Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 34 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:22
harrr schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:42:
[...]

Dat los je op door op stooklijn te gaan stoken. Daardoor heb je boven 24/7 afgifte. Je hebt kans dat je stooklijn zelfs naar beneden kan. En nog verder met ventilatoren.
Kun je dat nog een beetje toelichten misschien? Ik stook volgens mij al op stooklijn (zie screenshot: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4ZK4-loj3SMaeu5bsuzkZcVwHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DylPZGEJve3DcYb7kMWsxIPX.png?f=fotoalbum_large).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:13
reinouts schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:55:
[...]

Kun je dat nog een beetje toelichten misschien? Ik stook volgens mij al op stooklijn (zie screenshot: [Afbeelding]).
Ja zeker. Wat ik doe is de thermostaat op 35 graden zetten zodat de thermostaat altijd om warmteafgifte vraagt aan de pomp AO. Je zou ook de + en - draad van de thermostaat aan elkaar kunnen koppelen..

Vervolgens verlaag ik de stooklijn dusdanig dat de aanvoer temperatuur het huis continue op 20 graden houdt. Ik vul dus het verlies van warmte continue aan.

En ik knijp de vloerverwarming beneden een klein beetje zodat er in verhouding even veel warmte naar beneden en boven gaat om het warm te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door harrr op 20-02-2024 15:12 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
harrr schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:10:
[...]

Ja zeker. Wat ik doe is de thermostaat op 35 graden zetten zodat de thermostaat altijd om warmteafgifte vraagt aan de pomp AO. Je zou ook de + en - draad van de thermostaat aan elkaar kunnen koppelen..
Heb ik de jongens van DeWarmte daarvoor een Tado laten installeren? :/
Vervolgens verlaag ik de stooklijn dusdanig dat de aanvoer temperatuur het huis continue op 20 graden houdt. Ik vul dus het verlies van warmte continue aan.

En ik knijp de vloerverwarming beneden een klein beetje zodat er in verhouding even veel warmte naar beneden en boven gaat om het warm te houden.
Is dat een kwestie van trial and error om te zien welke stooklijn genoeg is voor 20°C? En knijpen van de vloerverwarming is dan iets dat je in de verdeler regelt?

In de zomer zul je dat dan toch moeten omdraaien zodat 'ie continu blijft koelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:15
reinouts schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:41:
[...]

[...]

Is dat een kwestie van trial and error om te zien welke stooklijn genoeg is voor 20°C? En knijpen van de vloerverwarming is dan iets dat je in de verdeler regelt?

In de zomer zul je dat dan toch moeten omdraaien zodat 'ie continu blijft koelen...
Adviseren ze nog steeds een Tado? Wanneer is je pomp geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
Mkw schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:48:
[...]

Adviseren ze nog steeds een Tado? Wanneer is je pomp geïnstalleerd?
Oktober ' 23. Toen in elk geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
reinouts schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:49:
[...]

Oktober ' 23. Toen in elk geval wel.
Die van mij is uit dezelfde maand, al had ik al een Tado (werkte wel prima samen met mijn cv..).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
reinouts schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:41:
[...]

[...]

Ja een beetje wel. Want elk huis is anders. Je past de stooklijn aan op de koudste kamer, daar zet je de radiator helemaal open. De rest knijp je tot je in elke kamer de gewenste temperatuur hebt. Ik begon met de geadviseerde stooklijn met radiatoren die DeWarmts zelf aan biedt op hun portal.

DeWarmte heeft hij systeem gemaakt voor het koppelen aan een thermostaat, je zult deze manier van verwarmen niet van hun als advies krijgen.

Maar elke warmtepomp (ook deze, welke eigenlijk een Sunrain is) is gemaakt om te verwarmen met een stooklijn. En niet met een thermostaat.

Voor dat anderen er over beginnen: het is alsnog wel verstandig om je afgifte systeem te verbeteren. Want dan kan je stooklijn omlaag en de verdeler van je vloerverwarming verder open.

[ Voor 13% gewijzigd door harrr op 20-02-2024 18:20 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:58
Het geen wat @harrr bedoelt is niet zo zeer stoken op stooklijn, want eigenlijk doet denk bijna iedereen dit hier (of je moet gebruik maken van de setpoint instelling).

Zie hier wat uitleg van een ander forum van een medetweaker:
WAR regeling (WeersAfhankelijkeRegeling)
Op verzoek een quote uit het topic waarin WAR regeling wordt uitgelegd met de verschillende mogelijkheden.

WAR is een overschatte term, terwijl het eigenlijk een heel eenvoudig iets iets. Namelijk WeersAfhankelijkRegelen. Dus een bepaalde Ta bij een bepaalde Tbuiten. Niet meer en niet minder.

Als je dus zuiver en alleen WAR draait loopt je WP 24*7 te verwarmen, de enigste variatie die ontstaat is de ruimtetemperatuur. Ta staat vast, vermogen staat vast, dus ruimtetemperatuur is de variabele, terwijl je die normaal gesproken juist constant wil hebben, Ta en afgegeven vermogen "boeit" de gemiddelde gebruiker niet.

Er zijn aantal WAR variaties die gebruikt worden om de ruimtetemperatuur in de hand te houden.

1 = WAR met een maximale buitentemperatuur. Dit is standaard functionaliteit van een een aantal WP's, waaronder Panasonics, maar Mitsu's bijvoorbeeld niet. Dit betekent dat er altijd conform stooklijn wordt verwarmd, behalve als de buitentemperatuur xx temperatuur is, dan stopt de WP met verwarmen.

2 = WAR met ruimtethermostaat. De ruimtethermostaat stel je in op een bepaalde temperatuur (stel 21 graden). Afhankelijk van de hysterese van de thermostaat schakelt de thermostaat de WP aan. Stel dat Hysterese 0,2 graad is, dan zal bij setpoint 21 graden bij 20,8 graden gemeten ruimtetemperatuur de WP beginnen met verwarmen volgens de stooklijn van WAR, en bij 21,2 graden stopt de WP met verwarmen, net zo lang tot de ruimtetemperatuur is gezakt naar 20,8 graden.

3 = WAR met ruimtecompensatie. Dit betekent dat je een principe stooklijn hebt (WAR) maar dat adhv de ruimtetemperatuur gemeten door een ruimtethermostaat de stooklijn wordt aangepast. Stel dat je bij Tbuiten 5 graden een Ta hoort te hebben van 30 graden. Stel dat je gewenste ruimtetemperatuur 21 graden is. Als de ruimtetemperatuur dan onder setpoint is zal hij de stooklijn verhogen (bijv. met 5K per graad), dus is de ruimte temperatuur 20 graden dan is de gewenste Ta 35 graden (+5K), is de ruimtetemperatuur 22 graden, dan is de gewenste Ta 25 graden (-5K)

Optie 3 ben ik niet zoveel tegengekomen i.c.m. warmtepompen.
Optie 1 ben ik geen fan van, en werkt bij mij ook niet (proefondervindelijk ondervonden). WAR houdt namelijk 0,0 rekening met andere invloeden dan de buitentemperatuur. Zaken als zon, wind, regen, houtkachels, ovens, bezoekers wordt geen rekening mee gehouden. Zo kan het zijn dat je met dezelfde stooklijn het op een koude, mistige, winderige dag dat niemand thuis is het amper op 21 graden kunt houden. Zo kan het ook zijn dat als het zonnetje er doorkomt, vrouwlief aan het koken is, en je 5 man op visite hebt de ruimtetemperatuur stijgt naar 23 graden, en de WP loopt nog vrolijk de vloer te verwarmen.

Optie 2 heeft dus mijn voorkeur.
Harr maakt dus enkel alleen gebruik van de WAR setting. Dit betekend niet dat zijn pompAO 24/7 draait want met de warmere temperaturen en het niet kwijt kunnen van de minimale afgifte zal dit pas lukken vanaf een wat koudere buiten temperatuur.

De meeste van ons zullen dus stoken volgens de WAR met thermostaat, als de thermostaat warmte vraagt zal pompAO gaan leveren, hij volgt hierbij simpel de ingestelde stooklijn en blijft hobbelen tot weer aan de warmtevraag wordt voldaan.

Ik zou het liefst WAR + ruimtecompensatie (optie 3) gebruiken (als het goed is zou dit in de toekomst mogelijk kunnen zijn). In dit geval volgt pompAO de standaard ingestelde stooklijn maar past hij deze aan afhankelijk van de ruimte temperatuur. Stel het is buiten 0 graden met harde wind, normaal levert pompAO dan bijvoorbeeld 35 graden, in dit geval doet hij dit ook maar ziet hij dat de ruimtetemperatuur als nog kouder wordt, hij gaat dan dus afwijken van de stooklijn om de temperatuur constant te houden een schaalt op naar 37.
Stel het is weer 0 graden maar nu zonder wind en het zonnetje breekt door, normaal gesproken wordt er weer 35 graden aangeleverd en zal de binnen temperatuur snel stijgen, in dit geval zal pompao dus weer afwijken van de normale stooklijn en efficiënt op 30 gaan draaien.
Dit zou voor mij de perfecte optie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:00:
Het geen wat @harrr bedoelt is niet zo zeer stoken op stooklijn, want eigenlijk doet denk bijna iedereen dit hier (of je moet gebruik maken van de setpoint instelling).

Zie hier wat uitleg van een ander forum van een medetweaker:

[...]

Harr maakt dus enkel alleen gebruik van de WAR setting. Dit betekend niet dat zijn pompAO 24/7 draait want met de warmere temperaturen en het niet kwijt kunnen van de minimale afgifte zal dit pas lukken vanaf een wat koudere buiten temperatuur.

De meeste van ons zullen dus stoken volgens de WAR met thermostaat, als de thermostaat warmte vraagt zal pompAO gaan leveren, hij volgt hierbij simpel de ingestelde stooklijn en blijft hobbelen tot weer aan de warmtevraag wordt voldaan.

Ik zou het liefst WAR + ruimtecompensatie (optie 3) gebruiken (als het goed is zou dit in de toekomst mogelijk kunnen zijn). In dit geval volgt pompAO de standaard ingestelde stooklijn maar past hij deze aan afhankelijk van de ruimte temperatuur. Stel het is buiten 0 graden met harde wind, normaal levert pompAO dan bijvoorbeeld 35 graden, in dit geval doet hij dit ook maar ziet hij dat de ruimtetemperatuur als nog kouder wordt, hij gaat dan dus afwijken van de stooklijn om de temperatuur constant te houden een schaalt op naar 37.
Stel het is weer 0 graden maar nu zonder wind en het zonnetje breekt door, normaal gesproken wordt er weer 35 graden aangeleverd en zal de binnen temperatuur snel stijgen, in dit geval zal pompao dus weer afwijken van de normale stooklijn en efficiënt op 30 gaan draaien.
Dit zou voor mij de perfecte optie zijn.
Lijkt me ook fijn. Is ook hoe een traditionele warmtepomp werkt. Al ben ik bang dat veel thermostaten dan vervangen moeten worden omdat ze geen terugkoppeling naar de pompAO hebben met bijv. een API.

Nog een kleine correctie op jouw opmerking: iedereen stookt waarschijnlijk al op de stooklijn.

Ja klopt, maar bij veel mensen zou die lager ingesteld kunnen worden als ze hun huis op temperatuur zouden blijven houden, i.p.v. een nachtverlaging toe te passen. Dan heb je namelijk een hogere temperatuur nodig om het huis weer binnen een acceptabele termijn op temperatuur te krijgen.

Het is natuurlijk een afweging: bij mij is er altijd iemand thuis en is dit (WAR constructie) dus het meest efficiënt. Maar als je enkel in de avond thuis bent omdat je overdag werkt en elders bent, dan kan een hogere stooklijn + koud huis verwarmen best goedkoper uitvallen.

[ Voor 14% gewijzigd door harrr op 20-02-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:19
harrr schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:46:
[...]

Lijkt me ook fijn. Is ook hoe een traditionele warmtepomp werkt. Al ben ik bang dat veel thermostaten dan vervangen moeten worden omdat ze geen terugkoppeling naar de pompAO hebben met bijv. een API.

Nog een kleine correctie op jouw opmerking: iedereen stookt waarschijnlijk al op de stooklijn.

Ja klopt, maar bij veel mensen zou die lager ingesteld kunnen worden als ze hun huis op temperatuur zouden blijven houden, i.p.v. een nachtverlaging toe te passen. Dan heb je namelijk een hogere temperatuur nodig om het huis weer binnen een acceptabele termijn op temperatuur te krijgen.

Het is natuurlijk een afweging: bij mij is er altijd iemand thuis en is dit (WAR constructie) dus het meest efficiënt. Maar als je enkel in de avond thuis bent omdat je overdag werkt en elders bent, dan kan een hogere stooklijn + koud huis verwarmen best goedkoper uitvallen.
Ik zit tegenwoordig op 9/38 en -10/45. Ben toch naar een hogere stooklijn gegaan omdat bij een lagere stooklijn zoals @harrr de pomp te snel op de gewenste invoer en uitvoer temperatuur komt en zich uitschakeld.
Oftewel, te weinig afgifte en warmteverlies.

Nu draait de pomp voor mijn situatie het meest efficiënt..wel doen we aan nachtverlaging. Liever iets meer verbruik en langere runs dan steeds in en uitschakelen.

De optie die @TeutonMartin aangeeft zou idea zijn. Optie 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:57
@TeutonMartin
Stel het is buiten 0 graden met harde wind, normaal levert pompAO dan bijvoorbeeld 35 graden, in dit geval doet hij dit ook maar ziet hij dat de ruimtetemperatuur als nog kouder wordt, hij gaat dan dus afwijken van de stooklijn om de temperatuur constant te houden een schaalt op naar 37.
Dat komt redelijk overeen met de tooltip van de "smart correction" optie in het menu. Daar er verder niet bij staat tot welke aanvoertemperatuur maximaal wordt gecorrigeerd en of ie weer terug gaat, heb ik dat nooit uitgeprobeerd. Iemand anders wel toevallig?

Edit: screenshot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2i6QY1LYh-flWMT6oC_LMCqJaas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mECjdD35wa6MQmrbig61yZpf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door PVPaneel op 21-02-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
PVPaneel schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:50:
@TeutonMartin

[...]

Dat komt redelijk overeen met de tooltip van de "smart correction" optie in het menu. Daar er verder niet bij staat tot welke aanvoertemperatuur maximaal wordt gecorrigeerd en of ie weer terug gaat, heb ik dat nooit uitgeprobeerd. Iemand anders wel toevallig?

[Afbeelding]
Voor de pomp electric only kon draaien ging bij deze optie de CV mee draaien. Dus das niet hetzelfde. Maar nu je de pomp op all electric kunt draaien komt het in de buurt. Echter wil je ook dat bij veel zon (i.p.v. wind) de pomp de stooklijn naar beneden aan past. En daar is geen optie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
PVPaneel schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:50:
@TeutonMartin

[...]

[Afbeelding]
Wat ik bedoel is wel wat anders.
Smart correction werkt enkel maar 1 kant op namelijk het verhogen van de aanvoer als na X tijd nog niet is voldaan aan de warmtevraag.
Dit gaat net zolang door tot de warmtevraag is gehaald.

Ik zou graag zien dat pompAO dus kijkt naar de binnen temperatuur en de temperatuur ontwikkeling en dan hier eventueel naar boven maar ook weer naar beneden de aanvoer laat afwijken ten opzichte van de stooklijn.

Er is mij toegezegd dat dit in de toekomst misschien mogelijk wordt via local api

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-10-2024
Vandaag de zijkant van de AO pomp los gehad...Alles wat koper is, ingespoten met MD40. Dit m.b.t. eventuele corrosie vorming.. Wat mij op viel, dat: Rechts, ongeveer halverwege, iets naar achteren tussen de zwarte bos draden, Ook een Losse draad hing, (zie foto's) een soort sensor. Heb hem er even tussenuit gehaald om te fotograferen.
Op technisch matrix staat: T16 watertank temperatuur!!
HET IS NIET DE DEFROST SENSOR!!

Herkend iemand dit?..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQf7dCEEL37LbASNHDAKy_sLGZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83pbn4Gzbo9T9idBI2XBX3nR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhJ9oxXmnwSz6Slo-c0l7Mh71nE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3sR3WKOAvkTQN9cORUM4sP3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:25
.

[ Voor 99% gewijzigd door HeHoe op 02-05-2024 10:24 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 19:25
Iedere 3 uur gaat hier de aanvoer en return omlaag. Wat is dit voor gedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTeAmgZkN3vpyWX6M7Ql5ViRZNs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gG1XSRmiOxkuJh6URTAd9HnK.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
L_Edje schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:10:
Iedere 3 uur gaat hier de aanvoer en return omlaag. Wat is dit voor gedrag?

[Afbeelding]
Afkoelprotocol, welkom bij de club 😀

• L_Edje
Mkw schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:27:
[...]

Afkoelprotocol, welkom bij de club 😀
Dus ik moet mijn stooklijn verhogen en dan komt dat minder voor, correct ? vind het wel bijzonder dat het praktisch precies iedere 3 u voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
L_Edje schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:11:
[...]

Dus ik moet mijn stooklijn verhogen en dan komt dat minder voor, correct ? vind het wel bijzonder dat het praktisch precies iedere 3 u voorkomt.
Dat is het advies dat we van support krijgen en dat klopt ook wel. Het komt bij minder voor, maar je moet ergens een balans vinden want je wil ook niet te korte runs hebben. Ik heb de ingestelde temperatuur daarom iets verhoogd (hogere warmtevraag) en een kleine nachtverlaging toegepast (langere run in de ochtend), en op dit moment draait het best goed, al komt het nog steeds wel voor, waardoor de runs onnodig lang worden en het kost ook stroom. Dus ik hoop dat ze nog steeds een oplossing vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
L_Edje schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:11:
[...]

Een run van 3 uur en dan een defrost of afkoeling lijkt me acceptabel. Daar zou ik de stooklijn niet voor verhogen. Ik heb het elk kwartier. Das een ander evrhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
harrr schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Een run van 3 uur en dan een defrost of afkoeling lijkt me acceptabel. Daar zou ik de stooklijn niet voor verhogen. Ik heb het elk kwartier. Das een ander evrhaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxLnw1lvRlLdCcGYBQ9024FWxiQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vvNh8hAt5cQaNgrORLdEwb74.png?f=user_large

Ik heb nu de silent mode aangezet en te stooklijn met 1 graad verhoogd. ziet er veel beter uit nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
L_Edje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:12:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb nu de silent mode aangezet en te stooklijn met 1 graad verhoogd. ziet er veel beter uit nu!
Het is soms ook best onverklaarbaar, en support blijft herhalen dat te lange runs niet perse beter zijn voor de pomp. Dit in tegenstelling tot wat hier gedeeld wordt. Blijft dan lastig om te bepalen wat goed is. Ik ga nu voor de middenweg waarmee ik meestal 8 runs per dag heb en de pomp bij dit weer ongeveer 50% van de dag draait en slechts een enkele keer hoeft af te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Mkw schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:36:
[...]

Het is soms ook best onverklaarbaar, en support blijft herhalen dat te lange runs niet perse beter zijn voor de pomp. Dit in tegenstelling tot wat hier gedeeld wordt. Blijft dan lastig om te bepalen wat goed is. Ik ga nu voor de middenweg waarmee ik meestal 8 runs per dag heb en de pomp bij dit weer ongeveer 50% van de dag draait en slechts een enkele keer hoeft af te koelen.
Ik zou me zeker niet perse druk maken om de startstops.
Zie hier wat info van een andere website:
Bij goed gebruik en een juiste montage en configuratie :
Gaat een compressor van een warmtepomp circa 100.000 draaiuren mee
Gaat een compressor van een warmtepomp circa 120.000 starts mee.
Als we hier even mee rekenen:
Een modulerende compressor zal per jaar meer uren draaien dan een aan uit compressor.
Stel dat er per jaar 2000 vollast uren nodig zouden zijn (wat veel is voor normaal gebruik) en de modulerende compressor gemiddeld op 40% van zijn vermogen draait, dan zijn er dus 5000 deellast uren per jaar.
100.000 draaiuren : 5000 uur = 20 jaar.
Een aan/uit compressor zal per jaar meer start- en stops maken dan een modulerende compressor.
Stel dat ook hier per jaar 2000 Vollast uren nodig zouden zijn (wat veel is voor normaal gebruik) en deze het maximaal toegestaan
aantal starts en stops zou maken van 3 per draaiuur; Dan zijn er per jaar 3 x 2000 = 6000 start/stops.
120.000 : 6000 = 20 jaar.
Dat zit dus normaal gesproken wel goed met de levensduur.
Als je dus een goede instelling hebt gevonden tussen de hoeveelheid start stops en je COP dan is dat naar mijn idee prima en gaat je warmtepomp zeker lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:51:
[...]

Ik zou me zeker niet perse druk maken om de startstops.
Zie hier wat info van een andere website:

[...]

Als je dus een goede instelling hebt gevonden tussen de hoeveelheid start stops en je COP dan is dat naar mijn idee prima en gaat je warmtepomp zeker lang mee.
Heb hier rond de 26-28 starts stops per dag boven de 9-10 graden buiten. Maar daarmee zou de pomp nog 13,5 jaar mee gaan als de pomp elke dag aan zou staan.

En dat staat hij niet en het aantal dagen dat hij moet verwarmen boven de 9-10 graden buiten is 50% ofzo van de totale verwarm dagen. Op koudere dagen zijn de runs soms uren achter een. Oftewel: maak me geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:57:
[...]

Heb hier rond de 26-28 starts stops per dag boven de 9-10 graden buiten. Maar daarmee zou de pomp nog 13,5 jaar mee gaan als de pomp elke dag aan zou staan.

En dat staat hij niet en het aantal dagen dat hij moet verwarmen boven de 9-10 graden buiten is 50% ofzo van de totale verwarm dagen. Op koudere dagen zijn de runs soms uren achter een. Oftewel: maak me geen zorgen.
Blijf het bij jou opvallend vinden hoe groot het verschil is tussen het aantal afkoelingen bij 6 (bijna niet) en 7 graden (elk uur). Niet een idee om je stooklijn toch met 1 graadje te verhogen?

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-08 20:52
Wat stiller hier inmiddels. Kan ik daar voorzichtig uit opmaken dat onder de nieuwe update vd webapp in het algemeen de pompAO beter draait?

Hier niets te klagen. Al blijft het lastig te beoordelen of de performance goed is/beter kan.
Doordat er geen heel koude dagen meer zijn is de pompao-only mode ook even niet goed uit te testen.

• Jurrian7
idd, de reuring is een beetje weg hier. Denk dat het komt, doordat iedereen de webapp inmiddels heeft....
dat is mooi, terwijl ik zelf bezig ben met een standaard app....

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:44
Igor4 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:58:
Wat stiller hier inmiddels. Kan ik daar voorzichtig uit opmaken dat onder de nieuwe update vd webapp in het algemeen de pompAO beter draait?

Hier niets te klagen. Al blijft het lastig te beoordelen of de performance goed is/beter kan.
Doordat er geen heel koude dagen meer zijn is de pompao-only mode ook even niet goed uit te testen.
bij mij werkt de webapp inmiddels alweer een week NIET meer.

Ik wordt er een beetje moedeloos van, blijf het wel aangeven bij Dewarmte...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
Hier een voorstel gehad wanneer DeWarmte wil langs komen om nieuwe dempers te plaatsen. Helaas dan op vakantie, maar ze zijn me dus niet vergeten. Kreeg verder de vraag wat ik bedoel met het implementeren van graadminuten. Hierop heb ik gereageerd:
-----

Op je vraag over de graadminuten kan ik het beste verwijzen naar een filmpje van NIBE: YouTube: NIBE graadminuten

Stel ik heb een aanvoer van 30 graden nodig, maar hierbij kan de pomp zijn vermogen niet kwijt. Dan levert de pomp bijv. voor 30 minuten op 35 graden i.p.v. 30 graden. Hierdoor is 30 minuten lang 5 graden te veel geleverd, wat dus (5 x 30) 150 graadminuten is. Daarna gaat de compressor uit en de pomp gaat nog door, de aanvoer temperatuur neemt af en komt onder de 30 graden. Nu nemen die graadminuten weer af tot het weer 0 is. Daarna start de compressor weer en gaat alles weer van voor af aan.

Op die manier hoef ik niet de stooklijn te verhogen naar 35 graden, omdat ik dan niet weersafhankelijk kan verwarmen (35 graden continue is in sommige gevallen namelijk te warm). Maar het mag best 35 graden zijn als het gemiddeld 30 is over de hele dag (als het volgens de stooklijn 30 moet zijn). Hiermee wordt voorkomen dat de pomp continue in en uitschakelt omdat de 30 graden te snel is bereikt (zoals bij mij met 9 graden buiten en een klein huis).

Op Tweakers zijn er waarschijnlijk meer mensen die hier baad bij hebben omdat hun pomp vaak uitschakelt. Ik zou dit dus graag willen aandragen als feature request.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Laatst online: 16-09 18:47
harrr schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:23:
Hier een voorstel gehad wanneer DeWarmte wil langs komen om nieuwe dempers te plaatsen. Helaas dan op vakantie, maar ze zijn me dus niet vergeten. Kreeg verder de vraag wat ik bedoel met het implementeren van graadminuten. Hierop heb ik gereageerd:
-----

Op je vraag over de graadminuten kan ik het beste verwijzen naar een filmpje van NIBE: YouTube: NIBE graadminuten

Stel ik heb een aanvoer van 30 graden nodig, maar hierbij kan de pomp zijn vermogen niet kwijt. Dan levert de pomp bijv. voor 30 minuten op 35 graden i.p.v. 30 graden. Hierdoor is 30 minuten lang 5 graden te veel geleverd, wat dus (5 x 30) 150 graadminuten is. Daarna gaat de compressor uit en de pomp gaat nog door, de aanvoer temperatuur neemt af en komt onder de 30 graden. Nu nemen die graadminuten weer af tot het weer 0 is. Daarna start de compressor weer en gaat alles weer van voor af aan.

Op die manier hoef ik niet de stooklijn te verhogen naar 35 graden, omdat ik dan niet weersafhankelijk kan verwarmen (35 graden continue is in sommige gevallen namelijk te warm). Maar het mag best 35 graden zijn als het gemiddeld 30 is over de hele dag (als het volgens de stooklijn 30 moet zijn). Hiermee wordt voorkomen dat de pomp continue in en uitschakelt omdat de 30 graden te snel is bereikt (zoals bij mij met 9 graden buiten en een klein huis).

Op Tweakers zijn er waarschijnlijk meer mensen die hier baad bij hebben omdat hun pomp vaak uitschakelt. Ik zou dit dus graag willen aandragen als feature request.
Maar is dat niet effectief hetzelfde als uitzoeken bij welke buitentemperatuur je stooklijn niet meer gehaald kan worden, en bij die buitentemperatuur (en natuurlijk hoger), je stooklijn vlak laten lopen? Vervolgens schakel je dan op de thermostaat. Dat is nu al in te stellen. Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Nul_op_de_Meter schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:17:
[...]

Maar is dat niet effectief hetzelfde als uitzoeken bij welke buitentemperatuur je stooklijn niet meer gehaald kan worden, en bij die buitentemperatuur (en natuurlijk hoger), je stooklijn vlak laten lopen? Vervolgens schakel je dan op de thermostaat. Dat is nu al in te stellen. Of mis ik iets?
Maar ik wil dus niet op de thermostaat aan en uit schakelen. Ik wil een constante afgifte. Enkel afwijken als de pomp zijn vermogen niet kwijt kan.

Als ik de stooklijn omhoog gooi naar bijv. 35/6 en 43/-10 i.p.v. nu 28/10 en 43/-10, dan heb ik altijd een minimum temperatuur van 35 graden. Terwijl de pomp het bij 9 graden met 30/31 graden af kan en dan niet aan het aan/uit slaan is. Zou zonde zijn als ik ook op dat moment moet stoken met 35 graden. Vandaar graadminuten.

[ Voor 27% gewijzigd door harrr op 29-02-2024 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Als proef op de som mijn thermostaat even van 35 weer naar 20,5 gezet.

En de stooklijn aangepast van 28/10 en 43/-10 naar 33/3 en 43/-10. Wat hetzelfde resultaat zou moeten geven bij temperaturen tussen de 3 graden en -10.

Ben wel benieuwd of het nu over 3 graden buiten, boven nog wel warm is, omdat de thermostaat nu gaat af slaan als met de hogere stooklijn de temperatuur in de woonkamer is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:35
Volgens mij probeert @Jurrian7 aan te geven dat hij de originele controller voor de pomp heeft gevonden bij de vrienden val Alibaba, maar je zou dit ook gewoon kunnen zeggen met een link ipv al deze rommel op het forum te dumpen... of zeg ik nu iets vreemds?

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Warmtepomp Controller Voor Digitale Thermostaat Controller

Het was de bedoeling, dat de Link dit zou laten zien, een controller en een thermostaat voor de OA pomp.
Maar het is gebleken, dat de meesten dit wel al wisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Retep91 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:32:
Wat is handig nu salderen eerst blijft? Ik heb nu de warmtepomp en een zonneboiler. Gas gaat niet boven de 250m2 meer uitkomen per jaar. Is het dan handiger te wachten op de optie van dewarmte all electric of nu al een elektrische cv met gewone boiler? Als ik nu een berekening maak zie ik dat gas wel een heel groot deel van de rekening is! Opwek ongeveer 7500kwh verbruik is nu 5500kwh per jaar.
wat dacht je van een l/w WPB als alteratief? Je zou ook een w/w WPB kunnen overwegen, maar dan moet je dus wel de Warmtepomp zelf ook aan hebben staan en wordt het hele zaakje complexer (bv via 3-weg klep besturing).

Auer Edel Air L/W WPB

Met 250 m3 gas ga je dus niet zo veel besparen, mn gaat dan je vastrecht een rol spelen circa 240 euro per jaar, totaal dus circa 550 euro per jaar. heb je genoeg panelen (die afbetaald zijn) dan is dat je winst per jaar, dus een TVT van circa 6-7 jaar, beetje afhankelijk van de installatiekosten.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:13

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Ik heb een aantal linkdumps en reacties daarop (die via een TR kan worden aangegeven ipv hier als offtopic reactie) verwijderd.

@Jurrian7 : als je een link wil posten als antwoord op een vraag, doe dan 1 linkje (uiteraard zonder referral) met uitleg. Link dumps worden niet gewaardeerd. Mocht het posten van een link niet lukken, kan je je post editten tot het wel lukt :) Heel veel posts/links achter elkaar is niet de bedoeling

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 01-03-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Jurrian7 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:57:
Warmtepomp Controller Voor Digitale Thermostaat Controller

Het was de bedoeling, dat de Link dit zou laten zien, een controller en een thermostaat voor de OA pomp.
Maar het is gebleken, dat de meesten dit wel al wisten.
d:)b , zolang de link klopt, want anders stuur je mensen gewoon in het riet. Je kunt ook de link een naam geven, (optie link toevoegen, eerst normaal via knip/plak de volledige link in je bericht zetten en dan deze selecteren en via de optie link toevoegen kun je daar een naam aan koppelen (je ziet dan de onderliggende link niet meer).
als je dan ook maar een deel van de link er opzet, gaat het dus niet werken.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
TeutonMartin schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:32:
Ik heb voor dit stookseizoen even wat cijfers bij elkaar gezocht.
Afgelopen maand januari was eigenlijk de eerste echte maand waarmee ik goed zonder gas en met bijna de gehele maand 24/7 draaien heb gedraaid. Ook heb ik de hoeveelheid hout wat ik in januari nog heb gestookt in de houtkachel bijgehouden (paar keer moest dit met echt koude dagen om pompAO te helpen het warmteverlies te compenseren, verder was dit meer voor de gezelligheid in de avond). Dit was ongeveer 200kg en komt overheen z’n 660kwh warmte a 75m3 gas.

Om mijn heatmeter een soort van te controleren heb ik data van vroeger waar ik een volledige maand zonder houtkachel heb gestookt vergeleken met de graaddagen en dus met afgelopen januari, dit lijkt met omrekenen redelijk in de buurt te komen (had vroeger alleen wel een ander stook gedrag, nachtverlaging, helft van de maand was alleen mijn partner thuis waardoor veel de kachel overdag ook maar op 15 stond). Nu is het nooit beneden de 19 graden geweest in huis:
[Afbeelding].

In november heb ik een aantal dagen enkel op CV gestookt en dat verbruik omgerekend in kwh en vergeleken met de graaddagen op dagen die ik enkel met pompAO heb gedraaid, ook dit komt redelijk overheen. Naar mijn idee geeft de heatmeter van de warmte bij mij dus een goed beeld.

Zie hier wat cijfers:

Oktober 2023
865kwh warmte, 144kwh stroom, COP 6,01

November 2023
2086kwh warmte, 375kwh stroom, COP 5,56

December 2023
2175kwh warmte, 422kwh stroom, COP 5,15

Januari 2024
3289kwh warmte, 726kwh stroom, COP 4,53

Totaal tot nu toe dus:
8415kwh warmte, 1667kwh stroom, COP 5,05
79m3 gas (verbruikt verwacht dat dit nu niet meer voorkomt)
Hoeveelheid hout totaal 2m3 los gestort.

In vergelijking met voor dit stookseizoen ben ik er in comfort al enorm op vooruit gegaan, overal in huis voelt het aangenaam warm. Maar ook kwa kosten besparing ben ik zeer tevreden, dit komt wel hoofdzakelijk door de overcapaciteit van mijn zonnepanelen.

Mijn tarieven (voor de komende 2 jaar en 8 maanden):
1,40 euro voor m3 gas
0,40 euro voor kwh stroom
0,09 euro voor kwh teruglevering

8415kwh warmte komt overheen met 956m3 gas a 1338 euro gas die ik dus door pompAO heb bespaart.
1667kwh stroom kost me 667 euro.
Als ik dus gewoon de normale stroomprijs moet betalen heb ik dus een besparing van 1338 - 667 = 671 euro

Door de salderings regeling wordt de besparing nog een flink stuk beter, 1667 * 0,09 gemiste terugleververgoeding = 150 euro.
1338 - 150 = 1188 euro

Dit sommetje zal natuurlijk voor iedereen anders zijn, mijn woning had nog al een flink gas verbruik, hierdoor valt er simpelweg ook veel meer te besparen, ook lukt het om met een lage aanvoertemp van max 33 te verwarmen, dit zorgt voor een goede COP en dan nog extra geholpen door de zonnepalen.

Het zou fijn zijn als de nieuwe updates van DeWarmte deze keer wel goed blijft werken en ze snel nog meer werk maken van updates zodat we meer controle krijgen over onze pompAO, deze besparing had ik namelijk met veel andere warmtepompen ook kunnen realiseren.
Weer een maand voorbij dus wat nieuwe cijfers en een kleine correctie, door de verhoging van de energie belasting is dit jaar 2024 mijn gas tarief 1,50 euro.

Februari 2024
2397kwh warmte, 436kwh stroom, COP 5,50 (0m3 Gas verbruik)

Totaal tot nu toe (dit stookseizoen):
10812kwh warmte, 2103kwh stroom, COP 5,14

Besparing 2023:
582,5 m3 gas bespaard (1,40 euro per m3)
941 kwh extra stroom verbruik (0,09 euro per kwh)

Besparing 2024:
646m3 gas bespaard (1,50 euro per m3)
1162kwh extra stroom verbruik (0,09 euro per kwh)

Totale besparing dit stookseizoen:
1784,60 euro (gas besparing) - 189,27 euro (extra stroom kosten) = 1595,33 euro

Verder werkt bij mij de webapp goed. Heb deze maand behoorlijk vaak gekeken en af en toe wat aangepast, werkte elke keer netjes. Heb voor nu alleen mijn ideale stooklijn al gevonden en pompAO doet precies wat ik wil dat hij doet dus dingen aanpassen is eigenlijk op dit moment niet meer nodig. Zeker met deze milde temperaturen, de COP waarop pompAO draait hebben we de houtkachel eigenlijk nauwelijks nog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Feedback kan via DM, niet in het topic

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 01-03-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 20:28
Toch blijft het soms onverklaarbaar, is het 19,5 graden en zet je de t6 op 20,5 vervolgens zie ik de heat input dalen van 2,2 naar 1,5 kW en de temperatuur zakt naar 19 graden, dit blijft zo het wordt de komende uren niet warmer , als ik nu d t6 weer terug zet naar 18 graden en 10 min later deze week op 20,5 zet dan is d temp in no time bereikt. Het lijkt er op dat de pomp stikt kan het nergens uit de grafieken halen. Vreemd
Zou ook mooi zijn als we de silent mode zelf op tijd kunnen instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
rob2011 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:11:
Toch blijft het soms onverklaarbaar, is het 19,5 graden en zet je de t6 op 20,5 vervolgens zie ik de heat input dalen van 2,2 naar 1,5 kW en de temperatuur zakt naar 19 graden, dit blijft zo het wordt de komende uren niet warmer , als ik nu d t6 weer terug zet naar 18 graden en 10 min later deze week op 20,5 zet dan is d temp in no time bereikt. Het lijkt er op dat de pomp stikt kan het nergens uit de grafieken halen. Vreemd
Zou ook mooi zijn als we de silent mode zelf op tijd kunnen instellen.
Dat ligt niet aan je PompAO, maar aan je thermostaat. Dit had ik ook met de T6. Netatmo thermostaat heeft oa dit voor mij opgelost

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Vraagje van een andere orde: zie dat de pomp zeker niet recht hangt. Hij hangt linksachter zeker 2cm hoger dan rechts voor. Op de foto goed te zien tegen de rij stenen erachter. Kan dat kwaad? Linksachter zat het boutje ook vrij los dus die heb ik zelf maar even aangedraaid.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXtSEvjzoXyY6k9bxmStKEDFQf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pj8ifMEH6wv4lBM4qFLGPGN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:36:
Vraagje van een andere orde: zie dat de pomp zeker niet recht hangt. Hij hangt linksachter zeker 2cm hoger dan rechts voor. Op de foto goed te zien tegen de rij stenen erachter. Kan dat kwaad? Linksachter zat het boutje ook vrij los dus die heb ik zelf maar even aangedraaid.[Afbeelding]
Bij mij aan de gevel hebben ze hem bewust een klein beetje scheef gehangen zodat er geen water op blijft staan. Of het was een verkooppraatje om hun fout niet te hoeven herstellen.

Kwaad kan het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Laatst online: 16-09 18:47
Een vraag waar wellicht meer gebruikers van de PompAO mee zitten. Ik wil graag naar Full Electric. Natuurlijk komt Dewarmte binnenkort met een eigen aanbieding voor hun FE upgrade, maar tegelijkertijd wil ik mezelf informeren om dan tzt een vergelijk te maken. Ik ben vanwege het geluid wel gecharmeerd door water-water warmtepompboilers. Dan kom je al snel uit be de Auer Edel Eau WPB. Nu mijn vraag. Hoewel ik dit stookseizoen geen gas heb hoeven te gebruiken, zou ik een elektrische backup voor de PompAO wel prettig vinden. Wat zou hierin een goede keuze zijn? Heeft 1 van jullie wellicht al met deze situatie 'gedeald'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagerpils
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 19:25
TeutonMartin schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:27:
[...]

Besparing 2023:
582,5 m3 gas bespaard (1,40 euro per m3)
941 kwh extra stroom verbruik (0,09 euro per kwh)

Besparing 2024:
646m3 gas bespaard (1,50 euro per m3)
1162kwh extra stroom verbruik (0,09 euro per kwh)

Totale besparing dit stookseizoen:
1784,60 euro (gas besparing) - 189,27 euro (extra stroom kosten) = 1595,33 euro
Klopt het stroom tarief waarmee je rekent wel? Alleen de energiebelasting op stroom is namelijk al 0.13 euro per kwh. Overigens is het zelfs met energiebelasting erbij een mooi tarief (dynamisch?). Ik betaal 0.31 euro per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:06
Lagerpils schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:18:
[...]

Klopt het stroom tarief waarmee je rekent wel? Alleen de energiebelasting op stroom is namelijk al 0.13 euro per kwh. Overigens is het zelfs met energiebelasting erbij een mooi tarief (dynamisch?). Ik betaal 0.31 euro per kWh.
Neem aan dat teruglevertarief bedoelt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagerpils
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 19:25
Dat zou inderdaad logisch zijn, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Lagerpils schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:18:
[...]

Jaa dit klopt, is inderdaad een terugleververgoeding bij Eneco die nog voor 2 jaar en 6 maanden vast staat. Ik had voor pompAO z’n 12500 kWh zonnestroom over (totale opwek van 16.000 kWh met een verbruik van 3500 kWh dus na salderen 12.500 kWh over). PompAO zorgt dus voor extra verbruik waardoor ik geen 0,09 cent terug krijg per kWh die pompAO heeft verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
Nul_op_de_Meter schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:44:
Een vraag waar wellicht meer gebruikers van de PompAO mee zitten. Ik wil graag naar Full Electric. Natuurlijk komt Dewarmte binnenkort met een eigen aanbieding voor hun FE upgrade, maar tegelijkertijd wil ik mezelf informeren om dan tzt een vergelijk te maken. Ik ben vanwege het geluid wel gecharmeerd door water-water warmtepompboilers. Dan kom je al snel uit be de Auer Edel Eau WPB. Nu mijn vraag. Hoewel ik dit stookseizoen geen gas heb hoeven te gebruiken, zou ik een elektrische backup voor de PompAO wel prettig vinden. Wat zou hierin een goede keuze zijn? Heeft 1 van jullie wellicht al met deze situatie 'gedeald'?
Weet niet of het een hele super oplossing is, maar ik heb een cv-doorstroomverwarmer met een eigen cv-pomp als back-up parallel op de PompAO zitten. Werkt prima maar qua stroomkosten ben ik blij dat ik hem nooit hoef te gebruiken met zijn 10kW... De back-up verwarming was een voorwaarde voor de WAF om van het gas af te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
L_Edje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:45:
[...]

Weet niet of het een hele super oplossing is, maar ik heb een cv-doorstroomverwarmer met een eigen cv-pomp als back-up parallel op de PompAO zitten. Werkt prima maar qua stroomkosten ben ik blij dat ik hem nooit hoef te gebruiken met zijn 10kW... De back-up verwarming was een voorwaarde voor de WAF om van het gas af te gaan.
Ik vermoed dat dewarmte zelf ook met deze optie gaat komen genaamd dewarmte element.
Als dit veelvuldig wordt gebruikt wordt je denk niet niet vrolijk met een COP van 1.

Ik heb zelf een WPB lucht/water (LG 270 liter) voor SWW. Voor mij zou een water/water ook nadelig zijn in geval van temperaturen richting of onder 0, pompAO draait dan al redelijk maximaal, een water/water warmtepomp voor SWW zal dan nog extra warmte uit je cv systeem onttrekken waardoor er eerder aanspraak wordt gemaakt op de backup. In mijn geval werken ze dus beide gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannos
  • Laatst online: 25-08 15:18
Kan iemand mij vertellen wat de hart op hart afstand is van de bestigingspootjes van de warmtepomp?
Ik wil namelijk alvast een beugel op de muur bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
TeutonMartin schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:58:
[...]

Ik vermoed dat dewarmte zelf ook met deze optie gaat komen genaamd dewarmte element.
Als dit veelvuldig wordt gebruikt wordt je denk niet niet vrolijk met een COP van 1.

Ik heb zelf een WPB lucht/water (LG 270 liter) voor SWW. Voor mij zou een water/water ook nadelig zijn in geval van temperaturen richting of onder 0, pompAO draait dan al redelijk maximaal, een water/water warmtepomp voor SWW zal dan nog extra warmte uit je cv systeem onttrekken waardoor er eerder aanspraak wordt gemaakt op de backup. In mijn geval werken ze dus beide gescheiden.
Ik zit zelf eigenlijk een beetje te wachten op de WPB van DeWarmte om de hele oplossing van één leverancier te hebben. Maar je brengt me aan het twijfelen. Ik heb SWW nodig alléén voor de badkamer dat nu nog verzorgd wordt door de CV-ketel. Een capaciteit van 150l is voldoende. Zou een lucht/water WPB met element beter zijn dan de water/water van deWarmte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:58:
[...]

Ja aparte wpb is dan een goede optie. Dan heb je ook 2x subsidie. Hier heeft de pomp nog nooit over de 3 KW hoeveel leveren. Dus ik ben wel blij met een sww optie op de retour van de PompAO. Kan hij eindelijk eens aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floortje_Ei
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 10:17
Wij hebben ook een aparte lucht/water wpb (Bulex 200 liter), al eerder laten installeren dan de PompAO.
Als eerste stap naar all electric. Bevalt prima.

Bulex wpb laten we alleen overdag lopen voornamelijk als de zonnepanelen stroom leveren. Achter de wpb hebben we een Alfa Mix hotfill voor de wasmachine. In de douche nog een Sanura Flatmate wtw.

Van PompAO hebben we het vermogen wel nodig als het heel koud is.
We kijken nu naar een 3kW elektrische cv ipv de gas cv-ketel. Deze winter hebben we tot nu toe 20m3 gas verstookt ivm defrosts. Dat zou dus zo'n 200kWh extra stroom zijn. Dan zijn we van het gas af.
Zou doorstromer van DeWarmte kunnen zijn of een andere met pomp bv Thermogroup 3kW. Ligt er ook aan wanneer DeWarmte klaar is met de ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Floortje_Ei schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:37:
Wij hebben ook een aparte lucht/water wpb (Bulex 200 liter), al eerder laten installeren dan de PompAO.
Als eerste stap naar all electric. Bevalt prima.

Bulex wpb laten we alleen overdag lopen voornamelijk als de zonnepanelen stroom leveren. Achter de wpb hebben we een Alfa Mix hotfill voor de wasmachine. In de douche nog een Sanura Flatmate wtw.

Van PompAO hebben we het vermogen wel nodig als het heel koud is.
We kijken nu naar een 3kW elektrische cv ipv de gas cv-ketel. Deze winter hebben we tot nu toe 20m3 gas verstookt ivm defrosts. Dat zou dus zo'n 200kWh extra stroom zijn. Dan zijn we van het gas af.
Zou doorstromer van DeWarmte kunnen zijn of een andere met pomp bv Thermogroup 3kW. Ligt er ook aan wanneer DeWarmte klaar is met de ontwikkeling.
Persoonlijk zou ik dan toch voor een iets zwaarder model gaan, kwa kosten valt dit mee (enkel de aansluiting in de meterkast zal dan inplaats van 1 fase een 3 fase worden). Want stel dat pompAO juist in de winter niet doet wat je zou willen, Raspberry pi stop er mee (heb ik nu al een keertje gehad, waardoor ik 1 week zonder pompAO zat). Met 3kw CV (backup) vermogen zal je het dan niet redden, met de 6kw heb je dan ook altijd nog iets om helemaal op terug te kunnen als je besloten hebt de CVketel te laten afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
TeutonMartin schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 00:12:
[...]

Persoonlijk zou ik dan toch voor een iets zwaarder model gaan, kwa kosten valt dit mee (enkel de aansluiting in de meterkast zal dan inplaats van 1 fase een 3 fase worden). Want stel dat pompAO juist in de winter niet doet wat je zou willen, Raspberry pi stop er mee (heb ik nu al een keertje gehad, waardoor ik 1 week zonder pompAO zat). Met 3kw CV (backup) vermogen zal je het dan niet redden, met de 6kw heb je dan ook altijd nog iets om helemaal op terug te kunnen als je besloten hebt de CVketel te laten afsluiten.
Ik zie backup opties voor mocht de warmtepomp het niet meer doen... Hadden jullie ook backup opties voor de cv ketel? Volgens mij heeft helemaal niemand dat en die kan net zo hard kaduuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Floortje_Ei schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:37:

Mag ik even off topic? Ben erg benieuwd naar je ervaring met de Flatmate,. Werkt het goed? Kun je hem eenvoudig schoon maken / houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
Kraakhelder schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 06:18:
[...]

Ik zie backup opties voor mocht de warmtepomp het niet meer doen... Hadden jullie ook backup opties voor de cv ketel? Volgens mij heeft helemaal niemand dat en die kan net zo hard kaduuk gaan.
een houtkachel ja, maar die werkt enkel als je de hele dag thuis bent en er hout op blijft gooien.

Maar goed is ook mijn persoonlijke mening. Ik ben nog niet echt goed overtuigd of heb 100% vertrouwen in het systeem van dewarmte. Ook ben je met problemen geheel afhankelijk van dewarmte en kan je niet echt leunen op een andere installateur zoals voorheen met mijn CV ketel wel gewoon kon.
Als je dan kijkt wat de eventuele meerprijs is tussen een backup die enkel kan helpen tijdens bijvoorbeeld een defrost, of een backup die het zelfs kan overnemen bij storing, is voor mij de keus simpel gemaakt.
Maar goed is natuurlijk ieder voor zich, wou alleen mijn mening delen.

[ Voor 4% gewijzigd door TeutonMartin op 06-03-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floortje_Ei
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 10:17
Ben het met @TeutonMartin eens dat je het met 3kW niet echt warm krijgt, maar die hoeft bij ons alleen boven te verwarmen.
Wij hebben ook al langer een efficiente Zweedse 5kW inzethaard in de woonkamer als backup optie (en een paar kuub hout op voorraad). En die geeft snel veel warmte af. Ook voor de cv op gas wilden we nooit helemaal afhankelijk zijn van Poetin.
Dus wij zitten niet snel helemaal in de kou, daarom 3kW. Maar de meterkast is 3 fasen en voorbereid, dus 6kW is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
Kraakhelder schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 06:18:
[...]

Is niet helemaal gelijk. Als je CV stuk is, heb je over het algemeen zo een monteur geregeld, immers een CV is gemeengoed. Ook reserve onderdelen heb je binnen no-time binnen.
Bij een warmtepomp weet ik dat zo net nog niet.
De reden van aanschaf van een back-up was voor mij destijds dat ik reeds de cv had vervangen door een pelletkachel cv.
Dat is helemaal een drama, zo'n Italiaans merk. Als de printplaat stuk is kan ik gerust een maand wachten voordat die vervangen is.
Een maand geen warmte is voor mijn WAF geen gunstig vooruitzicht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
Ik verwacht dat dit over het algemeen ook geldt voor een warmtepomp. 2 jaar full service garantie en daarna in de vorm van een onderhoudscontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Weet iemand of er storing is bij Dwarmte?
App doet het niet, alles op nul, ik hoor de pomp buiten wel lopen en de ketel sloeg aan, terwijl die in de app 100% uit staat en niet mag bijspringen.
Hoor het graagAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Fi0As-oAC6Iyuv7KKLP-jU4UTE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6tw7So3PKjRsEPwnWuODrsYz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retep91
  • Laatst online: 13:06
golfgti5 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:05:
Weet iemand of er storing is bij Dwarmte?
App doet het niet, alles op nul, ik hoor de pomp buiten wel lopen en de ketel sloeg aan, terwijl die in de app 100% uit staat en niet mag bijspringen.
Hoor het graag[Afbeelding]
Hier werkt alles wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Hier werkt ook alles. Is wifi verbinding weggevallen wellicht? Heb zelf daar last van gehad en daarom nu een regelpaneel per kabel aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
Mkw schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:10:
Hier werkt ook alles. Is wifi verbinding weggevallen wellicht? Heb zelf daar last van gehad en daarom nu een regelpaneel per kabel aangesloten
Nee, ik heb een mesh netwerk welke gewoon werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
Ik heb de stekker er even uitgehaald, de app geeft nu in ieder geval de buitentemperatuur aan, er is weer contact, COP overzicht van vandaag staat nog op nul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-09 18:59
Mkw schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:36:
Vraagje van een andere orde: zie dat de pomp zeker niet recht hangt. Hij hangt linksachter zeker 2cm hoger dan rechts voor. Op de foto goed te zien tegen de rij stenen erachter. Kan dat kwaad? Linksachter zat het boutje ook vrij los dus die heb ik zelf maar even aangedraaid.[Afbeelding]
Die van mij staat recht in de grindbak. Ik was er bij toen ze hem plaatsten en verplaatsten hem net zo lang tot ik tevreden was.
De condenswater afvoer zit overigens links (voor de kijker) dus zou je hem beter links wat lager kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-09 18:59
Johannos schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:58:
Kan iemand mij vertellen wat de hart op hart afstand is van de bestigingspootjes van de warmtepomp?
Ik wil namelijk alvast een beugel op de muur bevestigen.
Staat wel ergens in het installatieplan of in dit forum.
Maar waarom wil je dit zelf doen? Dewarmte doet het ook en kosten naar mijn weten inclusief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben Langeveld
  • Laatst online: 31-03 21:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZqzYEUaV9GlrcHfseF9QiPV4-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TnIKQj5uj3cqlOy7RoO1sbrF.png?f=fotoalbum_large

Goedenavond, heeft iemand een idee of ik de instellingen van PompAO zou moeten aanpassen ? Huidige stooklijn is -10/49 en 15/38.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 12:59
Probeer de stooklijn te verlagen en zo langere runs te krijgen.
Lees andere Posts op dit forum voor details waarom en hoe te optimaliseren zodat jij de juiste instelling voor jouw situatie verkrijgt. Elke is nl anders.
Zie schermafdruk van hoe mijn dag er uit zag met stooklijn -10:42 12:30

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTUHCMo9Q8gzW52UBKPOesBOFPU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2Jq98lqHYlbditTAf6HMMcpS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door nelving op 11-03-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ben Langeveld schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:57:
[Afbeelding]

Goedenavond, heeft iemand een idee of ik de instellingen van PompAO zou moeten aanpassen ? Huidige stooklijn is -10/49 en 15/38.
Heb je die (extreem hoge) stooklijn echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben Langeveld
bbbrumbrum schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:31:
[...]

Heb je die (extreem hoge) stooklijn echt nodig?
Nee, maar ik ben sinds installatie begonnen om de stooklijn telkens te verlagen; blijkbaar kan het nog een stuk lager als ik de reactie zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Heb het installatieplan van DeWarmte ontvangen. Ziet er goed uit. Aansluiting kan opde door mij gewenste plek en niet verplicht zoals bij Quatt aan de cv ketel zelf.
Ik twijfel alleen nog een beetje over het beschikbare vermogen. Gasverbruik is ongeveer 1300m3. Kan 120 af voor SWW en naar schatting ongeveer -150 omdat ik het 30 jaar oude dubbelglas ga vervangen voor HR++.
Blijft er over 1030m3 gas. Is dan de pompAO voldoende voor all electric? Ik zie dat er bij -10 C nog maar 4kw over is van het beschikbare vermogen. SWW kan eventueel via een WPB zodat de pompAO daar niet voor hoeft te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:44
Ben Langeveld schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:57:
[Afbeelding]

Als je goed kijkt in je screenshot, zie je dat het 'Thermostat' signaal is aan het pendelen, dat je warmtepomp gaat pendelen is hier een gevolg van.

Probeer eerst te zorgen dat je een continue warmtevraag krijgt, dan zou je warmtepomp ook continue moeten blijven lopen, als de instellingen goed staan en de omgeving dit ook toelaat.

Je kunt proberen tijdelijk een hele hoge setpoint in te stellen, dan zou je thermostaat langere tijd ON signaal moeten geven naar de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
Vraagje voor de netatmo bezitters;

ik heb inmiddels mijn netatmo thermostaat binnen waarmee ik de tado wil vervangen. De tado is bedraad verbonden met een rode en gele draad. De netatmo wil ik graag draadloos verbinden zodat het relais bij de binnenunit vd pompao kan (ivm relais geluid).

Nu lees ik met name instructies over het veranderen van de bedrading aan de kant van de cv ketel. Nu loopt de thermostaat draad echter vanaf de cv eerst naar de pompao binnenunit. Kan ik het relais van de netatmo direct verbinden met de binnenunit vd pompao (witte kastje)?

[ Voor 17% gewijzigd door Igor4 op 12-03-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
nelving schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:27:
Probeer de stooklijn te verlagen en zo langere runs te krijgen.
Lees andere Posts op dit forum voor details waarom en hoe te optimaliseren zodat jij de juiste instelling voor jouw situatie verkrijgt. Elke is nl anders.
Zie schermafdruk van hoe mijn dag er uit zag met stooklijn -10:42 12:30

[Afbeelding]
Hoe krijg je zo een overview te zien? dit lukt mij niet met de huidige view...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f.welvering
Igor4 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:06:
Vraagje voor de netatmo bezitters;

ik heb inmiddels mijn netatmo thermostaat binnen waarmee ik de tado wil vervangen. De tado is bedraad verbonden met een rode en gele draad. De netatmo wil ik graag draadloos verbinden zodat het relais bij de binnenunit vd pompao kan (ivm relais geluid).

Nu lees ik met name instructies over het veranderen van de bedrading aan de kant van de cv ketel. Nu loopt de thermostaat draad echter vanaf de cv eerst naar de pompao binnenunit. Kan ik het relais van de netatmo direct verbinden met de binnenunit vd pompao (witte kastje)?
Eigenlijk is het zo simpel als de draden van de tado uit de PompAO controller te halen en die van de Netatmo op dezelfde plaats er weer in.

De draden tussen de cv en de controller hoef je niets mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben Langeveld
JDOBL schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:22:
[...]

Hoe krijg je zo een overview te zien? dit lukt mij niet met de huidige view...
Mijn overzicht komt uit Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slootjuh
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-05 19:08
Goedenavond,

Sinds vanmiddag werkt mijn warmptepomp niet meer. Het probleem is ontstaan toen ik de verwarming op de kamer waar ook de warmptepomp binnen komt liet afdoppen. Werkschakelaar pomp was off, kranen dicht en vervolgens is het circuit weer rond gemaakt door de leidingen vanuit zolder rechtstreeks aan te sluiten op de pomp leidingen (zie foto). Na de boel opnieuw opstarten staat de pomp op on en hoor je het water ook naar de pomp stromen. De pomp lijkt iets te doen qua geluid maar de grote bladen draaien niet. Heel even draait de pomp op een input van -0,1kw en daarna gaat deze naar 0. In alle gevallen is er geen flow. Heb de pomp vervolgens gerest (stroom er af er weer op en daarna de aansturing vanuit witte kastje er 20s af en er weer op). Resultaat blijft hetzelfde. Vervolgens meerdere opties geprobeerd, pomp only, pomp met backup en alleen op cv gedraaid. Het vermoeden van de loodgieter bestaat dat boven de afsluit kranen er lucht zit. Feitelijk heeft de pomp een automatische ontluchter aan de buitenkant maar tussen leiding buitenkant en rode kraan binnen kant zit wel een stuk dat feitelijk naar boven loopt waar nog lucht kan blijven zitten. We zitten echter is niet te ontluchten, anders dan op de radiatoren in het huis. Zitten dus op de lucht probleem hoek. Iemand ideeen dan wel mogelijke oplossingen vanuit soortgelijke problematiek ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MRevQtkgyBYPMJjrD4F_yqxUS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGTU796wdaZQdGHmqHuVv45G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben Langeveld
DutchAce schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:30:
[...]

Als je goed kijkt in je screenshot, zie je dat het 'Thermostat' signaal is aan het pendelen, dat je warmtepomp gaat pendelen is hier een gevolg van.

Probeer eerst te zorgen dat je een continue warmtevraag krijgt, dan zou je warmtepomp ook continue moeten blijven lopen, als de instellingen goed staan en de omgeving dit ook toelaat.

Je kunt proberen tijdelijk een hele hoge setpoint in te stellen, dan zou je thermostaat langere tijd ON signaal moeten geven naar de pomp.
Dank voor de aanwijzingen, ik ga er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
raven22 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 00:15:
Blijft er over 1030m3 gas. Is dan de pompAO voldoende voor all electric? Ik zie dat er bij -10 C nog maar 4kw over is van het beschikbare vermogen.
Het antwoord is wss. net niet. Koevlaas geeft je bij 1030m3 een noodzakelijk vermogen van 5kW bij -10 (ex. sww), dus je komt net te kort. Dat kun je wel ondervangen met een backup (bijv. een open haard of een convectorkacheltje). Vraag is of je dat wilt. Ook zaken als nachtverlaging kun je dan niet meer inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
PVPaneel schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:00:
[...]

Het antwoord is wss. net niet. Koevlaas geeft je bij 1030m3 een noodzakelijk vermogen van 5kW bij -10 (ex. sww), dus je komt net te kort. Dat kun je wel ondervangen met een backup (bijv. een open haard of een convectorkacheltje). Vraag is of je dat wilt. Ook zaken als nachtverlaging kun je dan niet meer inzetten.
De adviseur van de Warmte stelde voor indien nodig een doorstroomverwarmer te gebruiken. Is dat een goede oplossing? -10 is het natuurlijk bijna nooit meer (ik woon in Hillegom, relatief dicht bij de kust).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
raven22 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:42:
[...]

De adviseur van de Warmte stelde voor indien nodig een doorstroomverwarmer te gebruiken. Is dat een goede oplossing? -10 is het natuurlijk bijna nooit meer (ik woon in Hillegom, relatief dicht bij de kust).
Ja lijkt me prima. Een doorstroomverwarmer heeft wel een COP van 1 en is dus kwa efficiëntie gelijk aan een convector kacheltje. Maar zoals je zelf al zegt heb je dan alleen bij -10 even hele hoge stookkosten.

Als je daar tegenover zet dat je geen gas aansluiting meer nodig bent en je daar geen vastrecht kosten aan hebt, denk ik dat je onder de streep alsnog goedkoper uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@raven22 Ik woon ook in Hillegom met vergelijkbaar oorspronkelijk gasverbruik. Als je 'm wil horen draaien; hij staat op de oprit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stpieter
  • Laatst online: 07:03
Gezien bovenstaande discussie ook weer een update vanuit hier. Pomp AO sinds mei 2023, woning 220m2, 150m2 verwarmd via pomp AO met vv en twee radiatoren, 70 m2 (slaapkamers en badkamers) met electr vv en airco's / keramische kachels (Cecotec 5350). Verbruik 2021 (vóór triple glas, gevelisolatie en airco's) 3600m3, 5000kWh, verbruik 2022: 2200m3, 5500kWh. Verbruik 2023: 1150m3, 7000kWh, op erg koude dagen (weinig) bijgestookt met de airco's. Afgelopen aug-dec ook pomp AO. Prognose 2024: gas nihil, electra 8500kWh. SWW nu namelijk middels een 100 liter domme eboiler (Wahlbach), verbruik 3-4 KWh/dag (voorheen gas voor SWW 0.6 m3) nu 'gratis' ivm salderen, in toekomst via Homewizard stekker alleen stoken bij zonnestroom en evt. 's nachts van 02-05u. Teruglevering zonnepanelen 10500-8500=2000 kWh (2000*0,09=€180)
Kosten energie 2021 aan huidige tarief (gas 1,40, electra 0,30): €6540. 2024: nihil. Vastrecht en teruglevering even buiten beschouwing. Kosten investeringen zonnepanelen / isolatie / verwarmen: aanzienlijk.
Maar dit alles om aan te geven dat Koevlaas niet het hele verhaal is. Die paar weken dat het echt koud is kun je makkelijk opvangen met bijverwarming van welke aard dan ook. Als je all electric wil zonder bijverwarming kun je op de plaats van de CV ketel ook een 3 kW (waarom 10kW???) electr CV hangen dan ben je er ook zonder 3 fasen. En dan een eboiler als je zonnestroom hebt, gezien de terugleverkosten ben je met een wp boiler mogelijk zelfs duurder uit. Kom je met 100l op 70 gr niet uit dan kun je ook een cascade opstelling maken met een smart boiler van 30-50 liter er nog achter die gevoed wordt vanuit de grote boiler op zonnestroom. Dat is dan weer wel 4-500 kWh extra verbruik.
Silent mode leidt hier trouwens tot een temperatuurdaling van 1 graad maar dat compenseren we door 'avonds de thermostaat een graad hoger te zetten om te bufferen voor de nacht. Stooklijn tweaken (-10/50, 15/30, smart correction uit, Netatmo op 21,5) ben ik mee gestopt. Heb zo prachtige runs, alleen bij buitentemperatuur 0-5 defrosts elk uur. De Netatmo heb ik iedere 12 uur een graad lager gedurende 15 minuten om te voorkomen dat de pomp AO omhoog gaat stoken als de temperatuur niet gehaald wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pyLv3_JYHXV5QpGhHmTIM7H6Y0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bofkQM9GCMzi4LRxuWz7TPPr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-XdyDlw1IZRw9xytS7chq4PwRE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZhUNe8u7YNPfIVwtkn8Up5ZG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQmN5KkQGKG8sVDPHdVPWqKP55M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yR0wsNBeIutFmNQVI3uAQl77.png?f=fotoalbum_large in

[ Voor 9% gewijzigd door stpieter op 13-03-2024 09:59 ]

Pomp AO 8kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
f.welvering schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:35:
[...]

Eigenlijk is het zo simpel als de draden van de tado uit de PompAO controller te halen en die van de Netatmo op dezelfde plaats er weer in.

De draden tussen de cv en de controller hoef je niets mee.
Dank! Alleen kom ik er alsnog niet helemaal uit.. ben hier helaas wat minder in thuis.

Op dit moment heb ik van die heel dunne aders aangesloten in de controller. Zie hieronder, blauw en rood.

Het relais van de Netatmo heeft gewone 2,5mm2 aders en een blauw/bruin (gewoon 230v stroom?) + grijs en zwart. Waarmee kan ik die bestaande vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BYRuTiJ8mWgfVpeokuZBZmrQTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mogfFJdlbq4VHhqYMhbgSjZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
PVPaneel schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:36:
@raven22 Ik woon ook in Hillegom met vergelijkbaar oorspronkelijk gasverbruik. Als je 'm wil horen draaien; hij staat op de oprit :)
oh dat vind ik wel interessant, stuur je een pb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f.welvering
Igor4 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:38:
[...]

Dank! Alleen kom ik er alsnog niet helemaal uit.. ben hier helaas wat minder in thuis.

Op dit moment heb ik van die heel dunne aders aangesloten in de controller. Zie hieronder, blauw en rood.

Het relais van de Netatmo heeft gewone 2,5mm2 aders en een blauw/bruin (gewoon 230v stroom?) + grijs en zwart. Waarmee kan ik die bestaande vervangen?

[Afbeelding]
De kabel waar het stickertje 230v op zit kan je een stekker aan zetten en in het stopcontact doen.
Andere kan op de controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
f.welvering schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:31:
[...]

De kabel waar het stickertje 230v op zit kan je een stekker aan zetten en in het stopcontact doen.
Andere kan op de controller
Helder, dank! ga morgen aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
Hallo allemaal,

Ik zag zojuist 'advanced' bij settings. Heeft iemand anders dat ook gezien? Als je erop klikt krijg je een foutmelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
JDOBL schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:26:
Hallo allemaal,

Ik zag zojuist 'advanced' bij settings. Heeft iemand anders dat ook gezien? Als je erop klikt krijg je een foutmelding.
Even snel gekeken, zie inderdaad ook een knopje Advanced met daarachter een mooie 500 error.
Blijft toch bijzonder dat elke wijziging in de webapp begint met een aantal weken errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@JDOBL Nee, sterker nog, mijn hele 'Settings' menu optie is foetsie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DH13OeekrCK-vIiX0otv29CEnkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOMQCUDdJ18fZyiOs72vhNuy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door PVPaneel op 20-03-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
PVPaneel schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:02:
@JDOBL Nee, sterker nog, mijn hele 'Settings' menu optie is foetsie...

[Afbeelding]
ik heb dewarmte al een mail gestuurd. eens kijken waar men mee bezig is. blijkbaar zijn er dus advanced opties....

wellicht een keer opnieuw inloggen (bij mij kwam er ook afentoe een error)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 10:15
Zie hier de knop voor de 'Advanced settings' Ook bij mij zit er nog niets achter op dit moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gd_XIMnenEW761bhxf-QTymAtwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RTvLBBJOzoH0pXtGg0lht2GT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
edegroot1973 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:45:
Zie hier de knop voor de 'Advanced settings' Ook bij mij zit er nog niets achter op dit moment.

[Afbeelding]
Bij mij is de knop advanced weer weg....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Ik zie een Target temperature samen met weather based instellingen op 1 pagina, maar geen advanced optie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgrvjEZnist2dfGJcfXyPB2_NpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1uJ71czhffB8A0hT4FaibIZA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Mkw op 20-03-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
Gisteren de 'Settings' optie weer in het menu (wel een knoeperd van een foutmelding), maar helaas vanochtend beneden naar een "koude" kamer. De warmtepomp heeft door het zachte weer voor het laatst gister van 14:30 tot 15:15 een korte run gedaan en is nu van 23:00 gisteravond tot net bezig (?) met 30 - 50 Watt continue...

Thermostaat uit... Minuutje wachten... Thermostaat aan en hoepla, hij doet het weer... Vast de "vorstbeveiliging-bug", maar toch...

Is voor mij persoonlijk toch wel een reden om nog even niet full electric te gaan met de water-water optie van DeWarmte.

[ Voor 36% gewijzigd door PVPaneel op 22-03-2024 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
Mkw schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:57:
Ik zie een Target temperature samen met weather based instellingen op 1 pagina, maar geen advanced optie
[Afbeelding]
Gisteren heb ik reactie gekregen van Dewarmte. Ze zijn met advanced optie's bezig maar mogen nog niks bekend maken. Er werd wel gesproken over 'binnenkort' beschikbaar....

wordt vast vervolgd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
JDOBL schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:29:
[...]

Gisteren heb ik reactie gekregen van Dewarmte. Ze zijn met advanced optie's bezig maar mogen nog niks bekend maken. Er werd wel gesproken over 'binnenkort' beschikbaar....

wordt vast vervolgd
Volgens mij was dit een foutje en heeft iemand iets te snel iets live gezet dat nog niet klaar was. Het is nu weer zoals het was, maar die updates zijn nog niet erg gecontroleerd bij DeWarmte. Tenminste, dit zou bij mijn klanten tot pittige gesprekken leiden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinouts
Intussen zijn de Cooling-opties bij mij wel beschikbaar gekomen, Maar nu blijkt dat de door DeWarmte geïnstalleerde Tado daar niet geschikt voor is (koelfunctie gaat dan via de webapp). Ik begin erover te denken om 'm in te ruilen. Is de Netatmo wel geschikt voor verwarmen én koelen? Of moet ik dan iets als een Busch-Jaeger hebben?
Pagina: 1 ... 34 ... 52 Laatste