken.
Ik zie regelmatig verzoeken hier langskomen. Weet iemand of DeWarmte uberhaupt meeleest hier? Lijkt me best nuttig. Dan zouden we hier ook een poll kunnen maken met verbetervoorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
Deze ochtend iets vreemds thermostaat staat op 17 en WP ging spontaan verwarmen naar 19 graden. geen idee waarom. herkenbaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Hallo,

Iemand van hier de Thermostat controls op Max staan, enzoja, merk je inderdaad minder schakelingen vannde thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
@golfgti5 ik heb dit aanstaan en merk zeker minder schakelingen. wel vreemd is als ik mijn T6 uitzet om bv 22:00 en het is 19 graden in huis het daarna 20 graden wordt net als de WP nog zijn laatste warmte uitblaast. In enkele post hier boven had ik een HA output laten zien.

Ik heb nu gem 2 tot 3 schakelingen per dag waren er zeker 10+ komt het verbruik niet ten goede, ik heb geen vloer verwarming dus mijn stooklijn is 10/37 bij kouder weer was het 45.
Maar kan het verbruik niet goed terug brengen omdat de buiten temp alle kanten op gaat en ook mijn warmte vraag minder is, zodra het een week stabiel weer is kan ik het beter meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@delima Het account @Sander Wapperom is van 1 v.d. oprichters. Laatste reactie is van begin december 2023. Meelezen, vast niet dagelijks, maar het kanaal is bekend. Daarentegen, als je iets kwijt wilt, staat je natuurlijk ook vrij om ze te mailen.. Ik had recent dat de pomp "bleef hangen". Dat bleek een flowbeveiligingsissue, en dat is onder andere opgepakt door Auke, de andere oprichter (en Lars). Wat ik maar wil zeggen; zo bureaucratisch is het allemaal niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-08 20:52
rob2011 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:38:
@golfgti5 ik heb dit aanstaan en merk zeker minder schakelingen. wel vreemd is als ik mijn T6 uitzet om bv 22:00 en het is 19 graden in huis het daarna 20 graden wordt net als de WP nog zijn laatste warmte uitblaast. In enkele post hier boven had ik een HA output laten zien.

Ik heb nu gem 2 tot 3 schakelingen per dag waren er zeker 10+ komt het verbruik niet ten goede, ik heb geen vloer verwarming dus mijn stooklijn is 10/37 bij kouder weer was het 45.
Maar kan het verbruik niet goed terug brengen omdat de buiten temp alle kanten op gaat en ook mijn warmte vraag minder is, zodra het een week stabiel weer is kan ik het beter meten.
Ik ben ook wel benieuwd. Was vanwege de vele schakelingen van de Tado omgegaan en had een netatmo gekocht (@f.welvering, dank nog voor de hulp!). Werkte allemaal goed en duidelijk veel minder aan/uit. Echter niet het idee dat verbruik omlaag ging, maar dat is ook erg moeilijk meten, zeker met fluctuerende temperaturen buiten.

Net voor de test de Tado weer even aan de binnenunit gehangen en de advanced thermostat delay setting op max gezet. Zien wat dit doet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
dnns85 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:15:
[...]

Hier eigenlijk erg benieuwd naar. Begrijp ik goed dat je een bestaande thermostaat enkel als temperatuursensor gebruikt en de Shelly middels iets als HA schakelt als virtuele thermostaat?

Of bedoel je dat je de stooklijn zo hebt ingesteld dat stooklijn - verlies = beoogde doeltemp? In dat laatste geval hoef je de shelly alleen maar uit te schakelen bij bereiken doeltemp, met als resultaat dat de WP altijd max draait wanneer aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frans H
Ik heb zitten zoeken op internet om er achter te komen waarom de pomp bij mij met een pompsnelheid van 23 l/m begint en na een verloop van tijd zakt naar 15 l/m (afhankelijk van de buitentemperatuur) waar hij dan uren op blijft staan.

Ik denk dat dit te maken heeft met de delta-t die hij omhoog wil krijgen tot een gunstige waarde waarop de pomp optimaal functioneert.

Omdat ik maar weinig informatie kan vinden hoe een modellerende warmtepomp werkt heb ik zelf een mogelijke werking beredeneerd.

Misschien weet iemand van jullie hoe het werkt en anders ben ik benieuw wat jullie van mijn beredenatie vinden.
Zit ik helemaal verkeerd of klopt het welzo'n beetje.

Modellerende warmtepomp werking:
- pomp begint met een zo hoog mogelijke flow voor een zo groot mogelijke vermogens afgifte (van de vloer igv vloerverwarming) het opgenomen vermogen wordt gekozen afhankelijk van verschil stooklijn temp en de buiten temp (goot verschil = hoog vermogen) >> (gevolg:)
- uiteindelijk wordt stooklijn = toevoer temp (toevoer naar vloer). >> (gevolg:)
- het opgenomen vermogen verminderen dusdanig dat stooklijn gelijk blijft aan toevoer >>
- vloer (igv vloerverwarming) wordt langzaam warmer >>
- delta-t zal langzaam afnemen >>
- delta-t mag niet te laag worden ivm meest efficiënte delta-t waarde van de pomp. Wanneer delta-t lager wordt is er minder opgenomen vermogen nodig voor de pomp om de stookijn te halen zodat het opgenomen vermogen omlaag zal gaan.

N.B. De vloer zal steeds minder warmte af gaan geven omdat de vloer steeds warmer wordt en ook omdat het verschil in temperatuur tussen vloer en ruimte gaat afnemen omdat de ruimte op temperatuur gaat komen.
- minder warmte afgifte van de vloer >>
- delta-t zal verder afnemen >>
- wanneer delta-t lager wordt is er weer minder opgenomen vermogen nodig om de stookijn te halen zodat het opgenomen vermogen omlaag zal moeten.

Als het goed gaat zal een evenwicht onstaan tussen warmte toevoer en warmte verlies van de woning.

Wanneer de warmtepomp een te hoge capaciteit heeft voor de dan geldende buitentemperatuur zal er geen evenwicht ontstaan.

Wanneer de pomp uiteindelijk niet meer verder terug kan modelleren in mijn (ons) geval cá 350 Watt, zal er een ander manier gevonden moeten worden om de delta-t te laten toenemen.
Oplossing is het verlagen van de flow.
Lagere flow zal het afgegeven vermogen door de vloer verminderen hierdoor zal de delta-t afnemen maar omdat door de lagere flow water langer in de vloer blijft krijgt het water meer tijd krijgt om zijn warmte af te staan en zal de delta-t hierdoor toenemen, de toename is sterker dan de afname.

- lagere flow >>
- delta-t zal toenemen

Door de verdere opwarming van de vloer zal het afgegeven vermogen van de vloer steeds minder worden waardoor de delta-t weer zal afnemen net zolang totdat (met het minimale opgenomen vermogen) dat de pomp zijn minimale afgegeven vermogen niet meer kwijt kan en uiteindelijk de toevoer temperatuur groter wordt dan de stooklijn waarna de pomp zal stoppen. Als deze laatste cyclus snel verloopt ontstaat het zg. pendelen.

Klinkt dit een beetje plausibel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
rob2011 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:38:

Kan dit onderschrijven na 2 dagen terug naar Tado met die thermostaat setting op max. Zie onderstaand, laatste twee dagen heel vergelijkbaar patroon als ervoor met Netatmo.

Tado vroeger (niet meer in m'n HA history), was bijzonder grillig verloop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoXBDX24iLAtjdu9a6zY3QsEZWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LBkoAbZpakFJvHOpTbZPzHhF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Laatst online: 16-09 18:47
De prijsstelling van de All Electric upgrade is bekend. Met 4600 EUR is dit gewoon veel te duur. Ik ga iig op zoek naar een alternatieve warmtepompboiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-09 21:35
Ja € 4600, of als je nog geen PompAO hebt € 8000 voor in 1 keer gasloos. Daarbij is nog niet eens bekend hoe de Pomp T eruit komt te zien.... Maar goed: ook ik vind het veel te duur. Een elektrische bijverwarmer heb ik ook niet nodig, een losse warmtepomp boiler is voordeliger.

Ter vergelijking: https://www.nlx-internati...3MAexq-2_t-caAkqVEALw_wcB

Daar krijg je ook nog 725 euro subsidie voor. Enkel de installateur moet je nog betalen. Al met al ben je minder dan de helft kwijt dan de Pomp T met buffervat..

[ Voor 43% gewijzigd door harrr op 04-04-2024 15:25 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Ik vraag me ook af hoe het zich verhoudt tot de heatcycle. Die kost slechts 2900. Die is efficienter en goedkoper. Moet wel in je huis passen natuurlijk.

Overigens: ik heb ook bij installateurs offertes opgevraagd voor all-electric voordat ik voor de PompAO ging en dan kwam ik )zoals DeWarmte ook zegt) wel rond de 13.000 uit. Dus op zich nog steeds een scherpe prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Nog iets waardoor deze 4600 veel te duur is: het is een veel kleinere gas besparing dan je verwarming.

We douchen enkel nog op gas, wat ons (vanwege minder dan 500m3 gas per jaar: € 143,98 aan netbeheer kost. En zo'n € 500 aan gas (1,249 x 400m3). Dit is vergelijkbaar met een 200L boiler.

Een warmtepomp boiler van 200L kost 766 kWh aan stroom per jaar (berekend met cop van 3.3, wat hoog is voor een hoge water temperatuur, gezien een normale 200L boiler gemiddeld 2300kWh kost met een COP van 1). Wat neer komt op € 766 x 0,279 = € 214 per jaar aan extra stroom.

Das dus € 429 per jaar besparing. En dat alleen als de bijverwarmer van 3KW met een COP van 1 nu niet vaker moet aan slaan omdat de Pomp T ook warmte nodig heeft en de PompAO het niet alleen red.

Das met de huidige prijzen dus een terugverdientijd van 10,7 jaar. Dat vind ik persoonlijk lang. Ook als de netbeheer kosten of het gas weer duurder worden.

Ook is onduidelijk wat voor soort vat er gebruikt wordt. Ik hoop RVS. Als dit geen RVS is, is de vraag of de oplossing 10 jaar mee gaat.

De warmtepomp boiler die ik hierboven benoemde is in een jaar of 4 terugverdiend.

[ Voor 21% gewijzigd door harrr op 04-04-2024 15:58 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delima
harrr schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:40:

Das met de huidige prijzen dus een terugverdientijd van 9,3 jaar. Dat vind ik persoonlijk lang.
Ik denk dat de stap van hybride naar all-electric nu ook met andere oplossingen sowieso niet financieel rendeert. Dat doe je echt voor klimaat en om aanjager te zijn van de transitie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
harrr schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:40:

Das met de huidige prijzen dus een terugverdientijd van 9,3 jaar. Dat vind ik persoonlijk lang. Ook als de netbeheer kosten of het gas weer duurder worden.
Wat die 670kWh precies kosten hangt natuurlijk ook af van of je PV hebt liggen of niet. Los daarvan vind ik de terugverdientijd een non-issue. Voor een gasketel of een nieuwe badkamer reken je toch ook geen terugverdientijd uit? Het kale feit dat je van het gas af kan is voor mij al winst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
reinouts schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:47:
[...]

Wat die 670kWh precies kosten hangt natuurlijk ook af van of je PV hebt liggen of niet. Los daarvan vind ik de terugverdientijd een non-issue. Voor een gasketel of een nieuwe badkamer reken je toch ook geen terugverdientijd uit? Het kale feit dat je van het gas af kan is voor mij al winst!
Zeker, het is klimaat winst. Maar dan is een losse warmtepomp boiler veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
delima schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:47:
[...]

Ik denk dat de stap van hybride naar all-electric nu ook met andere oplossingen sowieso niet financieel rendeert. Dat doe je echt voor klimaat en om aanjager te zijn van de transitie.
Maar ook voor deze prijs? Het kan de helft goedkoper en dan ben je ook van het gas af... En wellicht zelfs efficiënter als de Pomp AO regelmatig de bij verwarmer nodig heeft met een COP van 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Nu online
harrr schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:49:
[...]

Zeker, het is klimaat winst. Maar dan is een losse warmtepomp boiler veel goedkoper.
Dat neem ik van je aan, maar je moet wel eerlijk vergelijken, met een losse WPB én doorstroomverwarmer. En qua 'gedoe' het is ook wat waard om het hele systeem van één leverancier af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
reinouts schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:51:
[...]

Dat neem ik van je aan, maar je moet wel eerlijk vergelijken, met een losse WPB én doorstroomverwarmer. En qua 'gedoe' het is ook wat waard om het hele systeem van één leverancier af te nemen.
En installatiekosten komen daar nog bij.

Overigens is die LG wel een interessant apparaat. Is dat een lucht-water warmtepomp met buitenunit? Anders gezegd: waar haalt deze zijn warmte vandaan.

edit: deel over LG

[ Voor 19% gewijzigd door delima op 04-04-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
reinouts schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:51:
[...]

Niet iedereen is die doorstroom verwarmer nodig. Ik verwarm mijn huis hier op 58% van het vermogen.

Wat betreft dezelfde leverancier: eens das zeker handig. Maar daarvoor betaal ik niet 2K extra. Bij een warmtepomp boiler van LG kan ik waarschijnlijk ook door meer installateurs onderhoud laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
delima schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:54:
[...]

En installatiekosten komen daar nog bij.

Overigens is die LG wel een interessant apparaat. Is dat een lucht-water warmtepomp met buitenunit? Anders gezegd: waar haalt deze zijn warmte vandaan.

edit: deel over LG
Volgensmij uit de lucht. Dus de kamer waar die staat heb je wellicht wat meer afgifte nodig van je CV systeem.

Installatiekosten vallen denk ik reuze mee. Het is een compleet apparaat, het zwaarste en moeilijkste zal zijn om het naar binnen te krijgen, daarna is het aansluiten en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
harrr schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:07:
[...]

Installatiekosten vallen denk ik reuze mee. Het is een compleet apparaat, het zwaarste en moeilijkste zal zijn om het naar binnen te krijgen, daarna is het aansluiten en klaar.
Klopt je kan het zelf en een installateur vragen om te keuren 1x uur tarief. en tillen ligt aan de trap naar boven dit is best te doen hij zit immers niet vol met water :*)
Ik heb zelf deze WPB Auer EDEL AIR 270 liter, lucht-water warmtepompboiler bevalt prima en met default op 62 graden verbruik ik 100 kWh per maand gaat bijna 2x per dag leeg. Warme lucht komt van de zolder, koude lucht gaat via kanaal naar buiten. in de zomer pomp ik de koude lucht in de woonkamer als extreme airco. gem loopt deze 4 uur per run.

Wat ik mis in de omschrijving van dewarmte is hoe en waarme ze de CV vervangen, de CV is nodig als de WP het niet trekt als dit weer uit de WPB komt of electric heater dan kan ik ook de cv vervangen voor en electric CV, en die zijn er al vanaf 500 euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
Als je 5 minuten googled op 's lands bekendste tweedehands site, kom je her en der adressen tegen in het oosten v.h. land die voor 2k na aftrek subsidie een 200l atlantic explorer v4 incl. montage bieden. Dat is 2,6k verschil. Een 3 kW doorstromer kost minder dan 200 euro, dus nog steeds ruim boven de 2k. Goed, die atlantic is niet van RVS, maar heeft wel een elektrische anode. Ik denk niet dat het storm loopt...

@rob2011 Die warmte komt uit de 3 kW backup heater. Bij een goed gedimensioneerde WP staat zo'n ding haast nooit aan. Maar als je CV nu al regelmatig bijspringt, moet je niet op deze manier all electric willen..
De PompT is een water water wp met RVS tank die je aansluit op de retour van je CV, zoals de Auer Edel Eau serie.

[ Voor 28% gewijzigd door PVPaneel op 04-04-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
PVPaneel schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:54:
Als je 5 minuten googled op 's lands bekendste tweedehands site, kom je her en der adressen tegen in het oosten v.h. land die voor 2k na aftrek subsidie een 200l atlantic explorer v4 incl. montage bieden. Dat is 2,6k verschil. Een 3 kW doorstromer kost minder dan 200 euro, dus nog steeds ruim boven de 2k. Goed, die atlantic is niet van RVS, maar heeft wel een elektrische anode. Ik denk niet dat het storm loopt...

@rob2011 Die warmte komt uit de 3 kW backup heater. Bij een goed gedimensioneerde WP staat zo'n ding haast nooit aan. Maar als je CV nu al regelmatig bijspringt, moet je niet op deze manier all electric willen..
De PompT is een water water wp met RVS tank die je aansluit op de retour van je CV, zoals de Auer Edel Eau serie.
Eens. Die bijverwarmer moet je niet willen, dan had je eigenlijk een zwaardere warmtepomp moeten hebben. Zoals ik een lichtere had moeten hebben. En wat je helemaal niet moet willen is die warmte (die gegenereerd is met een COP van 1) weer in je Pomp T stoppen.

Hoop dat DeWarmte dat goed bekijkt per situatie aan de hand van de statistieken van de klant. Als iemand nu vaak tegen het maximale vermogen van de pomp AO aan piekt, is het niet verstandig een Pomp T en bijverwarmer aan te sluiten, want dan krijg je geen efficiënte SWW voorziening.

[ Voor 7% gewijzigd door harrr op 06-04-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Het koelen met de PompAO werkt prima. Het kost nauwelijks energie op dit moment.

Buiten is het 17 graden, maar doordat ons huis vol op het zuiden staat is de woonkamer altijd 24-25 graden op zonnige dagen zoals gisteren en vandaag.

Nu merken we dat het ondanks de zon behagelijk is. Tijdens het koelen draait de pomp slechts op 100W energie.

Je moet alleen wel op tijd beginnen met koelen met je vloerverwarming: de warmte moet uit de vloer. Een airco gaat een stuk sneller.

Eigenlijk wil je een airco voor het koelen (koude lucht zakt naar beneden) en een warmtepomp met vloerverwarming om te verwarmen (warmte trekt omhoog).

[ Voor 29% gewijzigd door harrr op 07-04-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Zo te horen is het stookseizoen voorbij 😜
Zijn er mensen die ervaring hebben met de koelfunctie in combinatie met radiatoren? Kan me herinneren dat condens een issue kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mkw schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:37:
Zo te horen is het stookseizoen voorbij 😜
Zijn er mensen die ervaring hebben met de koelfunctie in combinatie met radiatoren? Kan me herinneren dat condens een issue kan zijn?
Zonder boosters doet het niets. Mét een beetje. Je watertemperatuur moet sowieso boven dauwpunt blijven idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-09 09:43
@Mkw
Om echt te kunnen koelen heb je een fancoil nodig. Deze heb je in varianten die condenserend en niet condenserend kunnen koelen.
Als je niet condenserend koelt heb je geen last van condens en zit je op het niveau van vloerkoeling, dan koel je met water van ongeveer 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
bbbrumbrum schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:37:
[...]

Zonder boosters doet het niets. Mét een beetje. Je watertemperatuur moet sowieso boven dauwpunt blijven idd.
Heb nú ventilatoren die alleen werken boven de 30 graden. Zat aan jaga te denken die zowel kunnen verwarmen als koelen met boosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Mkw schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:53:
[...]

Heb nú ventilatoren die alleen werken boven de 30 graden. Zat aan jaga te denken die zowel kunnen verwarmen als koelen met boosters.
Heatbooster Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:53:
[...]

Geen idee om dan gewoon vloerverwarming te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
harrr schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:31:
[...]

Gewoon? 8)7 8)7

Als je volle bak wilt koelen moet je naar fancoils.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:31:
[...]

Als ik snel failliet wil gaan wel… heb ooit offerte voor gevraagd en ben nog aan het bijkomen. Een jaren dertig bovenwoning is niet ideaal. Daarom de jaga optie beter haalbaar, maar ook niet goedkoop. Airco is veel goedkoper maar wil ik liever niet. Moet dit jaar eerst nog flink investeren in dakisolatie/renovatie. Dus vandaar mijn interesse in de ervaring met koelen en gewone radiatoren 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinouts
  • Nu online
Bij mij werkt de koeling nog niet naar behoren. De webapp toont dat de pomp aan staat en je hoort ook water stromen door de leidingen. Alleen de fan draait niet, en hij koelt dus ook niet.
Ik heb support gemaild maar die lezen dat waarschijnlijk pas maandag weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woodie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11-06-2024
DeWarmte pomp A0 wordt parallel aangesluiten, zo heb ik begrepen. Maar Adlar Castra (met een zeer vergelijkbare warmtepomp Aurora II), beweert dat hun pomp alleen serieel kan worden aangesloten. Men rekent hiervoor 500 euro extra indien de pomp niet op een verdeler van een vloerverwarming kan worden aangesloten. Adlar vertelt dat bij parallele aansluiting de pomp gaat pendelen (verkorte levensduur) en minder efficient draait.
Kan iemand mij hierin wat duidelijkheid geven? Het lijkt me dat DeWarmte toch echt voor een andere aansluiting had gekozen als parallele aansluiting storingen etc. had veroorzaakt. Hoe zit dit ?

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delima
bbbrumbrum schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:45:
[...]

Als je volle bak wilt koelen moet je naar fancoils.
Ik heb ze overwogen, maar dan moet je alle (netjes weggewerkte) leidingen speciaal isoleren omdat je anders vocht problemen krijgt. Het klinkt nog steeds interessant die fancoils, maar ik vond het toch een te grote verbouwing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 10:15
woodie schreef op maandag 8 april 2024 @ 00:48:
DeWarmte pomp A0 wordt parallel aangesluiten, zo heb ik begrepen. Maar Adlar Castra (met een zeer vergelijkbare warmtepomp Aurora II), beweert dat hun pomp alleen serieel kan worden aangesloten. Men rekent hiervoor 500 euro extra indien de pomp niet op een verdeler van een vloerverwarming kan worden aangesloten. Adlar vertelt dat bij parallele aansluiting de pomp gaat pendelen (verkorte levensduur) en minder efficient draait.
Kan iemand mij hierin wat duidelijkheid geven? Het lijkt me dat DeWarmte toch echt voor een andere aansluiting had gekozen als parallele aansluiting storingen etc. had veroorzaakt. Hoe zit dit ?

Theo
Hier sinds november voorzien van de pomp AO. Huis met vloerverwarming op begane grond en 2 verdiepingen met radiatoren. Heel tevreden. Na wat inregelen geen last gehad van pendelgedrag. Huis is comfortabel warm. Goede COP.
Mijn gevoel bij leveranciers van warmtepompen/zonnepanelen/airco's: iedereen vindt dat de oplossing van de concurrent niet goed is. Altijd argumenten om het te doen zoals zij voorstellen. Als je de ervaringen van de gebruikers leest, krijg je toch een ander beeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woodie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11-06-2024
thanks edegroot1973 voor het advies! Ik dacht dat ook. Ik ga voor de pomp A0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinouts
  • Nu online
reinouts schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:14:
Bij mij werkt de koeling nog niet naar behoren. De webapp toont dat de pomp aan staat en je hoort ook water stromen door de leidingen. Alleen de fan draait niet, en hij koelt dus ook niet.
Ik heb support gemaild maar die lezen dat waarschijnlijk pas maandag weer.
Inmiddels contact gehad met Support. Blijkt dat mijn Pomp AO wel koelt, alleen de setpoint temperatuur stond te hoog (18˚) waardoor de pomp snel afslaat. Verwarrend aspect is dat deze supply/return-temperatuur niet te zien is in de app. Nu ik de setpoint teruggezet heb naar 16°C zie ik de koeling wel aanslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08 15:31
Ik zit te twijfelen tussen de pomp AO en de Quatt.
Kort samengevat: woning uit 2019, uitstekend geisoleerd, met WTW ventilatie en 17 zonnepanelen (5700 kWh).
Nu met radiatoren en een intergas HRE 28/24A op 60% vermogen en 50 graden aanvoer een totaal gasveebruik van zo'n 680 kuub. Waarvan 560 kuub voor verwarming.

De Quatt is wat goedkoper, wel minder vermogen en daardoor mogelijk minder toekomstbestendig (overgaan op full electric later) en zo te lezen van een wat onbekend(?) chinees merk qua internals.
Wil je full electric is de 4kw niet voldoende en koet er dus of een extra quatt bij of een losse wp bpiler systeem.

De warmtepompAO is war zwaarder uitgevoerd met zijn 8 kw en daardoor wellict wat toekomstbestediger mer het overgaan naae full electric. Degelijkere onderdelen (panasonic)?
Design een stuk mooier (persoonlijk).

Voor nu, gaat die 8 kw niet zwaar overkill zijn, pendelgedrag vertonen voor mijn situatie?

Ik neig naar de AO...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@ymaenhout Gekeken naar je gasverbruik heb je voor verwarming voldoende aan een warmtepomp die ca. 3 kW bij -10 afgeeft. Met een 4 kW warmtepomp dek je de volledige voorziening van warmte en warm water, ook bij -10.
Kiezen voor een 8 kW warmtepomp gaat 100% problemen geven met pendelgedrag: de PompAO draait minimaal met vermogens die jij maximaal nodig hebt. Dat minimale vermogen (ca. 2,4 kW) haalt ie alleen als het echt koud is en de COP wat slechter wordt. Houdt er rekening mee dat in het tussenseizoen met een redelijke COP (4-5 omdat je radiatoren hebt), dat vermogen al snel richting de 3 kW gaat, terwijl je warmtebehoefte daar al snel onder ligt.
In jouw geval zou een Quatt uitstekend passen door het lage minimale vermogen. In de prijsklasse waarin je kijkt zou ik nog even rondshoppen, want laag vermogen WP zijn niet duur; waarom niet gewoon een Panasonic? Een bibloc tower kost 5700 ex. subsidie, ex. installatie; heb je ook meteen je water geregeld en kun je van het gas af. Scheelt weer vastrecht :) Als je dat bij DeWarmte of Quatt probeert heb je het ook over bedragen van 8k+ na aftrek subsidie..
Overigens is de PompAO (op het Nederlandse frontje en de controller na) ook gewoon een chinese warmtepomp hoor; verder geen oordeel over de kwaliteit; maar op dat punt verschillen de Quatt en de PompAO gewoon niet...

NB. Als je echt wilt proefdraaien gooi je komende winter je aanvoer naar beneden; max 40-45, maar nog liever nog 35 graden; weet je meteen of je de radiatoren moet boosten met fans.. 50 graden is geen temperatuur voor een warmtepomp.

[ Voor 70% gewijzigd door PVPaneel op 10-04-2024 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
ymaenhout schreef op woensdag 10 april 2024 @ 00:48:
Ik zit te twijfelen tussen de pomp AO en de Quatt.
Kort samengevat: woning uit 2019, uitstekend geisoleerd, met WTW ventilatie en 17 zonnepanelen (5700 kWh).
Nu met radiatoren en een intergas HRE 28/24A op 60% vermogen en 50 graden aanvoer een totaal gasveebruik van zo'n 680 kuub. Waarvan 560 kuub voor verwarming.

De Quatt is wat goedkoper, wel minder vermogen en daardoor mogelijk minder toekomstbestendig (overgaan op full electric later) en zo te lezen van een wat onbekend(?) chinees merk qua internals.
Wil je full electric is de 4kw niet voldoende en koet er dus of een extra quatt bij of een losse wp bpiler systeem.

De warmtepompAO is war zwaarder uitgevoerd met zijn 8 kw en daardoor wellict wat toekomstbestediger mer het overgaan naae full electric. Degelijkere onderdelen (panasonic)?
Design een stuk mooier (persoonlijk).

Voor nu, gaat die 8 kw niet zwaar overkill zijn, pendelgedrag vertonen voor mijn situatie?

Ik neig naar de AO...
Ik denk dat het niet zo simpel is.

In de winter zal je met alleen radiatoren een vrij hoge stooklijn nodig hebben en dan heb je waarschijnlijk niet voldoende vermogen met de Quatt oplossing.

In het voor en najaar heb je met de pomp AO misschien teveel vermogen voor je goed geïsoleerde huis en zal je misschien tegen pendelen aan kunnen lopen, alhoewel ik bij mij zie dat de pomp AO ook uren kan draaien op 350 Watt. Ik weet niet wat het minimale vermogen is wat de Quatt aan kan, maar dat zal wel lager zijn.

N.B. Pendelen kun je ook voor een deel voorkomen door de stooklijn wat hoger te kiezen (dan kan hij wat meer vermogen kwijt) en dan de hysteresis op je thermostaat wat groter te nemen, dit geeft natuurlijk wel grotere themperatuur schommelingen in de kamer. Maar zeker bij een goed geïsoleerd huis zal het lang duren voordat de temperatuur die hysteresis waarde is gezakt zodat je lange pauzes tussen de runs gaat krijgen.

Succes met je keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:11
Frans H schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:04:
[...]

In de winter zal je met alleen radiatoren een vrij hoge stooklijn nodig hebben en dan heb je waarschijnlijk niet voldoende vermogen met de Quatt oplossing.

In het voor en najaar heb je met de pomp AO misschien teveel vermogen voor je goed geïsoleerde huis en zal je misschien tegen pendelen aan kunnen lopen, alhoewel ik bij mij zie dat de pomp AO ook uren kan draaien op 350 Watt. Ik weet niet wat het minimale vermogen is wat de Quatt aan kan, maar dat zal wel lager zijn.

N.B. Pendelen kun je ook voor een deel voorkomen door de stooklijn wat hoger te kiezen (dan kan hij wat meer vermogen kwijt) en dan de hysteresis op je thermostaat wat groter te nemen, dit geeft natuurlijk wel grotere themperatuur schommelingen in de kamer. Maar zeker bij een goed geïsoleerd huis zal het lang duren voordat de temperatuur die hysteresis waarde is gezakt zodat je lange pauzes tussen de runs gaat krijgen.

Succes met je keuze
Ik ben het hierin zeker eens met @PVPaneel, pendel gedrag zie je namelijk heel vaak als het minimale vermogen van de warmtepomp niet kan worden afgegeven door je afgifte systeem, een hogere hysteresis gaat je hier niet mee helpen, eventueel radiator ventilatoren (of andere aanpassingen om je afgifte systeem te verbeteren) wel.

@ymaenhout
Je gasverbuik van 560m3 (560x8,8 = +/- 5000 kwh warmte) is inderdaad niet veel. Als je dit afzet tegen een hoeveelheid graaddagen van bijvoorbeeld vorig jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZSwODmOnlJa0VLzGauEK1qkYDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SncmkZ4jOMabqqbmK965UmRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Kom je dus op z’n 2,1 kwh warmte per graad dat het buiten kouder is dan 18. Op een dag dat het -10 is telt die dag dus voor 28 graaddagen, 28 x 2,1 = 58,8 kwh warmte. Als je dit deelt door 24 uur (je warmtepomp zou op deze dag 24 uur draaien) zou hij dus elk uur maar 2,45 kwh warmte hoeven toe te voegen om je verlies te compenseren.
PompAO lijkt mij in jou geval met jou afgifte systeem absoluut niet de juiste keuze, deze is veelste zwaar en gaat naar mijn idee zorgen voor problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
[...]

Succes met je keuze
Dank allen voor de input!
Om een en ander te verduidelijken;
- Uiteindelijk komt er vloerverwarming in, maar er zit een tegelvloer in nu sinds we de sleutel kregen in 2019 en het zou idioot zijn om nu de vloer (gehele benedenverdieping) af te scbrijven tbv plaatsen vv (en ook weer een nieuwe vloer er terug in 8)7
- nu zijn de kids nog jong (4 en bijna 2) dus het sww gebruik zal nog wel wat gaan oplopen :+ _O-
- de cv-ketel os van 2019 dus deze kan nog wel wat jaren mee

Het idee was om met de wp AO de komende 10-15 jaar te doen en tzt daar de sww middels boilervat uit te breiden. Vraag is dus inderdaad of nu de AO ver genoeg terug kan regelen om niet te gaan pendelen nu. Wellicht met het verlagen van de aanvoertemp (geen idee of dit kan bij de AO wp) zodat de wp langere runs moet doen om het 20 graden te krijgen/houden binnen.
Ik heb getest met 45 graden, dat ging ook, duurde wel wat langer eer het 20 graden was, maar we draaien nu nog met een simpele honeywell thermostaat waarbij, voorzover ik weet, geen 'rooster' in te plannen is. Daarbij is het nu nog, wakker worden, thermostaat op 20 zetten en even later is het 20 graden. Dat zal anders gaan/moeten met een wp. Daar zijn we ons van bewust.

Ik heb morgen het intake gesprek met deWarmte en ga het vragen hoever de wp terug kan regelen om pendelen (zoveel mogelijk) te voorkomen.

Daarmee komt dus gelijk de volgende vraag, is de 8 kW pomp genoeg om later middels een boilervat (wellicht met een electrische hulp heater indien de warm water vraag de capaciteit van de wp te boven gaat) ons van voldoense sww te voorzien. Dit is enkel voor het douchen voor 4 personen. Nu zo'n 9.2 kuub per dag gemiddeld, maar dit zal ongetwijfeld wat meer worde naarmate de kids ouder worden :P
[...]

Succes met je keuze
TeutonMartin schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:22:
[...]

Ik ben het hierin zeker eens met @PVPaneel, pendel gedrag zie je namelijk heel vaak als het minimale vermogen van de warmtepomp niet kan worden afgegeven door je afgifte systeem, een hogere hysteresis gaat je hier niet mee helpen, eventueel radiator ventilatoren (of andere aanpassingen om je afgifte systeem te verbeteren) wel.

@ymaenhout
Je gasverbuik van 560m3 (560x8,8 = +/- 5000 kwh warmte) is inderdaad niet veel. Als je dit afzet tegen een hoeveelheid graaddagen van bijvoorbeeld vorig jaar:
[Afbeelding]

Kom je dus op z’n 2,1 kwh warmte per graad dat het buiten kouder is dan 18. Op een dag dat het -10 is telt die dag dus voor 28 graaddagen, 28 x 2,1 = 58,8 kwh warmte. Als je dit deelt door 24 uur (je warmtepomp zou op deze dag 24 uur draaien) zou hij dus elk uur maar 2,45 kwh warmte hoeven toe te voegen om je verlies te compenseren.
PompAO lijkt mij in jou geval met jou afgifte systeem absoluut niet de juiste keuze, deze is veelste zwaar en gaat naar mijn idee zorgen voor problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
PVPaneel schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:12:
@ymaenhout
NB. Als je echt wilt proefdraaien gooi je komende winter je aanvoer naar beneden; max 40-45, maar nog liever nog 35 graden; weet je meteen of je de radiatoren moet boosten met fans.. 50 graden is geen temperatuur voor een warmtepomp.
Allemaal mooi in theorie maar uit ervaring met 35 graden ga je de radiatoren niet warm krijgen in de winter.
Rond de 10+ graden stook ik op -10/60 10/37 graden. Zodra de buiten temp echt naar 5 of - gaat dan moet de 10/37 naar 5/45 om het aangenaam te houden en om het verbruik in control te houden.
Mijn warmte behoefte is nu 25-35 kWh in januari was dit 60 en in februari 40-50 kWh.

Met dikkere radiatoren gaat het zeker helpen, en heatfans, maar heb regelmatig de wp de 8kw+ zien halen
De cv staat uit sinds 1/2 januari na de update, in mijn test op lagere temperaturen kost het meer stroom dan iets hoger stoken en een lagere cop waar ik nu op 3.1 zit op jaarbasis, wat ik nog ok vindt voor de eerste winter
Komende winter wordt het wel anders minder problemen met de WP
En kan ook beter mijn stook gedrag bepalen. Maar met 35 graden en radiatoren alleen, gaat niemand blij worden. En met de laatste update de starts stops zijn nu 3 ipv 15 per dag en over 5 jaar heb ik de AO ruim terugverdiend de techniek is dan anders/beter kan ik altijd nog iets anders nemen, maar meer vermogen dan nodig is geen luxe bij alleen radiatoren, kwam zelf ook van 900m3 gas zonder sww

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frans H
2 weken terug subsidie aanvraag gedaan via het overheids loket (eloket RVO).
Nu al de goedkeuring en geld teruggekegen.

Het is eigenlijk helemaal niet nodig om de externe partij die aanvraag voor je te laten invullen want het is erg eenvoudig zelf te doen en heeft ook als voordeel dat je je bsn niet met een externe partij hoeft te delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
PVPaneel schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:12:
@ymaenhout Gekeken naar je gasverbruik heb je voor verwarming voldoende aan een warmtepomp die ca. 3 kW bij -10 afgeeft. Met een 4 kW warmtepomp dek je de volledige voorziening van warmte en warm water, ook bij -10.
Kiezen voor een 8 kW warmtepomp gaat 100% problemen geven met pendelgedrag: de PompAO draait minimaal met vermogens die jij maximaal nodig hebt. Dat minimale vermogen (ca. 2,4 kW) haalt ie alleen als het echt koud is en de COP wat slechter wordt. Houdt er rekening mee dat in het tussenseizoen met een redelijke COP (4-5 omdat je radiatoren hebt), dat vermogen al snel richting de 3 kW gaat, terwijl je warmtebehoefte daar al snel onder ligt.
In jouw geval zou een Quatt uitstekend passen door het lage minimale vermogen. In de prijsklasse waarin je kijkt zou ik nog even rondshoppen, want laag vermogen WP zijn niet duur; waarom niet gewoon een Panasonic? Een bibloc tower kost 5700 ex. subsidie, ex. installatie; heb je ook meteen je water geregeld en kun je van het gas af. Scheelt weer vastrecht :) Als je dat bij DeWarmte of Quatt probeert heb je het ook over bedragen van 8k+ na aftrek subsidie..
Overigens is de PompAO (op het Nederlandse frontje en de controller na) ook gewoon een chinese warmtepomp hoor; verder geen oordeel over de kwaliteit; maar op dat punt verschillen de Quatt en de PompAO gewoon niet...

Ook 100% eens hiermee. En ik ben ervaringsdeskundige! Mijn verbruik was rond de 800 m3 gas voor de PompAO en als het boven de 8 graden buiten is, staat de pomp continue te pendelen. Niet doen dus. Neem een 4KW Quatt, dan ben je klaar! Is ook weer wat stiller.

Zie mijn statistieken in mijn signature dit bevestigd het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
harrr schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:31:
[...]

Ook 100% eens hiermee. En ik ben ervaringsdeskundige! Mijn verbruik was rond de 800 m3 gas voor de PompAO en als het boven de 8 graden buiten is, staat de pomp continue te pendelen. Niet doen dus. Neem een 4KW Quatt, dan ben je klaar! Is ook weer wat stiller.

Zie mijn statistieken in mijn signature dit bevestigt het.
dat is wel heel makkelijk, ik ben het er niet mee eens, maar ieder huis is anders. met de nieuwe setting turnoff delay is het een ander verhaal. ik zie ook dat de WP van @harrr meer aan en uit gaat dan die van mij, denk niet dat dat de keuze moet zijn. als de WP 100K schakelen stuk is prima dit maal 6 maand en /2 delen door je leeftijd en hij is stuk lang na dat deze is terugverdiend.
Warmte in huis is belangrijk de WAF factor is key, In een echte koude winter gaat de WP veel meer kosten dan gas, in het voor en na jaar echt fantastisch de WP AO op zijn sloffen, en ik wil niemand een WP aanpraten dat is iedereen zijn keuze, ik denk toch dat more=better.

1 super nadeel is je kan zelf minimaal instellen, als de tent op de fles gaat tja.. Dit is bij velen zo.
Nu werkt de warmte hier wel aan, en moet zeggen het is zeker niet perfect maar het werkt nu.

@harrr bij mij "turnoff delay" ging ik van 10+ schakelingen naar 3 met een T6 Thermostaat, wel is het zo meer schakelingen minder verbruik. nu loop de WP langer dus iets meer verbruik 2 tot 5 kWh de top is lastig in te schatten de setting is er nog niet zo lang en het was niet meer zo koud. Waar ik met hogere temperatuur stook dan jij en dat zie je ook terug in de COP

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frans H
Ik zie op het forum dat er best veel mensen last hebben van pendelen.

Ik wil zonder dat we teveel in een wellus nietus discussie belanden, mijn mening over het hoe en waarom hierover geven, in de hoop dat we samen misschien meer duidelijkheid kunnen geven mbt pendelen.

Ik heb niet de wijsheid in pacht dus corrigeer mij waar mogelijk.

Pendelen warmtepomp:

Een pendelende warmtepomp wil niet per definitie zeggen dat de pomp te groot is!
Er kunnen meer oorzaken zijn waardoor een pomp pendelt.

Waarom pendelt een warmtepomp:
- Omdat deze op zijn minimale vermogen zijn opgewekte warmte niet voldoende kwijt kan.

Waarom kan hij zijn opgewekte warmte niet kwijt:
1) Het warmteverlies van de woning is kleiner dan de warmteafgifte van het verwarmingssysteem.
2) De pomp kan zijn warmte niet binnen de randvoorwaarden (oa. minimale flow en delta-t) aan het verwarmingssysteem kwijt.

Ad 1) Als het warmteverlies van de woning (boven een bepaalde buitentemperatuur) kleiner is dan de warmteafgifte van jouw verwarmingssysteem bij het minimale vermogen van de pomp, betekent het dat je in dit geval niet meer in staat zal zijn om zonder thermostaat volledig op een stooklijn te werken.
Je zal dus in blokken moeten gaan verwarmen, wat helaas tegen de efficiënte werking van een warmtepomp in gaat. Vaak blijkt de pomp in dit geval een te groot vemogen te hebben voor de toepassing.

Ad 2) Als de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan aan jouw verwarmingssysteem, betekent het dat je de warmteafgifte van je verwarmingssysteem moet verhogen.

Hoe kun je zorgen dat je warmteafgifte wordt verhoogt:
- de hoeveelheid water in het systeem moet voldoende zijn om de energie te kunnen opnemen en afstaan (zonder vloerverwarming is bv. voor optimalisatie vaak een buffervat nodig)
- toevoer temperatuur verhogen.
- flow verhogen
- buffervat toevoegen
- Lage temperatuur radiatoren aanschaffen of radiatoren voorzien van ventilatoren
- Open verdeler (verdeler zonder pomp) toepassen.

Echter:
- Toevoertemperatuur verhogen geeft lagere efficiëntie (cop)
- buffervat geeft extra verliezen
- open verdeler (in combinatie met radiatoren) zal gevolgen hebben voor de kamers met radiatoren. (die kamers krijg je zonder aanpassingen de niet meer op temperatuur).

Hier op het forum zijn veel gebruikers (waar ik er 1 van ben) met een combinatie van vloerverwarming en radiatoren.
Deze combinatie functioneert prima met een CV, omdat je met waterzijdig afregelen en de themostaatknop op de verdeler je het prima in balans kan brengen, echter bij toepassen van een warmtepomp is dit veel complexer omdat je met waterzijdig afregelen ook de werking van de warmtepomp nadelig kan beïnvloeden.

Waterzijdig afregelen zal bij radiatoren zal vaak geen probleem opleveren omdat het grootste deel van het watersysteem de vloerverwarming is, maar bij gebruik van een gesloten verdeler (verdeler met pomp) moet je wel oppassen omdat een gesloten verdeler een zeer beperkte flowdoorgang voor de warmtepomp heeft, het voetventiel en de thermostaatknop houden veel flow tegen. De radiatoren zorgen er in dit geval juist voor dat de flow niet te laag word.

Als je de vloerverwarming bij een gesloten verdeler nog verder gaat gaat knijpen dan wat hij al uit zichzelf doet zal je heel snel tegen pendelen aan gaan lopen, zelfs bij een pomp die niet te groot voor je woning is.

Hopelijk geeft deze opsomming wat meer duidelijkheid.
Graag aanvullen wat ik gemist heb en corrigeren wat niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Bericht is door mij verwijderd

Excuus . Ik zie dat ik een fout heb gemaakt. Dit bericht hoorde niet op dit forum thuis daarom verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door fvanderstege op 13-04-2024 12:10 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
Gisteren het gesprek gehad met deWarmte.
Korte conclusie: absoluut niet een wp via deWarmte. :N

Van te voren al wat informatie heen en weer gestuurd naar dezelfde persoon als waar ik bet gesprek mee had. Kreeg netjes ene uitnodiging voor een google meet (zo ook via Quatt). In de brochure stond via whatsapp, maar goed, maakt niet uit.

Ik netjes 5 min van te voren aanwezig en online.
Oo het tijdstip niemand aanwezig. 3 over werd ik gebeld door een onbekend nummer, kwam gelijk een spam melding bij op mijn gsm. Dus die afgedrukt. Na 2 min weer datzelfde nummer dus toch maar opgenomen. 'Ja het is enkel telefonisch'.
Oke, soit. Let's go!
:X
'Wat wil je weten?'
....
Nou, wij zijn aan het overwegen om een wp te nemen, even kijken wat rendabel is. Wij hoopten dat u ons daarin kon adviseren.
'Dat kan, heb ik wat gegevens nodig'
Die heb ik een paar dagen terug al gestuurd en daar heeft u toen ook al op gereageerd.
'Oh, uhh ff kijken.... Oh ja, uhm ja. Een wp kan.'
.... oke, gezien het vermogen. Gaat deze niet pendelen dan? Hoe kunnen we dat minimaliseren?
'Nee hoor, kan geen kwaad'
7(8)7
Afijn, zo ging het nog even verder, maar mijn haren gingen recht overeind. Totaal ongeïntereseerd, leek weinig verstand van zaken te hebben.

Er waren een aantal vragen waar hij geen antwoord op wist, deze zou hij navragen en via mail beantwoorden. 5 min later inderdaad een mail, van de 5 vragen die hij zou navragen heeft hij er slechts 1 beantwoord.

Resumerend. Dit wordt hem absoluut niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
ymaenhout schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:07:

Van te voren al wat informatie heen en weer gestuurd naar dezelfde persoon als waar ik bet gesprek mee had. Kreeg netjes ene uitnodiging voor een google meet (zo ook via Quatt). In de brochure stond via whatsapp, maar goed, maakt niet uit.

Oo het tijdstip niemand aanwezig. 3 over werd ik gebeld door een onbekend nummer, kwam gelijk een spam melding bij op mijn gsm. Dus die afgedrukt. Na 2 min weer datzelfde nummer dus toch maar opgenomen. 'Ja het is enkel telefonisch'.
Oke, soit. Let's go!
'Wat wil je weten?'
....
Nou, wij zijn aan het overwegen om een wp te nemen, even kijken wat rendabel is. Wij hoopten dat u ons daarin kon adviseren.
Die heb ik een paar dagen terug al gestuurd en daar heeft u toen ook al op gereageerd.
.... oke, gezien het vermogen. Gaat deze niet pendelen dan? Hoe kunnen we dat minimaliseren?
7(8)7
Afijn, zo ging het nog even verder, maar mijn haren gingen recht overeind. Totaal ongeïntereseerd, leek weinig verstand van zaken te hebben.

Er waren een aantal vragen waar hij geen antwoord op wist, deze zou hij navragen en via mail beantwoorden. 5 min later inderdaad een mail, van de 5 vragen die hij zou navragen heeft hij er slechts 1 beantwoord.

jammer, weer een gemiste kans, n u wil ik niet zeggen dat het bij anderen, je noemde Quatt, daar nu zo veel beter is, maar mijn eigen ervaring met Quatt en deWarmte hebben mij toen laten besluiten dat ik toch meer vertrouwen in de Quatt kreeg, dat is later ook bevestigd, als je de verkoopcijfers tussen Quatt en DeWarmte ziet.Ondertussen trotse eigennaar van een Quatt die dit stookseizoen mij een besparing van ruim 1000m3 gas heeft opgebracht, dat is ruim 90% minder gas!

Ook het geknunnel over de juiste vermogenswaarde, waar ze helaas nog steeds heel raar over doen, en de geluidswaarden en mn mensen door misinformatie op het verkeerde been zetten vond ik niet juist.
In het bgin was ik zeer positief over DeWarmte, dat was ook het idee om dit forum op te zetten.

nogmaals, op zich is het geen slecht product, allen bepaalde keuzes zijn juist niet die, die ik zelf zou nemen.

en dergelijke klungige acties kunnen op den duur dodelijk zijn. ik hoop dat DeWarmte hier meeleest en hun leermomenten hieruit trekken, zorg aub voor goed opgeleide mensen die weten waarover ze praten en dat ook over kunnen brengen. _/-\o_

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Een praktische vraag: hoeveel ruimte moet je houden aan de linkerkant van de WP als je hem wilt betimmeren (of een schuttingdeel ernaast wil plaatsen) om de WP iets meer uit het zicht te krijgen? Mag deze er strak tegenaan of beter om bv 10 cm ruimte te houden? Schutting bestaat uit latjes dus is niet helemaal dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZikL4k0ou3YX0VLbpq8oYffrIag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnlOWOFW9WqfP2xMynjBHZM5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr

Oke, soit. Let's go!
'Wat wil je weten?'
....
7(8)7

Goede keus denk ik. De PompAO zou ook heel geschikt zijn voor mijn huis. Nu blijkt dat een 4KW genoeg was geweest en dat het ding continue staat te pendelen boven de 8-9 graden buiten.

Oplossing waarmee ze enkel komen is de aanvoer verhogen, gevolg: lagere COP.

Snap het ook wel: ze kunnen het niet oplossen, ik had een andere WP moeten hebben.

Anyway: hij doet wel wat hij moet doen en ik laat hem nu maar gewoon pendelen. Schijnt hij tegen te kunnen over 10 jaar is hij dan misschien stuk, maar dan is hij wel terugverdiend.

Nu vervangen tegen een 4KW pomp ga ik ook niet terug verdienen, dus trek mijn leer er maar uit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Floortje_Ei
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 10:17
Wil toch een andere ervaring laten horen.

Ik had tussen 600 en 700m3 gasverbruik voor verwarming in de winter van 2022/2023. Ik heb hoofdzakelijk verwarming met allemaal met radiatorventilatoren, heatfan en speedcomfort. Ik kwam in die winter tot een minimale aanvoertemperatuur van 45 graden. We hebben PompAO laten installeren afgelopen oktober. Met een verwachting van lage COP, vanwege de aanvoertemperatuur van 45 graden.

Na de installatie in oktober heb ik in overleg met DeWarmte een aantal zaken laten aanpassen aan de instellingen van de warmtepomp, zodat de cv ketel zo weinig mogelijk bijschakelt.

Daarnaast heb ik de afgifte geoptimaliseerd door meer radiatoren standaard mee te laten lopen, waterzijdig ingeregeld en daarbij deels heatboosters geïnstalleerd. Daardoor kan ik een stooklijn toepassen van 15/28 en -2/37. Nu lukt het dus wel om met 28 tot 37 graden aanvoertemperatuur mijn huis warm te houden.

Op hele koude dagen stel ik een vaste aanvoertemperatuur in. Dan staat pomp AO de hele dag te draaien.
Ik merk dat het vermogen dan echt wel nodig is, zeker wanneer de wind flink tekeer gaat. Op zo'n moment is het warmteverlies hoger is dan het gemiddelde over het jaar.

Op warme dagen gaat de pomp 1 of 2 keer aan op een dag, Geen pendelen dus.

Gasverbruik is deze winter terug naar 20m3, alleen een paar defrosts tijdens vorstperiode hadden wat ondersteuning van de CV ketel nodig.

Verbruik van oktober tot vandaag 5888 kWh warmte geleverd, 1332 kWh elektriciteit verbruikt, gemiddeld COP van 4.4. Veel beter dan ik had verwacht. En het comfort in huis is beter.

In het begin er echt wat tijd en energie ingestopt op pomp en afgifte aan elkaar aan te passen. Maar nu eigenlijk geen omkijken meer naar.
Was nog mooier geweest als pompAO met minder minimaal vermogen toe zou kunnen en dat je het vermogen zou kunnen instellen, maar hier geen spijt en functioneert eea juist beter dan verwacht.

NB voor SWW hebben we een aparte 200L WPB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frans H

Oke, soit. Let's go!
'Wat wil je weten?'
....
7(8)7

Helaas komt het vaak voor dat verkopers en installateurs van warmtepompen niet voldoende kennis hebben van de werking en de mogelijke problemen die warmtepompen kunnen geven bij bestaande verwarmingsinstallaties. Veel installateurs komen uit de CV hoek en een warmtepomp is geen CV.

Daarom zie je dat er vaak wordt gekozen voor de veilige optie b.v. door voor een buffervat te kiezen in situaties waar dit niet nodig is (voldoende vloerverwarming met open verdeler).

Bij Dewarmte ze je een insteek dat ze graag willen verkopen en dat ze juist daarom te vaak voor de goedkoopste optie kiezen door b.v. juist niet voor een buffervat te kiezen, zelfs daar waar het verstandig zou zijn om die wel te nemen, met als gevolg dat men na installatie problemen krijgt.

Tip is om je zeer goed voor te bereiden op je aankoop, zodat je niet alleen op de verkoper hoeft af te gaan.
Natuurlijk is het lastig als je zelf niet voldoende technische kennis hebt om je van tevoren voldoende goed voor te bereiden.
Maar er is ook zonder goede technische bagage heel veel kennis op te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-09 21:36
Ik zou wel een goede berekening van je warmteverlies over het hele jaar maken. Pendelen in het voor- en najaar doet een warmtepomp al snel, ook een van 4kW. Zodra hij tegen zn minimum vermogen aan loopt, zal hij afslaan. Dat minimum vermogen kan trouwens bij een pomp van 4kW of 8kW best dicht bij elkaar liggen! Dat hangt helemaal af van de ingebouwde techniek.
Belangrijk is wat je nodig hebt in de winter en hoeveel procent daarvan je warmtepomp moet afdekken. Daar zou ik mee beginnen.
Verder mee eens dat een leverancier/installateur dergelijke berekeningen aan je moet kunnen voorleggen, ook al levert hij maar een type. Je moet toch kunnen beoordelen wat bij je woning past.
Vergeet trouwens ook niet dat met de juiste instellingen, eventueel vergroten van je afgifte en gebruik van een goede thermostaat, heel wat te optimaliseren is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
Herkennen julie dit?
Elke cá 2 uur een verhoging van het vermogen met bijbehorende flow verhoging.
Wat zou dat kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjkbfsSen9vzhBsodOc3a7Up6b8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmnwOYzK3UylfBiyyJ5aDXrx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Frans H schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:19:
Herkennen julie dit?
Wat zou dat kunnen zijn?

[Afbeelding]
Defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
Nee geen defrost want hij doet het ook boven de 10 graden en het vermogen zakt nooit onder de 300W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pompom11
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09 16:07
Frans H schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:19:
Herkennen julie dit?
Wat zou dat kunnen zijn?

[Afbeelding]
Ik heb begrepen dat dit normaal gedrag is. Bij lage frequenties moet de frequentie af en toe omhoog om de smeerolie in de compressor te verdelen.

Ik vind het vooral bijzonder dat je 300Watt kan draaien. Ik heb eigenlijk nooit iets onder de 500 watt gezien bij mij thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben Langeveld
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 31-03 21:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmBIQ3lQbRmNVJmhvsXkX-2dEfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKqbH7O6Xj82aSpc4pqO1MdG.jpg?f=fotoalbum_large

Vreemd, ik heb al wekenlang bij settings PompAO only staan en nu opeens slaat de ketel aan. Iemand enig idee ?

[ Voor 12% gewijzigd door Ben Langeveld op 21-04-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben Langeveld
Zie hieronder de settings van DewarmteAO pomp

[ Voor 198% gewijzigd door Ben Langeveld op 21-04-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben Langeveld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RJxy56RabXUL0oJ4eVpeRvYX5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdmxDo00eX0Qywtogc2AMXEV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@Ben Langeveld Ik weet nog wel dat 1,5 jaar geleden de ketel aanging bij warmtevraag als de stuurkast de buitenunit van de PompAO niet kon bereiken. Misschien is hier iets soortgelijks aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben Langeveld
PVPaneel schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:46:
@Ben Langeveld Ik weet nog wel dat 1,5 jaar geleden de ketel aanging bij warmtevraag als de stuurkast de buitenunit van de PompAO niet kon bereiken. Misschien is hier iets soortgelijks aan de hand?
Dat zou kunnen; misschien moet ik Dewarmte morgen eens vragen of zij in hun logs kunnen zien dat dat aan het handje is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
PVPaneel schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:46:
Ik heb dat ook gehad bij een communicatiestoring tussen de controlunit en de warmtepomp.
(ik kon die communicatieproblenen al zien aankomen op het statusplaatje waar temperaturen en pompsnelheid niet realistisch waren en niet meer geupdate werden.

Daarna ging inderdaad ook bij mij de ketel aan, bij een pomp only instelling.
Restarten van controlunit is dan meestal voldoende soms moet ik ook de warmtepomp restarten.

Mij is beloofd dat er eind volgende week een update komt die de communicatie problemen oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
pompom11 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:24:
[...]

Ik heb begrepen dat dit normaal gedrag is. Bij lage frequenties moet de frequentie af en toe omhoog om de smeerolie in de compressor te verdelen.

Ik vind het vooral bijzonder dat je 300Watt kan draaien. Ik heb eigenlijk nooit iets onder de 500 watt gezien bij mij thuis.
Dit zou best eens kunnen dat dit inderdaad ivm de smering van de compressor te maken heeft, maar
ik heb het ook bij vermogens tussen de 500 en 600W.
Hoger dan 600W heb ik nog niet over langere periode gehad omdat ik de pomp nog niet zo lang heb.

Onder de 400W heb ik al regelmatig langere tijd achter elkaar gezien, ik denk dat 350W zo'n beetje het minimum is. Hij verlaagt de flow dan zodanig de delta-t niet onder de 2 gr. komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:44
Ben Langeveld schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:28:
[Afbeelding]

Vreemd, ik heb al wekenlang bij settings PompAO only staan en nu opeens slaat de ketel aan. Iemand enig idee ?
Je thermostaat is de oorzaak, die schakelt regelmatig aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Ik kan nog wat advies gebruiken.

Wij hebben beneden deels vloerverwarming en boven radiatoren. Ik wil eigenlijk beneden de temperatuur constant houden, en boven alleen een kamer warm maken als we die gebruiken. Ik heb nu een Netatmo aangeschaft met slimme radiatorknoppen voor boven. De grootste kamer boven heeft ook een Jaga met Speedcomfort.

De afgelopen weken kwam het regelmatig voor dat we boven verwarming aan willen, maar beneden niet omdat het daar al warm genoeg is (de zon doet daar veel). Maar de vloerverwarming gaat niet uit. Gevolg: beneden wordt het 23 graden terwijl het boven nog geen 20 is.

Hebben jullie tips voor mij?
- Boven toch ook maar deels electrisch verwarmen?
- Kan ik de vloerverwarming op enige manier 'knijpen' zodat het beneden niet te warm wordt?
- Andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben Langeveld
DutchAce schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:30:
[...]

Je thermostaat is de oorzaak, die schakelt regelmatig aan en uit.
Ik begrijp het nog niet helemaal: mijn thermostaat (Honeywell Evohome) gaat naar de stuurunit van DeWarmte en die bepaalt of de cvketel moet gaan bijverwarmen, toch ? En als ik in de Settings PompAO only heb aangegeven, dan gaat de backup (cvketel) toch nooit aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@Ben Langeveld Ik denk dat @DutchAce de pieken in het verbruik van @Frans H bedoelde en abusievelijk jouw casus refereerde..

Overigens is wat je zegt precies de reden dat ik denk dat het om communicatieprobleem gaat. De PompAO buitenunit wordt dan genegeerd en het thermostaatsignaal wordt direct doorgegeven aan de cv (als die er nog hangt). Dat is in ieder geval precies wat er bij mij in de eerste winter (2022) gebeurde. Soort ultieme fail safe als de wp het niet doet, zodat je toch een warm huis hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door PVPaneel op 21-04-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
delima schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:33:
Ik kan nog wat advies gebruiken.

Wij hebben beneden deels vloerverwarming en boven radiatoren. Ik wil eigenlijk beneden de temperatuur constant houden, en boven alleen een kamer warm maken als we die gebruiken. Ik heb nu een Netatmo aangeschaft met slimme radiatorknoppen voor boven. De grootste kamer boven heeft ook een Jaga met Speedcomfort.

De afgelopen weken kwam het regelmatig voor dat we boven verwarming aan willen, maar beneden niet omdat het daar al warm genoeg is (de zon doet daar veel). Maar de vloerverwarming gaat niet uit. Gevolg: beneden wordt het 23 graden terwijl het boven nog geen 20 is.

Hebben jullie tips voor mij?
- Boven toch ook maar deels electrisch verwarmen?
- Kan ik de vloerverwarming op enige manier 'knijpen' zodat het beneden niet te warm wordt?
- Andere ideeën?
Als het beneden met een combi van vv en radiatoren te warm wordt zou je de radiatoren beneden kunnen knijpen en alleen nog op vv verwarmen.
Als dat niet genoeg is om het boven voldoende warmt te krijgen, zal het lastig worden, want als je de vv gaat knijpen dien je nog voldoende massa (water) over te houden in je systeem om pendelen te voorkomen.
Een Jaga heeft heel weinig (water) inhoud dus dat zal een probleem geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
PVPaneel schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:04:
@Ben Langeveld Ik denk dat @DutchAce de pieken in het verbruik van @Frans H bedoelde en abusievelijk jouw casus refereerde..

Overigens is wat je zegt precies de reden dat ik denk dat het om communicatieprobleem gaat. De PompAO buitenunit wordt dan genegeerd en het thermostaatsignaal wordt direct doorgegeven aan de cv (als die er nog hangt). Dat is in ieder geval precies wat er bij mij in de eerste winter (2022) gebeurde. Soort ultieme fail safe als de wp het niet doet, zodat je toch een warm huis hebt.
De pieken in mijn verbruik komen niet door de thermostaat die heeft niet geschakeld in die periodes.

Het communicatieprobleem was bij mij de reden van het aanzetten van de ketel ondanks de pomp only instelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
PVPaneel schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:04:
Nee hoor, je ziet duidelijk in de grafiek van Ben Langeveld dat de thermostaat aan/uit schakelt:
Dat de pomp hierdoor aan/uit schakelt is het gevolg. Ik zou even goed naar de thermostaat instellingen kijken, en eventueel het setpoint op maximaal zetten (28 graden ofzo) om te kijken of je pomp dan wel constant aan blijft.

Waarom je boiler (CV) wordt bijgeschakelt is wel vreemd inderdaad, als je instelling AO-only is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Frans H schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:27:
[...]

Als het beneden met een combi van vv en radiatoren te warm wordt zou je de radiatoren beneden kunnen knijpen en alleen nog op vv verwarmen.
Als dat niet genoeg is om het boven voldoende warmt te krijgen, zal het lastig worden, want als je de vv gaat knijpen dien je nog voldoende massa (water) over te houden in je systeem om pendelen te voorkomen.
Een Jaga heeft heel weinig (water) inhoud dus dat zal een probleem geven.
Dank

Ik kan de radiatoren niet knijpen. De vloerverwarming zit op zuid in de uitbouw met veel ramen. De radiatoren op noord. Ik krijg dan temperatuur verschillen. Of ik moet kijken of ik wat lucht circulatie kan krijgen.

Ik heb nu handmatig de vloerverwarming op iets lagere temperatuur gezet.. Er zit nog een radiatorkraan. Maar ben wel benieuwd of ik daardoor ga pendelen. Hoe kan ik eigenlijk goed zien of de PompAO aan het pendelen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
delima schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:10:
[...]

Dank

Ik kan de radiatoren niet knijpen. De vloerverwarming zit op zuid in de uitbouw met veel ramen. De radiatoren op noord. Ik krijg dan temperatuur verschillen. Of ik moet kijken of ik wat lucht circulatie kan krijgen.

Ik heb nu handmatig de vloerverwarming op iets lagere temperatuur gezet.. Er zit nog een radiatorkraan. Maar ben wel benieuwd of ik daardoor ga pendelen. Hoe kan ik eigenlijk goed zien of de PompAO aan het pendelen is?
Je kan dit goed zien als je er een slimme kwh meter tussen zet.
Je maakt hiermee dan grafieken waarin je het verbruik ziet en daardoor of de pomp meerdere keren per uur aan/uit gaat (pendelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 07:19

Flo

Ik krijg het scrapen van de data van de MyDeWarmte portal niet voor elkaar. Heb de multi-scrape component toegevoegd aan Home Assistant via HACS. En vervolgens via het voorbeeld van DutchAce de config aangepast en het dashboard toegevoegd.

Multiscrape wordt geladen en aangeroepen. Via het log-bestand zie ik dat ik een error 403 terug krijg. De login gegevens ge-dubbelcheckt maar die zijn goed. Ook de header geprobeerd te veranderen (naar safari iOS) maar dat had geen effect.

Werkt dit nog wel correct bij andere gebruikers hier op GoT?

Ik dacht dat het ook aan pi-hole zou kunnen liggen, welke als DNS fungeert voor alles op het thuisnetwerk. Deze wel even uitgezet en Home Assitant ge-reboot maar dat had geen effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAce
Flo schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:56:
Ik krijg het scrapen van de data van de MyDeWarmte portal niet voor elkaar. Heb de multi-scrape component toegevoegd aan Home Assistant via HACS. En vervolgens via het voorbeeld van DutchAce de config aangepast en het dashboard toegevoegd.

Multiscrape wordt geladen en aangeroepen. Via het log-bestand zie ik dat ik een error 403 terug krijg. De login gegevens ge-dubbelcheckt maar die zijn goed. Ook de header geprobeerd te veranderen (naar safari iOS) maar dat had geen effect.

Werkt dit nog wel correct bij andere gebruikers hier op GoT?

Ik dacht dat het ook aan pi-hole zou kunnen liggen, welke als DNS fungeert voor alles op het thuisnetwerk. Deze wel even uitgezet en Home Assitant ge-reboot maar dat had geen effect.
Ik hoorde laatst van @jansd dat de laatste versie van ha_multiscrape foutmeldingen gaf (na de update), hij heeft de ha_multiscrape versie terug gezet en toen functioneerde het weer. Misschien kun je eens proberen of een oudere versie wel werkt (volgens mij heb ik V6.8.0.).
Pagina: 1 ... 35 ... 52 Laatste